Ik denk dat 2g misschien ooit zo bedoeld is maar nu is 2g gewoon vaccinatiedrang (wat ik niet slecht vind overigens). Daarnaast zit ik als gevaccineerde liever in een restaurant met andere gevaccineerden. Dan voel ik me minder schuldig als ik onverhoopt wel corona zou hebben. Leven in bv Frankrijk, Spanje en Duitsland is nu veel fijner dan in Nederland.Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:42:
Oei, wie moeten ze hier nou op 14 januari weer de Zwarte Piet voor toespelen?! De scholen zijn al 2,5 week dicht namelijk.
Horeca? Nope.
Sport? Nope.
Niet Essentiéle retail? Nope.
Evenementen? Nope.
Wel mooi dat we nu wél zeker weten dat 2G+ dit niet op gaat lossen, want alles is dicht.
Persconferentie in 3.....(als deze trend doorzet dan) Mag Hugo toch nóg een keer.
Ik moet morgen mijn booster halen, maar hoor overal dat het heel druk is op de priklocaties en dat omicron echt heel erg besmettelijk is. Is dat wel veilig? Moet je nog steeds je mondkapje afzetten in de wachtruimte?
Afgelopen zondag in Helmond hingen er ook nu weer grote borden dat hij af moest en werden mensen die dat niet in de gaten hadden er ook actief op aangesproken.Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:45:
[...]
Dat moest bij prik 1 en 2 wel hoor. De EHBO-er sprak toen ook echt mensen aan om hun mondkapje af te zetten in de wachtruimte (voor na het prikken dus), omdat hij dan beter aan je kon zien of alles OK was.
Vroeg hij bij jou ook of hij even in je gezicht mocht hoesten om te checken of je reflexen nog goed waren? of was jij niet in Helmond?Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:45:
[...]
Dat moest bij prik 1 en 2 wel hoor. De EHBO-er sprak toen ook echt mensen aan om hun mondkapje af te zetten in de wachtruimte (voor na het prikken dus), omdat hij dan beter aan je kon zien of alles OK was.
[ Voor 3% gewijzigd door Johan Bogle op 05-01-2022 20:48 ]
Vreemd, lijkt dan per locatie/EHBO-er te verschillen denk ik. Klinkt op zich wel logisch dat het mondkapje het lastiger maakt voor de EHBO-er.Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:45:
[...]
Ik was beide keren na 1 minuut weg. Was bij de eerste ronde niet strenger dan nu bij de booster.Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:45:
[...]
2x Naarden en de Booster in IJmuiden. Nooit gezien gehoord of gelezen. Voor zover ik mij herinner zat daar iedereen met dat ding op.xh3adshotx schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:47:
[...]
Vreemd, lijkt dan per locatie/EHBO-er te verschillen denk ik. Klinkt op zich wel logisch dat het mondkapje het lastiger maakt voor de EHBO-er.
Waarschijnlijk kijken ze gewoon of je niet van je stoel glijdt - of niet.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wat is dit voor een rare reactie?Johan Bogle schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:47:
[...]
Vroeg hij bij jou ook of hij even in je gezicht mocht hoesten om te checken of je reflexen nog goed waren? of was jij niet in Helmond?
Zowel in Venlo als Helmond geen rare EHBO’ers gezien. Gewoon op beide plaatsen zelf het kapje afgezet omdat het er ook stond op de muren.
Bij de 1e en 2e prik wel netjes 15 min gewacht. Bij de booster na 5 min weggegaan
[ Voor 27% gewijzigd door GAIAjohan op 05-01-2022 20:53 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Dat is goed mogelijk, inderdaad. Maar daarnaast is Omicron ook echt besmettelijker via sterkere affiniteit voor de ACE2 receptor. Zie wetenschapstopic.t_captain schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:32:
[...]
Ik begin steeds meer in de theorie van de kortere generatietijd te geloven.
Je vergeet Anton. Die aus Tirol.Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:42:
Oei, wie moeten ze hier nou op 14 januari weer de Zwarte Piet voor toespelen?! De scholen zijn al 2,5 week dicht namelijk.
Horeca? Nope.
Sport? Nope.
Evenementen? Nope.
Wel mooi dat we nu wél zeker weten dat 2G+ dit niet op gaat lossen, want alles is dicht.
Zou er niet aan denken om op zo'n locatie m'n mondkapje af te doen..
Snap de reden wel... Maar... wtf
Waar ik ben geweest (voor eerste rondes en booster) nergens iets opgemerkt dat hij af moest.
Sterker nog, stonden genoeg posters/reminders dat op die GEHELE locatie mondkapje verplicht was/is.
Snap de reden wel... Maar... wtf

Waar ik ben geweest (voor eerste rondes en booster) nergens iets opgemerkt dat hij af moest.
Sterker nog, stonden genoeg posters/reminders dat op die GEHELE locatie mondkapje verplicht was/is.
[ Voor 4% gewijzigd door MTFDarkEagle op 05-01-2022 20:54 ]
Gegroet! Lukas
Zag een bericht van Van Ranst langs komen dat Omikron meer in de keel dan in de neus blijft. En dus beter werkt als je (ook) je keel schraapt.codex schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:43:
Mochten sneltests slechter werken bij Omikron, dan wordt het helemaal moeilijk in de dammen. Mensen achten zichzelf veilig en houden minder afstand. Bovendien, bij false negatives heb je geen idee van de totale verspreiding.
Gevonden:
Oppassen met vals-negatieve sneltesten voor omicron wanneer je enkel een nasale swab afneemt (vroeg in het infectieproces)! Vaak is een keelwisser wel positief.
— Marc Van Ranst (@vanranstmarc) 3 januari 2022
Vervelend, maar het is zo. https://t.co/zGoUSlElaO
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 05-01-2022 21:03 ]
Wintersporters!Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:42:
Geen kip op de piste en vrijwel lege hotels, de bron van al het kwaad...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Omicron was toch ook symptomatisch vanaf dag 2 a 3 ipv vanaf dag 4 a 5?t_captain schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:32:
[...]
Ik begin steeds meer in de theorie van de kortere generatietijd te geloven.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
net zo raar als bij iedereen waar die beste prikker vlakbij komt het mondkapje te verwijderen.
Skien vorig jaar was nog beter dan dit jaar👌. Geen Hollander gezien.hoevenpe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:51:
[...]
Wintersporters!
Prikkers vragen je niet om hem af te doen. Dat doen de EHBO’ers in wachtruimte.Johan Bogle schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:52:
[...]
net zo raar als bij iedereen waar die beste prikker vlakbij komt het mondkapje te verwijderen.
En vanuit hun positie ook vrij logisch, naast dat het gewoon op de muren staat.
[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 05-01-2022 20:55 ]
Toch 1000 besmettingen onder wintersporters die uit Oostenrijk kwamen. Hoe dan?hoevenpe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:51:
[...]
Wintersporters!
Verwijderd
Nou, dan begin ik al wel een idee te krijgen waar die nieuwe piek zo ineens vandaan komt, als dat tegenwoordig de procedure is....Johan Bogle schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:47:
[...]
Vroeg hij bij jou ook of hij even in je gezicht mocht hoesten om te checken of je reflexen nog goed waren? of was jij niet in Helmond?
Nee, zonder gekheid. Dat vraag ik me dus serieus af. Ik moest na de vorige prikken netjes op een stoel gaan zitten op 1,5 meter van andere stoelen en minimaal een kwartier wachten zonder mondkapje. Wel grappig, toen we contact hadden gehad met een besmet persoon hanteerde het BCO toevallig ook precies dezelfde waarden om te bepalen hoe riskant het zou zijn geweest. Als je ruim een kwartier op een paar cm minder afstand dan in de prikstraat was geweest, dan was het risico verhoogd.
Dezelfde procedure met omicron lijkt mij dan toch tricky. Er is nu al twijfel of 1,5 meter eigenlijk nog wel écht werkt bij omicron. Men gaat er vanuit dat je sneller besmet kunt raken. De mensen die nu een booster gaan halen zijn dermate minder beschermd dat ze een booster nodig hebben. Omicron omzeilt de immuniteit. Lijkt me geen hele lekkere mix dan. Of ben ik nou gek?
Niet zo logisch blijkbaar, aangezien het op de 3 locaties waar ik ben geweest niet gebeurde en ook nergens voor nodig is. Als iemand onwel wordt door de prik merk je dat snel genoeg.GAIAjohan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:54:
[...]
