Dat idee sta ik niet negatief tegenover, maar dat betekent dat we gaan experimenten of dat werkt. We weten namelijk niet of dat inderdaad de zorg minder zal belasten. De facto hebben we al enige ervaring hiermee, want degenen die de grootste kans hebben om als gevolg van Covid in het ziekenhuis te komen, hebben de afgelopen jaren ook zoveel mogelijk risico's gemeden. Die zijn niet naar festivals, drukke plekken, de kroeg etc. gegaan.HollovVpo1nt schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:32:
[...]
We disagreeën in dat opzicht helemaal niet. Ik zeg niet dat we alle maatregelen op moeten heffen, in tegendeel. Ik zeg dat de maatregelen gericht moeten zijn op diegenen die de grootste kans hebben om als gevolg van covid in het ziekenhuis terecht te komen. Dus wel de zorg ontlasten, maar op een andere manier dan nu, vanwege het neveneffect van de maatregelen van nu.
Ik weet natuurlijk niet in welke branche je werkt en dat gaat me ook niets aan, maar in veel branches is het al 2 jaar ontiegelijk druk waarbij er vaak genoeg op de tenen gelopen moet worden, dat is niet enkel in de zorg het geval.bazzemans schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:32:
[...]
In de afgelopen 2 jaar heeft de zorg nog geen moment gehad dat ze écht op adem konden komen. Een half jaar of 2 jaar op je tenen lopen, maakt wel degelijk verschil. Op een zeker moment is de koek op.
En nee, daar wil ik absoluut niet aan afdoen dat de zorg geen reet uitvoert, dat is zeker niet het geval op wat zakkenvullende directeuren na.
Net als de zorgmedewerkers verlangen die mensen na een lekkere vakantie om eens op adem te komen, oh nee, we gaan weer in lockdown.
Ik geloof niet dat ik je snap, ik weet het wel zeker eigenlijk... Ik weet niet waar je op doelt
Edit: never mind, zie het al
[ Voor 6% gewijzigd door 42erik op 05-01-2022 15:40 ]
Met als verschil dat die mensen wél vrij kunnen nemen in deze maanden, terwijl mijn vriendin dat de komende maanden niet magFabianGTI schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:36:
[...]
Ik weet natuurlijk niet in welke branche je werkt en dat gaat me ook niets aan, maar in veel branches is het al 2 jaar ontiegelijk druk waarbij er vaak genoeg op de tenen gelopen moet worden, dat is niet enkel in de zorg het geval.
En nee, daar wil ik absoluut niet aan afdoen dat de zorg geen reet uitvoert, dat is zeker niet het geval op wat zakkenvullende directeuren na.
Net als de zorgmedewerkers verlangen die mensen na een lekkere vakantie om eens op adem te komen, oh nee, we gaan weer in lockdown.
Ik herken die drukte wel en ben blij als ik een weekje vrij ben, zoals vorige week. Natuurlijk had ik het ook fijn gevonden om dan naar een restaurant te kunnen of naar de bios. Dat betekent niet dat er geen alternatieven zijn, die (tijdelijk) acceptabel zijn. We spreken met vrienden af en koken uitgebreid voor elkaar. De ene keer zijn wij "uit eten" de andere keer zij. Of we halen iets op/laten iets bezorgen en maken het thuis gezellig Dat is niet hetzelfde als naar een restaurant gaan, maar het is wel degelijk quality time.
[ Voor 25% gewijzigd door bazzemans op 05-01-2022 15:41 ]
Maar het grote verschil is dat onze samenleving, met wat aanpassingen, zeker zonder partijen als de Horeca kunnen (tot op zekere hoogte) en veel andere beroepsgroepen kunnen.FabianGTI schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:36:
[...]
Ik weet natuurlijk niet in welke branche je werkt en dat gaat me ook niets aan, maar in veel branches is het al 2 jaar ontiegelijk druk waarbij er vaak genoeg op de tenen gelopen moet worden, dat is niet enkel in de zorg het geval.
Dat de horeca open is, is voor de meeste mensen niet van levensbelang.
Dat ons zorgsysteem draait en blijft draaien, is van direct levensbelang. Daarom staat die zorgsector flink wat plekken hoger op de prio-lijst dan veel andere industriën.
PS4 PSN: Dazzler2120
Ook dat verschilt nogal, hier bijvoorbeeld hoeven we de komende maanden wederom niet op vrije dagen te rekenen.bazzemans schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:37:
[...]
Met als verschil dat die mensen wél vrij kunnen nemen in deze maanden, terwijl mijn vriendin dat de komende maanden niet mag.
En dan heb ik het over voltijd banen, want dat maakt ook een wezenlijk verschil.
Als dat zo is dan was je eerdere reactie zo gek nog niet.Drardollan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:52:
[...]
Denk je dat er na een persco ook maar 1 vraag wordt gesteld die niet vooraf beoordeeld en goedgekeurd is?
Drardollan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:54:
[...]
Volgens sommige users hier en mensen buiten op straat wonen we hier in Noord-Korea+.
En dat vinden velen anderen ook. Bij heel Nederland is de koek op, maar jij stelt voor de lockdown nog even lekker een paar weken te rekken...bazzemans schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:32:
[...]
Het verschil van mening/inzicht zit hem bij "strikt noodzakelijk". Ik vind meer adem en lucht creëren voor de zorg dusdanig belangrijk dat ik dat wel als strikt noodzakelijk acht.
[...]
In de afgelopen 2 jaar heeft de zorg nog geen moment gehad dat ze écht op adem konden komen. Een half jaar of 2 jaar op je tenen lopen, maakt wel degelijk verschil. Op een zeker moment is de koek op.
Wacht even. Het ging er toch om dat mensen die een druk werkend leven hebben, als ze vrij zijn dan in een lockdownsituatie terecht komen en dat dit uiterst vervelend is? Daar kwam in ieder geval mijn reactie vandaan dat zij helemaal geen vrij kan nemen nuFabianGTI schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:41:
[...]
Ook dat verschilt nogal, hier bijvoorbeeld hoeven we de komende maanden wederom niet op vrije dagen te rekenen.
En dan heb ik het over voltijd banen, want dat maakt ook een wezenlijk verschil.
Die lockdown is voor iedereen vervelend, ook voor de zorgmedewerker die graag in het weekend een hapje gaat eten. Voor de een zorgt de lockdown er echter voor dat ze hun werk kunnen blijven doen/volhouden en voor de ander is het vooral vervelend in de vrije tijd (sectoren die gesloten zijn wederom daargelaten).
Jemig schrik van deze aantallen, 40% meer ik vraag me af wat die lockdown dan wel betekent. Ons eigen gedrag maakt dat we langer in deze lockdown blijven.
Tis maar goed dat omicron milder is want anders weet ik niet wat er zal gebeuren.
Tis maar goed dat omicron milder is want anders weet ik niet wat er zal gebeuren.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
True, SBS6 overtreft de 'kwaliteitsmedia' qua vragen op de persconferentiesStimulate14 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:05:
[...]
Eens. Dan is er echt geen énkele journalist die dan ook maar 1 kritische vraag stelt. De enige die een beetje tegengas geeft is Sam Hagens.
Ik lees net wat dingetjes over Kazachstan en vooral Afghanistan. Wij zitten hier goed kan ik je vertellen, ondanks ons geklaag.Wolly schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:42:
[...]
Als dat zo is dan was je eerdere reactie zo gek nog niet.
[...]
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Nou, het niet weten of het werk is anders niet een belemmering geweest van het doorvoeren van een bepaalde maatregel tot op heden. Maar ik snap je, we kunnen niet experimenteren met de risico op grotere zorg belasting. Mijn ideeën, om maar even een paar voorbeelden te geven:bazzemans schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:35:
[...]
Dat idee sta ik niet negatief tegenover, maar dat betekent dat we gaan experimenten of dat werkt. We weten namelijk niet of dat inderdaad de zorg minder zal belasten. De facto hebben we al enige ervaring hiermee, want degenen die de grootste kans hebben om als gevolg van Covid in het ziekenhuis te komen, hebben de afgelopen jaren ook zoveel mogelijk risico's gemeden. Die zijn niet naar festivals, drukke plekken, de kroeg etc. gegaan.
