Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 179 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.048 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)
Sovieto schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:56:
[...]

Je moet eigenlijk vooral naar de instroom kijken. De uitstroom is uiteraard ontzettend belangrijk, maar is in principe geen parameter die je kan beïnvloeden.

De instroom van 94 is laag (laagste sinds 25 okt), en veel lager dan verwacht.
Yup, en hoe lager die is, hoe groter de kans dat als de ouderen meer besmet raken die instroom alsnog laag blijft. Want ook al zitten de besmettingen nog steeds vooral bij de jongere groepen, is de instroom alsnog laag.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:35

Agent47

I always close my contracts.

Ben wel benieuwd of dit het begin van het einde is dan. Als deze golf zo doorzet en binnenkort piekt en de ziekenhuis cijfers blijven gunstig....

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
AFCAjax schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:49:
[...]

En een enorm lage instroom van 94 :)
Dit is nog het mooiste nieuws. Sterk stijgende besmettingscijfers, maar dalende ziekenhuisinstroom. Heel bemoedigend (niet alleen vandaag natuurlijk maar de trend van de laatste weken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
xzaz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:18:
Omikron is wel bijna een perfect virus zeg. Zo'n snelle verspreiding en de gastheer zo weinig problemen geven.
En toch zet het OMT de zaak nog steeds op standje paniek.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Requiem19 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:56:
Laagste kliniek instroom sinds 25 oktober en laagste IC instroom sinds 13 oktober.

Op 25 oktober hadden we 5,245 positieve testen (7 daags gemiddelde).
Op 13 oktober hadden we 2,795 positieve testen (7 daags gemiddelde).

Er waren op dat moment bijna geen maatregelen, de strenge maatregelen werden meer dan een maand later ingesteld (28 november).

Kortom, de huidige lockdown wordt steeds minder te verdedigen.
De huidige lockdown is er niet voor de huidige cijfers, maar voor de piek die er nog gaat komen van Omikron. Gezien de huidige cijfers gaat de verwachting van de top van de piek ook omlaag. Als dat nog even zo vol houdt zullen de maatregelen wel verdwijnen, maar voor nu is de huidige lockdown nog prima te verdedigen (of dat b.v. volgende week ook nog zo is is een andere vraag, voor zover er al niet versoepelt gaat worden)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 16:13

Licko

ZVDK

Heerlijk die positiviteit hier over het (gedeeltelijk) opheffen van de lockdown. Onze regering kennende zal het wel uitgesteld worden of in ieder geval niet zo uitpakken zoals gehoopt hier.

Ik gok op een verlenging van (minimaal) 2 weken.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
redwing schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:32:
[...]

De huidige lockdown is er niet voor de huidige cijfers, maar voor de piek die er nog gaat komen van Omikron. Gezien de huidige cijfers gaat de verwachting van de top van de piek ook omlaag. Als dat nog even zo vol houdt zullen de maatregelen wel verdwijnen, maar voor nu is de huidige lockdown nog prima te verdedigen (of dat b.v. volgende week ook nog zo is is een andere vraag, voor zover er al niet versoepelt gaat worden)
Zo kan je beter een samenleving afschaffen denk ik... Je kan niet preventief een samenleving maanden per jaar dichtgooien.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
Ankona schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:32:
[...]

Als die ook meegaan in de hosanna stemming die ik toch her en der wel een beetje bespeur is het vanaf vanavond overal YOLO.. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Licko schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:32:
Heerlijk die positiviteit hier over het (gedeeltelijk) opheffen van de lockdown. Onze regering kennende zal het wel uitgesteld worden of in ieder geval niet zo uitpakken zoals gehoopt hier.

Ik gok er op dat als de cijfers morgen en overmorgen ook zo zijn dat er een gedeelte verdwijnt en de rest 1 a 2 weken later weg gaat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

[...]

Het advies moet nog uitkomen toch? Of is er al wat gelekt?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Geef Nederland zaterdag winkels, sport en de kapper. Dat heeft weinig risico, over twee weken als de besmettingen ook dalen de grote klap.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmrh

Wat nou als ze dat echt doen, de lockdown verlengen met 2 weken (of hoe lang dan ook). Dan is toch alle draagvlak weg? Overal lees je dat het minder ziekmakend is. Vanuit OMT zie je berichten (Bonten, Gommers) dat het minder erg is, Marc van Ranst zit te tweeten (hij doet niet anders overigens) dat het minder erg is. Er is echt niets wat verlenging van de lockdown t.o.v. andere landen nog kan rechtvaardigen lijkt mij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Señor Sjon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:33:
[...]
Zo kan je beter een samenleving afschaffen denk ik... Je kan niet preventief een samenleving maanden per jaar dichtgooien.
Dat gaat ook niet gebeuren, als deze golf mee lijkt te vallen komt er geen lockdown meer.

[removed]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:17
[...]

Even een grapje tussendoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68fPh8q143_hKafRJYvqXtJjIwA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SNwZDYdQLIDdbWSZQhz1vc8v.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
harmrh schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:35:
[...]

Wat nou als ze dat echt doen, de lockdown verlengen met 2 weken (of hoe lang dan ook). Dan is toch alle draagvlak weg? Overal lees je dat het minder ziekmakend is. Vanuit OMT zie je berichten (Bonten, Gommers) dat het minder erg is, Marc van Ranst zit te tweeten (hij doet niet anders overigens) dat het minder erg is. Er is echt niets wat verlenging van de lockdown t.o.v. andere landen nog kan rechtvaardigen lijkt mij..
Vandaar ook dat ik verwacht dat het zoiets wordt als @hoevenpe zegt, nu al een aantal dingen open, gevolgd met de rest als de cijfers de komende tijd onder verwachting blijven. Alhoewel onze regering ook goed in staat is om per direct alles op te heffen :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

pro_6or schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:22:
Even een domme vraag. Zijn alle eerdere varianten nu echt weg, drukt een besmettelijkere variant de anderen echt compleet de vergetelheid in? Of kan straks als Omikron uitgeraast is Delta weer vrolijk terug komen kabbelen?
Zou het kunnen dat varianten in beginsel ongevaarlijke mutaties zijn (omdat ze sluimeren) van het primaire (wuhan 2019) virus, die kunnen gaan domineren zodra het primaire virus wordt onderdrukt, bijvoorbeeld gestimuleerd door massa vaccinatie gericht op de originele stam?
En dat daarom nieuwe corona vaccins worden ontwikkeld die ontworpen zijn op de eigenschappen van de bekende varianten. Waarna een volgende variant de ruimte krijgt om primair te worden.
Dan zou het antwoord op je vraag zijn: boosteren helpt maar nieuwe vaccins zijn nodig om varianten uit te roeien, met als mogelijk bij-effect dat een volgende variant zich aandient.

d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
redwing schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:32:
[...]