Prikkers vragen je niet om hem af te doen. Dat doen de EHBO’ers in wachtruimte.
En vanuit hun positie ook vrij logisch, naast dat het gewoon op de muren staat.
Vermoed het ook. Die ‘evenementen’ zijn niet geheel volgens de richtlijnen verlopen 😉. Daarmee verwacht ik toch weer een afremmen van de groei over enkele dagen, om weer op te pikken als de scholen open gaanik222 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:45:
[...]
Dat zou ook wel stroken met dat lijkt dat er vrij kort na kerst al een flinke stijgjng te zien was (3 - 4 dagen) en nu vrij snel na oud en nieuw (ook 3 - 4 dagen) weer. Normaal lieten die effecten toch echt wat langer op zich wachten.
Mijn ervaring is dat zelftesten niet betrouwbaar zijn. Ons gezin allemaal klachten en symptomen maar steeds negatief met zelftest. Na ik dezelfde hoofdpijn kreeg die jij beschrijft ook maar pcr test gedaan en positief. De rest ook maar getest en allemaal positief.Ossi schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:29:
Ik hoop dat ik deze vraag in het goede topic stel.
Sinds grofweg 7 december ben ik gaan hoesten. Nergens last van verder maar wel steeds meer hoesten. 13 december een zelftest gedaan. Negatief![]()
Het hoesten blijft aanhouden en de dagen na kerst voel ik me wat minder worden. Ik begin te snotteren en krijg wat last van mijn keel. Dus ik besluit om een afspraak te maken voor de 28e in de teststraat. Volgende dag of 's avonds al resultaat. Negatief
Mooi oud en nieuw gehad ondanks gehoest en wat gesnotter, wel nog een zelftest gedaan overdag. Wederom negatief.
Van 2 op 3 januari krijg ik gigantische hoofdpijn waarvan ik niet kon slapen. Ook een vreemde hoofdpijn dat ik niet eerder heb ervaren. Ik besluit naar de dokter te gaan op voorwaarde van negatieve zelftest. 3 januari, zelftest negatief
De dokter geeft aan dat alle symptomen heel erg lijken op corona en dat ik dus echt weer een PCR test moet doen in de teststraat. Ik voelde me wat afgescheept, maar soit. Afspraak gemaakt voor 4 januari, 's avonds de uitslag al: positief...![]()
Hoe dan? Dus weer twee zelftesten geprobeerd, één in de keel en één in de neus. Beide negatief...![]()
Oké zijn die zelftesten dan zo onbetrouwbaar? Ik besluit om voor vandaag (5 januari) een nieuwe PCR test te plannen want ik snap het niet meer. Vanavond uitslag... Negatief![]()
Wat is hier aan de hand? Ik ga weer een test boeken voor morgen in ieder geval.
De klachten die je omschrijft lijken erg op wat ik had zeker die hoofdpijn. Dus ga er maar van uit dat je positief bent.
hoi
Wil je daar een eerlijk of beleefd antwoord op?
Nee zonder gekheid...
Ik vind het met jou vreemd...
Zelf zou ik hem (eigenwijs?
Actief de EHBO-ers daar af en toe eens aankijken/toeknikken of zo en gewoon beetje om je heen kijken.
Niet met je telefoon op schoot (en hoofd naar beneden gekanteld dus).
Gegroet! Lukas
Dezelfde reden waarom we midden in een harde lockdown dagelijks 100k besmettingen zien (factor 4 van @t_captain). Blijkbaar is Omikron dusdanig besmettelijk dat het weinig uitmaakt wat je doet, als je de deur uitgaat is er een reële kans dat je het oploopt.Newjersey schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:55:
Toch 1000 besmettingen onder wintersporters die uit Oostenrijk kwamen. Hoe dan?
Daarom denk ik ook dat we niet moeten/kunnen proberen deze golf te stoppen, vrijwel alles sluiten heeft blijkbaar beperkt effect. De schade van de lockdown levert minimale beperking van de verspreiding op, zo is het goed dat de scholen maandag weer opengaan.
Zonder dat we weten hoeveel wintersporters in die periode dan teruggekeerd zijn t.o.v eerdere periodes zeggen dat soort cijfers precies helemaal niets.Newjersey schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:55:
[...]
Toch 1000 besmettingen onder wintersporters die uit Oostenrijk kwamen. Hoe dan?
De laatste dagen worden er ook meer mensen geïnfecteerd die met hun rechtse been uit bed gestapt zijn, simpelweg omdat het totaal aantal infecties oploopt maar dat betekent niet dat met je rechtse been uit bed stappen het risico op corona vergroot. En om hem nog wat specifieker te maken, de afgelopen dagen neemt ook het absolute aantal infecties na het eten van oliebollen sterk toe...
Dan nog, aankomen met hoesten voor de reflexen slaat natuurlijk nergens op.Johan Bogle schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:57:
[...]
Niet zo logisch blijkbaar, aangezien het op de 3 locaties waar ik ben geweest niet gebeurde en ook nergens voor nodig is. Als iemand onwel wordt door de prik merk je dat snel genoeg.
Overigens als iemand dikke lippen krijgt als allergische reactie na de vaccinatie zal je niet per se zien als het mondkapje opgehouden blijft.
Het zullen aanbevelingen zijn van de verschillende GGD’s, Helmond en Venlo zitten in verschillende ggd’s en die hebben dus liever dat het kapje af gaat, overigens niet verplicht, waar die van jou dat mogelijk niet doet, of waar EHBO’ers niet eens meer durven te vragen
[ Voor 20% gewijzigd door GAIAjohan op 05-01-2022 21:10 ]
Dit klopt niet. Het resulteert niet in het gewenste resultaat, maar zonder lockdown zou de verspreiding wel degelijk forser zijn dan nu. Het levert dus wel degelijk een goede beperking van de verspreiding op, alleen niet voldoende.hoevenpe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:01:
[...]
De schade van de lockdown levert minimale beperking van de verspreiding op, zo is het goed dat de scholen maandag weer opengaan.
Steam ID = Ackerfiets
Verwijderd
Dat zou wel een bizaare situatie zijn... met een beetje pech 2 dagen "last" van de prik en daarna 2 weken last van Corona omdat je op de priklocatie besmet bent geraakt.MTFDarkEagle schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:59:
[...]
Wil je daar een eerlijk of beleefd antwoord op?
Nee zonder gekheid...
Ik vind het met jou vreemd...
Zelf zou ik hem (eigenwijs?) ophouden en wat je hier beschrijft gewoon uitleggen.
Actief de EHBO-ers daar af en toe eens aankijken/toeknikken of zo en gewoon beetje om je heen kijken.
Niet met je telefoon op schoot (en hoofd naar beneden gekanteld dus).
Laten we maar hopen dat het meevalt. Die "last" van de prik viel bij mij de eerste 2 keer echt reuze mee overigens. Misschien jat ik maar 1 van de roze FFP2 maskers van mijn vrouw. Dat helpt misschien bij het afstand houden.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2022 21:13 ]
Goede vraag. Ik begrijp niets meer van het beleid. Ik heb een beetje voetbal zitten kijken in de vakantie. Engels voetbal; volle stadia. Nu kijk ik spaans voetbal; vol stadion. Hoor om me heen dat mensen op dagtrip gaan naar Belgie, op vakantie naar Spanje en oostenrijk.Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:42:
Horeca? Nope.
Sport? Nope.
Evenementen? Nope.
En wij schieten hier vol in de de spagaat met lege stadions en gesloten horeca feitelijk al sinds half november.
Zolang het OMT dit land regeert zal er niet veel veranderen de komende maanden vrees ik. De preventieparadox zal nog hoogtij vieren. Stel je voor dat we niets doen.....
Maakt me serieus zwaarmoedig. Je ziet nu alweer diverse OMT-leden zich roeren. Dat zie je vaker richting persconferenties. Ook al dalen de cijfers in de hospitaals.... het zal niet genoeg zijn want stel je voor! En dan ook nog eens berichten vanuit denktanks dat we wintersluitingen maar normaal moeten gaan vinden. Ondernemers moeten in de kerstvakantie maar wennen aan maaltijdboxen of kerst maar in de zomer vieren. Nee. Gewoon nee.
[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 05-01-2022 21:14 ]
Eerlijk gezegd vond ik de wachtrij vóór de prik in Helmond twijfelachtiger ivm gebrek aan afstand houden enzo dan de wachtruimte..Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:10:
[...]
