Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 187 ... 197 Laatste
Acties:
  • 623.997 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:54
redwing schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:15:
[...]

Yup, laten we nog snel even het land naar de klote helpen voordat de crisis echt voorbij is 8)7
Dont’t feed the troll.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Robkazoe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:58:
[...]

Zorgt dit nog voor veranderingen in jouw middellange termijn prognoses (eerdere afvlakking, lagere piek)?
Dit is het ziekenhuismodel. Ik verwacht door de goede cijfers van de afgelopen dagen dat de piek opnames iets lager ligt.

Geen impact op besmettingen, de bijstelling zit in een iets lagere verwachte conversie van besmettingen naar opnames.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Er is dus weer strategisch gelekt, jammer dat Kuipers deze werkwijze aanhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:09
Dennahz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:00:
[...]

Begrijp sowieso niet dat dat 2G nog punt van discussie is. Het werkt niet en het sluit mensen buiten uit het normale (!) sociale leven. Het is gewoon puur en alleen om ongevaccineerden te pesten.

Snel afserveren dit plannetje van de Jonge en Paternotte en doorgaan met het terugkeren naar normaal als de ziekenhuizen idd "leeg" blijven.

Anders kunnen we straks met een heftig griep seizoen ook wel lockdowns gaan instellen.
Dit is gewoon framing, Dennahz ;). Als er te onderbouwen valt dat 2G substantieel bijdraagt dan begrijp ik dat hier serieus naar gekeken wordt. Alleen was die onderbouwing onder Delta al niet heel sterk, laat staan als je het afzet tegen de vrijheid die we hiermee (ook al is het eigen keuze) beperken (vind ik). Bovendien lijkt het erop dat de 2G ingezet wordt als manier om ongevaccineerden er van te overtuigen om zich te laten vaccineren. Dat dit een drangmiddel is die mogelijk ingezet zou worden omwille van de verkeerde redenen, betekent nog niet dat het ingezet wordt "puur en alleen om ongevaccineerden te pesten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 20:01

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

waarschijnlijk meer z'n ambtenaren

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Apache4u schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:47:
[...]

Is die verklaring niet simpelweg dat ze daar (veel) meer ic capaciteit hebben en met die buffer dus makkelijker kunnen sturen op bezetting zonder een groot risico te nemen? In tegenstelling tot hier, waar alles redelijk vol lag in december en we sowieso minder capaciteit hebben?
Ja, maar Rutte zei in het artikel dat meer capaciteit niet zou hebben uitgemaakt.

Ik ervaar dat als een halfzachte poging om zijn straatje schoon te vegen. We zien vlak over de grens dat het wél het verschil kan maken tussen wel of geen lockdown.

Als de ziekenhuizen wat leger waren geweest in december of iets meer bedden hadden gehad, dan hadden we een beetje meer tijd gehad om omicron te onderzoeken. In die tijd hadden we geleerd dat het goed was gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Dennahz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:00:
[...]

Begrijp sowieso niet dat dat 2G nog punt van discussie is. Het werkt niet en het sluit mensen buiten uit het normale (!) sociale leven. Het is gewoon puur en alleen om ongevaccineerden te pesten.

Snel afserveren dit plannetje van de Jonge en Paternotte en doorgaan met het terugkeren naar normaal als de ziekenhuizen idd "leeg" blijven.

Anders kunnen we straks met een heftig griep seizoen ook wel lockdowns gaan instellen.
Met Jan Paternotte als fractiebaas van D66 zijn we hier nog lang niet vanaf. Ik weet niet van wie hij het moet invoeren, maar zijn puppy-enthousiasme erover belooft weinig goeds.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56
bazzemans schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:18:
Als er te onderbouwen valt dat 2G substantieel bijdraagt dan begrijp ik dat hier serieus naar gekeken wordt.
Laat die onderbouwing maar zien dan. Dat is het probleem. Die is er niet. Alleen niemand pakt daar op door. En nu met Omikron is de onderbouwing al helemaal pleite.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 01:23
[...]

Dit is gewoon framing, Dennahz ;). Als er te onderbouwen valt dat 2G substantieel bijdraagt dan begrijp ik dat hier serieus naar gekeken wordt. Alleen was die onderbouwing onder Delta al niet heel sterk, laat staan als je het afzet tegen de vrijheid die we hiermee (ook al is het eigen keuze) beperken. Bovendien lijkt het erop dat de 2G ingezet wordt als manier om ongevaccineerden er van te overtuigen om zich te laten vaccineren. Dat dit een drangmiddel is die mogelijk ingezet zou worden omwille van de verkeerde redenen, betekent nog niet dat het ingezet wordt "puur en alleen om ongevaccineerden te pesten".
wat zijn ongevaccineerden? Ik heb in oktober 2020 Corona gehad, in juni/juli 2021 2x een Pfizer vaccinatie gehaald (hoefde eigenlijk maar één keer) en gisteren een Moderna booster.
Heb me nog nooit zo slecht gevoeld als gisterenavond. Vandaag heb ik nog 40 graden koorts.

Ik sta dus niet meer zo te springen voor nog een booster ergens in q3 2022. Ben ik dan nu ineens een ongevaccineerde wappie geworden? Het gaat toch alle perken te buiten als ik dan geen café meer in zou mogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
Dennis schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:22:
[...]

Laat die onderbouwing maar zien dan. Dat is het probleem. Die is er niet. Alleen niemand pakt daar op door. En nu met Omikron is de onderbouwing al helemaal pleite.
Graag niet cherry picken uit mijn tekst. Ik zeg nergens dat die onderbouwing er is. Sterker nog in de zin ná deze zin geef ik dat al aan. Dit soort reacties hier dragen echt niet bij aan het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
[...]

ok, ik hap weer. Hoe vaak moeten ze je de statistieken laten zien dan? Ongevaccineerden bezetten een veelvoud van de ziekenhuisbedden. Wat is daar onduidelijk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
maxtrash schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:23:
[...]

wat zijn ongevaccineerden? Ik heb in oktober 2020 Corona gehad, in juni/juli 2021 2x een Pfizer vaccinatie gehaald (hoefde eigenlijk maar één keer) en gisteren een Moderna booster.
Heb me nog nooit zo slecht gevoeld als gisterenavond. Vandaag heb ik nog 40 graden koorts.

Ik sta dus niet meer zo te springen voor nog een booster ergens in q3 2022. Ben ik dan nu ineens een ongevaccineerde wappie geworden? Het gaat toch alle perken te buiten als ik dan geen café meer in zou mogen?
Waarom verwacht je van mij dat ik daar antwoord op geef? Vervelende situatie voor je en ik begrijp je gevoel. Succes met het maken van je toekomstige afwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 12:53

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

n.v.m.

[ Voor 93% gewijzigd door Family Guy op 13-01-2022 15:26 ]

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:15
Robkazoe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:04:
[...]

Sommige mensen staan liever te basketballen in een zaal, dan op een natte baan buiten waar de wind effect heeft op je schot en je vieze/koude handen krijgt van een bal die door elke plas heen rolt.
Er bestaan meer manieren om aan je conditie te werken dan indoor basketbal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

Voor Delta toch wel? Daar is best uitvoerig modelmatig onderbouwd wat 2G doet op ziekenhuisopnames. Ik heb daar geen tegenonderbouwing voor gezien anders dan 'ja maar thuis'. Voor Omikron zal het anders zijn, dat geloof ik gelijk, maar volgens mij is er best goede onderbouwing voor de werking bij Delta.

