Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 177 ... 197 Laatste
Acties:
  • 623.011 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dennis schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:24:
Dit plaatje is hier volgens mij nog niet voorbij gekomen. Deze gemodificeerde grafiek geeft goed aan hoe mild omicron is ten opzichte van Delta.

[Afbeelding]
Ik heb deze nog niet voorbij zien komen hier, had ik wel verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Johan Bogle schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:26:
[...]
Winkels, sportscholen, kappers. Alleen hoger onderwijs nog even dichthouden en de horeca alleen geplaceerd tot 17.
90% van de horeca heeft er niets aan om geplaceerd open te gaan tot slechts 17.00. Alleen lunchrooms misschien. Die tijd vind ik nogal aribitrair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:27
Crazy D schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:16:
[...]

Hmmm... ze _komen_ in het ziekenhuis. (dat dat geen argument is niet om geen vaccin te willen staat er los van). Kun jij voorspellen dat als iedereen gevaccineerd is, het probleem echt is opgelost? Dat de bedden dan vrij zijn en het personeel niet thuis zit (ziek of quarantaine)? Aantal bedden dat bezet is is flink minder dan dat het was, maar toch is het nog steeds een heel groot probleem omdat er ook minder personeel is.
Nee, zelfs in landen met een bizar hoge vaccinatiegraad als portugal is het niet opgelost. Maar misschien kunnen we wel concluderen dat als iets niet 100% werkt, maar bijvoorbeeld voor 98% dat het dan ook best goed is.

Thuisquarantaine is een heel ander ding, zeker met omikron kun je jezelf afvragen of het slim is om die basisregel nog strikt te blijven hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:05
RodeStabilo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:48:
Ik heb deze nog niet voorbij zien komen hier, had ik wel verwacht.

[Twitter]
De Twitter van Maarten van den Berg heeft elke dag een update van dit plaatje op deze manier en het wordt met de dag lachwekkender :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
In de categorie "hoe creëer ik draagvlak voor de maatregelen":

https://www.rtvutrecht.nl...een-5-mensen-voor-de-deur
Wat Den Boer daarbij verbaast is dat op de weekmarkt recht tegenover haar winkel wel kleding mag worden uitgestald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
RodeStabilo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:49:
[...]

90% van de horeca heeft er niets aan om geplaceerd open te gaan tot slechts 17.00. Alleen lunchrooms misschien. Die tijd vind ik nogal aribitrair.
dat ze er niks aan hebben vindt je zelf wel een sterk argument? Natuurlijk is d erijd arbitrair. Misschien heb je de hele discussie gemist over het beperken van contactmomenten en zoeken naar balans? Het is niet perfect of nutteloos.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dennis schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:51:
[...]

De Twitter van Maarten van den Berg heeft elke dag een update van dit plaatje op deze manier en het wordt met de dag lachwekkender :P.
Het RIVM heeft ondertussen ook gewoon nieuwe modellen in gebruik. Ik vind het vasthouden aan dit oude plaatje een beetje kinderachtig, ook van Ollie: kijk hoe het RIVM er vorige maand, met veel minder informatie dan er nu is, uiteindelijk naast zat. Zulke dingen gebeuren gewoon bij nieuwe en onzekere ontwikkelingen.

[ Voor 3% gewijzigd door user109731 op 12-01-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Johan Bogle schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:56:
[...]
dat ze er niks aan hebben vindt je zelf wel een sterk argument?
Of het sterk is of niet maakt me niet veel uit. Feit is dat je er bijna niemand echt mee vooruit helpt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

user109731 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:58:
[...]

Het RIVM heeft ondertussen ook gewoon nieuwe modellen in gebruik. Ik vind het vasthouden aan dit oude plaatje een beetje kinderachtig, ook van Ollie: kijk hoe het RIVM er vorige maand, met veel minder informatie dan er nu is, uiteindelijk naast zat. Zulke dingen gebeuren gewoon bij nieuwe en onzekere ontwikkelingen.
RIVM ging hier ook nog uit van een lockdown vanaf kerst en niet van een week eerder. Hoog Captain hindsight gehalte idd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:42
Maar dan moeten ze niet roepen dat er bijna geen ruimte is voor versoepelingen...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Dan moeten ze dus versoepelen, want de lockdown is ingesteld op basis van de prognoses in dit plaatje. Als die niet meer klopt moet er boter bij de vis.

Edit: wat @hoevenpe dus zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

hoevenpe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:02:
[...]

Maar dan moeten ze niet roepen dat er bijna geen ruimte is voor versoepelingen...
Dat 'roept' (een stomme term om een uitspraak die je niet bevalt te ondermijnen) de minister, niet het RIVM.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:04

dr.lowtune

Deugt niet

IJzerlijm schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:04:
[...]

Dat 'roept' (een stomme term om een uitspraak die je niet bevalt te ondermijnen) de minister, niet het RIVM.
Conclusie: de minister snapt het niet/ is kwaadwillend/heeft geen lef?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:55

Snow_King

Konijn is stoer!

Cartman! schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:51:
[...]

Ja een lockdown is heel streng maar het is blijkbaar nodig want daarvoor liepen de ziekenhuis-cijfers te hard op. Het kan er bij jou niet in gaan maar het alternatief is code zwart, gaat dat er wel in bij je dan :?
Is het voorkomen van code zwart in de ziekenhuizen het allerhoogst haalbare in deze maatschappij? Waar hebben we dat met zijn allen afgesproken dan?

Ik stel het even heel zwart-wit: Alles, maar dan ook alles is toegestaan om code zwart in de ziekenhuizen maar te voorkomen? Ik zeg van niet.

Vergeet niet dat een lockdown zoals we nu hebben een hele, hele, hele, maar dan ook hele zware maatregel is die volgens mij veel mensen echt onderschatten.

Veel mensen hebben de veiligheid van een vast en stabiel inkomen en worden amper geraakt. Maar aan een lockdown gaan ondernemers en hun gezinnen volledig aan kapot. Daarnaast is er nog zo ontzettend veel nevenschade.

Dat allemaal om code zwart maar te voorkomen? Ik vind de maatregelen buiten alle proporties.
Cartman! schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:51:
[...]

Er is 15% niet gevaccineerd nog steeds; dat vind ik heel kwalijk want er zal maar een klein deel ervan zijn wat door medische redenen niet gevaccineerd kan worden. Dus komt het erop neer dat we met z'n allen daar de nadelen van hebben. Wederom, het alternatief is dus code zwart als we de boel de boel maar laten.
Ook bij een hoge vaccinatie-graad zien we over de wereld nog steeds uitdagingen met Covid-19. Het risico is vooral >60 en vaak ook nog een hoge BMI.

Covid-19 is voor de meeste mensen amper een gevaar. Wanneer dringt dat nu eens door?
[...]

Maatregelen nemen is altijd een keuze, nooit een feit. Ruimte om te versoepelen is er dus altijd, maar de wil om het te doen ontbreekt wellicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Johan Bogle schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:53:
Ik zou het mooi vinden als Rutte echt een staatsman’s speech zou afleveren. Dat er [knipperdeknip] , dat het moeilijk gaat worden, maar dat we het samen met zijn allen gaan doen.
Dat zegt hij standaard om de drie zinnen in elk interview. Krijg je de handjes niet mee op elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:19
[...]

Waarom zou die ruimte er wel zijn? Als je naar de landen die wat op ons voorlopen kijken, kun je nog een stijging verwachten. En aangezien er ook in de zorg veel zieken zijn, is je capaciteit ook een stuk minder. Als je dan bedenkt dat de reguliere zorg nog niet op 100% zit, zit je dus nog steeds ver van een normale situatie. Het lijkt me daarmee logisch dat er dus nog niet veel ruimte is om te versoepelen.

Dus ondanks dat ik ook zit te wachten op versoepelingen, is het ook wel duidelijk dat we er echt nog niet zijn. Daarvoor moet eerst dat ziekenhuis weer echt normaal kunnen draaien.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:44
Snow_King schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:07:
[...]

Is het voorkomen van code zwart in de ziekenhuizen het allerhoogst haalbare in deze maatschappij? Waar hebben we dat met zijn allen afgesproken dan?

Ik stel het even heel zwart-wit: Alles, maar dan ook alles is toegestaan om code zwart in de ziekenhuizen maar te voorkomen? Ik zeg van niet.

Vergeet niet dat een lockdown zoals we nu hebben een hele, hele, hele, maar dan ook hele zware maatregel is die volgens mij veel mensen echt onderschatten.

Veel mensen hebben de veiligheid van een vast en stabiel inkomen en worden amper geraakt. Maar aan een lockdown gaan ondernemers en hun gezinnen volledig aan kapot. Daarnaast is er nog zo ontzettend veel nevenschade.

Dat allemaal om code zwart maar te voorkomen? Ik vind de maatregelen buiten alle proporties.
Weet je überhaupt wat code zwart is? Want volgens mij kan je dan inderdaad stellen dat weinig buiten-proportioneel is om dat te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:18

Kheos

FP ProMod
[...]

Waar hebben we afgesproken dat jouw onderneming belangrijker is dan mijn gezondheid?
Covid-19 is voor de meeste mensen amper een gevaar. Wanneer dringt dat nu eens door?
Als de zorg op code zwart staat is het game over. Wanneer dringt dat nu eens door?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:01
[Twitter: https://twitter.com/bernard_dokter/status/1481137179569106944]

Ondertussen worden artsen beschoten, wordt hun praktijk in de hens gestoken en worden er blijkbaar bedragen uitgeloofd om ze om te brengen.

Terrorisme anno 2022 'uit liefde' door bijgelovige fundamentalisten. Het is niet veel anders dan elk ander ideologisch fundamentalisme.

[ Voor 18% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-01-2022 09:18 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:59
Crazy D schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:16:
[...]

Hmmm... ze _komen_ in het ziekenhuis. (dat dat geen argument is niet om geen vaccin te willen staat er los van). Kun jij voorspellen dat als iedereen gevaccineerd is, het probleem echt is opgelost? Dat de bedden dan vrij zijn en het personeel niet thuis zit (ziek of quarantaine)? Aantal bedden dat bezet is is flink minder dan dat het was, maar toch is het nog steeds een heel groot probleem omdat er ook minder personeel is.
Opgelost niet. Maar het biedt wederom meer lucht om restricties op te heffen. Net zozeer als indien er überhaupt niet gevaccinneerd zou worden, Nederland nog veel eerder naar een lockdown had moeten grijpen.

