Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 162 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.106 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-09 15:21
The Legend schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:36:
[...]

De stelligheid waarmee sommigen beweren dat al zeker is dat Omikron zoveel minder virulent is dat het geen probleem zal opleveren lijkt mij wat voorbarig, maar de stelligheid waarmee je het tegenovergestelde wil aantonen lijkt me ook niet terecht. Zeker niet aangezien uit je eigen bron blijkt dat de veronderstelde piek in een aantal van ‘de landen om ons heen’ al is geweest. Zie Denemarken, Tsjechië, Duitsland, België. Het beeld is niet zo eenduidig.
True. Het beeld is nog zeer onduidelijk. Vooralsnog zie ik echter nog geen aanleiding in de cijfers om de overwinning uit te roepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:02
Johan Bogle schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:36:
[...]
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt. Die enorme stijgingen in ziekehuisopnames zijn inderdaad niet doordat die mensen alleen een snotneus krijgen. Verder lees ik niet wat ik wil lezen. Ik kijk simpelweg naar de statistieken van wereldwijde ziekenhuisopnames. Je kan natuurlijk ook gewoon op je gevoel af gaan om je mening te vormen. Het is een vrij land. :-)
Helaas kerel, ik baseer me ook gewoon op cijfers. Maar blijkbaar wel andere of in ieder geval bredere feiten als waar jij naar kijkt. Misschien kun je ook wat extra aandacht schenken aan de posts van @t_captain welke het tot op heden beter weet te modelleren als andere officiele instanties.... raar maar waar. Maar goed, als jij geen bezwaar ziet om nog een tijd in lockdown te leven. Be my guest... ik rij vanmiddag maar even naar antwerpen. Die nieuwe matrix film moet ik gezien hebben. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:50
Johan Bogle schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:42:
[...]
True. Het beeld is nog zeer onduidelijk. Vooralsnog zie ik echter nog geen aanleiding in de cijfers om de overwinning uit te roepen.
Ben jij onderdeel van het OMT? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Sorcerer8472 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:38:
[...]

Kijk, dat is het probleem: jij bent overtuigd.

In werkelijkheid zou je ook moeten weten dat je het niet zeker weet met de NL ziekenhuiscapaciteit, immuniteit, enzovoorts. De voorzorg is sowieso puur om de piek niet te hoog te laten worden en omdat men niet weet hoe hoog die nog zou kunnen worden nu.
De stelligheid waarmee sommigen het tegenovergestelde durven te beweren verleid mij tot af en toe ook wat stellig reageren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
stylezzz schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Helaas kerel, ik baseer me ook gewoon op cijfers. Maar blijkbaar wel andere of in ieder geval bredere feiten als waar jij naar kijkt. Misschien kun je ook wat extra aandacht schenken aan de posts van @t_captain welke het tot op heden beter weet te modelleren als andere officiele instanties.... raar maar waar. Maar goed, als jij geen bezwaar ziet om nog een tijd in lockdown te leven. Be my guest... ik rij vanmiddag maar even naar antwerpen. Die nieuwe matrix film moet ik gezien hebben. :)
Moet je zeker doen. Zou die film laten zitten, maar Antwerpen is altijd leuk. Ik lees @t_captain zijn posts altijd. Ik zie niet in wat deze met mijn overzicht van wereldwijde nieuwe ziekenhuisopnames te maken hebben, maar jij ziet ‘bredere feiten’ 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Johan Bogle schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:47:
[...]
Moet je zeker doen. Zou die film laten zitten, maar Antwerpen is altijd leuk. Ik lees @t_captain zijn posts altijd. Ik zie niet in wat deze met mijn overzicht van wereldwijde nieuwe ziekenhuisopnames te maken hebben, maar jij ziet ‘bredere feiten’ 😜
Dank je. Als je inderdaad de tunnelvisie op ziekenhuisopnames houd dan begrijp ik je houding best aardig. Gelukkig zijn er meer factoren in het spel... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Lycaon schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Ben jij onderdeel van het OMT? :+
Dat zijn we toch allemaal hier? Allemaal mensen die iets denken, iets willen, en iets vinden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

Op zondag zelfs een daling, dat hebben we de laatste tijd niet veel gezien.

Stop die nutteloze lockdown deze week aub.

[ Voor 43% gewijzigd door RodeStabilo op 09-01-2022 14:01 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Mooi, die lockdown gaat nergens meer over.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het beste nieuws is nog dat ook de instroom vandaag weer lager is dan vorige week zondag (toen 112 of 129 inclusief IC). Gisteren was dus vooralsnog een incident.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RodeStabilo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:01:
[Twitter]

Stop de lockdown, de cijfers gaan naar beneden :?

Is dat juist niet bevestigend dat ie werkt?

Wat mij betreft stop de lockdown, in stappen, pas als de wetenschap duidelijk heeft hoe Omikron zich écht ontwikkeld en niet op basis van wat onderbuikgevoelens en data van derden met een hele andere uitgangspositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19
@CMD-Snake het is geen complot, het is populisme :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Gaan we nu iedere dag bij het neerplempen van de cijfers roepen dat de lockdown direct weg moet?

Goed ... voor de 14e zal er echt weinig gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Vorkie schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:05:
Besmettingen zijn nog steeds stijgend, de lockdown werkt dus niet. Dan had dat laag moeten blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
hoevenpe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:07:
[...]

Besmettingen zijn nog steeds stijgend, de lockdown werkt dus niet. Dan had dat laag moeten blijven.
De cijfers stijgen langzaam tov landen zonder lockdown, dus werkt het natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 17-09 19:11
[...]

Wat mij betreft stop de lockdown, in stappen, pas als de wetenschap duidelijk heeft hoe Omikron zich écht ontwikkeld en niet op basis van wat onderbuikgevoelens en data van derden met een hele andere uitgangspositie.
Ben benieuwd of na 2 weken scholen weer open niet gaat blijken dat we een tussen piek hebben gehad door de kerstvakantie. Eerst qua besmettingen en vervolgens of dat zich weer langzaam doorzet naar andere leeftijdsgroepen en of dat vervolgens toch nog iets gaat doen qua ziekenhuisbezetting.

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 09-01-2022 14:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
eric.1 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:06:
Goed ... voor de 14e zal er echt weinig gebeuren.
Dat verwacht niemand, maar op de 15e winkels en amateursport open lijkt me het minste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:29
stylezzz schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:32:
[...]

