Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Mijn kritische vragen zouden niet over de gevolgtrekking van het kabinet gaan naar over de analyses en prognoses die ze opvolgen met hun beslissingen. Daar blijkt zo nu en dan nogal wat aan te mankeren.Drardollan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:08:
Dit is overigens wat Trouw er zelf over zegt:
[...]
https://www.trouw.nl/opin...et-zonder-reden~b51fe921/
De keutel dat ze alles vooraf screenen trek ik in, de tactiek is blijkbaar simpelweg geen ruimte laten voor kritische vragen en deze al helemaal niet op TV laten zien. Lastige vragen ontwijk je en je laat geen ruimte aan de journalist om door te vragen.
Ik vrees dat de diepgang te groot zou zijn voor de betreffende bewindslieden om met een goed inhoudelijk antwoord te komen. Dan krijg je zo'n antwoord als "we vertrouwen het RIVM".
Liever zou ik in de 2e kamer vragen stellen aan OMT zelf.
Dat zou een mooie zijn.Daarvoor hebben ze nu de technische briefing, maar die 45 minuten met prof van Dissel met max 2 vragen/kamerlid haalt ook alle diepgang eruit. De kamer kan hierdoor naar mijn persoonlijke mening zijn grondwettelijke functie (controleren van het beleid van de regering) niet uitvoeren naar behorent_captain schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:53:
[...]
Liever zou ik in de 2e kamer vragen stellen aan OMT zelf.
Dus wil je vervallen in het oerhollandse poldermodel?brothermaynard schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:55:
[...]
Dat zou een mooie zijn.Daarvoor hebben ze nu de technische briefing, maar die 45 minuten met prof van Dissel met max 2 vragen/kamerlid haalt ook alle diepgang eruit. De kamer kan hierdoor naar mijn persoonlijke mening zijn grondwettelijke functie (controleren van het beleid van de regering) niet uitvoeren naar behoren
Wie in de kamer acht jij wijs genoeg het OMT advies te kunnen ontleden en daar op wettenschappelijk grond op te kunnen reageren?
Wat versta jij onder kritisch dan? Je noemt het zo alsof de overheid per definitie fout bezig is en de krant bij voorbaat propaganda is als hun voorpagina in lijn ligt.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:46:
[...]
zelf heb ik tijdens corona het abonnement op mijn krant opgezegd, juist omdat de media in grote lijn het overheidsverhaal verkondigen en daar weinig kritische noten over kraken en sterker nog, mensen met onderbouwde kritiek worden, als ze al aan het woord komen, vaak als een idioot weggezet. Als de krant de regering kritischer zou volgen zou ik daar graag voor betalen
Brabants Dagblad (onderdeel van AD tegenwoordig) en ik heb inderdaad geen ander abonnement genomen, omdat ik mezelf de dagelijkse irritatie wil besparen. Op het moment dat de media het beleid kritisch en evenwichtig gaan volgens zal ik een abonnement weer overwegen, maar waarom zou ik betalen om iedere dag dingen te lezen waar ik het zeer mee oneens ben?eamelink schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:49:
[...]
Welke heb je opgezegd, en welke heb je nu dan genomen? Of is er in heel Nederland geen enkel journalistiek medium kritisch genoeg volgens jou?
De enige vraag die ik in de media hoor is of de genomen maatregelen wel streng genoeg zijn, of er niet te snel wordt versoepeld ed, gisteren nog las ik een kop op bd.nl dat de daling van de bezetting in het ziekenhuis stagneert, wat is dat voor vreemde kop? je kan ook zeggen dat de bezetting in het ziekenhuis de afgelopen weken significant is gedaald, wat goed nieuws is. Ik krijg door dit soort koppen in de krant (met negatieve insteek) sterk het idee dat de lockdown verdedigd wordt door de pers cq de mensen klaar gestoomd worden voor langer durende maatregelen
Als we het over cijferneuken hebben en het interpreteren van kansberekeningen schuif ik Omtzigt naar voren.Vorkie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:56:
[...]
Dus wil je vervallen in het oerhollandse poldermodel?
Wie in de kamer acht jij wijs genoeg het OMT advies te kunnen ontleden en daar op wettenschappelijk grond op te kunnen reageren?
Vooral ook omdat die naast het gecijfer ook nog eens echt fatsoenlijk naar de sociale gevolgen kijkt.
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Laat m'n vorige post maar zitten, ik heb m'n antwoord al.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:57:
[...]
maar waarom zou ik betalen om iedere dag dingen te lezen waar ik het zeer mee oneens ben?
Ziekenhuiscijfers Woensdag 05-01-2022
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 5 januari 2022
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
1.634 (daling van 59)
Kliniek: 1.185 (daling van 44)
IC: 449 (daling van 15)
Instroom:
Kliniek: 147 (gisteren: 151)
IC: 13 (gisteren: 28)
Uitstroom:
Kliniek: 191 (gis: 177)
IC: 28 (gis: 39)
Er zijn genoeg alternatieven voor het AD. Overweeg eens het FD, NRC, Volkskrant of Trouw. Of bijvoorbeeld nog meer focus op onderzoeksjournalistiek zoals bij FTM of De Groenestijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:57:
Op het moment dat de media het beleid kritisch en evenwichtig gaan volgens zal ik een abonnement weer overwegen, maar waarom zou ik betalen om iedere dag dingen te lezen waar ik het zeer mee oneens ben?
Hopelijk vind je iets dat je aanstaat
Net of dat zo onwijs moeilijk is. Stop er even een paar uur onderzoek in en je hebt meer dan genoeg kennis om zulke dingen te ontleden en kritische vragen te stellen.Vorkie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:56:
[...]
Is goed Doutzen.Sovieto schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:06:
[...]
Net of dat zo onwijs moeilijk is. Stop er even een paar uur onderzoek in en je hebt meer dan genoeg kennis om zulke dingen te ontleden en kritische vragen te stellen.
Vooral IC blijft heel laag, daar lijkt het gevaar inmiddels geweken.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Oké, dan heb je er 1, voor de cijfertjes, maar de kamer zou in het geheel naar het rapport kijken en begrijpen,arbraxas schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:58:
[...]
Als we het over cijferneuken hebben en het interpreteren van kansberekeningen schuif ik Omtzigt naar voren.
Vooral ook omdat die naast het gecijfer ook nog eens echt fatsoenlijk naar de sociale gevolgen kijkt.
Het kabinet heeft het OMT aangesteld als adviesorgaan, net zoals een een bedrijf in zee gaat met een IT partner voor de levering van de IT omgeving.
De kamer zit er om het kabinet te controleren en gerichte vragen te kunnen stellen over het gemaakte keuze, het kabinet schuift daar het OMT lid, van Dissel, naar voren.
Als de kamer dus zou willen zouden zij zelf, als 1 kamer!, een expertteam van gelijke waarde kunnen oprichten en deze als klankbord gebruiken voor het advies van het OMT beter te begrijpen.
En waarom ik gelijke waarde roep? Het OMT adviseert vanuit een bepaalde hoek, het heeft dan geen zin om het OMT advies aan te vallen met psychologische vragen. Alsof je, in IT termen, de Windows beheerder aanvalt omdat hij niet Linux als advies geeft.
Dit is even een kleine samenvatting - geen tijd meer.
Maar gaat jouw IT consultant bij Op1 zitten om te zeggen dat Microsoft in jouw bedrijf het allerbeste is?Vorkie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:08:
En waarom ik gelijke waarde roep? Het OMT adviseert vanuit een bepaalde hoek, het heeft dan geen zin om het OMT advies aan te vallen met psychologische vragen. Alsof je, in IT termen, de Windows beheerder aanvalt omdat hij niet Linux als advies geeft.
het gaat er niet om dat ik geen dingen wil lezen waar ik het niet mee eens ben, ik doe niet anders (anders zou ik hier zeker niet meelezen) want het houdt je scherp en helpt je een mening te vormen. Het is juist zeer gevaarlijk om je informatie uit 1 bron te halen, vandaar dat ik mainstream, alternatieve en social media lees, van links tot rechts.nst6ldr schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:59:
[...]
Laat m'n vorige post maar zitten, ik heb m'n antwoord al.
Dat is een heel ander onderwerp natuurlijk en ook ik vindt dat het OMT zich niet moet uitlaten in de media, het kabinet spreekt als 1 en het adviesorgaan is onlosmakelijk verbonden aan het kabinet.hoevenpe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:10:
[...]
