Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 153 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.128 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

hoevenpe schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:45:
[...]

Wat dus bij deze aantallen onhoudbaar wordt, denk je echt dat al die mensen en hun gezinnen met geen of milde klachten nog binnen blijven?
Helemaal de gevaccineerden zonder klachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:09
tweakduke schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:43:
Op deze manier suggereer je eenvoudig dat het RIVM geen betrouwbare modellen maakt, maar er zit ook een verhaal en afweging bij die modellen. Er wordt niet voor niets bij vermeld dat er een onzekerheidsmarge in die modellen zit. :)
Ja, de onzekerheidsmarge zit in het model maar de werkelijkheid valt zelfs ruim buiten de onzekerheidsmarge. Als je punt is dat de besluitvormers niet goed naar de onzekerheden kijken in zo'n model dan heb je natuurlijk ook gelijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:22
*knip*
Dit voegt ook niets toe.

[ Voor 74% gewijzigd door tweakduke op 07-01-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dennis schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:45:
[...]

Altijd dat 'koren op de molen'. Als het klopt, dan klopt het toch? Hierboven is al uitgelegd waarom de 'complot-aanhangers' in december al zeiden dat die voorspellingen van het RIVM niet uit zouden komen: het RIVM gebruikte namelijk vooral de negatieve informatie en alle positieve signalen werden genegeerd.

Jij wil het misschien niet horen, maar mensen zijn echt klaar met de lockdowns. Ja, een grote groep mensen hoor je misschien niet zo maar die 'protesteren' in stilte, met hun voeten. Kappers die klanten thuis gaan knippen. Zijn vast nog wel meer voorbeelden.
Ik zeg niet dat het niet klopt, en ik hoor graag meningen van anderen. Het valt me alleen op.
Johan Bogle schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:47:
Het niveau daalt hier echt enorm zeg.
Kun je dat uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:45:
[...]

Ik kan me niet voorstellen hoe je het bouwen van een waterkering precies 'dictatoriaal' kan vinden.

Dat je dat kan vinden van het intrekken van fundamentele basisrechten begrijp ik dan weer wel.
*knip*
Off-topic.

[ Voor 43% gewijzigd door tweakduke op 07-01-2022 11:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
zacht schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:36:
Quarantaine is niet meer nodig lees ik hier van meerdere mensen. Dat quarantaine niet nodig is roept een groep ook al sinds begin 2020.
Als je geboosterd bent en geen klachten hebt is daar toch niets mis mee? We gaan toch ook niet voor een snotneus 10 dagen binnen zitten...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:55

Stoney3K

Flatsehats!

*knip*
En nu zetten we een streep onder deze off-topic discussie.

[ Voor 71% gewijzigd door tweakduke op 07-01-2022 11:52 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 20:20
Johan Bogle schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:47:
[mbr]*knip*
Dit voegt ook niets toe.[/]
Laat maar :z

[ Voor 11% gewijzigd door Bubba76 op 07-01-2022 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:51:
[...]

En hoe is het bouwen van een waterkering precies een maatregel die ethisch gezien misschien als twijfelachtig te zien is?

Het gaat niet zo zeer om ondemocratisch genomen besluiten, het gaat om ondemocratisch genomen besluiten die tegen ethische principes in gaan. Zoals het weigeren van ongevaccineerden aan de poort van een ziekenhuis.
Dat is het mooie aan ethiek. Dat is per definitie subjectief.

Ik vind het beleid uiterst ethisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
zacht schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:48:
Ik zeg niet dat het niet klopt, en ik hoor graag meningen van anderen. Het valt me alleen op.
Dan is het toch geen probleem? Ik heb al vaker gezegd dat mijn grote probleem is dat er geen eerlijke dialoog plaatsvindt over Corona. Een RIVM die alleen data gebruikt die negatief is, een kabinet dat een belangrijk advies (dat niet in het narratief past) niet naar de Tweede Kamer stuurt en als de minister daarover wordt bevraagd aantoonbaar liegt. En ik zou nog tien voorbeelden kunnen noemen.

Als er een open debat plaatsvindt dan zou ik het veel beter kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag weer 3 nieuwe gevallen op het werk.. die hadden zelf en PCR test gedaan omdat ze wisten dat ze contact hadden gehad.. Maar geen een van alleen heeft maar een enkele symptoom. 2 waren ook al +2 weken geboosterd, dus dat houdt besmetting an sich dus ook niet tegen.

Kan goed zijn dat er hier dus veel meer besmette mensen zijn maar het gewoon niet weten. Hetb lijkt erop dat het inmidels niet meer gevaarlijker is dan de gewone griep.. daarvan accepteren we ook ieder jaar dat er mensne sterven. en in de meeste landen laten ze het ook gewoon gaan.. De ziekenhuizen zullen echt neit meer volledig klappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:52
Dennis schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Jij noemt het verdeeldheid. Ik noem het liever discussie. Ik denk dat ik nu wel onderbouwd heb aangetoond met dat plaatje dat de modellen van het RIVM onbetrouwbaar zijn, in ieder geval die van december. @t_captain zegt het niet zo stellig, maar benoemt ook dat het RIVM selectief winkelt in getallen. Dat is wat ik ook bij anderen heb gelezen inderdaad.

Het is dus goed als meer slimme mensen meekijken. Ook ik zou het fijner vinden als het RIVM wél betrouwbare modellen kan maken, want dan krijgen we een meer zuiverder discussie. Alleen er zijn ook een aantal mensen, waaronder hier op het forum, die dat alleen maar slecht vinden, want dan voed je de ongevaccineerden etc.
Niet "selectief winkelt" als in eruit pakken wat ze uitkomt en negeren wat ze niet uitkomt. Zijn ze veel te goede wetenschappers voor.

Maar wel: alleen parameters pakken van een nieuwe variant voor zover die al voldoende gevalideerd zijn.

In december gaf dat een enorme bias. Voor omicron is het slechte nieuws de besmettelijkheid en het goede nieuws de virulentie. Dat zeg ik met zere grote stelligheid, omdat ik weet dat ik nu >90% van de wetenschap achter me heb staan.
De eerste set gegevens die beschikbaar komt gaat over besmettelijkheid. Virulentie komt later.

Zo kun je onbedoeld toch nog selectief zijn in je parameters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:42
Dennis schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Jij noemt het verdeeldheid. Ik noem het liever discussie. Ik denk dat ik nu wel onderbouwd heb aangetoond met dat plaatje dat de modellen van het RIVM onbetrouwbaar zijn, in ieder geval die van december. @t_captain zegt het niet zo stellig, maar benoemt ook dat het RIVM selectief winkelt in getallen. Dat is wat ik ook bij anderen heb gelezen inderdaad.

Het is dus goed als meer slimme mensen meekijken. Ook ik zou het fijner vinden als het RIVM wél betrouwbare modellen kan maken, want dan krijgen we een meer zuiverder discussie. Alleen er zijn ook een aantal mensen, waaronder hier op het forum, die dat alleen maar slecht vinden, want dan voed je de ongevaccineerden etc.
Ja daar ben ik mee eens, discussie is ook prima, dat kan dan leiden tot verdeeldheid. Ik sloeg een stapje over inderdaad.

Het was niet zozeer om het rivm schoon te praten. Het rivm heeft alleen in dit geval een positie gekregen die een te grote politieke lading met zich meebrengt. Daardoor is denk ik de objectiviteit gehinderd.

T_captain is daarvan een mooi voorbeeld, die kan objectief zijn. Mocht zijn berekeningen niet "betrouwbaar" gebleken zijn, volgt daarop geen direct gevolg van politieke discussie. En hij behoud de optie, om objectief bij te stellen zonder politieke druk. Mocht het rivm te gematigd berekend hebben, en daardoor bijvoorbeeld code zwart veroorzaken, staat de 2e kamer op z'n kop. Wat begrijpelijk is natuurlijk.

Maar ik ben het zeker met je eens dat de methodiek inzage moet hebben van externe factoren. De definitie van wetenschappelijk onderzoek is dat het openbaar moet beoordeeld worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Dennis schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:53:
Als er een open debat plaatsvindt dan zou ik het veel beter kunnen hebben.
Er is wel een debat, maar daarin lopen zowel regering, kamer, OMT en media constant achter de feiten aan. Het is de discussie van twee maanden geleden, gebaseerd op Delta en eerdere varianten.

2G/3G, lockdown, schoolsluiting, avondklok, mondkapjes, etc. zijn instrumenten die bij Omikron veel minder lijken te werken. Het is de verkeerde toolbox, in heel Europa gaan de cijfers door het dak.

We zouden het nu over het beperken van quarantaine moeten hebben en een vaccinatieplicht voor kwetsbare groepen. Alleen zo hou je Omikron onder controle, niet met de huidige maatregelen die aantoonbaar de economie en sociale cohesie ernstig schaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:00:
[...]

Er is wel een debat, maar daarin lopen zowel regering, kamer, OMT en media constant achter de feiten aan. Het is de discussie van twee maanden geleden, gebaseerd op Delta en eerdere varianten.

