Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 173 ... 197 Laatste
Acties:
  • 623.606 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:26
hoevenpe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:22:
[...]

Dan is het RIVM dus onderdeel van het probleem ipv de oplossing...
Een verwachting is nog geen zekerheid.
Bovendien is de verwachting weliswaar dat het meevalt, maar ook dat we zonder maatregelen alsnog de zorg zouden overbelasten. Dus (zoals gebruikelijk) zullen we iets meer marge pakken en dus iig een aantal maatregelen behouden totdat we zeker zijn dat het goed zal gaan.

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:44
Anoniem: 1271350 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:14:
[...]

Hoe had je dat in gedachte? nog verder verzwaren? Ga jij dat persoonlijk handhaven? Zolang Belgie en Dld het zonder lockdown afkunnen, krijg je gewoon geen draagvlak. Het is niet uit te leggen.
Die kunnen zonder lockdown af omdat ze beter luisteren naar de regels. Je hebt hier voor een resultaat gelijk aan wat de Belgen nu hebben nu eenmaal meer maatregelen nodig omdat "de NL-er" koppig en opstandig is. Zelfdestructief gedrag en dan de schuld bij anderen neerleggen is tot kunst verheven hier in het land.

Was even geleden ook een mooi artikel over gepost hier, ik kan nu niet gaan zoeken, maar ik heb m een aantal keren voorbij zien komen.

Maar ik denk ook dat er echt wel wat versoepelingen moeten kunnen. Maar doe dat dan gefaseerd, en niet yolo alles open zoals men al een paar keer de mist is ingegaan de afgelopen 2 jaar, met 25 september nog als meest recente voorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
hoevenpe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:17:
[...] Niet in de buitenlucht mogen sporten is helemaal vreemd, op een veld is de kans om besmet te raken minimaal, dat voelt als krampachtig 100 rijden op een lege snelweg...
Het gaat niet om dat veld. Het gaat om de contacten die je onvermijdelijk krijgt buiten het veld. In de auto er naar toe, in de kleedkamer, in de kantine en met het halve elftal in de auto weer terug.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Anoniem: 1641394 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:15:
[...]

Jij "gelooft" het niet. Geloof lijkt me geen goede leidraad voor het maken van beleid.

Besmettingen komen niet "zomaar" terug na een lockdown. Het virus houdt geen spreadsheet bij. Er zijn genoeg redenen waarom er na een lockdown minder besmettingen zouden optreden dan als je de lockdown niet zou invoeren. Bijvoorbeeld omdat je op vaccins of op beter weer zit te wachten. Daarnaast natuurlijk ook het ziekenhuis verhaal, een lockdown voorkomt een piek.

Maar dat weet jij zelf ook natuurlijk. Daarom "geloof" je er niet in en heb je geen feiten om je mening te onderbouwen.
Heeft ook alles met draagvlak te maken: Niet alles hoeft feitelijk te zijn of 100% bewezen. Ik voel mij niet geroepen mij continue druk te maken om Covid-19.

Als mensen dat wel willen doen: Prima! Maar ik niet.

Ik heb maar 1 leven waar ik nu al 2 jaar lang mij druk zou moeten maken om Covid-19. Te veel dingen die ik al 2 jaar niet heb kunnen doen doordat er maatregelen opgedrongen worden.

Wellicht geen populaire mening of houding, maar wel een eerlijke.

Covid-19 is geen groot gevaar voor mij of mijn directe omgeving of ooit geweest.

Er is meer in dit leven dan Covid-19 bestrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Yaksa schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:20:
Het gaat niet om dat veld. Het gaat om de contacten die je onvermijdelijk krijgt buiten het veld. In de auto er naar toe, in de kleedkamer, in de kantine en met het halve elftal in de auto weer terug.
Dan begin je de komende weken met alleen trainingen, kleedkamers en clubhuis gesloten.
Daar zou je een hoop mensen al heel blij mee maken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1641394

Snow_King schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:21:
[...]

Heeft ook alles met draagvlak te maken: Niet alles hoeft feitelijk te zijn of 100% bewezen. Ik voel mij niet geroepen mij continue druk te maken om Covid-19.

Ik heb maar 1 leven waar ik nu al 2 jaar lang mij druk zou moeten maken om Covid-19. Te veel dingen die ik al 2 jaar niet heb kunnen doen doordat er maatregelen opgedrongen worden.

Covid-19 is geen groot gevaar voor mij of mijn directe omgeving of ooit geweest.

toon volledige bericht
Ik twijfel niet aan de effectiviteit van de lockdown en maak me ook niet druk. Kunt het je bijna niet voorstellen.

Als je serieus ligt te piekeren, je drukt maakt over maatregelen, of naar alternatieve waarheden moet grijpen om je minder druk te maken dan raadt ik je ten zeerste aan om eens met de huisarts daarover te gaan praten. Vaak kan een praktijk ondersteuner je al snel helpen en dat hoeft ook niet altijd eigen risico te kosten.

Niet alle mensen die zich redelijk aan de regels houden zijn bang hoor.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Opgedrongen ja omdat met lief vragen er teveel eigenwijze mensen zijn die zich er niet aan houden. Zelfs nu voel jij je niet geroepen om je er aan te houden. Zoals LZ86 al aangeeft, het is juist de mentaliteit "ik heb er geen zin in, een ander lost het maar op" waarom we steeds te maken krijgen met strenge maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:20:
[...]

Ik kom wekelijks in een restaurant en ik heb niet de indruk dat ik daarmee grote besmettingsrisico's neem. Anders deed ik het ook niet.

Je hebt in zo'n setting 2 andere tafels binnen een range van ~2 meter. Omdat het aantal mensen waarmee je in range komt zeer beperkt is, is het verwachte aantal besmettingen ook heel bescheiden.
Maar op het moment dat je alle geplaceerde horeca open hebt, heb je dit op heel veel plekken. Het zal dus niet voor grote uitbraken per plek zorgen, maar in het geheel zal het best een impact hebben. Naar mijn idee is dit dus een maatregel waarbij meerdere gecombineerd alsnog een grote impact hebben.

En of dat op het moment nodig is, is natuurlijk lastig. Als je naar de verwachtingen kijkt heb je nog wel iets nodig. Maar welke maatregelen je dan het beste nog kunt behouden weet ik ook niet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
[...]
Vrijwel niemand zit dronken achter het stuur terwijl er vrijwel geen alcoholcontroles gehouden worden, door rood of veel te hard rijden in een drukke stad idem.
Ik weet niet of je op Ameland woont ofzo, maar dit klinkt mij als een compleet andere realiteit in de oren dan waarin ik leef. :+

Bij een willekeurige alcoholcontrole halen ze er altijd hele horden uit het verkeer, natuurlijk zijn die niet allemaal compleet laveloos, maar er is niet voor niets een limiet aan wat je mag drinken voor verkeersdeelname. Ontzettend veel ongelukken is drank bij in het spel, de blaastest dan een standaard. De flitspalen draaien overuren en leveren flink wat geld op. (Gisteren weer een op de mat :( , maar gelukkig was ik het niet, maar de vrouw)

En dat zie je ook weer terug in de naleving van coronaregels, waardoor men steeds strenger op moet treden om eenzelfde effect te sorteren als andere landen met minder stringente regels kunnen bewerkstelligen.

[ Voor 4% gewijzigd door LZ86 op 11-01-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
redwing schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:23:
[...]

Maar op het moment dat je alle geplaceerde horeca open hebt, heb je dit op heel veel plekken. Het zal dus niet voor grote uitbraken per plek zorgen, maar in het geheel zal het best een impact hebben. Naar mijn idee is dit dus een maatregel waarbij meerdere gecombineerd alsnog een grote impact hebben.

En of dat op het moment nodig is, is natuurlijk lastig. Als je naar de verwachtingen kijkt heb je nog wel iets nodig. Maar welke maatregelen je dan het beste nog kunt behouden weet ik ook niet.
Ik denk dat de impact van restaurants op de R-waarde ongeveer 0.02 a 0.03 kan opdrijven. Dat is niet veel, twee dagen aan besmettingen op het huidige niveau heffen het alweer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
LZ86 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:25:
Ik weet niet of je op Ameland woont ofzo, maar dit klinkt mij als een compleet andere realiteit in de oren dan waarin ik leef. :+
Misschien ben ik ergens toch best een brave burger... O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 12:44

ErA

Cartman! schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:23:
[...]

Opgedrongen ja omdat met lief vragen er teveel eigenwijze mensen zijn die zich er niet aan houden. Zelfs nu voel jij je niet geroepen om je er aan te houden. Zoals LZ86 al aangeeft, het is juist de mentaliteit "ik heb er geen zin in, een ander lost het maar op" waarom we steeds te maken krijgen met strenge maatregelen.
Als je nu, na 2 jaar, nog steeds in de veronderstelling bent en meegaat in het idee dat we Corona onder controle kunnen krijgen, dan ben je echt naief.

Zelfs als we 4 maanden in mega lockdown gaan. Alleen maar thuisbezorgen. 4 boosters de neus pakken. FFP9 maskers dragen. 6 keer per dag onze handen wassen en 15 meter afstand houden. Zelfs dan, staat 1 oktober volgend jaar Corona voor de deur en zijn we allemaal weer de sjaak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
[...]Heeft ook alles met draagvlak te maken: Niet alles hoeft feitelijk te zijn of 100% bewezen. Ik voel mij niet geroepen mij continue druk te maken om Covid-19.
Nogal wat 'ik' en 'mij' in deze post.
Dat klinkt alsof je de boodschap "Alleen samen krijgen we Corona onder controle" geen warm hart toedraagt. Het had zo mooi kunnen zijn wanneer iedereen die boodschap vanaf het begin goed begrepen had en ook daarnaar had gehandeld.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Dracula schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:04:
[...]

Ik snap je sentiment en ik snap dat je het zat bent, dat zijn we het allemaal maar om te roepen ik weiger me aan de lockdown te houden is nou net de reden dat we zo vaak in de shit zitten.

