Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 150 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.131 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
alexbl69 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:36:
[...]

Ik rekende in m'n hoofd al met 200K per dag. Bij een quarantaineplicht van 10 dagen plus gemiddeld 1,5 gezinslid extra 5 miljoen mensen in quarantaine. Dat is bijna 30% van de bevolking.

Dat kan de samenleving niet aan.
Ja daarom hebben ze hier in Spanje (Catalonie dan) ook kort overwogen om mensen die een hoogrisico contact hebben en gevaccineerd zijn in preventieve quarantaine te laten gaan maar dat uiteindelijk niet gedaan.

Het is nu een kwestie van compromis... Harde quarantaine is een zero-covid maatregel en dat station zijn we sowieso gepasseerd. Voor bewezen-zieke mensen moet het natuurlijk wel.

Ik vind de strategie zoals ze het hiet in Spanje hanteren nu met Omikron zo slecht niet.. Met zo min mogelijk maatregelen door de maatschappij laten gaan, zolang de zorg het nog aankan. De piek zijn we inmiddels al over. Dus zelfs zonder strenge maatregelen houdt die ook weer op. Zelfs restaurants zijn niet dicht geweest deze keer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:22
MarcoC schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:07:
[...]

Waar heb je het over? In alle vaccinatielocaties lopen gewoon studenten rond die als bijbaantje mensen naar hun vaccinatie helpen. Vrijwel altijd ruim voldoende personeel aanwezig. Een willekeurig terras op een zonnige dag is harder werken lijkt me. Moeten we nou echt doen alsof dit enorm zwaar werk is? "De frontlinie"? Misschien dat deze term relevant is voor mensen die in een ziekenhuis werken. Kom op zeg. Lekker elkaar de put in praten. Dit gaat nergens over.
Inderdaad. Gewoon een vrij relaxed en goed betaald studentenbaantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:12

heho

Ommen, Overijssel

Yaksa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:56:
[...]

Inclusief een groot deel van het zorgpersoneel.
Maar de oplossing weet ik al; die gaan dan i.p.v. 3-ploegendienst gewoon 2-ploegendienst draaien. 12 uur op, 12 uur af.
Dat heb ik in de 1e golf een paar maanden gedaan, gaat niet meer gebeuren kan ik je melden ... :X :P

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:47
t_captain schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:02:
[...]

Ik denk dat dat een realistische verwachting is.

Een belangrijke vraag: waarom zijn dezelfde feestdagen die vorig jaar niet zoveel toevoegden aan de R-waarde (toen zag ik na Kerst +0.00 a 0.01, Nieuwjaar +0.02 a 0.03) nu ineens een superspreader event?

Een gerelateerde observatie: de mate waarin de incidentie onder jongvolwassenen is gestegen t.o.v. de stijging over de brede bevolking is vrij extreem. Het lijkt zelfs een beetje op zoals de Janssen-piek in juli.

Ik zie twee mogelijke verklaringen:

1.Gedrag. Lockdown is iets voor oudjes, dat zijn de laatsten die zich nog laten vertellen om zich aan de regels te houden. Jongeren en jongvolwassenen doen niet meer mee, die hebben Amigos in plaats van de horeca.
2. Boosters. We hebben net op tijd flinke aantallen boosters gezet onder de oudere leeftijdsgroepen. Je ziet dat 70+ amper iets meekrijgt van de stijging van incidentie (de redding voor de ziekenhuizen!), 50-69 was net even later aan de beurt en bovendien iets dichter bij de besmettingshaard, die pakken wel iets mee.
Ik denk dat beiden een rol spelen. Gedrag (‘ cijfers zijn toch goed?’ Überhaupt minder angst door zowel vaccinatie als boosters? Jongeren voelen minder urgentie voor zichzelf als voor hun gevaccineerde naasten?) maar ook de boosters hebben een significant effect zowel in negatieve zin ( terug ‘Superman’ tegen het virus) als positieve zin ( ze helpen toch deels in de verspreiding)
Mooi om te zien dat de olievlek gedempt lijkt. Op het officiële dashboard lijkt de groei van Amsterdam ook te remmen. Ze zaten al snel op ruim 1% positief (1400/100k), maar groeit volgens mij niet zo rap als elders, waar grootschalige incidentie van 2-3k/100k geen uitzondering is.
London is gepiekt in cases vlak voor kerst, opnames gepiekt rond nieuw jaar, ziekenhuis bezetting lijkt nu het plateau te bereiken. Engeland lijkt ook op de top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
hoevenpe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:01:
[...]

Ze moeten de quarantaineregels aanpassen, wie geboosterd is kan gewoon doorwerken.
En dan toch er niet helemaal bij zijn, fouten gaan maken en daar vervolgens voor vervolgd worden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

MarcoC schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:07:
[...]

Waar heb je het over? In alle vaccinatielocaties lopen gewoon studenten rond die als bijbaantje mensen naar hun vaccinatie helpen. Vrijwel altijd ruim voldoende personeel aanwezig. Een willekeurig terras op een zonnige dag is harder werken lijkt me. Moeten we nou echt doen alsof dit enorm zwaar werk is? "De frontlinie"? Misschien dat deze term relevant is voor mensen die in een ziekenhuis werken. Kom op zeg. Lekker elkaar de put in praten. Dit gaat nergens over.
Er werken ook een hele bak artsen die alle medische indicaties moeten controleren, bange mensen moeten prikken en regelmatig de EHBO moeten ondersteunen als er weer eens een paar neergaan. En die tussen alle prikkers heen en weer rennen voor de andere ingewikkeldere vragen. En dat alles moet uiteraard volledig gedocumenteerd per incident en geval.

Ja de knakker die zegt in welke rij je gaat staan en je ID controleert heeft niet het spannendste werk. Maar het zijn niet alleen dat soort werkzaamheden.

En oja aan artsen is een groot tekort in Nederland. Dus ook aan artsen die dat ondankbare werk willen doen. Dus degene die het doen werken vrij veel.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennis1812 op 06-01-2022 19:42 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:23
gekkie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:20:
En dan toch er niet helemaal bij zijn, fouten gaan maken en daar vervolgens voor vervolgd worden ?
Waarom zou je niet kunnen werken als je geen verschijnselen hebt?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:22:
[...]

Waarom zou je niet kunnen werken als je geen verschijnselen hebt?
Omdat dat vrij afhankelijk is van totaal geen verschijnselen hebben, ze ook niet gaan krijgen gedurende je shift waarop vervanging niet gerekend is (anders had je immers ook niet hoeven werken) in combinatie met de aard van de werkzaamheden (zowel fysiek als mentaal) en gevolgen van als het toch niet helemaal lekker gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:11

Stoney3K

Flatsehats!

gekkie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:27:
[...]

Omdat dat vrij afhankelijk is van totaal geen verschijnselen hebben, ze ook niet gaan krijgen gedurende je shift waarop vervanging niet gerekend is (anders had je immers ook niet hoeven werken) in combinatie met de aard van de werkzaamheden (zowel fysiek als mentaal) en gevolgen van als het toch niet helemaal lekker gaat.
Als het alternatief is dat grote groepen thuis moeten zitten omdat ze misschien verschijnselen krijgen en daardoor een heel bedrijfsproces plat ligt dan zou ik gewoon iedereen laten werken die kan.