2G/3G, lockdown, schoolsluiting, avondklok, mondkapjes, etc. zijn instrumenten die bij Omikron veel minder lijken te werken. Het is de verkeerde toolbox, in heel Europa gaan de cijfers door het dak.

We zouden het nu over het beperken van quarantaine moeten hebben en een vaccinatieplicht voor kwetsbare groepen. Alleen zo hou je Omikron onder controle, niet met de huidige maatregelen die aantoonbaar de economie en sociale cohesie ernstig schaden.
Amen. En je zult zien dat de lockdown gewoon verlengd wordt. Frustrerend hoevaak het kabinet achter de feiten aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Maar nu we dit weten, moeten we toch doen wat Van Dissel zei? Namelijk dat als er betrouwbare data over Omicron beschikbaar komt waardoor het vermoedelijk "mee zal vallen" de lockdown beëindigen. Immers die data is er nu.

We weten echter alsnog heel weinig. Zie bijvoorbeeld deze Tweet en ja, ik weet dat het niet-gevalideerde data betreft en ik kan het onderzoek niet op waarde schatten, maar deze meneer is infectioloog bij het OLVG:
[Twitter]

[...]

Ik weet niet of ik het een meevaller vind. Misschien had ik liever een doemscenario gehad en was het na twee weken klaar. Ik ben nu bang dat we deze lockdown weer gaan oprekken tot in februari of maart, zeker nu de Tweede Kamer de 2G-maatregelen dan pas wil bespreken.
En het artikel:
https://www.medrxiv.org/c...101/2022.01.05.22268782v1

Zeg niet dat de conclusie niet zou kunnen kloppen, maar er is wel heel liberaal van alles op de grote hoop gegooid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dennis schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Ja, de onzekerheidsmarge zit in het model maar de werkelijkheid valt zelfs ruim buiten de onzekerheidsmarge. Als je punt is dat de besluitvormers niet goed naar de onzekerheden kijken in zo'n model dan heb je natuurlijk ook gelijk :).
Lekker makkelijk om te spelen met verdraaiingen en halfwaarheden. Die voorspellingen van december waren op basis van scenario's waarin *vanaf de kerstvakantie* een lockdown zou komen. Dennis heeft daar lekker suggestief in lopen knippen om dit cruciale stukje informatie te verhullen. Maar als je de hele grafiek erbij pakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BP6hvOVQt0WXKNgBpRKiaojoxZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H8YfZM5Tfa7ZpRq3UF294mE0.png?f=fotoalbum_large

Zoals iedereen weet hebben we in Nederland besloten om nog ruim vóór de kerstvakantie de lockdown te starten, om de IC-bezetting verder naar beneden te drukken. En dat is precies wat we zien in die grafiek van Dennis: de bezetting is ruim lager dan we hadden kunnen verwachten indien we pas met kerst in lockdown waren gegaan.

Oftewel: De mensen die het hardst schreeuwen hier zijn ofwel bewust misleidend, of anders slecht geïnformeerd. Pick your poison.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis
wimpo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:58:
Maar ik ben het zeker met je eens dat de methodiek inzage moet hebben van externe factoren. De definitie van wetenschappelijk onderzoek is dat het openbaar moet beoordeeld worden.
Maar zie hier het probleem. Er wordt allerlei informatie 'achtergehouden':

- De modellen van het RIVM zijn niet openbaar. De input wordt maar mondjesmaat gedeeld.
- In de technische briefing wordt onjuiste informatie door Van Dissel verkondigd (in dit geval aan Fleur Agema).
- Over de oversterfte wordt geen informatie verstrekt.
- World in Data klaagt over de weinig informatie die de Nederlandse overheid verstrekt.
- De minister houdt zich niet aan de WOB.
- Onwelgevallige adviezen worden niet aan de Tweede Kamer verstrekt.

Ik kan nog wel even zo doorgaan. Ik zie in ieder geval een patroon :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
link0007 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:04:
Die voorspellingen van december waren op basis van scenario's waarin *vanaf de kerstvakantie* een lockdown zou komen.
Die lockdown heeft minimaal effect gehad, het verschil is veel te groot om hiermee te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Imperium schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:03:
En je zult zien dat er lockdown gewoon verlengd wordt. Frustrerend hoevaak het kabinet achter de feiten aanloopt.
Die lockdown is niet ons grootste probleem: blijkbaar moet eerst de zorg vastlopen voordat men besmette geboosterde medewerkers door laat werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
link0007 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:04:
Zoals iedereen weet hebben we in Nederland besloten om nog ruim vóór de kerstvakantie de lockdown te starten, om de IC-bezetting verder naar beneden te drukken. En dat is precies wat we zien in die grafiek van Dennis: de bezetting is ruim lager dan we hadden kunnen verwachten indien we pas met kerst in lockdown waren gegaan.
Oh, dat is dan niet bewust. Want kijk, hier noemde ik dat zelf al toen:

Dennis in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11"
Bij blauw staat lockdown "vanaf kerstvakantie". Nu is de lockdown een week eerder gestart... Is dat een truc om te zorgen dat ze sowieso niet aangesproken kunnen worden als hun model (weer eens) niet uitkomt?
Waarop @t_captain antwoordde:
Nee: dit is “vanaf kerstvakantie”. Die is namelijk ook begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpo
Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Dat is het mooie aan ethiek. Dat is per definitie subjectief.

Ik vind het beleid uiterst ethisch.
Ja klopt, maar niet per se een individuele subjectiviteit. Althans niet individueel bepalend. Dat zou betekenen dat we doormiddel van die subjectiviteit alle onethische daden ethische waarde moeten geven vanuit perspectief.

Ethiek word natuurlijk normaliter onderbouwd met argumenten, niet met meningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:50

3raser

⚜️ Premium member

Ook gezonde kinderen van 5+ mogen zich straks laten vaccineren.
De Jonge benadrukte dat het aan de ouders is om te beslissen of ze hun kinderen laten vaccineren. "De keus is vrij, maar de Gezondheidsraad zegt wel dat het verstandig is om het te doen." Hij voegde eraan toe dat bij het besluit van het kabinet naast de 'directe gezondheidswinst' ook de indirecte een rol heeft gespeeld: "Als je op deze manier kunt voorkomen dat kinderen last hebben van schoolsluitingen of andere contactbeperkende maatregelen, is dat voor hun ontwikkeling echt geweldig. Het belang van de kinderen staat voorop."
Met onze huidige kennis moeten we toch concluderen dat omikron zich niet heel hard laat weerhouden door vaccinaties. De besmettingen lopen hard op ondanks dat de kinderen al 2 weken thuis zitten. Welke druppel op de gloeiende plaat moet deze vaccinatieronde dan gaan bieden, anders dan nog meer verdeeldheid waarbij nu de jongste kinderen zelfs als schild worden gebruikt.

Oh, en 'directe gezondheidswinst' is natuurlijk ook van de zotte. Hoeveel kinderen worden er nu daadwerkelijk ziek van corona? Er zijn voor zover ik weet amper cijfers van omdat die aantallen zo extreem laag zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door 3raser op 07-01-2022 12:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:33
3raser schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:12:
Ook gezonde kinderen van 5+ mogen zich straks laten vaccineren.

[...]

Met onze huidige kennis moeten we toch concluderen dat omikron zich niet heel hard laat weerhouden door vaccinaties. De besmettingen lopen hard op ondanks dat de kinderen al 2 weken thuis zitten. Welke druppel op de gloeiende plaat moet deze vaccinatieronde dan gaan bieden, anders dan nog meer verdeeldheid waarbij nu de jongste kinderen zelfs als schild worden gebruikt.
De reden voor vaccinatie van die kinderen is niet het beperken van besmettingen:
Vaccinatie voorkomt ernstige ziekte en ziekenhuisopname
De meeste kinderen hebben weinig klachten als zij besmet raken met het coronavirus. Maar sommige kinderen worden wel ernstig ziek en moeten opgenomen worden in het ziekenhuis. Bijvoorbeeld door het Multisystem Inflammatory Syndrome in Children (MIS-C). Een zeldzame maar levensbedreigende complicatie waarbij het coronavirus zorgt voor een ontstekingsreactie in de organen. De coronavaccinatie kan ernstige ziekte en ziekenhuisopname bij kinderen voorkomen. Maar ook langdurige klachten (Long COVID) na besmetting met het coronavirus.
https://www.rijksoverheid...r-medisch-verhoogd-risico

Ik ben persoonlijk wel benieuwd naar de achterliggende data voor wat betreft aantallen kinderen die last hebben van Long COVID. De gegevens daarvan lijken niet voor handen te zijn blijkt uit het interview met een kinderarts op dezelfde site. Uit dat interview blijkt dat er waarschijnlijk 150 tot 180 kinderen MIS-C hebben gekregen en de helft daarvan naar de IC moest.

[ Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 07-01-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
t_captain schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:22:
[...]

Als je de prognose van RIVM accepteerde, was de lockdown en schoolsluiting een propertionele en juiste maatregel.

Het kabinet heeft het dus imho goed gedaan in december, behalve op 1 punt. En dat was het blinde vertrouwen op RIVM.

