Eigenlijk zou je een antistoffentestje moeten doen. Beneden peil? Booster. Ruim voldoende? Lekker door gaan waar je mee bezig was.t_captain schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:17:
[...]
Ik heb een Janssen prik gehad in juni en een delta infectie in november. Februari lijkt me vroeg zat voor een booster.
Die infectie heb overigens ik niet bij GGD geregistreerd. Ik had symptomen en een positieve zelftest en positief geteste huisgenoten; meer bewijs vond ik niet nodig. Dan is dat bezoek aan de teststraat alleen maar een extra risico(tje) om een mewewerker aldaar aan te steken. Gevolg is dat ik dus een booster kan halen tussen nu en maart (einde QR). Had ik wel laten testen bij GGD, dan had ik tussen februari en mei de booster moeten halen.
Ja daar ga je voorlopig alleen niet mee aan een QR komen.jadjong schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:21:
[...]
Eigenlijk zou je een antistoffentestje moeten doen. Beneden peil? Booster. Ruim voldoende? Lekker door gaan waar je mee bezig was.
Tja, dat wel. Maar ik vind het wel jammer. Zou eigenlijk niet perse wegwillen, want normaal houd ik van mijn werk, ookal is het salaris niet marktconform en is er veel mis in de zorg.Agent47 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:10:
[...]
Wat zal jij meer rust aan je hoofd krijgen zeg
Maar ik ben klaar met die covidzorg en het bijkomende gezeik. Wij zien vooral ongevaccineerden, en ik ben daar heel erg klaar mee, ze beperken mijn normale werk en mijn andere patienten en bezoekers. Toen er een paar weken geleden weer een agressieve debiel geen mondkapje opwilde knapte er iets bij me. Ik ben toen ingegaan op wat aanbiedingen.
Wellicht dat ik na covid weer terugkeer aan het bed, maar voor nu is het goed om afstand te gaan nemen en ze het lekker uit te laten zoeken.
Het helpt wel om de kans waarbij een kwetsbare het op loopt te verkleinen. Uitstel van executie dus.Mfpower schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:20:
Voor een ander een vaccin nemen vind ik sowieso al twijfelachtig. De kwetsbaren kunnen zich prima zelf vaccineren en/of boosteren.
Sowieso moet dat door een lab gebeuren, dat gaat niet 'eventjes' in een teststraat.MikeyMan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:22:
[...]
Ja daar ga je voorlopig alleen niet mee aan een QR komen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Dat hebben ze waarschijnlijk in de studies gedaan omdat er te weinig data was van een korter interval. Het ging namelijk om observationele studies. Op basis van labdata zie je dat het aantal neutraliserende antistoffen tegen Omicron behoorlijk toenemen na een booster, en ik zie niet in waarom het na drie maanden niet zou werken. Ik kan mij gezien de beperkte bescherming tegen Omicron dus goed voorstellen dat de derde prik is vervroegd.Nox schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:11:
Mbt uitstel booster; de studies van diverse farmaceuten hebben 6 maanden gebruikt als interval ná 2e prik. Als je dus heel snel die 3e zet heeft hij minder (?) nut geloof ik. Dat het mag ná 3 maanden is volgens mij vooral voor mensen die hem verplicht nodig hebben.
Alleen leunt Janssen nou juist in sterkere mate op de T-celresponse. Dus die ga je niet zien met een simpele antistoffentest.jadjong schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:21:
[...]
Eigenlijk zou je een antistoffentestje moeten doen. Beneden peil? Booster. Ruim voldoende? Lekker door gaan waar je mee bezig was.
Aan de andere kant wordt de T-cel respons daarin ook niet meegenomen maar wordt er puur blind gestaard op antistoffen, en de T-cel respons schijnt nog altijd vrij goed te zijn tegen omikron, ook na 2 prikken.RoD schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:24:
[...]
Dat hebben ze waarschijnlijk in de studies gedaan omdat er te weinig data was van een korter interval. Het ging namelijk om observationele studies. Op basis van labdata zie je dat het aantal neutraliserende antistoffen tegen Omicron behoorlijk toenemen na een booster, en ik zie niet in waarom het na drie maanden niet zou werken. Ik kan mij gezien de beperkte bescherming tegen Omicron dus goed voorstellen dat de derde prik is vervroegd.
