Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 168 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.088 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

AFCAjax schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:55:
[...]

Maar dit is precies wat de overheid wilde bereiken. Dichtgooien, en de oplossing bij 2G leggen.
@Dennis zie je dat de pogingen van de overheid om de economie draaiende te houden er wel zijn, maar worden afgedaan als inherent slecht?

Daarom zei ik in het begin: niemand is gebaat bij de gesloten winkels, zéker de overheid niet. Het punt is alleen dat niemand wil meewerken, wat moet je dan?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
migchiell schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:56:
Even wat anders (mogelijk hier al eerder voorbij gekomen, het topic gaat zo snel dat ik af en toe pagina's mis en zoeken op "beter dan Hugo" levert hier sowieso heel veel resultaten op :) )

https://beterdanhugo.nl/

Doe jij het beter dan Hugo? Simulatiespelletje.
vreemd spel. na een maand zit ik op 1800 positieve testen, maar 900 ziekenhuisopnames per dag?

Is dit Corona, of de pest? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:22
Wolly schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:58:
[...]

Wat ik van de persconferentie heb begrepen zijn de huidige maatregelen bedoeld om de verwachte omikrongolf te verlagen en tijd te kopen.

Qua zorgdruk wilde men dus het liefst een buffertje realiseren in die gekochte tijd.

Ondertussen zijn de drie pijlers van het kabinet ongewijzigd zoals je ook in het laatste OMT advies hebt kunnen lezen.
Zoals je zelf al aangaf werd bijvoorbeeld het getal van 300 mensen op de IC's genoemd als houdbaar. Aangezien we komen van een bezetting van rond de 650 is het beleid er dus op gericht om het aantal IC opnames te verlagen.

Daarbij vermeldt dat een bezetting van 650 tov praktisch alle Westerse landen al behoorlijk laag was als je het afzet tegen het aantal inwoners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
AFCAjax schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:56:
[...]

Ik zou niet weten waarom; die 18 keer waren best diverse uitstapjes. Van zwembad, dierentuin tot sportschool en uit eten.

Moet wel een kanttekening maken; de sportschool weet wie ik ben, en is na 3 keer wel gestopt mij te controleren.
sinds wanneer is zwembad, dierentuin en sportschool Horeca? :+

Maar bij wat voor bedrijf werd je niet gecheckt? Ik gok bij uit eten :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Adlermann schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:55:
[...]
Er is ook ziets als een teamleider, of een manager. Die mogen dat dan idd mooi gaan doen. Bij alcohol geldt exact hetzelfde argument. Daar weigeren ze ook bier aan mensen die nog geen 18 zijn.

Het zijn reg els die geldig zijn IN HUN WINKEL. Dat is dan de verantwoordelijkheid van de onderneming. Dat is governance 1-0-1. Compliance ligt bij de onderneming.
Tja het blijft een lastig onderwerp. De overheid stelt een bepaalde regel op maar uitvoeren is problematisch. Net zoals het "vuurwerkverbod". Geen handhaving dus een papieren tijger.

Het probleem bij de winkelier leggen is makkelijk. Ga jij als manager maar eens op een groep bondkraagjes af of meneer de kamper zonder mondkapje. Naast mondigheid komen de handjes of in het slechste geval wapens bovendrijven. Dan kun je fijn de politie bellen maar die staan ook niet zomaar op de stoep.

De winkelier zal dus als het goed is een risico inschatting maken voordat hij iemand aanspreekt. Hij/zij wil namelijk ook graag thuis komen. En dan speelt bij mij nog mee dat het OMT eerst heel stelling heeft beweerd dat mondkapjes niet nodig waren (ten tijde dat andere landen ze verplicht hadden 8)7 ).

edit: dit topic gaat hard hehe Het inhuren van een kleerkast van een beveiliger kan. Maar die kosten kun je weer niet verhalen op de overheid die de regel in stelt. Voor kleine zaken is dit een kostenpost die ze er niet bij kunnen gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door sh4d0wman op 10-01-2022 13:04 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:06
AFCAjax schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:56:
[...]

Ik zou niet weten waarom; die 18 keer waren best diverse uitstapjes. Van zwembad, dierentuin tot sportschool en uit eten.

Moet wel een kanttekening maken; de sportschool weet wie ik ben, en is na 3 keer wel gestopt mij te controleren.
Ja, dat is geen horeca :P

En dat die sportschool je na een aantal keer stopte te controleren pleit dus ook voor sluiting.
Want wat nu als jij de 5e keer coronapositief naar binnen stapt? Vervolgens een uitbraak, waarvan de sportschool niet weet hoe en wat, want ze controleren dus niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:17
Waah schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:01:
[...]

sinds wanneer is zwembad, dierentuin en sportschool Horeca? :+

Maar bij wat voor bedrijf werd je niet gecheckt? Ik gok bij uit eten :D :+
Ik snap je punt, maar bij de dierentuin, zwembad en sportschool is ook gewoon horeca aanwezig, en dat is precies de reden waarom die QR er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
LZ86 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:04:
[...]

Ja, dat is geen horeca :P

En dat die sportschool je na een aantal keer stopte te controleren pleit dus ook voor sluiting.
Want wat nu als jij de 5e keer coronapositief naar binnen stapt? Vervolgens een uitbraak, waarvan de sportschool niet weet hoe en wat, want ze controleren dus niet correct.
Hoe gaat mijn vaccinatiebewijs mijn besmetting tegen? Het is geen 2G+ he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
migchiell schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:45:

In het afgelopen jaar zijn er ruim 4000 horecabedrijven bijgekomen. Netto, dus alle horecabedrijven die zijn gestopt zijn hierin ook al meegerekend.

https://www.nu.nl/economi...-en-kantines-gestopt.html
Het is ontzettend moeilijk om conclusies te uit onbetrouwbare of onvolledige data.
KvK voert regelmatig bedrijven in de verkeerde categorie in. Ja, echt. :X
Drie koks die ontslagen worden, maar vervolgens als ZZP'er soms ingehuurd worden (en verder bij PostNL werken) is onderaan de streep ook geen positieve uitkomst.
Bedrijven splitsen zich. Van gewoon dorpsrestaurant naar drie entiteiten actief als restaurant, cateraar en weddingplanner. Men doet nog hetzelfde als wat ze al 33 jaar doen, maar kan wat makkelijker onderdelen afstoten als die ene markt spaak loopt.

Net als het argument dat veel bedrijven kiezen voor vroegtijdige beëindiging in plaats van faillissement. Ook daar zitten weer haken en ogen aan. Ken ondertussen best wat ondernemers die helemaal niet zo ondernemend zijn maar veel te lang blijven geloven dat het binnen een maand weer goed komt voor hun toko, die hadden zich maart 2020 gewoon failliet verklaren (of stoppen). Doen ze het nu dan is het resultaat hetzelfde, alleen hebben ze er in de tussentijd al hun opgespaarde privégelden in gestopt om de ene na de andere lockdown te overleven. :X Voor twee weken lockdown trek je de stekker er niet uit, als je wist dat het er drie maanden zouden worden dan waarschijnlijk wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
LZ86 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:21:
[...]

Wij worden ook ziekgemeld als we in quarantine moeten. Zeker omdat het gros later dus ook positief blijkt.

Maar de ziektedagen voor jezelf? Mag dat in NL? Volgens mij niet toch?
die zin verbaasde mij ook al

blijkbaar hebben we het nog best goed in de zorg en onderwijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
LZ86 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:49:
[...]

