Ja, dat weet ik. Het is dan verdomde pittig in de ziekenhuizen en niet iedereen kan geholpen worden.
Ik stel vooral de vraag: Is alles, maar dan ook alles toegestaan om code zwart te voorkomen? Dat vraag ik mij af.
Dat is hij niet, evenmin dat jouw gezondheid belangrijker is dan een onderneming.
Het is niet of/of, maar we hebben en/en. We zijn een samenleving waarin veel meer belangen zijn dan enkel Covid-19 en de bestrijding daarvan.
redwing schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:20:
[...]
Hiervoor moet je je eens goed inlezen wat een stabiele zorg echt betekend. Maar je kunt ook naar b.v. New York kijken die daar aan het begin van de crisis mee te maken heeft gehad (en dat ging maar over een heel klein stukje land). Je merkt dan nl. dat met code zwart ook de hele samenleving op slot gaat. Klussen in huis wordt dan pas echt gevaarlijk want als je van de trap af valt en je poot breekt, ben je de rest van je leven dus gehandicapt.
Je moet dus niet denken dat het een keuze is tussen de lockdown of de maatschappij open en dan wat extra doden krijgen. Het is een keuze tussen een lockdown, of geen lockdown met meer doden en alsnog een ontwrichte maatschappij.
We zitten nu met Omicron en niet meer met de Alpha variant. Code zwart met Omicron lijkt zeer onwaarschijnlijk, maar dan nog steeds: Alles dus eindeloos maar blijven doen om code zwart ten alle tijden en dus altijd te voorkomen?
Dat is geen leven meer voor de mensen waar Covid-19 geen risico voor is.
bazzemans schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:23:
[...]
Aan code zwart gaan ook heel veel Nederlanders en hun gezinnen volledig kapot. De vergelijking is moeilijk te maken. Een zoektocht op Google bevestigt mij ook wel enigszins dat het moeilijk te onderbouwen (hard te maken) is welke nevenschade de lockdown met zich meebrengt en hoe zich dat verhoudt tot de nevenschade die een lockdown teweeg brengt. Op internet vooral opiniestukken, "nevenschade" wordt benoemd op de wat meer dubieuze sites, er wordt anekdotisch aangegeven wat professionals zien of de "nevenschade" in de zorg wordt benoemd (zoals uitgestelde zorg). Het geeft mij de indruk dat het nog niet zo simpel is om aan te tonen wat daadwerkelijk de nevenschade is, zoals het hier vaak wordt voorgesteld. Laat staan om een goede vergelijking te maken tussen de nevenschade door lockdown en nevenschade door code zwart.
In mijn beleving probeert de regering te balanceren tussen beide, waardoor het overal pijn doet (dus ook nog altijd in de zorg) en op sommige plekken meer dan op anderen. Soms ook door arbitraire keuzes, die m.i. ook niet helemaal te voorkomen zijn in een situatie met veel onzekere parameters of een gebrek aan kennis ter onderbouwing van keuzes. Hier krijg ik soms de indruk dat die keuzes dan maar niet gemaakt moeten of zelfs mogen worden, maar zo werkt het niet in een crisissituatie. Dan handel je soms naar bevind van zaken en dat kan resulteren in arbitraire keuzes. (Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je er niet over mag discussiëren, zeurenm tegen protesteren of iets dergelijks.)
Niet genoeg tijd om mij er echt in te verdiepen. Mocht iemand dat al hebben gedaan, hou ik mij uiteraard aanbevolen voor goed
Een lockdown en/of andere zware restricties aan een gehele samenleving opleggen is wat mij betreft geen balans. Pertinent niet. Helemaal richting de zorg geslagen en niet naar de rest van de samenleving.
NiGeLaToR schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:36:
Kun je je stelling onderbouwen? Er zijn nauwelijks faillissementen, men heeft financiele zekerheid, al jaren. Het gaat financieel niet slecht met ondernemers.
Niemand ontkent dat het een zware maatregel is, je stapt alleen gemakkelijk over het concept van 'code zwart' - wat namelijk niet alleen om covid-19 patienten gaat - om met een argument te komen wat meer jouw mening is dan feit.
Zeker. Op dit moment zijn banken, de belastingdienst en andere schuldeisers nog steeds erg coulant. De schulden lopen echter wel op bij deze ondernemers, maar innen wordt nu niet gedaan.
Dan lees je dit:
https://nos.nl/artikel/24...jven-failliet-als-in-2021
Halelujah! Wat gaat de economie toch goed! Wat we daar bij vergeten is dat nu failliet (laten) gaan er voor zorgt dat er een finale afrekening komt met alle schuldeisers.