Als mensen gewoon zich een beetje aan de regels zouden hebben gehouden de laatste 2 jaar dan waren er vermoed ik minder lcokdowns nodig geweest.

Misschien deze laatste vanwegen de onvoorspelbaarheid van Omikron niet maar eerdere zeker wel.
De reden dat we in de shit zitten is de overheid, het probleem is niet het wel of niet houden aan de regels, maar de regels zelf.

We kunnen nu de rest van het jaar weer in lockdown zitten en alle niet corona zorg uitstellen waarbij het niet uitmaakt wie zich wel of niet aan de regels houdt of wel of niet boosterprikken haalt, of we kunnen weer over naar de orde van de dag en weer eens als vanouds normaal gaan doen.

Paar weekjes crisis en klaar. We hebben geen tekort aan mensen in dit land, en dood gaan we allemaal een keer. Voor de mensen die omikron niet kunnen hebben zal dat doorgaans op korte termijn sowieso gaan gebeuren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
ErA schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:27:
Als je nu, na 2 jaar, nog steeds in de veronderstelling bent en meegaat in het idee dat we Corona onder controle kunnen krijgen, dan ben je echt naief.
Waarom zouden we Corona niet onder controle krijgen? Onder controle krijgen is niet dat er niemand meer ziek wordt want het virus zal blijven bestaan. Voor mij is onder controle krijgen dat de maatschappij weer open kan en we er een seizoensvirus bij hebben die beheersbaar is qua zorg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 07:07
LZ86 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:25:
[...]

Bij een willekeurige alcoholcontrole halen ze er altijd hele horden uit het verkeer, natuurlijk zijn die niet allemaal compleet laveloos, maar er is niet voor niets een limiet aan wat je mag drinken voor verkeersdeelname. De flitspalen draaien overuren en leveren flink wat geld op. (Gisteren weer een op de mat :( , maar gelukkig was ik het niet, maar de vrouw)

En dat zie je ook weer terug in de naleving van coronaregels, waardoor men steeds strenger op moet treden om eenzelfde effect te sorteren als andere landen met minder stringente regels kunnen bewerkstelligen.
Dit ben ik niet met je eens. Juist in de provincies die grenzen aan onze zuider en oosterburen zijn de incidenties het laagst. Kortom, de mensen die het makkelijkst even bij de buren kunnen gaan shoppen en een hapje gaan eten raken niet vaker besmet ondanks dat men zich niet aan de nederlandse corona regels houd. (wel aan die van DE en BE uiteraard) Je kan het wel op de nederlandse eigenwijsheid gooien, maar vooralsnog zit het probleem ergens anders....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:57:
[...]

Wil je horeca een kans geven dan moet je gewoon simpel hore en ca uit elkaar trekken en dus ca gewoon nog even dicht laten. Maar dat zal vast geen populaire optie zijn ben ik bang. ;)
Je zet de frituurpan aan en je ca hoort ineens bij de hore. Zo inventief is men dan wel.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• redwing
[...]

En precies hierdoor zitten we al 2 jaar met veel zwaardere maatregelen die ook nog eens langer duren dan eigenlijk nodig zouden zijn. In principe zou afstand houden en wat basismaatregelen voldoende kunnen zijn. Maar doordat dat veel te weinig gebeurt moet je dingen gaan sluiten om de afstand af te dwingen.
Maar geen logische omdat wat je wilt en doet lijnrecht tegenover elkaar staan. Je wilt vrijheid, maar door je gedrag dwing je juist af dat je minder vrijheid krijgt. Ik hoor dat ook vaak met vaccineren, mensen die zich niet laten vaccineren omdat ze de maatregelen zat zijn :? Voor mij is dat hetzelfde als mensen die klagen dat er in de buurt te hard gereden wordt om er bij een controle achter te komen dat ze dat zelf zijn.
Zolang het onder controle blijft niet nee. Maar daar zit het probleem, jij gaat er vanuit dat de rest er wel voor zorgt dat het onder controle blijft zodat jij er geen last van hebt. Gebeurt dat niet zou jij er wel degelijk last van hebben.
Yup, en daarom zou het fijn zijn als mensen zich eens aan de maatregelen zouden houden zodat er veel meer ruimte is voor een leven naast covid-bestrijding.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Yaksa schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:27:
[...]

Dat klinkt alsof je de boodschap "Alleen samen krijgen we Corona onder controle" geen warm hart toedraagt. Het had zo mooi kunnen zijn wanneer iedereen die boodschap vanaf het begin goed begrepen had en ook daarnaar had gehandeld.
Beetje loze woorden dit. Als we samen hadden gehandeld en een 100 procent vaccinatie hadden, dan was er weinig anders geweest met omicron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Anoniem: 1641394 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:15:
Jij "gelooft" het niet. Geloof lijkt me geen goede leidraad voor het maken van beleid.
Geloof en vertrouwen spelen wel een grote rol voor het beleid.

Denemarken zou zo succesvol zijn geweest omdat de bevolking vertrouwen had in de overheid en dus geloofde in de aanpak, al snapten ze die misschien niet. Nederland is het tegenovergesteld. Het kabinet heeft voor en tijdens corona hun uiterste best gedaan om het vertrouwen te schenden. Zie bijvoorbeeld de peiling waarbij minder als 20% van de mensen nog vertrouwen heeft in het gevoerde beleid, of de gisteren verschenen peiling over het vertrouwen in het nieuwe kabinet. In zo'n sfeer van wantrouwen over en weer ga je mensen niet zomaar bewegen om iets te doen, zeker als ze zelf niet inzien waarom het nodig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:27:
[...]

Ik denk dat de impact van restaurants op de R-waarde ongeveer 0.02 a 0.03 kan opdrijven. Dat is niet veel, twee dagen aan besmettingen op het huidige niveau heffen het alweer op.
Klopt, vandaar ook dat ik zeg dat het typisch zo'n maatregel is waarbij er meerdere bij elkaar wel een impact hebben. De grote vraag is welke maatregelen je dan het beste kunt gebruiken om die R binnen de gewenste waardes te houden.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

toon volledige bericht
Heb je dit alleen bij corona of ook andere wetgeving / maatregelen waar je niet achter staat??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
Soccer98 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:30:
[...]

Beetje loze woorden dit. Als we samen hadden gehandeld en een 100 procent vaccinatie hadden, dan was er weinig anders geweest met omicron.
Dan waren de ziekenhuizen al leeg geweest en hadden we veel meer speelruimte gehad voor Omikron. En gezien de huidige verwachtingen zou dat zelfs genoeg zijn om al klaar te zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:26
Yaksa schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:20:
[...]

Als je alleen trainen toestaat vallen die contacten erg mee; iedereen kan op eigen initiatief naar zijn eigen club en traint enkel met zijn eigen team.
Kantine is dan afhankelijk van wat er qua horeca versoepeld wordt, maar daar lijkt het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:13
[...]

Doe ik ook niet meer, met name omdat een minderheid dat "Samen" vanaf dag 1 aan de laars heeft gelapt. Als dat niet het geval zou zijn dan zouden wij, die dat "Samen" wel serieus namen, niet opgescheept zitten met consequenties van het gedrag van die minderheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

En vergeet niet als je het over draagvlak, vertrouwen of geloofwaardigheid van de regering hebt, dat de verkiezingen van maart vorig jaar de gevestigde orde gewoon weer de kamer in gestemd hebben. Die hadden toen al een jaar tijdens corona de macht, twee lockdowns, voldoende fouten betreft beleid, maar toch stemt de meerderheid gewoon de zittende partijen er weer in.

Is iedereen dan zo gek of blaas jij dat "draagvlak" enorm op?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• LZ86
stylezzz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:29:
[...]

Dit ben ik niet met je eens. Juist in de provincies die grenzen aan onze zuider en oosterburen zijn de incidenties het laagst. Kortom, de mensen die het makkelijkst even bij de buren kunnen gaan shoppen en een hapje gaan eten raken niet vaker besmet ondanks dat men zich niet aan de nederlandse corona regels houd. (wel aan die van DE en BE uiteraard) Je kan het wel op de nederlandse eigenwijsheid gooien, maar vooralsnog zit het probleem ergens anders....
Ja, omdat ze zich in de andere landen wél (of beter) aan de regels houden en dat in eigen land niet doen. Waarom is het in de andere landen geen probleem om een QR te laten zien, maar weigert men dat in eigen land want "nutteloos, mijn vrijheid, technocratie, dictatuur, medische apartheid"? Wat is dat voor raar gedrag.

De brandhaarden qua zorg zijn vooral (achterstands)wijken met lage vaccinatiegraad. Er zou geen lockdown geweest zijn met een leger ziekenhuis bij de aanvang van Omikron omdat je dan een buffer zou hebben. De manier om dat te bereiken was betere vaccinatiegraad geweest. Dus zeker van deze lockdown mag je vooral de ongevaccineerden aankijken.

De overheid heeft vooral de fout gemaakt op 25 september alles los te laten en te laat in te grijpen op de Deltagolf. Maar ik weet zeker dat als ze eerder hadden ingegrepen op die Deltagolf het land te klein was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
redwing schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:31:
De grote vraag is welke maatregelen je dan het beste kunt gebruiken om die R binnen de gewenste waardes te houden.
Er is geen Omikron toolbox van maatregelen die optellen naar een R van 0,98 of 1,02
Waar met Delta we het virus konden 'tweaken' om precies goed te zitten is dat nu een illusie.

Met de huidige lockdown zit de R ruim boven de 1, anders zouden we in een paar weken niet van 5.000 naar 30.000 besmettingen per dag gaan. Het enige wat de R onder de 1 gaat drukken is verzadiging, gepriegel met 0,02 of 0,03 meer of minder heeft vrijwel geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 1641394 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:34:
En vergeet niet als je het over draagvlak, vertrouwen of geloofwaardigheid van de regering hebt, dat de verkiezingen van maart vorig jaar de gevestigde orde gewoon weer de kamer in gestemd hebben. Die hadden toen al een jaar tijdens corona de macht, twee lockdowns, voldoende fouten betreft beleid, maar toch stemt de meerderheid gewoon de zittende partijen er weer in.