En puntje bij het paaltje weigeren om bijvoorbeeld een qr te controleren.

Tot ze dichtmoeten, dan willen ze ineens wel.
Dat is natuurlijk niet de situatie waarin je als samenleving terecht wil komen.

Beter is een situatie waarin mensen begrip hebben voor elkaar en op basis van vrijwilligheid handelen. Goede en actuele informatievertrekking draagt daaraan bij, de sfeer die ontstaat bij verouderde en onjuiste informatie ondermijnt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Adlermann schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:47:
[...]

Al dat geklaag van de lobby-groepen, weigeren om mee te doen met het beleid, gedram van de lobby bij op1, etc etc.

De overheid laat ook steken vallen. Maar de retail weigert ook elke vorm van verantwoording. Het handhaven op mondkapjes bv, dat kan prima daar belegd worden. Je mag ook geen sigaretten verkopen aan minderjarigen of alcohol. Daar moeten ze ook op handhaven.

Ik ben daar klaar mee.
Vertel eens welke machtsmiddelen de retail dan heeft om die verantwoording te nemen?

Moeten ze voortaan niet verkopen aan mensen zonder mondkapjes? Wat als die persoon dan 'medische reden' roept? Mag de winkelier dat controleren en zoja, hoe? Moet hij dan de politie bellen en komt die dan met gezwinde spoed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
AFCAjax schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:05:
[...]

Hoe gaat mijn vaccinatiebewijs mijn besmetting tegen? Het is geen 2G+ he?
Het zal wellicht voor jou persoonlijk niet uitmaken als gevaccineerde, maar dit doen ze dus bij iedereen he. Ook bij de tvt mensen zonder vaccin.

Als ze na een aantal keer stoppen te controleren doen ze het gewoon niet goed. Dat zijn namelijk niet de regels. Dat ze vervolgens dan moeten sluiten, tja. Zijn ze zelf ook debet aan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:41
[...]
Ja hoor, veel bedrijven hebben 1 of meerdere "wachtdagen".

Compleet geschift, maar het bestaat. Resultaat is te raden, men komt gewoon ziek naar het werk want het kost geld. En als je dan toch thuis moet blijven dan is het beter om er gelijk een dagje of 4 a 5 aan te plakken omdat je baas je al genoeg afgepakt heeft.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:30
WTF 8)7

Waar is de duim omlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
LZ86 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:07:
[...]

Het zal wellicht voor jou persoonlijk niet uitmaken als gevaccineerde, maar dit doen ze dus bij iedereen he. Ook bij de tvt mensen zonder vaccin.

Als ze na een aantal keer stoppen te controleren doen ze het gewoon niet goed. Dat zijn namelijk niet de regels. Dat ze vervolgens dan moeten sluiten, tja. Zijn ze zelf ook debet aan dan.
Ik zeg ook nergens dat het goed is, maar het was een kanttekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
42erik schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:06:
[...]

die zin verbaasde mij ook al

Grappig, semi-ambtenaren die ontdekken dat de wereld groter is dan CAO's en ondernemingsraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
AFCAjax schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:04:
[...]

Ik snap je punt, maar bij de dierentuin, zwembad en sportschool is ook gewoon horeca aanwezig, en dat is precies de reden waarom die QR er is.
Dat is een bijzondere representatie van de effectieve maatregelen. Zeg je daarbij impliciet dat een dierentuin, zwembad, en sportschool geen bezoekers hoeven te controleren indien er geen horeca is? L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
AFCAjax schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:04:
[...]

De horeca in een dierentuin, zwembad en zeker sportschool(?) is niet te vergelijken met de horeca-ondernemers waarbij dat hun volledige business case is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
t_captain schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Dat is natuurlijk niet de situatie waarin je als samenleving terecht wil komen.

Beter is een situatie waarin mensen begrip hebben voor elkaar en op basis van vrijwilligheid handelen. Goede en actuele informatievertrekking draagt daaraan bij, de sfeer die ontstaat bij verouderde en onjuiste informatie ondermijnt het.
Helemaal eens, alleen is er dus een aanzienlijk deel van de bevolking die de capaciteit niet heeft om de actuele informatie te begrijpen of te vinden. Die gaan vervolgens het alternatieve pad bewandelen en rare dingen roepen en ditto rare keuzes maken wat weer op irritatie komt te staan van de rest, omdat die er dus negatieve gevolgen van om hun oren krijgen.

De overheid doet echt wel z'n best qua info voorziening (kan wel beter, maar hey), alleen die mensen hebben een wantrouwen en haat richting overheid, dus die info "zal wel nep zijn"

Ik zeg het al de hele pandemie, sociale media in de huidige vorm zijn een plaag voor de samenleving.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
*knip* reageer respectvol en zonder complotdenken

[ Voor 96% gewijzigd door Zeehond op 10-01-2022 21:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waah
migchiell schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:56:
Even wat anders (mogelijk hier al eerder voorbij gekomen, het topic gaat zo snel dat ik af en toe pagina's mis en zoeken op "beter dan Hugo" levert hier sowieso heel veel resultaten op :) )

https://beterdanhugo.nl/

Doe jij het beter dan Hugo? Simulatiespelletje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMlijKeckAaAaFvNPyW0AevMHIE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w6UtULpWB6Rto6Nb64F6YKXs.png?f=user_large

Ik wist het! ik doe het veel beter dan Hugo! Waah for President!

Maar met 3 pogingen, en hindsight=20/20 is dit ook niet zo bijzonder natuurlijk :+
Economische schade wordt ook niet meegenomen verder O-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 13:15
Van de zomer kon de F1 doorgaan want in buitenlucht vinden nauwelijks besmettingen plaats.
Nu is het advies dat we in de buitenlucht opeens mondkapjes moeten gaan dragen, want besmettingen.

Dit is toch op geen enkele manier meer uit te leggen?

[ Voor 4% gewijzigd door PWSteal op 10-01-2022 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
Napo schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:11:
[...]

Dat is een bijzondere representatie van de effectieve maatregelen. Zeg je daarbij impliciet dat een dierentuin, zwembad, en sportschool geen bezoekers hoeven te controleren indien er geen horeca is? L
Zou wat mij betreft niet hoeven, nee. Omdat horeca maar een klein gedeelte van de gelegenheid is.

Maar ik ga stoppen met deze eindeloos ':+' discussie, met ieders mening maar proberen te ontkrachten, en elkaar in de zeik te zetten als iemand een mening geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Waah schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:12:
[...]

[Afbeelding]

Maar met 3 pogingen, en hindsight=20/20 is dit ook niet zo bijzonder natuurlijk :+
Die disclaimer kan het RIVM zo overnemen :+

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cLSDTKPy/screenshot-220.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
PWSteal schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:13:
Van de zomer kon de F1 doorgaan want in buitenlucht vinden nauwelijks besmettingen plaats.
Nu is het advies dat we in de buitenlucht opeens mondkapjes moeten gaan dragen, want besmettingen.

Zomer = delta
Nu = Omikron

Schijnt een klein verschil in besmettelijkheid te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:12:
Wat een grapjurken van het OMT. Adviseren om nog meer niet werkende mondkapjes te gebruiken.
Dat is niet het advies dat het OMT, het OMT komt met het volgende:
In drukke publieke buitenruimtes waar geen 1,5 meter afstand gehouden kan worden adviseert het OMT een medisch mondneusmasker te laten dragen door iedereen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan

Dat is het al even niet, maar dit is wel weer een toppuntje hoor. Er zijn miljoenen mensen naar stadions geweest en andere buitenevenementen. Niets noemenswaardigs gebeurd. Dus dan maar een of ander zinloos iets bedenken?