Het was RIVM dat de steken liet vallen door selectief nieuwe data van omicron te pakken en te combineren met oude data van delta om een soort fantasie "domicron" variant door te rekenen. Daar heb ik me op dit firum al tegen gekeerd in december.
Naar mijn mening zijn de doomplaatjes in samenspraak gemaakt om de lockdown aan het volk te verkopen. Op die manier gaat de focus naar het virus en niet naar het het feit dat eerder beleid tot de lockdown heeft geleid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:22:
[...]

Als je de prognose van RIVM accepteerde, was de lockdown en schoolsluiting een propertionele en juiste maatregel.

Het kabinet heeft het dus imho goed gedaan in december, behalve op 1 punt. En dat was het blinde vertrouwen op RIVM.

Het was RIVM dat de steken liet vallen door selectief nieuwe data van omicron te pakken en te combineren met oude data van delta om een soort fantasie "domicron" variant door te rekenen. Daar heb ik me op dit firum al tegen gekeerd in december.
In december was er nog veel onduidelijk over de ziekmakendheid van Omikron. Daarnaast liepen we keihard achter op boosteren, waren de cijfers al niet top, en ging je een extreem drukke feestdagen in.

Ik had dezelfde beslissing gemaakt als ik in hun schoenen stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

TIGER1125 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:14:
[...]

De reden voor vaccinatie van die kinderen is niet het beperken van besmettingen:

[...]

Ik ben persoonlijk wel benieuwd naar de achterliggende data voor wat betreft aantallen kinderen die last hebben van Long COVID.
Dus een 'zeldzame maar levensbedreigende complicatie'. Maar hoe zeldzaam? Zet je echt een compleet vaccinatieprogramma op omdat 1 op de 100.000 (??) kinderen hier last van kan hebben? Zonder cijfers klinkt dit vooralsnog als met een kanon op een mug schieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
3raser schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:17:
[...]

Dus een 'zeldzame maar levensbedreigende complicatie'. Maar hoe zeldzaam? Zet je echt een compleet vaccinatieprogramma op omdat 1 op de 100.000 (??) kinderen hier last van kan hebben? Zonder cijfers klinkt dit vooralsnog als met een kanon op een mug schieten.
Klik anders even op de link, en lees de pagina en dan met name het interview met de kinderarts omtrent MIS-C.
Voor de leeftijdsgroep 5- tot en met 11-jarigen wordt het risico op MIS-C door de Gezondheidsraad geschat op één op 3.000 tot 4.000 kinderen per jaar.
https://www.rijksoverheid...-c-bij-kinderen-na-corona

Daarvan zijn er 150 tot 180 weer te herleiden naar een besmetting met Covid.

[ Voor 10% gewijzigd door TIGER1125 op 07-01-2022 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dus een 'Een zeldzame maar levensbedreigende complicatie'. Maar hoe zeldzaam? Zet je echt een compleet vaccinatieprogramma op omdat 1 op de 100.000 (??) kinderen hier last van kan hebben? Zonder cijfers klinkt dit vooralsnog als met een kanon op een mug schieten.
Rond de 150 tot 180 kinderen is een reële schatting

Reactie was overigens niet om te zeggen dat de vaccins voor kinderen allen goed zijn om die 150 tot 180 ziekte te voorkomen. Maar om aan te geven dat het in ieder geval niet alleen om de besmettingen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:48
Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:17:
[...]

In december was er nog veel onduidelijk over de ziekmakendheid van Omikron. Daarnaast liepen we keihard achter op boosteren, waren de cijfers al niet top, en ging je een extreem drukke feestdagen in.

Ik denk dat het grootste 'probleem' nog wel de bomvolle ic's waren op dat moment. No room for error.... Dus is de meest veilige route gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
TrailBlazer schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Helemaal de gevaccineerden zonder klachten.
Ik denk dat de extreme verspreiding van omicron momenteel wordt veroorzaakt door drie factoren:

1. veel dragers zonder of met slechts minimale symptomen. Die gaan gewoon naar werk, winkel en op bezoek.
2. ontwijking van immuniteit, wat de R-waarde in onze samenleving met zo'n 55% lijkt te verhogen.
3. kortere generatietijd. De R-waarde is hoog, maar niet zo hoog als je zou denken vanwege de snelle groei van het aantal infecties. De kloof tussen groeisnelheid en geobserveerde R-waarde vanuit BCO valt alleen te dichten door met een aanzienlijk kortere generatietijd te rekenen. Een side effect van kortere generatietijd is dat testen niet meer zo effectief is. PCR is gewoon te traag voor de snelheid van het virus.

Nummer 1 zou wel eens de dominante factor kunnen zijn. De eerste min of meer aselecte steekproef over de prevalentie van omicron was onder verpleegkundigen van VUMC en daar was 25% positief ofzo.

Het goede nieuws: binnen enkele weken zit je aan de top. De patientengolf in het ziekenhuis wordt gevormd in de periode tussen dat de opnames gaan stijgen en de top in positieve tests + een aantal dagen. Hoe langer we de daling van de opnames kunnen volhouden en hoe sneller de piek in de positieve tests valt, hoe korter de periode van oplopende aantallen patienten is en hoe lager de piek. Ik verwacht dat we vandaag misschien wel 35.000 positieve tests gaan horen, maar blijf toch positief over de zorg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:05:
[...]

Die lockdown heeft minimaal effect gehad, het verschil is veel te groot om hiermee te verklaren.
De lockdown heeft minimaal effect gehad maar het effect is te groot... Ehhh?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 07-01-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Nee, er wordt nu gesteld dat door kinderen nu te vaccineren de kans kleiner is dat de scholen in de toekomst dicht moeten en dat om die reden het dus gezondheidswinst oplevert.

Wat mij betreft een onzin-redenatie want de vraag is of überhaupt de scholen ooit nog gaan sluiten. Ben benieuwd of dit straks in de toekomst ook als 'chantagemiddel' gaat worden ingezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
MikeyMan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:20:
[...]

We zien nu pas de effecten van de harde lockdown in de ziekenhuizen. Tot pak hem beet oud en nieuw was dit nog het gevolg van de avondlockdown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Daarvoor hadden we de avond-lockdown, de extra verzwaring was achteraf gezien onnodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
Dennis schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:22:
[...]

Nee, er wordt nu gesteld dat door kinderen nu te vaccineren de kans kleiner is dat de scholen in de toekomst dicht moeten en dat om die reden het dus gezondheidswinst oplevert.

Wat mij betreft een onzin-redenatie want de vraag is of überhaupt de scholen ooit nog gaan sluiten. Ben benieuwd of dit straks in de toekomst ook als 'chantagemiddel' gaat worden ingezet.
Dat wordt er helemaal niet gesteld, ook niet in de informatie die je gewoon bij overheid kunt lezen, lees de link anders even, voordat je zulke onzin gaat verspreiden. :/

De achterliggende reden is een mogelijk ernstig ziektebeeld voorkomen bij kinderen.

Voor de leeftijdsgroep 5- tot en met 11-jarigen wordt het risico op MIS-C door de Gezondheidsraad geschat op één op 3.000 tot 4.000 kinderen per jaar, en in dat interview wordt gesteld dat op dit moment 150 tot 180 gevallen daarvan zijn te herleiden naar een besmetting met corona.

[ Voor 38% gewijzigd door TIGER1125 op 07-01-2022 12:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:22:
[...]

Daarvoor hadden we de avond-lockdown, de extra verzwaring was achteraf gezien onnodig.
Zullen we dat achteraf bezien? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
TIGER1125 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:23:
[...]

Dat wordt er helemaal niet gesteld, ook niet in de informatie die je gewoon bij overheid kunt lezen, lees de link anders even, voordat je zulke onzin gaat verspreiden. :/

De achterliggende reden is een mogelijk ernstig ziektebeeld voorkomen bij kinderen.
De Jonge benadrukte dat het aan de ouders is om te beslissen of ze hun kinderen laten vaccineren. "De keus is vrij, maar de Gezondheidsraad zegt wel dat het verstandig is om het te doen." Hij voegde eraan toe dat bij het besluit van het kabinet naast de 'directe gezondheidswinst' ook de indirecte een rol heeft gespeeld: "Als je op deze manier kunt voorkomen dat kinderen last hebben van schoolsluitingen of andere contactbeperkende maatregelen, is dat voor hun ontwikkeling echt geweldig. Het belang van de kinderen staat voorop."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 20:28

gws24

Thinking is hard!

t_captain schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:34:
[...]

Ik pakte alle getallen die ik uit Zuid-Afrika kon vinden en maakte een ruwe prognose die vooralsnog vrij aardig lijkt uit te komen. Omstreeks nu denk ik dat de hoeveelheid beschikbare getallen en onderzoeken zo groot wordt dat we weer naar RIVM kunnen kijken.
Tja, dus je hebt 'geluk' dat de getallen uit ZA redelijk toepasbaar zijn op NL ondanks verschillen in seizoen, leeftijdsopbouw en het feit dat het allemaal vrij kleine studies waren op dat moment. Als jij fout zit jammer dan, als zij fout zitten door zomaar één op één getallen over te nemen dan zijn de consequenties niet te overzien dus ik snap wel dat ze conservatief zijn met aannames.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
Dennis schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:04:
[...]

