Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 166 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.094 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Dat iets beter is dan niets is natuurlijk discutabel. Iets kan namelijk ook andere effecten hebben.

Maar goed, jij vindt het dus een goed idee om met een mondkapje je werk te doen? Leraar was het toch?
Ehm, onderijws mag al zonder.... wel hebben "alles", waarom zouden we naar "iets gaan".

Bij winkels enzo is het nu ""niets", daar is "iets" misschien met mondkapje haalbaar
Ik neem aan dat je met ingang van vandaag het mondmasker gaat gebruiken wetende dat iets beter is dan niets, of wacht je tot vadertje Staat je verplicht?
ja... ik ga nu met mondkapje naar de dichte winkelstraat....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Ben benieuwd of advies wordt opgevolgd om ook in kantoorruimtes mondmaskers te verplichten... behalve als men eet of drink:

Ik voorspel dat iedereen een fles water en kop koffie op bureau heeft staan, de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
42erik schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:01:
[...]

Ehm, onderijws mag al zonder.... wel hebben "alles", waarom zouden we naar "iets gaan".
Je bedoelt dat je momenteel niet voor de klas staat omdat de scholen gesloten zijn? Wat zou je ervan vinden als jouw school weer open gaat en je moet de gehele dag je mondkapje dragen? Zou je wachten tot het verplicht is of ga je het vrijwillig doen nu je weet dat het helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

horizon1978 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:02:
Ben benieuwd of advies wordt opgevolgd om ook in kantoorruimtes mondmaskers te verplichten... behalve als men eet of drink:

Ik voorspel dat iedereen een fles water en kop koffie op bureau heeft staan, de hele dag.
Dat zag ik een poosje terug in de trein al gebeuren. Men loopt met mondkapje op de trein in, gaat zitten, trekt een zak chips en flesje fris tevoorschijn, zet het mondkapje af en voor men uitstapt gaat het mondkapje weer op en de zak chips óf in de prullenbak óf weer in de tas.

Niet allemaal natuurlijk, maar genoeg die er een escape in zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:08
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:05:
[...]

Dat zag ik een poosje terug in de trein al gebeuren. Men loopt met mondkapje op de trein in, gaat zitten, trekt een zak chips en flesje fris tevoorschijn, zet het mondkapje af en voor men uitstapt gaat het mondkapje weer op en de zak chips óf in de prullenbak óf weer in de tas.

Niet allemaal natuurlijk, maar genoeg die er een escape in zien.
En een goede conducteur corrigeert ze dan. Ik had hem een keer te lang af tijdens het drinke nva neen avondbier in de trein (werk soms tot 22:00). Ik had dat ding nog geen 10 seconden af en kreeg al een waarschuwing. Ik was trots op die man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:45:
Blijkt maar weer dat het mensen om het zeuren gaat, niet om de inhoud.

Critici: "Stoffen mondkapjes werken niet!"
OMT (eindelijk): "Ok dan alleen nog maar type 2 of hoger."
Critici: "Ja maar eerst zei je dat dat niet nodig was dus dit is nu ook stom."

Critici: "Mondkapjes in de supermarkt zijn onzin want ik kan afstand houden!"
OMT: "Ok dan ook buiten als afstand houden niet mogelijk is."
Critici: "Nee is wel bewezen dat dat helpt en draagvlak!"

Volgens mij is niks meer goed.
Je maakt hier een onterecht frame. Het is niet zo alsof de mensen die nu klagen altijd klagen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:03:
[...]
Wat zou je ervan vinden als jouw school weer open gaat en je moet de gehele dag je mondkapje dragen?
Je bedoelt zoals ik al 2 jaar doe?

Ja. dat wordt vast het einde van zijn leven.

Wat een gezever en gezeik in dit topic zeg. Mooie afspiegeling van het NL-se probleem. Zie hier de reden dat we strengere maatregelen nodig hebben dan omliggende landen voor eenzelfde effect als wat zij sorteren met minder maatregelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:27:
Dat wordt wel bijzonder straks, allemaal festivals in de buitenlucht waar mensen een mondkapje op hebben.

Lijkt mij toch niet helemaal gezond.
Als ik me niet vergis mag het mondkapje af tijdens het eten/drinken. Gewoon continu drinken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:26
Als ik zo het advies lees, gaan we België achterna mits het overgenomen wordt. Daar moet je in de theaters nonstop een mondmasker dragen ook als je zit tijdens de voorstelling. Als daardoor de theaters weer vol mogen... Ik vrees alleen dat er weer mensen zullen zijn die dit als annuleerreden gaan gebruiken.

De stoffen mondmaskers zie je trouwens nog erg vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:48

Bij ons op het werk was het in 2020 nog wel verplicht in de gangpaden, althans, ze probeerden het, maar toen leefden we ook nog wat meer in die angstcultuur.

Ik ben benieuwd of ze het hier nog een keer proberen te verplichten, ik denk niet dat ze het gaan proberen op de werkplekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
martwoutnl schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:07:
Als ik zo het advies lees, gaan we België achterna mits het overgenomen wordt. Daar moet je in de theaters nonstop een mondmasker dragen ook als je zit tijdens de voorstelling. Als daardoor de theaters weer vol mogen... Ik vrees alleen dat er weer mensen zullen zijn die dit als annuleerreden gaan gebruiken.

De stoffen mondmaskers zie je trouwens nog erg vaak.
Afgelopen zomer was dat ook de normaalste zaak van de wereld in Turkije. Tijdens een voorstelling in een openluchttheater moest iedereen een mondkapje op, ondanks de social distancing (1 stoel vrij tussen jou en persoon naast je, tenzij zelfde huishouden).

Hoe vervelend ik het mondkapje ook vind, als het helpt tegen een lockdown doe ik 'm met alle liefde op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Natuurlijk. Dit is gewoon zo kansloos.....
Elke BOA ziet het verschil tussen een stoffen lapje met sexy bloemetjesprint of een blauwe wegwerp.

Dus alle mensen met stoffen kapjes kunnen vast beboet worden.
Scheelt al een hele hoop.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LZ86 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Ik begrijp dat het voor een verpleegkundige als normaal/normaler aanvoelt om tijdens de werkzaamheden een mondkapje op te moeten. Echter kan ik ook begrijpen dat dit voor kantoorpersoneel of leraren anders aanvoelt, zonder dat dit het einde van iemands leven betekent.

Ik kan mij trouwens niet herinneren dat iemand in dit topic consequent pleitte om mondkapjes te dragen in de settings die het OMT nu noemt
Wat een gezever en gezeik in dit topic zeg. Mooie afspiegeling van het NL-se probleem. Zie hier de reden dat we strengere maatregelen nodig hebben dan omliggende landen voor eenzelfde effect als wat zij sorteren met minder maatregelen.
Kan je die reden iets preciezer duiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:52
Mawlana schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Als ik me niet vergis mag het mondkapje af tijdens het eten/drinken. Gewoon continu drinken. ;)
Ziekenhuis vol met comazuipers ;)

Ik ben benieuwd hoe we dit gaan handhaven, mocht dit er door komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 22:07

Dennahz

Life feels like hell should.

Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:54:
[...]

Was jij niet een van de mopperaars die het stom vond dat Belgie andere maatregelen had dan Nederland? En nu stel je voor dat men in Rotterdam mondkapjes moet dragen in de winkelstraat maar niet in Middelburg?
Ik stel voor dat we maatregelen invoeren die daadwerkelijk nut hebben. Dus ja, in een overvolle winkelstraat in Rotterdam is het wellicht nuttig, maar in een rustige tot soms lege winkelstraat in Middelburg of Terneuzen niet.

Je kan dit zelfs aanduiden met dynamische borden aan het begin van de winkelstraten. Bij drukte -> mondkapje op en anders gewoon niet.
Dennis1812 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Elke BOA ziet het verschil tussen een stoffen lapje met sexy bloemetjesprint of een blauwe wegwerp.

Ik heb FFP2-maskers met een mooie print erop (met CE-certificaat). Wat nu? :P Kan al niet wachten op de discussies 8)

Overigens denk ik ook dat de handhaving hiervan (moesten ze het überhaupt gaan invoeren) alleen de eerste week weer streng zal zijn, daarna is het gewoon klaar met handhaven.

Zoals met alles. Heb de handhaving veel zien rijden de afgelopen tijd, maar ingrijpen bij het overtreden van de regels? Nooit gezien. Zelfs niet bij het afsteken van vuurwerk of borrelen met een aardige groep mensen.

[ Voor 38% gewijzigd door Dennahz op 10-01-2022 11:15 ]

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Of je werkt gewoon thuis als je toch op een kantoor zit.
Of doet niet zo lastig en zet het kapje gewoon op. Net zoals veel beroepen al doen.
2x per dag kwartier pauze en 1x half uur voortaan dan om te eten en drinken.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Dennahz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Ik stel voor dat we maatregelen invoeren die daadwerkelijk nut hebben. Dus ja, in een overvolle winkelstraat in Rotterdam is het wellicht nuttig, maar in een rustige tot soms lege winkelstraat in Middelburg of Terneuzen niet.

Je kan dit zelfs aanduiden met dynamische borden aan het begin van de winkelstraten. Bij drukte -> mondkapje op en anders gewoon niet.

[...]

Ik heb FFP2-maskers met een mooie print erop (met CE-certificaat). Wat nu? :P
Dan krijgen we weer de opmerkingen: "De regels zijn zo vaag hoe gaan we dit handhaven!?". Wat voor de een als "druk" kan worden ervaren is voor de ander "rustig". Lijkt mij lastig om in de praktijk te brengen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AFCAjax
Dennis1812 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Of doet niet zo lastig en zet het kapje gewoon op. Net zoals veel beroepen al doen.
Sorry, maar ik ben dat kapje al beu als ik 5 minuten in de supermarkt loop.

Ik heb oprecht medelijden met mensen die in de supermarkt 8 uur per dag dat ding op moeten.

En in hoeverre heeft het nut? Niemand heeft cijfers of een onderbouwing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
De publieke opinie gaat de kant op dat het nu eens afgelopen moet zijn met die veel te voorzichtige houding van de regering/OMT. Dus om wisselgeld te creeren gooit het OMT er een advies tegenaan dat haaks staat op de ontwikkeling van de publieke opinie.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
FabianGTI schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:11:
[...]

Bij ons op het werk was het in 2020 nog wel verplicht in de gangpaden, althans, ze probeerden het, maar toen leefden we ook nog wat meer in die angstcultuur.

Ik ben benieuwd of ze het hier nog een keer proberen te verplichten, ik denk niet dat ze het gaan proberen op de werkplekken.
Dan mogen ze bij ons eerst social distancing weer invoeren. Na de vorige versoepelingen zijn de markeringen op werkplekken verwijderd waardoor er geen werkplek vrij is tussen jou en je collega. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adlermann
[...]

Ik zou zonder problemen voor de klas staan met mondkapje als dat betekent dat de scholen eerder open kunnen!
Ik zou zonder problemen voor de klas staan emt mondkapje als dat betekent dat ik een bijdrage lever aan het omlaag brengen van de ziekenhuisbezetting.
etc etc.

Dus ik sluit je aan bij je hoor. Dit is precies de reden waarom we dus NIET uit de lockdown moeten voorlopig. Nederlanders zijn gewoon te ego hiervoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
Dennis1812 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Thuis zitten, met de huidige gas en elektra prijzen, liever niet, misschien moet juist iedereen weer naar het kantoor om die gekte wat te minderen. ;)

Maar kom dan ook een met een legitieme reden waarom je nu ineens een mondkapje op moet, terwijl de meesten inmiddels 3x gevaccineerd zijn?
Een jaar geleden met de super besmettelijke Delta was het nog niet het geval?
Mawlana schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Dan mogen ze bij ons eerst social distancing weer invoeren. Na de vorige versoepelingen zijn de markeringen op werkplekken verwijderd waardoor er geen werkplek vrij is tussen jou en je collega. :+
Dat voordeel heb ik dan weer, ik heb zelf het kantoor ontworpen hier, dus ik heb de werkplekken op 2 meter uit elkaar gezet in de verschillende ruimtes (grote hoekbureaus). >:)

[ Voor 25% gewijzigd door FabianGTI op 10-01-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Mawlana schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:12:
[...]
Hoe vervelend ik het mondkapje ook vind, als het helpt tegen een lockdown doe ik 'm met alle liefde op.
Idem hier. Zelfs in het theater. Als daardoor de voorstellingen door kunnen gaan en zodoende het kan bezoeken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:20

Mfpower

In dubio

xh3adshotx schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:32:
[...]

Die laatste zin stond er niet toen ik op quote klikte en de rest stond letterlijk als "Other news".

[...]

Prima logisch toch? Besmettingen scholen gaan omhoog dus ergens anders zal het aantal besmettingen moeten afnemen. Lijkt mij niet zo'n lastig concept.
Die open deur is zo groot dat alle andere maatregelen in het niet vallen met de besmettingsmogelijkheden van Omicron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Er staat nergens dat je geen mooi modieus stoffen kapje over je medisch type 2R kapje mag dragen. Het gaat er mij meer om dat ze nu dus "medisch type 2R" (of beter) eisen, terwijl die voor een leek identiek zijn aan niet-medisch.

Ik koop eigenlijk altijd gewoon een doos met 50 van die wegwerpdingen.... Tot voor kort was dat non-medical, of ze moeten in de supermarkt stiekem al eerder overgestapt zijn op "medisch".

Mijn vrouw heeft tegenwoordig roze FFP2 maskers.

