Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 159 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.118 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:42
brothermaynard schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:45:
[...]

Als er geen storing is, dan is het beeld duidelijk verstoord door de feestdagen, zowel veel snellere transmissie, of/ als ook door uitstelgedrag (niet testen met oud en nieuw, uit vrees het feestje te moeten missen). Daarnaast lijkt de kortere regeneratietijd een rol te spelen, zowel in stijging cijfers als wellicht ook in de minder snelle stijging nu (meer mensen preventief in quaraintaine, door lockdown toch wat minder intensieve contacten @t_captain )
Wat betreft de instroom zijn er 2 verstorende factoren:
vorige week vrijdag was het oudjaarsdag (dus wellicht wat minder ziekenhuis bezoek) en steeds meer ziekenhuizen testen al hun (acute, of ook routine? @LZ86 ) opnames op covid/omicron, gezien de grote mate van verspreiding en veel asymptomatische besmette mensen.
Wellicht zien we de 2e helft van de week
Wij routine nog niet. Lijkt gezien de trend wel een kwestie van tijd te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
t_captain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:39:
[...]

Ik schreef zojuist over incidentie per leeftijdsgroep in NL. Die lijnen weegspiegelen de boostercampagne.

85 a 90% van de mensen met risico op opname is boven de 60 en die groep lijken we (net) op tijd bereikt te hebben metbde boosters.
Het zou kunnen dat onze late maar snelle booster campagne uiteindelijk een voordeel gaat zijn (veel recente boosters). Daarnaast vind ik ook de relatief lage incidentie in Limburg opvallend, dat was het gebied wat het zwaarste getroffen is in de Delta golf. Dus met andere woorden de zware Delta golf zou nu ook zomaar in ons voordeel kunnen werken.

Maar goed blijft speculeren, ik hou er ook rekening mee dat als de scholen open gaan en er nog wat andere versoepelingen komen volgende week de Omicron golf alsnog vol toeslaat. En dat bedoel ik dan vooral in aantal besmettingen, feitelijk is dat dan natuurlijk ook niet meer zo interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:35
ik222 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:47:
[...]

Het zou kunnen dat onze late maar snelle booster campagne uiteindelijk een voordeel gaat zijn (veel recente boosters). Daarnaast vind ik ook de relatief lage incidentie in Limburg opvallend, dat was het gebied wat het zwaarste getroffen is in de Delta golf. Dus met andere woorden de zware Delta golf zou nu ook zomaar in ons voordeel kunnen werken.

Maar goed blijft speculeren, ik hou er ook rekening mee dat als de scholen open gaan en er nog wat andere versoepelingen komen volgende week de Omicron golf alsnog vol toeslaat. En dat bedoel ik dan vooral in aantal besmettingen, feitelijk is dat dan natuurlijk ook niet meer zo interessant.
Tegen omicron besmetting lijkt vooral een zeer recente immunisatie (< 3 maanden) effectief. In dat opzicht kan een hoge delta piek in november/december nu voordelig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

t_captain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:46:
[...]

En het blijkt ook nog min of meer corona- veilig te zijn. De incidentie van positieve tests langs de hele NL-BE grens ligt duidelijk lager dan het NL gemiddelde.
Nou heb ik geen idee waar dat vandaan komt hoewel deze gebieden in de "normale" tijd hoger lagen dan de noordelijke delen van NL dus wellicht is de doorgestane besmettingen een buffer in deze gebieden voor Omicron. Maar de mensen die op het nieuws waren stappende uit de trein in Antwerpen en in de rij voor vuurwerk hadden geen zachte "g" in hun accenten.

Ah dat breng je nu ook naar voren in je post hierboven :)

[ Voor 4% gewijzigd door Barrycade op 08-01-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Barrycade schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:54:
[...]

Nou heb ik geen idee waar dat vandaan komt hoewel deze gebieden in de "normale" tijd hoger lagen dan de noordelijke delen van NL dus wellicht is de doorgestane besmettingen een buffer in deze gebieden voor Omicron. Maar de mensen die op het nieuws waren stappende uit de trein in Antwerpen en in de rij voor vuurwerk hadden geen zachte "g" in hun accenten.
Limburg had in delta een heel hoge incidentie, dat geldt volgens mij niet voor Brabant ZO of Zeeland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:14
t_captain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:46:
[...]

En het blijkt ook nog min of meer corona- veilig te zijn. De incidentie van positieve tests langs de hele NL-BE grens ligt duidelijk lager dan het NL gemiddelde.
En voor ondernemers in de Nederlandse grensstreek wordt opkrabbelen na Corona alleen maar moeilijker. Mensen ontdekken nu iets meer dan normaal (tanken, specifieke boodschappen) ook de plaatsen over de grens. Parkeren is veel goedkoper dan in de Nederlandse steden, en daarmee ook interessanter daar langer te blijven.
Het geld daar uitgegeven komt niet meer terug naar hier, en de ondernemers moeten ook nog de steun weer terug gaan betalen.

Het zou mij niks verbazen eigenlijk als een behoorlijk deel van de Nederlandse bedrijven dicht bij de grenzen, en voor Limburg als geheel door deze lockdown aan te houden kopje onder gaat.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:43

Stoney3K

Flatsehats!

GAIAjohan schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:56:
[...]Het zou mij niks verbazen eigenlijk als een behoorlijk deel van de Nederlandse bedrijven dicht bij de grenzen, en voor Limburg als geheel door deze lockdown aan te houden kopje onder gaat.
Nog een keer dubbel en dwars omdat de horeca dit jaar (waarschijnlijk) carnaval weer moet missen. Daar halen ze in het zuiden jaarlijks toch een flink deel van de omzet uit.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:28
t_captain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:36:
Op het coronadashboard tekent zich nu steeds duidelijker af dat de incidentie bij 80+, 70+ en nu ook 60+ al gepiekt lijken te hebben.

Dat betekent dat de ziekenhuizen niet veel toeloop hebben te vrezen.
Die zijn kort voor de golf geboosterd ( met adequate opkomst) en zijn sociaal minder actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Turdie schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:23:
Bewijs dat een booster voor minder ziekenhuisopnames zorgt uit de VS:
[Embed]
Hierbij natuurlijk wel bedenken dat een anti-vaxxer waarschijnlijk sneller Corona zal oplopen dan iemand die braaf de booster haalt. De een houdt zich lijkt me slechter aan de regels dan de ander. Het blijft IMO een combinatie van factoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
brothermaynard schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:02:
[...]

Die zijn kort voor de golf geboosterd ( met adequate opkomst) en zijn sociaal minder actief
Vooral de boosters lijken de sleutel.

De tweede factor (sociaal minder actief) inteoduceert een stukje vertraging en demping, maar binnen 10 dagen na de twintigers gaat de incidentie onder de bejaarden alsnog omhoog. Via de medewerkers in zorg en woonzorgcentra, via mantelzorgende vijftigers, via familiebezoek etc.

Die periode is al ruimschoots verstreken. Twintigers bleven omhoog knallen, bij vooral 70+ en 80+ wordt de opwaartse trend gewoon niet opgepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

brothermaynard schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:02:
[...]

Hier in de stad staan de zestigers met overgewicht allemaal lekker hutje mutje een hapje en drankje te verorberen onder de luifels van restaurants (want regen) tijdens hun culinaire wandeling hoor :').