Gezien het onderzoek laast hebben er maar heel weinig mensen vertrouwen in de huidige regering. Als je dat dan af zet tegen het stemgedrag staat dat echter nogal haaks op elkaar. Aan de ene kant zeggen we dus dat de huidige regering niet te vertrouwen is, maar aan de andere kant stemmen we er vrolijk weer op dezelfde partijen. Laten we het er maar op houden dat we met zijn allen gewoon gek zijn :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 06-07 23:47
t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:27:
[...]

En met de oer-variant was het bij benadering nihil, aangezien omicron beduidelijk besmettelijker zou moeten zijn ?
Lijkt me toch een vrij lage inschatting (zeker als je van het concept huishoudens en hun interacties in totaal uit zou gaan ipv personen, omdat huishoudens uit elkaar rippen toch niet gaat gebeuren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

LZ86 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:20:
[...]

Die kunnen zonder lockdown af omdat ze beter luisteren naar de regels. Je hebt hier voor een resultaat gelijk aan wat de Belgen nu hebben nu eenmaal meer maatregelen nodig omdat "de NL-er" koppig en opstandig is. Zelfdestructief gedrag en dan de schuld bij anderen neerleggen is tot kunst verheven hier in het land.

Was even geleden ook een mooi artikel over gepost hier, ik kan nu niet gaan zoeken, maar ik heb m een aantal keren voorbij zien komen.

Maar ik denk ook dat er echt wel wat versoepelingen moeten kunnen. Maar doe dat dan gefaseerd, en niet yolo alles open zoals men al een paar keer de mist is ingegaan de afgelopen 2 jaar, met 25 september nog als meest recente voorbeeld.
:') Hahaha.. Belgen :)B die beter luisteren naar de regels. Een Belg zoekt per definitie een uitweg uit regels vanuit Brussel :) In maart 2020 werd hetzelfde gezegd waarom wij jusit geen volledige lockdown nodig hadden.
Nee Ik geloof daar niet zo in... cijfers zijn ook redelijk gelijk aan hier, maar reageren niet zo paniekerig met lockdowns..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
LZ86 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:35:
Ja, omdat ze zich in de andere landen wél aan de regels houden en dat in eigen land niet doen. Waarom is het in de andere landen geen probleem om een QR te laten zien, maar weigert men dat in eigen land want "nutteloos, mijn vrijheid, technocratie, dictatuur, medische apartheid"? Wat is dat voor raar gedrag.
Ben je niet de luidruchtige uitzondering aan het projecteren op de hele bevolking?
De overgrote meerderheid laat gewoon netjes de QR-code zien, is blij dat dingen daarmee kunnen.

Waarschijnlijk zijn er in Duitsland en België ook opstandige eikels maar die halen bij ons het nieuws niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErA

ErA

Cartman! schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:29:
[...]

Waarom zouden we Corona niet onder controle krijgen? Onder controle krijgen is niet dat er niemand meer ziek wordt want het virus zal blijven bestaan. Voor mij is onder controle krijgen dat de maatschappij weer open kan en we er een seizoensvirus bij hebben die beheersbaar is qua zorg.
Ik heb hier eerder lang over uit gewijd.

1: "Voor jou" is onder controle krijgen dat de maatschappij weer open kan en we er een seizoensvirus bij hebben die beheersbaar is qua zorg.

Vertel jij mij eens wat de "Onder controle krijgen" is vanuit het perspectief van onze beleidsmakers.

Want we roepen dat al heel lang met z'n allen. Zelfs jij nog in deze post. MAar ik heb niet het gevoel dat iemand ook maar enig idee is wat precies de afspraak is daaromtrent. Dat maakt t alleen maar schrijnender.

Maar goed. Ik sluit me prima aan bij jouw definitie.

Maar daar gaan we:
Corona gaat ieder jaar minimaal de zorg belasten zoals bijvoorbeeld influenza dat deed in 2018/2019.
infographic

Dat vonden we prima. En dat was prima te managen.

Maar die aantallen, die cijfers zijn hedendag onacceptabel.

Dus, om antwoord te geven op je vraag, op basis van jouw definitie kunnen we corona met de huidige grenzen van "acceptatie" nooit onder controle krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:36:
[...]

Er is geen Omikron toolbox van maatregelen die optellen naar een R van 0,98 of 1,02
Waar met Delta we het virus konden 'tweaken' om precies goed te zitten is dat nu een illusie.

Met de huidige lockdown zit de R ruim boven de 1, anders zouden we in een paar weken niet van 5.000 naar 30.000 besmettingen per dag gaan. Het enige wat de R onder de 1 gaat drukken is verzadiging, gepriegel met 0,02 of 0,03 meer of minder heeft vrijwel geen effect.
Maar die R hoeft ook helemaal niet onder de 1. Die R moet laag genoeg zijn om ervoor te zorgen dat de piek van besmettingen niet zorgt voor een overbelast ziekenhuis. Want door de snellere besmettingen en tegelijkertijd het minder ziek worden van het virus, heb je ook een snellere verzadiging. De besmettingen mogen dus best oplopen, maar alsnog wil je niet alle besmettingen ineens. Je wilt dus nog steeds een demping, alleen nu niet om de R onder de 1 te krijgen, maar om ervoor te zorgen dat de piek iets minder hoog wordt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:26

dr.lowtune

Deugt niet

redwing schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:37:
[...]

Gezien het onderzoek laast hebben er maar heel weinig mensen vertrouwen in de huidige regering. Als je dat dan af zet tegen het stemgedrag staat dat echter nogal haaks op elkaar. Aan de ene kant zeggen we dus dat de huidige regering niet te vertrouwen is, maar aan de andere kant stemmen we er vrolijk weer op dezelfde partijen. Laten we het er maar op houden dat we met zijn allen gewoon gek zijn :+
De angst voor het onzekere heet dat. Liever iets wat ellendig is in stand houden dan kiezen voor een kans op iets beters (waar een kleine kans dat het slechter wordt tegenover staat). Mensen houden over het algemeen niet van verandering. Bij de gevestigde orde weet je tenminste wat je er aan hebt; niets.

Ik voorzie dat men vrijdag alles op alles zet om een onverdedigbare lockdown te verdedigen. Leuke vuurdoop voor Ernst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

dr.lowtune schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:40:
[...]

De angst voor het onzekere heet dat. Liever iets wat ellendig is in stand houden dan kiezen voor een kans op iets beters (waar een kleine kans dat het slechter wordt tegenover staat). Mensen houden over het algemeen niet van verandering. Bij de gevestigde orde weet je tenminste wat je er aan hebt; niets.

Ik voorzie dat men vrijdag alles op alles zet om een onverdedigbare lockdown te verdedigen. Leuke vuurdoop voor Ernst.
Wat een prachtig mooie ironische post. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
LZ86 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:35:
[...]

Ja, omdat ze zich in de andere landen wél aan de regels houden en dat in eigen land niet doen. Waarom is het in de andere landen geen probleem om een QR te laten zien, maar weigert men dat in eigen land want "nutteloos, mijn vrijheid, technocratie, dictatuur, medische apartheid"? Wat is dat voor raar gedrag.

De brandhaarden qua zorg zijn vooral (achterstands)wijken met lage vaccinatiegraad. Er zou geen lockdown geweest zijn met een leger ziekenhuis bij de aanvang van Omikron omdat je dan een buffer zou hebben. De manier om dat te bereiken was betere vaccinatiegraad geweest. Dus zeker van deze lockdown mag je vooral de ongevaccineerden aankijken.

De overheid heeft vooral de fout gemaakt op 25 september alles los te laten en te laat in te grijpen op de Deltagolf. Maar ik weet zeker dat als ze eerder hadden ingegrepen op die Deltagolf het land te klein was geweest.
Dat er aan de handhavende kant genoeg verkeerd gaat hebben we wel gezien. Waar men in den haag A roept, hebben we meestal diezelfde dag nog een weerwoord van de veiligheidsregio's of burgemeesters dat die het er niet mee eens zijn en niet actief gaan handhaven... Van de zotte wat mij betreft. Over ongevaccineerden hoeven we het niet eens meer te hebben... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
ErA schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:38:
Maar daar gaan we:
Corona gaat ieder jaar minimaal de zorg belasten zoals bijvoorbeeld influenza dat deed in 2018/2019.
infographic

Dus, om antwoord te geven op je vraag, op basis van jouw definitie kunnen we corona met de huidige grenzen van "acceptatie" nooit onder controle krijgen.
Het grote verschil is toch dat corona zich veel meer en sneller verspreid waardoor de belasting op de zorg veel groter is dan met griep. Dankzij vaccinaties (en hopelijk medicatie) kunnen we naar een modus waarin het virus bestaat en de belasting op de zorg niet zo zwaar is als nu. Bedenk ook dat we voor griep nooit het land op slot hoefden te gooien, nu is het kantje boord met maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
ErA schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:38:
[...]

...
Dat vinden we prima en dat is straks prima te managen. Dit is nl. precies waar we naar toe aan het werken zijn. Zolang we de piek maar aan kunnen zijn de cijfers volledig acceptabel. Dat zie je ook aan de maatregelen, die zijn altijd gebaseerd geweest om de piek onder controle te houden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
*knip*
Troll en op zijn minst mag dat gedegen onderbouwd worden.

[ Voor 87% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Anoniem: 1271350 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:38:
[...]

