Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 146 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.150 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
BarôZZa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:22:
[...]

Die zag ik al aankomen :+ . Op Tweakers zien ze dat zelfs als het meest waarschijnlijke scenario.

Beide een zelftest in de ochtend gedaan overigens.
Wacht even! Ik zie dat niet als meest waarschijnlijk scenario, ik vond het alleen een leuke inkopper.

Had je die zelftest wel uit je keel genomen? :+

q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Ik weet niet hoe dat moet, maar als jij spierpijn kunt toevoegen mag je je gang gaan natuurlijk :)
Minder vaak voorkomende symptomen:
keelpijn
hoofdpijn
pijn in het lichaam
diarree
huiduitslag of verkleuring van de vingers of tenen
rode of geïrriteerde ogen

[ Voor 29% gewijzigd door Vorkie op 06-01-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
t_captain schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:21:
[...]

Essentiele winkel met stip op #1: de supermarkt.

Dus ook: de bakker, slager en groenteboer. Want het zou wel heel vreemd zijn als verkoop van brood, vlees en groente in de supermarkt wel essentieel is maar in de speciaalzaak niet.

Omdat supermarkten in Nederland ook alcohol verkopen, liften de slijterijen mee op datzelfde principe. Wel met een kleine stretch want supermarkten verkopen slechts een deel van het assortiment van de slijter.
Supermarkten verkopen ook tijdschriften, servies en schrijfwaren. De boekhandel en de blokker kunnen dan dus ook open als dat de reden is waarom de slijters open mogen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:16
[...]

Dus ook: de bakker, slager en groenteboer. Want het zou wel heel vreemd zijn als verkoop van brood, vlees en groente in de supermarkt wel essentieel is maar in de speciaalzaak niet.

Omdat supermarkten in Nederland ook alcohol verkopen, liften de slijterijen mee op datzelfde principe. Wel met een kleine stretch want supermarkten verkopen slechts een deel van het assortiment van de slijter.
Nog los van de afweging die de overheid maakt om mensen enigszins tevreden te houden. Je hebt liever dat mensen de maatregelen opvolgen door zoveel mogelijk thuis te blijven met een legaal en lekker potje bier dan dat je illegale handel op straat krijgt.

De grens essentieel / niet-essentieel is een lastige. Zo zijn de bouwmarkten nu dicht terwijl ze in eerdere lockdowns wel open bleven. Ik vind bouwmarkten essentieel, als er iets mis gaat in je huis moet je het toch fatsoenlijk oplossen. Soms moet je daarvoor even bij het schap zijn en met een medewerker praten voor de juiste spullen. Tevens is het een prima middel om mensen meer thuis te laten blijven, laat ze lekker klussen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BarôZZa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:22:
[...]

Die zag ik al aankomen :+ . Op Tweakers zien ze dat zelfs als het meest waarschijnlijke scenario.

Beide een zelftest in de ochtend gedaan overigens.
Bijwerkingen betekent alleen maar dat het werkt joh.

En uiteraard; dank voor je bijdrage :>

@Drardollan bouwmarkten waren eerder ook dicht. Ik mocht zelfs niet meer naar de Bouwmaat officieel.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 06-01-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Vorkie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Wacht even! Ik zie dat niet als meest waarschijnlijk scenario, ik vond het alleen een leuke inkopper.

[Embed]
Marc van Ranst is daarop teruggefloten, dus dat advies moet je vooral niet ter harte nemen!

Een zelftest bij klachten is vrijwel zinloos, hele grote foutmarge. Een zelftest is sowieso al discutabel, maar bij geen klachten is het niet het middel. Als je snel zekerheid wil met een stuk kleinere foutmarge dan moet je naar een sneltest/TvT gaan of als je minder haast hebt naar de GGD.

Update: woordje vergeten. Thanks @Wolly

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 06-01-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:00
Dennahz schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:09:
[...]

Zelfs El Salvador heeft campagnes over gezonder leven opgericht. Zouden ze hier ook moeten doen ipv dat constante gedram over vaccins.

Dennahz in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd"

Als ik dan zie hoe ziek mensen zich voelen van die booster die mensen doorgaans puur en alleen nemen om hun groene vinkje te behouden.... 7(8)7

Triest om te zien dat winkeliers lijken te smeken om die coronapas... het kabinet drijft ze eerst tot wanhoop om ze vervolgens te "paaien" met nog meer restricties. Wanneer zien mensen dit nou toch eens in? :(
Vergeet niet dat qua klachten juist alleen die met klachten dit melden. Ik heb zelf 1,5 dag een pijnlijke arm gehad van de booster en van de reguliere was het 3 dagen of zo. Stelde iig niks voor.

Qua leefstijlpreventie heb ik weleens van onderzoeken gehoord dat bv de diëtist meer oplevert dan kost, maar dat de verzekeraars daar eigenlijk niks mee doen.
[...]

Als je het eerlijk zou doortrekken:
Drogisten mogen open.
Kruidvat verkoopt ook allerlei andere meuk, speelgoed tot kleding.
Alles zou open moeten mogen :+

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
Drardollan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:25:
[...]

Nog los van de afweging die de overheid maakt om mensen enigszins tevreden te houden. Je hebt liever dat mensen de maatregelen opvolgen door zoveel mogelijk thuis te blijven met een legaal en lekker potje bier dan dat je illegale handel op straat krijgt.

De grens essentieel / niet-essentieel is een lastige. Zo zijn de bouwmarkten nu dicht terwijl ze in eerdere lockdowns wel open bleven. Ik vind bouwmarkten essentieel, als er iets mis gaat in je huis moet je het toch fatsoenlijk oplossen. Soms moet je daarvoor even bij het schap zijn en met een medewerker praten voor de juiste spullen. Tevens is het een prima middel om mensen meer thuis te laten blijven, laat ze lekker klussen.
Bij veel (zo niet alle) bouwmarkten kan je via click&collect (of even bellen) gewoon terecht. Ze hebben openingstijden gekregen tot 20:00.
Ik gok dat je zelfs gewoon naar de bouwmarkt balie kan gaan om te vragen voor een product als je wat vergeten bent of het is niet gelukt online.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:59
Goofyduck384 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Nou inderdaad, want dat ene weekend in je leven is wel zo ongelooflijk belangrijk… 8)7
Tenzij je nou net zou gaan trouwen o.i.d. natuurlijk :P
Voor mij wel ja. Ik waardeer het leven en mijn vrije tijd. Probeer altijd wat daaruit te halen. Heb nooit begrepen dat mensen zich zo makkelijk thuis of in het land laten opsluiten. Ken mensen die al sinds de pandemie niet meer reizen en vooral thuis hebben gezeten. Werken en slapen, wat een leven.

En ironisch genoeg hebben zij vaak ook nog eens covid opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Bijwerkingen betekent alleen maar dat het werkt joh.

En uiteraard; dank voor je bijdrage :>

@Drardollan bouwmarkten waren eerder ook dicht. Ik mocht zelfs niet meer naar de Bouwmaat officieel.
In de eerste "intelligente" lockdown waren ze gewoon open, ben er toen meermaals geweest omdat ik aan het verbouwen was. De 2e lockdown weet ik niet, toen heb ik de klusjesman laten verbouwen ;)

Ik heb gelukkig een KVK en kan dus wel naar bijvoorbeeld de Bouwmaat. Maar ideaal is het niet. Ik haal vaak snel even iets bij de Hornbach/Praxis en kijk ter plekke wat ik precies moet hebben. Nu moet ik vooruit denken en via internet uitvogelen, dat gaat mij niet zo goed af op dit vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 17:46
Vorkie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:24:
[...]

[Embed]

[...]

[...]
Dat is niet expliciet, en daarnaast is het zeer gebruikelijk dat je van een vaccin spierpijn krijgt. Als we bij elk pijntje in het lichaam moeten testen dan vrees ik dat ik bijna elke dag moet testen ;) In dit geval is er voldoende reden om er vanuit te gaan dat de oorzaak elders ligt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:28:
[...]

In de eerste "intelligente" lockdown waren ze gewoon open, ben er toen meermaals geweest omdat ik aan het verbouwen was. De 2e lockdown weet ik niet, toen heb ik de klusjesman laten verbouwen ;)

Ik heb gelukkig een KVK en kan dus wel naar bijvoorbeeld de Bouwmaat. Maar ideaal is het niet. Ik haal vaak snel even iets bij de Hornbach/Praxis en kijk ter plekke wat ik precies moet hebben. Nu moet ik vooruit denken en via internet uitvogelen, dat gaat mij niet zo goed af op dit vlak.
Ik word er ook gek van. Veel aan het klussen, maar sommige dingen moet je gewoon even in handen hebben om het voor je te zien. Gelukkig was de Bouwmaat niet zo moeilijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:27:
[...]

Bij veel (zo niet alle) bouwmarkten kan je via click&collect (of even bellen) gewoon terecht. Ze hebben openingstijden gekregen tot 20:00.
Dat klopt. Maar heb ik niets aan, ik wil de spullen zien en voelen. Net als zoveel mensen. Het is geen pak melk wat je koopt wat altijd hetzelfde is.
Ik gok dat je zelfs gewoon naar de bouwmarkt balie kan gaan om te vragen voor een product als je wat vergeten bent of het is niet gelukt online.
Dat kan alleen als je voor de deur dan online besteld 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:29:
[...]

Ik word er ook gek van. Veel aan het klussen, maar sommige dingen moet je gewoon even in handen hebben om het voor je te zien. Gelukkig was de Bouwmaat niet zo moeilijk ;)
Ja, of even bij elkaar passen als je er staat. Net voor de lockdown ben ik nog naar de bouwmarkt geweest voor wat gipsplaten, latten en isolatiemateriaal. Door de stress en drukte omdat het die avond klaar was (18 dec) heb ik per ongeluk 50 meter isolatiemateriaal van de verkeerde maat gekocht _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 22:32

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:29:
[...]

