Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 135 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.178 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
gambieter schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:03:
[...]

Daar past een Louis van Gaal quote bij over scorebord journalistiek. Ze hebben mazzel dat het zo loopt, het had ook heel erg verkeerd kunnen gaan, en er zijn stevige problemen. Acht NHS trusts hebben "critical incidents" gerapporteerd, en er zullen er meer volgen. Waar het op neer komt is dat de gezondheidszorg nogh meer beschadigd wordt en er meer tekorten gaan komen qua personeel, en de zorgachterstand nog groter wordt.

Dus nee, de cijfers zijn niet aan hun kant, de roofbouw gaat gewoon door voor politieke redenen.

[...]

Melodramatisch muziekje opgezet. Er is overdrijven en er is vreselijk overdrijven.
Voor de juiste context: die incidenten hebben niet zozeer te te maken met de teller in de vergelijking (een te hoog oplopend aantal patienten dat covid-zorg nodig heeft), maar met de noemer (personeel dat niet mag komen werken vanwege corona-infecties). Een quote uit het artikel:
critical incidents in their hospitals owing to staff absences, as the region’s health chief said officials were “bracing ourselves for a tsunami of Omicron cases”
Dus in de voorbereiding voor een mogelijk hoge golf aan patienten was het echte probleem niet dat al die patienten kwamen, maar dat de werkroosters niet pasten door covid-positief personeel. Er mag ook worden bijgezegd dat in de UK de omicron golf zo'n beetje superponeerde bovenop de doorlopende delta golf die daar al een paar maanden aan de gang was. Ook die heeft gaten geslagen in de beschikbaarheid van personeel.

Allebei de problemen (teveel patienten en te weinig zorgverleners) zijn natuurlijk met elkaar vervlochten problemen, maar voor de beeldvorming van "hoe gevaarlijk is omicron" is het onderscheid wel belangrijk.

[ Voor 21% gewijzigd door t_captain op 04-01-2022 21:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:35
Tweak_ers schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:09:
[...]

Ik deel
Toch zojuist een link naar de cijfers in Portugal, met 98% vaccinatiegraad.

Equivalent aan 22.000 besmettingen hier. Terwijl hun stijging veel later is ingezet. Ze hebben ons dubbel en dwars ingehaald.

Dus wat is er precies feitelijk onjuist?

Ik kan mij al die “onderzoeken” in het verleden nog goed herinneren:

https://www.ad.nl/binnenl...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Mag ik je over een paar maanden nog even herinneren aan deze post? 😉
Nog even een bericht uit Portugal.
Hun besmettingscijfers zijn (door o.a. Delta en Omicron) rondom de kerst periode hoger dan vorig jaar dezelfde tijd. Tot zelfs 200% hoger.
Tegelijkertijd zijn de ziekenhuisopnames mar een derde van de getallen van vorig jaar (met de minder gevaarlijke Alpha variant)
Dit kun je waarschijnlijk linken aan de hoge vaccinatiegraad.

https://www.theportugalne...ve-gevallen-stijgen/64441

Ook hier geldt weer: vaccineren helpt!

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:38
redwing schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:08:
[...]

Wat ik aan cijfers kon vinden had ik inderdaad ook dit idee. Dus dat de problemen niet zozeer komen doordat er meer capaciteit nodig is, maar vooral dat de capaciteit door ziekte omlaag is gegaan. Klinkt dus goed, alhoewel het natuurlijk ook een risico is voor de ziekenhuizen.
Rond de 2000 per dag, nu 15000 ziekenhuisbedden bezet voor alleen Engeland.

58 miljoen inwoners vs 17.5 miljoen in NL. Vergelijkbare cijfers voor NL zouden zijn 4500 bedden bezet (IC en non IC) en 600 ziekenhuis opnames per dag.

Bron: https://coronavirus.data....e=nation&areaName=England

[ Voor 6% gewijzigd door n0pe op 04-01-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

n0pe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:02:
[...]

Er is een grote andere factor en dat is het virus zelf.. Delta was al besmettelijker dan de eerste varianten en Omicron doet daar nog een schep bovenop omdat het de immuniteit die de vaccins bieden omzeilt. Feit blijft dat met het vaccin er minder kans is op besmetting, veel minder kans op ziekenhuisopname en extreem veel minder kans op IC opname.

De "verwarring" voor veel mensen zit hem in het feit dat >85% van de bevolking gevaccineerd is. Als het vaccin niet zou helpen zou 85% van de besmettingen onder gevaccineerden zijn.
Het is niet perse noodzakelijk dat Omikron op zichzelf veel besmettelijker is dan Delta. De R0 kan zelfs lager zijn. Echter, de Reff ligt momenteel een stuk hoger, door wat je al aangeeft; er wordt immuniteit omzeild.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 10:30

Dennahz

Life feels like hell should.

redwing schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:52:
[...]

Voor zover ik het weet zou ik zeggen dat het er tussenin zit. Dus je kunt er wel goed last van hebben en meer dan je met een puffertje echt op kunt lossen, maar echt aan de zuurstof is ook niet nodig. Ik zou zeggen, puffertje met alsnog op bed blijven liggen :P
Fair enough! Laten we het hopen :)
Maar wat versta je onder een vooropgesteld plan dan? Het lijkt me wel duidelijk dat corona niet te voorspellen was. Maar dat de regering de situatie gebruikt om zoveel mogelijk door te voeren klopt wel. En dat is aan de ene kant ook logisch, omdat je dan meer mogelijkheden hebt. Maar aan de andere kant moet je daar wel heel voorzichtig mee zijn.
Ik bedoel meer op kortere termijn. Dat 2G hadden ze het een hele tijd geleden al over, maar probeerden ze er vorige maand onder (blijkt nu) valse voorwendselen door te duwen. Het zou best kunnen dat omikron idd de reden gaat zijn dat dit er uiteindelijk niet komt, maar als ik alweer zie dat winkeliers opeens bereid blijken te zijn om de coronapas in te voeren .... aan het ogenschijnlijke einde van de pandemie. Kom op zeg :X
Dat hoop ik ook, maar dan vooral omdat het al duidelijk is dat ze het dan ook bij b.v. werk willen gebruiken. En zodra je het nodig hebt om essentiele zaken in te kunnen, gaat het wat mij betreft echt te ver.

Hoe dan ook, als Omikron echt zo mee valt als het nu lijkt gaat 2G er nooit komen.
Het gaat mij al te ver om die pas te gebruiken in normale winkels. In goedkope zaken is het misschien zo druk dat je over de koppen kan lopen, maar in fatsoenlijke winkels heb je dat probleem niet ;)

Ook geven ze daarmee aan dat mondkapjes blijkbaar totaal geen nut hebben, want iedereen moet die toch dragen in de winkels? Ze doen gewoon alles fout man! :p

Roep al vanaf het begin van de pandemie dat FFP2 verplicht moet worden in binnenruimtes. Die helpen tenminste. Ik zie de overheid als een soort manager die keer op keer de verkeerde keuzes maakt, terwijl het personeel allang aangeeft dat het nooit gaat werken.

M'n vriendin had zo'n manager die keer op keer haar eigen plannetjes erdoor duwde op slinkse wijze, terwijl iedereen dus al aangaf dat het nooit zo kon werken. ik herken die werkwijze wel enigszins in de praktijken van de Jonge met het weglaten van bepaalde cijfers en belangrijke stukken. Koppig je eigen zin doordrammen. Puur ego.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennahz op 04-01-2022 21:15 ]

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Tweak_ers schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:50:
[...]

Omdat vaccinatie een doel op zich is geworden. Ik merk het ook bij Nederlanders. Zo fel op ongevaccineerden.
Doel op zich, nee.

Fel, ja, wel zolang 13% 50% van de IC claimt, en daardoor gewoon een oorzaak is van uitgestelde zorg, een horeca en winkels in de knel, studenten die nog steeds thuis zitten en need I go on?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
loekf2 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:54:
Deze tweet uit de UK is wel interessant om te lezen:

[Embed]
Mooi draadje, ik kwam 'm net ook tegen. Een veel genuanceerder beeld van de situatie daar dan ik van anderen (ook hier) lees.

Deze Amerikaanse dokter geeft ook goed aan hoe effectief vaccinaties en boosters zijn:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 23:00
hoevenpe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:08:
[...]
Johnson maakt keuzes die hem politiek goed uitkomen en voor de verandering lijkt hij deze keer goed gegokt te hebben met zijn onverantwoorde 'alles kan' benadering.
Waarbij je dus al kenschets in je bewoording dat hij een vrij groot, zo niet een te groot risico heeft genomen, wat dan inderdaad goed blijkt uit te komen, maar niet echt te betitelen is als een verdienste.
Dat wil echter niet zeggen dat Mark en Hugo geen politieke agenda hebben: we zijn het enige Europese land waar niet-essentiële winkels dicht zijn, waar zelfs zittend uit eten of het museum verboden zijn.
Ze hebben een politieke agenda, maar kun je me dan uitleggen wat jouw vermoeden is van de politieke agenda van beide op dit specifieke punt en vervolgens of dat goed of slecht zou zijn ?
Een paar weken geleden liepen we achter met boosters en was de druk op de zorg vergeleken met onze buren relatief hoog. Inmiddels gaat de boostercampagne als een tierelier en lopen de ziekenhuizen langzaam leeg.
Uiteindelijk blijkt dat als we besluiten te handelen het wel vrij snel oppoten krijgen (in weer wil van al het gesputter daar over in media en politiek).
De ziekenhuizen lopen nu inderdaad langzaam leeg, op dat zo gaat blijven of stagneren en wellicht zelfs langzaam stijgen is de vraag. Dan houden we nog de achterstallige reguliere zorg over die ook na een lockdown nog even zo niet nijpender is (weer een periode extra opgestroopte zorg erbij).
Er is over twee weken echt geen reden om veel striktere regels te hanteren dan de Belgen en de Duitsers, wie dan nog niet geboosterd is neemt zelf bewust het risico.
Klinkt logisch en sympathiek dat mensen zelf een risico zouden nemen, maar net als in het verleden met uberhaupt een vaccinatie wordt dat risico van die mensen afgewenteld op ons allen. En daar iets aan proberen te doen is ook niet bepaald bijwerkingen en consequentie vrij als je de mogelijkheden wat dieper overdenkt, wat spijtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
trekker22 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:06:
https://dagbladdewest.com...nieuwe-covid-variant-ihu/

En sinds een paar uur weer een variant die “extreem gevaarlijk” zou kunnen zijn… die is voor prik 5 dan…

Laat iedereen omnicrom maar krijgen en daardoor resistentie opbouwen (icm vaccin), want hier is niet tegen op te werken.
Even een plaatje die ik eerder vandaag geüpload had naar het wereldwijd topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1smnEvkcbf2QG68byxGB90tpt_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r0OzkCel7gORVYRrXbjLlxOF.png?f=user_large

Ik kan op de telefoon niet goed zoeken naar deze variant.