:') Hahaha.. Belgen :)B die beter luisteren naar de regels. Een Belg zoekt per definitie een uitweg uit regels vanuit Brussel :) In maart 2020 werd hetzelfde gezegd waarom wij jusit geen volledige lockdown nodig hadden.
Nee Ik geloof daar niet zo in... cijfers zijn ook redelijk gelijk aan hier, maar reageren niet zo paniekerig met lockdowns..
Het is niet zo interessant wat de belg zegt, je moet weten wat hij denkt. ;) In nederland zijn de groepen wat vocaler om het zacht te zeggen. De belg gaat gewoon door met leven en doet zijn dagelijkse ding....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

LZ86 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:20:
Ik betwijfel of dit klopt. In België lagen een maandje geleden 830 mensen op de IC. Omrekenend naar de populatie van Nederland zou dat een IC-bezetting van ruim 1200 zijn. En een totale ziekenhuisbezetting van ruim 5k. In Frankrijk is het beeld hetzelfde.

De enige reden dat ze daar geen lockdown nodig hebben is omdat ze een veel grotere zorgcapaciteit hebben. Waar zij berekenen dat ze de piekjes in de modellen wel kunnen opvangen, worden we hier bleek om de neus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
migchiell schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:50:
[...]

Zonder bronvermelding (uit serieus te nemen bron!) ben je nu gewoon een complottheorie aan het pushen.

Oh nee, "just asking questions" :+
Modbreak:Dat is dus geen serieuze bron om deze conclusies op te trekken.

En aan de rest: don't feed the troll. De rest ruim ik even op.

[ Voor 40% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
migchiell schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:50:
[...]

Zonder bronvermelding (uit serieus te nemen bron!) ben je nu gewoon een complottheorie aan het pushen.

Oh nee, "just asking questions" :+
Nou ja, je ziet wel steeds meer nieuwberichten die aangeven dat zo'n 1/3e (of zelfs meer) van de corona-patiënten pas in het ziekenhuis positief worden getest. Ik snap dus wel waar de vraag vandaan komt. Ik vraag me ook af of het dan om mensen gaat met corona-klachten die pas in het ziekenhuis worden getest, of dat er gewoon zoveel meer mensen met corona zijn waarvan we het gewoon niet weten?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
redwing schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:54:
[...]

Nou ja, je ziet wel steeds meer nieuwberichten die aangeven dat zo'n 1/3e (of zelfs meer) van de corona-patiënten pas in het ziekenhuis positief worden getest. Ik snap dus wel waar de vraag vandaan komt. Ik vraag me ook af of het dan om mensen gaat met corona-klachten die pas in het ziekenhuis worden getest, of dat er gewoon zoveel meer mensen met corona zijn waarvan we het gewoon niet weten?
Dat is sinds Omikron pas het geval. Aangezien dat rete besmettelijk is, is het straks knapper negatief te testen dan positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:13
Een krant (niveau Telegraaf) in Denemarken verontschuldigt zich voor zijn journalistieke falen tijdens COVID-19 door alleen de officiële berichten van de regering te publiceren zonder deze in twijfel te trekken.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/vi-fejlede/9072013

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Anoniem: 1641394 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:34:

Dat is alleen niet het hele verhaal.

Zo'n 10 jaar geleden ging ongeveer 90% van alle stemmen naar wat we een middenpartij zouden noemen. Bij de laatste verkiezingen was dat iets meer als de helft. De flanken groeien steeds verder en het overwicht van het politieke midden is geen garantie. Een middenpartij als het CDA die ooit premiers mocht leveren is enorm gekrompen, van landelijke top 3 tot middenmoter. Idem voor de PvdA. Deze bestuurderspartijen zijn nu soms niet groter als GroenLinks of nieuwkomers bij de laatste verkiezingen. Alleen VVD en D66 houden zich staande in deze ontwikkelingen.

Indien corona een belangrijk onderwerp was voor je bij de laatste verkiezingen dan kwam je van een koude kermis thuis. Alleen bij de FvD was dit echt een onderwerp, inclusief het tegen zijn. Andere partijen repten er niet over. In dat opzicht kon je er als kiezer weinig van vinden in het stemhokje of je moest impliciet alle andere capriolen van de FvD op de koop toe willen nemen. Evenzogoed was de FvD nog goed voor 8 zetels na de verkiezingen.

Alles berust op een broze meerderheid en er zal steeds meer onderhandeling nodig zijn om die gaande te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
MaZo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:53:
[...]
[modbreak]Dat is dus geen serieuze bron om deze conclusies op te trekken.

En aan de rest: don't feed the troll. De rest ruim ik even op.[/]
*Commentaar op de moderatie niet in het topic, maar per DM aub.*

[ Voor 30% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2022 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
redwing schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:31:
[...]

Klopt, vandaar ook dat ik zeg dat het typisch zo'n maatregel is waarbij er meerdere bij elkaar wel een impact hebben. De grote vraag is welke maatregelen je dan het beste kunt gebruiken om die R binnen de gewenste waardes te houden.
Ik verwacht dat de positieve tests omstreeks 22 a 25 januari pieken. Rekening houdend met de vertraging tussen infecties en rapportage van positieve tests, zou de R-waarde reeds op 16 a 19 januari door 1.0 zakken.

Dat betekent dat er vanaf eind deze week ruimte ontstaat om een deel van de dalende trend in de R-waarde in te zetten in versoepelingen. Je kunt daarvoor een routekaart maken.

Allereerst moet je kiezen welk deel van de ruimte in de R-waarde je wil gebruiken om te versoepelen. Dan moet je kiezen wat je prioriteit heeft. En dan het het een kwestie van timing.

De beschikbare ruimte door verzadiging en boosters lijkt me 1.5 procentpunt per dag gedurende volgende week en de week daarna.

Als je die voor de helft inzet voor versoepelingen, kun je volgende week de geplaceerde horeca en de winkels openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ik stuur wel even een DM :)

[ Voor 93% gewijzigd door redwing op 11-01-2022 09:58 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De 'opgenomen met ook covid' groep kan je niet wegstrepen als irrelevant zoals mensen uit de zorg hier al hebben aangegeven. Deze moet je apart houden van degenen zonder wat je totale capaciteit opslokt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
IJzerlijm schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:58:
De 'opgenomen met ook covid' groep kan je niet wegstrepen als irrelevant zoals mensen uit de zorg hier al hebben aangegeven. Deze moet je apart houden van degenen zonder wat je totale capaciteit opslokt.
Het is relevant omdat het de cijfers waarop onze overheid beslissingen maakt enorm vertekend: gemiddelde leeftijd covid instroom, gevaccineerd/ongevaccineerd, etc.

Iemand die zonder klachten opgenomen wordt heeft geen covid behandeling nodig, die moet je (nog steeds?) apart houden maar is verder een 'gewone' patiënt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redwing schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:37:
[...]

Mensen stemmen op een partij en niet op een coalitie. Je vraagt mensen dus om vertrouwen te hebben in een regering waarvan 3 van de 4 partijen een partij is waar je (misschien wel heel bewust) niet op gestemd hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-07 17:06
Ja dat maakt degelijk wat uit, dan kan de mod je uitleggen waarom je post is weggemod en dan kan of door blijven drammen, of als een volwassene vragen aan de mod hoe je je post anders kan neerzetten zodat er wel inhoudelijk op gediscuteerd kan worden.

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2022 10:07 . Reden: Quote aangepast en is verder hier off-topic. ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:38
Snow_King schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:09:
[...]

Dat geloof ik. Maar je hebt mij in deze topics al vaker horen zeggen: Ik sta er gewoon niet achter dat alles maar moet en mag wijken voor Covid-19.

Ik weet dat jij in de zorg werkt en daardoor een andere visie/kijk hebt op de situatie, maar die heb ik ook vanuit mijn perspectief.

Ik voel mij gewoon echt niet geroepen om mij na bijna 2 jaar nog druk te maken over Covid-19. Wel maak ik mij heel druk over de economische schade en de neven-schade die dit beleid juist veroorzaakt.

Om die reden kan ik niet achter een lockdown staan (heb ik nooit gedaan!) en vind ik het prima om te zien dat winkeliers gewoon open gaan.

Ik vind uberhaupt niet dat een overheid zo maar mag zeggen: Ondernemer, uw zaak gaat morgen niet meer open! Dat gaat er bij mij niet in. (Ja, ik ben ondernemer!)

[...]

Ik geloof gewoon niet in lockdowns. Ja, ze vertragen verspreiding, maar zodra je deze op heft komt het vanzelf weer terug,

Tevens neem je het overgrote deel van de bevolking hun vrijheid af terwijl voor het overgrote deel Covid-19 echt amper een gevaar is.
toon volledige bericht
Die zorgen over de economie die je erbij haalt zijn wat gek. Economisch zijn we echt prima door de crisis aan het komen met werkloosheid die extreem laag is.

Zeg dan gewoon ik ben klaar met de lockdown en geen zin meer m’n gedrag aan te passen zonder iets erbij te halen wat nu geen probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Met al die zorgen over het onderwijs van kansarme kinderen, ondernemers die in de bijstand terecht komen, de mentale gezondheid van jongeren, en de kwaliteit van de zorg verwacht ik een gigantische verschuiving naar links terug te zien in de peilingen.

Ow wacht... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErA

ErA

giantgiantus schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Die zorgen over de economie die je erbij haalt zijn wat gek. Economisch zijn we echt prima door de crisis aan het komen met werkloosheid die extreem laag is.
Lol. We zijn economisch f*cked. De inflatie giert de komende jaren de pan uit waardoor de armoedegrens enorm gaat stijgen en lonen hierop gigantisch achterblijven. De ECB kan niets doen want als ze de rente omhoog schroeven klapt de hele euro zone.

(hele summiere samenvatting om aan te geven dat we ogenschijnlijk economisch prima door de crisis heen zijn gekomen.

De kater komt later.

[ Voor 12% gewijzigd door ErA op 11-01-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:13
t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:58:
[...]

Ik verwacht dat de positieve tests omstreeks 22 a 25 januari pieken. Rekening houdend met de vertraging tussen infecties en rapportage van positieve tests, zou de R-waarde reeds op 16 a 19 januari door 1.0 zakken.