De huidige lockdown is ingesteld vanwege:

1) de grote besmettelijkheid van omikron
2) de hoge mate van onzekerheid op dat moment ten aanzien van hoe ziek mensen worden met omikron

Punt 1 blijft nog steeds van kracht. Punt 2 wordt steeds duidelijker: we hebben net een record week met besmettingen achter de rug, maar we hebben de laagste instroom sinds 3 maanden....

Ter herinnering nog even dit plaatje. Het is toch wel mooi om te zien dat het meest positieve scenario (de onderste blauwe lijn) uit ging van een ziekenhuisbezetting van ongeveer 5000 mensen nu. We zitten op een bezetting onder de 1400 en de bezetting is dalend.

1+1=.... ?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FI1Ev3uWQAQMRSv?format=png&name=900x900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:01

codex

Geen OpenAI agent :)

JJ Le Funk schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:38:
[...]

Zou het kunnen dat varianten in beginsel ongevaarlijke mutaties zijn (omdat ze sluimeren) van het primaire (wuhan 2019) virus, die kunnen gaan domineren zodra het primaire virus wordt onderdrukt, bijvoorbeeld gestimuleerd door massa vaccinatie gericht op de originele stam?
En dat daarom nieuwe corona vaccins worden ontwikkeld die ontworpen zijn op de eigenschappen van de bekende varianten. Waarna een volgende variant de ruimte krijgt om primair te worden.
Dan zou het antwoord op je vraag zijn: boosteren helpt maar nieuwe vaccins zijn nodig om varianten uit te roeien, met als mogelijk bij-effect dat een volgende variant zich aandient.
Wel goede theorie, maar een variant moet wel overleven onder de radar. Dat kan hij alleen blijven als hij blijft overdragen, het immuunsysteem ruimt het ooit op. Zo'n variant moet dan dus gaan opvallen op een bepaald moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
pro_6or schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:24:
[...]

herkenbaar, en voor mjj graag ook een spelletjesvorm (tennis) of lekker wat zien (racefiets).
Idem hier. Vroeger in de fitnessclub zonder begeleiding ging ik echt niet tot het uiterste en kwam ik ook soms gewoon niet. Omdat ik dat zat was ben ik overgestapt naar personal fitness dus 1 op 1 trainen. Wel duurder (kan het betalen) maar sinds die tijd ontdek ik plafonds waar ik doorheen ga die ik niet kende. En ik ga fluitend 2x keer per week die kant op. Alleen bij een deadlinedrukte, vakantie of niet goed voelen laat ik verstek gaan. Maar dat is buiten vakantie een minimum per jaar. En zelfs nu met de lockdown. Ze hebben een hal geregeld via een klant waarvan de deur open staat. En dan dus 3 laags kleding aan en gaan. Zelfs laatst net boven 0. Kreeg het toen ineens wel koud dus kreeg toen een muts van ze cadeau. Dat hielp toen. Maar met 4-6 graden werken die lagen al goed. Ik zal wel blij zijn als we weer binnen mogen. Dan heb je meer oefeningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Requiem19 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:41:
[...]

2) de hoge mate van onzekerheid op dat moment ten aanzien van hoe ziek mensen worden met omikron

Punt 1 blijft nog steeds van kracht. Punt 2 wordt steeds duidelijker: we hebben net een record week met besmettingen achter de rug, maar we hebben de laagste instroom sinds 3 maanden....

Ter herinnering nog even dit plaatje. Het is toch wel mooi om te zien dat het meest positieve scenario (de onderste blauwe lijn) uit ging van een ziekenhuisbezetting van ongeveer 5000 mensen nu. We zitten op een bezetting onder de 1400 en de bezetting is dalend.

1+1=.... ?

[Afbeelding]
Zoals ik al eerder zei, voorlopig is de reguliere zorg nog steeds niet op 100%, dus het is niet dat we al veel speelruimte hebben. Voor de rest ben ik het er helemaal mee eens dat het er allemaal heel positief uit ziet. De vraag is vooral of je nu al alles vrij moet geven of dat het slimmer is om nog een paar weken te wachten. Voor beide is wat te zeggen, omdat de maatregelen er natuurlijk wel voor zorgen dat het ziekenhuis sneller wat meer ademruimte krijgt. En daar is ook best wat voor te zeggen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 13:55
redwing schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:46:
[...]

Zoals ik al eerder zei, voorlopig is de reguliere zorg nog steeds niet op 100%, dus het is niet dat we al veel speelruimte hebben. Voor de rest ben ik het er helemaal mee eens dat het er allemaal heel positief uit ziet. De vraag is vooral of je nu al alles vrij moet geven of dat het slimmer is om nog een paar weken te wachten. Voor beide is wat te zeggen, omdat de maatregelen er natuurlijk wel voor zorgen dat het ziekenhuis sneller wat meer ademruimte krijgt. En daar is ook best wat voor te zeggen.
Daarnaast is het ook wel tijd om eens niet-ziekenhuis parameters mee te nemen in de beslissing. Daartegenover moet wel weer staan dat het ziekenhuispersoneel zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Bijvoorbeeld door het geven van een gratis parkeerplek.

[ Voor 9% gewijzigd door xzaz op 12-01-2022 14:48 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko

Licko

ZVDK

hoevenpe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:34:
[...]

Geef Nederland zaterdag winkels, sport en de kapper. Dat heeft weinig risico, over twee weken als de besmettingen ook dalen de grote klap.
Ik hoop met je mee hoor, ik wil ook weer naar de gym ondanks dat ik geen moeite heb me thuis te motiveren door te trainen. Heb vorige lockdown genoeg fitness apparatuur aangeschaft om een lockdown door te komen.

Ik ga alleen uit van een teleurstellende persconferentie zodat het altijd meevalt :P

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Je hoeft niet gelijk va banque alles weer open te gooien. Stapje voor stapje de lockdown los laten kan natuurlijk ook prima.