Dat klopt. Maar heb ik niets aan, ik wil de spullen zien en voelen. Net als zoveel mensen. Het is geen pak melk wat je koopt wat altijd hetzelfde is.

[...]

Dat wisselt dan per winkel

Hier kan je bij alle winkels aan de deur vertellen wat je wil hebben. Als je twijfelt laten ze verschillende dingen zien of lopen ze met een camera een rondje.
Zowel bouwmarkt als de niet bouwmarkten.

Laatst is een vrouwtje van de zeeman alle kleding maat 92 voor mijn dochter gaan pakken zodat ik iets kon kiezen :).
Had alleen een extra shirtje nodig 😅

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
MikeyMan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:29:
[...]

Hetzelfde hier. Ik dacht eerlijk gezegd in de kerstvakantie ook dat de bouwmarkten gewoon open waren, net als in een eerdere lockdown toen ik er gewoon gebruik van heb gemaakt.
Stond toen helaas voor een dichte hornbach.
Het is niet alleen dat je iets echt moet zien (tegels bv), maar soms kom je juist door het lopen in de paden of lezen info in de winkel ineens erop dat je iets vergeten was. In een winkel neem je het gewoon mee, online heb je dikke vette pech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:29:
[...]

[...]

Dan bel je op en zeg je dat. Als ze een beetje meedenkend zijn dan zullen ze niet zo moeilijk doen. En anders zeg je gewoon dan bestel ik tig producten online (met achteraf betalen) en retour ik het ter plekke. Kunnen hun de order picken en meteen weer retouren (= meer werk dus).

Betreft dat laatste, ik denk niet dat ze zo moeilijk zullen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Ankona schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Supermarkten verkopen ook tijdschriften, servies en schrijfwaren. De boekhandel en de blokker kunnen dan dus ook open als dat de reden is waarom de slijters open mogen.
Dat is inderdaad het vreemde aan de regels. Foodretail is essentieel. Dus alle winkels dir primair food&dink doen. Supermarkten, drogisterijen en speciaalzaken. Dat is wat mij betreft wel te volgen.

De verwarring ontstaat omdat supermarkten (en de Kruitvat) steeds meer non-food doen. Daardoor is de overlap van assortiment met bv Hema en Action ook behoorlijk groot geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:32:
[...]

Dan bel je op en zeg je dat. Als ze een beetje meedenkend zijn dan zullen ze niet zo moeilijk doen. En anders zeg je gewoon dan bestel ik tig producten online (met achteraf betalen) en retour ik het ter plekke. Kunnen hun de order picken en meteen weer retouren (= meer werk dus).

Betreft dat laatste, ik denk niet dat ze zo moeilijk zullen doen.
Ik zit iets anders in elkaar, ik ga de ondernemer niet met allerlei onzin en werk zitten verschaffen. Ik koop gewoon niets en klus na de lockdown wel verder.

Voor alles is een oplossing te bedenken, maar die oplossing hoeft niet bij iedereen te passen. Ik koop nooit bouwmateriaal of kleding online, anderen wel. Prima, maar voor mij voldoet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:28:
[...]

Dat is niet expliciet, en daarnaast is het zeer gebruikelijk dat je van een vaccin spierpijn krijgt. Als we bij elk pijntje in het lichaam moeten testen dan vrees ik dat ik bijna elke dag moet testen ;) In dit geval is er voldoende reden om er vanuit te gaan dat de oorzaak elders ligt
Jij komt met een behoorlijke stelling dat spierpijn er niet onder valt, ik geef je een linkje naar RIVM, pijn in het lichaam, dat is dan weer niet expliciet benoemd en dat het normaal is na een vaccinatie.

Dat wist ik écht niet... /s

Je maakt van een niet zo serieus berichtje gelijk een stellige aanname en serveert iemand af alsof die de bijwerkingen van een vaccinatie niet weet.

En weet je wat er "fout gaat":

"voldoende reden om er vanuit te gaan dat de oorzaak elders ligt", zoals "het is koud, heb pittig gegeten, heb hooikoorts, ben allergisch voor katten/honden/vissen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
GAIAjohan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:32:
[...]

Hetzelfde hier. Ik dacht eerlijk gezegd in de kerstvakantie ook dat de bouwmarkten gewoon open waren, net als in een eerdere lockdown toen ik er gewoon gebruik van heb gemaakt.
Stond toen helaas voor een dichte hornbach.
Het is niet alleen dat je iets echt moet zien (tegels bv), maar soms kom je juist door het lopen in de paden of lezen info in de winkel ineens erop dat je iets vergeten was. In een winkel neem je het gewoon mee, online heb je dikke vette pech
Nog even los van de verzendkosten of dat je tig keer naar de bouwmarkt kunt rijden. Er moet er maar net 1 in de buurt zitten, ik moet er 20 minuten voor rijden enkele reis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 15:42
hoevenpe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:23:
[...]

Ik blijf me oprecht verbazen over zoveel weerstand, hoeveel moeite is het om die prik te halen? Het is met afstand de beste remedie tegen een zorginfarct, accepteer dan ook dat jullie 'vrijheid' consequenties heeft in de vorm van uitsluiting middels 2G en achteraan sluiten in de zorg.

Het draait bij Omikron inderdaad niet om het voorkomen van besmettingen, wat telt is het voorkomen van opnames. Het vaccin is onze beste 'silver bullet', vooral nu een lockdown niet meer lijkt te werken.
"Jullie" je weet mijn vaccinatie status niet, of mijn houding naar de maatregelen niet. Er is geen jullie, we zijn beide in een groepering gedrukt waardoor je neiging hebt vanuit een groep perspectief te praten. Maar we kennen in dit geval van elkaar onze overtuigingen niet of status, dus lijkt het me handig om te reageren op wat er staat.

Nou geef je zelf aan dat het bij omicron gaat over verspreiding/besmetting.

Met een hypothetische vaccinatiegraad van 100% waarbij er dus alles er aan gedaan is volgens deze beredenering, zullen er nog teveel mensen op de ic's terecht komen met covid, als de maatregelen vervolgens niet goed gevolgd worden. Mijn vermoeden is dat met een 100% vaccinatiegraad de lockdown alsnog te laat ingezet gaat worden voor de zorg. Dus verschuift de verantwoordelijkheid. Hoeveel % van de verspreiding is bijvoorbeeld veroorzaakt door de gevaccineerden. Een direct gevolg is namelijk 3% van die gevallen ic opnames. Ik vermoed dat het voornamelijk de gevaccineerden zijn die dan percentage gewijs veel meer mensen besmet aangezien dat de grootste bevolkingsgroep is.
Dus hypotetisch gezien is een stelling als 80% van ic patienten zijn besmet door gevaccineerden, er moet moet gestraft worden voor wie daar verantwoordelijk voor te houden is.

Of hoeveel % van de ic patienten met COVID heeft comorbiditeiten die hun verweten kan worden.

Je kunt daar geen draconische maatregelen voor treffen aangezien het allemaal niet zo zwart wit ligt. Een bejaard mens van dik in de 90 ga je niet perse vaccineren, die kan namelijk alleen al door de eventuele reactie op het vaccin sterven. Dit zou bepaald moeten worden door de persoon zelf, die dit dan vervolgens kan bespreken met de huisarts. Zoals het hoort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
t_captain schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:37:
[...]

Dat is inderdaad het vreemde aan de regels. Foodretail is essentieel. Dus alle winkels dir primair food&dink doen. Supermarkten, drogisterijen en speciaalzaken. Dat is wat mij betreft wel te volgen.

De verwarring ontstaat omdat supermarkten (en de Kruitvat) steeds meer non-food doen. Daardoor is de overlap van assortiment met bv Hema en Action ook behoorlijk groot geworden.
Sterker, de Jumbo heeft complete rekken van de Hema :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis1812 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:31:
[...]

Dat wisselt dan per winkel

Hier kan je bij alle winkels aan de deur vertellen wat je wil hebben. Als je twijfelt laten ze verschillende dingen zien of lopen ze met een camera een rondje.
Zowel bouwmarkt als de niet bouwmarkten.

Laatst is een vrouwtje van de zeeman alle kleding maat 92 voor mijn dochter gaan pakken zodat ik iets kon kiezen :).
Had alleen een extra shirtje nodig 😅
Ja, het is ook dat ze tijd zat hebben omdat het gewoon heel rustig is. Maar officieel is het niet conform de regels. Niet dat mij uitmaakt, ik snap sowieso in zijn geheel niet waarom we winkels en restaurants allerlei beperkingen opleggen die enerzijds niet werken en anderzijds eerder besmettingen veroorzaken dan voorkomen. Maar ik volg de regels wel als een mak schaapje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

GAIAjohan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:40:
[...]

Sterker, de Jumbo heeft complete rekken van de Hema :+
Ik kan me echt nog herinneren dat alle non-food tijdens de eerste winkelsluiting ook met zeilen was afgedekt. |:(

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:29
GAIAjohan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:27:
[...]

Vergeet niet dat qua klachten juist alleen die met klachten dit melden. Ik heb zelf 1,5 dag een pijnlijke arm gehad van de booster en van de reguliere was het 3 dagen of zo. Stelde iig niks voor.

Qua leefstijlpreventie heb ik weleens van onderzoeken gehoord dat bv de diëtist meer oplevert dan kost, maar dat de verzekeraars daar eigenlijk niks mee doen.
Dit "verwijt" wordt heel vaak naar de verzekeraars gemaakt. Dat is m.i. niet terecht. Voor een verzekeraar kost een bepaalde behandeling (onder aan de streep) namelijk niet meer of minder. Hun businessmodel is om zo efficiënt mogelijk premies te innen en verzekeringen uit te keren (zo min mogelijk). Daarbij zijn de hoogte van de zorgkosten minder relevant, aangezien de zorgpremies (simpel gezegd) en de uitkeringen communicerende vaten zijn. Plat gezegd gaan de premies omhoog als er meer dure zorg moet worden uitgekeerd. Daar zit dus heel weinig incentive voor de zorgverzekeraar. Die proberen zo efficiënt mogelijk te werken, met zo min mogelijk overhead.

