Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 192 ... 197 Laatste
Acties:
  • 623.983 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:38
hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:37:
[...]

De beslissing toen was begrijpelijk, de stormschade was onnodig groot geweest als de 30% kans uit zou zijn gekomen. Maar nu is het anders, de orkaan is afgezwakt naar een tropische storm. Het negatieve scenario is gelukkig niet uitgekomen, dan blijf je niet binnen omdat er nog een orkaan kan komen?

Half december kon je gewoon winkelen, in ieder geval tot 17u nog wat eten en drinken in de horeca. Bijna niemand pleit voor alles loslaten, maar terug naar half december is gezien de afloop het minste wat ze kunnen doen.
Nu krabbel je dus terug. Je geeft dus toe dat de kritiek op het advies van half december stemmingmakerij was?

Want dan kunnen we weer inhoudelijk kijken wat nu het beste plan is.

[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 14-01-2022 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:42
stylezzz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:32:
[...]

De keuze tussen een harde lockdown of iets als 2G+ of zelfs een vaccinatieplicht is wat mij betreft een no-brainer. Maar nou heb ik ook weinig last van morele taboe's over het algemeen....
Veel winkeliers en ondernemers willen graag weer 'normaal' open zijn. Kost wat het kost. Hetzelfde geldt voor een groot deel van het volk. Dan slikken ze 2G wel.

Terwijl het 2G-systeem een niet-wenselijk gedrocht is. Met de besmettelijkheid van omicron is het de vraag wat de meerwaarde (nu) is van het 2G-systeem.

Het zal me niets verbazen als het erdoorheen drukken van het 2G-systeem meeweegt in het beleid de afgelopen tijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
CMD-Snake schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:38:
Je weet dat het menens is als zelfs Roland Pierik je 2G beleid niet meer wil steunen. :+
Je weet dat ik 2G aanhanger ben, maar geef eerlijk toe dat het met Omikron weinig nut meer heeft.

Het enige doel is nog impliciete vaccinatiedwang, dan kan je beter vaccinatieplicht instellen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:52
redwing schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:38:
[...]

Dat mag natuurlijk, maar ik durf wel te wedden dat een groot gedeelte van de mensen die nu tegen de maatregelen zijn, nog veel sterker tegen 2G+ en een vaccinatieplicht zijn.
Het is ook niet zo dat ik voorstander ben van dergelijke maatregelen, laat dat duidelijk zijn. Maar de tijd van lockdown naar lockdown hobbelen omdat we geen kleur durven te bekennen wil ik ook wel achter me laten... Als dat meehelpt, so be it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
D-e-n schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:40:
Nu krabbel je dus terug. Je geeft dus toe dat de kritiek op het advies van half december stemmingmakerij was?
Nee, ik blijf erbij dat het onnodig was (dat is ook gebleken).

De overheid heeft echter op de toen gepresenteerde informatie gehandeld en in die context begrijp ik de lockdown. Als dan blijkt dat het inderdaad enorm meevalt moet je de extra maatregelen z.s.m. volledig intrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:03
redwing schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:17:
[...]

Dat snap ik, maar waarom blijft die achter? Ik heb nu niet het idee dat de groepen echt proberen gescheiden van elkaar te zijn. Dus ik had die stijging in die groepen toch al wat meer verwacht.
Diepere uitleg hier. Voor vragen mag je bij hem zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Quote ipv edit

[ Voor 96% gewijzigd door hoevenpe op 14-01-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:58
stylezzz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Het is ook niet zo dat ik voorstander ben van dergelijke maatregelen, laat dat duidelijk zijn. Maar de tijd van lockdown naar lockdown hobbelen omdat we geen kleur durven te bekennen wil ik ook wel achter me laten... Als dat meehelpt, so be it.
Klopt en ik wil ook niet van lockdown naar lockdown, maar juist daarom is het goed dat niet alles al wordt vrij gelaten. We hebben al eerder de maatregelen te vroeg los gelaten om daarna gelijk in een volgende golf te duiken. Naar mijn idee moet er een reden zijn dat Omikron nog steeds blijft hangen bij de jongeren. En boosteren is er daar 1 van, maar de maatregelen zullen er ook zeker aan meehelpen. En heel simpel, hoe verder die besmettingen van ouderen naar achteren kunnen worden geschoven, hoe minder we uiteindelijk ee nstijging zullen zien in de ziekenhuizen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:24:
[...]

En wat doet de regering? Nee, er is geen ruimte om terug te gaan naar de avondlockdown want reden X, Y, Z...

Hoe verwacht je dat mensen je ooit nog geloven als half december het verhaal is dat we dit 3 weken moeten doen omdat de situatie te onzeker is? Ze zaten er faliekant naast, kan gebeuren maar geef dat eerlijk toe en open in ieder geval de horeca weer tot 17u.
Dat was in ieder geval iets waar ze gelijk in hadden: ze wisten het niet. Een onzekere situatie. Ik ben het lang niet altijd eens met het beleid van de overheid, maar één ding moet ik ze nageven: bewust of onbewust, we staan er momenteel goed voor. Een dalende ziekenhuis-bezetting naast stijgende besmettingsaantallen. Zijn de maatregelen van december toch nog ergens goed voor geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

redwing schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:38:
[...]

Dat mag natuurlijk, maar ik durf wel te wedden dat een groot gedeelte van de mensen die nu tegen de maatregelen zijn, nog veel sterker tegen 2G+ en een vaccinatieplicht zijn.
2G+ en vaccinatieplicht zouden we niet eens meer moeten bespreken in deze fase van de pandemie. Ik weet dat die 2G er sowieso gaat komen hoor, dat willen ze er al tijden doorduwen, maar dat het een walgelijk systeem is moge duidelijk zijn.

Moest het ooit zover komen dan gaan de hakken bij veel mensen nog meer in het zand. Bij mij in ieder geval wel :p Heb het altijd al gezegd: ik sta waarschijnlijk wel open voor bijv Novavax of Valneva, maar vind ik het echt nodig voor mezelf? En denk ik dat het überhaupt nog nodig is met Omikron? Nee.

Maar goed, als het prikken zijn die je kan vergelijken met de normale griepprik... ach.

Buurman van me heeft onlangs ook corona gehad (dubbel gevaccineerd) en heeft nu, een maand later, echt veel last van brainfog. Kan niet veel hebben en is s'avonds echt nog doodmoe. Het is en blijft een raar beestje, ook al ben je gevaccineerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennahz op 14-01-2022 09:47 ]

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
autje schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:43:
[...]

Diepere uitleg hier. Voor vragen mag je bij hem zijn :).
Punt is dat met boosteren alleen, het uitblijven van ouderen bij de besmettingen en in het ziekenhuis niet volledig te verklaren is. Voor zover ik kan zien moet daar nog wat meer meespelen, want het blijft nu lager dan elke voorspelling, zelfs degenen waarbij de boostergraad nog hoger is gekozen.

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:42:
[...]

Nee, ik blijf erbij dat het onnodig was (dat is ook gebleken).

De overheid heeft echter op de tien gepresenteerde informatie gehandeld en in die context begrijp ik de lockdown. Als dan blijkt dat het inderdaad enorm meevalt moet je de extra maatregelen z.s.m. intrekken.
Dit is echt tenenkrommend inconsequent. Dit is vals redeneren. Je kunt niet achteraf kritiek hebben op een beslissing en daarbij een veranderde situatie gebruiken die er bij het nemen van die beslissing nog helemaal niet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

IJzerlijm schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:24:
[...]

Omdat hij het elke dag bij kan werken. Als het de basis voor beleid voor 3 maanden moet vormen, je naam er onder moet en je eventueel live op TV gaat worden ondervraagd over de uitkomsten krijg je hele andere uitkomsten.
Zij kunnen het ook dagelijks bijwerken, ze kunnen daar veel meer mensen en middelen op zetten dan @t_captain . Je kan zo’n voorspelling maken en heel duidelijk zeggen dat dit model continu wordt gefinetuned en dat beleid wordt gemaakt op basis van wat men dan weet en dat men wekelijks evalueert of dat nog adequaat is. In plaats daarvan komt er een model wat mijlenver van de realiteit zit en wordt daar rigide beleid op gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Dennahz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:45:
[...]

2G+ en vaccinatieplicht zouden we niet eens meer moeten bespreken in deze fase van de pandemie. Ik weet dat die 2G er sowieso gaat komen hoor, dat willen ze er al tijden doorduwen, maar dat het een walgelijk systeem is moge duidelijk zijn.
Helemaal mee eens hoor, maar mijn punt was vooral dat we hier vaak vergelijkingen maken met de landen om ons heen waarbij er gezegd wordt dat ze daar geen lockdown hebben. Alleen wordt vergeten dat in die landen de ongevaccineerden overal worden buitengesloten.
Moest het ooit zover komen dan gaan de hakken bij veel mensen nog meer in het zand. Bij mij in ieder geval wel :p
Ik ben sowieso tegen, maar zodra het voor cruciale dingen nodig is (werk) ga ik ook steigeren. Ondanks dat ik mijn booster al gehad heb, vind ik dat een stap die veel te ver gaat. Bij restaurants en cafes ligt mijn grens wat lager omdat dat dingen zijn waar je voor kiest Maar hopelijk komt die hele wet er gewoon niet door.
Heb het altijd al gezegd: ik sta waarschijnlijk wel open voor bijv Novavax of Valneva, maar vind ik het echt nodig voor mezelf? En denk ik dat het überhaupt nog nodig is met Omikron? Nee.