Het OMT doet nog steeds wat het moet doen, maar ik mag toch hopen (maar ik vrees met grote vrezen) dat de overheid wel iets verder kijkt dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:33
Kan beter: 92,9% minder doden!
Totale lockdown met avondklok vanaf dag 1 tot Sint-Juttemis, dat wel... 8)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
AFCAjax schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:14:
[...]

Zou wat mij betreft niet hoeven, nee. Omdat horeca maar een klein gedeelte van de gelegenheid is.

Maar ik ga stoppen met deze eindeloos ':+' discussie, met ieders mening maar proberen te ontkrachten, en elkaar in de zeik te zetten als iemand een mening geeft.
Het lastige is dat je een mening als feit presenteert. De QR-code is er voor dierentuinen niet enkel omdat er horeca aanwezig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
AFCAjax schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:14:
[...]

Mening? De stelling was dat retail en horeca niet genoeg doen aan het bijdragen aan de oplossing van de lockdown en vooral in de media klagen.

Jij komt vervolgens met de stelling dat 99% van de bedrijven zich eraan houdt en alleen de excessen in de media worden uitvergroot.

Dat is geen mening uitdragen, dat is gewoon een stelling als feit poneren. Die wordt vervolgens ontkracht en dan is het in de zeik zetten? Jammer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Of wel, want misschien was het gewoon niet zo handig. Al die mensen zijn natuurlijk dan gewoon thuis besmet.

Dat er risico's zitten aan dingen wel door laten gaan tijdens een pandemie lijkt me logisch. Dat betekend niet dat het allemaal zo handig is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
hoevenpe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:16:
[...]

Kan beter: 92,9% minder doden!
Totale lockdown met avondklok vanaf dag 1 tot Sint-Juttemis, dat wel... 8)
dat is maar 5% minder doden, met.... hoeveel procent meer maatregelen? :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:38

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Waah schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:17:
dat is maar 5% minder doden, met.... hoeveel procent meer maatregelen? :+
85% >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Indoubt schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:17:
[...]

Of wel, want misschien was het gewoon niet zo handig. Al die mensen zijn natuurlijk dan gewoon thuis besmet.

Dat er risico's zitten aan dingen wel door laten gaan tijdens een pandemie lijkt me logisch. Dat betekend niet dat het allemaal zo handig is geweest.
Kan je in de statistieken aanwijzen wanneer het geweest is? Er is werkelijk nog geen hobbeltje te vinden van de miljoenen bezoekers aan geplaceerde evenementen in de buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Naar verwachting. Of is de stijging in de kliniek te vroeg en hadden we later pas een stijging verwacht. Het is natuurlijk ook nog maandag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Drardollan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:12:
Wat een grapjurken van het OMT. Adviseren om nog meer niet werkende mondkapjes te gebruiken.
het werkt wel, het ligt alleen alleen aan het type mondmasker je gebruikt. ffp2 of ffp3.

[ Voor 27% gewijzigd door tweakmember op 10-01-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Netjes die instroom. Die + komt door de uitstroom die op maandag altijd wat schort dus lijkt mij verder niet heel spannend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Dat is het al even niet, maar dit is wel weer een toppuntje hoor. Er zijn miljoenen mensen naar stadions geweest en andere buitenevenementen. Niets noemenswaardigs gebeurd. Dus dan maar een of ander zinloos iets bedenken?

Het OMT doet nog steeds wat het moet doen, maar ik mag toch hopen (maar ik vrees met grote vrezen) dat de overheid wel iets verder kijkt dan dit.
OMT lid Menno de Jong zag in september nog geen problemen met drukke buitenfestivals.
Viroloog van het Amsterdam UMC Menno de Jong vindt het persoonlijk een goed idee dat buitenfestivals vanaf 25 september weer op volle capaciteit mogen draaien, in plaats van het huidige maximumbezoekersaantal van 75 procent.

Volgens De Jong is het lage aantal besmettingen dat plaatsvond tijdens het drukbezochte Formule 1-weekend in Zandvoort een bewijs dat grote evenementen in de buitenlucht veilig zijn. Dat meldt AT5.
En als klapper:
De Jong: ,,Ik snap de kritiek, als je ook kijkt wat er in Zandvoort is gebeurd, het Formule 1-weekend wat eigenlijk een openluchtfestival was. Weliswaar geplaceerd, maar we hebben ook gezien dat dat een relatief begrip is. Als je ziet dat het aantal infecties naar aanleiding van het Formule 1-weekend heel erg meevalt, dan moeten we daar ook van leren."
Viroloog De Jong: 'Festivals op volle capaciteit in buitenlucht veilig'

Wat zou Menno de Jong er met zijn maatjes van geleerd hebben vraag ik mij dan af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
tweakmember schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:19:
[...]

het werkt wel, het ligt alleen alleen aan het type mondmasker je gebruikt. ffp2 of ffp3.
Maar dat adviseren ze dan weer niet.

En al zouden ze dat wel doen, die zouden wij in NL ook maanden in ons jaszak laten zitten en gebruiken. Net als met de stoffen frutjes of die blauwe dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik krijg het idee dat het spel hier wel vooringenomen is qua effecten van sommige keuzes. Er zitten trouwens bugs in, bij mij kwamen mensen weer tot leven ineens. Of ik had ineens last van zombies. :+
Drardollan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:17:
Wat een kolder. Na 21 maanden crisis kan je dit toch niet meer serieus nemen of wel?
Ben ik de enige die het idee heeft alsof het OMT nu verdubbeld inzet op hun vergissingen? Nu ineens het strengste jongetje van de klas worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Ja, een niet werkend mondkapje gebruiken. Top adviesje. We weten allemaal dat die blauwe (of roze, of zwarte of weet ik welke kleuren je hebt) maandenlang gebruikt worden en verkeerd gebruikt worden.
Wellicht is het goed om zaken uit elkaar te houden. Het advies van het OMT, de keuzes van de overheid en het gebruik door de inwoners van Nederland.

Je kan wel klagen over het advies van het OMT omdat de uitvoering matig is maar dat maakt in beginsel het advies nog niet slecht. Dat er meer dient te gebeuren om de implementatie goed te krijgen is dan wellicht nodig. Ook daar moet je dan iets aan doen als OMT maar zeer zeker ook als kabinet en inwoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Indoubt schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:19:
[...]

Naar verwachting. Of is de stijging in de kliniek te vroeg en hadden we later pas een stijging verwacht. Het is natuurlijk ook nog maandag.
Maandag effect is altijd een grote gebleken. Zou hier niet teveel waarde aan hechten nog. Als dit vrijdag nog zo is, dan gaat het pas vervelend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
*knip*, Dergelijke suggesties voegen niets toe aan de discussie

[ Voor 90% gewijzigd door Zeehond op 10-01-2022 21:14 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hoevenpe
Drardollan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:19:
Netjes die instroom. Die + komt door de uitstroom die op maandag altijd wat schort dus lijkt mij verder niet heel spannend.
Media over 15 minuten: fors meer Corona patiënten in het ziekenhuis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Ja, een niet werkend mondkapje gebruiken. Top adviesje. We weten allemaal dat die blauwe (of roze, of zwarte of weet ik welke kleuren je hebt) maandenlang gebruikt worden en verkeerd gebruikt worden.

Wat een kolder. Na 21 maanden crisis kan je dit toch niet meer serieus nemen of wel?
*knip* niet op de man

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2022 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Waah schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:00:
[...]

vreemd spel. na een maand zit ik op 1800 positieve testen, maar 900 ziekenhuisopnames per dag?