Technisch zijn veel ondernemeningen failliet, maar praktisch failliet gaan betekend ook dat de schuldeisers hun openstaande vorderingen komen vorderen.
Ik heb zelf een grote onderneming in de IT en al de gehele Corona periode loopt mijn onderneming fantastisch, maar ik heb ook vrienden die horeca, detailhandel of daar aan gerelateerde ondernemingen hebben.
Zij hadden tienduizenden of soms een paar ton aan euro's in reserve. Gereserveerd voor pensioen of het bedrijf verbeteren. Dat geld is op. Geen toekomst meer, helemaal weer vanaf 0 beginnen.
De compensatie van de overheid is een lachertje. Het is een fooi, maar bij lange na niet genoeg om je rekeningen allemaal te kunnen betalen.
Niet te beginnen over ondernemers in de detailhandel die een magazijn vol spullen hebben die seizoensgevoelig is en daar straks niet meer vanaf komen. Tonnen aan geld wat weg is. Daar komt geen compensatie voor.
Het lijkt zo mooi met het lage aantal failliesementen, maar technisch zijn heel veel bedrijven (bijna) failliet.
NiGeLaToR schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:36:
[...]
Het is niet waar en dat had je zelf ook kunnen weten. Covid-19 vormt voor sommige categorien een groter risico dan anderen, maar uiteindelijk treft het elke bevolkingsgroep. En met vaccinatie is die impact veel kleiner, maar aangezien revalidatiecentra de toestroom van mensen met
longcovid niet aankunnen vraag ik me af of je wel helemaal helder heb wat er gebeurt tussen 'doodgaan' en 'geen klachten krijgen'.
<60 en zeker <45 is Covid-19 niet echt een groot risico, daar blijf ik bij. Rondom Long Covid gaan de onderzoeken ook continue alle kanten op.
Ik ken gewoon veel mensen, inmiddels >30, die allemaal positief getest zijn en er gewoon geen klachten aan over hebben houden.
Mijn vrouw en ik (30 en 35) hebben het ook gehad en er geen last van gehad. Beide inmiddels ook onze booster gehad overigens.
Ik zit niet in een anti-vaxx of ontkennershoekje, maar wel dat ik realistisch blijf dat het gewoon niet het grote gevaarlijke virus is waar vaak mee geschermd wordt.
We moeten onderkennen dat leeftijd en leefstijl (overgewicht bijv) een heel groot deel bijdragen aan het risico wat Covid-19 voor iemand is.
harmrh schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:41:
[...]
Men heeft helemaal geen financiële zekerheid. Ik ken twee kappers in mijn kennissenkring die geen enkele steun krijgen deze lockdown en de vorige. Eén van hen heeft € 11k aan kosten per maand (vaste lasten en personeel) en krijgt geen cent! Als dit nog een paar maanden duurt is hij klaar, finito. Dat Mark constant aangeeft dat er ruimhartige compensatiemaatregelen zijn is per definitie niet waar. Voor grote bedrijven wellicht, maar lang niet voor iedereen helaas. Ik begrijp de berichten dan ook helemaal om komende zaterdag massaal de deuren te openen, of de lockdown nou verlengd wordt of niet. Het is klaar..
Mijn buurvrouw heeft een kapperszaak met 11 personeelsleden. Geen steun, maar ze moet wel haar personeel door betalen.
Al het geld wat ze had gereserveerd voor haar zaak te verbouwen gaat op aan salaris.
Terug bij 0 en mag daar weer beginnen. Komt enkel doordat de overheid haar op dit moment verbied haar zaak te openen. Compensatie daarvoor komt ze niet voor in aanmerking.
"Mevrouw, uw zaak gaat morgen dicht, u mag geen geld verdienen, wel uw personeel betalen, maar u krijgt niets. Succes er mee!"
t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:53:
[...]
Dat moment is denk ik nu gekomen. We hebben geluk dat omicron een wat "liever" virus is, het gaat gewoon uitrazen terwijl de maatschappij terugvalt in haar gewone routine. De ouderen, kwetsbaren en angstigen uitgezonderd.
Dat denk ik dus ook. Het draagvlak lijkt echt helemaal weg. Men pakt alle ruimte die er is en gaat buiten de lijntjes kleuren.
Het is klaar, over en uit.
Leven is meer dan niet dood gaan. Zo sta ik er in ieder geval wel in.
Ik ga bergbeklimmen, parachute springen, mountainbiken, de skies op, ik rijd wel eens >200km/h in een auto. Allemaal dingen die potentieel mijn leven in gevaar brengen. Ik ben gewoon niet super risico mijdend.