1. Als risicogroepen of alleen maar online je boodschappen doen, of alleen in openingstijden voor risicogroepen waar je alleen met een coronapas binnen mag komen
2. Horeca openstellenstellen voor iedereen, waarbij je bijvoorbeeld op een aantal vaste dagen 2G+ doet, dat wil zeggen: gevaccineerd én getest.
3. Punt 2 voor meerdere gelegenheden doen dan horeca
Ik denk dat als je dit op deze manier aanvliegt, je de balans zoekt tussen gerichte bescherming van risicogroepen, toegang tot de maatschappij voor iedereen en effectiever gebruik van de coronapas.
We hebben het steeds over het leren leven met corona. Maar wat we doen is niet leren leven met, maar leven onder. En daar kan ik niet zo goed tegen.
[ Voor 3% gewijzigd door HollovVpo1nt op 05-01-2022 15:49 ]
Ja, waarmee we misschien wel voorkomen dat we op niet al te lange tijd wéér in lockdown gaan óf in ieder geval een goede basis leggen om de zorg echt weer op peil te brengen. Either way.42erik schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:43:
[...]
En dat vinden velen anderen ook. Bij heel Nederland is de koek op, maar jij stelt voor de lockdown nog even lekker een paar weken te rekken...
Bij mij is de koek ook op dus zoek ik naar alternatieven die binnen de lockdown wél mogelijk zijn.
Ah we zitten nu al op 25k.
*LuckyLuke koopt alle Assassin's creed games voor de ps4 voor deze lockdown.
*LuckyLuke koopt alle Assassin's creed games voor de ps4 voor deze lockdown.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Omwille van mijn eigen tijd (ik verlies mezelf vandaag op dit forumHollovVpo1nt schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:46:
[...]
Nou, het niet weten of het werk is anders niet een belemmering geweest van het doorvoeren van een bepaalde maatregel tot op heden. Mijn ideeën, om maar even een paar voorbeelden te geven:
1. Als risicogroepen of alleen maar online je boodschappen doen, of alleen in openingstijden voor risicogroepen waar je alleen met een coronapas binnen mag komen
2. Horeca openstellenstellen voor iedereen, waarbij je bijvoorbeeld op een aantal vaste dagen 2G+ doet, dat wil zeggen: gevaccineerd én getest.
3. Punt 2 voor meerdere gelegenheden doen dan horeca
Ik denk dat als je dit op deze manier aanvliegt, je de balans zoekt tussen gerichte bescherming van risicogroepen en toegang tot de maatschappij voor iedereen.
We hebben het steeds over het leren leven met corona. Maar wat we doen is niet leren leven met, maar leren leven onder. En daar kan ik niet zo goed tegen.
Ah, vandaar ze zeggen ook dat ik jong van geest ben. Goed voor voor de rekenaars onder ons in ieder geval.. ben benieuwd naar @t_captain zijn dagelijkse post.zacht schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:33:
[...]
Als je ouder wordt gaat de tijd gevoelsmatig sneller, al heb ik dat gevoel helaas in de zomer eerder dan in de periode november t/m maart.
Maar Omi gaat los, over een dag of 7 a 10 gaan we merken in welke mate het echt los gaat.
Je weet ongetwijfeld ook de reden waarom we hier goed zitten? Onder meer omdat we voldoende kritisch (kunnen) zijn en niet klakkeloos alles aannemen.Drardollan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:45:
[...]
Ik lees net wat dingetjes over Kazachstan en vooral Afghanistan. Wij zitten hier goed kan ik je vertellen, ondanks ons geklaag.
Als je aan die kritische houding gaat knabbelen groei je vanzelf naar een mindere situatie (voor iedereen) toe.
Getal van gisteren kon ik nog wel plaatsen i.v.m. de storing van vorige week dinsdag. Deze van vandaag is echt een outlier aan de bovenkant.
Zuiver week op week valt de groeisnelheid nog wel te overzien (+56%) maar dan ga ik voorbij aan het feit dat 7 dagen geleden een overrapportage bevatte vanwege een storing 8 dagen geleden.
Omdat nooit helemaal duidelijk is hoeveel tests bij zo'n storing op de volgende dag worden gerapporteerd, pak ik di+wo samen. Vorige week 24868, deze week 43183. Groeisnelheid 74%.
Bijpassende R-waarde als we uitgaan van dezelfde generatietijd als vroeger: 1.43.
Bijpassende R-waarde als we uitgaan van de veel kortere generatietijd uit het Koreaanse onderzoek: 1.19
Ik kijk nadrukkelijk naar de bovenkant van mijn prognose van vanmorgen: 35,000 positieve tests per dag. Maar als er nog meer van dit soort stijgingen komen, gaan we daar ook overheen. Want dat model gaat wel uit van een R-waarde die omstreeks nu een daling gaat inzetten (verdringing delta-omicron is voor een groot deel geweest; saturatie en boosters drukken R omlaag). Als die groeifactoren pas over een week gaan dalen, dan ben ik terug bij mijn eerdere prognose van 50.000 positieve tests per dag.
Ik zoek houvast in de Zuid-Afrikaanse curve. Daar zat 4 weken tussen begin van de stijging in het 7-daags gemiddelde positieve tests en de piek in dezelfde curve. Bij ons zette de stijging vanaf 28-12 in, dat zou 25-1 als piek opleveren. Nog drie weken. Dat komt op 45.000 tot 50.000 positieve tests per dag.
Het goede nieuws komt uit de leeftijdsverdeling. De groei begin bij twintigers (17-12 geschatte 1e ziektedag). Deze groep blijft nog steeds de motor. We zien wel dat met 5 dagen vertraging de vijftijers het overnamen en nog 4 dagen later de oudere generatie. Maar die transmissie naar de oudere generatie lijkt gelukkig zeer beperkt te blijven.
Sterker nog, ook de vijftijgers buigen aan het eind van de grafiek neerwaarts af van de trend die bij de twintigers doorloopt, terwijl je normaal gesproken ziet de trendvolgende groepen dichter naar de curve van de trendsetter toebewegen naarmate de tijd vordert. Ik denk dat de boosters de redding zijn want qua tijdlijn past het plaatje daarbij. De boosters die tot 15 dagen geleden werden gezet, zie je vandaag terug in de positieve tests. Omstreeks 21-12 was het boosteren goed op snelheid (>1M per week) en kwam een groot deel van die prikken terecht bij 60+.
Voor de ziekenhuizen denk ik dus dat het goed te doen zal zijn. 50k positieve tests zou 1800 + 300 IC betekenen, maar de goede voortgang bij de boosters kan dat nog wat omlaag drukken.
[ Voor 16% gewijzigd door t_captain op 05-01-2022 16:04 ]
Het probleem daarmee naar mijn inziens is dat als men zegt 'we moeten er mee leven' te vaak bedoelt wordt 'alles loslaten en maar kijken wat er gebeurd' (hallo Florida).HollovVpo1nt schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:46:
[...]
We hebben het steeds over het leren leven met corona. Maar wat we doen is niet leren leven met, maar leven onder. En daar kan ik niet zo goed tegen.
Als je het mij vraagt is 'leren leven met Corona' dus ook in het bijzonder het beter leren naleven van de basismaatregelen. Daar zijn wij Nederlanders nu eenmaal heel slecht in. Uit onderzoek blijkt immers dat veel mensen helemaal niet thuisblijven bij klachten, zich niet laten testen en vaak onvoldoende ventileren. Als we daar eens mee beginnen is er al een enorme stap gezet in het 'leren leven met corona'.
Overigens: op gebied van testen kan er naar mijn mening nog veel verbeterd worden, zeker in de provincies. Waar in Duitsland in bijna elk gehucht getest kan worden (al dan niet overal de gehele dag maar bijv. in kleinere testlocaties op bepaalde tijdstippen) moet men in Nederland verplicht naar een stad rijden. Dat kan véél beter. Naar mijn mening zou er op zijn minst één testlocatie per gemeente moeten zijn. Waarom worden er bijv. geen mobiele teststraten ingezet? Zo simpel en blijkbaar toch zo moeilijk.