Maar gaat jouw IT consultant bij Op1 zitten om te zeggen dat Microsoft in jouw bedrijf het allerbeste is?
Maar goed, wij weten allen dat de overheid een (social)media manager heeft van niets
Dat is wel grappig, want de nieuwssites zonder complotzaken kopieeren de "MSM" en de nieuwssites met complottheorieën kopiëren de "Alternatieve media"PWM schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:12:
[...]
Ik ben erg benieuwd naar een alternatieve media bron, waarbij ik niet in de pak em beet, eerste 5 berichten een complot of grote leugen zie.
Da's een oprechte vraag
Dus ik ben net zo benieuwd.
[ Voor 31% gewijzigd door Vorkie op 05-01-2022 14:14 ]
Ik ben erg benieuwd naar een alternatieve media bron, waarbij ik niet in de pak em beet, eerste 5 berichten een complot of grote leugen zie.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:10:
[...]
vandaar dat ik mainstream, alternatieve en social media lees, van links tot rechts.
Da's een oprechte vraag
[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 05-01-2022 14:12 ]
Mooi, nog even volhouden deze lockdown dus zodat de zorg echt even op adem kan komen.hoevenpe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:08:
Nette cijfers weer, tot nu toe valt het reuze mee met de Omikron-vloedgolf.
Vooral IC blijft heel laag, daar lijkt het gevaar inmiddels geweken.
FTMPWM schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:12:
[...]
Ik ben erg benieuwd naar een alternatieve media bron, waarbij ik niet in de pak em beet, eerste 5 berichten een complot of grote leugen zie.
Da's een oprechte vraag
Gewoon zeggen: "Meneer/mevrouw, U begeeft zich in mijn aura. Wilt U dat alstublieft voorkomen?".Sorcerer8472 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:13:
[...]Mensen houden geen 1,5 meter, en zelfs als ik het wil kan het niet omdat in de supermarkt en overal mensen binnen de 1,5 meter komen. Dus wat dan?
Staan ze je wel even vreemd aan te kijken, maar ze houden daarna wel afstand.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Daarom vraag ik wat je oprecht als 'kritisch' ziet. Zoals @PWM al aangaf, de 'echte' kranten zijn soms behoorlijk kritisch op het beleid. Maar de indianenverhalen over bijvoorbeeld toename van hartklachten zal je er niet teruglezen.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:10:
[...]
het gaat er niet om dat ik geen dingen wil lezen waar ik het niet mee eens ben, ik doe niet anders (anders zou ik hier zeker niet meelezen) want het houdt je scherp en helpt je een mening te vormen. Het is juist zeer gevaarlijk om je informatie uit 1 bron te halen, vandaar dat ik mainstream, alternatieve en social media lees, van links tot rechts.
Daarom ben ik zo benieuwd wat jouw referentiekader is.
Pas wanneer de IC onder de 200 is gezakt hang ik de vlag uit.bazzemans schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:14:
[...]
Mooi, nog even volhouden deze lockdown dus zodat de zorg echt even op adem kan komen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
In België hebben we GEMS, een adviesgroep die vooral de medische kant bekijkt. Leden zijn virologen, vaccinologen, bio-statitici, infectiologen, en mensen van Sciensano en arbeidsgeneeskundeStoney3K schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:25:
[...]
Je kan natuurlijk wel prima argumenteren dat de geestelijke gezondheidszorg ook een medische kwestie is.
Naast GEMS hebben we ook nog het MAG, de Mental Assessment Group. Zij leveren advies aan het GEMS.
Zo zie je dus dat op 18/12 het MAG een advies levert aan het GEMS, en het GEMS op 22/12 dan weer advies geeft aan het Overlegcomité (verzameling van de federale en deelstaatregeringen).
Alle adviezen staan ook gewoon openbaar op het net : https://www.info-coronavirus.be/nl/celeval/
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Heel hard hoesten.Sorcerer8472 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:13:
[...]
[...]
bron: https://nos.nl/artikel/24...et-hoeft-te-desinfecteren
Mensen houden geen 1,5 meter, en zelfs als ik het wil kan het niet omdat in de supermarkt en overal mensen binnen de 1,5 meter komen. Dus wat dan?
zeker niet, maar als je van de kamer vraagt dat ze de regering controleren, is het toch op zijn minst hun recht om de adviezen zelfstandig tot zich te nemen en de adviseur door te zagen over de standkoming van dat adviesVorkie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:56:
[...]
En terecht. Ik wilde vooral even aanmerken dat, ook al dalen cijfers of 'ziet het er steeds beter uit', het voor de zorg écht nodig is om over een langere periode lucht te krijgen.Stoney3K schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:18:
[...]
Pas wanneer de IC onder de 200 is gezakt hang ik de vlag uit.
[ Voor 4% gewijzigd door bazzemans op 05-01-2022 14:20 ]
ik word er een beetje moe van dat ik direct de complothoek wordt ingeduwd.nst6ldr schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:17:
[...]
Daarom vraag ik wat je oprecht als 'kritisch' ziet. Zoals @PWM al aangaf, de 'echte' kranten zijn soms behoorlijk kritisch op het beleid. Maar de indianenverhalen over bijvoorbeeld toename van hartklachten zal je er niet teruglezen.
Wat mij betreft is de schade (meterieel en immaterieel) van de huidige lockdown dusdanig groot en het risico dat het misgaat dusdanig acceptabel dat de lockdown per direct opgeheven moet worden.
Als kranten al kritisch zijn, is het meestal dat de maatrgelen niet streng genoeg zijn of te snel worden afgeschaald, verhalen over dat de maatregelen niet meer proportioneel zijn lees je echt maar zelden, ook deze week zijn de meeste verhalen in de categorie "we moeten nog minstens tot eind januari de lockdown volhouden"
dat ligt eraan op basis waarvan je bepaalt waar de grens ligt tussen regulier en alternatief. Is geenstijl dan ook reguliere media?PWM schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:18:
[...]
Daar ben ik lid vanMaar dat is toch geen alternatieve media?
Ik zou juist niet content zijn met een krant die alleen kritisch zou zijn.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:46:
[...]
zelf heb ik tijdens corona het abonnement op mijn krant opgezegd, juist omdat de media in grote lijn het overheidsverhaal verkondigen en daar weinig kritische noten over kraken en sterker nog, mensen met onderbouwde kritiek worden, als ze al aan het woord komen, vaak als een idioot weggezet. Als de krant de regering kritischer zou volgen zou ik daar graag voor betalen
Aan kritisch zijn om het kritisch moeten zijn heb ik niet zoveel, dan liever achtergronden hoe zaken werken, waarom dingen gedaan worden zoals ze worden gedaan etc.
Daarnaast valt daar over het algemeen ook nog wel e.e.a. op af te dingen.PWM schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:18:
[...]
Daar ben ik lid vanMaar dat is toch geen alternatieve media?
En vragen waar de zelftesten liggen.
A'dam PVOutput
Dat maak je er zelf van.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:20:
[...]
ik word er een beetje moe van dat ik direct de complothoek wordt ingeduwd.
Dit staat dus weer in contrast met wat je eerder zei, en lijkt m'n idee te kloppen: (sommige) kranten doen onderzoeksjournalistiek, constateren iets wat jij niet leuk vindt dus is het geen kritische krant.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:20:
[...]
Wat mij betreft is de schade (meterieel en immaterieel) van de huidige lockdown dusdanig groot en het risico dat het misgaat dusdanig acceptabel dat de lockdown per direct opgeheven moet worden.
Als kranten al kritisch zijn, is het meestal dat de maatrgelen niet streng genoeg zijn of te snel worden afgeschaald, verhalen over dat de maatregelen niet meer proportioneel zijn lees je echt maar zelden, ook deze week zijn de meeste verhalen in de categorie "we moeten nog minstens tot eind januari de lockdown volhouden"
Maar zo werkt de wereld niet.
Ik weet niet precies waar de grens ligt. Maar een mediabedrijf wat 3 dozijn eigen onderzoeksjournalisten heeft, zou ik niet alternatief bestempelen.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:21:
[...]
dat ligt eraan op basis waarvan je bepaalt waar de grens ligt tussen regulier en alternatief. Is geenstijl dan ook reguliere media?