Dat betekent dat er vanaf eind deze week ruimte ontstaat om een deel van de dalende trend in de R-waarde in te zetten in versoepelingen. Je kunt daarvoor een routekaart maken.

Allereerst moet je kiezen welk deel van de ruimte in de R-waarde je wil gebruiken om te versoepelen. Dan moet je kiezen wat je prioriteit heeft. En dan het het een kwestie van timing.

De beschikbare ruimte door verzadiging en boosters lijkt me 1.5 procentpunt per dag gedurende volgende week en de week daarna.

Als je die voor de helft inzet voor versoepelingen, kun je volgende week de geplaceerde horeca en de winkels openen.
toon volledige bericht
Met welk percentage corrigeer jij voor de asymptomische besmettingen? Ik kwam dit artikel tegen, het percentage asymptomisch is wel erg fors:
https://www.news-medical....-SARS-CoV-2-variants.aspx

Als dit klopt dan verklaart dat die korte pieken die we overal zien wel, de >30 procent positief die wij nu hebben leek mij te wijten aan een lagere testbereidheid of -beschikbaarheid, maar dat lijkt geenzins het geval.

Overigens, je krijgt hier natuurlijk ook een behoorlijk deel van de ziekenhuisopnames waarbij er sprake is van een asymptomische besmetting. Dan is het niet door, maar met corona.

[ Voor 5% gewijzigd door codex op 11-01-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

hoevenpe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Het is relevant omdat het de cijfers waarop onze overheid beslissingen maakt enorm vertekend: gemiddelde leeftijd covid instroom, gevaccineerd/ongevaccineerd, etc.

Iemand die zonder klachten opgenomen wordt heeft geen covid behandeling nodig, die moet je (nog steeds?) apart houden maar is verder een 'gewone' patiënt.
Er zijn alleen maar vertekende cijfers, dan is de instroom in de zorg nog relatief goed vergeleken met alle andere graadmeters. Hoewel we blijkbaar nog steeds niet iedereen die wordt opgenomen testen, het zal wel weer een inbreuk op de lichamelijke onschendbaarheid zijn.

Alle andere cijfers zijn nog veel slechter. Afhankelijk van of je meer of minder maatregelen wil kan je altijd wel een cijfer nemen dat je standpunt ondersteunt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Cartman! schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:23:
[...]

Je laatste stelling ben ik het dus niet mee eens: Dat het een cirkeltje zou zijn. Strengere maatregelen zouden moeten helpen stellen mensen, maar een lockdown is echt heel, heel, heel streng en die moet iedereen maar gewoon accepteren?

Nee, dat gaat er bij mij niet in.
[...]

Samen tot op zeker hoogte. Niet alles mag en moet wijken voor Covid-19.

Dus tot op een bepaalde hoogte doen we het samen, maar je kan het niet eindeloos van iedereen verwachten.
Cyberpope schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:32:
[...]

Heb je dit alleen bij corona of ook andere wetgeving / maatregelen waar je niet achter staat??
Regels zijn niet altijd regels inderdaad. Ik ben redelijk anarchistisch. Het is niet zo dat als iets niet mag dat ik het ook niet doe. Ik maak mijn eigen keuzes in het leven.

Dat is juist ook het mooie. Beetje de randjes opzoeken en er soms overheen gaan.
[...]

Bij corona is het net zo: zelftests zijn niet aan te slepen ook zonder verplichting, bij klachten blijven de meeste mensen ook zonder controle thuis. Het aantal huisfeestjes is heel beperkt, als regels begrepen worden en men overtuigd is van de werking heb je geen handhaving nodig.

Winkels dichthouden terwijl je wel in een drukke supermarkt mag lopen is lastig uit te leggen, vooral als dat bij de buren (ondersteund door de cijfers) geen probleem is. Niet in de buitenlucht mogen sporten is helemaal vreemd, op een veld is de kans om besmet te raken minimaal, dat voelt als krampachtig 100 rijden op een lege snelweg...
Ik denk dat je daar een goed punt aan stipt: Ik heb voel mij niet echt geroepen aan de regels te houden, maar WEL heb ik zelftests liggen.

Voor de kerst en Oud & Nieuw heb ik even een zelftestje gedaan. Ook heb ik vrijdag een borrel met 12 man in de bar die iemand in zijn riante kelder heeft, voor die tijd doe ik ook een zelftest.

Maar ik heb echt geen goed woord over voor lockdowns. Deze van nu of de eerdere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Zeg dan gewoon ik ben klaar met de lockdown en geen zin meer m’n gedrag aan te passen zonder iets erbij te halen wat nu geen probleem is.
Dat is wel een zeer beperkte conclusie imho. Ik ken genoeg ondernemers waar het water aan de lippen staat. Die zijn al hun buffers kwijt.

Zijn ze failliet? Nee. Wel is al hun spaargeld voor hun pensioen danwel verbeteringen van hun bedrijf weg. Ze zitten echt op 0. Dat komt door de regels die de overheid heeft ingesteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
ErA schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:09:
[...]

Lol. We zijn economisch f*cked. De inflatie giert de komende jaren de pan uit waardoor de armoedegrens enorm gaat stijgen en lonen hierop gigantisch achterblijven. De ECB kan niets doen want als ze de rente omhoog schroeven klapt de hele euro zone.

(hele summiere samenvatting om aan te geven dat we ogenschijnlijk economisch prima door de crisis heen zijn gekomen.

De kater komt later.
Het gros van de inflatie komt door de gestegen energieprijzen (bedenk ook dat dat impact op de hele lijn heeft waardoor zo'n beetje alles daardoor duurder wordt). En dat komt weer doordat we ons veel te afhankelijk van Rusland hebben gemaakt. Een heel gedeelte van de inflatie heeft dus weinig met corona te maken.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Ik heb daar een heel andere mening over.

Lockdowns zijn zeer economisch verstorend geweest. De ene periode zijn de fabrieken dicht en liggen de schepen voor anker. De volgende periode is er een boel inhaalvraag waardoor er ernstige tekorten ontstaan en prijzen sterk oplopen. Dat effect van afwisselende leegloop en overbezetting zien we in de keten van materialen en in de energieprijzen.

Een paar economische gevolgen:
* zeer hoge energieprijzen
* failliete energieleveranciers
* tekorten aan halfgeleiders waardoor de auto-industrie niet voluit kan
* zeer hoge prijzen voor bouwmaterialen
* inflate van 5% waardoor de reele lonen zelfs in een krappe arbeidsmarkt dalen; risico op loon-prijs spiraal
* ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:00

Wimo.

Shake and Bake!

redwing schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:17:
[...]

Het gros van de inflatie komt door de gestegen energieprijzen (bedenk ook dat dat impact op de hele lijn heeft waardoor zo'n beetje alles daardoor duurder wordt). En dat komt weer doordat we ons veel te afhankelijk van Rusland hebben gemaakt. Een heel gedeelte van de inflatie heeft dus weinig met corona te maken.
Wacht maar tot de jaarlijkse WOZ en bijbehorende heffingen dit jaar op de mat vallen. Er zijn miljarden teveel verloren / weggegeven tijdens de corona tijd. Daar is maar een oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
[...]

De kater komt later.
Inflatie komt voor overgrote deel door de energieprijzen, niet perse door corona gerelateerde zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 12:24
[...]

De kater komt later.
De rekening van alle maatregelingen wordt door geschoven naar een volgend kabinet. Een hoop mensen denken dat die "oh zo ruime..." compensatie voor alle branches gratis zijn. Net wat jij aangeeft die rekening komt voor ons in een later stadium. Dan hebben we nog niet gesproken over de torenhoge schulden die alle ondernemers hebben bij de belastingdienst.

Wat mag het leven van een covid patiënt waard zijn?
t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Lockdowns zijn zeer economisch verstorend geweest. De ene periode zijn de fabrieken dicht en liggen de schepen voor anker. De volgende periode is er een boel inhaalvraag waardoor er ernstige tekorten ontstaan en prijzen sterk oplopen. Dat effect van afwisselende leegloop en overbezetting zien we in de keten van materialen en in de energieprijzen.

* inflate van 5% waardoor de reele lonen zelfs in een krappe arbeidsmarkt dalen; risico op loon-prijs spiraal
* ...
toon volledige bericht
Net als jij aangeeft een verstoorde supply chain zorgt voor tekorten. Tekorten in een supply chain zorgt voor oplopende prijzen. Iemand die meer betaald krijgt in de regel zijn producten eerder.

[ Voor 35% gewijzigd door Amd RuLuzzz op 11-01-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:41

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Gonadan schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:57:
[...]

Kroegen zijn geen geplaceerde horeca. Het probleem zit hem niet in het placeren, het niet willen naleven of alcohol. Het probleem zit hem in het net doen alsof horeca die normaal geen vaste plekken heeft dat nu ineens wel kan hebben.
Wil je horeca een kans geven dan moet je gewoon simpel hore en ca uit elkaar trekken en dus ca gewoon nog even dicht laten. Maar dat zal vast geen populaire optie zijn ben ik bang. ;)
Het is niet alsof de gemiddelde restaurantbezoeker keurig een biefstukje met een watertje bestelt, dat oppeuzelt en dan rustig naar huis gaat. Het grootste deel - zeg gerust allemaal - van de restaurants hier zijn gewoon de café's van de 'boomers'. Die komen niet alleen voor een biefstukje, maar een bourgondische avond met genoeg (lees: veel) drank.

Je kunt dat proberen in te perken door de de tent eerder te sluiten, maar ik heb echt het idee dat die maatregel totaal niet meer werkt. In 2020 werkte dat misschien nog, maar in 2021 (en zeker tegen het einde) zag je gewoon dat dat weinig tot geen effect meer had. Alleen het RIVM vond dat die maatregel nog effect had, maar die dachten ook te weten dat in september de naleving van de anderhalvemetermaatregel net zo hoog was als in januari (terwijl iedereen met ogen een rondje door een willekeurige binnenstad kon lopen om te zien dat dit niet zo was).

