Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 160 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.116 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:08
stylezzz schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:36:
[...]

Ohja, de koning! Ik ben benieuwd.... het feestje van onze kroonprinses was ook een dikke vinger. Zal me benieuwen....
Na je post is er een busje van de "extension koningin" gesignaleerd bij Huis ten Bosch, die door een kapster met een mondkapje voor de ogen zullen worden ingebracht voor maximaal effect. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:43

Stoney3K

Flatsehats!

Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:00:
[...]

Horeca sowieso niet, want stel dat het daarna meevalt dan krijgen ze nooit meer 2G erdoorheen.
Als het daarna meevalt dan is 2G nergens meer voor nodig.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:41
t_captain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:23:
Het voortzetten van de lockdown wordt met de dag moeilijker uit te leggen. Ik heb de neiging om altijd terug te gaan naar de basis. Geen hellende vlakken en incrementele besluiten, altijd herinneren hoe we ook weer hier terecht zijn gekomen.

In dit geval kom ik toch weer terug op die prognose van RIVM die op 19-12 door OMT met het kabinet werd gedeeld. Die prognose was de reden waarom de lockdown op 20-12 werd gestart. Deze prognose:

[Afbeelding]

Je ziet twee kenmerken in die prognose. De bedbezetting tussen delta en omicron zou nimmer onder 2000 bedden komen en anno 8-1-2022 zouden we in een sterke stijging zitten.

Allebei deze voorspellingen zijn onjuist gebleken.
Dat zei ik gisteren inderdaad al.

Dit zei Van Dissel:
En u kunt er natuurlijk ook vanuit gaan dat als het beeld, op grond van informatie die we in Nederland gaan verkrijgen, maar ook vanuit het buitenland gunstiger blijkt dan de aannames waarmee we nu hebben gerekend, en we denken dat het meevalt, dan is het duidelijk dat het OMT als eerste ook weer het kabinet zal adviseren om de maatregelen af te bouwen. Daarbij wilde ik het laten, dank u wel.
Nou, kom maar op met dat advies om de maatregelen af te bouwen! d:)b

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
2G met een superbesmettelijk maar relatief niet al te gevaarlijk virus is flauwekul.

Omicron is zo besmettelijk dat isolatie van ongevaccineerden middels 2G amper effect heeft.

En zodanig gedaald in virulentie dat het ook niet meer zo belangrijk is.

Los van de ernstige bezwaren over de moraliteit, het middel is technisch niet passend bij de situatie. Alsof je probeert met een auto van Ameland naar Schiermonnikoog te rijden. Verkeerde tool voor de job.

[ Voor 29% gewijzigd door t_captain op 08-01-2022 22:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:28
t_captain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:23:
[...]

Die 14 dagen vanaf de infectiedatum klopt vrij aardig, maar vanaf de datum van rapportage van de positieve test is het minder dan een week.

Het voortzetten van de lockdown wordt met de dag moeilijker uit te leggen. Ik heb de neiging om altijd terug te gaan naar de basis. Geen hellende vlakken en incrementele besluiten, altijd herinneren hoe we ook weer hier terecht zijn gekomen.

In dit geval kom ik toch weer terug op die prognose van RIVM die op 19-12 door OMT met het kabinet werd gedeeld. Die prognose was de reden waarom de lockdown op 20-12 werd gestart. Deze prognose:

[Afbeelding]

Je ziet twee kenmerken in die prognose. De bedbezetting tussen delta en omicron zou nimmer onder 2000 bedden komen en anno 8-1-2022 zouden we in een sterke stijging zitten. Met een verwachte bezetting van 5000 bedden in plaats van de 1500 die NICE op de site meldt.

Allebei deze voorspellingen zijn onjuist gebleken.

Als je nu een nieuwe prognose maakt, komt deze heel veel lager uit dan de oude. We zijn 500 bedden lager gezakt, de stijging is veel later ingezet en lang niet zo sterk als voorzien.

Dat je op grond van de prognose van toen tot lockdown besloot, betekent nog niet dat je dat met de actuele inzichten dezelfde keuze zou maken.

Als de regering de lockdown dan zonder veel overleg of aarzeling wel zou verlengen, dan bewijzen ze mijn eerdere stelling dat ze het “normaal” zijn gaan vinden om ons land als een planeconomie te leiden.
Die stijging zit er al van voor de kerst in volgens het model. Ik mag toch hopen dat er wel iets versoepelingen komt as vrijdag. Zelfs een blinde ziet dat de modellen er wel heel faliekant naast zaten. Anders ligt er een schone taak aan de 2e kamer om het terug te fluiten. En ik verwacht dan kort geding zoveel om de lockdown aan te vechten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
brothermaynard schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:45:
En ik verwacht dan kort geding zoveel om de lockdown aan te vechten
De rechtbank heeft al meermaals uitspraken gedaan waaruit je kunt afleiden dat het OMT bijna heilig is. Zo lang het kabinet precies doet wat het OMT adviseert heeft ze weinig te vrezen van de rechterlijke macht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29
Waar komt de grote omslag van het beleid eigenlijk uit voort?

In de eerste paar golven zat Nederland in de groep landen met de meest liberale aanpak / strategie, terwijl het beleid sinds dit najaar opeens in de groep landen met het meest conservatieve / voorzichtige beleid valt? Vanwaar de grote omslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:00:
[...]

Horeca sowieso niet, want stel dat het daarna meevalt dan krijgen ze nooit meer 2G erdoorheen.
Wat bedoel je hier mee? Dat 2G een doel an sich is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:55
t_captain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:44:
2G met een superbesmettelijk maar relatief niet al te gevaarlijk virus is flauwekul.

Omicron is zo besmettelijk dat isolatie van ongevacvineerden middels 2G amper effect heeft.

En zodanig gedaald in virulentie dat het ook niet meer zo belangrijk is.
2g was leuk geweest met delta. Maar zelfs in een harde lockdown hebben we ettelijke 10.000'en besmettingen per dag..... dan moet je echt naar chinese praktijken wil je dat nog gaan inperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tirillo
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Tirillo

Joker of Unauwen

t_captain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:38:
[...]

Scholen open op 10-1. PO heeft lage incidentie, VO bovenbouw heeft wel aanzienlijke incidentie.

Eerste effect op ziekenhuisopnames kun je dan verwachten omstreeks 24-1, toenemend in kracht richting 5-2 vanwege de contributie aan de R-waarde.

Dan zit je eigenlijk al op de kerende flank van de omicron-golf. Belangrijker: tegen die periode zijn er al zoveel boosters gezet in de middengeneratie dat de overdracht naar de ouderen nog verder wordt gedempt dan nu reeds het geval is. Eigenlijk verwacht ik geen meetbaar effect op de hoogte van de piek.
Zou met jouw cijfers datzelfde dan ook gelden voor elke afbouw van maatregelen daarna (bijv alles los laten op 14 jan)?

...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis
Thomas schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:49:
Gezien de obsessie van Hugo de Jonge voor het coronatoegangsbewijs en daarmee samenhangend 2G denk ik dat inderdaad ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:51:
[...]

Gezien de obsessie van Hugo de Jonge voor het coronatoegangsbewijs en daarmee samenhangend 2G denk ik dat inderdaad ja.
Hugo is nog 7 dagen minister van VWS. Daarna niet meer.

En stel dat 2G er dan doorheen is zonder dat er een noodzaak voor is, wat dan? Doet Hugo dan thuis een vreugdedansje of wat?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:42
Stoney3K schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:54:
[...]

En stel dat 2G er dan doorheen is zonder dat er een noodzaak voor is, wat dan? Doet Hugo dan thuis een vreugdedansje of wat?
Het haten op Hugo is inmiddels een doel geworden. Men heeft een totale rare obsessie gekregen voor die man.

[ Voor 7% gewijzigd door LZ86 op 08-01-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:55
[...]

Stoppen op je hoogtepunt toch? ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:19
Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:51:
[...]