Met een snotneus ga ik sowieso niet naar het ziekenhuis. ;) maar goed, laat je gek maken door de cijfers die je wil zien. Vooralsnog ben ik ervan overtuigd dat omikron 100% gaat meevallen en we slechts 'uit voorzorg' in lockdown gehouden worden.
Het hele probleem met 'uit voorzorg' is natuurlijk dat als de lockdown een ramp scenario voorkomt. Dat er dus geen ramp scenario komt. En dat er dan achteraf soms wordt gezegd, "het viel mee".

Je wil eigenlijk altijd dat de regering uit voorzorg handelt in deze situatie. Anders is het dus te laat. Helaas is dat niet fijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
martin_v_z schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Het hele probleem met 'uit voorzorg' is natuurlijk dat als de lockdown een ramp scenario voorkomt. Dat er dus geen ramp scenario komt. En dat er dan achteraf soms wordt gezegd, "het viel mee".

Je wil eigenlijk altijd dat de regering uit voorzorg handelt in deze situatie. Anders is het dus te laat. Helaas is dat niet fijn.
Het is constant hetzelfde liedje

Vallen de besmettingen en belasting op de zorg mee dan waren de maatregelen te streng
Vallen de besmettingen en belasting op de zorg tegen dan waren de maatregelen te soepel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 17-09 19:11
RodeStabilo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:01:
[Twitter]

We zouden er best nog eens vrij veel aan gehad kunnen hebben, in combinatie met versnelling van boosters.
Net dat beetje respijt zodat die ook gezet konden worden en hun werk konden doen voor diegene die ze het hardste nodig had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
eric.1 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:06:
Gaan we nu iedere dag bij het neerplempen van de cijfers roepen dat de lockdown direct weg moet?
Mjah waarom niet? :) Dat is nu eenmaal mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
[...]

Dat zou in dit geval dan goed te zien moeten zijn in de landen om ons heen die niet voor een lockdown gekozen hebben. Aangezien het daar ook bepaald geen ramp scenario wordt moeten we dus gewoon concluderen dat de lockdown onnodig is.

Dat zegt niet perse dat het destijds de verkeerde beslissing was (al kun je daar over discussiëren met de destijds al bekende data) maar wel dat hij nu in elk geval zo snel mogelijk opgeheven moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
gekkie schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:11:
We zouden er best nog eens vrij veel aan gehad kunnen hebben, in combinatie met versnelling van boosters.
Daar wil ik in grote lijnen in meegaan, maar wat vindt jij dat op 15 januari moet gebeuren?

Alles zo laten of terug naar de situatie van half december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
Napo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:09:
[...]

Het is constant hetzelfde liedje

Vallen de besmettingen en belasting op de zorg mee dan waren de maatregelen te streng
Vallen de besmettingen en belasting op de zorg tegen dan waren de maatregelen te soepel
Precies. We zullen nooit exact het beste doen. Daarom is de overheid denk ik ook afgestapt van de routekaarten. Die zorgen alleen voor minder flexibiliteit. En dan weet je zeker dat de maatregel onnodig lang of te kort duren.

Het zorgt alleen wel voor onzekerheid bij mensen. Die willen graag duidelijkheid. En juist dat is moeilijk te geven gezien de ontwikkelingen soms ook onvoorspelbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Met een 0-risico strategie zitten we over een jaar in precies dezelfde situatie, dat lijkt mij ook niet fijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
[...]

Hilarisch he. Dat het aantal mensen in de ziekhuizen fors is gedaald kan je blijkbaar ook op deze manier interpreteren. Dat de lockdown heel vervelend is kunnen we het allemaal over eens zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lycaon
Ik zou de regels m.i.v. 15-01 zoveel mogelijk gelijktrekken met België.
Dan hoeven onze ondernemers niet meer met lede ogen aan te zien dat alle potentiële verdiensten de grens overvloeien.

Dat het kan is evident. We kunnen data uit Z-A negeren, maar het beeld wordt inmiddels ook bevestigd door de ontwikkelingen in o.a. het VK en Denemarken.

– We hebben onze riante achterstand met ‘boosteren’ grotendeels ingehaald.
– De bezetting van de ziekenhuizen is aanzienlijk gedaald en de verwachting is dat dit nog even doorzet.
– De virulentie is aanzienlijk lager dan aanvankelijk gedacht (bevestigd door RIVM, OMT en WHO).

Zoals Diederik Gommers onlangs al aangaf bij Op1: De tijd om de situatie énkel vanuit medisch / virologisch oogpunt te benaderen (en dus klakkeloos advies van OMT over te nemen) is passé.
Tijd voor nieuwe afwegingen, waarbij e.e.a. meer in balans is.

[ Voor 46% gewijzigd door Lycaon op 09-01-2022 14:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
[...]

Oh dus de besmettingen lopen op, dus de lockdown werkt niet. De besmettingen remmen wel af, zoals net gezegd werd, in tegenstelling tot de overige landen

En wie zegt dat al die besmettingen niet ligt aan mensen die onze eigen middenstand nu de middelvinger geven en gezellig over de grens, op een boot, met de bus en met een vliegtuig feestjes, horeca en bioscopen gaan opzoeken, omdat “ze het er niet mee eens zijn en het mag toch?”

Dat je boodschapjes doet, als je al in de grensstreek woont, tot daar aan toe, die valt hier in NL ook als essentiële winkel, maar vanuit Amsterdam, Rotterdam, Den Helder afspreken in Antwerpen om te shoppen en om daarna bij Centro Oberhausen uit eten te gaan terwijl je aan de andere kant roept dat de overheid de ondernemers in de kou laten staan is echt hypocriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
ik222 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:13:
[...]

Dat zou in dit geval dan goed te zien moeten zijn in de landen om ons heen die niet voor een lockdown gekozen hebben. Aangezien het daar ook bepaald geen ramp scenario wordt moeten we dus gewoon concluderen dat de lockdown onnodig is.

Dat zegt niet perse dat het destijds de verkeerde beslissing was (al kun je daar over discussiëren met de destijds al bekende data) maar wel dat hij nu in elk geval zo snel mogelijk opgeheven moet worden.
Ik ben zeker voorstander om de maatregelen weg te nemen zodra het kan. Maar je kan natuurlijk niet onze situatie 1 op 1 vergelijken met andere landen. Daar zijn meer factoren voor nodig. Wellicht wijzen die allemaal op dat de maatregelen weer weg kunnen. Maar ik heb geen zicht op als die factoren. Ik neem aan fat de regering hierbij het beste overzicht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Nu online
RodeStabilo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Mjah waarom niet? :) Dat is nu eenmaal mijn mening.
Omdat het nogal zinloos is om dezelfde mening elke dag te herhalen?

