Alsof 2G iets had uitgemaakt op dit moment. In Zweden hadden ze juist in begin December de vaccinatie-pas ingevoerd. Nu zeggen ze daar dat het niet helpt met de huidige besmettingsaantallen en dus mogelijk weer verdere restricties volgen.hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:31:
[...]
Voordat dat door beide Kamers is kan alles zonder 2G weer open, was dat in december geregeld dan zaten ook jullie morgen met 2G in de horeca.
Dit is niet lullig bedoeld, maar eigenlijk best grappig dat je het voor elkaar krijgt om het hele plaatje te vullen met allerlei curves en modellen zodat er bijna geen witvlak meer over is, EN de echte cijfers dan in dat miniscule stukje vallen dat niet ingekleurd is.Señor Sjon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:17:
[...]
Dat vat zich het beste samen in één plaatje:
[Afbeelding]
En natuurlijk de vlucht naar mondkapjes overal en nergens.
Een prestatie op zich
2G met een virus als omicron (dat super-makkelijk rondgaat in een bevolking met hoge vaccinatiegraad) is gewoon onzin.
Leuk die vergelijkingen met België en Duitsland maar is er ook geen verschil tussen de "gehoorzaamheid" hier en in de buurlanden? Want het lijkt alsof we alleen de lusten van de andere landen willen.
Maar voorlopig draait het ziekenhuis nog steeds overuren terwijl de reguliere zorg nog niet terug naar 100% is (oftewel de backlog loopt nog steeds op). Is dat een situatie waarbij je heel snel wil versoepelen? Zeker als we dat al een paar keer eerder hebben gedaan, waarna we er later achter kwamen dat het te snel was?Señor Sjon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:17:
[...]
We hebben nog steeds het pakket van die grafiek. Er zou dag en nacht gekeken worden of er eerder versoepeld kon worden...
Naar mijn idee is het juist slim om eens een keer wat voorzichtiger te zijn en echt vooruit te kijken waar je naar toe wil. Iedere keer van die paniekakties bij zowel invoeren als weghalen van de maatregeen wordt niemand beter van.
En bovenal is het ook wel eens goed om te vergelijken waar we ten opzichte van andere landen staan gezien de afgelopen 2 jaar. Want dan kun je niet anders zeggen dan dat we uiteindelijk relatief weinig maatregelen hebben gehad en er ook relatief juist goed doorheen zijn gekomen.
[removed]
Intussen op NICE: weekend-schoonmaak op de verpleegafdeling. Onder de 1000!
Of gewoon de winkels opengooien zonder die ongein? Is ook een optie natuurlijkBeQuietAndDrive schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:39:
[...]
Mee eens wel. Ik zie daar ook meer in dan in winkelen op afspraak, maar dat is mijn mening
Gewoon maximaal <X> bezoekers per m² en opengooien die hap. Capaciteitsbeperking, betere mondkapjes en wat beter ventileren.
Meer is er toch niet nodig om de winter door te komen? En vanaf april kunnen we dan eindelijk gaan werken aan het permanent afbouwen van die maatregelen en terugkijken naar deze periode als een zwarte bladzijde in onze geschiedenis.
Het doel heiligt de middelen niet meer. De side-effects van al die maatregelen worden veel te zwaar. Zelfmoorden onder mensen <30 ziet een piek, ondernemers die helemaal kapotgaan, vriendschappen die kapotgaan door het ophitsen tegenover mensen die de prik niet nemen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/H6cxFqa3N0MsiTW0tE8JcgND.png?f=user_large)
Er zijn coronadoden, maar ook veel indirecte doden door zelfmoorden of uitgestelde zorg. Het zou mij weinig verbazen dat die cijfers wereldwijd nog veel hoger liggen, maar zoiets kan je helaas niet echt bijhouden.
[ Voor 24% gewijzigd door Dennahz op 14-01-2022 11:50 ]
Verwijderd
Zo even een biertje en een zak chips scoren voor de persco van vanavond. Dat gaat heel erg interessant worden en dan heb ik het nog niet eens over de boodschap eigenlijk. Ben heel benieuwd hoe men om zal gaan met de huidige situatie. Wat gaat het worden? Gaat het nog om COVID, of wordt het een politiek "spektakelstuk" of "goed nieuws show"? Ik kan me voorstellen dat het voor het nieuwe kabinet érg aantrekkelijk zal zijn om voor het laatste te gaan. Maar zullen ze het aandurven?Lycaon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:40:
Bezetting v/d kliniek volgens NICE voor het eerst sinds lange tijd onder de 1.000!
Als deze daling nog 1 à 2 weken doorzet, gaat niet ontkomen worden aan rigoureuze versoepelingen.
Het gaat nu haast onmogelijk worden om met een zwarte of donkergrijze boodschap te komen. Dat gaat er echt niet meer in en doet misschien wel meer kwaad dan goed. Wat gaan ze doen met de laatste OMT adviezen? Mijn onderbuik zegt dat de politiek het weleens zou kunnen gaan winnen. Heel interessant.
we hebben een aantal keer de fout gemaakt te laat in te grijpen,of te vroeg weer te heropenen. Wat mij betreft is wat extra voorzichtigheid zeer verstandig omdat dat betekend dat de totale tijd dat je weer niks kunt er flink korter van wordt.Señor Sjon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:31:
[...]
Wat toen al gezegd werd is dat men geen of niet genoeg data had en dat enkel Zuid-Afrika niet genoeg was. Maar men kon al in Denemarken en Engeland zien hoe de ontwikkelingen waren en daar in ieder geval scenario's op maken.
Deed me heel erg denken aan de tijd van de roze grafieken. Even een oude opgedoken uit mijn fotoalbum. We zijn niet eens in de buurt gekomen van deze getallen die werden gebruikt om de avondklok erin te houden.
[Afbeelding]
een treffende spreuk
Is het wel eens gebeurd dat de uitgelekte zaken van een persco toch nog anders zijn in de daadwerkelijke perco? Toch soepeler of toch strenger zeg maar?
Ik gok: De jeugd moet nog even volhouden want we moeten de oudjes beschermen.Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:47:
[...]
Wat gaat het worden? Gaat het nog om COVID, of wordt het een politiek "spektakelstuk" of "goed nieuws show"? Ik kan me voorstellen dat het voor het nieuwe kabinet érg aantrekkelijk zal zijn om voor het laatste te gaan. Maar zullen ze het aandurven?

Schiet tussen de palen en je scoort!
Voor de verspreiding wel, voor de stimulering tot vaccineren niet.t_captain schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:42:
2G met een virus als omicron (dat super-makkelijk rondgaat in een bevolking met hoge vaccinatiegraad) is gewoon onzin.
Zelfs 3G hielp daarbij, toen de toegang tot horeca onder de 3G viel, waren er nog een 20000+ nieuwe 1e prikken per week, na de sluiting liep dat rap terug naar minder dan 10000 per week dacht ik.
[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 14-01-2022 11:58 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
@Dennahz vergeet de woning crisis, klimaatcrisis, financiële nood onder studenten niet. Die dragen helaas ook bij.
Vind de stijging lager dan ik hem verwacht had eerlijk gezegd. Zeker triest maar ik twijfel of alles naar corona geschoven kan worden.
Vind de stijging lager dan ik hem verwacht had eerlijk gezegd. Zeker triest maar ik twijfel of alles naar corona geschoven kan worden.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
En dat allemaal omdat we geen risico meer willen lopen als maatschappij. 'Een leven zonder risico is een dodelijke illusie' (vrij naar Jakobien Huisman)xzaz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:51:
[...]
Ik gok: De jeugd moet nog even volhouden want we moeten de oudjes beschermen.
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Ook niet een klein beetje onder de onzekerheidsmarge ook nog.Requiem19 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:42:
[...]