Wist niet dat de Jonge de baas is in zowat elk Europees land. Of was dit weer een onderbuik die sprak zonder verder te kijken over de landsgrenzen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Tirillo schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:50:
[...]

Zou met jouw cijfers datzelfde dan ook gelden voor elke afbouw van maatregelen daarna (bijv alles los laten op 14 jan)?
Scholen hebben twee epidemologische voordelen boven “alles”:

1. een extra generatietijd (fwiw, 2.2 a 2.5 dagen)
2. het dubbele effect van boosterprikken die tot ongeveer 10-1 in de middengeneratie zijn gezet (dubbel effect: de middengeneratie zit als ontvanger en als zender in de transmissieketen tussen scholieren en kwetsbaren)

Ik denk dat er geen redelijke grond is tot verlening van de lockdown. Ik zou voorstaan om een voorzichtige stap te zetten en terug te keren naar de regels tot 19-12 (avondsluiting 17:00).

Als 1 week later de prognose voor de piek nog wat kan worden aangesecherpt (de onzekerheden moeten in die week flink afnemen), dan kunnen we terug naar de avondsluiting om 20:00

Als we weer 1 week later volgens het boekje lopen, alles open.

[ Voor 7% gewijzigd door t_captain op 08-01-2022 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:59:
[...]

En met 'alles open' bedoel je echt alles zonder beperkingen, dus ook geen 1,5 meters of toegangsbewijzen? Kroegen weer stampvol tot 04:00?

Mag de Raad van Elf straks een spoedberaad gaan houden op 19 februari. :9B

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 08-01-2022 23:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennis
Ik ben ook van harte benieuwd hoe Kuipers hierin staat, maar gelet op het feit dat Paternotte ook fervent voorstander is van 2G denk ik niet dat hij een andere koers gaat varen. Bovendien is het vrij aannemelijk dat Paternotte fractievoorzitter wordt gelet op hij de hoogste op de lijst voor de verkiezingen was die nu geen minister/stas wordt.
Goede vraag. Kijk, ik denk dat ik mijn standpunt hierin al vaker hier verkondigd heb. Ik ben tegen een (algemene) vaccinatieplicht. Maar als de overheid vindt dat dat desondanks tóch nodig is, dan vind ik dat ze daar open en eerlijk voor uit moeten komen en dat gewoon wettelijk in moeten voeren. En niet allerlei maatregelen bedenken die de facto op hetzelfde neerkomen.

Het ctb vind ik een heel lelijk ding, omdat ik mij enorm veel zorgen maak dat die ten eerste nooit meer weggaat en uitgebreid gaat worden met heel veel andere dingen. En het artikel in Follow the Money (welke ik hier al vaker heb gelinkt) met daarin de reactie van de woordvoerder van de Europese Unie die dit al eigenlijk min of meer bevestigt doet het ergste vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
giantgiantus schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:58:
Wist niet dat de Jonge de baas is in zowat elk Europees land. Of was dit weer een onderbuik die sprak zonder verder te kijken over de landsgrenzen?
Wat bedoel je daar dan mee? Dat het in andere landen door andere politici van die betreffende landen is ingevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:42
t_captain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:59:
[...]

Scholen hebben twee epidemologische voordelen boven “alles”:

1. een extra generatietijd (fwiw, 2.2 a 2# dagen)
2. het dubbele effect van boosterprikken die tot ongeveer 10-1 in de middengeneratie zijn gezet (dubbel effect: de middengeneratie zit als ontvanger en als zender in de transmissieketen tussen scholieren en kwetsbaren)

Ik denk dat er geen redelijke grond is tot verlening van de lockdown. Ik zou voorstaan om een voorzichtige stap te zetten en terug te keren naar de regels tot 19-12 (avondsluiting 17:00).

Als 1 week later de prognose voor de piek nog wat kan worden aangesecherpt (de onzekerheden moeten in die week flink afnemen), dan kunnen we terug naar de avondsluiting om 20:00

Is er ook een prognose van de vertaling van het aantal besmettingen dat zich vertaald naar ziekenhuisopnamen? Dat lijkt mij toch een belangrijkere parameter?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Thomas schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:49:
Het kabinet krijgt soms oogkleppen op. Ze bijten zich vast in een maatregel die ze als dé oplossing zien en houden dit langdurig vol. Het is niet bewust een doel op zich, maar naar verloop van tijd wil men die maatregel hebben om het eigen gelijk te halen. Het is 'escalation of commitment'

De avondklok was net zo'n verhaal, het kabinet was helemaal overtuigd van de werking, die fenomenaal was volgens hunzelf. Het resultaat mag bekend zijn, pas na drie maanden stonden ze dusdanig in hun hemd met die verlengingen dat de avondklok ingetrokken kon worden.

De coronapas heeft tot op heden vooral bewezen niet te hebben gewerkt, maar er zal en moet méér coronapas komen en dan zal je zien, het werkt. Dankzij die oogkleppen hebben we onze hele voorsprong weg staan gooien afgelopen najaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:28
Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:46:
[...]

De rechtbank heeft al meermaals uitspraken gedaan waaruit je kunt afleiden dat het OMT bijna heilig is. Zo lang het kabinet precies doet wat het OMT adviseert heeft ze weinig te vrezen van de rechterlijke macht.
Een nieuwe poging na vrijdag (mits er niets veranderd) acht ik anders best kansrijk, met alle lichte beperkingen in het buitenland. Je moet het dan wel goed aanvliegen en een goede advocaat hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:34

Vuvuzela

My spire is forming

brothermaynard schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:11:
[...]

Een nieuwe poging na vrijdag (mits er niets veranderd) acht ik anders best kansrijk, met alle lichte beperkingen in het buitenland. Je moet het dan wel goed aanvliegen en een goede advocaat hebben
Ze hebben wel het argument dat landen om ons heen de zorg beter voor elkaar hebben. Die code zwart bangmakerij blijft makkelijk bruikbaar.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
brothermaynard schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:11:
Dit opiniestuk van Folkert Jensma legt het probleem wel aardig uit. De rechtbanken branden liever hun handen niet aan deze problematiek kort samengevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:22
LZ86 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:56:
[...]

Het haten op Hugo is inmiddels een doel geworden. Men heeft een totale rare obsessie gekregen voor die man.
Op zich heb je gelijk. Aan de andere kant. De Jonge heeft ook genoeg munitie geleverd door geen lange termijn plannen te presenteren, wanneer er roadmaps waren gingen deze vrij snel overboord, op tijd vaccineren, op tijd boosters regelen, tot twee keer aan toen tegen code zwart aan schuren wat volledig te voorkomen was, anticiperen waar mogelijk en meer. Dus tja…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Stoney3K schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:00:
[...]

En met 'alles open' bedoel je echt alles zonder beperkingen, dus ook geen 1,5 meters of toegangsbewijzen? Kroegen weer stampvol tot 04:00?

Mag de Raad van Elf straks een spoedberaad gaan houden op 19 februari. :9B
Da’s wel een goede. “alles open” is natuurlijk niet bedoeld als “doe maar weer zo’n dansen met Janssen”.

Als iedereen zijn hoofd er een beetje bij houdt dan hoeven we niet te leven onder strikte beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:26:
[...]

Da’s wel een goede. “alles open” is natuurlijk niet bedoeld als “doe maar weer zo’n dansen met Janssen”.
Wanneer dat moment komt is natuurlijk wel een kwestie van tijd. Als het mee zit wordt dat 1 maart (de carnaval laat ik nu maar even voor wat het is) maar als het tegen zit kan dat eerder iets van 1 mei worden.

Maar dat ik met het carnavalsweekend een bioscoopje kan pakken heb ik eigenlijk weinig twijfels over. Mijn concertagenda begint halverwege maart, dus dan mag er wel een hoop weer open zijn wat mij betreft ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 08-01-2022 23:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
stylezzz schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:49:
[...]

2g was leuk geweest met delta. Maar zelfs in een harde lockdown hebben we ettelijke 10.000'en besmettingen per dag..... dan moet je echt naar chinese praktijken wil je dat nog gaan inperken.
Om een effectieve isolatie van ongevaccineerden te doen met omicron, zou je ze uit hun gewone woonomgeving moeten weghalen en verplaatsen naar eigen steden.