- De modellen van het RIVM zijn niet openbaar. De input wordt maar mondjesmaat gedeeld.
- In de technische briefing wordt onjuiste informatie door Van Dissel verkondigd (in dit geval aan Fleur Agema).
- World in Data klaagt over de weinig informatie die de Nederlandse overheid verstrekt.
- De minister houdt zich niet aan de WOB.
- Onwelgevallige adviezen worden niet aan de Tweede Kamer verstrekt.

Ik kan nog wel even zo doorgaan. Ik zie in ieder geval een patroon :).
- zoals ik het eens was met je, dat moet niet mogen.

- Is fout natuurlijk, motivatie nader te bepalen.

- Omzigt is hier mee bezig, je kunt je afvragen waarom er niet eerder naar gekeken werd. De verantwoordelijkheid van ministerie vws, welke fouten zijn er eventueel gemaakt.

- Ja, geen idee sorry

- Klopt, belachelijk dat dit soort verantwoordelijkheden niet beter afgedwongen worden.

- Niet openbaar waarschijnlijk.

Ja absoluut, ik zie ook een patroon maar moet ook het motief bedenken.

Dat er fouten worden gemaakt, is de afgelopen jaren al duidelijk En het is ook vreemd dat dezelfde bestuurscultuur sinds het kinderbijslag schandaal door word gezet.
Wat daar de politieke motivaties van zijn om dit te bewerkstelligen is voor mij ook een gok. Wat ook opvalt is dat de versplinterde oppositie geen gezamenlijk front vormen op dit gebied.

Een sceptische benadering is altijd wenselijk maar de eventuele aanval zal op feiten gebasseerd moeten zijn. Eventuele agenda's/motivaties worden pertinent ontkent natuurlijk. Het beste voorbeeld is dan ook de toeslagenaffaire. En de hele formatie shitshow. Iedereen keurde Rutte af, boos waren ze. Bamboozled, verontwaardigd wat een verraad voor het vertrouwen. Hij zit er nog. En dat komt ze hem hebben laten zitten natuurlijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
[...]

De lockdown heeft minimaal effect gehad maar de cijfers dalen wel enorm... Ehhh?
Het effect van een lockdown moet allereerst blijken in de positieve tests, en dan vooral die onder de leefijdsgroep 20-29. Die groep is namelijk sociaal zeer actief, gaat rond in verschillende delen van de samenleving (studie, werk, horeca, gezinnen, vriendengroepen) en daardoor vaak trendsettend in besmettingsgolven.

Oktober 2020:
* 16-10-2020: "intelligente lockdown"
* 22-10-2020: piek incidentie onder twintigers
* 29-10-2020: incidentie onder twintigers in 1 week 16% omlaag

December 2021:
* 20-12-2021: lockdown
* 21-12-2021: scholen blijven dicht
* vandaag: incidentie onder twintigers almaar stijgend.

Dus wat mij betreft is de lckdown nu compleet ineffectief.

Natuurlijk is er de preventie-paradox. Maar een blik op de Belgische cijfers laat zien dat ook dat effect bescheiden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:59:
[...]

Ik denk dat daar een beetje de crux zit. Omdat je dan 2G op een dusdanig grote schaal moet uitrollen (horeca maar ook niet-essentiële winkels bv.) ga je de handhaving er op nooit voldoende waterdicht krijgen om een echte impact te hebben. Tenminste niet als je de handhaving over laat aan de uitbaters (omdat je zelf als overheid niet genoeg handhavers kan leveren), want die uitbaters hebben zelf belang bij een losse handhaving.

Uiteindelijk verplaats je dan alleen het probleem omdat je dan niet de klanten, maar de handhavers moet gaan handhaven, en dat zul je dan vrij actief moeten doen.

Anders krijg je een 2G die alleen symbolisch en op papier bestaat.
Och, in Duitsland kan het ook, dus waarom hier niet? 1 winkel controleerde niet, de rest allemaal, zelfs met id

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
Ja dat is dus die indirecte gezondheidswinst, maar volgens mij doen we dingen op basis van directe gezondheidswinst en daarvoor baseer ik me liever op de informatie van een instantie en niet een persoon die kan zich namelijk ook weleens verspreken, en zowel de gezondheidsraad als het artikel op de site van Rijksoverheid verwijzen in eerste instantie direct naar de kans op zwaarder ziekte verloop.

En volgens mij haalt de Minister als eerste de directe gezondheidswinst aan in je quote? Als het niet hoeven sluiten van scholen een bijkomend voordeel is, joh prima en heel mooi meegenomen voor hun ontwikkeling en dan ben ik het met hem eens dat het belang van de kinderen voorop staat.

Maar de kans dat MIS-C oplopen en mogelijk naar de IC moeten vind ik toch zwaarder wegen.
Vermoedelijk 150 tot 180 kinderen, die aan Corona gelinkt kunnen worden waarvan ongeveer de helft naar de IC moest.

[ Voor 103% gewijzigd door TIGER1125 op 07-01-2022 12:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
t_captain schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:28:
Dus wat mij betreft is de lckdown nu compleet ineffectief.
Ik zou het iets genuanceerder stellen: de laatste verzwaring van de lockdown (half december) heeft vrijwel geen effect, de economische en maatschappelijke winst van het heropenen van scholen, winkels en amateursport is vele malen groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
autje schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:23:
[...]

Oftewel, omdat mensen dom en onverantwoordelijk zijn.
"Ik ben dubbel gevaccineerd, ik ben geboosterd. Waarom moet ik die wappie die te dom is een vaccin te halen beschermen. Zeker met omikron krijgt die het toch wel, dus tja"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:19:

Reactie was overigens niet om te zeggen dat de vaccins voor kinderen allen goed zijn om die 150 tot 180 ziekte te voorkomen. Maar om aan te geven dat het in ieder geval niet alleen om de besmettingen gaat.
Dit wist ik nog niet. Bedankt voor de link. Dat is in ieder geval 1 goede reden om wel te vaccineren. Of je dat risico wel of niet wilt nemen is natuurlijk een ander verhaal. Want als je je kind met een vaccin wilt beschermen tegen deze aandoening dan kun je meerdere keren per jaar een prik halen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tussen alle serieuze zaken toch nog iets luchtigs, het feestje waar ik regelmatig aan refereer gaat namelijk door. *O* oOo Op 14 januari gaat namelijk de lockdown er van af en een dag later mag je met tienduizenden mensen samen in dezelfde ruimte zitten. 8)
Tenminste, dat denken ze. :? :')
Producent Hofman weet ook wel: de kans dat evenement doorgaat, is vanwege corona heel klein. De lockdown duurt sowieso tot 14 januari en het is wachten op het besluit van het kabinet. Volgende week vrijdag is er een nieuwe persconferentie over de coronaregels.

"Maar als het toch door kan gaan, moeten we er klaar voor zijn." De creatief producent snapt dat de overheid coronaregels moet maken. "Ik respecteer ook de regels van de overheid."
Dit is wel het toppunt van besluiteloosheid. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:03
Dennis schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:04:
[...]

Is dat zo? De oversterfte tot en met de zomer is gewoon verklaard. Van de huidige oversterfte-piek is gewoonweg nog niet alle data overal vandaan geschraapt om te analyseren. Dit duurt gewoon een aantal maanden.

Ik snap niet helemaal welke info je op dit moment mist wat wel beschikbaar zou zijn?

Stukje uitleg via de NOS: https://nos.nl/artikel/24...-of-toch-uitgestelde-zorg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:50
jadjong schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:38:
Tussen alle serieuze zaken toch nog iets luchtigs, het feestje waar ik regelmatig aan refereer gaat namelijk door. *O* oOo Op 14 januari gaat namelijk de lockdown er van af en een dag later mag je met tienduizenden mensen samen in dezelfde ruimte zitten. 8)
Tenminste, dat denken ze. :? :')

[...]

Dit is wel het toppunt van besluiteloosheid. :o
Ze hebben geen keuze ivm verzekeringen e.d. Ze moeten wachten tot het officieel niet meer mag van de overheid... Zelf beslissen kost nóg meer geld.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TIGER1125 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:23:
[...]

De Gezondheidsraad schat dat 3000 tot 5000 kinderen jaarlijks MIS-C krijgen,
en op dit moment zijn 150 tot 180 daarvan zijn te herleiden naar een besmetting met corona.
Bron voor het dikgedrukte? Klinkt behoorlijk als onzin als ik lees wat de Gezondheidsraad zegt:
Voor de leeftijdsgroep 5- tot en met 11-jarigen wordt het risico op MIS-C door de Gezondheidsraad geschat op één op 3.000 tot 4.000 kinderen per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:17:
[...]

Ik ook, maar ik had wel was wel bij de knoppen blijven zitten. Natuurlijk wil je niet jojo-en met maatregelen en ze iets (te) defensief houden. Maar als alle seinen op groen staan mogen er best wat touwtjes gevierd worden.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
3raser schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:36:
[...]

Dit wist ik nog niet. Bedankt voor de link. Dat is in ieder geval 1 goede reden om wel te vaccineren. Of je dat risico wel of niet wilt nemen is natuurlijk een ander verhaal. Want als je je kind met een vaccin wilt beschermen tegen deze aandoening dan kun je meerdere keren per jaar een prik halen lijkt me.
Tja, misschien maar in het Rijksvaccinatieprogramma wordt ook maar 2 of 3x geprikt tegen een bepaalde ziekte terwijl we ook van die vaccins weten dat de bescherming eindig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:48:
[...]