Dit is niet lullig bedoeld, maar eigenlijk best grappig dat je het voor elkaar krijgt om het hele plaatje te vullen met allerlei curves en modellen zodat er bijna geen witvlak meer over is, EN de echte cijfers dan in dat miniscule stukje vallen dat niet ingekleurd is.
Een prestatie op zich
Herinner je je de wachtlijsten nog.redwing schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:44:
[...]
Maar voorlopig draait het ziekenhuis nog steeds overuren terwijl de reguliere zorg nog niet terug naar 100% is (oftewel de backlog loopt nog steeds op). Is dat een situatie waarbij je heel snel wil versoepelen? Zeker als we dat al een paar keer eerder hebben gedaan, waarna we er later achter kwamen dat het te snel was?
Naar mijn idee is het juist slim om eens een keer wat voorzichtiger te zijn en echt vooruit te kijken waar je naar toe wil. Iedere keer van die paniekakties bij zowel invoeren als weghalen van de maatregeen wordt niemand beter van.
En bovenal is het ook wel eens goed om te vergelijken waar we ten opzichte van andere landen staan gezien de afgelopen 2 jaar. Want dan kun je niet anders zeggen dan dat we uiteindelijk relatief weinig maatregelen hebben gehad en er ook relatief juist goed doorheen zijn gekomen.
De twee grootste imo waren Dansen met Jansen waardoor een vaccinatie gelijk toegang bood, maar nog geen transmissiebeperking en het invoeren van de coronapas met gelijk de 1,5m eraf bij het starten van de herfst. Dat was ook onaangekondigd en een soort vlucht naar voren.pro_6or schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:49:
[...]
we hebben een aantal keer de fout gemaakt te laat in te grijpen,of te vroeg weer te heropenen. Wat mij betreft is wat extra voorzichtigheid zeer verstandig omdat dat betekend dat de totale tijd dat je weer niks kunt er flink korter van wordt.
Er is meestal nog een 'Rutte-special' die niet gelekt wordt. Ook zit er vaak een verschil in persco en de uitwerking. Zo was bv verboden te kijken bij amateurwedstrijden, maar dat werd stilletjes uitgebreid naar de trainingen.joppe113 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:50:
Is het wel eens gebeurd dat de uitgelekte zaken van een persco toch nog anders zijn in de daadwerkelijke perco? Toch soepeler of toch strenger zeg maar?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Klopt, maar je kunt je drie dingen afvragen:YakuzA schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:53:
[...]
Voor de verspreiding wel, voor de stimulering tot vaccineren niet.
Zelfs 3G hielp daarbij, toen de toegang tot horeca onder de 3G viel, waren er nog een 20000 nieuwe 1e prikken per week, na de sluiting liep dat rap terug naar minder dan 10000 per week dacht ik.
1. in welke mate moet je mensen willen stimuleren in dat soort keuzes? Dat is de "middel vs doel" discussie.
2. wie bereik je met de stimulering? (er zijn verschillende groepen niet-gevaccineerden, elk met een andere motivatie).
3. zijn er averse effecten, zoals groepen niet-vaccineerders die zich dieper in hun posities ingraven waardoor de netto opbrengst van extra prikken tegenvalt?
Ad nummer 2: ik verwacht dat je vooral een vrij jonge groep bereikt die niet bang is voor corona of vaccinatie, geen principiele redenen heeft voor of tegen, maar het allemaal niet zo belangrijk vindt.
Gegeven dat (a) vaccinatie nog maar een beperkt effect heeft op verspreiding, (b) deze groep ook al redelijk immuun is omdat ze steeds hoog in de incidentie scoren en (c) je deze groep in het ziekenhuis amper tegenkomt. Wat is de echte opbrengst voor de samenleving?
Het nadeel van die priveklinieken is vooral dat ze meestal niet alle faciliteiten hebben, die voor de zorg die nodig is er wel moeten zijn ivm complicaties. Voor de rest vind ik dit vallen onder het vooruit kijken, waarover we het al eens waren dat dat door onze regering niet wordt gedaan.Señor Sjon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:00:
[...]
Herinner je je de wachtlijsten nog.Er zijn privékliniek die bij kunnen schalen, maar die worden niet gebruikt, want geen afspraak met verzekeraars en naar ik me hier heb laten vertellen geen achtervang in reguliere ziekenhuizen. Maar ook daar lopen de IC's leeg waardoor e.e.a weer zou kunnen aan inhaalzorg.
[removed]
Gisteren 1002, dus dat zegt imo weinig.t_captain schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:45:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Verschil is alleen wel:Dennis1812 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:55:
@Dennahz vergeet de woning crisis, klimaatcrisis, financiële nood onder studenten niet. Die dragen helaas ook bij.
Woningcrisis is voor de student nu niet van belang. Is een vraagstuk voor later. Heeft écht geen zin je daar nu druk om te maken. Lijkt me bovendien veel meer voor de 25+’ers om daar zorgen over te hebben. Je kunt er op dit moment toch niks aan veranderen.
Klimaatcrisis hetzelfde eigenlijk, bovendien heb je er in je dagelijks leven an sich nog weinig last van. Op termijn wordt betaalbaarheid (verbouwen woning, vervoer etc) daar absoluut wel een puntje. Mogelijk leidt het zelf tot minder contacten als vervoer te duur wordt
Financiële nood-> absoluut een punt, deels ook weer door de coronacrisis veel typische bijbaantjes weg. Daarnaast natuurlijk de studentenlening waar ik ook zeer onzeker van zou worden als ik nu student zou zijn.
Coronamaatregelen is feitelijk je ei niet kwijt kunnen. Veel te weinig contacten, geen persoonlijke groei doormaken, jezelf ontdekken, stoom afblazen etc. Vooral voor jongeren is dat een drama.
[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 14-01-2022 12:13 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Eens, als de zorg nu een tandje bij zet, kunnen we ten minste weer open. We moeten immers (in de woorden van de voorzitter van het MKB) maar even door de zure appel heen bijten. Virus is toch niet te beheersen.Señor Sjon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:00:
Maar ook daar lopen de IC's leeg waardoor e.e.a weer zou kunnen aan inhaalzorg.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Apart dat dat nadeel totaal niet geconstateerd is door de inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.redwing schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:03:
[...]
Het nadeel van die priveklinieken is vooral dat ze meestal niet alle faciliteiten hebben, die voor de zorg die nodig is er wel moeten zijn ivm complicaties.
Particuliere klinieken namen zorg zorgvuldig overGezien bovenstaande resultaten, concludeert de inspectie dat de
overgenomen zorg in de getoetste particuliere klinieken op een
zorgvuldige en verantwoorde manier is georganiseerd. Er werd
een beperkt aantal tekortkomingen geconstateerd, waarvoor
verbetermaatregelen werden geformuleerd. Deze verbetermaatregelen betroffen hoofdzakelijk de dossiervoering. Nergens waren deze tekortkomingen zo ernstig, dat de inspectie moest
handhaven door bijvoorbeeld een bevel of aanwijzing op te leggen.
Doordat in veel gevallen de zorg deels door de verwijzende ziekenhuizen en deels door de particuliere klinieken werd geleverd, werd
de dossiervoering regelmatig in separate (niet-gekoppelde) dossiersystemen uitgevoerd. Hierdoor ontstaat een risico op onvolledige
patiëntendossiers. Aansluitend aan het voorafgaande is aandacht
nodig voor de risico’s die kunnen ontstaan bij het gebruik van verschillende medische hulpmiddelen, verschillende operatietechnieken en
samengestelde teams.
Bij sommige zorg kan het ook prima. Maar dus niet voor alle zorg, juist door de aandachtspunten die ze daar ook geven.Wolly schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:10:
[...]
Apart dat dat nadeel totaal niet geconstateerd is door de inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.
[...]