Misschien dat iemand anders hier iets mee kan.

https://nextstrain.org/ncov/gisaid/global

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

hoevenpe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:10:
[...]

Welk land is momenteel strenger?
Opnieuw miljoenenstad in China in lockdown na coronabesmettingen - https://nos.nl/l/2411858

China. Daar kom je gewoon niet buiten. Klaar.

Ik gok ook dat de straffen daar wat forser zijn en de handhaving strenger als de gemiddelde BOA.
Ofja. Dat zouden de oeigoeren graag bekend maken. Maar dat lukt niet helemaal.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:04
t_captain schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:44:
[...]

De cijfers zijn aan hun kant. Omicron-golf sinds sinterklaas = 30 dagen inmiddels. Dagelijkse positieve tests toegenomen van 45k naar 173k, sterfte nog nauwelijks van zijn plaats gekomen.

Ook als je rekening houdt met het feit dat sterfte enkele weken achterloopt op positieve tests, had je allang een forse toename van de sterfte moeten zien.

De grafieken bevestigen echter hetzelfde beeld wat we eerder in SA zagen. Daar namen de positieve tests in de omicron-golf met een factor 80 tot, gevolgd door een toename van de sterfte met een factor 4. In dat geval lijkt omicron dus 95% minder dodelijk dan delta.

Andere schattingen komen allemaal in de rage 5% ... 15% uit.
Maar als omicron een factor 95% lager ligt… waarom hebben we het er dan nog over? Zelfs als je de IFR van delta op 1% zet, blijft er een 0,05% over, beter dan de gemiddelde influenza golf. Zelfs als je dat getal verdrievoudigd dan kom je nog ‘normaal’ uit voor een winter virus golf (1%IFR is veel trouwens, lijkt reeel meer op 0,4-0,5, of bij FvD 0,15% :9 . Dan kan de ratio hierboven nog iets ongunstiger uitvallen om toch een toffe IFR te hebben). In de UK is bij omicron naar verluidt het aantal nieuwe Ic- opnames nagenoeg volledig op naam van de (zeer kleine) groep ongevaccineerden.
Door de enorme ziekte load icm de strenge Quarantaine eisen is het wel moeizaam de boel te laten draaien, ziekte verzuim tot 10-20% schijnt niet ongewoon te zijn. Nieuwe Opname cijfers lijken in London ook alweer over de top trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 10:30

Dennahz

Life feels like hell should.

trekker22 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:06:
https://dagbladdewest.com...nieuwe-covid-variant-ihu/

En sinds een paar uur weer een variant die “extreem gevaarlijk” zou kunnen zijn… die is voor prik 5 dan…

Laat iedereen omnicrom maar krijgen en daardoor resistentie opbouwen (icm vaccin), want hier is niet tegen op te werken.
Kan het niet serieus nemen. Een variant die dodelijker is gaat nooit het zwakkere, maar sneller verspreidende omikron kunnen verdrijven. Dus dit zal waarschijnlijk gewoon een lokale uitbraak blijven ;)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:46
gekkie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:17:
Waarbij je dus al kenschets in je bewoording dat hij een vrij groot, zo niet een te groot risico heeft genomen, wat dan inderdaad goed blijkt uit te komen, maar niet echt te betitelen is als een verdienste.
Niet een verdienste, wel kennis die door zijn roekeloosheid is opgedaan diestelt ons in staat ons het eigen beleid te evalueren en bij te stellen.

Het OMT blijft maar 'we weten het niet' roepen terwijl er een laboratorium-eiland met 65 miljoen proefpersonen aan de andere kant van de Noordzee ligt. Een 'Brexit-benefit' voor ons...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
Dennahz schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:21:
[...]

Kan het niet serieus nemen. Een variant die dodelijker is gaat nooit het zwakkere, maar sneller verspreidende omikron kunnen verdrijven. Dus dit zal waarschijnlijk gewoon een lokale uitbraak blijven ;)
Die variant is eerder gerapporteerd als onze omicron variant en is sinds kerst niet meer toegevoegd aan de varianten database. Grote kans dus dat deze de concurrentie strijd met de gangbare varianten glansrijk verloren heeft. Zelfs doomsday twitteraar Eric ding ding is van deze variant niet onder de nadruk, dat zegt genoeg

[ Voor 8% gewijzigd door brothermaynard op 04-01-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

brothermaynard schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:21:
[...]

Maar als omicron een factor 95% lager ligt… waarom hebben we het er dan nog over? Zelfs als je de IFR van delta op 1% zet, blijft er een 0,05% over, beter dan de gemiddelde influenza golf. Zelfs als je dat getal verdrievoudigd dan kom je nog ‘normaal’ uit voor een winter virus golf (1%IFR is veel trouwens, lijkt reeel meer op 0,4-0,5, of bij FvD 0,15% :9 . Dan kan de ratio hierboven nog iets ongunstiger uitvallen om toch een toffe IFR te hebben). In de UK is bij omicron naar verluidt het aantal nieuwe Ic- opnames nagenoeg volledig op naam van de (zeer kleine) groep ongevaccineerden.
Door de enorme ziekte load icm de strenge Quarantaine eisen is het wel moeizaam de boel te laten draaien, ziekte verzuim tot 10-20% schijnt niet ongewoon te zijn. Nieuwe Opname cijfers lijken in London ook alweer over de top trouwens
95% minder dodelijk schiet weinig op als je daarvoor nog een hele tijd het ziekenhuis in moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Dennahz schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:21:
[...]

Als je er over nadenkt: Omikron is nu dominant geworden voor een groot deel omdat het onze immuniteit als gevolg van vaccinaties kon omzeilen.

Hadden we dus niet gevaccineerd, dan was Delta nog altijd de dominante variant geweest. En dan was de ellende dus nog veel groter geweest.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
nocalimero schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:10:
[...]

Nog even een bericht uit Portugal.
Hun besmettingscijfers zijn (door o.a. Delta en Omicron) rondom de kerst periode hoger dan vorig jaar dezelfde tijd. Tot zelfs 200% hoger.
Tegelijkertijd zijn de ziekenhuisopnames mar een derde van de getallen van vorig jaar (met de minder gevaarlijke Alpha variant)
Dit kun je waarschijnlijk linken aan de hoge vaccinatiegraad.

https://www.theportugalne...ve-gevallen-stijgen/64441

Ook hier geldt weer: vaccineren helpt!
Hier spelen twee effecten door elkaar: immunisatie (hoofdzakelijk door vaccinatie) en virusmutatie.

Vaccinatiegraad van PT is 90% (hele populatie). Dat zou de hospitalisaties bij omicron Met een factor 5 a 7 moeten verkleinen.
Virusmutatie lijkt ten opzichte van delta 33% te schelen; alpha en delta zaten volgens mij redelijk op dezelfde lijn (het onderscheid is lastig te destilleren uit de cijfers omdat tussen alpha en delta de vacinatiegraad enorm veranderde).

Met die een factor 1:6 vanwege vaccinatie en 2:3 vanwege omicron kom ik precies op het genoemde getal van 33% opanames bij 300% infecties.

De getallen kloppen dus prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Dennis1812 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:18:
China. Daar kom je gewoon niet buiten. Klaar.
Daar heb je zeker een punt, maar had het vooral over Europa.

Mag hopen dat China voor iedereen hier een onwenselijk voorbeeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

hoevenpe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:24:
[...]

Daar heb je zeker een punt, maar had het vooral over Europa.

Mag hopen dat China voor iedereen hier een onwenselijk voorbeeld is.
Dat klopt. Europa stond alleen niet in je vraagstelling..
Europees gezien denk ik dat wij momenteel winnen inderdaad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:23:
[...]

Als je er over nadenkt: Omikron is nu dominant geworden voor een groot deel omdat het onze immuniteit als gevolg van vaccinaties kon omzeilen.

Hadden we dus niet gevaccineerd, dan was Delta nog altijd de dominante variant geweest. En dan was de ellende dus nog veel groter geweest.
Ehh. Nee…? Totaal niet.

Het is niet omdat we gevaccineerd zijn dat Omikron verspreidt. Het verspreidt omdat het de immuniteit omzeilt. Correlatie is geen causatie.

Maar wellicht dat @RoD hier iets over kan zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 04-01-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:21:
[...]

Niet een verdienste, wel kennis die door zijn roekeloosheid is opgedaan diestelt ons in staat ons het eigen beleid te evalueren en bij te stellen.

Het OMT blijft maar 'we weten het niet' roepen terwijl er een laboratorium-eiland met 65 miljoen proefpersonen aan de andere kant van de Noordzee ligt. Een Brexit-benefit voor ons...
Wellicht is het dan ook niet zo verstandig om ons qua maatregelenpakket zo snel mogelijk tot tweede laboratorium te "verheffen" en er enigszins voorzichtig mee te zijn ?
Ik snap wel dat men in ieder geval het kruit droog wil houden tot richting de 14de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
gekkie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:26:
Ik snap wel dat men in ieder geval het kruit droog wil houden tot richting de 14de.
Dat snap ik ook, maar op de 15e de winkels en amateursport open en geplaceerde horeca en cultuur tot 20u al dan niet met 2G/3G moet makkelijk kunnen.

Rustig aankijken en drie weken laten weer wat meer versoepelen totdat de ziekenhuizen echt vrijwel leeg zijn of helaas de realiteit anders noodzakelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:25:
[...]

Ehh. Nee…? Totaal niet.

