wimpo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 00:13:
Na alle discussies hier in het topic over de effectiviteit van de vaccinaties, blijft het me verbazen dat er nog steeds het idee van vaccinatie plicht aangekaart word als optie. Het is een belangrijk onderdeel van de aanpak van het probleem, maar het lukt tot nu toe nog niet om ons er uit te vaccineren. De effectiviteit word ook niet betwist meer dacht ik, dat maakt nog steeds wel een krachtig middel. Maar als je het een plicht zou maken, mag je toch hopen dat dan de effectiviteit een stuk hoger ligt. Plus als de verplichting niet mocht helpen er uiteindelijk wel aan vast zit. De vraag is dan of die extreme aanpak de doelen heiligt. Of het nou wettelijk bepaald word, wat vervolgens mensenrechten beschadigd. Of je zou behandeling weigeren, wat vervolgens dokteren in de positie zet om hun artseneed te breken. Kun je dan niet strenger handhaven/controleren bijvoorbeeld in de maatregelen, daar lijkt de meeste winst in te zitten met het bedwingen van het virus.
Het besluit van Italie om een tijdelijke vaccinatieplicht voor 50+ af te kondigen is juist slim bedacht.
Alleen een tijdelijke vaccinatieplicht voor die groepen die de grootste kans op grote schade oplopen.
Naast de al bestaande vaccinatieplicht voor leraren en zorgmedewerkers met eenzelfde reden en omdat deze mensen essentieel zijn voor de samenleving.
De overige groepen zoals de jongeren worden hier dan helemaal niet mee getroffen.
Iedereen verder kan dan hopelijk snel het normale leven oppakken.
De keerzijde dat de lichamelijke integriteit hiermee tijdelijk wordt geraakt is hierbij van ondergeschikt belang. De volksgezondheid en het snel uit de pandemie geraken is het doel. Het doel heiligt de middelen.
Een vaccinatieplicht dan met hele strenge sancties en handhaving, anders hoef je hier niet aan te beginnen.
Het moet afschikwekkend genoeg zijn om de grote groep aan twijfelaars over de streep te trekken.
Dus hoge boetes van 10.000 euro p/maand en/of gevangenisstraffen vanaf een paar jaar en onvoorwaardelijk.
We moeten iets doen om >90% vaccinatie/booster graad te bereiken. En niet maandenlang maar slap blijven praten over de eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Daarvoor is het al te laat.
Het is eigenlijk briljant bedacht door de Italianen. Dat moeten we hier ook invoeren. Ik ben voor.