On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Inderdaad, stel volgende week gaat alles weer open, zitten we een paar weken later weer dat alles dicht moet. Ik hoop dat ze een keer voorzichtig blijven, en als er al wat open gaat, het lijstje heel beperkt is. We hebben net de feestdagen met veel contacten achter ons, de scholen gaan weer open, en de cijfers zijn nog niet echt goed te noemen, dus ik zie ook geen reden om nu massaal weer alles open te gooien.hoevenpe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:03:
[...]
Paar weken later?
Laten we het rustig opbouwen...
In ede doen ze ook nog een antistoffen bepaling.LZ86 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:02:
[...]
Tja, verschilt.
Vanaf 45+, maar vooral 50ers liggen ze vaak enkele weken, dan zijn ze vaak toch inmiddels covid negatief getest. Wij testen die mensen wekelijks. Ook kijken we dan niet enkel naar de positieve uitslag, maar naar de CT waarden. Is die CT waarde boven een bepaald getal mogen ze uit de isolatie. Ik denk niet dat die nog meetellen als actieve covid. Die krijgen het label ex-covid. Ik weet niet op het LCPS/NICE die meetelt.
Dus als die naar de afdeling mogen, gaan ze naar een normale verpleegafdeling. Maar net waar er een bed is. (daar liggen ze vervolgens ook de reguliere zorg dus in de weg, want die mensen kunnen na de IC helemaal niets meer en moeten revalideren)
Ook gaat er vrij geregeld nog eentje dood. Dat is wel uitstroom, maar geen instroom op de verpleegafdeling
Ik ben wel benieuwd wat de instroom gaat doen. Zonder direct risico op verslechtering zou ik minder geneigd zijn een patiënt in te sturen . Kan maar zo zijn dat er meer mensen thuis behandeld gaan wordenLZ86 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:08:
[...]
Dit inderdaad. De Delta patienten die er nog liggen verdwijnen en worden vervangen voor Omikronpatienten.
Dat zullen er meer zijn omdat er meer mensen besmet raken, maar liggen waarschijnlijk korter en stromen amper door naar IC.
Beter vooruitzicht dan Delta gelukkig. Al zijn 1500 patienten nog steeds veel teveel voor de reguliere en inhaalzorg.
De BSO is 3 weken dicht geweest maar mailt al wel dat er problemen in de bezetting is. Dat zal snel op meer plekken gebeuren.
Wat zijn jullie gedachten? Ik hoop snel op een stap terug naar de vorige regels, al dan niet enkel voor mensen met booster
Waarom alleen voetbalstadions en niet alle stadions ?Agent47 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:02:
[...]
Voetbal stadions is nooit bewezen dat het daar heel erg speelt. Bergamo is toen als gerucht gebruikt. Voetbalstadions hadden gewoon open kunnen blijven maar de politiek wou gewoon een statement maken.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ik kom er net achter dat het EMA goedkeuring heeft gegeven na testen met 100µg Moderna, i.p.v. de 50µg Moderna die wij hier als booster hebben.MikeyMan schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:37:
[...]
Excuus, was de EMA:
https://www.ema.europa.eu...mix-match-approach-can-be
https://www.ema.europa.eu...ory-considerations_en.pdf
Het zal wellicht voordelen hebben qua bijwerkingen, en wellicht minder effectief in zijn doel zijn. Maar sowieso: raar.
Moeten de "fans" het niet zien als een mogelijkheid om even stoom af te blazen (lees de boel slopen) dan zal het op basis van de openbare orde wel weer (terecht) verboden worden.Agent47 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:02:
[...]
Voetbal stadions is nooit bewezen dat het daar heel erg speelt. Bergamo is toen als gerucht gebruikt. Voetbalstadions hadden gewoon open kunnen blijven maar de politiek wou gewoon een statement maken.
Dat gaat ongetwijfeld gebeuren, zie je in andere landen ook al gebeuren. Maar goed los van de regels denk ik dat mensen dit ook wel zelf gaan oplossen. Als steeds minder mensen nog ernstig ziek worden van corona is het natuurlijk ook complete waanzin om het huidige test en quarantaine beleid nog uit te blijven voeren, dan zijn we simpelweg onze eigen problemen aan het creëren door mensen met een snotneus op te sluiten.s3n schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:35:
ik ben benieuwd of de quarantaine regels aangepast gaan worden. Het is hier ook wel eens becijferd, hoeveel mensen er thuis komen te zitten.
De BSO is 3 weken dicht geweest maar mailt al wel dat er problemen in de bezetting is. Dat zal snel op meer plekken gebeuren.
Wat zijn jullie gedachten? Ik hoop snel op een stap terug naar de vorige regels, al dan niet enkel voor mensen met booster
Ik denk echt dat het langzamerhand tijd wordt om gewoon weer lekker normaal te gaan doen met zijn allen.
Wij ook, alleen kun je de monoclonale antistof therapie niet meer geven. Die waren op Delta ontwikkeld en zijn niet over te nemen voor Omikron.brothermaynard schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:13:
[...]
In ede doen ze ook nog een antistoffen bepaling.
Vraag me dus af of ze die antistoffen nog blijven bepalen, aangezien je er niets meer mee kan.
Gommers: https://www.telegraaf.nl/...is-niet-meer-de-oplossing
Clive Dix, de prikchef uit de UK:
https://www.ad.nl/binnenl...rmalig-prikchef~a045eb0f/De Britse regering moet een streep zetten door het massale vaccinprogramma als alle kwetsbare ouderen een boosterprik hebben gehad. Dat bepleit Clive Dix, de voormalige voorzitter van de Britse vaccin-taskforce, in een interview met The Guardian. Volgens Dix moet er zo snel mogelijk een andere visie komen op het coronabeleid. ,,De massale bevolkingsvaccinatie in het Verenigd Koninkrijk zou moeten stoppen."
Na bijna 18 maanden gehoord te hebben dat vaccins dé uitweg zijn weet ik niet zo goed wat ik hiervan moet vinden.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Zolang het buiten is zie ik dat ook niet als een probleem.IJzerlijm schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:48:
[...]
Waarom alleen voetbalstadions en niet alle stadions ?
Zolang onze overheid in angst blijft denken en weigert een paard een paard te noemen gaan we dit jaar niet meer meemaken dat het enigszins op normaal gaat lijken.ik222 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:00:
[...]
Ik denk echt dat het langzamerhand tijd wordt om gewoon weer lekker normaal te gaan doen met zijn allen.
Het hele jaar zullen er in meer of mindere mate maatregelen zijn, we gaan de komende maanden en misschien wel jaren van lockdown naar lockdown leven.
Tenzij er fundamenteel iets veranderd in Den Haag, maar daar is geen enkele aanwijzing voor op dit moment.
Ik zou niet weten waarom we niet het UK model zouden invoeren. Je ziet daar de maatschappij gewoon zelf reageren als de besmettingen toenemen. Alles is daar al lange tijd gewoon open en mogelijk en de lijken liggen niet op straat.
Maar voor een dergelijke beslissing heb je een echte leider met lef nodig, in NL is er niemand in Den Haag die maar in de buurt komt van een dergelijke eigenschap.
Precies wat we nu doen dus, dus wat is nu het probleem? Zodra de ziekenhuizen weer leeg lopen verdwijnen alle maatregelen.Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:46:
[...]
Als er een duidelijke nieuwe variant opduikt dan is dat het moment om actie te ondernemen.
Niet eerder. Wat je niet wil is eindeloze maatregelen in stand houden voor het geval dat er een denkbeeldige variant opduikt die nu nog niet bestaat. Dat zou betekenen dat je pas alle maatregelen kan schrappen als de pandemie "voorbij" is, en dat gaat niet gebeuren als het virus overgaat naar een endemisch virus. Als je maatregelen houdt tot in 20240, dan is de kans dat die maatregelen door een kwaadwillende partij worden misbruikt ineens een stuk groter.
[removed]
Vrij stellige aanname met de kennis hoe onze overheid zwabbert in deze crisis.redwing schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:21:
[...]
Precies wat we nu doen dus, dus wat is nu het probleem? Zodra de ziekenhuizen weer leeg lopen verdwijnen alle maatregelen.