Het is niet omdat we gevaccineerd zijn dat Omikron verspreidt. Het verspreidt omdat het de immuniteit omzeilt. Correlatie is geen causatie.

Wat dus betekent dat je straks met een endemische Omikron-variant weer een nieuwe variant kan krijgen die de immuniteit omzeilt als die voldoende verschilt.

Ik ben benieuwd of je dan uiteindelijk geen tennis-spelletje tussen Delta en Omikron krijgt omdat daarvan de immuniteit afwisselend afneemt en toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
brothermaynard schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:21:
[...]

Met omicron kunnen we enorm hoge aantallen infecties krijgen. Ik geloof, vanuit een steeds verder groeiende en onderling zeer consistente verzameling aan observaties, dat die niet zullen leiden tot al te hoge aantallen ziekenhuisbedden of sterfte.

Maar langs de andere as zijn hoge aantallen infecties wel een probleem voor de beschikbaarheid van zorgverleners.

Ik denk dat een deel van de oplossing in werkinstructies zit. Momenteel mag een zorgverlener bij (verdachte) covid infectie niet werken toch? Is daar wat rek mogelijk? Dat een covid-positieve arts of verpleegkundige wel kan komen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:28:
[...]

Dat snap ik ook, maar op de 15e de winkels en amateursport open en geplaceerde horeca en cultuur tot 20u al dan niet met 2G/3G moet makkelijk kunnen.

Rustig aankijken en drie weken laten weer wat meer versoepelen totdat de ziekenhuizen echt vrijwel leeg zijn of helaas de realiteit anders noodzakelijk maakt.
Ik zou eerder gokken op Hoger onderwijs en de contact beroepen en wellicht wat cultuur.
Het ene vanwege het belang wat men er aan hecht, het andere omdat het beperkt is en niets kan zonder contact.
Winkels kunnen doorgaans nog iets met de click en collect (en wellicht aanvullend op afspraak),
Horeca kan deels bezorgen / afhalen en het deel wat dat niet kan zou waarschijnlijk voor een groter aandeel in contacten zorgen, tevens hebben ze min of meer branche breedt er voor gekozen om eerdere pogingen tot oplossingen op grote schaal niet uit te voeren, dus ik denk niet dat daar heel snel iets gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
t_captain schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:31:
Ik denk dat een deel van de oplossing in werkinstructies zit. Momenteel mag een zorgverlener bij (verdachte) covid infectie niet werken toch? Is daar wat rek mogelijk? Dat een covid-positieve arts of verpleegkundige wel kan komen werken?
Misschien het gipsen van een gebroken been wel, maar als het een iets kwetsbaardere patient is lijkt het me vrij onhandig met een besmettelijkere variant. En de vraag is of dat dan toch weer niet als nog mixt en verspreid in het ziekenhuis.

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 04-01-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:30:
[...]

Wat dus betekent dat je straks met een endemische Omikron-variant weer een nieuwe variant kan krijgen die de immuniteit omzeilt als die voldoende verschilt.

Ik ben benieuwd of je dan uiteindelijk geen tennis-spelletje tussen Delta en Omikron krijgt omdat daarvan de immuniteit afwisselend afneemt en toeneemt.
Zolang de bescherming tegen opname overeind blijft, we beter in staat zijn om bredere vaccins te ontwikkelen en ook nog medicijnen in aantocht hebben hoeft dat niet vervelend te zijn.

Zeker niet als er intrinsiek al een lagere opname kans en kortere lig duur voor terug komt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Omikronvariant maakt veel minder ziek: rampscenario is volgens RIVM afgewend

@t_captain Het RIVM geeft je gelijk. ;) Hun nieuwe prognoses komen overeen met de getallen die jij al eerder noemde. Omikron is 30%-65% minder ziekmakend en hun nieuwe voorspelling voor beddenbezetting ligt dramatisch lager ineens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Genoeg plekken waar het al moet.

Als de personeelsplanning/patiëntenzorg in het gedrang komt mag of vooral kan alles.
Heb het vooral van collega's uit thuiszorg en verpleeghuis gehoord. Een enkele keer ook vanuit de cohort afdelingen in het ziekenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:38:

@t_captain Het RIVM geeft je gelijk. ;) Hun nieuwe prognoses komen overeen met de getallen die jij al eerder noemde. Omikron is 30%-65% minder ziekmakend en hun nieuwe voorspelling voor beddenbezetting ligt dramatisch lager ineens.
Maar wat (of wie) bedoelen ze met "afgewend"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:52
Verwijderd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:40:
[...]

Maar wat (of wie) bedoelen ze met "afgewend"?
Hun rampscenario. “Rampscenario afgewend” staat er letterlijk 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
[...]

Maar langs de andere as zijn hoge aantallen infecties wel een probleem voor de beschikbaarheid van zorgverleners.

‘We’ in de zorg mogen net als ieder ander braaf in 10 dagen quarantaine net als ieder ander na een risico contact. Terwijl we natuurlijk meer risico lopen op een onbedoeld risico contact. In mijn praktijk werken we daarom standaard met neus mond masker ( vooralsnog IIR) en draagt ook de patiënt een masker.
Die quarantaine regel is waarschijnlijk ook de reden dat ziekenhuizen als het radboud standaard alle opnames en seh- patiënten een pcr aan doet. Scheelt je een hoop onbedoelde uitval van personeel en patiënten die door een besmette kamergenoot in quarantaine moeten. Om die reden zou he5 aantal opnames binnenkort rap kunnen stijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Johan Bogle schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:42:
[...]
Hun rampscenario. “Rampscenario afgewend” staat er letterlijk 😜
Afgeserveerd? Omicron valt tóch mee.... er is niks afgewend dan toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:44:
[...]

Afgeserveerd? Omicro valt tóch mee.... er is niks afgewend dan toch?
In ander nieuws: Voor woensdag heeft het KNMI het aankomende onweer op de valreep 'afgewend'.

Zijn die windmolenparken bij de A27 toch nog ergens goed voor. :+

[ Voor 12% gewijzigd door Stoney3K op 04-01-2022 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:45:
[...]

In ander nieuws: Voor woensdag heeft het KNMI het aankomende onweer op de valreep 'afgewend'.
Wat zouden we toch zonder het KNMI moeten he. :) Anders hadden we mooi onweer gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

brothermaynard schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:42:
[...]

‘We’ in de zorg mogen net als ieder ander braaf in 10 dagen quarantaine net als ieder ander na een risico contact. Terwijl we natuurlijk meer risico lopen op een onbedoeld risico contact. In mijn praktijk werken we daarom standaard met neus mond masker ( vooralsnog IIR) en draagt ook de patiënt een masker.
Die quarantaine regel is waarschijnlijk ook de reden dat ziekenhuizen als het radboud standaard alle opnames en seh- patiënten een pcr aan doet. Scheelt je een hoop onbedoelde uitval van personeel en patiënten die door een besmette kamergenoot in quarantaine moeten. Om die reden zou he5 aantal opnames binnenkort rap kunnen stijgen
https://www.ad.nl/binnenl...ij-onmisbaar-is~a816ed03/

Zolang de continuïteit in het gedrang kan komen kan alles.
Is het netjes? Nee. De bedoeling? Nee. Gebeurd het meer dan je zou willen? Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:12:
[...]

Met een goede werking van een maand of 6 a 9 zou je prima nu een prik kunnen pakken om de huidige golf in te dammen en dan in oktober om een golf in de winter te voorkomen :P Zolang we niet precies weten wat de impact van omicron gaat worden, kun je naar mijn idee beter voor de zekerheid gaan. Doe je dat niet maak je de kans het grootst om een nieuwe lockdown te krijgen.

Maar schijnbaar is dat een link die veel mensen niet maken.
Daarbij zijn we ook nog eens afhankelijk van de fabrikanten, we kunnen momenteel zover ik weet niet zo maar iedereen blijven doorprikken om de zoveel maanden qua aantallen. Pfizer en BioNtech zeggen overigens in maart een omricon-variant klaar te kunnen hebben, mocht dat nodig zijn. Qua capaciteit zitten ze hoe dan ook op 4 miljard doses (op een wereldbevolking van grofweg 6 miljard niet-Chinezen), ongeacht of het de huidige versie of de eventuele omricon-versie is.
The companies continue to advance the development of a variant-specific vaccine for Omicron and expect to have it available by March in the event that an adaption is needed to further increase the level and duration of protection – with no change expected to the companies’ four billion dose capacity for 2022
https://www.pfizer.com/ne...de-update-omicron-variant

Zover ik weet heeft Nederland 17,5 miljoen keer Pfizer ingekocht voor 2022 (en hetzelfde aantal voor 2023), en een stuk minder Moderna. Ik heb geen idee of er ondertussen al meer vooraf ingekocht is, al zullen we ongetwijfeld bij de favoriete klanten van Pfizer/BioNtech horen. Cijfers heb ik van:

https://www.rijksoverheid...s-zijn-we-klaar-voor-2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Verwijderd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:44:
[...]

Afgeserveerd? Omicron valt tóch mee.... er is niks afgewend dan toch?
Haha ja, snap je punt nu. Afgewend is net alsof het door het handelen van het RIVM minder ernstig was. Die Van Dissel neemt zichzelf iets te serieus misschien 😂

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• t_captain

Ik zal mijn nummer aan Jaap van Dissel sturen. Volgende keer dat er een prognose naar Den Haag moet, mag hij even bellen voor een second opinion :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Dennis1812 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:47:
[...]

https://www.ad.nl/binnenl...ij-onmisbaar-is~a816ed03/

Zolang de continuïteit in het gedrang kan komen kan alles.
Is het netjes? Nee. De bedoeling? Nee. Gebeurd het meer dan je zou willen? Ja.
Die was van de delta golf toch? Maar de enige radioloog die ik me kan voorstellen als in onmisbaar is een interventie radioloog en die zal toch echt bij de ( zieke) patiënt in de buurt moeten komen. Ieder andere radioloog kan bij wijze van spreken aan de andere kant van de wereld zitten voor de beoordeling van de diagnostische onderzoeken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
henkzelf schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:16:
[...]