Ik weet niet of ik voor 2G ben (ik vind het echt een zwaar middel), maar puur op inhoud lijkt het geen slecht middel om dingen eerder te openen of zelfs langer open te houden.

Ik weet niet of het met elkaar te maken heeft, maar in west Europa is het grotendeels óf in lockdown (haha alleen Nederland :)) of 2G (Duitsland, Italië, straks Frankrijk, Oostenrijk, volgens mij ook Zwitserland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

redwing schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:15:
[...]

Yup, laten we nog snel even het land naar de klote helpen voordat de crisis echt voorbij is 8)7
Ze moeten gewoon eens realistisch zijn ipv zo'n strenge, heftige maatregel als het sluiten van bedrijven actief houden. Toen er nog onzekerheid over de nieuwe variant bestond was dat op zich te begrijpen, maar nu? Zeker met het oog op wat andere landen doen... en daar gaat het ook prima.
[...]

Dit is gewoon framing, Dennahz ;). Als er te onderbouwen valt dat 2G substantieel bijdraagt dan begrijp ik dat hier serieus naar gekeken wordt. Alleen was die onderbouwing onder Delta al niet heel sterk, laat staan als je het afzet tegen de vrijheid die we hiermee (ook al is het eigen keuze) beperken. Bovendien lijkt het erop dat de 2G ingezet wordt als manier om ongevaccineerden er van te overtuigen om zich te laten vaccineren. Dat dit een drangmiddel is die mogelijk ingezet zou worden omwille van de verkeerde redenen, betekent nog niet dat het ingezet wordt "puur en alleen om ongevaccineerden te pesten".
Ik haal de woorden een beetje uit Macron z'n mond, maar vind dat de Jonge deze trekjes ook wel een beetje had. Hopelijk volgt Kuipers niet hetzelfde pad als de Jonge. Is nog even vingerdik kijken :)

Moest het inderdaad nut hebben, dan zou ik de regel nog enigszins begrijpen. Van de normale (3G) coronapas is het nut al twijfelachtig, maar met 2G ga je toch voorbij een grens. Het een grote groep mensen onmogelijk maken om een sociaal leven te leiden, tenzij ze een prik nemen (of besmet raken met corona).

Ik zie dat als pestgedrag inderdaad. Zeker met deze nieuwe variant. Het feit dat ze dit nog steeds op de agenda hebben staan vind ik stuitend. En hoop dat het er uiteindelijk niet gaat doorkomen.

Niet voor mezelf hoor (ben niet gevaccineerd, maar woon in een streek waar ze sowieso vrij soepel zijn met de regels + zit 5km van de Belgische grens), maar wel voor al die andere mensen die straks niet meer mogen sporten, of naar de winkels kunnen, ... enz. Vind het nogal heftig allemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennahz op 13-01-2022 15:28 ]

Twitter

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Farid_A
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:46

[ Voor 33% gewijzigd door Farid_A op 13-01-2022 15:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
[...]

Zoals al eerder gezegd doet een vaccin weinig meer dan je lichaam prikkelen om antistoffen aan te maken. Dat gebeurt op eenzelfde manier als bij het echte virus, oftewel als je corona zou krijgen zou je ook deze 40 graden koorts hebben. Alleen met een vaccin is de hoeveelheid beter gedoseerd waardoor je wel de optimale bescherming krijgt, maar met zo min mogelijk bijwerkingen.

En een booster in q3 2022 ligt helemaal aan de situatie op dat moment. Als die nog steeds zo is dat een booster veel zal bijdragen aan de oplossing is het slim om die wel weer te nemen. En dan vind ik het ook logisch dat je zonder die booster het cafe niet in mag. Is er echter geen enkel probloeem in het ziekenhuis is dat precies omgedraaid, want dan voegt de booster weinig toe en is er geen reden om je in het cafe te weigeren.

Oftewel daar kun je nu nog heel weinig over zeggen. De huidige boosters dragen nog duidelijk bij, maar hoe dat over een half jaar is weet niemand.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Dennahz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:27:
[...]

Ze moeten gewoon eens realistisch zijn ipv zo'n strenge, heftige maatregel als het sluiten van bedrijven actief houden. Toen er nog onzekerheid over de nieuwe variant bestond was dat op zich te begrijpen, maar nu? Zeker met het oog op wat andere landen doen... en daar gaat het ook prima.

[...]

Moest het inderdaad nut hebben, dan zou ik de regel nog enigszins begrijpen. Van de normale (3G) coronapas is het nut al twijfelachtig, maar met 2G ga je toch voorbij een grens. Het een grote groep mensen onmogelijk maken om een sociaal leven te leiden, tenzij ze een prik nemen (of besmet raken met corona).

Ik zie dat als pestgedrag inderdaad. Zeker met deze nieuwe variant. Het feit dat ze dit nog steeds op de agenda hebben staan vind ik stuitend. En hoop dat het er uiteindelijk niet gaat doorkomen.

Niet voor mezelf hoor (ben niet gevaccineerd, maar woon in een streek waar ze sowieso vrij soepel zijn met de regels + zit 5km van de Belgische grens), maar wel voor al die andere mensen die straks niet meer mogen sporten, of naar de winkels kunnen, ... enz. Vind het nogal heftig allemaal.

Maar goed, laten we niet direct van het slechtste uitgaan en vertrouwen hebben dat Kuipers niet hetzelfde pad gaat volgen als de Jonge.
Hiermee nuanceer je eigenlijk je eigen initiële standpunt en ik kan mij wel voorstellen dat je het ziet als pestgedrag. Iemand onder druk zetten om iets te doen wat ze initieel niet willen, maar dat is niet hetzelfde als "puur en alleen om...". Enfin. Zover liggen we niet uit elkaar ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:51

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Dus zolang jij geen van de bijwerkingen had van de vaccinaties was het allemaal prima, maar omdat je er nu last van hebt gehad gaat het ineens 'alle perken te buiten'? Bestaat er ook nog zoiets als proportioneel ergens op reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
ZieMaar! schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:26:
[...]

Voor Delta toch wel? Daar is best uitvoerig modelmatig onderbouwd wat 2G doet op ziekenhuisopnames. Ik heb daar geen tegenonderbouwing voor gezien anders dan 'ja maar thuis'. Voor Omikron zal het anders zijn, dat geloof ik gelijk, maar volgens mij is er best goede onderbouwing voor de werking bij Delta.

Ik weet niet of ik voor 2G ben (ik vind het echt een zwaar middel), maar puur op inhoud lijkt het geen slecht middel om dingen eerder te openen of zelfs langer open te houden.