Maar goed, als het prikken zijn die je kan vergelijken met de normale griepprik... ach.

Buurman van me heeft onlangs ook corona gehad (dubbel gevaccineerd) en heeft nu, een maand later, echt veel last van brainfog. Kan niet veel hebben en is s'avonds echt nog doodmoe. Het is en blijft een raar beestje, ook al ben je gevaccineerd.
Tja, het risico wordt veel kleiner, maar verdwijnt niet (helaas). Ik denk dat we nog wel meer lange-termijn effecten van corona gaan zien in de toekomst.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:37:
[...]

De beslissing toen was begrijpelijk, de stormschade was onnodig groot geweest als de 30% kans uit zou zijn gekomen. Maar nu is het anders, de orkaan is afgezwakt naar een tropische storm. Het negatieve scenario is gelukkig niet uitgekomen, dan blijf je niet binnen omdat er nog een orkaan kan komen?

Half december kon je gewoon winkelen, in ieder geval tot 17u nog wat eten en drinken in de horeca. Bijna niemand pleit voor alles loslaten, maar terug naar half december is gezien de afloop het minste wat ze kunnen doen.
Precies, in december was men in staat razend snel maatregelen in te voeren om ivm met onzekerheid aan de zekere kant te blijven. Verregaande maatregelen die toen net aan acceptabel waren gezien de toen geldende onzekerheid.
Echter, die onzekerheid is daarna heel snel minder geworden. Een week later waren versoepelingen al verantwoord. Het ingrijpen op 18 december is te verdedigen, het niet meer bijsturen daarna niet. Daardoor is het contrast tussen wat er nu mogelijk is en wat de regering mogelijk nu gaat doen ook zo groot.

alles kan off-topic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
D-e-n schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:47:
Je kunt niet achteraf kritiek hebben op een beslissing en daarbij een veranderde situatie gebruiken die er bij het nemen van die beslissing nog helemaal niet was.
Laten we de discussie van december niet overdoen, ook toen stelde ik dat we een week hadden moeten wachten om te kijken wat Omikron echt zou doen. De signalen uit Zuid-Afrika waren erg hoopgevend, heb het een blessing-in-disguise genoemd. Het model van @t_captain is bijna 1 op 1 uitgekomen.

Dat gezegd hebbende, het is nu 14 januari. De ziekenhuisbezetting blijft dalen, gisteren minder dan 1400. Als ik dan het OMT en regering hoor zeggen dat er echt geen ruimte is voor het terugdraaien van de laatste verzwaring dan word ik inderdaad pislink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
dr.lowtune schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:50:
[...]

Zij kunnen het ook dagelijks bijwerken, ze kunnen daar veel meer mensen en middelen op zetten dan @t_captain . Je kan zo’n voorspelling maken en heel duidelijk zeggen dat dit model continu wordt gefinetuned en dat beleid wordt gemaakt op basis van wat men dan weet en dat men wekelijks evalueert of dat nog adequaat is. In plaats daarvan komt er een model wat mijlenver van de realiteit zit en wordt daar rigide beleid op gemaakt.
Ga er maar aanstaan als overheid, we krijgen nu al klachten dat de regels en adviezen te wisselvallig zijn en er een deel van de populatie niet goed weet wat er op dit moment geldt. Ga je nog frequenter de regels en adviezen aanpassen vergroot je dat probleem en juist daar zit de lastigheid. Je kan niet wekelijks of tweewekelijks de bevolking vertellen wat nu weer wel mag en dan weer niet. Zelfs dan ga je vanuit de branches klachten krijgen omdat ze zich niet kunnen aanpassen en dat ze bijvoorbeeld voorraden weg moeten gooien. Daarnaast heb je de impact van het beleid wat niet direct zichtbaar is waardoor snel reageren lastig/niet te koppelen is met de aanpassing in het beleid.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
D-e-n schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:47:
[...]

Dit is echt tenenkrommend inconsequent. Dit is vals redeneren. Je kunt niet achteraf kritiek hebben op een beslissing en daarbij een veranderde situatie gebruiken die er bij het nemen van die beslissing nog helemaal niet was.
Er wordt inderdaad heel erg achteraf geredeneerd. Er is vrij duidelijk aangegeven dat er simpelweg teveel onzekerheid was. Men wist het niet, en we konden ons geen slechte scenario's veroorloven. En dan wordt nu gezegd dat ze er naast zaten. Klinkklare onzin natuurlijk. Men kon geen modellen bouwen wegens simpelweg een gebrek aan informatie en neemt dus het zekere voor het onzekere. Volkomen logische beslissing.

De vraag is wat je nu gaat doen, nu je wel meer informatie hebt. Maar met de kennis van nu nog gaan klagen over wat er een maand geleden is besloten, tsja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:44
D-e-n schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:24:
[...]

We zijn al twee jaar het lachertje van Europa. Ook voor covid waren we al het lachertje overigens.

Ook jij vergeet dat onze cijfers half december veel slechter waren dan die van de rest van Europa. Dat is niet de schuld van het OMT maar van het kabinet dat twee jaar lang veel te vrijblijvend geshopt heeft in de adviezen, zonder lange termijn visie. Dat er nu plotseling wel ferm ingegrepen werd is niet de schuld van dit advies van het OMT maar van het beleid ervoor.
Ik blijf me verbazen hoeveel mensen moeite hebben met het scheiden van de verantwoordelijkheden van de verschillende partijen. Deze situatie is 100% beleid. En dan kan je discussiëren of dat het simpelweg een enorme inschattingsfout was om het zo ver te laten oplopen voor december of dat het bewust beleid was om alles open te houden en half december het dicht te gooien ivm economische belangen.

Het OMT advies was een logisch gevolg.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:21
[...]

Omdat hij het elke dag bij kan werken. Als het de basis voor beleid voor 3 maanden moet vormen, je naam er onder moet en je eventueel live op TV gaat worden ondervraagd over de uitkomsten krijg je hele andere uitkomsten.
Of er daadwerkelijk gevolgen aan kunnen zitten. Hij heeft al gezegt dat hij, indien er daadwerkelijk gevolgen aan zaten, veel soberder zou modelleren.

Het is makkelijk kritiek leveren vanaf de zijlijn, maar wat sommigen hier nu al 2 dagen neerplempen aan ongefundeerde captain hindsight zijlijn kritiek is toch wel weer opzienbarend. @D-e-n heeft daarin gewoon gelijk

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-e-n
BarôZZa schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:54:
[...]

Ik blijf me verbazen hoeveel mensen moeite hebben met het scheiden van de verantwoordelijkheden van de verschillende partijen. Deze situatie is 100% beleid. En dan kan je discussiëren of dat het simpelweg een enorme inschattingsfout was om het zo ver te laten oplopen voor december of dat het bewust beleid was om alles open te houden en half december het dicht te gooien ivm economische belangen.
Probleem is dat ik niemand hoor klagen over het te lang open houden tot 18 december. Mensen klagen enkel over de lockdown zelf. En dan worden de cijfers van één tweaker, @t_captain, aangehaald om het OMT te fileren maar juist @t_captain vond volgens mij dat de lockdown van 18 december te laat kwam.

Ik hou het maar op emotie omdat men te lang binnenzit want rationeel is deze discussie niet nu.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:47

Agent47

I always close my contracts.

No offense maar is dit niet typisch Nederlands wat hier gebeurt? Het gaat beter dan gedacht en ineens moet alles open, want eigenbelang. Niemand hier is viroloog. @t_captain maakt verschrikkelijk goede inschattingen en nu klaagt iedereen over de lockdown. Economisch is het bar en bar slecht maar de zorg krijgt wel eindelijk ruimte.

Straks wordt er weer te hard versoepelt en kan die ene tante met kanker niet behandelt worden en is het de schuld van Mark Rutte. Niemand vindt deze lockdown leuk maar hij werkt dondersgoed.

Ik zie ook graag versoepelingen, maar roep nou niet dat alles meteen open moet. Want dan gebeurd er waar wij Nederlanders goed in zijn: Overdrijven. Iedereen moet en zal ineens naar de markt, kerk of horeca gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Agent47 op 14-01-2022 10:03 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Natuurlijk kijk ik vanuit hindsight, en dan kan je niet anders concluderen dan dat de lockdown te zwaar was, begrijpelijk, maar te zwaar. Had ik het anders gedaan? Waarschijnlijk niet. Het punt is dat er nu meer data beschikbaar is waaruit blijkt dat er meer mogelijk is en dat zie je niet terug in de versoepelingen.