Onzin. Ik wil er een maar nog geen geschikte afspraak kunnen plannen.

Nog even wachten op de vrije inloop.
Maastricht en Leeuwarden heeft die al

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
Wolly schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Bron voor het dikgedrukte? Klinkt behoorlijk als onzin als ik lees wat de Gezondheidsraad zegt:

[...]
Je het gelijk!

Kans berekening verkeerd overgenomen, my bad, ga het even veranderen :)

Voor de onderbouwing van gezondheidsraad stelt men het volgende:
Het advies van de commissie is het resultaat van de optelsom van verschillende factoren. Het belangrijkste argument voor een vaccinatieaanbod is dat de commissie het aannemelijk acht dat vaccinatie voorkomt dat een kleine groep kinderen MIS-C en ernstige COVID-19 krijgen. Gegeven dat alle 5-11-jarigen zonder vaccinatie een SARS-CoV-2-infectie zullen doormaken, gaat het om een niet-verwaarloosbare ziektelast (waaronder naar schatting 100 tot 150 gevallen van MIS-C). Daarnaast heeft de commissie gewicht toegekend aan de indirecte (gezondheids)voordelen en de belangen van kinderen die daarmee gemoeid zijn.
Hoewel de indirecte (gezondheids)winst voor zowel het kind zelf als de samenleving in geheel ook gewicht heeft gekregen en is meegewogen stelt men in haar advies toch duidelijk dat het belangrijkste argument het voorkomen van MIS-C en ernstige Covid-19 bij die kleine groep is.

Zie hier op pagina 17, paragraaf 4.1:
https://www.gezondheidsra...11-jarigen-tegen-covid-19

[ Voor 69% gewijzigd door TIGER1125 op 07-01-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:58
Het hele 'omicron gaat meevallen'- verhaal is koren op de molen van complot-aanhangers en rechts-populistische politici, al dan niet naakt naast een zwembad poserend. Sowieso zie ik een verschuiving naar anti-paternalisme en komen de meningen van anti-vaxxers en pro-vaxxers dicht bij elkaar te liggen. "Alles moet weer open, want het gaat mee vallen", dat roepen de 'wappies' al sinds begin 2020, en nu roept gevaccineerd Nederland het ook. Quarantaine is niet meer nodig lees ik hier van meerdere mensen. Dat quarantaine niet nodig is roept een groep ook al sinds begin 2020.
Toen mensen dat in begin 2020 riepen was er nog niemand gevaccineerd, nu wel. Dat is nogal een verschil met nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:21:
Minste percentage dat ik zie is 69%, en dat was in November pre-Omikron. Jij zegt 31% van die leeftijdsgroep staat niet te springen. Ik zeg dat een overgrote meerderheid er draagvlak voor heeft.
Draagvlak is niet het juiste woord, bereidheid is beter passend. Je kan prima de booster campagne steunen en er geen halen.

Friesland lijkt beoogde vaccinatiegraad voor boosters niet te gaan halen

De GGD Fryslân valt momenteel een beetje stil naar hun eigen zeggen. Mogelijk staat dit andere regio's ook te wachten, tot op heden zijn het vooral de ouderen die zich naar de prikstraat haastten. De Twijfel telefoon besteed nu het merendeel van hun tijd aan boostertwijfelaars, voornamelijk jongere mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
CMD-Snake schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:53:
[...]

Draagvlak is niet het juiste woord, bereidheid is beter passend. Je kan prima de booster campagne steunen en er geen halen.

Friesland lijkt beoogde vaccinatiegraad voor boosters niet te gaan halen

De GGD Fryslân valt momenteel een beetje stil naar hun eigen zeggen. Mogelijk staat dit andere regio's ook te wachten, tot op heden zijn het vooral de ouderen die zich naar de prikstraat haastten. De Twijfel telefoon besteed nu het merendeel van hun tijd aan boostertwijfelaars, voornamelijk jongere mensen.
Ik ben eigenlijk wel een beetje benieuwd hoeveel boosterprik afspraken er de komende weken nog in de planning staan. Dan kun je volgens mij een veel beter beeld vormen of er daadwerkelijk sprake is van het stilvallen van campagne, of dat de mensen die "willen" hun afspraak al gepland hebben, en de opschaling door de GGD veel te laat heeft plaats gevonden, waardoor er nu heel veel capaciteit is op plekken waar die capaciteit helemaal niet meer nodig is.

N=1, mijn ouders (60'ers) hebben gepland nadat ze mochten, en moeten nog steeds (morgen) prikken op een locatie buiten de regio terwijl we in de regio een XXL locatie hebben sinds 24-12 die nog steeds niet volledig gebruikt wordt, en ik begin deze week al geprikt ben op de lokale priklocatie, en met mij veel meer 30'ers. :+

Zullen er vast ook wel tussen zitten die bewust wachten, of nu niet kunnen door een coronabesmetting. Ik vind het een wat lastige beoordeling als ik ook kijk naar hoe het in mijn omgeving is gegaan met het plannen van die afspraken.

[ Voor 14% gewijzigd door TIGER1125 op 07-01-2022 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
[...]
Afgelopen woensdag meer dan genoeg jonge mensen in de rij gezien in de Jaarbeurs (en die rij was nogal lang, dus een goede sample). Er waren er genoeg bij die ik zeker jonger dan 30 inschatte.

Overigens ben ik zelf 51. Ik ben nog niet oud! ;)

En gehaast heb ik me ook niet. Exact zes maanden en één dag na mijn tweede prik geboosterd. Het kon eerder, maar dat was of 1e Kerstdag om 18:00, of een kwartier rijden met de auto. Ik ben dan wel niet oud, maar wel lui :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
[...]

*steekt hand op*

Het wordt langzamerhand wel duidelijk dat de boosters niet storm meer lopen. Hoewel er hier afgelopen week pleidooien zijn gehouden dat het anders is denk ik dat we nu allemaal wel inzien dat het een feit is. Het allerbelangrijkste is dat de mensen waar de booster het beste voor is zo ondertussen wel geweest zijn.

Wat mij betreft is het nu aan de overheid. Als ze vol willen inzetten op boosters dan moeten ze aankomende dinsdag met forse versoepelingen komen met nu eindelijk het 2G beleid.
Een andere route is alles dicht houden, ik ben eerlijk gezegd bang dat NL daar zo klaar mee is dat dit niet te houden zal zijn.
En als laatste route kan er ingezet worden op een stap terug. Dat zal de booster campagne niet ten goede gaan komen. Er zal geen enkele noodzaak zijn om te gaan boosteren voorlopig.

Ik kijk normaliter geen persconferenties, maar deze keer is het wel een kanshebber om toch voor te gaan zitten. Naar mijn gevoel is dit de belangrijkste persco van de afgelopen 20 maanden. De overheid zal nu kleur moeten gaan bekennen en heel duidelijk richting kiezen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:32

Dennis1812

Amateur prutser

autje schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Afgelopen woensdag meer dan genoeg jonge mensen in de rij gezien in de Jaarbeurs (en die rij was nogal lang, dus een goede sample). Er waren er genoeg bij die ik zeker jonger dan 30 inschatte.

En gehaast heb ik me ook niet. Exact zes maanden en één dag na mijn tweede prik geboosterd. Het kon eerder, maar dat was of 1e Kerstdag om 18:00, of een kwartier rijden met de auto. Ik ben dan wel niet oud, maar wel lui :).
Hoi pap!

Sorry :+.

Ik ben uit 95, ben 23 december geboosterd door de huisarts.
Huisartsen in regio Oost Brabant wilden voor de kerst nog even flink gas geven en dat is aardig gelukt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Dat is niet zo gek, de laatste mensen die de booster erg graag willen worden deze en volgende week geprikt. Die afspraken staan vaak al enige tijd.

Het aantal afspraken keldert al even, dat zal je over niet al te lange tijd op steeds meer plekken terug gaan zien. In het Noorden en Zuiden van ons land is dat al het geval.

De Jaarbeurs is een slecht voorbeeld. De GGD heeft zo ongeveer alle priklokaties in de regio gesloten om de boel te concentreren op de Jaarbeurs (er zijn nog wel andere plekken zoals Nieuwegein en Houten). Geen slechte gedachte (Massa is Kassa komt er in mij op), maar niet heel representatief denk ik.

We staan op een kruising. Als de overheid aankomende week besluit dat boosteren de uitweg is (en dus bijpassende maatregelen neemt) dan wordt het heel druk op veel booster plekken op korte termijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 07-01-2022 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
Het is dat mijn wens om geen kinderen te krijgen zo sterk is, anders was ik gaan twijfelen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Drardollan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:04:
[...]

*steekt hand op*

Het wordt langzamerhand wel duidelijk dat de boosters niet storm meer lopen. Hoewel er hier afgelopen week pleidooien zijn gehouden dat het anders is denk ik dat we nu allemaal wel inzien dat het een feit is. Het allerbelangrijkste is dat de mensen waar de booster het beste voor is zo ondertussen wel geweest zijn.