De drempel om te gaan testen is nu eenmaal een stuk hoger als je 30 min heen en 30 min terug moet rijden.
Grappige is dat de focus - zoals wel vaker deze crisis - gewijzigd moet worden.
Sturen op het aantal besmettingen wordt met omicron vrij zinloos. Lockdown of geen lockdown, het aantal besmettingen is niet meer onder controle. Enkel een volledige lockdown waarbij alles gesloten is (a la Italië bij het begin van de crisis) zou daarvoor nog soelaas bieden.
Maar dat is natuurlijk niet realistisch. De meeste mensen zijn de huidige lockdown al meer dan beu. Een volledige lockdown zou in de huidige situatie (dalende opnamecijfers) enkel het risico op grootschalige maatschappelijke onrust aanwakkeren. Dat gaat dus niet gebeuren.
Volgende week gaan de scholen ook nog open, dus het ziet er naar uit dat het scenario van @t_captain (een explosie van het aantal dagelijkse positieven) bewaarheid zal worden.
We kunnen enkel hopen dat de stroom positieve berichten aangaande omicron aan blijft houden. Je krijgt het deksel nu toch niet meer op de pot.
Het ziet er gelukkig goed uit. De instroom in de ziekenhuizen blijft vrij hoog, maar (waarschijnlijk) door het mindere ziektebeeld van omicron blijven de uitstroomcijfers gelijk op gaan, waardoor er geen problemen ontstaan. De ic blijft zelfs geleidelijk dalen.
Heb het gevoel dat we nu voor de Big Bang staan. Nog 1 of 2 jaar onder de huidige omstandigheden trekken veel mensen en bedrijven simpelweg niet. Er kunnen dus 2 dingen gebeuren; hetzij omicron zorgt ervoor dat het gevaar van Corona een relatieve dood sterft, hetzij we krijgen een explosie die we toch niet aan kunnen.
Vooralsnog lijkt het het eerste te worden.
Sturen op het aantal besmettingen wordt met omicron vrij zinloos. Lockdown of geen lockdown, het aantal besmettingen is niet meer onder controle. Enkel een volledige lockdown waarbij alles gesloten is (a la Italië bij het begin van de crisis) zou daarvoor nog soelaas bieden.
Maar dat is natuurlijk niet realistisch. De meeste mensen zijn de huidige lockdown al meer dan beu. Een volledige lockdown zou in de huidige situatie (dalende opnamecijfers) enkel het risico op grootschalige maatschappelijke onrust aanwakkeren. Dat gaat dus niet gebeuren.
Volgende week gaan de scholen ook nog open, dus het ziet er naar uit dat het scenario van @t_captain (een explosie van het aantal dagelijkse positieven) bewaarheid zal worden.
We kunnen enkel hopen dat de stroom positieve berichten aangaande omicron aan blijft houden. Je krijgt het deksel nu toch niet meer op de pot.
Het ziet er gelukkig goed uit. De instroom in de ziekenhuizen blijft vrij hoog, maar (waarschijnlijk) door het mindere ziektebeeld van omicron blijven de uitstroomcijfers gelijk op gaan, waardoor er geen problemen ontstaan. De ic blijft zelfs geleidelijk dalen.
Heb het gevoel dat we nu voor de Big Bang staan. Nog 1 of 2 jaar onder de huidige omstandigheden trekken veel mensen en bedrijven simpelweg niet. Er kunnen dus 2 dingen gebeuren; hetzij omicron zorgt ervoor dat het gevaar van Corona een relatieve dood sterft, hetzij we krijgen een explosie die we toch niet aan kunnen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Toch maar terug naar die prognose met 200k/dagt_captain schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:57:
[...]
Ik kijk nadrukkelijk naar de bovenkant van mijn prognose, 35,000 positieve tests per dag. Maar als er nog meer van dit soort stijgingen komen, gaan we daar ook overheen. Want dat model gaat wel uit van een R-waarde die omstreeks nu een daling gaat inzetten (verdringing delta-omicron is voor een groot deel geweest; saturatie en boosters drukken R omlaag). Als die groeifactoren pas over een week gaan dalen, dan ben ik terug bij mijn eerdere prognose van 50.000 positieve tests per dag.
Er zal idd gestuurd moeten worden op zowel besmettingen als ziekenhuis.alexbl69 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:00:
Alleen de verhouding is nu met Omicron weer flink geshuffled.
Voorheen werd er voor verzwaring alleen gestuurd op ziekenhuis, maar voor verlichtingen werd vaak naar beiden gekeken.
[ Voor 35% gewijzigd door YakuzA op 05-01-2022 16:03 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Toch nog even alle cijfers samen
Aantal testen lijkt op te lopen. Capaciteit of bereidheid is niet te zeggen natuurlijk, zal wel een combinatie zijn.
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 5 januari 2022
Positief getest: 24.590
Totaal: 3.223.325 (+24.490 ivm -100 corr.)
Perc. positief 28 dec - 03 jan: 32,7%
Opgenomen: 147
Huidig: 1.185 (-44)
Opgenomen op IC: 13
Huidig IC Nederland: 449 (-15)
Huidig IC Duitsland: 10 (-3)
Overleden: 39
Totaal: 21.029 pic.twitter.com/qTultzDx9Z
Aantal testen lijkt op te lopen. Capaciteit of bereidheid is niet te zeggen natuurlijk, zal wel een combinatie zijn.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Maar dit is toch precies zoals je zou verwachten, 4 dagen na Oud & Nieuw? Ik zou juist zeggen dat het textbook is
Denk dat we de 50k binnen 3 dagen gaan zien, maar daarna weer een flinke afname.PWM schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:04:
Maar dit is toch precies zoals je zou verwachten, 4 dagen na Oud & Nieuw? Ik zou juist zeggen dat het textbook is
200k besmettingen zie je op het dashboard als 50k positieve tests. Wachttijden bij GGD lopen op, daardoor worden toenemende aantallen besmettingen gemist. Bovendien heeft omicron relatief veel asymptomatische gevallen. Vandaar verwacht ik die factor 4 tussen positieve tests en echte infecties.YakuzA schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:01:
[...]
Toch maar terug naar die prognose met 200k/dag
[...]
Op de piek van delta was er naar mijn inschatting een factor 3.
Is de verhouding gemeten/daadwerkelijk aantal positieve tests in jouw een factor of is het een exponentieel getal?t_captain schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:07:
[...]
200k besmettingen zie je op het dashboard als 50k positieve tests. Wachttijden bij GGD lopen op, daardoor worden toenemende aantallen besmettingen gemist. Bovendien heeft omicron relatief veel asymptomatische gevallen. Vandaar verwacht ik die factor 4 tussen positieve tests en echte infecties.
Op de piek van delta was er naar mijn inschatting een factor 3.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Lijkt me een realistische verwachting. Ik sluit me erbij aan.alexbl69 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:00:
Instroom in het ziekenhuis lijkt nog geen stijging in te zetten. De positieve tests begonnen op 29-12 toe te nemen, oorspronkelijk met zo'n 20% week-op-week. De positieve tests van 29...31 dec zou je op 1...3 jan in de ziekenhuiscijfers verwachten. Maar in plaats van 20% omhoog zijn die ongeveer 10% omlaag tov dezelfde periode 1 week eerder.
Nu die groeisnelheid van 20% oploopt naar >50% verwacht ik wel dat de instroom in het ziekenhuis wat gaat stijgen. Het zou mij persoonlijk meevallen als de instroom tweede helft van deze week nog steeds lager is dan tweede helft vorige week.
Iets vertraagt verwacht ik dat ook de uitstroom gaat accellereren. Omicron patienten liggen veel korter in het ziekenhuis. Dat wordt in mijn model de redding van de zorg.
Dat is een factor die wat oploopt met de drukte als GGD boven de 90.000 tests per dag moet doen.alexbl69 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:10:
[...]
Is de verhouding gemeten/daadwerkelijk aantal positieve tests in jouw een factor of is het een exponentieel getal?
In het exponentiele deel van het model werkt de factor juist de goede kant op. Als je dagelijks 200.000 infecties hebt ipv 50.000, dan neemt het aantal mensen dat nog te besmetten valt hard af. Dat draagt bij aan een snellere daling van de R-waarde door satguratie.