Eerst zien, dan geloven. Ik houd mijn hart vast voor vrijdag.
"Alle" maatregelen moet ik nog zien. En dan zou het ook moeten betekenen dat de Twm niet wordt verlengd.redwing schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:21:
[...]
Precies wat we nu doen dus, dus wat is nu het probleem? Zodra de ziekenhuizen weer leeg lopen verdwijnen alle maatregelen.
Wat je wil voorkomen is dat er maatregelen permanent in de Wpg beschikbaar komen die zonder tussenkomst van het parlement kunnen worden in- en uitgeschakeld. Want dan ondermijn je de trias politica.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Het wordt gewoon een griepje...Drardollan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:08:
Na bijna 18 maanden gehoord te hebben dat vaccins dé uitweg zijn weet ik niet zo goed wat ik hiervan moet vinden.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Best apart ja om nu met zoveel stelligheid covid over te verklaren. Vaccinaties moeten uiteraard ooit weer stoppen, maar nu al? Goed dat hierover wordt gediscussieerd, maar lijkt mij echt prematuur.Drardollan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:08:
Er gaat nog iets veel belangrijkers spelen, vaccins staan ter discussie.
[...]
https://www.ad.nl/binnenl...rmalig-prikchef~a045eb0f/
Twitter account van Armand Girbes kan je er ook wel bij doen. Net zo'n 'aparte' ervaring.Drardollan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:08:
Er gaat nog iets veel belangrijkers spelen, vaccins staan ter discussie.
[...]
https://www.ad.nl/binnenl...rmalig-prikchef~a045eb0f/
Met een nog lopende boostercampagne lijkt het me niet handig om soort berichten in de media te strooien.Johan Bogle schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:33:
[...]
Best apart ja om nu met zoveel stelligheid covid over te verklaren. Vaccinaties moeten uiteraard ooit weer stoppen, maar nu al? Goed dat hierover wordt gediscussieerd, maar lijkt mij echt prematuur.
De winkels mogen dan wel gesloten zijn, maar niemand die zich ook maar de maatregelen houdt, behalve dan het dragen van een mondkapje in het OV en winkels. Het feit dat veel mensen ook gewoon verkasen naar onze zuider- en oosterburen en dan wellicht positief weer terugkomen zet ook geen zoden aan de dijk. Dus die hele harde lockdown werkt voor geen meter. Maar ik ben bang dat de boel zeker nog een tijdje gesloten blijft. Rutte III/IV geeft geen fuck om al die getroffen ondernemers, dat is na 2 jaar *knip*, geen naamsverbastering gebruiken wel gebleken.alexbl69 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:21:
En ondertussen zitten wij in een domme lockdown die door steeds minder mensen en bedrijven begrepen wordt. Als er de komende week geen substantiële versoepelingen worden aangekondigd zal vervolgens de naleving van de maatregelen serieus onder druk komen te staan. Zie het hier in de grensstreek al dat bijna alle winkels gewoon geopend zijn. Soms met enkel een paar mondmaskers in het assortiment als legitimiteit voor het open zijn. De plaatselijke boa's hebben al (niet openlijk uiteraard) toegezegd dat ze er niet meer op handhaven.
[ Voor 2% gewijzigd door Zeehond op 10-01-2022 11:23 ]
Ik ben een stuk optimistischer, tenzij er een nieuwe variant komt die weer ziekmakender is denk ik echt dat we in maart of april voor een groot deel terug zijn naar ons normale leven.Drardollan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:15:
[...]
Zolang onze overheid in angst blijft denken en weigert een paard een paard te noemen gaan we dit jaar niet meer meemaken dat het enigszins op normaal gaat lijken.
Het hele jaar zullen er in meer of mindere mate maatregelen zijn, we gaan de komende maanden en misschien wel jaren van lockdown naar lockdown leven.
Tenzij er fundamenteel iets veranderd in Den Haag, maar daar is geen enkele aanwijzing voor op dit moment.
Ik zou niet weten waarom we niet het UK model zouden invoeren. Je ziet daar de maatschappij gewoon zelf reageren als de besmettingen toenemen. Alles is daar al lange tijd gewoon open en mogelijk en de lijken liggen niet op straat.
Maar voor een dergelijke beslissing heb je een echte leider met lef nodig, in NL is er niemand in Den Haag die maar in de buurt komt van een dergelijke eigenschap.
Je kunt heel veel vinden van de overheid zoals dat ze langzaam reageren en anticiperen maar ik geloof niet dat ze het land onnodig met maatregelen opgezadeld laten zitten
Ik ben ook benieuwd of de VVD hierdoor niet heel veel achterban verliest omdat de enige 'ondernemers' waar ze nog voor staan nu Shell en KLM heten.P-Rock schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:40:
[...]
Rutte III/IV geeft geen fuck om al die getroffen ondernemers, dat is na 2 jaar cojonabeleid wel gebleken.
Verwijderd
De regering is helemaal niet door het volk gekozen, de tweede kamer is dat. Daar wordt een coalitie gevormd die vervolgens de ministers samen verdelen.Indoubt schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:21:
De regering is wel gekozen door het Nederlandse volk, dat heet democratie geloof ik maar het had wat mij betreft echt wel anders gekund en gemoeten.
Maar los daarvan heb je als bestuurder een verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid is NIET populair blijven zodat je bij de volgende verkiezing in het pluche kan blijven, maar de verantwoordelijkheid om moeilijke en nodige - al zijn ze niet populaire - beslissingen te nemen.
Elke keer weer zie je dat Rutte en co de beslissingen te lang laten liggen om vervolgens met een beschuldigende vinger te wijzen - 'wij moeten wel want jullie!' - en alsnog in te grijpen.
Als het volk de regering krijgt die het verdient dan hebben we iets fout gedaan, want we hebben een stelletje lapswansen gekregen...
De eerste keer konden ze nog zeggen dat ze het niet wisten en het nieuw was. Der tweede keer kan je het nog op dommigheid gooien, maar als je je voor de derde keer aan dezelfde steen stoot, waar zelf de grootste oen wist wat er gebeuren zou, dan is het opzet.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2022 20:48 ]
[ Voor 87% gewijzigd door Zeehond op 10-01-2022 11:25 ]
Zie jij al dat omicron-patienten gemiddeld korter een bed bezet houden dan patienten bij de vorige golven? En wat is de reden dat omicron patienten minder snel op de IC moeten worden opgenomen maar wel op de verpleegafdelingen? Is dat puur zuurstofbehoefte maar geen beademing nodig?
Dat betekent, stam + t .
Verwijderd
Meer dat de rest ook ellende is.P-Rock schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:47:
[...]
Vergeet niet dat stemmen op VVD er ook vaak ingebakken is binnen de (rijkere) familie, en daar zijn er een hoop van in Nederland. Zelfs zo'n dwaas als Johan Derksen stemt op Rutte met het oliedomme argument dat 'er niemand anders is die het kan doen.'
Neem nu groen links. Ik heb ten tijde van de RaRa bij de MAKRO gewerkt. Nooit van mijn leven dat ik op een partij stem die sympathiseerd en heult met die terroristen.
Vandaar dat Shell naar de UK verhuistStoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:43:
[...]
Ik ben ook benieuwd of de VVD hierdoor niet heel veel achterban verliest omdat de enige 'ondernemers' waar ze nog voor staan nu Shell en KLM heten.
Nouja daar hebben ze wel bij herhaling "hun best" voor gedaan, het heeft de shell alleen niet nog meer mogen baten in dit geval omdat anderen tegen stribbelden.
Tja, Unilever ook niet.gekkie schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:55:
Nouja daar hebben ze wel bij herhaling "hun best" voor gedaan, het heeft de shell alleen niet nog meer mogen baten in dit geval omdat anderen tegen stribbelden.
Economisch gezien is het natuurlijk wel enigszins schadelijk als meerdere multinationals hun hoofdkantoor weghalen uit NL, maar ik heb zelf liever dat de overheid zich bekommert om het mkb in plaats van bedrijven die alleen nog maar over investment capital en shareholder value praten.
Opgerot staat netjes. Shell is een mijardenbedrijf en dan nog moeilijk doen over het betalen van belasting...