Quarantaine werkt goed om in te dammen, maar dat station zijn we nu lang en breed gepasseerd.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
gekkie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:27:
Omikron is voor de meeste mensen vergelijkbaar met een milde verkoudheid, dan ga je toch ook gewoon naar je werk en de supermarkt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:31:
[...]

Omikron is voor de meeste mensen vergelijkbaar met een milde verkoudheid, dan ga je toch ook gewoon naar je werk en de supermarkt?
Dacht dat het idee was om vanaf nu eens minder verkouden op het werk te verschijnen.
Maar goed meestal nadat ik aardig verkouden ben geweest kan ik de werkzaamheden nog eens dunnetjes over doen omdat de kwaliteit er toch onder geleden heeft.
Voordeel is dat mijn werkzaamheden dus danig van aard zijn dat dat geen problemen geeft (noch dat ik op enig werk hoef te verschijnen). Het lijkt me bij medisch handelen wat minder verstandig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Op het werk verschijnen is zo 2019 en overrated. Dit Vorig jaar 2 keer geweest. Even vaak als op de GGD priklocatie. Dit jaar staat de priklocatie al met 1-0 voor.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2022 19:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:48:
Op het werk verschijnen is zo 2019 en overrated. Dit jaar 2 keer geweest.
Het is ook pas donderdag... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:49:
[...]

Het is ook pas donderdag... :P
Al gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:08

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

gekkie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:36:
[...]

Dacht dat het idee was om vanaf nu eens minder verkouden op het werk te verschijnen.
Maar goed meestal nadat ik aardig verkouden ben geweest kan ik de werkzaamheden nog eens dunnetjes over doen omdat de kwaliteit er toch onder geleden heeft.
Voordeel is dat mijn werkzaamheden dus danig van aard zijn dat dat geen problemen geeft (noch dat ik op enig werk hoef te verschijnen). Het lijkt me bij medisch handelen wat minder verstandig.
Sommige mensen denken dat het een goed plan is om precies zo door te gaan als voor Covid terwijl dit juist het moment is om anders tegen bepaalde dingen aan te kijken zoals dit soort dingen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:41
zacht schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:45:
[...]

De 10 dagen is overigens vrij random en ook nog eens afhankelijk van wel of geen klachten hebben. De GGD heeft de positieve mensen in mijn omgeving verschillende adviezen gegeven, variërend van 5 tot 10 dagen (en de klapper: 7 dagen, en als je dan nog klachten hebt nog eens 7 dagen, en als je dan nog etcetera).
Wat ik in mijn brief(een standaard brief) is 7 dagen als je minimaal 24 uur klacht vrij bent. Maar kijk nog wel uit. Ga niet bij zwakkere op bezoek. En ga ook niet naar grote evenementen. Na 14 dagen ben je volgens GGD niet meer besmettelijk en mag je zoals ieder ander deelnemen aan de maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 20:20
t_captain schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:47:
[...]

De AD kranten (AD en veel regionale kranten) schreven over een ingezette stijging van het aantal patienten in de ziekenhuizen terwijl het eigenlijk niet meer was dan een stagnatie van de daling en bovendien gewoon een weekend-effect was.

Ik pak een aantal headlines van nu:

* Telegraaf neemt een beetje gas terug maar schrijft met een wat optimistisch insteek:
"Grootste daling op ic sinds 1 juni, recordaantal besmettingen"

* AD zet weer pessimistisch in:
"LIVE | Bijna 25.000 nieuwe besmettin­gen ondanks storing: daadwerke­lij­ke aantal waarschijn­lijk hoger"

* nu.nl zet het het slechte en het goede nieuws netjes onder elkaar:
"Aantal gemelde positieve tests breekt weer record ondanks technische storing"
"Coronablog Grootste daling aantal covidpatiënten op ic's sinds 1 juni"

* NRC is ook vrij neutraal:
"Recordaantal positieve tests, aantal coronapatiënten in ziekenhuizen gedaald"

* Trouw haalt het slechte nieuws naar voren:
"Bijna 25.000 positieve tests, voor de tweede dag op rij"

* Parool gaat in de headlines niet in op deze cijfers maar schrijft wat meer over de achtergronden:
"Steeds meer mensen bij de coronaprotesten: ‘Ze voelen zich in de steek gelaten’"
en
"Personeel vaker besmet: nog meer druk op ziekenhuizen"
In deze trend vind ik deze ook wel erg, hoezo ongefundeerd
RTL nieuws:Omikron is 'niet onze vriend': flinke piek in ziekenhuis onvermijdelijk
En dat zal een flinke klap zijn, vreest Savelkoul: "Als er elke dag tienduizenden mensen besmet raken, zal binnen een paar weken heel Nederland geïnfecteerd raken. De weinige mensen die vanwege omikron naar het ziekenhuis moeten, komen dan wél allemaal tegelijk. Daardoor komt er wel degelijk een code zwart aan in de zorg."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Touchdomex schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:52:
[...]

Sommige mensen denken dat het een goed plan is om precies zo door te gaan als voor Covid terwijl dit juist het moment is om anders tegen bepaalde dingen aan te kijken zoals dit soort dingen.
Gezien de krapte op de arbeidsmarkt lijkt het er niet op dat thuis blijven zonder coronatest op veel steun kan rekenen bij werkgevers. Daarnaast is ziek zijn vaak de eerste dag of twee dagen voor eigen rekening. Ga jij (als je niet thuis kan werken) die twee dagen steeds voor eigen rekening nemen?
De ene helft van de arbeidsmarkt kan simpelweg niet thuis werken, dan is elke snotneus een ellende voor de planning als je thuis blijft.
Ik denk dat we, als alles los mag, weer terug gaan naar vroegah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

jadjong schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:00:
[...]

Gezien de krapte op de arbeidsmarkt lijkt het er niet op dat thuis blijven zonder coronatest op veel steun kan rekenen bij werkgevers. Daarnaast is ziek zijn vaak de eerste dag of twee dagen voor eigen rekening. Ga jij (als je niet thuis kan werken) die twee dagen steeds voor eigen rekening nemen?
De ene helft van de arbeidsmarkt kan simpelweg niet thuis werken, dan is elke snotneus een ellende voor de planning als je thuis blijft.
Ik denk dat we, als alles los mag, weer terug gaan naar vroegah.
Ik mag hopen dat we dat niet gaan doen. Zeker met de krapte zou ik gewoon de vinger geven en naar een andere plek gaan als dat te vaak gebeurd. Fool me once bla bla bla. Zeker als de markt krap is dan is overstappen ook net zo makkelijk namelijk.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Touchdomex schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:03:
Ik mag hopen dat we dat niet gaan doen. Zeker met de krapte zou ik gewoon de vinger geven en naar een andere plek gaan als dat te vaak gebeurd. Fool me once bla bla bla. Zeker als de markt krap is dan is overstappen ook net zo makkelijk namelijk.
Denk je dat een ZZP'er graag thuis blijft en daardoor declarabele uren mist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Touchdomex schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Dat gaat natuurlijk alleen goed in bepaalde vakgebieden. Zit je in de bouw bijvoorbeeld, dan wordt de situatie wel anders. En al helemaal als je in de licht/geluidstechniek zit waar vooral met freelancers wordt gewerkt: Eén keer ziek melden is de volgende keer niet meer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:16
effect omicron-golf op ziekenhuisbezetting NHS (England).. poep >> ventilator?

total beds --> bezetting confirmed COVID19 infection
mv beds --> bed met beademing confirmed COVID19 infection

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDbpLok0t4rsLVi28lNYkj2oLaw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0OIw6pNKqigmHQhPfIWOGKJ9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

hoevenpe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:05:
[...]

