Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 178 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.049 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:04
Dennis1812 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Denk je serieus dat we tot 5 mei in lockdown zitten?
Daar geloof ik weinig van met de huidige cijfers en voorspellingen.
17.00-5.00 ;) Avond lockdown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:34
Dennis1812 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:19:
Denk je serieus dat we tot 5 mei in lockdown zitten?
Daar geloof ik weinig van met de huidige cijfers en voorspellingen.
@Drardollan blijft tot 1 maart binnen begreep ik... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:47

Dazzler2120

FP ProMod
hoevenpe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:17:
[...]

Zonder draagvlak zal een nieuwe lockdown veel minder effectief zijn, winkels die op deze schaal stiekem open zijn was vorige keer ondenkbaar.
Dennahz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:17:
[...]

Je ziet nu toch al meer burgerlijke ongehoorzaamheid? Dat gaat t.z.t. nog veel meer zijn ;) Als het echt nodig is (een nieuwe dominante variant des doods) dan is het misschien wat anders, maar de kans is natuurlijk niet groot dat dat gaat gebeuren.
Het punt is een beetje dat je niet nu al accuraat kan voorspellen hoe het draagvlak in een nieuwe situatie gaat zijn.
Als het virus zich als een malle muteert naar een dodelijke / schadelijke variant - of als het zorgstelsel compleet dreigt te klappen dan is de gehoorzaamheid mogelijk anders, want dan zullen de gemeentes ook gaan (moeten) handhaven.

Vandaar ook de opmerking, iedere lockdown die afloopt zal de laatste verkoopbare lockdown voor de overheid zijn, totdat de situatie maakt dat een nieuwe lockdown noodzakelijk is. (Bij bv. exponentiele groei in ziekenhuizen, IC's, schadelijkere varianten, dodelijke varianten etc.)

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)
stylezzz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:59:
[...]

Wat de toekomst gaat brengen weten we natuurlijk nooit. Maar de roep om een duidelijke lange termijn visie is groter en groter aan het worden.... En waar andere landen duidelijk stappen maken blijven we hier in nederland driftig elke dag op de rekenmachines tikken bij het uitkomen van de ziekenhuis en besmettingencijfers. Tunnelvisie......
Klopt, meestal zijn de maatregelen op de momenten dat ze ingevoerd worden wel logisch, alleen wordt er totaal niet vooruit gekeken. Maar dat gebeurt (helaas) bij andere topics dan corona ook.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
alexbl69 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 04:14:
In een column stond vorige week dat er flink wat boosheid bij het journaille is geweest aangezien veel politici uit de Haagse stulp de afgelopen weken tijdens het reces naar het buitenland zijn 'gevlucht'. De teneur: ze zadelen 'ons' op met een onnodige lockdown en ontvluchten deze vervolgens zelf, want ze kunnen het betalen. De besluiten zijn genomen voor precies de periode dat de dames en heren van hun reces kunnen genieten, en het enige dat we in deze periode van ze hebben mogen vernemen is dat ze ons vermanend toespraken dat het niet de bedoeling is dat we ons vertier over de landsgrenzen zoeken. Het plebs moet luisteren, niet nadenken.
Dat is natuurlijk vaak hoe mensen denken, maar ook wel de meest wantrouwende optie. Kijk je naar de meest simpele en waarschijnlijkste optie, dan is de lockdown gewoon gepland om de redenen die ze genoemd hebben en hebben daarna veel politici dan maar besloten elders op vakantie te gaan. Zoals heel veel mensen gedaan hebben die dat konden regelen en betalen.
De suggestie dat het bewust zo getimed is dat ze er zelf geen last van hebben vind ik ridicuul.

Ik besef me dat het niet per se jouw mening hoeft te zijn maar ik haak wel even op de tekst in.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
ConQuestador schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Ik heb slecht nieuws voor je: Dat gaat nog even duren, want momenteel zitten alle dokters en verpleegkundigen thuis in quarantaine.
Alle doktoren nog wel? Dat lijkt me nogal een overdrijving.

Ik zie er geregeld wat in talkshows zitten dus zo erg zal het niet zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door RodeStabilo op 12-01-2022 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:47
Dazzler2120 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:15:
Maar hoeveel boodschap heeft de overheid eraan of er weinig tolerantie voor is, als het noodzakelijk is?
Iedere lockdown die plaats vindt is de laatste lockdown die te verantwoorden is naar het volk... Totdat er wéér een nieuwe lockdown noodzakelijk is.
Nederlanders zijn niet gek. Als het écht nodig is, dan ís er ook draagvlak. Alleen zien steeds meer mensen dat ze nu voor de gek worden gehouden en het allemaal niet zo ernstig is als het OMT ons wil laten geloven.

In dat opzicht fijn ook dat de media nu ook een wat breder geluid laten horen.

En hoe goed dat we genuanceerde artsen zoals Armand Girbes, Bert Mulder, Jona Walk en Maurice van den Bosch hebben die een mooi kritisch geluid laten horen. Daar hebben we veel aan te danken en mijns inziens veel beter dan van die pannenkoeken zoals een Willem Engel.

Zag trouwens net dat Maurice van den Bosch biomedische wetenschappen en geneeskunde heeft gestudeerd en ook nog gepromoveerd is op epidemiologie. Mooie combi voor de situatie waar we nu in zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:12
RodeStabilo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Alle doktoren nog wel? Dat lijkt me nogal een overdrijving.

Ik zie er geregeld wat in talkshows zitten dus zo erg zal het niet zijn.
scherp, uiteraard niet allemaal. Maar wel degelijk dermate veel dat er niet genoeg over zijn om de toko draaiende te houden onder normale omstandigheden.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
[...]

Je ziet nu toch al meer burgerlijke ongehoorzaamheid? Dat gaat t.z.t. nog veel meer zijn ;) Als het echt nodig is (een nieuwe dominante variant des doods) dan is het misschien wat anders, maar de kans is natuurlijk niet groot dat dat gaat gebeuren.
Extremisme is altijd een "ui" met verschillende concentrische cirkels. In het midden heb je een kleine groep die tot geweld overgaat. Daar omheen zit een cirkel van facilitators, dan een cirkel van supporters en daaromheen een cirkel van mensen die wel begrip en waardering hebben voor de extremist maar zich er niet echt mee bemoeien. Dan komt er een neutrale groep.

Dit patroon is van toepassing op allerlei situaties, van jihad-organisaties tot voetbal-hooligans. En ik denk ook op corona-demonstraties.

Ik verwacht dat als de overheid langdurig doorgaat met harde maatregelen zoals lockdowns, de hele "ui" inclusief de neutrale groep kan groeien tot >60 % van de bevolking.

Ik verwacht in dat geval zeer grootschalige protesten die heel vaak tot geweld zullen leiden, En voor de rest verwacht ik dat straks niet alleen twintigers Amigos op hun telefoon hebben maar iedereen onder de 65.

@t_captain van sommige mensen vind ik het jammer dat zij het beleid niet uitmaken, jij bent er één van. Heb soms echt het idee dat de mensen van het OMT maar wat doen. Hebben ze het eigenlijk ooit écht bij het goede eind gehad?
Ik ben iets positiever. Ik denk alleen dat ze vaak wat te traag en wat te angstig reageren.

Daarvoor heb ik ook wel begrip. Het zijn geen koppensnellende interim-managers van het type dat je inhuurt om 3000 man te ontslaan. Het zijn wetenschappers. Die wel een hele zware last op hun schouders moeten voelen.

Ik zou in het OMT ook wel wat een beetje gas terugnemen denk ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:29

Kheos

FP ProMod
Dennis schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Nederlanders zijn niet gek.
Boud statement. Heb je daar een bron voor? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:12
t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:53:
[...]
Dat moment is denk ik nu gekomen. We hebben geluk dat omicron een wat "liever" virus is, het gaat gewoon uitrazen terwijl de maatschappij terugvalt in haar gewone routine. De ouderen, kwetsbaren en angstigen uitgezonderd.
Vermoed dat het oorzaak-gevolg is.

Uiteraard is iedereen de situatie beu, maar de vermoedelijke mildheid van omicron is juist de oorzaak dat een steeds grotere groep dat nu uit. De burger reageert nu eenmaal iets sneller dan onze regering. Als omicron net zo schadelijk zou zijn als Delta (en we met deze besmettingscijfers nu waarschijnlijk in code zwart zouden zitten) zou iedereen wel gedwee thuis gaan zitten.

Persoonlijk zijn en blijven de zorgmedewerkers voor mij de helden van deze crisis. Maar dan wel enkel de medewerkers, niet de tig lagen management en overige ballast die er de hoofdreden van zijn dat de zorg onbetaalbaar wordt en de daadwerkelijke zorgmedewerkers overladen worden met zinloos werk.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:47
Kheos schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:28:
Boud statement. Heb je daar een bron voor? :X
Nee :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Ik heb slecht nieuws voor je: Dat gaat nog even duren, want momenteel zitten alle dokters en verpleegkundigen thuis in quarantaine.

Bij mijn vrouw in het ziekenhuis is het zo erg dat op zeer korte termijn mogelijk alle planbare zorg op de gynaecologie afdeling wordt uitgesteld. Dat houdt in: Als je moet bevallen, en er is nog een dokter beschikbaar: Kom maar langs. Geen dokter vrij : Zoek maar een ander ziekenhuis.
Heb je iets anders dan een baby die er NU uit moet... zoek maar een ander ziekenhuis.
Dat begint al een beetje op code zwart te lijken natuurlijk. Mijn dochter is ter wereld gekomen met een spoedkeizersnede. Lastig als dat even niet kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 22:20
t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Ik mag hopen dat dit de laatste lockdown is. Het is in ieder geval de laatste lockdown die je aan het volk kunt verkopen.

Ik vind dat je iets te licht denkt over het verlengen van een lockdown. Een lockdown is namelijk niet normaal en mag alleen in urgente en exceptionele omstandigheden worden gebruikt. Ik zie momenteel geen rechtvaardiging meer daarvoor.
Het is de laatste lockdown die je aan het volk kunt verkopen onder de huidige omstandigheden denk ik?

Als er een nieuwe mutatie komt die of nog vele malen besmettelijker is, of voor een veel heftiger ziekteverloop zorgt worden alle principes, regels en cijfers keihard naar nul gezet.

In 2 jaar tijd hebben we al meerdere serieuze mutaties meegemaakt.

- Alfa variant
- Beta variant
- Gamma
- Delta
- Omikron

De kans is zeer hoog dat er nieuwe mutaties komen. Omdat Omikron wereldwijd zorgt voor zoveel besmettingen is de kans (lijkt me) nog groter dat er nieuwe mutaties zullen komen.

Of dit de laatste lockdown is gaat in grote mate afhangen van de vraag of Omikron de dominante variant blijft, of dat we te maken krijgen met een andere variant.

Een onderblicht onderwerp daarin voor mij: wat nu als er een variant komt die dusdanig anders is dat je zowel besmet kunt zijn met Omikron + de nieuwe variant? Tot nu toe lijkt het bij elke mutatie zo te zijn dat een variant de oude variant verdringt. Maar wat nu als er een mutatie is die zo anders is dat hij kan co-existeren met de huidige variant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
*knip* lees ff iets terug, dit was al gepost ;)

[ Voor 82% gewijzigd door ZieMaar! op 12-01-2022 11:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:11
t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Extremisme is altijd een "ui" met verschillende concentrische cirkels. In het midden heb je een kleine groep die tot geweld overgaat. Daar omheen zit een cirkel van facilitators, dan een cirkel van supporters en daaromheen een cirkel van mensen die wel begrip en waardering hebben voor de extremist maar zich er niet echt mee bemoeien. Dan komt er een neutrale groep.