Maar goed, laten we deze discussie maar stoppen. Dit is een beetje de vaccinatiediscussie maar dan over lockdowns.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

D-e-n schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:59:
[...]

Probleem is dat ik niemand hoor klagen over het te lang open houden tot 18 december. Mensen klagen enkel over de lockdown zelf. En dan worden de cijfers van één tweaker, @t_captain, aangehaald om het OMT te fileren maar juist @t_captain vond volgens mij dat de lockdown van 18 december te laat kwam.

Ik hou het maar op emotie omdat men te lang binnenzit want rationeel is deze discussie niet nu.
Precies dat. Eerst alles los in september, daarna niet ingrijpen als de zaak uit de hand loopt om vervolgens niet anders meer te kunnen als stevig ingrijpen. Dat was bijna allemaal nog Delta gebaseerd, omicron was toen nog hooguit een dreiging en nog niet echt realiteit voor het grootste deel.

Je kunt je afvragen waarom de regering zo gehandeld heeft (lockdown op zo ongeveer dezelfde dag als de plannen van het nieuwe kabinet) maar het blijft evident dat als je de zaak te lang op zijn beloop laat dat het ingrijpen steviger moet.

En het gedrag van een deel van de Nederlanders helpt ook niet mee in deze. Een deel leeft slechts voor YOLO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
offtopic:
Je hebt een punt, mijn lontje is inderdaad veel korter. Ben zo verschrikkelijk klaar met thuiswerken en niet kunnen sporten, morgen op vakantie is echt een stip aan de horizon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
Ik heb het kabinet vaak genoeg afgebrand en vind het ook zonder covid een stel prutsers. Maar vergeet ook onze eigen rol niet hierin. Ik las gisteren dat een onderzoek uitwees dat je op kantoor veel vaker besmet wordt dan in een (vaak) goed geventileerd theater of bios. Als we die dan zo graag open zien hadden we natuurlijk ook de keus kunnen maken wat vaker te blijven thuiswerken.

@hoevenpe
Ook wij zijn er thuis klaar mee hoor. We zijn liefhebbers van Londen hier en kunnen niet wachten tot... maar nu nog even niet.

[ Voor 15% gewijzigd door D-e-n op 14-01-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Feit.... maar het blijven 'als we toen' discussies. Het lijkt er in ieder geval op dat we er geen lering uit trekken, behalve dat we nu in een soort tunnelvisie zitten waarbij zoveel mogelijk risico's vermeden moeten worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
stylezzz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Feit.... maar het blijven 'als we toen' discussies. Het lijkt er in ieder geval op dat we er geen lering uit trekken, behalve dat we nu in een soort tunnelvisie zitten waarbij zoveel mogelijk risico's vermeden moeten worden.
Ik vind het lerend vermogen van het kabinet sowieso traag. De eerste zomer werd alles veel te enthousiast afgeschaald alsof covid weg was en dat heeft men daarna nog meerdere keren herhaald. Met het liedje van Grapperhaus als dieptepunt. Het is steeds op en af geweest. Jantje lacht en Jantje huilt.

Wat mij nu stoort is dat wanneer er vervolgens eens wel heel strikt wordt ingegrepen en het nu eindelijk eens een keer meevalt het OMT plots de lul is. Dat klopt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:12

codex

Geen OpenAI agent :)

D-e-n schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:08:
Ik heb het kabinet vaak genoeg afgebrand en vind het ook zonder covid een stel prutsers. Maar vergeet ook onze eigen rol niet hierin. Ik las gisteren dat een onderzoek uitwees dat je op kantoor veel vaker besmet wordt dan in een (vaak) goed geventileerd theater of bios. Als we die dan zo graag open zien hadden we natuurlijk ook de keus kunnen maken wat vaker te blijven thuiswerken.

@hoevenpe
Ook wij zijn er thuis klaar mee hoor. We zijn liefhebbers van Londen hier en kunnen niet wachten tot... maar nu nog even niet.
Wat betreft kantoor, ik snap nog steeds niet dat daar niet op wordt ingegrepen. Binnen mijn kennissenkring gaat de helft al dan niet verplicht dagelijks naar kantoor. Een volle kantoorruimte vind ik echt onverantwoord, toch gebeurt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

boesOne

meuh

codex schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:18:
[...]

Wat betreft kantoor, ik snap nog steeds niet dat daar niet op wordt ingegrepen. Binnen mijn kennissenkring gaat de helft al dan niet verplicht dagelijks naar kantoor. Een volle kantoorruimte vind ik echt onverantwoord, toch gebeurt het.
Dat is heel simpel te begrijpen met een VVD kabinet. Werk is al de hele pandemie niet in scope. Niemand piept erover. Werk is heilig, nog belangrijker dan scholing. Cultuur en vrije tijd kunnen doodvallen. Werken zul je! :+

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
D-e-n schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:17:
[...]

Ik vind het lerend vermogen van het kabinet sowieso traag. De eerste zomer werd alles veel te enthousiast afgeschaald alsof covid weg was en dat heeft men daarna nog meerdere keren herhaald. Met het liedje van Grapperhaus als dieptepunt. Het is steeds op en af geweest. Jantje lacht en Jantje huilt.

Wat mij nu stoort is dat wanneer er vervolgens eens wel heel strikt wordt ingegrepen en het nu eindelijk eens een keer meevalt het OMT plots de lul is. Dat klopt niet.
Dat het kabinet risico's neemt om toch weer dingen mogelijk te maken kan ik wel respect voor opbrengen. Dingen als dansen met jansen bleken danweer een brug te ver, maar toen leek men er wel van doordrongen dat lockdown's niet wenselijk zijn.

Grootste probleem in mijn ogen is dat er nu dus een maand terug een grafiek is gepresenteerd met een immense bandbreedte van wat er in diverse situaties zou kunnen gaan gebeuren. Hierbij zeiden al veel mensen 'ze weten het gewoon niet'.... Nu blijkt achteraf dat geen enkel scenario uit is gekomen. Nergens word hier ook maar met een woord over gerept? We krijgen dadelijk weer nieuwe grafiekjes voorgeschoteld uit den haag.... Kloppen die wel? Ik (en een groot deel van nederland) zullen hierbij ernstige twijfels hebben....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:10
[...]

Levensgevaarlijk inderdaad, wellicht snij je je wel aan een papiertje. :+
Als het allemaal zo gevaarlijk is plaats je toch van die spatschermen tussen de werkplekken.
Meestal is het een aantal mensen per kantoorruimte, zo groot zijn die toch niet?

Van mij part gaan de kantoren vandaag nog open, al heeft dat andere redenen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 12:49
Zijn er vandaag de dag door derden partijen grafieken gepresenteerd? Achteraf roepen dat het niet klopt kan iedereen maar wie durft dan wel voorspellingen verwachtingen te doen en grafieken te maken?

[ Voor 3% gewijzigd door xzaz op 14-01-2022 10:27 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
stylezzz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:23:
[...]

(en een groot deel van nederland)
Kunnen we bij deze claims een onderbouwing plaatsen? Je komt consequent met statements als "meeste", "groot deel" als het overeenkomt met hetgeen jij ervaart terwijl het van de andere kant klein gemaakt wordt met "sommige". Iets wat feitelijk correct kan staan maar bijzonder lastig te staven zeker als je het als feit presenteert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 16:02
15% meer suicides onder jongeren tussen de 20 en 30 jaar in 2021.

https://nos.nl/artikel/24...ngvolwassenen-tot-30-jaar
Of de coronamaatregelen hebben bijgedragen aan de toename, kan Gilissen niet met zekerheid zeggen. "De precieze oorzaak weten we niet. We weten wel dat het zelden gaat om één oorzaak, maar dat het een opeenstapeling is van factoren. De maatregelen kunnen wel de druppel zijn geweest. In die leeftijdscategorie is een toekomstperspectief en de wereld ontdekken heel belangrijk. Dat zijn zaken die door de maatregelen in het geding komen."
Helaas lijkt de geestelijke gezondheid van onze populatie niet een belangrijke weegfactor te zijn voor het OMT. Wellicht omdat geestelijke gezondheid niet goed uit te drukken is in KPI's en het OMT alleen (zorg) KPI-based hun beslissingen lijkt te maken...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Agent47 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:02:
No offense maar is dit niet typisch Nederlands wat hier gebeurt? Het gaat beter dan gedacht en ineens moet alles open, want eigenbelang. Niemand hier is viroloog. @t_captain maakt verschrikkelijk goede inschattingen en nu klaagt iedereen over de lockdown. Economisch is het bar en bar slecht maar de zorg krijgt wel eindelijk ruimte.