Dat is risico van het werk wat je doet. Dus eigenlijk zou je ook zoiets moeten incalculeren voor als de situatie er is.
[...]

Zoals ik zei, mag hopen dat er straks ook anders over wordt gedacht anders is de kans aanwezig dat we over enkele jaren weer opnieuw zo'n virus gaan krijgen en wij weer opnieuw zitten oh hoe kan dit, dit overvalt ons zo en er gewoon geen kut van leren.

Ik wil hier niet cynisch over gaan worden eigenlijk maar vrees wel dat het inderdaad die richting op gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Niet graag, maar ik doe het wel.
Voor sommige mensen bestaat er iets meer dan declarabele uren, ik werk met een reden niet voor die *censuur* van (bijvb) een Deloitte.

[ Voor 22% gewijzigd door gekkie op 06-01-2022 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Laatst online: 16:51

codex

Geen OpenAI agent :)

Wat is het ziektebeeld eigenlijk van mensen die in het ziekenhuis belanden met Omicron? Ademhalingsproblemen valt reuze mee, dat is wel duidelijk. Wat is de reden voor opname?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:03:
[...]

De eerste 5000 herstellen in het ziekenhuis.
0,2% van 17 miljoen - 5000 = slechts 335.000 doden (want, ziekenhuis vol).
Maar dan kun je wel weer naar de kapper.
Dat is 2%. 0,2% van 17 miljoen is 34.000, min 5000 is 29.000.

Niet zoveel, zo uit het hoofd gaan er elk jaar iets van 150.000 Nederlanders dood. Van die 29.000 ging er sowieso al een deel dood vanwege onderliggende ziektes, dus niet echt schrikbarend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:42
ijdod schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 07:45:
[...]

Je zegt het zelf al, het is een belangrijk onderdeel van de aanpak, maar niet de enige. Wat ik dat niet snap is waarom de vaccinatielat hoog leggen (door bv verplichting of zware druk) dan opeens geen onderdeel meer zou moeten zijn van het beleid.
Heb het in een paar volgende posts al wat toegelicht, maar in het kort gaat het in mijn optiek niet voldoende doen om de plicht goed te praten. De exponentiële factor van verspreiding/besmetting blijft meetellen en zo dus ook de ic bezetting. Dus het enigste wat het echt bewerkstelligd is de tijdsduur tussen de daarop volgende lockdowns.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Brazos schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:37:
[...]

Dat is 2%. 0,2% van 17 miljoen is 34.000, min 5000 is 29.000.

Niet zoveel, zo uit het hoofd gaan er elk jaar iets van 150.000 Nederlanders dood. Van die 29.000 ging er sowieso al een deel dood vanwege onderliggende ziektes, dus niet echt schrikbarend.
Sowieso worden er niet 17 miljoen mensen in één keer spontaan ziek. Als de dagelijkse toename dus klein genoeg blijft dan blijven de in- en uitstroom in het ziekenhuis in evenwicht.

In de groeifase is dat nog niet zo maar op het moment dat je de saturatie in gaat en het virus endemisch wordt, dan kom je wel op dat punt.

Als we over de piek in besmettingsaantallen heen zijn, dan kunnen we definitief versoepelen, en dat kan dan met grote sprongen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
Stoney3K schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:41:
[...]

Sowieso worden er niet 17 miljoen mensen in één keer spontaan ziek. Als de dagelijkse toename dus klein genoeg blijft dan blijven de in- en uitstroom in het ziekenhuis in evenwicht.
Dat is het vervelende aan exponentiele groei. Zonder maatregelen en boosters zit je aan een verdrievoudiging iedere 2 dagen. Dat betekent dat alle Nederlanders na 12 dagen corona hebben.
Dus de laatste besmetting gebeurt voordat de eerste het ziekenhuis weer uit is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:45:
[...]

Dat is het vervelende aan exponentiele groei. Zonder maatregelen en boosters zit je aan een verdrievoudiging iedere 2 dagen. Dat betekent dat alle Nederlanders na 12 dagen corona hebben.
Nee, dat is niet hoe het in werkelijkheid gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Die groei gaat door tot alle Nederlanders 'op' zijn en er dus opgebouwde immuniteit is. Tot die tijd moeten we maatregelen blijven houden en de groei afremmen, maar dat is iets anders dan die groei compleet proberen te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

Exponentiele groei heb je alleen in het beginstadium Daarna wordt de dempende werking van verzadiging zichtbaar en buigt het af als een S-curve.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:48:
[...]

Die groei gaat door tot alle Nederlanders 'op' zijn en er dus opgebouwde immuniteit is. Tot die tijd moeten we maatregelen blijven houden en de groei afremmen, maar dat is iets anders dan die groei compleet proberen te stoppen.
Nou ja moeten, ik lees in dit topic toch van verschillende mensen dat we alle maatregelen maar weer los moeten laten omdat het zo besmettelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:52
breew schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:09:

[Afbeelding]
Piek lijkt te komen op 2/3e van die van 1 jaar geleden. Geen peanuts, maar het moet te doen zijn.

Grootste bedreiging zit in de enorm gestegen verhouding tussen positieve tests en bedden. Omdat die positieve tests zo hoog zijn, mis je relatief veel personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:14
t_captain schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:52:
[...]

Piek lijkt te komen op 2/3e van die van 1 jaar geleden. Geen peanuts, maar het moet te doen zijn.

Grootste bedreiging zit in de enorm gestegen verhouding tussen positieve tests en bedden. Omdat die positieve tests zo hoog zijn, mis je relatief veel personeel.
Toch is de IC-capaciteit hetgeen waar mijn oog het meest naar kijkt. Mensen gaan niet dood zonder op de IC te belanden. Dus als er vrijwel niemand op de IC terechtkomt kan je je afvragen of de niet-kritieke zorg niet efficiënter ingericht kan worden. Wat doen ze in het ziekenhuis eigenlijk als je geen ernstige ziekte hebt? Zuurstof toedienen kan ook thuis eventueel.

[ Voor 8% gewijzigd door MarcoC op 06-01-2022 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:51:
[...]

Nou ja moeten, ik lees in dit topic toch van verschillende mensen dat we alle maatregelen maar weer los moeten laten omdat het zo besmettelijk is.
Dat denk ik niet, maar ik denk wel dat je naar bepaalde maatregelen kritisch kan kijken (quarantaineplicht, lockdown van winkels) omdat ze in dit stadium niet effectief meer zijn, en vooral veel nevenschade (kunnen) veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 15:48
MarcoC schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:56:
[...]

Toch is de IC-capaciteit hetgeen waar mijn oog het meest naar kijkt. Mensen gaan niet dood zonder op de IC te belanden. Dus als er vrijwel niemand op de IC terechtkomt kan je je afvragen of de niet-kritieke zorg niet efficiënter ingericht kan worden. Wat doen ze in het ziekenhuis eigenlijk als je geen ernstige ziekte hebt? Zuurstof toedienen kan ook thuis eventueel.
Te weinig handjes aan de normale ziekenhuisbedden is ook een probleem.
Niet voor niets bekorten ze de quarantaine periode in andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
mesa57 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:00:
[...]