Is dit Corona, of de pest? :+
Na 3 maanden zit ik op 90 positieve tests en 8 ziekenhuisopnames per dag. Met 100% minder maatregelen, en 82,6% van de bevolking al gevaccineerd in de zomer van 2020, i.p.v. 2021. Daarbij is er een huizenoverschot, en overcapaciteit in de zorg.

Volgens mij ben ik beter dan Hugo, en daarbij toevallig ook nog wat andere maatschappelijke problemen opgelost die niet in mijn portefeuille zaten.

André van Duin is helaas wel overleden.

[ Voor 3% gewijzigd door Brazos op 10-01-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Napo schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:20:
[...]

Wellicht is het goed om zaken uit elkaar te houden. Het advies van het OMT, de keuzes van de overheid en het gebruik door de inwoners van Nederland.

Je kan wel klagen over het advies van het OMT omdat de uitvoering matig is maar dat maakt in beginsel het advies nog niet slecht. Dat er meer dient te gebeuren om de implementatie goed te krijgen is dan wellicht nodig. Ook daar moet je dan iets aan doen als OMT maar zeer zeker ook als kabinet en inwoner.
Ik denk dat je een paar pagina's moet teruglezen hoe ik denk over het OMT, de overheid en de manier waarop maatregelen tot stand komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:47
jadjong schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Het is ontzettend moeilijk om conclusies te uit onbetrouwbare of onvolledige data.
KvK voert regelmatig bedrijven in de verkeerde categorie in. Ja, echt. :X
Drie koks die ontslagen worden, maar vervolgens als ZZP'er soms ingehuurd worden (en verder bij PostNL werken) is onderaan de streep ook geen positieve uitkomst.
Bedrijven splitsen zich. Van gewoon dorpsrestaurant naar drie entiteiten actief als restaurant, cateraar en weddingplanner. Men doet nog hetzelfde als wat ze al 33 jaar doen, maar kan wat makkelijker onderdelen afstoten als die ene markt spaak loopt.

Net als het argument dat veel bedrijven kiezen voor vroegtijdige beëindiging in plaats van faillissement. Ook daar zitten weer haken en ogen aan. Ken ondertussen best wat ondernemers die helemaal niet zo ondernemend zijn maar veel te lang blijven geloven dat het binnen een maand weer goed komt voor hun toko, die hadden zich maart 2020 gewoon failliet verklaren (of stoppen). Doen ze het nu dan is het resultaat hetzelfde, alleen hebben ze er in de tussentijd al hun opgespaarde privégelden in gestopt om de ene na de andere lockdown te overleven. :X Voor twee weken lockdown trek je de stekker er niet uit, als je wist dat het er drie maanden zouden worden dan waarschijnlijk wel.
True, maar al die zaken zullen nu niet significant meer zijn voorgekomen dan dat ze altijd al voorkomen. Waarmee de cijfers over 2020 (hoe onbetrouwbaar die mogelijk ook zijn) dus alsnog een betrouwbaar beeld kunnen geven over de ontwikkeling tov. 2019 en eerdere jaren (waarin de cijfers immers ongeveer even onbetrouwbaar waren).

Het beeld dat (horeca)bedrijven massaal failliet gaan of anderszins stoppen wordt in ieder geval totaal niet ondersteund door cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:50
LZ86 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:12:
[...]

Helemaal eens, alleen is er dus een aanzienlijk deel van de bevolking die de capaciteit niet heeft om de actuele informatie te begrijpen of te vinden. Die gaan vervolgens het alternatieve pad bewandelen en rare dingen roepen en ditto rare keuzes maken wat weer op irritatie komt te staan van de rest, omdat die er dus negatieve gevolgen van om hun oren krijgen.

De overheid doet echt wel z'n best qua info voorziening (kan wel beter, maar hey), alleen die mensen hebben een wantrouwen en haat richting overheid, dus die info "zal wel nep zijn"

Ik zeg het al de hele pandemie, sociale media in de huidige vorm zijn een plaag voor de samenleving.
En als ze die capaciteiten wel bezitten, geeft dat nog weinig garanties, omdat we dan veelal vervallen in de afdeling letterlijk en absolutistisch net wat ons uitkomt. En met die combinatie is overal een excuus voor te verzinnen en is het dus voor het eigen geweten en de naaste omgeving weer recht geluld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Stoney3K

Flatsehats!

LZ86 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:32:
[...]

Ja, dat is dan het gevolg.

Wat schandalig dat dit gewoon wordt toegestaan zeg..... Zet dat hele ziek naar het werk komen cultuurtje ook in een ander perspectief.

Zou mij ook een houding geven van: Ok ik ben loeiziek en ga waarschijnlijk dood, ik ga naar mijn werk in een poging de baas mee te nemen in de ondergang.
Zo lang werkgevers een houding hebben van "ziek word je, verzuim is een keuze" blijf je denk ik dat probleem houden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Drardollan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:19:
[...]

Kan je in de statistieken aanwijzen wanneer het geweest is? Er is werkelijk nog geen hobbeltje te vinden van de miljoenen bezoekers aan geplaceerde evenementen in de buitenlucht.
Ja, dus, en?

Of je een hobbeltje terugziet maakt mij niet uit. Je bedoelt misschien dat het geen grote aantallen zijn geweest. Als dat zo is is het mooi meegenomen.

Het gaat mij er meer om dat de logica van het door laten gaan van de F1 verbonden wordt aan mondkapjes. Ik denk dat het sowieso een gelopen race is en we straks maatregelen kunnen afbouwen en dat een uitgebreidere mondkapjesplicht er niet meer gaat komen. Dat laat onverlet dat, naar min bescheiden mening, mondkapjes daadwerkelijk werken maar dat was de issue niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08
nst6ldr schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:58:
@Dennis zie je dat de pogingen van de overheid om de economie draaiende te houden er wel zijn, maar worden afgedaan als inherent slecht?

Daarom zei ik in het begin: niemand is gebaat bij de gesloten winkels, zéker de overheid niet. Het punt is alleen dat niemand wil meewerken, wat moet je dan?
Ik snap wat je bedoelt, maar ik zie het anders. Als de overheid die branches serieus nam, hadden ze niet een lockdown één dag van tevoren in het weekend aangekondigd (nota bene de week voor kerst!) op basis van weinig beschikbare informatie die het RIVM toen had.

En dan hadden ze een fatsoenlijke regeling in het leven geroepen zoals een voorraadvergoeding (die er nu, in tegenstelling tot 2020, niet is).

Ik vind het ook een valse tegenstelling: wederom wordt een maatregel gebruikt als chantagemiddel. De winkels kunnen weer open als we 2G invoeren. Terwijl ik nog steeds niet de onderbouwing heb gezien dat dit effectief gaat zijn in het beperken van de ziekenhuisopnames.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:20:
[...]

Ben ik de enige die het idee heeft alsof het OMT nu verdubbeld inzet op hun vergissingen? Nu ineens het strengste jongetje van de klas worden?
Je kan het het OMT niet kwalijk nemen, die geven gewoon antwoord op een sturende vraag en kunnen moeilijk zeggen 'mondkapjes hebben geen effect ook al staat in de studies uit het buitenland waar u naar verwijst het tegengestelde'.