Terwijl het RIVM keurig reageert op de opmerkzame Pieter Omtzigt:
zie deze tweet: https://twitter.com/rivm/status/1478400324394180614

gaan we hier nog even flink door. Maar wat zeggen die cijfers nu echt?
Nemen we de geactualiseerde december maand:
192.000 gevaccineerden besmet
94.000 niet-gevaccineerden besmet

maar er zijn:
13.000.000 gevaccineerde 12+-ers en 2.400.000 niet gevaccineerde 12+-ers.

Dus een 5,5 keer zo grote groep (de gevaccineerden) levert 2 keer zoveel positieve tests op.

Het spul werkt gewoon goed zou ik dan zeggen.
Als we de oude cijfers pakken was het bijna 50/50. Dan is het verschil nog veel groter ten nadele van niet gevaccineerden. Nu kun je wel proberen het recht te breien maar dat doet niks af aan het feit dat de factor significant verandert is. Van 50/48 naar 65/32.

De verschillen worden ook steeds minder groot. Tot zover in januari 15.000 gevaccineerden vs 4940 niet gevaccineerden welke positief testen. Dat is al een factor 3 i.p.v. factor 2 in december. Maar goed de maand is nog net begonnen. Echter de verhouding verschuift elke maand vrij rap (gem 6%) richten de gevaccineerden. Als deze trend doorzet en nieuwe vaccinaties blijven achterwege bij niet gevaccineerden (vrij grote kans) dan zitten we binnen drie maanden op 90% vs 10%. Het is afwachten wat de booster doet met de cijfers maar er is een duidelijke trend die aan het verschuiven is wat niet direct te koppelen is aan het aantal nieuwe volledig gevaccineerden want dat stagneert al een tijd.

Waar het mij meer om gaat is dat cijfers continue misbruikt worden om een punt te maken. Als de cijfers achteraf gezien niet kloppen of informatie is weggelaten om een ander beeld te vormen dan is dat een zeer kwalijke zaak. Helemaal als een bepaalde groep (de niet gevaccineerden) continue wordt uitgemaakt als veroorzaker terwijl het in de praktijk een heel stuk genuanceerder ligt.

En natuurlijk reageert het RIVM want Omzigt eist opheldering. Zou helemaal vreemd zijn als ze niet zouden reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

brothermaynard schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:53:
[...]

Die was van de delta golf toch? Maar de enige radioloog die ik me kan voorstellen als in onmisbaar is een interventie radioloog en die zal toch echt bij de ( zieke) patiënt in de buurt moeten komen. Ieder andere radioloog kan bij wijze van spreken aan de andere kant van de wereld zitten voor de beoordeling van de diagnostische onderzoeken
Dat is nog niet van Omikron nee.
Maar Omikron is ook pas zeer recent dominant geworden. En Delta is nog niet vertrokken. Dus je kan nog niet echt spreken van personeelscrisis tijdens Omikron gok ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
biggydeen2 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:53:
[...]

Als we de oude cijfers pakken was het bijna 50/50. Dan is het verschil nog veel groter ten nadele van niet gevaccineerden. Nu kun je wel proberen het recht te breien maar dat doet niks af aan het feit dat de factor significant verandert is. Van 50/48 naar 65/32.

De verschillen worden ook steeds minder groot. Tot zover in januari 15.000 gevaccineerden vs 4940 niet gevaccineerden welke positief testen. Dat is al een factor 3 i.p.v. factor 2 in december. Maar goed de maand is nog net begonnen. Echter de verhouding verschuift elke maand vrij rap (gem 6%) richten de gevaccineerden. Als deze trend doorzet en nieuwe vaccinaties blijven achterwege bij niet gevaccineerden (vrij grote kans) dan zitten we binnen drie maanden op 90% vs 10%. Het is afwachten wat de booster doet met de cijfers maar er is een duidelijke trend die aan het verschuiven is wat niet direct te koppelen is aan het aantal nieuwe volledig gevaccineerden want dat stagneert al een tijd.

Waar het mij meer om gaat is dat cijfers continue misbruikt worden om een punt te maken. Als de cijfers achteraf gezien niet kloppen of informatie is weggelaten om een ander beeld te vormen dan is dat een zeer kwalijke zaak. Helemaal als een bepaalde groep (de niet gevaccineerden) continue wordt uitgemaakt als veroorzaker terwijl het in de praktijk een heel stuk genuanceerder ligt.

En natuurlijk reageert het RIVM want Omzigt eist opheldering. Zou helemaal vreemd zijn als ze niet zouden reageren.
Weet niet of je het nieuws enigszins volgt maar vaccins beschermen minder goed tegen delta en nog minder goed tegen Omicron besmetting. Dat verklaart volledig waarom er nu meer gevaccineerden besmet raken. Overigens stel dat de verhouding 70/30 is dan beschermen de vaccins nog steeds voor 60% tegen besmetting aangezien de verwachtte verhouding bij geen effect vaccinatie 85/15 zou zijn bij 85% vaccinatie graad.

[ Voor 5% gewijzigd door n0pe op 04-01-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Dennis1812 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:55:
[...]

Dat is nog niet van Omikron nee.
Maar Omikron is ook pas zeer recent dominant geworden. En Delta is nog niet vertrokken. Dus je kan nog niet echt spreken van personeelscrisis tijdens Omikron gok ik.
Maar je mag je wel op voorbereiden en evt de procedures al aanpassen. 10 dgn quarantaine is belachelijk lang bij deze variant ( eerder was het 5 en kon je je ‘vrij testen’). En het risico van besmettingen op de werkvloer mag zeker nader onderzocht en ondervangen worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
[...]

ik snap oprecht niet wat je punt is? Er is nooit beweerd dat er geen besmettingen meer zouden zijn door vaccinaties, weliswaar een factor 5 minder besmettelijk, maar nog altijd kan je ziek worden. Je komt alleen niet meer zo makkelijk op de IC. Hiervan zijn de cijfers glashelder. Ik zie hier echt geen groot complot in en het doet helemaal niks af op het nut van 2g (vaccinaties stimuleren) of het nut van de vaccinaties zelf (zorgen dat je niet meer ernstig ziek wordt) Plus: Wat zeiden en de cijfers die ze presenteerden klopten. Kinderen zijn niet gevaccineerd en daar zie je dan ook duidelijk meer besmettingen daardoor. Ik zie hier echt geen kwade opzet in of zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Johan Bogle op 04-01-2022 22:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Twee verklaringen:

1. ook ongevaccineerden stijgen qua immuniteit. Dat gaat veel langzamer dan een massale vaccinatiecampagne, maar (herhaalde) blootstelling aan het virus levert ook immuniteit op. Het verschil tussen de immuniteit tussen de twee groepen wordt gaandeweg kleiner.

2. nieuwe virusvarianten richten zich steeds nadrukkelijker op het ontwijken van immuniteit. Delta maakte een stap in die richting, omicron maakt een grote stap. Dit effect brengt de twee groepen ook dichter bij elkaar.

Er zal altijd een scheve verhouding zijn tussen de kans op besmetting, opname en sterfte tussen gevaccineerden en ongevaccineerden. Maar de verhouding wordt wel steeds minder scheef.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:14
Dennahz schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:14:
[...]
Ik bedoel meer op kortere termijn. Dat 2G hadden ze het een hele tijd geleden al over, maar probeerden ze er vorige maand onder (blijkt nu) valse voorwendselen door te duwen. Het zou best kunnen dat omikron idd de reden gaat zijn dat dit er uiteindelijk niet komt, maar als ik alweer zie dat winkeliers opeens bereid blijken te zijn om de coronapas in te voeren .... aan het ogenschijnlijke einde van de pandemie. Kom op zeg :X
Dat dachten we vorig jaar ook al. We weten helemaal niet of dit het einde van de epidemie is. En heel simpel, als het dat niet is, is 2G voor winkeliers iig een optie om meer open te kunnen. Het is dus niet zo gek dat die het wel zien zitten.
[...]
Het gaat mij al te ver om die pas te gebruiken in normale winkels. In goedkope zaken is het misschien zo druk dat je over de koppen kan lopen, maar in fatsoenlijke winkels heb je dat probleem niet ;)
En wie bepaalt dan wat de fatsoenlijke winkels zijn die open mogen zonder 2G en welke winkels niet fatsoenlijk zijn en dus wel een check krijgen?
Ook geven ze daarmee aan dat mondkapjes blijkbaar totaal geen nut hebben, want iedereen moet die toch dragen in de winkels? Ze doen gewoon alles fout man! :p
Dit is al zo vaak gezegd, dat iets niet 100% werkt, wil nog niet zeggen dat het niet werkt. Mondkapjes werken wel, maar niet genoeg dus is er meer nodig.
Roep al vanaf het begin van de pandemie dat FFP2 verplicht moet worden in binnenruimtes. Die helpen tenminste. Ik zie de overheid als een soort manager die keer op keer de verkeerde keuzes maakt, terwijl het personeel allang aangeeft dat het nooit gaat werken.
Tuurlijk werken die beter, maar ze zijn ook duurder en bij verkeerd gebruik net zo goed onbetrouwbaar.
Daarnaast gaan ook die niet alles verhelpen. <Maar het was inderdaad goed geweest als hier wat meer focus op was geweest.
M'n vriendin had zo'n manager die keer op keer haar eigen plannetjes erdoor duwde op slinkse wijze, terwijl iedereen dus al aangaf dat het nooit zo kon werken. ik herken die werkwijze wel enigszins in de praktijken van de Jonge met het weglaten van bepaalde cijfers en belangrijke stukken. Koppig je eigen zin doordrammen. Puur ego.
Alleen zijn in dit gevallen de cijfers wel onderbouwd en werken de maatregelen over het algemeen prima. Dat het niet de maatregelen zijn die jij wil maakt het nog geen slinks plannetje. Ik zie het dan ook eerder als incompetent en dan vooral op het vlak van communicatie.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:43
[...]

Volgens mij zit je gewoon net zolang naar cijfers te zoeken totdat ze je mening lijken te bevestigen.

Het ironische is dat de kerende verhouding tussen gevaccineerd/ongevaccineerd alleen maar meer in het voordeel van de gevaccineerden spreekt; effectiviteit neemt af door minder bescherming tegen besmetting (lees: niet tegen zkh opname) en door opkomen van varianten, en laat daarmee precies zien wat er gebeurt als je je immuniteit niet op peil houdt.