Op dit moment zijn wij in Europa het enige land (?) met een lockdown voor onze winkels. Dat is niet meer te rechtvaardigen met opname cijfers die beter zijn dan ten tijde van oktober, toen we nog niet eens een Delta Golf hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Señor Sjon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:27:
[...]
Waarom denk je dat er al vrij snel beeldvorming is gemaakt rondom tegenstanders? Ben je tegen een maatregel, dan wordt je al vrij snel in de Engel/Antivaxx/whatever-groep gezet en daar wil je niet bij horen. Dus dan onderga je maar de maatregelen. Mensen zijn groepsdieren en zo vrij makkelijk te sturen.
En dat in groepen stoppen is naar mijn idee uiteindelijk nog het grootste gevaar van deze hele crisis. Daardoor gaat het naar het extreme toe wat je nu al ziet terugkomen in de bedreigingen e.d.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
xzaz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:47:
[...]

Daarnaast is het ook wel tijd om eens niet-ziekenhuis parameters mee te nemen in de beslissing. Daartegenover moet wel weer staan dat het ziekenhuispersoneel zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Bijvoorbeeld door het geven van een gratis parkeerplek.
Die worden echt wel al meegenomen. Maar zoals al eerder gezegd gaat het voorkomen van code zwart al heel snel boven de niet-ziekenhuis parameters.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:11
Boosters “can be done once, or maybe twice, but it’s not something that we can think should be repeated constantly,” Marco Cavaleri, the EMA head of biological health threats and vaccines strategy, said at a press briefing on Tuesday. “We need to think about how we can transition from the current pandemic setting to a more endemic setting.”
Dit lijken me trouwens wel duidelijke woorden, en iets om rekening mee te houden op de lange termijn.

Wellicht is de Nederlandse booster-campagne dan eigenlijk wel precies op het juiste moment gaan pieken.

[ Voor 8% gewijzigd door eric.1 op 12-01-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Requiem19 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:48:
[...]
Je hoeft niet gelijk va banque alles weer open te gooien. Stapje voor stapje de lockdown los laten kan natuurlijk ook prima.

Op dit moment zijn wij in Europa het enige land (?) met een lockdown voor onze winkels. Dat is niet meer te rechtvaardigen met opname cijfers die beter zijn dan ten tijde van oktober, toen we nog niet eens een Delta Golf hadden.
Zoals hierboven al gezegd verwacht ik ook dat dat gaat gebeuren. Ik verwacht alleen ook dat er nog wel wat maatregelen over blijven juist om dat ziekenhuis sneller weer wat lucht te geven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
redwing schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:50:
[...]

Die worden echt wel al meegenomen.
Oe, dat zal mooi nieuws zijn. Hoe worden deze cijfers dan tegen elkaar afgewogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
redwing schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:50:
Die worden echt wel al meegenomen. Maar zoals al eerder gezegd gaat het voorkomen van code zwart al heel snel boven de niet-ziekenhuis parameters.
Met de kennis van nu is code zwart toch geen reëel scenario meer?

Besmettingen gaan binnenkort dalen, massale instroom gaat bij Omikron niet meer gebeuren (dan hadden we allang een stijging gehad: al een tijd 20k-30k besmettingen).

Hooguit is massale personeelsuitval een probleem, maar de keuze tussen code zwart en een asymptomatisch gevaccineerde aan het bed is een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
eric.1 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:52:
[...]
Dit lijken me trouwens wel duidelijke woorden, en iets om rekening mee te houden op de lange termijn.

Wellicht is de Nederlandse booster-campagne dan eigenlijk wel precies op het juiste moment gaan pieken.
Een maandje eerder had wel de kerst-lockdown voorkomen. Dus ik had hem toch echt liever iets eerder gezien. Maar als Omikron echt zo blijft als het nu lijkt, zorgt Omikron zelf al voor de regelmatige booster en ben je ook rap van de vaccinaties af.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:41:
[...]

1+1=.... ?

[Afbeelding]
Maar we zijn nog 1 week eerder in lockdown gegaan dan diot plaatje.. :P Dat gaat de verdediging zijn van de dramatische modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:55:
Maar we zijn nog 1 week eerder in lockdown gegaan dan diot plaatje..
Dat heeft echt niet dat verschil gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:55:
[...]

Maar we zijn nog 1 week eerder in lockdown gegaan dan diot plaatje.. :P Dat gaat de verdediging zijn van de dramatische modellen.
Ja dat is nog de escape he. Dankzij het snelle ingrijpen van de regering 'is erger voorkomen'.

Natuurlijk ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:41
t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:42:
[...]

Dan rekent RIVM kennelijk met dezelfd lange generatietijd als voorheen. Daarmee krijg je het model nooit passend.
daar was ik al bang voor. terwijl ze eerder ook al gerekend hadden aan/met een kortere regeneratietijd? Toen ze aangaven dat omicron niet intrinsiek besmettelijker is, maar sneller besmet?
Maar er is mogelijk nog een meevaller: er zijn aanwijzingen dat mensen met omikron al na twee of drie dagen besmettelijk zijn in plaats van na vier of vijf dagen. "Het wordt zelden genoemd. Maar als dat zo zou zijn, dan zou dat goed nieuws zijn", aldus Wallinga. Het virus zou zich in dat geval niet sneller verspreiden doordat het besmettelijker is (het R-getal is dus niet hoger), maar doordat mensen het eerder doorgeven aan anderen.

Het gevolg: omikron zorgt weliswaar voor een snellere stijging van het aantal besmettingen, maar de piek is dan niet hoger dan bij delta.
bron: het eens in de zoveel tijd 'v. Dissel/Wallinga-interview' bij NOS:

https://nos.nl/artikel/24...-goed-nieuws-over-omikron

ze weten het dus, maar gebruiken desondanks de oude regeneratietijd. Moeten we dat niet gewoon 'bad science' noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
xzaz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:47:
Bijvoorbeeld door het geven van een gratis parkeerplek.
Dat was eerder in de crisis even sprake van, is weer afgeschaft, en daar zit pas zeer recent en mondjesmaat weer wat beweging in. Maar dat zal direct weer weg zijn zodra er ook maar een beetje licht aan het einde van de tunnel zit...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
ijdod schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:58:
[...]