2G binnen een redelijk bereik van maatregelen gaat gewoon niet werken.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:42
Robkazoe schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:26:
[...]
Op zich heb je gelijk. Aan de andere kant. De Jonge heeft ook genoeg munitie geleverd door geen lange termijn plannen te presenteren, wanneer er roadmaps waren gingen deze vrij snel overboord, op tijd vaccineren, op tijd boosters regelen, tot twee keer aan toen tegen code zwart aan schuren wat volledig te voorkomen was, anticiperen waar mogelijk en meer. Dus tja…
Men kan wel constant Hugo de schuld geven, terwijl een aanzienlijk deel van de bevolking zich aan geen enkele basisregel wenste te houden en we al een tijdlang om de een of andere vage reden de ongevaccineerden, dé reden van de gigantische ziekenhuisbezetting in de Deltagolf, de hand boven het hoofd houden.

Daar kan Hugo weinig aan doen. Natuurlijk was de communicatie vaak ook waardeloos, en is er in september te snel versoepeld, maar de rest is echt niet allemaal op het conto van onze Hugo te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 22:08
t_captain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:26:
Als iedereen zijn hoofd er een beetje bij houdt dan hoeven we niet te leven onder strikte beperkingen.
Kun je een periode noemen waarin dat helemaal gelukt is ?
nouja bijna dan ?
een beetje ?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• t_captain
Het grootste probleem van de delta golf in de ziekenhuizen ligt niet in september maar in oktober/1e helft november.

Dat je in het najaar een golf krijgt, that’s life. Daarvoor hoef je niet maandenlang van alles op slot te houden.

Maar toen de golf opkwam, was er een enorme onwil in de politiek om in te grijpen. Men “had van corona gewonnen” met de vaccinaties en dat beeld mocht niet ter discussie gesteld worden. Ook niet toen het uit de hand begon te lopen.

Een ingreep omstreeks 15-11 had een enorme impact kunnen hebben op de zorgpiek in december, maar die boot werd opzettelijk gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:24

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

codex schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:01:
[...]

Beetje wassen neus in de winter, maar ik denk dat je goed zit.
Nou ja, kun je in elk geval door de weeks weer 's avonds trainen. Ik moet het momenteel hebben van een vrij uurtje op zondagmiddag, waar ik eerder 2x per week wel ging 's avonds.

Tijdelijk maar weer vervangen door hardlopen, maar daar vind ik echt weinig aan eigenlijk.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
gekkie schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:44:
[...]

Kun je een periode noemen waarin dat helemaal gelukt is ?
nouja bijna dan ?
een beetje ?
Je hebt gelijk. Op zo’n moment besef ok me dat ik eigenlijk een groter probleem heb met sommige landgenoten dan met de volksvertegenwoordigers.

vi måste vara lite mer som sverige :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:54
[...]

Ze weten volgende week in het topic over de woningmarkt niet wat ze overkomt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

t_captain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:51:
[...]

Je hebt gelijk. Op zo’n moment besef ok me dat ik eigenlijk een groter probleem heb met sommige landgenoten dan met de volksvertegenwoordigers.

Daar kan ik me helemaal in vinden. We hebben nu al een aantal keer ceel te snel versoepelt en de besmettingen/opnames zijn daardoor behoorlijk uit de hand gelopen.

Laten we niet nogmaals een "Dansen met Jansen" situatie creëren want daar ondervindt bijna iedereen de nadelen van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Indoubt schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:54:
[...]
Laten we niet nogmaals een "Dansen met Jansen" situatie creëren want daar ondervindt bijna iedereen de nadelen van.
We moeten inderdaad wel in stappen versoepelen. Maar er zal toch een moment moeten komen waarin we echt zeggen dat het doek is gevallen voor COVID, en iedereen weer uitgebreid tot 4 uur 's morgens in de kroeg kan gaan staan sjansen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:04
LZ86 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:40:
[...]

Men kan wel constant Hugo de schuld geven, terwijl een aanzienlijk deel van de bevolking zich aan geen enkele basisregel wenste te houden en we al een tijdlang om de een of andere vage reden de ongevaccineerden, dé reden van de gigantische ziekenhuisbezetting in de Deltagolf, de hand boven het hoofd houden.

Daar kan Hugo weinig aan doen. Natuurlijk was de communicatie vaak ook waardeloos, en is er in september te snel versoepeld, maar de rest is echt niet allemaal op het conto van onze Hugo te gooien
De reden dat Hugo het vaak op zijn conto krijgt, is omdat Hugo vaak 180 graden draait. Punt.

De reden van de gigantische ziekenhuisbezetting is ten eerste het tekort aan IC-bedden en bijbehorend personeel.

Ten tweede omdat een deel van de groep kwetsbaren zich niet laat/liet vaccineren. Personen op leeftijd, en of met overgewicht en of met onderliggende kwalen.

Een groot deel van de niet-gevaccineerden, bevindt zich niet in deze kwetsbare groep.

Het blijft voor mij een mysterie, waarom er mensen zijn die eisen dat iedereen zich laat vaccineren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dennis
Fornoo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:01:
Het blijft voor mij een mysterie, waarom er mensen zijn die eisen dat iedereen zich laat vaccineren.
Voor mij ook, immers is het (nu nog in ieder geval) een grondwettelijk recht dat ik zelf bepaal of ik dat wel of niet doe.

Maar waarschijnlijk komen er nu 101 reacties dat het dan ook mijn eigen schuld is dat ik straks met het ctb overal wordt buitengesloten, immers het is heel normaal dat als je van je grondwettelijke rechten gebruik maakt je niet meer naar de kapper en een restaurant mag :+.

Laat de politiek maar boter bij de vis doen. Moeten we ons vaccineren? Dan graag een wettelijke vaccinatieplicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Requiem19 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:49:
Waar komt de grote omslag van het beleid eigenlijk uit voort?

In de eerste paar golven zat Nederland in de groep landen met de meest liberale aanpak / strategie, terwijl het beleid sinds dit najaar opeens in de groep landen met het meest conservatieve / voorzichtige beleid valt? Vanwaar de grote omslag?
Dat is simpel, ze konden niet anders. De zorg zat op randje code zwart, als Omicron ook maar iets slechter had uitgepakt, was code zwart realiteit geworden. Dat hebben ze met deze maatregelen geprobeerd te voorkomen. Tot nu toe valt Omicron mee en dus lijken de maatregelen overdreven. Andere landen hadden meer ruimte in de zorg, dus konden soepeler zijn. Dat hadden wij op zeker ook gedaan als we meer ruimte hadden gehad.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Dennis schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:09:
[...]

Maar waarschijnlijk komen er nu 101 reacties dat het dan ook mijn eigen schuld is dat ik straks met het ctb overal wordt buitengesloten, immers het is heel normaal dat als je van je grondwettelijke rechten gebruik maakt je niet meer naar de kapper en een restaurant mag :+.
Veel mensen vinden dit inmiddels erg normaal, ja. Maar ik weet niet of ze dat vinden omdat ze denken dat ongevaccineerden écht het probleem zijn, of dat ze gewoon hopen dat de politiek dan goedgezind is en alles open gooit :)

Heb het argument vaak gehoord hoor: "Ja, met 2G kan alles weer open!". Ehhh... ja. En zonder 2G niet? Iedereen hoopt maar de politici te paaien door voorover te buigen en mee te gaan met hun grillen. Hopende dat hun winkel dan eindelijk open mag.

Of het nut heeft in de virusbestrijding? Ach... zolang alles maar weer open mag. We moeten echt heel voorzichtig zijn met zulke verregaande maatregelen.

Het is zoals je zegt: als je mensen de keuze geeft om zich al dan niet te laten vaccineren, moet je ze ook niet opeens gaan buitensluiten van alledaagse activiteiten als horeca- of kapperbezoek. Waar hebben we het in Godsnaam over. Dat zijn normale dingen om te doen. Voor iedereen. Ongeacht vaccinatiestatus.

