Drardollan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:18:
[...]
Onzin. De vaccinaties werken niet zo goed tegen Omikron. Ook de boosters niet. Althans, niet op het gebied van besmetting en immuniteit opbouwen. Ze helpen gelukkig wel goed tegen ernstige ziekte.
Dar vaccinatiegraad verhaal kan de kliko wel in ondertussen, dat was een leuk verhaal in 2020 en begin 2021. Maar ondertussen is het duidelijk dat het niet gegaan is zoals gehoopt. In landen met giga veel vaccinaties gaat het net zo als in landen met een lagere vaccinatiegraad. Er wordt al gesproken over stoppen met vaccinaties en boosters, met name buiten de kwetsbare groep.
Een besmetting met Omikron werkt vele malen beter dan vaccin. Ik las vandaag dat Delta extra snel verdrongen wordt omdat Delta na een Omikron besmetting grotendeels geblokkeerd wordt.
Ho wacht even...
In jouw tekst verwees je naar een situatie waarbij geen/minder maatregelen voor een gunstiger resultaat zorgt dan de huidige maatregelen. Je suggereert dat veel infecties zorgen voor meer weerstand.
Echter het is het herstel dat zorgt voor de weerstand, want ga je dood, tja, dan heb je ook geen weerstand. En ik mag hopen dat je het eens bent dat het vaccin ook zorgt ook voor een weerstand (er zijn wat verschillen maar het is zeker effectief).
Jij suggereert dat met de huidige situatie in Nederland wij dadelijk een "schuld" moeten betalen omdat er geen weerstand is. En daar is geen enkel bewijs voor.
Nederland kent op dit moment eigenlijk geen ander land die dezelfde combinatie van maatregelen en andere factoren (zoals vaccinatiegraad) kent. Maar zouden we naar historisch vergelijkbare situaties kijken (recent en eeuwen terug) dan zien we wel degelijk dat het huidige gedrag en factoren zoals in Nederland het nu doet is beter is op de korte en lange termijn.
Dus... Ik weet niet waar jouw stelling vandaan komt dat we een nabrander/extra rekening krijgen maar daar is geen enkel bewijs voor. Eerder het tegenovergestelde.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel