Dat is niet pragmatisch denken, dat is wensdenken.Patriot schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:06:
[...]
Het was geen statement maar een duiding van het standpunt; dat ze er zo tegenaan kijken. Als je heel pragmatisch denkt beredeneer je je dus die situatie in.
Al noem je het fantaseren, je krijgt het er hoe dan ook lastig uit. Anders dan "het werkt gewoon niet zo" hoor je er ook niet echt tegen. Zonder de privacy van alle mensen op de IC grondig te grabbel te gooien ga je natuurlijk ook niet echt makkelijk met overtuigende gegevens komen. En dan nog heb je een deel die je cijfers in beginsel niet wil vertrouwen, daar valt sowieso geen land mee te bezeilen.migchiell schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:09:
[...]
Dat is niet pragmatisch denken, dat is wensdenken.
Is dat echt een wezenlijk argument tegen 2G? Het blijft toch gewoon een kwestie van gevaccineerd of genezen? Of bedoel je ook te zeggen dat de verhouding wel- en niet-gevaccineerden niet zo sprekend is als hij lijkt?t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:07:
[...]
Eens. Ik ben ook niet voor het opzettelijk verspreiden van omicron als soort van vaccin of opzettelijk massaal laten rondgaan. Dat zou een riskante onderneming zijn.
Maar, kennelijk gaat dat toch gebeuren (getuige het artikel dat stelt dat 50% van de EU corona zal krijgen). En als het dan toch gebeurt, dan ondermijnt het het bestaansrecht van 2G.
De mensen die zich niet lieten vaccineren, zijn in aanzienlijke meerderheid geimminuseerd door infecties. Waardoor ze ook een bepaalde hoeveelheid immuniteit opbouwen en er geen reden meer is om ze uit te sluiten in hun bescherming.
Nu neem ik Bruls niet echt serieus. Die waait heel makkelijk met de regering mee.
Ben ik met je eens, wat hij roept lijkt vaak voor de bühne en dan vooral met het doel de samenleving het gevoel te geven dat ze zijn gehoord, om na het veiligheidsberaad weer iets totaal anders te zeggen.martwoutnl schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:14:
[...]
Nu neem ik Bruls niet echt serieus. Die waait heel makkelijk met de regering mee.
Ik meen dat hij tijdens een eerdere lockdown ook zoiets geroepen, en klapte daarna keihard op een restaurant in z'n eigen gemeente dat besloot open te gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 11-01-2022 14:17 ]
Juist nu. Nu is immers prima zichtbaar waar de knelpunten zitten en kan je met hele goede, bijna realtime, argumenten komen waarom iets anders moet en kan. De gestandaardiseerde procedure werkt niet goed genoeg in de pandemie en nu is de kans om deze bij te schaven.bazzemans schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:09:
[...]
Dat stel ik ook niet. Ik stelde dat het heel begrijpelijk is dat zorgmedewerkers als een wesp gestoken reageren en zelfs de zorg verlaten doordat nu in deze crisis door sommigen wordt geopperd dat er een discussie moet worden gevoerd over de efficiëntie. Dat is niet zoals jij stelde "enigszins begrijpelijk". Dit is gewoon by far het slechtste moment om dat te doen.
Dat zou hetzelfde zijn als de brandweerlieden die aan komen rijden bij een brand staand pand en daar ter plekke eerst de huidige gestandaardiseerde procedure ter discussie gaan brengen op de stoep van dat pand. Laat ze verdomme gewoon die brand blussen. En laten we ook niet doen of het zorgpersoneel gewoon hun werk kunnen blijven doen, terwijl er gediscussieerd wordt over hun efficiëntie. Laat ze vooral onderdeel van die discussie zijn, maar dat kan dus niet NU.
Verder over het moment: Zo'n Girbes is hoofd IC VUmc, hij draagt toch ook nu bij aan de discussie? Het is als met elke verandering, je hebt mensen die meegaan en mensen die zich ingraven. Uiteindelijk is er nooit of altijd een moment om zaken te wijzigen.
Je hoeft ook niet al het zorgpersoneel erbij te betrekken overigens en al zeker niet in die mate dat het werk eronder gaat lijden.
Laat hem maar wat knopen doorhakken, vanuit de praktijk zal hij er gerust wat op het oog hebben.Dit wat jij stelt is de afgelopen tijd ook gewoon gebeurd en zal Ernst Kuipers ook doen. Die steekt net weer iets anders in elkaar, heeft een andere achtergrond en zal zich door andere bronnen laten informeren, waardoor het er net weer anders uit gaat zien. Daar zal vervolgens ook weer niet iedereen het er mee eens zijn. En zijn er anderen die oproepen dat het breder moet worden bekeken. Dat is gewoon begrensd.
Ik bedacht mij trouwens dat Hugo de Jonge ook die Rotterdamse mentaliteit zou moeten hebben, echter wist hij dat aardig negatief te verbloemen met zijn arrogantie die uit een andere stad leek te komen
Vaak hangt het af van de constraints die je (wenst) toe te passen en vooral ook niet toe te passen.autje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:04:
[...]
Het was ook een beetje een open-deur-vraag.
Zou het niet primair om het beter maken van patiënten moeten gaan? Ik snap dat de zorgkosten de pan uitrijzen. Maar waarom is de eerste gedachte dan: "we moeten het efficiënter maken"? Kijk eerst eens naar de oorzaken van die stijgende zorgkosten voordat je met een standaard oplossing komt. Maar men ziet dat het geld kost, en dan is de Pavlov-reactie: efficiëntie!
Zoals al eerder gezegd, daar is de zorg het proces niet voor.
Uiteindelijk optimaliseer je met een beetje pech naar zoiets toe waardoor het uiteindelijk niet eens efficiënter is , maar als nog weg lekt naar iets wat je niet of niet goed meet of niet wilt weten. Uiteindelijk is het even of minder efficiënt en vaak als bijwerking ook een stuk minder prettig.
Eigenlijk is AI (of beter machine learning) alleen daarom al briljant, voorstelde uitkomsten en oplossingen laten vaak vrij genadeloos zien welke constraints je niet hebt aangebracht.
Enkele constraint: Zo min mogelijk mensen dood door corona met zo min mogelijk kosten .... AI bijvb. meest efficient: preventief de mensheid ruimen met wat fake info en een full nuclear war ...
Enzovoorts.
We lossen zelden problemen op, we verplaatsen ze waar diegene die voldoende macht heeft (op welke wijze dan ook) ze het minste vervelend vindt (qua tijd, plaats, bevolkingsgroep die er last van heeft, noem maar een berg criteria).
Weekdagfactoren LCPS ziekenhuisopnames (dec 2021):hoevenpe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:02:
[Embed]
Instroom:
Kliniek: 146 (gisteren: 115)
IC: 21 (gisteren: 21)
Mon 0.80
Tue 1.22
Wed 1.11
Thu 1.05
Fri 0.95
Sat 1.05
Sun 0.82
Weekdag-gecorrigeerde instroom 120.
Mijn prognose gata uit van 10% stijging deze week t.o.v. vorige week, maar dit getal zit weer iets onder het gemiddelde van vorige week (125). We liggen op koers naar +0 ... +5%.
Voor de IC verwacht ik een stabiele instroom van ongeveer 20 patienten per dag Weekdagen spelen daarin minder een rol. Het nieuwe getal is netjes in lijn.
Voor de verpleegafdeling verwacht ik deze week een gemiddelde uitstroom tussen 170 en 190 patienten. Deze uitroom zal naar verwachting redelijk stabiel zijn (neerwaartse invloed van minder aanwezige patientgen <--> opwaartse invloed van meer omicron en minder delta).Uitstroom:
Kliniek: 174 (gis: 58)
IC: 31 (gis: 22)
Voor de IC een stabiele uitstroom van ongeveer 30, ook stabiel.
Ziek ook: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70172250
Dit maakt de de Volkskrant ervan.Live
14:12
Opnamecijfers dalen nauwelijks meer, minder dan 1.500 patiënten in ziekenhuis
De instroom van nieuwe coronapatiënten in de Nederlandse ziekenhuizen is de afgelopen week gestabiliseerd, dat meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). De stabilisatie komt na ruim vijf weken van daling. Deze week meldde het LCPS dagelijks gemiddeld 143 nieuwe opnamen. Het weekgemiddelde van het aantal opnamen schommelt al 6 dagen rond de 145 per dag. Vergeleken met de hele voorgaande week dalen de cijfers nog wel licht, er zijn 10 procent minder coronapatiënten opgenomen dan vorige week.