Even voor de mensen die denken dat we dit niet terug gaan zien in de ziekenhuisopnames. In de UK pushen ze nu regens rond de 300/400 mensen per 1 miljoen in de ziekenhuizen. Toen wij op 150 zaten stond de zorg hier al op instorten. Wij hebben die capaciteit gewoon niet.
Tevens, de gehele publieke sector in de UK piept en kraakt. Schoolsluitingen vanwege dat alle docenten ziek zijn, ambulances die niet meer rijden.
Nee, daar pas ik voor.
Tevens, de gehele publieke sector in de UK piept en kraakt. Schoolsluitingen vanwege dat alle docenten ziek zijn, ambulances die niet meer rijden.
Nee, daar pas ik voor.
Verwijderd
Gelukkig draait de economie daar wel door.Adlermann schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:16:
Even voor de mensen die denken dat we dit niet terug gaan zien in de ziekenhuisopnames. In de UK pushen ze nu regens rond de 300/400 mensen per 1 miljoen in de ziekenhuizen. Toen wij op 150 zaten stond de zorg hier al op instorten. Wij hebben die capaciteit gewoon niet.
Nee, daar pas ik voor.

De UK is een 3e wereld land met een afschuwelijk healthcare systeem.Adlermann schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:16:
Nee, daar pas ik voor.
Mooi dat je daar voor past, mat wat wil je dan daarmee zeggen? Nederland heeft veel meer maatregelen en we zitten in een lockdown....
Wat stel je dan voor, iedereen in huis opsluiten of zo?
Benieuwd wat je nu eigenlijk hiermee bedoelt....
Adlermann schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:16:
Nee, daar pas ik voor.
Ik ben het met je eens dat de NHS verschrikkelijk is. Blij dat wij ons systeem hebben. Echter, ze hebben wel meer capaciteit. Die capaciteit hebben wij niet. Ik snap dat ook wel. Je gaat geen rekening houden met eens per 100 jaar events. Dat kan vanuit risicomanagementperspectief helemaal niet uit.Johan Bogle schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:19:
[...]
De UK is een 3e wereld land met een afschuwelijk healthcare systeem.
Ik blijf erbij, wij hebben een ideale wisselwerking tussen een publiek/privaat zorgsysteem.
Ik wil nog weleens een analyse doen van de architectuur van ons zorgsysteem, met ontwerpdoestellingen en de causale relaties daartussen. (Dat is mijn vakgebied namelijk, niet zo zeer dit onderwerp, maar ontwerpen van een architectuur en dat koppelen aan het probleemdomain).
DAt we vooral NIET moeten versoepelen. Dat kunnen we niet dragen.joppe113 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:22:
Mooi dat je daar voor past, mat wat wil je dan daarmee zeggen? Nederland heeft veel meer maatregelen en we zitten in een lockdown....
[...]
[ Voor 20% gewijzigd door Adlermann op 05-01-2022 16:24 ]
IC ook toch? Het grootste probleem naar mijn idee is specifiek de IC opnames. Dit lijkt bij Omicron flink gereduceerd te zijn, 5 keer minder kans op doorstroom naar IC bij <60 en gehalveerd bij 60 en ouder. Ik zag dit vandaag voorbij komen naar ik mee.t_captain schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:14:
[...]
Lijkt me een realistische verwachting. Ik sluit me erbij aan.
Instroom in het ziekenhuis lijkt nog geen stijging in te zetten. De positieve tests begonnen op 29-12 toe te nemen, oorspronkelijk met zo'n 20% week-op-week. De positieve tests van 29...31 dec zou je op 1...3 jan in de ziekenhuiscijfers verwachten. Maar in plaats van 20% omhoog zijn die ongeveer 10% omlaag tov dezelfde periode 1 week eerder.
Nu die groeisnelheid van 20% oploopt naar >50% verwacht ik wel dat de instroom in het ziekenhuis wat gaat stijgen. Het zou mij persoonlijk meevallen als de instroom tweede helft van deze week nog steeds lager is dan tweede helft vorige week.
Iets vertraagt verwacht ik dat ook de uitstroom gaat accellereren. Omicron patienten liggen veel korter in het ziekenhuis. Dat wordt in mijn model de redding van de zorg.
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8Adlermann schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:16:
Nee, daar pas ik voor.
Ten opzichte van de wuhan en alpha golven valt het nog wel mee. Een jaar geleden hadden ze 60k positieve tests per dag, nu 180k. Toen 38k opnames per week, nu 10k. Vanwege naloop opnames op infecties gaat dat getal nog wat omhoog. De verhouding piek opnames/piek positieve tests lijkt ongeveer een factor 8 lager uit te komen dan in de alpha golf. Samen met een kleiner aantal ligdagen per opname is dat niet slecht.
Grootste zorg is dat bij zeer hoge aantallen infecties het ziekteverzuim onder het zorgpersoneel flink kan toenmemen. De capaciteit is dus beperkter.
De huidige harde lockdown brengt ook niet heel veel meer als de avonlockdown ervoor. Aan de ene kant door sommige maatregelen, in niet essentiele winkels word amper iemand besmet. En aan de andere kant door het vrijwel verdwenen draagvlak getuige de dagelijkse files naar antwerpen....merlin1201 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:45:
Jemig schrik van deze aantallen, 40% meer ik vraag me af wat die lockdown dan wel betekent. Ons eigen gedrag maakt dat we langer in deze lockdown blijven.
Je moet het terugrekenen naar capaciteit per capita. Wij hebben minder capaciteit, dus we kunnen niet eens die hoeveelheden aan. Dat het nu lager is dan toen maakt geen zak uit. We kunnen namelijk ook dat relatieve niveau niet aan.t_captain schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:24:
[...]
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Ten opzichte van de wuhan en alpha golven valt het nog wel mee. Een jaar geleden hadden ze 60k positieve tests per dag, nu 180k. Toen 38k opnames per week, nu 10k. Vanwege naloop opnames op infecties gaat dat getal nog wat omhoog. De verhouding piek opnames/piek positieve tests lijkt ongeveer een factor 8 lager uit te komen dan in de alpha golf. Samen met een kleiner aantal ligdagen per opname is dat niet slecht.
Grootste zorg is dat bij zeer hoge aantallen infecties het ziekteverzuim onder het zorgpersoneel flink kan toenmemen. De capaciteit is dus beperkter.
Met het huidige beleid (sturen op ziekenhuisopnames) is het gewoon een resource-vraagstuk.
In dit topic wordt een aantal keer de uk er bij gehaald als argument om te laten zien dat het wel meevalt met omicron en hopelijk is dat ook zo. Ik wil daar een kanttekening bij plaatsen die voor zover ik weet nog niet naar voren is gebracht en misschien ook een reden is voor het omt etc om erg voorzichtig te zijn met deze signalen.
De cijfers over wat de impact van Omicron is in de UK lijken namelijk vooral gebaseerd op de cijfers van Londen simpelweg omdat het daar als eerste rondging. Echter is Londen qua leeftijdsopbouw toch best anders dan de rest van de uk (misschien meer vergelijkbaar met ZA), veel jongeren:
bron: https://www.trustforlondo...ta/population-age-groups/
Er zijn nu dan ook signalen dat in andere delen van de uk de ziekenhuisbezetting een stuk harder oploopt dan in Londen:
Meer dan een verdubbeling dus in een week tijd en dat kunnen wij, denk ik, op dit moment niet aan en ook met de 46% uit Londen zouden we weer tegen code zwart oplopen. Als ik dit bekijk dan snap ik dat het OMT nog heel erg voorzichtig is met het afschalen van maatregelen en het nog steeds niet duidelijk is dat het allemaal wel mee zal vallen.