Maar voor alle duidelijkheid: Aan mij zal het niet liggen. Als we weer kunnen winkelen met mondkapje, dan doe ik gewoon een mondkapje op. Of dat dan een medisch kapje of een identiek ogend niet-medisch kapje is, laat ik even in het midden. Dat zal afhangen van wat er in de supermarkt verkocht wordt en wat ik thuis nog aan voorraad heb (niet veel overigens).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2022 11:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:51
martwoutnl schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:17:
[...]

Idem hier. Zelfs in het theater. Als daardoor de voorstellingen door kunnen gaan en zodoende het kan bezoeken prima.
Dat moet de trade-off worden. Ik sta niet negatief tegenover het idee (al weet iedereen hoe ik over mondkapjes denk ;) ), maar dan moet de boel ook serieus open ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 17:28
AFCAjax schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Ik heb oprecht medelijden met mensen die in de supermarkt 8 uur per dag dat ding op moeten.

Niemand heeft cijfers of een onderbouwing? Het kritiek was toch juist dat v Dissel het belang niet inzag terwijl de onderzoeken en data om zijn oren vlogen?

Er is voldoende data beschikbaar wat het belang van mondneuskapjes ondersteunt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:43
42erik schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:32:
Weet je wat een mondkapje in een winkelstraat betekent... Een open winkelstraat...

Dus zou het kunnen dat dat de gedachtegang is... Dat de lockdown eraf kan als er meer mondkapjes zijn...
Zou kunnen. Maar zou ook kunnen van niet. En feit is nu dat het OMT adviseert meer mondkapjes te dragen maar het OMT adviseert niet de lockdown op te heffen. Dus niet raar dat mensen de conclusie trekken: goh, weer een verzwaring.

Het probleem is: iedereen ziet dat het allemaal wel meevalt met omicron. Iedereen ziet dat er overal in Europa, behalve in Nederland, geen lockdowns zijn. Het lijkt wel alsof er nog niemand überhaupt met omicron op de IC is gekomen (in NL in ieder geval). Kortom: alle signalen zijn positief. En wat is het advies dat het RIVM uitpoept: meer mondkapjes, meer maatregelen! Dan is het toch niet zo raar dat we zo pessimistisch zijn?

En maatregelen "inwisselen" ben ik ook een beetje klaar mee. Met het ctb ging dat ook niet zo goed. Ik hoor het Hugo de Jonge nog zeggen op de vraag of hij het ctb niet eigenlijk een verzwaring vond. "Nee", zei hij, "want voor het eerst gaan we nu de anderhalve meter opheffen". Een paar weken later was de anderhalve meter weer terug maar het ctb ging ook niet meer weg. Dus ook daar geeft het verleden geen aanleiding positief te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
stylezzz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:18:
[...]

Dat moet de trade-off worden. Ik sta niet negatief tegenover het idee (al weet iedereen hoe ik over mondkapjes denk ;) ), maar dan moet de boel ook serieus open ook.
Precies, als dit dan het compromis is om weer wat dingen te kunnen doen. Prima.

Dan kunnen we 3 weken later daar ook weer over gaan discussiëren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AFCAjax
eric.1 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Niemand heeft cijfers of een onderbouwing? Het kritiek was toch juist dat v Dissel het belang niet inzag terwijl de onderzoeken en data om zijn oren vlogen?

Er is voldoende data beschikbaar wat het belang van mondneuskapjes ondersteunt.
Ook in de buitenlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Je bedoelt dat je momenteel niet voor de klas staat omdat de scholen gesloten zijn? Wat zou je ervan vinden als jouw school weer open gaat en je moet de gehele dag je mondkapje dragen? Zou je wachten tot het verplicht is of ga je het vrijwillig doen nu je weet dat het helpt?
de scholen zijn open hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
42erik schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:22:
[...]

Niet alle scholen zijn open. MBO/HBO/Uni, en middelbare scholen zijn gewoon nog dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
stylezzz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:18:
[...]

Wat mij part komt dan ook die 2G, we hebben er verdomme van alles aan gedaan en nog steeds wordt een kleine groep nergens in benadeeld waaraan we bijvoorbeeld deze lockdown te danken hebben, juist, de vaccinatie weigeraars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Als een kapje op betekent dat ik weer naar de bios of naar het theater kan, prima toch?

Plus we weten allemaal dat zodra de lampen in de zaal uitgaan de kapjes toch massaal of af gedaan worden, of op z'n minst richting kin afzakken bij de meeste mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 17:48
Dennis schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:20:
Het probleem is: iedereen ziet dat het allemaal wel meevalt met omicron. Iedereen ziet dat er overal in Europa, behalve in Nederland, geen lockdowns zijn. Het lijkt wel alsof er nog niemand überhaupt met omicron op de IC is gekomen (in NL in ieder geval). Kortom: alle signalen zijn positief. En wat is het advies dat het RIVM uitpoept: meer mondkapjes, meer maatregelen! Dan is het toch niet zo raar dat we zo pessimistisch zijn?
Als de cijfers voor Omikron zo goed blijven is het een kwestie van weken, die mondkapjes verdwijnen t.z.t. vanzelf.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:16

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

En jij denkt dat een BOA de hele dag boetes gaat staan uitschrijven voor mensen die het verkeerde mondkapje op hebben?

Je hebt het over de BOA's die nu al amper handhaven omdat ze geen zin hebben in scheldpartijen en doodsbedreigingen? Die BOA's?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Fly-guy schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:23:
Als een kapje op betekent dat ik weer naar de bios of naar het theater kan, prima toch?

Plus we weten allemaal dat zodra de lampen in de zaal uitgaan de kapjes toch massaal of af gedaan worden, of op z'n minst richting kin afzakken bij de meeste mensen.
Dan zetten we in elke bioscoop toch een BOA die de hele dag op warmtebeeldcamera's kijkt? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Wolly schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:43:
Schijnbaar wil de wetgever met deze sturende vraag dus weten of mondkapjes nut hebben en zoja, voor wie.

Het OMT geeft daar braaf een antwoord op zonder te refereren naar de lockdown.

Ik vind het wel raar dat het OMT pas zo'n antwoord geeft als het gevraagd wordt, als een mondmasker echt zou helpen dan had het OMT dit advies toch al eerder ongevraagd kunnen geven?
Dít kenmerkt het probleem. Er worden allerlei vragen gesteld aan het OMT en daar wordt antwoord op gegeven. Maar nooit wordt het OMT om een "open" advies gevraagd. De wetgever kan dus inderdaad precies sturen wat hij wil door de juiste vraag te stellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

FabianGTI schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:22:
[...]