N=1 natuurlijk maar dat is dan weer iets waarbij ik denk: 'denk eens na'. Afijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 15:10
RocketKoen schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Ik heb deze week nog in 1 van de hotel ketens die je linkt overnacht. Fitness is gewoon open :P
Van der Valk? Als ik google, is bijvoorbeeld die van Maastricht gesloten. Feitelijk mag het niet open zijn. ZIe https://www.rijksoverheid.../open-en-gesloten-winkels Ook die van Erasmus dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 15:10
Yaksa schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:57:
[...]

En dat allemaal uit een (niet een echte kwaliteits) krant (HLN) uit België die een (1) bedrijfsleider van een onbeduidende winkelketen (4Geeks) en een (1) café uitbater (Het Groene Hart) heeft geïnterviewd.
Da's nou niet bepaald een diepgravend onderzoek geweest.
Er zal best wel wat meer omzet zijn geweest, maar het is niet waarschijnlijk dat half Nederland plotseling massaal naar België is getrokken. En omzet is nog geen winst, maar dat terzijde.
Moet je #Antwerpen maar eens zoeken op twitter. Staan aardig wat Belgen op die boos zijn over de vele Nederlanders. Zie o.a. https://twitter.com/i/status/1479841867340685316 en https://www.hln.be/home/v...-naar-antwerpen~ae7f633d/ Bij die laatste link zit een video van vandaag. En de autoweg naar Antwerpen stond vandaag ook weer vast tussen Breda en Antwerpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55
Thomas schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:10:
[...]

Hier in de stad staan de zestigers met overgewicht allemaal lekker hutje mutje een hapje en drankje te verorberen onder de luifels van restaurants (want regen) tijdens hun culinaire wandeling hoor :').

N=1 natuurlijk maar dat is dan weer iets waarbij ik denk: 'denk eens na'. Afijn.
Waarom? Waarschijnlijk netjes geboosterd.... waar moeten ze bang voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
martwoutnl schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:31:
[...]

Moet je #Antwerpen maar eens zoeken op twitter. Staan aardig wat Belgen op die boos zijn over de vele Nederlanders. Zie o.a. https://twitter.com/i/status/1479841867340685316 en https://www.hln.be/home/v...-naar-antwerpen~ae7f633d/ Bij die laatste link zit een video van vandaag. En de autoweg naar Antwerpen stond vandaag ook weer vast tussen Breda en Antwerpen.
Je linkt naar iemand die in Made =NL woont volgens de bio. En blijkbaar trots is op de naam wappie 8)7 ..

Verder tsja.. hadden ze in België zo’n lockdown terwijl vrijwel niemand meer bang is , dan kwamen ze ook hier

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 08-01-2022 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-09 15:41
t_captain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:33:

Antwerpen is zo gevaarlijk nog niet :)
in bepaalde wijken wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Volgens mij was dat voor Covid ook al zo😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

stylezzz schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:35:
[...]

Waarom? Waarschijnlijk netjes geboosterd.... waar moeten ze bang voor zijn?
Omdat het tegen de maatregelen ingaat? Nou ben ik ook niet roomser dan de paus, maar ik probeer in ieder geval wel een beetje afstand te houden. Als ik een broodje / koffie / etc. bij een drukke tent haal dan ga ik niet lekker midden in de drukte m'n koffietje opdrinken of wachten.

Ik vind het dan gewoon een tamelijk onnozel gezicht om de doelgroep 'waar we het voor doen' hutje mutje onder de luifel te zien staan met een stukje gebak en een bakkie pleur bij restaurant X omdat ze kennelijk niet hebben nagedacht over een paraplu op een regenachtige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Thomas schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:10:
[...]

Omdat het tegen de maatregelen ingaat? Nou ben ik ook niet roomser dan de paus, maar ik probeer in ieder geval wel een beetje afstand te houden. Als ik een broodje / koffie / etc. bij een drukke tent haal dan ga ik niet lekker midden in de drukte m'n koffietje opdrinken of wachten.

Ik vind het dan gewoon een tamelijk onnozel gezicht om de doelgroep 'waar we het voor doen' hutje mutje onder de luifel te zien staan met een stukje gebak en een bakkie pleur bij restaurant X omdat ze kennelijk niet hebben nagedacht over een paraplu op een regenachtige dag.
Ahja dat las ik niet zo uit je verhaal. Ja als het de keuze is om je broodje in de ijskoude regen op te eten of onder een luifel snap ik het wel. Zolang ze maar netjes hun prikjes hebben gehaald zou ik me er niet druk om maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:24
Thomas schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:10:
[...]

Sorry hoor maar op mijn werk eet gewoon kadetten met wat er op geen tijd om bij restaurant te eten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik vermoed dat de lockdown verlengd gaat worden als ik dit soort dingen lees:
https://dvhn.nl/extra/Aan...T-lid-Hoebe-27383340.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem is dat het heel lastig te verdedigen is om te versoepelen op het moment dat het helemaal los gaat. Tenzijnje het echt extreem kan onderbouwen met ziekenhuis en sterfte data. Ik durf nu wel aan om te zeggen dat omicron niet gevaarlijker is dan de griep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:29:
Probleem is dat het heel lastig te verdedigen is om te versoepelen op het moment dat het helemaal los gaat. Tenzijnje het echt extreem kan onderbouwen met ziekenhuis en sterfte data. Ik durf nu wel aan om te zeggen dat omicron niet gevaarlijker is dan de griep.
Aan de andere kant kun je dan, áls je gaat versoepelen, eigenlijk een Nederlandse "Freedom Day" houden waarin alles in 1 keer los mag omdat het dan weinig ellende meer gaat veroorzaken.

Groot festival, kroegen de hele nacht door open.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GAIAjohan
Turdie schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:25:
Ik vermoed dat de lockdown verlengd gaat worden als ik dit soort dingen lees:
https://dvhn.nl/extra/Aan...T-lid-Hoebe-27383340.html
Ik vraag me af of zo’n GGD lid uit zuid Limburg doorheeft wat voor parallelle werelden er zich afspelen aan Duitse en Belgische zijde :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
Verwijderd schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:29:
Griep lijkt gevaarlijker. Aantal omicron doden in London gaat <1000, wrsch <500 blijven als ik @pieterstreicher op Twitter mag geloven. Zijn voorspelling van gauteng was 4-12 nog aan de pessimistische (=de cijfers vielen gunstiger uit) kant, maar zwaren toentertijd al zeer veel milder dan de delta cjjfers en ook zijn London voorspelling verloopt gunstiger dan voorspeld:

https://twitter.com/piete.../1479874751594209288?s=21

Maar het OMT creëert zijn eigen ontwrichting met het quarantaine advies van 10 dgn. Dus dat is een self fulfilling prophecy

[ Voor 4% gewijzigd door brothermaynard op 08-01-2022 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:41
Wolly schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:29:
"Bij niet gevaccineerden is omikron niet veel besmettelijker dan delta. Maar als je naar gevaccineerden kijkt, is de nieuwe variant 2,6 tot 3,7 keer zo infectieus" We hebben nu dus een variant die zich onder de bescherming van vaccins weet uit te wurmen"

Hoe moet ik dit lezen? Bescherming tegen besmetting lag op iets van 80%(?) maar de omikron gaat daar met 260% tot 370% overheen?
Iemand die hier meer over weet die dit nog kan duiden?