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Ondertussen in Londen is Omicron al op zijn retour...

Vooral het verloop van IC bedden is toch wel opvallend en stemt zeer hoopvol voor Nederland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcYfEdj_MZn9aU-OqS_R7miU8qg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/djd270yQfZg1og7iJeA5e1Oq.png?f=user_large

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Wok

Dakloos...

t_captain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:51:
[...]

Mooie uitspraak, maar ook daar heeft onze overheid een groot aandeel in. In Zweden is de overheid daadwerkelijk nog een volksvertegenwoordiging: een overheid die ten dienste staat van het volk. Een betrouwbare overheid die daadwerkelijk zorgt dat het (meerendeel van het) volk een goed leven kan leiden, kan op veel meer medewerking van het volk rekenen.

Juist dát is het probleem met NL: de overheid is notoir onbetrouwbaar en staat compleet los van de maatschappij. De rijken worden rijker (omdat ze de middelen hebben om de overheid te omzeilen) en juist de bevolking die zou moeten kunnen rekenen op overheidssteun, laat men keihard in de kou staan (toeslagenaffaire, to name one of many). Een Waldorf&Statler shithow die keer op keer veel te stellige uitspraken doet en dan enkele weken later zijn keutel weer intrekt of zelfs 180 graden draait én dan ook steeds blijft vingerwijzen naar (delen van) de bevolking, versterkt dat alleen maar. Nogal wiedes dat men dan de kont tegen de krib gooit.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 21:16

Sorcerer8472

Mens sana?

Fornoo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:01:
[...]

Een groot deel van de niet-gevaccineerden, bevindt zich niet in deze kwetsbare groep.
Helaas ook te veel wel blijkbaar (zie ziekenhuizen).
Ik denk dat er veel meer steun zou zijn voor een vaccinatieplicht voor 50+'ers en wellicht andere risicogroepen. Zie Italië (50+) en Griekenland (60+).

Als je kijkt naar "de wetenschap volgen" dan is het in dat kader ook logisch. De wetenschap (of eigenlijk de statistiek) zegt dat deze groepen veel meer kans hebben om in het ziekenhuis te komen. Dus dat is logisch.

Beter nog: als deze mensen zich gewoon hadden laten vaccineren (alle kwetsbare groepen dus) dan zaten we nu waarschijnlijk geen kinderen te vaccineren.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 21:16

Sorcerer8472

Mens sana?

@Wok: ook een groot probleem is hoe de Tweede Kamer nu vaak wordt buitengesloten. Dit is niet zoals ons Parlementaire stelsel werkte. Men komt ermee weg omdat men (Kabinet) eigenlijk zonder eer handelt, anders dan wat gebruikelijk was.

Daardoor is het in feite ook echt een stukje minder democratisch dan het vroeger was nu. Door dit te herstellen kan wellicht een stukje vertrouwen in de politiek worden hersteld. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe dat vanaf 10 januari gaat. Ik heb het gevoel dat D66 nu een dikke vinger in de pap heeft, laten we hopen dat dat klopt en dat Rutte eigenlijk nu vooral de rest moet volgen. Anders voorspel ik ook dat deze regering heel snel strandt.

Sowieso één mixup van Rutte en hij heeft een motie van wantrouwen aan zijn broek die hij deze keer 100% zeker niet overleeft.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Sorcerer8472 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:25:
@Wok: ook een groot probleem is hoe de Tweede Kamer nu vaak wordt buitengesloten. Dit is niet zoals ons Parlementaire stelsel werkte. Men komt ermee weg omdat men (Kabinet) eigenlijk zonder eer handelt, anders dan wat gebruikelijk was.

Daardoor is het in feite ook echt een stukje minder democratisch dan het vroeger was nu. Door dit te herstellen kan wellicht een stukje vertrouwen in de politiek worden hersteld. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe dat vanaf 10 januari gaat. Ik heb het gevoel dat D66 nu een dikke vinger in de pap heeft, laten we hopen dat dat klopt en dat Rutte eigenlijk nu vooral de rest moet volgen. Anders voorspel ik ook dat deze regering heel snel strandt.

Sowieso één mixup van Rutte en hij heeft een motie van wantrouwen aan zijn broek die hij deze keer 100% zeker niet overleeft.
Ik hoop het maar ik zie D66 steeds meer als een VVD light, zelfde netwerken inmiddels etc.

Is meer iets voor het Nederlandse Politiek topic.

En iets om over na te denken als we uit deze corona shit zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis
Sorcerer8472 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:22:
Ik denk dat er veel meer steun zou zijn voor een vaccinatieplicht voor 50+'ers en wellicht andere risicogroepen. Zie Italië (50+) en Griekenland (60+).
Nou inderdaad, zélfs ik als notoire anti (:P) kan me daar nog wel enigszins in vinden. Dan is het tenminste duidelijk. Maar dan moet er (wat mij betreft) tegelijkertijd ook wel een langetermijnperspectief zijn. Dat is er nu nog steeds niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Wok

Dakloos...

Sorcerer8472 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:25:

Ook dat inderdaad... Ik mag de Godwin niet maken, maar de Twm heeft heel veel weg van de Machtigingswet uit 1933, waarin de Rijksdag zichzelf de facto uitschakelde ("zum Schutz von Volk und Staat"). Dat is ook gebeurd met de Twm: de Eerste Kamer kan het kabinet vrijwel niet meer terugfluiten inzake coronamaatregelen. Persoonlijk vind ik het juist heel eng dat D66 een nog grotere vinger in de pap heeft gekregen, want de D in hun naam voorstaan ze allang niet meer, maar nu ga ik echt offtopic...

Die hele Twm moet naar de prullenbak in plaats van in de Wpg, zodra 'we' COVID-19 endemisch hebben verklaard. Deze toolbox mag nooit of te nimmer permanent ter beschikking komen van enige machthebber ooit.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:38
Sorcerer8472 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:22:
[...]

Helaas ook te veel wel blijkbaar (zie ziekenhuizen).

[...]

Als je kijkt naar "de wetenschap volgen" dan is het in dat kader ook logisch. De wetenschap (of eigenlijk de statistiek) zegt dat deze groepen veel meer kans hebben om in het ziekenhuis te komen. Dus dat is logisch.

Beter nog: als deze mensen zich gewoon hadden laten vaccineren (alle kwetsbare groepen dus) dan zaten we nu waarschijnlijk geen kinderen te vaccineren.
Met de kwetsbaren vaccineren los je nog maar de helft van het probleem op. De andere helft van de IC ligt vol met gevaccineerden die een slecht immuunsysteem hadden. Die groep kun je eigenlijk alleen beschermen door te voorkomen dat ze besmet raken.

Maar aangezien de vaccinatie niet heel veel lijkt te doen tegen omicron is een 2G beleid wel weer achterhaald. Het enige nut is om ongevaccineerden zoveel mogelijk te pesten zodat ze overstag gaan. Macron is daar bijvoorbeeld heel open over.
Dat gaat qua overheidsdwang minder ver dan wat Italië en Griekenland doen. Het blijft vrijwillig. En je discrimineert niet op leeftijd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Dennis schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:33:
[...]

Nou inderdaad, zélfs ik als notoire anti (:P) kan me daar nog wel enigszins in vinden. Dan is het tenminste duidelijk. Maar dan moet er (wat mij betreft) tegelijkertijd ook wel een langetermijnperspectief zijn. Dat is er nu nog steeds niet.
Dus je "oh zo belangrijke grondrecht" zou alleen voor bepaalde groepen moeten gelden? (Waar jij waarschijnlijk in valt)?

Volgens mij is het idee van een grondwet dat iedereen daaronder valt, niet alleen de groepen waar jij van vindt dat ze het recht erop hebben.

Of iedereen een vaccinatie plicht of niemand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
Fly-guy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:02:
Dus je "oh zo belangrijke grondrecht" zou alleen voor bepaalde groepen moeten gelden? (Waar jij waarschijnlijk in valt)?