Dit patroon is van toepassing op allerlei situaties, van jihad-organisaties tot voetbal-hooligans. En ik denk ook op corona-demonstraties.

Ik verwacht dat als de overheid langdurig doorgaat met harde maatregelen zoals lockdowns, de hele "ui" inclusief de neutrale groep kan groeien tot >60 % van de bevolking.

Ik verwacht in dat geval zeer grootschalige protesten die heel vaak tot geweld zullen leiden, En voor de rest verwacht ik dat straks niet alleen twintigers Amigos op hun telefoon hebben maar iedereen onder de 65.
Zolang de corona-demonstraties voornamelijk corona ontkenners / zware antivaxxers omvat lijkt me deze uitspraak een beetje overdreven. Je projecteert twee voorbeelden van enorme minderheden naar een landelijke populatie en verwacht dat een meerderheid hun middelvinger opsteekt?

Ik waardeer je analyses, maar ga niet teveel in jezelf geloven wanneer het over geheel andere onderwerpen gaat :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Requiem19 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:38:
[...]
Het is de laatste lockdown die je aan het volk kunt verkopen onder de huidige omstandigheden denk ik?

Als er een nieuwe mutatie komt die of nog vele malen besmettelijker is, of voor een veel heftiger ziekteverloop zorgt worden alle principes, regels en cijfers keihard naar nul gezet.

- Alfa variant
- Beta variant
- Gamma
- Delta
- Omikron

De kans is zeer hoog dat er nieuwe mutaties komen. Omdat Omikron wereldwijd zorgt voor zoveel besmettingen is de kans (lijkt me) nog groter dat er nieuwe mutaties zullen komen.

Of dit de laatste lockdown is gaat in grote mate afhangen van de vraag of Omikron de dominante variant blijft, of dat we te maken krijgen met een andere variant.

Een onderblicht onderwerp daarin voor mij: wat nu als er een variant komt die dusdanig anders is dat je zowel besmet kunt zijn met Omikron + de nieuwe variant? Tot nu toe lijkt het bij elke mutatie zo te zijn dat een variant de oude variant verdringt. Maar wat nu als er een mutatie is die zo anders is dat hij kan co-existeren met de huidige variant?
Daily cases wereldwijd is verdriedubbeld tov de Delta golven, dus ook weer ca 3x zoveel kans op mutaties.
(het blijft een beetje gokken, want infectieduur zal daar samen met aantal cases invloed op hebben denk ik)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
[...]

Nederlanders zijn niet gek. Als het écht nodig is, dan ís er ook draagvlak. Alleen zien steeds meer mensen dat ze nu voor de gek worden gehouden en het allemaal niet zo ernstig is als het OMT ons wil laten geloven.
Even alleen gereageerd op dit stuk; ik denk niet dat het zo simpel is als 'dat het volk voor de gek gehouden wordt' - Omikron was in NL nog een groot vraagteken toen de lockdown ingesteld werd, er werd exponentiële groei gezien in hoeveelheid besmettingen en de hoeveelheid besmettingen is vanuit voorgaande varianten altijd een redelijke indicator geweest om te zien wat er met ziekenhuis en de IC opnames gebeurt.
Voorgaande lockdowns is iedere keer de kritiek geweest dat NL te afwachtend was, en te laat reageerde - nu werd er (mogelijk) te snel gereageerd op iets wat niet meer eenzelfde indicator was als het verleden.

Ik denk dat we vanaf nu voorzichtig mogen gaan beseffen dat de IC bezetting minder zwaar belast wordt onder Omikron...
Maar dat betekent zeker niet dat het OMT en de overheid het volk voor de gek gehouden hebben, ze hebben gewoon geen risico genomen deze keer.

Edit: De rest van je post, over dat het goed is over kritische noten en de mensen & programma's die je benoemt laat ik even voor wat het is, ik volg ze niet, ik ken ze zelf niet en heb verder geen idee wie het zijn of wat ze gezegd hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Dazzler2120 op 12-01-2022 11:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
@t_captain van sommige mensen vind ik het jammer dat zij het beleid niet uitmaken, jij bent er één van. Heb soms echt het idee dat de mensen van het OMT maar wat doen. Hebben ze het eigenlijk ooit écht bij het goede eind gehad?
Ik denk dat je eens moet nadenken over wat het verschil is tussen iemand die vrijblijvend modellen kan maken en over uitleggen en de mensen van het RIVM/OMT waarvan de modellen over beslissingen voor 17 miljoen mensen gaan en aan welke modellering en opvolging ook mensenlevens af hangen.
(ik vind het wel mooi dat hier op het forum ook gewoon de kennis is om soortgelijke modellen te maken en mee te werken en te analyseren/voorspellen)

Verder helpt die vraag ook niet, want het is overduidelijk dat ze het ook wel vaker bij het rechte eind hadden.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 12-01-2022 11:47 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
eric.1 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:40:
[...]

Zolang de corona-demonstraties voornamelijk corona ontkenners omvat lijkt me deze uitspraak een beetje overdreven. Je projecteert twee voorbeelden van enorme minderheden naar een landelijke populatie en verwacht dat een meerderheid hun middelvinger opsteekt?
Ik denk toch dat je daar de mist in gaat. Ik ben in oktober een keer wezen kijken bij zo'n demo omdat ik graag eens met eigen ogen wilde zien wat voor mensen daar liepen. In de media worden ze veelal geportretteerd als extreem rechts en/of werkeloos beroepstuig maar het werd mij toen in Amsterdam wel duidelijk dat dat beeld niet helemaal juist is. Tuurlijk lopen er (redelijk wat) echte wappies (als we ze dan toch een naam moeten geven) tussen maar ook heel veel bezorgde burgers (gezinnen) die bezorgd zijn om de ontwikkelingen ten aanzien van de handelswijze van de regering tegen de burger in het algemeen. Ook de QR geeft bij grote bevolkingsgroepen een flinke onrust omdat men niet weet waar het stopt. Dat perspectief wordt ook niet geboden, nog altijd niet. Wanneer is de QR code overbodig? Dus om nou te zeggen dat corona-demo's voornamelijk ontkenners trekken, dat durf ik wel tegen te spreken..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Indoubt schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:38:
[...]

Dat begint al een beetje op code zwart te lijken natuurlijk. Mijn dochter is ter wereld gekomen met een spoedkeizersnede. Lastig als dat even niet kan
Ik denk ook dat er soms wat onderschat wordt, wat code zwart betekent. Veel mensen denken: dan wordt er afgewogen of ik het bed krijg, terwijl de grap is dat dat bed dus überhaupt niet beschikbaar is. Ook niet voor zwangere mensen die een keizersnee nodig hebben.

Dat ziekenhuizen riepen: "het is hier lokaal code zwart" dat hielp natuurlijk niet echt mee (dat ontnam de ernst aan de situatie, terwijl ze dachten het tegenovergestelde te doen), maar als je de protocollen voor een echte code zwart leest, dan schrik je je rot, zeker als je bedenkt wat voor treintje er dan gaat lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]Bij mijn vrouw in het ziekenhuis is het zo erg dat op zeer korte termijn mogelijk alle planbare zorg op de gynaecologie afdeling wordt uitgesteld. Dat houdt in: Als je moet bevallen, en er is nog een dokter beschikbaar: Kom maar langs. Geen dokter vrij : Zoek maar een ander ziekenhuis.
Heb je iets anders dan een baby die er NU uit moet... zoek maar een ander ziekenhuis.
Dit is natuurlijk erg vervelend, maar niet uitzonderlijk. Er zat (ook al pre-corona) soms ook al krapte bij de zwangerschapszorg in het ZH, het gebeurt regelmatig dat "nieuwe bevallingen" niet in het ene ZH kunnen, maar in het andere moeten plaatsvinden.
Nu met corona (meer baby's!) en meer mensen die in het ZH willen bevallen, wordt de krapte groter.
Maar dat reflecteert niet de hele situatie in het ZH natuurlijk.

Overigens praat ik hier over regio Gelderland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Requiem19 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:38:
[...]

- Alfa variant
- Beta variant
- Gamma
- Delta
- Omikron

Dat is niet te voorspellen, maar het is ook de vraag hoe realistisch het is dat er een variant komt die ineens voor heel veel meer ziekenhuisopnames gaat zorgen.

De hoge besmettelijkheid van omikron lijkt juist hand in hand te gaan met minder ernstig ziekte verloop vanwege de aard van het virus. Wanneer een nieuwe variant van omikron wil winnen zal het nóg veel besmettelijker moeten zijn, maar daar naast óók voor een ernstiger ziekteverloop moeten zorgen. Naar wat ik heb begrepen uit de wetenschappelijke topics is die kans niet per se heel groot, maar uiteraard nooit nul.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
[...]

Het probleem is vooral dan iedereen voor zichzelf aan het invullen is wat 'echt nodig' is. Zoals je eigen invulling ook al aangeeft.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
ZieMaar! schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:47:
[...]

Ik denk ook dat er soms wat onderschat wordt, wat code zwart betekent. Veel mensen denken: dan wordt er afgewogen of ik het bed krijg, terwijl de grap is dat dat bed dus überhaupt niet beschikbaar is. Ook niet voor zwangere mensen die een keizersnee nodig hebben.

Dat ziekenhuizen riepen: "het is hier lokaal code zwart" dat hielp natuurlijk niet echt mee (dat ontnam de ernst aan de situatie, terwijl ze dachten het tegenovergestelde te doen), maar als je de protocollen voor een echte code zwart leest, dan schrik je je rot, zeker als je bedenkt wat voor treintje er dan gaat lopen.
Het bed is niet beschikbaar, maar iemand met een spoedkeizersnede zal in geval van code zwart (met grote kans op gezond kind en een ouder die nog (lang) door kan werken zal dan ineens voorgaan op iemand die een minder grote slagingskans heeft op goed herstel en vooral langdurig veel zorg nodig zou hebben, of wellicht het einde (ongeveer) enkele jaren uitstelt.
Dat zijn zeer harde keuzes en ik zou niet in de schoenen willen staan van iemand die hierin mee moet werken. Bij een code zwart sluit ik me thuis op, zorg dat gevaarlijke voorwerpen buiten liggen en doe ik bubbeltjesplastic om me heen. :+

Naast dat je niet in een code zwart terecht wil komen, wat denk je dat het doet (ook met jou!) wanneer je toch iets hebt waaraan je acuut geholpen moet worden, waardoor een ander die kans niet krijgt? Ik zou me de rest van m'n leven flink vervelend daarover voelen, maar zou ook weer niet de keuze durven / kunnen maken (want jong, met 'slechts' 36, gezond en zou dan een vrouw en 2 jonge kinderen moeten achterlaten) om me dan maar niet te laten helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Gonadan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Dat is niet te voorspellen, maar het is ook de vraag hoe realistisch het is dat er een variant komt die ineens voor heel veel meer ziekenhuisopnames gaat zorgen.

De hoge besmettelijkheid van omikron lijkt juist hand in hand te gaan met minder ernstig ziekte verloop vanwege de aard van het virus. Wanneer een nieuwe variant van omikron wil winnen zal het nóg veel besmettelijker moeten zijn, maar daar naast óók voor een ernstiger ziekteverloop moeten zorgen. Naar wat ik heb begrepen uit de wetenschappelijke topics is die kans niet per se heel groot, maar uiteraard nooit nul.
Dat zal niet gelden als er een variant komt die kan co-existeren met omikron.