Dan had men wellicht de scholen niet dicht hoeven doen. En de druk op het overgebleven personeel is ook minder. Er zijn enkel voordelen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• redwing
[...]

Hiervoor moet je je eens goed inlezen wat een stabiele zorg echt betekend. Maar je kunt ook naar b.v. New York kijken die daar aan het begin van de crisis mee te maken heeft gehad (en dat ging maar over een heel klein stukje land). Je merkt dan nl. dat met code zwart ook de hele samenleving op slot gaat. Klussen in huis wordt dan pas echt gevaarlijk want als je van de trap af valt en je poot breekt, ben je de rest van je leven dus gehandicapt.
Je moet dus niet denken dat het een keuze is tussen de lockdown of de maatschappij open en dan wat extra doden krijgen. Het is een keuze tussen een lockdown, of geen lockdown met meer doden en alsnog een ontwrichte maatschappij.
[...]

Ook bij een hoge vaccinatie-graad zien we over de wereld nog steeds uitdagingen met Covid-19. Het risico is vooral >60 en vaak ook nog een hoge BMI.

Je kunt je beter afvragen wanneer het eens doordringt dat code zwart is voor iedereen een gevaar is
[...]
Maatregelen nemen is altijd een keuze, nooit een feit. Ruimte om te versoepelen is er dus altijd, maar de wil om het te doen ontbreekt wellicht.
Als dat versoepelen zorgt voor meer doden en meer problemen kun je inderdaad nog steeds zeggen dat de ruimte er is, maar je knut niet zeggen dat het dan niet wordt gedaan omdat de wil er niet is. Het is dan gewoon niet slim om te versoepelen. En we lijken steeds meer bij het punt te komen dat versoepelen logischer wordt, maar of dat deze week of pas over een paar weken is laat ik liever over aan de experts.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:01
eric.1 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:14:
[...]

Weet je überhaupt wat code zwart is? Want volgens mij kan je dan inderdaad stellen dat weinig buiten proportioneel is om dat te voorkomen.
Een samenleving zonder functionerend zorgsysteem is wmb geen samenleving meer. Dan laat je namelijk echt de allerzwaksten op dat moment aan hun lot over om te sterven. En weet je wat het is; dood is zo definitief dat is niet te repareren. Veel nevenschade van de lockdown valt nog prima te repareren. Dat is een beetje het hele idee van prioriteren op acuutheid.

Ik snap prima dat dit niet eeuwig houdbaar is; maar alles open is hier ook niet helemaal te vergelijken met andere landen. We sturen op capaciteit, resourcebeperkingen is dus waar onze meet-regelsystemen op inhaken. Als die substantieel lager is dan de rest (en dat is ie), dan volgt logisch uit deze redenatie dat we dus maatregelen dienen te introduceren met de capaciteitbeperkingen in het achterhoofd.

En dat is dus het verschil met het buitenland, we hebben gewoon minder capaciteit. Dat is op dit moment de grootste bottleneck. De 0-covid mensen zijn het hier ook niet mee eens (die willen sturen op niemand ziek). Maar 0-covid geloof ik ook niet in. Maar vanuit een ontwerpperspectief moet je in dit geval terugredeneren.

En dan is de afweging nog: is een ingestort zorgsysteem schadelijker dan de lockdown, gecombineerd met het feit dat code zwart verre van ethisch is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:43
[...]

Maar aan een lockdown gaan ondernemers en hun gezinnen volledig aan kapot. Daarnaast is er nog zo ontzettend veel nevenschade.

Aan code zwart gaan ook heel veel Nederlanders en hun gezinnen volledig kapot. De vergelijking is moeilijk te maken. Een zoektocht op Google bevestigt mij ook wel enigszins dat het moeilijk te onderbouwen (hard te maken) is welke nevenschade de lockdown met zich meebrengt en hoe zich dat verhoudt tot de nevenschade die een lockdown teweeg brengt. Op internet vooral opiniestukken, "nevenschade" wordt benoemd op de wat meer dubieuze sites, er wordt anekdotisch aangegeven wat professionals zien of de "nevenschade" in de zorg wordt benoemd (zoals uitgestelde zorg). Het geeft mij de indruk dat het nog niet zo simpel is om aan te tonen wat daadwerkelijk de nevenschade is, zoals het hier vaak wordt voorgesteld. Laat staan om een goede vergelijking te maken tussen de nevenschade door lockdown en nevenschade door code zwart.

In mijn beleving probeert de regering te balanceren tussen beide, waardoor het overal pijn doet (dus ook nog altijd in de zorg) en op sommige plekken meer dan op anderen. Soms ook door arbitraire keuzes, die m.i. ook niet helemaal te voorkomen zijn in een situatie met veel onzekere parameters of een gebrek aan kennis ter onderbouwing van keuzes. Hier krijg ik soms de indruk dat die keuzes dan maar niet gemaakt moeten of zelfs mogen worden, maar zo werkt het niet in een crisissituatie. Dan handel je soms naar bevind van zaken en dat kan resulteren in arbitraire keuzes. (Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je er niet over mag discussiëren, zeurenm tegen protesteren of iets dergelijks.)

Niet genoeg tijd om mij er echt in te verdiepen. Mocht iemand dat al hebben gedaan, hou ik mij uiteraard aanbevolen voor goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:17
codex schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:46:
[...]

Is dat dan veiligheid of amateurisme? Ik kan mij voorstellen dat ze niet willen sturen op die Zuid Koreaanse pre-print, maar volgens mij zijn er toch genoeg indicaties dat de waarde die ze hanteren niet meer klopt. Doe dan een conservatieve schatting, in plaats van volledig de data van Delta te hanteren.
Veiligheid. Of conservatisme.

Het probleem is dat zo’n hoge R-waarde niet overeenkomt met wat je in BCO kunt vaststellen. Ook klopt de R-waarde van RIVM niet met de mix delta/omicron en de geobserveerde groeisnelheid.

Voor infectiedatum 27-12 hadden ze R[delta] op 0.78 en R[omicron] op 1.63 staan. Omstreeks die datum was er al een 20/80 mix van de twee. Compound R-waarde zou op dik 1.5 moeten liggen. Ik denk dat dat een outlier zou zijn, wellicht vanwege kerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]

Dat, en bovendien is dit plaatje gebruikt om aan te geven dat we het niet weten, niet om slimme dingen te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:01
bazzemans schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:23:
[...]

Aan code zwart gaan ook heel veel Nederlanders en hun gezinnen volledig kapot. De vergelijking is moeilijk te maken. Een zoektocht op Google bevestigt mij ook wel enigszins dat het moeilijk te onderbouwen (hard te maken) is welke nevenschade de lockdown met zich meebrengt en hoe zich dat verhoudt tot de nevenschade die een lockdown teweeg brengt. Op internet vooral opiniestukken, "nevenschade" wordt benoemd op de wat meer dubieuze sites, er wordt anekdotisch aangegeven wat professionals zien of de "nevenschade" in de zorg wordt benoemd (zoals uitgestelde zorg). Het geeft mij de indruk dat het nog niet zo simpel is om aan te tonen wat daadwerkelijk de nevenschade is, zoals het hier vaak wordt voorgesteld. Laat staan om een goede vergelijking te maken tussen de nevenschade door lockdown en nevenschade door code zwart.

In mijn beleving probeert de regering te balanceren tussen beide, waardoor het overal pijn doet (dus ook nog altijd in de zorg) en op sommige plekken meer dan op anderen. Soms ook door arbitraire keuzes, die m.i. ook niet helemaal te voorkomen zijn in een situatie met veel onzekere parameters of een gebrek aan kennis ter onderbouwing van keuzes. Hier krijg ik soms de indruk dat die keuzes dan maar niet gemaakt moeten of zelfs mogen worden, maar zo werkt het niet in een crisissituatie. Dan handel je soms naar bevind van zaken en dat kan resulteren in arbitraire keuzes. (Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je er niet over mag discussiëren, zeurenm tegen protesteren of iets dergelijks.)

Niet genoeg tijd om mij er echt in te verdiepen. Mocht iemand dat al hebben gedaan, hou ik mij uiteraard aanbevolen voor goed
Er zijn vorig jaar wel wat causal loop diagrams gemaakt van het onderwerp. Ik heb me niet bezig gehouden met follow-up research, maar deze is vergelijkbaar met de causal loop die ik zelf gemaakt hebt, mara dan zonder de onderbouwing :)

Het is een wicked problem; in elkaar hakende variabelen (caul loop diagrams vergelijken de invloed van variabelen op elkaar). Dit heb ik o.a. gebruikt om relatie te quantificeren in een goal-modeling taal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:13:
Waarom zou die ruimte er wel zijn? Als je naar de landen die wat op ons voorlopen kijken, kun je nog een stijging verwachten. En aangezien er ook in de zorg veel zieken zijn, is je capaciteit ook een stuk minder.
De situatie is onvergelijkbaar met midden december toen het beruchte plaatje als belangrijkste reden voor het sluiten van niet-essentiële winkels, contactberoepen, amateursport en de resterende cultuur/horeca gepresenteerd werd.

Natuurlijk zijn er we nog niet, maar specifiek deze aanvullende verzwaringen met de kennis van nu niet terugdraaien is aan ondernemers en maatschappij niet uit te leggen. Het probleem is niet instroom op de IC, het is vooral (te) strikte quarantaineregels voor gevaccineerde+geboosterde handen aan het bed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:26:
[...]
De situatie is onvergelijkbaar met midden december toen het beruchte plaatje als belangrijkste reden voor het sluiten van niet-essentiële winkels, contactberoepen, amateursport en de resterende cultuur/horeca gepresenteerd werd.
Het gaat dan ook niet om dat plaatje of wat er midden december was, het gaat om de huidige situatie. En in de huidige situatie hebben we nog steeds afgeschaalde zorg, ondanks de maatregelen. Naar mijn idee krijg je pas echt ruimte voor versoepelingen als je zeker weet dat daarmee de reguliere zorg nog steeds voor 100% gegeven kan worden.
Natuurlijk zijn er we nog niet, maar specifiek deze aanvullende verzwaringen met de kennis van nu niet terugdraaien is aan ondernemers en maatschappij niet uit te leggen. Het probleem is niet instroom op de IC, het is vooral (te) strikte quarantaineregels voor gevaccineerde+geboosterde handen aan het bed.
Dat is juist heel makkelijk uit te leggen. De reguliere zorg draait nog steeds niet op 100%. Dat betekent dat het ziekenhuis het nog te druk heeft en dat versoepelingen dus zullen zorgen voor extra uitegestelde zorg.