Uit Deens onderzoek blijkt dus dat niet-gevaccineerden met omikron (vrijwel) net zo besmettelijk zijn als met delta, maar gevaccineerden blijken dus een factor 2 tot bijna 4 besmettelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

brothermaynard schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Griep lijkt gevaarlijker. Aantal omicron doden in London gaat <1000, wrsch <500 blijven als ik @pieterstreicher op Twitter mag geloven. Zijn voorspelling van gauteng was 4-12 nog aan de pessimistische (=de cijfers vielen gunstiger uit) kant, maar zwaren toentertijd al zeer veel milder dan de delta cjjfers en ook zijn London voorspelling verloopt gunstiger dan voorspeld:

https://twitter.com/piete.../1479874751594209288?s=21

Maar het OMT creëert zijn eigen ontwrichting met het quarantaine advies van 10 dgn. Dus dat is een self fulfilling prophecy
Het lijkt inderdaad zo dat de kans op ziek worden (of ernstig ziek worden) behoorlijk kleiner is met omicron. Dt geeft toch weer een beetje hoop voor de toekomst.

Ook in het VK kunnen ze dat goed gebruiken, zo rooskleurig is het daar ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:17:
[...]

Uit Deens onderzoek blijkt dus dat niet-gevaccineerden met omikron (vrijwel) net zo besmettelijk zijn als met delta, maar gevaccineerden blijken dus een factor 2 tot bijna 4 besmettelijker.
Volgens mij is daar al een onderzoek naar gedaan, ik zal eens even kijken of ik dat nog kan vinden.

Het staat mij bij dat de bescherming van een vaccinatie tegen het krijgen van Corona (omicron variant) behoorlijk was verminderd maar wel nog steeds beter beschermd tegen het krijgen als niet gevaccineerden.

Als je het niet krijgt kun je het ook niet verspreiden onder anderen. Overigens zit daar van persoon tot persoon nog wel veel verschil.

Edit: Welke studie heb je het over trouwens? Er is namelijk een Deense studie uit zijn verband getrokken om misinformatie de wereld in te helpen
A tweet shared tens of thousands of times claims a study found that mRNA Covid-19 vaccines increase the chances of infection with the Omicron variant. But experts said the shots do not increase the risk of infection, and the authors of the Danish study said the claim misinterpreted the data, overlooking key factors including more frequent testing and more potential exposure among the vaccinated, which would account for the higher reported infection rate in that group.

[ Voor 28% gewijzigd door Indoubt op 08-01-2022 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik merk redelijk weinig verzet tegen deze lockdown, of wordt dat gewoon vermeden in het nieuws? Bij de vorige lockdowns was het (voor mijn gevoel) veel heftiger en prominenter aanwezig.

Anyway, no way dat er volgende week al versoepeld wordt. Ze zijn de verlenging al zachtjes aan het inmasseren, door middel van al die oude coronaspotjes weer van stal te halen en bangmakerij in talkshows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Indoubt schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:20:
Volgens mij is daar al een onderzoek naar gedaan, ik zal eens even kijken of ik dat nog kan vinden.

Het staat mij bij dat de bescherming van een vaccinatie tegen het krijgen van Corona (omicron variant) behoorlijk was verminderd maar wel nog steeds beter beschermd tegen het krijgen als niet gevaccineerden.

Als je het niet krijgt kun je het ook niet verspreiden onder anderen. Overigens zit daar van persoon tot persoon nog wel veel verschil.
Zeg je nu dat als je asymptomatisch bent je het niet kunt verspreiden? Of zeg je nu dat alle gevaccineerde personen die positief testen een hoax is? Sorry, maar ik snap het niet.

Wat bedoel je met "niet krijgen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:24:
[...]

Zeg je nu dat als je asymptomatisch bent je het niet kunt verspreiden? Of zeg je nu dat alle gevaccineerde personen die positief testen een hoax is? Sorry, maar ik snap het niet.

Wat bedoel je met "niet krijgen"?
Nee, ik bedoel als je niet besmet bent, kun je het ook niet doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Bescherming tegen verspreiding(?) lijkt na een tijdje af te nemen tot zo’n 40%, na een booster. Zonder booster dus minder, ik verwacht dat je die verhouding dus moet lezen tov delta. Als dat 10% is, is 2,6 minder dus tov 26% bij delta. Zoiets zal het toch wel zijn?

Zou er een logische verklaring kunnen zijn waarom een gevaccineerde eerder besmet zou raken? Lijkt me onwaarschijnlijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

P-Rock schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:24:
Ik merk redelijk weinig verzet tegen deze lockdown, of wordt dat gewoon vermeden in het nieuws? Bij de vorige lockdowns was het (voor mijn gevoel) veel heftiger en prominenter aanwezig.

Anyway, no way dat er volgende week al versoepeld wordt. Ze zijn de verlenging al zachtjes aan het inmasseren, door middel van al die oude coronaspotjes weer van stal te halen en bangmakerij in talkshows.
Klopt, “ze” gunnen onze zuiderburen en oosterburen nog wat extra omzet :+

Misschien wat gratuite versoepelingetjes, maar meer zullen ze wel niet vrijgeven verwacht ik, er zijn nog genoeg ondernemers die nog niet failliet zijn…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
redwing schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:54:
Voor zover ik begreep werden iig de mensen waarbij Covid werd gevonden niet in de getallen meegenomen van opgenomen covid-patiënten. Dat kan nu anders zijn, maar hoe dan ook maakt dat alleen iets uit voor de cijfertjes, niet voor het daadwerkelijke beleid.
London: 63% van de opgenomen patiënten kwam in het ziekenhuis voor Covid (de andere 37% testte toevallig positief)

New York City: 49% van de opgenomen patiënten kwam in het ziekenhuis voor Covid (de andere 51% testte toevallig positief)

En voor dat iemand zegt dat ik selectief uit data vis: ja, in andere delen van New York lag het tot 80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
ZieMaar! schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:26:
Zou er een logische verklaring kunnen zijn waarom een gevaccineerde eerder besmet zou raken? Lijkt me onwaarschijnlijk toch?
Geert van den Bossche heeft er ooit een uitleg over gegeven maar ik geloof dat die hier niet als betrouwbare bron geldt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Indoubt schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:26:
Nee, ik bedoel als je niet besmet bent, kun je het ook niet doorgeven.
Logisch, alleen lijkt het wel alsof iedereen het nu krijgt. Ik bedoel, hoe kunnen al die wintersporters die dubbel gevaccineerd zijn én vaak ook een booster hebben het nou van elkaar krijgen anders? Op wintersport mogen toch alleen maar gevaccineerden komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:17:
[...]

Zoals ik het lees:
Ongevaccineerd vs delta = 10 (shit in = shit out)
Ongevaccineerd vs omikron = 10 (shit in = shit out)
Gevaccineerd vs delta = 3 (shit in = less shit out)
Gevaccineerd vs omikron = 10(shit in = shit out)
Uiteraard met compleet random waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:30:
[...]

Geert van den Bossche heeft er ooit een uitleg over gegeven maar ik geloof dat die hier niet als betrouwbare bron geldt ;).
Dat was vast over delta en daarvan staat onomstotelijk vast dat gevaccineerden minder verspreiden dan niet gevaccineerden.