Ik weet niet of het met elkaar te maken heeft, maar in west Europa is het grotendeels óf in lockdown (haha alleen Nederland :)) of 2G (Duitsland, Italië, straks Frankrijk, Oostenrijk, volgens mij ook Zwitserland).
Ik zit wel ongeveer op deze lijn. Onder Omikron vraag ik mij echter wel af of het verschil dat 2G zou moeten maken, voldoende is i.r.t. de vrijheidsbeperking die we daarmee voor een deel van de bevolking (ook kunnen ze anders kiezen; die vrijheid van keuze vind ik ook veel waard) bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
bazzemans schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:23:
Graag niet cherry picken uit mijn tekst. Ik zeg nergens dat die onderbouwing er is. Sterker nog in de zin ná deze zin geef ik dat al aan. Dit soort reacties hier dragen echt niet bij aan het topic.
Je hebt gelijk. Maar als de onderbouwing voor het helpen tegen besmettingen er niet is, dan is het toch puur een pressiemiddel om het aantal vaccinaties omhoog te krijgen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
Dennahz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:27:
[...]

Als je realistisch bent zie je dat de ziekenhuizen nog niet de normale zorg kunnen leveren en dat er nog een stijging aankomt. Daar komt nog de onzekerheid bij van hoe hoog die piek gaat worden, al lijkt dat binnen de perken te blijven. Maar alleen al voor het opstarten van de reguliere zorg is die sluiting prima te verantwoorden.

En prima in andere landen? Heb je de stijgingen gezien in de meeste andere landen? Zo prima is dat niet, zeker niet als je die legt naast waar we nu staan en wat voor stijging dat voor ons nog kan betekenen.

Mensen zien wat dalende cijfers en denken dat we alweer 100% uit de crisis zijn. En dan over een paar maanden gaan we weer massaal klagen dat de maatregelen te vroeg zijn opgeheven en we in een nieuwe golf zijn terecht gekomen zeker....
Maar goed, laten we niet direct van het slechtste uitgaan en vertrouwen hebben dat Kuipers niet hetzelfde pad gaat volgen als de Jonge.
Dit is natuurlijk flauw om te zeggen over een regel die bij delta zeker wel een impact zou hebben gehad.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:20:
[...]

Ja, maar Rutte zei in het artikel dat meer capaciteit niet zou hebben uitgemaakt.

Ik ervaar dat als een halfzachte poging om zijn straatje schoon te vegen. We zien vlak over de grens dat het wél het verschil kan maken tussen wel of geen lockdown.

Als de ziekenhuizen wat leger waren geweest in december of iets meer bedden hadden gehad, dan hadden we een beetje meer tijd gehad om omicron te onderzoeken. In die tijd hadden we geleerd dat het goed was gekomen.
Oh zo, ja volledig mee eens. Er wordt nu vanuit de politiek vaak gecommuniceerd dat IC capaciteit niet uitmaakt met deze crisis vanwege de exponentiele groei.. Dat is in mijn ogen bullshit. Het geeft je sowieso tijd en ruimte om eea te finetunen en bestuderen. Dat er sowieso maatregelen nodig waren ongeacht de capaciteit is voor mij een gegeven, maar de duur, zwaarte en moment van inzet van deze maatregelen is denk ik wel degelijk afhankelijk van je "buffer". Maar dat wordt vaak voor het gemak vergeten door onze politieke vrienden.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:47
Het zal weer eens niet. Storing, en dat voor zo’n belangrijke dag..
Dat ze die shit nog steeds niet goed werkend hebben blijft bijzonder

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Señor Sjon
Johan Bogle schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:23:
[...]
ok, ik hap weer. Hoe vaak moeten ze je de statistieken laten zien dan? Ongevaccineerden bezetten een veelvoud van de ziekenhuisbedden. Wat is daar onduidelijk aan?
En hoe toont dat de werking van 2G aan? RIVM is verre van scheutig met de data, heeft er geen pagina voor en je moet uit cryptische titels maar net een artikel zien te vinden erover op hun site.
[...]

Daar had FTM een serie artikelen over, helaas nu paywalled.

3 december: https://www.ftm.nl/artikelen/basis-qr-code-twijfelachtig
10 december: https://www.ftm.nl/artikelen/qr-code-update
11 december: https://www.ftm.nl/artikelen/internationale-digid-lobby
De QR-code is de natte droom voor bigtech en aanverwante organisaties voor het registeren van van alles en nog wat. Klimaat, CO2, NOx, etc, etc. Die zijn al heel lang bezig om dit erdoor te krijgen en Corona is een goede piggyback mogelijkheid hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 16:38
GAIAjohan schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:33:
[...]

gebeurt voor mijn gevoel en geheugen vaak rondom een persco....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Apache4u schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:33:
[...]
Oh zo, ja volledig mee eens. Er wordt nu vanuit de politiek vaak gecommuniceerd dat IC capaciteit niet uitmaakt met deze crisis vanwege de exponentiele groei.. Dat is in mijn ogen bullshit. Het geeft je sowieso tijd en ruimte om eea te finetunen en bestuderen. Dat er sowieso maatregelen nodig waren ongeacht de capaciteit is voor mij een gegeven, maar de duur, zwaarte en moment van inzet van deze maatregelen is denk ik wel degelijk afhankelijk van je "buffer". Maar dat wordt vaak voor het gemak vergeten door onze politieke vrienden.
In de huidige situatie begint IC capciteit iets uit te maken. Voorheen had je door de exponentiele groei en de vele mensen die er ziek van werden altijd te weinig capaciteit en dan is meer capaciteit hooguit een paar dagen winst. In de huidige situatie waarbij je verwacht dat de ziekenhuisbezetting veel minder snel op zal gaan lopen is dat heel anders. Want nu zou extra capaciteit je veel meer tijd geven en kan het zelfs zo zijn dat je met beperkte extra capaciteit de hele golf door zou kunnen komen. De situatie is met omikron gewoon verandert.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
Oprechte vraag, maar welke onderbouwing doel je dan op? De onderbouwing in dat rapport over 1G 2G en 3G is ook in dit topic al heel vaak besproken. Het artikel in Follow the Money onderbouwt heel duidelijk waarom dat advies niet deugt. Of heb ik nog iets gemist?
Je moet er maar blij mee zijn. Ik mag natuurlijk geen glijdende schaal gebruiken maar ik zie nog steeds af en toe nieuwe ontwikkelingen die me zorgen baren. Nu vandaag dat nieuwsbericht uit Quebec stemt me erg nerveus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
Luuk84 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:04:
[...]Los van onderzoeken en de claim die gemaakt wordt kan je natuurlijk gewoon in de cijfers van het NICE zien dat het gemiddelde BMI van patiënten rond de 30 ligt, teveel dus. Hoe kan je werken aan je overgewicht? Voeding aanpassen en sporten. Gezonde voelen = gezonde geest en over het algemeen een betere weerstand. Hoewel de claim wetenschappelijk gezien misschien niet klopt of nog niet bewezen is, zit er natuurlijk wel een kern van waarheid in en dat is denk ik waar het om ging, maar goed nu ben ik voor iemand anders aan het praten ;)
Er werd geclaimd dat sporten er voor zou zorgen dat je geen zware symptomen van Corona zou krijgen. Dat is pertinent niet waar. Er zijn hier genoeg berichten van IC-medewerkers voorbij gekomen die meldden dat er ook gezonde, sportende mensen (zonder onderliggend lijden) op de IC terecht zijn gekomen.
Een gezond lichaam kan helpen om de gevolgen van een besmetting beter te kunnen doorstaan, maar meer ook niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
joppe113 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:35:
[...]

gebeurt voor mijn gevoel en geheugen vaak, dus ook rondom een persco....
FIFY. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
t_captain schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:20:

Capaciteit is irrelevant, het gaat om de marge die je nog hebt. Wanneer je keer op keer tegen de grenzen van de capaciteit aan blijft schurken heb je weinig ruimte voor tegenvallers.
In die zin moet ik hem wel gelijk geven, ongeacht hoe groot de capaciteit is, ons kabinet zou het toch wel opgemaakt hebben omdat ze pas ingrijpen wanneer de marges te klein geworden zijn. Ik gok alleen dat hij het zelf niet zo bedoeld heeft. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis
Señor Sjon schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:34:
Daar had FTM een serie artikelen over, helaas nu paywalled.