Dat zou wel een bizaare situatie zijn... met een beetje pech 2 dagen "last" van de prik en daarna 2 weken last van Corona omdat je op de priklocatie besmet bent geraakt.
Laten we maar hopen dat het meevalt. Die "last" van de prik viel bij mij de eerste 2 keer echt reuze mee overigens.
In Venlo was er eigenlijk geen wachtrij. Daar liep het goed door, met rijen van max 2 of 3 ipv 6+
[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 05-01-2022 21:13 ]
volstrekt onnodig, maar goed. Zo doen ze dat blijkbaar in Limburg :-). Weten we meteen waarom de besmettingen daar steeds zo hoog waren 😂 (buiten dat daar echt iedereen naar BE en Dld gaat voor alles)GAIAjohan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:08:
[...]
Dan nog, aankomen met hoesten voor de reflexen slaat natuurlijk nergens op.
Overigens als iemand dikke lippen krijgt als allergische reactie na de vaccinatie zal je niet per se zien als het mondkapje opgehouden blijft.
Het zullen aanbevelingen zijn van de verschillende GGD’s, Helmond en Venlo zitten in verschillende ggd’s en die hebben dus liever dat het kapje af gaat, overigens niet verplicht, waar die van jou dat mogelijk niet doet, of waar EHBO’ers niet eens meer durven te vragen.
Verwijderd
Omikron.Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:42:
Horeca? Nope.
Sport? Nope.
Evenementen? Nope.
Persconferentie in 3.....(als deze trend doorzet dan) Mag Hugo toch nóg een keer.
Ik moet morgen mijn booster halen, maar hoor overal dat het heel druk is op de priklocaties en dat omicron echt heel erg besmettelijk is. Is dat wel veilig? Moet je nog steeds je mondkapje afzetten in de wachtruimte?
Zou je met een zelftest die je normaal alleen in je neus duwt ook werken in je keel?
Gegroet! Lukas
De feestdagen waarin helemaal niemand thuisbleef? (Mijzelf incluis)
Dat weten we nou juist niet, de laatste aanscherping heeft ogenschijnlijk veel minder effect gehad.Family Guy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:09:
Het levert dus wel degelijk een goede beperking van de verspreiding op, alleen niet voldoende.
Voor zover ik weet is er geen ander land wat de scholen gesloten heeft, blijkbaar kunnen ze het daar zonder zulke maatregelen aan.
Misschien snap ik je laatste zin niet, maar België heeft de scholen ook een week eerder gesloten hoor.hoevenpe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:14:
[...]
Dat weten we nou juist niet, de laatste aanscherping heeft ogenschijnlijk veel minder effect gehad.
Voor zover ik weet is er geen ander land wat de scholen gesloten heeft, kan me het daar ook zonder zulke maatregelen aan.
In Eindhoven van de zomer hetzelfde, maar die waren altijd al de gekste ?Johan Bogle schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:12:
[...]
volstrekt onnodig, maar goed. Zo doen ze dat blijkbaar in Limburg :-). Weten we meteen waarom de besmettingen daar steeds zo hoog waren (buiten dat daar echt iedereen naar BE en Dld gaat voor alles)
Kennelijk verschilt het per GGD en op zich was er in Eindhoven toen ook wel genoeg ruimte voor (wachtplekken die er waren toen ik langs mocht komen maar maar matig bezet, dus veel tussen ruimte in een toch al zeer ruime hal ook qua hoogte).
Overigens was het bij mij de prikker die aangaf dat het mondkapje bij het wachten af mocht, waarna er kort nadat ik zat en nog even wat uit m'n tas pakte een EHBO'er die er vlot aankwam met de vraag om het mondkapje af te doen.
[ Voor 15% gewijzigd door gekkie op 05-01-2022 21:18 ]
Een paar dagen voor de kerstsluiting maakt effectief weinig uit als het gaat om het leerproces. Ben benieuwd hoe ze het aantal besmettingen van vandaag gaan spinnen om toch maar de scholen open te doen maandag. u sluiten dat zou pas effect hebben zeker als je geloofwaardigheid wil.hoevenpe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:14:
Voor zover ik weet is er geen ander land wat de scholen gesloten heeft, kan me het daar ook zonder zulke maatregelen aan.
[ Voor 7% gewijzigd door RodeStabilo op 05-01-2022 21:21 ]
Dat wist ik niet, dank voor de correctie.giantgiantus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:15:
Misschien snap ik je laatste zin niet, maar België heeft de scholen ook een week eerder gesloten hoor.
Wel vreemd om dan de rest allemaal open te houden...
Even deze reactie lezen en de reacties van hem eronder.MTFDarkEagle schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:14:
Zou je met een zelftest die je normaal alleen in je neus duwt ook werken in je keel?
Sneltest na swabben in de keel werkte bij deze persoon beter dan swabben in de neus. pic.twitter.com/se58S8fbNH
— Marc Van Ranst (@vanranstmarc) 5 januari 2022
In Middenmeer van de zomer hetzelfde. Het is gewoon belangrijk om iemands hele gelaat te kunnen zien. Als je wit wegtrekt, bv omdat je flauw gaat vallen, zie je dat snel aan de wangen. Dat is lastiger als die bedekt zijn.Johan Bogle schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:12:
[...]
volstrekt onnodig, maar goed. Zo doen ze dat blijkbaar in Limburg :-). Weten we meteen waarom de besmettingen daar steeds zo hoog waren 😂 (buiten dat daar echt iedereen naar BE en Dld gaat voor alles)
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Helmond zal vast dezelfde ggd zijn als Eindhoven.gekkie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:16:
[...]
In Eindhoven van de zomer hetzelfde, maar die waren altijd al de gekste ?
Kennelijk verschilt het per GGD en op zich was er in Eindhoven toen ook wel genoeg ruimte voor (wachtplekken die er waren toen ik langs mocht komen maar maar matig bezet, dus veel tussen ruimte in een toch al zeer ruime hal ook qua hoogte).
Maar @Johan Bogle vindt het blijkbaar leuk om aanvallen te plaatsen op regio’s als een soort ‘trots’ van hem of zo
Op zich was de scholen sluiten een week voor kerst niet zo’n slecht idee. Ik zei alleen vorig jaar al toen ik mijn werkagenda in aan het ruimen was, dat het een week naar voren halen van de vakantie een goed idee was (om iets meer ruimte te creëren vanuit de klaslokalen naar oudjes bezoeken). Ze hebben daar alleen tot de allerlaatste week mee gewacht. Dat sloeg werkelijkwaar nergens op.hoevenpe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:17:
[...]
Dat wist ik niet, dank voor de correctie.
Blijkbaar hebben we 2 jaar nodig gehad om uit te komen op een hoogst besmettelijke bovenste luchtweginfecties die voor ongevaccineerden en ouderen een nare pneumonie veroorzaakt;
Deze variant zorgt wrsch wel voor de conversie naar een endemisch virus, met regelmatig flareups in de winter als de weerstand zakt en de immuniteit van eerder is afgezakt. Deze tweet maakt duidelijk dat vooral ‘ oudjes’ baat hebben bij vaccinatie, dus die zal wel aan ons preventie arsenaal ( naast influenza en Pneumokokken) worden toegevoegd.
The normal X-rays and the near normal ones belong to younger patients and vaccinated patients of all ages. There are vanishingly few pediatric cases with pneumonias.
— David Jacobs (@DrJacobsRad) 5 januari 2022
The horrible pneumonias are seen in the unvaccinated, the immunosuppressed, and some elderly patients.
/6 pic.twitter.com/Ytd226gaF9
Deze variant zorgt wrsch wel voor de conversie naar een endemisch virus, met regelmatig flareups in de winter als de weerstand zakt en de immuniteit van eerder is afgezakt. Deze tweet maakt duidelijk dat vooral ‘ oudjes’ baat hebben bij vaccinatie, dus die zal wel aan ons preventie arsenaal ( naast influenza en Pneumokokken) worden toegevoegd.
[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 05-01-2022 21:50 . Reden: Embed tags ]
Andere landen hebben ook kerstvakantie. Hier is 't alleen een weekje langer geweest.hoevenpe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:14:
[...]
Dat weten we nou juist niet, de laatste aanscherping heeft ogenschijnlijk veel minder effect gehad.