De winst voor een gezondere leefstijl zit niet zozeer bij de zorgverzekeraar, maar bij het individu, het bedrijfsleven (minder uitval) en de maatschappij (minder zorgvoorzieningen die we met zijn allen in stand moeten houden).

De SROI van gezonde leefstijl is best goed onderzocht. Bijvoorbeeld die voor sport en bewegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_vI1Vev9J0vNkD6jo_XsC3gbVQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Jvep0VOAYqQs4t3qFQ7m36Ki.png?f=user_large

Rood zijn hierbij de kosten en groen de opbrengsten (per saldo zijn de opbrengsten van sport en bewegen een factor 2,5 van de kosten). Hier zie je duidelijk waar de meeste opbrengsten zijn. Voor de zorgverzekeraar zijn die maar nihil (= onvoldoende incentive). Bij de gemeente zie je dat de kosten vele malen hoger zijn dan de baten. Gemeenten zijn steeds meer naar kostenefficiëntie gaan kijken de afgelopen jaren (decentralisatie van de zorg/wmo heeft véél extra kosten met zich meegebracht), met als gevolg bezuinigingen op sport en gezonde leefstijl.

Voor de roep die hier veelal is om te investeren in de gezonde leefstijl. Gebaseerd op dit plaatje (die ik gemakshalve dan maar even doortrek; realiseer mij dat dit héél kort door de bocht is) dan mag je vóóral van het bedrijfsleven een grotere inspanning verwachten.

Bron: De Social Return On Investment (SROI) van sport en bewegen

Edit: Ik zou het dus te legitimeren vinden als mijn werkgever (deels) mijn sportabonnement en -kosten betaald. Daar heb ik eigenlijk meer aan dan collectiviteitskorting op de zorgverzekering (wat sowieso een wassen neus is).

[ Voor 5% gewijzigd door bazzemans op 06-01-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Stoney3K schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:41:
[...]

Ik kan me echt nog herinneren dat alle non-food tijdens de eerste winkelsluiting ook met zeilen was afgedekt. |:(
Was dat niet alleen in België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:38:
[...]

Ik zit iets anders in elkaar, ik ga de ondernemer niet met allerlei onzin en werk zitten verschaffen. Ik koop gewoon niets en klus na de lockdown wel verder.

Voor alles is een oplossing te bedenken, maar die oplossing hoeft niet bij iedereen te passen. Ik koop nooit bouwmateriaal of kleding online, anderen wel. Prima, maar voor mij voldoet het niet.
Inderdaad: de oplossing past niet bij iedereen.
Ik ben erachter gekomen dat ik dat click&collect juist veel fijner vind dan zoeken in de winkel. Maar tot nu toe ook alleen producten van de bouwmarkt nodig gehad waarbij ik zeker wist dat het goed was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

TIGER1125 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:47:
[...]

Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe groot de kans is dat je na 2 prikken bij je 3e prik alsnog van je stokje gaat?

Mijn vrouw heeft een medische achtergrond met allergieën waardoor ze een half uur moet zitten. Deze week bij de 3e prik mocht ze ook volstaan met het kwartier van de dienstdoende GGD-arts
Vergeet ook niet dat placebo-effecten bestaan. De medische term zal wel anders zijn maar men kan zichzelf (of een hele groep) ziek denken door een bepaalde geur of idee. Ook dat is een daadwerkelijk mogelijk bijverschijnsel. Na een prik zijn sommige mensen gehyperfocust op hun eigen lichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:02:
[...]

Maar dat die selectie zou gebeuren als gevolg van individuele keuzes is iets wat nog nooit is voorgekomen. Het is altijd een 'vol is vol' verhaal geweest waar je achteraan mocht aansluiten.

Als we gaan selecteren op individuele keuzes dan kom je in een ethisch heel moeilijke situatie terecht. Even bot gezegd: Waarom gaan we dan die ongevaccineerde wappie niet behandelen voor COVID, maar heeft de Utrechtse tramschutter nog wel recht op zorg? Wie is er dan voor verantwoordelijk welke keuze er gemaakt gaat worden?

Ik denk dat je die keuze niet aan de politiek over moet laten. Dan krijg je inderdaad Amerikaanse toestanden.
Die selectie gebeurt nu ook al... We selecteren de Covid patiënt boven de hartpatiënten. Hoe is dat ethisch verantwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
42erik schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:46:
[...]

Die selectie gebeurt nu ook al... We selecteren de Covid patiënt boven de hartpatiënten. Hoe is dat ethisch verantwoord?
We selecteren de mensen die directe zorg nodig hebben boven de mensen die nog even kunnen wachten, ongeacht welke naam er aan hun ziektebeeld hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Ik ben erachter gekomen dat ik dat click&collect juist veel fijner vind dan zoeken in de winkel. Maar tot nu toe ook alleen producten van de bouwmarkt nodig gehad waarbij ik zeker wist dat het goed was.
Het click&collect is prima, dat gebruikte ik al ruim voor Corona. Zo bestelde ik regelmatig bij de MediaMarkt of BCC met afhalen. Maar dat zijn dan toevallig producten waar ik iets van weet, een iPad of koelkast kan ik prima online uitzoeken.

Kleding en bouwmaterialen ben ik minder sterk in, dat moet ik echt voelen/zien/passen en meten. Terwijl iemand anders rustig alle gipsplaten uit de losse hand besteld maar vervolgens bij de MediaMarkt 2 uur aan het turen is welke iPad of tablet bij hem of haar past.

Bij ons in het dorp (kleine stad eigenlijk) hebben ze nu ook eindelijk door hoe het werkt. De lokale winkels en een vervoerder hebben de handen ineen geslagen. Alles wat je besteld wordt in de avond kosteloos bezorgd. Van kaas tot boodschappen tot een shirtje van de Zeeman. Dat begint na 20 maanden eindelijk ergens op te lijken. Er zitten wel goede dingen aan Corona gelukkig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
42erik schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:46:
[...]

Die vraag stelde ik van de week ook. Omdat covid-patienten een smallere groep en minder brede afspiegeling vormen dan ziekenhuis- of IC-patienten in het algemeen, is het misschien zelfs discriminerend.

Polariserend: "de zorg van vrouwen met borstkanker afpakken en aan mannen met covid geven".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 22:32

Dennis1812

Amateur prutser

t_captain schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Die vraag stelde ik van de week ook. Omdat covid-patienten een smallere groep en minder brede afspiegeling vormen dan ziekenhuis- of IC-patienten in het algemeen, is het misschien zelfs discriminerend.

Polariserend: "de zorg van vrouwen met borstkanker afpakken en aan mannen met covid geven".
De borstkanker patient wordt ook geholpen als het net zo acuut is als de covid 19 patient.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Dennis1812 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:49:
[...]

De borstkanker patient wordt ook geholpen als het net zo acuut is als de covid 19 patient.
Maar er is sprake van verdringing in de ziekenhuizen, de ene groep neemt het over van de andere. De focus op "treat first what kills first" is volgens mij niet de beste. We zouden een model moeten bouwen en simulaties moeten draaien. Misschien heeft "treat first what kills last" wel een veel betere return.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:37
Drardollan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Marc van Ranst is daarop teruggefloten, dus dat advies moet je vooral niet ter harte nemen!

Een zelftest bij klachten is vrijwel zinloos, hele grote foutmarge. Een zelftest is sowieso al discutabel, maar bij klachten is het niet het middel. Als je snel zekerheid wil met een stuk kleinere foutmarge dan moet je naar een sneltest/TvT gaan of als je minder haast hebt naar de GGD.
Tvt/sneltest is toch een antigeentest, net als zelftesten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
bazzemans schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:42:
[...]

Dit "verwijt" wordt heel vaak naar de verzekeraars gemaakt. Dat is m.i. niet terecht. Voor een verzekeraar kost een bepaalde behandeling (onder aan de streep) namelijk niet meer of minder. Hun businessmodel is om zo efficiënt mogelijk premies te innen en verzekeringen uit te keren (zo min mogelijk). Daarbij zijn de hoogte van de zorgkosten minder relevant, aangezien de zorgpremies (simpel gezegd) en de uitkeringen communicerende vaten zijn. Plat gezegd gaan de premies omhoog als er meer dure zorg moet worden uitgekeerd. Daar zit dus heel weinig incentive voor de zorgverzekeraar. Die proberen zo efficiënt mogelijk te werken, met zo min mogelijk overhead.

De winst voor een gezondere leefstijl zit niet zozeer bij de zorgverzekeraar, maar bij het individu, het bedrijfsleven (minder uitval) en de maatschappij (minder zorgvoorzieningen die we met zijn allen in stand moeten houden).

De SROI van gezonde leefstijl is best goed onderzocht. Bijvoorbeeld die voor sport en bewegen:

[Afbeelding]

Rood zijn hierbij de kosten en groen de opbrengsten. Hier zie je duidelijk waar de meeste opbrengsten zijn. Voor de zorgverzekeraar zijn die maar nihil (= onvoldoende incentive). Bij de gemeente zie je dat de kosten vele malen hoger zijn dan de baten. Gemeenten zijn steeds meer naar kostenefficiëntie gaan kijken de afgelopen jaren (decentralisatie van de zorg/wmo heeft véél extra kosten met zich meegebracht), met als gevolg bezuinigingen op sport en gezonde leefstijl.

