Analyse van de nieuwste gegevens van coronadashboard:
De R-waarde
RIVM berekent 1.16 voor infectiedatum 23-12.
Stijgende trend: +0.05 per dag. Extrapolatie naar 25-12:
1.26.
Ik kan vanuit het verloop van positieve tests per dag een R-waarde afleiden voor 25-12
* uitgaande van generatietijd 4.5 dagen (oude constante) --> R=1.45
* uitgaande van generatietijd 2.22 dagen (Koreaans onderzoek omicron) -->
R=1.20
RIVM en ik beginnen elkaar weer te vinden, maar wel bij de aanname van een behoorlijk korte generatietijd.
Incidentie
Knalt nog steeds door het dak. Regio Amsterdam >400. Regio's met de laagste incidentie (120 ... 130) zijn Zuid-Limburg, Brabant-Zuidoost en Drente. Allemaal in de grensstreek, 2xB, 1xD
Beste gemeentes: Ameland en ... Urk

(incidentie <60)
Ameland zit net onder Urk, maar met een geisoleerde ligging en 3000 inwoners is het getal misschien iets minder betekenisvol. Het beeld van Urk lijkt te spiegelen in een kleine sample van andere gemeentes met notoir lage vaccinatiegraad zoals Neder-Betuwe en Staphorst, die doen het overigens vrij goed. Rotterdam dan weer niet.
Het lijkt in grote lijnen wel of hoge aantallen recente delta-besmettingen in december een gunstige invloed hebben op de aantallen omicron-infecties. Dat effect lijkt sterker dan het effect van vaccinaties momenteel. More data needed, maar het kan de volgende nagel aan de doodskist van 2G zijn.
Incidentie per leeftijdsgroep
Dit vind ik momenteel het belangrijkste binnenlandse cijfer, vanwege het voorspellende karakter voor ziekenhuisopnames. De groepen die ik volg zijn 50-69 en 70+, waarbij de laatste de allerbelangrijkste is omdat het leeuwendeel van de opnames daar vandaan komt.
* vijftigers: dal staat op 22-12, in de 10 dagen daarna een stijging met 50%. Tussen 29-12 en 2-1 beweegt de curve precies gelijk met het gemiddelde van de samenleving, vanaf 3-1 buigt hij ten opzichte van het gemiddelde nadrukkelijk naar beneden af. Laatste meetpunt ligt 20% onder het gemiddelde van alle leeftijden. Als ik die relatieve ontwikkeling van incidentie projecteer op de absolute verdubbeling van positieve tests in de afgelopen 7 dagen, dan kom ik op een factor 1.6.
* zestigers: dal staat op 25-12, in de volgende 6 dagen een stijging met 20%.Omstreeks 31-12 lijkt er al sprake van een piek. Vergeleken met de vijftigers zet de stijging dus later in, is de stijging minder snel en komt hij al eerder tot een einde. Dezelfde manier van projectie (relatieve ontwikkeling incidentie t.o.v. gemiddelde projecteren op toenamend aantal positieve tests per dag) geeft voor zestigers een factor 1.1
Dan de zeventigers en tachtigers: het verloop van de curve lijkt op de zestigers. Dal op 26-12, dan bij de 70-79 groep een korte en kleine stijging, piek op 31-12. De stijging tussen 26-12 en 31-12 bedroeg 12%. Bij de tachtigers geen stijging, incidentie in de laatste week van vorig jaar compleet vlak.
De projectie van incidentie gedurende de afgelopen 7 dagen komt op +0% voor de zeventigers en +2% voor tachtigers.
Prognose ziekenhuizen 8-1 t/m 14-1
Het model is als volgt: ziekenhuisopnames in de komende 7 dagen worden hoofdzakelijk gevoed vanuit positieve tests van de afgelopen 7 dagen.
De toenemende verwachte incidentie onder een bepaalde leeftijdsgroep in de afgelopen dagen is dus de motor van een evenredige toename van opnames in de komende 7 dagen.
Op die manier voorzie ik de komende week een stijging van opnames onder vijftigers met 60%, zestigers met 10%, zeventigers met 0% en tachtigers met 2%.
De vijftigers, die iets eerder werden aangestoken door de twintigers en een grotere stijging in incidentie laten zien, zijn dus het zorgenkindje. Gelukkig is de totale impact van deze leeftijdsgroep op de ziekenhuizen zeer beperkt.
Totaal verwacht ik voor de komende 7 dagen dat de instroom op de kliniek 10 procent kan stijgen tot 130 a 135 gemiddeld per dag.
De verdere toename van het aandeel omicron en de relatieve verjonging van de nieuwe patienten moet leiden tot een afname van ligdagen per patient, waardoor ik verwacht dat de bezetting in het ziekenhuis de komende 7 dagen zal dalen tot 1000 op de kliniek. en 400 op de IC.