De inperkingen hebben alleen effect als mensen erom thuisblijven maar omdat men zo omhoog zit voor dit soort avondjes is dat niet meer zo. Mensen gaan er gewoon rekening mee houden. De restaurants zaten allemaal vanaf een uur of 4 tot 8 uur helemaal vol, de bezoekers gingen om 8 uur net zo teut naar huis als ze 'normaal' om 11 uur naar huis waren gegaan.

Daar komt nog bij dat je niet alleen de relatieve risico's van de situaties moet vergelijken, maar ook de verwachte bezoekersaantallen. Als iets de helft minder risicovol is maar er komen vier keer zoveel mensen op af, dan heb je in de praktijk dus wel twee keer zoveel extra besmettingen uit die hoek.

EDIT: Dit is overigens geen pleidooi om alle horeca maar open te gooien, maar meer een pleidooi tegen het idee dat de restaurants best open kunnen maar datzelfde bij het café het einde van de wereld zou betekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Patriot op 11-01-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wimo. schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:21:
[...]
Wacht maar tot de jaarlijkse WOZ en bijbehorende heffingen dit jaar op de mat vallen. Er zijn miljarden teveel verloren / weggegeven tijdens de corona tijd. Daar is maar een oplossing voor.
Gezien de lage rente geeft dat nu nog weinig problemen. En als de rente stijgt krijgen de zuidelijke landen nog veel meer problemen, dus dat zie ik nog niet zo heel snel gebeuren.

Ik zie wel degelijk problemen, maar de meeste waren er al voor corona en zijn daarmee niet echt corona gerelateerd.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
codex schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:09:
[...]

Met welk percentage corrigeer jij voor de asymptomische besmettingen? Ik kwam dit artikel tegen, het percentage asymptomisch is wel erg fors:
https://www.news-medical....-SARS-CoV-2-variants.aspx

Als dit klopt dan verklaart dat die korte pieken die we overal zien wel, de >30 procent positief die wij nu hebben leek mij te wijten aan een lagere testbereidheid of -beschikbaarheid, maar dat lijkt geenzins het geval.

Overigens, je krijgt hier natuurlijk ook een behoorlijk deel van de ziekenhuisopnames waarbij er sprake is van een asymptomische besmetting. Dan is het niet door, maar met corona.
Ik reken met een ratio tussen echte infecties en positieve tests tussen 2.5 en 3. Dat getal ligt in het verlengde van de delta-piek en zie ik als een conservatieve schatting.

Asymptomatische dragers en drukte bij de GGD zijn allebei factoren die bijdragen aan deze ratio. Als hij hoger oploopt, daalt de R-waarde sneller (snellere saturatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:25:
[...]

De rekening van alle maatregelingen wordt door geschoven naar een volgend kabinet. Een hoop mensen denken dat die "oh zo ruime..." compensatie voor alle branches gratis zijn. Net wat jij aangeeft die rekening komt voor ons in een later stadium. Dan hebben we nog niet gesproken over de torenhoge schulden die alle ondernemers hebben bij de belastingdienst.

Het probleem is dat zonder maatregelen de maatschappij alsnog op slot was gegaan doordat de zorg was omgevallen. De zorg is een heel belangrijke pijler waarop de samenleving rust. Je moet dus niet denken dat zonder maatregelen alles gewoon door had kunnen draaien.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
giantgiantus schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Inflatie komt voor overgrote deel door de energieprijzen, niet perse door corona gerelateerde zaken.
https://www.ad.nl/geld/su...prijsstijgingen~aa403a9e/

Misschien peanuts voor de gemiddelde Tweaker, maar voor mensen met een kleine beurs heeft dit nu al grote gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:20:
[...]

* ...
toon volledige bericht
Tuurlijk is er een enorme verstoring geweest. Maar de economie heeft enorme veerkracht getoond waardoor werkloosheid Ed laag blijven.

Die paar failliete energieleveranciers of een failliet restaurant of bar maakt economisch gezien echt niets uit. Horeca is bv maar een heel klein deel van de economie. Bovendien is een faillissement daar niet echt verstorend. Zit relatief weinig kapitaal in dat soort ondernemingen en voor je het weet neemt een andere horecaondernemer het over.

Voor de individuele ondernemers in kwestie is het zeer vervelend. Voor de economie maakt het niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-07 16:57
Drogisterijen overvallen door OMT-advies en hebben te weinig type 2 op voorraad. Zie https://www.rtlnieuws.nl/...EUvN-C_cYPVO5Ib8Phs1Feudg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
DutchOwnage schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:31:
[...]

Misschien peanuts voor de gemiddelde Tweaker, maar voor mensen met een kleine beurs heeft dit nu al grote gevolgen.
Voorbeeld wat je geeft heeft toch niets met corona te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

redwing schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:31:
[...]

Het probleem is dat zonder maatregelen de maatschappij alsnog op slot was gegaan doordat de zorg was omgevallen. De zorg is een heel belangrijke pijler waarop de samenleving rust. Je moet dus niet denken dat zonder maatregelen alles gewoon door had kunnen draaien.
Ik heb deze vaker gehoord, maar hoe moet dat er eigenlijk precies uitzien? Ik ben niet tegen de maatregelen (ben het niet altijd eens met alle maatregelen, maar ik volg ze netjes), maar ik heb dit ook altijd redelijk ongeloofwaardig gevonden. Ik geloof gerust dat het tot (veel) meer, ook niet-COVID-gerelateerde, slachtoffers zou leiden, maar waarom stopt de hele maatschappij met functioneren als niet iedere (COVID-)patiënt geholpen kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 23:26

dr.lowtune

Deugt niet

DutchOwnage schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:31:
[...]

Daar heeft de doorsnee tweaker met 4x modaal inderdaad geen last van 😛

Maar het is wel een optelsom, hogere energiekosten, meer geld kwijt aan boodschappen, eigenlijk alles gaat veel duurder worden. Dat is niet alleen door corona, maar ook door de afhankelijkheid van Rusland, klimaat maatregelen,etc. Op enig moment komt daar ook de rekening voor de coronasteun nog een keer bij. We kunnen ons dus wel opmaken voor de 7 magere jaren. Maar goed, eerst maar even dealen met corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-07 17:49
hoevenpe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Apart houden op een 4 persoons kamer is lastig. Dus wordt er een halve gang (soms deels leeg) gebruikt voor Covid niet IC patiënten. Dus het bedden beslag is dan groter dan alleen de Covid ligduur.
Plus de verloren uren voor het verplaatsen van een reguliere afdeling of inkwartieren bij een andere enz enz.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-07 17:49
stylezzz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:42:
[...]

Dat er aan de handhavende kant genoeg verkeerd gaat hebben we wel gezien. Waar men in den haag A roept, hebben we meestal diezelfde dag nog een weerwoord van de veiligheidsregio's of burgemeesters dat die het er niet mee eens zijn en niet actief gaan handhaven... Van de zotte wat mij betreft. Over ongevaccineerden hoeven we het niet eens meer te hebben... ;)
Vooraf aan handhaving zat toch nog iets? Ons gedrag denk ik.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:25:
[...]

Volgens mij is de gangbare kostennorm voor een QALY jaar ongeveer 75k. Correct me if I'm wong.

De schattingen voor verloren QALY jaren per patient bij covid sterfte lopen uiteen tussen 2 en 10.
[...]

Net als jij aangeeft een verstoorde supply chain zorgt voor tekorten. Tekorten in een supply chain zorgt voor oplopende prijzen. Iemand die meer betaald krijgt in de regel zijn producten eerder.
En verlies van welvaart. Als je op het meest globale macro-niveau kijkt, dan is economie ongeveer "je hebt wat je produceert".

Je bent capacity constrained langs allerlei assen. Fabriekscapaciteit is een van die assen. Het schokgolf-effect heeft capaciteit vernietigd en daarmee welvaart.

Op een iets lager niveau gaat economie over verdeling van welvaart (en onderliggend, verdeling van economosche macht). Wat we de afgelopen twee jaar ervaren is dat de overheid ineens een veel grotere plek heeft ingenomen door allerhande steunregelingen die uit belastinggeld worden betaald. Dat is een verdeling waar ook niet iedereen gelukkig van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
giantgiantus schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:37:
[...]

Voorbeeld wat je geeft heeft toch niets met corona te maken?
Toch wel? Stijgende prijzen voor grondstoffen, verpakkingsmaterialen e.d zijn toch direct of indirect het gevolg van 2 jaar lockdowns wereldwijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
dr.lowtune schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:38:
[...]

Daar heeft de doorsnee tweaker met 4x modaal inderdaad geen last van 😛

Maar het is wel een optelsom, hogere energiekosten, meer geld kwijt aan boodschappen, eigenlijk alles gaat veel duurder worden. Dat is niet alleen door corona, maar ook door de afhankelijkheid van Rusland, klimaat maatregelen,etc. Op enig moment komt daar ook de rekening voor de coronasteun nog een keer bij. We kunnen ons dus wel opmaken voor de 7 magere jaren. Maar goed, eerst maar even dealen met corona.
De corona rekening verdwijnt als sneeuw voor de zon met inflatie en economische groei. Blijft in rap tempo niets van over :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-07 17:56
martwoutnl schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:36:
Drogisterijen overvallen door OMT-advies en hebben te weinig type 2 op voorraad. Zie https://www.rtlnieuws.nl/...EUvN-C_cYPVO5Ib8Phs1Feudg
Mag ik vragen wat je hiermee wilt zeggen? Dit is nogal een open deur dan wel een click-genererend artikeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:16
giantgiantus schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:40:
De corona rekening verdwijnt als sneeuw voor de zon met inflatie en economische groei. Blijft in rap tempo niets van over :)
Moet je wel een werkgever hebben waar inflatie gecorrigeerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Patriot schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:38:
[...]