Voor de roep die hier veelal is om te investeren in de gezonde leefstijl. Gebaseerd op dit plaatje (die ik gemakshalve dan maar even doortrek; realiseer mij dat dit héél kort door de bocht is) dan mag je vóóral van het bedrijfsleven een grotere inspanning verwachten.

Bron: De Social Return On Investment (SROI) van sport en bewegen
De winst zit deels ook zeker wel bij de zorgverzekeraar en daarmee bij de samenleving. Als iemand door gezonder te leven niet meer bepaalde medicijnen, ziekenhuisbehandelingen etc hoeft te hebben, of zal gaan hebben (preventie) scheelt dat heel veel geld. Waarmee de premies minder hard stijgen.

Ook vanuit gemeenten is dit noodzakelijk natuurlijk, en ook zeker bij werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 18:33
Stoney3K schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:41:
[...]

Dat was alleen maar vanwege de ophef van die handdoeken bij de AH. Stonden waarschijnlijk al maanden op de planning maar dat even terzijde. Toen zijn partijen als de HEMA in opstand gekomen want "het is niet eerlijk dat wij dicht moeten maar de AH wel handdoeken mag verkopen", en mocht je daarna dus ook geen reguliere non-food producten kopen bij je lokale supermarkt.

Nu is de HEMA onderdeel van Jumbo dus zal je ze niet horen over hoe oneerlijk het is dat je daar HEMA non-food spullen kunt kopen. :+ Iets met eigen belang...

Daarna kreeg je ook dat gedoe met na 8 uur nog alcohol kunnen kopen, en heel Utrecht om half 8 bier kwam kopen bij die ene AH op dat plein. ;(
GAIAjohan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Was dat niet alleen in België?
Nee juist in NL vanwege het bovenstaande... :+

[ Voor 26% gewijzigd door TIGER1125 op 06-01-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 22:29
Dennis1812 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:49:
[...]

Ja, maar de definitie van acuut is in 't nadeel van bijna iedere niet-covid patiënt. Als je een covid-patient niet helpt, zie je 'm waarschijnlijk voor je ogen dood gaan. Een niet-covid patiënt heeft meer tijd 'nodig' om te overlijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
GAIAjohan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:51:
[...]

De winst zit deels ook zeker wel bij de zorgverzekeraar en daarmee bij de samenleving. Als iemand door gezonder te leven niet meer bepaalde medicijnen, ziekenhuisbehandelingen etc hoeft te hebben, of zal gaan hebben (preventie) scheelt dat heel veel geld. Waarmee de premies minder hard stijgen.

Ook vanuit gemeenten is dit noodzakelijk natuurlijk, en ook zeker bij werkgevers.
Lees mijn stuk nog eens goed. Je hebt volledig de inhoud gemist volgens mij.

Edit: Zal het klein maken voor je. Als de zorgkosten omhoog gaan en de premies gaan daardoor omhoog. Wie betaalt dat dan? De zorgverzekeraar of de verzekerde (jij en ik)?

[ Voor 13% gewijzigd door bazzemans op 06-01-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
[...]

Een zelftest bij klachten is vrijwel zinloos, hele grote foutmarge. Een zelftest is sowieso al discutabel, maar bij klachten is het niet het middel. Als je snel zekerheid wil met een stuk kleinere foutmarge dan moet je naar een sneltest/TvT gaan of als je minder haast hebt naar de GGD.
Euh, nee. De zelftest is juist betrouwbaarder als je wel symptomen hebt en veel minder geschikt om asymptomatisch aan te tonen:

https://www.umcutrecht.nl...betrouwbaar-bij-symptomen

Wat natuurlijk ook niet zo onlogisch is.

Het is wel een van de verhaaltjes die heel lang verkeerd is herhaald in Nederland. Waarschijnlijk om mensen richting de teststraten te duwen om zo meer data te verzamelen.

[ Voor 10% gewijzigd door BarôZZa op 06-01-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:09:
[...]

Dan loop je toch direct die zaal uit? Waarom zou je daar zonder mondkapje gaan zitten, de kans dat je (zeker op zo'n lokatie) corona oploopt is tig keer groter dan dat je ongemerkt in shocktoestand raakt.
Je zit natuurlijk wel keurig op afstand in een enorme hal dus dat risico lijkt me beperkt. De kans daarentegen dat ik onderuit ga na een vaccinatie is wel realistisch (gebeurde de eerste keer), dus ik heb inderdaad netjes 15 minuten gewacht zonder mondkapje.

En sowieso ben ik ook echt totaal niet meer bang van corona om eerlijk te zijn. Ik haal netjes mijn vaccinaties en leef verder gewoon mijn leven en geloof het allemaal wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:57
Vandaag weer een mooie daling te zien in de ziekenhuisbezetting.
Volgens NICE nu in totaal 1.595 patiënten :)

– IC: 434
– Kliniek: 1.161

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Wanneer zou onze overheid eindelijk wakker worden?
Nederlanders overspoelen nu ook Belgische kappers en beautysalons: ’Sta op het punt een voorschot te vragen’
https://www.telegraaf.nl/...t-een-voorschot-te-vragen

Ondertussen is er heel veel duidelijk omtrent Omikron, maar toch is het oorverdovend stil vanuit Den Haag. We moeten blijkbaar de rit tot 14 januari uitzitten voor er iets gebeuren gaat. Daar waar er andersom desnoods in een paar uur besluiten worden genomen en persconferenties gegeven worden.

Waarom wordt er geen actie ondernemen en stappen we per direct terug naar de avondlockdown? Eventueel aangevuld met nuttige maatregelen als een maximum aantal mensen die binnen mogen zijn. We weten toch onderhand wel dat het geen sikkepit meer uitmaakt, de besmettingen zullen door het dak gaan. Met of zonder lockdown.

Ik vraag mij zelfs af of een stap terug niet juist gaat zorgen voor een afname in de besmettingen. Ten eerste heb je dan het effect dat door een wat grotere golf de immuniteit door bepaalde bevolkingsgroepen vliegt en ten tweede haal je heel veel thuis afspraken weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TIGER1125
Drardollan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:54:
Wanneer zou onze overheid eindelijk wakker worden?
Niet, gisteren heeft de rechter toch besloten dat alles wat de Overheid doet geoorloofd is in deze situatie zo lang je niet kan aantonen dat er daadwerkelijk fouten gemaakt zijn/foutieve uitgangspunten zijn genomen.

Even toevoegend, dat het dan gaat om besluiten op basis van het OMT advies dat daaraan ter grondslag ligt en de bijbehorende prognoses van de modelleurs van RIVM. Het is dan aan eisers te bewijzen dat de gekozen uitgangspunten foutief zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door TIGER1125 op 06-01-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
monsieurpinot schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:51:
[...]

Ja, maar dan wel uitgevoerd door een professional die de handelingen wel goed uitvoert. Bij thuistesten hoor je regelmatig van gevallen stokjes, niet diep genoeg in de neus, verkeerd gedruppeld en weet ik wat meer. Bij TvT wordt er een fatsoenlijke afname gedaan die juist afgehandeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TIGER1125 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Niet, gisteren heeft de rechter toch besloten dat alles wat de Overheid doet geoorloofd is in deze situatie zo lang je niet kan aantonen dat er daadwerkelijk fouten gemaakt zijn/foutieve uitgangspunten zijn genomen.
Gaan we deze discussie nu weer opstarten? Daar ga ik niet aan meedoen verder, ik ben het eens met de uitspraak van gisteren. Meer zeg ik daar niet meer over, dat heeft niets te maken met wat de overheid nu zou kunnen doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 06-01-2022 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Plenkske schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Ik kan dat dus niet. Ik ga altijd naar de bouwmarkt met een "probleem dat ik op moet lossen", en doe tijdens het zoeken inspiratie op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

"Geoorloofd" is natuurlijk niet hetzelfde als "verstandig".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

MikeyMan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:17:
[...]

Hoewel ik het volledig met je eens ben dat een gezondere leefstijl bijdraagt, is het naïef om te denken dat het een flinke deuk in deze pandemie had geslagen. Nog los van het feit dat voor veel mensen iets simpels als groente of een sportschool onbetaalbaar is, is het voor velen een proces van maanden zo niet jaren.

Het is én. Niet of.
Dus ja, neem dat vaccin.
Voor nu heb je gelijk. Maar ik vraag me ernstig af of met een veel gezondere bevolking (lees 95% BMI van minder als 25) de druk op zorg zo graag was geweest als nu en/of lockdowns dan nodig waren geweest (in combinatie met vaccins).

Ik ben van mening dat het structureel streven naar een gezondere leefstijl de enige manier is om de zorg op langere termijn betaalbaar te houden. Natuurlijk kunnen we iedereen dotteren en cholesterolverlagers laten eten. Maar wellicht beter om de transvetten en te weinig bewegen aan te pakken. Suikertax is een klein begin. Nu nog de vettax, inrichting van openbare ruimte en vele andere maatregelen die er nog mogelijk zijn om de gezonde keuze de makkelijke keuze te maken en de ongezonde de dure lastige keuze. En dat kan al iets heel simpels zijn. Zo bleek in een schoolrestaurant de chocomelk in een afgesloten kastje 2 meter verder te zetten als de karnemelk / gewone melk, bij 45% van de mensen een switch in de keuze te bewerkstelligen.

Dus ja, gezonde leefstijl kan echt veel invloed hebben op de volgende pandemie. Maar nogmaals is geen garantie dat je er niet dood aan gaat. Het vergroot je kansen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

/r/selfawarewolves

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cyberpope schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:59:
[...]

Voor nu heb je gelijk. Maar ik vraag me ernstig af of met een veel gezondere bevolking (lees 95% BMI van minder als 25) de druk op zorg zo graag was geweest als nu en/of lockdowns dan nodig waren geweest (in combinatie met vaccins).