Alternatieve media is wat Baudet bijvoorbeeld veel aanhaalt, websites en blaadjes met veel redacteurs die nieuws en berichten van anderen plaatsen met commentaar erbij. Zonder daarbij relevante kennis over het onderwerp te hoeven hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 05-01-2022 14:26 ]
ben ik met je eens, maar de balans is zoek wat mij betreftgekkie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:22:
[...]
Ik zou juist niet content zijn met een krant die alleen kritisch zou zijn.
Aan kritisch zijn om het kritisch moeten zijn heb ik niet zoveel, dan liever achtergronden hoe zaken werken, waarom dingen gedaan worden zoals ze worden gedaan etc.
Als we op dit instroomniveau kunnen blijven dan ziet het er goed uit. De daling gaat dan wel stagneren over een week oid maar dat is te overzien.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
really? graag voorbeelden, ik kan helemaal niks met je verdachtmakingen en het staat een goede discussie in de weg
Tot nu toe hebben we in de laatste 20 dagen 19x een daling van het zevendaagsgemiddelde gezien. Afgelopen dagen lijkt de daling in de instroom juist weer wat te versnellen.Drardollan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:26:
Mooie daling weer in de ziekenhuizen, al valt het op dat de instroom weer wat omhoog kruipt. Niet direct zorgwekkend, dat zal ook wat met Omikron te maken hebben natuurlijk. Die cijfers ga je nu ook terugzien.
Als we op dit instroomniveau kunnen blijven dan ziet het er goed uit. De daling gaat dan wel stagneren over een week oid maar dat is te overzien.
Proportionaliteit is ver te zoeken in het beleid. Lockdown is schijnbaar een goed middel om de zorg te ontlasten, maar mogelijk met grotere gevolgen op de langere termijn voor een grotere groep.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:20:
[...]
ik word er een beetje moe van dat ik direct de complothoek wordt ingeduwd.
De zorg kan een open samenleving niet aan, want dan raakt het overbelast.
Wie hebben in zo'n geval behoefte aan zorg: risicogroepen, gevaccineerd of ongevaccineerd.
Wat doen we: de hele maatschappij op slot. Waarom is het recht van een risicogroep op zorg (i.e.: capaciteit zorg) belangrijker dan het recht van een jongere op een gezonde en vruchtbare toekomst?
In het begin van corona, toen we spraken over het opdelen van het maatschappelijk leven voor risicgroepen en 'gezonde mensen' werd snel gesproken over tweedeling, ethisch of niet etc. Jaartje verder wordt een tweedeling op ander vlak in de vorm van 2G en 1G 'gewoon' geaccepteerd onder de menigte. Grappig hoe het een uit den boze was en het ander nu gemeengoed.
'Zorgcapaciteit kan niet omhoog omdat de zorgkosten stijgen'. De alarmerende verhalen over de effecten van dit onnozele flip/flop beleid - met tunnelvisie op de coronapas - op de lange termijn (geestelijke) zorg behoefte is zwaar onderbelicht en dat zal ook de zorgkosten doen stijgen.
Het is toch een veel logischere boodschap om te zeggen:
- jij bent een risicogroep voor corona waardoor je in een ziekenhuis zou kunne belanden bij besmetting, en daarom willen we bepaalde maatregelen aan je opleggen dan
- jij bent jong en gezond en willen je beperken in je leven omdat we niet willen dat het virus via jou terecht komt bij de risicogroepen die de zorg kunnen belasten
Maar goed, is al ruimschoots gebleken dat ik hier de minderheid ben.
[ Voor 10% gewijzigd door HollovVpo1nt op 05-01-2022 14:34 ]
In mijn beleving ga je hier wel heel makkelijk voorbij aan het risico dat het opheffen van de lockdown heeft voor onze zorgsector. Die is (niet alleen door Corona, maar die heeft wel een grote invloed) compleet overspannen en de problemen zijn daar nog lang niet over (de komende jaren nog niet). De huidige lockdown zorgt er wel degelijk voor dat deze sector (een klein beetje) lucht begint te krijgen en daardoor niet volledig knapt. Persoonlijk vind ik dat wel een vrij vitale en essentiële sector, waarvoor we dit nog wel even in stand kunnen houden.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:20:
[...]
Er is ook schade en daar gaan we de komende jaren ook nog heel veel aan moeten repareren. Het verschil met de andere schade (materieel en immaterieel) is dat het risico dat het onherstelbaar is daar uiteindelijk kleiner is dan als de zorgsector implodeert. Daar zijn de problemen in de zorg al te groot voor.
keurige cijfers weer. ic opnames dalen rap, kliniek is ook ruim lager dan een week geleden. Tot nu toe laat omicron zich van zijn betere kant zien
Wat een appels met peren vergelijk jij. Welke "grotere groep" dan de zorg? De zorg gaat ons ALLEMAAL aan.HollovVpo1nt schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:29:
[...]
Proportionaliteit is ver te zoeken in het beleid. Lockdown is schijnbaar een goed middel om de zorg te ontlasten, maar mogelijk met grotere gevolgen op de langere termijn voor een grotere groep.
Wie hebben in zo'n geval behoefte aan zorg: risicogroepen, gevaccineerd of ongevaccineerd.
Wat doen we: de hele maatschappij op slot. Waarom is het recht van een risicogroep op zorg (i.e.: capaciteit zorg) belangrijker dan het recht van een jongere op een gezonde en vruchtbare toekomst?
In het begin van corona, toen we spraken over het opdelen van het maatschappelijk leven voor risicgroepen en 'gezonde mensen' werd snel gesproken over tweedeling, ethisch of niet etc. Jaartje verder wordt een tweedeling op ander vlak in de vorm van 2G en 1G 'gewoon' geaccepteerd onder de menigte. Grappig hoe het een uit den boze was en het ander nu gemeengoed.
'Zorgcapaciteit kan niet omhoog omdat de zorgkosten stijgen'. De alarmerende verhalen over de effecten van dit onnozele flip/flop beleid met tunnelvisie op de coronapas op de lange termijn (geestelijke) zorg behoefte is zwaar onderbelicht en dat zal ook de zorgkosten doen stijgen.
instroom een week geleden was toch een stuk hoger? ziekenhuis cijfers hebben ook met dagkoersen te maken. zal nog wel meer wisselvallig worden als meer en meer ziekenhuizen de 'incident omicron opnames'willen vermijden door standaard pcr test bij iedere nieuwe klinische klant in te voeren (snap niet dat niet allang gemeengoed is trouwens, maar ja)Drardollan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:26:
Mooie daling weer in de ziekenhuizen, al valt het op dat de instroom weer wat omhoog kruipt. Niet direct zorgwekkend, dat zal ook wat met Omikron te maken hebben natuurlijk. Die cijfers ga je nu ook terugzien.
Ik vraag welke kranten jij kritisch vindt, je komt tussendoor met de opmerking dat je ze liever niet leest als ze niet in lijn liggen met jouw mening.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:28:
[...]
really? graag voorbeelden, ik kan helemaal niks met je verdachtmakingen en het staat een goede discussie in de weg
Vervolgens nuanceer je het en vraag ik nogmaals wat jouw referentiekader is, maar dan ineens duw ik je in de hoek van complotdenker én zet je er nog even bij dat de kranten inderdaad niet kritisch genoeg zijn omdat ze niet jouw mening weerspiegelen.
Wijs maar aan wat een goede discussie in de weg staat. Of liever, wat je zelf een goede discussie vindt? Want ik ben bang dat ik weinig aansluiting kan vinden op jouw denkwijze dus mijn bijdrage zal over het algemeen meer van het kaliber zijn dat je ervan weerhoud om nog kranten te lezen.
Een paar uur onderzoek en je bent in staat om een advies van mensen met jaren aan studie en ervaring te lezen en snappen?Sovieto schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:06:
[...]
Net of dat zo onwijs moeilijk is. Stop er even een paar uur onderzoek in en je hebt meer dan genoeg kennis om zulke dingen te ontleden en kritische vragen te stellen.
Verschil tussen het opdelen in risicogroepen/"gezonde mensen" is dat dat geen keuze is, maar dat het aan een aantal "vaste" variabelen voldoet (o.a. leeftijd). Je kan moeilijk je leeftijd aanpassen zodat je ineens wel weer alles mag doenHollovVpo1nt schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:29:
[...]