Op de intensive care daalt het aantal opnamen nog wel vrij snel. Van de opgenomen patiënten komen er dagelijks gemiddeld 16 terecht op de intensivecareafdelingen, 26 procent minder dan vorige week. Sinds gistermiddag zijn 167 covidpatiënten nieuw opgenomen, van wie 21 op de ic, en hebben 205 personen het ziekenhuis verlaten.
[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 11-01-2022 14:21 ]
Ik denk dat de roep om efficiëntie die hier vanmiddag is gedaan niet gaat om het efficiënter omspringen met geld, maar met de beschikbare middelen om coronapatiënten te verzorgen zodat de capaciteit hoger is.autje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:04:
[...]
Het was ook een beetje een open-deur-vraag.
Zou het niet primair om het beter maken van patiënten moeten gaan? Ik snap dat de zorgkosten de pan uitrijzen. Maar waarom is de eerste gedachte dan: "we moeten het efficiënter maken"? Kijk eerst eens naar de oorzaken van die stijgende zorgkosten voordat je met een standaard oplossing komt. Maar men ziet dat het geld kost, en dan is de Pavlov-reactie: efficiëntie!
Zoals al eerder gezegd, daar is de zorg het proces niet voor.
Hier zijn we het gewoon oneens. In mijn beleving moet je onder het zorgpersoneel ook eigenaarschap zien te organiseren voor dit probleem (daarvoor hoef je ze niet allemaal te gebruiken, maar op dit moment hebben we ze echt allemaal nodig aan het bed), anders zal er structureel niets veranderen. Juist de managers (zoals hoofd IC's) worden vaak als degenen gezien die ervoor zorgen dat zoektocht naar efficiëntie uitmondt in een negatieve last voor de medewerkers die in het primaire proces staan. Dat is de laatste tijd juist schrijnend duidelijk geworden, getuigen de ervaringen die juist nu steeds vaker in praatprogramma's naar voren komen.Wolly schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:17:
[...]
Juist nu. Nu is immers prima zichtbaar waar de knelpunten zitten en kan je met hele goede, bijna realtime, argumenten komen waarom iets anders moet en kan. De gestandaardiseerde procedure werkt niet goed genoeg in de pandemie en nu is de kans om deze bij te schaven.
Verder over het moment: Zo'n Girbes is hoofd IC VUmc, hij draagt toch ook nu bij aan de discussie? Het is als met elke verandering, je hebt mensen die meegaan en mensen die zich ingraven. Uiteindelijk is er nooit of altijd een moment om zaken te wijzigen.
Je hoeft ook niet al het zorgpersoneel erbij te betrekken overigens en al zeker niet in die mate dat het werk eronder gaat lijden.
Hier ga ik niet op reageren, want het is een nietszeggende oneliner en bovendien op de man wat De Jonge betreft.[...]
Laat hem maar wat knopen doorhakken, vanuit de praktijk zal hij er gerust wat op het oog hebben.
Ik bedacht mij trouwens dat Hugo de Jonge ook die Rotterdamse mentaliteit zou moeten hebben, echter wist hij dat aardig negatief te verbloemen met zijn arrogantie die uit een andere stad leek te komen
Je hoeft niet al het personeel los te betrekken nee.Wolly schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:17:
[...]
Juist nu. Nu is immers prima zichtbaar waar de knelpunten zitten en kan je met hele goede, bijna realtime, argumenten komen waarom iets anders moet en kan. De gestandaardiseerde procedure werkt niet goed genoeg in de pandemie en nu is de kans om deze bij te schaven.
[...]
Laat hem maar wat knopen doorhakken, vanuit de praktijk zal hij er gerust wat op het oog hebben.
Maar een hoofd intensivist heeft weinig tot geen kijk op hoe verpleegkundigen werken.
Hij heeft dit een beetje op de IC. Maar nauwelijks op de afdeling.
Hiervoor heb je de VAR (verpleegkundige advies raad, niet verwarren met dat voetbal ding). Die zouden actief betrokken moeten worden bij dit soort vraagstukken en ook uitgenodigd moeten worden.
Dat gebeurd mijn inziens te weinig.
Het merendeel van het personeel zijn (HBO) verpleegkundigen. Desondanks zijn ze wel degene met het minste spreektijd. Daar ligt een belangrijk verbeterpunt.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat het zich snel en vrij algemeen kan gaan verspreiden, waarbij je dan toch speciale aandacht mag hebben voor alle booster"twijfelaars" die denken aan een soort "strategisch boosteren" te kunnen gaan doen.t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:07:
[...]
Eens. Ik ben ook niet voor het opzettelijk verspreiden van omicron als soort van vaccin of opzettelijk massaal laten rondgaan. Dat zou een riskante onderneming zijn.
Maar, kennelijk gaat dat toch gebeuren (getuige het artikel dat stelt dat 50% van de EU corona zal krijgen). En als het dan toch gebeurt, dan ondermijnt het het bestaansrecht van 2G.
Mjah dat zou ik ook hopen, al meer dan een jaar zeg maar, maar tot nu toe lijkt die poel toch schier oneindig te zijn, anders zou ik toch nog een heel stuk minder ongevaccineerden in ziekenhuizen verwachten.De mensen die zich niet lieten vaccineren, zijn in aanzienlijke meerderheid geimminuseerd door infecties. Waardoor ze ook een bepaalde hoeveelheid immuniteit opbouwen en er geen reden meer is om ze uit te sluiten in hun bescherming.
Of bedoel je nadat er nu nog een omicron golf(je) overheen gewalst is ?
Dat de opnames "nauwelijks meer dalen" moet de Volkskrant niet zo negatief kaderen.RodeStabilo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:20:
[...]
Toch een beetje een negatieve spin in de Volkskrant
Ik verwacht dat ze reeds aan het stijgen zijn. Model +10% voor de periode 8-14 jan tov 1-7 jan), actuals 8 t/m 11 jan LCPS +0 ,.. +5%. Voor de komende weken verwacht ik nog eens 50% stijging in opnames. Maar zelfs met die verwachting zie ik geen nieuwe golf in de bezetting van de ziekenhuisbedden ontstaan. Eerder een korte stabilisatie in een dalende trend. Voor de IC zelfs een mooie doorlopende daling met 70 patienten per week.
@t_captain
Met deze cijfers en dagelijkse bevestiging van het positieve vooruitzicht is het openen van winkels, amateursport en hoger onderwijs toch gewoon mogelijk of mis ik iets?
Met deze cijfers en dagelijkse bevestiging van het positieve vooruitzicht is het openen van winkels, amateursport en hoger onderwijs toch gewoon mogelijk of mis ik iets?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
En dan liefst nog met een reactiemogelijkheid, blijven mensen nog langer hangen.codex schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:54:
[...]
Content is key, en als er negatieve- en positieve emoties uit voortkomen is dat goed voor de leescijfers
Ik heb er eerder vandaag over geschreven. Ik verwacht dat de R-waarde omstreeks eind deze week door 1 zakt (infectiedatum => 1 week later in de GGD cijfers).hoevenpe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:23:
@t_captain
Vanaf begin volgende week ontstaat er ruimte voor versoepelingen, met ongeveer 11 procentpunt R-waarde per week. Het is een maatschappelijke keuze hoeveel van deze ruimte we willen gebruiken voor versoepelingen en hoeveel we ongebruikt willen laten opdat de zorg meer lucht krijgt. Als we half/half verdelen, kunnen bijvoorbeeld de winkels en restaurants en amateursport open.
Voor hoger onderwijs zou ik even willen wachten tot de incidentie onder twintigers een beweging naar het midden inzet. Die groep is wel heel erg de kar aan het trekken momenteel.
Kan jij de opnames per leeftijdgroep als deel van de besmettingen x periode onderscheiden?t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:22:
[...]
Dat de opnames "nauwelijks meer dalen" moet de Volkskrant niet zo negatief kaderen.
Ik verwacht dat ze reeds aan het stijgen zijn. Model +10% voor de periode 8-14 jan tov 1-7 jan), actuals 8 t/m 11 jan LCPS +0 ,.. +5%. Voor de komende weken verwacht ik nog eens 50% stijging in opnames. Maar zelfs met die verwachting zie ik geen nieuwe golf in de bezetting van de ziekenhuisbedden ontstaan. Eerder een korte stabilisatie in een dalende trend. Voor de IC zelfs een mooie doorlopende daling met 70 patienten per week.