Voor zover ik weet is er geen ander land wat de scholen gesloten heeft, blijkbaar kunnen ze het daar zonder zulke maatregelen aan.
Steam ID = Ackerfiets
Dat deden ze ook niet.hoevenpe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:17:
[...]
Het Belgische nieuws niet zo gevolgd?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Jep, allebei GGD Brabant-Zuidoost. Den Bosch, Tilburg en Breda zijn echter GGD Hart voor Brabant. Tot zo ver de GGD triviaGAIAjohan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:18:
[...]
Helmond zal vast dezelfde ggd zijn als Eindhoven.
Maar @Johan Bogle vindt het blijkbaar leuk om aanvallen te plaatsen op regio’s als een soort ‘trots’ van hem of zo
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Ben vooral bekend met de Antwerpse horeca, middenstand en Vlaamse vuurwerkhandel...YakuzA schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:20:
Dat deden ze ook niet.
Het Belgische nieuws niet zo gevolgd?
Als het goed is beide inderdaad brabant zuid-oost.GAIAjohan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:18:
[...]
Helmond zal vast dezelfde ggd zijn als Eindhoven.
Zaterdag tijd voor mij om het huidige beleid eens uit te gaan testen
[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 05-01-2022 21:22 ]
Het is altijd geruststellend dat net nadat ik denk dat ik het praktisch altijd met je eens bent je er iets zoals de vuurwerkhandelhoevenpe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:22:
[...]
Ben vooral bekend met de Antwerpse horeca, middenstand en Vlaamse vuurwerkhandel...

Ben er zelf niet geweest, maar heb er genoeg in het nieuws over gelezen...giantgiantus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:24:
Het is altijd geruststellend dat net nadat ik denk dat ik het praktisch altijd met je eens bent je er iets zoals de vuurwerkhandelbij haalt
Maar is dat zo vreemd? Kun je tenminste nog wat met de kinderen gaan doen. I.p.v. ze maar elders onder te brengen of op een doodstil vakantiepark te gaan zitten.hoevenpe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:17:
[...]
Tsja ik kan eigenlijk niet communiceren met de prikker juist door het mondkapje van de prikker. Dus misschien dat het wel gezegd is, maar dat ik het gemist heb.gekkie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:16:
[...]
In Eindhoven van de zomer hetzelfde, maar die waren altijd al de gekste ?
Overigens was het bij mij de prikker die aangaf dat het mondkapje bij het wachten af mocht, waarna er kort nadat ik zat en nog even wat uit m'n tas pakte een EHBO'er die er vlot aankwam met de vraag om het mondkapje af te doen.
Ik heb het iig duidelijk aan de wanden zien staan. Van familie in heel andere regio’s (Groningen/Friesland) overigens ook gehoord dat na de prik wachten zonder mondkapje, en in de AZ groepen bij de huisartsen hetzelfde.
Ik zag in Helmond soms een EHBO’er afstappen op mensen met mondkapje op, en dat gebeurde in Venlo bij de eerste 2 prikken ook. Blijkbaar niet dwingend want hij ging toch echt niet elke keer af
Verwijderd
Kerst vieren in de zomer helpt niet. Dat doen ze in Zuid Afrika al eeuwen, dus die zijn daar al helemaal aan gewend. Omicron werd daar ontdekt in de aanloop naar de zomer.RodeStabilo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:11:
[...]
Goede vraag. Ik begrijp niets meer van het beleid. Ik heb een beetje voetbal zitten kijken in de vakantie. Engels voetbal; volle stadia. Nu kijk ik spaans voetbal; vol stadion. Hoor om me heen dat mensen op dagtrip gaan naar Belgie, op vakantie naar Spanje en oostenrijk.
En wij schieten hier vol in de de spagaat met lege stadions en gesloten horeca feitelijk al sinds half november.
Zolang het OMT dit land regeert zal er niet veel veranderen de komende maanden vrees ik. De preventieparadox zal nog hoogtij vieren. Stel je voor dat we niets doen.....
Maakt me serieus zwaarmoedig. Je ziet nu alweer diverse OMT-leden zich roeren. Dat zie je vaker richting persconferenties. Ook al dalen de cijfers in de hospitaals.... het zal niet genoeg zijn want stel je voor! En dan ook nog eens berichten vanuit denktanks dat we wintersluitingen maar normaal moeten gaan vinden. Ondernemers moeten in de kerstvakantie maar wennen aan maaltijdboxen of kerst maar in de zomer vieren. Nee. Gewoon nee.
Hier bij alle drie de prikken gewoon op moeten houden. Was gelukkig totaal niet druk bij prik drie vorige week.Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:45:
[...]
Misschien handig om de vorm van hoofdpijn te omschrijven. In mijn geval gaat het om pijn net boven en achter mijn oren die doortrekt naar mijn nek. Maar ook naar voren en vaak voor pijnlijke oogballen zorgt en pijn achter de ogen.Kr44nVogel schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:58:
[...]
Mijn ervaring is dat zelftesten niet betrouwbaar zijn. Ons gezin allemaal klachten en symptomen maar steeds negatief met zelftest. Na ik dezelfde hoofdpijn kreeg die jij beschrijft ook maar pcr test gedaan en positief. De rest ook maar getest en allemaal positief.
De klachten die je omschrijft lijken erg op wat ik had zeker die hoofdpijn. Dus ga er maar van uit dat je positief bent.
Het is in ieder geval een hoofdpijn die ik mij niet kan herinneren ooit eerder gehad te hebben. Het heeft wel wat weg van spanningshoofdpijn, maar het is echt anders, ook ervaring mee gehad.
dat is wat je uit m'n hele post haalde als meest waardevolle?Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:28:
[...]
Kerst vieren in de zomer helpt niet. Dat doen ze in Zuid Afrika al eeuwen, dus die zijn daar al helemaal aan gewend. Omicron werd daar ontdekt in de aanloop naar de zomer.Ze hebben daar de langste dag ongeveer tegelijkertijd met de kortste dag hier.
Nee natuurlijk helpt dat niet. Het was een cynische reactie op een artikel wat ik een paar weken geleden las in een MSM-artikel over een denktank die dacht dat het een goed idee kon zijn om onze samenleving voorgoed te veranderen en aan te passen.
Absoluut*Yaksa schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:09:
[...]
offtopic:
Je ventileert wel maar je luchtvochtigheid krijg je er nu niet mee omhoog. Koude (buiten)lucht bevat (relatief) veel minder vocht dan de lucht in je (warmere) huis.
Buitenlucht bevat fictief 10 gram vocht per m³ wat dan 90% relatief is bij 5 graden, als je dat opwarmt naar 20 graden is 10 gram vocht per m³ opeens 30% relatief en 'droog'
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Totaal nutteloos om klachten online te gaan vergelijken. Iedereen heeft een ander gevoel en andere tolerantie etc. Gewoon ff testafspraak maken bij GGD en je hebt je antwoord.Ossi schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:31:
[...]
Misschien handig om de vorm van hoofdpijn te omschrijven. In mijn geval gaat het om pijn net boven en achter mijn oren die doortrekt naar mijn nek. Maar ook naar voren en vaak voor pijnlijke oogballen zorgt en pijn achter de ogen.
Het is in ieder geval een hoofdpijn die ik mij niet kan herinneren ooit eerder gehad te hebben. Het heeft wel wat weg van spanningshoofdpijn, maar het is echt anders, ook ervaring mee gehad.
Opzich is adaptief vermogen van een samenleving (of een individu) toch juist slim? Ik heb echt een prima leven gehad in de corona periode, maar daarvoor heb ik wel het eea moeten veranderen. In plaats van 2 keer per week ergens een hapje eten veel selectiever mensen thuis uitnodigen (met afstand). In plaats van met het vliegtuig ver weg op vakantie, met de auto naar de mooiste Europese landen. In plaats van biertjes drinken sporten en wat kilos verliezen etc. Mensen die altijd terugverlangen naar hoe het was worden niet gelukkiger.RodeStabilo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:32:
[...]
dat is wat je uit m'n hele post haalde als meest waardevolle?![]()
Nee natuurlijk helpt dat niet. Het was een cynische reactie op een artikel wat ik een paar weken geleden las in een MSM-artikel over een denktank die dacht dat het een goed idee kon zijn om onze samenleving voorgoed te veranderen en aan te passen.
Nu ben ik het met je eens dat sommige plannen van die denktank wat vreemd waren, maar het categorisch afwijzen van verandering is nog veel vreemder (en ongezonder want het zorgt alleen maar voor verbittering).