3 december: https://www.ftm.nl/artikelen/basis-qr-code-twijfelachtig
10 december: https://www.ftm.nl/artikelen/qr-code-update
11 december: https://www.ftm.nl/artikelen/internationale-digid-lobby
De QR-code is de natte droom voor bigtech en aanverwante organisaties voor het registeren van van alles en nog wat. Klimaat, CO2, NOx, etc, etc. Die zijn al heel lang bezig om dit erdoor te krijgen en Corona is een goede piggyback mogelijkheid hiervoor.
Hier het belangrijkste artikel (3 december) zonder paywall: https://www.ftm.nl/artike...ZD7X%2FPnQ7Fb6xTImA%3D%3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

Dat hoor je vaker, maar volgens mij is het gewoon dat er (te) vaak storingen zijn. Dat valt dan logischerwijs ook regelmatig in de dagen voor de persco helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Señor Sjon schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:34:
[...]

En hoe toont dat de werking van 2G aan?
2g is de meest vergaande optie om vaccinaties af te dwingen zonder vaccinaties af te dwingen. Een echte vaccinatie dwang zou uiteraard beter werken maar ligt gevoelig. Ongevaccineerden uitsluiten van zorg eveneens. Binnen de reeele opties lijkt 2g de beste. Wat betreft die complotpraat over de QR:dat negeer ik maar even. ieder zijn eigen mening daarover.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
bazzemans schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:31:
[...]

Ik zit wel ongeveer op deze lijn. Onder Omikron vraag ik mij echter wel af of het verschil dat 2G zou moeten maken, voldoende is i.r.t. de vrijheidsbeperking die we daarmee voor een deel van de bevolking (ook kunnen ze anders kiezen; die vrijheid van keuze vind ik ook veel waard) bewerkstelligen.
Vergis je niet in de groep die wel een QR-code zou kunnen krijgen, maar niet onderdeel wil zijn van een controlemaatschappij en daarom ook de app niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
[...]

Overheid en ICT, 'nuff said toch? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Het is inderdaad apart, maar geen enkele dag is belangrijk. De kans dat we een uitschieter naar boven hebben is net zo groot als naar beneden. Daaruit kun je niet de conclusie trekken dat het goed of juist slecht gaat. Je moet gewoon week op week bekijken om enigszins een goede trend te kunnen zien.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
Yaksa schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Er werd geclaimd dat sporten er voor zou zorgen dat je geen zware symptomen van Corona zou krijgen. Dat is pertinent niet waar. Er zijn hier genoeg berichten van IC-medewerkers voorbij gekomen die meldden dat er ook gezonde, sportende mensen (zonder onderliggend lijden) op de IC terecht zijn gekomen.
Een gezond lichaam kan helpen om de gevolgen van een besmetting beter te kunnen doorstaan, maar meer ook niet.
Je antwoord id op meerdere manieren interpreteerbaar en daarom niet handig om zo te formuleren.

[ Voor 9% gewijzigd door Outerspace op 14-01-2022 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
[...]

Dat durf ik niet te zeggen, maar dat er vaak storing is bij zoiets relatief simpels is raar.

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 13-01-2022 15:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mocht het toch nog misgaan, we hebben tenslotte precies 4 maanden gelden ook versoepeld met de helft in ziekenhuis/IC en 2400 besmettingen per dag, wil ik niemand horen over dat de regering te vroeg versoepeld heeft. De meute heeft gesproken en dit is dan onze schuld.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nu je het zegt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic5HbVYbdOnxurj2NnxT92uK4AM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zk4jkd7yKrd130tVIH2uzCSV.png?f=user_large
80+ wordt in NL bijna niet op de IC opgenomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5OyTd4JA_gWJFxzq7gJw90TMEM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L7o16ydPcRsOBvd4RBzcuNlA.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 14-01-2022 08:14 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:04

Dennis1812

Amateur prutser

Señor Sjon schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:41:
[...]

Nu je het zegt...

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee die gaan normaal dood.
Die op de ic leggen bereik je niks mee.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Nu je het zegt...

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er is nog nooit iemand van 130 of ouder opgenomen in het ziekenhuis. Als je de leeftijd van 130 haalt ben je overal immuun voor?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Soms is België een genot om te kijken qua rapportages, devies, laat je vaccineren!

https://covid-19.sciensan...D-19_Weekly_report_NL.pdf

Vaccinatiegraad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQNE3BObS62PYTqfoK_uqIQY4tM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wd4dlmJiVgsnQRSPEL1F3B1I.png?f=user_large

Ziektegevallen en ziekenhuisopnames:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wf8zrmfa89lj2EgP-9xmA6aHzHc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3t6UHXirM6iOvoehf8HWJUIc.png?f=fotoalbum_large

IC opnames:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wvc__OhFy1EfSIQI9v4YlkVxXc4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L7aU5GSOJnXaXwljgRe7onIg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:38:
[...]

Het is inderdaad apart, maar geen enkele dag is belangrijk. De kans dat we een uitschieter naar boven hebben is net zo groot als naar beneden. Daaruit kun je niet de conclusie trekken dat het goed of juist slecht gaat. Je moet gewoon week op week bekijken om enigszins een goede trend te kunnen zien.
Nee, maar de media doen dat wel, elke dag weer. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dennis1812 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:42:
[...]

Nee die gaan normaal dood.
Die op de ic leggen bereik je niks mee.
Klopt. In het buitenland proberen ze nog net geen lijk in leven te houden.
Patriot schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:43:
[...]

Er is nog nooit iemand van 130 of ouder opgenomen in het ziekenhuis. Als je de leeftijd van 130 haalt ben je overal immuun voor?
Net als de snelweg. 130 maakt de buurt weer prettig. :+ Zonder dollen. Corona zit toch met name in de oudere groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:03
[...]

Nu je het zegt...

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Absolute? getallen zeggen mij dan ook weer niet zoveel. Bij grafieken graag altijd de verklaring van de assen erbij.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 18:25
Vorkie schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:45:
Soms is België een genot om te kijken qua rapportages, devies, laat je vaccineren!

Vaccinatiegraad:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

IC opnames:
[Afbeelding]
Lockdown voor 65+ invoeren en we zijn er :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
Gonadan schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:45:
[...]