Dus daar gaan we weer: als je deel van de oplossing wil zijn, laat je vaccineren en boosten. Als je klaar bent met de maatregelen, laat je vaccineren en boosten. Als je verwend wilt zeuren op alles en iedereen, probeer nog even te googlen naar cijfers die je mening lijken te bevestigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
MikeyMan schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:25:
[...]

Ehh. Nee…? Totaal niet.

Er is inderdaad geen bewijs dat omicron als gevolg van selectiedruk door vaccinatie is ontstaan. Het is ook voor het eerst ontdekt in een Afrikaans land met lage vaccinatiegraad. Dit lijkt gewoon een gevalletje competitief voordeel te zijn.

Virussen muteren continue, dus ook zonder selectiedruk is het aannemelijk dat de volgende dominante variant minder op de vaccinaties reageert.

Wat overigens niet wil zeggen dat er door vaccinatie geen resistente variant kan ontstaan. Maar zoals het nu lijkt, is het gigantische virusreservoir het grootste probleem. Immers ook met een behoorlijke vaccinatiegraad had delta weinig moeite zich te verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain

Is ergens ook een nieuwe versie van hun prognose te vinden? Het nu.nl artikel gaat helaas niet in op deze cijfers.

Als ik de grafiek zie (of anders de voorspelde piek) kan ik herleiden met welke parameters ze nu rekenen en hoe dicht de inzichten bij elkaar zijn gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 08:28

ErA

t_captain schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:45:
[...]

Is ergens ook een nieuwe versie van hun prognose te vinden? Het nu.nl artikel gaat helaas niet in op deze cijfers.
ja:

"Schatting voor IC-bezetting loopt uiteen van 100 tot 1550 bedden

Het nieuwste advies van het het Outbreak Management Team (OMT) kampt met nogal wat onzekerheden. De schatting voor de IC-bezetting loopt uiteen van 100 tot 1550 bedden (dan zit je in Code Zwart), de behandeling van slachtoffers van het coronavirus in 'gewone' bedden ligt tussen de 400 tot 6000 plekken."

bron: https://www.nieuwnieuws.n...t-het-omt-eigenlijk-niet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:43
Stoney3K schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:23:
[...]

Omicron is gewoon veel besmettelijker, en daarom is 'ie dominant geworden. Heeft verder niks te maken met de vaccins.

Zelfs een variant die 1 op 1 hetzelfde was als Delta maar zeg 10% besmettelijker was zou binnen enkele maanden dominant worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
Emgeebee schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:48:
[...]

Omicron is gewoon veel besmettelijker, en daarom is 'ie dominant geworden. Heeft verder niks te maken met de vaccins.

Zelfs een variant die 1 op 1 hetzelfde was als Delta maar zeg 10% besmettelijker was zou binnen enkele maanden dominant worden.
R0 of R-naught van Omicron is gelijkwaardig of lager dan Delta. De reden dat deze zich zo snel verspreid komt voornamelijk door het feit dat gevaccineerden nu vatbaarder zijn voor besmetting. Daarnaast is de incubatie tijd waarschijnlijk korter. Dit leidt tot een hogere Rt waarde.

Voor zover ik begrepen heb is dat de factor die Omicron zo snel laat verspreiden.
Heel simplistisch voorbeeld (er zijn meerdere factoren namelijk):
R0 is 10 maar 85% is voor 70% beschermd tegen infectie dan zou de te verwachten Rt maar 4 zijn. 10-(8.5*0.7)
R0 is 10 waarbij 85% voor 30% beschermd is tegen infectie dan zou de te verwachten Rt 7.45 zijn 10-(8.5*0.3)

[ Voor 28% gewijzigd door n0pe op 04-01-2022 23:04 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Jongens (en meiden), wat mogen wij toch blij zijn dat het RIVM het zelfbedachte paniekscenario heeft afgewend! Het nieuws begint hier af en toe echt Noord Koreaanse vormen aan te nemen als je dit soort berichten leest, een beetje journalist had "Rampscenario RIVM blijkt, zoals verwacht, onzin" als kop gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
t_captain schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:45:
Is ergens ook een nieuwe versie van hun prognose te vinden?
Geen idee, ik zag enkel dit artikel waarin ze je dus eigenlijk gelijk geven. Het meest recente advies dateert van gisteren, dat is pessimistischer dan het nieuwsbericht van vandaag. Vandaag is er nog een nieuw rapport gepubliceerd over de huidige situatie, maar daar staan geen prognoses in.

De prognose zal dan nog openbaar gemaakt moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
Wolly schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:58:
[...]

Jongens (en meiden), wat mogen wij toch blij zijn dat het RIVM het zelfbedachte paniekscenario heeft afgewend! Het nieuws begint hier af en toe echt Noord Koreaanse vormen aan te nemen als je dit soort berichten leest, een beetje journalist had "Rampscenario RIVM blijkt, zoals verwacht, onzin" als kop gebruikt.
Achteraf is het toch makkelijk oordelen. Ze hebben er zelf toch bij gezegd dat een van de aannames was dat Omicron voor een zelfde aantal ziekenhuisopnames zou zorgen. RIVM vond het op dat moment niet verantwoord om van de eerste anekdotische (op dat moment) cijfers uit te gaan over de lage ziekenhuisopnames en het mildere ziektebeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door n0pe op 04-01-2022 23:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
ErA schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:47:
[...]

ja:

"Schatting voor IC-bezetting loopt uiteen van 100 tot 1550 bedden

Het nieuwste advies van het het Outbreak Management Team (OMT) kampt met nogal wat onzekerheden. De schatting voor de IC-bezetting loopt uiteen van 100 tot 1550 bedden (dan zit je in Code Zwart), de behandeling van slachtoffers van het coronavirus in 'gewone' bedden ligt tussen de 400 tot 6000 plekken."

bron: https://www.nieuwnieuws.n...t-het-omt-eigenlijk-niet/
Dat zijn weer lekker brede ranges :)

Wat me alvast opvalt:

* ten opzichte van 19-12 (scenario met lockdown vanaf Kerst) komt de piek aanzienlijk lager. Was 3500-13500 (verwacht 7000). Wordt 500-7550. Daling met een factor 2 tot 7. Logaritmisch gemiddelde van die twee factoren 3.75.

Dat komt dicht in de buurt van mijn getallen. Ik verwacht dat bij omicron tov dezelfde aantallen delta infecties de druk op de ziekenhuizen een factor 4 afneemt (kijkend naar de verpleegafdeling) tot factor 4.5 (als je ook de IC meetelt).

* de verhouding tussen de piek op de IC en verpleegafdeling staat bij RIVM op 1:4. Dat correspondeert nog met de ervaringsgetallen van delta. In mijn model staat die factor op 6.25. Kennelijk is in de bijstelling van de cijfers nog geen aanpsssing gemaakt in de parameter die de kans op doorstroom naar de IC modelleert.

Ik hou nog even voet bij stuk. Verpleegafdeling 900-1800, IC 150-300.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:07

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

redwing schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:25:
[...]

Dat dachten we vorig jaar ook al. We weten helemaal niet of dit het einde van de epidemie is. En heel simpel, als het dat niet is, is 2G voor winkeliers iig een optie om meer open te kunnen. Het is dus niet zo gek dat die het wel zien zitten.
Hahaha de winkeliers :D nog geen maand geleden schreeuwden ze moord en brand want voor 2G hadden ze geen personeel en zoo hun failliet betekenen. Nu is het duidelijk dat Omicron een stuk minder effect heeft op opnames en willen ze ineens wel 2G want ze gaan failliet. Terwijl ze weten dat de crisis cq. Lockdown ten einde loopt en ze op langere termijn veel meer hebben aan GEEN 2G dan wel 2G. Hoe serieus moet ik die club nemen? Totaal niet!

Overigens: de supermarkt, de Kruidvat etc, je loopt over elkaar heen van de drukte. Gouden tijden en dat kan allemaal zonder lockdown en 2G maar de lokale Bruna of de bouwmarkt moet dicht :? Sowieso vond ik die lockdown van nu nogal een opzichte poging om (zeker bij sterk stijgende cijfers) 2G erdoor te drukken. Benieuwd wat Rutte/De Jonge nu gaan doen 14 januari aangezien de cijfers ronduit positief te noemen zijn gezien de situatie. Ik hou m'n hart vast in ieder geval.

Dat hele CTB gebeuren is een grote flop, maar politiek falen mag niet dus zullen ze er zeker niet mee stoppen of zelfs uitbreiden....

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:48

Sorcerer8472

Mens sana?

Wolly schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:58:
[...]

Wat een onzin en stokerij. De maatregelen waren pure voorzorg voor het geval in Westerse landen met hogere gemiddelde leeftijd en andere patronen van immuniteit (dan in Zuid-Afrika) de omikronvariant toch meer schade zou aanrichten. Dat had zomaar gekund.

Dit is de eerste keer dat de overheid juist heeft ingegrepen. En deze lockdown hebben we te wijten aan dat dat eerder niet tijdig is gebeurd. Helaas ontkent Rutte dat ondanks dat ongeveer ieder ander land ter wereld geen lockdown meer heeft.

Maar als je dacht dat dit erg is, dan moet je maar eens in China gaan kijken voordat je onzin en kromme vergelijkingen gaat uitkramen: https://nos.nl/artikel/24...-slot-einde-niet-in-zicht

Los daarvan is het wel belachelijk dat alles nu maanden dicht zit door slechte keuzes waarbij men eerder het OMT heeft genegeerd en cijfers heeft laten oplopen voordat er eindelijk heel laat maatregelen kwamen. Daar ben ik het sowieso mee eens. Maar na dit gepruts van onze overheid is dit nu wel de goede keuze: een lockdown uit voorzorg, die uiteindelijk wel 100% voorkomen had kunnen worden als we meer buffer hadden.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:25
Is 100-1550 IC-bedden niet gewoon, we weten het niet? Het kan vollopen of het kan leeglopen...
Tja, dat had ik ook nog wel kunnen zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
n0pe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:14:
[...]