Geen idee of dat uberhaupt mogelijk is, maar voelt ergens wel gek dat daar niet over nagedacht wordt. We lijken nu alleen te denken in varianten die elkaar kunnen verdringen.

Maar ook in dat geval zeg je het zelf al: de kans is niet heel groot dat er een nieuwe variant komt die en besmettelijker is en voor een ernstiger ziekteverloop zorgt, maar die kans is er dus wel.

We kunnen dus niet met zekerheid zeggen dat dit de laatste lockdown was helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:37
[...]

Bij mijn vrouw in het ziekenhuis is het zo erg dat op zeer korte termijn mogelijk alle planbare zorg op de gynaecologie afdeling wordt uitgesteld. Dat houdt in: Als je moet bevallen, en er is nog een dokter beschikbaar: Kom maar langs. Geen dokter vrij : Zoek maar een ander ziekenhuis.
Aanvullend (n=1 anecdote)

Mijn vader moest/moet ivm zeer ernstige longproblemen allemaal testen doen. Normaal zou dit binnen een dag kunnen. Ze zijn al een week bezig met slepen. En dan alleen de simpele dingen maar fotos, bloedonderzoek, scans, etc etc.

Eigenlijk moest hij ook opgenomen worden maar er was geen plek. Hij zat precies op de wip. Gelukkig lijkt dit net goed te gaan nu, maar dat was behoorlijk tricky deze week.

Ik hoop dat iig dit met de mogelijk versoepelingen gewoon niet erger gaat worden (in z'n algemeenheid). Een land waar je geen zorg kunt krigjen is namelijk een derdewereld land.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
Adlermann schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:54:
[...]

Aanvullend (n=1 anecdote)

Mijn vader moest/moet ivm zeer ernstige longproblemen allemaal testen doen. Normaal zou dit binnen een dag kunnen. Ze zijn al een week bezig met slepen. En dan alleen de simpele dingen maar fotos, bloedonderzoek, scans, etc etc.

Eigenlijk moest hij ook opgenomen worden maar er was geen plek. Hij zat precies op de wip. Gelukkig lijkt dit net goed te gaan nu, maar dat was behoorlijk tricky deze week.

Ik hoop dat iig dit met de mogelijk versoepelingen gewoon niet erger gaat worden (in z'n algemeenheid). Een land waar je geen zorg kunt krigjen is namelijk een derdewereld land.
Een deel is af te vangen met protocol. Het probleem op dit moment is niet het aantal patienten in het ziekenhuis maar de combinatie met heel veel personeelsuitval. Ik denk dat het onvermijdelijk is dat we meer mensen corona-positief toch laten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
alexbl69 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:29:
Persoonlijk zijn en blijven de zorgmedewerkers voor mij de helden van deze crisis. Maar dan wel enkel de medewerkers, niet de tig lagen management en overige ballast die er de hoofdreden van zijn dat de zorg onbetaalbaar wordt en de daadwerkelijke zorgmedewerkers overladen worden met zinloos werk.
Dank voor deze heldere uiteenzetting. Heb je al contact gehad met minister Kuipers hoe dit alle zorgproblemen kan oplossen?

Echt VEEL te kort door de bocht.

Spoedkeizersnede is geen planbare zorg. Denk bij planbare zorg eerder aan de standaard echo's en controles. Ook hierbij geldt weer dat wat nu niet spoed is, dat wel kan worden. Veel van de issues spelen sowieso door personeelstekort, ook buiten de huidige zorgbelasting door Corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 16:07
[...]

*knip* het is hier geen HK

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 12-01-2022 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Requiem19 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:54:

Geen idee of dat uberhaupt mogelijk is, maar voelt ergens wel gek dat daar niet over nagedacht wordt. We lijken nu alleen te denken in varianten die elkaar kunnen verdringen.

Maar ook in dat geval zeg je het zelf al: de kans is niet heel groot dat er een nieuwe variant komt die en besmettelijker is en voor een ernstiger ziekteverloop zorgt, maar die kans is er dus wel.

Dan gaan we een beetje de wetenschappelijke kant op maar dan ga je het hebben over een virus wat dus op een andere wijze aan de cellen hecht. Zolang ze vechten om hetzelfde plekje zullen ze elkaar moeten verdringen, dan kan er maar één winnen tenzij ze ongeveer even 'goed werken' maar dan gaat een nieuwe variant nooit echt voeten in de aarde krijgen.
Wanneer het virus echt op een andere 'plek' met de cellen bindt, is het dan überhaupt nog hetzelfde virus? Misschien een leuke vraag voor in: Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus, want ik heb hier onvoldoende verstand van om er echt wat over te zeggen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
*knip* zie hierboven

[ Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 12-01-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Requiem19 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:54:
[...]

Co-existentie zie je alleen als twee varianten een vrijwel gelijke R-waarde hebben of op een of andere manier symbiotisch zijn met elkaar.

Een voorbeeld van het eerste is AY.4.2 vs Delta op https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten

Bij het tweede kan ik me geen voorstelling maken, het is meer een hypotherische mogelijkheid waarin twee virusssen samen voordeel hebben boven de rest en boven de twee afzondnerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Dazzler2120 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Gewoon naar de vee-arts gaan / dierenarts :+
die kunnen dat sowieso wel 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
jbdeiman schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:53:
[...]

Het bed is niet beschikbaar, maar iemand met een spoedkeizersnede zal in geval van code zwart (met grote kans op gezond kind en een ouder die nog (lang) door kan werken zal dan ineens voorgaan op iemand die een minder grote slagingskans heeft op goed herstel en vooral langdurig veel zorg nodig zou hebben, of wellicht het einde (ongeveer) enkele jaren uitstelt.
Alleen als er op het juiste moment een bed beschikbaar komt, anders is het simpelweg wachten. Er wordt in de huidige plannen alleen aan de poort geselecteerd. Netto betekent dit dat de mensen die vooraan in de rij staan (qua prio/noodzaak) ook als eerste aan het wachten zullen overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
ijdod schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:05:
[...]

Alleen als er op het juiste moment een bed beschikbaar komt, anders is het simpelweg wachten. Er wordt in de huidige plannen alleen aan de poort geselecteerd. Netto betekent dit dat de mensen die vooraan in de rij staan (qua prio/noodzaak) ook als eerste aan het wachten zullen overlijden.
Tuurlijk is er selectie aan de poort, en zeker een risico dat je niet op tijd 'door de poort bent', maar waar ik op doel is dat je zodra (simpel gezegd) een plekje vrij komt (ontslag of sterfgeval) jij aan de beurt bent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
jbdeiman schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:53:
[...]

..
Als dat bed beschikbaar is idd. Als dat er niet is…

Gelukkig is het niet zo ver gekomen, maar er wordt soms wel erg makkelijk gedacht over een echte code zwart…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
jbdeiman schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Tuurlijk is er selectie aan de poort, en zeker een risico dat je niet op tijd 'door de poort bent', maar waar ik op doel is dat je zodra (simpel gezegd) een plekje vrij komt (ontslag of sterfgeval) jij aan de beurt bent.
Als je vooraan staat (volgens de criteria) wel. Hoe je daar scoort als kritische zwangere durf ik niet te zeggen. Dan kan je alsnog achter bv een acuter geval terecht komen die dat bed dan alsnog krijgt. Lather, rinse, repeat. Mijn punt is dat de rij dynamisch is; je hebt geen 'recht' op het eerste vrij bed, als een een bed vrijkomt wordt er gekeken wie van de ongeplaatste patienten het meest acuut is (volgens criteria code zwart), en die krijgt het bed.

[ Voor 17% gewijzigd door ijdod op 12-01-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
De volgende van het kabinet in quarantaine. Hoekstra volgens zijn tweet https://twitter.com/WBHoekstra/status/1481206446830362627 . 1 van zijn kinderen had een positieve zelftest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

Amsterdam piekt aardig met besmettingen, zowel absoluut als relatief.Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FI5a2o_WQAIGjRD?format=jpg&name=large

https://www.amsterdam.nl/...abesmettingen-stadsdelen/

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
ijdod schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:19:
[...]

Als je vooraan staat (volgens de criteria) wel. Hoe je daar schoort als kritische zwangere durf ik niet te zeggen. Dan kan je alsnog achter bv een acuter geval terecht komen die dat bed dan alsnog krijgt. Lather, rinse, repeat.
ZieMaar! schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:16:
[...]

Als dat bed beschikbaar is idd. Als dat er niet is…

Gelukkig is het niet zo ver gekomen, maar er wordt soms wel erg makkelijk gedacht over een echte code zwart…
Gelukkig niet, dat bedoel ik er ook helemaal niet mee te zeggen, maar een doemscenario dat 'niemand die zorg nodig heeft dat niet krijgt/ kan krijgen' is het ook niet, het zit er tussenin. Er moeten dan harde keuzes gemaakt worden, die ik niet graag zou maken (sterker nog, waar ik ook geen invloed op zou willen hebben, op geen enkele manier, dus ook niet als een geval die acuut zorg nodig heeft).
Het is dan echt selectie aan de poort en zodra er een plekje beschikbaar komt, doorschuiven in de rij. Bij code zwart zouden dit soort kritische gevallen ook zeker in een (groot) aantal gevallen simpelweg niet geholpen kunnen worden.

Waar het mij vooral om ging is de casus (vrouw die gezond is verder, zwanger, moet bevallen). Dat is een casus die hoog op de lijst zou staan, want men gaat kijken naar allerlei zaken, waaronder 'levensverwachting', kans op herstel en zo nog veel meer zaken om aan de poort te beoordelen. M.a.w. dat geval komt echt wel vrij ver vooraan te staan, maar dat betekent voor vele anderen die wellicht dachten (bijna) aan de beurt te zijn, dat die nooit aan de beurt komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:37
alexbl69 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:29:
[...]

Managementlagen zijn echt het probleem niet. Daar zijn gewoon prikkels voor omdat tegen te gaan.

Alle argumenten (bv van de SP) daarover slaan nergens op.

Want; in een commerciele organisatie (i.e. verzekeraars) staat winstgevendheid voorop. Dat implicieert al dat managementlagen die overbodig zijn gesaneerd gaan worden vroeg of laat. Enige probleem wat je zou kunnen hebben is dat de toplaag zichzelf teveel loon etc gaat uitkeren.

Maar deze situatie speelt niet in de ziekenhuizen. We hebben daar een hybride-systeem. Er worden met marktprikkels gewerkt, maar ziekenhuizen hebben zeer beperkte mogelijkheden tot winstuitkeringen.
De prikkel zit daar op zo kostenefficient mogelijk te werken en ook in die situatie zal je geen overbodige managementlagen krijgen. In ieder geval niet bewust en bij saneringsrondes gaan die wel weg.

En dat elk ziekenhuis z'n eigen management heeft is ook geen issue, want dat loopt naast elkaar en telt niet op. (en dat zie je bv ook in de energiemarkt terug).

Ons hybride-systeem werkt over het algemeen best goed en daarom scoort het ook zo goed op internationale vergelijkingen.

De architectuur van de oplossing is gericht op een bepaald probleem, er wordt dus breder naar de zorg gekeken dan alleen zorg verlenen.