Straks wordt er weer te hard versoepelt en kan die ene tante met kanker niet behandelt worden en is het de schuld van Mark Rutte. Niemand vindt deze lockdown leuk maar hij werkt dondersgoed.

Ik zie ook graag versoepelingen, maar roep nou niet dat alles meteen open moet. Want dan gebeurd er waar wij Nederlanders goed in zijn: Overdrijven. Iedereen moet en zal ineens naar de markt, kerk of horeca gaan.
Ik ben het met je eens, maar wil wel opmerken dat de zorg niet overal ruimte krijgt: de GGZ loopt echt storm momenteel, N=2 maar ik begrijp van 2 huisartsenposten dat de POH-GGZ rammend vol zit. Wat vermoedelijk komt omdat de lockdown mensen zwaar valt. Ik denk dat naar de kerk, markt of horeca of zelfs werk (= sociale contacten) gaan niet 100% kan worden gezien als "leuk, maar hoeft niet per se"

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
xzaz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Zijn er vandaag de dag door derden partijen grafieken gepresenteerd? Achteraf roepen dat het niet klopt kan iedereen maar wie durft dan wel voorspellingen verwachtingen te doen en grafieken te maken?
Misschien heeft @t_captain ambities? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
stylezzz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:23:
[...]

Dat het kabinet risico's neemt om toch weer dingen mogelijk te maken kan ik wel respect voor opbrengen. Dingen als dansen met jansen bleken danweer een brug te ver, maar toen leek men er wel van doordrongen dat lockdown's niet wenselijk zijn.
Dansen met Jansen was gewoon een blunder waarbij de randvoorwaarden die aan dat plan waren gesteld gewoon zijn genegeerd.

En "risico's nemen" klinkt leuk maar als je iedere keer weer een stap terug moet doen is het ook funest voor je beleid. Denk alleen aan iets simpels als die mondkapjes. Eerst door Grapperhaus begraven en dan moeten ze plots weer terug. Dat hebben andere landen consequenter aangepakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
[...]

Ik heb me in november uitgesproken voor een korte lockdown en schoolsluiting.

Ik denk nog steeds (met twee maanden aan extra kennis) dat twee weken dicht in november ons had kunnen behoeden voor vier weken nu.

Delta brachg relatief veel mensen in het ziekenhuis. We hadden de opnames fors omlaag kunnen slaan, en dat had de ruimte gemakt om in december open te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
D-e-n schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:31:
[...]

Dansen met Jansen was gewoon een blunder waarbij de randvoorwaarden die aan dat plan waren gesteld gewoon zijn genegeerd.

En "risico's nemen" klinkt leuk maar als je iedere keer weer een stap terug moet doen is het ook funest voor je beleid. Denk alleen aan iets simpels als die mondkapjes. Eerst door Grapperhaus begraven en dan moeten ze plots weer terug. Dat hebben andere landen consequenter aangepakt.
Dat is inderdaad weer een mooi voorbeeld van hoe Nederland toch wel regelmatig de plank mis slaat. Eerst is de wetenschappelijke OMT / RIVM boodschap dat mondkapjes geen bewezen voordeel hebben en nu moeten we opeens juist wel aan de mondkapjes.

De lockdown van het najaar toont vergelijkenissen: praktisch alle landen konden kennelijk een betere inschatting maken van de impact van Omikron. Nederland is als enige EU land zo hard in lockdown gegaan. Zou het OMT geen contact hebben met de collega's in andere landen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 12:49
Maar dat blijft achteruit kijken. Hoe zullen de diverse scenario's nu de komende 2 maanden eruit zien? En welke maatregelen zijn nodig?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:29
ZieMaar! schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:36:
[...]

Ik ben eens dat er versoepeld zou moeten worden vanavond (en dat gebeurt ook, hopelijk zonder al te veel vroege sluitingstijden), maar ik denk ook dat, met de info die er toen was, het niet lichtzinnig was. We weten inmiddels veel meer, maar voor elk land waarin het meevalt is er ook een land te vinden waar het hard stijgt (in de ziekenhuizen dus).
Hier ben ik het 100% mee eens. Ik heb alle begrip voor het besluit van de lockdown met de informatie die er toen was.

Neemt niet weg dat met de informatie die er nu is de roep om versoepelen ongekend hoog is. Hier in de grensregio is het draagvlak (naar mijn mening uiteraard) drastisch afgenomen omdat op steenworp afstand twee landen (die overigens een totaal verschillend beleid van elkaar voeren) het 'gewone' leven gewoon doorgaat.

Wat mij betreft mag er dus rustig iets meer risico worden genomen met versoepelen. Ik snap dat er angst is vanuit de overheid om wéér te snel te gaan. Maar geplaceerd tot 17:00 in een restaurantje zitten lijkt me toch echt iets anders dan vlak voor de winter zeggen dat de 1.5 meter niet meer is en we met z'n allen in afgesloten vochtige ruimtes mogen gaan dansen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:09
Bezetting v/d kliniek volgens NICE voor het eerst sinds lange tijd onder de 1.000! *O*

Als deze daling nog 1 à 2 weken doorzet, gaat niet ontkomen worden aan rigoureuze versoepelingen.

[ Voor 25% gewijzigd door Lycaon op 14-01-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Napo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Kunnen we bij deze claims een onderbouwing plaatsen? Je komt consequent met statements als "meeste", "groot deel" als het overeenkomt met hetgeen jij ervaart terwijl het van de andere kant klein gemaakt wordt met "sommige". Iets wat feitelijk correct kan staan maar bijzonder lastig te staven zeker als je het als feit presenteert.
Er worden diverse enquetes gehouden in het land. Ik geloof dat bij het ingaan van de harde lockdown hiervoor nog slechts 30% voorstander was. Dat zal nu circa een maand later niet veel verbeterd zijn.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Requiem19 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:27:
15% meer suicides onder jongeren tussen de 20 en 30 jaar in 2021.

https://nos.nl/artikel/24...ngvolwassenen-tot-30-jaar

[...]

Helaas lijkt de geestelijke gezondheid van onze populatie niet een belangrijke weegfactor te zijn voor het OMT. Wellicht omdat geestelijke gezondheid niet goed uit te drukken is in KPI's en het OMT alleen (zorg) KPI-based hun beslissingen lijkt te maken...
Dat volgt hier niet uit, dat is slechts jouw invulling daarvan. Eerder werden de absolute aantallen ook al genoemd.
Requiem19 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:35:
[...]

De lockdown van het najaar toont vergelijkenissen: praktisch alle landen konden kennelijk een betere inschatting maken van de impact van Omikron. Nederland is als enige EU land zo hard in lockdown gegaan. Zou het OMT geen contact hebben met de collega's in andere landen?
Veel landen stonden er in december qua zorg veel beter voor. Dan heb je simpelweg meer marge om dergelijke keuzes te maken.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
xzaz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:36:
Maar dat blijft achteruit kijken. Hoe zullen de diverse scenario's nu de komende 2 maanden eruit zien? En welke maatregelen zijn nodig?
Piek in besmettingen over een week, significante daling vanaf 1 februari.
Kliniek nog twee weken stabiel, daalt daarna verder. IC geen issue meer.

Morgen gewoon weer winkelen zonder afspraak, sporten 24/7 en geplaceerde horeca/cultuur tot 20u
Over twee weken meer sectoren en horeca/cultuur tot 24u
Eind februari weg met de mondkapjes en de anderhalve meter, alles open

Just my 2ct...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Zeg je nu dat men standaard in de pessimistische hoek qua voorspellingen gaat zitten omdat men 3 maanden vooruit wilt kijken in een pandemie en men geen flater wilt slaan bij verificatie van de voorspellingen?

Dat zijn twee zaken die elkaar toch tegenspreken of hebben ze het ook wel eens goed gehad bij een voorspelling van 3 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
ijdod schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:41:
[...]

Dat volgt hier niet uit, dat is slechts jouw invulling daarvan. Eerder werden de absolute aantallen ook al genoemd.
Wat volgt niet uit het bericht van de NOS?
Veel landen stonden er in december qua zorg veel beter voor. Dan heb je simpelweg meer marge om dergelijke keuzes te maken.
Goed punt. Een extra reden om in de toekomst onze zorg beter in te richten. Verhoudingsgewijs hadden we dus een betere keuze kunnen maken als we een vergelijkbare IC capaciteit hadden gehad als Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
D-e-n schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:31:
[...]

Ach, er zijn ook dingen goed gegaan in het nemen van risico's. April vorig jaar werden de terrassen weer geopend.... Zorgsector en het OMT over de flos, want de IC's lagen op dat moment nog bommetje vol. Wat gebeurde er? Helemaal niks :) Behalve dat er wat mensen weer een biertje konden drinken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
stylezzz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:41:
[...]