Ik interpreteerde "mocht" als mag en niet als "graag" of "moeten", dus ik had hem wel afgezet gezien de situatie, maar had er ook geen haast mee, in ieder geval minder dan de EHBOster van dienst, die het daar best druk mee had, dus als ze dat anders hadden gewild dan hadden ze dat wat explicieter kunnen communiceren.GAIAjohan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:27:
[...]
Tsja ik kan eigenlijk niet communiceren met de prikker juist door het mondkapje van de prikker. Dus misschien dat het wel gezegd is, maar dat ik het gemist heb.
Kan in Eindhoven ook best nog op de wand ergens hebben gestaan maar dat ik dat weer niet opgemerkt hebIk heb het iig duidelijk aan de wanden zien staan. Van familie in heel andere regio’s (Groningen/Friesland) overigens ook gehoord dat na de prik wachten zonder mondkapje, en in de AZ groepen bij de huisartsen hetzelfde.
Het was als ik het me goed herinner ook een (enigszins) dringend verzoek, met inderdaad de korte uitleg om het hele gezicht te willen zien. Nou voel ik het doorgaans wel aan als ik tegen de vlakte (dreig) te gaan, maar goed dat kunnen zij allemaal niet weten, dus ik vond het wel best.Ik zag in Helmond soms een EHBO’er afstappen op mensen met mondkapje op, en dat gebeurde in Venlo bij de eerste 2 prikken ook. Blijkbaar niet dwingend want hij ging toch echt niet elke keer af
Wellicht dat ik er deze keer anders over denk, afhankelijk van de drukte op de locatie in combinatie met de hoeveelheid virus wat de ronde doet in combinatie met een toegenomen besmettelijkheid, wat toch wezenlijk anders is dan toen ik er van de zomer was.
Achja ik ga het wel beleven, iedereen doet gewoon z'n best.
Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:45:
[...]
In het begin hebben we als ehbo'ers iedereen gezegd dat hij af mag. Niets moet. Na een tijdje snappen mensen het niet en ben je alleen maar uitleg aan het geven, daar zijn we mee gestopt. Als je hem niet af doet, prima. Als je onderuit gaat dan zien we je vanzelf liggen is het idee. Idem met de 15 minuten wachttijd... Dat verkondigen we ook niet meer actief en als mensen weglopen, dan lopen ze weg. So be it. Politie-agentje spelen is over. We hebben het nu druk met uitleg geven over hoe de booster in je app komt (maar daar zijn al flyers voor), wat mensen gehad hebben (moderna/pfizer) en boekjes stempelen (al wordt dat ook bij de prikker gedaan).xh3adshotx schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:43:
[...]
Moet dat? Op beide locaties waar ik geweest ben had iedereen het mondkapje de hele tijd op...
Als al die rompslomp níet gebeurde waren we veel sneller klaar. Dat speed-prikken in Amersfoort was een mooi voorbeeld. Het hokje gaat leeg, er komt iemand naar binnen, mouwen omhoog, rijbewijs afgeven, verificatie, prik erin, uitleg geven, boekje stempelen, patient vertrekt, next. Dat kan zó veel sneller.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Dus het nuttige met het onaangename verenigen en de kachel uitzettenNox schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:32:
[...]
Absoluut*
Buitenlucht bevat fictief 10 gram vocht per m³ wat dan 90% relatief is bij 5 graden, als je dat opwarmt naar 20 graden is 10 gram vocht per m³ opeens 30% relatief en 'droog'
Een schelle heftige hoofdpijn in combinatie met koorts toen koorts zakte verdween de hoofdpijn ook langzaam aan, zelf had ik ook oogballen die pijnlijk waren. Voor de rest een pijnlijke keel (lichtelijk) maar ook het gevoel dat je voorholtes vol zitten terwijl dat niet zo is.Ossi schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:31:
[...]
Misschien handig om de vorm van hoofdpijn te omschrijven. In mijn geval gaat het om pijn net boven en achter mijn oren die doortrekt naar mijn nek. Maar ook naar voren en vaak voor pijnlijke oogballen zorgt en pijn achter de ogen.
hoi
Het moet wel zin hebben en echt effect hebben op onze gezondheid. Roken verbieden in het vliegtuig, trein, horecabinnenruimte, de werkplek; dat zijn nuttige veranderingen. Tegen een ondernemer zeggen dat hij zich maar moet neerleggen bij niet kunnen ondernemen voor vier tot vijf maanden per jaar is dat niet.giantgiantus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:36:
Nu ben ik het met je eens dat sommige plannen van die denktank wat vreemd waren, maar het categorisch afwijzen van verandering is nog veel vreemder (en ongezonder want het zorgt alleen maar voor verbittering).
Ik ben helemaal geen horecatijger maar de vrijheid om dat te kunnen wanneer ik dat wil doen mis ik gewoon momenteel.
Ja het gas is immers toch stervensduur en bijna opgekkie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:40:
[...]
Dus het nuttige met het onaangename verenigen en de kachel uitzetten
[ Voor 20% gewijzigd door Nox op 05-01-2022 21:42 ]
Eens. Ik mis het ook. Maar in plaats van energie verliezen aan het gemis probeer ik een alternatief te vinden.RodeStabilo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:41:
[...]
Het moet wel zin hebben en echt effect hebben op onze gezondheid. Roken in het vliegtuig, trein, horecabinnenruimte, de werkplek; dat zijn nuttige veranderingen. Tegen een ondernemer zeggen dat hij zich maar moet neerleggen bij niet kunnen ondernemen voor vier tot vijf maanden per jaar is dat niet.
Ik ben helemaal geen horecatijger maar de vrijheid om dat te kunnen wanneer ik dat wil doen mis ik gewoon momenteel.
Het alternatief is in de auto stappen naar Duitsland, Belgie voor de horeca of evenement is ook niet het beste alternatiefgiantgiantus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:42:
[...]
Eens. Ik mis het ook. Maar in plaats van energie verliezen aan het gemis probeer ik een alternatief te vinden.
Laat eerst dat gedeelte die de eerste prik niet hebben gehaald maar eens hun verantwoordelijkheid nemen dan hadden we er nu beter voor gestaan. Waar ik in de zomer vooraan stond om de afspraak te maken heb ik die drang nu helemaal niet eigenlijk.
[ Voor 8% gewijzigd door RodeStabilo op 05-01-2022 21:47 ]
Maar die nemen ze niet, anders hadden ze dat al wel gedaan. Dus nu ga jij je qua boosters hetzelfde gedragen als diegenen waarvan je het gedrag zo hekelt: de niet-prikkers.RodeStabilo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:46:
[...]
Laat eerst dat gedeelte die de eerste prik niet hebben gehaald maar eens hun verantwoordelijkheid nemen dan hadden we er nu beter voor gestaan. Waar ik in de zomer vooraan stond om de afspraak te maken heb ik die drang nu helemaal niet eigenlijk.
Steam ID = Ackerfiets
De R-waarde die RIVM op basis van BCO vaststelt, stijgt vlot maar is pas op 19-12 (infectiedatum) boven 1 gekomen. Laatste waarneming 1.02 op 20-12 (stijgende trend met 2 procentpunt per dag)
Als ik die lijn doortrek, kom ik op 1.18 op infectiedatum 28-12, overeenkomstig rapportagedatum positieve tests vandaag.
Als ik met de oude generatietijd van 4.5 dagen reken vanuit de wekelijkse groeifactor, dan moet R als ergens in de 1.4 zitten. Die kloof is te groot, mijn model zit meestal binnen 0.05 verschil met RIVM.
De theorie van kortere generatietijd brengt de R-waarde omlaag naar meer realistische waarden en verklaart desondanks de snelle toename van positieve tests en snelle verdringing van delta door omicron. Ik denk dat het gewoon de sleutel is.
Ik hoor het nu inderdaad ook vaker. Vooral onder directe vrienden tussen de 30-40. Niemand heeft meee zin om de booster te halen. Het is genoeg zo. Voor hen dan.RodeStabilo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:46:
[...]
Het alternatief is in de auto stappen naar Duitsland, Belgie voor de horeca of evenement is ook niet het beste alternatiefMaar de afspraak voor de booster heb ik nog niet gemaakt.
Als je mijn berichten had gelezen dan had je geweten dat ik dinsdag positief testte en vandaag negatief. Beide bij de GGDgiantgiantus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:32:
[...]