Dit getal gaat, zoals hierboven ook staat, waarschijnlijk over delta - omikron. Het getal voorbeeldje is wel verhelderend, zeker als je de onderste tien door 8 of 9 vervangt en een regel voor booster toevoegt.
Laten we het hopen. Maar doden is, zeker nu, niet de beste graadmeter voor maatregelen er…

[ Voor 28% gewijzigd door ZieMaar! op 08-01-2022 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik begin langzaam steeds optimistischer te worden over de volle concertagenda die ik dit jaar ga hebben. Rock on! :9B :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
https://mediabiasfactcheck.com/daily-mail/

Questionable Reasoning: Right, Propaganda, Conspiracy, Some Fake News, Numerous Failed Fact Checks
Bias Rating: RIGHT
Factual Reporting: LOW
Country: United Kingdom (35/180 Press Freedom)
Media Type: Newspaper
Traffic/Popularity: High Traffic
MBFC Credibility Rating: LOW CREDIBILITY

[ Voor 26% gewijzigd door P-Rock op 08-01-2022 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
ZieMaar! schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:35:
Dat was vast over delta en daarvan staat onomstotelijk vast dat gevaccineerden minder verspreiden dan niet gevaccineerden.

Dit getal gaat, zoals hierboven ook staat, waarschijnlijk over delta - omikron. Het getal voorbeeldje is wel verhelderend, zeker als je de onderste tien door 8 of 9 vervangt en een regel voor booster toevoegt.
Geert van den Bossche heeft een theorie over dat massale vaccinaties een 'resistente' mutant kunnen creëren die daardoor makkelijker verspreidt onder gevaccineerden. Volgens mij is dit hier al meermaals besproken dus wil niet nogmaals die discussie openen (denk dat mensen als @RoD er meer verstand van hebben) maar ik vind het wel opvallend dus daarom benoem ik het even :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
P-Rock schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:24:

Her en der een winkel die toch open gaat, maar dat wordt dan snel af gekapt met een dwangsom of sluiting op last van de burgermeester waardoor de rest van de winkels niet volgt.
Als volgende week de kinderen weer naar school mogen zal voor velen de grootste druk er af zijn, misschien nog een beetje sport er bij en we zijn weer tevreden voor een paar weken. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
ZieMaar! schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:35:
Laten we het hopen. Maar doden is, zeker nu, niet de beste graadmeter voor maatregelen er…
De vraag is... als het aantal doden enorm laag is (lager dan griep dus). Én het aantal mensen in de ziekenhuizen valt ook mee (en daar lijkt het ook op).

Waarom in vredesnaam houden we dan nog een lockdown in stand die ten eerste voor heel veel nevenschade zorgt en ten tweede door de aangescherpte quarantaineregels eerder een probleem is voor de continuïteit van de zorg dan een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:39:
[...]
Waarom in vredesnaam houden we dan nog een lockdown in stand die ten eerste voor heel veel nevenschade zorgt en ten tweede door de aangescherpte quarantaineregels eerder een probleem is voor de continuïteit van de zorg dan een oplossing?
Om ervoor te zorgen dat de besmettingen laag blijven en door diezelfde quarantaineregels de continuïteit van de zorg niet in gevaar komt natuurlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

jadjong schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:37:
[...]

Her en der een winkel die toch open gaat, maar dat wordt dan snel af gekapt met een dwangsom of sluiting op last van de burgermeester waardoor de rest van de winkels niet volgt.
Dat gaat met één winkel nog goed, maar als een hele winkelstraat ineens open gaat dan wordt dat toch knap lastig.

Maar de grote ketens zie ik dat niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
P-Rock schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:36:
https://mediabiasfactcheck.com/daily-mail/

Questionable Reasoning: Right, Propaganda, Conspiracy, Some Fake News, Numerous Failed Fact Checks
Bias Rating: RIGHT
Factual Reporting: LOW
Country: United Kingdom (35/180 Press Freedom)
Media Type: Newspaper
Traffic/Popularity: High Traffic
MBFC Credibility Rating: LOW CREDIBILITY
Zullen we afspreken dat we artikelen beoordelen op inhoud en niet op het nieuwsmedium an sich? Ik bedoel: Jerry Springer had ook goede afleveringen waarin hij mensen hielp.

Ik kan hier echt helemaal niets mee, voelt een beetje als monddood maken namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:42:
[...]

Zullen we afspreken dat we artikelen beoordelen op inhoud en niet op het nieuwsmedium an sich? Ik bedoel: Jerry Springer had ook goede afleveringen waarin hij mensen hielp.

Ik kan hier echt helemaal niets mee, voelt een beetje als monddood maken namelijk.
"Even a stopped clock gives the right time twice a day."

Kom dan met goeie gefactcheckte links ipv dubieuze sites zoals Daily Mail en totaal niet serieus te nemen figuren als Den Bossche.

[ Voor 5% gewijzigd door P-Rock op 08-01-2022 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 18:13
De titel klink een beetje click-bait achtig, maar dat is het niet.

https://www.hln.be/buiten...rwacht-antwoord~a286db14/

Sajid Javid (Britse Minister van Volksgezondheid) kreeg niet helemaal het antwoord waar hij op hoopte blijkbaar...

Dat merk ik wel meer in/bij de politiek. Men staat zo ver van de samenleving af dat ze werkelijk geen idee meer hebben wat er speelt. Ook met een lockdown. Het salaris van ambtnaren loopt gewoon door. Terwijl ZZP'ers en uitbaters het nakijken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:34
Anno 2022 moeten jij en je gezin 10 dagen in quarantaine voor een spreekwoordelijke snotneus. En zich maar afvragen waarom de gevestigde politiek steeds minder kiezers trekt...

Gooi in ieder geval de winkels en amateursport weer open, geboosterd en positief gewoon naar het werk.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Dutchy007 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:46:

Sajid Javid (Britse Minister van Volksgezondheid) kreeg niet helemaal het antwoord waar hij op hoopte blijkbaar...
Haha, briljant. Overigens sinds het begin van de pandemie was er al een genuanceerd geluid over corona in het ziekenhuis van mijn vrouw. Toen zij in april vorig jaar aan het werk was zeiden artsen-collega's al dat het minder ernstig was dan het beeld dat in de media werd geschetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als blijkt dat Omicron inderdaad vrij matig ziekmakend is dan verwacht ik dat de bereidheid voor het nemen van een booster ook zal dalen als voor zowel jezelf als een ander het risico op IC minimaal is. Zou fijn zijn als die noodzaak er niet meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:42
Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:42:
[...]

Tja, jij komt met een slechte bron uit een sensatiekrantje. Hij heeft een punt. Alsof je een artikel in de Story of de Privé linkt om een epidemiologisch punt te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
LZ86 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:54:
Tja, jij komt met een slechte bron uit een sensatiekrantje. Hij heeft een punt. Alsof je een artikel in de Story of de Privé linkt om een epidemiologisch punt te maken.
Als je gewoon het artikel leest dan staat daar al genoeg nuance in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P-Rock
Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:52:
[...]

Haha, briljant. Overigens sinds het begin van de pandemie was er al een genuanceerd geluid over corona in het ziekenhuis van mijn vrouw. Toen zij in april vorig jaar aan het werk was zeiden artsen-collega's al dat het minder ernstig was dan het beeld dat in de media werd geschetst.
Ja ja, de collega van mijn vrouw zei... Zelfde als 'dat hep op feesboek gestaan!'

Je begrijpt natuurlijk wel dat zo'n argument enorm ongeloofwaardig overkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
[...]

Als volgende week de kinderen weer naar school mogen zal voor velen de grootste druk er af zijn, misschien nog een beetje sport er bij en we zijn weer tevreden voor een paar weken. 8)
Nou, dan woon jij toch net in een gemeente waar ze wel handhaven. Ik lees vandaag dat in (op) Urk de winkels al dagenlang open zijn, en er niet ingegrepen wordt, en ook in hier in de gemeente wordt er door de handhaving soepeltjes mee omgegaan. Kledingwinkels hebben bijvoorbeeld hun halve hebben en houden uitgestald onder een luifel, en als je iets zoekt wat daar niet tussen hangt, dan halen ze het met liefde voor je. Ik liep van de week door het overdekte winkelcentrum in onze centrumgemeente, en daar waren een stuk of 10 modewinkels die ook de halve collectie voor de winkelpui hadden staan. En bij alle winkels staat een tafel bij de deur waar je kunt vertellen wat je nodig hebt, en het wordt meteen voor je gehaald. Oke, die winkeliers missen de impulsaankopen, maar verder gaat alles gewoon door.