Particuliere klinieken namen zorg zorgvuldig over
[removed]
Kun je dan ook aangeven hoelang die scholen en het hoger onderwijs zeg maar exact langer dicht zijn geweest ?hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:15:
[...]
In de winter van 2021 wellicht, maar de huidige lockdown van half december is gebaseerd op paniek bij het OMT en de regering. 10.000 extra doden is stemmingmakerij.
Het kan uiteraard de druppel zijn geweest, maar neemt niet weg dat het daarvoor waarschijnlijk ook al niet echt rooskleurig uitzag in de persoonlijke situatie.
Daarnaast was het beleid niet gebaseerd op paniek, maar op zowel een grote onzekerheid met een niet fraai worstcase scenario. Alswel als afgeleide daarvan ook voor de meer gematigde scenario's een geachte noodzaak tot het meer remmen, zodat de versnelde boostercampagne z'n werk kon doen. Als we dat hadden laten lopen had het mij niet verbaast dat we nog een veel langer deel van januari grotere problemen hadden gehad met ziekenhuizen, terwijl dat nu weer mee lijkt te gevallen.
Verwijderd
Toen riep je ook dat de R waarde niet meer boven de 1 zou komen.. we zouden stabiliseren op 12K besmettingen en daarna dalende. Kan jouw model net zo serieus nemen als het RIVM.. Met een grote korrel zout.t_captain schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:32:
[...]
Ik had het al in november gezegd. Maximale impact of zorgbelasting in de Kerstperiode.
Dus je argument 'Het nadeel van priveklinieken is vooral dat ze meestal niet alle faciliteiten hebben' gaat niet op? Ze kunnen immers prima zaken overnemen of faciliteren zoals uit de publicatie van IGJ blijkt.redwing schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:14:
[...]
Bij sommige zorg kan het ook prima. Maar dus niet voor alle zorg, juist door de aandachtspunten die ze daar ook geven.
Met een flinke korrel zout is ook de enige goede manier om een iedere voorspelling te nemen.
PS4 PSN: Dazzler2120
https://www.1limburg.nl/b...dag-open?context=topstory
De geest is zo volledig uit de fles
Hierna is het het dan echt klaar lijkt me.Burgemeesters: 'Horeca en cultuur mogen zaterdag open'
Horeca en cultuurinstellingen in Zuid-Limburg mogen zaterdag de deuren openen. Dat hebben de burgemeesters afgesproken.
De geest is zo volledig uit de fles
[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 14-01-2022 12:19 ]
De olievlek word al groter... Nadat valkenburg vandaag al open gaat, lijkt morgen zo ongeveer heel zuid-limburg de boel te openen.
https://www.telegraaf.nl/...ing-horeca-en-cultuur-toe
Zuid-Limburg kan die financiële impuls wel gebruiken. Ben benieuwd hoe andere gemeenten hier vandaag nog op gaan reageren en of ze hier vanavond in de persco nog op terug gaan komen.stylezzz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:19:
De olievlek word al groter... Nadat valkenburg vandaag al open gaat, lijkt morgen zo ongeveer heel zuid-limburg de boel te openen.
Je kan dit moeilijk dood zwijgen als kabinet.
[ Voor 4% gewijzigd door spartacusNLD op 14-01-2022 12:21 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Benieuwd hoe vol de intercity naar Maastricht morgen zit, leuke stad om te shoppen en te eten.spartacusNLD schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:20:
Zuid-Limburg kan die financiële impuls wel gebruiken.
Voor b.v. corona kunnen ze niet inspringen vanwege het gebrek aan faciliteiten. Sommige inhaalzorg zou wel kunnen, maar daarbij zitten er problemen met de verzekeraars omdat de kosten meestal een stuk hoger zijn. Dus voor een gedeelte van de zorg zou het wel kunnen, maar daarvoor moet dan wel nog een hoop geregeld en afgesproken worden.Wolly schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:17:
[...]
Dus je argument 'Het nadeel van priveklinieken is vooral dat ze meestal niet alle faciliteiten hebben' gaat niet op? Ze kunnen immers prima zaken overnemen of faciliteren zoals uit de publicatie van IGJ blijkt.
Dus in de huidige status kunnen ze weinig doen, maar als er goede afspraken waren gemaakt hadden ze wel op de langere termijn kunnen helpen, maar daarom staat mijn laatste zin over gebrek aan visie er juist bij.
[removed]
Neem aan dat de ziekenhuizen in Limburg vanaf morgen dan ook coronapatienten gaan weigeren? Lijkt me een prima oplossing dan.
Overijsselse horeca volgt ook (gedeeltelijk) morgen: Overijsselse horeca gooien deuren open: "Altijd solidair geweest, maar rek is er uit"
[ Voor 20% gewijzigd door The_Worst op 14-01-2022 12:24 ]
If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL
Wat is dat voor een rare opmerking? Dit impliceert namelijk dat mensen die in zuid-Limburg wonen en zich wél aan de regels houden, maar toch corona krijgen, ook niet geholpen mogen worden. Wat probeer je met zo'n rare opmerking te bereiken?MikeyMan schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:24:
Neem aan dat de ziekenhuizen in Limburg vanaf morgen dan ook coronapatienten gaan weigeren? Lijkt me een prima oplossing dan.
''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''
Weet niet of je het hebt meegekregen maar zelfs bij het Zuyderland zijn ze klaar met de lockdown. Aangezien iedereen gewoon over de grens gaat heeft de lockdown geen zin.MikeyMan schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:24:
[ Voor 16% gewijzigd door GAIAjohan op 14-01-2022 12:30 ]
Dan moeten ze dat nu ook al doen. Nu gaan we immers de grens over naar duitsland of belgie... met eigen levensgevaar!MikeyMan schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:24:
Lange tenen much?Ps3gamer91 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:25:
[...]
Wat is dat voor een rare opmerking? Dit impliceert namelijk dat mensen die in zuid-Limburg wonen en zich wél aan de regels houden, maar toch corona krijgen, ook niet geholpen mogen worden. Wat probeer je met zo'n rare opmerking te bereiken?
Denk dat de mensen die zich de poten uit de reet lopen in de zorg er ook wel een beetje klaar mee zijn inmiddels. Kunnen er allerlei branches lekker stoer lopen doen, met nota bene een kilo of wat boter op het hoofd, maar vind niet dat we dat op hun kunnen afwentelen.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2022 12:28 ]
Wat een warrig verhaal.stylezzz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:19:
- Het moet veilig gebeuren, maar dat is eigen verantwoordelijkheid.
- Dan worden de regels toch weer door de gemeente gehandhaafd, maar dan langs de weg van geleidelijkheid?
- Het is opeens een demonstratie.
- Maar het naleven van de corona regels blijft het uitgangspunt van de burgemeesters.
En dan durven mensen te zeggen dat het kabinet onduidelijk is. Mijn hemel.
Er is helemaal geen sprake van dat privé klinieken coronazorg zouden moeten overnemen, het gaat juist om delen van de reguliere zorg waar ze kunnen inspringen. Je haalt er nu weer andere zaken bij als administratieve rompslomp maar dat is wat anders als wat je eerst noemde.redwing schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:24:
[...]
Voor b.v. corona kunnen ze niet inspringen vanwege het gebrek aan faciliteiten. Sommige inhaalzorg zou wel kunnen, maar daarbij zitten er problemen met de verzekeraars omdat de kosten meestal een stuk hoger zijn. Dus voor een gedeelte van de zorg zou het wel kunnen, maar daarvoor moet dan wel nog een hoop geregeld en afgesproken worden.
Dus in de huidige status kunnen ze weinig doen, maar als er goede afspraken waren gemaakt hadden ze wel op de langere termijn kunnen helpen, maar daarom staat mijn laatste zin over gebrek aan visie er juist bij.