Er worden diverse enquetes gehouden in het land. Ik geloof dat bij het ingaan van de harde lockdown hiervoor nog slechts 30% voorstander was. Dat zal nu circa een maand later niet veel verbeterd zijn.... ;)
Op deze manier wordt het vermoeiend. Het is lastig om te kunnen reageren op onderbouwingen die niet gedeeld worden maar wel als feit worden gepresenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:06

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Ja, levensgevaarlijk in deze tijden!!
Kan prima hoor. Ik ga inmiddels ook al weer 2 dagen naar kantoor. Mondkapjes dragen is verplicht als je je verplaatst, er zijn spatschermen geplaatst, en er zit minimaal lege bureau's tussen elkaar. Zeker met omnikron, waar zit precies het gevaar :?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Lycaon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:40:
Bezetting v/d kliniek volgens NICE voor het eerst sinds lange tijd onder de 1.000! *O*

Als deze daling nog 1 à 2 weken doorzet, gaat niet ontkomen worden aan rigoureuze versoepelingen.
Voor het eerst dat ik zie dat ook de cijfers van de kliniek op stichting-nice.nl staan. Hoe lang heb ik dit al gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
MarcoC schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:49:
[...]

Voor het eerst dat ik zie dat ook de cijfers van de kliniek op stichting-nice.nl staan. Hoe lang heb ik dit al gemist?
Haha, hebben er naar mijn weten altijd op gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
LZ86 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:57:
Het is makkelijk kritiek leveren vanaf de zijlijn, maar wat sommigen hier nu al 2 dagen neerplempen aan ongefundeerde captain hindsight zijlijn kritiek is toch wel weer opzienbarend. @D-e-n heeft daarin gewoon gelijk
Je doet eigenlijk precies hetzelfde; achteraf kritiek leveren op een groep die een andere mening is toegedaan. Dat vind ik ook een beetje te makkelijk.

Je begrijpt denk ik wel dat er een hoop onvrede is over de versoepelingen, welke in de praktijk nog steeds slechter zijn dan de situatie van voor 19 december? Waarom niet terug naar de 'avondlockdown' . Het is op dit moment al een stuk beter dan wat we nu waarschijnlijk gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
Lycaon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:50:
[...]

Haha, hebben er naar mijn weten altijd op gestaan.
Daar was ik al bang voor. TIL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
boesOne schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:21:
[...]

Dat is heel simpel te begrijpen met een VVD kabinet. Werk is al de hele pandemie niet in scope. Niemand piept erover. Werk is heilig, nog belangrijker dan scholing. Cultuur en vrije tijd kunnen doodvallen. Werken zul je! :+
"Werken zul je ! " terwijl men hele hele sectoren sluit waardoor het personeel thuis duimen kan draaien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FabianGTI schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Levensgevaarlijk inderdaad, wellicht snij je je wel aan een papiertje. :+
Als het allemaal zo gevaarlijk is plaats je toch van die spatschermen tussen de werkplekken.
Maken de spatschermen het minder gevaarlijk (met de kennis die we nu hebben)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:42:
[...]

Dan maak je dus weer de fout van de twee laatste zomers: gelijk alles maar overboord willen gooien. Wat is er mis om als basis nog evn afstand te houden waar dat kan en elders, bijvoorbeeld in het ov, de mondkapjes nog even aan te houden?

Je zou ze volgende winter nog eens nodig kunnen hebben. Laat men eerst dat lange termijn plan eens gaan opstellen.

Edit:
Dan dachten we eerst dat het vaccin de magic bullet kon zijn. Dan is dat nu plots Omikron.?

[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 14-01-2022 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:10
RodeStabilo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:50:
[...]

Je doet eigenlijk precies hetzelfde; achteraf kritiek leveren op een groep die een andere mening is toegedaan. Dat vind ik ook een beetje te makkelijk.

Je begrijpt denk ik wel dat er een hoop onvrede is over de versoepelingen, welke in de praktijk nog steeds slechter zijn dan de situatie van voor 19 december? Waarom niet terug naar de 'avondlockdown' . Het is op dit moment al een stuk beter dan wat we nu waarschijnlijk gaan doen.
Een slecht onderbouwde mening is geen mening die serieus genomen moet worden, maar wel serieuzer dan een niet onderbouwde mening. Mensen maken de fout dat elke mening gelijkwaardig is, dat is niet zo. Als je onzin uitplempt heeft dat minder waarde dan een onderbouwde mening. En dan ga je kijken naar de kwaliteit van de onderbouwingen. Zo werkt dat. Niet andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

D-e-n schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:53:
[...]

Dan maak je dus weer de fout van de twee laatste zomers: gelijk alles maar overboord willen gooien. Wat is er mis om als basis nog evn afstand te houden waar dat kan en elders, bijvoorbeeld in het ov, de mondkapjes nog even aan te houden?

Je zou ze volgende winter nog eens nodig kunnen hebben. Laat men eerst dat lange termijn plan eens gaan opstellen.
Iedereen gaat er maar vanuit dat omikron het einde van de COVID-19 pandemie gaat betekenen. Ik hoop het ook, maar of het zo is weten we pas over een jaar of later.
En met iedere opleving van het virus blijven we last houden van de ongevaccineerden. Op straat en in de ziekenhuizen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
ericplan schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:00:
[...]

Iedereen gaat er maar vanuit dat omikron het einde van de COVID-19 pandemie gaat betekenen. Ik hoop het ook, maar of het zo is weten we pas over een jaar of later.
En met iedere opleving van het virus blijven we last houden van de ongevaccineerden. Op straat en in de ziekenhuizen.
Tot nu toe meer dan 1 nieuwe variant gemiddeld per jaar. Wie weet wat de volgende omikron gaat doen qua ziektebeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:58

Dazzler2120

FP ProMod
Overigens, ik denk niet dat de discussie relevant is of iemand hier een voorspelling durft te doen. Iedereen hier kan een voorspelling doen, gebaseerd op eigen onderbuik of data, zoals eerder gezegd als dit fout is heeft dat uiteraard geen gevolgen.
Het OMT en de overheid moet voorspellingen doen en worden erop afgerekend als het fout is. Tegelijkertijd wordt, als er maatregelen genomen worden, gezegd dat de voorspelling niet klopt (buiten beschouwing gelaten wat er gebeurd was als er geen maatregelen waren genomen). In de ogen van mensen die niet met data, statistiek of wetenschap om kunnen gaan heeft het OMT het dus altijd fout / fout gedaan. Ofwel; te laat actie ondernomen waardoor doemscenario uitgekomen is. Ofwel te zwaar actie ondernomen, want cijfers liggen zwaar onder prognose (mogelijk mede dankzij evt. maatregelen)

Over dat "maar" 30% van de mensen vóór een lockdown is, verbaast me niet. Dat je tegen een lockdown bent betekent niet dat je niet begrijpt waarom die lockdown in het leven geroepen is en deze accepteert wanneer noodzakelijk. Ik ben absoluut tegen een lockdown, en toch zitten we er nu in en accepteer ik alle maatregelen die er zijn zonder er een probleem van te maken, omdat het door het OMT als noodzakelijk geacht wordt.
We zien verschillende data vanuit het buitenland waar weinig tot geen (extra) maatregelen genomen zijn (Italië, Spanje, UK, Frankrijk, VS - zorg loopt enorm op/ over; Belgie, DLD, Denemarken - Zorg kan het prima handlen, piek in besmettingen maar niet persé in de zorg). Wat mij betreft is dat alleen al voldoende "reasonable doubt" Om niet meteen alles los te gooien en gefaseerd dingen beetje bij beetje open te doen om te zien wat het effect is.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
D-e-n schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:53:
Dan dachten we eerst dat het vaccin de magic bullet kon zijn. Dan is dat nu plots Omikron.?
Het vaccin is in die zin de 'magic bullet' dat ernstig ziektebeloop erdoor geminimaliseerd wordt, voor kwetsbaren na een booster maar toch. Bij Omikron lijkt IC-capaciteit geen issue meer te zijn, zelfs met 100k+ besmettingen per dag blijft het daar dalen. Die combinatie maakt dat ik de stelling aandurf dat over 6 weken corona de voorpagina's niet meer haalt, de ziekenhuizen vol bezig zijn met inhaalzorg en Nederland zich weer druk maakt over andere zaken.

Wat die Duitse minister in december zei: in de lente heeft iedereen het virus gehad en/of is gevaccineerd en/of dood. Er kan altijd een nieuwe variant ontstaan, maar om Omikron te verdringen moet die nog besmettelijker zijn en daarmee meestal nog minder ziekmakend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:34

Nox

Noxiuz

MarcoC schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:01:
[...]