Achteraf is het toch makkelijk oordelen. Ze hebben er zelf toch bij gezegd dat een van de aannames was dat Omicron voor een zelfde aantal ziekenhuisopnames zou zorgen.
Van Dissel heeft inderdaad in de persconferentie gezegd dat een model afhankelijk is van wat je erin stopt en dat ze eigenlijk niet wisten wat ze erin moesten stoppen. Ze kozen er echter voor om bepaalde aannames te maken (gebaseerd op onbekende zaken) en daarmee ons land in een lockdown te storten. Dat is toen al direct door veel mensen bekritiseerd, echter doet het RIVM nu voorkomen alsof zij hoogstpersonlijk ervoor hebben gezorgd dat we niet in dat scenario zijn gekomen.

Als je woorden als afgewend gebruikt voor een gevaar wat nooit heeft bestaan dan ben je bezig met propaganda.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Shadow_Agent schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:19:
[...]

Hahaha de winkeliers :D nog geen maand geleden schreeuwden ze moord en brand want voor 2G hadden ze geen personeel en zoo hun failliet betekenen. Nu is het duidelijk dat Omicron een stuk minder effect heeft op opnames en willen ze ineens wel 2G want ze gaan failliet. Terwijl ze weten dat de crisis cq. Lockdown ten einde loopt en ze op langere termijn veel meer hebben aan GEEN 2G dan wel 2G. Hoe serieus moet ik die club nemen? Totaal niet!
Ik mag sowieso hopen dat we straks ook 2G snel kunnen afschaffen. Uiteindelijk is het een lekke oplossing die maar beperkt werkt. Fatsoenlijk voorlichten werkt beter. Ik hoop dat de aanstelling van Ernst Kuipers ook een positief effect heeft op vaccinatie zodat mensen het zonder dwang of drang willen.
Overigens: de supermarkt, de Kruidvat etc, je loopt over elkaar heen van de drukte. Gouden tijden en dat kan allemaal zonder lockdown en 2G maar de lokale Bruna of de bouwmarkt moet dicht :? Sowieso vond ik die lockdown van nu nogal een opzichte poging om (zeker bij sterk stijgende cijfers) 2G erdoor te drukken. Benieuwd wat Rutte/De Jonge nu gaan doen 14 januari. Ik hou m'n hart vast in ieder geval.
Ja, de Jamin open en de sportschool dicht. Ergens onbegrijpelijk. Sowieso zou de Jamin imo dicht moeten, ik ben van mening dat het geen levensmiddelen zijn. Dat de Gall&Gall ook open mag blijven is tuurlijk ook raar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

jip_86 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:20:
Is 100-1550 IC-bedden niet gewoon, we weten het niet? Het kan vollopen of het kan leeglopen...
Tja, dat had ik ook nog wel kunnen zeggen.
Ja, dat is gewoon een enorm betrouwbaarheidsinterval. "Kans op zonnige perioden met sneeuw en hagel, minimumtemperaturen tussen de 2 en 27 graden."

Daar valt weinig uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:15:
[...]

Ergens tussen 'er zullen er altijd wat zijn' en 'vol is vol' in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]
Tja, of zouden ze daar toch wat verder nadenken en weten dat ze met 2G de grootste kans hebben om snel open te gaan en dat 2G ook zo weer weg is als de besmettingen afnemen? Dan kun je dus het snelst open, maar ook het snelst weer normaal open. En dat is het enige waar die winkeliers (logisch ook) mee bezig zijn, open kunnen.
Overigens: de supermarkt, de Kruidvat etc, je loopt over elkaar heen van de drukte. Gouden tijden en dat kan allemaal zonder lockdown en 2G maar de lokale Bruna of de bouwmarkt moet dicht :? Sowieso vond ik die lockdown van nu nogal een opzichte poging om (zeker bij sterk stijgende cijfers) 2G erdoor te drukken. Benieuwd wat Rutte/De Jonge nu gaan doen 14 januari aangezien de cijfers ronduit positief te noemen zijn gezien de situatie. Ik hou m'n hart vast in ieder geval.
Een supermakt is ook iets essentieler dan een Bruna of bouwmarkt. We kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om mensen geen eten te geven, maar wel bakstenen te laten kopen, maar andersom is toch een stuk logischer.
Dat hele CTB gebeuren is een grote flop, maar politiek falen mag niet dus zullen ze er zeker niet mee stoppen of zelfs uitbreiden....
2G is wel wat anders dat CTB. Daarnaast werkt CTB best, maar dan wel in de situatie waar het op zich nog aardig gaat. CTB zorgt voor een demping, maar niet voor het stoppen van besmettingen. CTB heeft dus nut als de besmettingen op beginnen te lopen, niet als de besmettingen al heel hoog zijn. En dat is waar het vooral bij fout gaat.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
Wolly schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:21:
[...]

Van Dissel heeft inderdaad in de persconferentie gezegd dat een model afhankelijk is van wat je erin stopt en dat ze eigenlijk niet wisten wat ze erin moesten stoppen. Ze kozen er echter voor om bepaalde aannames te maken (gebaseerd op onbekende zaken) en daarmee ons land in een lockdown te storten. Dat is toen al direct door veel mensen bekritiseerd, echter doet het RIVM nu voorkomen alsof zij hoogstpersonlijk ervoor hebben gezorgd dat we niet in dat scenario zijn gekomen.

Als je woorden als afgewend gebruikt voor een gevaar wat nooit heeft bestaan dan ben je bezig met propaganda.
Als X en Y onbekend zijn dan moet je afgaan op de data die je wel hebt. In dit geval dus Delta, het zijn geen testopstellingen waar het over gaat maar een samenleving. Op het moment dat de lockdown inging waren de ziekenhuizen overvol, er was geen ruimte om risico's te nemen. Achteraf is het allemaal makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:02

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Een goede vriendin van mij is filliaal bij de Kruidvat. Haar filliaal heeft in december ruim 150% omzet gedraaid t.o.v. vorig jaar, en vorig jaar hadden ook al zo'n mega omzet :P
Ik blijf het nog steeds gek vinden dat de Kruidvat volledig open is (ik kan er nog steeds LEGO kopen :P) en andere winkels dicht moeten :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CMD-Snake
De behandeling van het 2G wetsvoorstel is opnieuw uitgesteld, op zijn vroegst zal het nu 17 januari behandeld worden door de Tweede Kamer. Het uitstel was ditmaal op verzoek van de PVV, maar een meerderheid is er voorlopig niet.
Hahaha de winkeliers :D nog geen maand geleden schreeuwden ze moord en brand want voor 2G hadden ze geen personeel en zoo hun failliet betekenen. Nu is het duidelijk dat Omicron een stuk minder effect heeft op opnames en willen ze ineens wel 2G want ze gaan failliet.
Ze zijn uitgerookt door het kabinet. Onderneming dicht en een soberder steunpakket. Daarna hoeft het kabinet alleen nog maar te wachten tot de winkeliers het water aan de lippen staat. Op dat moment willen die winkeliers alles doen als ze maar niet kopje onder gaan. Dit is simpelweg het kabinet als pestkop.
redwing schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:31:
Tja, of zouden ze daar toch wat verder nadenken en weten dat ze met 2G de grootste kans hebben om snel open te gaan en dat 2G ook zo weer weg is als de besmettingen afnemen?
Ik twijfel ten zeerste hoe snel men 2G of de coronapas weer afschaft. Dikke kans dat dit de langst lopende maatregelen zullen worden. De Haagse fetisj met de coronapas is nog niet bekoeld.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
biggydeen2 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:31:
Ze zijn bij het RIVM "vergeten" te melden dat bij het aantal ongevaccineerden ook alle kinderen zijn opgeteld (welke dus amper gevaccineerd worden maar wel de grootste bron van besmettingen zijn).

https://www.rivm.nl/coron...tie-covid-19-in-nederland

oude cijfers:

Okt.

Gevaccineerd: 46%
Niet gevaccineerd: 50%

Nov.

Gevaccineerd: 49%
Niet gevaccineerd: 49%

Dec.

Gevaccineerd: 50%
Niet gevaccineerd: 48%

-------------------------------

Nieuwe cijfers:

Oktober

Gevaccineerd: 54%
Niet gevaccineerd: 42%

November

Gevaccineerd: 61%
Niet gevaccineerd: 36%

December

Gevaccineerd: 65%
Niet gevaccineerd: 32%

Januari tot nu toe:

Gevaccineerd: 72%
Niet gevaccineerd: 24%

Significante verschillen welke steeds zijn gebruikt door Hugo om een punt te maken richting ongevaccineerden wat dus achteraf gezien veel genuanceerder ligt. Daarnaast zit er een grote stijging in het aantal positief geteste volledig gevaccineerden terwijl er relatief maar weinig volledig gevaccineerden bij zijn gekomen de afgelopen maanden.

Ook is Hugo "vergeten" een zeer kritisch rapport over het hele QR code bewijs mee te sturen (van de begeleidingscommissie digitale ondersteuning bestrijding covid-19) bij wetsvoorstellen. Maar pas weken later (2 dagen voor kerst) toegevoegd als bijna niet te vinden bijlage...

Beetje rommelen met de cijfers en documenten kunnen ze bij het RIVM en Hugo dus prima. Even vergeten moet kunnen toch in tijden van crisis?
De "grap" is eigenlijk dat Fleur Agema op 1 december 2021 bij de Technische Briefing aan Van Dissel vroeg of die besmettingscijfers alleen 12+ waren en het antwoord was "Ja".

Dat blijkt nu dus wel niet zo te zijn geweest.

[ Voor 0% gewijzigd door Wolly op 04-01-2022 23:44 . Reden: 2021 ipv 2020 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:25
n0pe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:32:
[...]

Als X en Y onbekend zijn dan moet je afgaan op de data die je wel hebt. In dit geval dus Delta, het zijn geen testopstellingen waar het over gaat maar een samenleving. Op het moment dat de lockdown inging waren de ziekenhuizen overvol, er was geen ruimte om risico's te nemen. Achteraf is het allemaal makkelijk.
Mijns inziens word Omicron ook misbruikt om hun puinhoop van hun te late ingrijpen op te ruimen. In Zuid-Afrika waren ze destijds al aan het roepen dat er geen reden tot paniek was. Maar goed Nederland had geen ruimte voor risico's zo als je al zei.