Je zou je moeten afvragen waarom de wetgever zo'n retorische vraag stelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
*knip* niet op de man

[ Voor 42% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Ik denk dat je een paar pagina's moet teruglezen hoe ik denk over het OMT, de overheid en de manier waarop maatregelen tot stand komen.
Maar waar ageer je nu op? Het advies dat nu gegeven wordt of enkel en alleen de vorm van het OMT en negeer je grotendeels het advies dat gegeven wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 13:15
tweakmember schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:19:
[...]

Het aantal besmettingen in de buitenlucht is minuscuul, elke maatregel in de buitenlucht is dan ook per definitie onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Wolly schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:20:
[...]

OMT lid Menno de Jong zag in september nog geen problemen met drukke buitenfestivals.

[...]

En als klapper:

[...]

Viroloog De Jong: 'Festivals op volle capaciteit in buitenlucht veilig'

Wat zou Menno de Jong er met zijn maatjes van geleerd hebben vraag ik mij dan af?
Daar zullen ze na de laatste f1 race wel op teruggekomen zijn :+

https://www.gptoday.net/n...smettingsbron-coronavirus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
LZ86 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:16:
Tja, als een virus 5 x minder ziekmakend is, maar er worden 50x zoveel mensen besmet heb je onder de streep alsnog een toename van opnames (zoals ook in al die walhalla landen zoals DK, UK, FR zich aan het aftekenen is nu)

Mooi dat de IC ontzien lijkt te worden, maar de toename van verpleegafdelingsbezetting kan NL met nog een 1200 deltaklanten in huis niet hebben.

Ik snap de voorzichtigheid prima, zeker nu we een potentiele besmettingsbom hebben afgestoken door de scholen te openen.
Vanuit jouw achtergrond snap ik dat je er zo in staat, maar dat scenario is alles behalve een gegeven.

Een realistische voorzichtigheid snap ik heel goed en zou ik ook toejuichen. Zoiets zou dan onderdeel moeten zijn van het advies, en niet verpakt in het verslag van wat een feitelijke analyse zou moeten zijn.

Zoals ik het nu lees acht het OMT het noodzakelijk de analyse en daarmee het advies alvast te kleuren om het kabinet in de richting te krijgen van de maatregelen die het OMT graag zou willen zien, of het OMT is compleet van het pad af.
Ik ga uit van het eerste scenario maar beiden zijn onwenselijk. Een adviespartij zou objectief en transparant advies moeten geven.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
Drardollan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Ik krijg een beetje het gevoel dat het OMT nu iets aan aan het roepen is om het roepen. Ik ben best tevreden over het OMT zoals je weet, maar dit kan ik echt niet rijmen.

Adviseren van niet werkende dingen, dat vind ik wel een serieuze miskleun. Het vorige grote advies (lockdown) kon ik wel duiden, dat was met de kennis van toen een te verklaren advies. Maar dit...
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34016743/

Ze werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:24:
[...]

Mocht je per ongeluk een keer van je zolderkamer afkomen, dan kan je buiten eens kijken of ze gebruikt worden.
wat is dit nou weer voor reactie zeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
hoevenpe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Media over 15 minuten: fors meer Corona patiënten in het ziekenhuis
Dit is niet interessant.
Net als elke dag het aantal besmettingen word vermeld is ook totaal niet interessant gezien grotendeels van de bevolking is gevaccineerd en er amper ziek worden.

Wat wel interessant is wie de mensen zijn die in het ziekenhuis belanden.
Ongevaccineerde of mensen waarbij het vaccin niet werkt?
Dit zal waarschijnlijk het geval wezen en hier moet men de focus op leggen.
De rest is bull en heeft totaal geen waarde meer om in het nieuws te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
CMD-Snake schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:20:
[...]

Ik krijg het idee dat het spel hier wel vooringenomen is qua effecten van sommige keuzes. Er zitten trouwens bugs in, bij mij kwamen mensen weer tot leven ineens. Of ik had ineens last van zombies. :+

[...]

Het is het aantal doden per dag, niet het totaal aantal doden wat die teller weergeeft.

Daarom is het ook een beetje vreemd. 1000 besmettingen per dag, maar 700 ziekenhuisopnames? Ik ben blij dat we die variant niet hebben.

Het idee is wel leuk. Maar de uitwerking is lastig van zoiets. Het toont wel leuk hoe lastig het is om keuzes te maken. Maar ook voor dit spelletje was ik al blij dat ik niet in Hugo's schoenen stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Drardollan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:24:
[...]

Mocht je per ongeluk een keer van je zolderkamer afkomen, dan kan je buiten eens kijken of ze gebruikt worden.
nog een keertje: Ja, dus, en? Dat een flink deel van de Nederlanders dat niet goed doet/niet doet/onverschillig doet is zo klaar als een klontje.

Wat dan? maar geen maatregelen meer nemen omdat een deel van de bevolking te onverschillig of te dom is om zich eraan te houden? Kunnen we de verkeersregels ook wel afschaffen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 08:52
Niet leuk, maar heel logisch dat mondkapjes meer worden gepusht. Onbegrijpelijk dat het niet eerder gebeurd is en ik vraag me af of je na anderhalf jaar nog echt een gedragsverandering te weeg gaat brengen, maar beter laat dan nooit.

Wat wel gek is, is dat ze het niet bij kinderen doen. In Duitsland en België heb je dat inmiddels ook al. In andere landen al vanaf het begin van de pandemie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:09
[...]

Ik krijg een beetje het gevoel dat het OMT nu iets aan aan het roepen is om het roepen.
Hoe kom je daar bij?

Ze roepen iets omdat het Ministerie van VWS ze een vraag stelt. Ja...dan krijg je een antwoord. Om dat antwoord nu als "roepen om te roepen" te classificeren is wel een beetje de omgekeerde wereld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis
42erik schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:06:
Misschien (heel misschien) is dat ook de reden dat het moeilijker is jezelf te verplaatsen in een ondernemer of werknemer die niet alle rechten of regelingen heeft die jij als semi-ambtenaar wel hebt? ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:26:
[...]

Vanuit jouw achtergrond snap ik dat je er zo in staat, maar dat scenario is alles behalve een gegeven.

Een realistische voorzichtigheid snap ik heel goed en zou ik ook toejuichen. Zoiets zou dan onderdeel moeten zijn van het advies, en niet verpakt in het verslag van wat een feitelijke analyse zou moeten zijn.

Zoals ik het nu lees acht het OMT het noodzakelijk de analyse en daarmee het advies alvast te kleuren om het kabinet in de richting te krijgen van de maatregelen die het OMT graag zou willen zien, of het OMT is compleet van het pad af.
Ik ga uit van het eerste scenario maar beiden zijn onwenselijk. Een adviespartij zou objectief en transparant advies moeten geven.
Een adviespartij die VWS niet welgevallig adviseert hoeft niet meer te adviseren.
Een commissie van het ministerie van Volksgezondheid (VWS) die speciaal is ingesteld om te adviseren over de corona-aanpak, is niet te spreken over de manier waarop het ministerie met die adviezen omgaat.
De Begeleidingscommissie werd aan het begin van de coronacrisis ingesteld op verzoek van demissionair minister Hugo de Jonge (CDA) zelf. De commissie voorzag de minister van zowel gevraagd als ongevraagd advies. Het ministerie, dat vanaf komende week geleid wordt door nieuwe minister Ernst Kuipers (D66), laat in een reactie weten dat de ongevraagde adviezen niet meer welkom zijn en dat de commissie alleen nog adviseert wanneer daar nadrukkelijk om gevraagd wordt.
https://joop.bnnvara.nl/n...-achter-voor-tweede-kamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Dat weten wij hier, maar dat is wel wat de gemiddelde Nederlander dag in dag uit voorgeschoteld krijgt.
115 instroom kliniek is gewoon netjes, nog geen teken van een forse toename door Omikron.