Concreet: 2 weken na besmettingen stijgen ziekenhuisopnames. Verhouding in 20-30 0,1%, 30-50 0,8% etcetera. Getallen zijn fictief, maar volgens mij zou je die verhoudingen en trends van een week of 6 geleden eens willen vergelijken met nu, nu Omikron dominant is.
Of anders: hoe groot is de kans dat we ons nog wat rijk rekenen als besmettingen toch de 'ouderen' bereiken? Als dat gebeurt, want wellicht voorkomt het boosteren dat dus.
Als "genezen" ook telt, dan is het al een stuk eerlijker.Patriot schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:13:
[...]
Is dat echt een wezenlijk argument tegen 2G? Het blijft toch gewoon een kwestie van gevaccineerd of genezen? Of bedoel je ook te zeggen dat de verhouding wel- en niet-gevaccineerden niet zo sprekend is als hij lijkt?
Dat betreft de morele kant van de zaak. Maar er is ook een technische kant. De "kwetsbare" groep die je met 2G wil beschermen, is al beschermd omdat ze door eerdere infecties immuniteit hebben opgebouwd. Waarom dan nog 2G?
Dit inderdaad.bazzemans schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:57:
[...]
Ik schrik er vooral van dat er dus binnen onderwijsinstellingen niks hiervoor is georganiseerd. Hoewel het mij ook niet verbaast aan de hand van de ervaring die ik heb met het volgen van een masteropleiding tijdens Corona. Vooral passief, afwachtend en klagend over wat er op hen afkomt. Dat het voor centrale examens wat lastiger ligt, begrijp ik dat nog wel. Daar waar de onderwijsinstelling zelf het onderwijs- en examenreglement bepaald, zou daar m.i. wel een wat pragmatischere insteek mogen zijn in een situatie als deze.
Mijn jongste zit in de medezeggenschapsraad als vertegenwoordigster van de leerlingen. Heeft maanden geleden al aangegeven dat het wellicht handig is als er een draaiboek komt voor als er weer een lockdown zou komen, met name voor eindexamenklassen (waar zij dus ook in zit).
Maar je raadt het al: helemaal niks. De lockdown in december kwam zogenaamd als een donderslag bij heldere hemel. Niks voorbereid, Pavlov-reactie: alle toetsen worden opgeschort. Dit hoewel de lessen aan eindexamenklassen blijkbaar gewoon door hadden mogen gaan, wat dus niet gebeurde. En nu wordt ze geconfronteerd met het gegeven dat als ze die ene kans die er nog is door eigen toedoen zou missen ze het hele jaar over mag doen.
Ja, dan zou ik ook zoiets hebben van bekijk het allemaal maar lekker.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Volgens mij was het zo:t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:31:
[...]
Als "genezen" ook telt, dan is het al een stuk eerlijker.
Dat betreft de morele kant van de zaak. Maar er is ook een technische kant. De "kwetsbare" groep die je met 2G wil beschermen, is al beschermd omdat ze door eerdere infecties immuniteit hebben opgebouwd. Waarom dan nog 2G?
3G = Gevaccineerd, Genezen of Getest. Toegang met vaccinatiebewijs, herstelbewijs of negatieve test <24u geleden
2G = Gevaccineerd of genezen. Toegang met vaccinatiebewijs of herstelbewijs
2G+ = Gevaccineerd én getest of genezen én getest. Toegang met vaccinatie- of herstelbewijs in combinatie met negatieve test < 24u geleden.
Volgens mij is 2G de insteek, met de voorwaarde dat het vaccinatie- en of herstelbewijs niet ouder is dan X maanden.
[ Voor 0% gewijzigd door Patriot op 11-01-2022 14:37 . Reden: even de nadrúk op het goede woord leggen ]
Precies. Er zit traditioneel nog een boel hiërarchie in de zorg (een ziekenhuis), terwijl de onderzoeken van de laatste jaren uitwijzen hoe essentieel de rol van de verpleegkundige (MBO of HBO doet er dan niet eens toe) is voor het leveren van kwalitatief goede en efficiënte zorg.Dennis1812 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:21:
[...]
Je hoeft niet al het personeel los te betrekken nee.
Maar een hoofd intensivist heeft weinig tot geen kijk op hoe verpleegkundigen werken.
Hij heeft dit een beetje op de IC. Maar nauwelijks op de afdeling.
Hiervoor heb je de VAR (verpleegkundige advies raad, niet verwarren met dat voetbal ding). Die zouden actief betrokken moeten worden bij dit soort vraagstukken en ook uitgenodigd moeten worden.
Dat gebeurd mijn inziens te weinig.
Het merendeel van het personeel zijn (HBO) verpleegkundigen. Desondanks zijn ze wel degene met het minste spreektijd. Daar ligt een belangrijk verbeterpunt.
Opnames zijn voor het grootste deel 70+ (daaronder ongevaccineerden en ook gevaccineerden) en voor een kleiner deel 50-69 (ongevaccineerden). Ik richt op die leeftijdsgroepen, de rest is klein bier.ZieMaar! schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:29:
[...]
Kan jij de opnames per leeftijdgroep als deel van de besmettingen x periode onderscheiden?
Concreet: 2 weken na besmettingen stijgen ziekenhuisopnames. Verhouding in 20-30 0,1%, 30-50 0,8% etcetera. Getallen zijn fictief, maar volgens mij zou je die verhoudingen en trends van een week of 6 geleden eens willen vergelijken met nu, nu Omikron dominant is.
Of anders: hoe groot is de kans dat we ons nog wat rijk rekenen als besmettingen toch de 'ouderen' bereiken? Als dat gebeurt, want wellicht voorkomt het boosteren dat dus.
Mijn model calculeert al in dat de besmettingen na lange tijd alsnog de ouderen bereiken.
Klein stukje achtergrond.
* opnames volgen typisch een dag of 10-14 na infectie. Bij omicron mogelijk 2 dagen sneller dan delta.
* rapportage van positieve tests zit typisch 8 a 9 dagen na infectie. Ook daar mogelijk 2 dagen versnelling bij omicron.
* het verschil tussen de twee curves sec is een halve week.
* eind december ging het goed: de toename van effectieve boosters in de oudere generatie zorgde ervoor dat de verhoiuding tussen incidentie in deze leeftijdsgroepen omgekeerd evenredig daalde met de algemene toename van incidentie.
De grafiek "Positieve testen per leeftijdsgroep door de tijd heen" toont een mooie horizontale lijn bij 60+.
* naar de toekomst toe is het effect van toenemende boosters een keer uitgespeeld. Dat betekent dat de ouderen meer in sync gaan bewegen met de incidentie in het algemeen.
Op grond van dat laatste punt heb ik de vertwachting uitgesproken dan de opnames zo'n 60-70% zullen stijgen vanaf het dal in week 1.
Maar zelfs met deze verwachting, zie ik de druk op de ziekenhuizen niet oplopen.
Ik krijg een beetje het gevoel @t_captain dat je elke dag je prognoses naar beneden moet bijstellen omdat de verwachtingen meevallen
.
Maar even een andere vraag... is de ziekenhuisbezetting in de UK nou echt momenteel zo'n groot probleem momenteel of daalt het daar ook allemaal al weer? Omdat Van Dissel daar nou weer aan refereert...
Maar even een andere vraag... is de ziekenhuisbezetting in de UK nou echt momenteel zo'n groot probleem momenteel of daalt het daar ook allemaal al weer? Omdat Van Dissel daar nou weer aan refereert...
Ik zie in de context van omicron en de verwachtingen voor de endemische fase die aan het inzetten is gewoon geen noodzaak om elke keer een toegangscode te blijven tonen. Dat moet iets heel tijdelijks zijn.Patriot schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:35:
[...]
Volgens mij was het zo:
3G = Gevaccineerd, Genezen of Getest. Toegang met vaccinatiebewijs, herstelbewijs of negatieve test <24u geleden
2G = Gevaccineerd of genezen. Toegang met vaccinatiebewijs of herstelbewijs
2G+ = Gevaccineerd én getest of genezen én getest. Toegang met vaccinatie- of herstelbewijs in combinatie met negatieve test < 24u geleden.
Volgens mij is 2G de insteek, met de voorwaarde dat het vaccinatie- en of herstelbewijs niet ouder is dan X maanden.