Genoeg studies die aantonen dat het volgen van het nieuws je mentale gezondheid schaadt, zoals The psychological impact of negative TV news bulletins: The catastrophizing of personal worries. Je kan beter de verdieping lezen, waarin ook nuances en afwegingen worden besproken, als je iets wil opsteken van het nieuws. En praatprogramma's zijn maar zelden verdiepend in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
henkzelf schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Absolute? getallen zeggen mij dan ook weer niet zoveel. Bij grafieken graag altijd de verklaring van de assen erbij.
Oh, ik heb ze veel vaker gepost. Ze komen hiervandaan: https://covid-analytics.nl/index.html

Ze geven wel een mooi overzicht per leeftijdscohort en worden o.b.v. NICE continu bijgewerkt. Het zijn absolute aantallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online

Dus kortom gisteren miste er 5000 meldingen en vandaag 2000. Maar als met al geen slechte daadwerkelijke cijfers, de groei lijkt flink aan het afvlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Moet zeggen dat ik het best een forse versoepeling vind. Kappers etc mogen weer open, hoger onderwijs weer fysiek les, sportscholen open. Winkelen op afspraak krijgt veel kritiek hier, maar als je naar het totaalplaatje kijkt kan er opeens toch veel meer. Meer dan ik had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49
ik222 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:51:
[Twitter]

Dus kortom gisteren miste er 5000 meldingen en vandaag 2000. Maar als met al geen slechte daadwerkelijke cijfers, de groei lijkt flink aan het afvlakken.
Tsja maar de scholen enzo zijn pas net een weekje open dus ik verwacht nog wel een piek de komende weken.

Helemaal als ook Hoger onderwijs weer mogelijk gaat worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 08:56
Amd RuLuzzz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:49:
[...]

Lockdown voor 65+ invoeren en we zijn er :+
in Nederland deden we met het invoeren van de avondlockdown precies het tegenovergestelde, nl het invoeren van een lockdown voor <65. De risicogroep mocht doen en laten wat ze wilden. Bizar wmb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Agent47 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:31:
Gooi de stadions ook erbij open en bijna iedereen is blij voorlopig.
Want? Winkelen op afspraak, cultuur en horeca nog steeds dicht... Terwijl elk buurland zo goed als volledig open is....

Ik ben rijkelijk verbaasd en teleurgesteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 16:45

Vaccinatiegraad:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

IC opnames:
[Afbeelding]
Ik heb het hele rapport niet gelezen, maar het is meer een algemene opmerking, ben ik altijd de enige die me stoor aan de leeftijdsgroep benoeming van 18-64? Overige groepen zitten 10 - 20 jaar uit elkaar, en de genoemde groep bijna 46 jaar. In het geval van de statistieken die hier getoond worden zie ik dat er 114 IC opnames zijn geweest in die groep, hierbij is de kans groot dat veel van die opnames vallen in de leeftijd 50+ Dat geeft naar mijn mening altijd een vertekend beeld in die groep van 18-64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dracula schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:55:
[...]

Tsja maar de scholen enzo zijn pas net een weekje open dus ik verwacht nog wel een piek de komende weken.

Helemaal als ook Hoger onderwijs weer mogelijk gaat worden.
Effect van de scholen zal vooral afhankelijk zijn van hoe goed recente Delta infecties beschermen tegen een Omicron infectie. Immers de Delta golf doofde daar al voor de lockdown op een natuurlijke manier uit vanwege de oplopende immuniteit.

Als dat tegenvalt kan het zeker nog een flinke stijging in het aantal positieve tests geven, aan de andere kant heb je natuurlijk het effect dat met de huidige aantallen besmettingen en boosters de immuniteit in de samenleving snel toeneemt. Het kan dus ook zijn dat die effecten winnen waardoor we echt naar een piek aan het gaan zijn in de besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
stijnec1 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:55:
[...]

in Nederland deden we met het invoeren van de avondlockdown precies het tegenovergestelde, nl het invoeren van een lockdown voor <65. De risicogroep mocht doen en laten wat ze wilden. Bizar wmb.
De risicogroep mocht wel uit eten ofzo?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:57

Osxy

Holy crap on a cracker

henkzelf schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:58:
[...]

Risico groep leeft niet na 17:00 dus geen impact van de avond lockdown \s

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
42erik schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:57:
[...]

Want? Winkelen op afspraak, cultuur en horeca nog steeds dicht... Terwijl elk buurland zo goed als volledig open is....

We hebben al zo vaak de fout gemaakt alles te vroeg open te gooien waarna we in de problemen kwamen. Dat ze het nu meer in stappen doen snap ik dan heel goed. Vooral de horeca zou ik ook nog even mee wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
[...]

Overdag kon de risicogroep lekker naar de lunchroom, winkelen etc. Terwijl de meeste anderen overdag gewoon werk hebben, en in de avond niks meer mochten

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 13-01-2022 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:11

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

42erik schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:57:
[...]

Het ene na het andere buurland kondigen momenteel steeds meer maatregelen aan.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 08:56
[...]

die konden tijdens de avondlockdown inderdaad lekker voor 17u uit eten gaan, op het moment dus de gemiddelde 65 minner aan het werk is

edit: wat GAIAjohan zegt dus

[ Voor 5% gewijzigd door stijnec1 op 13-01-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dit is toch vooral heel veel kritiek op potentiële belangenverstrengeling, doorspekt met een sausje 'het is toch al een slecht idee' en dan commentaar op aannames? Ik vind dit niet een doorslaggevend 'het werkt niet' betoog, eerlijk gezegd.

/ik heb het alleen snel gescand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:11

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ankona schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:32:
[...]

Veel werkenden kunnen eigenlijk pas vanaf 20:00 sporten. Iets met een gezin, eten etc. Bij ons thuis is alles rond 19:00 een beetje geland. Dan kan ik rond 20:00 relaxt sporten. Nu probeer ik overdag tussen het werk door even pauze te nemen om te sporten (individueel, met een team is niets te plannen) maar dat sport toch een stuk minder, de druk van het werk blijft in je hoofd.
Dat klopt, maar met 17:00 kan ik helemaal niets. Tot 20:00 is in elk geval 'werkbaar' voor mij, dan eet ik daarna wel of zoiets. 17:00 of 20:00 maakt een groot verschil.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

bazzemans schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:50:
Genoeg studies die aantonen dat het volgen van het nieuws je mentale gezondheid schaadt, zoals The psychological impact of negative TV news bulletins: The catastrophizing of personal worries. Je kan beter de verdieping lezen, waarin ook nuances en afwegingen worden besproken, als je iets wil opsteken van het nieuws. En praatprogramma's zijn maar zelden verdiepend in Nederland.
Dat ga ik zeker niet ontkennen, maar dat doet niets af aan het feit dat er nu gewoon 33K+ gemeld wordt en de 'kranten' mooi kunnen inspelen dat het nog heel veel erger zou kunnen zijn.

Ik ga er niet van uit dat het bewust gedaan wordt, maar onduidelijkheid omtrent de cijfers maakt wel dat we niet kunnen concluderen dat het inderdaad nog steeds mee valt. En dat helpt natuurlijk bij het onderbouwen van het matige versoepelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Wat? Ik kan toch nog wel naar de ghostbusters dit weekend in antwerpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Osxy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:58:
[...]

Risico groep leeft niet na 17:00 dus geen impact van de avond lockdown \s
......... (laat ik het netjes houden). _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
redwing schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:28:
[...]