Het NHS (e.g., is een nationaal zorgfonds). Dat heeft veel nadelen, vooral in de uitvoering en kostenbeheersing.

Het USA-systeem heeft weer toegangkelijkheidsproblemen en betalingsproblemen bij de eindgebruiken (geen solidariteit).

Wij gebruiken het USA-systeem (kort gezegd) om niet de nadelen te hebben van een publiek zorgfonds, maar het zo aangepast dat we zo min mogelijk nadelen hebben van marktgedreven systeme n(i.e. toegankelijkheid).

Maar elke interventie heeft weer z'n eigen nadelen; en bij ons is dat o.a. dus bureacratie in de zorg. En dat komt ook naar voren in de evaluaties.

Zullen er nog meer verbeteringen mogelijk zijn? Ja!, maar dat is change of a system en geen system change. Wat we niet moeten vergeten, meer geld in de zorg storten is geen oplossing. Het is misschien nodig, maar zonder een goede focus op kostenbeheersing is de zorg onbetaalbaar.

Ik wil nog weleens een keer een complete analyse gaan maken door de architectuur van alle soorten systemen op te schrijven, causale verbandne uit de literatuur te halen en dat te vergelijken met de evaluaties die er zijn. Hier kan een mooi artikel uitkomen

Dit is dan mijn vakgebied combineren met een een ander (goal models (desired effects, undesired effects, architectuur (i.e., enterprise architecture) en business models.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
harmrh schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:41:
[...]

Men heeft helemaal geen financiële zekerheid. Ik ken twee kappers in mijn kennissenkring die geen enkele steun krijgen deze lockdown en de vorige. Eén van hen heeft € 11k aan kosten per maand (vaste lasten en personeel) en krijgt geen cent! Als dit nog een paar maanden duurt is hij klaar, finito. Dat Mark constant aangeeft dat er ruimhartige compensatiemaatregelen zijn is per definitie niet waar. Voor grote bedrijven wellicht, maar lang niet voor iedereen helaas. Ik begrijp de berichten dan ook helemaal om komende zaterdag massaal de deuren te openen, of de lockdown nou verlengd wordt of niet. Het is klaar..
Apart: ik rijd al 1,5 jaar elke dag langs billboards met ‘problemen door corona? Meld het de gemeente!’ en heb als ondernemer zelf gebruik gemaakt van de regelingen in 2020. In het begin kwam je er als ondernemer met personeel zelf slecht vanaf, naar begrijp dat die regelingen daar op zijn aangepast. En ik ken zeker veel zzp’ers in (podium)kunst, cultuur en events die zeker in het begin pech hadden en er onder lijden - toch vallen ze geen van allen vooralsnog om. Ik lees al 1,5 jaar over horeca op omvallen, kappers op omvallen, alles staat op omvallen en toch verbaast iedereen zich over de uitzonderlijke lage bedrijfsbeindigingen en faillissementen.

Geen ontkenning van de pijn, frustratie en verdriet - doch geen herkenning van wat je schetst.

Voor kappers:
- 85% van omzet derving meer dan 20%
- alle vast lasten tot bedrag x (die betaal je dus niet van je omzetverlies meer)
- steun voor ondernemers zelf
Zie hier voor info.

‘Hij krijgt geen cent’ is dan merkwaardig, vind ik.

Laagste aantal faillissementen in 31 jaar.

@Snow_King ik had om eerlijk te zijn mede nav berichten zoals jij schetst na 2020 en in 2021 al een golf aan faillissementen verwacht. Wie weet komt het nog, want blijkbaar staan duizenden bedrijven op omvallen, maar doen ze het niet?

En die opmerking over ‘fooi’ vanuit de overheid rijmt echt niet met je eigen constatering dat ze niet omvallen. Ik heb zelf in 2020 m’n bedrijfsmodel aangepakt en in 2021 weer winstgevend gemaakt in de nieuwe situatie, bijvoorbeeld. Hoopte een beetje dat ik niet de enige zou zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-01-2022 12:43 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
NiGeLaToR schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:38:
[...]

Apart: ik rijd al 1,5 jaar elke dag langs billboards met ‘problemen door corona? Meld het de gemeente!’ en heb als ondernemer zelf gebruik gemaakt van de regelingen in 2020. In het begin kwam je er als ondernemer met personeel zelf slecht vanaf, naar begrijp dat die regelingen daar op zijn aangepast. En ik ken zeker veel zzp’ers in (podium)kunst, cultuur en events die zeker in het begin pech hadden en er onder lijden - toch vallen ze geen van allen vooralsnog om. Ik lees al 1,5 jaar over horeca op omvallen, kappers op omvallen, alles staat op omvallen en toch verbaast iedereen zich over de uitzonderlijke lage bedrijfsbeindigingen en faillissementen.

Geen ontkenning van de pijn, frustratie en verdriet - doch geen herkenning van wat je schetst.

Voor kappers:
- alle vast lasten tot bedrag x (die betaal je dus niet van je omzetverlies meer)
Zie hier voor info.

Ik vind het ook merkwaardig hoor, te meer omdat je steeds tijdens persco's hoort over "ruimhartige compensatieregelingen". Klinkt hartstikke mooi, maar kennelijk is dat in praktijk anders. Het lijkt mij dat jij er wat meer in zit dan ik, getuige jouw uiteenzetting, maar ik ga puur af op hetgeen mijn kennissen mij vertellen. Ik vind het moeilijk te geloven dat ze geld laten liggen terwijl ze hun zuurverdiende spaargeld aan moeten breken om hun lasten nog te kunnen betalen dus ik ga er vanuit dat ze alles hebben uitgezocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 18:25
[...]

Voor kappers:
Zie hier voor info.

@Snow_King ik had om eerlijk te zijn mede nav berichten zoals jij schetst na 2020 en in 2021 al een golf aan faillissementen verwacht. Wie weet komt het nog, want blijkbaar staan duizenden bedrijven op omvallen, maar doen ze het niet?

En die opmerking over ‘fooi’ vanuit de overheid rijmt echt niet met je eigen constatering dat ze niet omvallen. Ik heb zelf in 2020 m’n bedrijfsmodel aangepakt en in 2021 weer winstgevend gemaakt in de nieuwe situatie, bijvoorbeeld. Hoopte een beetje dat ik niet de enige zou zijn.
Vergeet niet dat veel ondernemers al ver onder water staan. De belastingdienst als voorbeeld is erg ruimhartig met het verlenen van uitstel tot betaling. Uitstel is geen kwijtschelding, dat geld moet later allemaal terug betaald worden. Voor aantal zullen dat ook bedragen zijn die men niet meer terug kan verdienen, die bedrijven zijn technisch al failliet. Ga je dan stoppen op het dieptepunt, dikke schuld als ondernemer accepteren? Voor genoeg ondernemers is dat ook geen optie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

ijdod schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:59:
[...]

Dank voor deze heldere uiteenzetting. Heb je al contact gehad met minister Kuipers hoe dit alle zorgproblemen kan oplossen?

Echt VEEL te kort door de bocht.

[...]

Spoedkeizersnede is geen planbare zorg. Denk bij planbare zorg eerder aan de standaard echo's en controles. Ook hierbij geldt weer dat wat nu niet spoed is, dat wel kan worden. Veel van de issues spelen sowieso door personeelstekort, ook buiten de huidige zorgbelasting door Corona.
Nee, planbaar is wat anders inderdaad. De bevalling was gepland (ruim 2 weken over tijd en volkomen stuitligging dus ziekenhuisbevalling) , de spoedkeizersnede niet want er is eerst getracht het kind op een normale manier ter wereld te laten komen.

Mijn dochter heeft als "Birthmark" een sneetje in haar bil. Dat is jarenlang een litteken geweest.

Bij de slager had er een hammetje gemist ben ik bang. (alhoewel de opmerking is verwijderd)

Als je hoogzwangere vrouw met een weeënstorm rennend door de gangen wordt gereden naar de ok ga je echt wel anders over een mogelijke code zwart denken. Als dat niet had gekund hadden waarschijnlijk moeder en dochter het niet overleeft.

Dat is wel de reden waarom ik absoluut geen voorstander ben van te dicht langs het randje lopen van een code zwart.

Ik heb zelf (in ieder geval tot nu toe) nog nooit in het ziekenhuis gelegen en zie mij huisarts 1 maal in de 10 jaar of zo. Ik kan wel zeggen dat ik het dus niet nodig heb want ik maak geen tot weinig gebruik van de zorg maar als ik morgen van mijn fiets wordt gereden dan hoop ik wel dat er zorg is die mij kan oplappen.

Ik zie zorg als een hoeksteen van de moderne maatschappij. we hebben er allen belang bij dat dat in stand blijft. En, ja, er is ook onzin zorg en daar maak ik me net zo goed kwaad om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:01

codex

Geen OpenAI agent :)

[...]

Voor kappers:
Zie hier voor info.

Ik hoor wel andere verhalen die ik niet kan bevestigen, ik ken wel een restauranthouder die januari 2020 is gestart. Die krijgt dus helemaal niks, omdat hij niets kan aantonen in de voorgaande jaren. Dat is best schrijnend, al is hij als 1 van de eerste op de afhaal gedoken. Dat heeft hem wel weer als voordeel gegeven dat hij bij heropening veel klandizie had, omdat mensen kennis hadden gemaakt via de afhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Amd RuLuzzz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:55:
[...]

Vergeet niet dat veel ondernemers al ver onder water staan. De belastingdienst als voorbeeld is erg ruimhartig met het verlenen van uitstel tot betaling. Uitstel is geen kwijtschelding, dat geld moet later allemaal terug betaald worden. Voor aantal zullen dat ook bedragen zijn die men niet meer terug kan verdienen, die bedrijven zijn technisch al failliet. Ga je dan stoppen op het dieptepunt, dikke schuld als ondernemer accepteren? Voor genoeg ondernemers is dat ook geen optie.
Ik denk dat de vaste kosten een groter probleem zijn, mogelijk samen met investeringen die nu niet kunnen worden terugverdiend. Als je niets verdient betaal je uiteraard ook flink minder belasting. Omzet belasting natuurlijk wel als er omzet is maar andere belastingen zijn flink minder als er flink minder wordt verdiend.

De belasting lijkt mij minder een probleem als de kosten die er moeten worden gemaakt om je onderneming te kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Indoubt schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:05:
[...]

Ik denk dat de vaste kosten een groter probleem zijn, mogelijk samen met investeringen die nu niet kunnen worden terugverdiend. Als je niets verdient betaal je uiteraard ook flink minder belasting. Omzet belasting natuurlijk wel als er omzet is maar andere belastingen zijn flink minder als er flink minder wordt verdiend.

De belasting lijkt mij minder een probleem als de kosten die er moeten worden gemaakt om je onderneming te kunnen voeren.
Vergeet de loonheffing niet. Er zijn ook ondernemers met werknemers waarvan sommigen met een vast salaris. En die steun is geen 100% van de loonkosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ook vandaag weer een hele flinke daling op de IC's en op de verpleegafdelingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
eamelink schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:08:
Ook vandaag weer een hele flinke daling op de IC's en op de verpleegafdelingen :)
Kan ook enorm hoge uitstroom zijn... ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
user109731 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:58:
[...]