Dat was eerder in de crisis even sprake van, is weer afgeschaft, en daar zit pas zeer recent en mondjesmaat weer wat beweging in. Maar dat zal direct weer weg zijn zodra er ook maar een beetje licht aan het einde van de tunnel zit...
Oja, door die ziekenhuizen die echt alles doen voor hun personeel. Echt alles hoor. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
hoevenpe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:54:
[...]
Met de kennis van nu is code zwart toch geen reëel scenario meer? Besmettingen gaan binnenkort dalen, massale instroom gaat bij Omikron niet meer gebeuren (dan hadden we allang een stijging gehad: al een tijd 20k-30k besmettingen).
De besmettingen zitten nu vooral nog bij de jongeren, dus dat zal nog oplopen naar de ouderen toe waarbij een stijging op het IC is dus nog wel te verwachten. Alleen inderdaad lijkt het er met deze cijfers niet op dat dat een massale instroom zal gaan worden.
Hooguit is massale personeelsuitval een probleem, maar de keuze tussen code zwart en een asymptomatisch gevaccineerde aan het bed is een no-brainer.
Tja, als ik ergens zou werken waarvan ik weet dat positief geteste mensen er ook mogen komen zat ik per direct thuis. En ik weet dat er genoeg zorgpersoneel is dat er ook zo over denkt.

Maar laten we rustig afwachten wat er gaat gebeuren, ik verwacht hetzelfde als jou dat er al een gedeelte wordt vrijgegeven. Maar een opheffing van de lockdown zie ik ook best gebeuren, al ben ik standaard voorstander van het ziekenhuis eerst wat meer ruimte te geven, waarmee je ook een eventuele onverwachte opleving veel makkelijker op zou kunnen vangen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:11
redwing schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Een maandje eerder had wel de kerst-lockdown voorkomen. Dus ik had hem toch echt liever iets eerder gezien. Maar als Omikron echt zo blijft als het nu lijkt, zorgt Omikron zelf al voor de regelmatige booster en ben je ook rap van de vaccinaties af.
Ik vraag me dat wel af. Zo hoog was de booster-graad niet na een maand. En de Omicron-prognoses waren erg variabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:56:
[...]

Dat heeft echt niet dat verschil gemaakt.
Was ook een beetje sarcastisch :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:47
harmrh schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:35:
Tenzij ze écht graag willen dat er een opstand uitbreekt of dat alle middenstand failliet gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
brothermaynard schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:58:
[...]

daar was ik al bang voor. terwijl ze eerder ook al gerekend hadden aan/met een kortere regeneratietijd? Toen ze aangaven dat omicron niet intrinsiek besmettelijker is, maar sneller besmet?
Maar er is mogelijk nog een meevaller: er zijn aanwijzingen dat mensen met omikron al na twee of drie dagen besmettelijk zijn in plaats van na vier of vijf dagen. "Het wordt zelden genoemd. Maar als dat zo zou zijn, dan zou dat goed nieuws zijn", aldus Wallinga. Het virus zou zich in dat geval niet sneller verspreiden doordat het besmettelijker is (het R-getal is dus niet hoger), maar doordat mensen het eerder doorgeven aan anderen.

Het gevolg: omikron zorgt weliswaar voor een snellere stijging van het aantal besmettingen, maar de piek is dan niet hoger dan bij delta.

ze weten het dus, maar gebruiken desondanks de oude regeneratietijd. Moeten we dat niet gewoon 'bad science' noemen?
Datzelfde geldt voor het verminderde ziektebeeld, ze geven aan het wel te kennen maar het nog een beetje aan te willen kijken voordat zet het echt meenemen in de berekeningen en daarmee adviezen. Daar was ik toen ook al verbolgen over en zorgt er onderhand bijna voor dat ik een willekeurige mafklapper op een forum die goed is met cijfertjes meer ga geloven dan het RIVM.
Terwijl ik hem nog nooit in het echt gezien heb en überhaupt niet weet wat z'n werk is. Het moet toch niet gekker worden. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Dennis schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:02:
[...]

Tenzij ze écht graag willen dat er een opstand uitbreekt of dat alle middenstand failliet gaat.
Dat gaan ze wel krijgen als ze de lockdown in z'n volledigheid gaan verlengen. Ze weten wel beter, denk ik :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
xzaz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:53:
[...]

Oe, dat zal mooi nieuws zijn. Hoe worden deze cijfers dan tegen elkaar afgewogen?
Je ziet b.v. dat ze de scholen zo lang mogelijk hebben open gehouden omdat daarvan werd aangegeven dat dat een grote impact zou hebben. Zo is ook geprobeerd de winkels open te houden met een vroegere sluitingstijd. Dus daar wordt echt wel naar gekeken en is ook de voornaamste reden waarom onze regering laat is met maatregelen, maar ze ook weer zo vroeg mogelijk weg haalt.

Maar hoe ze precies tegen elkaar worden afgewogen weet ik ook niet, maar aan de maatregelen zelf zie je wel dat er wel degelijk een niet medische afweging meespeelt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmrh
Vrijdag dus inderdaad persco zoals verwacht:
Vrijdag eerste coronapersconferentie nieuwe kabinet
Premier Rutte en minister Kuipers van Volksgezondheid geven vrijdag een persconferentie over de coronamaatregelen. De huidige lockdown loopt tot en met die dag. Net als gisteren wilde Kuipers na overleg met collega's niet vooruitlopen op wat het kabinet zal besluiten: "Het is niet omdat ik het niet wil zeggen, maar omdat ik het nog niet weet."

Het kabinet krijgt vandaag nog een nieuw advies van het OMT, morgen overleggen de meest betrokken bewindslieden op het Catshuis en vrijdag hakt het kabinet de knoop door. Kuipers zei ook dat hij toe wil naar een voorspelbaarder langetermijnbeleid: "Dat is geen verkapte kritiek op het vorige kabinet. Integendeel. Maar corona gaat niet meer weg, dat betekent dat je naar een zekere voorspelbaarheid moet in welke setting welke maatregelen nodig zijn."
Bron: NOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
xzaz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Oja, door die ziekenhuizen die echt alles doen voor hun personeel. Echt alles hoor. 8)7
It's complicated, en hangt ook op parkeervergunningen van de gemeente, voor een van onze locaties. De gemeente doet daar moeilijk over. Voor onze andere locatie was het parkeren altijd al gratis (ongebruikelijk in deze regio :D), zolang de royale voorraad strekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:39

gws24

Thinking is hard!

[...]