Elke dag met dit soort cijfers geeft een lagere/eerdere piek in het model van @t_captain toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Hier het antwoord:

https://www.rijksoverheid...orbetaald-als-ik-ziek-ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Dennis schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:29:
[...]

Misschien (heel misschien) is dat ook de reden dat het moeilijker is jezelf te verplaatsen in een ondernemer of werknemer die niet alle rechten of regelingen heeft die jij als semi-ambtenaar wel hebt? ;).
geheid, maar ik geloof nou ook weer niet dat ik dat zo slecht doe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
42erik schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:26:
wat is dit nou weer voor reactie zeg?
Net zo'n flauwe reactie als deze van jou :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Dennis schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:33:
[...]

Net zo'n flauwe reactie als deze van jou :P.
flauw ok, maar ik zou die geen persoonlijk aanvalletje noemen, wat beginnen over zolderkamers wel is in mijn ogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Wolly schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:31:
Een adviespartij die VWS niet welgevallig adviseert hoeft niet meer te adviseren.
Het zijn dit soort berichten die bij mij het wantrouwen naar de overheid enorm voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Dennis schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar ik zie het anders. Als de overheid die branches serieus nam, hadden ze niet een lockdown één dag van tevoren in het weekend aangekondigd (nota bene de week voor kerst!) op basis van weinig beschikbare informatie die het RIVM toen had.
Maar we weten toch inmiddels dat als de data er eenmaal is, het al te laat is om in te grijpen?
[...]

En dan hadden ze een fatsoenlijke regeling in het leven geroepen zoals een voorraadvergoeding (die er nu, in tegenstelling tot 2020, niet is).
Dan zou het de branches sieren om daar signalen over af te geven, en niet "we kunnen open, want we kunnen open".
[...]

Ik vind het ook een valse tegenstelling: wederom wordt een maatregel gebruikt als chantagemiddel. De winkels kunnen weer open als we 2G invoeren. Terwijl ik nog steeds niet de onderbouwing heb gezien dat dit effectief gaat zijn in het beperken van de ziekenhuisopnames.
Tóch is dat het enige gereedschap wat we over hebben. We weten dat het terugbrengen van contacten tot gevolg heeft dat instroom in de ziekenhuizen verlaagd. Een totale lockdown vinden mensen maar vervelend, dan zal je daar ergens tussenin moeten gaan zitten.

Wat zou jij er van maken dan?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik krijg een beetje het gevoel dat het OMT nu iets aan aan het roepen is om het roepen. Ik ben best tevreden over het OMT zoals je weet, maar dit kan ik echt niet rijmen.

Adviseren van niet werkende dingen, dat vind ik wel een serieuze miskleun. Het vorige grote advies (lockdown) kon ik wel duiden, dat was met de kennis van toen een te verklaren advies. Maar dit...
Alleen de bodem viel vrij snel weg onder dat lockdown advies. Na een paar weken klopte er niets meer van. Rutte en De Jonge beloofden dat ze desnoods elke week, elke dag desnoods, de situatie zouden evalueren, alleen gebeurt dat duidelijk niet. Ze laten de lockdown rustig doorlopen tot minimaal komende vrijdag en men flirt ergens met een verlenging.
LZ86 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:12:
Nee, het kabinet is al twee jaar bezig met een soort elandtest met Nederland. Van wereldvreemde momenten op persconferenties tot onnavolgbare besluiten en regelgeving waar je een spoorboekje bij nodig hebt, zo schudden ze heen en weer. Die paar procent die nu nog vertrouwen heeft in de aanpak zijn echt de diehard fans die over zijn gebleven. Ze zullen niet rusten tot die mensen ook afgehaakt zijn. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wolly schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:31:
[...]

[...]

[...]

https://joop.bnnvara.nl/n...-achter-voor-tweede-kamer
Dat had ik meegekregen inderdaad, maar die laatste alinea nog niet. Een bijzondere houding, zeker gezien het feit dat de heer Kuipers zelf ook nogal van het ongevraagde advies was. Ben benieuwd waar dat vandaan komt en wat de achterliggende argumentatie is.

Op zich zouden ze dat moeten invoeren voor alle OMT-leden, maar dan naar buiten toe. Gewoon stoppen met op persoonlijke titel twitteren of aan tafel zitten voor de TV, gewoon advies geven aan het ministerie en meer niet. Alleen vermoed ik dat het dan voor veel OMT-leden niet meer aantrekkelijk is om OMT-lid te zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Moi_in_actie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:18:
[Twitter]

Instroom:
Kliniek: 115 (gisteren: 107)
Instroom 115, weekdagfactor 0.80, gecorrigeerd 144.

Ik heb een lopende prognose voor de ziekenhuisopnames in week van 8-1 t/m 14-1. Mijn verwachting is een stijging met 10% t.o.v. de voorgaande 7 dagen.

Het weekdag-gecorrigeerde cijfer van vandaag ligt 15% boven het gemiddelde van de referentieperiode. Gisteren was juist heel gunstig. Over de afgelopen 3 dagen gemiddeld zitten we op +6%. De prognose +10% lijkt dus nog steeds realistisch. Samen met het langzaam uitfaseren van lang opgenomen delta patienten voor omicron patienten met kortere ligduur, verwacht ik dat de bezetting in de ziekenhuizen deze week niet zal stijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ook virologen beginnen eindelijk in te zien dat de lockdown nu niet meer zo heel effectief is:
https://www.omroepwest.nl...verspoelen-is-uitgebleven

https://www.telegraaf.nl/...nsen-ondervinden-is-groot

[ Voor 22% gewijzigd door Turdie op 10-01-2022 13:41 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennis
nst6ldr schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:36:
Maar we weten toch inmiddels dat als de data er eenmaal is, het al te laat is om in te grijpen?
Ja, het wordt een herhaling van discussie, maar volgens mij is de algemene strekking als volgt:
1) Als de overheid niet alle maatregelen had afgeschaft en had vervangen door het ctb (dat niet werkt) waren de ziekenhuizen niet zo vol gelopen
2) Als de ziekenhuizen niet zo vol waren gelopen hadden we langer kunnen aankijken hoe omikron zich zou ontwikkelen en dus niet zo rigoureus in hoeven grijpen zoals we nu hebben gedaan
Dan zou het de branches sieren om daar signalen over af te geven, en niet "we kunnen open, want we kunnen open".
Denk je dat ze dat niet doen? Kom op joh.
Tóch is dat het enige gereedschap wat we over hebben. We weten dat het terugbrengen van contacten tot gevolg heeft dat instroom in de ziekenhuizen verlaagd. Een totale lockdown vinden mensen maar vervelend, dan zal je daar ergens tussenin moeten gaan zitten.

Wat zou jij er van maken dan?
Gewoon alles opengooien. Mensen zien elkaar toch wel. En als omikron zo enorm besmettelijk is (waar het op lijkt), dan besmetten de mensen elkaar toch wel bij de Albert Heijn dus dan kunnen ze elkaar net zo goed bij de Wibra besmetten. Dat maakt dan geen ene donder uit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennis
Dit is ook een perfecte samenvatting:
Het lijkt erop dat we minder ziek worden door de omikronvariant en dat we daardoor minder snel in het ziekenhuis belanden. Toch houden veel OMT-leden een slag om de arm en willen ze wachten op meer informatie over de variant, waarvan de effecten per land verschillend zijn. 'Maar we moeten niet afwachten onder het motto better safe than sorry', aldus Kroes. Het gaat ook om grote belangen als je de hele maatschappij stillegt. Daar wordt ook veel schade door veroorzaakt, ook schade aan de gezondheid.'
De schade aan de maatschappij is enorm. Dat sommige deelnemers aan de discussie hier dat niet vinden omdat ze het zelf niet zo ervaren betekent niet dat het niet zo is natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
hoevenpe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:32:
[...]