Te weinig handjes aan de normale ziekenhuisbedden is ook een probleem.
Niet voor niets bekorten ze de quarantaine periode in andere landen.
Ik bedoel meer: als er zo weinig mensen op de IC belanden tov ziekenhuisopnames, zijn die ziekenhuisopnames dan wel echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
t_captain schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:52:

Vanwege uitval of vanwege positieve tests? Want met de trend waar we op hopen, en de hoeveelheid asymptomatische besmettingen, zou je kunnen overwegen om in dergelijke branches de 'quarantaineplicht' op te heffen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Als onze regering die ballen toont maak ik direct met veel plezier de afspraak voor een booster. Tot die tijd... nee dank u wel. Maar goed wij krijgen straks een nieuwe die dat natuurlijk niet aan gaat durven en ons, onder leiding van het OMT, tot minstens maart in deze godvergeten lockdown gaat houden. Het is om moedeloos van te worden en ik ben geen eens een ondernemer.

[ Voor 30% gewijzigd door RodeStabilo op 06-01-2022 21:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Waarom kan je niet meer doodgaan zonder IC opname?
Zijn er meer dan genoeg die niet doorstromen naar de IC maar direct naar het mortuarium.
Wat je onder andere doet op de afdeling:
- 24/7 verzorging en ondersteuning (nee de thuiszorg kan dit niet, die kunnen slechts enkele momenten)
- monitoren vitale functies
- toedienen O2
- vocht en elektrolyten balans op peil houden middels infusie therapie
- medicatie IV toedienen
- eventuele complicaties vroegtijdig herkennen door regelmatig lab controle en door de patiënt te zien
- de patiënt proberen sneller te laten herstellen met intensieve fysiotherapie en eventueel logopedie
- mentale ondersteuning
- eventueel optiflow

En zo kan ik even doorgaan.

En uiteraard een belangrijke.. reanimatie en IC wensen bespreken zodat je ook rustig in vrede kan sterven zonder IC opnames :)

Edit: een O2 concentrator thuis gaat meestal maar tot 5L o2. Als je meer nodig hebt heb je dus al over opnames.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis1812 op 06-01-2022 21:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

MarcoC schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:03:
[...]

Ik bedoel meer: als er zo weinig mensen op de IC belanden tov ziekenhuisopnames, zijn die ziekenhuisopnames dan wel echt nodig?
Ja, waarom niet?

Het is niet alsof de verpleegafdeling bedden allemaal hotel bedden zijn waar je zorg krijgt die handig thuis gegeven kan worden.
Je doet de afdeling echt te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
breew schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:09:

[Afbeelding]
Ik vind dit juist een aardig positief plaatje, piek lijkt ten eerste lager te worden dan de vorige piek maar met name zie je op de IC niets gebeuren. Begrijp me niet verkeerd, een flink bezette kliniek is ook vervelend zeker als er veel personeel thuis zit maar dat is met wat creativiteit allemaal prima op te lossen.

Plaatje bewijst voor mij dat ze daar de goede keuze maken, ik hoop echt dat onze overheid ook eens dat beleid gaat volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Dennis1812 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:11:
[...]

Ja, waarom niet?

Het is niet alsof de verpleegafdeling bedden allemaal hotel bedden zijn waar je zorg krijgt die handig thuis gegeven kan worden.
Je doet de afdeling echt te kort.
Ik doe de afdeling niet tekort, maar voor zover ik weet is er geen behandeling voor de ziekte waarmee je weer geneest. Uiteindelijk zal je lichaam het zelf moeten doen. Daarom vraag ik me af wat er zou gebeuren als je kritischer kijkt naar de eisen voor ziekenhuisopname, zeker met de wetenschap dat met omikron ziekte zelden leidt tot een ernstig verloop / IC-opname. Het lijkt me zonde om al die mensen in het ziekenhuis op te laten nemen als het grootste deel uiteindelijk zelf herstelt en het personeel ook elders ingezet kan worden (bijv. de enorme achterstand in de zorg inhalen).

[ Voor 14% gewijzigd door MarcoC op 06-01-2022 21:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

MarcoC schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:16:
[...]

Ik doe de afdeling niet tekort, maar voor zover ik weet is er geen behandeling voor de ziekte waarmee je weer geneest. Uiteindelijk zal je lichaam het zelf moeten doen. Daarom vraag ik me af wat er zou gebeuren als je kritischer kijkt naar de eisen voor ziekenhuisopname, zeker met de wetenschap dat met omikron ziekte zelden leidt tot een ernstig verloop / IC-opname. Het lijkt me zonde om al die mensen in het ziekenhuis op te laten nemen als het grootste deel uiteindelijk zelf herstelt en het personeel ook elders ingezet kan worden (bijv. de enorme achterstand in de zorg inhalen).
Qua medicatie geven ze sowieso dexa IV.
+ al het andere van mijn lijstje.
De hele medicamenteuze protocollen staan ook gewoon online.
Enkele andere anti virale middelen of ondersteunende medicatie behoort ook tot je optie.
En er wordt in NL al behoorlijk kritisch gekeken op de SEH of een opname echt nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis1812 op 06-01-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Huh? Helpt dat bij de behandeling?
En uiteraard een belangrijke.. reanimatie en IC wensen bespreken zodat je ook rustig in vrede kan sterven zonder IC opnames :)
Lijkt me heftig... En daarmee heel erg bewonderenswaardig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
KHN (Koninklijke Horeca Nederland) vindt dat ze veilig open kunnen en wil (sic) dat dat op 15 januari gebeurt.
Ze komen met een routekaart.
Zouden ze na anderhalf jaar nou nog niet snappen dat routekaarten in een onzekere situatie niet werken?
Bron: bron: NOS Liveblog

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

42erik schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:40:
[...]

Huh? Helpt dat bij de behandeling?

[...]

Lijkt me heftig... En daarmee heel erg bewonderenswaardig!
Logopedie is veel meer dan alleen ondersteuning bij praten ja.
Kunnen ook helpen bij leren eten(als hier moeite mee is door benauwdheid), strottenhoofd massage bij verkeerde ademhalingspatronen en allerlei andere interventies hierop.
Exact kan ik het je ook niet vertellen. Want ik ben nou eenmaal geen logopedist. Maar ze doen en kunnen veel meer dan ik ook van te voren dacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:45:
[...]

Logopedie is veel meer dan alleen ondersteuning bij praten ja.
Kunnen ook helpen bij leren eten(als hier moeite mee is door benauwdheid), strottenhoofd massage bij verkeerde ademhalingspatronen en allerlei andere interventies hierop.
Exact kan ik het je ook niet vertellen. Want ik ben nou eenmaal geen logopedist. Maar ze doen en kunnen veel meer dan ik ook van te voren dacht.
ah, weer wat geleerd... dank je wel!

Is dat corona toch nog ergens goed voor, ik leer dingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

42erik schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:47:
[...]

ah, weer wat geleerd... dank je wel!

Is dat corona toch nog ergens goed voor, ik leer dingen ;)
https://www.logopedieisleuk.nl/problemen-met-ademen

Linkje waar je nog wat kan doorklikken als je het leuk vind.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• brothermaynard
[...]