Ik heb deze vaker gehoord, maar hoe moet dat er eigenlijk precies uitzien? Ik ben niet tegen de maatregelen (ben het niet altijd eens met alle maatregelen, maar ik volg ze netjes), maar ik heb dit ook altijd redelijk ongeloofwaardig gevonden. Ik geloof gerust dat het tot (veel) meer, ook niet-COVID-gerelateerde, slachtoffers zou leiden, maar waarom stopt de hele maatschappij met functioneren als niet iedere (COVID-)patiënt geholpen kan worden?
Omdat je dan geen zorg meer hebt. Dus dan wordt in de auto stappen plotseling een groot risico, net als even de buurman helpen met zijn goot e.d. Je krijgt dan dus veel onzekerheid en veel mensen die bang thuis gaan zitten. Alles wat enige risico geeft zal door veel mensen worden ontweken (het kan b.v. dan zo zijn dat je je hele leven gehandicapt wordt omdat je een keer valt.)

Uiteindelijk is het heel simpel, als je ziet dat de buurman niet meer kan lopen omdat hij zich heeft verstapt bij b.v. verhuizen, ga jij ook niet meer iemand helpen verhuizen. Uit eten gaan en een voedselvergiftiging oplopen is dan ook heel onverstandig, dus blijft iedereen maar thuis e.d. Alles wat je doet, doe je met veel meer risico en daarmee zullen heel veel dingen niet meer worden gedaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Dennis schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Heb het over de economie al geheel. Natuurlijk zullen er altijd werkgevers zijn waar het wat minder is. Arbeidsmarkt is gelukkig zo goed dat het een uitstekend moment is om even rond te shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:27

Dennis1812

Amateur prutser

Dennis schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:44:
[...]

In de zorg gebeurd dat al niet bijvoorbeeld.

Denk dat de lijst die het wel corrigeren flink kleiner is dan degene waar je gewoon pech hebt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Snow_King schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:16:
Je laatste stelling ben ik het dus niet mee eens: Dat het een cirkeltje zou zijn. Strengere maatregelen zouden moeten helpen stellen mensen, maar een lockdown is echt heel, heel, heel streng en die moet iedereen maar gewoon accepteren?

Nee, dat gaat er bij mij niet in.
Ja een lockdown is heel streng maar het is blijkbaar nodig want daarvoor liepen de ziekenhuis-cijfers te hard op. Het kan er bij jou niet in gaan maar het alternatief is code zwart, gaat dat er wel in bij je dan :?
Samen tot op zeker hoogte. Niet alles mag en moet wijken voor Covid-19.

Dus tot op een bepaalde hoogte doen we het samen, maar je kan het niet eindeloos van iedereen verwachten.
Er is 15% niet gevaccineerd nog steeds; dat vind ik heel kwalijk want er zal maar een klein deel ervan zijn wat door medische redenen niet gevaccineerd kan worden. Dus komt het erop neer dat we met z'n allen daar de nadelen van hebben. Wederom, het alternatief is dus code zwart als we de boel de boel maar laten.
Regels zijn niet altijd regels inderdaad. Ik ben redelijk anarchistisch. Het is niet zo dat als iets niet mag dat ik het ook niet doe. Ik maak mijn eigen keuzes in het leven.
Ah, tja...dan heb ik er een beeld bij en zijn we wat mij betreft wel uitgepraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
giantgiantus schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:36:
[...]

Tuurlijk is er een enorme verstoring geweest. Maar de economie heeft enorme veerkracht getoond waardoor werkloosheid Ed laag blijven.

Die paar failliete energieleveranciers of een failliet restaurant of bar maakt economisch gezien echt niets uit. Horeca is bv maar een heel klein deel van de economie. Bovendien is een faillissement daar niet echt verstorend. Zit relatief weinig kapitaal in dat soort ondernemingen en voor je het weet neemt een andere horecaondernemer het over.

Voor de individuele ondernemers in kwestie is het zeer vervelend. Voor de economie maakt het niet zoveel uit.
We hebben capaciteitsplafonds verlaagd waardoor reele economische groei werd omgezet in inflatie. De oimstandigheden (krappe arbeidsmarkt + inflatie) maken een loon-porijs spiraal aannemelijk en dar brengt weer meer inflatie, al is dat risico in onze open economie kleiner dan vijftig jaar geleden.

De hoge inflatie raakt ons allemaal. De overheid heeft er baat bij, want we kunnen de staatsschuld pro rato laten oplopen. Ze groeit dus in mogelijkheden om met steunregelingen te wapperen en daarmee haar macht uit te breiden.
Werkenden hebben wisselend baat bij of last van inflatie. Mensen met een sterke arbeidsmarktpositie kunnen de kosten doorberekenen aan de baas. Mensen met eebn zwakke arbeidsmarktpositie raken verder achterop. De roep zal klinken naar de overheid om uitkeringen en toeslagen te verhogen waardoor de inkomensherverdeling aan kracht wint, een indirecte ruk naar links.
Vermogende mensen en gepensioneerden raken achterop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

redwing schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:45:
[...]

Omdat je dan geen zorg meer hebt. Dus dan wordt in de auto stappen plotseling een groot risico, net als even de buurman helpen met zijn goot e.d. Je krijgt dan dus veel onzekerheid en veel mensen die bang thuis gaan zitten. Alles wat enige risico geeft zal door veel mensen worden ontweken (het kan b.v. dan zo zijn dat je je hele leven gehandicapt wordt omdat je je een keer valt.)

Uiteindelijk is het heel simpel, als je ziet dat de buurman niet meer kan lopen omdat hij zich heeft verstapt bij b.v. verhuizen, ga jij ook niet meer iemand helpen verhuizen. Uit eten gaan en een voedselvergiftiging oplopen is dan ook heel onverstandig, dus blijft iedereen maar thuis e.d. Alles wat je doet, doe je met veel meer risico en daarmee zullen heel veel dingen niet meer worden gedaan.
De sprong van overbelasting van de zorg door COVID-patiënten naar "er is geen zorg meer mogelijk" kun je alleen maken als je naast het niet nemen van maatregelen om besmettingen in te perken ook ervan uitgaat dat je aan de kant van het ziekenhuis geen enkele stap neemt om reguliere zorg in stand te houden. Een heel strikte lezing van "geen maatregelen" ondersteunt dat natuurlijk wel, maar dat neigt een beetje naar een stroman.

Door te doen alsof het niet nemen van maatschappijbrede maatregelen om besmettingen te beperken automatisch leidt tot een compleet gestokte zorg passeer je volledig de (medisch-ethische) discussie over hoe je omgaat met een overbelasting van de zorg door een veel te hoge influx patiënten met een bepaalde ziekte ten tijde van een epidemie. Je kunt aan de zorgkant ook maatregelen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Laatst online: 22:07
Dennis1812 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:50:
[...]

In de zorg gebeurd dat al niet bijvoorbeeld.

Denk dat de lijst die het wel corrigeren flink kleiner is dan degene waar je gewoon pech hebt.
Ik heb tot nu toe van geen een bedrijf gehoord dat de lonen omhoog gingen vanwege inflatie, behalve de verplichte CAO verhoging.

Dus mensen die niet gaan jobhoppen zullen enkel minder te besteden hebben per maand. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-07 16:57
eric.1 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Mag ik vragen wat je hiermee wilt zeggen? Dit is nogal een open deur dan wel een click-genererend artikeltje.
Dat de drogisterijen volgens het artikel de type 2 mondmaskers nauwelijks tot niet in voorraad hebben. Dus als de overheid het advies overneemt je deze mondmaskers voorlopig daar niet kan krijgen. Ik vond het zelf ook vreemd maar via google ontdek ik net dat van de blauwe maskers nog een verschil is. Je hebt type 1 en type 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:41

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
codex schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:16:
Met je eens, maar dan krijg je wel een grijs gebied. Grand Cafe's / eet cafe's, technisch gezien zijn het cafe's, maar vaak is alles sowieso geplaceerd. In een kroeg van 20 vierkante meter met zijn allen aan een bar lallen is gewoon niet verstandig op dit moment. Ik gok dat festivals dan minder risico meebrengen dan dat.
Een grijs gebied is er altijd, daar ontkom je niet aan maar moet je ook niet bang voor zijn. Het kabinet lijkt dat echter wel te zijn en dat werkt verlammend op de mogelijkheden qua maatwerk. Een alles of niets scenario is verreweg het makkelijkst uitvoerbaar dus daar blijft men veelal in hangen, maar dat is ook één van de grote oorzaken dan de publieke frustratie.

Dit geldt overigens voor alle betrokken partijen, als men wil dat er meer mogelijk is zal er meer in oplossingen gedacht moeten worden. De continue focus op wat lastig kan worden of mogelijke moeilijkheden zorgt ervoor dat er ook maar zeer weinig gebeurt.

Die bijvoorbeeld:
zacht schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:29:
Je zet de frituurpan aan en je ca hoort ineens bij de hore. Zo inventief is men dan wel.
Tja, als we op dat soort 'problemen' de focus blijven houden dan blijft alles dus gewoon nog lekker en tijdje dicht. Ik krijg soms het gevoel dat men gewoon geen oplossingen wil, alleen alles weer 100% open is een geaccepteerde optie.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 07-07 17:56
martwoutnl schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:05:
[...]

Dat de drogisterijen volgens het artikel de type 2 mondmaskers nauwelijks tot niet in voorraad hebben. Dus als de overheid het advies overneemt je deze mondmaskers voorlopig daar niet kan krijgen. Ik vond het zelf ook vreemd maar via google ontdek ik net dat van de blauwe maskers nog een verschil is. Je hebt type 1 en type 2.
Dat verschil wist ik eerlijk gezegd ook niet, nooit op gelet. Maar het lijkt me vrij logisch dat ze deze maskers niet op voorraad hebben aangezien dit voorheen niet werd geadviseerd. Dat was mijn punt meer. Tevens is het nog niet bekend of het kabinet dit advies overneemt en vanaf wanneer dit dan ingaat.