Op bovenstaande zal vast van alles aan te merken zijn
maar ik wil hier vooral mee aangeven dat het vergelijken tussen landen en zelfs regio's erg moeilijk is en dat vele factoren meespelen.
edit: en ik zie dat terwijl ik dit typte er toevallig meer posts over de uk zijn gemaakt
De cijfers over wat de impact van Omicron is in de UK lijken namelijk vooral gebaseerd op de cijfers van Londen simpelweg omdat het daar als eerste rondging. Echter is Londen qua leeftijdsopbouw toch best anders dan de rest van de uk (misschien meer vergelijkbaar met ZA), veel jongeren:
/f/image/E9KYqvDVJkBGw3i6UkOAOvOP.png?f=fotoalbum_large)
Er zijn nu dan ook signalen dat in andere delen van de uk de ziekenhuisbezetting een stuk harder oploopt dan in Londen:
There is cautious optimism that cases and hospitalisations in the capital – which was the centre of the Omicron variant outbreak - are beginning to level off. However, hospitals at the other end of the country are experiencing the fastest growth in Covid occupancy, according to an analysis of official NHS data by the Guardian.
The highest rate of growth in England is in the north-east and Yorkshire, where the number of Covid patients in hospitals has more than doubled – up 122% - in one week. There were 1,975 Covid patients in hospitals on Monday, compared with fewer than half that – 889 – the week before.
bron: https://www.theguardian.c...h-more-than-double-londonThe second-fastest growth rate in hospital Covid occupancy is in the north-west, which recorded a rise of 94% in the last seven days. It means all parts of northern England have more than double the growth rate experienced in London, which was 46% between 27 December and 3 January.
Meer dan een verdubbeling dus in een week tijd en dat kunnen wij, denk ik, op dit moment niet aan en ook met de 46% uit Londen zouden we weer tegen code zwart oplopen. Als ik dit bekijk dan snap ik dat het OMT nog heel erg voorzichtig is met het afschalen van maatregelen en het nog steeds niet duidelijk is dat het allemaal wel mee zal vallen.
Op bovenstaande zal vast van alles aan te merken zijn
edit: en ik zie dat terwijl ik dit typte er toevallig meer posts over de uk zijn gemaakt
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Ik vraag me af hoe lang deze golf gaat duren in de VK. In Zuid-Afrika zag je dat er een snelle stijging kwam, gevolgd door een snelle daling. Ik hoop dat we dat in Europa ook gaan zien.t_captain schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:24:
[...]
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Vraag het de gemiddelde engelsman, en die vind het allemaal best. Life goes on.Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:19:
[...]
Gelukkig draait de economie daar wel door./s
Holy shit, er zijn bij mij op de afdeling vandaag 7(!!!) collega's positief getest. Geen verband met elkaar, maar wel met wintersport en partners/kinderen.
Betekent dat wij dik in bedden terugmoeten omdat het niet te bemensen is.
Als die Omikron zo snel gaat is er geen probleem vanwege opnames, maar vanwege onze eigen quarantine. Wtf zeg.
Als die Omikron zo snel gaat is er geen probleem vanwege opnames, maar vanwege onze eigen quarantine. Wtf zeg.
Allebei de bedden hebben personeel nodig, alleen meer of minder. Ik tel 1 IC bed qua personeelsinzet voor 4 gewone bedden. @LZ86 kan dat getal misschien bevestigen of bijstellen.codex schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:23:
[...]
IC ook toch? Het grootste probleem naar mijn idee is specifiek de IC opnames. Dit lijkt bij Omicron flink gereduceerd te zijn, 5 keer minder kans op doorstroom naar IC bij <60 en gehalveerd bij 60 en ouder. Ik zag dit vandaag voorbij komen naar ik mee.
Over de impact van 50k positieve tests en 200k besmettingen per dag: de druk op de verpleegafdeling kan 70% worden van de delta-piek.
Als ik de lagere doorstroom naar de IC meetel, piekt de druk op de ziekenhuizen op 60 a 65% van de delta-piek.
Met een hoog ziekteverzuim is dat overigens op de tenen lopen. Ik hoop dat de boosters aanvullend goed nieuws blijven geven in de vorm van een lager dan verwachte incidentie onder 60+.
Yup - dat is een groot risico, het nadeel van het "voordeel" van de hogere besmetting icm mindere klachten. Het is echt hopen dat de ligduur afneemt, zie je daar iets van?LZ86 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:27:
Holy shit, er zijn bij mij op de afdeling vandaag 7(!!!) collega's positief getest. Geen verband met elkaar, maar wel met wintersport en partners/kinderen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Op hoeveel totaal? Dat is best heftig, feitelijk is daar tot dusver niet echt rekening mee gehouden, voor zover mij bekend.LZ86 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:27:
Die 38k was het (7-daags gemiddelde van) het aantal patienten in het ziekenhuis. Het aantal opnames per week piekte een aantal dagen eerder bij een krappe 30k per weekt_captain schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:24:
Toen 38k opnames per week
Hier zie je die twee grafieken bij elkaar: https://coronavirus.data.gov.uk/details/healthcare
Nee, wij liggen vol voor covid. Met nog deltaslachtoffers, die al lang liggen, dat wel, maar wij plaatsen bijna alle nieuwe covid-ers uit naar andere centra.franssie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:29:
[...]
Yup - dat is een groot risico, het nadeel van het "voordeel" van de hogere besmetting icm mindere klachten. Het is echt hopen dat de ligduur afneemt, zie je daar iets van?
Al is de covidafdeling de afgelopen 2 weken leeggestroomd (van 45 bedden op de top naar nu nog iets van 6 patienten) en maakt dit dat we al een paar dagen geen nieuwe covidpatient meer aangeboden hebben gekregen.
Verwijderd
Als je niet te ziek bent kan er gewoon doorgewerkt worden op de coronaafdeling... is tijdens de 1e golf ook gebeurd. Noodplannen zijn bij ons ook uit de kast getrokken.. gaat nu extreem hard. Volgende week zullenw e wel de fase ingaan dat mensen die in quartine zitten verzocht worden gewoon te komen werken. De toko moet toch blijven draaien.LZ86 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:27:
Ik weet niet in welke sector je werkt, maar als het GEEN zorg is of GEEN vitale infrastructuur is het gewoon asociaal om dat te doen.Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:32:
[...]
Als je niet te ziek bent kan er gewoon doorgewerkt worden op de coronaafdeling... is tijdens de 1e golf ook gebeurd. Noodplannen zijn bij ons ook uit de kast getrokken.. gaat nu extreem hard. Volgende week zullenw e wel de fase ingaan dat mensen die in quartine zitten verzocht worden gewoon te komen werken. De toko moet toch blijven draaien.
En je mag mensen er niet om ontslaan als ze weigeren (met mitsen en maren)>
Met de mensen die al 8 langdurig ziek zijn door burnout en long covid, 2 zwangeren, openstaande vacatures en n u die 7 zieken is een kwart van het team dus uitgevallen. Wij horen op 60FTE te zitten, en zijn normaal met iets van 80-90 mancodex schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:30:
[...]
Op hoeveel totaal? Dat is best heftig, feitelijk is daar tot dusver niet echt rekening mee gehouden, voor zover mij bekend.
Daar kan je niet tegenop. En aangezien wij best vaak testen zal t alleen nog maar erger worden.
[ Voor 8% gewijzigd door LZ86 op 05-01-2022 16:35 ]
Als dat inderdaad gaat plaatsvinden hier lijkt het hek sowieso van de dam. Heel lullig... maar wat wil je dan nog voor maatregelen gaan invoeren?Adlermann schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:16:
Nee, daar pas ik voor.
pas maar goed op je zelf dan.
LZ86 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:34:
[...]
Met de mensen die al 8 langdurig ziek zijn door burnout en long covid, 2 zwangeren en n u die 7 zieken is een kwart van het team dus uitgevallen.
Daar kan je niet tegenop. En aangezien wij best vaak testen zal t alleen nog maar erger worden.
Is dat zo? Na eerdere feestdagen zagen we dit niet zo sterk volgens mij.PWM schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:04:
Dat dit in dit geval logisch is snap ik wel, Omikron + veel minder draagvlak.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Fijn om te horen. Ik vrees dat de nieuwe golf misschien mnet iets te kort op de vorige komt, waardoor grootschalig oppaken van uitstelzorg misschien niet mogelijk is.LZ86 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:31:
[...]
Nee, wij liggen vol voor covid. Met nog deltaslachtoffers, die al lang liggen, dat wel, maar wij plaatsen bijna alle nieuwe covid-ers uit naar andere centra.