Run op prikafspraken na verbod op drank en drugs zonder vaccinatiebewijs
Sinds in de Canadese provincie Quebec een vaccinatiebewijs nodig is om alcohol en wiet te kopen, is het aantal afspraken voor een eerste coronavaccinatie met 400 procent toegenomen. Dat meldt de New York Daily News.
Tot nu toe werden er zo’n 1.500 afspraken per dag gemaakt, maar nadat afgelopen week de nieuwe maatregel werd aangekondigd, steeg dat aantal naar 6.000. Tijdens de persconferentie waarin de maatregel werd aangekondigd, liet gezondheidsminister Christian Dubé weten: ‘Als ongevaccineerden er niet blij mee zijn, is er een simpele oplossing voorhanden. Laat je vaccineren. Het is gratis.’
Tja, in Nederland gooien we juist de slijterijen en coffeeshops niet dicht om te voorkomen dat jeugd zakjes wiet gaat staan dealen vanuit de helmbak van hun scooter.
The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.
Hoe ondermijnt dat precies de trias politica? Als de maatregelen in de Wpg zijn gekomen dan is dat doordat de wetgevende macht dat tot wet heeft gemaakt, waardoor de uitvoerende macht er uitvoering aan kan geven, hierover verantwoording af moet blijven leggen aan de wetgevende macht en de rechtevende macht kan controleren of de wet door de uitvoerende macht goed wordt uitgevoerd. Zie niet precies hoe dat anders is dan andere wetgeving in ons bestel. Het is maar net hoeveel ruimte de uitvoerende macht in de wetgeving wordt gegeven.Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:25:
[...]
"Alle" maatregelen moet ik nog zien. En dan zou het ook moeten betekenen dat de Twm niet wordt verlengd.
Wat je wil voorkomen is dat er maatregelen permanent in de Wpg beschikbaar komen die zonder tussenkomst van het parlement kunnen worden in- en uitgeschakeld. Want dan ondermijn je de trias politica.
Dat het (naar oordeel van jou en velen anderen) onwenselijk is om dit op te nemen in de Wpg en daarmee die ruimte aan de uitvoerende macht te geven is iets anders dan dat de trias politica wordt ondermijnd. Het is wel zo dat de NLDse uitwerking van de trias politica geen zuivere trias politica is (gezien de uitvoerende macht vrij bepalend is en een stem heeft bij de totstandkoming van wetgeving). Daarvan zou je kunnen zeggen dat het de facto sowieso de trias politica ondermijnd.
Dat is ook precies waar het met de Twm en het opnemen daarvan in de Wpg mis gaat. De uitvoerende macht krijgt dan bijna onbeperkte bevoegdheden, zonder dat er een verplichting is om achteraf verantwoording af te leggen over het toepassen daarvan.bazzemans schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:10:
[...]
Het is maar net hoeveel ruimte de uitvoerende macht in de wetgeving wordt gegeven.
De kern van een 'trias politica' is dat alledrie de punten van de driehoek even veel invloed en bevoegdheden moeten kunnen hebben. Als dat niet zo is, dan trek je de machtsverhouding compleet scheef.
Vergelijk het bijvoorbeeld met anti-terrorisme-wetgeving waarin Justitie (uitvoerende macht) heel veel zou mogen zonder dat er een rechter toestemming voor hoeft te geven.
Zoiets moet je voorkomen, of op zijn minst waarborgen dat het niet kan worden misbruikt.
Is dat elders anders dan? Dacht dat dat de standaard bijsluiter was?zacht schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:57:
[...]
Ik kom er net achter dat het EMA goedkeuring heeft gegeven na testen met 100µg Moderna, i.p.v. de 50µg Moderna die wij hier als booster hebben.
https://www.ema.europa.eu...ory-considerations_en.pdf
Het zal wellicht voordelen hebben qua bijwerkingen, en wellicht minder effectief in zijn doel zijn. Maar sowieso: raar.
Here you go…ik222 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:40:
[...]
Ik ben een stuk optimistischer, tenzij er een nieuwe variant komt die weer ziekmakender is denk ik echt dat we in maart of april voor een groot deel terug zijn naar ons normale leven.
Je kunt heel veel vinden van de overheid zoals dat ze langzaam reageren en anticiperen maar ik geloof niet dat ze het land onnodig met maatregelen opgezadeld laten zitten
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20220109_96857035
Feestje begint dan weer opnieuw. Boostertje 9 over 2 jaar
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Een variant die een combinatie is van Delta en Omicron waartegen we over een jaar dus allebei immuniteit hebben opgebouwd?OMD schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:19:
[...]
Here you go…
Ik heb nog geen omikron patient gezien. Alleen nog delta. Dus ik zou t niet kunnen zeggen.Apache4u schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:49:
@LZ86 dank voor al je bijdragen hier (en uiteraard ook grote dank voor al het belangrijke werk dat je verzet in het ziekenhuis). Erg informatief om info rechtstreeks vanuit de IC te lezen.
Zie jij al dat omicron-patienten gemiddeld korter een bed bezet houden dan patienten bij de vorige golven? En wat is de reden dat omicron patienten minder snel op de IC moeten worden opgenomen maar wel op de verpleegafdelingen? Is dat puur zuurstofbehoefte maar geen beademing nodig?
Ik reageer op iemand die het heeft over alles open gooien in maart dat dat wel kan. Dat gaat de staat niet doen.Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:20:
[...]
Een variant die een combinatie is van Delta en Omicron waartegen we over een jaar dus allebei immuniteit hebben opgebouwd?
Irrelevant dus of er immuniteit is opgebouwd of niet, was niet het punt.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Op basis van een variant die in Cyprus is ontdekt en waarvan ze daar al hebben geconcludeerd dat omikron er dominant over gaat zijn?OMD schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:23:
[...]
Ik reageer op iemand die het heeft over alles open gooien in maart dat dat wel kan. Dat gaat de staat niet doen.
Irrelevant dus of er immuniteit is opgebouwd of niet, was niet het punt.
Ga je op die berichtgeving af dan verschuift het moment waarop je open kan naar 'nooit'.
Ben heel benieuwd. Voor zover bekend slaat omikron vooral op de bovenste luchtwegen en niet in de longen, dus zouden er weinig mensen naar het IC moeten gaan. Niet dat een normale ziekenhuisopname een pretje is, maar goed.LZ86 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:22:
[...]
Ik heb nog geen omikron patient gezien. Alleen nog delta. Dus ik zou t niet kunnen zeggen.
Alle statistieken uit het buitenland zijn in ieder geval zeer positief, dus zie geen reden dat het hier anders is.
De uitvoerende macht heeft altijd verantwoording af te leggen achteraf. Ook al krijgt de uitvoerende macht de ruimte binnen wetgeving. Misbruik van de ruimte in de wet is dus gewaarborgd doordat we een controlerende en een toetsende macht hebben.Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:16:
[...]
Dat is ook precies waar het met de Twm en het opnemen daarvan in de Wpg mis gaat. De uitvoerende macht krijgt dan bijna onbeperkte bevoegdheden, zonder dat er een verplichting is om achteraf verantwoording af te leggen over het toepassen daarvan.
De kern van een 'trias politica' is dat alledrie de punten van de driehoek even veel invloed en bevoegdheden moeten kunnen hebben. Als dat niet zo is, dan trek je de machtsverhouding compleet scheef.
Vergelijk het bijvoorbeeld met anti-terrorisme-wetgeving waarin Justitie (uitvoerende macht) heel veel zou mogen zonder dat er een rechter toestemming voor hoeft te geven.
Zoiets moet je voorkomen, of op zijn minst waarborgen dat het niet kan worden misbruikt.
In Nederland IS de verhouding al scheef en hebben alledrie de machten al niet evenveel invloed. De wetgevende macht is namelijk niet de enige die wetgeving maakt, daar heeft de uitvoerende macht een rol in. De wetgevende macht in Nederland is veelal kaderstellend en de invulling wordt gegeven door de uitvoerende macht (de facto maakt de dat mede wetgevend). Daarnaast kan de uitvoerende macht zelf wetgeving maken middels Algemene Maatregelen van Bestuur.
Zo puur als jij het wilt doen voorkomen is dus niet geheel terecht. Daarmee wil ik niet zeggen dat het goed zou zijn om dit in (reguliere) wetgeving om te zetten (in tegendeel) maar dat is wat anders dan zeggen dat de trias politica daarmee in het geding is.