Wat mij part komt dan ook die 2G, we hebben er verdomme van alles aan gedaan en nog steeds wordt een kleine groep nergens in benadeeld waaraan we bijvoorbeeld deze lockdown te danken hebben, juist, de vaccinatie weigeraars.
Haal dat beeld nou eens uit je hoofd. Bij een 100% vaccinatiegraad koop je enkele weken en hadden we daarna ook in deze situatie gezeten. Even groot onzin idee als het verdubbelen van het aantal IC bedden. Een lineaire maatregel tegen een exponentieel probleem zetten is altijd slechts een pleister op de wond. Het idee zou waar zijn als gevaccineerden helemaal niet meer of veel minder dan nu in het ziekenhuis belanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

thank god dat dit topic niet representatief is voor de rest van NL

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis
hoevenpe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:23:
Als de cijfers voor Omikron zo goed blijven is het een kwestie van weken, die mondkapjes verdwijnen t.z.t. vanzelf.
Het is elke keer nog "een paar weken". Maar de vorige lockdown duurde in plaats van de beloofde paar dagen ook uiteindelijk vier maanden.

Ik noem het nog maar eens. Dit zei Van Dissel op 18 december:
En u kunt er natuurlijk ook vanuit gaan dat als het beeld, op grond van informatie die we in Nederland gaan verkrijgen, maar ook vanuit het buitenland gunstiger blijkt dan de aannames waarmee we nu hebben gerekend, en we denken dat het meevalt, dan is het duidelijk dat het OMT als eerste ook weer het kabinet zal adviseren om de maatregelen af te bouwen. Daarbij wilde ik het laten, dank u wel.
Die aannames blijken al lang achterhaald, dat heeft @t_captain al voldoende onderbouwd in dit topic. Tijd dus dat het OMT adviseert om maatregelen af te bouwen en niet nu met nieuwe verzwaringen te komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mfpower schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:25:
[...]Het idee zou waar zijn als gevaccineerden helemaal niet meer of veel minder dan nu in het ziekenhuis belanden.
Je bedoelt zoals in de situatie waarin gevaccineerden (en geboosterden) nu besmet worden met omikron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Dennis schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:26:
Ik noem het nog maar eens. Dit zei Van Dissel op 18 december:

[...]

Die aannames blijken al lang achterhaald, dat heeft @t_captain al voldoende onderbouwd in dit topic. Tijd dus dat het OMT adviseert om maatregelen af te bouwen en niet nu met nieuwe verzwaringen te komen!
Als de "lockdown" eraf gaat en de mondkapjes erbij komen is het dan een verzwaring?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Haal dat beeld nou eens uit je hoofd. Bij een 100% vaccinatiegraad koop je enkele weken en hadden we daarna ook in deze situatie gezeten. Even groot onzin idee als het verdubbelen van het aantal IC bedden. Een lineaire maatregel tegen een exponentieel probleem zetten is altijd slechts een pleister op de wond. Het idee zou waar zijn als gevaccineerden helemaal niet meer of veel minder dan nu in het ziekenhuis belanden.
Wat een onzin, met 100% vaccinatie waren duizenden mensen nu niet dood en waren de ziekenhuizen de helft leger.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
hoevenpe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:23:
[...]

Hebben ze daar dan wel genoeg data en informatie voor, of duurt het dan alsnog maanden, want 'we weten het nog niet helemaal zeker', goh, het is een virus, daarbij is helemaal niets zeker. ;)
Nee, ik zie zelf die mondkapjes niet zo snel meer verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
xh3adshotx schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:28:
Als de "lockdown" eraf gaat en de mondkapjes erbij komen is het dan een verzwaring?
Hangt er wat mij betreft vanaf wat er vanaf gaat en of dat dan ook zo blijft. Als het een doekje voor het bloeden is, zoals dat supermarkten weer tot 22 uur open mogen blijven of zoiets maar dan wel dat je voortaan altijd buiten een mondkapje op moet hebben vind ik dat een verzwaring ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:10
42erik schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:26:
[...]

thank god dat dit topic niet representatief is voor de rest van NL
wees daar maar niet zo zeker van _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
42erik schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:22:
[...]

Schijnbaar ben ik niet duidelijk genoeg en reageer jij daardoor alleen op randzaken.

Maar vind jij het net als andere posters prima om continu een mondkapje te dragen als je les geeft?

Heb jij enig idee of dit idee al eerder is geopperd door onderwijsbobo's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
IJzerlijm schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:28:
Wat een onzin, met 100% vaccinatie waren duizenden mensen nu niet dood en waren de ziekenhuizen de helft leger.
Dat kun je niet onderbouwen. Beleid van NL is altijd geweest sturen op volledige benutting ziekenhuiscapaciteit dus dan waren de ziekenhuizen later volgestroomd, maar nog steeds zo vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Stoney3K schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:27:
[...]

Je bedoelt zoals in de situatie waarin gevaccineerden (en geboosterden) nu besmet worden met omikron?
Met omicron gaan we hopelijk inderdaad een andere werkelijkheid in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Dennis schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Dat kun je niet onderbouwen. Beleid van NL is altijd geweest sturen op volledige benutting ziekenhuiscapaciteit dus dan waren de ziekenhuizen later volgestroomd, maar nog steeds zo vol.
Dat kan je prima onderbouwen aangezien 50% van opnames en 70% van IC opnames ongevaccineerden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 17:48
FabianGTI schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:29:
Hebben ze daar dan wel genoeg data en informatie voor, of duurt het dan alsnog maanden, want 'we weten het nog niet helemaal zeker', goh, het is een virus, daarbij is helemaal niets zeker. ;)
Nee, ik zie zelf die mondkapjes niet zo snel meer verdwijnen.
Misschien niet formeel, maar op een gegeven moment doen steeds minder mensen hem op.
In de buitenlucht is er geen winkeleigenaar verantwoordelijk voor de handhaving, maak me daar niet zo druk over.

Eerst maar eens de winkels open, naar de kapper en lekker uit eten... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:20
Ankona schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:15:
De publieke opinie gaat de kant op dat het nu eens afgelopen moet zijn met die veel te voorzichtige houding van de regering/OMT. Dus om wisselgeld te creeren gooit het OMT er een advies tegenaan dat haaks staat op de ontwikkeling van de publieke opinie.
het zou de rol van het OMT moeten zijn om de overheid objectief te adviseren over welke maatregelen wel/niet genomen moeten worden in de bestrijding van het virus.Het is dan aan de regering, met instemming van de 2e kamer, om een afweging te maken tussen het advies van het OMT en alle andere belangen die er zijn en op basis hiervan een besluit te nemen.
Helaas zien we dat het OMT een volledig gepolitiseerd instituut geworden is, waarvan de leden elkaar verdringen om in de media hun mening over van alles en nog wat te geven. Dat de voorzitter van het OMT dit toestaat is mij een raadsel. Het laatste wat het OMT moet doen is een advies geven met als enige doel om wisselgeld te creeeren in de beeldvorming in de media van het kabinetsbesluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
LZ86 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:31:
Dat kan je prima onderbouwen aangezien 50% van opnames en 70% van IC opnames ongevaccineerden zijn.
Hij noemt meerdere dingen. Het ging mij om het feit dat de ziekenhuizen minder vol zouden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

En als iedereen was gevaccineerd was 100% gevaccineerd geweest in de ziekenhuizen, en waren zonder maatregelen de ziekenhuizen ook overstroomd, slechts iets later, omdat de regering altijd de lijn van maximale zorgcapaciteit beloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Fly-guy schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:23:

Ik zag net voor de jaarwisseling een item over een voorstelling in België. Toen werd een cabaretier live geïnterviewd in Antwerpen. Publiek had allemaal een mondmasker op. Idem met Rob de Nijs laatst in België.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
In hoeverre gaan landen die nu een vrij beleid hebben straks voordeel lopen op Nederland?