Volgens mij is het idee van een grondwet dat iedereen daaronder valt, niet alleen de groepen waar jij van vindt dat ze het recht erop hebben.

Dit is natuurlijk ook een prima argument en snap je punt volledig.

Maar je kunt ook zeggen dat we het grondrecht zo min mogelijk beperken en dan alleen voor die gevallen waar het noodzakelijk is.

Je zegt "waar jij van vindt dat ze het recht op hebben" maar het gaat om groepen waarvan is vastgesteld dat daar de grootste winst valt te behalen omdat ze nou eenmaal vaker in het ziekenhuis komen dan jongeren.

Dit allemaal is een rechtsfilosofische discussie die gevoerd moet worden. Maar in jouw geval moeten we ook misschien kinderen van 6 jaar verplicht vaccineren terwijl daar amper winst zit in termen van ziekenhuisopnames.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dennis schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:17:
[...]

Maar je kunt ook zeggen dat we het grondrecht zo min mogelijk beperken en dan alleen voor die gevallen waar het noodzakelijk is.

Je zegt "waar jij van vindt dat ze het recht op hebben" maar het gaat om groepen waarvan is vastgesteld dat daar de grootste winst valt te behalen omdat ze nou eenmaal vaker in het ziekenhuis komen dan jongeren.
Je weet pas achteraf of het noodzakelijk was, de ziekenhuizen liggen vol met mensen die oprecht meenden geen risico te vormen. En waar geen indicatie was dat ze dat vaccin nodig hadden, ze hadden simpelweg pech of er is een factor die we niet kennen.

Zodra je 'de risicogroep' dwingt te vaccineren zal de ziekenhuisbezetting dalen maar nog steeds disproportioneel veel ongevaccineerden hebben die net buiten de bekende risicogroep vallen. Dus breidt je de risicogroep uit met de nieuwe bekende gevallen. En dan schuift het weer een beetje op.

Dan kan je net zo goed meteen iedereen verplichten te vaccineren, dus ook jij.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 10:24
Fly-guy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:02:
[...]

Dennis is ook geen voorstander blijkt uit zijn reactie. Hij kan zich er alleen 'in vinden'.

Ik kan me er ook in vinden, ik denk alleen dat dwang straks niet meer nodig is. Iedereen kan straks prima zelf zijn keuze maken als de ziekte endemisch wordt, zonder de zorg teveel te belasten.

Zelf zou ik het verstandig vinden als je 60+ bent gewoon die prik te halen jaarlijks of desnoods halfjaarlijks. Al is dat maar voor je eigen gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
[...]

Dit allemaal is een rechtsfilosofische discussie die gevoerd moet worden. Maar in jouw geval moeten we ook misschien kinderen van 6 jaar verplicht vaccineren terwijl daar amper winst zit in termen van ziekenhuisopnames.
Maar dan is het geen grondrecht meer, als je bepaalde groepen uitsluit van dat recht, ongeacht of ze zelf of de grote groep er voordeel van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Fly-guy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:36:
Maar dan is het geen grondrecht meer, als je bepaalde groepen uitsluit van dat recht, ongeacht of ze zelf of de grote groep er voordeel van heeft.
Vind er wel wat voor te zeggen, maar je kunt ook stellen dat iets een grondrecht is als het in de grondwet staat :P.

Hier is al vaker gezegd dat onze grondwet niet absoluut is en dus middels een aparte wet een uitzondering gemaakt kan worden op zo'n grondrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
IJzerlijm schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:28:
Je weet pas achteraf of het noodzakelijk was, de ziekenhuizen liggen vol met mensen die oprecht meenden geen risico te vormen. En waar geen indicatie was dat ze dat vaccin nodig hadden, ze hadden simpelweg pech of er is een factor die we niet kennen.
Volgens mij zei ik ook niet dat je met een vaccinatie vanaf een bepaalde leeftijdsgroep niemand meer in het ziekenhuis krijgt, maar ik durf wel te beweren dat het aantal opnames zodanig zal afnemen dat de directe druk op de zorg afneemt.
Zodra je 'de risicogroep' dwingt te vaccineren zal de ziekenhuisbezetting dalen maar nog steeds disproportioneel veel ongevaccineerden hebben die net buiten de bekende risicogroep vallen. Dus breidt je de risicogroep uit met de nieuwe bekende gevallen. En dan schuift het weer een beetje op.

Dan kan je net zo goed meteen iedereen verplichten te vaccineren, dus ook jij.
Je moet dus ook helder voor ogen hebben wat je doel is. Als je helemaal niemand in de ziekenhuizen wil (voor zover dat kan) moet je andere maatregelen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Dennis schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:39:
[...]

Vind er wel wat voor te zeggen, maar je kunt ook stellen dat iets een grondrecht is als het in de grondwet staat :P.

Hier is al vaker gezegd dat onze grondwet niet absoluut is en dus middels een aparte wet een uitzondering gemaakt kan worden op zo'n grondrecht.
Weet niet of een uitzondering op zich mogelijk is, maar wel dat het uit de grondwet gehaald wordt. Zoals je al zegt de grondwet is geen in steen gegoten iets.

Maar een grondwet, al dan niet tijdelijk, alleen laten gelden voor bepaalde mensen is natuurlijk absurd en een contradictio in terminis. Dat haalt het hele idee van een grondwet onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
[b]Fly-guy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:45:[/bgrondwet isiet of een uitzondering op zich mogelijk is, maar wel dat het uit de grondwet gehaald wordt. Zoals je al zegt de grondwet is geen in steen gegoten iets.
Dat wil je juist niet, want je wil (misschien) in dit geval alleen heel specifiek, eenmalig, een uitzondering maken op één bepaald artikel. Bovendien kun je de grondwet niet zo snel wijzigen, dat duurt minstens vier jaar.
Maar een grondwet, al dan niet tijdelijk, alleen laten gelden voor bepaalde mensen is natuurlijk absurd en een contradictio in terminis. Dat haalt het hele idee van een grondwet onderuit.
De grondwet is natuurlijk nog wel iets meer dan alleen het recht op lichamelijke integriteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 20:25
Wok schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:22:
[...]

Mooie uitspraak, maar ook daar heeft onze overheid een groot aandeel in. In Zweden is de overheid daadwerkelijk nog een volksvertegenwoordiging: een overheid die ten dienste staat van het volk.
offtopic:
Hahaha echt niet, alleen als je in Stockholm woont misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dennis schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:44:
[...]

Volgens mij zei ik ook niet dat je met een vaccinatie vanaf een bepaalde leeftijdsgroep niemand meer in het ziekenhuis krijgt, maar ik durf wel te beweren dat het aantal opnames zodanig zal afnemen dat de directe druk op de zorg afneemt.
Iedere vaccinatie reduceert de directe druk op de zorg, ook een van jou.

(edit: uitgezonderd degenen die om medische redenen geen vaccinatie kunnen nemen)

[ Voor 8% gewijzigd door IJzerlijm op 09-01-2022 09:44 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:42
RocketKoen schreef op zondag 9 januari 2022 @ 01:02:
[...]

Met de kwetsbaren vaccineren los je nog maar de helft van het probleem op. De andere helft van de IC ligt vol met gevaccineerden die een slecht immuunsysteem hadden. Die groep kun je eigenlijk alleen beschermen door te voorkomen dat ze besmet raken.

Maar aangezien de vaccinatie niet heel veel lijkt te doen tegen omicron is een 2G beleid wel weer achterhaald. Het enige nut is om ongevaccineerden zoveel mogelijk te pesten zodat ze overstag gaan. Macron is daar bijvoorbeeld heel open over.
Dat gaat qua overheidsdwang minder ver dan wat Italië en Griekenland doen. Het blijft vrijwillig. En je discrimineert niet op leeftijd.
Behalve dan als je geboosterd bent, dan lijkt de bescherming wel navenant. Ik voorspel dat de discussie over 2G dan ook zal verschuiven naar 2G+, zoals ik Duitsland.