Zoals al eerder gezegd doet een vaccin weinig meer dan je lichaam prikkelen om antistoffen aan te maken. Dat gebeurt op eenzelfde manier als bij het echte virus, oftewel als je corona zou krijgen zou je ook deze 40 graden koorts hebben. Alleen met een vaccin is de hoeveelheid beter gedoseerd waardoor je wel de optimale bescherming krijgt, maar met zo min mogelijk bijwerkingen.
je doet wel heel straffe uitspraken, het valt helemaal niet te voorspellen hoe ik op het virus zelf zou reageren. Ik weet wel dat toen ik het virus zelf kreeg de effecten een stuk minder heftig waren (maar ze duurden wel veel langer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 08:32

3raser

⚜️ Premium member

Vaccinatiegraad:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

IC opnames:
[Afbeelding]
Ik snap de tabel denk ik niet helemaal. Het aantal mensen met vaccinatie+booster is iets groter dan het aantal volledig gevaccineerden. Maar als je dan kijkt naar de incidentie per 100.000 dan liggen de cijfers ver uiteen terwijl de absolute aantallen van die groepen elkaar soms heel erg naderen. Klopt die incidentie per 100.000 dan wel? Kijk bijvoorbeeld naar de IC-opnames voor de leeftijd 65-84 jaar. De absolute aantallen voor heel België ontlopen elkaar niet enorm. Maar de incidentie is een wereld van verschil. Hoe berekenen ze die incidentie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:45:
[...]

Klopt, en dat houden ze al 2 jaar lang vol.....

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Er wordt nog niet echt winkels en horeca daar gesloten. Duitsland is nu alleen met QR-code plus eventueel test (mits geen booster). Hier mag je een tijdslot voor een winkel gaan plannen. Ik denk niet dat veel winkels dan open gaan. Levert te weinig omzet op. Zeker niet als horeca alleen to go is en je zonder bank dat mag gaan opdrinken. Erg gezellig. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ZieMaar! schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:01:
Dit is toch vooral heel veel kritiek op potentiële belangenverstrengeling, doorspekt met een sausje 'het is toch al een slecht idee' en dan commentaar op aannames? Ik vind dit niet een doorslaggevend 'het werkt niet' betoog, eerlijk gezegd.

Dat zijn inderdaad twee verschillende zaken. Je hebt het vraagstuk of een xG maatregel überhaupt werkt, en het vraagstuk of het een gewenste maatregel is. In mijn ogen focust FTM zich met name op het tweede vraagstuk, met daarbij wel aangevend dat 3G niet werkt (uit m'n hoofd, ik heb de artikelen allemaal gelezen maar dat is even geleden).

Het eerste vraagstuk is anders. 3G is gewoon een belachelijk mechanisme en recept voor ellende, dat hadden we kunnen weten. 2G en 1G werken wel degelijk wanneer een besmetting een grote kans heeft op ernstig ziekteverloop, het lijkt mij niet dat daar veel discussie over mogelijk is. Of het nu met het ziekteverloop van omikron nog meerwaarde heeft kan je inderdaad wel over twijfelen, maar dat is dan ook mede vanuit de gedachte dat je ook al twijfelt over de wenselijkheid van een dergelijke maatregel.

Ik hoop dan ook dat de situatie zich dusdanig blijft ontwikkelen dat we die hele discussie niet meer hoeven voeren en die QR-constructie zo snel mogelijk afgeschaft wordt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Luuk84 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:57:
[...]

Ik heb het hele rapport niet gelezen, maar het is meer een algemene opmerking, ben ik altijd de enige die me stoor aan de leeftijdsgroep benoeming van 18-64? Overige groepen zitten 10 - 20 jaar uit elkaar, en de genoemde groep bijna 46 jaar. In het geval van de statistieken die hier getoond worden zie ik dat er 114 IC opnames zijn geweest in die groep, hierbij is de kans groot dat veel van die opnames vallen in de leeftijd 50+ Dat geeft naar mijn mening altijd een vertekend beeld in die groep van 18-64
Ja, we zien met alles de boel per 5-10 jaar, maar in die data is het telkens de gehele volwassen beroepsbevolking bij elkaar geveegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
stylezzz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:05:
[...]

Wat? Ik kan toch nog wel naar de ghostbusters dit weekend in antwerpen?
Ik zie nog helemaal niks op de Belgische kanalen.. alleen De standaard zegt dat Lidl bang is voor te weinig werknemers over te houden.

Wel kwam ik deze nog tegen in het Gazet van Antwerpen:
https://m.gva.be/cnt/dmf20220113_93434780
Helaas een paywall, maar de intro zegt genoeg
Steeds meer vragen over zin van uitzonderlijke Nederlandse lockdown: “Een vergissing”
Als enige Europese land ging Nederland in december in lockdown. Sommige experts verdedigen die beslissing, anderen - zoals dr. Jeroen Van der Hilst, infectioloog van het Jessa Ziekenhuis - noemen het ronduit een vergissing. Vrijdag beslist de kersverse Nederlandse regering of de maatregelen verlengd of versoepeld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
maxtrash schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:08:
[...]

je doet wel heel straffe uitspraken, het valt helemaal niet te voorspellen hoe ik op het virus zelf zou reageren. Ik weet wel dat toen ik het virus zelf kreeg de effecten een stuk minder heftig waren (maar ze duurden wel veel langer).
Dat is helemaal geen straffe uitspraak. Dat vaccin is niets anders dan een paar hulpstoffen (waarvan de bijwerkingen bekend zijn) en de werkzame stof zelf dat je lichaam op dezelfde manier triggert als dat het virus zou doen. Het enige verschil is dat je bij het virus niet weet of je met veel viral load bent besmet of niet.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

user109731 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:52:
Moet zeggen dat ik het best een forse versoepeling vind. Kappers etc mogen weer open, hoger onderwijs weer fysiek les, sportscholen open. Winkelen op afspraak krijgt veel kritiek hier, maar als je naar het totaalplaatje kijkt kan er opeens toch veel meer. Meer dan ik had verwacht.
Dat blijft natuurlijk erg persoonlijk. Ik hoor iedereen om mij heen (en voor de duidelijkheid, ik probeer ook alleen het sentiment om mij heen te duiden en wil daarmee niet zeggen dat het breed gedragen is in Nederland) vooral zeggen dat er in feite weinig anders is. Zit je midden in een HBO-opleiding, dan zal het een stuk anders zijn.

Het valt mij persoonlijk tegen. Ik heb het idee dat er meer ruimte was om te versoepelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maxtrash
Patriot schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:29:
[...]

Dus zolang jij geen van de bijwerkingen had van de vaccinaties was het allemaal prima, maar omdat je er nu last van hebt gehad gaat het ineens 'alle perken te buiten'? Bestaat er ook nog zoiets als proportioneel ergens op reageren?
er is nogal een verschil tussen iemand die nog nooit met het SARS-CoV-2 virus in aanraking is geweest of iemand die al 4 keer zijn antistoffen heeft opgebouwd en t-cellen heeft laten kennis nemen met het virus.
laatst was er ook een onderzoek gedaan naar gezinnen waar Corona was voorgekomen maar bepaalde huisgenoten toch niet besmet waren. Dit bleek te liggen aan het feit dat deze mensen al eerder (recent) met een ander Corona virus in aanraking waren gekomen. (cross-immunity)

2G zou zin kunnen hebben om snel een groot percentage van de bevolking te vaccineren. Na 2 jaar pandemie heeft inmiddels heeft 95% van de bevolking anti-stoffen, door vaccinatie of natuurlijke immuniteit. Ik vind het nogal wat om dan vanuit de overheid medische handelingen te gaan verplichten op straffe van uitsluiten van deelname aan (delen van) de maatschappij.