Door omikron zo gewillig door de samenleving te laten gaan creeren deze landen min of meer 'herd-immunity'. Deze strategie werd bij ons in maart 2020 door Rutte genoemd, maar dat bleek toen volledig onhaalbaar door de druk op de zorg.

Door een combinatie van vaccinaties en de 'mildheid' van omikron lijkt het opeens wel weer een strategie te zijn om omikron gewoon rond te laten gaan. Grote voordeel hierbij is dat je ook bij ongevaccineerden immuniteit krijgt en voor een volgende golf in ieder geval al meer bescherming hebt.

Nederland voert dit beleid niet en probeert heel duidelijk het aantal besmettingen laag te houden, dus wij gaan niet mee liften op het voordeel dat Engeland straks wel gaat hebben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
IJzerlijm schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Duizenden lijkt me wel aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 16-09 20:50
[...]
In een hoop rapportage of docu's opgenomen in het buitenland, zie je dat kinderen ook in de klas geacht worden de hele tijd mondkapjes te dragen. En omdat ze weinig te willen hebben en ouders er kennelijk ook niet zo'n heisa van maken is er lijkt er dus ook geen drama over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dennis schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:24:
[...]

Dít kenmerkt het probleem. Er worden allerlei vragen gesteld aan het OMT en daar wordt antwoord op gegeven. Maar nooit wordt het OMT om een "open" advies gevraagd. De wetgever kan dus inderdaad precies sturen wat hij wil door de juiste vraag te stellen.
Jammer dat het OMT zich daarvoor leent, zij zijn toch de 'outbreak managers'?

En ook jammer dat de wetgever zulke specifieke vragen stelt en niet wat meer open vragen waar het OMT een vollediger advies zou kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 20:10
Dennahz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:13:
[...]

[...]

Ik heb FFP2-maskers met een mooie print erop (met CE-certificaat). Wat nu? :P Kan al niet wachten op de discussies 8)
.
Het OMT adviseert een FFP2-masker niet als basisbescherming voor de algemene
bevolking; daarvoor volstaat het chirurgisch mondneusmasker, minimaal type II,
al is er geen bezwaar er gebruik van te maken
uit de omt brief. zal wel loslopen die discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:33:
In hoeverre gaan landen die nu een vrij beleid hebben straks voordeel lopen op Nederland?

Door omikron zo gewillig door de samenleving te laten gaan creeren deze landen min of meer 'herd-immunity'. Deze strategie werd bij ons in maart 2020 door Rutte genoemd, maar dat bleek toen volledig onhaalbaar door de druk op de zorg.

Door een combinatie van vaccinaties en de 'mildheid' van omikron lijkt het opeens wel weer een strategie te zijn om omikron gewoon rond te laten gaan. Grote voordeel hierbij is dat je ook bij ongevaccineerden immuniteit krijgt en voor een volgende golf in ieder geval al meer bescherming hebt.

Nederland voert dit beleid niet en probeert heel duidelijk het aantal besmettingen laag te houden, dus wij gaan niet mee liften op het voordeel dat Engeland straks wel gaat hebben....
Nederland voert juist wel het beleid om zoveel mogelijk besmettingen rond te laten gaan met een behapbare zorgdruk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:56

Rannasha

Does not compute.

gekkie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:35:
[...]

In een hoop rapportage of docu's opgenomen in het buitenland, zie je dat kinderen ook in de klas geacht worden de hele tijd mondkapjes te dragen. En omdat ze weinig te willen hebben en ouders er kennelijk ook niet zo'n heisa van maken is er lijkt er dus ook geen drama over.
Ik woon in Frankrijk en hier is het voor kinderen vanaf de basisschool (~6 jaar) verplicht om de hele dag een mondkapje te dragen. Dus niet alleen op de gangen, maar ook in de lokalen. Dat is nu al meer dan een jaar zo. Mijn oudste dochter (9) doet dit dus al een hele tijd.

Nee, zij en haar klasgenoten vinden het niet leuk. Maar ze maken er ook geen probleem van. Het is prima vol te houden en hoewel er in Frankrjk ook besmettingsgolven door scholen heen gaan, heb ik sterk de indruk dat het lang niet zo hard gaat als op NL scholen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

horizon1978 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:33:
[...]

Duizenden lijkt me wel aan de hoge kant.
Er zijn in totaal 21.080 mensen overleden aan Covid, als je kijkt naar de effectiviteit van de vaccins in het beschermen tegen ziekenhuisopname in het algemeen, maar IC-opname en sterfte in het bijzonder, is 'duizenden' helemaal niet gek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
AFCAjax schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Hier in Spanje moet het al een tijdje ook als je geen afstand kan houden.. En het heeft altijd al gemoeten als je geen 1,5m afstand kon houden. Het is het land met de hoogste besmettingen in europa momenteel. Het is geen regelrechte correlatie natuurlijk omdat je altijd zit met verschillen in het totaalpakket.

Ik zou het ook niet willen zelfs als daardoor een lockdown er eerder af zou kunnen. Ik word na verloop van tijd helemaal naar van die dingen (door bijna-stik ervaringen in het verleden). En naar theater/bios ga ik sowieso niet als dat moet met een kapje op. Dat moet hier ook dus dat heb ik al jaren niet meer gedaan.

Maar voor mij zijn die kapjes veruit de zwaarste corona maatregel die ik me kan bedenken. Veel meer dan lockdowns of verplichte vaccins. Daarom vind ik het heel jammer dat er zo hard op gestuurd wordt de laatste tijd. Een FFP2 beschermt de drager zelf goed dus waarom die niet adviseren voor mensen die zich zorgen maken of kwetsbaar zijn?

Maar ze willen nu Corona gaan behandelen alsof het een griep is hier, dus ik hoop dat dat betekent dat de maatregelen wat vrijwilliger worden: https://www-elperiodico-c...s&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=es

[ Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 10-01-2022 11:41 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 17:54

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Kabinet: "Ej OMT, hoe zat het ook alweer met die mondkapjes? Zijn die nu handig of niet?".