En die laatste zin vind ik ook wel heel kort door de bocht, de zorg heeft al te maken met een verhoogde ziektegraad en dan durf jij te zeggen dat ze nog maar wat meer risico moeten gaan lopen omdat je versoepelingen wil? Ik vind het niet gek dat er steeds meer zorgmedewerkers een andere baan gaan zoeken. Je krijgt onderbetaald, bent overwerkt en dan verwachten we ook nog dat je meer risico moet gaan lopen?

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:01
[...]

Het betekent simpelweg dat als je een ongeval krijgt je nergens terecht kan en potentieel dood gaat aan een gebrek aan zorg. Effectief heb je dan dus geen functionerend zorgsysteem meer. Ik snap niet zo goed hoe iemand dit acceptabel kan vinden. Ik snap uberhaupt niet dat we al op het punt zijn dat we het acceptabel vinden dat mensen hun bestralingen moeten missen, of andere belangrijke zorg, omdat een deel van de bevolking niet in vaccinatie gelooft en de IC's overbevolken.

Even zwart-wit: als je dit wilt vermijden, ontzeg dan zorg aan mensen die zich niet vaccineren. Blijkbaar, ook onacceptabel.

Kun je je stelling onderbouwen? Er zijn nauwelijks faillissementen, men heeft financiele zekerheid, al jaren. Het gaat financieel niet slecht met ondernemers.

Niemand ontkent dat het een zware maatregel is, je stapt alleen gemakkelijk over het concept van 'code zwart' - wat namelijk niet alleen om covid-19 patienten gaat - om met een argument te komen wat meer jouw mening is dan feit.

17,5 miljoen mensen zit thuis. De meeste er van zullen het zat zijn, een deel laat dit blijken op facebook en linkedin (toch niets beters te doen, ik snap het, tis echt shit) en een piepklein deeltje gaat lopen rellen op een plein in een stad. Toevallig een groep die voor een bewezen groot deel bestaat uit populisten en mensen die al in conflict waren met 'de staat'.

In mijn beleving zijn de maatregelen ook buiten alle proporties, met dank aan die > 1 miljoen mensen die zich lieten verleiden in charlatans en facebook onzin te geloven. Wellicht je peilen daarop richten. Want zelfs als vaccins niet DE oplossing voor alle problemen zijn, feit is wel dat de IC's niet vol dreigden te raken en code-zwart geen punt van discussie was.

Het is niet waar en dat had je zelf ook kunnen weten. Covid-19 vormt voor sommige categorien een groter risico dan anderen, maar uiteindelijk treft het elke bevolkingsgroep. En met vaccinatie is die impact veel kleiner, maar aangezien revalidatiecentra de toestroom van mensen met longcovid niet aankunnen vraag ik me af of je wel helemaal helder heb wat er gebeurt tussen 'doodgaan' en 'geen klachten krijgen'.
Tis geen verrassing dat zodra er veel onbekende factoren zijn er wordt gekozen voor 'spelen op safe' en zelfs dat gebeurt niet altijd. Wellicht is het punt wel gekomen dat we met omikron de boel de boel kunnen laten en zien wie er over een paar jaar nog productief is en overeind staat.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
RoD schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:25:
Dat, en bovendien is dit plaatje gebruikt om aan te geven dat we het niet weten, niet om slimme dingen te zeggen.
Maar als een plaatje met enorme onzekerheidsmarge de kern van het betoog is en achteraf blijkt de realiteit ruim onder het meest optimistische scenario uit te komen dan helpt dat niet...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
NICE: IC onder de 400 gezakt. Staat nu op 390.

In de 7-daagse periode van 4-11 januari is de bezetting op de verpleegafdeling met 210 gedaald (gemiddeld -30 per dag). Dat is nog bijna evenveel als de daling in de voorgaande 7 dagen (-214). Op dit getal is dus nog geen sprake van afvlakkig, laat staan stijging.

De IC doet het relatief nog beter met een daling van 64 (-9 per dag).

[ Voor 5% gewijzigd door t_captain op 12-01-2022 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
hoevenpe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:37:
[...]

Maar als een plaatje met enorme onzekerheidsmarge de kern van het betoog is en achteraf blijkt de realiteit ruim onder het meest optimistische scenario uit te komen dan helpt dat niet...
Dit soort plaatjes zijn uberhaubt niet serieus te nemen als je naar de spreiding kijkt. Als je met input van verschillende scenario's die jou mogelijk lijken dusdanige grote marges krijgt, dan is modelleren niet zinvol. Dat was, mijns inziens, ook de kern van het betoog van het RIVM. We weten het niet, maar wat we wel weten is dat het mogelijk een ramp wordt, dus grijpen we in. Dat kan ik volgen. Als omicron namelijk net zo ziekmakend was, dan hadden we een groot probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Adlermann schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:26:
[...]

Er zijn vorig jaar wel wat causal loop diagrams gemaakt van het onderwerp. Ik heb me niet bezig gehouden met follow-up research, maar deze is vergelijkbaar met de causal loop die ik zelf gemaakt hebt, mara dan zonder de onderbouwing :)

Het is een wicked problem; in elkaar hakende variabelen (caul loop diagrams vergelijken de invloed van variabelen op elkaar). Dit heb ik o.a. gebruikt om relatie te quantificeren in een goal-modeling taal.
Interessant. Bij het eerste figuur in die link zie je in één oogopslag al dat er sprake is van een hoge complexiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
RoD schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:25:
[...]

En gingen we een week eerder in "lockdown" dan het meest strenge scenario in de grafiek. Dat werd toen ook aangegeven volgens mij.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
NiGeLaToR schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:36:

Kun je je stelling onderbouwen? Er zijn nauwelijks faillissementen, men heeft financiele zekerheid, al jaren. Het gaat financieel niet slecht met ondernemers.
Men heeft helemaal geen financiële zekerheid. Ik ken twee kappers in mijn kennissenkring die geen enkele steun krijgen deze lockdown en de vorige. Eén van hen heeft € 11k aan kosten per maand (vaste lasten en personeel) en krijgt geen cent! Als dit nog een paar maanden duurt is hij klaar, finito. Dat Mark constant aangeeft dat er ruimhartige compensatiemaatregelen zijn is per definitie niet waar. Voor grote bedrijven wellicht, maar lang niet voor iedereen helaas. Ik begrijp de berichten dan ook helemaal om komende zaterdag massaal de deuren te openen, of de lockdown nou verlengd wordt of niet. Het is klaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:35:
Dat is juist heel makkelijk uit te leggen. De reguliere zorg draait nog steeds niet op 100%. Dat betekent dat het ziekenhuis het nog te druk heeft en dat versoepelingen dus zullen zorgen voor extra uitegestelde zorg.
Dan is de vervolgvraag: wanneer draait de reguliere zorg weer op 100%
Dat gaat nog maanden duren, langer als we ook alle inhaalzorg weg willen werken.

Tegen die tijd is de middenstand kapot, de psychische en fysieke schade bij een groot deel van de bevolking enorm. Je zult altijd een afweging moeten maken, perspectief bieden met amateursport, de kapper en winkels waarmee je als regering tijd 'koopt' voordat de rest ook opengaat.
Je krijgt onderbetaald, bent overwerkt en dan verwachten we ook nog dat je meer risico moet gaan lopen?
Dat speelt overal in de maatschappij, je hoort steeds meer geluiden dat mensen 'vriendelijk verzocht' worden toch te komen werken. De huidige quarantaineregels zijn bij Omikron niet houdbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:38:
IC onder de 400 gezakt. Staat nu op 390.
Gisteren was het toch al 386?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:09
N=1 maar vanochtend (zakelijk) al geconfronteerd met 3 mensen die met Corona thuis zitten. Eentje heeft een beetje last, de andere 2 hebben geen klachten.

Valt me op omdat het voorheen enkel sporadisch voorkwam.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-06 15:43
Niet op NICE geloof ik, wel LCPS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:44:
[...]

Dan is de vervolgvraag: wanneer draait de reguliere zorg weer op 100%
Dat gaat nog maanden duren, langer als we ook alle inhaalzorg weg willen werken.
Ik heb het niet over zorg inhalen, ik heb het er over dat de uitgestelde zorg niet nog verder oploopt. Want dat is wat het huidige percentage aangeeft. Bij 100% kun je alle huidige gevraagde zorg leveren en kun je een begin maken met zorg in te halen.
Tegen die tijd is de middenstand kapot, de psychische en fysieke schade bij een groot deel van de bevolking enorm. Je zult altijd een afweging moeten maken, perspectief bieden met amateursport, de kapper en winkels waarmee je als regering tijd 'koopt' voordat de rest ook opengaat.
Dat duurt geen maanden duren, momenteel zie je dat de reguliere zorg al weer aardig op stoom aan het komen is. Daar zal over een paar weken een keer een dip in komen, maar daarna gaat dat ook weer steeds beter. Daarnaast zeg ik ook dat je niet op die 100% hoeft te wachten, maar dat je wel duidelijk moet hebben dat je daar weer snel naar toe gaat.
[...]
Dat speelt overal in de maatschappij, je hoort steeds meer geluiden dat mensen 'vriendelijk verzocht' worden toch te komen werken. De huidige quarantaineregels zijn bij Omikron niet houdbaar.
Vandaar ook dat er juist weinig ruimte is voor maatregelen. Hoe meer we de maatregelen aan het omzeilen zijn, hoe langer ze er zullen zijn. We zitten nog steeds in een aardig kritieke situatie waar er niet veel speelruimte is. Als die speelruimte wordt opgebruikt door al die mensen die vinden dat de regels niet voor hun zijn, zal dat hooguit resulteren in een langere lockdown.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Johan Bogle schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:53:
Ik zou het mooi vinden als Rutte echt een staatsman’s speech zou afleveren. Dat er risico’s zijn, dat er veel memsen ziek gaan worden, dat het moeilijk gaat worden, maar dat we het samen met zijn allen gaan doen. We gaan stapsgewijs open. Het kan zijn dat we ook weer een stap terug moeten doen, het kan zwaar worden, maar we komen hier uit en we gaan ervoor!!