Het RIVM heeft ondertussen ook gewoon nieuwe modellen in gebruik. Ik vind het vasthouden aan dit oude plaatje een beetje kinderachtig, ook van Ollie: kijk hoe het RIVM er vorige maand, met veel minder informatie dan er nu is, uiteindelijk naast zat. Zulke dingen gebeuren gewoon bij nieuwe en onzekere ontwikkelingen.
Wanneer dan? Want we worden al twee jaar doodgegooid met Grafieken Des Doods die er vaak enorm naastzitten. In het voorjaar hadden we de beruchte roze grafieken rondom de avondklok die ook keer op keer niet klopten. Ik vind het veel kwalijker dat men blijkbaar op het SAGE-model werkt die enorme overschattingen produceert, keer op keer opnieuw. In Engeland zijn meerdere partijen er dan ook helemaal klaar mee. In Scandinavië schrokken ze zich rot van dat ding.

Men wil bij het RIVM niet kijken naar landen waar men al een paar weken eerder Omikron had, want NL is zo bijzonder (is het niet, we zijn ook mensen) en wie gelooft er nou een arts van een helpdeskland (Zuid-Afrika, even gechargeerd).
TrailBlazer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:01:
[...]

RIVM ging hier ook nog uit van een lockdown vanaf kerst en niet van een week eerder. Hoog Captain hindsight gehalte idd.
Verschuif de grafiek een week en het is niet veel anders. Bij de invoering van de lockdown werd door tegenstanders al gelijk gezegd dat de cijfers toen al op hun top waren en aan het afnemen.

Je ziet ook dat het eigenlijk niet meer helpt en/of de gesloten sectoren zoals winkels toch geen besmettingshaarden zijn. Iets wat we ook wel wisten van tevoren. Ik vind het nog kwalijker dat zogenaamd de boel dag-bij-dag bekeken zou worden, maar nee, sluiten en strenger gaat heel makkelijk, maar weer vieren? Nee, dat doen we maar niet.

Dit plaatje is al oud, maar nog steeds erg treffend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BSDzr2Azhsx5DXQldzhOeQHylw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GiyTkc2mbJ7FS0imIn8pHPF1.png?f=fotoalbum_large
Gonadan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Zouden ze de branches niet een paar dagen tijd gunnen om zich daarop voor te bereiden? Dus op z'n vroegst op maandag iets open of zo? Toch een beetje rekken?
Ze moeten soms het eten uit de mond van hun gasten trekken (eerste lockdown). Als men zegt over een uur open, dan zijn ze allemaal over een uur open.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
[...]

Probleem lijkt me eerder te liggen in hoe de regeling is opgebouwd en de afrekening ervan. Het is namelijk een voorschotregeling, dus de ondernemer begint al in de min en moet met natte vingerwerk maar een beetje gokken hoeveel verlies hij gaat draaien.

Achteraf vind er controle plaats naar het verlies en de steun die ontvangen is: te veel is terugvordering, prima en eerlijk. Weet je ook vooraf alleen zit daar dus de crux voor een hoop bedrijven: Stom genoeg wordt je eigenlijk gestraft voor creatief en ondernemend te zijn en omzet te genereren. ;(

Dat zag je eind 2020 ook, er waren allerlei ondernemers in beautyscene (bij gebrek aan een beter woord :+ ) die ineens boven de grens van steun zaten. Die kregen dus op het moment dat de zaak weer dicht was te maken met invorderingen en eventuele andere verplichtingen. Datzelfde speelde namelijk ook bij de retail, moesten winter spullen bestellen, waren dicht tijdens de winter en moest óf de leverancier óf de overheid en in sommige gevallen zelfs beide betalen.

Probleem met de regeling is in mijn ogen vooral dat je dus geen zicht hebt op hoe een lockdown verloopt, en hoe lang die duurt. Heb je elke maand dezelfde inkomsten maakt dat niet zoveel uit dan kun je wel redelijk berekenen hoe je er per maand uit komt. Zit je in een sector waar je op bepaalde momenten piekt, dan loop dus tegen het feit aan dat je in je gesloten maanden steun nodig hebt, maar eigenlijk geen recht hebt op de steun wanneer je in je piek maanden open bent.

Om die reden had de overheid, voor "bestaande" bedrijven misschien ook beter kunnen kiezen voor het matchen op basis van een jaar gemiddelde en niet 1 op 1 tegenover de basis van de periode waar het om ging. Voor zaken die het jaar ervoor nog niet bestonden hadden ze misschien een wat meer maatwerkregeling kunnen maken. Stukje vaste lasten i.c.m. loonsteun en de te verwachten omzet.

[ Voor 4% gewijzigd door TIGER1125 op 12-01-2022 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:05
Señor Sjon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:16:
[...]

Wanneer dan? Want we worden al twee jaar doodgegooid met Grafieken Des Doods die er vaak enorm naastzitten. In het voorjaar hadden we de beruchte roze grafieken rondom de avondklok die ook keer op keer niet klopten. Ik vind het veel kwalijker dat men blijkbaar op het SAGE-model werkt die enorme overschattingen produceert, keer op keer opnieuw. In Engeland zijn meerdere partijen er dan ook helemaal klaar mee. In Scandinavië schrokken ze zich rot van dat ding.

Men wil bij het RIVM niet kijken naar landen waar men al een paar weken eerder Omikron had, want NL is zo bijzonder (is het niet, we zijn ook mensen) en wie gelooft er nou een arts van een helpdeskland (Zuid-Afrika, even gechargeerd).

[...]

Verschuif de grafiek een week en het is niet veel anders. Bij de invoering van de lockdown werd door tegenstanders al gelijk gezegd dat de cijfers toen al op hun top waren en aan het afnemen.

Je ziet ook dat het eigenlijk niet meer helpt en/of de gesloten sectoren zoals winkels toch geen besmettingshaarden zijn. Iets wat we ook wel wisten van tevoren. Ik vind het nog kwalijker dat zogenaamd de boel dag-bij-dag bekeken zou worden, maar nee, sluiten en strenger gaat heel makkelijk, maar weer vieren? Nee, dat doen we maar niet.

Dit plaatje is al oud, maar nog steeds erg treffend:
[Afbeelding]

[...]

Ze moeten soms het eten uit de mond van hun gasten trekken (eerste lockdown). Als men zegt over een uur open, dan zijn ze allemaal over een uur open.
Dat plaatje slaat toch nergens op met bijna full employment momenteel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Weet ik, maar het zou mij dus niets verbazen als vanuit het kabinet het andersom ineens niet zo'n haast heeft. Wellicht bracht ik dat wat te sarcastisch waardoor het niet over kwam. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
giantgiantus schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:19:
[...]

Dat plaatje slaat toch nergens op met bijna full employment momenteel?
Je leest dat verkeerd.

De regels worden bepaald door mensen die maandelijks altijd hun geld zullen krijgen en dus nul risico lopen als ze een foutje maken. Ook zijn sommige regels zo krom dat ze ook alleen maar achter een bureau bedacht kunnen zijn. Veel mensen hier hebben een baan in de IT, ook een sector waar de kachel wel door rookt. Heb je echter een eigen zaak in de retail, evenementen, horeca of persoonlijke verzorging, dan ben je zwaar de sjaak. De compensatieregels heb je vaak geen recht op en zijn dan alleen voor de kosten, niet je eigen inkomen. Die gaan voor tonnen het schip in zonder dat ze er zelf wat aan kunnen doen.

Toch is vaak de berichtgeving: we doen het samen hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 12-01-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Señor Sjon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Je leest dat verkeerd.

De regels worden bepaald door mensen die maandelijks altijd hun geld zullen krijgen en dus nul risico lopen als ze een foutje maken. Ook zijn sommige regels zo krom dat ze ook alleen maar achter een bureau bedacht kunnen zijn. Veel mensen hier hebben een baan in de IT, ook een sector waar de kachel wel door rookt. Heb je echter een eigen zaak in de retail, evenementen, horeca of persoonlijke verzorging, dan ben je zwaar de sjaak. De compensatieregels heb je vaak geen recht op en zijn dan alleen voor de kosten, niet je eigen inkomen. Die gaan voor tonnen het schip in zonder dat ze er zelf wat aan kunnen doen.

Gelukkig zitten die dus ook op dat schip ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
YakuzA schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:25:
[...]

Gelukkig zitten die dus ook op dat schip ;)
Worden eerder vermalen in de schroeven van het schip. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
Señor Sjon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:23:
[...]
Uiteindelijk is dat wel een beetje zo natuurlijk.

Want zodra al die ondernemers en ondernemingen kapot zijn mag de samenleving, dus ook dus ook de 0-risico groep, opdraaien voor de kosten. :+ (niet terug te vorderen onterechte steun, belastingschuld, staatsschuld, eventuele medewerkers die op straat komen te staan)

Maar goed, dat is natuurlijk ook gewoon het manco van een snelle, generieke, makkelijke regeling. De bedrijven hebben "nu" geld nodig, het heeft geen zin eens achteraf te kijken waar ze recht op hebben wanneer ze al failliet zijn...

[ Voor 23% gewijzigd door TIGER1125 op 12-01-2022 13:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
[...]

Tja, en toch zie je dat de maatregelen over het algemeen aardig in dezelfde aard lagen. Het lag in tijd wat verschoven tussen de landen, maar echt uitschieters die veel meer/minder maatregelen hebben gebruikt zijn er maar weinig. Dus ondanks dat de grafieken vaak een hele hoge overschatting hebben, komt dat niet terecht in de maatregelen.
Je ziet bij elke golf dat ze uit lijn lopen tussen de verschillende landen. Ook de pieken stijgen juist soms wat langer of minder lang door. Uiteindelijk kijkt het RIVM echt wel naar de landen om ons heeb, maar moeten ze ook eerst wat meer zekerheid hebben voordat ze iets doen. Als ze iedere keer dat er in dit topic geroepen werd om versoepelingen die ook hadden gedaan hadden we al een paar keer in code zwart gezeten. Maar dan valt het iedere keer op dat het even een paar weken stil is hier :+ (waarbij ik ook moet zeggen dat dat andersom ook al is voorgekomen ;) )
[...]
Wat delta betreft wel, wat omikron betreft was dat nog helemaal niet duidelijk.
En dit blijf ik altijd zo'n onzin vinden. Waar vinden al die besmettingen dan plaats? We weten dat een kwart thuis plaats vind, dan hebben we nog een gedeelte op het werk, maar waar komen de andere 3/4 van de besmettingen dan vandaan?
Want buiten kan niet, want dat is veilig. In de winkels en horeca niet, want dat is volgens jou geen besmettingshaard. Sporten is dan logischerwijze ook geen bron want dan houd je meer afstand dan in de horeca. Dus waar komen die besmettingen dan vandaan? En bovenal, hoe komt het dan dat keer op keer het aantal besmettingen dalen als we winkels+horeca dicht gooien?

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 11:27

Snow_King

Konijn is stoer!

Kheos schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:39:
[...]

Je snapt het dus niet; daar zitten we namelijk nu al.
Nu is het al verdomd pittig in de ziekenhuizen en nu al kan niet iedereen geholpen worden.
Geen idee wat jij wel of niet wil doen om de situatie die er vandaag al is te voorkomen maar lijkt mij compleet irrelevant.
Code zwart is de volgende stap; het compleet instorten van de zorg.
Dus ja, alles maar dan ook alles is toegestaan om zode zwart te voorkomen.
Laat ik het anders zeggen, wat vind jij dan meer waard dan het voorkomen van een complete instorting van de gezondheidszorg? Jouw onderneming?
Die complete instorting is een scenario wat geschetst wordt waarin de lijken zich zouden opstapelen buiten de ziekenhuizen? Onrealistisch als je ziet voor hoe veel mensen Covid-19/Omikron echt een gevaar is. Dan hebben we het over 0,1%? Op 18 miljoen mensen praat je dan over 18.000. Dat is niet iets waar het gehele land van in elkaar gaat zakken.