Welke bijwerkingen? Ik heb net een boosterprik Moderna gehad. Kleine moeite, kost je een uurtje van je leven.Mfpower schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:20:
[...]
Voor mij hetzelfde. Ik gebruik die qr niet dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Als m’n qr die ik niet heb verloopt is m’n situatie toch hetzelfde. Ik neem de booster alleen als het voor mij de kans op ernstig verloop vermindert. Maar voor zover bekend doen de eerste twee dat ook al. Met meer dan 90 procent voor een kans die op mijn leeftijd al nihil is. En ik heb al twee keer Corona gehad, ik denk dat ik wel goed zit met een geboosterd immuunsysteem. Geen zin om weer weken bijwerkingen van een prik uit te zitten.
Voor een ander een vaccin nemen vind ik sowieso al twijfelachtig. De kwetsbaren kunnen zich prima zelf vaccineren en/of boosteren.
Als het kan zorgen dat er daardoor minder mensen in het ziekenhuis liggen, waarom zou ik het dan laten.
Lekker boeiend. Een prik halen omdat je anders alleen thuis kan eten is de verkeerde motivatie.MikeyMan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:22:
[...]
Ja daar ga je voorlopig alleen niet mee aan een QR komen.
Blind vertrouwen op de Nederlandse overheid? En naar haar ministers? Of hebben andere landen die zeggen: 6 maanden wachten na tweede vaccinatie het per definitie fout?Negaiido schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:19:
[...]
Wellicht is het handig om hetgeen wat de overheid aangeeft op te volgen i.p.v <insert random wetenschappelijke paper of wetenschapper > te volgen?
Als we de overheid niet meer kunnen vertrouwen dan zijn we verkeerd bezig.
Ik bedoel hiermee niet te zeggen dat je de overheid per definitie moet wantrouwen. Maar blind erop leunen?
1,5 maand geleden schreeuwde dit topic nog dat de scholen dicht moesten want kinderen waren de schuldige. Gelukkig zitten we nu op het niveau dat de ouderen zelf maar eens wat verantwoordelijkheid moeten nemen.AFCAjax schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:49:
[...]
Inderdaad, wij hebben meer dan genoeg gedaan door 2 prikken te nemen, nu is het aan de ouderen om henzelf verder te beschermen,
Zolang mijn QR geldig blijft, mij niet gezien voorlopig.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Mijn punt is dat de labstudies aantonen dat er een behoorlijke benefit is van de derde prik als je antistoffen als je proxy eindpunt gebruikt. De T-celresponse zal dan naar verwachting ook toenemen, omdat die immuunreacties niet gescheiden zijn (J&J heeft er overigens specifiek onderzoek naar gedaan voor hun booster).Stoney3K schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:26:
[...]
Aan de andere kant wordt de T-cel respons daarin ook niet meegenomen maar wordt er puur blind gestaard op antistoffen, en de T-cel respons schijnt nog altijd vrij goed te zijn tegen omikron, ook na 2 prikken.
Ik bedoel niet te zeggen dat er door het gebrek aan neutraliserende antilichamen tegen Omicron er geen bescherming meer is, maar slechts het punt dat de labtests aantonen dat je los van de studies die een termijn van 6 maanden hanteren, een benefit ziet van de booster, en we die 6 maanden dus niet als een harde grens moeten zien.
2 dagen 39 graden koorts en 3 weken tachycardia plus ernstige vermoeidheid.Trichoglossus schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:27:
[...]
Welke bijwerkingen? Ik heb net een boosterprik Moderna gehad. Kleine moeite, kost je een uurtje van je leven.
Als het kan zorgen dat er daardoor minder mensen in het ziekenhuis liggen, waarom zou ik het dan laten.
[ Voor 3% gewijzigd door Mfpower op 03-01-2022 17:37 ]
Alsof jij bepaalt wat de toegestane motivatie is.jadjong schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:28:
[...]
Lekker boeiend. Een prik halen omdat je anders alleen thuis kan eten is de verkeerde motivatie.
Of het nu jezelf beschermen, doen voor de grote groep of voor het groene vinkje, zolang de prik maar gehaald wordt, toch?