Gast, je begrijpt het niet. Er post iemand iets dat alleen als er een nieuwe variant wordt gevonden de maatregelen nog langer blijven.Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:24:
[...]
Op basis van een variant die in Cyprus is ontdekt en waarvan ze daar al hebben geconcludeerd dat omikron er dominant over gaat zijn?
Ga je op die berichtgeving af dan verschuift het moment waarop je open kan naar 'nooit'.
Ik post dat linkje dus als een soort onzin dingetje , dat kwam toevallig vandaag. Dat er een nieuwe variant waarschijnlijk is gevonden.
Inhoudelijk verder even irrelevant wat ik al zei.
In theorie: Ja, in de praktijk is die 'controlerende' macht dus de pers. En als die pers zijn functie niet vervult omdat sensatie belangrijker is dan fatsoenlijke journalistiek, dan wankelt het systeem om te beginnen al.bazzemans schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:26:
[...]
Misbruik van de ruimte in de wet is dus gewaarborgd doordat we een controlerende en een toetsende macht hebben.
De media is inderdaad het orgaan wat eigenlijk de grootste hysterie veroorzaakt. Je leest zoveel verschrikkelijk slechte stukken dat de tranen je spontaan in de ogen schieten. Dat is anno 2022 echt een dingetje.Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:27:
[...]
In theorie: Ja, in de praktijk is die 'controlerende' macht dus de pers. En als die pers zijn functie niet vervult omdat sensatie belangrijker is dan fatsoenlijke journalistiek, dan wankelt het systeem om te beginnen al.
Die quarantaine regels verzinnen we zelf en daarmee creëren we nu onze eigen problemen.-AzErTy- schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:00:
Morgen gaan de scholen helaas weer open. Dit gaat echt nog wel een gigantisch motor-effect hebben denk ik.
De overheid en onze beroepsorganisatie Domus Medica is echt bang voor de komende maand.
De noodprotocollen die ik hier voorbij zie komen zijn wat mij betreft echt van de pot gerukt.
Sluiten van praktijken, noodtriage, verplichte wachtpost continu je wilt het niet lezen.
Doordat men mordicus aan het huidige test en quarantaine beleid blijft vast houden ga je de komende weken echt wel een ontwrichte samenleving krijgen op professioneel vlak. De verwachte dagelijkse besmettingen in België gaan volgende 2 weken vermoedelijk naar 80 tot 100 000 besmettingen per dag dan zit je werkende bevolking als snel verplicht even thuis en is continuïteit voor bedrijven, ziekenhuizen, artsenpraktijken niet vanzelfsprekend.
Het irritante is dat dit naar mijn persoonlijke gevoel een volledig eigen gefabriceerd probleem is waar helaas niets tegen gedaan kan worden. Ieder journaal en in iedere krant wordt hier van overheidswege alles aan gedaan om toch maar te beklemtonen dat het niet "maar een verkoudheid is". Terwijl ik als arts tot nog toe niemand gezien heb die noemenswaardig ziek was van Omicron....
Ik deel je opvatting volledig en zo leek het UMC in Amsterdam ook te doen: Besmet personeel gewoon inzetten.
In Frankrijk is daarom de quarantaine ook al terug gegaan naar 7 dagen.
We moeten nu gewoon asap terug naar een land waar alles open is en het leven gewoon door gaat. Dit kan en mag niet meer.
Ook vandaag zie ik gewoon winkels en horeca semi open in de stad waar ik woon.
Niemand lijkt het nog te begrijpen.
Ze zijn alleen hun rommel in Pernis vergeten. Dat mogen ze ook meenemen.P-Rock schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:29:
[...]
Opgerot staat netjes. Shell is een mijardenbedrijf en dan nog moeilijk doen over het betalen van belasting...
In een ideale wereld misschien. De praktijk is echter dat trouw aan de partij en de coalitie boven alles gaat, zo blijf je in het zadel. We zien nu ook weer dat een goed partijlid zijn beloond wordt. De Jonge mag nog een rondje doorgaan als minister, weliswaar op een ander departement, maar toch. De Vries (VVD) krijgt promotie na een jaar lang coronabeleid te verdedigen in de Tweede Kamer en degene die tegenspraak geven dwars te zitten. Nu mag ze staatsecretaris worden.Verwijderd schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:45:
Maar los daarvan heb je als bestuurder een verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid is NIET populair blijven zodat je bij de volgende verkiezing in het pluche kan blijven, maar de verantwoordelijkheid om moeilijke en nodige - al zijn ze niet populaire - beslissingen te nemen.
Kamerlid mogen worden is een beloning voor trouwe leden en blijven ze trouw in het parlement dan krijgen ze een plekje in Vak K als het even meezit. Breken met de partijlijn is carrière-technische zelfmoord, dat staat nogal haaks op het idee dat Kamerleden zonder last moeten kunnen stemmen.
Dat vingertje dient vooral als afleiding van het echte probleem. Al twee jaar lang serveert het kabinet een nieuwe vijand op als hun beleid mislukt. Van vakantiegangers tot studenten tot jongeren die gingen Dansen met Janssen en uiteindelijk de ongevaccineerde als de ultieme boeman.Elke keer weer zie je dat Rutte en co de beslissingen te lang laten liggen om vervolgens met een beschuldigende vinger te wijzen - 'wij moeten wel want jullie!' - en alsnog in te grijpen.
Dame van GGD die mij belde na positieve test gaf - na door mn situatie (wanneer klachten, hoe erg, hoe vaal gevaccineerd, etc) te lopen, aan dat ik na 7 dagen uit quarantaine kon. Mits geen symptomen meer natuurlijk. Ook geen test nodig na 7 dagen volgens haar…
Draadje 🧵: https://twitter.com/sailo.../1479950248562860038?s=21When processing several COVID samples at the same time, procedural failures can occur, and contaminations between samples with different variants occur.
[ Voor 28% gewijzigd door Lycaon op 09-01-2022 22:44 ]
Testen schiet sowieso niet op als je al besmet bent. Je kunt weken later nog het virus in dode vorm bij je dragen en zo alsnog postief testen.Requiem19 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:37:
Mbt de 10 dagen quarantaineregel lijkt NL dit in praktijk niet echt toe te passen.
Dame van GGD die mij belde na positieve test gaf - na door mn situatie (wanneer klachten, hoe erg, hoe vaal gevaccineerd, etc) te lopen, aan dat ik na 7 dagen uit quarantaine kon. Mits geen symptomen meer natuurlijk. Ook geen test nodig na 7 dagen volgens haar…
Woeps.Lycaon schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:38:
De sequences van de zgn. nieuwe ‘variant’ uit Cyprus betreffen contaminations.
[...]
Draadje 🧵: https://twitter.com/sailo.../1479950248562860038?s=21

Je reageert hiermee totaal niet op wat ik stel. Zoals jij het nu stelt is er alleen in theorie een trias politica (niet geheel onjuist). Dat geldt echter voor ALLE wetgeving die wij kennen in ons land, niet specifiek voor het voorbeeld waar dit mee begon (bepaalde bevoegdheden van de tijdelijke wet opnemen in reguliere wetgeving). Jij zegt dat dit de trias politica ondermijnt. Dat klopt niet. Je bent van mening dat het onwenselijk is, omdat je vindt dat op dit onderdeel het de uitvoerende macht te veel ruimte geeft. Nogmaals, dat is m.i. niet onterecht maar het is wél onderdeel van onze systematiek (onze uitvoering van trias politica). Daarin wordt door de wetgevende macht (waar in Nederland de uitvoerende macht onderdeel van uitmaakt; ergo geen zuivere trias politica) deze ruimte aan de uitvoerende macht gegeven; ergo is onderdeel van onze trias politica. Dat ondermijnt het systeem dus niet. Dat gebeurt met heel veel onderwerpen, waarvan we het belangrijk vinden dat er in de uitvoering voldoende ruimte is voor de uitvoerende macht om te kunnen handelen (daadkracht). Dat maakt niet dat het voor dit onderwerp een goede keuze is, dus goed om hierop scherp te zijn (door de wetgevende macht).Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:27:
[...]