Maar goed, even terug naar het begin: Heb je dan misschien een bron voor je uitspraak "Het nadeel van die priveklinieken is vooral dat ze meestal niet alle faciliteiten hebben, die voor de zorg die nodig is er wel moeten zijn ivm complicaties.".
Ik ben namelijk van mening dat ze prima zorg kunnen overnemen, zoals het IGJ ook betoogt in haar publicatie Particuliere klinieken namen zorg zorgvuldig over .
Dat doen ze al 2 jaar, en wat is de garantie dat er nu wel meer rust gaat komen? En bovenal waar moet de energie vandaan komen als je al tijden overbelast aan het werken bent en nu ook nog veel uitval door ziektes hebt?Cyberpope schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:08:
[...]
Eens, als de zorg nu een tandje bij zet, kunnen we ten minste weer open. We moeten immers (in de woorden van de voorzitter van het MKB) maar even door de zure appel heen bijten. Virus is toch niet te beheersen.
Dit kun je dan ook net zo makkelijk terugkaatsen, waarom gaat de MKB niet even door de zure appel heenbijten? Dit virus is toch niet te beheersen, dus binnen de kortste tijd heeft iedereen het wel gehad.
[removed]
Als ondernemers en zo dit uit frustratie de regels opzij mogen zetten (immers dat is hier ook de overtuiging lijkt het).
Mogen dan morgen ook alle zorgverleners zich uit frustratie ziekmelden? Zou in mijn ogen ook terecht gezien gezien hoe we roofbouw op hun gepleegd hebben de afgelopen 2 jaar.
En dan ook even kijken wat meer noodzakelijk is voor de samenleving.
Mogen dan morgen ook alle zorgverleners zich uit frustratie ziekmelden? Zou in mijn ogen ook terecht gezien gezien hoe we roofbouw op hun gepleegd hebben de afgelopen 2 jaar.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ja dit dus.Cyberpope schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:29:
Als ondernemers en zo dit uit frustratie de regels opzij mogen zetten (immers dat is hier ook de overtuiging lijkt het).
Dat is een heel subjectief begrip.Cyberpope schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:29:
Want dat hebben we nog niet gedaan?Cyberpope schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:08:
[...]
Eens, als de zorg nu een tandje bij zet, kunnen we ten minste weer open. We moeten immers (in de woorden van de voorzitter van het MKB) maar even door de zure appel heen bijten. Virus is toch niet te beheersen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Het is een uitlaatklep: morgen boos open en daarna weer netjes een paar weken dicht, frustratie geuit en punt gemaakt. Zou er verder niet teveel woorden aan vuil maken, het blijft een uitzondering.
Is al meerdere keren aangedragen, dat komt omdat op een of andere manier het recht op zorg als een natuurwet wordt gezien. Dat een dokter bij wijze van spreken maar lekker in het ziekenhuis mag gaan wonen omdat hij anders niet de stapels patiënten krijgt weggewerkt - ze hebben tenslotte allemaal recht op zorg. Het feit dat het gros de drang niet kan weerstaan om die instroom naar het ziekenhuis te vergroten mag blijkbaar niet tellen 'want de eed van een dokter'Ps3gamer91 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:25:
[...]
Wat is dat voor een rare opmerking? Dit impliceert namelijk dat mensen die in zuid-Limburg wonen en zich wél aan de regels houden, maar toch corona krijgen, ook niet geholpen mogen worden. Wat probeer je met zo'n rare opmerking te bereiken?
Dus wat dat betreft sta ik achter een dergelijke beslissing: doe maar een QR controle bij de ingang van het ziekenhuis. Totdat de instroom covid patiënten inzakt zou de wachtrij van patiënten met leukemie en andere dodelijke aandoeningen die baat hebben bij tijdig ingrijpen gewoon voorrang.
Het zorgpersoneel kan ook wel een uitlaatklep gebruiken denk ik...hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:33:
Het is een uitlaatklep: morgen boos open en daarna weer netjes een paar weken dicht, frustratie geuit en punt gemaakt. Zou er verder niet teveel woorden aan vuil maken, het blijft een uitzondering.
Ik kijk naar het geheel. En dat gaat om de zorg zelf, administratie en alles wat er verder nog bij hoort.Wolly schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:28:
[...]
Er is helemaal geen sprake van dat privé klinieken coronazorg zouden moeten overnemen, het gaat juist om delen van de reguliere zorg waar ze kunnen inspringen. Je haalt er nu weer andere zaken bij als administratieve rompslomp maar dat is wat anders als wat je eerst noemde.
Bepaalde zorg kunnen ze inderdaad prima overnemen. Maar wat je in die publicatie al ziet is dat de meeste klinieken vooral voor orthopedie zijn ingericht, en zelfs daarvoor nog veel hulp van de ziekenhuizen nodig hebben. Ze kunnen uiteindelijk dus maar een heel beperkt stuk overnemen.Maar goed, even terug naar het begin: Heb je dan misschien een bron voor je uitspraak "Het nadeel van die priveklinieken is vooral dat ze meestal niet alle faciliteiten hebben, die voor de zorg die nodig is er wel moeten zijn ivm complicaties.".
Ik ben namelijk van mening dat ze prima zorg kunnen overnemen, zoals het IGJ ook betoogt in haar publicatie Particuliere klinieken namen zorg zorgvuldig over .
En dat allang geregeld had moeten zijn dat ze meer structureel zouden doen ben ik het eens, maar dat heb ik ook nooit ontkend. Wel heb ik gezegd dat ze beperkt zijn in wat ze kunnen, en dat haal je ook uit jouw publicatie.
[removed]
Die hebben het toch al een stuk rustiger?Mawlana schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:34:
Het zorgpersoneel kan ook wel een uitlaatklep gebruiken denk ik...
Oók in ziekenhuizen zeggen ze: ga maar versoepelen
De druk op de ziekenhuizen is de laatste tijd minder geworden, de cijfers over de omikronvariant zijn gunstig en áls er mensen met omikron werden opgenomen, is dat bijna altijd waarschijnlijk een 'nevendiagnose'. Dat zegt Peter de Jager, hoofd intensive care van het Jeroen Bosch ziekenhuis in Den Bosch.
Een nevendiagnose betekent zoveel als: je wordt in het ziekenhuis opgenomen met een aandoening, en je wordt in het ziekenhuis bij opname positief getest op corona. Echt door corona in het ziekenhuis terechtkomen, gebeurt een stuk minder. "Uit een recente studie uit Californië blijkt dat je met omikron vrijwel niet op de ic terechtkomt, en ook het aantal mensen dat zuurstofbehoeftig wordt, is heel beperkt."
Volgens De Jager lijkt het er sterk op - hij houdt een slag om de arm - dat het ernstige ziektebeeld van corona naar de achtergrond verdwijnt. En dus ziet hij de versoepelingen wel zitten.
Ze hebben zeker vroeg weekend vandaag?
Ziekenhuiscijfers Vrijdag 14-01-2022
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 14 januari 2022
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
1.288 (daling van 72)
Kliniek: 954 (daling van 48)
IC: 334 (daling van 24)
Instroom:
Kliniek: 108 (gisteren: 100)
IC: 12 (gisteren: 12)
Uitstroom:
Kliniek: 156 (gis: 155)
IC: 36 (gis: 29)
Heeft weinig nog met alleen frustratie te maken. Ook met financieel rond kunnen komen.Cyberpope schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:29:
Verder is werkweigering wel wat anders dan een werkverbod.
Verder is zuid Limburg wel ontzettend de sjaak dat je 5km verderop bijna alles weer mag.
Ik heb daar grote twijfels bij. Nu het 1x wordt toegestaan is het hek van de Dam..hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:33:
Zie ook Femke Halsema +BLM letterlijk op de Dam
Mooie cijfers weer ! Blijft maar dalen. Goed teken.Señor Sjon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:38:
[Twitter]
Zo, dat is lekker!