OMT: "Anders ga je gewoon even bij de WHO kijken, een echte Tweakerpoliticus informeert zichzelf. FFP2 is het beste, liever niet van die zelfgebreide meuk. En eigenlijk overal waar je geen afstand kunt houden dus ook buiten als je sardientje staat te spelen.".

NOS: "Op meer plekken en momenten een mondmasker dragen.".
Telegraaf: "VAKER MEDISCHE MONDKAPJES, OOK BUITEN".
AD: "Mondkap van stof lijkt passé: OMT adviseert medische mondmaskers binnen én buiten".
Nu: "OMT wil ook mondkapjesplicht in drukke winkelstraten en bij sportevenementen"
Parool: "OMT: verplicht medische mondkapjes binnen én buiten op drukke plekken"
NRC: "OMT pleit voor uitbreiden mondkapjesplicht"

Waarbij de inhoud van de artikelen nog wel enige nuance toevoegt, maar over het algemeen nog steeds geen goede afspiegeling is van het daadwerkelijke advies. Zucht.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
martwoutnl schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:33:
[...]

Ik zag net voor de jaarwisseling een item over een voorstelling in België. Toen werd een cabaretier live geïnterviewd in Antwerpen. Publiek had allemaal een mondmasker op. Idem met Rob de Nijs laatst in België.
Ik woon niet in, en heb het niet over, België.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
Patriot schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:39:
Er zijn in totaal 21.080 mensen overleden aan Covid, als je kijkt naar de effectiviteit van de vaccins in het beschermen tegen ziekenhuisopname in het algemeen, maar IC-opname en sterfte in het bijzonder, is 'duizenden' helemaal niet gek.
Van die 21.000 is het merendeel overleden voordat vaccins beschikbaar waren, zie https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte

Dus je kunt stellen dat als iedereen zich op 13 maart 2020 had laten vaccineren het duizenden minder was geweest, maar gelet op de beschikbaar van het vaccin is het niet te onderbouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
AFCAjax schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:22:
[...]

Niet alle scholen zijn open. MBO/HBO/Uni, en middelbare scholen zijn gewoon nog dicht.
middelbare scholen dicht.... ik sta letterlijk morgen normaal les te geven maar ok

maar ja, als ik met mondkap normaal les mag geven ipv online, direct

[ Voor 10% gewijzigd door 42erik op 10-01-2022 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
GekkePrutser schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:40:
[...]

Hier in Spanje moet het al een tijdje ook als je geen afstand kan houden.. En het heeft altijd al gemoeten als je geen 1,5m afstand kon houden. Het is het land met de hoogste besmettingen in europa momenteel. Het is geen regelrechte correlatie natuurlijk omdat je altijd zit met verschillen in het totaalpakket.

Ik zou het ook niet willen zelfs als daardoor een lockdown er eerder af zou kunnen. Ik word na verloop van tijd helemaal naar van die dingen (door bijna-stik ervaringen in het verleden). En naar theater/bios ga ik sowieso niet als dat moet met een kapje op. Dat moet hier ook dus dat heb ik al jaren niet meer gedaan.

Maar voor mij zijn die kapjes veruit de zwaarste corona maatregel die ik me kan bedenken. Veel meer dan lockdowns of verplichte vaccins. Daarom vind ik het heel jammer dat er zo hard op gestuurd wordt de laatste tijd. Een FFP2 beschermt de drager zelf goed dus waarom die niet adviseren voor mensen die zich zorgen maken of kwetsbaar zijn?

Maar ze willen nu Corona gaan behandelen alsof het een griep is hier, dus ik hoop dat dat betekent dat de maatregelen wat vrijwilliger worden: https://www-elperiodico-c...s&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=es
Jouw mening over mondkapjes deel ik ook. Ik heb niet de vervelende ervaring die jij hebt gehad, maar wordt er vreselijk beroerd van.

Ik begrijp ook niet helemaal waar dit ineens vandaan komt. Zeker bedrijven, sportscholen etc. Daar kan prima afstand worden bewaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
42erik schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:42:
[...]

middelbare scholen dicht.... ik sta letterlijk morgen normaal les te geven maar ok

Excuus, was me ontgaan dat de middelbare wel gewoon open gingen. Dacht dat dit nog niet het geval was.

Goede zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
[...]

Ik had zojuist een kickoff (hbo) en wij gaan voorlopig online verder (volgens de verwachtingen).
Ik krijg vandaag ook uitsluitsel of mijn verdediging van mijn p roefschrift volgende week online of fysiek gaat worden (UT).

Voor zover ik begrijp gaan onze managers van beide instellingen er vanuit dat de lockdown blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:40:
Kabinet: "Ej OMT, hoe zat het ook alweer met die mondkapjes? Zijn die nu handig of niet?".

OMT: "Anders ga je gewoon even bij de WHO kijken, een echte Tweakerpoliticus informeert zichzelf. FFP2 is het beste, liever niet van die zelfgebreide meuk. En eigenlijk overal waar je geen afstand kunt houden dus ook buiten als je sardientje staat te spelen.".
Ja, maar wat je hierbij niet meeneemt is dat het kabinet dat niet zomaar vraagt. Die weten de site van de WHO ook echt wel te vinden.

Dit vragen ze omdat ze er over denken natuurlijk. En dan kunnen zeggen van "Ja want het OMT zegt...". Op deze manier dekken ze zichzelf in door te vragen om een antwoord dat ze van tevoren al weten. Bovendien werkt het gelijk als een 'proefballonnetje'. Zodat ze de reactie kunnen polsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:25

codex

Geen OpenAI agent :)

AFCAjax schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Jouw mening over mondkapjes deel ik ook. Ik heb niet de vervelende ervaring die jij hebt gehad, maar wordt er vreselijk beroerd van.

Ik begrijp ook niet helemaal waar dit ineens vandaan komt. Zeker bedrijven, sportscholen etc. Daar kan prima afstand worden bewaard.
Er zijn genoeg mondkapjes die heel fancy en veilig overkomen maar je letterlijk volledig vrij door ademt. Een FFP2 masker vind ik ook niet fijn ademen, de enige plek waar ik die heb gedragen is in het vliegtuig.

Curieus is dit advies wel, alles is dicht en dan komen ze met dit advies. Horeca weer open dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:38:
[...]

Nederland voert juist wel het beleid om zoveel mogelijk besmettingen rond te laten gaan met een behapbare zorgdruk.
Nee, Nederland voert een beleid om de zorgdruk te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 16-09 20:50
Rannasha schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:39:
[...]
Ik woon in Frankrijk en hier is het voor kinderen vanaf de basisschool (~6 jaar) verplicht om de hele dag een mondkapje te dragen. Dus niet alleen op de gangen, maar ook in de lokalen. Dat is nu al meer dan een jaar zo. Mijn oudste dochter (9) doet dit dus al een hele tijd.