Ik ben van mening dat het structureel streven naar een gezondere leefstijl de enige manier is om de zorg op langere termijn betaalbaar te houden. Natuurlijk kunnen we iedereen dotteren en cholesterolverlagers laten eten. Maar wellicht beter om de transvetten en te weinig bewegen aan te pakken. Suikertax is een klein begin. Nu nog de vettax, inrichting van openbare ruimte en vele andere maatregelen die er nog mogelijk zijn om de gezonde keuze de makkelijke keuze te maken en de ongezonde de dure lastige keuze. En dat kan al iets heel simpels zijn. Zo bleek in een schoolrestaurant de chocomelk in een afgesloten kastje 2 meter verder te zetten als de karnemelk / gewone melk, bij 45% van de mensen een switch in de keuze te bewerkstelligen.

Dus ja, gezonde leefstijl kan echt veel invloed hebben op de volgende pandemie. Maar nogmaals is geen garantie dat je er niet dood aan gaat. Het vergroot je kansen.
Zie m'n eerdere link naar de eenvandaag rapportage ;)

Zeker het helpt. Het vergroot je kansen. Helemaal als je er ook nog een paar prikjes bij neemt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
[...]

Hoewel ik het volledig met je eens ben dat een gezondere leefstijl bijdraagt, is het naïef om te denken dat het een flinke deuk in deze pandemie had geslagen. Nog los van het feit dat voor veel mensen iets simpels als groente of een sportschool onbetaalbaar is, is het voor velen een proces van maanden zo niet jaren.

Het is én. Niet of.
Dus ja, neem dat vaccin.
Niet in de laatste plaats omdat we niet eens weten wat de relatie is tussen obesitas en corona. Puur hypothetisch om het punt te illustreren: stel dat er een specifieke genetische factor is die mensen gevoelig maakt voor obesitas, en voor corona. Dat is de kans groot dat diezelfde mensen alsnog in het ziekenhuis zouden liggen als ze niet te dik (meer) waren.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In die zin is de horecasluiting goed. Minder contactmomenten en minder vette hap. Dubbel zo effectief. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
monsieurpinot schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:51:
[...]

Klopt. Je kunt echter bij de commerciële jongens ook een PCR-test laten doen, en betalen voor een snelle uitslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
boxlessness schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Ik kan dat dus niet. Ik ga altijd naar de bouwmarkt met een "probleem dat ik op moet lossen", en doe tijdens het zoeken inspiratie op.
En dat kan ik dus weer niet :) We zijn niet allemaal hetzelfde, gelukkig maar.
Natuurlijk heb ik ook situaties dat ik eerst spullen wil zien, maar het nadenken en zoeken doe ik altijd eerst thuis. Als ik dan nog vragen heb dan stel ik ze gewoon in de winkel (dat kan nu nog steeds).

We mogen blij zijn dat er tegenwoordig tal van oplossingen zijn zodat je toch nog aan de benodigde spullen kan komen nu de winkels dicht zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:01:
In die zin is de horecasluiting goed. Minder contactmomenten en minder vette hap. Dubbel zo effectief. ;)
Gek genoeg zit ik me de klere te klikken bij de AH om elke week m'n verdriet te verdrinken / weg te eten :P

Ben de afgelopen twee jaar zeker niet afgevallen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 06-01-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Het is blijkbaar ontzettend lastig om zaken als het OMT en de overheid en de rol van de rechtbank in het juiste licht te zien. Daaraan zou in het onderwijs (maatschappijleer) meer aandacht voor moeten zijn.

Maar het meest schrijnend om te zien in deze is dat deze rechtszaak aangespannen is door een advocaat die het recht niet kent en bijgestaan wordt door een geroyeerde dokter met overgewicht en ondersteunt door 2 afschuwelijke dames die over de rug van een dood kind ouders lastigvallen.

Maar laten we er niet te ver op doorgaan, die discussie is gisteren geweest. Laten we ons focussen op het hier en nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:02:
[...]
Maar het meest schrijnend om te zien in deze is dat deze rechtszaak aangespannen is door een advocaat die het recht niet kent en bijgestaan wordt door een geroyeerde dokter met overgewicht en ondersteunt door 2 afschuwelijke dames die over de rug van een dood kind ouders lastigvallen.
Ik neem die rechtszaak ook niet heel serieus, het gaat niet verder dan het vullen van de zakken van de betreffende advocaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:01:
[...]

En dat kan ik dus weer niet :) We zijn niet allemaal hetzelfde, gelukkig maar.
Natuurlijk heb ik ook situaties dat ik eerst spullen wil zien, maar het nadenken en zoeken doe ik altijd eerst thuis. Als ik dan nog vragen heb dan stel ik ze gewoon in de winkel (dat kan nu nog steeds).

We mogen blij zijn dat er tegenwoordig tal van oplossingen zijn zodat je toch nog aan de benodigde spullen kan komen nu de winkels dicht zijn.
Uiteindelijk komt het wel goed, maar leuk is het niet :)

Maar om het actueel en Corona gerelateerd te houden, het is wat mij betreft onbegrijpelijk dat bouwmarkten niet essentieel zijn (gezien wat er wel essentieel is) en onbegrijpelijk dat de overheid volledig stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Drardollan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Gaan we deze discussie nu weer opstarten? Daar ga ik niet aan meedoen verder, ik ben het eens met de uitspraak van gisteren. Meer zeg ik daar niet meer over, dat heeft niets te maken met wat de overheid nu zou kunnen doen.
Oh nee hoor, ik ga geen discussie opstarten, ik probeer alleen te zeggen dat de Rechter de Overheid eigenlijk de ruimte geeft om deze maatregelen nog even vol te houden. Waarbij de grondslag is dat de eiser moet kunnen aantonen dat de Overheid fout zit of foute aannames heeft gedaan.

Vandaar dat je nu waarschijnlijk ook geen snellere beweging vanuit de Overheid zal zien, en de maatregelen in ieder geval tot de geplande datum zal volhouden.

Stond er overigens al een nieuwe persco op de planning, voor de maatregelen tot 14 januari?
Stoney3K schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Dat ben ik zeker met je eens, de vraag is eerder wat nu precies het achterliggende doel is van het vasthouden aan deze huidige maatregelen?

Dat lijkt in mijn ogen het zo laag krijgen van de IC-bezetting, wanneer Omnicron inderdaad niet leidt tot een substantiële toename van de IC-bezetting is dit overigens ook een goede manier om Delta sneller te proberen te verdringen.

[ Voor 22% gewijzigd door TIGER1125 op 06-01-2022 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
Lycaon schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:54:
Vandaag weer een mooie daling te zien in de ziekenhuisbezetting.
Volgens NICE nu in totaal 1.595 patiënten :)

– IC: 434
– Kliniek: 1.161
Stop daar eens mee, we zaten net lekker in armageddon-mode... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Ik neem die rechtszaak ook niet heel serieus, het gaat niet verder dan het vullen van de zakken van de betreffende advocaat.
Alles voor de donatieknop. Hij volgt het voorbeeld van Willem Engel.

Ik neem het wel serieus omdat ik denk dat het ondermijnend werkt in het algemeen. Het wordt gebruikt als middel om mensen aan boord te houden binnen bepaalde groepen of ze tot toetreding tot deze groepen te verleiden.

Maar laten we die discussie verder laten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

MikeyMan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:02:
[...]

Gek genoeg zit ik me de klere te klikken bij de AH om elke week m'n verdriet te verdrinken / weg te eten :P

Ben de afgelopen twee jaar zeker niet afgevallen ;)
Als ik ‘s avonds mijn rondje loop moet ik altijd goed uitkijken dat ik niet omver gereden word door de vele vette hap bezorgers. Het scheelt welt dat de winkel dicht is om 20:00 want ik wilde nog wel eens langs de winkel lopen om wat ‘slechts’ te halen. Dat gebeurt nu ook niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ijdod schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:00:
[...]

Niet in de laatste plaats omdat we niet eens weten wat de relatie is tussen obesitas en corona. Puur hypothetisch om het punt te illustreren: stel dat er een specifieke genetische factor is die mensen gevoelig maakt voor obesitas, en voor corona. Dat is de kans groot dat diezelfde mensen alsnog in het ziekenhuis zouden liggen als ze niet te dik (meer) waren.
We maar weten de link redelijk goed. Wat we weten is dat obesitas in het vet een chronische ontstekingsreactie veroorzaak met invloed op het immuunsysteem (zie o.a. link tussen overgewicht en suikerziekte) . We weten ook dat obesitas zorgt dat het ademhalen zwaarder is / gaat (geldt ook zonder aandoening aan het ademhalingssysteem). Deze beide factoren (immuunsysteem & slechter ademhalen) hebben al een zeer negatieve invloed op het ziekteverloop van corona. Er kunnen nog meer linken zijn, dat klopt. Maar deze al wegnemen zou al een fors aantal slachtoffers kunnen schelen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TIGER1125 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Oh nee hoor, ik ga geen discussie opstarten, ik probeer alleen te zeggen dat de Rechter de Overheid eigenlijk de ruimte geeft om deze maatregelen nog even vol te houden. Waarbij de grondslag is dat de eiser moet kunnen aantonen dat de Overheid fout zit of foute aannames heeft gedaan.
De rechtszaak ging over de op 19 december ingestelde maatregelen en of de overheid op dat moment voldoende weloverwogen tot een besluit is gekomen. Dat heeft de rechter bevestigd en dat zegt verder niets over wat er nog volgt en of een volgende keer dit weer zo is. Het geeft de overheid geen enkele ruimte meer of minder.
Vandaar dat je nu waarschijnlijk ook geen snellere beweging vanuit de Overheid zal zien, en de maatregelen in ieder geval tot de geplande datum zal volhouden.
Dat staat los van elkaar wat mij betreft. De rechtszaak en uitspraak ging over 18/19 december. Het staat de overheid vrij om vandaag een ander besluit te nemen.
Stond er overigens al een nieuwe persco op de planning, voor de maatregelen tot 14 januari?
Nee, maar er is gezegd dat ze op of voor 14 januari zouden komen met de volgende stappen. Daar hoeft ook niet perse een persco aan te hangen, het kan ook een persmoment of deurmoment worden of simpelweg via de NOS verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Moah.. als nu het OMT met een ander advies komt, gok ik niet dat nieuwe regering dan het lef heeft om achterover te hangen en af te wachten. Die is nog veel te bezorgd om hun draagvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Dat ben ik zeker met je eens, de vraag is eerder wat nu precies het achterliggende doel is van het vasthouden aan deze huidige maatregelen?