Mark en Ernst: winkelen zonder afspraak, hele dag sporten en geplaceerde horeca/cultuur tot 20u kan best...
Mark en Ernst: winkelen zonder afspraak, hele dag sporten en geplaceerde horeca/cultuur tot 20u kan best...
En dan hoor je gisteravond op de radio een interview met de (tijdelijke) opvolgster van Kuipers bij Landelijk Netwerk Acute Zorg zeggen dat pas over 2-3 weken de golf eraan komt. Want de besmettingen zijn nog niet bij de 50-ers aangekomen.Señor Sjon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:38:
[Twitter]
Even advocaat van de duivel spelen; maar wat denk je van alle ondernemers die geen vet meer op de botten hebben en tegen beter weten in hun zaak overeind proberen te houden, wetende dat als je failliet gaat je nog verder de ellende in komt? Als we nog iets willen hebben (winkels, lokale ondernemers, horeca etc etc) en kunnen straks als samenleving, lijkt het me dat je alle aspecten moet meewegen.Cyberpope schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:29:
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Zo werkt dat niet, jij maakt de claim, dan mag jij dat bewijzen. Ik stel alleen dat je uit een toename in zelfmoorden niet kan afleiden dat dit niet meegewogen wordt.Requiem19 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:21:
[...]
Je bedoelt dat het OMT wel de mentale gezondheid meeweegt in haar adviezen? Waar baseer je dat dan op?
Je doet dat wel degelijk, het staat zelfs letterlijk in het gequote stuk. Zelfs zonder dat 'detail' is het impliciet uit de rest van je bericht.Ik denk dat je wat preciezer moet zijn in je reacties. Ik zeg volgens mij niets over de IC, ik heb het over hoe wij onze zorg (in bredere zin) inrichten.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Dat we niet eens terug lijken te kunnen naar de avond-lockdown gaat er bij mij écht niet in.Señor Sjon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:38:
[Twitter]
Ook niet met fancy grafiekjes gepresenteerd door Ernst vanavond.

Wat stel jij voor dat we doen met de ongevaccineerden die de ziekenhuizen overbezetten? We kunnen ook alleen 2g in ziekenhuizen invoeren? 👹t_captain schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:45:
Was vorige keer ook, toen werd het één of twee dagen gedoogd en daarna gingen de burgemeester weer handhaven.GAIAjohan schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:38:
Ik heb daar grote twijfels bij. Nu het 1x wordt toegestaan is het hek van de Dam..
Zie ook Femke Halsema +BLM letterlijk op de Dam
Ik las vanochtend nog ergens dat onze grote vriend Bruls als voorzitter van het veiligheidsberaad alweer 180 graden gedraaid was qua uitspraken. In het liveblog op rijnmond.nl sprak hij alweer het volgende: "naleving coronamaatregelen blijft het uitgangspunt"
Ik denk dat een hoop Burgemeesters kiezen voor: dit weekend mag men een statement maken en daarna is het weer even klaar wanneer dat niet in landelijk beleid past. Dat laten ze ook wel een beetje doorschermen door nu vooral te wijzen op informeren en waarschuwen.
[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 14-01-2022 12:45 ]
Bij niemand niet, daarom staat nu ook het land op z’n achterste poten.Lycaon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:41:
[...]
Dat we niet eens terug lijken te kunnen naar de avond-lockdown gaat er bij mij écht niet in.
Ook niet met fancy grafiekjes gepresenteerd door Ernst vanavond.
Helaas wordt er toch niet naar geluisterd want alles is al lang goed en wel beklonken lijkt het wel.
Ik weet niet of je wel eens een project of werkzaamheid hebt gehad waarbij je 1½ jaar 150% moest geven en bepaalde arbowet overtredende concessies moest doen zoals veel te lange dagen maken, pauzes overslaan en slapen op het werk. Ik wel (ben geen arts overigens) maar nooit langer dan twee weken, en ik kan je vertellen dat je dan echt wel baat hebt bij een periode met een werkdruk die lager is dan gemiddeld. In het geval van de zorg zou ik echt wel adviseren dat ze minimaal een maand of twee op halve bandbreedte gaan werken om te voorkomen dat er nog meer burnouts optreden.hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:37:
[...]
Die hebben het toch al een stuk rustiger?
[...]
Fraaie getallen. Laten we de huidige lockdown aanhouden voor nogmaals twee weken. Voor de zekerheid.
Je moet je sarcasmedetector aanzetten...
Maar zonder gein, dit is echt het huidige narratief dat er naar voren geschoven wordt. Luister maar standpunt NL terug. Zie dat ik hier gewoon een pulsje krijg op dit commentaar. En hoe Limburg handelt met de opmerking "ondernemers het water aan de lippen staat".
Nee, verpleegkundigen die moeten komen werken terwijl ze klachten hebben, lekker diensten van 12 uur per dag mogen draaien. Hun reguliere werk al bijna 2 jaar niet kunnen doen. verloven die ingetrokken worden en ga zo maar door. Daar staat het water al 1,5 jaar in de neusgaten te klotsen..
Ik ben niet in de positie om de oproep te doen. Maar ik zou het aanmoedigen als dit het sentiment is, om aan deze beroepsgroep te vragen om eens kritisch naar zelf te kijken en als ze echt oververmoeid zijn, om zich dan ook gewoon ziek te melden. Klaar. Als de samenleving terug naar normaal wil, moet ook dat terug naar normaal. Dan mogen we ook niets meer extra van de zorg vragen.
Ben erg benieuwd hoeveel gevaccineerden er instromen, zou wel eens een schokkend laag percentage kunnen zijn...Johan Bogle schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:41:
Wat stel jij voor dat we doen met de ongevaccineerden die de ziekenhuizen overbezetten? We kunnen ook alleen 2g in ziekenhuizen invoeren? 👹
Dat bijt elkaar toch niet en kan prima kloppen? Piek over 1-2 weken bij de jongeren, kleine week later piek bij ouders (50+) en kleine week daarna piek bij grootouders (70+)martwoutnl schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:40:
[...]
En dan hoor je gisteravond op de radio een interview met de (tijdelijke) opvolgster van Kuipers bij Landelijk Netwerk Acute Zorg zeggen dat pas over 2-3 weken de golf eraan komt. Want de besmettingen zijn nog niet bij de 50-ers aangekomen.
Dan zit je over een week of 3.
We kunnen vast even inlezen over de woningmarkt... kunnen we in dat topic door blijven gaan met Hugo overal de schuld van gevenhoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:09:
[...]
Misschien nog een afsluitende fysieke borrel waarin we het hartgrondig met elkaar oneens zijn...
Daarna slotje erop
Het is eigenlijk wel slim van de burgemeesters, geef de ontevreden mensen een uitlaatklep en laat ze hun woede richten tot Den Haag in plaats van op de lokale politie agent.TIGER1125 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:42:
[...]
Was vorige keer ook, toen werd het één of twee dagen gedoogd en daarna gingen de burgemeester weer handhaven.
Ik las vanochtend nog ergens dat onze grote vriend Bruls als voorzitter van het veiligheidsberaad alweer 180 graden gedraaid was qua uitspraken. In het liveblog op rijnmond.nl sprak hij alweer het volgende: "naleving coronamaatregelen blijft het uitgangspunt"
Ik denk dat een hoop Burgemeesters kiezen voor dit weekend mag men een statement maken en daarna is het weer even klaar wanneer dat niet in landelijk beleid past.
Of gewoon 4 weken?RodeStabilo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:42:
Fraaie getallen. Laten we de huidige lockdown aanhouden voor nogmaals twee weken. Voor de zekerheid.
Dan is er ook meer duidelijkheid over Omicron en Long-Covid.

Eerst de start van het nieuwe seizoen in November maar eens afwachten voordat we zulke frivole dingen gaan doen, denk je ook niet?Lycaon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:46:
Of gewoon 4 weken?