Er ontstaat geen nieuwe discussie door, het is niet echt gebaseerd op nieuwe info (zelfde soort info, nieuwe dag) en we weten dat het kabinet vooralsnog niet voor de 14e een besluit zal nemen.

Zelfs binnen een forum heeft zoiets bijna geen plaats.
hoevenpe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Dat verwacht niemand, maar op de 15e winkels en amateursport open lijkt me het minste.
We zullen zien. Buitensport lijkt me sowieso wel goed om zonder tijdsbeperking open te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Vorkie schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:17:
En wie zegt dat al die besmettingen niet ligt aan mensen die onze eigen middenstand nu de middelvinger geven en gezellig over de grens, op een boot, met de bus en met een vliegtuig feestjes, horeca en bioscopen gaan opzoeken, omdat “ze het er niet mee eens zijn en het mag toch?”
Dan werkt de lockdown toch niet?

Het enige wat je bereikt is dat je eigen middenstand naar de filistijnen gaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
eric.1 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:19:
[...]

Omdat het nogal zinloos is om dezelfde mening elke dag te herhalen?

Er ontstaat geen nieuwe discussie door, het is niet echt gebaseerd op nieuwe info (zelfde soort info, nieuwe dag) en we weten dat het kabinet vooralsnog niet voor de 14e een besluit zal nemen.

Zelfs binnen een forum heeft zoiets bijna geen plaats.
grappig, als dit topic iets is al bijna twee jaar, dan is het wel een voortdurende herhaling van zetten :D
Dat je boodschapjes doet, als je al in de grensstreek woont, tot daar aan toe, die valt hier in NL ook als essentiële winkel, maar vanuit Amsterdam, Rotterdam, Den Helder afspreken in Antwerpen om te shoppen en om daarna bij Centro Oberhausen uit eten te gaan terwijl je aan de andere kant roept dat de overheid de ondernemers in de kou laten staan is echt hypocriet.
Hoe is dat hypocrieter als je dat vanuit die genoemde plaatsen doet of vanuit de grensstreek?

[ Voor 34% gewijzigd door RodeStabilo op 09-01-2022 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Nu online
RodeStabilo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:21:
[...]

grappig, als dit topic iets is al bijna twee jaar, dan is het wel een voortdurende herhaling van zetten :D
Klopt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:25
ik222 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:13:
[...]Dat zou in dit geval dan goed te zien moeten zijn in de landen om ons heen die niet voor een lockdown gekozen hebben. Aangezien het daar ook bepaald geen ramp scenario wordt moeten we dus gewoon concluderen dat de lockdown onnodig is.

Volgens mij is hier al zo'n 100.000 keer uitgelegd dat landen niet een op een te vergelijken zijn en dat je dus positieve of negatieve cijfers uit andere landen niet zomaar mag extrapoleren naar de Nederlandse situatie.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Oh dus de besmettingen lopen op, dus de lockdown werkt niet. De besmettingen remmen wel af, zoals net gezegd werd, in tegenstelling tot de overige landen

Zoals de incidentiecijfers van @t_captain al lieten zien zijn de provincies die aan de buitengrenzen liggen van ons land juist beter als die er verder vanaf. Denk je nu echt dat er echt een fors hoger risico is als iemand gaat winkelen of een bioscoop bezoekt? Dan hadden die cijfers echt wel anders geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:19:
[...]

Het enige wat je bereikt is dat je eigen middenstand naar de filistijnen gaat...
Door eigenwijze en mijn inziens redelijk egoïstisch volk die het beter denken te weten, want “de grens staat toch open” en de “cijfers spreken positief”.

1 ding is tegenwoordig wel erg duidelijk geworden dat wij allen in NL erg gewend zijn geraakt aan het poldermodel en de vrijheid die wij altijd gehad hebben, dat breekt best op in tijden waar je als 1 moet staan voor je land ipv je-zelf op 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:23:
[...]

Volgens mij is hier al zo'n 100.000 keer uitgelegd dat landen niet een op een te vergelijken zijn en dat je dus positieve of negatieve cijfers uit andere landen niet zomaar mag extrapoleren naar de Nederlandse situatie.
Nee en dat beweer ik ook niet, maar het loopt in geen enkel ander Europees land uit de hand terwijl al die landen geen lockdown hebben. Dan is het wel heel onwaarschijnlijk dat het met soortgelijke maatregelen hier wel volledig uit de hand zou lopen natuurlijk. Zo uniek is Nederland nu ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
Mijn mening is dat de lockdown met de kennis van toen (en nu) heel verstandig was. Nu moeten we kijken hoe we deze op een verstandige manier kunnen afbouwen zonder voor de zomer nog een keer in de shit te belanden. Stap voor stap komen we er wel. De zomer zal hoe dan ook mooi worden 👍🍻

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
[...]

Je mist even het punt :)

Je zit met een variant die besmettelijker is en er is nog het effect dat maatregelen minder effect hebben. Deze lockdown was puur om de cijfers in de ziekenhuizen omlaag te krijgen en daarmee samen met de boostercampagne ruimte te creëren om de volgende Omicron golf op te vangen.

Dat de besmettingcijfers weer omhoog zouden gaan lag in lijn der verwachting. Ik zou niet opkijken als we de komende weken record na record gaan verbreken, belangrijker is hoe de ziekenhuiscijfers gaan verlopen en het verzuim onder het personeel zelf. Dat gaat idem dito gelden voor andere sectoren.

Kortom de lockdown heeft zijn werk gedaan, nu nog even afwachten tot het punt waarin de ziekenhuiscijfers weer gaan stijgen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:19:
[...]

Gommers zei het vrijdag bij Op1 heel terecht: vanwege de Nederlandse mentaliteit hebben wij hardere lockdowns nodig dan Duitsland/België,om hetzelfde effect te hebben. Met minder strenge maatregelen blijkt steeds dat Nederlanders ze gewoon negeren omdat het "allemaal vast wel meevalt dan, anders waren de maatregelen wel strenger geweest."