Dat is dus de eerste fout die vrijwel iedereen maakt ( met oa Marino van zelst en yorick voorop). De curve verloopt nooit exponentieel, maar heeft door de opbouwende immuniteit een s-curve. Daarom lopen de meeste doomsday modellen altijd uit op oneindige groei en gaan de voorspellingen van oa @t_captain altijd naar een top toe.
De exponentiële groei die wordt waargenomen zit alleen in het begin, als er amper remming optreedt door de eerste zieken en herstelden (en evt overledenen). Maar dat effect treedt dus al snel in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:03
Yaksa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:43:
KHN (Koninklijke Horeca Nederland) vindt dat ze veilig open kunnen en wil (sic) dat dat op 15 januari gebeurt.
Zouden ze na anderhalf jaar nou nog niet snappen dat routekaarten in een onzekere situatie niet werken?
Als de routekaart niet meer inhoudt dan wat daar staat dan is dat natuurlijk gewoon lachwekkend te noemen.

Ook nog wel een mooie;
Bovendien meent de branchevereniging dat de horeca "sinds de zomer opnieuw heeft laten zien veilig open te kunnen zonder een grote bron van besmetting te zijn".
Dit is niet zo te stellen, we hebben geen idee.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:52
KHN (Koninklijke Horeca Nederland) vindt dat ze veilig open kunnen
Ik heb het zo gehad met die club. Ze vinden zichzelf nooit een bron van besmettingen, besmettingen loop je thuis op en neem je mee naar de kroeg, niet andersom. Ze zeggen letterlijk dat zij moeten bloeden vanwege een "zorgprobleem". Altijd kont tegen de krib op het moment dat er om maatregelen wordt gevraagd (coronacheck was eerst te duur, onmogelijk en teveel gedoe en werd later amper gecontroleerd). En als ze vervolgens gedwongen moeten sluiten is er opeens vanalles mogelijk en wel op heel korte termijn met hun uitgekiende "routekaart".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

SlaadjeBla schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:52:
[...]

Ik heb het zo gehad met die club. Ze vinden zichzelf nooit een bron van besmettingen, besmettingen loop je thuis op en neem je mee naar de kroeg, niet andersom. Ze zeggen letterlijk dat zij moeten bloeden vanwege een "zorgprobleem". Altijd kont tegen de krib op het moment dat er om maatregelen wordt gevraagd (coronacheck was eerst te duur, onmogelijk en teveel gedoe en werd later amper gecontroleerd). En als ze vervolgens gedwongen moeten sluiten is er opeens vanalles mogelijk en wel op heel korte termijn met hun uitgekiende "routekaart".
Die kortgezegd inhoudt dat ze over ~1 maand compleet open zijn inclusief clubs en discotheken.

Bijna lachwekkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Een routekaart kan juist heel prima werken, maar dan wel goed opgezet en met bereidheid je er aan te houden. Wanneer je bij elke scheet toch weer gaaf afwijken en nieuw beleid verzinnen dan gaat het weinig opleveren inderdaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
[...]

Dat zou kunnen met voldoende compressors, voldoende thuiszorg personeel en (huis)artsen voor de controles, die ook voldoende ruggespraak moeten kunnen houden met hun 2e lijns collegae. Het potentiële probleem van tekort aan personeel is echter in de 1e lijn net zo’n grote, zo niet grotere dreiging dan in de 2e lijn. Die heupoperaties kun je nog maar weer enkele weken uitstellen( zeker niet wenselijk overigens). Die bejaarde buurvrouw zal nog steeds haar zuster aan huis moeten krijgen voor de dagelijkse zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 00:34
Dennis1812 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Qua medicatie geven ze sowieso dexa IV.
+ al het andere van mijn lijstje.
De hele medicamenteuze protocollen staan ook gewoon online.
Enkele andere anti virale middelen of ondersteunende medicatie behoort ook tot je optie.
En er wordt in NL al behoorlijk kritisch gekeken op de SEH of een opname echt nodig is.
Volgens mij word je in Nederland inderdaad zeker niet zomaar opgenomen. Zie ook een eerdere post van mij om een idee te geven van de opnames bij andere landen maxtrash in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11"

@t_captain ik vraag me af of de hoge treshold om opgenomen te worden ook "gunstig" is voor de nederlandse prognose van ziekenhuisbezetting.
Stel je hebt niveau van ziek zijn van 1 t/m 10. In NL worden mensen opgenomen met niveau 7 en hoger. In Frankrijk worden ook mensen opgenomen vanaf niveau 5.
Delta kan behoorlijk ziekmakend zijn dus relatief veel patienten in de hogere regionen. Als Omicron wat meer topt op niveau "6" zouden die patienten in NL niet eens opgenomen worden maar in Frankrijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Gonadan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:54:
[...]

Een routekaart kan juist heel prima werken, maar dan wel goed opgezet en met bereidheid je er aan te houden. Wanneer je bij elke scheet toch weer gaaf afwijken en nieuw beleid verzinnen dan gaat het weinig opleveren inderdaad.
En die bereidheid is zeer laag. Zowel bij de uitbaters als de gasten, ik incluis. Als een tent open is ga je altijd weer te dicht bij elkaar zitten, helemaal nu met omicron.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

IJzerlijm schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:03:
En die bereidheid is zeer laag. Zowel bij de uitbaters als de gasten, ik incluis. Als een tent open is ga je altijd weer te dicht bij elkaar zitten, helemaal nu met omicron.
Dat heeft weinig met een routekaart te maken. Het idee is dat je kaders bepaalt wanneer je bepaalde stappen zet, liefst beide kanten op. Om houvast te creëren voor alle betrokkenen. Maar zoiets werkt alleen als je ook met z'n allen accepteert dat je daadwerkelijk actie moet ondernemen wanneer je de kaders overtreedt.
Het huidige beleid is een combinatie van te lang wachten en dan weer te veel doen, liefst lekker veel afgewisseld. Dan past een routekaart niet inderdaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Delta is klaar:
Bijna alle besmettingen in Amsterdam zijn omikronvariant

In Amsterdam wordt nu 99 procent van de coronabesmettingen veroorzaakt door de omikronvariant van het virus. Bij een steekproef met 72 positieve testmonsters van afgelopen woensdag bleek het in 71 gevallen om omikron te gaan, meldt het samenwerkingsverband van Amsterdam UMC, de GGD en het bedrijf inBiome.

Het samenwerkingsverband monitort de opmars van omikron met een specifiek soort PCR-testen. In slechts enkele weken heeft de extra besmettelijke, maar waarschijnlijk minder ziekmakende variant zijn voorganger delta verdrongen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
maxtrash schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:56:
[...]

Volgens mij word je in Nederland inderdaad zeker niet zomaar opgenomen. Zie ook een eerdere post van mij om een idee te geven van de opnames bij andere landen maxtrash in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11"

@t_captain ik vraag me af of de hoge treshold om opgenomen te worden ook "gunstig" is voor de nederlandse prognose van ziekenhuisbezetting.
Stel je hebt niveau van ziek zijn van 1 t/m 10. In NL worden mensen opgenomen met niveau 7 en hoger. In Frankrijk worden ook mensen opgenomen vanaf niveau 5.
Delta kan behoorlijk ziekmakend zijn dus relatief veel patienten in de hogere regionen. Als Omicron wat meer topt op niveau "6" zouden die patienten in NL niet eens opgenomen worden maar in Frankrijk wel.
Dat effect wat je vraagt kan zeker waar zijn. Als het ziekenhuis niets toevoegt ga je er in Nederland niet heen. Dus bij situaties waar je enkel koorts, hoesten evt een bacteriële superinfectie en flink ander ongemak, maar geen zuurstof behoefte, dreigende uitdroging etc dan zie ik weinig redenen om je naar de 2e lijn te verwijzen. Dat kunnen we in de 1e lijn (huisartsenzorg) prima hanteren (mits we voldoende personeel hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:38

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Die zien we nooit meer..... Terug!