Bij tweedeling van 2G is het gebaseerd op een keuze, iedereen (oke buiten diegene die niet gevaccineerd kunnen worden) kan met de "andere" groep mee doen.
de capaciteit van de zorg is inderdaad een probleem, dat voorlopig niet opgelost zal zijn. We zullen het moeten hebben over wat de gevolgen hiervan zijn van de maatschappij, en wat wenselijk en acceptabel is. Accepteren we dat we de komende jaren iedere winter in lockdown gaan en in de zomer wat meer ademruimte krijgen? Dat is de discussie die gevoerd moet worden, maar waar diegenen die er over gaan hard voor lijken weg te lopen.bazzemans schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:31:
[...]
In mijn beleving ga je hier wel heel makkelijk voorbij aan het risico dat het opheffen van de lockdown heeft voor onze zorgsector. Die is (niet alleen door Corona, maar die heeft wel een grote invloed) compleet overspannen en de problemen zijn daar nog lang niet over (de komende jaren nog niet). De huidige lockdown zorgt er wel degelijk voor dat deze sector (een klein beetje) lucht begint te krijgen en daardoor niet volledig knapt. Persoonlijk vind ik dat wel een vrij vitale en essentiële sector, waarvoor we dit nog wel even in stand kunnen houden.
Er is ook schade en daar gaan we de komende jaren ook nog heel veel aan moeten repareren. Het verschil met de andere schade (materieel en immaterieel) is dat het risico dat het onherstelbaar is daar uiteindelijk kleiner is dan als de zorgsector implodeert. Daar zijn de problemen in de zorg al te groot voor.
Wat mij betreft heeft de zorg in ieder geval niet ten kostte van alles prioriteit, maar is levensvreugd minstens zo belangrijk. Nu weet ik dat ieder zijn/haar vreugde uit andere dingen haalt, maar het aantal mensen wat gelukkig wordt van het vooruitzicht iedere winter in lockdown te gaan zal zeer beperkt zijn verwacht ik
Maar dat zijn meestal de berichten over wat andere mensen vinden. Kennelijk zijn de kritische er minder, al zag ik de media vandaag wel weer volstaan met kritische berichten van derden van de bekende critici, KHN, INretail etc.. Maar die meningen (het woord beschouwing zijn ze niet eens waard) zijn doorgaans toch ook vrij niet echt uhmm doorwrocht te noemen.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:20:
Het kritische gedeelte vanuit een krant zelf zou voornamelijk te vinden moeten zijn in redactionele commentaren, columns en eventueel als onderdeel van achtergrond artikelen. En daar verschillen de diverse kranten en media nogal in (aantal / verhouding en de kwaliteit (vaak worden zaken nog steeds vrij één dimensionaal uitgewerkt, wat ze ook weer niet altijd geheel kwalijk te nemen is bij een dermate complex onderwerp met dito afwegingen)).
De opmerking van @Sovieto heb ik vooral gelezen met een tikkeltje sarcasme / als sneer naar juist de types als Doutzen Kroes, Lange Frans, Willem Engel etc. - de mensen die in ieder geval door kennis niet belemmerd worden.42erik schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:35:
[...]
Een paar uur onderzoek en je bent in staat om een advies van mensen met jaren aan studie en ervaring te lezen en snappen?
Maar dat kan ik mis hebben.
PS4 PSN: Dazzler2120
Je hebt het over levensvreugd, hartstikke mooi. Daar zal ook niemand tegenstander van zijn. Onze vrijheid wordt ons beperkt, niet om onze levensvreugd aan banden te leggen maar om ervoor te zorgen dat de mensen die in de zorg hun stinkende best doen dat ook de komende jaren nog kunnen blijven doen én ook straks weer levensvreugd hebben. Je koppelt twee dingen aan elkaar wat op zichzelf staande dingen zijn. De levensvreugd zal je nu tijdelijk uit andere dingen moeten halen.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:37:
[...]
de capaciteit van de zorg is inderdaad een probleem, dat voorlopig niet opgelost zal zijn. We zullen het moeten hebben over wat de gevolgen hiervan zijn van de maatschappij, en wat wenselijk en acceptabel is. Accepteren we dat we de komende jaren iedere winter in lockdown gaan en in de zomer wat meer ademruimte krijgen? Dat is de discussie die gevoerd moet worden, maar waar diegenen die er over gaan hard voor lijken weg te lopen.
Wat mij betreft heeft de zorg in ieder geval niet ten kostte van alles prioriteit, maar is levensvreugd minstens zo belangrijk. Nu weet ik dat ieder zijn/haar vreugde uit andere dingen haalt, maar het aantal mensen wat gelukkig wordt van het vooruitzicht iedere winter in lockdown te gaan zal zeer beperkt zijn verwacht ik
Ben het wel met je eens dat het ontbeert aan visie voor de lange termijn. Dat is echter geen argument om de visie op het korte termijn handelen te bekritiseren of zelfs overboord te gooien.
Hoe belangrijk vind je de levensvreugde/kwaliteit van leven van mensen die werken in de zorg? Hebben die alles maar te slikken omdat sommigen graag weer alles willen doen zoals normaal? Terwijl mensen in de zorg long covid krijgen, overspannen raken of maar ander werk gaan zoeken wegens de werkdruk?stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:37:
[...]
de capaciteit van de zorg is inderdaad een probleem, dat voorlopig niet opgelost zal zijn. We zullen het moeten hebben over wat de gevolgen hiervan zijn van de maatschappij, en wat wenselijk en acceptabel is. Accepteren we dat we de komende jaren iedere winter in lockdown gaan en in de zomer wat meer ademruimte krijgen? Dat is de discussie die gevoerd moet worden, maar waar diegenen die er over gaan hard voor lijken weg te lopen.
Alles goed en aardig maar dan moeten die mensen die weer levensvreugde willen ook beseffen dat ze niet meer in het ziekenhuis worden opgenomen als ze een sportblessure of nare diagnose of auto-ongeluk krijgen. Er is dan immers geen personeel meer over.
Even een friendly reminder: in de zorg werken mensen. Het is geen geautomatiseerd instituut.
Jij wilt dat het OMT de wettenschappelijke data en hun persoonlijke ervaringsdata deelt die zij gebruiken om het advies te bouwen? Tot nu toe zie ik die gewoon in de adviezen de bronnen waar zij de cijfertjes vandaan halen.brothermaynard schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:19:
[...]
zeker niet, maar als je van de kamer vraagt dat ze de regering controleren, is het toch op zijn minst hun recht om de adviezen zelfstandig tot zich te nemen en de adviseur door te zagen over de standkoming van dat advies
Toevallig de laatste: advies-vws-na-omt-136-met-2e-aanpassinggelakt.pdf
De instroom in het ziekenhuis en op de IC van personen met een positieve test op
SARS-CoV-2 daalde verder de afgelopen week. Wel lijkt de daling af te vlakken.
Niet alleen het aantal opnames, maar ook de bezetting nam de afgelopen week
af. Gemiddeld werden over de laatste week 147 personen per dag opgenomen op
een verpleegafdeling en 23 op de IC. Op 2 januari 2022 was de totale
bedbezetting 1.675: 1.200 op de verpleegafdelingen in het ziekenhuis en 462 op
een IC in Nederland, naast 13 op een IC in Duitsland (bron: LCPS).
nst6ldr schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:17:
[...]
Daarom vraag ik wat je oprecht als 'kritisch' ziet. Zoals @PWM al aangaf, de 'echte' kranten zijn soms behoorlijk kritisch op het beleid. Maar de indianenverhalen over bijvoorbeeld toename van hartklachten zal je er niet teruglezen.
jij begint over indianenverhalen over toename van hartklachten, niet ik. Dat is wat ik bedoel met dat je me in de complothoek probeert te duwen, totaal onnodig voor de discussie. Dat we het niet eens zullen worden is duidelijk en ook helemaal niet erg, maar beperk je tot de inhoud ajb.nst6ldr schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:35:
[...]
Ik vraag welke kranten jij kritisch vindt, je komt tussendoor met de opmerking dat je ze liever niet leest als ze niet in lijn liggen met jouw mening.
Vervolgens nuanceer je het en vraag ik nogmaals wat jouw referentiekader is, maar dan ineens duw ik je in de hoek van complotdenker én zet je er nog even bij dat de kranten inderdaad niet kritisch genoeg zijn omdat ze niet jouw mening weerspiegelen.