Bovendien: hoe vaak moet een jonge en gezonde inwoner zich laten prikken? Elke 9 maanden? Ook in 2022 en 2023? Een aanzienlijk deel zal liever naar een coronafeestje gaan denk ik.
https://ourworldindata.or...nts-hospital?country=~GBRDennis schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:42:
Ik krijg een beetje het gevoel @t_captain dat je elke dag je prognoses naar beneden moet bijstellen omdat de verwachtingen meevallen.
/f/image/aNXgrFVyVR0Od6fMGGYrvYf7.png?f=fotoalbum_large)
Zo te zien lijkt het sinds 25 dec alleen maar te stijgen in de UK.
[ Voor 28% gewijzigd door Turdie op 11-01-2022 14:47 ]
79% stijging in 9 dagen tijd. Of het behapbaar is weet ik niet, ook grote personeelstekorten door besmet personeel. UK lijkt wel over die piek heen qua besmettingen, opnames hobbelen daar altijd een tijdje achteraan natuurlijk.Dennis schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:42:
Ik krijg een beetje het gevoel @t_captain dat je elke dag je prognoses naar beneden moet bijstellen omdat de verwachtingen meevallen.
Ik probeer realistisch te voorspellen, waar ik onzeker ben neig ik naar conservtieve aannames.Dennis schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:42:
De ideale uitkomst is als de werkelijkheid spot on met de prognose is, waarbij ik inderdaad liever zie dat het net iets beter is dan net iets slechter.
Tot nu toeontwikkelt de realitiet zich in lijn mijn mijn prognose, waarbij de instroom in de ziekenhuizen over de afgelopen 4 dagen zo'n 5 a 6% onder mijn prognose zit.
Het grootste probleem is de combinatie van een nog altijd aanzienlijk aantal patienten met een grote uitval onder het personeel. De ziekenhuizen die alarmfase afkondigden, deden dat niet omdat de ambulances in een lange rij voor de deur stonden, maar omdat ze geen mogelijkheden meet hadden om voldoende personeel in te zetten om de voorspelde golf het hoofd te bieden.Maar even een andere vraag... is de ziekenhuisbezetting in de UK nou echt momenteel zo'n groot probleem momenteel of daalt het daar ook allemaal al weer? Omdat Van Dissel daar nou weer aan refereert...
Een herstelbewijs is op de meeste plaatsen korter geldig dan een vaccinatie. En in bijvoorbeeld de VS helemaal niet.t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:43:
[...]
Ik zie in de context van omicron en de verwachtingen voor de endemische fase die aan het inzetten is gewoon geen noodzaak om elke keer een toegangscode te blijven tonen. Dat moet iets heel tijdelijks zijn.
Bovendien: hoe vaak moet een jonge en gezonde inwoner zich laten prikken? Elke 9 maanden? Ook in 2022 en 2023? Een aanzienlijk deel zal liever naar een coronafeestje gaan denk ik.
Grofweg de helft van de piek vorige winter. Kortom... druk, maar behapbaar. Neem daarbij dat het vooral belasting is voor de kliniek en niet zozeer de IC. Kortere ligduur, en uberhaupt dus mensen die per toeval positief testen en überhaupt niet voor covid in het ziekenhuis kwamen.....
Dennis schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:42:
Laten we het zo zeggen dat de NHS echt piept en kraakt.Will any part of the NHS need to in effect commandeer their local private hospital(s)? The deal is “another NHS insurance policy”, one health service boss says. The fact that at least 24 trusts in England have had to declare a major alert since New Year’s Day, because they could not cope with the level of demand they were facing, especially with so many staff off sick because of Omicron, suggests the arrangement may have to be triggered, especially with Covid admissions rising in many regions – up 7% in 24 hours on Monday in both the north-west and south-west, for example.
[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 11-01-2022 14:50 ]
Toch ook mooi om te zien dat ze daar geen code zwart hebben maar uitwijken naar prive ziekenhuizen.eric.1 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:49:
[...]
[...]
Laten we het zo zeggen dat de NHS echt piept en kraakt.
Zijn dat medische centra die wij hier gebruiken bij plastische chirurgie etc?
Linkdrop: https://www.telegraaf.nl/...heden-voor-nieuwe-vaccins
Dit opent mogelijkheden voor een nieuwe generatie van vaccins. maar heeft ook goede perspectieven voor langdurige immuniteit na herstel van een omicron-infectie.Covid-immuniteit blijkt hoe langer hoe ingewikkelder. De immuniteit na een vaccinatie neemt met de tijd af en wie al eens corona had kan toch nog steeds besmet raken met de nieuwe omicronvariant. Maar er is ook een lichtpuntje. Want de inwendige T-cellen opgewekt na infectie met coronavirussen die enkel verkoudheden veroorzaken, zouden een verschil kunnen maken bij het bieden van bescherming tegen Covid-19.
Sinds september 2020 werden 52 gezinnen onderzocht waarbij er iemand positief had getest op corona. Er werd gekeken naar de inwendige T-cellen in het bloed van de gezinsleden van de Covid-patiënten. In mensen die PCR-negatief bleven vond men T-cellen tegen corona. De enige verklaring die men kon geven was dat deze T-cellen al veel eerder waren opgewekt door vroegere infecties met coronavirussen die verkoudheden veroorzaken. Uit de resultaten bleek dat de 26 mensen die geen infectie ontwikkelden significant hogere niveaus hadden van die T-cellen dan mensen die wel geïnfecteerd raakten.
de NHS kraakte en piepte voordien ook aleric.1 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:49:
[...]
[...]
Laten we het zo zeggen dat de NHS echt piept en kraakt.
Do { Ping } while ( LOL )
Het glas is voor de media overduidelijk half leeg:
Aantal besmettingen blijft exploderen, daling in ziekenhuizen vlakt af
Bijna 590.000 mensen gingen in de voorbije week naar de teststraten, 66 procent meer dan een week eerder. Van hen testte 34,2 procent positief op het virus: niet eerder was dat percentage zo hoog.
Dat resulteerde vorige week ook meermaals in een recordaantal dagelijkse positieve tests. Het record werd op 7 januari gemeld, toen bijna 35.000 meldingen van positieve tests binnenkwamen. Dat was deels door een storing een dag eerder.
Een week eerder lag het aantal positieve tests ook al 34 procent hoger. De stijgende coronacijfers lagen al in de lijn der verwachting vanwege de besmettelijkere omikronvariant. Daardoor stijgt het aantal herinfecties ook flink. Waar in de zomer tot half december gemiddeld 3 procent van de vastgestelde besmettingen een herinfectie betrof, is dat op dit moment zo'n 13 procent.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
De huisarts is toch overal goed voor als er nergens een plek is in de herberg?Dennis1812 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:21:
[...]
Die vraag wilde ik net stellen.
Thuiszorg loopt over, hospice loopt over. Er is geen enkele tak van zorg die geen enorme personeelstekorten heeft.
(ja, ik ben zelf huisarts)
Was het maar zoon feestbrothermaynard schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:59:
[...]
De huisarts is toch overal goed voor als er nergens een plek is in de herberg?![]()
Naar huis mochten ze niet. Dus de huisarts hoeft er dan niks mee denk ik.
Ik zie de huisarts als een soort skilled servicedesk, de huisarts doet kleine dingen zelf en voor de rest verwijst hij je door naar andere zorgverleners.brothermaynard schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:59:
[...]
De huisarts is toch overal goed voor als er nergens een plek is in de herberg?![]()
Het meest interessante in dit stuk vind ik het herinfectie-cijfer. 13% is nog best laag in mijn ogen.hoevenpe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:57:
Het glas is voor de media overduidelijk half leeg:
[...]
Ben het met je eens, vrees alleen dat de huidige ontwikkelingen daar niet echt heel veel mee te maken hebben. De verantwoording van 2G is een vermindering van de zorgdruk, als dat wezenlijke resultaat blijft bestaan (wat ik overigens niet zonder meer als waarheid durf aan te nemen) dan staat die verantwoording nog.t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:43:
[...]
Ik zie in de context van omicron en de verwachtingen voor de endemische fase die aan het inzetten is gewoon geen noodzaak om elke keer een toegangscode te blijven tonen. Dat moet iets heel tijdelijks zijn.
Verder ben ik het wel met je eens hoor, ik denk ook niet dat het goed plan is om er echt op in te zetten. Ik denk alleen dat de argumenten voor en tegen niet zo heel erg veranderen naar aanleiding van de huidige situatie.