Ja, dat stel ik ook heel cru. Ik wens geen 18.000 mensen de dood in, maar het is niet zo alsof het gehele land daardoor zou stoppen met functioneren en er werkelijk geen enkele vorm van zorg kan worden geleverd.

Het gaat mij er vooral om dat het doel niet de middelen heiligt. Je kan niet eindeloos maar lockdown na lockdown instellen, verlengen van lockdowns alleen maar om een selecte groep in een hele grote samenleving te beschermen.

Als Covid-19 echt zo super gevaarlijk en dodelijk was kwam niemand zijn huis meer uit. Waren er geen 'illegale' feestjes, ging niet iedereen massaal naar Belgie omdat we hier een lockdown hebben.

Keer op keer wordt er geschermd alsof met code zwart het totale leven in NL uit sterft. Een doomsday scenario waar je bij wijze van spreken dode mensen op straat ziet liggen. Gaat gewoon niet gebeuren.
[...]

Vergeet je de loonheffing niet? Die moet je gewoon elke maand danwel kwartaal afdragen.
[...]

Nu failliet laten verklaren zoals ik al schreef is met een gigantische schuld blijven zitten die je de rest van je leven achtervolgt.

Maar zoals ik ook schets, geld wat er eigenlijk voor het pensioen of investering in het bedrijf was is weg. Letterlijk weer op 0 beginnen met sparen en je bedrijf opbouwen.

Iedereen in vaste loondienst heeft daar geen last van, maar die ondernemers wel.

Dat er zo weinig failliet gaan is puur kunstmatig.
Fly-guy schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:47:
[...]

.....om de juiste beslissingen te nemen, niet perse de beslissingen die het volk wil.
De juiste beslissing is denk ik wat het volk wil. Niet een overheid die eigenwijs met een selecte groep mensen gaat bepalen wat het beste is voor het volk.

Als we alles los laten en de boel stort volledig in dan gaat iedereen uit zichzelf wel in een lockdown.
YakuzA schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:10:
[...]

Als de ziekenhuizen over een jaartje weer overstromen door een mogelijk nieuwe meer ziekmakende variant, is een nieuwe sluiting van winkels/horeca prima te verkopen.
Totaal mee oneens. Zo kan een onderneming nooit vooruitplannen. Niemand durft dan nog lange termijn plannen te maken omdat een mogelijke lockdown continue boven je hoofd hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Adlermann schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Managementlagen zijn echt het probleem niet. Daar zijn gewoon prikkels voor omdat tegen te gaan.

Alle argumenten (bv van de SP) daarover slaan nergens op.

Want; in een commerciele organisatie (i.e. verzekeraars) staat winstgevendheid voorop. Dat implicieert al dat managementlagen die overbodig zijn gesaneerd gaan worden vroeg of laat. Enige probleem wat je zou kunnen hebben is dat de toplaag zichzelf teveel loon etc gaat uitkeren.
Dat werkt in een vrije markt misschien, maar de zorg is geen vrije markt. De consument wordt verplicht het product af te nemen, en de overheid bepaalt wat het product is. Er is maar weinig marktwerking in de zorg.

Je ziet ook dat zorgverzekeraars concurreren op basis van welke patiënten zij binnenhalen, om voordeel te behalen in de verdeelsleutel van de fondsen van de overheid. Je gaat niet onnodige management lagen saneren, maar zoveel mogelijk jonge gezonde klanten werven om zo weinig mogelijk kosten aan zorg te maken. Voor 1 kankerpatiënt kun je wel 15 managers in dienst hebben, dus waarom druk maken om die managers. Als die 15 managers ervoor zorgen dat die kankerpatiënt niet bij jou verzekerd is is het kassa.

Dit hele proces maakt de zorg onnodig duurder, aangezien het aantal patiënten en dus zorgkosten er niet door verminderd, maar dit spelletje de verzekeraars onderling wel geld kost. En zo zijn er nog wel meer kosten die zorgverzekeraars maken die niets toevoegen aan de zorg.

De coronacrisis heeft in ieder geval wel duidelijk gemaakt dat we in Nederland met één van de slechts presterende zorgsectoren van Europa zitten, en tegelijkertijd ook één van de duurste.

Als % van de economie betaalt Nederland bijvoorbeeld net zoveel aan zorg als het VK betaalt aan de NHS. Terwijl het NHS veel meer zorgcapaciteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 23:04
redwing schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:27:
[...]

En dit blijf ik altijd zo'n onzin vinden. Waar vinden al die besmettingen dan plaats? We weten dat een kwart thuis plaats vind, dan hebben we nog een gedeelte op het werk, maar waar komen de andere 3/4 van de besmettingen dan vandaan?
Want buiten kan niet, want dat is veilig. In de winkels en horeca niet, want dat is volgens jou geen besmettingshaard. Sporten is dan logischerwijze ook geen bron want dan houd je meer afstand dan in de horeca. Dus waar komen die besmettingen dan vandaan? En bovenal, hoe komt het dan dat keer op keer het aantal besmettingen dalen als we winkels+horeca dicht gooien?
Winkels dicht hebben we ook maar 1 x eerder gedaan, in december 2020 en in 2021. In beide gevallen stegen de besmettingen daarna.... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
stylezzz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:33:
[...]

Winkels dicht hebben we ook maar 1 x eerder gedaan, in december 2020 en in 2021. In beide gevallen stegen de besmettingen daarna.... ;)
Leg de invoering van mondkapjes eens naast de besmettingscijfers. Bij elke invoering (1-12-'20 en 6-11-'21) gingen de cijfers de lucht in. Met wat foute interpretaties OMT-logica kan je zeggen dat ze stijgingen veroorzaken. ;)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• hoevenpe
Shoppen! *O*

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
haha mooie cijfers! Shoppen kan ik ook online, heb een kappertje nodig, dus doe die maar ;)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tuttel
  • Laatst online: 13-09 12:27
harmrh schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:49:
[...]

Ik vind het moeilijk te geloven dat ze geld laten liggen terwijl ze hun zuurverdiende spaargeld aan moeten breken om hun lasten nog te kunnen betalen dus ik ga er vanuit dat ze alles hebben uitgezocht..
Nu kunnen we discussiëren of de lockdowns een ondernemersrisico zijn, maar een basisbeginsel van ondernemen is wel kiezen voor de vrijheid, de potentiele winsten die dat kan geven maar ook de verantwoordelijkheid nemen voor de onzekerheden en de risico's die daar bij komen kijken.

Als ondernemer kun je, als het over je onderneming gaat, mijn inziens dan ook niet spreken over zuurverdiend (hoezo zuur?) spaargeld maar dan heb je het gewoon over je winst-reserves.

We worden al 2 jaar doodgegooid met alle schrijnende verhalen, maar er zijn maar verdomd weinig die ook durven het hele verhaal te laten zien. Ik werk toevallig op een plek dat ik daar wel het nodige van mee krijg en de cijfers zie. Ik zie dan ook echt wel een trend van ondernemingen waar mooie winsten werden gedraaid, die groeiden, maar waar de winst-reserves niet evenredig meegroeien en de winsten gewoon vrolijk werden uitgekeerd naar de dga. In plaats van hun zaak te bestendigden, werden leasecontracten afgesloten voor de duurste Tesla terwijl een dergelijke wagen voor bijvoorbeeld een kapperszaak écht geen meerwaarde creëert. En ja, wanneer het dan kut gaat drukken dat soort leasecontracten zwaar op je reserves.

Nu heb ik geen inzicht in de persoonlijke financiën van deze ondernemers, dus wat dat betreft heb ik ook nog steeds niet het hele plaatje. Echter ageer ik wel tegen het sentiment wat zo zwaar over de breedte wordt uitgedragen alsof ze één van de zwaarste slachtoffers zijn in deze crisis en nergens op steun kunnen rekenen.

Maatschappelijk gezien zijn we verdomd solidair met ze, een solidariteit die je niet altijd terug ziet wanneer het sommige ondernemers wél voor de wind gaat. Immers "zuurverdiende" winst wordt volledig toegeschreven aan hun persoonlijk ondernemerschap, maar wanneer het tegenzit wordt zowel oorzaak als gevolg voor de onderneming al snel buiten hun invloedsfeer geplaatst. Aan opgelegde lockdowns kun je inderdaad verdomd weinig doen, maar in 2 jaar tijd kun je wel je bedrijfsvoering omgooien om je op nieuwe werkelijkheden aan te passen in plaats van slachtoffer spelen en af te geven dat de solidariteit voor je commerciële onderneming niet voldoende is. En ja, dat kan betekenen dat je wellicht geen levensvatbaar business model meer hebt, toch niet zo'n inventieve ondernemer bent of je simpelweg niet de middelen/reserves hebt opgebouwd om deze tijd door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 23:04
Señor Sjon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:40:
[...]

Leg de invoering van mondkapjes eens naast de besmettingscijfers. Bij elke invoering (1-12-'20 en 6-11-'21) gingen de cijfers de lucht in. Met wat foute interpretaties OMT-logica kan je zeggen dat ze stijgingen veroorzaken. ;)
Daarom... de stelling 'we deden dit, en daarna gebeurde dat' is altijd maar heel betrekkelijk ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Apache4u schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:44:
Shoppen kan ik ook online, heb een kappertje nodig, dus doe die maar ;)
Volgende week weer het sportveld op, zin in! :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Tuttel

Hoe zie je het voor je dat een ondernemer er rekening mee moet houden dat een kabinet o.b.v. een onschendbaar OMT van de een op andere dag je sector kan sluiten? Zelfs als je sector geen besmettingsbron is? De overheid is zeker niet gul met tegemoetkomingen, ondanks dat het zelf wel zo zien. Je ziet er zoveel tussen wal en schip vallen en hun belangorganisaties (vaak KHN en INretail) zijn even effectief als een vriezer op de zuidpool.
hoevenpe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:46:
[...]

Volgende week weer het sportveld op, zin in! :)
Trainer van het team van mijn dochter geworden, ;) Dus vanavond weer het hockeyveld op. >:)

[ Voor 23% gewijzigd door Señor Sjon op 12-01-2022 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:17
hoevenpe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:12:
[...]

Kan ook enorm hoge uitstroom zijn... ;)
En een enorm lage instroom van 94 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Voor kappers:
Zie hier voor info.

Neem een kapper met 2000 bruto per maand, 2166 als je vakantiegeld er bij betrekt.
Dat bedrag doet het UWV x 1.4 om grofweg de werkgeverspremies te bepalen, men gaat er van uit dat die medewerker maandelijks afgerond 3000 kost voor de baas.
Deze 3000 mag je vermenigvuldigen met het omzetverlies, maximaal 80% voor deze subsidieronde. Dat is 2400, van die 2400 heb je recht op 85% vergoeding. Dat is ongeveer het bruto loon zonder vakantiegeld. 80% van dit bedrag krijg je als voorschot, de overige 20% als blijkt dat je het geheel naar waarheid hebt ingevuld.
Dus voor een medewerker die 3000 per maand kost krijg je in eerste instantie 1600 en later nog eens 400.
Maarrrrr, dan moet je wel drie maanden lang 80% omzetverlies gedraaid hebben. Heb je als kapper tot begin december ok-ish gedraaid en het kleine beetje winst in het terugbetalen van belastingschulden gestoken dan is het omzetverlies door de sluiting in december misschien maar 30%, oftewel een voorschot van 600 per medewerker.
De overige 2400 komt dan weer uit eigen zak waardoor je toch weer uitstel voor de bekende blauwe brieven moet aanvragen. Persoonlijk vind ik het een beetje jammer dat we door dit soort rekenmethodes het voordeel van een lockdown laten betalen door een select gezelschap.