Laten we basisscholen en bso weer sluiten, dan hebben we nog meer zekerheid.RodeStabilo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:42:
Denk dat een paar mensen de sarcasme-meter van @RodeStabilo gemist hebben...
Als advocaat van de duivel. Als nu alle horeca failliet gaat, hoe snel denk je dat er weer horeca zaken zijn als alles weer open gaat? Kijkende hoeveel horeca zaken er vorig jaar midden in de crisis begonnen zijn?TheRicolaa10 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:40:
[...]
Even advocaat van de duivel spelen; maar wat denk je van alle ondernemers die geen vet meer op de botten hebben en tegen beter weten in hun zaak overeind proberen te houden, wetende dat als je failliet gaat je nog verder de ellende in komt? Als we nog iets willen hebben (winkels, lokale ondernemers, horeca etc etc) en kunnen straks als samenleving, lijkt het me dat je alle aspecten moet meewegen.
Waarom zijn er nog nooit zo weinig zaken failliet gegaan? Waar blijven de rampsenario's die het MKB al 2 jaar roept? Blijkbaar komt dat ook niet uit.
Leuke ad hominem en een andere drogreden daar nog achteraan. Veel tekst, maar je geeft nog geen antwoord op mijn vraag. Wat probeer je nu met zo'n opmerking te bereiken?MikeyMan schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:27:
[...]
Lange tenen much?
Denk dat de mensen die zich de poten uit de reet lopen in de zorg er ook wel een beetje klaar mee zijn inmiddels. Kunnen er allerlei branches lekker stoer lopen doen, met nota bene een kilo of wat boter op het hoofd, maar vind niet dat we dat op hun kunnen afwentelen.
Hiermee bedoel ik niks persoonlijks trouwens hé, dat wil ik nog wel even zeggen.
In het algemeen verzand dit topic heel snel in bepaald cynisme en dat is niet prettig.
[ Voor 12% gewijzigd door Ps3gamer91 op 14-01-2022 12:51 ]
Kunnen we de avondklok dan ook weer invoeren? ...Mijn hond is zoveel mensen op straat niet meer gewend... ...uuh... voor dat extra stukje zekerheid om het virus nog even die laatste klap te geven bedoel ik natuurlijk...cvs79 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:48:
[...]
Laten we basisscholen en bso weer sluiten, dan hebben we nog meer zekerheid.
Ik vraag me stiekem overigens wel af wat er zou gebeurd zou zijn met de besmettingsaantallen wanneer we echt een keiharde lockdown hadden gevoerd. "zoals in Italië destijds bijvoorbeeld alleen op straat voor werk of noodzakelijke inkopen".
Te meer ook omdat Omnicron eigenlijk ook maar beperkt geraakt werd door deze soort van lockdown, zou je dat effect, qua oplopende besmettingen dan ook duidelijk hebben gezien?
[ Voor 35% gewijzigd door TIGER1125 op 14-01-2022 12:53 ]
Die cijfers worden goed bewaakt anders? RIVM publiceert ad hoc een keer wat, maar 1-2x/maand. Alleen een paar ziekenhuizen zoals CZW gooien regelmatig wat op TwitterJohan Bogle schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:41:
[...]
Wat stel jij voor dat we doen met de ongevaccineerden die de ziekenhuizen overbezetten? We kunnen ook alleen 2g in ziekenhuizen invoeren? 👹
Ook verplegend personeel wil weleens kunnen ontspannen winkelen, naar de kroeg of wat dan ook. Ook zij hebben geen uitlaatklep.Cyberpope schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:42:
[...]
Maar zonder gein, dit is echt het huidige narratief dat er naar voren geschoven wordt. Luister maar standpunt NL terug. Zie dat ik hier gewoon een pulsje krijg op dit commentaar. En hoe Limburg handelt met de opmerking "ondernemers het water aan de lippen staat".
Nee, verpleegkundigen die moeten komen werken terwijl ze klachten hebben, lekker diensten van 12 uur per dag mogen draaien. Hun reguliere werk al bijna 2 jaar niet kunnen doen. verloven die ingetrokken worden en ga zo maar door. Daar staat het water al 1,5 jaar in de neusgaten te klotsen..
Ik ben niet in de positie om de oproep te doen. Maar ik zou het aanmoedigen als dit het sentiment is, om aan deze beroepsgroep te vragen om eens kritisch naar zelf te kijken en als ze echt oververmoeid zijn, om zich dan ook gewoon ziek te melden. Klaar. Als de samenleving terug naar normaal wil, moet ook dat terug naar normaal. Dan mogen we ook niets meer extra van de zorg vragen.
Crap, dan komt ie op mijn bordje terecht.migchiell schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:45:
[...]
We kunnen vast even inlezen over de woningmarkt... kunnen we in dat topic door blijven gaan met Hugo overal de schuld van geven
Als advocaat van @TheRicolaa10Cyberpope schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:49:
[...]
Als advocaat van de duivel. Als nu alle horeca failliet gaat, hoe snel denk je dat er weer horeca zaken zijn als alles weer open gaat? Kijkende hoeveel horeca zaken er vorig jaar midden in de crisis begonnen zijn?
Waarom zijn er nog nooit zo weinig zaken failliet gegaan? Waar blijven de rampsenario's die het MKB al 2 jaar roept? Blijkbaar komt dat ook niet uit.

Steunpakketten en reserves. Alleen die reserves zijn nu wel langzaam op. Als de steunpakketten straks ook stoppen en ze toch beperkt worden, zullen er best zaken gaan omvallen. En bedrijven kunnen nog steeds vrijwillig stoppen. Zie https://www.kvk.nl/downlo...er_2021_tcm109-504300.pdf voor cijfers kvk. Ik zie 46% meer gestopte horecabedrijven t.o.v. december 2020. Winkels nog hoger.Cyberpope schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:49:
[...]
Als advocaat van de duivel. Als nu alle horeca failliet gaat, hoe snel denk je dat er weer horeca zaken zijn als alles weer open gaat? Kijkende hoeveel horeca zaken er vorig jaar midden in de crisis begonnen zijn?
Nadat onze nieuwe minister van veiligheid gisteren al te kennen gaf dat er weinig te verwachten was qua handhaving denk ik dat er toch wat telefoontjes naar de veiligheidsregios zijn gepleegd om toch vooral te benadrukken wat het uitgangspunt is. In werkelijkheid verwacht ik dat hubert bruls morgen ook een biertje gaat pakken.....TIGER1125 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:42:
[...]
Was vorige keer ook, toen werd het één of twee dagen gedoogd en daarna gingen de burgemeester weer handhaven.
Ik denk dat een hoop Burgemeesters kiezen voor: dit weekend mag men een statement maken en daarna is het weer even klaar wanneer dat niet in landelijk beleid past. Dat laten ze ook wel een beetje doorschermen door nu vooral te wijzen op informeren en waarschuwen.
Of jij die van ons?hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:49:

Burgemeesters willen al langer niet de boeman spelen. Die hebben liever dat Den Haag die rol op zich neemt. Zie ook het vuurwerkverbod van afgelopen jaar, dat kwam omdat burgemeesters zich niet impopulair wilden maken met een lokaal verbod. Dan maar landelijk onder het mom van de zorg een verbod instellen.Wolly schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:46:
Het is eigenlijk wel slim van de burgemeesters, geef de ontevreden mensen een uitlaatklep en laat ze hun woede richten tot Den Haag in plaats van op de lokale politie agent.
Ik denk dat je je moet afvragen wat je hier doet als je 4e bijdrage in de hele topicreeks een klacht is over het cynisme van sommige deelnemers hier. De legitimiteit van het cynisme terzijde, natuurlijk. Als ik dit sentiment - en daarbij gebrek aan geheugen en inlevingsvermogen - zou teruglezen als arts zou ik wel ander werk overwegen.Ps3gamer91 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:49:
[...]