En ja, door mijn negatieve ervaring met vaccinaties en boosters, zal voor mij de afweging anders zijn dan mensen die er geen klachten door krijgen. Als een MERS achtig corona virus de kop opsteekt met 30% overlijdenskans, dan zal ik ook de bullet biten maar voor een Omikron achtige variant niet. Lijkt me vrij rationeel gedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
Ik ben heel erg benieuwd naar de Persco morgen en ik hoop dat de uitgelekte versoepelingen slechts 1 kant van de zaak is en dat er een duidelijk beleid wordt gemaakt, waarbij bijvoorbeeld minder dan 1250 bedden bezet en minder dan 300 op IC betekend dat we weer gaan versoepelen en dat bij 1500 en 450 weer gaan verstrengen.. of iets dergelijks.. Zeker met de kortere duur tussen besmetting en opname moet dat wel een keer kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis

Punt is dat het positieve effect van 2G werd onderbouwd met referentie aan de bronnen genoemd in het artikel. Dus als er niets meer is dan valt het weg. Waarom moet ik onderbouwen dat het niet werkt, terwijl het OMT nog eens fatsoenlijke cijfers heeft gegeven dat het wél werkt?

Waarom gebruiken ze überhaupt die denktank van Tony Blair als bron? Als er goed wetenschappelijk bewijs was zouden ze dat toch gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
user109731 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:59:
[...]

We hebben al zo vaak de fout gemaakt alles te vroeg open te gooien waarna we in de problemen kwamen. Dat ze het nu meer in stappen doen snap ik dan heel goed. Vooral de horeca zou ik ook nog even mee wachten.
Restaurant, theater, bioscoop met afstand en en 2g/3g levert mijn inziens minimaal risico op.... Die dichthouden is volstrekt onnodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Er is nog niet veel over bekend en ook in de literatuurlijst bij het advies stonden maar een paar bronnen. Dus als één van die bronnen een model is van Tony Blair die heel erg een QR-samenleving voorstaat, kan je wel verwachten welke resultaten uit die calculator rollen.

Overigens komt wederom Voss langs in het artikel. Hij staat er lekker op met grafiekjes produceren. ;)
Van Smeden verbaast zich over het tv-optreden van Voss. ‘Zeggen dat iets vier keer zoveel besmettingen oplevert zegt niks. Dat kan nog steeds een heel klein getal zijn. Dit zijn scare-grafieken. Je maakt mensen bang. Het is belangrijk dat je duidelijk bent over de absolute risico’s in plaats van de relatieve.’ In het Delftse model leidt het fictieve evenement met 100.000 bezoekers in geen enkel scenario tot één volledige ziekenhuisopname. In absolute zin kom je dan uit op fracties van opgenomen patiënten.

Het diagram blijkt ook nog eens gebaseerd te zijn op een oude versie van het TU-model, die volgens de auteur nog rekenfouten bevatte. Daardoor herhaalt Voss live op televisie verkeerde verhoudingen tussen 1G, 2G en 3G. De gedateerde, foutieve versie waarmee Voss rekende, is nog steeds te downloaden op Rijksoverheid.nl. De nieuwe staat op de website van Fieldlabs. Voss reageert niet op vragen van Follow The Money. ‘Dit is puur beeldvorming,’ zegt Van den Broek-Altenburg over het tv-optreden van Voss. ‘Zodra ik als wetenschapper cijfers in een grafiek gooi, merk ik dat mensen onder de indruk zijn. Dan krijg je geen vragen meer over aannames of onderliggende data.’

Bij Atlas zegt Voss: ‘Wanneer we geen coronapas zouden gebruiken, schiet de grafiek door het plafond.’ Waar hij dit rampscenario zonder toegangsbewijzen vandaan haalt is een raadsel. In elk geval niet uit het Delftse model. ‘Om zo’n nulscenario is niet gevraagd,’ zegt Bas Kolen in een telefonische reactie.
Het zijn interessante artikelen en het lezen waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
42erik schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:21:
Restaurant, theater, bioscoop met afstand en en 2g/3g levert mijn inziens minimaal risico op.... Die dichthouden is volstrekt onnodig
De skishop waar ik net was ziet het helemaal zitten: heel zaterdag staat al vol met 'afspraken'... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:13
Patriot schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:18:
[...]

Dat blijft natuurlijk erg persoonlijk. Ik hoor iedereen om mij heen (en voor de duidelijkheid, ik probeer ook alleen het sentiment om mij heen te duiden en wil daarmee niet zeggen dat het breed gedragen is in Nederland) vooral zeggen dat er in feite weinig anders is. Zit je midden in een HBO-opleiding, dan zal het een stuk anders zijn.

Het valt mij persoonlijk tegen. Ik heb het idee dat er meer ruimte was om te versoepelen.
Ik denk persoonlijk dat die mogelijke ontwrichting, bij teveel gelijktijdige besmettingen en een onveranderd quarantaine beleid, daar in meegewogen is.

Zo lang we het nieuwe OMT advies nog niet gezien hebben is het natuurlijk een beetje gissen, waarom het Kabinet zo besloten lijkt te hebben. Ik zit in ieder geval klaar om morgen de gelekte versoepelingen te laten duiden in de persco. :+

Ik lees nu vanuit de bronnen vooral de winkels "op afspraak" weer open, geen vroege sluitingstijden meer? Wat is dan de overweging om niet van te houden aan openingstijden tot 17.00 uur, en de horeca met name overdags wat ruimte geven om open te gaan.

Werkend Nederland zou dat misschien ook wel fijn vinden, a change of scenery. :+

[ Voor 19% gewijzigd door TIGER1125 op 13-01-2022 16:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GAIAjohan
Heerlijk De Speld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
hoevenpe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:22:
[...]

De skishop waar ik net was ziet het helemaal zitten: heel zaterdag staat al vol met 'afspraken'... :)
Er staat nog niets over hoeveel tijd er tussen moet zitten.. de vraag: "mag ik een afspraak?", "Tuurlijk, ik heb toevallig nu nog een gaatje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
dangerousp schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:25:
Er staat nog niets over hoeveel tijd er tussen moet zitten.. de vraag: "mag ik een afspraak?", "Tuurlijk, ik heb toevallig nu nog een gaatje".
Wie gaat het controleren? ;)

Laten we het erop houden dat ik net ook gewoon wat extra spullen heb kunnen kopen...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

maxtrash schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:18:
[...]

er is nogal een verschil tussen iemand die nog nooit met het SARS-CoV-2 virus in aanraking is geweest of iemand die al 4 keer zijn antistoffen heeft opgebouwd en t-cellen heeft laten kennis nemen met het virus.
laatst was er ook een onderzoek gedaan naar gezinnen waar Corona was voorgekomen maar bepaalde huisgenoten toch niet besmet waren. Dit bleek te liggen aan het feit dat deze mensen al eerder (recent) met een ander Corona virus in aanraking waren gekomen. (cross-immunity)

2G zou zin kunnen hebben om snel een groot percentage van de bevolking te vaccineren. Na 2 jaar pandemie heeft inmiddels heeft 95% van de bevolking anti-stoffen, door vaccinatie of natuurlijke immuniteit. Ik vind het nogal wat om dan vanuit de overheid medische handelingen te gaan verplichten op straffe van uitsluiten van deelname aan (delen van) de maatschappij.