'Geen cent' is het ene uiterste maar 'ruimhartig' is dan weer het andere uiterste. :P

Het laatste gedeelte van je post valt mij ook op, zo veel mensen die vast blijven houden aan hun bedrijfsmodel en elke keer denken dat dit de laatste sluiting is die ze nog net kunnen overleven van hun laatste reserves. Om dan drie maanden later weer in hetzelfde schuitje te zitten... Begin een teststraat ofzo, spreid de winkansen. :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Snow_King schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:31:
[...]
Die complete instorting is een scenario wat geschetst wordt waarin de lijken zich zouden opstapelen buiten de ziekenhuizen? Onrealistisch als je ziet voor hoe veel mensen Covid-19/Omikron echt een gevaar is. Dan hebben we het over 0,1%? Op 18 miljoen mensen praat je dan over 18.000. Dat is niet iets waar het gehele land van in elkaar gaat zakken.
Precies wat we al zeggen, jij snapt niet wat code zwart is.Op het moment dat je code zwart hebt wordt van iedereen bekeken hoe groot zijn kansen zijn. Daarbij zullen de mensen die acute zorg nodig hebben voor gaan (dus de covid-patiënten). Alle anderen met minder acute zorg hebben daarna pech. Dus als je een gebroken been hebt zonder complicaties mag je lekker weer terug naar huis want zowel de normale als IC-zorg zijn bezig met mensen in leven te houden. Dus dan is de impact opeens heel wat groter dan die 18k doden en daarnaast gaat daardoor alsnog de samenleving op slot.
Ja, dat stel ik ook heel cru. Ik wens geen 18.000 mensen de dood in, maar het is niet zo alsof het gehele land daardoor zou stoppen met functioneren en er werkelijk geen enkele vorm van zorg kan worden geleverd.
En zelfs als we het alleen hebben over die 18k doden dan moeten we die afzetten tegen een aantal ondernemers die omvallen (wat voorlopig nog niet gebeurt). Ik weet wel welke kant die balans opvalt.
Het gaat mij er vooral om dat het doel niet de middelen heiligt. Je kan niet eindeloos maar lockdown na lockdown instellen, verlengen van lockdowns alleen maar om een selecte groep in een hele grote samenleving te beschermen.
Nogmaals, lees je eerst eens in wat code zwart voor een land betekent voordat je het blijft hebben over die selecte groep. De impact is vele malen groter dan die 'selecte' groep.
Als Covid-19 echt zo super gevaarlijk en dodelijk was kwam niemand zijn huis meer uit. Waren er geen 'illegale' feestjes, ging niet iedereen massaal naar Belgie omdat we hier een lockdown hebben.
Covid-19 is ook niet zo gevaarlijk, alleen heb je er helaas veel zorgcapaciteit voor nodig om het niet zo gevaarlijk te houden. Juist dat er veel zorgcapaciteit nodig is maakt Covid-19 zo gevaarlijk.
Keer op keer wordt er geschermd alsof met code zwart het totale leven in NL uit sterft. Een doomsday scenario waar je bij wijze van spreken dode mensen op straat ziet liggen. Gaat gewoon niet gebeuren.
Klopt, want onze regering denkt wat dat betreft wel na en zorgt ervoor dat dat voorkomen wordt. Zouden er echter geen maatregelen zijn geweest was dat geen doomsday scenario, dan was dat gewoon gebeurt.
De juiste beslissing is denk ik wat het volk wil. Niet een overheid die eigenwijs met een selecte groep mensen gaat bepalen wat het beste is voor het volk.
Stem op de goede partijen zou ik zeggen. Voorlopig stemmen we echter nog steeds op de zelfde partijen en geven we daarmee aan dat we het eens zijn met het beleid. Onze democratie is nl. juist dat we die selecte groep mensen kiezen zodat ze voor ons kunnen bepalen wat het beste is.

En laten we wel wezen, de meeste mensen hebben geen flauw idee wat de impact van een bep. keuze is. Want als je ze zowel vraagt of we de mensen moeten beschermen en of we maatregelen moeten gebruiken zal het gros zeggen dat we iedereen moeten beschermen, maar dan wel zonder enige maatregel.
Als we alles los laten en de boel stort volledig in dan gaat iedereen uit zichzelf wel in een lockdown.
Precies het hele punt. Met alle maatregelen los laten voorkom je de lockdown niet.

En zoals eerder gezegd beginnen we aardig op een punt te komen waar het zeer waarschijnlijk wel goed zal gaan. Maar laten we de experts nu maar bepalen wanneer het punt er is dat we veilig open kunnen. En of dat nu deze week is, of een maandje later zien we dan wel.
[...]
Totaal mee oneens. Zo kan een onderneming nooit vooruitplannen. Niemand durft dan nog lange termijn plannen te maken omdat een mogelijke lockdown continue boven je hoofd hangt.
Tja, helaas is corona niet zo goed te plannen. En uiteindelijk is het heel simpel, als er maatregelen nodig zijn en we nemen ze niet, gaat alsnog het land op slot. Het is jammer genoeg niet een 'simpele keuze' tussen wat doden extra en een lockdown.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Laatst online: 21:44
Continue dalende cijfers midden in de winter, dat ziet er een stuk beter uit! :)

En shoppen, mhoa, maar dan wel daarna lekker uit eten gaan. :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
FabianGTI schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:51:
[...]

Continue dalende cijfers midden in de winter, dat ziet er een stuk beter uit! :)

En shoppen, mhoa, maar dan wel daarna lekker uit eten gaan. :9~
En sport!!! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

Was woensdag nou niet net de dag dat er sowieso veel mensen ontslagen worden uit het ziekenhuis? Ik ben pas weer helemaal positief als we dit soort cijfers op een maandag zien.

Maar goed, ik zie steeds minder inhoudelijke argumenten voor het OMT om te adviseren deze lockdown in de huidige vorm voort te zetten.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
spartacusNLD schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:52:
[...]

Was woensdag nou niet net de dag dat er sowieso veel mensen ontslagen worden uit het ziekenhuis? Ik ben pas weer helemaal positief als we dit soort cijfers op een maandag zien.

Maar goed, ik zie steeds minder inhoudelijke argumenten voor het OMT om te adviseren deze lockdown in de huidige vorm voort te zetten.
Van dezelfde bron:
Laagste Kliniek instroom sinds 25 oktober 2021
Laagste IC instroom sinds 13 oktober 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
stylezzz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:33:
[...]

Maar wel met een duidelijke trendbreuk daarna. Nu kan dat natuurlijk toeval zijn, maar dan wel een toeval die volgens verwachting verliep :P

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Uitstroom is weinig relevant, slechts 94 instroom kliniek en 11 IC is echt goed nieuws.

Die 'Omikron golf' wordt steeds onwaarschijnlijker, hooguit een rimpel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:18
[...]

Je moet eigenlijk vooral naar de instroom kijken. De uitstroom is uiteraard ontzettend belangrijk, maar is in principe geen parameter die je kan beïnvloeden.

De instroom van 94 is laag (laagste sinds 25 okt), en veel lager dan verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Laagste kliniek instroom sinds 25 oktober en laagste IC instroom sinds 13 oktober.

Op 25 oktober hadden we 5,245 positieve testen (7 daags gemiddelde).
Op 13 oktober hadden we 2,795 positieve testen (7 daags gemiddelde).

Er waren op dat moment bijna geen maatregelen, de strenge maatregelen werden meer dan een maand later ingesteld (28 november).

Kortom, de huidige lockdown wordt steeds minder te verdedigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:54:
[...]

Uitstroom is weinig relevant, slechts 94 instroom kliniek en 11 IC is echt goed nieuws.

Ik denk wel dat het een golf wordt. Nederland heeft die gewoon uitgesteld met de lockdown, maar hij gaat wel komen. En niet zo'n beetje ook. Maar de ziekenhuisbezetting zal wel maar tot rimpel blijven verwacht ik. Of een kleine piek.

Hier in Catalonie is nu het grootste probleem dat alle primaire zorg artsen de hele dag bezig waren met het ondertekenen van ziekteverklaringen voor de werkgever. Niet omdat mensen zo extreem ziek waren, maar omdat ze niet mogen werken ivm quarantaine. Van de zorgmedewerkers zelf is 2% met ziekteverlof. Gisteren hadden ze het over meer dan 100 formulieren per dag per arts en er werd geklaagd over veel te veel bureaucratisch werk.

Ze hebben het daarom nu vandaag aangepast dat je die verklaring nu tijdelijk kan krijgen door gewoon te emailen met het landelijke contact center. Waarbij je dan wel op de blauwe ogen vertrouwd wordt dat je het echt hebt, maar op die manier hebben de doktoren al lucht. Dat dit zal leiden tot wat valse "infecties" wordt op de koop toegenomen gezien de situatie.

Hier heb je het dus over een situatie waar er heel weinig maatregelen zijn geweest en de golf al lang aan de gang is (ze verwachten de piek binnen 3-5 dagen). In andere regio's is die al geweest. Die situaties met die formulieren zijn idd belastend voor het zorgsysteem maar een code zwart geval speelt hier iig niet. Ze verwachten wel na de piek kort een heftige druk op de IC maar niet 'code zwart' achtige verschijnselen.

De vraag is hoe die situatie zich op Nederland vertaalt natuurlijk maar hier valt het echt wel mee allemaal.

[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 12-01-2022 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuttel
  • Laatst online: 13-09 12:27
Señor Sjon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:49:
@Tuttel

Hoe zie je het voor je dat een ondernemer er rekening mee moet houden dat een kabinet o.b.v. een onschendbaar OMT van de een op andere dag je sector kan sluiten? Zelfs als je sector geen besmettingsbron is? De overheid is zeker niet gul met tegemoetkomingen, ondanks dat het zelf wel zo zien. Je ziet er zoveel tussen wal en schip vallen en hun belangorganisaties (vaak KHN en INretail) zijn even effectief als een vriezer op de zuidpool.
Op welke basis doet er niet eens zoveel toe. Al was het wel op basis van een schendbaar OMT, was het wel een duidelijke besmettingsbron of zelfs goddelijke interventie. Als ondernemer kies je voor de vrijheid naar eigen inzicht iets commercieels te exploiteren binnen de realiteit waar je in opereert om daar persoonlijke de winsten van te plukken. En ja, daar komen dus ook risico's bij waar je wellicht op had kunnen anticiperen en allicht risico's die eerst ondenkbaar leken en waar niemand op kon anticiperen.

Een ondernemer zal niet met alles rekening kunnen houden en waar je ook van kan stellen dat het onder verwachte omstandigheden zelfs onverstandig zou zijn om daar rekening mee te houden. Toch als iets dergelijks zich voor doet, dien je daar als ondernemer alsnog mee te dealen en vind ik het niet even vanzelfsprekend dat dat een ondernemer ontslaat van enige verantwoordelijkheid in hoe deze omgaat met het effect ervan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:54:
[...]