(2G+: gevaccineerd/genezen + getest óf geboosterd)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 15:10
[...]

Hugo is vanaf maandag daar geen minister meer. Kuipers wordt maandag net als de rest beëdigd en is dan minister op VWS. Dus ook de persconferentie eind komende week is zonder Hugo.

Ik denk zelf dat de lockdown ongewijzigd nog 3-4 weken wordt verlengd. De vorige keer was de maatregel ook meteen voor 3 weken. En als argument zullen ze dan de onzekerheid noemen i.c.m. de scholen. Want dat kan weer extra besmettingen opleveren zullen ze zeggen. De vorige keren was de regering ook ultra-voorzichtig met versoepelen. Je mag blij zijn als de horeca eind maart weer open is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Ik ben bang dat je gelijk hebt, de regering kennende. De Belgische winkels en horeca zitten in gouden tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Gewoon voor hun gezondheid hoor

https://nos.nl/artikel/24...is-niet-altijd-onschuldig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 07:45
Vond het een beetje zwakke rapportage. Wanneer je de ene kant van de medaille noemt, moet je ook de andere kant van de medaille benoemen (ook als die er niet is!). Als burger word ik dan een beetje argwanend, want een keuze blijft een keuze; in dit geval; een overweging van risico's.

Ik heb redelijk wat vrienden en kennissen die arts zijn en ook kinderen op de basisschool hebben zitten. Zodra zij hun kinderen gaan/laten inenten, dan gaan mijn kinderen ook richting de GGD.

Tot nu toe zie en hoor ik erg weinig intentie om te gaan bewegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
Fly-guy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:36:
[...]
Stel u voor dat de overheid binnen een paar maanden zegt: ok, iedereen heeft de kans gehad om met weinig moeite een door de samenleving betaald vaccin te krijgen, vanaf nu zitten we in de endemische fase en kost een vaccin pakweg 50€.

Krijgen we net evenveel gezeik, waarschijnlijk grotendeels van dezelfde mensen, dat ze in hun grondrechten geschaad worden.

Eigenlijk is een debat over al dan niet vaccineren het meest elitaire en luxe tijdsverdrijf dat we als samenleving ooit gedaan hebben. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen debat mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Risico blijft er altijd. Er komen jaarlijks ook kinderen om in het verkeer. Dat is ook geen reden kinderen altijd thuis te laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Dennis schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:07:
[...]

Risico blijft er altijd. Er komen jaarlijks ook kinderen om in het verkeer. Dat is ook geen reden kinderen altijd thuis te laten.
Maar wel om kinderzitjes te introduceren.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
42erik schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:53:
Gewoon voor hun gezondheid hoor
Heb daar toch mijn twijfels bij.

Als er ook maar één 7 jarige op de IC was gekomen zou dat in alle kranten hebben gestaan, bij mijn jongste laat ik deze prik voorlopig voor wat het is. Zie het voordeel er (nog) niet van in.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 22:04

St@m

@ Your Service

Wozmro schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:07:
[...]

Stel u voor dat de overheid binnen een paar maanden zegt: ok, iedereen heeft de kans gehad om met weinig moeite een door de samenleving betaald vaccin te krijgen, vanaf nu zitten we in de endemische fase en kost een vaccin pakweg 50€.

Krijgen we net evenveel gezeik, waarschijnlijk grotendeels van dezelfde mensen, dat ze in hun grondrechten geschaad worden.

Eigenlijk is een debat over al dan niet vaccineren het meest elitaire en luxe tijdsverdrijf dat we als samenleving ooit gedaan hebben. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen debat mag zijn.
Ah, dus jij gaat er vanuit dat de coronapas voor altijd blijft.. ik overigens ook hoor
Maar inderdaad, nu is het nog gratis, maar de Pfizers van deze wereld moeten toch ergens van betaald worden, en wat is nou een beter verdienmodel dan vaccins verplicht maken die inkoop een tientje kosten en verkoop 50 euro (voorbeeld, geen idee van de inkoopprijs). Ka-ching. Begrotingstekort zo opgelost. 4x per jaar een verplichte prik, anders mag je niet meedoen aan het openbare leven.

Kinderen er ook nog even bij, die hoeven maar 2x per jaar en je krijgt korting. Kost het maar 25 euro per prik.

'T is voor je gezondheid mensen!!

[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 09-01-2022 10:18 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:56
St@m schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:14:
[...]

Ah, dus jij gaat er vanuit dat de coronapas voor altijd blijft.. ik overigens ook hoor
Maar inderdaad, nu is het nog gratis, maar de Pfizers van deze wereld moeten toch ergens van betaald worden, en wat is nou een beter verdienmodel dan vaccins verplicht maken die inkoop een tientje kosten en verkoop 50 euro (voorbeeld, geen idee van dr inkoopprijs). Ka-ching. Begrotingstekort zo opgelost. 4x per jaar een verplichte prik, anders mag je niet meedoen aan de samenleving.

Kinderen er ook nog even bij, die hoeven maar 2x per jaar en je krijgt korting. Kost het maar 25 euro per prik.
Ja zeker, wat een goudmijn zeg! Dat levert 40 euro per Nederlander op, halfjaarlijkse prik dus in totaal zo'n 1.3 miljard.

Ga jij nu onze begroting even opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Emgeebee schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:19:
[...]

Ja zeker, wat een goudmijn zeg! Dat levert 40 euro per Nederlander op, halfjaarlijkse prik dus in totaal zo'n 1.3 miljard.

Ga jij nu onze begroting even opzoeken.
4x per jaar zei ik toch? Een slordige 3 miljard gratis per jaar... nah, daar doen we het niet voor. :D

Ik ga het verder ook niet narekenen, als je me wilt pakken op exacte cijfertjes heb je het punt gemist. Dus nog maar eens in Jip en Janneke: geld is een grote drijfveer om zaken te verplichten of om achter de ellebogen te gaan werken.

En als je dat niet gelooft.. tja.. ik kan alleen maar wijzen naar de recente politieke schandalen, bijna alles gaat om geld.

[ Voor 32% gewijzigd door St@m op 09-01-2022 10:23 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:40
hoevenpe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:12:
[...]

Als er ook maar één 7 jarige op de IC was gekomen zou dat in alle kranten hebben gestaan, bij mijn jongste laat ik deze prik voorlopig voor wat het is. Zie het voordeel er (nog) niet van in.
Voor kranten zijn dit soort NICE rapportages iets te lang om door te lezen. 4 gevallen in de leeftijdsgroep 0 - 17 t/m rapportagedatum 21 december. https://www.stichting-nice.nl/COVID_rapport.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door henkzelf op 09-01-2022 10:48 ]

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:03:
[...]

Twee personen op minimaal anderhalve meter afstand. Effectief dus alleen enkelspel tennis :P.
En roeien :9
Als afstand houden bij een bepaalde sport niet mogelijk is (bijvoorbeeld bij roeien), hoeft deze tijdens de sportactiviteit niet aangehouden te worden.
https://www.rijksoverheid...ur-uitgaan-en-sport/sport

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

henkzelf schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:23:
[...]

Voor kranten zijn dit soort NICE rapportages iets te lang om door te lezen. 4 gevallen in de leeftijdsgroep 0 - 17 t/m rapportagedatum 21 december.
Ja, ik voel direct de urgentie om mijn kinderen onder de 10 te laten vaccineren. 4 hele gevallen (waarvan sowieso 1 van 16, die kwam uitgebreid in het nieuws).

Edit: oh, ik denk dat je bedoelt dat er 4 op de ic lagen op 21-12. Zal vast niet de omicron variant zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door St@m op 09-01-2022 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19

Onbekend

...

[...]

Ik denk dan eerder nauwelijks iemand meer een prik gaat halen, tenzij ze op vakantie gaan.
Als de overheid graag wil dat mensen een prik komen halen, moeten ze dat bedrag gaan compenseren. Dit is het zelfde als dat relatief weinig mensen covidtests kopen bij de drogist om zich 2x per week te laten testen, om dat het elke keer weer 3 euro kost. Mensen besteden graag het geld aan andere dingen en zeker voor de mensen die het niet zo breed hebben.
(Als iedereen zich 2x per week zou moeten testen, zouden er zeker 20 miljoen tests per week worden verkocht.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
[...]