In het algemeen verzand dit topic heel snel in bepaald cynisme en dat is niet prettig.
Ook die komen wel weer terug. Gebeurd bij andere crisissen ook. Dus waarom zou dat nu niet gebeuren?Wolly schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:51:
[...]
Als advocaat van @TheRicolaa10, hoe snel denk je dat er weer winkels en lokale ondernemers zijn als die failliet gaan? Die leuke snuisterijenwinkel of dat echtpaar met die meubelwinkel? Of die nagelstyliste die haar huis uit moest vanwege schulden?
Hoogstens dat er een trend even versnelt is en sommige dingen meer en vaker online besteld worden, maar dan is nu doorgaan slechts uitstel van executie.
En diezelfde ondernemersbelangenverenigingen hebben met de door hen gesteunde politieke partijen hard aangestuurd op afbraak verzorgingsstaat en toen waren mensen die uit hun huis geknikkerd werden ook geen probleem. Dus waarom is dit dan wel op het moment dat een ondernemer dat overkomt?
Grote kans dat juist het winkelen een boost gaat krijgen de komende jaren omdat we het nu een tijdje niet gekund hebben. Dus die gaten worden wel weer opgevuld. Marktwerking, je weet wel waar die ondernemers ook zo fan van zijn.
Ben benieuwd naar de persconferentie van vanavond... Vooral omdat ze het dus (weer) anders gaan doen...
Wat mij ook wel een beetje de wenkbrauwen doet fronsen... Want ik zou verwachten dat de vorm toch niet door de m.president en minister zelf word bepaald dat word voor hun gedaan toch door een stel slimme koppen.
Wat mij ook wel een beetje de wenkbrauwen doet fronsen... Want ik zou verwachten dat de vorm toch niet door de m.president en minister zelf word bepaald dat word voor hun gedaan toch door een stel slimme koppen.
Scherp... iedereen roept altijd dat er zo weinig faillisementen zijn. In werkelijkheid stopt men gewoon het bedrijf.... heel triest.martwoutnl schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:52:
[...]
Steunpakketten en reserves. Alleen die reserves zijn nu wel langzaam op. Als de steunpakketten straks ook stoppen en ze toch beperkt worden, zullen er best zaken gaan omvallen. En bedrijven kunnen nog steeds vrijwillig stoppen. Zie https://www.kvk.nl/downlo...er_2021_tcm109-504300.pdf voor cijfers kvk. Ik zie 46% meer gestopte horecabedrijven t.o.v. december 2020. Winkels nog hoger.
Uiteindelijk besluiten de ministers natuurlijk, die slimme koppen zijn puur ter advies.Chip. schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:57:
Ben benieuwd naar de persconferentie van vanavond... Vooral omdat ze het dus (weer) anders gaan doen...
Maar dan moet er ook niet geklaagd worden vanuit de samenleving dat je niet meer voor een normale operatie het ziekenhuis in kan, of bij een ongeluk lang moet wachten. Het probleem is nu vooral mensen willen alles en zijn vaak mutually exclusive (i.e., slechte compliance basismaatregelen, maar ook niet aan het einde maatregelen willen, maar wel uitstekende zorg verwachten).Cyberpope schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:42:
[...]
Dit is echt een klassiek wicked problem
In mijn vakgebied vertalen die vaak dan ook naar soft-goals (geen duidelijke operationalisatieriteria). Je werkt dan heel erg met fuzzy concepts die voor elke stakeholder anders te begrijpen is (dit is waar goal decomposition bij kan helpen). Er is namelijk geen duidelijke end-state waar ieder een wint.
Wat gewoon helpt in de ze gevallen is een goede operationalisatie maken, zoals de meeste mensen het zoudne interpreteren). De doelstellingen worden daardoor meetbaar (door de goal-decomposition) en op basis daarvan duidelijk de interventies identificeren. Maar je zal altijd werken met satisficing ipv satisfaction.
Goal Satisfaction is in dit geval compleet onmogelijk, en als het wel kan, heb je je probleem zo gedefinieerd dat het niet voldoet aan de context.
offtopic:
(Heb ik vandaag toch nog wat aan mijn voorbereiding voor de verdediging
)
(Heb ik vandaag toch nog wat aan mijn voorbereiding voor de verdediging
Ik vermoed dat Kuipers het daar in die grote hal van het Erasmus gaat doen, terwijl Rutte in de "studio" staat. Dan hebben ze als "deskundige" de Jonge aan de desk zitten om commentaar te geven op hoe hij het anders zou doen, en dan sluiten we af met van Dissel, met de voorspellingen voor de rest van de week.Chip. schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:57:
Maar even serieus on topic ik denk dat dat misschien wel het probleem is, dat wat die slimme koppen in Den Haag bedenken niet altijd aankomt op de manier zoals dat zou moeten bij iedereen. Te meer ook omdat je het niet hebt over een onderwerp dat je je even eigen maakt als je daar geen voor doet/wil doen.
Ik begreep dat ze dit keer kiezen voor meer "plaatjes" en als ze dat met misschien wat meer duiding van eventuele cijfers op die plaatjes doen de boodschap misschien beter aankomt. Dan kunnen ze misschien ook beter onderbouwen waarom gekozen is voor de uitgelekte versoepelingen en niet voor bijvoorbeeld het scenario helemaal open, of het scenario het "spreiden van pijn" en iedereen een beetje open.
[ Voor 16% gewijzigd door TIGER1125 op 14-01-2022 13:06 ]
Wat doet het er toe dat dit mijn 4e reactie is? Doet niks af aan de eventuele legitimiteit van mijn vraag/opmerking toch? Ik lees al zeer lang mee...Afijn, ik volg met interesse de gebeurtenissen van dit weekend zometeen...kijken wat dat doet met het sentiment.nst6ldr schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:56:
[...]
Ik denk dat je je moet afvragen wat je hier doet als je 4e bijdrage in de hele topicreeks een klacht is over het cynisme van sommige deelnemers hier. De legitimiteit van het cynisme terzijde, natuurlijk. Als ik dit sentiment - en daarbij gebrek aan geheugen en inlevingsvermogen - zou teruglezen als arts zou ik wel ander werk overwegen.
(vergeet ook even niet dat diezelfde brancheverenigingen een grote bijdrage aan de escalatie hebben geleverd door druk te zetten op versoepelingen en de ondernemers vervolgens carte blanche misbruik te laten maken door hun reet met alle maatregelen af te vegen)Cyberpope schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:56:
[...]
Ook die komen wel weer terug. Gebeurd bij andere crisissen ook. Dus waarom zou dat nu niet gebeuren?
Hoogstens dat er een trend even versnelt is en sommige dingen meer en vaker online besteld worden, maar dan is nu doorgaan slechts uitstel van executie.
En diezelfde ondernemersbelangenverenigingen hebben met de door hen gesteunde politieke partijen hard aangestuurd op afbraak verzorgingsstaat en toen waren mensen die uit hun huis geknikkerd werden ook geen probleem. Dus waarom is dit dan wel op het moment dat een ondernemer dat overkomt?
Grote kans dat juist het winkelen een boost gaat krijgen de komende jaren omdat we het nu een tijdje niet gekund hebben. Dus die gaten worden wel weer opgevuld. Marktwerking, je weet wel waar die ondernemers ook zo fan van zijn.
Er komt altijd iets terug, maar niet dat fijne diverse aanbod van voorheen. Wat ik vooral zie (in de Randstad) is dat er bij zaken die verdwijnen 9 van de 10 keer een vreettent voor terug komt. Heerlijke verschraling dus.Cyberpope schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:56:
[...]
Ook die komen wel weer terug. Gebeurd bij andere crisissen ook. Dus waarom zou dat nu niet gebeuren?