Winkels kunnen volgens mij zo snel mogelijk met wat aanpassingen open. Winkels waar je vaak advies nodig hebt, noem bijvoorbeeld een schoenenwinkel, kleding- of beddenzaak doe je op afspraak. De rest ook weer met (beperkt aantal) mandjes/karretjes.

[ Voor 15% gewijzigd door jip_86 op 04-01-2022 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

-tom-562 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:33:
[...]

Een goede vriendin van mij is filliaal bij de Kruidvat. Haar filliaal heeft in december ruim 150% omzet gedraaid t.o.v. vorig jaar, en vorig jaar hadden ook al zo'n mega omzet :P
Ik blijf het nog steeds gek vinden dat de Kruidvat volledig open is (ik kan er nog steeds LEGO kopen :P) en andere winkels dicht moeten :P
Ongeveer alles is hier ‘gewoon’ open, alleen staat er een tafel in de deur opening, even in een app voor de deur aanklikken en je krijgt het aangereikt, of er loopt iemand met een camera de opties voor je te showen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
n0pe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:32:
[...]

De data was niet onbekend maar werd niet gebruikt. Signalen uit Zuid Afrika en de UK waren er al als ik mij niet vergis. De ziekenhuisopnames zaten op 19 december al in een dalende trend overigens sinds de piek van begin december.

Daarnaast zijn we nu 2,5 week in lockdown en is het nog steeds onduidelijk wanneer er een einde aan komt terwijl de signalen nu toch duidelijk zijn? Of wil je wachten tot de zomer 'omdat we op dit moment nog niet allemaal zeker weten"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
jip_86 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:35:
[...]

Mijns inziens word Omicron ook misbruikt om hun puinhoop van hun te late ingrijpen op te ruimen. In Zuid-Afrika waren ze destijds al aan het roepen dat er geen reden tot paniek was. Maar goed Nederland had geen ruimte voor risico's zo als je al zei.
Ligt eraan hoe je het wilt zien. Het was op dat moment niet mogelijk om risico's te nemen. Nu is er meer duidelijk over Omicron, is er meer ruimte in de ziekenhuizen en komt er meer ruimte voor versoepelingen. Het blijft een lastige situatie waar we in zitten. Een besmettingspiek zoals in de UK kunnen we ons niet veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolly schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:34:
[...]

De "grap" is eigenlijk dat Fleur Agema op 1 december 2020 bij de Technische Briefing aan Van Dissel vroeg of die besmettingscijfers alleen 12+ waren en het antwoord was "Ja".

[YouTube: TERUGKIJKEN: Technische briefing coronavirus (1 december 2021)]
Zou me verbazen als die rapportage meer dan een jaar bestaat? 1 december 2020 zaten we op 0% gevaccineerd?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
Wolly schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:40:
[...]

De data was niet onbekend maar werd niet gebruikt. Signalen uit Zuid Afrika en de UK waren er al als ik mij niet vergis. De ziekenhuisopnames zaten op 19 december al in een dalende trend overigens sinds de piek van begin december.

Daarnaast zijn we nu 2,5 week in lockdown en is het nog steeds onduidelijk wanneer er een einde aan komt terwijl de signalen nu toch duidelijk zijn? Of wil je wachten tot de zomer 'omdat we op dit moment nog niet allemaal zeker weten"?
Welke signalen zijn duidelijk volgens jou? In de UK lopen de ziekenhuizen vol met 2000 opnames per dag en 15000 mensen in het ziekenhuis. Een soortgelijke piek kunnen we in NL niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:42:
[...]

Zou me verbazen als die rapportage meer dan een jaar bestaat? 1 december 2020 zaten we op 0% gevaccineerd?
Excuus, ik bedoel natuurlijk 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolly schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:44:
[...]

Excuus, ik bedoel natuurlijk 2021.
Maar wel goed en verfrissend dat Fleur het een keer aan het rechte eind had.
Misschien heeft dit wel iets getriggert om de rapportage te corrigeren?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
n0pe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:42:
[...]

Welke signalen zijn duidelijk volgens jou? In de UK lopen de ziekenhuizen vol met 2000 opnames per dag en 15000 mensen in het ziekenhuis. Een soortgelijke piek kunnen we in NL niet aan.
Kan je de opnames in de UK vergelijken met onze cijfers? Was dat niet iets met gewone gevallen die ineens positief getest waren?

Kijk anders eens naar Belgie, dalende lijnen vwb ziekenhuizen en geen lockdown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ook viroloog Ab Osterhaus ziet een opvallende verandering in de Nederlandse aanpak. „We zijn plots veranderd van het slechtste jongetje van de klas in het braafste jongetje. Tegelijkertijd zitten we inderdaad in een onzekere situatie en nemen we ten opzichte van andere Europese landen eigenlijk een uitzonderingspositie in vanwege onze geringe ziekenhuiscapaciteit. Ook is de kans op uitval van ziekenhuispersoneel groter als de besmettingen erg toenemen. Dat je nog even wacht met versoepelen, kan ik begrijpen.”
ik denk dat het wel samengevat wordt hier, we hebben de capaciteit niet meer omdat de zorg is uitgehold in de afgelopen twee jaar. Deal with it. Nog drie weken en dan langzaamaan los gaan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:45:
[...]

Maar wel goed en verfrissend dat Fleur het een keer aan het rechte eind had.
Misschien heeft dit wel iets getriggert om de rapportage te corrigeren?
Dan zou je er toch op zijn minst een regeltje bij plaatsen dat de berekening is gewijzigd? Of is dit weer zo'n 'Gewoon een foutje' zoals we die wel vaker horen de laatste tijd?

Ik denk trouwens niet dat Fleur het bij het rechte eind had, ze stelde alleen vragen wat volgens mij deel van haar werk is als controleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:40
t_captain schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:15:
[...]

Ik hou nog even voet bij stuk. Verpleegafdeling 900-1800, IC 150-300.
Maar bij welke maatregelen / versoepelingen.

Is dat bij vasthouden aan de huidige lockdown (waar niemand meer echt op zit te wachten) of al terug naar iets open..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:03
Wolly schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:34:
De "grap" is eigenlijk dat Fleur Agema op 1 december 2021 bij de Technische Briefing aan Van Dissel vroeg of die besmettingscijfers alleen 12+ waren en het antwoord was "Ja".

[YouTube: TERUGKIJKEN: Technische briefing coronavirus (1 december 2021)]
Ja ongelooflijk weer dit. Maar het is natuurlijk allemaal weer een foutje. Kan gebeuren toch? Dit is gewoon bedriegen met valse cijfers zodat ze beter in het narratief passen. Wel mooi dat er een paar kritische volgers zijn die dan feilloos dit moment terug kunnen halen en zorgen dat het ook in de pers komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
Wolly schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:47:
[...]

Kan je de opnames in de UK vergelijken met onze cijfers? Was dat niet iets met gewone gevallen die ineens positief getest waren?

Kijk anders eens naar Belgie, dalende lijnen vwb ziekenhuizen en geen lockdown.
Voor zover ik weet niet, ook weinig data over te vinden momenteel behalve dat ziekenhuizen vol zitten en er een groot personeels tekort is. Zelfde overigens in de US...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Er worden weer meer testafspraken gemaakt:

Ik ben benieuwd naar de besmettingscijfers de komende dagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Dennis schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:50:
[...]

Ja ongelooflijk weer dit. Maar het is natuurlijk allemaal weer een foutje. Kan gebeuren toch? Dit is gewoon bedriegen met valse cijfers zodat ze beter in het narratief passen. Wel mooi dat er een paar kritische volgers zijn die dan feilloos dit moment terug kunnen halen en zorgen dat het ook in de pers komt.
Eerlijk gezegd vind ik het ook niet kunnen dat er onjuiste informatie wordt verstrekt en dat op deze manier getallen worden verdraaid. Het is een voorbeeld van "lying with statistics".

Liegen met statistiek is niet de juiste manier om het vertrouwen van mensen te winnen, wat zo hard nodig is om de vaccinatiegraad te verhogen. Het is heel jammer dat zo veel bestuurders zich dit niet realiseren. Als mensen het vertrouwen hebben dat alle getallen kloppen, dan heeft men ook vaker het vertrouwen dat de getallen over inenting wel kloppen.

Maar nu denkt men "waar rook is is vuur". Echt heel kwalijk, en onbegrijpelijk dat men dit niet begrijpt. Ik hoop ook echt dat Ernst Kuipers hier een groot verschil kan gaan spelen en ook fouten van zijn voorgangers durft toe te geven en het heldere en volledige verhaal vertelt.

Voorbeeldje: Van Ranst vind ik hier ook helderder in. Hij zegt bijvoorbeeld ook dat hij het heel raar vindt dat de overheid ineens bepaalde dingen sluit. En draait niet zo met getallen. Dat zie je terug in een inmiddels hoger vaccinatiegetal. Helaas is dit niet uitgesplitst in Vlaanderen en Wallonië, anders zou je waarschijnlijk in Vlaanderen beduidend hogere getallen zien. Ik vermoed dat Wallonië wat minder lekker gaat maar kan helaas geen uitgesplitste getallen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
user109731 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:58:
[Twitter]
op coronatest.nl krijg je nu "error 1020"/server fout.
We hebben echt een bizar hoog positief percentage boven de 30%. Ben benieuwd wat dat wordt als we echt boven de grens van 90.000 per dag gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
Sorcerer8472 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:00:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik het ook niet kunnen dat er onjuiste informatie wordt verstrekt en dat op deze manier getallen worden verdraaid. Het is een voorbeeld van "lying with statistics".

Liegen met statistiek is niet de juiste manier om het vertrouwen van mensen te winnen, wat zo hard nodig is om de vaccinatiegraad te verhogen. Het is heel jammer dat zo veel bestuurders zich dit niet realiseren. Als mensen het vertrouwen hebben dat alle getallen kloppen, dan heeft men ook vaker het vertrouwen dat de getallen over inenting wel kloppen.