Al is de covidafdeling de afgelopen 2 weken leeggestroomd (van 45 bedden op de top naar nu nog iets van 6 patienten) en maakt dit dat we al een paar dagen geen nieuwe covidpatient meer aangeboden hebben gekregen.
Tegelijk haal ik hoopvol nieuws uit de karakteristieken van omicron en nu ook uit de incidentie per leeftijdsgroep, waarin te zien is dat de besmettingen nog niet grootschalig bij de ouderen terechtkomen.
Uit interesse, welke/wat voor testen gebruiken jullie?LZ86 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:34:
[...]
En aangezien wij best vaak testen zal t alleen nog maar erger worden.
Doen jullie (via GGD?) PCR testen? Of sneltesten?
Gegroet! Lukas
Heel eerlijk, een week vrij door een milde covid infectie zou ik inmiddels bijna verwelkomen. Dan kan ik ook even op adem komen.
Ik ben 3 keer gevaccineerd en heb in de 2e golf fors (long)covid gehad. Qua antistoffen en afweer geheugen moet t bij mij wel goed zitten.
Een besmetting (tussen de oliebollen) heeft een langere incubatietijd dacht ik, is dit niet het 10 dagen na Kerst-effect?Drardollan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:35:
Is dat zo? Na eerdere feestdagen zagen we dit niet zo sterk volgens mij.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
PCR via het ziekenhuisMTFDarkEagle schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:37:
[...]
Uit interesse, welke/wat voor testen gebruiken jullie?
Doen jullie (via GGD?) PCR testen? Of sneltesten?
Ik vergelijk verschillende golven binnen hetzelfde land. Met die ratio's kan ik projecteren wat de zorglast voor ons land wordt. Direct overzetten van het ene naar het andere land werkt niet zo goed omdat werkwijze en rapportage sterk kan verschillen.Adlermann schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:25:
[...]
Je moet het terugrekenen naar capaciteit per capita. Wij hebben minder capaciteit, dus we kunnen niet eens die hoeveelheden aan. Dat het nu lager is dan toen maakt geen zak uit. We kunnen namelijk ook dat relatieve niveau niet aan.
Met het huidige beleid (sturen op ziekenhuisopnames) is het gewoon een resource-vraagstuk.
Denk aan de opnames van kinderen met omicron in Belgie. Hier gebeurt dat niet zo gauw omdat we trage doen aan de telefoon en bij de spoedpost.
Thx
Take care man.
#schouderklopje-van-deze-mede-tweaker
Gegroet! Lukas
Het enige wat je kan doen is vooralsnog niet versoepelen. Bezetting in de ziekenhuis omlaag krijgen. De utigestelde zorg heeft voorrang op de jongeren. Op volgorde van acuutheid.stylezzz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:34:
[...]
Als dat inderdaad gaat plaatsvinden hier lijkt het hek sowieso van de dam. Heel lullig... maar wat wil je dan nog voor maatregelen gaan invoeren?
Ik heb niet de illusie dat de ouderen de dans gaan ontspringen. Ik put wel wat hoop uit de mildere klachten, zou minder opnames betekenen.t_captain schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:37:
[...]
Tegelijk haal ik hoopvol nieuws uit de karakteristieken van omicron en nu ook uit de incidentie per leeftijdsgroep, waarin te zien is dat de besmettingen nog niet grootschalig bij de ouderen terechtkomen.
Maar zodra de Omikron de ongevaccineerde 45+ers bereikt komt de echte test. Dat zijn de lui die de IC's laten overstromen in de andere golven. Dus ben benieuwd wat Omikron daarin gaat doen.
Die curves voor leeftijd zijn toch niet heel betrouwbaar af te lezen?Die op het officiele dashboard zijn nog grijs voor de dagen na nieuw jaar in ieder geval. op zich is deze snelle stijging, mits in kader van korte generatietijd, prima passend bij een 'uitbundig' oud en nieuw (wat volgens mij door velen zonder al te veel remmingen gevierd is)t_captain schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:57:
[...]
Getal van gisteren kon ik nog wel plaatsen i.v.m. de storing van vorige week dinsdag. Deze van vandaag is echt een outlier aan de bovenkant.
Zuiver week op week valt de groeisnelheid nog wel te overzien (+56%) maar dan ga ik voorbij aan het feit dat 7 dagen geleden een overrapportage bevatte vanwege een storing 8 dagen geleden.
Omdat nooit helemaal duidelijk is hoeveel tests bij zo'n storing op de volgende dag worden gerapporteerd, pak ik di+wo samen. Vorige week 24868, deze week 43183. Groeisnelheid 74%.
Bijpassende R-waarde als we uitgaan van dezelfde generatietijd als vroeger: 1.43.
Bijpassende R-waarde als we uitgaan van de veel kortere generatietijd uit het Koreaanse onderzoek: 1.19
Ik kijk nadrukkelijk naar de bovenkant van mijn prognose van vanmorgen: 35,000 positieve tests per dag. Maar als er nog meer van dit soort stijgingen komen, gaan we daar ook overheen. Want dat model gaat wel uit van een R-waarde die omstreeks nu een daling gaat inzetten (verdringing delta-omicron is voor een groot deel geweest; saturatie en boosters drukken R omlaag). Als die groeifactoren pas over een week gaan dalen, dan ben ik terug bij mijn eerdere prognose van 50.000 positieve tests per dag.
Ik zoek houvast in de Zuid-Afrikaanse curve. Daar zat 4 weken tussen begin van de stijging in het 7-daags gemiddelde positieve tests en de piek in dezelfde curve. Bij ons zette de stijging vanaf 28-12 in, dat zou 25-1 als piek opleveren. Nog drie weken. Dat komt op 45.000 tot 50.000 positieve tests per dag.
Het goede nieuws komt uit de leeftijdsverdeling. De groei begin bij twintigers (17-12 geschatte 1e ziektedag). Deze groep blijft nog steeds de motor. We zien wel dat met 5 dagen vertraging de vijftijers het overnamen en nog 4 dagen later de oudere generatie. Maar die transmissie naar de oudere generatie lijkt gelukkig zeer beperkt te blijven.
Sterker nog, ook de vijftijgers buigen aan het eind van de grafiek neerwaarts af van de trend die bij de twintigers doorloopt, terwijl je normaal gesproken ziet de trendvolgende groepen dichter naar de curve van de trendsetter toebewegen naarmate de tijd vordert. Ik denk dat de boosters de redding zijn want qua tijdlijn past het plaatje daarbij. De boosters die tot 15 dagen geleden werden gezet, zie je vandaag terug in de positieve tests. Omstreeks 21-12 was het boosteren goed op snelheid (>1M per week) en kwam een groot deel van die prikken terecht bij 60+.
Voor de ziekenhuizen denk ik dus dat het goed te doen zal zijn. 50k positieve tests zou 1800 + 300 IC betekenen, maar de goede voortgang bij de boosters kan dat nog wat omlaag drukken.
Wordt wat als het idd zo meevalt als het nu lijkt... (zou alleen maar mooi zijn natuurlijk)LZ86 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:41:
[...]
Ik heb niet de illusie dat de ouderen de dans gaan ontspringen. Ik put wel wat hoop uit de mildere klachten, zou minder opnames betekenen.
Maar zodra de Omikron de ongevaccineerde 45+ers bereikt komt de echte test. Dat zijn de lui die de IC's laten overstromen in de andere golven. Dus ben benieuwd wat Omikron daarin gaat doen.
Is alleen maar weer voer voor de "zie je wel!? Het valt allemaal wel mee!"-roeptoeters...

Gegroet! Lukas
Ik pak de popcorn alvast voor de volgende ronde van collectief geheugenverlies van de gevolgen van deze golf en dezelfde discussies weer terug komen...
Ook de Telegraaf heeft dit inmiddels door:Adlermann schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:16:
Nee, daar pas ik voor.
https://www.telegraaf.nl/...-ga-liften-bij-hartaanval (wel premium, heb echt een hekel aan die premium drang van de media)
Maar als er geen verpleging of artsen meer zijn omdat die ook allemaal ziek thuis zitten. Why? Dit is een probleem van heel andere orde... niet zozeer een zorgsysteem wat het begeeft, maar een maatschappij die bezwijkt omdat er diverse kritische sectoren uitvallen. Ik denk dat we dan hele andere problemen hebben als een ic waar wel of geen personeel meer voor is.Adlermann schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:40:
[...]