Dat artikel is van 25 december en toen was het inderdaad nog maar een mogelijkheid want de data was te onzeker en daar kan je geen modellen mee voeden want dan ben je gewoon aan het gokken dat het wel mee zal vallen. Dus juist good science door niet je model zo te voeden dat er een gewenste uitkomst is want als er één ding is waar ik zeker van ben is dat ook de modelleurs van het rivm heel graag van de maatregelen af willen en dat als het verantwoord was echt wel de positievere cijfers als input zouden gebruiken.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Bij de Telegraaf snappen ze er ook weinig van.
Woensdag liggen er nog 1432 mensen met Covid-19 in de Nederlandse ziekenhuizen. Dat zijn er 56 minder dan een etmaal geleden. Van maandag op dinsdag nam het aantal coronapatiënten in de ziekenhuizen ook af, maar de dag ervoor was er juist sprake van een stijging.
Vanaf het begin van de coronacrisis is het al de standaard dat de rapportage in het weekend achterloopt en deze maandag ingehaald wordt. Nogal wiedes dat het dan stijgt die cijfers op maandag. Dat is echt elke week het geval. Waarom schrijven ze dit op onder het mom dat de cijfers schommelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 17:09
Soccer98 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:08:

[...]

Vanaf het begin van de coronacrisis is het al de standaard dat de rapportage in het weekend achterloopt en deze maandag ingehaald wordt. Nogal wiedes dat het dan stijgt die cijfers op maandag. Dat is echt elke week het geval. Waarom schrijven ze dit op onder het mom dat de cijfers schommelen?
Bij de verschillende online kranten snappen ze er al een hele tijd de ballen van. Het voeden van de angst is al een tijd aan de gang. Frustrerend gewoon!

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)

[...]

Omdat de lezers dat spannender vinden. Er zijn echt maar heel weinig kranten die de cijfers echt goed toelichten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
ijdod schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:08:
[...]

It's complicated, en hangt ook op parkeervergunningen van de gemeente, voor een van onze locaties. De gemeente doet daar moeilijk over. Voor onze andere locatie was het parkeren altijd al gratis (ongebruikelijk in deze regio :D), zolang de royale voorraad strekt.
Je kan ze elke dag gewoon een OTE geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
CRpt3r55 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:09:
Bij de verschillende online kranten snappen ze er al een hele tijd de ballen van. Het voeden van de angst is al een tijd aan de gang. Frustrerend gewoon!
Dit en de gemiddelde journalist leert alleen nog maar hoe ze netjes aan bronvermelding moeten doen en snel vragen kunnen stellen maar goed inhoudelijk iets snappen lijkt al lang verleden tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Ik verwacht toch wel enkele praktijken die weer open gaan / mogen.

Verwacht commentaar: " Zie? Die Kuipers heeft er wel kijk op, die is beter dan Hugo. " :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
[...]

Er is ook heel wat voor te zeggen om de zorgmedewerkers 2 weken op vakantie te laten gaan en met heel Nederland allemaal thuis te gaan zitten om de zorg te ontlasten. Hebben ze op zich dik verdiend. _/-\o_ (Meen ik echt)

Maar je zet er wel een heel zware maatregel tegenover door het land dicht te houden. Ik denk dat we de komende jaren 100% capaciteit meer een meevaller zal zijn dan een standaard tot iedereen het echt goed in het immuunsysteem gedraaid heeft. In vroegere jaren tijdens de griepgolven was het ook normaal als het even zwaar werd alleen hoorde je er niets over toen. Zware lockdowns zijn wat meer 'normaal' geworden maar hadden we dit ook in voorjaar 2020 gedaan met dit soort cijfers? Denk dat dat ondenkbaar was geweest. Dan waren we echt op groepsimmuniteit gaan richten.

En vergeet niet, heel Nederland heeft al de kerstvakantie opgeofferd. Het is niet dat er niets gedaan is.

[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 12-01-2022 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Dennis schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:11:
Dit en de gemiddelde journalist leert alleen nog maar hoe ze netjes aan bronvermelding moeten doen en snel vragen kunnen stellen maar goed inhoudelijk iets snappen lijkt al lang verleden tijd.
Zo ingewikkeld is het toch niet?
Zelfs wij zolderkamer-virologen kunnen dit beter duiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
eric.1 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:02:
[...]

Ik vraag me dat wel af. Zo hoog was de booster-graad niet na een maand. En de Omicron-prognoses waren erg variabel.
Toch had dat zeker voor de 60+ groep wel een duidelijke impact gehad. Bij die groep zag je dat de werking van de vaccinaties (bij het begin van het boosteren) echt te ver zijn gezakt. En dat had aan de verwachting niet zo veel verandert, maar de ziekenhuizen waren dan al begonnen met wat meer ademruimte. En dat is precies de reden dat Nederland itt de meeste andere landen met kerst in lockdown ging.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Waar we wel kunnen stellen dat de cijfers bemoedigend zijn, zijn zij het op deze manier aan het downplayen. We zullen zien of andere media op deze toon volgen. Ik vermoed dus dat er vrijdag geen goed nieuws is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
redwing schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:10:
[...]

Omdat de lezers dat spannender vinden. Er zijn echt maar heel weinig kranten die de cijfers echt goed toelichten.
Maar dat is toch een schande? Dit riekt echt naar misleiding, foutief nieuws of zelfs nepnieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
AFCAjax schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:24:
[...]

Goede vraag! Voor zover ik begrepen heb, zal een besmettelijkere variant altijd dominant worden en een andere verdrijven.

Het is dus heel onwaarschijnlijk dat er een ziekmakendere (en dus meestal minder besmettelijkere) variant de Omikron overneemt. Het kan eigenlijk alleen een variant worden die nog besmettelijker is (en daardoor meestal minder ziekmakend).
Dat de variant omicron nu dominant is, wil niet zeggen dat we de andere varianten niet kunnen terugzien. Immers, zou je nu een groepje skiers/carnavalsvierders/studenten/politici/... (doorhalen wat je niet van toepassing vind) in een kleine afgesloten ruimte stoppen en daar een besmet persoon tussen zetten, dan hebben ze dikke kans het allemaal op te lopen in meer of mindere mate (afh van eerdere ziekten etc). Welke variant dat is, hangt enkel en alleen af van de besmette persoon (het is natuurlijk niet zo dat dan omicron ten tonele verschijnt).
theoretisch kunnen we na deze golf dus prima een introductie van 'wildtype'/'wuhan-type' sars-cov-2 krijgen in nederland.
ECHTER: door omicron en de vaccinaties (en eerdere besmettingen) is de immunologische kennis bij heel veel landgenoten dan op peil en krijgt een 'oude' variant niet zo veel voet aan de grond. het zal dan meestal beperkt blijven tot 'viraal naieven', slechte weerstand en zeer snel (1-2 regeneraties) uitdoven

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Soccer98 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Maar dat is toch een schande? Dit riekt echt naar misleiding, foutief nieuws of zelfs nepnieuws.
Yup, maar heb je wel eens naar de vragen geluisterd na de persco? We kunnen hier binnen 5 minuten betere vragen verzinnen dan die daar worden gesteld. Meestal zijn de vragen van het jeugdjournaal nog het beste.....