Delta :w

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 20:00
Het blijft lachen met rober inderdaad. In plaats van dat ze het nou eens rustig aanpakken... (eerst restaurants etc.) Willen ze in 6 weken tijd de clubs en discotheken weer tot 4 uur snachts open. Iets met ruiten en ingooien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:51:
[...]

Die zien we nooit meer..... Terug!

Delta :w
Misschien kan Hugo er nog een uitzwaailiedje voor zingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:08:
[...]

Het blijft lachen met rober inderdaad. In plaats van dat ze het nou eens rustig aanpakken... (eerst restaurants etc.) Willen ze in 6 weken tijd de clubs en discotheken weer tot 4 uur snachts open. Iets met ruiten en ingooien....
Suggereer je nu maatwerk binnen de horeca? Daar wacht ik al twee jaar op. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

2G onder vuur en weer vertraagd: parlement wil betere onderbouwing na omikronvariant

Ik begrijp niet waarom de Jonge telkens zo blijft pushen op dat 2G. Het moge toch wel duidelijk zijn dat dat totaal niet helpt? Kijk naar Oostenrijk, waar er tig besmettingen zijn geweest onder gevaccineerde skileraren en geboosterde skiërs.

Het is een beetje z'n "main goal" geworden de laatste tijd. Terwijl eigenlijk het grootste deel van de kamer tegen is en blijft. Hij zou dat 2G toch eens moeten opgeven en gaan focussen op wat anders, zou je zeggen.

Hoop dat Kuipers niet zo'n drammer is ;)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dennahz schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:32:
2G onder vuur en weer vertraagd: parlement wil betere onderbouwing na omikronvariant

Ik begrijp niet waarom de Jonge telkens zo blijft pushen op dat 2G. Het moge toch wel duidelijk zijn dat dat totaal niet helpt? Kijk naar Oostenrijk, waar er tig besmettingen zijn geweest onder gevaccineerde skileraren en geboosterde skiërs.

Het is een beetje z'n "main goal" geworden de laatste tijd. Terwijl eigenlijk het grootste deel van de kamer tegen is en blijft. Hij zou dat 2G toch eens moeten opgeven en gaan focussen op wat anders, zou je zeggen.

Even een omikronnetje meepakken is tegenwoordig sneller geregeld dan een vaccinatie :+

Verder bizar dat ze denken dat 2G iets oplevert. Meer vaccinaties zou @42erik zeggen maar daar kan je dan als kamerlid geen vragen over stellen want dat aspect is immers niet deel van het doel. Elk antwoord daarop is “Het zou mooi zijn als het bijdraagt maar het is geen doel en u kunt ons daar dus niet op afrekenen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negaiido
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:13
We leven al 2 jaar in een onzekere tijd . Als je dat argument gaat gebruiken dan mag je horeca wel opdoeken want de komende jaren zal het ook onzeker zijn.

We moeten toch in een situatie geraken waarbij we stappen moeten nemen. Dit gebeurt ook in andere landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
stylezzz schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:08:
[...]

Kan me er wel iets bij voorstellen. Je zou maar eigenaar zijn van een bedrijf en geen inkomsten krijgen. Mocht je ooit weer een keer open willen gaan dan staat er nog een flinke schuld voor je te wachten. Fijne vooruitzicht...

Heb het echt te doen met ondernemers die nu dicht zitten en geen alternatieven kunnen aanbieden zoals sommige restaurants kunnen doen met thuis bezorgen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:27
Ik begrijp niet waarom de Jonge telkens zo blijft pushen op dat 2G.
Genoeg meningen over.. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 10:24
Paar weken geleden stond dit hele topic vol met voorstanders van 2G. We zijn er nu volgens mij allemaal wel achter dat 2G ons niet gaat helpen en dat het allemaal niet de schuld meer is van de mensen zonder prik.

Dat Hugo dit vol blijft houden, vindt ik echt vreselijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
AFCAjax schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:03:
Paar weken geleden stond dit hele topic vol met voorstanders van 2G. We zijn er nu volgens mij allemaal wel achter dat 2G ons niet gaat helpen en dat het allemaal niet de schuld meer is van de mensen zonder prik.
2G is een middel om de vaccinatiegraad omhoog te krijgen en zo weer ruimte te creëren voor zaken als sport, horeca, cultuur, etc.

Als men deze sectoren sowieso dicht houdt heeft 2G inderdaad geen zin, het doel is het zo snel mogelijk kunnen openen van sectoren. Dan moet je als politiek de ballen hebben om weer zaken te openen en accepteren dat besmettingen oplopen, dat durft men ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Misschien zegt Kuipers wel 'jullie je zin, alles blijft verder dicht tot we onder de signaalwaarde qua mensen in het ziekenhuis zitten'. Want dat wil de volksvertegenwoordiging blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Prutzertje schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 05:06:
[...]

Kan me er wel iets bij voorstellen. Je zou maar eigenaar zijn van een bedrijf en geen inkomsten krijgen. Mocht je ooit weer een keer open willen gaan dan staat er nog een flinke schuld voor je te wachten. Fijne vooruitzicht...

Heb het echt te doen met ondernemers die nu dicht zitten en geen alternatieven kunnen aanbieden zoals sommige restaurants kunnen doen met thuis bezorgen oid.
Ik voel ook zeker met ze mee. Zeker omdat het zo duidelijk is dat er veel meer kan. Alleen khn weet het dan weer op een manier te presenteren dat ze er niks mee op schieten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:21:
[...]

2G is een middel om de vaccinatiegraad omhoog te krijgen en zo weer ruimte te creëren voor zaken als sport, horeca, cultuur, etc.

Als men deze sectoren sowieso dicht houdt heeft 2G inderdaad geen zin, het doel is het zo snel mogelijk kunnen openen van sectoren. Dan moet je als politiek de ballen hebben om weer zaken te openen en accepteren dat besmettingen oplopen, dat durft men ook niet.
Dat zou nog het enige motief kunnen zijn. Maar pak dan door met een vaccinatieplicht zou ik zeggen... de ongevaccineerden beschermen met 2g lijkt me niet meer realistisch. Zelfs een harde lockdown houd de 10.000'en besmettingen per dag niet meer tegen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 10:24
[...]

Wellicht moeten ze dan beginnen het zo te communiceren.

Tevens denk ik niet dat het miniem verschil na 85 procent ons verder gast helpen helaas.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

In tegenstelling tot 3g, zou 2g wel een effect moeten kunnen hebben op de opnames. Immers, alleen mensen met immuniteit kunnen elkaar dan op locatie besmetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
stylezzz schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:24:
Maar pak dan door met een vaccinatieplicht zou ik zeggen... de ongevaccineerden beschermen met 2g lijkt me niet meer realistisch.
Maar dat wil men ook niet, de kamer is overal tegen en tegelijkertijd wil/durft men niet te versoepelen omdat anders vrijwel alleen ongevaccineerden de zorg overbelasten.