In theorie: Ja, in de praktijk is die 'controlerende' macht dus de pers. En als die pers zijn functie niet vervult omdat sensatie belangrijker is dan fatsoenlijke journalistiek, dan wankelt het systeem om te beginnen al.
De media (pers) valt buiten de traditionele trias politica. Dat zij een rol hebben is evident, maar dat is niet echt een reactie op wat ik schrijf over trias politica en hoe dat in Nederland feitelijk in elkaar steekt.
Ligt ook aan de hoe de wind staat. Bij mij was het wel 10 dagen en dan pas naar buiten als je geen klachten hebt. Dat was echter wel medio november en dus waarschijnlijk de Delta variant.Requiem19 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:37:
Mbt de 10 dagen quarantaineregel lijkt NL dit in praktijk niet echt toe te passen.
Daarvan is inmiddels duidelijk dat het hoogstwaarschijnlijk om een analyze foutje gaat in het lab. Bron: https://twitter.com/mzelst/status/1480262069039554562OMD schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:19:
[...]
Here you go…
Maar nogmaals een meer ziekmakende variant die Omikron verdringd kan roet in het eten gooien. Maar als dat niet gebeurt zie ik het na deze golf echt snel de goede kant op gaan.
En dan heb je het vermoed ik over de traditionele media? Waaronder de onderzoeksjournalistiek die aan zware erosie onderhevig is.OMD schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:30:
[...]
De media is inderdaad het orgaan wat eigenlijk de grootste hysterie veroorzaakt. Je leest zoveel verschrikkelijk slechte stukken dat de tranen je spontaan in de ogen schieten. Dat is anno 2022 echt een dingetje.
Bij mij en mijn vrouw was het vorige week ook 7 dagen quarantaine, mits je dan 24 uur klachtenvrij bent. En de GGD weet niet welke variant ik heb opgelopen, dus daar hangt het niet vanafOMD schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:40:
[...]
Ligt ook aan de hoe de wind staat. Bij mij was het wel 10 dagen en dan pas naar buiten als je geen klachten hebt. Dat was echter wel medio november en dus waarschijnlijk de Delta variant.
We hebben de afgelopen week een stuk of 180.000 positieve tests gezien, voor een zeer groot deel omicron.LZ86 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:22:
[...]
Ik heb nog geen omikron patient gezien. Alleen nog delta.
Tegen die achtergrond spreekt deze ene zin boekdelen.
Als dit zo blijft mogen ze op de IC's over een paar weken echt champagne koud gaan zetten.t_captain schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:50:
[...]
We hebben de afgelopen week een stuk of 180.000 positieve tests gezien, voor een zeer groot deel omicron.
Een biertje in de kroeg vind ik ook goed hoor.Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:51:
[...]
Als dit zo blijft mogen ze op de IC's over een paar weken echt champagne koud gaan zetten.
Worden alle patiënten gesequenced inmiddels?LZ86 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:22:
[...]
Ik heb nog geen omikron patient gezien. Alleen nog delta. Dus ik zou t niet kunnen zeggen.
Dat plaatje is per 1 miljoen inwoners, dus NL maal 17,5 = 1050 nu. T.o.v. die 1500 die je noemt hebben we dus nog een buffer voor omicron en anders kunnen we nog wat zorg inhalen.maxtrash schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:14:
[...]
dat 1500 teveel is vind ik toch ongelofelijk als je dit plaatje bekijkt. We hebben onszelf volledig klem gezet
[Afbeelding]
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Ja inderdaad, verwacht maar toch bijzonder. Stel dat niemand met omicron op de IC's belandt, hoe moet het RIVM dan hun mislukte modellen gaan goedpraten? Ja sorry, we wisten het niet dus zijn maar van worst case uitgegaan. Zal goed zijn voor het vertrouwent_captain schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:50:
We hebben de afgelopen week een stuk of 180.000 positieve tests gezien, voor een zeer groot deel omicron.
Met die 1500 zijn wel de andere afdelingen in het ziekenhuis leeggetrokken wat betreft personeel en dergelijke, zorg inhalen gaat daarmee niet lukken. En als buffer inzetten voor omicron lijkt me ook niet verstandig, want dat impliceert de boel op laten lopen en geen ruimte meer hebben voor anderen die ook op de IC moeten komen. Die 1500 is echt een "we zetten alles in op de IC", dat is niet houdbaar.henkzelf schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:55:
[...]
Dat plaatje is per 1 miljoen inwoners, dus NL maal 17,5 = 1050 nu. T.o.v. die 1500 die je noemt hebben we dus nog een buffer voor omicron en anders kunnen we nog wat zorg inhalen.
Maar wat had het RIVM dan moeten doen? Van het positieve uitgaan en dan compleet nat gaan als het toch tegen valt? Ze proberen de toekomst te voorspellen, en niemand kan dat 100% goed. Dus moeten ze aannames doen voor informatie die ze nog niet weten, en daarmee zijn ze er vanuit gegaan dat omicron een vergelijkbaar ziektebeeld zou hebben als delta. Dat lijkt nu niet het geval te zijn in positieve zin, en de eerste signalen waren daar ook al naar toen omicron in Nederland kwam, maar die eerste signalen hadden nog een hoop onzekerheid in zich. Dan kan ik wel begrijpen dat ze aan de voorzichtige kant blijven.Dennis schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:02:
[...]
Ja inderdaad, verwacht maar toch bijzonder. Stel dat niemand met omicron op de IC's belandt, hoe moet het RIVM dan hun mislukte modellen gaan goedpraten? Ja sorry, we wisten het niet dus zijn maar van worst case uitgegaan. Zal goed zijn voor het vertrouwen.
Je zou het bijna gaan denken. Wat dat betreft lijkt het ook wel alsof het uitstellen van het omt overleg van afgelopen vrijdag naar aankomende woensdag maar als doel heeft even te wachten of dat de instroom in de ziekenhuizen fors gaat oplopen. Dan kan men zeggen 'zie je wel', en kan het kabinet zonder aarzeling de lockdown verlengen.... maar dat is wel heel negatief gedacht.Dennis schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:02:
[...]
Ja inderdaad, verwacht maar toch bijzonder. Stel dat niemand met omicron op de IC's belandt, hoe moet het RIVM dan hun mislukte modellen gaan goedpraten? Ja sorry, we wisten het niet dus zijn maar van worst case uitgegaan. Zal goed zijn voor het vertrouwen.
Ik zou er voor tekenen, al is het alleen dat ik m'n maanden geleden geboekte vakantie niet kan doen als ik positief test. Vind dat ik na anderhalf jaar nagenoeg nul vakantie wel weer een goede week mag chillen.Snow_King schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:32:
[...]
Die quarantaine regels verzinnen we zelf en daarmee creëren we nu onze eigen problemen.
Ik deel je opvatting volledig en zo leek het UMC in Amsterdam ook te doen: Besmet personeel gewoon inzetten.
In Frankrijk is daarom de quarantaine ook al terug gegaan naar 7 dagen.
We moeten nu gewoon asap terug naar een land waar alles open is en het leven gewoon door gaat. Dit kan en mag niet meer.
Ook vandaag zie ik gewoon winkels en horeca semi open in de stad waar ik woon.
Niemand lijkt het nog te begrijpen.
Ik snap dat iedereen weer open wil, zolang de ziekenhuiscijfers amper stijgen door omicron vind ik ook dat het moet kunnen, maar voor sommige mensen is positief testen gezondheidstechnisch praktisch nul risico maar heeft het gevolgen van duizenden euro's. Dus ik ben degene die, tenzij testverplichting vervalt, nog liever een lockdown heeft.
Jammer dat het allemaal zo gecompliceerd moet. Een klein maand of 4 geleden dachten we toch echt dat het wel eens klaar was.
[ Voor 24% gewijzigd door Nox op 09-01-2022 23:17 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Die zwabbers zijn voorlopig vooral nog te laat maatregelen invoeren en ze te snel weer weghalen. Met de kennis van hoe de overheid zwabbert zou je dus eerder verwachten dat de maatregelen te snel weggaan.Drardollan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:24:
[...]
Vrij stellige aanname met de kennis hoe onze overheid zwabbert in deze crisis.