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:01

codex

Geen OpenAI agent :)

dr.lowtune schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Waar we wel kunnen stellen dat de cijfers bemoedigend zijn, zijn zij het op deze manier aan het downplayen. We zullen zien of andere media op deze toon volgen. Ik vermoed dus dat er vrijdag geen goed nieuws is.
Je zou bijna dat MSM verhaal van die mafklappers gaan geloven. Ik begrijp het creëren van dat negatieve sentiment niet zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:11
hoevenpe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:41:
[Embed]Shoppen! *O*
Instroom:

Kliniek: 94 (gisteren: 146)
IC: 11 (gisteren: 21)
IC is lekker laag. Mijn prognose was stabiel 20 per dag, de afgelopen 5 dagen zitten we op 16.4 gemiddeld. De getallen zijn te klein om zware conclusies aan te verbinden, maar ik zou het kwalificeren als "iets beter dan verwacht".

Kniniek is een buitengewoon goed getal.

Ik heb nieuwe weekdag factoren gefit.

* Mon: 0.80
* Tue: 1.14
* Wed: 1.02
* Thu: 1.10
* Fri: 1.02
* Sat: 1.11
* Sun: 0.81

Weekdag-gecorrigeerde opnames vandaag: 91.

Dat is ruim onder het gemiddelde van vorige week. Mijn verwachting voor de lopende periode 8 t/m 14 jan was dat de opnames ongveeer 10% zouden stijgen tov de voorgaande week 1 t/m 7 jan. Over de periode 8 ... 12 jan zitten we echter op slechts +1%. Ook hier gaat het dus iets beter dan voorspeld.

De uitgangs-situatie van de ziekenhuizen voor een opname-golf wordt met de dag beter.

Intussen zie ik de piek in de positieve tests steeds dichterbij komen. Dat betekent dat de voorspelde golf steeds korter lijkt te worden. De kans op problemen in de ziekenhuizen neemt met de dag af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Typisch, Ze weten meer dan ik, maar durven nooit hun recente kennis in de modellen te stoppen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• t_captain
Ik pak even het laatste GGD-cijfer: 32149 opnames positieve tests.

gecorrigeerd voor weekdag: 30788. Dat weekdag-gecorrigeerde getal is alweer 4 dagen vlak. Bij een generatietijd van 2.x dagen is dat een incidatie dat we al heel ver zijn met afvlakken van de groei.

Ik zie dat de R-waarde zijn sterke downtrend voortzet.

Gisteren heb ik gemeten R=1.12 voor 3-jan-2022. Dat getal stel ik nav nieuwe bepaling van weekdagfactoren bij naar 1.13.

Het nieuwe getal dat erbij komt: R=1.05 voor infectiedatum 4-1-2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
gws24 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:08:
[...]
Dat artikel is van 25 december en toen was het inderdaad nog maar een mogelijkheid want de data was te onzeker en daar kan je geen modellen mee voeden want dan ben je gewoon aan het gokken dat het wel mee zal vallen. Dus juist good science door niet je model zo te voeden dat er een gewenste uitkomst is want als er één ding is waar ik zeker van ben is dat ook de modelleurs van het rivm heel graag van de maatregelen af willen en dat als het verantwoord was echt wel de positievere cijfers als input zouden gebruiken.
Nee, het is bad science als je nu je model nog niet aangepast hebt aan de kennis van toen en met droge ogen op 11-1-2022 een R publiceert van 1,76 voor omicron terwijl die in werkelijkheid aanmerkelijk lager (MOET) liggen (immers, dan hadden we nu een veelvoud van de 32k positieve testen van vandaag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
GekkePrutser schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:12:
[...]

En vergeet niet, heel Nederland heeft al de kerstvakantie opgeofferd. Het is niet dat er niets gedaan is.
Ten eerste heeft bij lange na niet heel Nederlans kerstvakantie, en ten tweede vraag ik me af wat je bedoelt met opgeofferd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmrh
zacht schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:26:
[...]

Ten eerste heeft bij lange na niet heel Nederlans kerstvakantie, en ten tweede vraag ik me af wat je bedoelt met opgeofferd?
Inderdaad, je wilt niet weten hoeveel mensen halsoverkop naar Oostenrijk zijn gegaan vlak voordat de nieuwe regels daar van kracht werden. Ook de bungalowparken waren vrij goed bezet in de laatste schoolweek (die plotseling eerste vakantieweek werd) volgens mij..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nu.nl heeft dezelfde titel als Telegraaf, AD ook gelijkwaardig. Het is gewoon c/p nieuws geworden. Er kijkt geen journalist meer naar.

Bij de Telegraaf hebben ze iets teveel gekopieerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5RmZc6g1ZoKqCXw-OmTPqlugGM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8UlIuWNVY3G8t5oa877ttvrC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
brothermaynard schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:26:
[...]

Nee, het is bad science als je nu je model nog niet aangepast hebt aan de kennis van toen en met droge ogen op 11-1-2022 een R publiceert van 1,76 voor omicron terwijl die in werkelijkheid aanmerkelijk lager (MOET) liggen (immers, dan hadden we nu een veelvoud van de 32k positieve testen van vandaag)
Ik denk dat ze in de knoop zitten met de generatietijd en aanvullend precies op de piek hebben gemeten (heb ik eerder over geschreven vandaag).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
Señor Sjon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:28:
Nu.nl heeft dezelfde titel als Telegraaf, AD ook gelijkwaardig. Het is gewoon c/p nieuws geworden. Er kijkt geen journalist meer naar.

[Afbeelding]
Ik neig oprecht een mail te sturen naar deze media met dat hun berichtgeving niet volledig is. Misschien overschat ik mezelf dan wat, maar dit kan echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
zacht schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:26:
[...]
Nou, beperkt familiebezoek. Minder winkelen (kadootjes). Minder inkomsten in veel gevallen dus minder te besteden. Minder dingen doen.