Het enige wat hier echt dicht is zijn de kappers (Maar die zijn massaal aan het thuisknipppen, dus geen medelijden mee), en de horeca. Die bezorgen wel thuis, maar restaurants halen een groot gedeelte van de winst uit de drankverkoop. Voor hun is het dus wel een gevoelig verlies...

Maar verder... Dit is de lockdown die geen lockdown is...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennis
P-Rock schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:55:
Ja ja, de collega van mijn vrouw zei... Zelfde als 'dat hep op feesboek gestaan!'

Je begrijpt natuurlijk wel dat zo'n argument enorm ongeloofwaardig overkomt?
Hou even op alsjeblieft. Ik zeg gewoon wat mijn vrouw vertelde. Mag ik dat ook al niet meer zeggen? Het enige dat ik zeg is dat collega-artsen tegen haar zeiden dat het beeld in de media over corona ernstiger is dan de werkelijkheid. En dat was april vorig jaar. Punt. Geen whataboutism over facebook alsjeblieft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:44
Dutchy007 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:46:

Dat merk ik wel meer in/bij de politiek. Men staat zo ver van de samenleving af dat ze werkelijk geen idee meer hebben wat er speelt.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je dit zegt n.a.v. dit videotje?

Die argumentatie slaat toch als een ... op een drumstel? Hij heeft antilichamen en de transmissie wordt maar gedurende 8 weken beperkt, dus de "science is not strong enough".

Ach ach ach, volgens mij hebben we onderhand wel genoeg bewijs van wat de noodzaak en het nut van de vaccinaties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:58:
[...]

Hou even op alsjeblieft. Ik zeg gewoon wat mijn vrouw vertelde. Mag ik dat ook al niet meer zeggen? Het enige dat ik zeg is dat collega-artsen tegen haar zeiden dat het beeld in de media over corona ernstiger is dan de werkelijkheid. En dat was april vorig jaar. Punt. Geen whataboutism over facebook alsjeblieft.
Omdat je dit als argument gebruikt, wetende dat het een niet verifieerbare bron is.

Welk ziekenhuis hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
P-Rock schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:00:
Omdat je dit als argument gebruikt, wetende dat het een niet verifieerbare bron is.

Welk ziekenhuis hebben we het over?
AMC (tegenwoordig UMCA).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:58:
Het enige dat ik zeg is dat collega-artsen tegen haar zeiden dat het beeld in de media over corona ernstiger is dan de werkelijkheid.
Uit de cito toetsen bij ons op school kwam ook geen achterstand naar voren ook al is het beeld in de media (en weet ik veel welke organisaties) ernstiger dan de werkelijkheid. Die ervaring van mijn collega's en mij op één school zijn veel belangrijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:55
Ondertussen in Italie: the percentage of occupied beds in intensive care units in Italy has doubled since the beginning of December due to Covid-19, according to the Italian National Institute of Health.

The Italian Federation of Medical Associations (FNOMCeO) has asked the government to delay of schools reopening by two weeks due to the worsening of the situation in hospitals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
President schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:01:
Uit de cito toetsen bij ons op school kwam ook geen achterstand naar voren ook al is het beeld in de media (en weet ik veel welke organisaties) ernstiger dan de werkelijkheid. Die ervaring van mijn collega's en mij op één school zijn veel belangrijker...
Er is helemaal niets mis om te luisteren naar professionals die dichtbij het vuur zitten. Soms worden dingen uit z'n verband gerukt in een groter geheel en kun je het geheel beter duiden door iemand die er zelf bij betrokken is.

Ik bedoel... ik hecht ook veel waarde aan de dingen die @LZ86 en @Dennis1812 hier vertellen en ook dat is niet altijd in lijn met het beeld dat over onderwerpen in de media verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Johan Bogle schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:04:
Ondertussen in Italie: the percentage of occupied beds in intensive care units in Italy has doubled since the beginning of December due to Covid-19, according to the Italian National Institute of Health.

The Italian Federation of Medical Associations (FNOMCeO) has asked the government to delay of schools reopening by two weeks due to the worsening of the situation in hospitals.
Dat is dan wel weer bijzonder nieuws en anders dan in andere landen lijkt het. Op de grafiekjes ook een flink stijgende lijn te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:06:
[...]

Er is helemaal niets mis om te luisteren naar professionals die dichtbij het vuur zitten. Soms worden dingen uit z'n verband gerukt in een groter geheel en kun je het geheel beter duiden door iemand die er zelf bij betrokken is.

Ik bedoel... ik hecht ook veel waarde aan de dingen die @LZ86 en @Dennis1812 hier vertellen en ook dat is niet altijd in lijn met het beeld dat over onderwerpen in de media verschijnt.
Maar dat is het ding: jouw vrouw en haar collega's werken op een bepaalde afdeling in een bepaald ziekenhuis. Misschien dat dat net het enige ziekenhuis in Nederland is waar het wel allemaal mee valt. Je moet uit één ervaring niet een waarheid gaan halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Is omikron in Italië al dominant? Anders zou het daar nog een late Delta kunnen zijn door kerst + o&n?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
President schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:13:
Maar dat is het ding: jouw vrouw en haar collega's werken op een bepaalde afdeling in een bepaald ziekenhuis. Misschien dat dat net het enige ziekenhuis in Nederland is waar het wel allemaal mee valt. Je moet uit één ervaring niet een waarheid gaan halen....
Dat moet je inderdaad niet doen en ik zeg toch ook niet dat je dat moet doen? Er werd een link geplaatst naar een filmpje van een ziekenhuis waar een anesthesist niet zo'n voorstander lijkt te zijn van vaccinaties en dat is natuurlijk niet het narratief wat de politiek en media willen vertellen. Ik wilde alleen maar vertellen/bevestigen dat bij mijn vrouw in het ziekenhuis onder sommige collega's vorig jaar al een ander beeld leek te heersen dan wat destijds in de media gangbaar was. Niets meer, niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:56:
[...]

Nou, dan woon jij toch net in een gemeente waar ze wel handhaven. Ik lees vandaag dat in (op) Urk de winkels al dagenlang open zijn, en er niet ingegrepen wordt, en ook in hier in de gemeente wordt er door de handhaving soepeltjes mee omgegaan. Kledingwinkels hebben bijvoorbeeld hun halve hebben en houden uitgestald onder een luifel, en als je iets zoekt wat daar niet tussen hangt, dan halen ze het met liefde voor je. Ik liep van de week door het overdekte winkelcentrum in onze centrumgemeente, en daar waren een stuk of 10 modewinkels die ook de halve collectie voor de winkelpui hadden staan. En bij alle winkels staat een tafel bij de deur waar je kunt vertellen wat je nodig hebt, en het wordt meteen voor je gehaald. Oke, die winkeliers missen de impulsaankopen, maar verder gaat alles gewoon door.

Het enige wat hier echt dicht is zijn de kappers (Maar die zijn massaal aan het thuisknipppen, dus geen medelijden mee), en de horeca. Die bezorgen wel thuis, maar restaurants halen een groot gedeelte van de winst uit de drankverkoop. Voor hun is het dus wel een gevoelig verlies...