Het enige wat je kan doen is vooralsnog niet versoepelen. Bezetting in de ziekenhuis omlaag krijgen. De utigestelde zorg heeft voorrang op de jongeren. Op volgorde van acuutheid.
Om maar het linkje van @LZ86 te gebruiken. Als er geen ambu chauffeurs meer zijn, waar zijn we dan nog mee bezig?
[ Voor 8% gewijzigd door stylezzz op 05-01-2022 16:46 ]
Och, er zijn best veel van die roeptoeters dood of gehandicapt geraakt door covid. Om nog maar niet over de PICS syndromen na de IC te praten.MTFDarkEagle schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:43:
[...]
Wordt wat als het idd zo meevalt als het nu lijkt... (zou alleen maar mooi zijn natuurlijk)
Is alleen maar weer voer voor de "zie je wel!? Het valt allemaal wel mee!"-roeptoeters...
Karma genoeg in die groepen. Die roeien zichzelf lekker uit iig.
Zoals personeelstekort in het mortuarium, gebrek aan koelcontainers, 24 uurdiensten in de crematoria? En dat niet alleen voor Covid patienten.stylezzz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:44:
[...]
<>. Ik denk dat we dan hele andere problemen hebben als een ic waar wel of geen personeel meer voor is.
Bij mijn vrouw op haar werk hebben ook een grote groep collega's thuis(KDV) ook op groepen die niets met elkaar te maken hebben. Alsof er een ontzichtbare Corona wolk in de hal hing...LZ86 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:27:
GGD adviseerde ook om alle ouders van kinderen te laten testen....
Ja eens...
Daar kan ik zelf ook geen medelijden mee hebben.
Waar ik wél medelijden mee heb is dat die toeters toch nog bij jou en collega's aankomen en daar de boel voor een erg significant deel ophouden (lees: afschaling zorg, werkdruk voor jou/jullie enzo).
Daar heeft mijn moeder nu bijvoorbeeld bijzonder last van

Gegroet! Lukas
Dat hebben we al gehad toch? Al heb ik nog geen 24uurs diensten meegemaakt in de crematoria. Moest wel even een gaatje vinden voor mijn moeder destijds... ze hadden het druk.franssie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:46:
[...]
Zoals personeelstekort in het mortuarium, gebrek aan koelcontainers, 24 uurdiensten in de crematoria? En dat niet alleen voor Covid patienten.
Ik bedoel ook dat we dan weer massaal wc papier kunnen gaan halen. Want de vrachtwagenchauffeurs en magazijnmedewerkers zitten dan ook thuis.
Dat lost zich dan met een paar golven vanzelf op.LZ86 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:45:
[...]
Och, er zijn best veel van die roeptoeters dood of gehandicapt geraakt door covid. Om nog maar niet over de PICS syndromen na de IC te praten.
Karma genoeg in die groepen. Die roeien zichzelf lekker uit iig.
Hoe is nu eigenlijk de verhouding gevaccineerd/ ongevaccineerd/ geboosterd?LZ86 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:41:
[...]
Ik heb niet de illusie dat de ouderen de dans gaan ontspringen. Ik put wel wat hoop uit de mildere klachten, zou minder opnames betekenen.
En sterkte de komende tijd kerel!
president Macron heeft gewoon 5 miljoen mensen zonder vaccinatie ,Out cast genoemd (paria) zouden we ook
Hier moeten doen !😎
Hier moeten doen !😎
As predicted earlierLZ86 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:27:
En nu we het toch over het VK hebben, zodra je daar een positieve sneltest hebt zonder verdere symptomen hoef je geen PCR meer te halen en moet je direct in isolatie.Wolly schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:36:
Voorlopig zal er weinig personeel zijn met de nieuwe quarantaineregels en de opkomende besmettingsgolf. Er zullen eerder zaken gesloten worden dan dat ze geopend gaan worden.
https://www.bbc.com/news/live/uk-59877796/page/2People in England with a positive lateral flow test but no Covid symptoms will no longer have to take a PCR to confirm the result from 11 January, the UK Health Security Agency says.
It says the change has been made to reflect that lateral flow tests are more than 80% effective at finding people with high viral loads, who are most infectious and most likely to transmit the virus to others..
Analysis by NHS Test and Trace shows lateral flow device (LFD) tests to have an estimated specificity of at least 99.97% when used in the community.
This means for every 10,000 lateral flow tests carried out, there are likely to be fewer than three false positive results. LFD tests identify the most infectious people.
These people tend to spread the virus to many people and so identifying them remains important.
We hebben al mondkapjes, anderhalve meter, max 2 bezoekadvies en veel thuiswerken, geen sport en alleen de supermarkt.loki504 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:47:
Bij mijn vrouw op haar werk hebben ook een grote groep collega's thuis(KDV) ook op groepen die niets met elkaar te maken hebben. Alsof er een ontzichtbare Corona wolk in de hal hing...
De confronterende vraag is in hoeverre dat te voorkomen is met een lockdown, naleving is niet perfect maar de extra maatregelen zijn praktisch 'op'...
Verwijderd
Kijk jij eens op het lijstje.. Vrijwel alles is vitale structuur. Van logistiek tot chemische industrie, Laat ik nu net voor beide groepen een raakvlak hebben. Zolang die fabrieken produceren, verwachten ze van mijn firma dat er support is. (zowel onderhoud als transport)Adlermann schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:34:
[...]
Ik weet niet in welke sector je werkt, maar als het GEEN zorg is of GEEN vitale infrastructuur is het gewoon asociaal om dat te doen.
En je mag mensen er niet om ontslaan als ze weigeren (met mitsen en maren)>
Als daar geen rekening mee is gehouden dan hebben wij echt lapzwansen aan het stuur. In het VK stond het halve leven stil omdat er zoveel mensen in quarantaine moesten vanwege een positieve test.codex schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:30:
[...]
Op hoeveel totaal? Dat is best heftig, feitelijk is daar tot dusver niet echt rekening mee gehouden, voor zover mij bekend.
Zie bijv. https://www.reuters.com/b...-most-england-2021-12-22/
With the Omicron variant spreading rapidly in Britain and record levels of cases over the past week, many industries are struggling with staff shortages, including hospitals which have warned of the risk of an impact on patient safety.
Ik denk dat die er ook niet echt is. Tenzij we echt over gaan op een super lockdown? Waarbij je alleen nog naar buiten mag vanwege medische redenen. En militaire de straat op sturen om je te controleren. Maar dat willen we ook niet.hoevenpe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:52:
[...]
We hebben al mondkapjes, anderhalve meter, max 2 bezoekadvies en veel thuiswerken, geen sport en alleen de supermarkt.
De confronterende vraag is in hoeverre dat te voorkomen is met een lockdown, naleving is niet perfect maar de extra maatregelen zijn praktisch 'op'...
Ik denk dat als we ons wat meer inspannen onder dezelfde maatregelen, we ze prima nog eens zo effectief kunnen laten zijn.hoevenpe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:52:
[...]
We hebben al mondkapjes, anderhalve meter, max 2 bezoekadvies en veel thuiswerken, geen sport en alleen de supermarkt.
Yep, of je moet echt in de richting van china gaan denken. Maar dat is al helemaal niet realistisch.... ik blijf goede hoop houden dat de bezetting in de ziekenhuizen blijft dalen. Indien niet? Berg je maar, want dan zal code zwart echt niet meer te voorkomen zijn. Of het nou het aantal bedden is wat op is, of dat er gewoonweg geen personeel meer voor gaat zijn.hoevenpe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:52:
[...]
Serieuze vraag: Hebben de Nederlandse strijdmachten daar überhaupt genoeg personeel voor?loki504 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:55:
[...]
Ik denk dat die er ook niet echt is. Tenzij we echt over gaan op een super lockdown? Waarbij je alleen nog naar buiten mag vanwege medische redenen. En militaire de straat op sturen om je te controleren. Maar dat willen we ook niet.