Wijs maar aan wat een goede discussie in de weg staat. Of liever, wat je zelf een goede discussie vindt? Want ik ben bang dat ik weinig aansluiting kan vinden op jouw denkwijze dus mijn bijdrage zal over het algemeen meer van het kaliber zijn dat je ervan weerhoud om nog kranten te lezen.
Voorbeeldje was het bericht van de week over Zuid Afrika, waarbij er werd vermeld dat de vaccinatiegraad daar hoog is. In elk geval het AD en Nu.nl nemen het 1 op 1 over, zonder te kijken naar feitelijke juistheid.
De alternatieve media, zoals deze wordt genoemd, is een grote ketel met aannames, onzin, absurditeiten en complotten. Ik heb me er wel eens mee vermaakt in het verleden.
het lijkt er in de berichtgeving soms op dat de zorg de enige sector is waar mensen onder druk staan, ik kan je vertellen dat het in het bedrijfsleven echt niet anders is, het werk wordt meer, het aantal beschikbare mensen minder, dus komt er meer druk op diegenen die het werk moeten doen, net zoals in de zorgWilf schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:41:
[...]
Hoe belangrijk vind je de levensvreugde/kwaliteit van leven van mensen die werken in de zorg? Hebben die alles maar te slikken omdat sommigen graag weer alles willen doen zoals normaal? Terwijl mensen in de zorg long covid krijgen, overspannen raken of maar ander werk gaan zoeken wegens de werkdruk?
Alles goed en aardig maar dan moeten die mensen die weer levensvreugde willen ook beseffen dat ze niet meer in het ziekenhuis worden opgenomen als ze een sportblessure of nare diagnose of auto-ongeluk krijgen. Er is dan immers geen personeel meer over.
Even een friendly reminder: in de zorg werken mensen. Het is geen geautomatiseerd instituut.
Dat begrijp ik en zie ik ook, de reden waarom we echter de hele lockdown en aanpassingen hebben is om de zorg, een nutsvoorziening, nog werkend te houden. Zonder zorg stort de moderne samenleving/welvaartsstaat in.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:46:
[...]
het lijkt er in de berichtgeving soms op dat de zorg de enige sector is waar mensen onder druk staan, ik kan je vertellen dat het in het bedrijfsleven echt niet anders is, het werk wordt meer, het aantal beschikbare mensen minder, dus komt er meer druk op diegenen die het werk moeten doen, net zoals in de zorg
Hier misschien wel, in de rest van het land een stuk minder gelukkigHollovVpo1nt schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:29:
[...]
Proportionaliteit is ver te zoeken in het beleid. Lockdown is schijnbaar een goed middel om de zorg te ontlasten, maar mogelijk met grotere gevolgen op de langere termijn voor een grotere groep.
'Zorgcapaciteit kan niet omhoog omdat de zorgkosten stijgen'. De alarmerende verhalen over de effecten van dit onnozele flip/flop beleid - met tunnelvisie op de coronapas - op de lange termijn (geestelijke) zorg behoefte is zwaar onderbelicht en dat zal ook de zorgkosten doen stijgen.
Het is toch een veel logischere boodschap om te zeggen:
- jij bent een risicogroep voor corona waardoor je in een ziekenhuis zou kunne belanden bij besmetting, en daarom willen we bepaalde maatregelen aan je opleggen dan
- jij bent jong en gezond en willen je beperken in je leven omdat we niet willen dat het virus via jou terecht komt bij de risicogroepen die de zorg kunnen belasten
Maar goed, is al ruimschoots gebleken dat ik hier de minderheid ben.
Ehm, de lockdown zo snel mogelijk als kan opheffen lijkt me logischer. Er is meer dan alleen zorg in de wereldbazzemans schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:14:
[...]
Mooi, nog even volhouden deze lockdown dus zodat de zorg echt even op adem kan komen.
No shit? Krapte op de arbeidsmarkt misschien? Dat heeft echter niks met Corona te maken, terwijl in de zorg de druk wel degelijk beïnvloed wordt door Corona.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:46:
[...]
het lijkt er in de berichtgeving soms op dat de zorg de enige sector is waar mensen onder druk staan, ik kan je vertellen dat het in het bedrijfsleven echt niet anders is, het werk wordt meer, het aantal beschikbare mensen minder, dus komt er meer druk op diegenen die het werk moeten doen, net zoals in de zorg
Het staat zelfs enigszins haaks op wat je zelf aangeeft over dat de lockdown de grote boosdoener is van dat het in bepaalde sectoren zwaar is (even de gesloten sectoren daargelaten). In crisistijd neemt het aantal werklozen doorgaans toe. In tegenstelling daarop zien we juist dat de werkloosheid daalt en zelfs historisch laag is. Zonder lockdown was er waarschijnlijk een nóg grotere krapte op de arbeidsmarkt (en nee, dit bedoel ik niet als argument vóór een lockdown ;-)).
Met alle respect, maar de zorg is een voorziening voor ons allemaal. Het bedrijfsleven opereert voor eigen rekening en risico. Dat is zuur als het moeilijk is en misgaat, maar wel de realiteit. In goede tijden is dat een voordeel voor ondernemers en in slechte tijden is dat het risico van ondernemen. Zelfs dan nog vinden we ondernemers dusdanig belangrijk dat er aan alle kanten steun is. Zo ook in deze crisis en al met al is dat helemaal niet zo slecht gedaan (ook daarop kan je terechte kritiek hebben, maar door de bank genomen had het veel slechter kunnen gaan).
Hmm, die zag ik er dan weer niet in. Interpretatie, puur geschreven tekst, blijft soms lastigDazzler2120 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:39:
[...]
De opmerking van @Sovieto heb ik vooral gelezen met een tikkeltje sarcasme / als sneer naar juist de types als Doutzen Kroes, Lange Frans, Willem Engel etc. - de mensen die in ieder geval door kennis niet belemmerd worden.
Maar dat kan ik mis hebben.
Er is meer dan alleen de coronadasboard-cijfertjes. De zorg moet ook tijd worden gegund om te herstellen. Niet omdat er niet meer is dan alleen zorg, maar omdat we anders straks zonder Coronamaatregelen nog altijd geen zorg kunnen leveren.42erik schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:53:
[...]
Ehm, de lockdown zo snel mogelijk als kan opheffen lijkt me logischer. Er is meer dan alleen zorg in de wereld
Er is meer dan zorg alleen: economie, vriendschappen, sport, ontspanning...bazzemans schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:58:
Er is meer dan alleen de coronadasboard-cijfertjes. De zorg moet ook tijd worden gegund om te herstellen. Niet omdat er niet meer is dan alleen zorg, maar omdat we anders straks zonder Coronamaatregelen nog altijd geen zorg kunnen leveren.
je zal maar in een bedrijf werken dat al meerdere keren gesloten is door een lockdown, dan denk je hier misschien toch iets minder makkelijk overbazzemans schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:56:
[...]
No shit? Krapte op de arbeidsmarkt misschien? Dat heeft echter niks met Corona te maken, terwijl in de zorg de druk wel degelijk beïnvloed wordt door Corona.
Het staat zelfs enigszins haaks op wat je zelf aangeeft over dat de lockdown de grote boosdoener is van dat het in bepaalde sectoren zwaar is (even de gesloten sectoren daargelaten). In crisistijd neemt het aantal werklozen doorgaans toe. In tegenstelling daarop zien we juist dat de werkloosheid daalt en zelfs historisch laag is. Zonder lockdown was er waarschijnlijk een nóg grotere krapte op de arbeidsmarkt (en nee, dit bedoel ik niet als argument vóór een lockdown ;-)).
Met alle respect, maar de zorg is een voorziening voor ons allemaal. Het bedrijfsleven opereert voor eigen rekening en risico. Dat is zuur als het moeilijk is en misgaat, maar wel de realiteit. In goede tijden is dat een voordeel voor ondernemers en in slechte tijden is dat het risico van ondernemen. Zelfs dan nog vinden we ondernemers dusdanig belangrijk dat er aan alle kanten steun is. Zo ook in deze crisis en al met al is dat helemaal niet zo slecht gedaan (ook daarop kan je terechte kritiek hebben, maar door de bank genomen had het veel slechter kunnen gaan).