En ja, door mijn negatieve ervaring met vaccinaties en boosters, zal voor mij de afweging anders zijn dan mensen die er geen klachten door krijgen. Als een MERS achtig corona virus de kop opsteekt met 30% overlijdenskans, dan zal ik ook de bullet biten maar voor een Omikron achtige variant niet. Lijkt me vrij rationeel gedrag.
Het gaat mij om de felle ommezwaai die je maakte. Je gaat van 0 naar 100 in een halve seconde. Het argument voor het laten verlopen van de QR-code verandert niet zo heel erg tussen de eerste en de tweede booster die je krijgt. Jij bent echter van "ik haal een boostervaccinatie" naar "dat ik straks niks meer mag is buiten alle perken" gegaan. Als je je mening alleen in zulke extremen kunt vormen, dan kun je toch nooit tot een redelijk compromis komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
maxtrash schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:18:
[...]

De bescherming tegen corona blijkt zowel bij vaccinatie als natuurlijke besmetting af te lopen. Dus na een maand of 9 heb je weer een oppepper nodig. Nu werkt zo'n oppepper steeds beter en langer, maar om zeker te zijn of iemand beschermd is zul je dus toch moeten weten of hij gevaccineerd is en/of positief getest. Je kunt ig niet zomaar zeggen dat iedereen die in de afgelopen 2 jaar een keer besmet is geweest of gevaccineerd daarmee voldoende bescherming tegen het virus heeft.
Logisch wel, maar niet rationeel. Tenzij er een medisch iets speelt is ook voor jou die booster beter dan het virus. En dat medisch iets speelt maar bij heel weinig mensen dus de kans dat dat het geval is, is heel klein. De kans dat je van het virus zelf nog veel zieker was geworden is dus vele malen groter dan de kans dat je alleen door het vaccin ziek wordt.

En da's natuurlijk makkelijk praten, maar rationeel gezien wel het enige antwoord. Wat dus niet wil zeggen dat ik je niet helemaal begrijp en misschien wel dezelfde keuze zou maken :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 11:39

Crazy D

I think we should take a look.

Luuk84 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:57:
[...]

Nee, dat is gewoon verbergen van informatie. Hierdoor kun je de angst wat verhogen "kijk ook in jouw leeftijdsgroep is een risico" terwijl in werkelijkheid het grooste deel van de groep 18-64 40 of 50+ is. Maar dan is het minder bangmakend. Tenminste, ik kan geen andere reden bedenken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ze wachten met angst en beven af of hun Nederlandse omzet terug gaat lopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Crazy D schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:28:
[...]

Nee, dat is gewoon verbergen van informatie. Hierdoor kun je de angst wat verhogen "kijk ook in jouw leeftijdsgroep is een risico" terwijl in werkelijkheid het grooste deel van de groep 18-64 40 of 50+ is. Maar dan is het minder bangmakend. Tenminste, ik kan geen andere reden bedenken.
Het is wel een normale opdeling bij dit soort grafieken. De jongeren apart, de ouderen apart en dan alles wat er tussenin zit. Je ziet in veel andere, niet-corona gerelateerde grafieken, precies dezelfde opdeling.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 16:45
Crazy D schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:28:
[...]

redwing schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:30:
[...]

Het is wel een normale opdeling bij dit soort grafieken. De jongeren apart, de ouderen apart en dan alles wat er tussenin zit. Je ziet in veel andere, niet-corona gerelateerde grafieken, precies dezelfde opdeling.
Dat je het veel ziet maakt het nog niet juist, het is in dit geval gewoon een rare verdeling, ik kan me voorstellen dat het soms wel handig is om de gehele beroepsbevolking op één hoop te gooien, maar in het geval van COVID zie ik het nut niet.
Iemand van 18 staat in allerlei opzichten mijlen ver van iemand die 60 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 23:22
user109731 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:52:
Ik had zelf het hogeronderwijs niet verwacht, zeker niet omdat zelf toch al zaken aan het regelen waren als ze niet open zouden gaan, ik zou daar denk ik toch (met misschien een paar uitzonderingen) gebruik van hebben gemaakt. En qua uitzonderingen dan wellicht beperkte promotieverdediging en plechtigheden (dat zijn de aantallen niet) en directe begeleiding van bijvb afstudeerders. Maar colleges etc. wel online.
Ahwel, we zullen gaan zien hoe het gaat met dan heel het onderwijs open, kan me moeilijk voorstellen dat de besmettingen niet nog meer door het dak gaan daarmee, wat daar dan vervolgens weer de effecten van zijn en hoe lang dat aanhoudt, we zullen het beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

redwing schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:30:
[...]

Dat doet er toch niet toe? De verschillen in die groep zijn nu gewoon erg groot. Zo'n diagram is natuurlijk altijd een abstractie van de werkelijkheid, maar nu gaat er een redelijke brok relevante informatie verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
redwing schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:28:
[...]

De bescherming tegen corona blijkt zowel bij vaccinatie als natuurlijke besmetting af te lopen. Dus na een maand of 9 heb je weer een oppepper nodig. Nu werkt zo'n oppepper steeds beter en langer, maar om zeker te zijn of iemand beschermd is zul je dus toch moeten weten of hij gevaccineerd is en/of positief getest. Je kunt ig niet zomaar zeggen dat iedereen die in de afgelopen 2 jaar een keer besmet is geweest of gevaccineerd daarmee voldoende bescherming tegen het virus heeft.

[...]

Logisch wel, maar niet rationeel. Tenzij er een medisch iets speelt is ook voor jou die booster beter dan het virus. En dat medisch iets speelt maar bij heel weinig mensen dus de kans dat dat het geval is, is heel klein. De kans dat je van het virus zelf nog veel zieker was geworden is dus vele malen groter dan de kans dat je alleen door het vaccin ziek wordt.

En da's natuurlijk makkelijk praten, maar rationeel gezien wel het enige antwoord. Wat dus niet wil zeggen dat ik je niet helemaal begrijp en misschien wel dezelfde keuze zou maken :)
er zijn grote percentages mensen die asymptomatisch covid krijgen. Bij het vaccin krijg je direct een flinke doses in de spier gespoten, terwijl je bij natuurlijke besmetting wellicht een geringe hoeveelheid door de neus inademt waar je lichaam dan weer heel anders op reageert.

Bij de griep-prik wordt ook een afweging gemaakt wie hem krijgen. Boven een bepaalde leeftijd heeft dat zin, maar het blijft vrijwillig. Als SARS-CoV-2 endemisch wordt moeten we een soortgelijk beleid gaan hanteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 23:07
42erik schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Nou... in het kader van de democratie. Laat die oppositie morgen dan nog maar eens wat voor elkaar krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Booster-lokatie World Forum Den Haag gaat volgens https://www.ad.nl/den-haa...tiKOX5c4TIQb-l9lS3YDsswSg sluiten. Deze week 20.000 afspraken daar volgende week 50.
Pagina: 1 ... 187 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.