Dat weten wij hier, maar dat is wel wat de gemiddelde Nederlander dag in dag uit voorgeschoteld krijgt.
115 instroom kliniek is gewoon netjes, nog geen teken van een forse toename door Omikron.

Elke dag met dit soort cijfers geeft een lagere/eerdere piek in het model van @t_captain toch?
De ligging van de piek modelleer ik vanuit het verloop van de positieve tests, Ik verwacht omstreeks 22-25 jan met een bijbehorende piek ziekenhuisinstroom tussen 25 en 30 jan.

Ik zie dat de opnames een stijging hebben ingezet, al is het t.o.v. de explosieve stijging van positieve tests zeer bescheiden (omicron ipv delta; boosters die leeftijdsverdeling van positieve tests naar links drukken).

Hoe dichter bij we bij de datum van de piek komen, hoe minder gelegenheid voor een flinke stijging van de opnames er resteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Nou, het is wel iets genuanceerder. Namelijk dat de reden van de lockdown niet meer actueel is en daarom een heroverweging nodig is. Geen gekke opmerking.

Maar tegelijkertijd is voorzichtigheid wel geboden, alleen in welke mate is de vraag. En dan valt die viroloog eigenlijk direct terug op 2G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:21
Dennis schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Ja, het wordt een herhaling van discussie, maar volgens mij is de algemene strekking als volgt:
1) Als de overheid niet alle maatregelen had afgeschaft en had vervangen door het ctb (dat niet werkt) waren de ziekenhuizen niet zo vol gelopen
2) Als de ziekenhuizen niet zo vol waren gelopen hadden we langer kunnen aankijken hoe omikron zich zou ontwikkelen en dus niet zo rigoureus in hoeven grijpen zoals we nu hebben gedaan
Precies dit dus, juist omdat er al tijden geen speelruimte meer was, moest er wel wat gebeuren omdat er veel te weinig marge was om af te wachten wat Omicron zou gaan doen.
[...]
Denk je dat ze dat niet doen? Kom op joh.
Nee, dat doen ze niet, de plannen van de branche zijn zo mogelijk nog vager en onuitvoerbaarder dan waar de regering mee komt :P
[...]

Gewoon alles opengooien. Mensen zien elkaar toch wel. En als omikron zo enorm besmettelijk is (waar het op lijkt), dan besmetten de mensen elkaar toch wel bij de Albert Heijn dus dan kunnen ze elkaar net zo goed bij de Wibra besmetten. Dat maakt dan geen ene donder uit.
Mensen besmetten elkaar ook wel, en hebben dat bij voorgaande versies ook gedaan. Het hele punt van een lockdown is dat je dat besmetten afremt. Want daarmee krijg je een minder hoge piek en kan het ziekenhuis het veel beter aan. En met Omikron gaat weliswaar het besmetten sneller, maar ook de ligduur is korter waardoor je alsnog veel kunt winnen bij het spreiden van de besmettingen (alleen mag je nu veel meer besmettingen hebben voordat het ziekenhuis overstroomt)

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Wat verandert het openen van niet-essentiele winkels precies voor de coronacijfers? Niet veel lijkt me toch. Als er in de Albert Heijn weinig besmettingen plaatsvinden, is dat in de Bruna, de Zeeman, de Game Mania en weet ik veel wat ook zo. Mensen zoeken elkaar toch op thuis en steken elkaar aan, zoals we met oud en nieuw gezien hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
redwing schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:48:
Mensen besmetten elkaar ook wel, en hebben dat bij voorgaande versies ook gedaan. Het hele punt van een lockdown is dat je dat besmetten afremt. Want daarmee krijg je een minder hoge piek en kan het ziekenhuis het veel beter aan. En met Omikron gaat weliswaar het besmetten sneller, maar ook de ligduur is korter waardoor je alsnog veel kunt winnen bij het spreiden van de besmettingen (alleen mag je nu veel meer besmettingen hebben voordat het ziekenhuis overstroomt)
Dit ging over 2G, niet over lockdowns. Hoe gaat 2G volgens jou helpen in het afremmen van besmettingen? Dan mag ik zometeen wel het winkelcentrum in, ook de Albert Heijn die daar aan vast zit, maar niet de Blokker want ik heb geen ctb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
Soccer98 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:51:
Wat verandert het openen van niet-essentiele winkels precies voor de coronacijfers? Niet veel lijkt me toch. Als er in de Albert Heijn weinig besmettingen plaatsvinden, is dat in de Bruna, de Zeeman, de Game Mania en weet ik veel wat ook zo. Mensen zoeken elkaar toch op thuis en steken elkaar aan, zoals we met oud en nieuw gezien hebben.
Dan heb je toch oneindig meer mogelijke contactmomenten met onbekenden? Elkaar opzoeken doen we veelal in dezelfde bubbels.

Maar goed, ik ben niet tegen het openen. Alleen ja, als we dan geen mondkapje op willen doen...dan kan je op je vingers natellen hoe dit af gaat lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Dennis schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:51:
[...]

Dit ging over 2G, niet over lockdowns. Hoe gaat 2G volgens jou helpen in het afremmen van besmettingen? Dan mag ik zometeen wel het winkelcentrum in, ook de Albert Heijn die daar aan vast zit, maar niet de Blokker want ik heb geen ctb.
Weet ik, maar het idee erachter is precies hetzelfde. Je houdt dus wel de besmettingen bij de AH, maar je krijgt minder besmettingen bij de Blokker omdat je daar je 2G voor nodig hebt. En nu is 2G natuurlijk ook een vergiet, maar ook een vergiet limiteerd het water dat er doorheen komt. En nu is Omicron besmettelijker, maar het lijkt er ook op dat we veel meer besmettingen van Omicron aankunnen. Dus dat vergiet zou zomaar eens genoeg kunnen zijn om Omicron voldoende af te remmen.

En om dat te berekenen moet je toch bij de experts zijn, waarbij je er ook bij moet bedenken dat die de veilige kant moeten kiezen. En helaas hoort daar ook bij dat wij allang zien dat het mee gaat vallen, maar dat dat nog niet wetenschappelijk genoeg onderbouwd is. En dan krijg (2G) of behoud (lockdown) je maatregelen die zeer waarschijnlijk uiteindelijk niet nodig zijn. Jammer, maar dat zijn risico's die je als land niet wilt lopen, zeker niet met de weinige speelruimte die we in onze zorg hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:04
Soccer98 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:51:
De redenering van het OMT is altijd geweest om daarmee het aantal contactmomenten met verschillende personen in te perken. De kans dat jij evenveel (verschillende) mensen treft bij een bezoek aan de supermarkt als bij een combinatie van een bezoek aan de supermarkt en overige winkels is nihil.

#dontshootthemessenger

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
eric.1 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:48:
[...]

Nou, het is wel iets genuanceerder. Namelijk dat de reden van de lockdown niet meer actueel is en daarom een heroverweging nodig is. Geen gekke opmerking.