Dat lijkt in mijn ogen het zo laag krijgen van de IC-bezetting, wanneer Omnicron inderdaad niet leidt tot een substantiële toename van de IC-bezetting is dit overigens ook een goede manier om Delta sneller te proberen te verdringen.
Ik kan maar 1 reden bedenken en dat is zorgen dat niet de halve bevolking volgende week thuis op bed ligt. Want dan kan wel alles open zijn, als er geen verpleegkundigen meer op hun benen staan en de vakken van de supermarkt niet meer gevuld worden dan zit je met een groot probleem.

De eerste sturing vind plaats op de zorg. Maar dat is niet het enige waarop je moet sturen als overheid. Ook het aantal besmettingen blijft van groot belang, je zal een balans willen hebben tussen snel verspreiden met bijbehorende immuniteit en het overeind houden van voldoend mensen om het land draaiend te houden.

In de UK zie je dit nu gebeuren, die hebben een groot probleem in de zorg. Niet omdat de hoeveelheid patiënten door het dak gaat maar omdat ze geen handjes meer aan het bed hebben. Dat krijg je als je als overheid eigenlijk nergens op stuurt en het maar gewoon laat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 17:46
Vorkie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:38:
[...]

Jij komt met een behoorlijke stelling dat spierpijn er niet onder valt, ik geef je een linkje naar RIVM, pijn in het lichaam, dat is dan weer niet expliciet benoemd en dat het normaal is na een vaccinatie.

Dat wist ik écht niet... /s

Je maakt van een niet zo serieus berichtje gelijk een stellige aanname en serveert iemand af alsof die de bijwerkingen van een vaccinatie niet weet.

En weet je wat er "fout gaat":

"voldoende reden om er vanuit te gaan dat de oorzaak elders ligt", zoals "het is koud, heb pittig gegeten, heb hooikoorts, ben allergisch voor katten/honden/vissen".
Het lastige is natuurlijk dat in veel gevallen de oorzaak ook echt elders ligt. Uit eindelijk moet je zelf die inschatting maken, en dat heeft de TS ook gedaan(zelfs getest). Als ik naar de supermarkt ga zie ik vaak mensen niezen of hoesten. Dat vind ik persoonlijk toch zorgwekkender dan iemand die met spierpijn naar het werk gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
Drardollan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Uiteindelijk komt het wel goed, maar leuk is het niet :)

Maar om het actueel en Corona gerelateerd te houden, het is wat mij betreft onbegrijpelijk dat bouwmarkten niet essentieel zijn (gezien wat er wel essentieel is) en onbegrijpelijk dat de overheid volledig stil is.
Eens... de bouwmarkt is behoorlijk essentieel. Kreeg laatst de hint van de lokale bouwmarkt dat zij dat ook zo zagen ;)

Maar om terug te komen op wat je eerder noemde in deze thread: "waarom nu niet gelijk terug naar avondlockdown?". Ik moet dan denken aan het idee van een risico-matrix. Ik denk dat te vroeg versoepelen misschien een klein risico is, maar de IMPACT wanneer je er toch per ongeluk naast zit heel groot kan zijn, en dat je het daarom niet nu meteen moet willen.
Iedereen gaat anders om met risico en de perceptie van risico. Ik denk dat er geen goed/fout is wat betreft wel/niet nu versoepelen. Ik denk dat dat af hangt van waar je ergens op het spectrum van risico-aversie zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
[...]

Ik denk niet dat de meeste mensen zo dik zijn omdat ze geen groente kunnen betalen :+ . Als je nou nog alcohol, vlees, vis oid zei, maar groente kosten niks. Desnoods haal je potten en diepvries.

Obesitas is gewoon een welvaartsziekte. Mensen kunnen gewoon niet goed omgaan met de verleidingen van ongezonde dingen. En lastig is verder dat buiten de deur eten in Nederland vrijwel altijd vette troep betekent. Cultureel gezien zijn we ook niet echt gezonde eters. Boterhammen met chocolade naar binnen werken.

Ben sinds de pandemie juist uitgebreider(voorgerecht, hoofdgerecht) en gezonder gaan koken en we zijn nu juist minder geld kwijt. Ingrediënten worden pas duur als ze bewerkt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

MikeyMan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:00:
[...]

Zie m'n eerdere link naar de eenvandaag rapportage ;)

Zeker het helpt. Het vergroot je kansen. Helemaal als je er ook nog een paar prikjes bij neemt ;)
Maar dan is een grootschalig op te zetten project om de leefstijl van mensen te vergroten een veel betere (en goedkopere) versie om ons voor te bereiden op de volgende pandemie, dan veel andere maatregelen.

Maar ja, dan moet je als politicus wel het lef hebben om tegen de lobby groepen in te gaan. Want de grote jongens zouden toch eens minder winst maken.. dat kan niet. Dus maken we het een individuele verantwoordelijkheid (waarvan stapels bewijs ligt dat dit 90% van de mensen niet lukt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

BarôZZa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Ik denk niet dat de meeste mensen zo dik zijn omdat ze geen groente kunnen betalen :+ . Als je nou nog alcohol, vlees, vis oid zei, maar groente kosten niks. Desnoods haal je potten en diepvries.

Obesitas is gewoon een welvaartsziekte. Mensen kunnen gewoon niet goed omgaan met de verleidingen van ongezonde dingen. En lastig is verder dat buiten de deur eten in Nederland vrijwel altijd vette troep betekent. Cultureel gezien zijn we ook niet echt gezonde eters. Boterhammen met chocolade naar binnen werken.

Ben sinds de pandemie juist uitgebreider(voorgerecht, hoofdgerecht) en gezonder gaan koken en we zijn nu juist minder geld kwijt. Ingrediënten worden pas duur als ze bewerkt zijn.
Ben ik benieuwd wat je eerst kocht, want de consensus van veel organisaties (van Nibud tot SCP) is anders. Vandaar nu ook de maatregelen om BTW op fruit te verlagen en suikertax in te voeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyberpope op 06-01-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
boxlessness schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Eens... de bouwmarkt is behoorlijk essentieel. Kreeg laatst de hint van de lokale bouwmarkt dat zij dat ook zo zagen ;)
De mensen van WC eend zweren ook bij WC eend heb ik wel eens gehoord ;)
Maar om terug te komen op wat je eerder noemde in deze thread: "waarom nu niet gelijk terug naar avondlockdown?". Ik moet dan denken aan het idee van een risico-matrix. Ik denk dat te vroeg versoepelen misschien een klein risico is, maar de IMPACT wanneer je er toch per ongeluk naast zit heel groot kan zijn, en dat je het daarom niet nu meteen moet willen.
Iedereen gaat anders om met risico en de perceptie van risico. Ik denk dat er geen goed/fout is wat betreft wel/niet nu versoepelen. Ik denk dat dat af hangt van waar je ergens op het spectrum van risico-aversie zit.
Als je op die manier blijft denken dan zijn versoepelingen nooit meer een optie. Er zal altijd wel iets zijn, nu is het Corona en morgen is het het verkeer op de weg met de kans op aanrijdingen. Ergens zal je bepaalde risico's moeten accepteren.

Ik moet er niet aan denken dat we alles zomaar open zouden gooien. In augustus/september 2020 heb ik al pleidooien gehouden hier dat onze overheid eindelijk eens wat probeert en vooruitgang boekt. Zo zie ik dat nu ook. Je zou ook met kleine stappen met minimale risico's kunnen kijken wat je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

Obesitas wordt anders steeds meer een ziekte van de armen. Een maaltijd van de mac is snel en relatief goedkoop en wel relaxed als je de hele dag hebt staan schoonmaken voor een hongerloontje. De kinderen eten het makkelijk en dat is ook verleidelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Een zelftest bij klachten is vrijwel zinloos, hele grote foutmarge. Een zelftest is sowieso al discutabel, maar bij klachten is het niet het middel.
Het UMC Utrecht zegt het tegenovergestelde van wat jij zegt.
Recent Nederlands onderzoek heeft uitgewezen dat de onderzochte corona antigeen neuszelftest voldoende betrouwbaar is als men op het moment van testen symptomen of klachten heeft die passen bij een corona infectie, maar niet als men op dat moment geen symptomen of klachten heeft
Corona zelftest alleen betrouwbaar bij symptomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
boxlessness schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Maar.. zou de sluiting hiervan niet zijn omdat de bedenkers van de maatregelen zo goed in de slappe was zitten dat ze nooit in een bouwmarkt komen, maar altijd een professional opbellen om iets te fixen.. of zo

Ik probeer alleen een logische verklaring te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Obesitas is een welvaartsziekte, maar niet enkel door de verleidingen. Het grootste probleem zit hem in het niet meer bewegen. Mijn opa dronk vroeger zo ongeveer de juskom leeg, maar omdat hij 12 uur per dag op het land werkte was hij alsnog vel over been.

En je vergeet ook dat een deel van de bevolking ook gewoon ziek is en niets kan doen aan overgewicht.