En hoeveel lockdowns willen we nog accepteren voor de zorg weer op peil is? Dat kan namelijk nog jaren duren. Is het voor jou acceptabel om de komende jaren iedere winter in lockdown te gaan? Voor mij in ieder geval niet.
Echt? Meen je niet? Ik zit al mijn hele leven in mijn eigen huis te teren op de zak van de overheid en ken die dingen die jij noemt helemaal niet. /shoevenpe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:59:
[...]
Er is meer dan zorg alleen: economie, vriendschappen, sport, ontspanning...
Ik denk dat degenen die dit keer op keer roepen niet door hebben hoe groot de gevolgen zijn als de zorg implodeert. Dat gaat een gigantische invloed hebben op ons dagelijkse leven en al datgeen dat er "meer is dan zorg".
Verwijderd
Doe eens een voorstel hoe die taboes er uit zouden zien.stylezzz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:03:
Wie gaat er nog een evenement of concert organiseren? Nee, de zorg is de heilige koe van de samenleving geworden.... ik wil niet beweren dat zorg onbelangrijk is, maar we zullen er in de toekomst anders mee om moeten gaan. Eventuele taboes moeten daarbij niet gemeden gaan worden, hoe moeilijk dat ook mag zijn....
Ben benieuwd.
Geen heilige koe, dat is wel gebleken.stylezzz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:03:
Wie gaat er nog een evenement of concert organiseren? Nee, de zorg is de heilige koe van de samenleving geworden.... ik wil niet beweren dat zorg onbelangrijk is, maar we zullen er in de toekomst anders mee om moeten gaan. Eventuele taboes moeten daarbij niet gemeden gaan worden, hoe moeilijk dat ook mag zijn....
Wel een hoeksteen maar dat blijkt pas als zorg niet meer beschikbaar is.
We waren onderweg naar de 100, dat veert nu weer wat op naar de 150. Inderdaad dagkoersen, de trend is gelukkig nog dalend zoals @Sovieto al zei.brothermaynard schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:33:
[...]
instroom een week geleden was toch een stuk hoger? ziekenhuis cijfers hebben ook met dagkoersen te maken. zal nog wel meer wisselvallig worden als meer en meer ziekenhuizen de 'incident omicron opnames'willen vermijden door standaard pcr test bij iedere nieuwe klinische klant in te voeren (snap niet dat niet allang gemeengoed is trouwens, maar ja)
Het heeft nu een paar dagen nodig om enigszins iets uit af te kunnen lezen. Lockdown, feestdagen en Omikron maken het lastig duiden.
Dat is mooi discussiëren; iemands woorden uit zijn verband trekken en ridiculiseren. Ik zeg nergens dat we in lockdown moeten blijven tot de zorg weer op peil is. Ik zeg dat het verstandig is om langer in lockdown te blijven om ervoor te zorgen dat daar weer lucht ontstaat, om te voorkomen dat het implodeert. Waar dat precies ligt? Dat laat ik graag even in het midden. Maar direct weer de lockdown opheffen, omdat de coronadashboard de juiste parameters haalt is helemaal niet het beste voor de BV Nederland.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:00:
[...]
je zal maar in een bedrijf werken dat al meerdere keren gesloten is door een lockdown, dan denk je hier misschien toch iets minder makkelijk over
En hoeveel lockdowns willen we nog accepteren voor de zorg weer op peil is? Dat kan namelijk nog jaren duren. Is het voor jou acceptabel om de komende jaren iedere winter in lockdown te gaan? Voor mij in ieder geval niet.
En wat betreft de gesloten bedrijven, wil je geen woorden in mijn mond leggen? Ik heb heel duidelijk als tussenzin geplaatst dat "de gesloten sectoren daargelaten". Voor die sectoren is het prut, waardeloos en klote. Daar moeten we ze ook zeker bij blijven steunen vanuit onze belastingcenten (betaal ik graag aan mee met mijn belastinguitgaven) en door straks de lokale ondernemer ook weer wat te gunnen als het kan. Hun belang is echter m.i. zeker niet groter dan die van de zorg.
Ik heb er vanmorgen nog een aantal aangehaald?Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:04:
[...]
Doe eens een voorstel hoe die taboes er uit zouden zien.
Ben benieuwd.
Wederom, dat maak jij er van. Ik geef aan dat er genoeg kritiek in de kranten te lezen is en complotverhalen niet. Als jij dan alsnog stelt dat de kranten niet kritisch genoeg zijn, dan ben ik volgens mij nog erg terughoudend door in ieder geval te vragen wat dan volgens jou dan onder 'kritiek' valt.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:43:
[...]
[...]
jij begint over indianenverhalen over toename van hartklachten, niet ik. Dat is wat ik bedoel met dat je me in de complothoek probeert te duwen, totaal onnodig voor de discussie. Dat we het niet eens zullen worden is duidelijk en ook helemaal niet erg, maar beperk je tot de inhoud ajb.
Doe eens rustig.
ik wilde je geen woorden in de mond leggen, als je dat zou ervaart, excuus.bazzemans schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:06:
[...]
Dat is mooi discussiëren; iemands woorden uit zijn verband trekken en ridiculiseren. Ik zeg nergens dat we in lockdown moeten blijven tot de zorg weer op peil is. Ik zeg dat het verstandig is om langer in lockdown te blijven om ervoor te zorgen dat daar weer lucht ontstaat, om te voorkomen dat het implodeert. Waar dat precies ligt? Dat laat ik graag even in het midden. Maar direct weer de lockdown opheffen, omdat de coronadashboard de juiste parameters haalt is helemaal niet het beste voor de BV Nederland.
En wat betreft de gesloten bedrijven, wil je geen woorden in mijn mond leggen? Ik heb heel duidelijk als tussenzin geplaatst dat "de gesloten sectoren daargelaten". Voor die sectoren is het prut, waardeloos en klote. Daar moeten we ze ook zeker bij blijven steunen vanuit onze belastingcenten (betaal ik graag aan mee met mijn belastinguitgaven) en door straks de lokale ondernemer ook weer wat te gunnen als het kan. Hun belang is echter m.i. zeker niet groter dan die van de zorg.
maar hoeveel lockdowns vind je nog acceptabel de komende jaren?
De meeste mensen komen af en toe bij de huisarts maar de groep die afhankelijk is van acute intensieve zorg is relatief beperkt. Zorg is belangrijk, maar niet het enige in het leven.bazzemans schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:02:
Ik denk dat degenen die dit keer op keer roepen niet door hebben hoe groot de gevolgen zijn als de zorg implodeert. Dat gaat een gigantische invloed hebben op ons dagelijkse leven en al datgeen dat er "meer is dan zorg".
Preventief een maandenlange lockdown om de zorg 'rust' te geven ga je niet verkopen aan wie afhankelijk is van gesloten sectoren.
De grotere groep die ik bedoel is de groep waarvan nu al duidelijk wordt dat ze op lange termijn beschadigd zullen worden door de maatregelen, in plaats van de mensen in de toekomst die een auto ongeluk krijgen en mogelijk op de IC belanden. En net zoals jij zegt dat de zorg ons allemaal aan gaat, gaat ook het 'leven' ons allemaal aan. En de prijs van de zorg toegankelijk houden op de huidige manier is in mijn mening veel te hoog.bazzemans schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:33:
[...]
Wat een appels met peren vergelijk jij. Welke "grotere groep" dan de zorg? De zorg gaat ons ALLEMAAL aan.
Daar is geen zinnig antwoord op te geven met de kennis van nu. Dat hangt af van hoe zich de situatie ontwikkeld. Voortschrijdend inzicht is keer-op-keer nodig gebleken in deze crisis, omdat data nu eenmaal onvoldoende rekening kunnen houden met een disruptieve verandering in het systeem.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:08:
[...]
ik wilde je geen woorden in de mond leggen, als je dat zou ervaart, excuus.
Waar het mij om gaat is dat iedereen nu heel positief wordt van de goed uitziende cijfers en een (hoogstwaarschijnlijk) mildere variant (omikron) en dus direct roept om het stoppen van de lockdown. Het stoppen met de lockdown zal echter onherroepelijk tot gevolg hebben dat cijfers weer stijgen en dat kan de zorg cijfermatig misschien wel aan, maar menselijk is de rek er daar uit. Als we dus echt naar de toekomst willen kijken (waar je zelf ook toe opriep), zullen we op korte termijn al een betere basis moeten leggen. Daar hoort m.i. óók het op adem laten komen van de zorg bij.