Maar nu denkt men "waar rook is is vuur". Echt heel kwalijk, en onbegrijpelijk dat men dit niet begrijpt. Ik hoop ook echt dat Ernst Kuipers hier een groot verschil kan gaan spelen en ook fouten van zijn voorgangers durft toe te geven en het heldere en volledige verhaal vertelt.

Voorbeeldje: Van Ranst vind ik hier ook helderder in. Hij zegt bijvoorbeeld ook dat hij het heel raar vindt dat de overheid ineens bepaalde dingen sluit. En draait niet zo met getallen. Dat zie je terug in een inmiddels hoger vaccinatiegetal. Helaas is dit niet uitgesplitst in Vlaanderen en Wallonië, anders zou je waarschijnlijk in Vlaanderen beduidend hogere getallen zien. Ik vermoed dat Wallonië wat minder lekker gaat maar kan helaas geen uitgesplitste getallen vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lwe5x_EEgQg0o1zUY-G__Rrt4vg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P0lOUrQnnOvD6CkyP0exk7ey.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

user109731 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:58:
[Twitter]
Als #positief/%besmet boven de 60k uitkomt - dan zie ik dat er meer getest wordt. Vooralsnog lijkt het nog steeds een knelpunt op 50k testen te zijn landelijk.
Bij het boosteren, 1/3e wil niet, 1/3e stelt het uit, 1/3e heeft moeite met het maken van een afspraak.
In beide gevallen laten we als NL kansen liggen op vaccinatie en gegevensverzameling. Maar tsja, het mag en nocht nooit wat kosten natuurlijk want dat zou maar een precedent scheppen naar de toekomst voor zorgmedewerkers.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
https://www.volkskrant.nl...i-dreigt-tekort~b14ae7cd/

dit artikel van alweer twee weken geleden geeft aan dat we problemen gaan krijgen met het laten analyseren van de PCR-tests. Dat je bij een explosief toenemende pandemie op een gegeven moment tegen de grenzen aanloopt is onvermijdelijk, maar Nederland zit in de achterhoede van Europa.
Door het beleid en de kennelijk wel redelijk ruime beschikbaarheid van antigeen testen wordt er veelal thuis getest en dan pas een afspraak gemaakt bij de GGD. Daarmee wordt het capaciteitsprobleem deels gemitigeerd maar daar zitten ook grenzen aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:07:
Bij het boosteren, 1/3e wil niet, 1/3e stelt het uit, 1/3e heeft moeite met het maken van een afspraak.
In beide gevallen laten we als NL kansen liggen op vaccinatie en gegevensverzameling. Maar tsja, het mag en nocht nooit wat kosten natuurlijk want dat zou maar een precedent scheppen naar de toekomst voor zorgmedewerkers.
Het boosteren loopt de laatste weken als een trein gelukkig. We zetten vorige week meer dan 1,5 miljoen prikken en deze week nog wel meer dan dat.

We begonnen te laat en de GGD moest het oude afsprakensysteem van stal halen dat ze eigenlijk al aan het vervangen waren, met alle problemen daarvan, maar ze leveren nu een topprestatie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
CMD-Snake schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:33:
[...]

Ik twijfel ten zeerste hoe snel men 2G of de coronapas weer afschaft. Dikke kans dat dit de langst lopende maatregelen zullen worden. De Haagse fetisj met de coronapas is nog niet bekoeld.
Elke maatregel is ingetrokken voordat het eigenlijk verstandig was. Het is echt een ongefundeerd onderbuikgevoel om te denken dat 2G juist wel heel lang zou blijven bestaan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:14
CMD-Snake schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:33:
[...]

Wat een rare bewoording. De coronapas is een extra middel om besmettingen in toom te houden zonder dat hele sectoren moeten sluiten. Dat is een relatief pijnloze maatregel die eigenlijk alleen voor wat gemor in de Kamer zorgt. Natuurlijk blijft deze lang gelden. Deze opgeven is óf verklaren dat corona voorbij is óf de witte vlag hijsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:14
-tom-562 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:33:
[...]

De juichverhalen van supermarkten en drogisterijen over hun goede cijfers moeten wel in de context van een niet-vrije economie geplaatst worden waarbij het geld in feite op legale wijze gestolen wordt van hun collega's. De één zijn dood is de ander z'n brood.

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 05-01-2022 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maxtrash schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:16:
https://www.volkskrant.nl...i-dreigt-tekort~b14ae7cd/

dit artikel van alweer twee weken geleden geeft aan dat we problemen gaan krijgen met het laten analyseren van de PCR-tests. Dat je bij een explosief toenemende pandemie op een gegeven moment tegen de grenzen aanloopt is onvermijdelijk, maar Nederland zit in de achterhoede van Europa.
Door het beleid en de kennelijk wel redelijk ruime beschikbaarheid van antigeen testen wordt er veelal thuis getest en dan pas een afspraak gemaakt bij de GGD. Daarmee wordt het capaciteitsprobleem deels gemitigeerd maar daar zitten ook grenzen aan.
Niet zoveel paniek daarover, dat is vooral een klaagactie/waarschuwing van een groot lab dat op.voorhand meer ingekocht wil hebben. De huidige megalabs zijn redelijk flexibel.. als ze een euro meer per test krijgen dan staan de labs in de rij om te analyseren. Moet je uiteraard wel op tijd de contractmolen gestart worden.
Het afnemen van de samples is de bottleneck, (en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:10
Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 05:31:
[...]

Niet zoveel paniek daarover, dat is vooral een klaagactie/waarschuwing van een groot lab dat op.voorhand meer ingekocht wil hebben. De huidige megalabs zijn redelijk flexibel.. als ze een euro meer per test krijgen dan staan de labs in de rij om te analyseren. Moet je uiteraard wel op tijd de contractmolen gestart worden.
Het afnemen van de samples is de bottleneck, (en
Bedrag dat men krijgt is toch nog steeds €65 per test?

Dan mogen die megalabs met 100.000 testen per dag sowieso niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tweak_ers schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 06:08:
[...]

Bedrag dat men krijgt is toch nog steeds €65 per test?

Dan mogen die megalabs met 100.000 testen per dag sowieso niet klagen.
Dat is de straat prijs voor de toeristen toch?
Voor de overheid zul je even op moeten zoeken wat ze voor de vaste capaciteit betalen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:02

-tom-562

Oliesjeik

MarcoC schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 02:42:
[...]
De juichverhalen van supermarkten en drogisterijen over hun goede cijfers moeten wel in de context van een niet-vrije economie geplaatst worden waarbij het geld in feite op legale wijze gestolen wordt van hun collega's. De één zijn dood is de ander z'n brood.
Klopt, ik vind het leuk voor haar maar eigenlijk hoort het niet

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee wat de prijs die betaald wordt, maar die 65 euro (bij commerciële stations) zit natuurlijk ook de arbeidsintensieve afname, "certificaatje" etc bij.. dat doet de ggd zelf.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

franssie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:49:
[...]

ik denk dat het wel samengevat wordt hier, we hebben de capaciteit niet meer omdat de zorg is uitgehold in de afgelopen twee jaar. Deal with it. Nog drie weken en dan langzaamaan los gaan.
Stel je eens een scenario voor waarbij Edith Schippers in 2011 de film Contagion ziet over een wereldwijde pandemie en daardoor zo onder de indruk is dat ze pleit voor het volgende:
-Eigen capaciteit in Nederland voor produktie beschermingsmiddelen en vaccins.
-Extra IC capaciteit van 750 bedden en personeel in reserve houden, een soort Nationale Reserve voor zorgpersoneel
-Voorzieningen om duizenden reizigers in Schiphol in quarantaine te houden voor het geval dat nodig is.

Kosten: 2,5 miljard per jaar en een aantal wetswijzigingen om in noodgevallen isolatie op te leggen aan mensen die mogelijk besmet kunnen zijn.

Wat zou de reactie zijn geweest van de pers en de oppositie? Lof voor deze vooruitziende blik? Of een reeks FTM artikelen en moties van o.a. Omtzigt over corruptie, incompetentie, geldverspilling, belangenverstrengeling (Schippers' echtgenoot werkt in de zorg!) en een onacceptabele dictatoriale machtsgreep om mensen zomaar op te kunnen sluiten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hoevenpe
Wat is dat toch met die OMT leden?

Ze blijven maar doemscenario's prediken, hebben ze niet door dat steeds minder mensen hen nog serieus nemen. Nu weer paniek in elke editie van het AD:
Omikron wint van boostercampagne: ‘Risico’s zijn ontzettend groot’

Terwijl de omikronvariant zich door Nederland verspreidt, heeft nog lang geen meerderheid van de Nederlanders een boosterprik gekregen. Een langere lockdown dreigt. ,,Het kan meevallen. Maar ik maak me echt zorgen.”

Het lage percentage is volgens experts zorgelijk, omdat de vaccinaties die vorig jaar tijdens de eerste ronde zijn toegediend nauwelijks nog bescherming bieden tegen het krijgen van de oprukkende omikronvariant van het coronavirus. De door omikron beschadigde beschermingswal zorgt ervoor dat het coronavirus in ons land weer terrein wint, ondanks de harde lockdown die sinds de week voor kerst geldt.

Natuurlijk, er zijn heus positieve dingen te vertellen over omikron. Dat het virus zich met de nieuwe variant niet of minder diep in de longen lijkt te nestelen, bijvoorbeeld, waardoor patiënten minder ziek worden. Dat het aantal ziekenhuis- en ic-opnames daardoor relatief lager is. Dat de variant zich ook nog eens razendsnel over Europa verspreidt, zodat de bevolking in hoog tempo meer immuniteit tegen het virus opbouwt.

Als dat inderdaad het geval blijkt, zal heel kritisch en sceptisch Nederland naar het Outbreak Management Team wijzen, beseft Jan Kluytmans, OMT-lid en arts-microbioloog aan het UMC Utrecht. ,,Dan zijn wij inderdaad erg voorzichtig geweest, dat klopt. Maar als je de data over omikron bekijkt, moet je concluderen dat als je de teugels nu laat vieren, de risico's ontzettend groot zijn.
Die OMT leden zijn in hun eigen onmisbaarheid gaan geloven, bang dat ze zonder harde lockdown niet langer relevant zijn...

Pagina: 1 ... 135 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.