Maar het gros van het overgewicht in Nederland zouden we kunnen oplossen met een betere balans tussen voeding en beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Cyberpope schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Maar dan is een grootschalig op te zetten project om de leefstijl van mensen te vergroten een veel betere (en goedkopere) versie om ons voor te bereiden op de volgende pandemie, dan veel andere maatregelen.
De nuance "de volgende pandemie" is wel een belangrijke daarbij :).

Schokkend is m.i. de constatering dat het nieuwe regeerakkoord eigenlijk vrijwel niet rept over inzet op gezondere leefstijl (voeding, beweging, mentaal et cetera). Ondanks best een aardige lobby vanuit de Nederlandse Sportraad, met als gevolg een kamerbrief die is ondertekend door vrijwel alle relevantie ministeries op dit thema behalve het ministerie van Financiën. We gaan de toekomst hiermee niet goed in.

Een gezonde leefstijl is op korte termijn wellicht duurder voor individuen (en het bedrijfsleven) maar op langere termijn zijn dáár de voordelen te behalen (lagere zorgkosten, minder ziekteverzuim).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Wolly schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:17:
[...]

Het UMC Utrecht zegt het tegenovergestelde van wat jij zegt.

[...]

Corona zelftest alleen betrouwbaar bij symptomen
Ik zal mijn post aanpassen, ik noem het precies andersom zie ik nu. Sorry en thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
wimpo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 00:13:
Na alle discussies hier in het topic over de effectiviteit van de vaccinaties, blijft het me verbazen dat er nog steeds het idee van vaccinatie plicht aangekaart word als optie. Het is een belangrijk onderdeel van de aanpak van het probleem, maar het lukt tot nu toe nog niet om ons er uit te vaccineren. De effectiviteit word ook niet betwist meer dacht ik, dat maakt nog steeds wel een krachtig middel. Maar als je het een plicht zou maken, mag je toch hopen dat dan de effectiviteit een stuk hoger ligt. Plus als de verplichting niet mocht helpen er uiteindelijk wel aan vast zit. De vraag is dan of die extreme aanpak de doelen heiligt. Of het nou wettelijk bepaald word, wat vervolgens mensenrechten beschadigd. Of je zou behandeling weigeren, wat vervolgens dokteren in de positie zet om hun artseneed te breken. Kun je dan niet strenger handhaven/controleren bijvoorbeeld in de maatregelen, daar lijkt de meeste winst in te zitten met het bedwingen van het virus.
Het besluit van Italie om een tijdelijke vaccinatieplicht voor 50+ af te kondigen is juist slim bedacht.

Alleen een tijdelijke vaccinatieplicht voor die groepen die de grootste kans op grote schade oplopen.
Naast de al bestaande vaccinatieplicht voor leraren en zorgmedewerkers met eenzelfde reden en omdat deze mensen essentieel zijn voor de samenleving.

De overige groepen zoals de jongeren worden hier dan helemaal niet mee getroffen.
Iedereen verder kan dan hopelijk snel het normale leven oppakken.

De keerzijde dat de lichamelijke integriteit hiermee tijdelijk wordt geraakt is hierbij van ondergeschikt belang. De volksgezondheid en het snel uit de pandemie geraken is het doel. Het doel heiligt de middelen.
Een vaccinatieplicht dan met hele strenge sancties en handhaving, anders hoef je hier niet aan te beginnen.
Het moet afschikwekkend genoeg zijn om de grote groep aan twijfelaars over de streep te trekken.
Dus hoge boetes van 10.000 euro p/maand en/of gevangenisstraffen vanaf een paar jaar en onvoorwaardelijk.

We moeten iets doen om >90% vaccinatie/booster graad te bereiken. En niet maandenlang maar slap blijven praten over de eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Daarvoor is het al te laat.

Het is eigenlijk briljant bedacht door de Italianen. Dat moeten we hier ook invoeren. Ik ben voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Cyberpope schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Ben ik benieuwd wat je eerst kocht, want de consensus van veel organisaties (van Nibud tot SCP) is anders. Vandaar nu ook de maatregelen om BTW op fruit te verlagen en suikertax in te voeren.
Voorgesneden groente, kant en klare salades, bewerkte aardappels, kleine pakjes vlees voorverpakt, pastasauzen/soepen kant en klaar, plakken kaas(dan doe je standaard teveel op je brood) etc.

Fruit is wel duurder op bananen na(tenzij je naar de markt gaat ipv de supermarkt, scheelt de helft).

Maar drink ook amper alcohol, sapjes etc. Ongezond en duurder dan water/koffie/thee, af en toe suikervrije frisdrank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
bazzemans schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Aangezien we (even uit het hoofd) ongeveer elke 100 jaar een pandemie hebben zullen we daar weinig aan hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Drardollan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:21:
[...]

Aangezien we (even uit het hoofd) ongeveer elke 100 jaar een pandemie hebben zullen we daar weinig aan hebben :)
Gelukkig nog genoeg andere redenen om in te zetten op een gezonde leefstijl :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

bazzemans schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Schokkend is m.i. de constatering dat het nieuwe regeerakkoord eigenlijk vrijwel niet rept over inzet op gezondere leefstijl (voeding, beweging, mentaal et cetera). Ondanks best een aardige lobby vanuit de Nederlandse Sportraad, met als gevolg een kamerbrief die is ondertekend door vrijwel alle relevantie ministeries op dit thema behalve het ministerie van Financiën. We gaan de toekomst hiermee niet goed in.

Een gezonde leefstijl is op korte termijn wellicht duurder voor individuen (en het bedrijfsleven) maar op langere termijn zijn dáár de voordelen te behalen (lagere zorgkosten, minder ziekteverzuim).
Sterker nog, het is de enige manier om de zorg op langere termijn betaalbaar te houden. Anders komt het doomsenario dat 50% van onze BNP naar de zorg moet en 1 op de 3 mensen er in moet werken gewoon uit.

Maar net zoals bij klimaatverandering, zal het onder het mom van betutteling ontkent worden tot we voor de afgrond staan. En we moeten bij al dat soort problematiek maar hopen dat we er niet af donderen.

En ja, moet totaal pakket zijn. Van bewegen tot voeding, van bestrijden van de verleiding tot regulieren van de troep die in eten gestopt wordt en omvang van verpakkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Dat is in bijvoorbeeld de VS trouwens wel anders. Doordat je daar lange transportroutes hebt, is het veel goedkoper om producten te maken die bol staan van de suiker, vet, en conserveermiddelen. Naast het probleem dat veel Amerikanen meer dan 80 uur in de week moeten werken om rond te komen, en zelf koken dus niet eens lukt qua tijd. Dan zit je dus eigenlijk aan 'TV dinners' vast.

Daar is 'gezond en vers' eten zoals we dat hier kennen gewoon voor grote groepen onbetaalbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 06-01-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Drardollan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:21:
[...]

Gemiddeldes he! De volgende kan ook over 2 jaar er al zijn of pas over 200 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

t_captain schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:51:
[...]

Maar er is sprake van verdringing in de ziekenhuizen, de ene groep neemt het over van de andere. De focus op "treat first what kills first" is volgens mij niet de beste. We zouden een model moeten bouwen en simulaties moeten draaien. Misschien heeft "treat first what kills last" wel een veel betere return.
Ja, al die ingegroeide teen-nagels moeten prioriteit ;)

Verder misschien beter kwa levenjaren, maar slechter qua je deathcount.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
bazzemans schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:22:
[...]

Gelukkig nog genoeg andere redenen om in te zetten op een gezonde leefstijl :)
Mee eens, maar niet in relatie tot Corona of een pandemie :)

Overigens kom je daarmee wel op hetzelfde snijvlak als de vaccinaties. Je hebt de vrijheid om je leven te leiden zoals je dat wil leiden. Als ik mijzelf vol wil vreten bij de Mac en 16 uur per dag naar buiten wil kijken vanaf mijn stoel dan moet ik dat net zo goed kunnen als dat iemand 4 uur per dag sport en de hele dag gezond eet. Dat is onze vrijheid.

Er zou wel veel meer gedaan kunnen worden om gezond leven te stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Cyberpope schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:24:
[...]

Gemiddeldes he! De volgende kan ook over 2 jaar er al zijn of pas over 200 jaar.
Klopt, of volgende week zelfs al. Resultaten uit het verleden....

De kans dat het binnen nu en 100 jaar gebeurd is klein gezien de geschiedenis. Maar niet ondenkbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Drardollan op 06-01-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:26:
[...]

De kans dat het binnen nu en 100 jaar gebeurd is klein gezien de geschiedenis. Maar niet ondenkbaar.
Ja, in een zee van gemiddeld 4 centimeter diep verdrinken ook genoeg mensen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Drardollan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:24:
Overigens kom je daarmee wel op hetzelfde snijvlak als de vaccinaties. Je hebt de vrijheid om je leven te leiden zoals je dat wil leiden. Als ik mijzelf vol wil vreten bij de Mac en 16 uur per dag naar buiten wil kijken vanaf mijn stoel dan moet ik dat net zo goed kunnen als dat iemand 4 uur per dag sport en de hele dag gezond eet. Dat is onze vrijheid.
Ik vrees dat je te veel vertrouwen hebt in de illusie van een vrije keuze.

Als jij echt denkt dat jij bestand bent tegen een industrie die miljarden investeert om jou bepaalde keuzes te laten maken, vrees ik dat ik die bubble toch zal moeten doorprikken. Je kunt zeker daar tegen redelijk bestand zijn.

Maar 100% van de tijd, 100% vrije keuze? No way. Daarvoor zijn mensen te veel te programmeren kuddedieren Van de trouwe sheeple die alles doet wat de overheid zegt tot de wappie. 85% gedrag wat te sturen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
CR2032 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Het besluit van Italie om een tijdelijke vaccinatieplicht voor 50+ af te kondigen is juist slim bedacht.