Al die lockdowns hebben we wat dat betreft vooral ook te danken aan al die mensen die telkens weer opnieuw de maatregelen negeren.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
stylezzz schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:15:
[...]

Met een 0-risico strategie zitten we over een jaar in precies dezelfde situatie, dat lijkt mij ook niet fijn. ;)
Je trekt mijn stelling nu in het extreem. En kijkend naar het verleden heeft de regering toch ook niet een 0 risico strategie gehanteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001

St@m

@ Your Service

Graag dit soort trollerige reacties achterwege laten. Graag op de inhoud en op een constructieve toon.

[ Voor 88% gewijzigd door RoD op 09-01-2022 14:39 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:24:
[...]

Zoals de incidentiecijfers van @t_captain al lieten zien zijn de provincies die aan de buitengrenzen liggen van ons land juist beter als die er verder vanaf. Denk je nu echt dat er echt een fors hoger risico is als iemand gaat winkelen of een bioscoop bezoekt? Dan hadden die cijfers echt wel anders geweest.
Ook als antwoord op @RodeStabilo, grensstreken zijn al verweven in elkaar, als in Amsterdam en Almere.

Soort stad versus dorp, mensen uit de stad zijn diegene die gaan klagen over het nachtelijk omspitten van de aardappel en Maisvelden.

Die besmettingen in de grens zal dus qua trend hetzelfde blijven en juist buiten die contreien zou dit oplaaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
ik222 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:25:
[...]

Nee en dat beweer ik ook niet, maar het loopt in geen enkel ander Europees land uit de hand terwijl al die landen geen lockdown hebben. Dan is het wel heel onwaarschijnlijk dat het met soortgelijke maatregelen hier wel volledig uit de hand zou lopen natuurlijk. Zo uniek is Nederland nu ook weer niet.
Een voorbeeldje uit Italië van 5 januari j.l. om het tegendeel te laten zien:
De druk op de zorg in Italië neemt dagelijks toe, wellicht als gevolg van de meer besmettelijke omikronvariant. Momenteel liggen 13.364 coronapatiënten in ziekenhuizen, ruim 400 meer dan dinsdag. Op de intensive cares liggen 1.428 patiënten, 36 meer dan een dag eerder.
Bron: NOS.nl
En daar geld dus binnenkort een vaccinatieplicht van inwoners > 50 jaar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:44
Dennis schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:40:
[...]

Ah, mag ik dan ook? Mijn foto's zijn nu ook niet de beste :P.
:+

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 13:46

Stoney3K

Flatsehats!

Yaksa schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:32:
[...]

De druk op de zorg in Italië neemt dagelijks toe, wellicht als gevolg van de meer besmettelijke omikronvariant. Momenteel liggen 13.364 coronapatiënten in ziekenhuizen, ruim 400 meer dan dinsdag. Op de intensive cares liggen 1.428 patiënten, 36 meer dan een dag eerder.
Je kan die cijfers dan ook alleen vergelijken als je ze normaliseert naar de vaccinatiegraad én boostergraad.

Ik denk dat we daar in Nederland nog vrij goed in zitten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:44
RodeStabilo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:40:
[...]

Ja dat gaat echt wonderen doen voor het draagvlak van deze toch al nutteloze lockdown

(ik was niet helemaal serieus maar wat ik wel meen is dat keuzes om sectoren te sluiten consequenties hebben, ook voor bewindslieden. En voor koningshuizen etc etc net de groepen waarvan je soms het idee hebt dat regels niet voor hen gelden)
Ik ben het eens mbt het draagvlak e.d., maar ik ben tegen de wegstop-cultuur. Daar kan ik helemaal niet tegen, dat is allemaal voor de bühne en dan heb ik altijd het gevoel dat ik nog meer genaaid wordt dan ik al doe.

Overigens vind ik de lockdown niet nutteloos, maar meer niet geheel nodig. Alleen ik denk dat een goede aanpak voor iedereen uitgesloten zal zijn. Desalniettemin moet je het wel als streven hebben. Achja, we zien aankomende week wel weer wat er op ons afkomt.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:24
[...]

Rijmt lekker met elkaar:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:15
[...]

Alleen hadden we nu geen lockdown gehad als het OMT dat dit keer wel had gedaan :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:12
[...]

Ja, ho eens even. Je mag natuurlijk alleen getallen gebruiken die laten zien dat de lockdown nutteloos is en het zowieso mee gaat vallen. Anders is het niet eerlijk -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Grvy

Bot

AFCAjax schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:36:
[...]

Rijmt lekker met elkaar:

[...]
Een voorbeeld is geen 1:1 vergelijking. Dat lijkt mij redelijk duidelijk toch? :)

Dit is een account.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stylezzz
martin_v_z schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:28:
[...]

Je trekt mijn stelling nu in het extreem. En kijkend naar het verleden heeft de regering toch ook niet een 0 risico strategie gehanteerd?
Zeker niet, soms is het ook belangrijk (zeker nu) om gewoon een stap te zetten. Nu roep ik niet dat we dansen met janssen V2 moeten gaan doen, maar iets als sportscholen, winkels en een stuk horeca met wat maatregelen is 100% verantwoord.

Zoiets geeft ook weer wat meer draagvlak uiteindelijk. Ik vermoed zelfs dat mensen eerder geneigd zijn om hun booster te halen....

[ Voor 11% gewijzigd door stylezzz op 09-01-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Johan Bogle schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:26:
Mijn mening is dat de lockdown met de kennis van toen (en nu) heel verstandig was. Nu moeten we kijken hoe we deze op een verstandige manier kunnen afbouwen zonder voor de zomer nog een keer in de shit te belanden. Stap voor stap komen we er wel. De zomer zal hoe dan ook mooi worden 👍🍻
Op korte termijn ziet het er goed uit.

Maar we lijken allemaal weer de denkfout te maken om te kijken naar de situatie ‘nu’.

Omikron zal niet de laatste variant zijn. En we kunnen natuurlijk opnieuw ‘geluk’ hebben met een mildere variant, maar het kan ook juist de andere kant op gaan.

Het is behoorlijk waarschijnlijk dat ieder jaar er een nieuwe variant komt en het is dus belangrijk dat men veel meer gaat nadenken over de lange termijn. Op dit moment is Nederland een van de meest kwetsbare landen in Europa (m.i. door hoe wij in NL de zorg hebben ingericht). En voor zo’n georganiseerd, welvarend land als Nederland is het eigenlijk onbegrijpelijk dat we na 2 jaar crisis geen fundamenteel plan hebben voor de toekomst.