Wat mij betreft is het nu aan de overheid. Als ze vol willen inzetten op boosters dan moeten ze aankomende dinsdag met forse versoepelingen komen met nu eindelijk het 2G beleid.
Een andere route is alles dicht houden, ik ben eerlijk gezegd bang dat NL daar zo klaar mee is dat dit niet te houden zal zijn.
En als laatste route kan er ingezet worden op een stap terug. Dat zal de booster campagne niet ten goede gaan komen. Er zal geen enkele noodzaak zijn om te gaan boosteren voorlopig.

Ik kijk normaliter geen persconferenties, maar deze keer is het wel een kanshebber om toch voor te gaan zitten. Naar mijn gevoel is dit de belangrijkste persco van de afgelopen 20 maanden. De overheid zal nu kleur moeten gaan bekennen en heel duidelijk richting kiezen.
Ik denk dat de eerstvolgende wel eens de saaiste kan worden. Ik denk dat het OMT adviseert simpelweg nog een 2-3 weken te verlengen.... Daarna gaat het pas interessant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Drardollan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:07:
[...]

Dat is niet zo gek, de laatste mensen die de booster erg graag willen worden deze en volgende week geprikt. Die afspraken staan vaak al enige tijd.

Het aantal afspraken keldert al even, dat zal je over niet al te lange tijd op steeds meer plekken terug gaan zien. In het Noorden en Zuiden van ons land is dat al het geval.

De Jaarbeurs is een slecht voorbeeld. De GGD heeft zo ongeveer alle priklokaties in de regio gesloten om de boel te concentreren op de Jaarbeurs (er zijn nog wel andere plekken zoals Nieuwegein en Houten). Geen slechte gedachte (Massa is Kassa komt er in mij op), maar niet heel representatief denk ik.
Bron voor het dikgedrukte?

En v.w.b. dat laatste: je kunt uit de sample natuurlijk wel de verhouding oud/jong afleiden, en dan is in mijn ogen de uitspraak "Alleen ouderen haastten zich naar de boosterprik" niet correct.

Overigens is Nieuwegein ook een behoorlijk grote locatie, daar ben ik met mijn moeder geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
stylezzz schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:11:
Daarna gaat het pas interessant worden.
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
stylezzz schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:11:
[...]

Ik denk dat de eerstvolgende wel eens de saaiste kan worden. Ik denk dat het OMT adviseert simpelweg nog een 2-3 weken te verlengen.... Daarna gaat het pas interessant worden.
Ik denk dat het OMT voor deze keer niet zo'n grote rol zal spelen. Ik denk dat het ook bij de overheid wel duidelijk is dat we een miskleun begaan hebben.

Ik ben er eerder bang voor dat we de andere kant op doorslaan. Net als bij Dansen met Janssen en het afschaffen van zo ongeveer alles eind augustus (of was dat september?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:13
Drardollan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:13:
[...]

Ik denk dat het OMT voor deze keer niet zo'n grote rol zal spelen. Ik denk dat het ook bij de overheid wel duidelijk is dat we een miskleun begaan hebben.

Ik ben er eerder bang voor dat we de andere kant op doorslaan. Net als bij Dansen met Janssen en het afschaffen van zo ongeveer alles eind augustus (of was dat september?).
Stapsgewijs op- en afbouwen is iets waar deze regering niet zo goed in is inderdaad. Waarom niet gewoon elke week een ijkmoment reserveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
autje schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:11:
[...]

Bron voor het dikgedrukte?
Ik denk dat een herhaling van feiten nergens voor nodig is. In dit topic zijn al vele bronnen aangehaald die laten zien dat de interesse tanende is. De meest kwetsbare groep, 60+, heeft een behoorlijk hoge opkomst en voor de rest is het voor nu een aflopende zaak. De mensen 60- die een reden hadden om te gaan (medisch, beroepshalve of gewoon omdat ze wilden) gaan nu. Op diverse plekken komt er steeds meer ruimte voor vrije inloop, een duidelijk teken is er toch niet dat het aantal afspraken keldert?
En v.w.b. dat laatste: je kunt uit de sample natuurlijk wel de verhouding oud/jong afleiden, en dan is in mijn ogen de uitspraak "Alleen ouderen haastten zich naar de boosterprik" niet correct.
Volgens mij heb ik nooit beweerd dat alleen ouderen zich naar de boosterprik haasten?

Als ik het over de groep heb die geboosterd is dan heb ik het normaliter over de kwetsbaren of de mensen die een boosterprik willen. Niet specifiek over ouderen of jongeren. Correct me if I'm wrong, want dan moet ik mijn posts aanpassen.
Overigens is Nieuwegein ook een behoorlijk grote locatie, daar ben ik met mijn moeder geweest.
Klopt, en Houten ook wel. Maar vallen in het niet bij Utrecht zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
TIGER1125 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:57:
Ik ben eigenlijk wel een beetje benieuwd hoeveel boosterprik afspraken er de komende weken nog in de planning staan. Dan kun je volgens mij een veel beter beeld vormen of er daadwerkelijk sprake is van het stilvallen van campagne, of dat de mensen die "willen" hun afspraak al gepland hebben.
In principe kan nu elke 18-plusser een afspraak gemaakt hebben. In Friesland zegt men zo'n 31.000 afspraken nog te hebben staan momenteel, om hun doel van 80% booster graad te halen moeten ze er 124.000 zetten in die periode. Dat is een significant verschil. Andere GGD regio's publiceren helaas (nog) geen data hierover. De Jonge streeft zelfs naar meer, die wil 90% halen. Het verschil wordt dan nog groter.

Het RIVM en de GGD GHOR zouden kunnen becijferen hoeveel gevaccineerden nu in aanmerking zouden komen voor een booster uitgaande van gestelde beperkingen. Dan krijg je denk ik een redelijk realistisch beeld.
De behandeling van 2G wordt verder uitgesteld, het RIVM is nu gevraagd door de Tweede Kamer om opnieuw naar hun eigen advies te kijken. Dit was opgesteld voordat omikron bestond en daarom wil men het advies laten herzien. De meerderheid voor 2G lijkt nog altijd even ver weg te zijn, alleen VVD en D66 staan te popelen.
Daar sorteerde De Jonge al op voor. Zijn uitspraken bij de NOS over de booster graad leken erop te wijzen dat de beslissing hangt op hoeveel prikjes er zijn gehaald voor 14 januari. Dat kan nog wel eens tegenvallen.

Verlengen is de weg van de laagste weerstand. Dan hoeft er niet nagedacht te worden en daar lijkt Den Haag een voorkeur voor te hebben. Of De Jonge moet een cadeautje willen regelen als afscheid voor Nederland of om zijn opvolger eens te laten zweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MarcoC schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Stapsgewijs op- en afbouwen is iets waar deze regering niet zo goed in is inderdaad. Waarom niet gewoon elke week een ijkmoment reserveren?
Ik heb al eerder 2 weken gezegd, gewoon de 1e en 15e van de maand pakken. Dat zou een veel beter iets zijn. Of elke 3 weken, dat maakt ook niet zoveel uit.

Het is al eerder gebeurd dat we van donker naar licht gaan zonder aanleiding. Hoewel ik voorspeld heb dat tot 1-3 alles dicht blijft (en ik daar waarschijnlijk totaal de plank mee mis heb geslagen) ben ik nu vooral bang dat ze maar YOLO doen en zien wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Begin februari (omstreeks) zal toch echt een besluit genomen moeten worden. Puilen de ziekenhuizen en IC's dan weer uit met omikron patienten (ik verwacht het niet) dan word het overigens ook makkelijk kiezen. Is er dan echter nog niet veel aan de hand.... Houd de boel dan nog maar eens op slot. Ik denk dat kuipers tegen die tijd wel met een kogelvrij vest over straat mag.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
t_captain schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:20:
[...]

Ik denk dat de extreme verspreiding van omicron momenteel wordt veroorzaakt door drie factoren:

1. veel dragers zonder of met slechts minimale symptomen. Die gaan gewoon naar werk, winkel en op bezoek.
2. ontwijking van immuniteit, wat de R-waarde in onze samenleving met zo'n 55% lijkt te verhogen.
3. kortere generatietijd. De R-waarde is hoog, maar niet zo hoog als je zou denken vanwege de snelle groei van het aantal infecties. De kloof tussen groeisnelheid en geobserveerde R-waarde vanuit BCO valt alleen te dichten door met een aanzienlijk kortere generatietijd te rekenen. Een side effect van kortere generatietijd is dat testen niet meer zo effectief is. PCR is gewoon te traag voor de snelheid van het virus.

Nummer 1 zou wel eens de dominante factor kunnen zijn. De eerste min of meer aselecte steekproef over de prevalentie van omicron was onder verpleegkundigen van VUMC en daar was 25% positief ofzo.