Tot nu toe meer dan 1 nieuwe variant gemiddeld per jaar. Wie weet wat de volgende omikron gaat doen qua ziektebeeld.
Zolang hij nog genoeg lijkt op de originele omikron niet veel gezien we wel een behoorlijke immuniteit hebben opgebouwd :+

Daarbij, we gaan als maatschappij steeds meer accepteren dat we de zorgproblematiek voor lief nemen over de schade aan de economie. Draagvlak voor de semilockdown van deze winter was al niet hoog, we hebben wellicht te streng gehandeld en dat wordt nu niet geaccepteerd. Mosterd/maaltijd-verhaal en vind het achteraf nog geen slechte keuze omdat de startpositie nou eenmaal niet goed was voor ons (dankzij late boosters).

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:47

Agent47

I always close my contracts.

hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:05:
[...]

Het vaccin is in die zin de 'magic bullet' dat ernstig ziektebeloop erdoor geminimaliseerd wordt, voor kwetsbaren na een booster maar toch. Bij Omikron lijkt IC-capaciteit geen issue meer te zijn, zelfs met 100k+ besmettingen per dag blijft het daar dalen. Die combinatie maakt dat ik de stelling aandurf dat over 6 weken corona de voorpagina's niet meer haalt, de ziekenhuizen vol bezig zijn met inhaalzorg en Nederland zich weer druk maakt over andere zaken.

Wat die Duitse minister in december zei: in de lente heeft iedereen het virus gehad en/of is gevaccineerd en/of dood. Er kan altijd een nieuwe variant ontstaan, maar om Omikron te verdringen moet die nog besmettelijker zijn en daarmee meestal nog minder ziekmakend.
Denk jij echt dat het in Maart weg is? Lijkt me trouwens wel heel apart hoor. 3 jaar is het big news en ineens is het " normaal" of weg. ;)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
MarcoC schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:01:
[...]

Vanuit Belgie komt het bericht dat Omikron het niet helemaal voor elkaar lijkt te krijgen om Delta te verdringen. Dit vergroot ook de kans dat er een variant komt uit de Delta tak.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220114_92194148
Maar, zo zei viroloog Marc Van Ranst donderdagavond in De afspraak, die variant is er nog steeds niet in geslaagd om de deltavariant volledig te verdringen. “85 procent van de besmettingen gebeurt vandaag met omikron, maar 15 procent nog steeds met delta”, zei hij. “Bij de opnames in ons ziekenhuis (UZ Leuven, nvdr) zie je dat de voorbije weken ook. Op intensieve zorg zijn de rollen omgedraaid: de patiënten die daar op intensieve zorg belanden, zijn vooral met delta besmet.”

Hoop niet uitgekomen

Dat is jammer, zo zei Van Ranst, want de hoop van de experts was dat omikron de deltavariant volledig van de kaart zou vegen. “Het ging heel goed omhoog. Maar op 85 procent zijn de cijfers beginnen te stokken en daar blijft het hangen. We hebben geen idee hoe dat komt, in andere landen zien we dat ook. Misschien is er binnen de deltavariant een subgroep die iets meer besmettelijk is en kan concurreren met omikron.”

Het is dan ook hopen dat de volgende variant uit de omikronfamilie voortvloeit, en niet uit de deltavariant voortvloeit. “Dan gaat dat virus minder ziekmakend blijven worden. Die kans is groot, maar het is afwachten. We kunnen dat niet exact voorspellen, daar heb je een kristallen bol voor nodig.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Agent47 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:06:
Denk jij echt dat het in Maart weg is? Lijkt me trouwens wel heel apart hoor. 3 jaar is het big news en ineens is het " normaal" of weg. ;)
Dat is wat ik verwacht, misschien april maar zonder rare verrassingen gaat de maatschappij snel over tot de orde van de dag. Het geheugen van een goudvis weet je nog? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:53:
[...]

Maken de spatschermen het minder gevaarlijk (met de kennis die we nu hebben)?
Dat hangt ervan af over welk gevaar je het hebt. Het grootste gevaar in deze setting zal de stoel zijn en het effect van langdurig zitten op je gezondheid. Een spatscherm zal daartegen niet werken. Maar je hebt tegenwoordig wel van die balanceer stoelen of van die fietstrappers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:42:
[...]

Piek in besmettingen over een week, significante daling vanaf 1 februari.
Kliniek nog twee weken stabiel, daalt daarna verder. IC geen issue meer.

Morgen gewoon weer winkelen zonder afspraak, sporten 24/7 en geplaceerde horeca/cultuur tot 20u
Over twee weken meer sectoren en horeca/cultuur tot 24u

Just my 2ct...
En de maand daarna dit forum sluiten, het is ineens voorbij? :+

Helemaal eens dat er versoepeld mag worden, wat mij betreft nog een stap meer dan wat er nu gebeurt. In alle eerlijkheid gaat die winkelen op afspraak nog wel onder vuur komen te liggen. Winkeliers die het niet meer op kunnen brengen en ik verwacht dat de tweede kamer er ook nog wat van vindt.

Maar verder wacht het gewoon even af, in de zomerperiode komen de goede tijden vanzelf wel weer. De zorg mag wat mij betreft echt wel even bijkomen. Als we dat blijven overbelasten dan hou je alsnog een hoog ziekteverzuim onder het personeel zelf wat alsnog capaciteitsproblemen geeft. Wat dat betreft heb ik dan ook geen spijt van deze lockdown. Door het geklungel met de Delta variant had de zorg echt even deze ruimte nodig.

En dan in het najaar op tijd een nieuw vaccin of booster aanbieden, zodat we de volgende variant hopelijk op zijn minst zonder lockdown aankunnen. Met goed beleid is dat niet nodig en het is ook steeds moeilijker om te accepteren en op te brengen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Probleem is dat ik niemand hoor klagen over het te lang open houden tot 18 december.
Ik heb ook geklaag gehoord dat er in november al dingen gesloten hadden moeten worden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
tweakduke schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:08:
En de maand daarna dit forum sluiten, het is ineens voorbij? :+
Misschien nog een afsluitende fysieke borrel waarin we het hartgrondig met elkaar oneens zijn... :P
Daarna slotje erop

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 14-01-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 21:41
Requiem19 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:08:
[...]

Vanuit Belgie komt het bericht dat Omikron het niet helemaal voor elkaar lijkt te krijgen om Delta te verdringen. Dit vergroot ook de kans dat er een variant komt uit de Delta tak.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220114_92194148

[...]
Wel opvallend dat het omikron daar niet lijkt te lukken met de minder maatregelen. En hier in een redelijke lockdown delta wel helemaal verdrongen schijnt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
Voordeel is wel de relatief hoge mate van bescherming tegen Delta en evt. vertakking(en) in de samenleving. Het hoeft dus niet perse problematisch te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Uitstapje naar onze eilandburen.

Net op tijd om Rutte ervan te weerhouden om 'we zien in buurland X dat..'' te gebruiken als antwoord op moeilijke vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:11:
Net op tijd om Rutte ervan te weerhouden om 'we zien in buurland X dat..'' te gebruiken als antwoord op moeilijke vragen.
We hadden het kunnen gebruiken om morgen de horeca te heropenen, over een paar weken is het mosterd na de maaltijd.

Met de huidige stand van zaken is 2G DOA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YakuzA schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:09:
[...]

Ik heb ook geklaag gehoord dat er in november al dingen gesloten hadden moeten worden.
Een korte sluiting in november had zeer waarschijnlijk de lange sluiting van nu kunnen voorkomen. Dat kun je geklaag noemen, je kunt het ook vooruit kijken noemen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz

[Twitter]

Zou die andere ook komen?

'Waarom moeten de sportscholen om 17:00 dicht?'

'Dat deden we eerder ook, dus nu weer' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Vrietje schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:09:
[...]

Wel opvallend dat het omikron daar niet lijkt te lukken met de minder maatregelen. En hier in een redelijke lockdown delta wel helemaal verdrongen schijnt te zijn.
Op zich is dat ook wel logisch. Dit is ook precies de reden waarom de griep er vorig jaar niet was. De maatregelen zijn voldoende om een minder besmettelijke variant (griep/delta) te stoppen, maar niet voldoende om de besmettelijkere versie te stoppen (omikron). Dus met onze maatregelen verdringen we delta, terwijl die daar zonder maatregelen rond kan blijven gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:13:
Een korte sluiting in november had zeer waarschijnlijk de lange sluiting van nu kunnen voorkomen. Dat kun je geklaag noemen, je kunt het ook vooruit kijken noemen.
Het probleem is dat de 'belofte' van een korte sluiting ongeloofwaardig is, mensen voelen aan hun water dat twee weken later er weer andere redenen zijn om de boel niet terug te draaien.

Wees dan vooraf eerlijk: we doen dit voor onbepaalde tijd totdat meetbare criteria (besmettingen, IC, kliniek) voor 5 dagen onder harde waarde X, Y en Z zijn gedaald. In dat geval komen de maatregelen automatisch te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
stylezzz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Zou die andere ook komen?

'Waarom moeten de sportscholen om 17:00 dicht?'