Dat ze zijn overvallen door een advies...dat is wel erg gedramatiseerd. In dat opzicht overvalt ieder veranderend advies ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:28
Patriot schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:01:
[...]

De sprong van overbelasting van de zorg door COVID-patiënten naar "er is geen zorg meer mogelijk" kun je alleen maken als je naast het niet nemen van maatregelen om besmettingen in te perken ook ervan uitgaat dat je aan de kant van het ziekenhuis geen enkele stap neemt om reguliere zorg in stand te houden. Een heel strikte lezing van "geen maatregelen" ondersteunt dat natuurlijk wel, maar dat neigt een beetje naar een stroman.

Door te doen alsof het niet nemen van maatschappijbrede maatregelen om besmettingen te beperken automatisch leidt tot een compleet gestokte zorg passeer je volledig de (medisch-ethische) discussie over hoe je omgaat met een overbelasting van de zorg door een veel te hoge influx patiënten met een bepaalde ziekte ten tijde van een epidemie. Je kunt aan de zorgkant ook maatregelen nemen.
Die discussie is gevoerd, en is verwerkt in de protocollen voor triage in geval van overbelasting. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt naar de oorzaak van de zorgvraag, maw. de ziekte die iemand heeft speelt geen rol bij de beslissing om iemand wel of niet te behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Gonadan schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:05:
[...]

Een grijs gebied is er altijd, daar ontkom je niet aan maar moet je ook niet bang voor zijn. Het kabinet lijkt dat echter wel te zijn en dat werkt verlammend op de mogelijkheden qua maatwerk. Een alles of niets scenario is verreweg het makkelijkst uitvoerbaar dus daar blijft men veelal in hangen, maar dat is ook één van de grote oorzaken dan de publieke frustratie.
Je moet toch altijd rekening houden met dat grijze gebied? Als je denkt dat je alleen beperkt kunt versoepelen dan moet je geen maatregelen nemen die leiden tot een de facto volledig vrije situatie. Dat kun je wel "bang zijn" noemen maar dat doet niets af aan het feit dat je er gewoon mee om hebt te gaan.
Dit geldt overigens voor alle betrokken partijen, als men wil dat er meer mogelijk is zal er meer in oplossingen gedacht moeten worden. De continue focus op wat lastig kan worden of mogelijke moeilijkheden zorgt ervoor dat er ook maar zeer weinig gebeurt.
Je lijkt wel een projectmanager. "Niet denken in problemen maar in oplossingen" is óók in problemen denken.
Die bijvoorbeeld:

[...]

Tja, als we op dat soort 'problemen' de focus blijven houden dan blijft alles dus gewoon nog lekker en tijdje dicht. Ik krijg soms het gevoel dat men gewoon geen oplossingen wil, alleen alles weer 100% open is een geaccepteerde optie.
Aan wie is dit argument gericht? Juist de mensen die op dat soort problemen focussen lijken mij de mensen die niet zitten te wachten op volledig afschaffen van de maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:41

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Patriot schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:13:
Je moet toch altijd rekening houden met dat grijze gebied? Als je denkt dat je alleen beperkt kunt versoepelen dan moet je geen maatregelen nemen die leiden tot een de facto volledig vrije situatie. Dat kun je wel "bang zijn" noemen maar dat doet niets af aan het feit dat je er gewoon mee om hebt te gaan.
Zeker, daarom zeg ik ook dat je er niet aan ontkomt. De grijze gebieden worden echter over het algemeen niet genoemd als iets om een oplossing voor te bedenken, maar als obstakel waarom een bepaalde oplossingsrichting al bij voorbaat niet overwogen wordt. Dat bedoel ik dan ook met de verlammende werking, we zijn er heel goed in om voor alle mogelijke uitwegen of maatwerk al heel snel potentiële obstakels te benoemen waardoor er uiteindelijk toch weer niets gebeurt.
Je lijkt wel een projectmanager. "Niet denken in problemen maar in oplossingen" is óók in problemen denken.
Ik ben geen projectmanager, maar wel iemand wiens vak het is om problemen op te lossen. Er is wel degelijk een verschil tussen de focus op problemen of oplossingen, al ziet niet iedereen dat.
Aan wie is dit argument gericht? Juist de mensen die op dat soort problemen focussen lijken mij de mensen die niet zitten te wachten op volledig afschaffen van de maatregelen.
Aan iedereen die weiger in actie te komen omdat hij problemen ziet, en daarmee de doelen niet gaat bereiken die hij eigenlijk wel wil bereiken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

migchiell schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Die discussie is gevoerd, en is verwerkt in de protocollen voor triage in geval van overbelasting. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt naar de oorzaak van de zorgvraag, maw. de ziekte die iemand heeft speelt geen rol bij de beslissing om iemand wel of niet te behandelen.
Met die discussie één keer voeren is de kous niet af. De protocollen voor triage kunnen worden gewijzigd. De ziekte die iemand heeft kunnen we wel onderdeel maken van de beslissing om iemand al dan niet te behandelen. Of en hoe we dat willen is, dat weet jij ook, de medisch-ethische discussie waar we het over hebben.

Dat we/je niet zou willen accepteren dat er een andere uitkomst uit zo'n discussie vloeit wil niet zeggen dat je dan maar moet doen alsof de discussie niet bestaat en de huidige uitkomst als een soort voldongen feit hoeft te presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-07 09:15
[...]

Het probleem is imo dat er steeds meer regels zijn waar een groot deel van de burgers de noodzaak niet (meer) van ziet en/of het nut van in twijfel trekt.

Vrijwel niemand zit dronken achter het stuur terwijl er vrijwel geen alcoholcontroles gehouden worden, door rood of veel te hard rijden in een drukke stad idem. Dat zijn regels waar breed draagvlak voor is, waar mensen zich uit zichzelf aan willen houden.

Bij corona is het net zo: zelftests zijn niet aan te slepen ook zonder verplichting, bij klachten blijven de meeste mensen ook zonder controle thuis. Het aantal huisfeestjes is heel beperkt, als regels begrepen worden en men overtuigd is van de werking heb je geen handhaving nodig.

Winkels dichthouden terwijl je wel in een drukke supermarkt mag lopen is lastig uit te leggen, vooral als dat bij de buren (ondersteund door de cijfers) geen probleem is. Niet in de buitenlucht mogen sporten is helemaal vreemd, op een veld is de kans om besmet te raken minimaal, dat voelt als krampachtig 100 rijden op een lege snelweg...
Tsja en toch zijn er nog veel te veel excessen.

Alleen hier in de regio al, van het weekend mensen op een partyboot, 300 man oid in een bedrijfspand op industrie terein.

Bij lokale winkels (en ja die zijn echt zwaar getroffen) stiekem mensen helpen. Zonnebank studio zit vol met wachtende.

Mondkapjes? Nergens te vinden bij de bovengenoemde bedrijven / feestjes (en ja die krengen werken vast niet I know).

Maar 1x per dag 2 mensen op bezoek? Ja vast misschien door de weeks maar in weekend lopen mensen in en uit.

En ga zo maar door. Ja een grot deel doet hard zijn best maar er is ook een deel die dat niet doet en dat is nu net het probleem want het hard zijn best doe deel komt vanzelf in aanraking met het niet zo hard hun best doen deel. Denk aan kinderen op school, in de supermarkt, bij opa en oma etc etc etc.

Als iedereen nou maar in iedergeval zich aan de standaard basis regels zou houden komen we denk ik al een heel eind. En ja een cafe oid ja weer een lastige in deze. En of bij die basis regels de mond/neus kapjes horen durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:28
Patriot schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:23:
[...]

Met die discussie één keer voeren is de kous niet af. De protocollen voor triage kunnen worden gewijzigd. De ziekte die iemand heeft kunnen we wel onderdeel maken van de beslissing om iemand al dan niet te behandelen. Of en hoe we dat willen is, dat weet jij ook, de medisch-ethische discussie waar we het over hebben.

Dat we/je niet zou willen accepteren dat er een andere uitkomst uit zo'n discussie vloeit wil niet zeggen dat je dan maar moet doen alsof de discussie niet bestaat en de huidige uitkomst als een soort voldongen feit hoeft te presenteren.
Nou, kom maar op met je discussie dan :)

Waarom ben je het niet eens met de medisch-ethische argumenten om ziekte buiten beschouwing te laten bij de beslissing wie wel en wie niet behandeld wordt? En welke medisch-ethische argumenten heb je daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-07 13:48
Dracula schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Tsja en toch zijn er nog veel te veel excessen.

Alleen hier in de regio al, van het weekend mensen op een partyboot, 300 man oid in een bedrijfspand op industrie terein.

Bij lokale winkels (en ja die zijn echt zwaar getroffen) stiekem mensen helpen. Zonnebank studio zit vol met wachtende.

Mondkapjes? Nergens te vinden bij de bovengenoemde bedrijven / feestjes (en ja die krengen werken vast niet I know).

Maar 1x per dag 2 mensen op bezoek? Ja vast misschien door de weeks maar in weekend lopen mensen in en uit.

En ga zo maar door. Ja een grot deel doet hard zijn best maar er is ook een deel die dat niet doet en dat is nu net het probleem want het hard zijn best doe deel komt vanzelf in aanraking met het niet zo hard hun best doen deel. Denk aan kinderen op school, in de supermarkt, bij opa en oma etc etc etc.

Als iedereen nou maar in iedergeval zich aan de standaard basis regels zou houden komen we denk ik al een heel eind. En ja een cafe oid ja weer een lastige in deze. En of bij die basis regels de mond/neus kapjes horen durf ik niet te zeggen.
toon volledige bericht
Niet vergeten kappers die gewoon aan huis gaan, omdat je toch 2 personen per dag mag ontvangen...
Pagina: 1 ... 173 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.