Eerst zien, dan geloven. Ik houd mijn hart vast voor vrijdag.
Maar deze vrijdag verwacht ik verder nog weinig aangezien de ziekenhuizen nog steeds aardig vol zitten. Wel mogen kinderen t/m 17 jaar vanaf dinsdag al weer tot 20:00 sporten en gaan de scholen open. Aardig wat versoepelingen dus al, ondanks dat de kans nog steeds groot is dat de IC-bezetting weer toe gaan nemen.
[removed]
Waarom niet? Verlengen en gebruiken zijn 2 losse dingen. Dat je de mogelijkheden nog even behoudt lijkt me wel noodzakelijk. Pas als Omikron echt het einde blijkt te zijn van de corona-problemen is het vroeg genoeg om die niet meer te verlengen.Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:25:
[...]
"Alle" maatregelen moet ik nog zien. En dan zou het ook moeten betekenen dat de Twm niet wordt verlengd.
Gezien de crisis waar we in zitten wil je ook niet dat er altijd weken nodig zijn om een maatregel goed te keuren. Die tijd heb je niet, dus je wilt de maatregelen snel in kunnen voeren. Het parlement kan de maatregelen echter altijd weer uitschakelen of zelfs de hele wet stoppen. Die trias politica is het probleem dus helemaal niet, ook al wordt dat er wel vaak bijgehaald.Wat je wil voorkomen is dat er maatregelen permanent in de Wpg beschikbaar komen die zonder tussenkomst van het parlement kunnen worden in- en uitgeschakeld. Want dan ondermijn je de trias politica.
[removed]
Dus er bestaat geen twijfel bij jou over de het nut van vaccinatie en booster voor Omicron?stylezzz schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:38:
[...]
Met een nog lopende boostercampagne lijkt het me niet handig om soort berichten in de media te strooien.
Die verplichting is er wel, mits er om gevraagd wordt.Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:16:
[...]
Dat is ook precies waar het met de Twm en het opnemen daarvan in de Wpg mis gaat. De uitvoerende macht krijgt dan bijna onbeperkte bevoegdheden, zonder dat er een verplichting is om achteraf verantwoording af te leggen over het toepassen daarvan.
Dat hebben ze al, waarbij heel veel macht achteraf alsnog onderbouwd moet worden en als dat niet kan worden ze op hun vingers getikt. Daar is de reden trouwens precies hetzelfde, in noodsituaties vervallen heel veel checks van vooraf goedkeuren, na controle achteraf.De kern van een 'trias politica' is dat alledrie de punten van de driehoek even veel invloed en bevoegdheden moeten kunnen hebben. Als dat niet zo is, dan trek je de machtsverhouding compleet scheef.
En dat is gedaan doordat de kamers alsnog het ermee eens moeten zijn. Zijn ze dat niet wordt de regering zo weer teruggefloten. En aangezien de regering steevast eerder de maatregelen weghaalt dan aangeraden hoeven de kamers niet zoveel te doen. Die gaan pas wat doen als de maatregelen zonder goede reden pas te laat worden weggehaald.Zoiets moet je voorkomen, of op zijn minst waarborgen dat het niet kan worden misbruikt.
[removed]
Ik ben zeker voorstander van vaccinaties. Nu heb ik het filmpje van gommers nog niet bekeken, maar het stukje uit het VK gaat er vooral over om een endemische situatie te bediscussieren. Niks mis mee, sterker nog daar moeten we in nederland ook allang mee bezig zijn....Fornoo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:33:
[...]
Dus er bestaat geen twijfel bij jou over de het nut van vaccinatie en booster voor Omicron?
Virus is levend noch dood, toch?stylezzz schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:39:
[...]
Testen schiet sowieso niet op als je al besmet bent. Je kunt weken later nog het virus in dode vorm bij je dragen en zo alsnog postief testen.
Steam ID = Ackerfiets
In de lijn der verwachting ligt dan meer: te vroeg ingevoerd, te laat afgevoerd.redwing schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:27:
[...]
Die zwabbers zijn voorlopig vooral nog te laat maatregelen invoeren en ze te snel weer weghalen. Met de kennis van hoe de overheid zwabbert zou je dus eerder verwachten dat de maatregelen te snel weggaan.
Aan alle kanten wordt er alweer vol ingezet op angst, elke dag wel weer een nieuw iets in de media. Gisteravond werd alvast de ‘deltrakron’ variant gedropt.
Meer dan de helft lager al zeg ik uit mijn hoofd, mocht het doel 0 zijn dan hebben we nog even. Het is op dit moment niet duidelijk wat het doel is en of daarop gestuurd wordt.Maar deze vrijdag verwacht ik verder nog weinig aangezien de ziekenhuizen nog steeds aardig vol zitten.
Het is een mini stapje. Scholen blijken (weer) niet zo spannend als gedacht (of heb ik gemist dat de besmettingen ingestort zijn half december?) en sporten konden de kinderen (gelukkig!) tot 5 uur. Het is eerder een verbetering dan versoepeling, het op elkaar proppen van kinderen is toch juist wat we niet wilden? Met ruimere tijden is er minder kans op besmetting. Iets wat voor de winkels en horeca ook geldt, maar door onze overheid structureel genegeerd wordt.Wel mogen kinderen t/m 17 jaar vanaf dinsdag al weer tot 20:00 sporten en gaan de scholen open. Aardig wat versoepelingen dus al, ondanks dat de kans nog steeds groot is dat de IC-bezetting weer toe gaan nemen.
Maar ik verwacht niet veel hoor deze week, ik heb niet voor niets 1 maart genoemd eerder.
Ik was ook een voorstander, tegenwoordig not so much. Mijn grootste hoop blijft dat Omikron gewoon een verkoudheid is, daar liet je je 5 jaar geleden ook niet voor vaccineren en was ook zo besmettelijk als de pest. We gingen in ieder geval niet in lockdown voor een massa verkoudheid.stylezzz schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:49:
[...]
Ik ben zeker voorstander van vaccinaties. Nu heb ik het filmpje van gommers nog niet bekeken, maar het stukje uit het VK gaat er vooral over om een endemische situatie te bediscussieren. Niks mis mee, sterker nog daar moeten we in nederland ook allang mee bezig zijn....
In dat geval is het nergens voor nodig om een land z’n nek om te draaien. Psychologen lopen over, pensioenen van zelfstandigen zijn opgebrand etc etc. Tis wel een beetje klaar nu.
Er stond vanmorgen een stukje in de krant over hoe het in een aantal andere landen gaat. Bij Denemarken stond wel een leuke kanttekening: het aantal besmettingen in het ziekenhuis zijn niet het aantal mensen dat vanwege corona in het ziekenhuis liggen, maar het aantal mensen dat met een corona besmetting in het ziekenhuis liggen. Dat is natuurlijk een heel belangrijk verschil!
Hoe zit dat eigenlijk met de Nederlandse cijfers?
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Nee, af en toe eens eentje.MikeyMan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:54:
[...]
Worden alle patiënten gesequenced inmiddels?
Statistiek zegt weinig tot niets zonder exact te weten aan welke voorwaarden is voldaan.Wailing_Banshee schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:10:
Over de ziekenhuisbezetting...
Er stond vanmorgen een stukje in de krant over hoe het in een aantal andere landen gaat. Bij Denemarken stond wel een leuke kanttekening: het aantal besmettingen in het ziekenhuis zijn niet het aantal mensen dat vanwege corona in het ziekenhuis liggen, maar het aantal mensen dat met een corona besmetting in het ziekenhuis liggen. Dat is natuurlijk een heel belangrijk verschil!
Hoe zit dat eigenlijk met de Nederlandse cijfers?
Echter, de voorwaarden willen nog wel eens wijzigen, en ook definities willen nog wel eens wijzigen. Met als argument dat de cijfers dan beter overeenkomen met de werkelijkheid.
Statistiek die van (groot) belang is voor beleid, en of het stoeltje van degene in een bepaalde positie, is die nog te vertrouwen?
Nee, daarin zijn meer dan genoeg voorbeelden van. Want wie leest die vuistdikke rapporten? Niemand.