Nee, zij en haar klasgenoten vinden het niet leuk. Maar ze maken er ook geen probleem van. Het is prima vol te houden en hoewel er in Frankrjk ook besmettingsgolven door scholen heen gaan, heb ik sterk de indruk dat het lang niet zo hard gaat als op NL scholen.
Mjah wij lijken vooral erg van de heel erg fluweleenhandschoen te zijn geworden, dat alles altijd alleen maar leuk moet zijn. Zie het probleem dan ook meer bij de ouders (en sommige bestuurders die alles van meet af aan al afschrijven want het kan niet).
Achja ben benieuwd hoe snel het nu gaat bij onze heropening inclusief besmettelijkere variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:48
brothermaynard schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:36:
[...]
Het OMT adviseert een FFP2-masker niet als basisbescherming voor de algemene
bevolking; daarvoor volstaat het chirurgisch mondneusmasker, minimaal type II,
al is er geen bezwaar er gebruik van te maken
uit de omt brief. zal wel loslopen die discussie
In Rijnstate Ziekenhuis Arnhem zijn FFP2 (zonder IIR certificering) maskers niet toegestaan. Volgens hen beschermen die minder goed tegen Corona dan de medische mondmaskers met IIR-certificering.

Edit: link vergeten https://www.rijnstate.nl/...leid-mondneusmaskers-aan/

[ Voor 9% gewijzigd door bazzemans op 10-01-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

ehm, je hebt gemist dat ze 95% effectief zijn...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
AFCAjax schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Precies, als dit dan het compromis is om weer wat dingen te kunnen doen. Prima.

Dan kunnen we 3 weken later daar ook weer over gaan discussiëren.
Vind ik ook. Mocht het alleen maar extra mondkapjes worden zonder dat we een 'beloning' krijgen dan stikken ze er maar in. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
bazzemans schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:49:
[...]

In Rijnstate Ziekenhuis Arnhem zijn FFP2 (zonder IIR certificering) maskers niet toegestaan. Volgens hen beschermen die minder goed tegen Corona dan de medische mondmaskers met IIR-certificering.
in het Rijnstate (maar ook bijv in ziekenhuis gelderse vallei) krijg je, om discussies te voorkomen, bij binnenkomst een schoon, vers mondkapje type IIR. Toen ik voor de (medisch personeel) booster ging, moest ik ijn verse, schone IIR ook afdoen voor een exemplaar van hen. Dit beleid zorgt er voor dat iedereen een adequaat kapje draagt, er geen discussie is en er daarmee een fatsoenlijke doorstroming is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
codex schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:47:
[...]

Er zijn genoeg mondkapjes die heel fancy en veilig overkomen maar je letterlijk volledig vrij door ademt. Een FFP2 masker vind ik ook niet fijn ademen, de enige plek waar ik die heb gedragen is in het vliegtuig.

Curieus is dit advies wel, alles is dicht en dan komen ze met dit advies. Horeca weer open dus?
Ik heb er goede hoop op. Wellicht dat ze inzien dat de huidige lockdown niet meer te verantwoorden is en men naar een compromis zoekt waarbij er toch versoepelingen mogelijk zijn. Als dat i.c.m. extra mondkapjes is.... Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:29:
[...]

Schijnbaar ben ik niet duidelijk genoeg en reageer jij daardoor alleen op randzaken.

Maar vind jij het net als andere posters prima om continu een mondkapje te dragen als je les geeft?

Heb jij enig idee of dit idee al eerder is geopperd door onderwijsbobo's?
42erik in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:48
brothermaynard schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:52:
[...]

in het Rijnstate (maar ook bijv in ziekenhuis gelderse vallei) krijg je, om discussies te voorkomen, bij binnenkomst een schoon, vers mondkapje type IIR. Toen ik voor de (medisch personeel) booster ging, moest ik ijn verse, schone IIR ook afdoen voor een exemplaar van hen. Dit beleid zorgt er voor dat iedereen een adequaat kapje draagt, er geen discussie is en er daarmee een fatsoenlijke doorstroming is.
Wat overigens vervolgens tot discussie heeft gezorgd onder de mensen die naar zij dachten hun veiliger FFP2-mondmasker af moesten doen voor een onveiliger medisch mondmasker: Bezoekers verbolgen over verplicht mondkapje van Rijnstate in plaats van eigen FFP2: ‘Een ‘vers’ masker is beter’.

Vandaar ook dat ik degenen met een FFP2 citeer, omdat ik mij herinner dat het Rijnstate naar buiten bracht dat een FFP2-masker niet beter beschermd tegen Corona dan een medisch mondmasker met IIR-certificering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Zou dit wenselijk zijn? Ik heb nogal moeite om mensen te verstaan op het moment dat ze een mondkapje op hebben, je kunt immers de mond niet zien. Nu zal een stil klaslokaal misschien wel anders zijn, maar het lijkt mij een belemmering in de communicatie naar de kids....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:13
stylezzz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:51:
[...]

Vind ik ook. Mocht het alleen maar extra mondkapjes worden zonder dat we een 'beloning' krijgen dan stikken ze er maar in. :)
En dit is precies de NL houding waardoor wij meer maatregelen nodig hebben dan de buren :+

"ik wil wel wat doen, ALS ik er een snoepje voor krijg"

Wij NL'ers noemen dat "handelsgeest". Maar het is gewoon eigenlijk heel kinderachtig gedrag... Mijn kleuter van 5 probeert dat ook :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Patriot schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:39:
Heb het nog even voor je opgezocht. Op 30 april vorig jaar 17.148 mensen overleden aan corona. Nu inderdaad 21.080. Dus 4.000 sinds toen. Ik geloof wel dat het er flink minder hadden kunnen zijn als iedereen een vaccin had kunnen nemen, maar we hebben geen precieze cijfers om het te kunnen onderbouwen. Duizenden minder had zo kunnen zijn, maar zeker stellen kunnen we het niet :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Dennis schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Van die 21.000 is het merendeel overleden voordat vaccins beschikbaar waren, zie https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte

Dus je kunt stellen dat als iedereen zich op 13 maart 2020 had laten vaccineren het duizenden minder was geweest, maar gelet op de beschikbaar van het vaccin is het niet te onderbouwen.
Een heel handige discussie is dit niet denk ik. We werken vanuit allerlei hypothetische situaties die je bijna kunt 'ontwerpen' naar wat het beste uitkomt voor het argument (of het nou de jouwe of de mijne is).

Ik heb het nu misschien een beetje sterk ingezet op vaccinatie t.o.v. geen vaccinatie terwijl de huidige vaccinatiegraad logischer is om er tegenover te zetten. Dat gezegd hebbende, door de manier waarop de vaccins werken en die werking ook invloed heeft op de statistieken is het imo niet vergezocht om te stellen dat een grof gedeelte van de sterfte sinds het beschikbaar komen van die vaccins voorkomen had kunnen worden met een nog hogere vaccinatiegraad.

Een fantasietje blijft het verder natuurlijk wel, die 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:20
[...]