Alleen een tijdelijke vaccinatieplicht voor die groepen die de grootste kans op grote schade oplopen.
Naast de al bestaande vaccinatieplicht voor leraren en zorgmedewerkers met eenzelfde reden en omdat deze mensen essentieel zijn voor de samenleving.

De overige groepen zoals de jongeren worden hier dan helemaal niet mee getroffen.
Iedereen verder kan dan hopelijk snel het normale leven oppakken.

De keerzijde dat de lichamelijke integriteit hiermee tijdelijk wordt geraakt is hierbij van ondergeschikt belang. De volksgezondheid en het snel uit de pandemie geraken is het doel. Het doel heiligt de middelen.
Een vaccinatieplicht dan met hele strenge sancties en handhaving, anders hoef je hier niet aan te beginnen.
Het moet afschikwekkend genoeg zijn om de grote groep aan twijfelaars over de streep te trekken.
Dus hoge boetes van 10.000 euro p/maand en/of gevangenisstraffen vanaf een paar jaar en onvoorwaardelijk.

We moeten iets doen om >90% vaccinatie/booster graad te bereiken. En niet maandenlang maar slap blijven praten over de eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Daarvoor is het al te laat.

Het is eigenlijk briljant bedacht door de Italianen. Dat moeten we hier ook invoeren. Ik ben voor.
Het probleem is het woord tijdelijk. Er is vaak niets zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Als je het tijdelijk wil hebben moet je nu ook direct de grenzen aangeven, die niet weer verzet zouden moeten mogen worden. Wil je die aanpassen dan moet dat opnieuw door de molen heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ankona schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:41:
Even iets anders, het viel mij net opeens op dat de alternatieve "zorg" nog steeds open mag zijn. Waarom mogen de kapsalons niet open maar de kwakzalvers wel door met hun dubieuze praktijken?
Omdat ze zorg bieden?

En kwakzalvers en dubieus wel heel erg kort door de bocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:27:
[...]

Ja, in een zee van gemiddeld 4 centimeter diep verdrinken ook genoeg mensen. ;)
Totaal offtopic, maar ik ken iemand die zijn zoon is verdronken in een plasje water op straat ;( Met de fiets gevallen, buiten bewustzijn en precies met zijn gezicht in de plas. Onvoorstelbaar zou je zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Drardollan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:24:
[...]

Mee eens, maar niet in relatie tot Corona of een pandemie :)

Er zou wel veel meer gedaan kunnen worden om gezond leven te stimuleren.
Ook mee eens. Ik ben er van overtuigd dat een groot deel van de kosten voor een gezonde leefstijl bij het individu (hogere zorgkosten) en het bedrijfsleven (kosten van uitval) liggen en dat dáár de sleutel ligt (zie: bazzemans in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11"). Terwijl het narratief nu vooral de stijging van de zorgkosten die we als collectief dragen is. Dat zorgt ervoor dat menigeen zijn schouders ophaalt en van mening is dat we dat dan maar met zijn allen moeten betalen, omwille van de individuele keuzevrijheid. Terwijl je m.i. een paradigmashift zou moeten maken naar dat het vóóral op individueel niveau voordeel oplevert. Een groot deel van de mensen is dan best bereid meer balans te zoeken tussen gezond leven en zo nu en dan uit de ban springen (= ongezondere keuzes maken). Daar kunnen we als maatschappij vooral in faciliteren middels bewustwording, nudging en ongezonde keuzes onaantrekkelijker maken t.o.v. gezondere keuzes. Niet belerend, wel stimulerend.

[ Voor 0% gewijzigd door bazzemans op 06-01-2022 11:36 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Cyberpope schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Ik vrees dat je te veel vertrouwen hebt in de illusie van een vrije keuze.

Als jij echt denkt dat jij bestand bent tegen een industrie die miljarden investeert om jou bepaalde keuzes te laten maken, vrees ik dat ik die bubble toch zal moeten doorprikken. Je kunt zeker daar tegen redelijk bestand zijn.

Maar 100% van de tijd, 100% vrije keuze? No way. Daarvoor zijn mensen te veel te programmeren kuddedieren Van de trouwe sheeple die alles doet wat de overheid zegt tot de wappie. 85% gedrag wat te sturen is.
Het meedoen aan een democratie is een vrije keuze, wetende dat je in een democratie moet geven en nemen.

Het klopt zeker dat verleidingen groot zijn en er zaken gestuurd worden, dat hoort voor mij bij het leven van een vrij leven. Binnen de kaders die gesteld worden, en die zijn naar mijn idee vrij genoeg, kan je je eigen keuzes maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Drardollan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:26:
[...]

Genoeg wetenschapper die stellen dat de kans fors omhoog is gegaan door onze omgang met dieren (intensieve veehouderij, nauwer contact tussen mens en dier op sommige punten, verder binnen dringen van dieren in menselijk domein door vernietiging van hun habitas. Kijk even hoe vaak we als sinds eind vorige eeuw door het oog van de naald gegaan zijn en dan heb ik het nog niet over methodes als DNA-aanpassing die elke idioot op zijn zolderkamer kan doen.

Als je naar de geschiedenis kijkt, is juist de afgelopen 100 jaar de uitzondering geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
Drardollan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:16:
Als je op die manier blijft denken dan zijn versoepelingen nooit meer een optie. Er zal altijd wel iets zijn, nu is het Corona en morgen is het het verkeer op de weg met de kans op aanrijdingen. Ergens zal je bepaalde risico's moeten accepteren.
Het is ook niet logisch... het gaat om perceptie.
In het verkeer hebben we nog een gevoel van controle, en dat verandert de perceptie. Plus dat het iets is wat we dagelijks doen... deden... voor het thuiswerken ;)
In het geval van een onzichtbaar virus gaat er een heel ander psychologisch kronkeltje lopen. En dat is per persoon anders. Het veranderd ook met tijd. Ik weet nog dat ik anderhalf jaar geleden nog redelijk in de stress zat vanwege de onzekerheid: mijn perceptie van risico was heel hoog. Een jaar terug dartelde ik nog anderhalve meter om mensen heen. En tegenwoordig begin ik me te ergeren wanneer mensen het soeprek in de supermarkt staan te bestuderen, en na 20 seconden loop ik er naar toe en grijp ik gewoon wat ik moet hebben...
Naarmate de tijd vordert normaliseert het risico, en ook het gedrag daar om heen.
Ik moet er niet aan denken dat we alles zomaar open zouden gooien. In augustus/september 2020 heb ik al pleidooien gehouden hier dat onze overheid eindelijk eens wat probeert en vooruitgang boekt. Zo zie ik dat nu ook. Je zou ook met kleine stappen met minimale risico's kunnen kijken wat je kan doen.
En ook hier, helemaal eens :)
De enige sidenote die ik er bij wil plaatsen is dat dat je maar beperkt controle hebt in hoe het publiek reageert op een wijziging in maatregelen, plus dat de controleerbaarheid van de wijziging ook maar beperkt is vanwege compounding factors zoals bijvoorbeeld weersomstandigheden. In die zin is behouden wat je hebt het minst risicovolle wat je nu kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Drardollan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:32:
[...]

Het meedoen aan een democratie is een vrije keuze, wetende dat je in een democratie moet geven en nemen.

Het klopt zeker dat verleidingen groot zijn en er zaken gestuurd worden, dat hoort voor mij bij het leven van een vrij leven. Binnen de kaders die gesteld worden, en die zijn naar mijn idee vrij genoeg, kan je je eigen keuzes maken.
Dat kun je vinden, maar bijna elke roker die ik ken zou stiekem graag stoppen met roken. En je maakt mij ook niet wijs dat 60% van de bevolking er vrij voor kiest om te dik te zijn.

Jij hebt de keuze om als hamster door de bak te rennen en daarbij de afslag links of rechts te nemen. Je hebt niet de keuze om het muurtje weg te halen als hamster.

En hoezo is meedoen aan democratie een keuze? Als ik morgen niet voor kies, is de lockdown niet weg voor mij hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 06-01-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
bazzemans schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Ook mee eens. Ik ben er van overtuigd dat een groot deel van de kosten voor een gezonde leefstijl bij het individu (hogere zorgkosten) en het bedrijfsleven (kosten van uitval) liggen en dat dáár de sleutel ligt (zie: bazzemans in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11"). Terwijl het narratief nu vooral de stijging van de zorgkosten die we als collectief dragen is. Dat zorgt ervoor dat menigeen zijn schouders ophaalt en van mening is dat we dat dan maar met zijn allen moeten betalen, omwille van de individuele keuzevrijheid. Terwijl je m.i. een paradigmashift zou moeten maken naar dat het vóóral op individueel niveau voordeel oplevert. Een groot deel van de mensen is dan best bereidt meer balans te zoeken tussen gezond leven en zo nu en dan uit de ban springen (= ongezondere keuzes maken). Daar kunnen we als maatschappij vooral in faciliteren middels bewustwording, nudging en ongezonde keuzes onaantrekkelijker maken t.o.v. gezondere keuzes. Niet belerend, wel stimulerend.
Wat een beetje een probleem is, is dat een deel van de stijging van de zorgkosten veroorzaakt wordt door vergrijzing. Daar helpt gezond leven niet zoveel meer bij, je kan van een 80 jarige niet verwachten dat hij of zij nog 20 uur in de week gezond beweegt.

Nu ben ik er wel van overtuigd dat als de basis beter is, dus zeg dat je van 0 tot 60 gezond leeft, je daar uiteindelijk de vruchten van plukt op latere leeftijden.

Onze overheid zou daar vol op kunnen inzetten door sport en gezond voedsel goedkoper te maken en ongezond voedsel duurder. Dat zou al heel simpel een goede stimulans zijn voor velen.

Pagina: 1 ... 146 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.