Maar verder... Dit is de lockdown die geen lockdown is...
Maandag zal blijken wat de schavuiten van vandaag om hun oren krijgen. :P Wie eerder al open was kreeg soms de deksel op de neus.
https://www.destentor.nl/...-schaal-geopend~aa70418e/
https://www.gelderlander....et-rechtsgeldig~a7b97700/
https://www.texelsecouran...roles-in-centrum-den-burg
https://www.nhnieuws.nl/n...perplex-het-is-achterlijk
Mooi ook die regionale verschillen. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:10:
[...]

Dat is dan wel weer bijzonder nieuws en anders dan in andere landen lijkt het. Op de grafiekjes ook een flink stijgende lijn te zien.
Zo bijzonder en anders is dat niet: https://ourworldindata.or...tients-hospital?tab=chart

Alleen NL doet het goed dankzij de lockdown. Andere landen lopen de ziekenhuizen vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 12:09

codex

Geen OpenAI agent :)

Johan Bogle schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:27:
[...]
Zo bijzonder en anders is dat niet: https://ourworldindata.or...tients-hospital?tab=chart

Alleen NL doet het goed dankzij de lockdown. Andere landen lopen de ziekenhuizen vol.
Dit zijn absolute aantallen, een visuele vergelijking is niet te maken (geen correctie naar bevolkingsomvang).

[ Voor 4% gewijzigd door codex op 08-01-2022 21:29 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• t_captain
[...]

De vraag is... als het aantal doden enorm laag is (lager dan griep dus). Én het aantal mensen in de ziekenhuizen valt ook mee (en daar lijkt het ook op).

Ik denk dat het eerste en voornaamste antwoord is: angst.

we weten nog niet alles over omicron en het kan nog de verkeerde kant op vallen. Die kans acht ik met de dag kleiner, maar je hebt geen 100% zekerheid.

Op de achtergrond lijkt iets anders te spelen: lockdown is “normaal” geworden. Een instrument wat in het reguliere spectrum is opgenomen en zonder veel aarzeling wordt ingezet wanneer het weer eens oploopt met de besmettingen. vooral het verlengen van een lockdown lijkt ze in Den Haag wel heel makkelijk af te gaan. Alsof het besef is verdwenen dat het helemaal niet normaal is dat de overheid bepaalt welke bedrijven wel of niet mogen openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Johan Bogle schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:04:

Dat moet je wel in perspectief zien natuurlijk, ja het is flink gestegen maar nog steeds is de bezetting laag vergeleken met eerdere golven. En dat terwijl Italië vandaag bijna 200.000 besmettingen heeft gemeld, met dergelijke aantallen kan het bijna niet anders dan dat ze snel ook weer gaan dalen.

En los daarvan, met zulke besmettingsaantallen is de verhouding door Covid of met Covid ook wel heel relevant.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 08-01-2022 21:34 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennis
t_captain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:29:
Op de achtergrond lijkt iets anders te spelen: lockdown is “normaal” geworden. Een instrument wat in het reguliere spectrum is opgenomen en zonder veel aarzeling wordt ingezet wanneer het weer eens oploopt met de besmettingen. vooral het verlengen van een lockdown lijkt ze in Den Haag wel heel makkelijk af te gaan. Alsof het besef is verdwenen dat het helemaal niet normaal is dat de overheid bepaalt welke bedrijven wel of niet mogen openen.
Dat is dus ook het grote probleem. Net als een GroenLinks die oproept om de tijdelijke wet covid-19 op te heffen en alles op te nemen in de WPG zodat ze niet elke 3 maanden in hoeven te stemmen met verlenging. Juist dit soort dingen baart mij ontzettend zorgen, want ik ben er helemaal niet gerust op dat alle democratische rechten waar we nu zo makkelijk afstand van nemen weer terugkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
ik222 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:32:
En los daarvan, met zulke besmettingsaantallen is de verhouding door Covid of met Covid ook wel heel relevant.
Op zich wel, maar voor de IC gaat dat natuurlijk minder op. Je komt niet op de IC met een gebroken vinger ;). Voor ziekenhuisopnames an sich wel heel relevant trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:52:
[...]

Vergelijk dat even met het ziekenhuis waar mijn vrouw werkt, waar ze nu al bijna 3 keer tegen code zwart aan hebben gezeten en gewoon niet meer weten waar ze het personeel vandaan moeten halen om uberhaupt de diensten nog goed gevuld te krijgen met een ziekteverzuim die op topmomenten bijna de 20% aan begint te tikken.

Nee, het zal vast niet overal zo dramatisch zijn, maar er zijn genoeg plekken waar het gedurende deze pandemie echt alle hens aan dek was en men echt tegen grenzen aan is gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
We gaan het zien. Het is in ieder geval te vroeg om Omicron tot de redding uit te roepen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:04
codex schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:28:
[...]

Dit zijn absolute aantallen, een visuele vergelijking is niet te maken (geen correctie naar bevolkingsomvang).
Nou, dan hier de gecorrigeerde versie:

https://ourworldindata.or...pitalizations-per-million

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:36:
[...]

Op zich wel, maar voor de IC gaat dat natuurlijk minder op. Je komt niet op de IC met een gebroken vinger ;). Voor ziekenhuisopnames an sich wel heel relevant trouwens.
Ik reageerde eigenlijk op de grafiek met totaal aantal patiënten in het ziekenhuis.

Voor de IC heb je gelijk maar daar is de stijging van 650 op 1 december naar bijna 1400 nu. Dat is in absolute aantallen nog steeds heel weinig voor Italië. En bovendien was het op 1 januari reeds 1200, toen waren dat ook daar nog voornamelijk / vrijwel alleen Delta patiënten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dennis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:36:
[...]

De IC binnen rollen met een toevallige covid19 infectie op zak is dan wel weer vergelijkbaar met een gebroken vingen bij een cursus breien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

[...]

Ik denk dat het eerste en voornaamste antwoord is: angst.

we weten nog niet alles over omicron en het kan nog de verkeerde kant op vallen. Die kans acht ik met de dag kleiner, maar je hebt geen 100% zekerheid.

Ik verwacht eerlijk gezegd ook dat ze blijven sturen met het traditionele instrument wat is afgestemd op:
Stijging besmettingen + 14 dagen = Stijging ziekenhuisopnames.

Waarmee ze sowieso dus twee weken de tijd willen nemen na een (enorme) stijging om het op veilig te spelen. Daarmee ben ik ook erg benieuwd wat men op 14 januari wil gaan doen, gezien we nu net weer die opwaartse lijn qua besmettingen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Prx schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:45:
[...]

Ik verwacht eerlijk gezegd ook dat ze blijven sturen met het traditionele instrument wat is afgestemd op:

Waarmee ze sowieso dus twee weken de tijd willen nemen na een (enorme) stijging om het op veilig te spelen. Daarmee ben ik ook erg benieuwd wat men op 14 januari wil gaan doen, gezien we nu net weer die opwaartse lijn qua besmettingen zien.
ik denk of 2 weken verlengen, of sportscholen weer open en geplaceerde horeca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik verwacht zelf een terugkeer naar de avondlockdown met het verschil dat de horeca nog helemaal dicht blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Ik verwacht hoogstens iets in de categorie buitensport.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
Johan Bogle schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:49:
ik denk of 2 weken verlengen, of sportscholen weer open en geplaceerde horeca.
Horeca sowieso niet, want stel dat het daarna meevalt dan krijgen ze nooit meer 2G erdoorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
ik222 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:32:
[...]