Als ik het nieuws zo gezien heb, heeft 99% van NL zich heel netjes aan de maatregelen gehouden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34
t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:25:
Ik pak even het laatste GGD-cijfer: 32149 opnames.
opnames ?
Dat past nooit in onze ziekenhuizen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@t_captain Wat is de reden dat die regeneratietijd los van de R gunstig is? Is dat puur omdat bij een lagere R maatregelen makkelijker zijn? Want onder de streep is de combinatie van die twee wat de getallen oplevert die we zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske

[Afbeelding]
Zouden ze tegenwoordig dit soort artikelen door een automatisch proces laten klaar zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:47

Dazzler2120

FP ProMod
Sja media hebben tegenwoordig verschillende taken, één daarvan is journalistiek - een andere daarvan is informeren.
Om te informeren kan prima zo'n artikel 'gemakkelijk' overgenomen worden vanuit een centraal punt.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Plenkske schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Zouden ze tegenwoordig dit soort artikelen door een automatisch proces laten klaar zetten ?
Dit zijn gewoon persberichten van het ANP. Gebeurt vaker bij media, dat het ANP voor kleiner nieuws persberichten aanlevert. Normaal maak je daar dan nog een eigen twist aan, maar in dit geval hebben de luie of onkundige redacteuren het gewoon gecopy + pasted, wat extreem kwalijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Plenkske schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Ik denk dat er heel veel door een automatische feed klaargezet wordt en een redacteur alleen nog maar op een knop hoeft te drukken. Naar aanleiding van klikgedrag zie je in de loop van de dag weleens titels veranderen om meer (of opnieuw) clicks te genereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:24:
[...]

Weet niet wat jij gaat doen, maar ik zit zaterdagavond in de horeca aan het bier... :)
Je hebt een weekend belgie gepland? :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
RodeStabilo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:36:
Je hebt een weekend belgie gepland? :) ;)
offtopic:
Oostenrijk... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 12:26

[Afbeelding]
*knip* laten we dat maar niet doen

[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 12-01-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Señor Sjon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:35:
[...]

Ik denk dat er heel veel door een automatische feed klaargezet wordt en een redacteur alleen nog maar op een knop hoeft te drukken. Naar aanleiding van klikgedrag zie je in de loop van de dag weleens titels veranderen om meer (of opnieuw) clicks te genereren.
Dat laatste valt me ook wel op. Soms is het dan ook nog zo dat je beide titels ziet: eerste de oude en dan ineens wordt de nieuwe ingeladen. Caching waarschijnlijk, of een slimmigheidje voor de clicks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
ijdod schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:31:
@t_captain Wat is de reden dat die regeneratietijd los van de R gunstig is? Is dat puur omdat bij een lagere R maatregelen makkelijker zijn? Want onder de streep is de combinatie van die twee wat de getallen oplevert die we zien.
Doordat de regeneratietijd kort is, moet de R wel lager zijn dan oorspronkelijk werd verwacht. Wat dat betekent is dat je weliswaar een snellere groei hebt dan met Delta, maar dat de piek op hetzelfde nivo ligt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 08:32

3raser

⚜️ Premium member

Weet iemand wanneer de volgende persconferentie in België zal worden gehouden? Ik zit met smart op het opheffen van de maatregelen aldaar te wachten vanwege een geplande vakantie. Als ze de maatregelen die ze half december lieten ingaan per 28 januari opheffen gaat het volgens mij goed komen. Anders wordt het annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Plenkske schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:40:
[...]

Dat laatste valt me ook wel op. Soms is het dan ook nog zo dat je beide titels ziet: eerste de oude en dan ineens wordt de nieuwe ingeladen. Caching waarschijnlijk, of een slimmigheidje voor de clicks.
Vaak gaat dit via A/B-tests. 100 mensen krijgen titel A te zien, 100 mensen zien titel B. Klikken 60 mensen op titel A en op titel B, dan wordt titel A als beste gezien. Dan wordt dat de definitieve kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Soccer98 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:41:
[...]

Vaak gaat dit via A/B-tests. 100 mensen krijgen titel A te zien, 100 mensen zien titel B. Klikken 60 mensen op titel A en op titel B, dan wordt titel A als beste gezien. Dan wordt dat de definitieve kop.
Ben ik dan C die beide ziet ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:39

gws24

Thinking is hard!

brothermaynard schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:26:
[...]

Die waarde van gisteren (ik vind trouwens 1,63 terug, zie https://www.rivm.nl/nieuw...estten-positief-in-1-week) is voor eind dit jaar, namelijk 27 december toen er nog een groter aandeel Delta was en ze dus moesten gaan schatten, met alle onzekerheden, hoe groot de R van Omicron daadwerkelijk was. Daarnaast zijn er in de afgelopen periode nog eens miljoenen mensen geboosterd wat ook zijn effect zal hebben op de Reff.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
R20141016 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:38:
[...]

ff ** mailen.

Help, ik kan deze visualisatie niet openen
Om de visualisatie te kunnen openen heb je een LocalFocus-account nodig én toegang tot de ANP-groep in LocalFocus.

** kan je daarmee helpen via:
Met alle respect, maar als dat echte persoonsgegevens / bedrijfsmailadres en tel. nummer zijn dan zou ik ze uit je post halen.
@Señor Sjon hetzelfde geldt voor het linkje wat verwijst naar zijn gegevens - wat mij lijkt voor interne bedrijven geldt.

[ Voor 12% gewijzigd door Dazzler2120 op 12-01-2022 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:21:
De uitgangs-situatie van de ziekenhuizen voor een opname-golf wordt met de dag beter.
Dennis schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:42:
Ik krijg een beetje het gevoel @t_captain dat je elke dag je prognoses naar beneden moet bijstellen omdat de verwachtingen meevallen ;).
;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Dazzler2120 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:45:
Met alle respect, maar als dat echte persoonsgegevens / bedrijfsmailadres en tel. nummer zijn dan zou ik ze uit je post halen.
@Señor Sjon hetzelfde geldt voor het linkje wat verwijst naar zijn gegevens - wat mij lijkt voor interne bedrijven geldt.
Die gegevens staan ook gewoon op de contactpagina van het bedrijf, dus zo erg is het ook weer niet :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
3raser schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:41:
Weet iemand wanneer de volgende persconferentie in België zal worden gehouden? Ik zit met smart op het opheffen van de maatregelen aldaar te wachten vanwege een geplande vakantie. Als ze de maatregelen die ze half december lieten ingaan per 28 januari opheffen gaat het volgens mij goed komen. Anders wordt het annuleren.
Welke maatregel staat je vakantie in de weg? Even uit nieuwsgierigheid. Volgens https://www.demorgen.be/n...griep-kan-geven~bcf3774b/ komt er deze week geen comité. Misschien komende week maar gaat dan over de barometer. Ik denk niet dat er versoepelingen zullen komen op korte termijn.