Totaal nutteloos om klachten online te gaan vergelijken. Iedereen heeft een ander gevoel en andere tolerantie etc. Gewoon ff testafspraak maken bij GGD en je hebt je antwoord.
Dat verklaar veel, ik ben vrij laat in de leeftijd groepen. Denk dat ze bij mij geen zin meer hadden om het uit te leggen. Ik zou hem overigens wel afzetten als dat gevraagd wordt of op een papiertje staat.Nox schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:39:
[...]
[...]
In het begin hebben we als ehbo'ers iedereen gezegd dat hij af mag. Niets moet. Na een tijdje snappen mensen het niet en ben je alleen maar uitleg aan het geven, daar zijn we mee gestopt. Als je hem niet af doet, prima. Als je onderuit gaat dan zien we je vanzelf liggen is het idee. Idem met de 15 minuten wachttijd... Dat verkondigen we ook niet meer actief en als mensen weglopen, dan lopen ze weg. So be it. Politie-agentje spelen is over. We hebben het nu druk met uitleg geven over hoe de booster in je app komt (maar daar zijn al flyers voor), wat mensen gehad hebben (moderna/pfizer) en boekjes stempelen (al wordt dat ook bij de prikker gedaan).
Als al die rompslomp níet gebeurde waren we veel sneller klaar. Dat speed-prikken in Amersfoort was een mooi voorbeeld. Het hokje gaat leeg, er komt iemand naar binnen, mouwen omhoog, rijbewijs afgeven, verificatie, prik erin, uitleg geven, boekje stempelen, patient vertrekt, next. Dat kan zó veel sneller.
Bedankt voor de uitleg!
Wat zou dat voor gevolg hebben in de komende dagen/weken?t_captain schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:50:
De theorie van kortere generatietijd brengt de R-waarde omlaag naar meer realistische waarden en verklaart desondanks de snelle toename van positieve tests en snelle verdringing van delta door omicron. Ik denk dat het gewoon de sleutel is.
Is dat goed of slecht nieuws...
*knip* zie hierboven, deze discussie is klaar hierFamily Guy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:47:
[...]
Maar die nemen ze niet, anders hadden ze dat al wel gedaan. Dus nu ga jij je qua boosters hetzelfde gedragen als diegenen waarvan je het gedrag zo hekelt: de niet-prikkers.
En ik geloof erin dat Omicron ons best eens wat goeds kan brengen; namelijk het einde van de pandemie als zelfs Van Ranst dat soort dingen roept in de media dan moet het wel waar zijn want dat was ook echt altijd een ras-pessimist.
Iemand die nu nog geen enkele vaccinatie heeft genomen deed dat om andere redenen. (meestal vanwege diverse complottheorieën).
[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 05-01-2022 22:11 ]
Als ik zijn uitleg goed herinner houdt een kortere generatietijd in dat de besmettingen sneller gaan maar dat het niet per se besmettelijker is. Daardoor zou het stijgen wel heel hard gaan, maar de piek niet per se heel veel hoger hoeven uitvallen. Dus dan dooft het ook weer sneller uit. Dat is de theorie althans.hoevenpe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:57:
Wat zou dat voor gevolg hebben in de komende dagen/weken?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ach, weet je, misschien is het met omikron niet eens meer nodig om die prik te nemenRodeStabilo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:00:
[...]
En ik geloof erin dat Omicron ons best eens wat goeds kan brengen; namelijk het einde van de pandemie als zelfs Van Ranst dat soort dingen roept in de media dan moet het wel waar zijn want dat was ook echt altijd een ras-pessimist.
Iemand die nu nog geen enkele vaccinatie heeft genomen deed dat om andere redenen. (meestal vanwege diverse complottheorieën).
Ben benieuwd naar de ziekenhuis stats over een maand, maar eigenlijk weten we het al een beetje, denk ik
Goed nieuws.hoevenpe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:57:
[...]
Wat zou dat voor gevolg hebben in de komende dagen/weken?
Met bijvoorbeeld R=1.2 en een korte generatietijd of R=1.4 en een langere generatietijd is de wekelijkse groei van de infecties even sterk.
Het verschil zit in het effect van saturatie (vaccinaties en infecties). Als je bijvoorbeeld het aantal nog niet immune inwoners met tien procent reduceert, dan gaat er 10% van de R-waarde af. 1.2 wordt dan 1.08 en 1.4 wordt 1.26.
die saruratie verloopt in beide scenario’s ongeveer even snel. Samengevat: het scenario met de lagere R-waarde en kortere generatietijd bereikt eerder de piek en die ligt dan ook lager.
Ik moet eerlijk bekennen, ik ga denk ik ook geen 15 minuten wachten en de mondkap afzetten. Ik val in meerdere "probleemgroepen" en heb niet veel zin om met honderden mensen op 1.5 meter in een gymzaal te wachten terwijl deze variant zoveel makkelijker verspreid. Dan ga ik liever 15 minuten buiten naast de uitgang staan wachten, daar is tenminste frisse lucht....Nox schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:39:
In het begin hebben we als ehbo'ers iedereen gezegd dat hij af mag. Niets moet. Na een tijdje snappen mensen het niet en ben je alleen maar uitleg aan het geven, daar zijn we mee gestopt. Als je hem niet af doet, prima. Als je onderuit gaat dan zien we je vanzelf liggen is het idee. Idem met de 15 minuten wachttijd... Dat verkondigen we ook niet meer actief en als mensen weglopen, dan lopen ze weg. So be it. Politie-agentje spelen is over. We hebben het nu druk met uitleg geven over hoe de booster in je app komt (maar daar zijn al flyers voor), wat mensen gehad hebben (moderna/pfizer) en boekjes stempelen (al wordt dat ook bij de prikker gedaan).
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Nieuws uit ItaIië. Een interessante variant om de vaccinatieplicht aan de leeftijd te koppelen.
Hopelijk volgt Nederland nu ook snel met een vorm van een vaccinatieplicht door de nieuwe minister.
Het roer moet om, zo door blijven gaan als nu kan echt niet meer.
https://nos.nl/artikel/24...erplicht-voor-50-plussers
Hopelijk volgt Nederland nu ook snel met een vorm van een vaccinatieplicht door de nieuwe minister.
Italië maakt vaccinatie verplicht voor 50-plussers
De Italiaanse regering heeft unaniem besloten vaccinatie verplicht te stellen voor iedereen vanaf 50 jaar oud. De verplichting geldt per direct en vooralsnog tot 15 juni, melden Italiaanse media.
Er gold al een vaccinatieplicht voor leraren en zorgmedewerkers.
[ Voor 5% gewijzigd door CR2032 op 05-01-2022 23:32 ]
Je bedoelt dat ze daar ook helemaal van het padje af zijn, en dat we hier niet dezelfde richting op moeten als het gaat om lichamelijke integriteit.CR2032 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:31:
Nieuws uit ItaIië. Een interessante variant om de vaccinatieplicht aan de leeftijd te koppelen.
[...]
Ik ben wel benieuwd met welke smoes die landen gaan komen als ze ondanks hun plichten en andere dwang nog steeds met torenhoge besmettingen kampen. Nu kunnen ze nog telkens naar een vage tegenstander wijzen waarom het niet zo goed gaat, maar straks zijn de smoesjes op.Mfpower schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:36:
Je bedoelt dat ze daar ook helemaal van het padje af zijn, en dat we hier niet dezelfde richting op moeten als het gaat om lichamelijke integriteit.
De vraag is wat er gedaan wordt als iemand weigert. Worden ze uit hun huis getrokken en ter plekke gevaccineerd? Gaan er volautomatisch bekeuringen verstuurd worden? Wat als duizenden die niet gaan betalen, gaan ze dan beslag leggen op inkomen of over tot arrestaties? In Oostenrijk kiezen ze voor een boete van een paar duizend euro elke drie maanden, dat gaan de meeste mensen niet kunnen betalen. Een paar keer weigeren en ze mogen hun huis gaan verkopen, gaat de overheid dat werkelijk doorzetten?CR2032 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:31:
[...]
Ik ben niet tegen verplichte vaccinaties maar tenzij je mensen letterlijk uit hun huis trekt en vaccineert zie ik het niet helemaal gebeuren.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Geen werk, geen zorg, geen uitkering.Tsurany schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:42:
De vraag is wat er gedaan wordt als iemand weigert.
