Vorkie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:30:
[...]
[...]
Jij praat zo licht over verslavingsproblemen, bah. Als iedere verslaafde met een vaccinatie programma van hun rook, voedsel en drugsverslaving af kunnen zijn zouden er vele tekenen, verslaving beheerst je leven, net zoals COVID nu en de weg naar het einde is een vaccinatie nemen en je nog even houden aan de maatregelen zolang nodig.
Sorry, nu écht de laatste post.
Het ging om het stuk keuzes en consequenties.
Het probleem is meerledig, roken is nog altijd super betaalbaar, gooi die prijzen fors omhoog, maak een pakje €80 en de drijfveer om te stoppen wordt groter en groter.
Pak tegelijk de rook industrie aan en verlaag jaarlijks verplicht de toegestane hoeveelheid nicotine.
Verbied roken vanaf nu voor 16 jaar en jonger en schuif dat ieder jaar een jaar omhoog.
Uiteindelijk is iedereen een keer begonnen en het argument dat we niet wisten dat roken dodelijk is, is inmiddels niet meer te handhaven toch?
Mijn oprechte excuses als ik je persoonlijk raak met mijn stuk.
Er zit een stuk persoonlijke ervaring. Ik heb al heel mijn leven “last” van rokers.
Dat neemt niet weg dat de keuze voor roken op een heel ander moment in je leven wordt genomen, dan wanneer je er last van krijgt. Keuzes op jongere leeftijd hebben echter wel vaker consequenties de rest van je leven. Keuze van vrienden, school etc.
ijdod schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:35:
[...]
Feit is dat roken niet leidt tot acute overbelasting van de zorg, en dat roken al langer en steeds zwaarder ontmoedigd wordt. Ook zijn er voor rokers (en zware drinkers) ook nu al consequenties: de kans dat je dan bepaalde transplantaties krijgt is laag bijvoorbeeld.
Omdat de zorg daarop ingericht is.
Als we nog 2000 IC bedden hadden, dan waren de lockdowns ook niet nodig geweest. Het is een kwestie van tijd voordat iedere ongevaccineerde COVID heeft gehad. Dat kan toch nooit lang meer duren in huidig tempo?
nst6ldr schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:42:
[...]
Vind ik niet eens het sterkste argument. @
Tweak_ers, ik heb mensen met eetverslaving gekend, als die een ingreep nodig hebben zoals maagverkleining of omlussen van de darm, dan moeten ze eerst een aanzienlijke tijd op dieet met meerdere psychische keuringen gaandeweg om te beoordelen of het zin heeft om tijd in te boeken voor die ingreep.
Rokers met zware complicaties hebben vaak geen andere optie dan donorlongen. Die krijgen ze dus niet voordat ze met succes een programma doorlopen om van de verslaving af te komen, niet veel anders dan de eetverslaafden.
Je hebt gelijk dat het geen appels met peren vergelijken is, je vergeet alleen voor het gemak dat er bij jouw voorbeelden weldegelijk een tegenprestatie moet zijn voordat je hulp krijgt. Daarom halen de mods dat argument steeds weg, het is gewoon een drogreden.
Ik zie vooralsnog bij roken dubbele cijfers en ben mij ervan bewust dat dit mogelijk niet gelijk staat aan de druk op de zorg, maar ik ken de volledige cijfers van roken niet, enkel aantallen, niet hoeveel geld die zorg kost, of hoeveel neder werkers er daarvoor nodig zijn in verhouding tot COVID.
Maar puur naar aantallen kijkend overlijden er jaarlijks even veel mensen aan roken als de afgelopen 2 jaar aan COVID en hetzelfde zien we in ziekenhuisopnames.
Dat hebben we wél geaccepteerd en dat vind ik persoonlijk discutabel.