De incidentie onder scholieren was al weer flink aan het dalen voordat de scholen uiteindelijk dicht gingen, waarschijnlijk simpelweg omdat er daar inmiddels verzadiging op aan het treden was. Scholen hebben getuige de incidentie in die leeftijdsgroepen wel een flinke bijdrage geleverd aan de laatste Delta golf maar die was al aan het uitdoven ver voordat de scholen sloten. Zoals @t_captain ook al eens aangegeven heeft was het sluiten van de scholen in een veel vroeger stadium een goede maatregel geweest om de Delta piek flink af te vlakken maar nu had het voor die Delta golf feitelijk geen zin meer inderdaad.Drardollan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 07:58:
[...]
Het is een mini stapje. Scholen blijken (weer) niet zo spannend als gedacht (of heb ik gemist dat de besmettingen ingestort zijn half december?) en sporten konden de kinderen (gelukkig!) tot 5 uur. Het is eerder een verbetering dan versoepeling, het op elkaar proppen van kinderen is toch juist wat we niet wilden? Met ruimere tijden is er minder kans op besmetting. Iets wat voor de winkels en horeca ook geldt, maar door onze overheid structureel genegeerd wordt.
Maar ik verwacht niet veel hoor deze week, ik heb niet voor niets 1 maart genoemd eerder.
Bron: https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen
In dit licht gaat het overigens wel heel interessant zijn wat er nu op de scholen gaat gebeuren, in hoeverre is er daar in deze jonge leeftijdsgroepen nog sprake van werkende immuniteit tegen Omicron? We gaan het zien de komende weken.
Het is niet zo dat in London en Denemarken de ziekenhuizen niet voller worden volgens mij. Niet zo vol als je met delta zou verwachten, maar als je met dit soort besmettingsaantallen te vroeg versoepeld en je ziet dat het toch drukker wordt in de ziekenhuizen dan verwacht, dan hang je. Welke maatregelen kan je dan nog nemen? Sowieso stijgt het twee weken door en deze strikte lockdown maakt remt de aantallen nog niet echt.
Ik zie echt genoeg positieve berichten. Als ik er geld op in moet zetten, doe ik dat ook op ‘het valt mee’. Maar ik denk ook dat er wel wat begrip is als ik dat niet mijn volledige vermogen ga doen
Ik heb geen zich op de leeftijdsverdeling in het VK en in Denemarken, maar dat hebben dat mensen van het RIVM (wat gewoon topmodelleurs zijn, zoek hun publicaties maar na) natuurlijk wel. Ik denk dat hier ook wel speelt wat in het begin van Corona ook speelde; we pakken mensen wel erg hard aan om uitspraken obv voortschrijdend inzicht en info die op het moment van uitspreken niet of niet goed gevalideerd was.
Ja, wellicht was het toch allemaal iets te risicomijdend dit keer, maar gezien de druk op en in de zorg lijkt me dat echt te billijken.
Maar nogmaals, ik hoop dat de rasoptimisten hier gelijk hebben. Daar ziet het er wel naar uit, met een slag om de arm.
We liepen voor de lockdown ook enorm achter met boosters en hadden een hele grote groep van 60+ met enkel AZ van een half jaar geleden. Nu zijn we miljoenen prikken verder. Ook als we het nu zonder lockdown redden zegt dat weinig over de situatie pre-lockdown IMO.ZieMaar! schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:28:
Ja, wellicht was het toch allemaal iets te risicomijdend dit keer, maar gezien de druk op en in de zorg lijkt me dat echt te billijken.
Als je naar de cijfers kijkt is het toch echt andersom. Dat jij het gevoel hebt van niet kan, maar de feiten zijn toch echt dat we steevast te laat maatregelen invoeren en te vroeg weer weg halen. Dat laatste is waarom we zo'n beetje als enig land tijdens kerst in een lockdown zaten.Drardollan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 07:58:
[...]
In de lijn der verwachting ligt dan meer: te vroeg ingevoerd, te laat afgevoerd.
Daarvoor moet je vooral bij de media zijn die vooral voor de clickbait gaat omdat dat meer oplevert. Daarnaast heb ik al vaker gezegd dat ik het helemaal eens ben met dat probleem. De communicatie is gewoon belabberd, maar we hadden het nu over de maatregelen. Als we het over de regering hebben mag die van mij vandaag alweer verdwijnen. Maar zolang we de VVD stemmen omdat die b.v. goed is voor de huizenbezitter en de ondernemingen (wat als je wat beter kijkt helemaal niet het geval is) gaat er niets veranderen en kiezen we dus zelf voor dit beleid.Aan alle kanten wordt er alweer vol ingezet op angst, elke dag wel weer een nieuw iets in de media. Gisteravond werd alvast de ‘deltrakron’ variant gedropt.
Het doel is zorgen dat de ziekenhuizen weer meer lucht hebben. Momenteel hebben ze dat nog niet en zijn er nog wel wat weken nodig om dat wel voor elkaar te krijgen. We zitten ten slotte nog continue op een hoge ziekenhuisbezetting, en de verwachting is dat die ook weer op zal gaan lopen.[...]
Meer dan de helft lager al zeg ik uit mijn hoofd, mocht het doel 0 zijn dan hebben we nog even. Het is op dit moment niet duidelijk wat het doel is en of daarop gestuurd wordt.
Ja, kijk maar eens naar de cijfers, je ziet dat de besmettingen van de kinderen enorm omlaag is gegaan. En aangezien dat doorspeelt naar alle andere groepen kun je heel duidelijk laten zien dat dat dus goed heeft geholpen.[...]
Het is een mini stapje. Scholen blijken (weer) niet zo spannend als gedacht (of heb ik gemist dat de besmettingen ingestort zijn half december?)
Oftewel alle schoolgaande jeugd zat in het weekend en doordeweeks was er weinig tot niets mogelijk. Wat betreft de afgelopen weken ook logisch omdat je anders de scholen sluit waarna de kinderen via de sport alsnog de boel verspreiden.en sporten konden de kinderen (gelukkig!) tot 5 uur.
Aangezien je de afgelopen 3 weken de kinderen uit elkaar wilde houden, was het wel degelijk een logische stap. Ipv de hele week contactmomenten was dat nu vooral in het weekend.Het is eerder een verbetering dan versoepeling, het op elkaar proppen van kinderen is toch juist wat we niet wilden? Met ruimere tijden is er minder kans op besmetting. Iets wat voor de winkels en horeca ook geldt, maar door onze overheid structureel genegeerd wordt.
Jij blijft doen alsof tijdens de lockdown alle contactmomenten puur worden verschoven naar de tijden die wel mogen. Alleen verdwijnen er ook veel contactmomenten. Door de vroegere sluiting krijg je dus enerzijds een daling door het minder aantal contactmomenten en daarnaast een stijging door de kortere tijd dat ze plaats vinden. Uit de cijfers blijkt duidelijk dat de 1e factor een stuk groter is (zie ook eerdere lockdowns).
Zoiets verwacht ik ook, maar als de ziekenhuizen mee blijven vallen zie ik ook wel in februari al iets gebeuren. Van wat we nu weten is dat ook het slimste, ook al lijken de tekenen goed, is er ook nog veel onzeker. Combineer dat met een ziekenhuis dat nog steeds een hoge druk heeft waardoor nog een paar weken wachten gewoon het slimste is.Maar ik verwacht niet veel hoor deze week, ik heb niet voor niets 1 maart genoemd eerder.
En nogmaals, ik verwacht ook dat het mee zal vallen gezien de huidige tekenen, maar de maatregelen zijn er omdat we toch van het slechte scenario uit moeten gaan. We weten nog steeds te weinig om al van een heel goed scenario uit te kunnen gaan.
[removed]
Gelukkig hebben we ook met de kindervaccins de boot weer eens gemist.user109731 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:39:
[...]
We liepen voor de lockdown ook enorm achter met boosters en hadden een hele grote groep van 60+ met enkel AZ van een half jaar geleden. Nu zijn we miljoenen prikken verder. Ook als we het nu zonder lockdown redden zegt dat weinig over de situatie pre-lockdown IMO.
https://www.nrc.nl/nieuws...et-kindervaccins-a4076954Het vaccineren van basisschoolkinderen tussen de 5 en 11 jaar kan pas eind deze maand op grote schaal beginnen, omdat Nederland erg terughoudend is geweest met het bestellen van kindervaccins. Waar andere Europese landen al in december grote hoeveelheden geleverd kregen van fabrikant Pfizer, koos het ministerie van Volksgezondheid voor een kleine bestelling. Er werden die maand slechts 42.000 kindervaccins besteld, terwijl er in Nederland bijna 1,3 miljoen 5- tot 11-jarigen zijn.