Ik ben dan ook niet perse tegen een 2G of ander systeem waarbij ongevaccineerden de gevolgen van hun keuze voelen. Elke keuze heeft gevolgen en zolang de gevolgen geen andere grondwetten kruist, zie ik niet in waarom nu een keuze voor niet vaccineren geen gevolgen hoeft te hebben.

Als een vaccinatie voordelen heeft voor de grote groep (lees samenleving), dan snap ik het als de samenleving op een gegeven moment minder of geen rekening meer houdt met de kleine groep weigeraars.

Maar een grondrecht is een grondrecht, dus voor iedereen. Daar moet je niet aan sleutelen, tenzij je het hele recht verwijdert. Dus of iedereen een vaccinatieplicht, of niemand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
henkzelf schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:23:
Voor kranten zijn dit soort NICE rapportages iets te lang om door te lezen. 4 gevallen in de leeftijdsgroep 0 - 17 t/m rapportagedatum 21 december.
En hoeveel daarvan jonger dan 12?
Herinner me in het begin een 16 jarige op de IC, kleine kinderen niet.

En dat was met Delta en eerdere varianten, Omikron is veel minder ziekmakend en daarmee zal de benefit/risk verhouding in deze leeftijdscategorie veranderen. We geven ook geen griepprik aan kleuters, hoe kan men nu al weten of het bij Omikron nog nuttig is?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
St@m schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:20:
[...]

4x per jaar zei ik toch? Een slordige 3 miljard gratis per jaar... nah, daar doen we het niet voor. :D
Kunnen we de schoorsteen een stevige 3 dagen van laten roken, dat zet zoden aan de dijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:27:
[...]

Maandag zal blijken wat de schavuiten van vandaag om hun oren krijgen. :P Wie eerder al open was kreeg soms de deksel op de neus.
https://www.destentor.nl/...-schaal-geopend~aa70418e/
https://www.gelderlander....et-rechtsgeldig~a7b97700/
https://www.texelsecouran...roles-in-centrum-den-burg
https://www.nhnieuws.nl/n...perplex-het-is-achterlijk
Mooi ook die regionale verschillen. >:)
Uitgiftepunten voor click en collect moeten volgens de gemeente ook sober zijn ingericht. “Zo mogen er geen uitstallingen buiten staan. Boa’s spreken ondernemers daar waar nodig op aan. Dit heeft nog niet geleid tot een last onder dwangsom of een boete.”

Wat??? Elke bloemenwinkel heeft zijn hele hebben en houden buiten staan, bij de Hema staan er bakken met prullen, de Primera heeft alle kaartenrekken en sloffen/tassenrekken buiten staan en de kledingwinkels hebben minimaal één rek met kleding per etalageraam op de stoep.

Dat is inmiddels toch wel oogluikend toegestaan? Je moet wel heel ver van je ondernemende burgers af staan als je daar BOA's op afstuurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 15:10
Sportschool Beverwijk gaat volgens https://www.ad.nl/noord-h...VD7bdX7yXJ7BzEhGJBIQ_OqL0 vanaf maandag open voor medisch personeel. Ik zal dit niet iedere sportschool gaan vermelden maar ik denk dat er wel meer gaan volgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Wolly schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:33:
[...]

[...]

Wat??? Elke bloemenwinkel heeft zijn hele hebben en houden buiten staan, bij de Hema staan er bakken met prullen, de Primera heeft alle kaartenrekken en sloffen/tassenrekken buiten staan en de kledingwinkels hebben minimaal één rek met kleding per etalageraam op de stoep.

Dat is inmiddels toch wel oogluikend toegestaan? Je moet wel heel ver van je ondernemende burgers af staan als je daar BOA's op afstuurt.
Er zijn veel winkels waar je gewoon binnen mag afrekenen. Ook horecazaken waar je binnen gewoon kan afhalen en wachten op je bestelling.

The horror. Mensen die graag geld willen verdienen met hun zaak. We (nou ja, het kabinet dan) moeten stoppen met het behandelen van ondernemers als criminelen.

Als ik een winkel tegenkom die semi open is koop ik er altijd wat om die mensen te steunen.

Hoop wel dat er achteraf een evaluatie gemaakt gaat worden van dit hele corona beleid... er zijn echt dingen gaande die totaal niet meer reëel zijn in deze fase van de pandemie.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennahz op 09-01-2022 10:47 ]

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dennahz schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Er zijn veel winkels waar je gewoon binnen mag afrekenen. Ook horecazaken waar je binnen gewoon kan afhalen en wachten op je bestelling.
Qua horeca is dat toch ook de regel? Of voldoen alle McDonald's waar je binnen je bestelling plaatst, betaalt en wacht ook niet aan de wet?
The horror. Mensen die graag geld willen verdienen met hun zaak. We (nou ja, het kabinet dan) moeten stoppen met het behandelen van ondernemers als criminelen.
True.
Hoop wel dat er achteraf een evaluatie gemaakt gaat worden van dit hele corona beleid... er zijn echt dingen gaande die totaal niet meer reëel zijn in deze fase van de pandemie.
Evaluatie, ophef du jour, debatje "koe in de kont kijken', 'met de kennis van nu', 'optuigen commissies met nietszeggende rapporten' en dat was het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:55
The WHO - the UN's health agency - said the number of global cases has increased by 71% in the last week, and in the Americas by 100%. It said that among severe cases worldwide, 90% were unvaccinated. Global 2g kom er maar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:40
St@m schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:25:
[...]

Ja, ik voel direct de urgentie om mijn kinderen onder de 10 te laten vaccineren. 4 hele gevallen (waarvan sowieso 1 van 16, die kwam uitgebreid in het nieuws).

Edit: oh, ik denk dat je bedoelt dat er 4 op de ic lagen op 21-12. Zal vast niet de omicron variant zijn.
Ik pleit hiermee niet voor of tegen kinder vaccinatie. Ik reageer op de stellige uitspraak van @hoevenpe
Nee, vier in totaal.

Edit: link naar rapport toegevoegd https://www.stichting-nice.nl/COVID_rapport.pdf

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:37:
[...]

Geert van den Bossche heeft een theorie over dat massale vaccinaties een 'resistente' mutant kunnen creëren die daardoor makkelijker verspreidt onder gevaccineerden. Volgens mij is dit hier al meermaals besproken dus wil niet nogmaals die discussie openen (denk dat mensen als @RoD er meer verstand van hebben) maar ik vind het wel opvallend dus daarom benoem ik het even :).
Dat klopt, het is een mogelijkheid. Tot nu toe hebben we daar echter nog niets van gezien, omicron lijkt niet ontstaan te zijn uit vaccinatiedruk. Gezien de mate waarin het virus rondgaat en de wereldwijde nog lage vaccinatiegraad, zal het ook wel geen probleem worden, vermoedelijk. Wel blijft immuun escape een factor waardoor we nog langer last van het virus zouden kunnen hebben. Maar, dat kan ook weer ten koste gaan van andere eigenschappen van het virus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 22:45

Mfpower

In dubio

hoevenpe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:12:
[...]

Prima maar dan ook 2G voor kinderen, ze verspreiden immers wel gewoon. Keuzes hebben consequenties.

Al dat meten met twee maten, zolang het je zelf toevallig maar goed uitkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Mfpower schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:55:
[...]

Prima maar dan ook 2G voor kinderen, ze verspreiden immers wel gewoon. Keuzes hebben consequenties.

Al dat meten met twee maten, zolang het je zelf toevallig maar goed uitkomt.
Dus als omicron -zoals het er nu naar uitziet- gewoon een griepje is, wil je dat iedereen minimaal 3 prikken in z'n arm moet laten zetten, en dat moet bewijzen met een pas voor de rest van het leven? Hoe zie je dit voor je dan?
Ieder kind dat 5 wordt moet door de prikprocedure en krijgt daarna een pas ofzo?