Moet je opletten hoe snel ze in de rij staan...
Nee, dat bedoelt hij niet. Lijkt me ook een rare stelling als je je voorstelt dat behandelbare medische complicaties vandaag de dag weer dodelijk zijn wegens een eenvoudig voorkombare ziekte.Mfpower schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:36:
[...]
Je bedoelt dat ze daar ook helemaal van het padje af zijn, en dat we hier niet dezelfde richting op moeten als het gaat om lichamelijke integriteit.
Beter alternatief zou natuurlijk opnamestop zijn voor mensen zonder CTB, dan respecteer je het lichamelijk integriteit en zelfbeschikking helemaal.
Nog langer aanmodderen gaat gevolgen hebben voor nog veel meer grondrechten, en dan worden we er weer hard aan herinnerd dan grondrechten geen natuurwetten zijn. Het bestaan daarvan heeft de samenleving zelf in de hand, daarom komen er plichten bij rechten kijken.
Als er meer mensen bereid zijn om de boete te pakken en die eventueel te betalen ben je als regering je doel voorbij geschoten.Tsurany schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:42:
De vraag is wat er gedaan wordt als iemand weigert. Worden ze uit hun huis getrokken en ter plekke gevaccineerd? Gaan er volautomatisch bekeuringen verstuurd worden? Wat als duizenden die niet gaan betalen, gaan ze dan beslag leggen op inkomen of over tot arrestaties? In Oostenrijk kiezen ze voor een boete van een paar duizend euro elke drie maanden, dat gaan de meeste mensen niet kunnen betalen. Een paar keer weigeren en ze mogen hun huis gaan verkopen, gaat de overheid dat werkelijk doorzetten?
In Oostenrijk ga je de gevangenis in als je boetes niet betaald. Is Nehammer bereid om mensen hiervoor op te gaan sluiten? Dat is de nucleaire optie, hoe je het ook bekijkt gaan er dan schokgolven door het land. Of zal uiteindelijk de soep niet zo heet gegeten worden? Dan staan ze in hun hemd met die plicht.
Vervelende is wel dat het potentieel gedoe op gaat leveren aan een poort waar je het liever niet wil.nst6ldr schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:44:
[...]
Nee, dat bedoelt hij niet. Lijkt me ook een rare stelling als je je voorstelt dat behandelbare medische complicaties vandaag de dag weer dodelijk zijn wegens een eenvoudig voorkombare ziekte.
Beter alternatief zou natuurlijk opnamestop zijn voor mensen zonder CTB, dan respecteer je het lichamelijk integriteit en zelfbeschikking helemaal.
Nog langer aanmodderen gaat gevolgen hebben voor nog veel meer grondrechten, en dan worden we er weer hard aan herinnerd dan grondrechten geen natuurwetten zijn. Het bestaan daarvan heeft de samenleving zelf in de hand, daarom komen er plichten bij rechten kijken.
Wat dat betreft hebben alle benaderingswijzen van deze groep wel een of meer vervelende kanten en dat lijkt die groep dan ook weer maximaal uit te buiten met hun gezuig.
Inderdaad. Deze stijgen enorm in de UK. Dat staat ons ook te wachten. Het lijkt nu wel meer op normale ziekenhuisbedden en minder IC, maar het effect is net zo erg. Overspoelde zorg.Dennahz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:56:
[...]
Ach, weet je, misschien is het met omikron niet eens meer nodig om die prik te nemenWie weet!
Ben benieuwd naar de ziekenhuis stats over een maand, maar eigenlijk weten we het al een beetje, denk ik
Na alle discussies hier in het topic over de effectiviteit van de vaccinaties, blijft het me verbazen dat er nog steeds het idee van vaccinatie plicht aangekaart word als optie. Het is een belangrijk onderdeel van de aanpak van het probleem, maar het lukt tot nu toe nog niet om ons er uit te vaccineren. De effectiviteit word ook niet betwist meer dacht ik, dat maakt nog steeds wel een krachtig middel. Maar als je het een plicht zou maken, mag je toch hopen dat dan de effectiviteit een stuk hoger ligt. Plus als de verplichting niet mocht helpen er uiteindelijk wel aan vast zit. De vraag is dan of die extreme aanpak de doelen heiligt. Of het nou wettelijk bepaald word, wat vervolgens mensenrechten beschadigd. Of je zou behandeling weigeren, wat vervolgens dokteren in de positie zet om hun artseneed te breken. Kun je dan niet strenger handhaven/controleren bijvoorbeeld in de maatregelen, daar lijkt de meeste winst in te zitten met het bedwingen van het virus.
nee, ik denk dat ie bedoelt dat ie hoopt dat we hier ook een plicht krijgen. Dat zegt ie namelijkMfpower schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:36:
[...]
Dat we ophouden met de gevolgen van anti-vaxxers, die met 12% 50% van de IC vol leggen, te accepteren.
Dat we zeggen tegen hun, "leuk die lichamelijke integriteit van je, maar die stopt waar je aan de gezondheid van anderen komt. Dus we stoppen met dat gedrag van je waardoor andere mensen letterlijk doodgaan door uitgestelde zorg en met de geestelijke gezondheid van enorme hoeveelheden van de bevolking te belasten".
En dan vind ik een koppeling aan een leeftijd van 50, of de griekse 60, een mooie om de jongeren (<50) die zelf zeer beperkt last hebben te ontzien.
Dit hadden we alleen al een jaar geleden moeten doen... hoeveel noodzaak er nu nog is, is een vraag. En die moet wel even goed bekeken worden ja.
effectiviteit hoger? Bij delta was die 95% op ziekenhuis en 97% zelfs op IC. Ik heb nog geen signaal gezien dat die % bij omicron lager zijn. Dat is bizar hoog, alleen werkt het alleen als je hem neemtwimpo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 00:13:
Na alle discussies hier in het topic over de effectiviteit van de vaccinaties, blijft het me verbazen dat er nog steeds het idee van vaccinatie plicht aangekaart word als optie. Het is een belangrijk onderdeel van de aanpak van het probleem, maar het lukt tot nu toe nog niet om ons er uit te vaccineren. De effectiviteit word ook niet betwist meer dacht ik, dat maakt nog steeds wel een krachtig middel. Maar als je het een plicht zou maken, mag je toch hopen dat dan de effectiviteit een stuk hoger ligt. Plus als de verplichting niet mocht helpen er uiteindelijk wel aan vast zit. De vraag is dan of die extreme aanpak de doelen heiligt. Of het nou wettelijk bepaald word, wat vervolgens mensenrechten beschadigd. Of je zou behandeling weigeren, wat vervolgens dokteren in de positie zet om hun artseneed te breken. Kun je dan niet strenger handhaven/controleren bijvoorbeeld in de maatregelen, daar lijkt de meeste winst in te zitten met het bedwingen van het virus.
De hoge druk op de ic's zou het enigste argument kunnen zijn die in deze coronatijd wat dan telt. Maar er liggen echt niet alleen corona patiënten op de ic's, er liggen ook andere patiënten die keuzes hebben gemaakt in hun leven die er voor hebben gezorgd dat ze daar terecht kwamen. Misschien zelfs bewust. We gaan daar ook niet naar kijken mag ik hopen. Het enigste wat een gevaccineerde kan zeggen in dat geval, is dat die zich heeft laten vaccineren. Je bent niet bereid om hem verantwoordelijk te houden voor de besmetting zelf, en de misschien daarop veroorzaakte verspreiding. Omdat je in dat geval kunt bedenken dat diegene daar misschien geen verantwoordelijkheid in draagt. Althans niet volledig. De ongevaccineerde daar in tegen houd je volledig verantwoordelijk voor een besmetting en vermoedelijk de verspreiding waar die uiteindelijk mischien zo min verantwoordelijk voor is. Bijvoorbeeld als die ongevaccineerde zich netjes aan de maatregelen hield, en de gevaccineerde niet. Is de gevaccineerde dan niet verantwoordelijk te houden? De effectiviteit van het vaccineren ligt niet hoog genoeg om dat soort extremen goed te praten. Ondanks vaccinatie weet je dat je nog steeds risico loopt, en een risico bent voor anderen.42erik schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 00:21:
[...]
nee, ik denk dat ie bedoelt dat ie hoopt dat we hier ook een plicht krijgen. Dat zegt ie namelijk
Dat we ophouden met de gevolgen van anti-vaxxers, die met 12% 50% van de IC vol leggen, te accepteren.