(Insert staande ovatie)
Ahum... jij denkt dat hij iets gaan doen wat hij nog nooit in zijn leven gedaan heeft?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 15:31

Wailing_Banshee

You're Next

Crazy D schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:01:
[...]

Misschien werd jouw bedje wel bezet door een gevaccineerde met overgewicht |:(
Het grootste probleem is dat je een maximum aan patiënten kunt behandelen. Dus je ervoor zorgen dat je zo weinig mogelijk mensen in het ziekenhuis krijgt. Zodat je die keuze niet hoeft te maken. En dat is waar vaccinaties en de overige maatregelen voor dienen. Of alles even goed werkt, laat ik even in het midden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
harmrh schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:41:
[...]

Men heeft helemaal geen financiële zekerheid. Ik ken twee kappers in mijn kennissenkring die geen enkele steun krijgen deze lockdown en de vorige. Eén van hen heeft € 11k aan kosten per maand (vaste lasten en personeel) en krijgt geen cent! Als dit nog een paar maanden duurt is hij klaar, finito. Dat Mark constant aangeeft dat er ruimhartige compensatiemaatregelen zijn is per definitie niet waar. Voor grote bedrijven wellicht, maar lang niet voor iedereen helaas. Ik begrijp de berichten dan ook helemaal om komende zaterdag massaal de deuren te openen, of de lockdown nou verlengd wordt of niet. Het is klaar..
Ik voorspelde al een jaar geleden: er komt een moment dat de maatschappij niet meer staat te klappen voor de zorg. Niet dat we ineens protesteren tegen de zorg ofzo, we worden gewoon onverschillig. Zoals we dat ook worden nadat we een jaar lang vervelende beelden uit Syrie/Sudan/Noord-Korea zien. De aandacht verslapt, de interesse verdwijnt.

Dat moment is denk ik nu gekomen. We hebben geluk dat omicron een wat "liever" virus is, het gaat gewoon uitrazen terwijl de maatschappij terugvalt in haar gewone routine. De ouderen, kwetsbaren en angstigen uitgezonderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
hoevenpe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:44:

Er zit natuurlijk wel een (nuance)verschil tussen zorgpersoneel en andere werknemers die 'vriendelijk verzocht' toch te komen werken. Een zorgmedewerker (vooral in het ziekenhuis) komt per definitie op plekken waar kwetsbare mensen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Variaties gedurende de dag. Ik zie op NICE een einde-dag stand van 410.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:53:
[...]

Ik voorspelde al een jaar geleden: er komt een moment dat de maatschappij niet meer staat te klappen voor de zorg. Niet dat we ineens protesteren tegen de zorg ofzo, we worden gewoon onverschillig. Zoals we dat ook worden nadat we een jaar lang vervelende beelden uit Syrie/Sudan/Noord-Korea zien. De aandacht verslapt, de interesse verdwijnt.

Dat moment is denk ik nu gekomen. We hebben geluk dat omicron een wat "liever" virus is, het gaat gewoon uitrazen terwijl de maatschappij terugvalt in haar gewone routine. De ouderen, kwetsbaren en angstigen uitgezonderd.
Je went aan slecht nieuws. Net zoals die Unicef reclames met dramatische beelden van kinderen uit Afrika en zo. Het doet je gewoon niks meer, hoe erg het ook is.

Het shockeffect is weg en gewenning treedt op. En dat is precies hetzelfde met beelden en slecht nieuws uit de ziekenhuizen. Totdat je er natuurlijk zelf mee te maken krijgt :)

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]
Ik voorspelde al een jaar geleden: er komt een moment dat de maatschappij niet meer staat te klappen voor de zorg. Niet dat we ineens protesteren tegen de zorg ofzo, we worden gewoon onverschillig.

...

Vergeet ook niet dat veel kleinere bedrijven al een tijd op de reserves draaien. En dan praten we over veel meer dan alleen horeca en retail. En die reserves beginnen inmiddels hun einde te naderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Dennahz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:01:
Het shockeffect is weg en gewenning treedt op. En dat is precies hetzelfde met beelden en slecht nieuws uit de ziekenhuizen. Totdat je er natuurlijk zelf mee te maken krijgt :)
De situatie in de ziekenhuizen is onvergelijkbaar met begin 2020: toen stierven er honderden per dag en lagen patiënten op de gangen. Nu weten we veel beter hoe te behandelen, zijn de absolute aantallen op de IC veel lager en is het vooral een kwestie van een compleet opgebrand zorgsysteem.

Niet minder problematisch, vooral anders zonder aangrijpende beelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 10:14

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Fly-guy schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Klassieke afweging. In de praktijk maakt het geen donder uit wat ik persoonlijk doe of de lockdown wel of niet langer duurt. Denkt echter iedereen dat, dan klopt dat natuurlijk wel, dan blijft de lockdown.

Mensen zijn, over het algemeen, na een tijdje, geneigd om aan hun zelf te denken. Dat zie je in alles in onze samenleving, we hebben niet voor niets regels om ervoor te zorgen dat "iedereen" zich inzet voor de grote groep.
Echter in het geval van corona zijn er én geen gevolgen voor de weigeraars, én is voor velen de boodschap niet (meer) duidelijk, én nemen de machthebbers het ook niet zo nauw met hun eigen regels.
Daarnaast zie je dat de weigeraars, wegens het ontbreken van persoonlijke gevolgen, alleen maar profiteren van het netjes opvolgen van de regels van anderen.
Feestjes gaan gewoon door, klanten worden afgesnoept, steeds meer trekken zich niets aan van de regels, terwijl jij de nadelen hebt van netjes wel de regels opvolgen.

Ik snap het wel dat de naleving steeds minder wordt.
Ik volg je beredenering wel. Het aantal faillissementen is al tijden historisch laag, dus ik vraag me af: komt dat door de acties van deze ondernemers, of is hun angst om failliet te gaan misschien ongegrond? De statistieken zeggen dat de kans daarop nog nooit zo laag was immers.

Nog iets wat ik van Corona geleerd heb, is hoe men kennelijk de fysieke winkels mist. Dat had ik niet verwacht, ik dacht in het begin dat we definitief de oversteek naar online zouden maken, en nooit meer terug zouden kijken. I was wrong.

[ Voor 7% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 12-01-2022 10:20 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:55

Snow_King

Konijn is stoer!

eric.1 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:14:
[...]

Weet je überhaupt wat code zwart is? Want volgens mij kan je dan inderdaad stellen dat weinig buiten-proportioneel is om dat te voorkomen.
Ja, dat weet ik. Het is dan verdomde pittig in de ziekenhuizen en niet iedereen kan geholpen worden.

Ik stel vooral de vraag: Is alles, maar dan ook alles toegestaan om code zwart te voorkomen? Dat vraag ik mij af.
Kheos schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:14:
[...]

Waar hebben we afgesproken dat jouw onderneming belangrijker is dan mijn gezondheid?
Dat is hij niet, evenmin dat jouw gezondheid belangrijker is dan een onderneming.

Het is niet of/of, maar we hebben en/en. We zijn een samenleving waarin veel meer belangen zijn dan enkel Covid-19 en de bestrijding daarvan.
redwing schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:20:
[...]

Hiervoor moet je je eens goed inlezen wat een stabiele zorg echt betekend. Maar je kunt ook naar b.v. New York kijken die daar aan het begin van de crisis mee te maken heeft gehad (en dat ging maar over een heel klein stukje land). Je merkt dan nl. dat met code zwart ook de hele samenleving op slot gaat. Klussen in huis wordt dan pas echt gevaarlijk want als je van de trap af valt en je poot breekt, ben je de rest van je leven dus gehandicapt.
Je moet dus niet denken dat het een keuze is tussen de lockdown of de maatschappij open en dan wat extra doden krijgen. Het is een keuze tussen een lockdown, of geen lockdown met meer doden en alsnog een ontwrichte maatschappij.
We zitten nu met Omicron en niet meer met de Alpha variant. Code zwart met Omicron lijkt zeer onwaarschijnlijk, maar dan nog steeds: Alles dus eindeloos maar blijven doen om code zwart ten alle tijden en dus altijd te voorkomen?

Dat is geen leven meer voor de mensen waar Covid-19 geen risico voor is.
bazzemans schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:23:
[...]

Een lockdown en/of andere zware restricties aan een gehele samenleving opleggen is wat mij betreft geen balans. Pertinent niet. Helemaal richting de zorg geslagen en niet naar de rest van de samenleving.

Niemand ontkent dat het een zware maatregel is, je stapt alleen gemakkelijk over het concept van 'code zwart' - wat namelijk niet alleen om covid-19 patienten gaat - om met een argument te komen wat meer jouw mening is dan feit.
Zeker. Op dit moment zijn banken, de belastingdienst en andere schuldeisers nog steeds erg coulant. De schulden lopen echter wel op bij deze ondernemers, maar innen wordt nu niet gedaan.

Dan lees je dit: https://nos.nl/artikel/24...jven-failliet-als-in-2021

Halelujah! Wat gaat de economie toch goed! Wat we daar bij vergeten is dat nu failliet (laten) gaan er voor zorgt dat er een finale afrekening komt met alle schuldeisers.

Technisch zijn veel ondernemeningen failliet, maar praktisch failliet gaan betekend ook dat de schuldeisers hun openstaande vorderingen komen vorderen.

Ik heb zelf een grote onderneming in de IT en al de gehele Corona periode loopt mijn onderneming fantastisch, maar ik heb ook vrienden die horeca, detailhandel of daar aan gerelateerde ondernemingen hebben.

Zij hadden tienduizenden of soms een paar ton aan euro's in reserve. Gereserveerd voor pensioen of het bedrijf verbeteren. Dat geld is op. Geen toekomst meer, helemaal weer vanaf 0 beginnen.

De compensatie van de overheid is een lachertje. Het is een fooi, maar bij lange na niet genoeg om je rekeningen allemaal te kunnen betalen.

Niet te beginnen over ondernemers in de detailhandel die een magazijn vol spullen hebben die seizoensgevoelig is en daar straks niet meer vanaf komen. Tonnen aan geld wat weg is. Daar komt geen compensatie voor.

Het lijkt zo mooi met het lage aantal failliesementen, maar technisch zijn heel veel bedrijven (bijna) failliet.

[...]