Dat moet je wel in perspectief zien natuurlijk, ja het is flink gestegen maar nog steeds is de bezetting laag vergeleken met eerdere golven. En dat terwijl Italië vandaag bijna 200.000 besmettingen heeft gemeld, met dergelijke aantallen kan het bijna niet anders dan dat ze snel ook weer gaan dalen.

Wat opvalt in Italië is dat er nu meer dan twee keer zoveel getest wordt dan ze ooit gedaan hebben. Ze tonen een enorme rek in hun testcapaciteit. Tegelijkertijd loopt helaas het percentage positief ook explosief op voor Italiaanse begrippen, en de opnames lopen al een tijdje gestaag op. Die cijfers kun je gewoonweg niet negeren. Ze kiezen daar vanaf maandag vol voor 2G.
Dat is een andere situatie dan hier, waar we nog steeds te maken hebben met dalende ziekenhuis-cijfers.
Ieder land lijkt zo zijn eigen scenario te hebben. Ik begin er bijna in te geloven dat de overheid er goed aan gedaan heeft met alle maatregelen, die dalende ziekenhuis-bezetting komt ons momenteel niet slecht uit, zo lang als hij duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 12:09

codex

Geen OpenAI agent :)

stylezzz schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:00:
Ik verwacht hoogstens iets in de categorie buitensport.
Beetje wassen neus in de winter, maar ik denk dat je goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
codex schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:01:
Beetje wassen neus in de winter, maar ik denk dat je goed zit.
Twee personen op minimaal anderhalve meter afstand. Effectief dus alleen enkelspel tennis :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Ik hou vast aan mijn prognose van gisteren: deze week (8-1 t/m 14-1) opnames plus 10% ten opzichte van de voorgaande periode (1-1 t/m 7-1).

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70132470

Overzichtje recente historie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70130708

De ontwikkeling van incidentie per leeftijdsgroep was vandaag iets positiever dan verwacht. Puur op dat cijfer zou ik bijstellen naar 0-5% stijging. Aan de andere kant, het LCPS opnamecijfer van vandaag ligt precies 10% boven 1-1.

Het mooie is: we zijn hard op weg naar de piek. In positieve tests lijkt die ergens tussen 22 en 28 jan te gaan vallen. In opnames ligt de piek typisch een dag of drie later, zeg maar 25 a 31 jan.

Hoe langer we weten uit te houden zonder dat de opnames omhoog knallen, hoe minder potentieel voor een stijging er resteert. We zitten nu op een weekdag-gevorrigeerd getal van 142 opnames bij een rollend 7-daags gemiddelde van 23k positieve tests. Opnames op dag X correleert sterk met positieve tests in de 7 dagen tot aan X.

Mijn verwachting is dat de opnames zullen stijgen naar een piek van ongeveer 280-300 per dag, eind januari.

Samen met het lagere aantal
ligdagen dat bij omicron wordt geobserveerd en de ingezette daling van de gemiddelde leeftijd onder de besmettingen vanwege boosters zou dat moeten leiden tot een piekbezetting tussen 800 en 1500 bedden (kliniek) plus 150 a 200 IC is 950 tot 1700.

Ten opzichte van eerdere prognoses (900-2000) is het in lijn / een fractie optimistischer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

Willem-Alexander zei het al aan het begin van de pandemie: "Niet normaal maken wat niet normaal is". Het is gewoon te absurd voor woorden wat er momenteel gaande is.

Het probleem met de mensen aan de top is dat ze geen idee hebben van de "regular Joe". Wat voor invloed hebben bepaalde regels op mensen? Het enige wat zij zien is die tunnelvisie op corona. Zolang dat aspect maar goed gaat hebben ze alle punten weer gehaald als minister. De rest? Ach.... het is maar mensen hun levenswerk dat kapotgaat.

Vanavond weer eten afgehaald bij een lokale zaak. Een maaltijd die klaargemaakt is met alle passie voor het vak, allemaal in doosjes om thuis weer uit te pakken en te nuttigen. Terwijl de ondernemer alleen (met misschien wat personeel) staat te wachten op de volgende bestelling. Heel emo: maar ik kom iedere keer met hele zware gevoelens uit zo'n zaak. En stel me telkens de vraag: waarom doen we dit eigenlijk nog... staat dit in verhouding met hetgeen er eigenlijk nog aan de hand is?

Het enige wat ik kan doen als burger om die mensen te steunen is te blijven consumeren, te blijven bestellen. Maar dat staat natuurlijk nooit in verhouding met de omzet die ze normaal binnenhalen.

Dit moeten stoppen. En wel zo snel mogelijk.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
jadjong schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:27:
[...]

Maandag zal blijken wat de schavuiten van vandaag om hun oren krijgen. :P Wie eerder al open was kreeg soms de deksel op de neus.
https://www.destentor.nl/...-schaal-geopend~aa70418e/
https://www.gelderlander....et-rechtsgeldig~a7b97700/
https://www.texelsecouran...roles-in-centrum-den-burg
https://www.nhnieuws.nl/n...perplex-het-is-achterlijk
Mooi ook die regionale verschillen. >:)
Ach, ik begrijp wel meer niet aan die lockdown...

- De slijter is essentieel. Dus open.
- De coffeeshop is essentieel. Dus open. (want anders krijgen we straathandel)
- De sigarenboer is dicht. Verhandelt m.i. vergelijkbare producten. En ja, sigaretten en shag kun je prima bij een supermarkt of tankstation krijgen, maar je zult maar sigaren- of pijproker zijn. Daar hebben de supermarkten of tankstations weinig van.

- De mac is open voor afhalen. Binnen zitten kan niet. Het terrasmeubilair staat binnen. Ah mooi, dan bestellen we het toch gewoon aan de balie en dan eten we het met z'n allen op op het straatmeubilair tegenover de mac ?

- Er zit hier in het dorp een winkel in designmeubels. Niet bepaald een IKEA. Meer zo'n winkel van als je vraagt wat die zithoek kost, je eigenlijk al weet dat je hem niet kan betalen :D Meubels koop je doorgaans niet ongezien, zeker niet in die prijsklasse. Maar gezien het beperkte aantal klanten, zou zo'n winkel prima uit kunnen met winkelen op afspraak, bijvoorbeeld 2 windows van 4 uur per dag. Mag ook niet.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
zacht schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:01:
[...]

Wat opvalt in Italië is dat er nu meer dan twee keer zoveel getest wordt dan ze ooit gedaan hebben. Ze tonen een enorme rek in hun testcapaciteit. Tegelijkertijd loopt helaas het percentage positief ook explosief op voor Italiaanse begrippen, en de opnames lopen al een tijdje gestaag op. Die cijfers kun je gewoonweg niet negeren. Ze kiezen daar vanaf maandag vol voor 2G.
Dat is een andere situatie dan hier, waar we nog steeds te maken hebben met dalende ziekenhuis-cijfers.
Ieder land lijkt zo zijn eigen scenario te hebben. Ik begin er bijna in te geloven dat de overheid er goed aan gedaan heeft met alle maatregelen, die dalende ziekenhuis-bezetting komt ons momenteel niet slecht uit, zo lang als hij duurt.
en niet vergeten dat die overlijdende opa in Italië eerst nog op de ic wordt gelegd ipv wat TLC te krijgen in de thuissituatie of op de verpleegafdeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
t_captain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:08:

Mijn verwachting is dat de opnames zullen stijgen naar een piek van ongeveer 280-300 per dag, eind januari.