Dan hoop ik op adem komen voor een periode waarin we zorg kunnen gaan inhalen, de zorg kunnen versterken en verbeteren. Zodat deze toekomstbestendig is. En niet op adem komen voor de volgende lockdown (wat onmogelijk uit te sluiten is). Either way, de zorg op adem laten komen is noodzakelijk.
ik 'wil' inderdaad dat de 2e kamer zoveel tijd krijgt als nodig is om de expert van het omt (of diens voorzitter, dus prof van dissel) te bevragen over het advies, het aanvullen van (hiaten) in hun kennis, vragen stellen over wat andere opties zijn etc.Vorkie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:42:
[...]
Jij wilt dat het OMT de wettenschappelijke data en hun persoonlijke ervaringsdata deelt die zij gebruiken om het advies te bouwen? Tot nu toe zie ik die gewoon in de adviezen de bronnen waar zij de cijfertjes vandaan halen.
[...]
Momenteel is dat niet geregeld. De tech. briefing is te kort en het blijft eigenlijk bij uitleg van het advies wat de regering aan het OMT heeft gevraagd
En daar wringt de schoen nog meer: het kabinet vraagt een gericht advies aan OMT en die antwoorden met 'wij denken dat...'of 'uit onze analyse blijkt dat...' . Nu bijv met de scholen: de vraag van kabinet was: 'is er ruimte om de scholen per 10-1 weer te openen, en zo ja, onder welke voorwaarden, en zo nee, waarom niet'. Daar geeft het OMT dan keurig antwoord op (het nieuwste omt antwoord was trouwens goed, uitgebreid en sterker dan voorheen in deze)
Update van 5 januari:
— Kalahiri (@kalahiri) 5 januari 2022
- 24.490 nieuw gemelde positieve testen
- 147 nieuwe ziekenhuisopnames
- 13 nieuwe IC-opnames
- 39 nieuwe overlijdens
Er liggen op dit moment 1.634 mensen met COVID in het ziekenhuis, waarvan 449 op de IC.#COVID19NLhttps://t.co/UXx0ifV6D5
Klinkt als: "Ik woon 10 meter boven ANP, dus wat mij betreft mag de zeespiegel wel een paar meter stijgen".stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:08:
[...]ik wilde je geen woorden in de mond leggen, als je dat zou ervaart, excuus.
Niemand vindt een "lockdown" leuk, maar wanneer wetenschappers en beleidsmakers besluiten dat het nodig is dan heb je je er maar aan te conformeren. Des te eerder ben je er ook weer van af. Wees blij dat hier geen echte lockdowns zijn zoals bijvoorbeeld in China.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
"is dat niet geregeld"?brothermaynard schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:13:
[...]
ik 'wil' inderdaad dat de 2e kamer zoveel tijd krijgt als nodig is om de expert van het omt (of diens voorzitter, dus prof van dissel) te bevragen over het advies, het aanvullen van (hiaten) in hun kennis, vragen stellen over wat andere opties zijn etc.
Momenteel is dat niet geregeld. De tech. briefing is te kort en het blijft eigenlijk bij uitleg van het advies wat de regering aan het OMT heeft gevraagd
En daar wringt de schoen nog meer: het kabinet vraagt een gericht advies aan OMT en die antwoorden met 'wij denken dat...'of 'uit onze analyse blijkt dat...' . Nu bijv met de scholen: de vraag van kabinet was: 'is er ruimte om de scholen per 10-1 weer te openen, en zo ja, onder welke voorwaarden, en zo nee, waarom niet'. Daar geeft het OMT dan keurig antwoord op (het nieuwste omt antwoord was trouwens goed, uitgebreid en sterker dan voorheen in deze)
Dat kan de kamer zelf grotendeels. Ik heb geen enkel initiatief gezien daartoe.
Dagrecord?
En de horeca en winkels moeten weer normaal draaien, studenten naar hun school kunnen, mensen naar de sportschool, theater, bioscoop enzovoort enzovoort enzovoortbazzemans schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:58:
[...]
Er is meer dan alleen de coronadasboard-cijfertjes. De zorg moet ook tijd worden gegund om te herstellen. Niet omdat er niet meer is dan alleen zorg, maar omdat we anders straks zonder Coronamaatregelen nog altijd geen zorg kunnen leveren.
Dit zal een agree to disagree worden.HollovVpo1nt schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:10:
[...]
De grotere groep die ik bedoel is de groep waarvan nu al duidelijk wordt dat ze op lange termijn beschadigd zullen worden door de maatregelen, in plaats van de mensen in de toekomst die een auto ongeluk krijgen en mogelijk op de IC belanden. En net zoals jij zegt dat de zorg ons allemaal aan gaat, gaat ook het 'leven' ons allemaal aan. En de prijs van de zorg toegankelijk houden op de huidige manier is in mijn mening veel te hoog.
Ik denk dat velen hier zich niet beseffen waar zorgmedewerkers tegenaan lopen. Daar lopen ze echt op hun tandvlees. Zelf heb ik dat ook niet altijd door gehad. Inmiddels merk ik het gewoon aan mijn partner, die is (net als vele collega's) op. Toch gaat ze keer-op-keer weer naar het ziekenhuis om te werken. Ik probeer haar nu maar te ontlasten door zoveel mogelijk taken thuis te doen, zodat ze thuis in ieder geval rust krijgt. Dat is nodig en weet je waar dat ten koste van gaat? Van mijn levensvreugde, maar ik doe dat voor haar en omdat ik er van overtuigd ben dat we dit (zo'n crisis doorkomen) met elkaar moeten doen.
Yup. Vorige was 23.703 op 23 November.
[ Voor 41% gewijzigd door MikeyMan op 05-01-2022 15:20 ]
Loopt lekker op, die positieve testen. Dat was natuurlijk verwacht maar het gaat wel hard.
Ik ben wel blij dat de instroom in de ziekenhuizen beperkt lijkt te blijven, daar zouden we de eerste indicatie van moeten hebben
-------------
Net mijn uitslag gekregen, ik ben gelukkig negatief getest
Verkeerde quote schat
Is het al eens gekwantificeerd hoe(potentieel) groot deze groep is en de last op de samenleving?HollovVpo1nt schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:10:
[...]
De grotere groep die ik bedoel is de groep waarvan nu al duidelijk wordt dat ze op lange termijn beschadigd zullen worden door de maatregelen, in plaats van de mensen in de toekomst die een auto ongeluk krijgen en mogelijk op de IC belanden. En net zoals jij zegt dat de zorg ons allemaal aan gaat, gaat ook het 'leven' ons allemaal aan. En de prijs van de zorg toegankelijk houden op de huidige manier is in mijn mening veel te hoog.
En dan ook echt de groep die er echt last van heeft, niet de groep die het vervelend vindt
Whoops... Knopjes lijken ook allemaal op elkaar.
Tsjah, Omikron. Verwacht resultaat. Zelfs een lockdown werkt er niet goed tegen.Indoubt schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:19:
[...]
Loopt lekker op, die positieve testen. Dat was natuurlijk verwacht maar het gaat wel hard.
Ik ben wel blij dat de instroom in de ziekenhuizen beperkt lijkt te blijven, daar zouden we de eerste indicatie van moeten hebben
Ik zie het ook positief, ziekenhuizen blijven leeg. We zitten nu ook een paar dagen na de feestdagen. Aangenomen dat Kerst en O&N toch wel aanjagers zijn is het goed dat die nu steeds verder achter ons komen te liggen.
Mijn gevoel zegt dat de booster er net op tijd inzit bij de groep die anders nu in het ziekenhuis was beland.
Top!-------------
Net mijn uitslag gekregen, ik ben gelukkig negatief getest
een lockdown is echt een uiterste redmiddel dat je alleen kunt inzetten voor een zeer korte tijd als het volstrekt duidelijk is dat als je het niet doet (figuurlijk) de lijken op straat liggen. Op dit moment zijn we ver van een dergelijke situatie, en de ziekenhuis cijfers zijn al een paar weken aan het dalen. Ik vind dat het begrip lockdown een flinke deflatie heeft doorgemaakt in het bewustzijn van sommigen en er veel te makkelijk over wordt gedacht. We weten het niet precies, dus voor de zekerheid doen we maar een lockdown zoals nu gebeurt zou echt niet meer voor mogen komen, de seinen vwb omikron staan aan alle kanten op groen, het risico om de lockdown (ook de avond lockdown, wat de-facto een lockdown voor werkenden en studerenden is) kan per direct worden opgehevenbazzemans schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:13:
[...]