Het is niet waar en dat had je zelf ook kunnen weten. Covid-19 vormt voor sommige categorien een groter risico dan anderen, maar uiteindelijk treft het elke bevolkingsgroep. En met vaccinatie is die impact veel kleiner, maar aangezien revalidatiecentra de toestroom van mensen met longcovid niet aankunnen vraag ik me af of je wel helemaal helder heb wat er gebeurt tussen 'doodgaan' en 'geen klachten krijgen'.
<60 en zeker <45 is Covid-19 niet echt een groot risico, daar blijf ik bij. Rondom Long Covid gaan de onderzoeken ook continue alle kanten op.

Ik ken gewoon veel mensen, inmiddels >30, die allemaal positief getest zijn en er gewoon geen klachten aan over hebben houden.

Mijn vrouw en ik (30 en 35) hebben het ook gehad en er geen last van gehad. Beide inmiddels ook onze booster gehad overigens.

Ik zit niet in een anti-vaxx of ontkennershoekje, maar wel dat ik realistisch blijf dat het gewoon niet het grote gevaarlijke virus is waar vaak mee geschermd wordt.

We moeten onderkennen dat leeftijd en leefstijl (overgewicht bijv) een heel groot deel bijdragen aan het risico wat Covid-19 voor iemand is.
harmrh schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:41:
[...]

Mijn buurvrouw heeft een kapperszaak met 11 personeelsleden. Geen steun, maar ze moet wel haar personeel door betalen.

Al het geld wat ze had gereserveerd voor haar zaak te verbouwen gaat op aan salaris.

Terug bij 0 en mag daar weer beginnen. Komt enkel doordat de overheid haar op dit moment verbied haar zaak te openen. Compensatie daarvoor komt ze niet voor in aanmerking.

"Mevrouw, uw zaak gaat morgen dicht, u mag geen geld verdienen, wel uw personeel betalen, maar u krijgt niets. Succes er mee!"
[...]

Dat denk ik dus ook. Het draagvlak lijkt echt helemaal weg. Men pakt alle ruimte die er is en gaat buiten de lijntjes kleuren.

Het is klaar, over en uit.

Leven is meer dan niet dood gaan. Zo sta ik er in ieder geval wel in.

Ik ga bergbeklimmen, parachute springen, mountainbiken, de skies op, ik rijd wel eens >200km/h in een auto. Allemaal dingen die potentieel mijn leven in gevaar brengen. Ik ben gewoon niet super risico mijdend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmrh
Snow_King schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:18:

Mijn buurvrouw heeft een kapperszaak met 11 personeelsleden. Geen steun, maar ze moet wel haar personeel door betalen.

Al het geld wat ze had gereserveerd voor haar zaak te verbouwen gaat op aan salaris.

Terug bij 0 en mag daar weer beginnen. Komt enkel doordat de overheid haar op dit moment verbied haar zaak te openen. Compensatie daarvoor komt ze niet voor in aanmerking.

"Mevrouw, uw zaak gaat morgen dicht, u mag geen geld verdienen, wel uw personeel betalen, maar u krijgt niets. Succes er mee!"

[...]
Het lullige is ook nog dat die personeelsleden (dat heeft mijn kapper in ieder geval wel) lekker zwart knippen en dus salaris opstrijken + de opbrengst van de zwarte knipbeurten. Die harken dubbel binnen en je buurvrouw en mijn kapper gaan eraan onderdoor.. Nou kun je heel veel zeggen over solidariteit naar je werkgever enzo, maar zo werkt het in de praktijk helaas niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:34

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:20:
Ik zie ruimte om de winkels te heropenen, laten we dat zaterdag doen.
Zouden ze de branches niet een paar dagen tijd gunnen om zich daarop voor te bereiden? Dus op z'n vroegst op maandag iets open of zo? Toch een beetje rekken?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:54
BarôZZa schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:35:
[...]

Volgens het CBS gewoon de coronapatiënten en anders zijn de anderen natuurlijk ook een gevolg van de pandemie. Mensen doen soms alsof er een tegenstelling is en het erger is als je sterft aan iets anders dan aan covid.
FabianGTI schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:56:
[...]

Heel veel zijn ook mensen met onderliggend lijden die als genadeslag corona krijgen, maar die krijgen wel het vinkje 'coronadode'.
De ene reden voor een dode is niet erger dan de andere reden voor een dode, echter is het wel zo dat langzamerhand het uitstellen van 'niet acute zorg' veranderd naar het moeten verlenen van de uitgestelde zorg omdat het nu toch wel acuut wordt.
De keuze voor de zorg is volgens mij vrij simpel:
- Acute zorg (ongeacht van welke aard) moet doorgaan.
- Niet acute zorg die uitgesteld kan worden wordt uitgesteld met als doel de grote stroom aan acute zorg aan te kunnen.

Ik denk dan ook dat we de echte gevolgen van de pandemie (waarin ook situaties van uitgestelde zorg, die uiteindelijk voor een niet meer te verhelpen situatie heeft gezorgd en daarmee uiteindelijk weer een sterfgeval) pas over een aantal jaar ná de pandemie te bepalen is.

Ik zie het zo:
Verschillende ziekten zijn in een vroeg stadium goed te behandelen. Maar het is niet 'noodzakelijk' direct te behandelen. Bij de ene patient heeft dit maar weinig gevolgen, bij een ander veroorzaakt dit een situatie waarbij 'te laat met behandeling kan worden gestart' en de kans op herstel/ genezing een stuk kleiner is.
Crazy D schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:01:
[...]
Omdat corona het zetje gaf. Mijn stiefvader had het zonder corona en zonder enige andere ziekte wellicht nog 4 jaar kunnen uithouden. Maar corona, griep, of misschien zelfs een hele dikke verkoudheid, zou hem fataal zijn. Nu was het corona die het zetje gaf. Dus een corona dode. (anders zouden er opeens niemand meer dood gaan door corona...).
Ik snap wat je zegt, maar zou het dan niet realistischer zijn dat er onderscheid gemaakt wordt tussen 'het laatste zetje' en mensen die zonder corona, bijvoorbeeld gewoon met overgewicht nog wel 20 jaar hadden kunnen leven?
Ik snap oprecht wel dat dit onder 'corona sterfgeval' valt overigens, maar wat komt nu echt door Corona, of wat zou toch wel komen door een andere klacht (griep, dikke verkoudheid die je al benoemd) en is echt gewoon het laatste zetje geweest? Dat zijn cijfers waar ik wel erg benieuwd naar ben.
RodeStabilo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:49:
[...]

Bij dit soort 'tijdsgebonden' zaken vraag ik me altijd af wat nu echt het risico is als restaurants/ cafe's met vaste zitplekken (niet de feestcafé's en disco's) open blijven tot bijvoorbeeld 22:00 uur. Of ik nu tussen 15:00 en 17:00 uur zit te lunchen of tussen 19:00 en 21:00 zit te dineren, dat maakt voor besmettingen niet uit. Ik denk dat het vooral een 'alcohol angst' is, in die zin dat men verwacht dat na 17:00 uur mensen het op een drinken zetten en dan snel gezellig dicht bij elkaar gaan zitten.

Daarbij wil ik ook aantekenen dat juist door het ook tot 22:00 uur toe te staan, mensen ook door de weeks een hapje (buiten de deur) kunnen eten en dat niet per se allemaal in het weekend moeten/ willen doen. Enerzijds economisch meer kans voor de Horeca, maar qua spreiding biedt dat ook mogelijkheden. Bijvoorbeeld door enkele (te) dicht op elkaar staande tafels niet gelijktijdig te gebruiken, maar de gastenstroom over de week te verspreiden en zo toch voldoende omzet halen om in elk geval het hoofd boven water te houden en deze (Horeca) mensen niet met psychische stress klachten thuis te laten zitten.
Gonadan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Zouden ze de branches niet een paar dagen tijd gunnen om zich daarop voor te bereiden? Dus op z'n vroegst op maandag iets open of zo? Toch een beetje rekken?
Zou ik oprecht niet heel gek vinden, en al zouden ze het zo doen:
- Vanaf maandag niet noodzakelijke winkels open, max aantal klanten / m2 bijvoorbeeld en binnen mondkapjes op;
- Vanaf zaterdag restaurants open tot 22:00 uur, vaste tafels en bij verplaatsing mondkapje op.
- Vanaf zaterdag daarna café's met vaste plekken open.

Enzovoorts. Dus inderdaad een tijdslijn, steeds een beetje meer open en kan je ook beter zien wat effecten van losse maatregelen zijn, omdat de 'incubatietijd' van Omikron daarin kort genoeg is om te kunnen stellen waar bepaalde stijgingen vandaan komen.
Enerzijds biedt dit dus houvast en zekerheid om bij te kunnen sturen wanneer nodig (mits goede afspraken hierover worden gemaakt) en ook zicht op een weg uit deze lockdown.

[ Voor 10% gewijzigd door jbdeiman op 12-01-2022 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Het zou mij logischer lijken om een persco te houden een aantal dagen voordat de lockdown officieel afloopt. Niet 5 uur voor het einde zeg maar :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• t_captain
[...]

De gemiddelde winkelier gaat 10 minuten na de persco open denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:54
t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:27:
[...]

De gemiddelde winkelier gaat 10 minuten na de persco open denk ik :)
Zouden ze vast willen, maar na de persco in de avond tot 19:15/ 19:30 zal opengaan alleen maar meer geld kosten en niet opleveren ;) Gaat (bijna) niemand nog even om 19:30 bedenken, ik ga eens zien of ze weer open zijn ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• redwing
[...]
Ik stel vooral de vraag: Is alles, maar dan ook alles toegestaan om code zwart te voorkomen? Dat vraag ik mij af.
Het probleem dat in deze vraag zit is dat jij er nog steeds van uit gaat dat het een keuze is tussen code zwart en wat extra doden en een lockdown zonder die paar extra doden. Alleen die code zwart zal alsnog ervoor zorgen dat we al dan niet vrijwillig in een lockdown gaan. En dan wordt de vraag of je een lockdown wil om code zwart te voorkomen, of dat je code zwart niet wil voorkomen met als resultaat dat je alsnog in een lockdown komt?
We zitten nu met Omicron en niet meer met de Alpha variant. Code zwart met Omicron lijkt zeer onwaarschijnlijk, maar dan nog steeds: Alles dus eindeloos maar blijven doen om code zwart ten alle tijden en dus altijd te voorkomen?
Nee, die lijkt nog niet onwaarschijnlijk. Iig niet onwaarschijnlijk genoeg dat je daar al op kunt gokken. Als je kijkt naar de landen die op ons voorlopen kun je nog een piek verwachten. Een piek die we normaal gesproken aan zouden moeten kunnen, ware het niet dat zorgpersoneel door die piek ook ziek wordt en daarmee de capaciteit omlaag gaat.
Dat is geen leven meer voor de mensen waar Covid-19 geen risico voor is.
Alleen is het wel een risico voor ze, want met code zwart komen ze in nog veel meer problemen.