Dat lijkt mij een veel belangrijkere discussie dan elke keer de dagcijfers bespreken en alleen maar kijken naar de komende paar weken.

Maar door de dagelijkse informatie overload lijken we geconditioneerd te worden om naar de korte termijn te kijken en het grote plaatje grotendeels te vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Vorkie schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Ook als antwoord op @RodeStabilo, grensstreken zijn al verweven in elkaar, als in Amsterdam en Almere.

Soort stad versus dorp, mensen uit de stad zijn diegene die gaan klagen over het nachtelijk omspitten van de aardappel en Maisvelden.

Die besmettingen in de grens zal dus qua trend hetzelfde blijven en juist buiten die contreien zou dit oplaaien.
Lol... is dit nu een stukje randstadvisie? Alles erbuiten zijn maar boeren? :+ Of lees ik dit verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Sportscholen, kappertje, geplaceerde horeca, allemaal met max per m2. Voorlopig nog wel eveb thuiswerken. Meeste mensen weer blij en hopelijk te managen. Wel met de kanttekening dat het weer teruggedraaid kan worden als de cijfers daar aanleiding toe geven om eens de verwachtingen te managen.

[ Voor 6% gewijzigd door Johan Bogle op 09-01-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:15
LZ86 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:38:
[...]

Ja, ho eens even. Je mag natuurlijk alleen getallen gebruiken die laten zien dat de lockdown nutteloos is en het zowieso mee gaat vallen. Anders is het niet eerlijk -O-
buiten de inhoudelijke discussie over de cijfers in andere landen (er zijn hier net als elders 2 kampen, welke beiden hun bronnen blijven aanhalen en herhalen). Welke kant verwacht jij dat het op gaat? Persoonlijk verwacht ik geen grote druk op de IC (conform de cijfers van @t_captain , maar ook de waarnemingen in Denemarken, zuid afrika en UK, tesamen met de onderzoeken die suggereren dat het virus nu vooral hogerop probeert te infecteren). Dus ik zie het nog wel gebeuren dat de ICplegen gevraagd gaan worden de gaten in de klinische roosters dicht te fietsen agv hoge uitval aldaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:24
LZ86 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:38:
[...]

Tja zullen we dan ook even de aantallen in het juiste perspectief plaatsen? Italië heeft ruim 59 miljoen inwoners. Dus dat er een grotere stijging is lijkt mij toch goed verklaarbaar als wij al gemiddeld 100+ opnames per dag hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchy88 op 09-01-2022 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Requiem19 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:40:
[...]

Op korte termijn ziet het er goed uit.

Maar we lijken allemaal weer de denkfout te maken om te kijken naar de situatie ‘nu’.

Omikron zal niet de laatste variant zijn. En we kunnen natuurlijk opnieuw ‘geluk’ hebben met een mildere variant, maar het kan ook juist de andere kant op gaan.
Je kan alleen geen beleid maken op potentiële varianten die misschien nog komen gaan. Dat zou een argument zijn voor het opnemen van alle coronamaatregelen in de Wpg, en dat zou het kabinet in principe onbeperkte bevoegdheden geven zonder dat het parlement het kan tegen houden.

Het beleid moet bepaald worden op de situatie nu en de prognose op korte termijn. Als we nog niets weten over de situatie over een jaar, dan heeft het helemaal geen nut om daar nu al preventief beleid voor te gaan verzinnen. Dan is het probleem niet meer het coronavirus, dan wordt het probleem 'angst'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
brothermaynard schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:41:
[...]

buiten de inhoudelijke discussie over de cijfers in andere landen (er zijn hier net als elders 2 kampen, welke beiden hun bronnen blijven aanhalen en herhalen). Welke kant verwacht jij dat het op gaat? Persoonlijk verwacht ik geen grote druk op de IC (conform de cijfers van @t_captain , maar ook de waarnemingen in Denemarken, zuid afrika en UK, tesamen met de onderzoeken die suggereren dat het virus nu vooral hogerop probeert te infecteren). Dus ik zie het nog wel gebeuren dat de ICplegen gevraagd gaan worden de gaten in de klinische roosters dicht te fietsen agv hoge uitval aldaar
Dat zou het ideale scenario zijn om de zorg op peil te houden. Als je naar de cijfers in onderzoeken kijkt, dan weegt de mindere ziekmakendheid niet op tegen de veel grotere besmettelijkheid en de kortere generatietijd. Dus er is wmb wel degelijk nog een aanzienlijk risico op een overbelaste zorg op korte termijn. De kortere ligduur en gebrek aan IC-benodigdheden kan ons dan "redden".

Het blijft een toekomstbespiegeling waarbij het meerdere kanten op kan gaan (zowel positief als negatief). Wie allerlei stelligheden neerplempt over hoe het zal gaan mbt omicron, neem ik niet al te serieus. Het blijft een traject dat omgeven is door onzekerheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:34:
[...]

Je kan die cijfers dan ook alleen vergelijken als je ze normaliseert naar de vaccinatiegraad én boostergraad.

Ik denk dat we daar in Nederland nog vrij goed in zitten.
Daar gaat het niet om, het is ter illustratie dat het echt niet overal goed gaat ondanks geen lockdown, wat ik222 wel impliceert. Dat geldt overigens wel voor meer landen. Spanje ging al niet lekker en de ziekenhuisopnamen lopen alleen maar meer op. Ook in Denemarken begint het aantal ziekenhuisopnames gevaarlijk te worden (daar is ook al het nodige dicht).

Ook in Nederland is de druk in de zorg erg hoog - dat is toch uiteindelijk waar het om draait? Pakweg 50% van de operaties gaat nu niet door, en dat is met lockdown. Zonder lockdown of met een lichtere lockdown had dat percentage hoger gelegen. Nou ben ik ook echt geen fan van lockdowns, maar zolang we die druk op de zorg niet kunnen afwenden (op welke manier dan ook) ben ik wel voorstander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
[...]

Italië is gisterenavond uitgebreid besproken, korte samenvatting ja het steigt daar maar nog altijd zeer beperkt vergeleken met vorige golven en men lijkt daar snel naar de piek te gaan. Dus dat is precies wat je ook verwacht te zien eigenlijk en absoluut niet zorgwekkend, ik zou zo'n scenario in Nederland graag willen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:44:
[...]