Dat we zeggen tegen hun, "leuk die lichamelijke integriteit van je, maar die stopt waar je aan de gezondheid van anderen komt. Dus we stoppen met dat gedrag van je waardoor andere mensen letterlijk doodgaan door uitgestelde zorg en met de geestelijke gezondheid van enorme hoeveelheden van de bevolking te belasten".
En dan vind ik een koppeling aan een leeftijd van 50, of de griekse 60, een mooie om de jongeren (<50) die zelf zeer beperkt last hebben te ontzien.
Dit hadden we alleen al een jaar geleden moeten doen... hoeveel noodzaak er nu nog is, is een vraag. En die moet wel even goed bekeken worden ja.
*knip* lees de topicstart nou eens goed door. Stel oprechte vragen als je dat niet begrijpt, maar ga alsjeblieft niet doen alsof iedereen die cijfers wel goed interpreteert het niet snapt en laat bij je onderbouwing anekdotisch bewijs maar gewoon achterwege.RoD schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:06:
[...]
Dit is dus simpelweg feitelijk onjuist. Dus graag stoppen met desinformatie verspreiden en claims beter onderbouwen. Dit is niet de bedoeling.
[ Voor 85% gewijzigd door ZieMaar! op 06-01-2022 08:05 ]
Als de druk hoog is in de zorg, en de modellen voorspellen dat er een piek aan zit te komen gaan we in een lockdown. Dit is omdat natuurlijk de versnelde toestroom van patiënten op de ic's de zorg overrompeld gevaccineerd of ongevaccineerd. In die lockdown blijft er een toestroom van ic patienten. Maar wel in aantallen sterk verminderd. Verwachting is dan ook dan als 100% gevaccineerd is dat de toestroom van patiënten ook op zal lopen. Dus de intervallen van de lockdowns zal langer duren, maar de lockdown zelf dan nog niet te vermijden. 5% of 3% van 17.000.000 zal nog teveel zijn. Ik ben bang dat de ic opnames vervolgens nog te hoog zullen worden gehouden om lockdowns maar zo lang mogelijk uit te stellen. Weet dus niet of de zorg daar mee is gered.42erik schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 00:29:
[...]
effectiviteit hoger? Bij delta was die 95% op ziekenhuis en 97% zelfs op IC. Ik heb nog geen signaal gezien dat die % bij omicron lager zijn. Dat is bizar hoog, alleen werkt het alleen als je hem neemt
En ik doelde meer op de effectiviteit ivm met verspreiding en besmetting. Buiten de risicogroep voor ic opnames geld het voor ongevaccineerden natuurlijk ook dat de kans voor die opname heel laag ligt. Wat het statistische verschil zal zijn met die variabelen zal genuanceerder zijn dan de gebruikelijke 97% zoals evident in de grafieken van het rivm zelf. De hoge druk op de zorg lijkt voornamelijk over de risicogroep te gaan. Maar de verspreiding/besmetting voornamelijk over maatregelen.
[ Voor 18% gewijzigd door wimpo op 06-01-2022 01:20 ]
Heb je het nu over IC druk of over verspreiding? Ik snap niet wat je nu zegt zowimpo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 00:55:
[...]
De hoge druk op de ic's zou het enigste argument kunnen zijn die in deze coronatijd wat dan telt. Maar er liggen echt niet alleen corona patiënten op de ic's, er liggen ook andere patiënten die keuzes hebben gemaakt in hun leven die er voor hebben gezorgd dat ze daar terecht kwamen. Misschien zelfs bewust. We gaan daar ook niet naar kijken mag ik hopen. Het enigste wat een gevaccineerde kan zeggen in dat geval, is dat die zich heeft laten vaccineren. Je bent niet bereid om hem verantwoordelijk te houden voor de besmetting zelf, en de misschien daarop veroorzaakte verspreiding. Omdat je in dat geval kunt bedenken dat diegene daar misschien geen verantwoordelijkheid in draagt. Althans niet volledig. De ongevaccineerde daar in tegen houd je volledig verantwoordelijk voor een besmetting en vermoedelijk de verspreiding waar die uiteindelijk mischien zo min verantwoordelijk voor is. Bijvoorbeeld als die ongevaccineerde zich netjes aan de maatregelen hield, en de gevaccineerde niet. Is de gevaccineerde dan niet verantwoordelijk te houden? De effectiviteit van het vaccineren ligt niet hoog genoeg om dat soort extremen goed te praten. Ondanks vaccinatie weet je dat je nog steeds risico loopt, en een risico bent voor anderen.
Waar vind jij recente cijfers over de ziekenhuizen in Portugal?Johan Bogle schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:12:
[...]
Plus, als iedereen gevaccineerd was maakten besmettingen niets uit. Dat zien we in Portugal. Sky high besmettingen, maar vrijwel niks aan de hand in de ziekenhuizen, omdat mensen daar wel meewerken.
Ja zag dat ik dat onderscheidt niet maakte, ik heb dat toegevoegd in mijn verhaal hier boven. Excuses42erik schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 01:17:
[...]
Heb je het nu over IC druk of over verspreiding? Ik snap niet wat je nu zegt zo
Ik ben het niet geheel met je eens want in mijn optiek is het prikken de uitweg die nu geboden wordt waaraan we makkelijk met zijn alle mee kunnen en zouden moeten doen. Maar met je laatste punt ben ik het zeker wel eens.Tweak_ers schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 01:01:
[...]
Ik vind sowieso wel iets van rokers, maar de discussie mag langzaam ook best gaan over het (her)verdelen van bestaande geldstromen die naar de zorg gaan.
Ik herinner me aan het begin van de pandemie dat er in de media niet meer gehamerd mocht worden op dat een hoog bmi (obesitas, dus 30+) een risicofactor was, want dat was “fat-shaming”. En nu mogen we wel vanalles zeggen over mensen die om welke reden dan ook twijfelen over een booster…
Waarom blijven we met zijn allen mensen met een bepaalde bewuste leefstijl (rokers, ongezond voedingspatroon en/of onvoldoende bewegen) de hand boven het hoofd houden als ze zich daarmee, naast de druk die ze altijd al op de zorg leggen, in een bepaalde risicogroep zetten? Er zou naast het vaccineren veel meer focus moeten liggen op preventieve aanpassingen in de leefstijl, mensen hebben inmiddels 2 jaar de tijd gehad om af te vallen. In plaats daarvan wordt nog altijd het sporten lastig gemaakt en wordt er bezuinigd op uren voor de preventieve zorg zoals diethetiek.
Er zullen vast gevallen zijn waarvoor het geen mogelijkheid is door andere aandoeningen, maar ik kan er zo al meer bedenken uit mijn directe omgeving die gewoon echt de hele dag geen flikker doen en wel van “lekker” eten houden.
En ik ken ook mensen die super sportief zijn en zware blessures hebben opgelopen bij die activiteiten waar vele uren dokter, ziekenhuis en fysio nodig waren, allemaal zorgdruk die vermeden had kunnen worden door op de bank te hangen. Want ze moeten en zullen weer net zo actief zijn als voorheen, ook al is dat helemaal geen goed idee omdat er permanente schade is opgelopen ergens in het lichaam.Kluus schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 06:54:
[...]
Er zullen vast gevallen zijn waarvoor het geen mogelijkheid is door andere aandoeningen, maar ik kan er zo al meer bedenken uit mijn directe omgeving die gewoon echt de hele dag geen flikker doen en wel van “lekker” eten houden.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Kijk daar gaan we al. Die voorbeelden ken ik ook wel maar om dan maar in de stijl van dit topic te reageren: heb je ergens bronnen waaruit blijkt dat de problematiek die jij benoemd gelijkwaardige of hogere algemene- en covid gerelateerde zorgdruk oplevert als het probleem van overgewicht en longklachten als gevolg van roken in westerse landen?IJzerlijm schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 07:27:
[...]
En ik ken ook mensen die super sportief zijn en zware blessures hebben opgelopen bij die activiteiten waar vele uren dokter, ziekenhuis en fysio nodig waren, allemaal zorgdruk die vermeden had kunnen worden door op de bank te hangen. Want ze moeten en zullen weer net zo actief zijn als voorheen, ook al is dat helemaal geen goed idee omdat er permanente schade is opgelopen ergens in het lichaam.
[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 06-01-2022 07:55 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.