'Dat deden we eerder ook, dus nu weer' :P
Ik verwacht wel een overtreffende trap van deze uitspraak :+
Man, ik heb vannacht niet geslapen. Wij hebben allemaal niet geslapen. Dit is zo verschrikkelijk wat hier gebeurt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Turdie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 03:32:
[...]

Dat klopt niet helemaal en is wel erg kort door de bocht, in de zomer hadden we toch een behoorlijke daling van het aantal besmettingen gehad. Wat misschien wel interessant is om te onderzoeken of het dan ook echt minder overgedragen werd, of dat het wel overgedragen werd maar dat de virusdeeltjes minder ziekmakend/afgezwakt waren (als dat al niet onderzocht wordt)
Klopt. Zoals elke zomer...
hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:10:
Vorig jaar 45 extra zelfmoorden onder jongeren, (te) lichtzinnig alles sluiten heeft ernstige gevolgen:

[...]
Ouch. Dat zijn er meer dan door Corona.
Bananenplant schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:52:
[...]

Populistische partijen helpen de VVD vooral om er minder erg uit te zien dan ze zijn. Je ziet het resultaat van jarenlange kaalslag door rechts beleid waardoor er onder andere geen hond meer in de zorg en het onderwijs wil werken. En waarin de politie onderbetaald wordt. Dan vind ik sympathie voor nog rechtsere populisten wel raar.

"Meedoen" is wel het sleutelwoord hier. PVV, FvD en dergelijke is volgens mij vooral een signaal van niet meedoen.
Eye of the beholder. In mijn optiek is door de continue vrijage met links het beleid van de VVD een stuk linkser geweest dan normaal. In de gelederen wordt Rutte ook als een linkse (voormalig... ;)) liberaal gezien.
Napo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:19:
[...]

Welke paniek bij het OMT?
Dat vat zich het beste samen in één plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-pXlfm9MXCzw1Y8uLqbk1wUKCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5WvaR81kcKC8xb2adaylRQt7.png?f=fotoalbum_large
En natuurlijk de vlucht naar mondkapjes overal en nergens.
eric.1 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:30:
[...]

De grafiek des "we weten het net zo goed niet, je kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen".

Kunnen we dit grafiekje vanaf nu gewoon niet meer posten? Heeft net zoveel waarde namelijk.
Het is niet de eerste grafiek van dit soort. Als mijn modellen zulke grafieken produceren ga ik terug naar de invoer om te kijken of ik ergens een komma verkeerd heb staan.
redwing schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:37:
[...]

In december wel ja, maar dit is echt niet de grafiek waarop de huidige maatregelen zijn gebaseerd.
We hebben nog steeds het pakket van die grafiek. Er zou dag en nacht gekeken worden of er eerder versoepeld kon worden... :X
eric.1 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:41:
[...]

Dat de realiteit anders zou kunnen worden gaven ze zelf al aan bij het tonen van deze data. Ze wisten namelijk bepaalde parameters niet en hebben, bij gebrek aan beter, wat overgenomen van Delta. Dus om nu te roepen dat ze ernaast zitten qua prognose heeft een hoog "no shit, sherlock"-gehalte.
Afgelopen woensdag vond Voss hem in Op1 nog prima. Dan ben je losgezongen van de realiteit.
Cyberpope schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:53:
[...]

Raar he.. dat in een crisis zaken snel achterhaalt worden? Zou niet moeten kunnen.
Inderdaad. Op 13 november beginnen met semi-lockdowns die op 26 november en 19 december verzwaard worden kan je natuurlijk pas half januari evalueren.
harmrh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:01:
[...]

Was overigens wel opmerkelijk want Marcel Levi zei gisteren bij Beau dat er in de UK weinig aan de hand was in de ziekenhuizen terwijl een half uur later Jean-Luc Murk bij Op1 zei dat het in UK echt wel heftig was en dat het leger zelfs aan het helpen was vorige week. Ook Suze van Kleef(f?) zei een dag eerder in hetzelfde programma dat het in UK best erg was nog. :?
Ik geloof eerder iemand die er gewerkt heeft (Levi) dan iemand van een Tilburgs ziekenhuis (Op1). Overigens staan de ambulances daar elk jaar in de file in de winter. Soort traditie lijkt wel. We hebben dit exacte argument een jaar geleden ook gehad en alle verslaggevers doen opnieuw verslag ervan alsof het uitzonderlijk is daar. Echt... Goudvissen.
D-e-n schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Hou eens op met deze stemmingmakerij. Er is geen inschattingsfout geweest. Er is een terechte risico analyse gedaan. Vergelijk het met een mogelijke tornado die op ons afkomt. Als er dertig procent kans is dat die ons treft: neem je dan maatregelen? Ja dus.

Ik snap best dat iedereen baalt van de lockdown maar laten we in godsnaam ons verstand gebruiken in plaats van acgteraf te roeptoeteren.

Ps.
En ik ben absoluut geen fan van Rutte en co. Ze hebben veel fouten gemaakt maar dat komt vooral door hun interpretatie van de OMT adviezen en niet door de cijfers.
Om in je analogie verder te gaan. De orkaan is voorbij, maar nog steeds worden we geregeerd o.b.v. cijfers dat de orkaan ons geraakt zou hebben. Het lijkt wel alsof het OMT onfeilbaar is. Gecombineerd met de plannen eerder deze week lijkt het alsof ze in een andere realiteit leven.
Napo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:30:
[...]

Heb je hier enige onderbouwing van?
Serieus? Onderbouwing dat lockdowns schadelijker zijn dan openhouden? Daar heeft EZ nog een mooi rapport van gemaakt, maar die verdween in de la. 100k gewonnen levensjaren vs 520k verloren levensjaren.
D-e-n schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Want dan kunnen we weer inhoudelijk kijken wat nu het beste plan is.
Toen al vlakten de groeicijfers af. Er waren meerdere critici waarom nu opeens een lockdown moest komen terwijl de piek al was geweest.
xzaz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Tuurlijk. Gooi het model open... oh wacht, die cijfers zijn niet openbaar, net als de methode van berekenen niet.

[Twitter]

Is geen EU, dus TOTAAL anders natuurlijk. Die cijfers zijn ook nog eens in het Imperialistische system, dus o n v e r g e l i j k b a a r met Nederland. </s>

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Requiem19 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:43:
[...]
Wat volgt niet uit het bericht van de NOS?
De conclusie en stellingen die jij in je eigen bericht daaraan ophing.
Goed punt. Een extra reden om in de toekomst onze zorg beter in te richten. Verhoudinggewijs hadden we dus een betere keuze kunnen maken als we een vergelijkbare IC capaciteit hadden gehad als Belgie.
Het punt is we dus eerder hadden moeten ingrijpen cq niet hadden moeten versoepelen, dan hadden we de ruimte gehad. Verder is de IC discussie nogal wat genuanceerder dan je hem hier stelt (zie ook startpost), dus weer lekker kort door de bocht. Goed bezig!

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Het probleem is dat de 'belofte' van een korte sluiting ongeloofwaardig is, mensen voelen aan hun water dat twee weken later er weer andere redenen zijn om de boel niet terug te draaien.

Wees dan vooraf eerlijk: we doen dit voor onbepaalde tijd totdat meetbare criteria (besmettingen, IC, kliniek) voor 5 dagen onder harde waarde X, Y en Z zijn gedaald. In dat geval komen de maatregelen automatisch te vervallen.
Het vertrouwen is weg.... Maanden terug riepen we hier al dat het een lange winter zou worden. Niks is minder waar lijkt wel.... Hubert Bruls zei gisteren nog dat het belangrijk kan zijn om ook versoepelingen voor over een paar weken aan te kondigen om zo perspectief (en draagvlak) te creëren. Het zal mij benieuwen of dat dit gehoord is in den haag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
ijdod schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:18:
[...]

De conclusie en stellingen die jij in je eigen bericht daaraan ophing.
Je bedoelt dat het OMT wel de mentale gezondheid meeweegt in haar adviezen? Waar baseer je dat dan op?
Het punt is we dus eerder hadden moeten ingrijpen cq niet hadden moeten versoepelen, dan hadden we de ruimte gehad. Verder is de IC discussie nogal wat genuanceerder dan je hem hier stelt, dus weer lekker kort door de bocht. Goed bezig!
Ik denk dat je wat preciezer moet zijn in je reacties. Ik zeg volgens mij niets over de IC, ik heb het over hoe wij onze zorg (in bredere zin) inrichten. Iets beter lezen dus :).

Daarnaast zeg je 'kort door de bocht' en kom je zelf met een lekker kort door de bocht oplossing'. Zijn we allebei goed bezig he O+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:19
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:17:
[...]

[...]

Dat vat zich het beste samen in één plaatje:
[Afbeelding]
En natuurlijk de vlucht naar mondkapjes overal en nergens.

[...]

Het is niet de eerste grafiek van dit soort. Als mijn modellen zulke grafieken produceren ga ik terug naar de invoer om te kijken of ik ergens een komma verkeerd heb staan.