Wederom zitten we in een grenssituatie waarin versoepelingen inderdaad mogelijk lijken. Als je echter naar de risico's kijkt zijn die nu nog heel hoog, zeker als je meeneemt dat de ziekenhuizen nog steeds niet de normale zorg kunnen leveren.
Ik ga bergbeklimmen, parachute springen, mountainbiken, de skies op, ik rijd wel eens >200km/h in een auto. Allemaal dingen die potentieel mijn leven in gevaar brengen. Ik ben gewoon niet super risico mijdend.
Leuk, maar bedenk dan ook dat in een code zwart elk ongelukje je gehandicapt kunnen maken. De risico's die je neemt zijn nu aardig klein, maar in een code zwart juist heel hoog. Daarnaast gaat het niet om een enkel leven dat in gevaar is, het gaat er om dat bij een code zwart dit voor iedereen geldt. En dan wordt het plotseling wel een heel groot probleem.

Maar zoals ik al zei is het wel duidelijk dat je niet door hebt wat een code zwart voor impact op een samenleving zou hebben. En hopelijk kom je daar ook nooit achter en denk je over een paar maanden dat je helemaal gelijk had :)

edit: Ik verwacht trouwens wel dat er versoepelingen gaan komen, het risico lijkt nl. snel kleiner te worden

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:46
Ik zou zelfs zeggen, linea recta zodra Rutte de woorden 'winkels mogen open' heeft gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 01:34

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
jbdeiman schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:30:
[...]

Zouden ze vast willen, maar na de persco in de avond tot 19:15/ 19:30 zal opengaan alleen maar meer geld kosten en niet opleveren ;) Gaat (bijna) niemand nog even om 19:30 bedenken, ik ga eens zien of ze weer open zijn ;)
Het zal je verbazen hoeveel mensen dat gewoon gaan doen denk ik.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:31:
[...]

Het zal je verbazen hoeveel mensen dat gewoon gaan doen denk ik.
Dezelfde dag geloof ik eigenlijk niet zo, de volgende dag zal het meeste echter gelijk open zijn.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:36

Dennis1812

Amateur prutser

De kapper zou ik nog heen gaan.

Maar winkels? Komt een paar dagen na de storm wel als ik iets nodig heb.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
stylezzz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:25:
Het zou mij logischer lijken om een persco te houden een aantal dagen voordat de lockdown officieel afloopt. Niet 5 uur voor het einde zeg maar :P
Ik vind het ook onbegrijpelijk dat we deze dagen helemaal niets horen vanuit de politiek. Of vinden ze het wel prima dat iedereen inmiddels roept om het opheffen van alle maatregelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:30:
[...]

Het probleem dat in deze vraag zit is dat jij er nog steeds van uit gaat dat het een keuze is tussen code zwart en wat extra doden en een lockdown zonder die paar extra doden. Alleen die code zwart zal alsnog ervoor zorgen dat we al dan niet vrijwillig in een lockdown gaan. En dan wordt de vraag of je een lockdown wil om code zwart te voorkomen, of dat je code zwart niet wil voorkomen met als resultaat dat je alsnog in een lockdown komt?
Het is inderdaad (preventie)paradoxaal, maar als de reden blijft om zaken dicht te houden omdat de zorg niet op orde is dan blifjt het minstens de komende zes maanden zoals het nu is. Is dat iets wat we dan wel moeten willen?

Daar heb je je paradox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:50
ParaDroid2 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:30:
Ik zou zelfs zeggen, linea recta zodra Rutte de woorden 'winkels mogen open' heeft gesproken.
De maatregelen lopen tot zaterdag 05:00 uur, dus open op vrijdagavond kan nog niet. Tenzij je het kleine risico op een dwangsom / sluiting wil lopen voor dat kleine beetje omzet.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmrh
Dennis schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:33:
[...]

Ik vind het ook onbegrijpelijk dat we deze dagen helemaal niets horen vanuit de politiek. Of vinden ze het wel prima dat iedereen inmiddels roept om het opheffen van alle maatregelen?
Los van het feit dat ik versoepelingen toejuich vind ik het politiek gezien een heel slecht signaal. Het komt een beetje over als "het volk roept erom dus wij buigen"..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
Sijhtam schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:35:
De maatregelen lopen tot zaterdag 05:00 uur, dus open op vrijdagavond kan nog niet. Tenzij je het kleine risico op een dwangsom / sluiting wil lopen voor dat kleine beetje omzet.
Geen BOA gaat natuurlijk nog handhaven als om 19 uur wordt verteld dat om 5 uur alles weer open mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
RodeStabilo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:34:
[...]

Het is inderdaad (preventie)paradoxaal, maar als de reden blijft om zaken dicht te houden omdat de zorg niet op orde is dan blifjt het minstens de komende zes maanden zoals het nu is. Is dat iets wat we dan wel moeten willen?

Daar heb je je paradox.
Niet echt, je ziet nu de reguliere zorg rap weer omhoog gaan. Dus zolang de piek van Omikron binnen de perken blijft, is dat geen reden om zaken dicht te houden. Het is echter wel een reden om die piek goed in de gaten te houden en te voorkomen dat ie te hoog wordt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
harmrh schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:36:
Los van het feit dat ik versoepelingen toejuich vind ik het politiek gezien een heel slecht signaal. Het komt een beetje over als "het volk roept erom dus wij buigen"..
Ook dat ja. Nu zijn ze helemaal alle regie kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
[...]

Ja, dat weet ik. Het is dan verdomde pittig in de ziekenhuizen en niet iedereen kan geholpen worden.

Je snapt het dus niet; daar zitten we namelijk nu al.
Nu is het al verdomd pittig in de ziekenhuizen en nu al kan niet iedereen geholpen worden.
Geen idee wat jij wel of niet wil doen om de situatie die er vandaag al is te voorkomen maar lijkt mij compleet irrelevant.
Code zwart is de volgende stap; het compleet instorten van de zorg.
Dus ja, alles maar dan ook alles is toegestaan om zode zwart te voorkomen.
Laat ik het anders zeggen, wat vind jij dan meer waard dan het voorkomen van een complete instorting van de gezondheidszorg? Jouw onderneming?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stylezzz
Dennis schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:33:
[...]

Het is compleet van de zotte. In de ahoy word momenteel alles voorbereid op de vrienden van amstel die officieel gezien zaterdag moet gaan beginnen. Je kunt het naief noemen om het te doen.... Maar schep in godsnaam dan duidelijkheid? Dit is hetzelfde als vorig jaar zomer.... Lowlands stond al in de startblokken, toen er toch maar eens iemand riep dat de festivalzomer maar afgeblazen moest worden. Zeg nu gewoon dat t/m eind maart geen grote evenementen mogen plaatsvinden i.p.v. 4 weken lockdown en op de laatste dag naar buiten brengen wat er gaat gebeuren....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
Kheos schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:39:
Je snapt het dus niet; daar zitten we namelijk nu al.
Nu is het al verdomd pittig in de ziekenhuizen en nu al kan niet iedereen geholpen worden.
Geen idee wat jij wel of niet wil doen om de situatie die er vandaag al is te voorkomen maar lijkt mij compleet irrelevant.
Code zwart is de volgende stap; het compleet instorten van de zorg.
Dus ja, alles maar dan ook alles is toegestaan om zode zwart te voorkomen.
Laat ik het anders zeggen, wat vind jij dan meer waard dan het voorkomen van een complete instorting van de gezondheidszorg? Jouw onderneming?
Jullie praten langs elkaar heen denk ik :). Het punt is namelijk dat het niet alleen draait om de ziekenhuizen. Het is namelijk ook "verdomd pittig" voor studenten die psychologische problemen krijgen omdat ze nog amper college hebben gehad. Het is ook "verdomd pittig" voor ondernemers die hun hele pensioen in rook hebben zien opgaan door de lockdowns. Het is ook "verdomd pittig" voor mensen die al 2 jaar thuiswerken en bij elke poep en scheet op een kinderdagverblijf hun kroost moeten ophalen. En ja natuurlijk is het ook verdomd pittig voor mensen die wachten op een uitgestelde operatie.

Alleen is het een niet per se beter of slechter dan het ander. Probleem is echter wel dat de focus van het kabinet al twee jaar lang alleen maar lijkt te liggen op die ziekenhuiszorg maar met een tunnelvisie van hier tot Tokyo alle andere nevenschade lijkt te negeren. En het frustrerende is dat er geen enkele stip op de horizon is en geen enkele belofte wordt nagemaakt. Schoolsluiting zou nooit meer (mogen) gebeuren... wat doen we in december?

Kijk anders eens terug naar de uitzending van Op1 van gisteravond. Een mooi genuanceerd geluid van Mona Keijzer, Armand Girbes en Elnathan Prinsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

harmrh schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:36:
[...]

Die mensen zijn toch in dienst van ons :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
eamelink schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:45:
[...]

Die mensen zijn toch in dienst van ons :?
.....om de juiste beslissingen te nemen, niet perse de beslissingen die het volk wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-06 14:53

Dazzler2120

FP ProMod
Dennis schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Jullie praten langs elkaar heen denk ik :). Het punt is namelijk dat het niet alleen draait om de ziekenhuizen. Het is namelijk ook "verdomd pittig" voor studenten die psychologische problemen krijgen omdat ze nog amper college hebben gehad. Het is ook "verdomd pittig" voor ondernemers die hun hele pensioen in rook hebben zien opgaan door de lockdowns. Het is ook "verdomd pittig" voor mensen die al 2 jaar thuiswerken en bij elke poep en scheet op een kinderdagverblijf hun kroost moeten ophalen. En ja natuurlijk is het ook verdomd pittig voor mensen die wachten op een uitgestelde operatie.

Alleen is het een niet per se beter of slechter dan het ander. Probleem is echter wel dat de focus van het kabinet al twee jaar lang alleen maar lijkt te liggen op die ziekenhuiszorg maar met een tunnelvisie van hier tot Tokyo alle andere nevenschade lijkt te negeren. En het frustrerende is dat er geen enkele stip op de horizon is en geen enkele belofte wordt nagemaakt. Schoolsluiting zou nooit meer (mogen) gebeuren... wat doen we in december?