Het goede nieuws: binnen enkele weken zit je aan de top. De patientengolf in het ziekenhuis wordt gevormd in de periode tussen dat de opnames gaan stijgen en de top in positieve tests + een aantal dagen. Hoe langer we de daling van de opnames kunnen volhouden en hoe sneller de piek in de positieve tests valt, hoe korter de periode van oplopende aantallen patienten is en hoe lager de piek. Ik verwacht dat we vandaag misschien wel 35.000 positieve tests gaan horen, maar blijf toch positief over de zorg.
In ZA ligt de IC piek op 3 januari ca. 2,5 a 3 weken na piek besmettingen, ca. 12-16 december. Weet iemand of er voor Nederland ook cijfers beschikbaar zijn over hoeveel mensen er aan de beademing liggen, in plaats van op de IC met corona?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
CMD-Snake schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:18:
[...]
De behandeling van 2G wordt verder uitgesteld, het RIVM is nu gevraagd door de Tweede Kamer om opnieuw naar hun eigen advies te kijken. Dit was opgesteld voordat omikron bestond en daarom wil men het advies laten herzien. De meerderheid voor 2G lijkt nog altijd even ver weg te zijn, alleen VVD en D66 staan te popelen.
Ik las het, maar ik hecht er maar weinig waarde aan. Als maandag/dinsdag uit het overleg komt dat het alles dicht of deels open met 2G is dan weet ik wel wat er gaat gebeuren. Dan zijn er ineens genoeg voorstanders voor 2G.

Het kabinet heeft tot op heden zo ongeveer alles geslikt, dat zal nu niet anders zijn. Als het spreekwoordelijke mes op de keel staat dan gaan er andere wetten gelden.
Daar sorteerde De Jonge al op voor. Zijn uitspraken bij de NOS over de booster graad leken erop te wijzen dat de beslissing hangt op hoeveel prikjes er zijn gehaald voor 14 januari. Dat kan nog wel eens tegenvallen.

Verlengen is de weg van de laagste weerstand. Dan hoeft er niet nagedacht te worden en daar lijkt Den Haag een voorkeur voor te hebben. Of De Jonge moet een cadeautje willen regelen als afscheid voor Nederland of om zijn opvolger eens te laten zweten.
Volgens mij staat of valt het met wie er dinsdag staat. Is het de Jonge dan gaan we een donkere tijd zien, is het Kuipers dan wordt het licht. Ze gaan Kuipers niet voor de leeuwen gooien als dat niet nodig is, hij zal zijn periode het liefst moeten beginnen met een goed nieuws show.

Ik betwijfel of die weg van de minste weerstand nog wel zo is. Als de horeca, winkels en kappers 15 januari massaal opengaan dan is er geen houden meer aan. En dat punt komt met de dag dichterbij, de spanningen lopen aardig op ondertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
@iamcj
Hier is 80-100 van de covid-ic beademing. Je moet dus richten op de statistieken van “ventilated beds”.

De definitie van IC verschilt per land. Wat hier medium care is, kan elders intensive care heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ik vraag mij ook af hoe de wissel de Jonge / Kuipers gaat zijn. Het kan toch niet zo zijn dat de Jonge van de een op de andere dag alles uit zijn handen laat vallen denk ik? Daarvoor is de situatie te complex en te risicovol. Zou de Jonge eventueel nog een eerste persco doen terwijl Kuipers daar net zit?

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 07-01-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Drardollan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:22:
Ik las het, maar ik hecht er maar weinig waarde aan. Als maandag/dinsdag uit het overleg komt dat het alles dicht of deels open met 2G is dan weet ik wel wat er gaat gebeuren. Dan zijn er ineens genoeg voorstanders voor 2G.

Het kabinet heeft tot op heden zo ongeveer alles geslikt, dat zal nu niet anders zijn. Als het spreekwoordelijke mes op de keel staat dan gaan er andere wetten gelden.
Vooralsnog lijkt de Tweede Kamer niet te bewegen op dit onderwerp. Dat dreigement van dicht of open is inmiddels wel grijsgedraaid door De Jonge, dat zegt hij al sinds het 2G idee opkwam bij het kabinet.

Alleen VVD en D66 zijn uitgesproken voorstanders. CDA voelt er iets voor, maar wil zich nog niet committeren (vermoedelijk omdat het onderwerp de partij intern verdeeld) en CU is simpelweg tegen. Nu gaan de coalitieverhoudingen mogelijk ook een rol spelen, gaan VVD en D66 inbinden op dit onderwerp om de verhoudingen in de coalitie niet te veel op scherp te zetten? Het onderwerp forceren kan de verhouding met de CU beschadigen. Het CDA is intern niet bepaald stabiel en het onderwerp kan daar nog eens keer aan bijdragen.

2G is mogelijk een brug te ver voor Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Drardollan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:17:
[...]

[...]

Volgens mij heb ik nooit beweerd dat alleen ouderen zich naar de boosterprik haasten?

Als ik het over de groep heb die geboosterd is dan heb ik het normaliter over de kwetsbaren of de mensen die een boosterprik willen. Niet specifiek over ouderen of jongeren. Correct me if I'm wrong, want dan moet ik mijn posts aanpassen.

[...]
Nee, jij niet, maar degene waar mijn anekdote een reactie op was wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:27:
Ik vraag mij ook af hoe de wissel de Jonge / Kuipers gaat zijn. Het kan toch niet zo zijn dat de Jonge van de een op de andere dag alles uit zijn handen laat vallen denk ik? Daarvoor is de situatie te complex en te risicovol. Zou de Jonge eventueel nog een eerste persco doen terwijl Kuipers daar net zit?
Op zich hobbelt dat ministerie gewoon door. Maak je geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
CMD-Snake schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:28:
[...]

Vooralsnog lijkt de Tweede Kamer niet te bewegen op dit onderwerp. Dat dreigement van dicht of open is inmiddels wel grijsgedraaid door De Jonge, dat zegt hij al sinds het 2G idee opkwam bij het kabinet.

2G is mogelijk een brug te ver voor Nederland.
Ik heb de afgelopen 20 maanden regelmatig gehoord dat er geen meerderheid voor iets was of een brug tever leek. Puntje bij paaltje kwam het gewoon.

Ik ben het wel met je eens dat het een heel heikel punt is. Daarom vind ik dit moment bijzonder interessant, er zal nu kleur bekend moeten worden door de partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
autje schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:28:
[...]

Nee, jij niet, maar degene waar mijn anekdote een reactie op was wel.
OK, ik was al even bang dat ik ergens iets kroms had neergezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:29:
[...]

Op zich hobbelt dat ministerie gewoon door. Maak je geen zorgen.
Dat geloof ik ook wel, maar van het een op andere moment is wel heel plotseling. Kuipers zal toch ook een soort van ingewerkt moeten worden denk ik.

Ik vind het bijzonder interessant deze periode. Er staat zoveel te gebeuren dat ik een bepaalde opwinding voel die ik al even niet gevoeld heb. Hetzelfde gevoel als maart/april 2020 toen we echt nog geen idee hadden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

We zitten al 2 weken in een volledige lockdown en de besmettingen zijn nog nooit zo hoog geweest.. Iedereen die nu nog denkt dat 2G ook maar enig verschil gaat maken moet daar toch nog maar eens goed over nadenken.

De boostercampagne is naar mijn mening geslaagd als je de kwetsbare groepen zo volledig mogelijk hebt gehad. Kijk naar de IC-cijfers en dan weet je over welke leeftijdsgroepen we praten. Reken daar dan ook nog bij dat mensen met flink overgewicht zich moeten laten vaccineren en dan zitten we volgens mij op het juiste spoor. Namelijk die van het minder belasten van de zorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-09 15:41
[...]

dat is mijn ervaring ook toen ik mijn booster ging halen erg druk en veel jongeren (je bent wel oud btw ben zelf bijna 56 maar goed :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Drardollan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:31:
[...]

Dat geloof ik ook wel, maar van het een op andere moment is wel heel plotseling. Kuipers zal toch ook een soort van ingewerkt moeten worden denk ik.

Ik vind het bijzonder interessant deze periode. Er staat zoveel te gebeuren dat ik een bepaalde opwinding voel die ik al even niet gevoeld heb. Hetzelfde gevoel als maart/april 2020 toen we echt nog geen idee hadden.
Ik denk dat Kuipers puur gaat sturen op IC bezetting en dat de scholen / jeugd het moeten bezuren. Ik hoop dat ik er naast zit maar vanuit zijn achtergrond zal me dat niet verbazen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Laatst online: 18:28
Drardollan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:31:
[...]

Is De Jonge zelf ook niet redelijk blind ingestapt nadat Bruins er plotseling mee moest stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
3raser schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:31:
[...]

We zitten al 2 weken in een volledige lockdown en de besmettingen zijn nog nooit zo hoog geweest.. Iedereen die nu nog denkt dat 2G ook maar enig verschil gaat maken moet daar toch nog maar eens goed over nadenken.
2G is niet bedoeld om het aantal besmettingen te reduceren, dus ik denk zeker dat het verschil kan gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

xzaz schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:33:
[...]

Ik denk dat Kuipers puur gaat sturen op IC bezetting en dat de scholen / jeugd het moeten bezuren. Ik hoop dat ik er naast zit maar vanuit zijn achtergrond zal me dat niet verbazen.
Is het zo dat je als minister mag sturen op eigen gevoel? Je beslist toch zeker niet alleen over zulke ingrijpende maatregelen? Ik mag hopen dat je bepaalde zaken wel een beetje onafhankelijk mag benaderen als minister zijnde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
dutchgio schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:36:
[...]