Ik verwacht gewoon weer de beruchte 'we kijken het nog twee weken aan want het is allemaal onzeker bla bla"

Het wekelijkse RIVM-bericht van mevrouw Timen was niet echt positief gister dus veel hoop moeten we niet hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
RodeStabilo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:07:
Ik verwacht gewoon weer de beruchte 'we kijken het nog twee weken aan want het is allemaal onzeker bla bla"
Daar gaan ze met deze cijfers niet meer mee wegkomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
paaldans vereniging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Contracten afgesloten:

Commerciële teststraten gaan GGD helpen vanwege omikrongolf - https://nos.nl/l/2412806
Bij Testen voor Toegang-locaties is straks hoogstwaarschijnlijk alleen een antigeensneltest te krijgen. Die zijn over het algemeen minder betrouwbaar dan de PCR-test. Ze geven sneller een uitslag dan de PCR-test, maar zijn wel minder gevoelig, zegt het RIVM.
De huidige GGD-teststraten blijven hoe dan ook gewoon operationeel. Het is de bedoeling dat hier straks in ieder geval essentieel personeel wordt getest met de betrouwbaardere PCR-test. De huidige capaciteit bij de GGD's zit op zo'n 120.000 tests per dag en wordt mogelijk niet veel hoger meer door afspraken met laboratoria die de wattenstokjes na afname analyseren.
Antigeen-testen, gewoon nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
jadjong schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:50:
[...]

Neem een kapper met 2000 bruto per maand, 2166 als je vakantiegeld er bij betrekt.
Dat bedrag doet het UWV x 1.4 om grofweg de werkgeverspremies te bepalen, men gaat er van uit dat die medewerker maandelijks afgerond 3000 kost voor de baas.
Deze 3000 mag je vermenigvuldigen met het omzetverlies, maximaal 80% voor deze subsidieronde. Dat is 2400, van die 2400 heb je recht op 85% vergoeding. Dat is ongeveer het bruto loon zonder vakantiegeld. 80% van dit bedrag krijg je als voorschot, de overige 20% als blijkt dat je het geheel naar waarheid hebt ingevuld.
Dus voor een medewerker die 3000 per maand kost krijg je in eerste instantie 1600 en later nog eens 400.
Maarrrrr, dan moet je wel drie maanden lang 80% omzetverlies gedraaid hebben. Heb je als kapper tot begin december ok-ish gedraaid en het kleine beetje winst in het terugbetalen van belastingschulden gestoken dan is het omzetverlies door de sluiting in december misschien maar 30%, oftewel een voorschot van 600 per medewerker.
De overige 2400 komt dan weer uit eigen zak waardoor je toch weer uitstel voor de bekende blauwe brieven moet aanvragen. Persoonlijk vind ik het een beetje jammer dat we door dit soort rekenmethodes het voordeel van een lockdown laten betalen door een select gezelschap.

'Geen cent' is het ene uiterste maar 'ruimhartig' is dan weer het andere uiterste. :P

Het laatste gedeelte van je post valt mij ook op, zo veel mensen die vast blijven houden aan hun bedrijfsmodel en elke keer denken dat dit de laatste sluiting is die ze nog net kunnen overleven van hun laatste reserves. Om dan drie maanden later weer in hetzelfde schuitje te zitten... Begin een teststraat ofzo, spreid de winkansen. :+
Ik had zelf een omzet-compensatie op basis van totale loonsom (NOW) en verder niets, dat was ook niet prettig. Ik had geen BV-structuur om mezelf te verlonen dus kreeg geen looncompensatie op m'n eigen loon uit de onderneming. Omdat we veel werkten voor sportevenement organisaties en fitnessclubs viel het op een gegeven moment stil. Ik heb 6 mensen aan een andere baan geholpen danwel geholpen iets anders te vinden. Geen 100% omzetverlies en dat was soms meer een nadeel dan een voordeel.

Tevens zijn er veel ondernemers die facturen in andere tijdvakken laten vallen, of op andere manier 'profiteren' en alsnog winst maken. Het verschil is enorm. Wat voor bepaalde sectoren in ieder geval kan helpen is dat je je vaste lasten gecompenseerd krijgt: je compensatie op omzet levert je X bedrag op, das niet genoeg, maar je krijgt daar bovenop nog 100% van je vaste lasten. Die betaal je normaal van je omzet.

Als je vaste lasten 30% van je omzet zijn en de omzet valt 100% terug, waar je 85% van 80% op krijgt ben je er nog niet, maar is het gat ook niet enorm? Vervelende is alleen dat dit niet bepaald rekening houdt met individuele situaties - dus moet je weer gaan leuren met fondsen, potjes, uitstel, etc. Ik heb eieren voor m'n geld gekozen - kom dus niet terug in de staatjes van gestopt of failliet, maar heb ook niet meer het bedrijf wat ik had begin 2021. It is what it is - ben al weer met hele andere dingen bezig.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Laatst online: 21:44
Dat ook inderdaad!

Leg me maar aan de ketting in de sportschool tot die bolle balg er weer af is. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Daar gaan ze met deze cijfers echt niet meer mee wegkomen...
Dat is maar net waar we op sturen. Ziekenhuis- of besmettingscijfers. Dat wil nog wel eens variëren afhankelijk van hoe de wind waait. (zie een post van me in het persco-topic van gister)

En hoezo wegkomen? Wat gaan we dan doen? We zijn een mak volkje wat niet snel protesteert. En de weldenkenden die ook willen gaan protesteren willen aan de andere kant ook niet met extremisten geassocieerd worden dus uiteindelijk doen die ook niet veel. Ik heb veel sympathie voor winkels , in de grensstreek, die aangekondigd hebben zaterdag hoe dan ook open te gaan maar de praktijk heeft ook geleerd dat de eerste boete de rest ook direct weer dicht gaat.

Ik ben voorstander van maatregelen afschalen waar dat kan, liefst alles, maar ik heb teveel persco's gezien waarin het zo ging dus ik ben wat cynisch geworden.

Lees dit topic maar; genoeg die denken dat horeca pas weer in maart opengaat. Dat neemt niet weg dat ik het met je eens ben.

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 12-01-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
FabianGTI schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:13:
[...]

Dat ook inderdaad!

Leg me maar aan de ketting in de sportschool tot die bolle balg er weer af is. 8)
Hahaha! Voor mij is thuis sporten echt niet een motivatie. Ik moet echt ergens zijn om dat te gaan doen.

En als ik dat dan kan, ben ik echt fanatiek. Maar thuis... 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 13:55
Omikron is wel bijna een perfect virus zeg. Zo'n snelle verspreiding en de gastheer zo weinig problemen geven.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

zacht schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:11:
Contracten afgesloten:

Commerciële teststraten gaan GGD helpen vanwege omikrongolf - https://nos.nl/l/2412806

[...]

[...]

Antigeen-testen, gewoon nee.
Zo krijg je de positieve testen ook naar beneden :)

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
xzaz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:18:
Omikron is wel bijna een perfect virus zeg. Zo'n snelle verspreiding en de gastheer zo weinig problemen geven.
Ik zag de data van gisteren die een lid van het OMT deelde, dat ziet er echt goed uit. Zie onder:
Lycaon schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:43:
Ik deel niet de mening dat het OMT alleen ‘negatieve’ berichtgeving opzoekt of interpreteert.

Met name bij Marc Bonten zie ik vandaag opvallend veel positieve berichtgeving over Omicron verschijnen. Vanmiddag in ‘n interview (link eerder gedeeld) en nu deelt hij deze, positieve, resultaten van een studie (lees: preprint) uit California.

🧵

[Embed]
[Embed]
[Embed]
[Embed]

Alg. resultaten:
– 50% minder ziekenhuisopnames
– 74% minder IC-opnames
– 0 aan beademing
– ligduur mediaan 3,4 dagen korter (69,7%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52

pro_6or

amateur_60r

Even een domme vraag. Zijn alle eerdere varianten nu echt weg, drukt een besmettelijkere variant de anderen echt compleet de vergetelheid in? Of kan straks als Omikron uitgeraast is Delta weer vrolijk terug komen kabbelen?

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

pro_6or schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:22:
Even een domme vraag. Zijn alle eerdere varianten nu echt weg, drukt een besmettelijkere variant de anderen echt compleet de vergetelheid in? Of kan straks als Omikron uitgeraast is Delta weer vrolijk terug komen kabbelen?
Virussen vechten elkaar de tent uit om het zo maar te verwoorden. Een virus kan enkel een ander virus verdringen als het besmettelijker is, en als een virus besmettelijker wordt is het vaker dan niet ook minder dodelijk.

Delta is minder besmettelijk dan omicron en het is daarmee zeer onwaarschijnlijk (onmogelijk?) dat het ooit nog de meest voorkomende variant gaat worden.

[ Voor 12% gewijzigd door spartacusNLD op 12-01-2022 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52

pro_6or

amateur_60r

AFCAjax schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:17:
[...]

Hahaha! Voor mij is thuis sporten echt niet een motivatie. Ik moet echt ergens zijn om dat te gaan doen.

En als ik dat dan kan, ben ik echt fanatiek. Maar thuis... 8)7
herkenbaar, en voor mjj graag ook een spelletjesvorm (tennis) of lekker wat zien (racefiets).

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
pro_6or schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:22:
Goede vraag! Voor zover ik begrepen heb, zal een besmettelijkere variant altijd dominant worden en een andere verdrijven.

Het is dus heel onwaarschijnlijk dat er een ziekmakendere (en dus meestal minder besmettelijkere) variant de Omikron overneemt. Het kan eigenlijk alleen een variant worden die nog besmettelijker is (en daardoor meestal minder ziekmakend).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
RodeStabilo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:14:
En hoezo wegkomen? Wat gaan we dan doen?
Weet niet wat jij gaat doen, maar ik zit zaterdagavond in de horeca aan het bier... :)

De training van woensdagavond is met een 'beetje doorrijden' haalbaar. Kan me niet voorstellen dat deze geest nog in de fles gaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
RodeStabilo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:14:
[...]

Dat is maar net waar we op sturen. Ziekenhuis- of besmettingscijfers. Dat wil nog wel eens variëren afhankelijk van hoe de wind waait. (zie een post van me in het persco-topic van gister)

En hoezo wegkomen? Wat gaan we dan doen? We zijn een mak volkje wat niet snel protesteert. En de weldenkenden die ook willen gaan protesteren willen aan de andere kant ook niet met extremisten geassocieerd worden dus uiteindelijk doen die ook niet veel. Ik heb veel sympathie voor winkels , in de grensstreek, die aangekondigd hebben zaterdag hoe dan ook open te gaan maar de praktijk heeft ook geleerd dat de eerste boete de rest ook direct weer dicht gaat.

Ik ben voorstander van maatregelen afschalen waar dat kan, liefst alles, maar ik heb teveel persco's gezien waarin het zo ging dus ik ben wat cynisch geworden.

Lees dit topic maar; genoeg die denken dat horeca pas weer in maart opengaat. Dat neemt niet weg dat ik het met je eens ben.
Waarom denk je dat er al vrij snel beeldvorming is gemaakt rondom tegenstanders? Ben je tegen een maatregel, dan wordt je al vrij snel in de Engel/Antivaxx/whatever-groep gezet en daar wil je niet bij horen. Dus dan onderga je maar de maatregelen. Mensen zijn groepsdieren en zo vrij makkelijk te sturen.

Pagina: 1 ... 178 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.