Je kan alleen geen beleid maken op potentiële varianten die misschien nog komen gaan. Dat zou een argument zijn voor het opnemen van alle coronamaatregelen in de Wpg, en dat zou het kabinet in principe onbeperkte bevoegdheden geven zonder dat het parlement het kan tegen houden.

Het beleid moet bepaald worden op de situatie nu en de prognose op korte termijn. Als we nog niets weten over de situatie over een jaar, dan heeft het helemaal geen nut om daar nu al preventief beleid voor te gaan verzinnen. Dan is het probleem niet meer het coronavirus, dan wordt het probleem 'angst'.
Je zult moeten gaan werken met scenarios en eenvoudige en snelle schaalbaarheid indien nodig.

Als we 2 jaar geleden al begonnen waren met nadenken over de mogelijkheid dat Corona nooit geheel weg zou gaan, hadden we al kunnen beginnen met het schaalbaar maken van onze IC capaciteit etc, onze zorg anders inrichten etc.

En nee, dat is geen angst. Dat is verstandigheid. We schieten nu veel te veel in korte termijn reflexen waarbij de zorg het meest gewogen wordt in de belangenoverwegingen van de bestuurders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Thomas schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:48:
[...]Nou ben ik ook echt geen fan van lockdowns, maar zolang we die druk op de zorg niet kunnen afwenden (op welke manier dan ook) ben ik wel voorstander.
Ik ben alleen voorstander van lockdowns als absolute last-resort maatregel, omdat het een enorm botte bijl is. Je schiet (vooral bij de omikronvariant) met een kanon op een mug omdat je vrij veel nevenschade veroorzaakt, en je voor het inperken van de verspreiding maar heel beperkt effect hebt.

Daarom moet een lockdown-maatregel ook met extreme voorzichtigheid worden toegepast en direct weer worden versoepeld op het moment dat het kán. Lockdowns 'uit voorzorg' zijn dan ook alles behalve gerechtvaardigd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Mooie weekcijfers.
-Daling IC: 14,1%
-Daling kliniek: 10,6%
-Daling instroom IC: 28%
-Daling instroom kliniek: 14,4%

De daling is ook sterker dan vorige week, en dat is toch wel erg positief na weken met toenemende besmettingen. De veel sterkere daling op de IC vergeleken met kliniek zou dan een omicron-effect kunnen zijn. CC @t_captain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Requiem19 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:50:
[...]

Je zult moeten gaan werken met scenarios en eenvoudige en snelle schaalbaarheid indien nodig.

Als we 2 jaar geleden al begonnen waren met nadenken over de mogelijkheid dat Corona nooit geheel weg zou gaan, hadden we al kunnen beginnen met het schaalbaar maken van onze IC capaciteit etc, onze zorg anders inrichten etc.
Dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan. Uiteindelijk zal een beleid wat 'voor het geval dat' achter de hand gehouden wordt, eerder uitdraaien op in paniek vrijheden beperken, en niet iets aan de structurele capaciteitstekorten doen. Want het is gewoon heel moelijk om dat probleem, wat voor een deel door de beleidsmakers zelf is veroorzaakt, weer op te lossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
link0007 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:28:
Gommers zei het vrijdag bij Op1 heel terecht: vanwege de Nederlandse mentaliteit hebben wij hardere lockdowns nodig dan Duitsland/België,om hetzelfde effect te hebben. Met minder strenge maatregelen blijkt steeds dat Nederlanders ze gewoon negeren omdat het "allemaal vast wel meevalt dan, anders waren de maatregelen wel strenger geweest."
Nederland had half december net als Duitsland, Frankrijk, België, Oostenrijk en Italië strikt 2G moeten invoeren, dan was er geen enkele reden om naar Antwerpen of Düsseldorf te rijden.

Vanwege ons gepolder rest de politiek de botte bijl, iedereen binnen om de ongevaccineerden te beschermen. Vindt je het gek dat al die 50 minners met hun opeens waardeloze QR-code dan naar het buitenland gaan?

Die komen niet in opstand en staan niet met een fakkel voor de deur, die halen hun schouders op en gaan hun eigen gang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:51:
[...]

Ik ben alleen voorstander van lockdowns als absolute last-resort maatregel, omdat het een enorm botte bijl is. Je schiet (vooral bij de omikronvariant) met een kanon op een mug omdat je vrij veel nevenschade veroorzaakt, en je voor het inperken van de verspreiding maar heel beperkt effect hebt.

Daarom moet een lockdown-maatregel ook met extreme voorzichtigheid worden toegepast en direct weer worden versoepeld op het moment dat het kán. Lockdowns 'uit voorzorg' zijn dan ook alles behalve gerechtvaardigd.
Daarin verschillen we dan van mening. Wat ik begrijp uit je post is dat dit soort zaken enkel reactief moeten worden toegepast, maar als je dat doet kan je flink in de shit komen te zitten. Een lockdown kan dan gewoon te laat zijn, dus uit voorzorg handelen is wat mij betreft wel gewenst. Dat gezegd hebbende vraag ik me wel af wat de effectiviteit nog is van de huidige lockdown. Ik heb het idee dat je net zo goed wat maatregelen zou kunnen schrappen omdat de lockdown toch belabberd wordt nageleefd, maar goed, ik heb geen cijfers die dit kunnen ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Thomas schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Daar gaat het niet om, het is ter illustratie dat het echt niet overal goed gaat ondanks geen lockdown, wat ik222 wel impliceert. Dat geldt overigens wel voor meer landen. Spanje ging al niet lekker en de ziekenhuisopnamen lopen alleen maar meer op. Ook in Denemarken begint het aantal ziekenhuisopnames gevaarlijk te worden (daar is ook al het nodige dicht).

Ook in Nederland is de druk in de zorg erg hoog - dat is toch uiteindelijk waar het om draait? Pakweg 50% van de operaties gaat nu niet door, en dat is met lockdown. Zonder lockdown of met een lichtere lockdown had dat percentage hoger gelegen. Nou ben ik ook echt geen fan van lockdowns, maar zolang we die druk op de zorg niet kunnen afwenden (op welke manier dan ook) ben ik wel voorstander.
Maar als je dan de artikelen leest volgt daar eigenlijk uit dat het 'lastig' is maar zeker niet penibel. Veel drukte in de klinieken, maar weing reuring op de IC's. En dan vergelijken we ons dus met landen waar nog redelijk wat 'mag', terwijl wij al 1.5 maand in lockdown verkeren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:13
hoevenpe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:53:
[...]