[ Voor 0% gewijzigd door martwoutnl op 12-01-2022 15:54 . Reden: Tikfout. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
QR code wellicht bij eten / horeca? Maar om eerlijk te zijn, zou ik voorlopig niet verwachten dat de QR wordt afgeschaft...

Edit:
@Dennis Klopt, maar ik denk dat normaliter minder mensen zijn website opzoeken en dat dat meestal bedrijven zijn die hem dus echt nodig hebben, dus om dan maar z'n naam, zakelijk nummer & mailadres op een forum te plempen vind ik totaal iets anders. Het is iig niet dat zijn gegevens alleen op een afgeschermde omgeving stonden o.i.d., maar openbaar op de contactpagina ook beschikbaar zijn.

[ Voor 66% gewijzigd door Dazzler2120 op 12-01-2022 15:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
ijdod schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:31:
Zoals je zegt, het gaat om de combinatie van R-waarde en generatietijd. Want samen vormen die de groeifactor van de infecties. Of je nou R=1.2 hebt met 2.2 dagen generatirtije of R=1.4 met 4.5 dagen, de infecties ontploffen precies even hard.

Toch zijn er enkele voordelen aan de kortere gerenatietijd:

1. de feedback-loop wordt twee dagen korter. Dat betekend dat je iets frequenter je beleid kunt bijstellen n.a.v. waargenomen aantallen positieve tests.

2. de overgang van een kerende golf (delta) met lange generetietijd en een opkomende golf (omicron) met korte generatietijd geeft tijdelijk compressie van de positieve tests per dag. Dat compressie-effect was omstreeks 3-5 januari op zijn sterkst en verklaart dan ongeveer 1000 a 1500 positieve tests per dag. De extreem snelle stijging van positieve tests in die periode wordt dus voor een deel veroorzaakt door compressie en de werkelijke groeisnelheid was iets bescheidener.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Die vrijblijvendheid en eigen keuze moet is stoppen, daardoor krijg je juist steeds meer burgelijke ongehoorzaamheid en mensen die de regels aan hun laars lappen
Niet strakker handhaven
Minister Dilan Yeşilgöz (Justitie en Veiligheid) liet na afloop van het overleg weten niet van plan te zijn de coronaregels strakker te gaan handhaven, bijvoorbeeld als winkeliers tegen de regels in hun deuren weer openen. "Naleving is meer wat u en ik ervan maken dan dat de politie er rond moet gaan lopen", vindt de VVD'er.

De minister vindt wel dat iedereen zich aan de regels moet houden, maar 'dat is aan de mensen zelf'. "Je doet het ook voor je eigen gezondheid en voor je omgeving."
https://www.rtlnieuws.nl/...ntie-virus-omt-griepje-te

[ Voor 7% gewijzigd door Turdie op 12-01-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
Waar ik nog wel benieuwd naar ben.. Als Omikron zorgt voor matige ziekteverschijnselen, zal de opgebouwde immuniteit dan ook dezelfde effectiviteit hebben als bij Delta het geval is? Ik denk ik dat inmiddels slechts een zeer klein percentage van de Nederlandse bevolking niet gevaccineerd of genezen is.. zeker onder de jeugd. Maar is elke immuniteit opgebouwd door genezen wel bij elke variant vergelijkbaar?

Verder kruipt bij mij al de gedachte om voor zaterdag vast een tafeltje te reserveren.. maar hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
Dazzler2120 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:52:
QR code wellicht bij eten / horeca? Maar om eerlijk te zijn, zou ik voorlopig niet verwachten dat de QR wordt afgeschaft...
Dat is een mogelijkheid of er is sprake van verplichte test bij verblijf (mits niet gevaccineerd). Nederland staat net als vele EU-landen op de rode lijst. Zie nader https://www.info-coronavirus.be/nl/reizen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

dangerousp schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:02:
Waar ik nog wel benieuwd naar ben.. Als Omikron zorgt voor matige ziekteverschijnselen, zal de opgebouwde immuniteit dan ook dezelfde effectiviteit hebben als bij Delta het geval is? Ik denk ik dat inmiddels slechts een zeer klein percentage van de Nederlandse bevolking niet gevaccineerd of genezen is.. zeker onder de jeugd. Maar is elke immuniteit opgebouwd door genezen wel bij elke variant vergelijkbaar?

Verder kruipt bij mij al de gedachte om voor zaterdag vast een tafeltje te reserveren.. maar hoe laat?
18:30, altijd veilig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@t_captain voorzien je modellen ook in wat er met de R-waarde gaat gebeuren als er bepaalde zaken geopend gaan worden? Dat lijkt me toch wel relevant voor het verdere verloop en ook de hoogte van een eventuele piek qua aantallen besmettingen? Of zit dat anders in elkaar?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Licko

Licko

ZVDK

Turdie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:02:
Die vrijblijvendheid en eigen keuze moet is stoppen, daardoor krijg je juist steeds meer burgelijke ongehoorzaamheid en mensen die de regels aan hun laars lappen

[...]

De nieuwe minister laat zich meteen van haar beste kant zien...wat een aanfluiting. Doek dan boa, politie en justitie gelijk op. We gaan uit van het goede van de mens en handhaven is nergens voor nodig toch..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis

Zoals iedereen hier wel weet ben ik voorstander om direct alles open te gooien, maar desondanks vind ik dit nou niet zo'n handige actie van de minister. Lijkt wel alsof je nu straffeloos alles kunt openen.

Dit doet me een beetje denken aan de val van de Berlijnse muur op deze manier. Ja we gaan niet handhaven. *Eerste winkel opent voorzichtig*... 24 uur later opent alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)

[...]

Gaan nu ook de snelheidscontroles dan verdwijnen, want dat zou ik wel een positief effect vinden ;)

[removed]

Pagina: 1 ... 179 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.