Positieve tests zitten iets voorbij de piek, ziekenhuisopnames op de piek, bezetting zal nog iets oplopen. Piekniveau zal op een dikke 20.000 landen. Dat is net boven de helft van vorig jaar. Capaciteitsprobleem zit in de beschikbaarheid van personeel.Turdie schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:45:
[...]
https://ourworldindata.or...nts-hospital?country=~GBR
[Afbeelding]
Zo te zien lijkt het sinds 25 dec alleen maar te stijgen in de UK.
Ik dacht dat coronavirussen alomtegenwoordig waren, is het dan toch voor de hand liggend dat een aanzienlijk deel van de mensen daar nog nooit mee in aanraking is geweest?t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:53:
Linkdrop: https://www.telegraaf.nl/...heden-voor-nieuwe-vaccins
[...]
Dit opent mogelijkheden voor een nieuwe generatie van vaccins. maar heeft ook goede perspectieven voor langdurige immuniteit na herstel van een omicron-infectie.
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 11 januari 2022
Positief getest: 29.107
Totaal: 3.400.076 (+29.039 ivm -68 corr.)
Perc. positief 03 jan - 09 jan: 34,2%
Opgenomen: 146
Huidig: 1.102 (-28)
Opgenomen op IC: 21
Huidig IC Nederland: 386 (-10)
Huidig IC Duitsland: 9 (+0)
Overleden: 18
Totaal: 21.106 pic.twitter.com/mAGrRlHNrH
mag weg
[ Voor 97% gewijzigd door Plenkske op 11-01-2022 15:19 ]
https://www.ad.nl/binnenl...alen-nog-steeds~a2595cfe/
Enorme stijging aantal coronagevallen onder jongeren
Onder jongeren stijgt het aantal nieuwe coronagevallen explosief. Het aantal positieve tests is meer dan verdubbeld onder mensen die 15 tot 30 jaar oud zijn. Het RIVM registreerde in de afgelopen week meer dan 200.000 positieve tests. Hieronder zijn 62.752 twintigers. Dat komt neer op een op elke drie nieuwe gevallen.
Onder de positieve tests zijn 36.712 mensen van 20, 21, 22, 23 of 24 jaar oud. Dat is 167 procent meer dan een week eerder. Onder de 15- tot en met 19-jarigen steeg het aantal gevallen met 170 procent. Bij de groep van 25 tot en met 29 bedroeg de toename 104 procent.
Bij ouderen is juist een daling van het aantal positieve tests te zien. Zo zakte het aantal gevallen onder zeventigers met 13 procent en onder tachtigers met 4 procent.
Onder jongeren stijgt het aantal nieuwe coronagevallen explosief. Het aantal positieve tests is meer dan verdubbeld onder mensen die 15 tot 30 jaar oud zijn. Het RIVM registreerde in de afgelopen week meer dan 200.000 positieve tests. Hieronder zijn 62.752 twintigers. Dat komt neer op een op elke drie nieuwe gevallen.
Onder de positieve tests zijn 36.712 mensen van 20, 21, 22, 23 of 24 jaar oud. Dat is 167 procent meer dan een week eerder. Onder de 15- tot en met 19-jarigen steeg het aantal gevallen met 170 procent. Bij de groep van 25 tot en met 29 bedroeg de toename 104 procent.
Bij ouderen is juist een daling van het aantal positieve tests te zien. Zo zakte het aantal gevallen onder zeventigers met 13 procent en onder tachtigers met 4 procent.
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Je zou denken dat niet IC-zorg makkelijker schaalbaar is dan IC-zorg.
Hopelijk wordt daar goed over nagedacht, want dat zou een mooie opening kunnen zijn aangezien Omikron vooral tot meer druk op de niet IC-zorg zal leiden.
Hopelijk wordt daar goed over nagedacht, want dat zou een mooie opening kunnen zijn aangezien Omikron vooral tot meer druk op de niet IC-zorg zal leiden.
Zou de reden kunnen zijn dat jongeren het tegenwoordig opzoeken voor een gratis QR en dat ouderen toch weer wat voorzichtiger zijn geworden (+ geboosterd) door alle onheilspellende berichten in de media van de laatste weken?Cliffie schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:20:
https://www.ad.nl/binnenl...alen-nog-steeds~a2595cfe/
Ik denk dat die leeftijdsgroep de huidige lockdown & regels sowieso minder serieus neemt. Zeker tijdens oud & nieuw.harmrh schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:23:
[...]
Zou de reden kunnen zijn dat jongeren het tegenwoordig opzoeken voor een gratis QR en dat ouderen toch weer wat voorzichtiger zijn geworden (+ geboosterd) door alle onheilspellende berichten in de media van de laatste weken?
Langzaam aan blijft de bezetting in de ziekhuizen afnemen ondanks de hoge aantallen besmettingen. Normaal waren de ziekenhuis cijfers er allang achteraan gegaan. Gaan we hier een trend zien dat het virus dmv mutaties haar 'kracht' aan het verliezen is? Kunnen we het aantal besmettingen nog wel als indicatie zien wanneer een Covid besmetting zich straks weinig meer uit als een 'flinke' verkoudheid. Als we jaar op jaar elke dag de besmettingen hadden geteld van een reguliere verkoudheid dan waren die cijfers ook schrikbarend geweest.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Hier zat ik zelf ook al aan te denken, Covid kan straks concurreren met een verkoudheidje of de griep.Major_ton schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:26:
[...]
Langzaam aan blijft de bezetting in de ziekhuizen afnemen ondanks de hoge aantallen besmettingen. Normaal waren de ziekenhuis cijfers er allang achteraan gegaan. Gaan we hier een trend zien dat het virus dmv mutaties haar 'kracht' aan het verliezen is? Kunnen we het aantal besmettingen nog wel als indicatie zien wanneer een Covid besmetting zich straks weinig meer uit als een 'flinke' verkoudheid. Als we jaar op jaar elke dag de besmettingen hadden geteld van een reguliere verkoudheid dan waren die cijfers ook schrikbarend geweest.
Nog even over die type 2 maskers, gaan we dan nu ook aandacht besteden aan dat die dingen correct gedragen worden? Of is een ffp2/type2 over alleen de mond beter dan een normaal kapje wat wel correct wordt gedragen?
Een ffp2 is nog iets anders dan een type 2.dr.lowtune schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:28:
Nog even over die type 2 maskers, gaan we dan nu ook aandacht besteden aan dat die dingen correct gedragen worden? Of is een ffp2 over alleen de mond beter dan een normaal kapje wat wel correct wordt gedragen?
En de politie en BOA'S zullen vast geen capaciteit hebben. Dat is standaard reactie toch?
Op zit moment wordt er in mijn amper naar maatwerk gekeken, een poging daartoe wordt bij voorbaat afgeschoten omdat men het zonder onderzoek al niet 'realistisch haalbaar' acht.Patriot schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:29:
In welke zin werkt het verlammend nu dan? Het is niet alsof er geen maatregelen genomen worden. Het enige is dat deze maatregelen misschien strenger zijn dan idealiter nodig zou zijn omdat dat ideaalbeeld niet realistisch haalbaar is vanwege factoren buiten je controle.
Het kabinet pakt dat over het algemeen voor zichzelf wel slim aan. Die leggen de verantwoordelijkheid voor het uitwerken daarvan bij de branche zelf, en die schieten zichzelf vanzelf in de voet waardoor we blijven hangen in 'alles dan maar dicht'.
Dat is zeker waar. Het oeverloos opsommen van mogelijke problemen is een veelgebruikte tactiek om zand in de raderen te strooien bij weerstand tegen verandering.Tenzij je er een heel vrije definitie van 'doelen' op nahoudt citeerde je iemand die zijn doel heeft bereikt door het probleem te benoemen; de versoepeling "gaat niet door" en de maatregel blijft in stand.
edit: Om het nog even heel expliciet te maken: Als je de huidige maatregelen goed/voldoende vind dan is het voorkomen van verandering misschien je doel. Dan is het benoemen van problemen in potentiële wijzigingen in maatregelen om deze van tafel te krijgen dus een prima strategie om je doel te bereiken.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Even N=2 hier, maar mijn 50 mondkapjes die ik begin 2020 gekocht heb zijn nog steeds niet op.. Mijn vrouw heeft haar stoffen kapje mss 10 x gewassen. Met de FFP2 kapjes word dat hergebruik alleen maar erger, want duurder!dr.lowtune schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:28:
Nog even over die type 2 maskers, gaan we dan nu ook aandacht besteden aan dat die dingen correct gedragen worden? Of is een ffp2 over alleen de mond beter dan een normaal kapje wat wel correct wordt gedragen?