Polderen in een pandemie werkt gewoon niet, het gebrek aan duidelijkheid maakt dat steeds meer mensen afhaken. Waarom zou je als jongere die booster halen als je geen QR-code nodig hebt? Waarom zou je hier een 'paar weken doorzetten' als je vooraf weet dat het toch verlengd wordt, zelfs als blijkt dat de realiteit totaal niet overeenkomt met het geschetste doemscenario?

Dan krijg je inderdaad een steeds grotere groep die denkt 'het zal wel, ga nu naar winkelen in Antwerpen of op vakantie naar de sneeuw'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:39:
In tegenstelling tot 3g, zou 2g wel een effect moeten kunnen hebben op de opnames. Immers, alleen mensen met immuniteit kunnen elkaar dan op locatie besmetten.
Heb niet het beeld dat vaccinatie nog veel doet tegen besmettingen, de cijfers gaan door het dak juist onder geboosterde mensen.

Ben het in die zin eens met de tegenstanders van 2G/3G, daarvoor hoeven we het niet meer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:42:
[...]

Maar dat wil men ook niet, de kamer is overal tegen en tegelijkertijd wil/durft men niet te versoepelen omdat anders vrijwel alleen ongevaccineerden de zorg overbelasten.

Polderen in een pandemie werkt gewoon niet, het gebrek aan duidelijkheid maakt dat steeds meer mensen afhaken. Waarom zou je als jongere die booster halen als geen QR-code nodig hebt? Waarom zou je hier een 'paar weken doorzetten' als je vooraf weet dat het toch verlengd wordt, zelfs als blijkt dat de realiteit totaal niet overeenkomt met het geschetste doemscenario?

Dan krijg je inderdaad een steeds grotere groep die denkt 'het zal wel, ga nu naar winkelen in Antwerpen of op vakantie naar de sneeuw'.
100 punten. We weten allemaal al wel wat het omt overleg van vandaag gaat brengen. Den haag zal dit bibberend overnemen in de persco ....

Dit weekend maar eens de nieuwe matrix gaan bekijken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:44:
[...]

Heb niet het beeld dat vaccinatie nog veel doet tegen besmettingen, de cijfers gaan door het dak juist onder geboosterde mensen.

Ben het in die zin eens met de tegenstanders van 2G/3G, daarvoor hoeven we het niet meer te doen.
Ik zeg ook, opnames. Niet besmettingen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:50:
Ik zeg ook, opnames. Niet besmettingen.
Maar die gevaccineerden in de horeca geven het daarna door aan ongevaccineerden, Omikron is dusdanig besmettelijk dat de gedachte dat 2G besmettingen afremt niet meer klopt.

Deze variant groeit explosief midden in een harde lockdown met gesloten scholen, laten we eerlijk zijn: het enige nut van 2G is impliciete vaccinatiedwang. Laten we dan voor vaccinatieplicht gaan, dat houdt de discussie zuiver.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:56:
[...]

Maar die gevaccineerden in de horeca geven het daarna door aan ongevaccineerden, Omikron is dusdanig besmettelijk dat de gedachte dat 2G besmettingen afremt niet meer klopt.

Deze variant groeit explosief midden in een harde lockdown met gesloten scholen, laten we eerlijk zijn: het enige nut van 2G is impliciete vaccinatiedwang. Laten we dan voor vaccinatieplicht gaan, dat houdt de discussie zuiver.
Mjah, hoewel ik die vaccinatieplicht inmiddels prima vind moet je die ook controleren. Dus dan zit je alsnog met een dergelijk systeem.

Ik denk dat 2g echt wel z'n nut kan dienen. Na deze golf. Al dan niet als onderdeel van die vaccinatieplicht.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 07-01-2022 07:58 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

hoevenpe schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:44:
[...]

Juist niet, in de als eerste geboosterde groep daalt het aandeel in het totaal flink.

RIVM rapport 7 december:

70-74: 4327, 3%
75-79: 3142, 2.2%
80-84: 2285, 1.6%

4 Januari:
70-74: 2268: 2%
75-79: 1491, 1.3%
70-84: 700, 0.6%

Dat is een halvering of beter in het relatief aantal besmettingen uit die groep. Ook is in die maand het aandeel 0-14 enorm gedaald door de dichte scholen dus je zou juist een toename van hun aandeel verwachten. De toename zit volledig in de 20-24 groep die van 5.5 naar 12.3 procent gaat en ook 25 tot 35 met grote toename. De groep die niet geboosterd was.

[ Voor 19% gewijzigd door IJzerlijm op 07-01-2022 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:58:
Ik denk dat 2g echt wel z'n nut kan dienen. Na deze golf. Al dan niet als onderdeel van die vaccinatieplicht.
Dat wel, maar dan als 'straf' voor wie zich niet aan de vaccinatieplicht houdt.

Gezien de weerstand tegen triage zal de Haagse politiek dat ook nooit aandurven, bang om de luidruchtige minderheid te kwetsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
[...]

Of, dat het 'agree to disagree' is omdat de discussie hier nergens heen gaat en in dezelfde cirkels rondgaat. Ik zie niet dat er opeens consensus over zou zijn. Dat zou, gezien de cijfers over ongevaccineerden, ook bijzonder vreemd zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door ijdod op 07-01-2022 08:05 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
IJzerlijm schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:58:
Juist niet, in de als eerste geboosterde groep daalt het aandeel in het totaal flink.
Is dat niet een absoluut/relatief ding mede ingegeven door de (gelukkig) geringe verspreiding onder ouderen?

Met een exponentiële stijging vooral onder jongeren is het logisch dat het percentage ouderen op het totaal daalt. In absolute aantallen zal het bij ouderen ook stijgen maar minder hard.

Als ik lees over verplicht geboosterde skileraren, wijnsporters en zorgmedewerkers die in grote getalen corona krijgen dan is dat anders dan bij Delta. Helpt de booster vooral tegen ziek worden, veel minder dan eerdere varianten tegen besmetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Wat een dieptepunt;

https://www.nu.nl/politie...s.html#coral_talk_wrapper
Dit artikel is gesloten omdat er te veel reacties binnenkomen die bedreigingen impliciet of expliciet goedkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Quelle surprise...

@hoevenpe vraag me trouwens af in hoeverre gevaccinneerden en ongevaccineerden in het wild mengen. Buiten de supermarkt momenteel dan.

Ik ga er niet bij zitten in ieder geval. Dat wordt heel snel ruzie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
MikeyMan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:39:
[...]

Klopt, getest biedt geen bescherming en besmet raken is niet het issue, dat gebeurt toch wel.

alles kan off-topic

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:22
[...]

Dat Hugo dit vol blijft houden, vindt ik echt vreselijk.
Ik denk eerder dat de meeste dit soort reacties negeren. Er is geen enkele twijfel over het nut van vaccineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:13:
vraag me trouwens af in hoeverre gevaccinneerden en ongevaccineerden in het wild mengen. Buiten de supermarkt momenteel dan.

Als je in de zorg, het onderwijs of andere primaire dienstverlening werkt ontkom je er niet aan.