Ik denk misschien te simpel, maar is het geen idee om de besmette medewerkers samen in te roosteren op de corona zorg? Uitgangspunt, wie besmet is loopt geen risico. (Zal wel een paar denkslagen overslaan, maar in een tijd waarin iedereen massaal besmet raakt en de nieuwe besmettingen zelf weinig risico lijken te hebben... we zullen toch een keer naar normaal moeten)LZ86 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:27:
alles kan off-topic
Die kerel is knettergek. Net als Trudeau van Canada. Zulke dingen zeg je toch niet als leider?pletter schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:52:
president Macron heeft gewoon 5 miljoen mensen zonder vaccinatie ,Out cast genoemd (paria) zouden we ook
Hier moeten doen !😎
Zijn grootste doel nu is om het de ongevaccineerden zo lastig mogelijk te maken, te pesten. Wat voor leider ben je dan?
Als je niet wil dat mensen een vrije keuze hebben, verplicht het dan. Als het vrijblijvend is en blijft, dan moet je stoppen met zulke haatcampagnes richting een bepaalde groep op te starten. Hoop dat hij hiervoor aangepakt gaat worden, maar denk dat we allemaal wel weten dat dat niet gaat gebeuren als je aan de "goede kant" staat

Op Curaçao wordt inmiddels dagelijks 0,5% van de bevolking positief getest, op Aruba zelfs 1% van de bevolking. Omicron lost z'n beloftes wel in zeg.
Ik kan me herinneren dat we het begin vorig jaar hadden over een "exit wave". Is dat eigenlijk niet wat er gaande is, los van de besmettelijkere omikronvariant.
Het enige "nadeel" van code zwart is dat het heel zwaar klinkt maar dat volgens mij de meeste mensen daar nog steeds niet zo heel erg veel last van hebben (tot het te laat is, zeg maar). Hoeveel mensen ik al niet heb horen roepen dat er "dan maar een paar extra bejaarden doodgaan aan een beroerte in plaats van nog een paar maanden als kasplantje verder te moeten"...stylezzz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:56:
[...]
Yep, of je moet echt in de richting van china gaan denken. Maar dat is al helemaal niet realistisch.... ik blijf goede hoop houden dat de bezetting in de ziekenhuizen blijft dalen. Indien niet? Berg je maar, want dan zal code zwart echt niet meer te voorkomen zijn. Of het nou het aantal bedden is wat op is, of dat er gewoonweg geen personeel meer voor gaat zijn.
Zou kunnen. Maar daarvoor heb je draagvlak nodig.... en met 88% die netjes gevaccineerd is en met zo ongeveer iedereen die het wil deze weken nog een booster achter de kiezen is het begrijpbaar dat er een gedachte rondgaat 'het is goed geweest, hoe lang willen we hier nog mee door?'gekkie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:56:
[...]
Ik denk dat als we ons wat meer inspannen onder dezelfde maatregelen, we ze prima nog eens zo effectief kunnen laten zijn.
Dan ben je een leider die inziet dat een klein deel van de bevolking te dom is om zelf in te zien wat het beste voor ze is. Helaas is verplichten een brug te ver, en dus ga je ze zoveel mogelijk overhalen. Pesten is vanuit een andere invalshoek ook wel accuraat ja.Dennahz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:58:
[...]
Die kerel is knettergek. Net als Trudeau van Canada. Zulke dingen zeg je toch niet als leider?
Zijn grootste doel nu is om het de ongevaccineerden zo lastig mogelijk te maken, te pesten. Wat voor leider ben je dan?
Als je niet wil dat mensen een vrije keuze hebben, verplicht het dan. Als het vrijblijvend is en blijft, dan moet je stoppen met zulke haatcampagnes richting een bepaalde groep op te starten. Hoop dat hij hiervoor aangepakt gaat worden, maar denk dat we allemaal wel weten dat dat niet gaat gebeuren als je aan de "goede kant" staat
Hillary Clinton noemde een een groot deel van de bevolking "Deplorables". Had ze wel gelijk in, maar echt handig was het nietpletter schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:52:
Hier moeten doen !😎
Die van de wintersport waren gevaccineerd en geboosterd? En die anderen ook?LZ86 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:27:
Het grootste probleem is dan niet zozeer de covid patienten die de boel bezet houden. Meer dat als jij of ik tegen een boom rijden en in het ziekenhuis belanden.....Patriot schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:59:
[...]
Het enige "nadeel" van code zwart is dat het heel zwaar klinkt maar dat volgens mij de meeste mensen daar nog steeds niet zo heel erg veel last van hebben (tot het te laat is, zeg maar). Hoeveel mensen ik al niet heb horen roepen dat er "dan maar een paar extra bejaarden doodgaan aan een beroerte in plaats van nog een paar maanden als kasplantje verder te moeten"...
Dat komt (helaas wat laat) doorgaans wel als de poep de ventilator begint te raken.stylezzz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:59:
[...]
Zou kunnen. Maar daarvoor heb je draagvlak nodig.... en met 88% die netjes gevaccineerd is en met zo ongeveer iedereen die het wil deze weken nog een booster achter de kiezen is het begrijpbaar dat er een gedachte rondgaat 'het is goed geweest, hoe lang willen we hier nog mee door?'
En het is te hopen dat het niet net te vroeg invloed gaat hebben op de boostercampagne qua personele bezetting, want daar hebben we toch nog wel even mee te gaan.
Juist, dat is wat ik bedoelde met "tot het te laat is."stylezzz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:01:
[...]
Het grootste probleem is dan niet zozeer de covid patienten die de boel bezet houden. Meer dat als jij of ik tegen een boom rijden en in het ziekenhuis belanden.....
Kan dit nog verband houden met het niet-in-lockdown-gaan van afgelopen november? 'We' hebben daarmee de max van de zorg aangetikt lijkt het, en dat kans ons nu wel eens duur komen te staan.t_captain schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:37:
[...]
Fijn om te horen. Ik vrees dat de nieuwe golf misschien mnet iets te kort op de vorige komt, waardoor grootschalig oppaken van uitstelzorg misschien niet mogelijk is.
Draagvlak ontbreekt volledig. Met kerst in totaal 1 iemand op bezoek gehad. Verder in de straat zat het huis vol.stylezzz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:59:
[...]
Zou kunnen. Maar daarvoor heb je draagvlak nodig.... en met 88% die netjes gevaccineerd is en met zo ongeveer iedereen die het wil deze weken nog een booster achter de kiezen is het begrijpbaar dat er een gedachte rondgaat 'het is goed geweest, hoe lang willen we hier nog mee door?'
Met oudjaar oliebollen gekocht, dame voor mij nam er 60 mee. Die is vast niet met 2 personen geweest.
Na 2 vaccinaties en een booster en dat dan aanzien word ik niet vrolijk. Mocht ook in Nederland omnikron behapbaar blijken voor de zorg, dan heb ik de voorkeur dat we het maar snel gehad hebben ook
Collega's van @LZ86 en ouders/verzorgers in een KDV zijn doorgaans niet de YOLO-types die overal schijt aan hebben. De meeste mensen houden rekening met maatregelen, zien weinig andere mensen en mopperen in relatieve stilte.gekkie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:56:
Ik denk dat als we ons wat meer inspannen onder dezelfde maatregelen, we ze prima nog eens zo effectief kunnen laten zijn.
Dat betwijfel ik. Mocht er code zwart ontstaan... wat dan? Als je alles hebt gedaan aan vaccineren en boosteren... waar moet je dan bang voor zijn? Zolang er geen angst meer is onder de bevolking zal het draagvlak niet meer gaan toenemen. Dat is het grote verschil met pak hem beet een jaar terug....gekkie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:02:
[...]
Dat komt (helaas wat laat) doorgaans wel als de poep de ventilator begint te raken.
En het is te hopen dat het niet net te vroeg invloed gaat hebben op de boostercampagne qua personele bezetting, want daar hebben we toch nog wel even mee te gaan.
Ik weet niet of dat helpt... Al heeft ie wel gelijkpletter schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:52:
Hier moeten doen !😎
Dit topic is gesloten.
Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.