Zolang we ze niet gebruiken zoals het moet is het allemaal nutteloos.
en de winkels en horeca geen enkele mogelijkheid. Blijkbaar werken die met meer mensen in de landen om ons heen, waar het allemaal wel kan, of NL zijn gewoon een eigenwijs volkje (normaal best leuk, maar niet met een pandemie)Dennis1812 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:29:
[...]
Een ffp2 is nog iets anders dan een type 2.
En de politie en BOA'S zullen vast geen capaciteit hebben. Dat is standaard reactie toch?
verbeter de wereld, begin bij jezelfBasvanS schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:30:
[...]
Even N=2 hier, maar mijn 50 mondkapjes die ik begin 2020 gekocht heb zijn nog steeds niet op.. Mijn vrouw heeft haar stoffen kapje mss 10 x gewassen. Met de FFP2 kapjes word dat hergebruik alleen maar erger, want duurder!
Mwa, zou ook goed kunnen dat het komt omdat de vaccinatie- en boostergraad in die groep gewoonweg lager is. Ik geloof dat in die leeftijdsgroepen max 74% gevaccineerd is. De booster kan ik niet zo snel vinden, maar die konden ze tot voorkort natuurlijk nog niet eens krijgen.harmrh schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:23:
[...]
Zou de reden kunnen zijn dat jongeren het tegenwoordig opzoeken voor een gratis QR en dat ouderen toch weer wat voorzichtiger zijn geworden (+ geboosterd) door alle onheilspellende berichten in de media van de laatste weken?
Ik denk dat men hier gewoon geen zien heeft in het gezeik al moet ik zeggen dat hier bij de ah het personeel de kapjes ook verkeerd draagt.Johan Bogle schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:30:
[...]
en de winkels en horeca geen enkele mogelijkheid. Blijkbaar werken die mer meer mensen in de landen om ons heen waar het allemaal wel kan, of NL zijn gewoon een eigenwijs volkje (normaal best leuk, maar niet met een pandemie)
Sowieso, volgens CoronaDashboard is de opkomst voor de booster (2 prikken en booster) maar 38% en volledig (dus 2 prikken) maar liefst 86%. Nogal een groot gat.eric.1 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:32:
[...]
Mwa, zou ook goed kunnen dat het komt omdat de vaccinatie- en boostergraad in die groep gewoonweg lager is. Ik geloof dat in die leeftijdsgroepen max 74% gevaccineerd is. De booster kan ik niet zo snel vinden, maar die konden ze tot voorkort natuurlijk nog niet eens krijgen.
Zeikt men in Duitsland dan zoveel? Voor mijn idee zeiken ze daar juist minder dan hierVrietje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:32:
[...]
Ik denk dat men hier gewoon geen zien heeft in het gezeik al moet ik zeggen dat hier bij de ah het personeel de kapjes ook verkeerd draagt.
Duitsers doen gewoon wat je ze vraagt. Als de overheid morgen zegt dat iedereen een vergiet op hun hoofd moet zetten dan doen ze dat gewoon. Dst zie je terug in de cijfers van Dld.Dennis1812 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:37:
[...]
Zeikt men in Duitsland dan zoveel? Voor mijn idee zeiken ze daar juist minder dan hier
Dat denk ik dus ook. Hoewel wij hier een voorraad type 2 hebben vind ik dit advies zonder instructie over hoe correct te dragen nutteloos. Volgens mij wordt ook niemand er op aangesproken op het verkeerd dragen.BasvanS schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:30:
[...]
Even N=2 hier, maar mijn 50 mondkapjes die ik begin 2020 gekocht heb zijn nog steeds niet op.. Mijn vrouw heeft haar stoffen kapje mss 10 x gewassen. Met de FFP2 kapjes word dat hergebruik alleen maar erger, want duurder!
Als ik door de stad loop, dan schat ik dat minimaal 30% hun neus prominent boven het kapje uit laat steken…
Dat niet alleen, van een afstand kan een handhaver toch nooit zich welk type iemand op heeft? Dan ben je toch al klaar met handhaven?dr.lowtune schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:40:
[...]
Dat denk ik dus ook. Hoewel wij hier een voorraad type 2 hebben vind ik dit advies zonder instructie over hoe correct te dragen nutteloos. Volgens mij wordt ook niemand er op aangesproken op het verkeerd dragen.
Als ik door de stad loop, dan schat ik dat minimaal 30% hun neus prominent boven het kapje uit laat steken…
Oud en nieuw-feestjes? Laatst was ook al een item over studentenhuizen die in quarantaine waren.Cliffie schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:20:
precies en dan? Meneer wilt u uw kapje even afzetten ter controle?harmrh schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:43:
[...]
Dat niet alleen, van een afstand kan een handhaver toch nooit zich welk type iemand op heeft? Dan ben je toch al klaar met handhaven?
Do { Ping } while ( LOL )
Not gonna happen. Ergo: overgeleverd aan de welwillendheid van den mensch..Shadow_Agent schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:46:
[...]
precies en dan? Meneer wilt u uw kapje even afzetten ter controle?
Zoiets: Hoe draag ik een mondkapje?. De rijksoverheid voorziet gewoon in deze informatie, voor degenen die dat willen. Nog even los van dat een mondkapje verkeerd dragen door de bank genomen nog altijd meer bijdraagt dan in zijn geheel geen mondkapje dragen.dr.lowtune schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:40:
[...]
Dat denk ik dus ook. Hoewel wij hier een voorraad type 2 hebben vind ik dit advies zonder instructie over hoe correct te dragen nutteloos. Volgens mij wordt ook niemand er op aangesproken op het verkeerd dragen.
Ik herken mij overigens niet in de 30% die je noemt.
Het feit dat iets niet te handhaven is, is m.i. ook altijd het slechtste argument om dan bepaalde maatregelen maar niet in te voeren. Dat komt dan eigenlijk gewoon neer op een mentaliteitskwestie dat onderdeel is van onze cultuur.
Dat betekent dat mensen moeten zoeken. Dan ben je er al een hoop kwijt. Gewoon spotjes uitzenden in reclameblokken op TV, of maak er een item van in populaire talkshows. Maak een leuk en grappig filmpje dat viraal kan gaan op sociale media. Niet: zet een instructie neer op een website waar de meeste mensen niet komen.bazzemans schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:50:
[...]
Zoiets: Hoe draag ik een mondkapje?. De rijksoverheid voorziet gewoon in deze informatie, voor degenen die dat willen.
Duiding GGD cijfer:
Nieuwe infecties (voor coirrectie): 29107. Na correctie van GGD: 29039.
Weekdagfactor (dinsdag): 0.92. Gecorrigeerd voor weekdagfactor 31.609.
Rollend 7-daags gemiddelde: 28.790
We zitten dus met dit gecorrigeerde dagcijfer 9.8% boven het gemiddelde, bij een tijdverschuiving van 3 dagen tussen het rollende gemiddelde en het dagcijfer.
Dat zou de volgende R-waarde betekenen, afhankelijk van de generatietijd:
* generatietijd 2.22 (Koreaans onderzoek): 1.07 behorende bij infectiedatum 3-1-2022
* generatietijd 2.5 (mijn "working number"): 1.08 behorende bij infectiedatum 3-1-2022
* generatietijd 4.5 (oude getal van alpha t/m delta): 1.15 behorende bij infectiedatum 1-1-2022
Het nieuwe getal past heel mooi in het plaatje van een R-waarde die nog ruim boven1 ligt maar wel flink aan het dalen is.
De piek van de R-waarde lag op 1.20 a 1.26 (bij de aanname van een korte generatierijd) of zelfs 1.40 a 1.45 (bij de aanname van een lange generatietijd zoals we t/m delta mee rekenden). Daar zitten we dus al flink onder.
RIVM publiceert vandaag een R-waarde van 1.26, voor infectiedatum 27-12-2021. Piek 1.27 op 25-12-2021, dus net over de top op de 26e. De echte daling is daarna ingezet en zie je in het RIVM cijfer nog niet terug.