Kijk anders eens terug naar de uitzending van Op1 van gisteravond. Een mooi genuanceerd geluid van Mona Keijzer, Armand Girbes en Elnathan Prinsen.
Er wordt gediscussieerd over potentieel impact van Code Zwart en wat voor maatregelen acceptabel zijn om Code Zwart te voorkomen. Tuurlijk hebben verschillende mensen en groepen het erg zwaar, maar je begrijpt toch wel dat als ons zorgstelsel instort (code zwart) dat óók die mensen nóg verder van huis zijn?
Want dan kunnen ze opeens geen psychische en medische hulp krijgen voor hun psychologische klachten.

Code zwart moet worden voorkomen, de impact van een code zwart lijkt niet geheel duidelijk te zijn voor sommige mensen.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Fly-guy schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:47:
[...]

.....om de juiste beslissingen te nemen, niet perse de beslissingen die het volk wil.
Ik denk als er nu verkiezingen waren en er een partij geweest zou zijn die een duidelijk verhaal had hoe we naar een endemische situatie zouden moeten gaan die bizar veel stemmen zou krijgen. Niet de wappie partijen als fvd uiteraard... Helaas waren de verkiezingen alweer bijna een jaar terug, toen we nog midden in de 2e golf zaten en niemand precies wist wat er ging gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:51:
[...]

Ik denk als er nu verkiezingen waren en er een partij geweest zou zijn die een duidelijk verhaal had hoe we naar een endemische situatie zouden moeten gaan die bizar veel stemmen zou krijgen. Niet de wappie partijen als fvd uiteraard... Helaas waren de verkiezingen alweer bijna een jaar terug, toen we nog midden in de 2e golf zaten en niemand precies wist wat er ging gebeuren.
Alleen weet helemaal niemand dat. Als Omikron inderdaad de laatste versie van dit virus is dat hard rond gaat zitten we binnen een paar maanden in de endemische situatie. Krijgen we echter nog een versie die juist meer mensen ziek maakt, dan hebben we een enorm probleem en kun je heel wat langer fluiten naar je endemische situatie.

Maar naar mijn idee is dat het grote probleem in de communictaie van de regering. Ze proberen zekerheden te geven terwijl het helemaal geen zekerheden zijn. Daarmee maken ze beloftes die niet uit komen en worden ze vooral onbetrouwbaar. Aan de andere kant worden ze dat ook als ze het juist niet als zekerheden brengen. Dus wat maatregelen betreft kan de regering het ook nooit goed doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 20:42

pro_6or

amateur_60r

t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:48:
Een gedachte voor het slapen gaan.

Stel, het was maart 2020 en we deden geen lockdown. Immuniteit nihil, R-waarde 2 a 2.5, hoge virulentie. Binnen enkele weken was de acute zorg compleet door de knieen gegaan. De sterfte had aanzienlijke vormen aangenomen, samen met een groot aantal ernstig zieke mensen en een massale paniek was de maatschappij waarschijnlijk zelfs (tijdelijk) gedestabiliseerd. En de vele doden, we hadden ze niet netjes kunnen begraven waardoor ook de menswaardigheid in het geding was.

Fast forward 11 januari 2022. Stel dat we nu geen lockdown meer deden en ook geen kleinere beperkingen zoals avondsluitingen of sportwedstrijden zonder publiek. Dan lopen de positieve tests vermoedelijk flink op en blijven ze misschien wel aanhoudend hoog tot het einde van februari. Ziekenhuizen blijven druk zoals ze dat de afgelopen maanden waren. Iets minder dan bij delta, maar wel echt druk. Er volgt een aardige oversterfte, maar die concentreert zich wel rond de meest oude en kwetsbare inwoners; er zal geen ontwrichting van het maatschappelijk leven zijn. Allemaal best ernstige zaken. Maar als je het beeld van de vorige alinea leest, dan staat het allemaal in geen enkele verhouding.

Eigenlijk is het een hellend vlak dat we nu zo makkelijk naar een strenge lockdown hebben gegrepen voor een situatie die niet vergelijkbaar is.
Mag ik stellen dat we nu echt hoopvol kunnen zijn dat met Omikron (en hopelijk verdere varianten die besmettelijker en minderziekmakend zijn) dat we echt uit de wurggreep van het virus raken, dat dit wel eens de laatste lock down zou kunnen zijn?

Is het dan gek om nog even af te wachten,het is pas Januari en in April/Mei gaan we pasrichting de zomer dip.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:57
Fly-guy schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:47:
[...]

Maar dat is altijd het geval geweest, kijk maar eens rond de verkiezingen.

Ook aan het begin van deze pandemie, toen 'het volk' vond dat de scholen moesten sluiten, en jawel, die gingen toen ook dicht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Dazzler2120 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:49:
Er wordt gediscussieerd over potentieel impact van Code Zwart en wat voor maatregelen acceptabel zijn om Code Zwart te voorkomen. Tuurlijk hebben verschillende mensen en groepen het erg zwaar, maar je begrijpt toch wel dat als ons zorgstelsel instort (code zwart) dat óók die mensen nóg verder van huis zijn?
Want dan kunnen ze opeens geen psychische en medische hulp krijgen voor hun psychologische klachten.

Code zwart moet worden voorkomen, de impact van een code zwart lijkt niet geheel duidelijk te zijn voor sommige mensen.
Met code zwart is het niet zo dat de psychiatrie ook meteen kapot is hoor. In een ziekenhuis heb je verschillende afdelingen. En stort het zorgstelsel echt in? Ik ga het niet bagatelliseren, maar denk dat de grootste schade van code zwart is de psychische druk op artsen en ander personeel omdat ze niet iedereen kunnen helpen (en die innerlijke behoefte waarschijnlijk wel hebben) en schade in de samenleving omdat mensen ongewild (veel) dierbaren verliezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Dennis schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Als de zorg op code zwart gaat heeft die student met een biertje teveel op die onderaan de trap ligt een groter probleem dan enkel 'verdomd pittig'. Want die wordt dan vriendelijk gevraagd met een open beenbreuk op eigen houtje naar het ziekenhuis te komen want er zijn geen ambulances meer beschikbaar.
De kroost die even twee vingers in een stopcontact steekt (bij wijze van spreken) of iets inslikt wat ze beter niet zouden doen heeft ook een groter probleem dan 'verdomd pittig' want die mogen over 3 tot 5 werkdagen nog eens proberen.
Dat is code zwart.
Dus ja, dat is nu eenmaal een groter probleem met een zwaardere impact dat meer mensen treft. Dus compleet terecht dat daar de focus op logt.
Dat wil niet zeggen dat die andere problemen verwaarloosbaar zijn, dat die problemen niet bestaan, dat die problemen vanzelf opgelost raken, dat die problemen klein zijn, dat die problemen niet tragisch zijn... Dat zijn ze namelijk wel.
Maar hier geldt dat de kleinere (niet kleine!) problemen van de kleinere groep ondergeschikt is aan de grotere problemen van de grotere groep.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het een of/of verhaal hoeft te zijn, of dat men zich enkel op moet focussen op het voorkomen van code zwart.
Maar als het effectief zover komt dat het of code zwart voorkomen is of die student, ondernemer en gezin met kroost helpen dan zeg ik "sorry student, ondernemer en gezin".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Alleen weet helemaal niemand dat. Als Omikron inderdaad de laatste versie van dit virus is dat hard rond gaat zitten we binnen een paar maanden in de endemische situatie. Krijgen we echter nog een versie die juist meer mensen ziek maakt, dan hebben we een enorm probleem en kun je heel wat langer fluiten naar je endemische situatie.

Maar naar mijn idee is dat het grote probleem in de communictaie van de regering. Ze proberen zekerheden te geven terwijl het helemaal geen zekerheden zijn. Daarmee maken ze beloftes die niet uit komen en worden ze vooral onbetrouwbaar. Aan de andere kant worden ze dat ook als ze het juist niet als zekerheden brengen. Dus wat maatregelen betreft kan de regering het ook nooit goed doen.
Wat de toekomst gaat brengen weten we natuurlijk nooit. Maar de roep om een duidelijke lange termijn visie is groter en groter aan het worden.... En waar andere landen duidelijk stappen maken blijven we hier in nederland driftig elke dag op de rekenmachines tikken bij het uitkomen van de ziekenhuis en besmettingencijfers. Tunnelvisie......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Goed nieuws: https://www.telegraaf.nl/...corona-infectie-voorkomen

Summer of love ❤️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 20:42

pro_6or

amateur_60r

realiteit.wie zegt dat er geen lange termijn plannen worden gemaakt. Boosteren bv was nu mogelijk door de voorraad.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 00:05
stylezzz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:59:
[...]

Wat de toekomst gaat brengen weten we natuurlijk nooit. Maar de roep om een duidelijke lange termijn visie is groter en groter aan het worden.... En waar andere landen duidelijk stappen maken blijven we hier in nederland driftig elke dag op de rekenmachines tikken bij het uitkomen van de ziekenhuis en besmettingencijfers. Tunnelvisie......
De media helpen ook niet echt mee met de ongenuanceerde krantenkoppen wanneer de besmettingscijfers weer stijgen :(.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Heb me altijd al verbaasd waarom de coffeeshops essentieel waren maar nu wordt het een en ander duidelijk :P :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:58

Agent47

I always close my contracts.

Wiet genoeg hier in Nederland _/-\o_ :D
Heel Nederland aan de wiet. Iedereen ineens relaxed ;)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb de berekening van de R-waarde wat fijngeslepen. Deze werkt met een generatietijd van 2.5 dagen. Voor maximale snelheid doe ik geen middeling van de laatste dag-sample (wel van de referentie-periode waartegen hij de groeifactor berekent). Dat betekent dat de waarde wel iets meer op en neer kan springen, je moet het zelf bij het lezen van de tabel een beetje uitvlakken.