[ Voor 7% gewijzigd door St@m op 09-01-2022 10:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

LZ86 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:47:
En nog een leuke grote studie naar de reductie in transmissie onder gevaccineerden:
https://www.nejm.org/doi/...16597?query=featured_home

Wat hoofdpunten:
In termen van overdracht is er een duidelijke superioriteit van het mRNA vaccin versus AstraZeneca. Beide verminderen de transmissie echter op een zeer significante manier. (kijk even naar Figure 1, ik ben geen ster in plaatjes hier dumpen, maar die grafiek zegt een hoop)

146.243 contacten in 108.498 indexpatiënten.

Bij de delta variant vermindert de mRNA het risico op overdracht met bijna 70% in de weken na de 2e vaccinatie en tot 50% in de latere fase in vergelijking met ongevaccineerden.

Dus ja, het is goed voor jezelf (kosten baten) én solidair naar derden en de maatschappij. Ongevaccineerden brengen dus niet alleen zichzelf in gevaar, maar zijn dus potentieel gevaarlijker voor derden.

Ze gaan binnenkort ook een soortgelijke studie doen voor de Omikron. Ben benieuwd. @RoD jij al iets gehoord over Omikron studie?
Nee, ik denk dat het nog wat te vroeg is voor resultaten mbt omicron. Maar het is natuurlijk wel heel interessant om te zien wat daarmee zal gebeuren. Ik vermoed overigens dat je met een booster redelijk tegen transmissie beschermd bent, gezien de effectiviteit van de booster, maar we moeten de data nog zien.

Overigens is dit onderzoek vrij vergelijkbaar met de bevindingen van het RIVM mbt de verspreiding van delta in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 22:45

Mfpower

In dubio

St@m schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Dus als omicron -zoals het er nu naar uitziet- gewoon een griepje is, wil je dat iedereen minimaal 3 prikken in z'n arm moet laten zetten, en dat moet bewijzen met een pas voor de rest van het leven? Hoe zie je dit voor je dan?
Moet ik nog een sarcasme tag erbij zetten? @hoevenpe heeft altijd z’n mond vol van 2g en keuzes hebben consequenties. Ik ben helemaal niet voor verplichte vaccinatie of een ctb. Maar als je dan altijd fel bent op ongevaccineerden want verantwoordelijkheid en dan nu ineens een andere keuze maakt dan de gezondheidsraad adviseert gaan bij mij de nekharen overeind staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Mfpower schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:59:
[...]

Moet ik nog een sarcasme tag erbij zetten? @hoevenpe heeft altijd z’n mond vol van 2g en keuzes hebben consequenties. Ik ben helemaal niet voor verplichte vaccinatie of een ctb. Maar als je dan altijd fel bent op ongevaccineerden want verantwoordelijkheid en dan nu ineens een andere keuze maakt dan de gezondheidsraad adviseert gaan bij mij de nekharen overeind staan.
Nouja, er zijn er hier een heleboel die wel voor verplichte vaccinatie van kinderen zijn, ik wist niet dat jij het niet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Johan Bogle schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:52:
The WHO - the UN's health agency - said the number of global cases has increased by 71% in the last week, and in the Americas by 100%. It said that among severe cases worldwide, 90% were unvaccinated. Global 2g kom er maar in.
Jep, moet alleen nog even langs het wereldparlement zodat de wereldwet kan worden aangepast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
RoD schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:54:
omicron lijkt niet ontstaan te zijn uit vaccinatiedruk.
Ik weet niet of je dat ook bedoelt, maar het gaat niet om het ontstaan vanuit maar om het gemakkelijker verspreiden omdat immers iedereen dezelfde antistoffen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RoD schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:54:
[...]

Dat klopt, het is een mogelijkheid. Tot nu toe hebben we daar echter nog niets van gezien, omicron lijkt niet ontstaan te zijn uit vaccinatiedruk. Gezien de mate waarin het virus rondgaat en de wereldwijde nog lage vaccinatiegraad, zal het ook wel geen probleem worden, vermoedelijk. Wel blijft immuun escape een factor waardoor we nog langer last van het virus zouden kunnen hebben. Maar, dat kan ook weer ten koste gaan van andere eigenschappen van het virus.
Is immuun escape hetzelfde als immune evasiveness?

Toevallig las ik nav een tweet van het hoofd klinische microbiologie van RadboudUMC dit rapport.
Among 11,937 households (2,225 with the Omicron VOC), we identified 6,397 secondary infections during a 1-7 day follow-up period. The SAR was 31% and 21% in households with the Omicron and Delta VOC, respectively. We found an increased transmission for unvaccinated individuals, and a reduced transmission for booster-vaccinated individuals, compared to fully vaccinated individuals. Comparing households infected with the Omicron to Delta VOC, we found an 1.17 (95%-CI: 0.99-1.38) times higher SAR for unvaccinated, 2.61 times (95%-CI: 2.34-2.90) higher for fully vaccinated and 3.66 (95%-CI: 2.65-5.05) times higher for booster-vaccinated individuals, demonstrating strong evidence of immune evasiveness of the Omicron VOC.

Our findings confirm that the rapid spread of the Omicron VOC primarily can be ascribed to the immune evasiveness rather than an inherent increase in the basic transmissibility.
https://www.medrxiv.org/c...101/2021.12.27.21268278v1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Wolly schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:02:
[...]

Volgens mij zit er wel een verschil in. Omikron is nog altijd niet ernstig ziekmakend voor mensen die al immuniteit hebben, in die zin is het geen complete immune escape.

Het is alleen zo dat Delta-immune mensen even vatbaar zijn als niet immune mensen zodat de (relatieve) immuniteit t.o.v. Delta veel minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:02:
[...]

Jep, moet alleen nog even langs het wereldparlement zodat de wereldwet kan worden aangepast. ;)
dat regelen Schwab en Gates zo via al die 5g lijntjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Johan Bogle schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:09:
[...]
dat regelen Schwab en Gates zo via al die 5g lijntjes.
En dan stemmen de hagedissen er over en wordt het heel snel ingevoerd! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dennis schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:02:
[...]

Ik weet niet of je dat ook bedoelt, maar het gaat niet om het ontstaan vanuit maar om het gemakkelijker verspreiden omdat immers iedereen dezelfde antistoffen heeft.
Ja, maar in principe is dat redelijk vaccin-onafhankelijk. Een respiratoir virus verspreid zich gemakkelijk en virussen muteren makkelijk. Dat betekent dus dat opgebouwde immuniteit, of het nou via vaccins of de natuurlijke weg komt, doorgaans na mutatie weer minder wordt. Immers, als een virus muteert zul je bijna per definitie minder immuniteit hebben want er zijn nu eenmaal zaken verandert die je immuunsysteem niet meer herkent.

We worden immers ook elk jaar weer verkouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Daarom krijgt hij nu ook Volkshuisvesting. Daar hebben we al heel lang een lockdown. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wolly schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:02:
[...]

Toevallig las ik nav een tweet van het hoofd klinische microbiologie van RadboudUMC dit rapport.

[...]

https://www.medrxiv.org/c...101/2021.12.27.21268278v1
Ja dat is hetzelfde. En immune escape zal inderdaad bijdragen aan gemakkelijkere verspreiding. We weten echter ook dat het wel degelijk meer besmettelijk is door een hogere affiniteit aan de ACE2-receptor, zie RoD in "Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus" voor een heel mooi celbiologisch onderzoek om te zien hoe omicron afwijkt. Daarnaast heeft het dus ook een snellere generatietijd waardoor het zich sneller kan verspreiden. Het is dus echt op meerdere punten een ander virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Stoney3K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:09:
[...]

En dan stemmen de hagedissen er over en wordt het heel snel ingevoerd! :+
kunnen ze daarna weer snel terug naar die kelders onder de pizzerias 😂
Pagina: 1 ... 160 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.