De grote aantallen boosters (1.4-1.7 miljoen per week) die we de afgelopen weken hebben gezet, de mate waarin de boosters in de sociaal meer actieve leeftijdsgroepen terecht komen en de hoge aantallen omicron-infecties zorgen voor snelle daling van R. Ik zie een mutatie van -0.11 in de komende 7 dagen, waarmee we dus al binnen een week de piek in positieve tests zouden bereiken. Dat is een week sneller dan ik eerder voorzag. Het effect van de heropende scholen gisteren komt nog wel daarbij; dus toch weer ergens tussen de 16e en 25e de piek.
Ik ben zeer positief gestemd.
We zitten dus met dit gecorrigeerde dagcijfer 9.8% boven het gemiddelde, bij een tijdverschuiving van 3 dagen tussen het rollende gemiddelde en het dagcijfer.
* generatietijd 2.22 (Koreaans onderzoek): 1.07 behorende bij infectiedatum 3-1-2022
* generatietijd 2.5 (mijn "working number"): 1.08 behorende bij infectiedatum 3-1-2022
* generatietijd 4.5 (oude getal van alpha t/m delta): 1.15 behorende bij infectiedatum 1-1-2022
Het nieuwe getal past heel mooi in het plaatje van een R-waarde die nog ruim boven1 ligt maar wel flink aan het dalen is.
De piek van de R-waarde lag op 1.20 a 1.26 (bij de aanname van een korte generatierijd) of zelfs 1.40 a 1.45 (bij de aanname van een lange generatietijd zoals we t/m delta mee rekenden). Daar zitten we dus al flink onder.
RIVM publiceert vandaag een R-waarde van 1.26, voor infectiedatum 27-12-2021. Piek 1.27 op 25-12-2021, dus net over de top op de 26e. De echte daling is daarna ingezet en zie je in het RIVM cijfer nog niet terug.
De grote aantallen boosters (1.4-1.7 miljoen per week) die we de afgelopen weken hebben gezet, de mate waarin de boosters in de sociaal meer actieve leeftijdsgroepen terecht komen en de hoge aantallen omicron-infecties zorgen voor snelle daling van R. Ik zie een mutatie van -0.11 in de komende 7 dagen, waarmee we dus al binnen een week de piek in positieve tests zouden bereiken. Dat is een week sneller dan ik eerder voorzag. Het effect van de heropende scholen gisteren komt nog wel daarbij; dus toch weer ergens tussen de 16e en 25e de piek.
[ Voor 5% gewijzigd door t_captain op 11-01-2022 15:57 ]
Mwaah, er is ook genoeg verzet in ons buurland, inclusief de demonstraties en geweld.Johan Bogle schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:39:
[...]
Duitsers doen gewoon wat je ze vraagt. Als de overheid morgen zegt dat iedereen een vergiet op hun hoofd moet zetten dan doen ze dat gewoon. Dst zie je terug in de cijfers van Dld.
https://duitslandinstituu...n-tegen-coronamaatregelen
Onze cultuur is dan ook nu net één van de oorzaken dat het hier steeds zo'n rommeltje is, zowel qua communicatie als qua beleid als qua handhaving als qua opvolging van maatregelen. Het is die eeuwige eigenwijze Hollander die denkt dat hij het zelf wel beter weet. Eigen "vrijheid" en "eigen verantwoordelijkheid" als hoogste goed. En onze regering is dan puur een afgeleide van de bevolking.bazzemans schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:50:
[...]
Dat komt dan eigenlijk gewoon neer op een mentaliteitskwestie dat onderdeel is van onze cultuur.
[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 11-01-2022 15:57 ]
We zitten urenlang op FB te turen naar videootjes over katten die gek doen, maar even langs de rijksoverheid.nl hobbelen voor wat informatie is een stap te ver want die informatie had eigenlijk voor dat FB-filmpje geinjecteerd moeten worden?autje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:54:
[...]
Dat betekent dat mensen moeten zoeken. Dan ben je er al een hoop kwijt. Gewoon spotjes uitzenden in reclameblokken op TV, of maak er een item van in populaire talkshows. Maak een leuk en grappig filmpje dat viraal kan gaan op sociale media. Niet: zet een instructie neer op een website waar de meeste mensen niet komen.
Sjongejonge zeg.
Helaas is dat wel de realiteit.eric.1 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:57:
[...]
We zitten urenlang op FB te turen naar videootjes over katten die gek doen, maar even langs de rijksoverheid.nl hobbelen voor wat informatie is een stap te ver want die informatie had eigenlijk voor dat FB-filmpje geinjecteerd moeten worden?
Sjongejonge zeg.
Sad but true.eric.1 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:57:
[...]
We zitten urenlang op FB te turen naar videootjes over katten die gek doen, maar even langs de rijksoverheid.nl hobbelen voor wat informatie is een stap te ver want die informatie had eigenlijk voor dat FB-filmpje geinjecteerd moeten worden?
Sjongejonge zeg.
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Maar ga je er dan ook vanuit dat het tempo van boosteren hetzelfde blijft als de afgelopen weken?t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:54:
Duiding GGD cijfer:
Ik kan me voorstellen dat naarmate de berichtgeving rondom de omicronvariant gunstiger wordt, mensen minder geneigd zijn om die booster te gaan halen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Tegenwoordig doen we toch allemaal zelf "onderzoek"autje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:54:
[...]
Dat betekent dat mensen moeten zoeken. Dan ben je er al een hoop kwijt. Gewoon spotjes uitzenden in reclameblokken op TV, of maak er een item van in populaire talkshows. Maak een leuk en grappig filmpje dat viraal kan gaan op sociale media. Niet: zet een instructie neer op een website waar de meeste mensen niet komen.
Even serieus: het is toch niet zo lastig om dat op te zoeken? Zelfs als je op straat of in een winkel even om je heen kijkt kun je zien hoe het moet. Mocht je twijfelen dan Google je het.
Wel opvallend dat we van 1,8M boosters in de afgelopen week naar 1M afspraken voor de komende week gaan.
Dan moet je het wel willen opzoeken. Maar dat kost moeite (en waar zoek je het?), en mensen denken zelf wel te weten hoe het werkt. In de basis is het niet zo moeilijk natuurlijk: je hebt een lap met twee lussen eraan, en die moeten over je oren. Maar ja, dat is de basis.xh3adshotx schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:59:
[...]
Tegenwoordig doen we toch allemaal zelf "onderzoek"![]()
Even serieus: het is toch niet zo lastig om dat op te zoeken? Zelfs als je op straat of in een winkel even om je heen kijkt kun je zien hoe het moet. Mocht je twijfelen dan Google je het.
Overheid + 'leuk en grappig filmpje' = tenenkrommende TV die eerder averechts gaat werken. Zelfde geldt voor items in talkshows. Ik verwacht dat het grootste gedeelte van de mensen denkt 'we zijn geen kleine kinderen' (en terecht). Meeste mensen hebben er al een hekel aan/vinden het onzin, en dan komt er 1 of andere wijsneus ons vertellen hoe we een mondkapje op moeten zetten, alsof we baby's zijn. Of er komt zo'n semi grappig "ludiek" filmpje.autje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:54:
[...]
Besteed dat geld liever aan mondkapjes voor de minima ofzo
Vaak bu'j te bang!
Nee, maar die boosters werken lang na. De prikken die je 13-14 dagen geleden zette, dragen vanaf vandaag bij aan de dalende R-waarde.Yaksa schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:58:
[...]
Maar ga je er dan ook vanuit dat het tempo van boosteren hetzelfde blijft als de afgelopen weken?
Ik kan me voorstellen dat naarmate de berichtgeving rondom de omicronvariant gunstiger wordt, mensen minder geneigd zijn om die booster te gaan halen.
De booster-snelheid is net voorbij de piek (deze week vermoedelijk wat minder boosters dan vorige week, maar wel weer bij wat jongere mensen waardoor toch nog een dik effect). Ik voorzie dat de snelle fase van de boosters nog tenminste 2 a 3 weken doorwerkt in een stevige daljng van R.
In Nederland gedragen heel veel mensen zich anders wel zo......-tom-562 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:01:
[...]
Ik verwacht dat het grootste gedeelte van de mensen denkt 'we zijn geen kleine kinderen' (en terecht).
Maar wanneer is de discussie dan afdoende gevoerd?MarcoC schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:02:
[...]
Zolang we nog in lockdowns zitten is de discussie relevant. Waarom is Engeland wel open en Nederland niet?