Dit is het plaatje:

GGD gecorrigeerd voor storingen | gecorrigeerd voor weekdag | R-waarde
Datum
2021-12-20 12146 12146 12941 0.89
2021-12-21 9395 9395 10202 1.25
2021-12-22 13406 13406 13555 1.15
2021-12-23 13319 13319 12714 1.28
2021-12-24 12472 12472 12078 1.15
2021-12-25 12558 12558 12298 1.20
2021-12-26 11901 11901 11329 1.06
2021-12-27 11436 11436 12184 1.31
2021-12-28 9144 10144 11016 1.66
2021-12-29 15717 14717 14881 1.40
2021-12-30 14777 14777 14106 1.44
2021-12-31 16698 16698 16170 1.22
2022-01-01 15604 15604 15282 1.28
2022-01-02 17475 17475 16636 1.12
2022-01-03 14561 14561 15514 1.12

De offset van geschatte infectiedatum naar rapportagedatum kan er een beetje naast zitten. Maar je ziet wel dat die extreem hoge R-waarde een tijdelijke piek was. Twee effecten:

1. feestdagen i.c.m. mensen die niet zoveel moeite doen om zich aan regels te houden
2. (deze is interessant!) rond die tijd zaten we in de snelste fase van de verdringing delta-omicron. RIVM schat dat omicron op 28-12 dominant werd dus >50% van de infecties veroorzaakte.

Wat gebeurt er als je een mix van delta en omicron hebt, en de omicron variant is twee dagen sneller qua incibatie- en generatietijd dan delta? Je krijgt compressie van positieve tests. Dus bijvoorbeeld op dag X krijg je de rapportage van delta-infecties op dag X-8 en omicron-infecties op dag X-6.

Omstreeks 25-30 dec zaten we dus in de snelste fase van de verdringingscurve. Dat betekent dat delta op dat moment flink aan het dalen was en omicron flink aan het stijgen. Je meet de delta-infecties op een iets eerdere dag (dus hoger) en de omicron-infecties op een iets latere dag (dus ook hoger). Door de verschillende snelheden geeft dat een overrepresentatie van dagelijkse infecties in de dagelijkse positieve tests.

Ik denk dat dit het ontbrekende stukje van de verklaring is voor de nogal extrems R-waarde die RIVM ziet op 27-12 (hun laatste publicatie). Dit en de kortere generatietijd van omicron.

Dat compressie-effect is redelijk uitgespeeld voorbij 3-1; je zit dan op 80% omicron en dan gaat de verdringing niet meer zo hard. Aanvullend zie in een downtrend van 0.11 per week vanwege saturatie en boosters.

Omstreeks infectiedatum 10-1 zou de R-waarde door 1 moeten zakken. Corresponderende rapportagedatum 18-1. Gegeven de weekdageffecten zal 19-1 vermoedelijk een iets hoger getal tonen, dat zou wel eens de piek in positieve tests kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
pro_6or schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:01:
realiteit.wie zegt dat er geen lange termijn plannen worden gemaakt. Boosteren bv was nu mogelijk door de voorraad.
Lol.... boosteren? Waar het kabinet rustig heeft zitten wachten tot de gezondheidsraad begin november daarover een advies uitbracht en toen eens is gaan nadenken hoe dat aangepakt zou kunnen gaan worden?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• t_captain
pro_6or schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Mag ik stellen dat we nu echt hoopvol kunnen zijn dat met Omikron (en hopelijk verdere varianten die besmettelijker en minderziekmakend zijn) dat we echt uit de wurggreep van het virus raken, dat dit wel eens de laatste lock down zou kunnen zijn?

Is het dan gek om nog even af te wachten,het is pas Januari en in April/Mei gaan we pasrichting de zomer dip.
Ik mag hopen dat dit de laatste lockdown is. Het is in ieder geval de laatste lockdown die je aan het volk kunt verkopen.

Ik vind dat je iets te licht denkt over het verlengen van een lockdown. Een lockdown is namelijk niet normaal en mag alleen in urgente en exceptionele omstandigheden worden gebruikt. Ik zie momenteel geen rechtvaardiging meer daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Ik mag hopen dat dit de laatste lockdown is. Het is in ieder geval de laatste lockdown die je aan het volk kunt verkopen.

Ik vind dat je iets te licht denkt over het verlengen van een lockdown. Een lockdown is namelijk niet normaal en mag alleen in urgente en exceptionele omstandigheden worden gebruikt. Ik zie momenteel geen rechtvaardiging meer daarvoor.
Je moet je bij het verlengen van de lockdown afvragen: "zou ik nu een lockdown afkondigen als we niet reeds in een lockdown zaten?". En ik weet vrij zeker dat het antwoord daarop "nee" is :)

Helemaal zonder maatregelen kan nog niet echt denk ik, maar alles verplicht dichthouden is natuurlijk een hele extreme maatregel. Het enige voordeel van deze lockdown is wel geweest dat de ziekenhuizen wat ruimte kregen.

Hoop dat ze nu dan ook even opschieten met die inhaaloperaties :X
YakuzA schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:10:
[...]

Als de ziekenhuizen over een jaartje weer overstromen door een mogelijk nieuwe meer ziekmakende variant, is een nieuwe sluiting van winkels/horeca prima te verkopen.
Over een jaar gaat helemaal niemand nog bezig zijn met corona. Het boeit de meeste mensen nu al amper nog, hoe denk je dat dat over een jaar gaat zijn?

Tegen die tijd gaat de gemiddelde persoon het veel te druk hebben met het kunnen betalen van rekeningen...

[ Voor 22% gewijzigd door Dennahz op 12-01-2022 11:13 ]

Twitter

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Als de ziekenhuizen over een jaartje weer overstromen door een mogelijk nieuwe meer ziekmakende variant, is een nieuwe sluiting van winkels/horeca prima te verkopen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:10
[...]

Zou het niet kunnen dat ze eerst nog een week of twee de avondlockdown kunnen doen? Je zegt zelf ook dat de besmettingen nog wat door zullen stijgen om eind januari hard te dalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
YakuzA schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:10:
[...]

Zelfs dat betwijfel ik. Ik verwacht dat mensen ongeveer nul belangstelling meer hebben voor die problemen en heel weinig tolerantie voor beperkingen. Die groep is redelijk rap aan het groeien en zal een meerderheid vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43
japie06 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Zou het niet kunnen dat ze eerst nog een week of twee de avondlockdown kunnen doen? Je zegt zelf ook dat de besmettingen nog wat door zullen stijgen om eind januari hard te dalen.
Als ik een ongefundeerd gokje mag wagen, eerste stap 5-5 zoals voor de lockdown alleen zonder Horeca. Mocht de opening van de scholen qua piek meevallen dan over twee weken de Horeca tot 20.00 geplaceerd. }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-06 14:53

Dazzler2120

FP ProMod
t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Zelfs dat betwijfel ik. Ik verwacht dat mensen ongeveer nul belangstelling meer hebben voor die problemen en heel weinig tolerantie voor beperkingen. Die groep is redelijk rap aan het groeien en zal een meerderheid vormen.
Maar hoeveel boodschap heeft de overheid eraan of er weinig tolerantie voor is, als het noodzakelijk is?
Iedere lockdown die plaats vindt is de laatste lockdown die te verantwoorden is naar het volk... Totdat er wéér een nieuwe lockdown noodzakelijk is.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Dazzler2120 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:15:
Maar hoeveel boodschap heeft de overheid eraan of er weinig tolerantie voor is, als het noodzakelijk is?
Iedere lockdown die plaats vindt is de laatste lockdown die te verantwoorden is naar het volk... Totdat er wéér een nieuwe lockdown noodzakelijk is.
Zonder draagvlak zal een nieuwe lockdown veel minder effectief zijn, winkels die op deze schaal stiekem open zijn was vorige keer ondenkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
japie06 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Het lijkt mij logisch om komende week de winkels en sport open te doen, en geplaceerde horeca, maar wel met een avondsluiting.

Het centrale getal om de komende week te volgen is de mate waarin de gestegen positieve tests wel of niet terugkomen in de oudere leeftijdsgroep. Tot nu toe blijft het mooi geisoleerd bij jongeren, dart gaat eigenlijk al iets langer goed dan ik had verwacht. Ik verwacht wel dat de infecties op enig moment wat meer bij ouderen terecht gaan komen, mijn model voorspelt nog steeds een toename van instroom in het ziekenhuis met 60-70% vanaf het dal in week 1. Daar moet ik bij zeggen: ik verwacht niet dat deze stijging ook een stijging van de bezetting in de ziekenhuizen zal veroorzaken. Stabilisatie op de verpleegafdeling, IC daalt door.

Als het cijfer beter dan verwacht blijft, dan ontstaat reeds 1 week later ruimte voor de volgende versoepelingen. Ik denk dat hoger en beroepsonderwijs dan boven op de lijst komen. Ontwikkelen de cijfers conform mijn model, dan zou ik 1 week extra vertragen.

[ Voor 7% gewijzigd door t_captain op 12-01-2022 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Dazzler2120 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Je ziet nu toch al meer burgerlijke ongehoorzaamheid? Dat gaat t.z.t. nog veel meer zijn ;) Als het echt nodig is (een nieuwe dominante variant des doods) dan is het misschien wat anders, maar de kans is natuurlijk niet groot dat dat gaat gebeuren.

@t_captain van sommige mensen vind ik het jammer dat zij het beleid niet uitmaken, jij bent er één van. Heb soms echt het idee dat de mensen van het OMT maar wat doen. Hebben ze het eigenlijk ooit écht bij het goede eind gehad?

[ Voor 15% gewijzigd door Dennahz op 12-01-2022 11:19 ]

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57
Dennahz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:10:

Hoop dat ze nu dan ook even opschieten met die inhaaloperaties :X
Ik heb slecht nieuws voor je: Dat gaat nog even duren, want momenteel zitten alle dokters en verpleegkundigen thuis in quarantaine.

Bij mijn vrouw in het ziekenhuis is het zo erg dat op zeer korte termijn mogelijk alle planbare zorg op de gynaecologie afdeling wordt uitgesteld. Dat houdt in: Als je moet bevallen, en er is nog een dokter beschikbaar: Kom maar langs. Geen dokter vrij : Zoek maar een ander ziekenhuis.
Heb je iets anders dan een baby die er NU uit moet... zoek maar een ander ziekenhuis.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:36

Dennis1812

Amateur prutser

Theebag schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Als ik een ongefundeerd gokje mag wagen, eerste stap 5-5 zoals voor de lockdown alleen zonder Horeca. Mocht de opening van de scholen qua piek meevallen dan over twee weken de Horeca tot 20.00 geplaceerd. }:O
Denk je serieus dat we tot 5 mei in lockdown zitten?
Daar geloof ik weinig van met de huidige cijfers en voorspellingen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1 ... 177 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.