Daar is geen zinnig antwoord op te geven met de kennis van nu. Dat hangt af van hoe zich de situatie ontwikkeld. Voortschrijdend inzicht is keer-op-keer nodig gebleken in deze crisis, omdat data nu eenmaal onvoldoende rekening kunnen houden met een disruptieve verandering in het systeem.
Waar het mij om gaat is dat iedereen nu heel positief wordt van de goed uitziende cijfers en een (hoogstwaarschijnlijk) mildere variant (omikron) en dus direct roept om het stoppen van de lockdown. Het stoppen met de lockdown zal echter onherroepelijk tot gevolg hebben dat cijfers weer stijgen en dat kan de zorg cijfermatig misschien wel aan, maar menselijk is de rek er daar uit. Als we dus echt naar de toekomst willen kijken (waar je zelf ook toe opriep), zullen we op korte termijn al een betere basis moeten leggen. Daar hoort m.i. óók het op adem laten komen van de zorg bij.
Dan hoop ik op adem komen voor een periode waarin we zorg kunnen gaan inhalen, de zorg kunnen versterken en verbeteren. Zodat deze toekomstbestendig is. En niet op adem komen voor de volgende lockdown (wat onmogelijk uit te sluiten is). Either way, de zorg op adem laten komen is noodzakelijk.
De stress van het snel willen typen speelt opMikeyMan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:20:
[...]
Whoops... Knopjes lijken ook allemaal op elkaar.
Netjes, enkel mogelijk gemaakt door het percentage positief lijkt mij. Want qua testen zaten we de vorige keer aan de max met deze getallen. Dat lijkt nu niet zo te zijn.
Je geeft vooral je mening over een lockdown, dat zijn geen feiten. Prima dat je op basis van het coronadashboard cijfermatig denkt te onderbouwen dat de lockdown nu wel opgeheven kan worden. Daarbij ga je dan echt wel heel makkelijk voorbij aan wat er gebeurt bij opheffing van de lockdown en welke toenemende druk dit geeft op de zorg. Als je dat legt naast de capaciteit van de zorg die aan het afnemen is (doordat collega's wegvallen met Corona, overspanningsklachten, met pensioen gaan of iets anders gaan doen en door de krapte op de arbeidsmarkt niet wordt aangevuld), dan is het ineens niet meer zo heel logisch wat je roept.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:21:
[...]
een lockdown is echt een uiterste redmiddel dat je alleen kunt inzetten voor een zeer korte tijd als het volstrekt duidelijk is dat als je het niet doet (figuurlijk) de lijken op straat liggen. Op dit moment zijn we ver van een dergelijke situatie, en de ziekenhuis cijfers zijn al een paar weken aan het dalen. Ik vind dat het begrip lockdown een flinke deflatie heeft doorgemaakt in het bewustzijn van sommigen en er veel te makkelijk over wordt gedacht. We weten het niet precies, dus voor de zekerheid doen we maar een lockdown zoals nu gebeurt zou echt niet meer voor mogen komen, de seinen vwb omikron staan aan alle kanten op groen, het risico om de lockdown (ook de avond lockdown, wat de-facto een lockdown voor werkenden en studerenden is) kan per direct worden opgeheven
Laat even duidelijk zijn dat ik ook geen voorstander ben van een lockdown, liever vandaag of morgen ten einde. Echter moet je dat weloverwogen doen en rekening houden met ALLE parameters, niet alleen met de cijfertjes van aantal besmettingen, ziekenhuis- en ic-opnames.
[ Voor 8% gewijzigd door bazzemans op 05-01-2022 15:26 ]
Een lockdown niet langer dan strikt noodzakelijk door trekken is niet echt hetzelfde als de hele zorg maar laten imploderen he.bazzemans schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:02:
[...]
Echt? Meen je niet? Ik zit al mijn hele leven in mijn eigen huis te teren op de zak van de overheid en ken die dingen die jij noemt helemaal niet. /s
In de afgelopen 2 jaar, met veel slechtere vooruitzichten en omstandigheden, is de zorg niet geimplodeerd, dat gaat niet ineens nu gebeuren als we zms die lockdown eraf gooien
Laten we vooral niet te vroeg juichen en hopen dat Omikron inderdaad milder is en we op tijd zijn met de boosters in de kwetsbare groep.stijnec1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:21:
[...]
een lockdown is echt een uiterste redmiddel dat je alleen kunt inzetten voor een zeer korte tijd als het volstrekt duidelijk is dat als je het niet doet (figuurlijk) de lijken op straat liggen. Op dit moment zijn we ver van een dergelijke situatie, en de ziekenhuis cijfers zijn al een paar weken aan het dalen.
Als dat niet zo is en de groei doorgaat zoals nu (wat te verwachten is) dan liggen over 14 dagen de lijken daadwerkelijk op straat. Daar kunnen wij niet tegenaan, met de huidige cijfers lagen in het verleden alle bedden zo goed als vol.
Voor elke in te voeren maatregel een week lang uittrekken om ellenlange debatten te gaan voeren zeker.brothermaynard schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:13:
[...]ik 'wil' inderdaad dat de 2e kamer zoveel tijd krijgt als nodig is om de expert van het omt (of diens voorzitter, dus prof van dissel) te bevragen over het advies, het aanvullen van (hiaten) in hun kennis, vragen stellen over wat andere opties zijn etc.
Momenteel is dat niet geregeld.
Dat gaat dus niet werken als er een nieuwe variant in je nek staat te hijgen. Bovendien (daar ben ik vrij zeker van) krijgt de 2e kamer uitgebreide rapportages over de briefings. Die kunnen ze dan inzien en in het plenaire debat wat volgt kunnen ze vragen stellen. Het is aan de partijen om die personen in het debat in te zetten die ook kennis van zaken hebben.
We disagreeën in dat opzicht helemaal niet. Ik zeg niet dat we alle maatregelen op moeten heffen, in tegendeel. Ik zeg dat de maatregelen gericht moeten zijn op diegenen die de grootste kans hebben om als gevolg van covid in het ziekenhuis terecht te komen. Dus wel de zorg ontlasten, maar op een andere manier dan nu, vanwege het neveneffect van de maatregelen van nu.bazzemans schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:17:
[...]
Dit zal een agree to disagree worden.
Ik denk dat velen hier zich niet beseffen waar zorgmedewerkers tegenaan lopen. Daar lopen ze echt op hun tandvlees. Zelf heb ik dat ook niet altijd door gehad. Inmiddels merk ik het gewoon aan mijn partner, die is (net als vele collega's) op. Toch gaat ze keer-op-keer weer naar het ziekenhuis om te werken. Ik probeer haar nu maar te ontlasten door zoveel mogelijk taken thuis te doen, zodat ze thuis in ieder geval rust krijgt. Dat is nodig en weet je waar dat ten koste van gaat? Van mijn levensvreugde, maar ik doe dat voor haar en omdat ik er van overtuigd ben dat we dit (zo'n crisis doorkomen) met elkaar moeten doen.
Het verschil van mening/inzicht zit hem bij "strikt noodzakelijk". Ik vind meer adem en lucht creëren voor de zorg dusdanig belangrijk dat ik dat wel als strikt noodzakelijk acht.42erik schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:26:
[...]
Een lockdown niet langer dan strikt noodzakelijk door trekken is niet echt hetzelfde als de hele zorg maar laten imploderen he.
In de afgelopen 2 jaar heeft de zorg nog geen moment gehad dat ze écht op adem konden komen. Een half jaar of 2 jaar op je tenen lopen, maakt wel degelijk verschil. Op een zeker moment is de koek op.42erik schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:26:
[...]
In de afgelopen 2 jaar, met veel slechtere vooruitzichten en omstandigheden, is de zorg niet geimplodeerd, dat gaat niet ineens nu gebeuren als we zms die lockdown eraf gooien
Als je ouder wordt gaat de tijd gevoelsmatig sneller, al heb ik dat gevoel helaas in de zomer eerder dan in de periode november t/m maart.
Maar Omi gaat los, over een dag of 7 a 10 gaan we merken in welke mate het echt los gaat.
Dit topic is gesloten.
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.