Dit is gewoon langsgekomen bij populaire talkshows en op het nieuws of verdiepingsprogramma's op het nieuws.autje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:54:
[...]
En op Youtube, alsjeblieft van de rijksoverheid.
Mensen zijn vooral hele goed in recalcitrant blijven en zoeken naar argumenten om iets niet te doen of niet van toepassing op henzelf te verklaren.
Ha! Ik kijk dan zelf ook nauwelijks TV, dus vandaarbazzemans schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:09:
[...]
Dit is gewoon langsgekomen bij populaire talkshows en op het nieuws of verdiepingsprogramma's op het nieuws.
Wanneer elke lockdown of andere beperkende maatregel adequaat is verklaard.migchiell schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:07:
[...]
Maar wanneer is de discussie dan afdoende gevoerd?
Het is ook wel heel Nederlands om te denken dat Nederlanders zich als kleine kinderen gedragen en het gras bij de buren groener is.D-e-n schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:03:
[...]
In Nederland gedragen heel veel mensen zich anders wel zo......
Schiet tussen de palen en je scoort!
De discussie stopt veelal ook weer als de beperkende maatregel is opgeheven, om dan weer terug te keren als de maatregel weer wordt ingevoerd of de discussie wordt pas weer gevoerd als de hele coronaperiode wordt geëvalueerd (voor toekomstige situaties).t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:15:
[...]
Wanneer elke lockdown of andere beperkende maatregel adequaat is verklaard.
[ Voor 5% gewijzigd door bazzemans op 11-01-2022 16:24 ]
Die instructies over hoe je veilig sex kon hebben in coronatijd waren ook wel het toppunt van een slechte campagne-tom-562 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:01:
Overheid + 'leuk en grappig filmpje' = tenenkrommende TV die eerder averechts gaat werken. Zelfde geldt voor items in talkshows. Ik verwacht dat het grootste gedeelte van de mensen denkt 'we zijn geen kleine kinderen' (en terecht). Meeste mensen hebben er al een hekel aan/vinden het onzin, en dan komt er 1 of andere wijsneus ons vertellen hoe we een mondkapje op moeten zetten, alsof we baby's zijn. Of er komt zo'n semi grappig "ludiek" filmpje.
Besteed dat geld liever aan mondkapjes voor de minima ofzo

Terechte vraag, maar blijkbaar overtuigt het al gegeven antwoord dus niet. Dan kun je denken: wij wetenschappers weten het allemaal heel goed en de bevolking is gewoon te dom om het te begrijpen, maar je kunt ook denken: goh, misschien ben ik in het verleden wel erg pessimistisch geweest en komen alle doemscenario's niet uit en daarom begrijp ik dat mensen het nu niet meer geloven.migchiell schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:07:
Maar wanneer is de discussie dan afdoende gevoerd?
Aan dat laatste ontbreekt het m.i. nog een beetje.
Ik kijk nog even naar de incidentie per leeftijdsgroep.
Het beeld van de twintigers als motor is nog steeds actueel, al zien we wel dat het zich wat meer verspreidt: kinderen en tieners beginnen mee te doen in de motor.
Naar oudere leeftijdsgroepen zie ik nog niet zoveel verspreiding en dat is goed nieuws.
Bij 60+ blijft het plaatje van constante incidentie nog steeds intact. Dat betekent dat de invloed van toenemende aantallen boosters nog steeds de invloed van toenemende aantallen infecties onder de gehele bevolking in balans houden.
Hoe langer we dat volhouden en hoe eerder de piek van de besmettingen valt, hoe meer deze naar elkaar toe schuiven en de ruimte voor stijgende opnames verdwijnt.
We lijken aan beide kanten iets te winnen.
Het beeld van de twintigers als motor is nog steeds actueel, al zien we wel dat het zich wat meer verspreidt: kinderen en tieners beginnen mee te doen in de motor.
Naar oudere leeftijdsgroepen zie ik nog niet zoveel verspreiding en dat is goed nieuws.
Bij 60+ blijft het plaatje van constante incidentie nog steeds intact. Dat betekent dat de invloed van toenemende aantallen boosters nog steeds de invloed van toenemende aantallen infecties onder de gehele bevolking in balans houden.
Hoe langer we dat volhouden en hoe eerder de piek van de besmettingen valt, hoe meer deze naar elkaar toe schuiven en de ruimte voor stijgende opnames verdwijnt.
We lijken aan beide kanten iets te winnen.
(quote ipv edit)
[ Voor 97% gewijzigd door t_captain op 11-01-2022 16:32 ]
Je kunt er wel een karikatuur van maken maar het jammere is dat je daarmee wegwuift wat wel degelijk noodzakelijk is: een kritische blik hoe we alles in dit land aanpakken.xzaz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:19:
[...]
Het is ook wel heel Nederlands om te denken dat Nederlanders zich als kleine kinderen gedragen en het gras bij de buren groener is.
Laten we het dan bij de feiten houden: volgens mij mogen we toch constateren dat de ongehoorzaamheid aangaande maatregelen hier groter is dan elders en dat het kabinetsbeleid zich de afgelopen jaren heeft gekenmerkt tot veel tegenstrijdigheid en tot december was dat een combinatie van steeds laat ingrijpen en weer snel versoepelen.
Welke doemscenario's komen niet uit? De doemscenario's voor omikron komen vooralsnog niet uit omdat alles dicht is. Die lockdown was, gezien onze hoge ziekenhuisbezetting door delta, gewoon noodzakelijk, ook achteraf bekeken. Die gecreëerde ruimte hebben we nu maar al te hard nodig om überhaupt aan versoepelen te kunnen denken.Dennis schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:26:
[...]
misschien ben ik in het verleden wel erg pessimistisch geweest en komen alle doemscenario's niet uit en daarom begrijp ik dat mensen het nu niet meer geloven.
Of tijdens één van de persco's: "Vanaf vandaag sluiten de restaurants, kroegen en seksclubs."Dennis schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:24:
[...]
Die instructies over hoe je veilig sex kon hebben in coronatijd waren ook wel het toppunt van een slechte campagne. Of over anderhalve meter afstand houden bij het schaatsen
.
Dat zijn geen feiten en dat kunnen we niet constateren.D-e-n schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:42:
[...]
Laten we het dan bij de feiten houden: volgens mij mogen we toch constateren dat de ongehoorzaamheid aangaande maatregelen hier groter is dan elders
Schiet tussen de palen en je scoort!
Ik vraag me al sinds het begin af hoe dit in hun realiteit precies gaat.... Onderwijs... In de gang mondkapje op. Dat is dus per dag een keer of 5, 6. Dan zou ik 6 mondkapjes per dag moeten gebruiken? En dan voor de supermarkt weer een nieuwe?bazzemans schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:50:
[...]
Zoiets: Hoe draag ik een mondkapje?. De rijksoverheid voorziet gewoon in deze informatie, voor degenen die dat willen. Nog even los van dat een mondkapje verkeerd dragen door de bank genomen nog altijd meer bijdraagt dan in zijn geheel geen mondkapje dragen.
Ik herken mij overigens niet in de 30% die je noemt.
Het feit dat iets niet te handhaven is, is m.i. ook altijd het slechtste argument om dan bepaalde maatregelen maar niet in te voeren. Dat komt dan eigenlijk gewoon neer op een mentaliteitskwestie dat onderdeel is van onze cultuur.
Ben benieuwd naar het antwoord van Marc Bonten….
Zeer interessante figuren. Let op: de tijd-as is verschillend per lijn. Duidelijk ontkoppeling van IC-opnames en #COVID19 Omikron infecties. OMT en @rivm @MarcBonten wat zouden hiervan de consequenties moeten zijn? https://t.co/qksvVhxv8s
— Armand Girbes (@ArmandGirbes) 11 januari 2022
Diverse mensen, waaronder ikzelf deze zomer, hebben dat anders kunnen constateren. Ik heb het idee dat je vooral niet wilt geloven dat we niet dat fantastische beschaafde volkje zijn in dat "gave" land dat Rutte ons altijd voorspiegelt.xzaz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:49:
[...]
Dat zijn geen feiten en dat kunnen we niet constateren.
Waarom zou bonten hier iets van moeten vinden? Dan moet je wallinga hebben lijkt me.Lycaon schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:03:
Ben benieuwd naar het antwoord van Marc Bonten….
[Embed]
Wanneer komt het OMT met een advies waar het kabinet vrijdag wat van moet vinden?
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Dit topic is gesloten.
Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.