Nederland had half december net als Duitsland, Frankrijk, België, Oostenrijk en Italië strikt 2G moeten invoeren, dan was er geen enkele reden om naar Antwerpen of Düsseldorf te rijden.

Vanwege ons gepolder rest de politiek de botte bijl, iedereen binnen om de ongevaccineerden te beschermen. Vindt je het gek dat al die 50 minners met hun opeens waardeloze QR-code dan naar het buitenland gaan?

Die komen niet in opstand en staan niet met een fakkel voor de deur, die halen hun schouders op en gaan hun eigen gang...
In Frankrijk is er tot op heden nog geen 2G, parlement is daar niet akkoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Thomas schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:53:
[...]

Daarin verschillen we dan van mening. Wat ik begrijp uit je post is dat dit soort zaken enkel reactief moeten worden toegepast, maar als je dat doet kan je flink in de shit komen te zitten.
Ik ben van mening dat zaken zoals vrijheden beperken voorál niet preventief toegepast moeten worden. We sluiten namelijk ook geen mensen op omdat ze misschien een winkeldief zijn, dat moet je alleen doen als er een duidelijke, bewijsbare aanleiding voor is.

Anders wegen de voordelen van zo'n preventieve lockdown absoluut niet meer op tegen de nadelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
brothermaynard schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:41:
[...]

Ik denk dat de verpleegafdeling moeilijk druk gaat worden en de IC's een beetje op het huidige niveau blijven. Wel covidpatienten (want er zijn tenslotte nog ongevaccineerden die ziek kunnen worden en die lopen nu eenmaal een risico op IC te belanden), maar niet meer zoveel als delta/alpha.

Ik snap persoonlijk wel dat ze een weekje willen afwachten wat de opening van de scholen gaat doen. Want die gaat geheid wel verpreiding veroorzaken.

Valt het dan mee, mag van mij de boel ook wel weer terug naar de avondlockdown, en gaat dat ook nog goed, weer naar de situatie van voor 25 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:52:
[...]

Dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan. Uiteindelijk zal een beleid wat 'voor het geval dat' achter de hand gehouden wordt, eerder uitdraaien op in paniek vrijheden beperken, en niet iets aan de structurele capaciteitstekorten doen. Want het is gewoon heel moelijk om dat probleem, wat voor een deel door de beleidsmakers zelf is veroorzaakt, weer op te lossen.
Het is ook niet makkelijk, waarom zou het ook makkelijk moeten zijn?

Maar wat nog moeilijker zal zijn om iedere keer bij een nieuwe variant weer terug te schieten in ad rem maatregelen die de samenleving ontwrichten.

Het meest meetbare is de zorg, dus stuurt het beleid (en onze discussie daarover). In Februari komt het RIVM eindelijk met een analyse van de niet goed verklaarbare oversterfte. Kortom, we weten nu niet eens of ons coronabeleid meer coronadoden red dan het zorgt voor sterfte door uitgestelde zorg etc.

Daarnaast zijn er nu generaties studenten die 2 jaar thuis onderwijs hebben gehad etc. Allemaal belangen die in het OMT weinig te lijken worden gewogen.

Daarom is een bredere strategie wat we nu nodig hebben. Leuk straks uit de omikron lockdown. Maar o zo zonde als we op dit moment hadden kunnen werken aan structurele verbeteringen voor de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:59:
[...]

Ik ben van mening dat zaken zoals vrijheden beperken voorál niet preventief toegepast moeten worden. We sluiten namelijk ook geen mensen op omdat ze misschien een winkeldief zijn, dat moet je alleen doen als er een duidelijke, bewijsbare aanleiding voor is.
Die besmettelijkheid van winkeldiefstal en daaruit volgende druk op de justitiële inrichtingen zijn wel heel problematisch. Dus wellicht een goed idee om daar ook preventief iets aan te doen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:02:
[...]

Die besmettelijkheid van winkeldiefstal en daaruit volgende druk op de justitiële inrichtingen zijn wel heel problematisch. Dus wellicht een goed idee om daar ook preventief iets aan te doen.
Aha. Dus als het om een besmettelijk iets gaat dan is het blijkbaar wel verantwoord om iedereen als 'schuldig' (besmettelijk) te behandelen tenzij ze zelf het tegendeel kunnen bewijzen?

Ik merk dat bepaalde ethische en juridische principes steeds voorwaardelijker worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 09-01-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:03:
[...]

Aha. Dus als het om een besmettelijk iets gaat dan is het blijkbaar wel verantwoord om iedereen als 'schuldig' (besmettelijk) te behandelen tenzij ze zelf het tegendeel kunnen bewijzen?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Requiem19 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:01:
Maar wat nog moeilijker zal zijn om iedere keer bij een nieuwe variant weer terug te schieten in ad rem maatregelen die de samenleving ontwrichten.
Men zou eerst goed moeten nadenken over welke maatregelen bij Omikron nog effectief zijn. De standaard toolbox lijkt weinig nut meer te hebben, men blijft achter de feiten aanlopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:51:
[...]

Tja, zolang er kankerbehandelingen en operaties uitgesteld worden vanwege de covid druk op de zorg is het eigenlijk ook wel een soort last resort situatie. Was er nu ook volop inhaalzorg ingepland aan het worden was het anders geweest, maar feit is dat er op dit moment in plaats van inhalen alleen maar meer uitgesteld wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
hoevenpe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:05:
[...]

Men zou eerst goed moeten nadenken over welke maatregelen bij Omikron nog effectief zijn. De standaard toolbox lijkt weinig nut meer te hebben, men blijft achter de feiten aanlopen.
Hoe krijg je het je toetsenbord uit? De maatregelen zijn uitermate nuttig en effectief, stijging hier valt in het niet bij andere landen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:07:
[...]

Hoe krijg je het je toetsenbord uit? De maatregelen zijn uitmate nuttig, stijging hier valt in het niet bij andere landen.
*knip*, bij dergelijke claims hoort ook een degelijke onderbouwing.

[ Voor 28% gewijzigd door Zeehond op 10-01-2022 22:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:08:
[...]