In plaats van gewoon 2,6 miljoen stuks bestellen hebben wij er dus.. tromgeroffel.... genoeg besteld voor 21.000 kinderen. Het is toch een prettige gedachte dat we nu voldoende hebben liggen om 1,6% van onze kinderen te vaccineren.
Misschien gebaseerd op het vermoeden dat er weinig animo onder ouders is om hun kind te laten vaccineren. De meeste gezinnen zijn immers al op wintersport geweest ;-)Drardollan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:50:
[...]
Gelukkig hebben we ook met de kindervaccins de boot weer eens gemist.
[...]
https://www.nrc.nl/nieuws...et-kindervaccins-a4076954
In plaats van gewoon 2,6 miljoen stuks bestellen hebben wij er dus.. tromgeroffel.... genoeg besteld voor 21.000 kinderen. Het is toch een prettige gedachte dat we nu voldoende hebben liggen om 1,6% van onze kinderen te vaccineren.
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Lagere dosering idd en daarom waarschijnlijk anders gebottled.RodeStabilo schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:51:
ZIjn kindervaccins iets anders dan normale dan? ik dacht dat het alleen een lagere dosering was?
Dat we als enige land met kerst in een lock-down zaten is juist omdat onze regering in vergelijking met andere landen erg voorzichtig was. In andere landen schoot het aantal besmettingen ook door het plafond maar hier was men wat voorzichtiger en durfde men er niet op te vertrouwen dat omicron minder druk op de zorg zou geven.redwing schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:40:
[...]
Als je naar de cijfers kijkt is het toch echt andersom. Dat jij het gevoel hebt van niet kan, maar de feiten zijn toch echt dat we steevast te laat maatregelen invoeren en te vroeg weer weg halen. Dat laatste is waarom we zo'n beetje als enig land tijdens kerst in een lockdown zaten.
alles kan off-topic
Ja. Is 1/3 van de normale hoeveelheid Pfizer. Worden ook apart gebotteld, met een oranje dop. Zodat het duidelijk is dat het om een kindervaccin gaat.RodeStabilo schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:51:
ZIjn kindervaccins iets anders dan normale dan? ik dacht dat het alleen een lagere dosering was?
1,62% animo is wel heel pessimistisch ingeschat danLicko schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:57:
[...]
Misschien gebaseerd op het vermoeden dat er weinig animo onder ouders is om hun kind te laten vaccineren. De meeste gezinnen zijn immers al op wintersport geweest ;-)
Ik snap het gewoon niet. Bestel die meuk gewoon, al moet je ze weggooien over 5 jaar... "Better safe than sorry" is toch ons nieuwe motto gezien de miljoenen vaccins die er nu ingekocht worden en de absurde lockdown waar we inzitten? Het hoeft allemaal geen nut te hebben, als we maar safe zijn toch?
Ben benieuwd. Bij ons zal het wel gaan gebeuren, wij komen veel in Duitsland en daar moeten de kinderen zonder vaccin nu in quarantaine als we het land in komen.
[ Voor 22% gewijzigd door Drardollan op 10-01-2022 09:19 ]
Ik ga niet op wintersport, maar ook zonder dat is er bij mij geen animo voor kindervaccinatie, ook niet voor de booster (voorlopig) voor mezelf for that matter.Licko schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:57:
[...]
Misschien gebaseerd op het vermoeden dat er weinig animo onder ouders is om hun kind te laten vaccineren. De meeste gezinnen zijn immers al op wintersport geweest ;-)
Omdat we die ruimte al hadden opgegeten door niet in te grijpen toen Delta om zich heen sloegAnkona schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:13:
[...]
Dat we als enige land met kerst in een lock-down zaten is juist omdat onze regering in vergelijking met andere landen erg voorzichtig was. In andere landen schoot het aantal besmettingen ook door het plafond maar hier was men wat voorzichtiger en durfde men er niet op te vertrouwen dat omicron minder druk op de zorg zou geven.
Maar inmiddels weten we allemaal dat omikron meevalt, dus kan alles weer openAnkona schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:13:
[...]
Dat we als enige land met kerst in een lock-down zaten is juist omdat onze regering in vergelijking met andere landen erg voorzichtig was. In andere landen schoot het aantal besmettingen ook door het plafond maar hier was men wat voorzichtiger en durfde men er niet op te vertrouwen dat omicron minder druk op de zorg zou geven.
Als ik hoor hoeveel problemen veel mensen hebben met vaccins voor jonge kinderen vraag ik me af of die 21k niet al ruim voldoende isDrardollan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:50:
[...]
Gelukkig hebben we ook met de kindervaccins de boot weer eens gemist.
[...]
https://www.nrc.nl/nieuws...et-kindervaccins-a4076954
[removed]
Telegraaf Premium - Virologen in tweestrijd over nut lockdown: ’De schade die mensen ondervinden is groot’Dennahz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:24:
[...]
Maar inmiddels weten we allemaal dat omikron meevalt, dus kan alles weer open
Een Telegraaf Premium-artikel maar de kop dekt de lading wel aardig. Twee virologen die elkaar tegenspreken helpt natuurlijk ook niet echt.
een klein excerpt als dat mag;
„Wij zijn het enige Europese land in harde lockdown, maar hebben net als alle andere landen te maken met spectaculair stijgende besmettingsaantallen. Dan kun je simpelweg stellen dat het effect van die lockdown op de besmettingen niet overtuigend groot is. Dat geeft te denken”, stelt viroloog Louis Kroes, verbonden aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). „Want de schade die de mensen hiervan ondervinden is wél groot.”
Viroloog Bert Niesters van het UMCG in Groningen kijkt daar heel anders tegenaan. „We zitten wel in lockdown, maar hebben ook net Kerstmis en nieuwjaar gehad. We zitten dus niet helemaal stil. Er zijn uitbraken bij studentenhuizen, mensen die terugkomen van vakantie; er waren en zijn nog genoeg mogelijkheden om met anderen in contact te komen.”
Nederlanders boeken weer massaal vakantie
Nederlanders hebben de afgelopen week massaal vakanties geboekt: drie keer zo veel vakanties als de hele maand januari in 2021. Dat blijkt uit de Zoover Vakantiemonitor, waarin het zoek- en boekgedrag van miljoenen bezoekers op review- en boekingssite Zoover is onderzocht. Spanje is verreweg het populairste vakantieland, gevolgd door andere zonnige landen zoals Turkije en Griekenland. Ook Frankrijk is opnieuw in trek: voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis wordt er vaker naar Frankrijk gekeken dan naar een vakantie in eigen land.
Vanwege boostervaccinaties en garanties dat geld wordt teruggestort bij annulering, hebben mensen meer vertrouwen om dit jaar op vakantie te gaan. Maar, zo zegt Lieneke Wijnia van Zoover, de belangrijkste reden is: ‘Mensen zijn er klaar mee en willen gewoon weer op vakantie.’
We zaten op dat moment ook al met een hele hoge druk op de zorg die weliswaar op het moment zelf niet het hoogste was van de landen om ons heen, maar dat wel over de afgelopen maanden was. Daardoor raak je veel flexibiliteit in de zorg zelf kwijt en moet je dus wel harder ingrijpen. De meeste andere landen hebben tussendoor een lagere zorgdruk gehad en daarmee een zorg die meer aan op kan vangen.Ankona schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:13:
[...]
Voor de rest klopt het inderdaad dat onze regering dit keer wel eens tijdig reageerde, waardoor onze zorgdruk nog steeds daalt, terwijl je bij verschillende andere landen nu steeds meer problemen ziet komen.
[removed]
Het OMT stelt voor een mondkapjesplicht welke onder bepaalde omstandigheden ook buiten zou gelden op straat. Bijvoorbeeld in winkelstraten, op de markt of bij sportwedstrijden.
Dit topic is gesloten.
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.