Daar waar het geen horecatent wordt is het een Poolse/Turkse/Islamitische supermarkt/slager.
Dus veel plezier met je gebooste winkelervaring

Je beseft wel dat er mensen achter die winkels en horecapanden schuilgaan?Cyberpope schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:56:
Het faillissement ingejaagd door het virus en een wispelturige overheid, belastingschulden die hen nog jarenlang zullen achtervolgen. Waar kennen we dat nog meer van...
Als ik hier zou zeggen "Ach paar toeslagouders, wat maakt het uit. Er worden genoeg babies geboren, we merken er niets van." is dit draadje toch terecht te klein?
Overnemen is ook maar zo'n woord. Ik mocht in 2016 vanwege ook een nogal lange wachtlijst in het gewone ziekenhuis naar op een veel kortere termijn naar een privé-kliniek. Met volle instemming en vergoeding van mijn verzekeraar. Degene die ik ken zijn vaal gespecialiseerd op een smal pakket. Denk: rugkliniek, oogkliniek.Wolly schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:28:
[...]
Er is helemaal geen sprake van dat privé klinieken coronazorg zouden moeten overnemen, het gaat juist om delen van de reguliere zorg waar ze kunnen inspringen. Je haalt er nu weer andere zaken bij als administratieve rompslomp maar dat is wat anders als wat je eerst noemde.
Maar goed, even terug naar het begin: Heb je dan misschien een bron voor je uitspraak "Het nadeel van die priveklinieken is vooral dat ze meestal niet alle faciliteiten hebben, die voor de zorg die nodig is er wel moeten zijn ivm complicaties.".
Ze halen dan ook nog een beetje de krenten uit de pap (lees lagere of geen complicatie kansen of IC noodzaak als achterwacht). Ik denk dat ze daardoor wel goedkoper zijn dan het gewone ziekenhuis.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Ik weet wat een advocaat van de duivel is, dat is tenslotte waarom ik jouw bijdrage in twijfel trek. Door alle redelijkheid zelve te veinzen is de inhoud van je vraag niet veel anders, en ik stel daarbij dat het voorstel van @MikeyMan heel normaal is. Overdruk in de zorg = instroom - uitstroom, moreel gezien hebben we de verplichting om zorg te weigeren aan mensen die zich niet hebben laten vaccineren.Ps3gamer91 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:02:
[...]
Wat doet het er toe dat dit mijn 4e reactie is? Doet niks af aan de eventuele legitimiteit van mijn vraag/opmerking toch? Ik lees al zeer lang mee...Afijn, ik volg met interesse de gebeurtenissen van dit weekend zometeen...kijken wat dat doet met het sentiment.
Bingo.. maar het zit in de aard van het beestje van de zorg dat zij zich weg blijven cijferen. Vooral van verpleegkundigen. Die blijkbaar van minder waard worden geacht als de zoveelste telefoonwinkel.Adlermann schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:00:
Maar dan moet er ook niet geklaagd worden vanuit de samenleving dat je niet meer voor een normale operatie het ziekenhuis in kan, of bij een ongeluk lang moet wachten. Het probleem is nu vooral mensen willen alles en zijn vaak mutually exclusive (i.e., slechte compliance basismaatregelen, maar ook niet aan het einde maatregelen willen, maar wel uitstekende zorg verwachten).
Daarom zou ik zo hopen dat verpleegkundigen nu eens juist uit belang van de zorg en toekomstige patienten, massaal er het bijltje bij neergooien. Kijken wat makkelijker te vervangen is op korte termijn. Die zoveelste snuisterijen winkel of een langjarig opgeleide professional.
Degene die ik ken, hebben daar niet zo veel behoefte aan op dit moment. Rust heeft hogere prio als ontspanning.Señor Sjon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:51:
Ook verplegend personeel wil weleens kunnen ontspannen winkelen, naar de kroeg of wat dan ook. Ook zij hebben geen uitlaatklep.
En hoe precies is dit anders met de beurscrash? De huizencrash? De sportscholen bubbel? De online-shop momentum.hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:03:
[...]
Je beseft wel dat er mensen achter die winkels en horecapanden schuilgaan?
Het faillissement ingejaagd door het virus en een wispelturige overheid, belastingschulden die nog jarenlang zullen achtervolgen. Waar kennen we dat nog meer van...
Als ik hier zou zeggen "Ach paar toeslagouders, wat maakt het uit. Er worden genoeg babies geboren, we merken er niets van." is dit draadje toch terecht te klein?
Wat het probleem is, de enorme tweegang met deze branch. Ik zie ene kant bedrijven factor 6 omzet hebben weten te halen door meteen strak in thuisbezorgen te stappen, andere zie ik achterover zitten, huilie huilie en einde oefening worden. De App kreeg in mijn buurt denk 10 nieuwe zaken, draaien allemaal volle bak, lullig voor die ander die daar niet in mee wil en maar gaat zeiken op de overheid.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Het lijkt me niet zo heel gezond om er een 'de horeca versus de zorg'-verhaal van te maken. Er is een virus, daar zijn zorgmedewerkers slachtoffer van, én horeca-eigenaren. En sportuitbaters. En bijna iedereen die in de cultuursector werkt. En nog vele anderen.Cyberpope schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:42:
[...]
Laten we niet te snel een mening of een actie van iemand interpreteren als mes in de rug van een ander. De zorg heeft het druk door een virus, door mensen die niet gevaccineerd zijn, door de EU die patenten dicht tegen de borst houdt, door de menselijke drang tot samen zijn, door de keuzes over de inrichting van ons zorgstelsel, door de concurrentiepositie van verschillende vakgebieden, door het Angelsaksische individualisme, door het idee dat iedereen recht heeft op zorg en dat daar ook altijd capaciteit voor is, en ook een beetje door de besmettingen in de horeca.
De hele situatie maakt me aardig sarcastisch inderdaad. Vanavond krijgen we weer een of andere fopshow waarin de woorden 'onzekerheid' , 'kleine stapjes' en nog meer van dat soort vaker gehoorde termen waarschijnlijk voorbij zullen komen.hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:49:
Tegelijkertijd ben je hier volgens sommigen een zorgpersoneelhater als je wat te kritisch bent.
[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 14-01-2022 13:08 ]
Dat is het probleem vaak ook, slimme koppen kunnen wel alles bedenken. Maar boerenslimheid brengt vaak meer, helamaal als iets in de praktijk moet gebracht worden. Ken er genoeg die bij ministeries werken, hele slimme mensen op studie gebied maar inlevingsvermogen of praktisch resultaatgericht werken kennen ze niet.Chip. schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:57:
Ja, dat besef ik me. Maar dat besef ik me ook van de zorg.hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:03:
[...]
Je beseft wel dat er mensen achter die winkels en horecapanden schuilgaan?
Het faillissement ingejaagd door het virus en een wispelturige overheid, belastingschulden die hen nog jarenlang zullen achtervolgen. Waar kennen we dat nog meer van...
En nee, max 3 jaar. Dan ben je uit de schuldregeling als je meewerkt.
En volgens mij is dat laatste wel het sentiment geweest hoor, om dezelfde partijen die aftreden voor de toeslagaffaire gewoon weer aan een dikke meerderheid te geven en de hoofdverantwoordelijke de grootste partij van Nederland.
Dat! Het is veel slimmer om zelf te stoppen i.p.v. failliet te gaan. Een faillissement kan nog jaren last veroorzaken voor de ondernemers. Kan je er beter zelf mee stoppen en netjes afwikkelen. Maar gelukkig zijn er maar weinig faillissementen dus die sluiting kan prima nog even verlengd worden.stylezzz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:58:
[...]
Scherp... iedereen roept altijd dat er zo weinig faillisementen zijn. In werkelijkheid stopt men gewoon het bedrijf.... heel triest.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.