Dus jij wil zeggen als iedereen zijn mandkapje op doet in de winkels dat we gewoon open kunnen? Ik betwijfel het. En er ja ik zeur en zeik en hoop. Maar dat betekent niet dat ik en velen hier uiteindelijk het wel netjes doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
stylezzz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:56:
[...]

Zou dit wenselijk zijn? Ik heb nogal moeite om mensen te verstaan op het moment dat ze een mondkapje op hebben, je kunt immers de mond niet zien. Nu zal een stil klaslokaal misschien wel anders zijn, maar het lijkt mij een belemmering in de communicatie naar de kids....
En online lesgeven is géén belemmering in communicatie? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

42erik schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:51:
[...]

ehm, je hebt gemist dat ze 95% effectief zijn...?
Zucht, met alle maatregelen van nu is (plusminus) 50% van de patienten in het ziekenhuis gevaccineerd. Zonder maatregelen zouden - ook al zou iedereen gevaccineerd zijn - de ziekenhuizen nog vollopen met gevaccineerde patienten. Als ik zeg minder dan nu dan bedoel ik dat er nog veel minder gevaccineerden het ziekenhuis in moeten stromen om geen maatregelen nodig te hebben. Misschien dat Omicron onze blessing is waardoor dat inderdaad gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
loki504 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Dus jij wil zeggen als iedereen zijn mandkapje op doet in de winkels dat we gewoon open kunnen? Ik betwijfel het. En er ja ik zeur en zeik en hoop. Maar dat betekent niet dat ik en velen hier uiteindelijk het wel netjes doen.
Uit Duits onderzoek bleek toch dat mondkapjes héél effectief zijn? O-)
Dus ja, dat zou een hoop schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:29
Waah schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:57:
[...]

En online lesgeven is géén belemmering in communicatie? :+
Voor slechthorenden iig minder.

Ik zie en mondkap op straat ook echt niet zitten. Kan niet eens met m’n vrouw praten als ze dat ding op heeft.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:20
Waah schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:58:
[...]

Uit Duits onderzoek bleek toch dat mondkapjes héél effectief zijn? O-)
Dus ja, dat zou een hoop schelen.
Het zal was effectief zijn. Ik heb het alleen of die paar weigeraars er voor zorgen dat we nu in een lockdown zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Adlermann schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:45:
[...]

Ik had zojuist een kickoff (hbo) en wij gaan voorlopig online verder (volgens de verwachtingen).
Ik krijg vandaag ook uitsluitsel of mijn verdediging van mijn p roefschrift volgende week online of fysiek gaat worden (UT).

Voor zover ik begrijp gaan onze managers van beide instellingen er vanuit dat de lockdown blijft.
dat blijf ik jammer en ook kwalijk vinden, dan hbo, mbo en uni online moeten nog steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:36
Dennis schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Heb het nog even voor je opgezocht. Op 30 april vorig jaar 17.148 mensen overleden aan corona. Nu inderdaad 21.080. Dus 4.000 sinds toen. Ik geloof wel dat het er flink minder hadden kunnen zijn als iedereen een vaccin had kunnen nemen, maar we hebben geen precieze cijfers om het te kunnen onderbouwen. Duizenden minder had zo kunnen zijn, maar zeker stellen kunnen we het niet :).
@Patriot Misschien ook nog even de CBS oversterfte cijfers meenemen?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
bazzemans schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:56:
[...]

Wat overigens vervolgens tot discussie heeft gezorgd onder de mensen die naar zij dachten hun veiliger FFP2-mondmasker af moesten doen voor een onveiliger medisch mondmasker: Bezoekers verbolgen over verplicht mondkapje van Rijnstate in plaats van eigen FFP2: ‘Een ‘vers’ masker is beter’.

Vandaar ook dat ik degenen met een FFP2 citeer, omdat ik mij herinner dat het Rijnstate naar buiten bracht dat een FFP2-masker niet beter beschermd tegen Corona dan een medisch mondmasker met IIR-certificering.
De OMTbrief is daar toch duidelijk in, FFP2 > IIR, maar die laatste is mits goed toegepast adequaat. Het OMT denkt zelfs dat op grote groepen het IIR masker veiliger is, omdat het FFP2 masker minder comfortabel is en daardoor sneller afgedaan zal worden:
Een FFP2-masker biedt de drager een betere
bescherming, maar is minder geschikt voor langdurig gebruik. Het advies voor
kwetsbaren is om de verblijfsduur in dergelijke situaties zoveel mogelijk te
beperken, maar in elk geval niet langer dan de geadviseerde draagduur in de
productspecificaties van het masker, meestal rond de 3 à 4 uur.
Een FFP2-masker is
daarom zelfs gecontra-indiceerd bij mensen met een longaandoening en bij
zwangeren. De kans is groot dat het masker sneller afgedaan wordt als het
draagcomfort niet zo goed is. Conform het WHO-advies is een goed gedragen
chirurgisch medische masker bij langdurig gebruik daarom waarschijnlijk
effectiever. Maar ook hiervoor geldt uiteraard dat het masker voortdurend correct en goed aansluitend gedragen moet worden. Daarnaast heeft ieder masker een
beperkte draagduur (3 à 4 uur) en zal de werking ervan evenredig teruglopen
naarmate de stof meer verzadigd raakt met ademvocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Ik vind het vooral “psychisch” of hoe je het ook wil noemen hinderlijk. Dat als je in het klaslokaal zit, je elkaar niet eens normaal kunt aankijken of aanspreken en iemands halve gezicht is bedekt. Idem dito met als je buiten in zo’n drukke straat rondloopt. Ook in het OV blijf ik het altijd iets geks hebben, ook al hebben we het al zo’n anderhalf jaar. Ook dat vind ik wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
[...]

Ik denk dat we die getallen wel moeten herkalibreren met omicron.

Omcron lijkt zich veel makkelijker te verspreiden onder gevaccineerden (waardoor de incidentie minder scheef wordt). In het verlengde daarvan zouden de opnames minder scheef verdelen, maar aan de andere kant lijkt een prik nog prima tegen opname te beschermen (zeker met de recente boosters die allemaal bij gevaccineerden terecht komen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Waah schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:57:
[...]

En dit is precies de NL houding waardoor wij meer maatregelen nodig hebben dan de buren :+

"ik wil wel wat doen, ALS ik er een snoepje voor krijg"

Wij NL'ers noemen dat "handelsgeest". Maar het is gewoon eigenlijk heel kinderachtig gedrag... Mijn kleuter van 5 probeert dat ook :+
Haha, noem het maar zoals je wil. Maar na een maand harde lockdown die achteraf onnodig bleek ben ik er wel een beetje klaar mee :) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
stylezzz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:56:
[...]

oh, het zou zeker zeer onwenselijk zijn, maar online is nog veel onwenselijker
Pagina: 1 ... 166 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.