Maar tegelijkertijd is voorzichtigheid wel geboden, alleen in welke mate is de vraag. En dan valt die viroloog eigenlijk direct terug op 2G.
2G lijkt omgeveer even geschikt om omicron te bestrijden als een personenauto om van Vlieland naar Ameland te reizen. De 2 groepen women samen, winkelen samen en werken samen. Met andere woorden, 2G houdt het virus nauwelijks tegen om naar ongevaccineerden over te slaan.

Om 2G effectief te maken zou je ongevaccineerden moeten weren uit de supermarkt en van het werk. Dat zijn extreme maatregelen; de cijfers geven geen aanleiding om zoiets te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
eric.1 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:57:
[...]

Dan heb je toch oneindig meer mogelijke contactmomenten met onbekenden? Elkaar opzoeken doen we veelal in dezelfde bubbels.

Maar goed, ik ben niet tegen het openen. Alleen ja, als we dan geen mondkapje op willen doen...dan kan je op je vingers natellen hoe dit af gaat lopen.
Maar wie zegt dat het potentiële contactmomenten zijn? Even langs iemand met Corona heenlopen zorgt er niet voor dat je gelijk Corona hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Soccer98 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:59:
[...]

Maar wie zegt dat het potentiële contactmomenten zijn? Even langs iemand met Corona heenlopen zorgt er niet voor dat je gelijk Corona hebt.
Vandaar ook dat het potentiële contactmomenten zijn. Soms zal het goed gaan, soms niet, maar de kans is er wel en wordt groter als je vaker of langer bij andere mensen komt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
t_captain schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:59:
[...]

2G lijkt omgeveer even geschikt om omicron te bestrijden als een personenauto om van Vlieland naar Ameland te reizen. De 2 groepen women samen, winkelen samen en werken samen. Met andere woorden, 2G 2G houdt het virus nauwelijks tegen om naar ongevaccineerden over te slaan.

Om 2G effectief te maken zou je ongevaccineerden moeten weren uit de supermarkt en van het werk. Dat zijn extreme maatregelen; de cijfers geven geen aanleiding om zoiets te doen.
Oh eens, 2G icm delta was al discutabel. 2G icm Omicron lijkt me echt gebaseerd op lucht. Maar goed, geen idee wat wel een goed middel is, indien benodigd.
[...]

Het zijn sowieso contactmomenten. Of je van die momenten geïnfecteerd raakt is een ander verhaal. Het beleid was veelal om contactmomenten te beperken. Dat lukt prima door niet-essentiele winkels te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Waah schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:55:
[...]
Net in Frankrijk geweest, daar wordt in de horeca wél de QR code gevraagd. En toen ik de QR-code van mijn vriendin op mijn telefoon toonde, omdat Miss Waah haar telefoon leeg was, werd er wel even ID gevraagd.

Nederlandse bedrijven zíjn gewoon laks. En niet een kleine minderheid. Dat komt óók door geen controle (als supermarkt laat je het wel uit je hoofd om mensen zonder masker te weigeren, want politie komt niet) maar óók door de instelling van veel ondernemers zelf.
Ik heb afgelopen zomer ook gemerkt dat er restaurants/café's in Frankrijk waren die niet of nauwelijks naar de code keken. Maar waarom moeten bedrijven persé controleren? Zeker in horeca is al personeelsgebrek. Als ze dan continue eentje aan de deur moeten zetten houden ze geen tijd meer over. De mensen zelf moeten zich eraan houden. Bovendien heb je in Nederland aanzienlijk meer discussie aan de deur dan in het buitenland. Veel Nederlanders gaan de discussie aan i.p.v. zich eraan te houden. Na een aantal van dat soort gevallen snap ik wel als je als bedrijf het zat ben.De mensen moeten zelf zich aan de regels houden. Heb je klachten of voldoe je niet aan de eis blijf weg/thuis. Controle kan ook veel beter. Die keer in Nieuwegein genoeg mensen zonder mondkap binnen. De Boa's zag je niet. Het geld ligt echt letterlijk op straat. En dan geen € 90 meer maar gewoon € 350. Dan leren de mensen het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

Minder mensen zien = minder kans op een eventueel contactmoment.

Kunnen we wel weer duizend hypothetische toestanden erbij halen, maar zolang men hier het heeft over al die mensen die geen mondkapjes dragen en geen afstand houden, is het verminderen van contactmomenten gewoon nodig.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AFCAjax
RobinHood schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:02:
[...]

Minder mensen zien = minder kans op een eventueel contactmoment.

Kunnen we wel weer duizend hypothetische toestanden erbij halen, maar zolang men hier het heeft over al die mensen die geen mondkapjes dragen en geen afstand houden, is het verminderen van contactmomenten gewoon nodig.
Er zijn hier nog steeds heel veel mensen die besmettingen willen voorkomen, maar is dat eigenlijk nog wel wat we moeten willen?

Is het niet beter om onder de 50 iedereen maar gewoon zsm besmet te krijgen? 50+ of degenen die dat willen hebben intussen 2+ weken terug een booster in de arm, hoeveel meer moeten we nog doen om deze mensen te beschermen?

We kunnen nu onszelf door middel van een milde variant een stuk effectiever beschermen dan een vaccin, waarom pakken we die kans niet voordat er weer een ziekmakendere variant is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
redwing schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:58:
Weet ik, maar het idee erachter is precies hetzelfde. Je houdt dus wel de besmettingen bij de AH, maar je krijgt minder besmettingen bij de Blokker omdat je daar je 2G voor nodig hebt. En nu is 2G natuurlijk ook een vergiet, maar ook een vergiet limiteerd het water dat er doorheen komt. En nu is Omicron besmettelijker, maar het lijkt er ook op dat we veel meer besmettingen van Omicron aankunnen. Dus dat vergiet zou zomaar eens genoeg kunnen zijn om Omicron voldoende af te remmen.

En om dat te berekenen moet je toch bij de experts zijn, waarbij je er ook bij moet bedenken dat die de veilige kant moeten kiezen. En helaas hoort daar ook bij dat wij allang zien dat het mee gaat vallen, maar dat dat nog niet wetenschappelijk genoeg onderbouwd is. En dan krijg (2G) of behoud (lockdown) je maatregelen die zeer waarschijnlijk uiteindelijk niet nodig zijn. Jammer, maar dat zijn risico's die je als land niet wilt lopen, zeker niet met de weinige speelruimte die we in onze zorg hebben.
Maar gevaccineerden besmetten elkaar ook onderling. Dus 2G is zo lek als een mandje zoals je zelf al stelt.

Sterker nog, kijk je puur en alleen naar het aantal besmettingen, dan zou meer gevaccineerden kunnen leiden tot meer besmettingen in een 2G-situatie, omdat de groep dan simpelweg groter is. Zou waarschijnlijk wel weer goed zijn voor de ziekenhuisopnames.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
AFCAjax schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:06:
maar is dat eigenlijk nog wel wat we moeten willen?
En nog belangrijker: kan het nog wel? Als je zelfs met vaccinatie+booster+mondkapjes+2G alsnog besmet kunt raken op wintersport.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
eric.1 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:01:
Het zijn sowieso contactmomenten. Of je van die momenten geïnfecteerd raakt is een ander verhaal. Het beleid was veelal om contactmomenten te beperken. Dat lukt prima door niet-essentiele winkels te sluiten.
Mijn punt is vooral is dat eventuele risico opweegt tegen de sluiting van die tenten en de gevolgen daarvan? Zolang cijfers niet aantonen dat besmettingen daar relatief vaak gebeuren, vind ik van niet.
Pagina: 1 ... 168 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.