Ik durf te beargumenteren dat die stijging niet hoger zou zijn als de scholen en niet-essentiële winkels, samen met de amateursport, gewoon open waren geweest.
Onderbouw het maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
RoD schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:52:
[Twitter]
Mooie weekcijfers.
-Daling IC: 14,1%
-Daling kliniek: 10,6%
-Daling instroom IC: 28%
-Daling instroom kliniek: 14,4%

De daling is ook sterker dan vorige week, en dat is toch wel erg positief na weken met toenemende besmettingen. De veel sterkere daling op de IC vergeleken met kliniek zou dan een omicron-effect kunnen zijn. CC @t_captain
Ik zie inderdaad een verschuivende belasting waarbij de IC het met omicron relatief een stuk lichter heeft.

Op de kliniek zie ik momenteel een licht toenemende instroom bij een nog dalende bezetting. Dat komt omdat bezetting iets achterloopt op instroom en omdat een toenemend aandeel omicron met gemiddeld minder ligdagen komt.

Op de IC liggen naar verhouding weinig omicron patienten; veel van wat daar ligt zijn mensen die er al enkele weken liggen na een delta infectie in december.

In mijn prognose zal de leegloop op de kliniek de komende weken stagneren, op de IC doorzetten.

Nieuwe LCPS cijfer van vandaag 107, weekdagfactor 0.95, gecorrigeerd 113. Relatief gunstig want het 7-daags gemiddelde ligt omstreeks 120. De 10% stijging van gisteren wordt vandaag dus niet bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:59:
[...]

Anders wegen de voordelen van zo'n preventieve lockdown absoluut niet meer op tegen de nadelen.
Alleen is dat geen vergelijking. Als je weet dat iemand een aanslag zal gaan plegen wordt die ook opgepakt voordat de aanslag is gepleegd. Met Corona kun je al voordat er problemen zijn redelijk bepalen of er een kans is dat er problemen gaan komen.

Dus zeker met corona is het vele malen beter om preventief al in te grijpen. Als je wacht totdat het fout gaat zal elke maatregel veel te laat zijn. Je hebt gewoon niet de luxe om pas in te grijpen als het kritiek begint te worden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
[...]

Valt mee - ziekenhuisbezetting is weer gedaald. Dus het werkt. Simpel toch?

Wat echt veel belangrijker is, is om ervoor te zorgen dat onze zorg niet meer de bottleneck is in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
t_captain schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:13:
Op de kliniek zie ik momenteel een licht toenemende instroom bij een nog dalende bezetting. Dat komt omdat bezetting iets achterloopt op instroom en omdat een toenemend aandeel omicron met gemiddeld minder ligdagen komt.
Deel van de instroom in de kliniek is toch ontslagen van de IC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

redwing schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Alleen is dat geen vergelijking. Als je weet dat iemand een aanslag zal gaan plegen wordt die ook opgepakt voordat de aanslag is gepleegd. Met Corona kun je al voordat er problemen zijn redelijk bepalen of er een kans is dat er problemen gaan komen.
Kanttekening: Als je dat weet (en er feitelijk bewijs voor hebt).

Dat is iets anders dan iedereen opsluiten voor het geval dat er straks een nieuwe variant gaat komen waarbij iedereen dood neervalt, zonder dat je ook maar iets van een aanleiding daarvoor hebt. Behalve een onderbuikgevoel van "er blijven nieuwe varianten komen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
hoevenpe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Ik denk het. Het is echter niet zo’n grote factor, zo’n 20% van het totaal. Bewegingen daarin zijn kleiner dan de trendverschiivingen tussen delta en omicron golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
hoevenpe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Dat denk ik niet. Als je van de IC komt heb je geen Corona meer lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:57

Vuvuzela

My spire is forming

Drardollan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:19:
[...]
Lijkt me heel sterk dat ze je van de beademing en hele IC mikmak afhalen en meteen naar huis sturen.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Kliniek -> IC is ook uitstroom kliniek, net zoals IC -> kliniek een uitstroom IC is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Vuvuzela schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:20:
[...]

Lijkt me heel sterk dat ze je van de beademing en hele IC mikmak afhalen en meteen naar huis sturen.
Dat zeg ik toch ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
32.581 positieve testen.

[ Voor 48% gewijzigd door Lycaon op 09-01-2022 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
32.581 (voor correctie)

Zitten daar nog nameldingen in van de “verdwenen 7000 positieve tests”?

Het cijfer lijkt het beeld van een beginnende afvlakking te bevestigen. In dat plaatje past een piek over een goede 10 dagen.

[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 09-01-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:20:
[...]

Kliniek -> IC is ook uitstroom kliniek, net zoals IC -> kliniek een uitstroom IC is.
IC -> kliniek ben je en geen nieuwe patient en heb je geen Corona meer. Ik betwijfel dat dus, wellicht weet @LZ86 dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:39
[...]

De beste stuurlui staan aan wal combineren met captain hindsight, knap gedaan ;)

Als je de tijdslijn eens zou reconstrueren vanaf begin december toen Omicron als een verrassing opkwam, je IC’s al tegen de maximale capaciteit aanhikken en als kabinet een grote verantwoordelijkheid heeft, lees zorgtaak. Dan ben ik benieuwd of jij tot hele andere keuzes was gekomen.
In het VK dansen ze dagelijks langs de afgrond en gaat het net aan goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
t_captain schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:22:
32.581

Zitten daar nog nameldingen in van de “verdwenen 7000 positieve tests”?

Het cijfer lijkt het beeld van een beginnende afvlakking te bevestigen. In dat plaatje past een piek over een goede 10 dagen.
Dat denk ik wel, Martijn Broekman op Twitter zal het later wel duiden met GGD testen. Denk dat we aardig ingelopen zijn, de GGD trend gaf 24k voor vandaag, en dan heb je met achterstanden die ingelopen zijn dus een logische 32k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Miki schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:22:
De beste stuurlui staan aan wal combineren met captain hindsight, knap gedaan ;)
Ik riep half december hier al dat deze verzwaring onnodig was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:24:
[...]

Ik riep half december hier al dat deze verzwaring onnodig was. ;)
Hier nog iemand :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ollie corrigeert niet voor de storing en inhaal rapportages. Tenminste 5000 en mogelijk meer liggen iets eerder in de week.

Het weektotaal wordt er misschien niet door veranderd, maar de vorm van de curve wel. Namelijk dat de grote groei eerder in de afgelopen week zat en nu afvlakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Plus 1. Ik riep in november om
verzwaringen en noemde de lockdown in december onnodig.
Pagina: 1 ... 162 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.