Samen met het lagere aantal
ligdagen dat bij omicron wordt geobserveerd en de ingezette daling van de gemiddelde leeftijd onder de besmetyingen vanwege boosters zou dat moeten leiden tot een piekbezwtying tussen 800 en 1500 bedden (kliniek) plus 150 a 200 IC is 950 tot 1700.

Ten opzichte van eerdere prognoses (900-2000) is het in lijn / een fractie optimistischer.
Maar, is je voorspelling gebaseerd op de huidige situatie of ook met in het achterhoofd dat de scholen komende week weer openen? Waardoor kinderen sowieso in contact komen met elkaar, maar ook ouders meer reisbestemmingen zullen hebben en meer contact momenten met andere ouders of collega's (kunnen weer makkelijker de deur uit)?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
Prx schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:45:
[...]

Die 14 dagen vanaf de infectiedatum klopt vrij aardig, maar vanaf de datum van rapportage van de positieve test is het minder dan een week.

Het voortzetten van de lockdown wordt met de dag moeilijker uit te leggen. Ik heb de neiging om altijd terug te gaan naar de basis. Geen hellende vlakken en incrementele besluiten, altijd herinneren hoe we ook weer hier terecht zijn gekomen.

In dit geval kom ik toch weer terug op die prognose van RIVM die op 19-12 door OMT met het kabinet werd gedeeld. Die prognose was de reden waarom de lockdown op 20-12 werd gestart. Deze prognose:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZbDBVkL4dxelH9agWPxBHIBa_Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ezHZV5J2ePIVZXYU5vVRHhhn.jpg?f=user_large

Je ziet twee kenmerken in die prognose. De bedbezetting tussen delta en omicron zou nimmer onder 2000 bedden komen en anno 8-1-2022 zouden we in een sterke stijging zitten. Met een verwachte bezetting van 5000 bedden in plaats van de 1500 die NICE op de site meldt.

Allebei deze voorspellingen zijn onjuist gebleken.

Als je nu een nieuwe prognose maakt, komt deze heel veel lager uit dan de oude. We zijn 500 bedden lager gezakt, de stijging is veel later ingezet en lang niet zo sterk als voorzien.

Dat je op grond van de prognose van toen tot lockdown besloot, betekent nog niet dat je dat met de actuele inzichten dezelfde keuze zou maken.

Als de regering de lockdown dan zonder veel overleg of aarzeling wel zou verlengen, dan bewijzen ze mijn eerdere stelling dat ze het “normaal” zijn gaan vinden om ons land als een planeconomie te leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

[...]

Hier is ook bijna alles weer open, sommige winkels niet dicht geweest, maar veel afgelopen week weer open gegaan. Wel allemaal via het click & collect-principe, of whatsapp & collect. Voor de voordeur een tafel en buiten kan je in de rij je spulletjes ophalen. Ondernemers worden toch wel inventief om de nering door te laten gaan en ik begrijp het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wilf schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:24:
[...]
Hier is ook bijna alles weer open, sommige winkels niet dicht geweest, maar veel afgelopen week weer open gegaan. Wel allemaal via het click & collect-principe, of whatsapp & collect. Voor de voordeur een tafel en buiten kan je in de rij je spulletjes ophalen. Ondernemers worden toch wel inventief om de nering door te laten gaan en ik begrijp het wel.
Afhalen is dan ook geen probleem, pas als je klanten fysiek binnen laat kan je problemen krijgen. Die debiele verplichte vier uur wachttijd tussen bestellen en afhalen is er gelukkig ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
(dubbel)

[ Voor 99% gewijzigd door t_captain op 08-01-2022 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Dennahz schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:09:
[...]

Willem-Alexander zei het al aan het begin van de pandemie: "Niet normaal maken wat niet normaal is". Het is gewoon te absurd voor woorden wat er momenteel gaande is.

Het probleem met de mensen aan de top is dat ze geen idee hebben van de "regular Joe". Wat voor invloed hebben bepaalde regels op mensen? Het enige wat zij zien is die tunnelvisie op corona. Zolang dat aspect maar goed gaat hebben ze alle punten weer gehaald als minister. De rest? Ach.... het is maar mensen hun levenswerk dat kapotgaat.

Vanavond weer eten afgehaald bij een lokale zaak. Een maaltijd die klaargemaakt is met alle passie voor het vak, allemaal in doosjes om thuis weer uit te pakken en te nuttigen. Terwijl de ondernemer alleen (met misschien wat personeel) staat te wachten op de volgende bestelling. Heel emo: maar ik kom iedere keer met hele zware gevoelens uit zo'n zaak. En stel me telkens de vraag: waarom doen we dit eigenlijk nog... staat dit in verhouding met hetgeen er eigenlijk nog aan de hand is?

Het enige wat ik kan doen als burger om die mensen te steunen is te blijven consumeren, te blijven bestellen. Maar dat staat natuurlijk nooit in verhouding met de omzet die ze normaal binnenhalen.

Dit moeten stoppen. En wel zo snel mogelijk.
In den haag lijkt men zich vooral druk te maken of dat iedereen maandag wel met een coronacoupe op het bordes staat. Bang om nog meer draagvlak kwijt te raken, je zal immers maar een kapster hebben gevonden die je even fatsoeneert....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:30

Dennis1812

Amateur prutser

stylezzz schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:28:
[...]

In den haag lijkt men zich vooral druk te maken of dat iedereen maandag wel met een coronacoupe op het bordes staat. Bang om nog meer draagvlak kwijt te raken, je zal immers maar een kapster hebben gevonden die je even fatsoeneert....
Als ze er geknipt en gefatsoeneerd staan laten ze mijn inziens vooral zien dat ze zelf de regels niet zo interessant vinden. En ja, ook voor meneer de koning.

Regels zijn er voor iedereen. Dat ze bepaalde uitzonderingen hebben op belangrijke gebieden. Dikke prima.
Maar voor een idiote foto?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dennis1812 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:31:
[...]

Als ze er geknipt en gefatsoeneerd staan laten ze mijn inziens vooral zien dat ze zelf de regels niet zo interessant vinden. En ja, ook voor meneer de koning.

Regels zijn er voor iedereen. Dat ze bepaalde uitzonderingen hebben op belangrijke gebieden. Dikke prima.
Maar voor een idiote foto?
Ohja, de koning! Ik ben benieuwd.... het feestje van onze kroonprinses was ook een dikke vinger. Zal me benieuwen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
President schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:19:
[...]

Maar, is je voorspelling gebaseerd op de huidige situatie of ook met in het achterhoofd dat de scholen komende week weer openen? Waardoor kinderen sowieso in contact komen met elkaar, maar ook ouders meer reisbestemmingen zullen hebben en meer contact momenten met andere ouders of collega's (kunnen weer makkelijker de deur uit)?
Scholen open op 10-1. PO heeft lage incidentie, VO bovenbouw heeft wel aanzienlijke incidentie.

Eerste effect op ziekenhuisopnames kun je dan verwachten omstreeks 24-1, toenemend in kracht richting 5-2 vanwege de contributie aan de R-waarde.

Dan zit je eigenlijk al op de kerende flank van de omicron-golf. Belangrijker: tegen die periode zijn er al zoveel boosters gezet in de middengeneratie dat de overdracht naar de ouderen nog verder wordt gedempt dan nu reeds het geval is. Eigenlijk verwacht ik geen meetbaar effect op de hoogte van de piek.
Pagina: 1 ... 159 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.