[...]
Op basis van de toen bekende data was dit helemaal geen gekke grafiek. Dat het boosteren beter dan verwacht werkt, omicron minder ziekmakend dan verwacht is én de lockdown eerder is ingegaan dan in de grafiek heeft nogal wat effecten.
Dat is wat mij betreft dan ook geen verwijt waard.

Dat ze vervolgens, naar 't lijkt, zo vast blijven houden aan deze getallen vind ik wel frustrerend en vreemd. Ben ook erg benieuwd naar nieuwe grafiekjes...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:39

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Dazzler2120 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:05:
Overigens, ik denk niet dat de discussie relevant is of iemand hier een voorspelling durft te doen. Iedereen hier kan een voorspelling doen, gebaseerd op eigen onderbuik of data, zoals eerder gezegd als dit fout is heeft dat uiteraard geen gevolgen.
Het OMT en de overheid moet voorspellingen doen en worden erop afgerekend als het fout is. Tegelijkertijd wordt, als er maatregelen genomen worden, gezegd dat de voorspelling niet klopt (buiten beschouwing gelaten wat er gebeurd was als er geen maatregelen waren genomen). In de ogen van mensen die niet met data, statistiek of wetenschap om kunnen gaan heeft het OMT het dus altijd fout / fout gedaan. Ofwel; te laat actie ondernomen waardoor doemscenario uitgekomen is. Ofwel te zwaar actie ondernomen, want cijfers liggen zwaar onder prognose (mogelijk mede dankzij evt. maatregelen)

Over dat "maar" 30% van de mensen vóór een lockdown is, verbaast me niet. Dat je tegen een lockdown bent betekent niet dat je niet begrijpt waarom die lockdown in het leven geroepen is en deze accepteert wanneer noodzakelijk. Ik ben absoluut tegen een lockdown, en toch zitten we er nu in en accepteer ik alle maatregelen die er zijn zonder er een probleem van te maken, omdat het door het OMT als noodzakelijk geacht wordt.
We zien verschillende data vanuit het buitenland waar weinig tot geen (extra) maatregelen genomen zijn (Italië, Spanje, UK, Frankrijk, VS - zorg loopt enorm op/ over; Belgie, DLD, Denemarken - Zorg kan het prima handlen, piek in besmettingen maar niet persé in de zorg). Wat mij betreft is dat alleen al voldoende "reasonable doubt" Om niet meteen alles los te gooien en gefaseerd dingen beetje bij beetje open te doen om te zien wat het effect is.
In B en D zijn wel degelijk maatregelen momenteel. Met name sport/cultuur dicht, in Duitsland is alles mondkapje en op zeer veel plaatsen 2G/2G+. België o.a. 1 bezoeker per x m2 winkeloppervlak, coronapas bij grote winkels enz enz.

Geen lockdown is niet hetzelfde als geen maatregelen. Er wordt hier in dit topic ten onrechte wel eens gedacht dat in de buurlanden 'alles gewoon open' is. Dat is zeker niet het geval, of onder voorwaarden.

[ Voor 4% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 14-01-2022 11:26 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:24:
In B en D zijn wel degelijk maatregelen momenteel. Met name sport/cultuur dicht, in Duitsland is alles mondkapje en op zeer veel plaatsen 2G/2G+. België o.a. 1 bezoeker per x m2 winkeloppervlak, coronapas bij grote winkels enz enz.

Geen lockdown is niet hetzelfde als geen maatregelen. Er wordt hier in dit topic ten onrechte wel eens gedacht dat in de buurlanden 'alles gewoon open' is. Dat is zeker niet het geval, of onder voorwaarden.
Maar voor gevaccineerden (2G) is vrijwel 'alles gewoon open', dat is het grote verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:01
hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:27:
[...]

Maar voor gevaccineerden (2G) is vrijwel 'alles gewoon open', dat is het grote verschil.
Ik verwacht dat we daar ook naartoe gaan in NL zodra er achter de schermen voldoende steun is. Mag ook eindelijk wel eens. Ben het aardig zat om met allerlei beperkingen te moeten leven alleen om mensen die niet meewerken te beschermen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Eye of the beholder. In mijn optiek is door de continue vrijage met links het beleid van de VVD een stuk linkser geweest dan normaal. In de gelederen wordt Rutte ook als een linkse (voormalig... ;)) liberaal gezien.
Beetje offtopic maar de term "links" is aan slijtage onderhevig. Smijten met geld maakt je niet links namelijk. Op de belangrijkste klassieke punten waarop je zou moeten oordelen of er links beleid gevoerd wordt (kapitaal, arbeid, onderwijs, zorg) is ook de huidige club, inclusief D66, nog gewoon "rechts".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Agent47 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:06:
[...]

Is natuurlijk wel het patroon van de vorige pandemie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
rik86 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:23:
[...]

Op basis van de toen bekende data was dit helemaal geen gekke grafiek. Dat het boosteren beter dan verwacht werkt, omicron minder ziekmakend dan verwacht is én de lockdown eerder is ingegaan dan in de grafiek heeft nogal wat effecten.
Dat is wat mij betreft dan ook geen verwijt waard.

Dat ze vervolgens, naar 't lijkt, zo vast blijven houden aan deze getallen vind ik wel frustrerend en vreemd. Ben ook erg benieuwd naar nieuwe grafiekjes...
Wat toen al gezegd werd is dat men geen of niet genoeg data had en dat enkel Zuid-Afrika niet genoeg was. Maar men kon al in Denemarken en Engeland zien hoe de ontwikkelingen waren en daar in ieder geval scenario's op maken.
Deed me heel erg denken aan de tijd van de roze grafieken. Even een oude opgedoken uit mijn fotoalbum. We zijn niet eens in de buurt gekomen van deze getallen die werden gebruikt om de avondklok erin te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfbSom92M1KOxIkQ5_-tYUvtkFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wIoLFVtp77FGfl6qQTEMNxMI.png?f=fotoalbum_large

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Johan Bogle schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:28:
Ik verwacht dat we daar ook naartoe gaan in NL zodra er achter de schermen voldoende steun is.
Voordat dat door beide Kamers is kan alles zonder 2G weer open, was dat in december geregeld dan zaten ook jullie morgen met 2G in de horeca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Maar dat komt doordat de regering dat ook continue op deze manier doet. Soms weten ze het echt niet van te voren, maar meestal is vooraf al bekend wat het plan is. In dit geval zou je met een sluiting van een paar weken de ziekenhuizen en besmettingen dusdanig af kunnen remmen dat je weer veel meer speelruimte had gehad. En dat was een stap waarvan je een grote zekerheid had.
En dan kan het inderdaad alsnog slecht uitpakken waardoor je later weer een sluiting nodig hebt, maar bij vroeg ingrijpen heb je nu eenmaal minder en kortere maatregelen nodig om hetzelfde te bereiken.
Klopt, maar dat is een andere discussie :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Maar dat is dus wat anders dan doen alsof covid bijna over is....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
xzaz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:36:
[...]

Ik had het al in november gezegd. Maximale impact of zorgbelasting in de Kerstperiode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

We hebben nog steeds het pakket van die grafiek. Er zou dag en nacht gekeken worden of er eerder versoepeld kon worden... :X

Inderdaad. Op 13 november beginnen met semi-lockdowns die op 26 november en 19 december verzwaard worden kan je natuurlijk pas half januari evalueren.
Inderdaad, dit kan ik me nog herinneren. In werkelijkheid is den haag verder gegaan met de formatie, kerstreces en het installeren van het nieuwe kabinet. Nergens is een tussentijdse evaluatie gedaan of dat de harde lockdown wel op zijn plek was, terwijl de cijfers reeds rond de kerst aanwezen dat de RIVM modellen foutief waren.

In werkelijkheid wachten we lekker het OMT advies af. Ik ben overigens benieuwd of dat dit weer 1:1 overgenomen word, of dat het kabinet er toch nog wat aan heeft gedraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
D-e-n schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:32:
Maar dat is dus wat anders dan doen alsof covid bijna over is....
Dat voorzie ik pas over 6-8 weken, met 2G naar de horeca en winkelen kan in Duitsland en België al maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

hoevenpe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:33:
[...]

Dat voorzie ik pas over 6-8 weken, met 2G naar de horeca en winkelen kan in Duitsland en België al maanden.
In België is er geen 2G hoor, "gewoon" 3G daar ;)

Morgen maar eens de lokale horeca steunen, ze gaan gewoon open in ieder geval :)

[ Voor 13% gewijzigd door Dennahz op 14-01-2022 11:38 ]

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:24:
[...]

Belgie is sport en cultuur geopend. Coronapas bij grote winkels staat niet bij de regels, hoe kom je daar bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:39

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

[...]

Mee eens wel. Ik zie daar ook meer in dan in winkelen op afspraak, maar dat is mijn mening :)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Pagina: 1 ... 192 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.