Dan zou je ook gevaccineerde leraren en verpleegsters uit de horeca moeten weren, zal het animo voor het vak goed doen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Laatst online: 16:51

codex

Geen OpenAI agent :)

MikeyMan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:13:
[...]

Quelle surprise...

@hoevenpe vraag me trouwens af in hoeverre gevaccinneerden en ongevaccineerden in het wild mengen. Buiten de supermarkt momenteel dan.

Ik heb wel een paar kennissen die niet gevaccineerd zijn. Slim vind ik het niet en als mijn mening wordt gevraagd geef ik die ook ongezouten. Alleen ruzie gaan maken of ongevaccineerden mijden vind ik zelf wel ver gaan.

Een vriendin van mij bijvoorbeeld twijfelde uit angst, toen kreeg ik dat vaccinatie akkefietje. Het is niet het meest rationele persoon dus die is nu nog angstiger dan voorheen, ik heb wel geprobeerd haar alsnog te overtuigen, maar zonder succes.

Iemand die begint over chips en "the great reset" daarentegen brand ik tot het bot af, omdat het kan >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
2G mits strict gehandhaafd werkt op zich natuurlijk wel om twee redenen.

- Het is een indirecte aansporing voor mensen om zich te laten vaccineren.

- Er komen alleen mensen met een vorm van immuniteit samen, besmettingen in die groep zorgen veel minder vaak voor ziekenhuisopnames.

Op zich ben ik om bovenstaande redenen voorstander van 2G, immers bij Delta zag je dat de ziekenhuizen continu onder hoge druk stonden veroorzaakt door een relatief kleine groep niet gevaccineerden.

Maar met de opkomst van Omicron is het de vraag of het nog steeds noodzakelijk en proportioneel is. Immers als deze variant vrijwel iedereen binnen een paar weken toch van immuniteit voorziet (en bovendien met veel mildere klachten) dan voegt 2G naderhand niet veel meer toe. En dan moeten we het ook vooral niet doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter

Ik weet niet of je van iemand met een medische achtergrond meer begrip mag verwachten voor niet gevaccineerden.

Een paar feiten:
  • vaccinatie remt verspreiding. Ook de booster bij Omikron. In de slechtste scenario’s nog zo’n 40%
  • vaccinatie voorkomt opnames. Ook de booster bij Omikron. In de slechtste scenario’s nog zo’n 88%
  • testen filtert besmette mensen eruit, maar is niet zaligmakend. Het risico van alleen geteste mensen op grotere verspreiding en ziekenhuisopname is fors groter (zie punt 1 en 2)
2g doe je om opnames te vermijden. In veel rekenmodellen lukt dat ook prima. Ik heb, volgens mij, geen rekenmodellen gezien die het tegendeel bewijzen, alleen maar argumenten als ‘het is een model’ of gevaccineerden en niet gevaccineerden besmetten elkaar ergens anders alsnog wel (wat tegen wordt gesproken daar de rivm analyses).

Ik denk 2G vooral politiek lastig is. Deels door het middel (da’s behoorlijk heftig, daar is iedereen het wel over eens), deels doordat een belangrijke coalitiepartner een achterban heeft die deels niet voor vaccineren is.

Tot slot, en dat is de belangrijkste reden: als Omikron echt fors lagere zorgdruk geeft, dan is de nood aan 2G minder groot, omdat je ook zonder 2 G misschien de zorg wel aankan.

Daarnaast: dit is een klassiek voorbeeld van proces en uitkomst door elkaar halen. Een groep mensen stelt x (2G voegt niets toe) omdat y (het werkt niet). Nu gebeurt z (nieuwe variant), waardoor misschien klopt. Dat maakt natuurlijk y nog niet waar ten tijde van het gebruikt van het argument (dus voor Omikron).

Verder zou ik dit soort discussies niet voeren over de as van anekdotisch bewijs. Die skileraren zeggen niets. Ben je wel eens in een skileraren huis geweest? Daar woon je zo dicht op elkaar…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:58
hoevenpe schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:08:
[...]

Is dat niet een absoluut/relatief ding mede ingegeven door de (gelukkig) geringe verspreiding onder ouderen?

Met een exponentiële stijging vooral onder jongeren is het logisch dat het percentage ouderen op het totaal daalt. In absolute aantallen zal het bij ouderen ook stijgen maar minder hard.

Als ik lees over verplicht geboosterde skileraren, wijnsporters en zorgmedewerkers die in grote getalen corona krijgen dan is dat anders dan bij Delta. Helpt de booster vooral tegen ziek worden, veel minder dan eerdere varianten tegen besmetting.
Op het coronadashboard kun je per leeftijdsgroep zien hoeveel mensen per 100k besmet zijn geraakt. Dat is dus onafhankelijk van de andere leeftijdsgroepen, het is geen percentage. Dus het klopt dat de geboosterden minder vatbaar zijn.

Wat is 'wijnsport'? Want daar geef ik me voor op! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14
ZieMaar! schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:27:
Ik weet niet of je van iemand met een medische achtergrond meer begrip mag verwachten voor niet gevaccineerden.
Het is een minister en vertegenwoordigt alle Nederlanders. Natuurlijk mag hij het denken, maar het is niet handig dat ook uit te spreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dennis schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:54:
[...]

Het is een minister en vertegenwoordigt alle Nederlanders. Natuurlijk mag hij het denken, maar het is niet handig dat ook uit te spreken.
Wat ik vooral bedoel: ik denk dat het naïef is te verwachten dat ie ‘soepeler’ gaat zijn voor een kleine minderheid (die dat is, zonder rationele reden, vanuit zijn perspectief). In the end moet ie dus ook het beste doen voor alle Nederlanders. Dat kan best vervelend uitpakken voor een heel klein deel.

Ik weet het niet, hoor, maar of het , als je kritisch bent op het beleid, veel beter gaat worden met Kuipers, dat betwijfel ik. Als een belangrijke adviseur een bewindslied opvolgt, is de kans dat er veel veranderd niet zo groot. Of denken we echt dat De Jonge allerlei dingen deed omdat ie dat zelf zo leuk vond ;)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ik222 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:22:
2G mits strict gehandhaafd werkt op zich natuurlijk wel om twee redenen.
Ik denk dat daar een beetje de crux zit. Omdat je dan 2G op een dusdanig grote schaal moet uitrollen (horeca maar ook niet-essentiële winkels bv.) ga je de handhaving er op nooit voldoende waterdicht krijgen om een echte impact te hebben. Tenminste niet als je de handhaving over laat aan de uitbaters (omdat je zelf als overheid niet genoeg handhavers kan leveren), want die uitbaters hebben zelf belang bij een losse handhaving.

Uiteindelijk verplaats je dan alleen het probleem omdat je dan niet de klanten, maar de handhavers moet gaan handhaven, en dat zul je dan vrij actief moeten doen.

Anders krijg je een 2G die alleen symbolisch en op papier bestaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nujij is ook het afvoerputje van de maatschappij. Is niet voor niks weggeweest voor een tijdje. Op internet dingen plaatsten is te makkelijk, mensen denken niet na.. Vroeger moesten ze het op een brief zetten, in een envelop duwen, postzegel plakken en versturen. Veel stappen waarbij een moment van "toch maar niet" inkomt.
Nu is het 1.muisklik... En nog gratis ook (alhoewel een echte bedreiging kan leiden tot een paar uurtjes prikken.)
Pagina: 1 ... 150 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.