Is De Jonge zelf ook niet redelijk blind ingestapt nadat Bruins er plotseling mee moest stoppen?
Jawel. Dat was wel een andere tijd, we stonden toen volledig aan het begin (we hadden net geval 1 geregistreerd volgens mij) en Bruins viel letterlijk om.

De situatie is nu wel iets anders, veel complexer en de Jonge staat gewoon overeind :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Het hele 'omicron gaat meevallen'- verhaal is koren op de molen van complot-aanhangers en rechts-populistische politici, al dan niet naakt naast een zwembad poserend. Sowieso zie ik een verschuiving naar anti-paternalisme en komen de meningen van anti-vaxxers en pro-vaxxers dicht bij elkaar te liggen. "Alles moet weer open, want het gaat mee vallen", dat roepen de 'wappies' al sinds begin 2020, en nu roept gevaccineerd Nederland het ook. Quarantaine is niet meer nodig lees ik hier van meerdere mensen. Dat quarantaine niet nodig is roept een groep ook al sinds begin 2020.
Grote verschil is, is dat het nu daadwerkelijk waar is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
xzaz schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:33:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee, ik heb Kuipers niet heel hoog zitten zelf en troost mij met de gedachte dat een groot deel van zijn functie enkel het papegaaien is van informatie van anderen zal zijn.

We zullen het zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Drardollan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:36:
[...]

2G is niet bedoeld om het aantal besmettingen te reduceren, dus ik denk zeker dat het verschil kan gaan maken.
Dan heb ik even gemist waar het wel voor bedoeld is. Het is om niet-gevaccineerde mensen te weren uit openbare gelegenheden. En die worden geweerd omdat ze anderen makkelijker kunnen besmetten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
t_captain schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:22:
@iamcj
Hier is 80-100 van de covid-ic beademing. Je moet dus richten op de statistieken van “ventilated beds”.

De definitie van IC verschilt per land. Wat hier medium care is, kan elders intensive care heten.
ZA data is ventilation beds, Londen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bie100 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:33:
[...]

dat is mijn ervaring ook toen ik mijn booster ging halen erg druk en veel jongeren (je bent wel oud btw ben zelf bijna 56 maar goed :P )
Toch wel opvallend, die verschillen. Gisterenmiddag was ik dus in een nog net niet verlaten priklocatie. Kreeg echt niet de indruk dat ze daar op hun tenen liepen.

Of je oud bent kun je - meestal - zien aan welk vaccin je krijgt. Als je Moderna krijgt, dan is het slecht nieuws. :) Maar volgens mij krijgen "ouderen" ook gewoon Pfizer als op locatie geen Moderna aanwezig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:05

Snow_King

Konijn is stoer!

3raser schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:39:
[...]

Dan heb ik even gemist waar het wel voor bedoeld is. Het is om niet-gevaccineerde mensen te weren uit openbare gelegenheden. En die worden geweerd omdat ze anderen makkelijker kunnen besmetten, toch?
Volgens mij andersom: Een niet gevaccineerde komt zo minder in contact met gevaccineerden die het virus nog wel door kunnen geven.

Als gevaccineerd persoon heb je niets te vrezen van iemand die niet gevaccineerd is, jij bent immers beschermd door je vaccinaties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

2G
Met het wetsvoorstel voor de inzet van een 2G-CTB wordt de mogelijkheid gecreëerd om voor bepaalde locaties een 2G-CTB voor toegang te verplichten. Deze mogelijkheid kan worden ingezet bij hoogrisico-omgevingen in de cultuursector, de horeca, bij evenementen en in niet-essentiële dienstverlening zoals pretparken en dierentuinen. Het doel is om de verspreiding van het virus tegen te gaan, de overbelasting van de zorg te beperken en de kwetsbaren in de samenleving te beschermen, terwijl sectoren veilig open kunnen die nu niet volledig open kunnen of die gesloten zijn.

De inzet van een 2G-CTB kan enkel als er hoog risico is op virusoverdracht. Dit risico wordt ingeschat op basis van de ernst van de epidemiologische situatie en de omgeving waarin mensen samenkomen. Het 2G-CTB beschermt ongevaccineerden tegen besmetting, ziekte en ziekenhuisopname in hoogrisico-omgevingen. Ongevaccineerden die het virus niet doorgemaakt hebben, hebben een veel grotere kans om ernstig ziek te worden en in het ziekenhuis te belanden als ze besmet raken. Het OMT stelt dat de kans op besmetting in hoogrisico-omgevingen door 2G met vijftig procent wordt gereduceerd ten opzichte van 3G. In hoogrisico-omgevingen wordt de kans op ziekenhuisopnames met 82 procent gereduceerd.
https://www.rijksoverheid...s-en-2g-naar-tweede-kamer

Let ook op de tekst:
Het OMT stelt dat de kans op besmetting in hoogrisico-omgevingen door 2G met vijftig procent wordt gereduceerd ten opzichte van 3G.
Ja, dat werkte prima dat 3G. 50% extra weinig effect is nog steeds weinig effect.

[ Voor 7% gewijzigd door zacht op 07-01-2022 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Je hebt denk ik de helft meegekregen. Volgens mij zit het zo:

Het is bedoeld om niet gevaccineerden te weren van plekken waar veel mensen samenkomen die besmettelijk kunnen zijn. Niet gevaccineerden lopen een veel groter risico op een ziekenhuisopname. Daarom wil je die niet op die plekken hebben, als gevaccineerden elkaar besmetten dan worden ze soms ziek maar blijven over het algemeen wel uit het ziekenhuis.

Op de plekken waar je 2G toepast heb je ook vaak minder kwetsbare mensen met vaccinatie. Opa van 80 zal je niet zo snel zien in de kroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Snow_King schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:41:
[...]

Volgens mij andersom: Een niet gevaccineerde komt zo minder in contact met gevaccineerden die het virus nog wel door kunnen geven.

Als gevaccineerd persoon heb je niets te vrezen van iemand die niet gevaccineerd is, jij bent immers beschermd door je vaccinaties.
Kleine nuance op het tweede, je bent zo goed mogelijk beschermd tegen ernstig verloop van de ziekte. Tegen een besmetting blijkt een vaccinatie maar weinig te helpen (in de eerste weken na vaccinatie nog wat beter dan later).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:40:
[...]
Maar volgens mij krijgen "ouderen" ook gewoon Pfizer als op locatie geen Moderna aanwezig is.
Het ligt aan de voorraden en wat er gepland staat, maar mannen 45+ kunnen beiden krijgen. Mannen tussen de 18 en 45 krijgen enkel Pfizer. Voor vrouwen maakt het niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Snow_King schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:41:
[...]

Drardollan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Je hebt denk ik de helft meegekregen. Volgens mij zit het zo:

Het is bedoeld om niet gevaccineerden te weren van plekken waar veel mensen samenkomen die besmettelijk kunnen zijn. Niet gevaccineerden lopen een veel groter risico op een ziekenhuisopname. Daarom wil je die niet op die plekken hebben, als gevaccineerden elkaar besmetten dan worden ze soms ziek maar blijven over het algemeen wel uit het ziekenhuis.

Op de plekken waar je 2G toepast heb je ook vaak minder kwetsbare mensen met vaccinatie. Opa van 80 zal je niet zo snel zien in de kroeg.
Onderaan de streep is 2G dan nog steeds bedoeld om besmetting te voorkomen. Alleen niet om massale besmettingen te voorkomen.

Typisch onze overheid ook om mensen toegang te weigeren "voor hun eigen bestwil". Ik vind het betuttelend. En er zit ook zeker een glijdende schaal in. Wanneer vervalt die maatregel? Hoeveel boosters zijn er nodig om je "toegang" te behouden? Volgen er buiten corona om straks nog meer maatregelen om de zorg te ontlasten?
Deze mogelijkheid kan worden ingezet bij hoogrisico-omgevingen in de cultuursector, de horeca, bij evenementen en in niet-essentiële dienstverlening zoals pretparken en dierentuinen.
Sinds wanneer zijn pretparken en dierentuinen hoogrisico-omgevingen? 90% van die omgeving is in de buitenlucht!

[ Voor 9% gewijzigd door 3raser op 07-01-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
3raser schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:47:
[...]

[...]

Onderaan de streep is 2G dan nog steeds bedoeld om besmetting te voorkomen. Alleen niet om massale besmettingen te voorkomen.
Nee, het is bedoeld om besmetting te voorkomen van iemand die een hoger risico loopt op een ziekenhuisopname.
Typisch onze overheid ook om mensen toegang te weigeren "voor hun eigen bestwil". Ik vind het betuttelend. En er zit ook zeker een glijdende schaal in. Wanneer vervalt die maatregel? Hoeveel boosters zijn er nodig om je "toegang" te behouden? Volgen er buiten corona om straks nog meer maatregelen om de zorg te ontlasten?
Laten we deze discussie niet voor de 400e keer gaan voeren. Ik denk dat er genoeg over terug te vinden is in dit topic.

Pagina: 1 ... 153 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.