Is het idee er ook niet achter in combinatie met verlaagde weerstand dat dan de t-cellen te "laat" zouden reageren, en dus als er weer actieve anti-lichamen in het bloed zitten doormiddel van vaccinatie die een verlaagde reactie geven in eventuele symptomen zo een virale infectie van bijvoorbeeld omicron beter kunt tegenwerken na een besmetting?RoD schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:29:
[...]
Mijn punt is dat de labstudies aantonen dat er een behoorlijke benefit is van de derde prik als je antistoffen als je proxy eindpunt gebruikt. De T-celresponse zal dan naar verwachting ook toenemen, omdat die immuunreacties niet gescheiden zijn (J&J heeft er overigens specifiek onderzoek naar gedaan voor hun booster).
Ik bedoel niet te zeggen dat er door het gebrek aan neutraliserende antilichamen tegen Omicron er geen bescherming meer is, maar slechts het punt dat de labtests aantonen dat je los van de studies die een termijn van 6 maanden hanteren, een benefit ziet van de booster, en we die 6 maanden dus niet als een harde grens moeten zien.
En dit is al 15 jaar aan de gang omdat Den Haag dacht dat je hiermee de zorgkosten in toom kon houden.jbdeiman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:50:
[...]
Ik werk in de ICT en zorg sector, software rondom administratie/ registratie/ declaratie van zorg en kan je vertellen dat het juist vooral de financiers zijn die steeds meer informatie willen welke vastgelegd moet zijn en zelfs meegestuurd moet worden in de digitale declaratie/ facturatiestromen.
Men wil weten:
1. Waarom zorg is geleverd (diagnotiek)
2. Welke behandelaren / behandelaarsgroepen (beroepsgroepen) bepaalde zorg hebben geleverd.
3. Welke activiteiten zijn geleverd
Een kentering die momenteel in de langdurige zorgsector gaande is is dat vanuit financiers wordt geredeneerd: Wat wil ik eigenlijk allemaal weten voor een cliënt/ patiënt waarvoor gedeclareerd wordt. En dat is niet op basis van wat is nodig om te factureren/ verantwoorden, maar ook heel erg op basis van statistiek die men wil loslaten op cliënt/ patiëntpopulaties.
In deze kentering gaat het echt op basis van:
- Cliënt
- Diagnostiek
- Wie is hoofdbehandelaar (regie behandelaar) en heeft hij/ zij wel op tijd ook tijd geschreven in trajecten
- Wie is de verwijzer geweest en wanneer is die verwijzing geweest
En zo kan ik nog wel doorgaan met een aantal details. Ik vind dit een 'enge' verandering, immers: Wat de klacht is van de cliënt doet er voor facturatie zelf niet zoveel toe, want je hebt de cliënt bepaalde zorg geleverd. Meer en meer gaat/ wil de verzekeraar op de stoel van zorgprofessionals gaan zitten en gaan kijken wat er 'minimaal' nodig is voor een bepaalde diagnose met enkele gradaties. Echter zijn er zoveel smaken dat dit praktisch niet haalbaar is (in het ziekenhuis werkt men met DBC's, dit doen ze in revalidatiecentra ook, dat is een sector waar wij ook veel mee te maken hebben), daar bedacht men ook landelijke gemiddelden.
Simpel (Versimpeld) gezegd: Groningen was er blij mee, want die zitten (gemiddeld) onder het gemiddelde, in Limburg bij de mergelgrotten zitten ze erboven, omdat die veel mensen hebben die er ook verschillende andere klachten bij hebben. Door de andere klachten die er ook zijn is het te doorlopen traject/ hersteltraject zwaarder en intensiever. En zo zijn er verschillende regio's met verschillende smaken.
Wel is men bezig (nog buiten de ziekenhuis sector bij mijn weten) zogeheten 'Horizontaal toezicht' te organiseren, daarmee zorg je als organisatie (met je softwarepartijen) ervoor dat je bepaalde controles regelmatig doet, of zelfs automatiseert. Door dit aan te tonen, vooraf zijn minder controles achteraf nodig. Dit is in de regelwijziging waar ik hierboven op doel wel meegenomen, maar toch moet alle informatie wel vastgelegd worden en mee in de facturatie.
Wat ik hiermee zeggen wil: Veel van de registratie-eisen komen uit de portefeuille van de financierende partijen (verzekeraars). Er zijn al zoveel onderzoeken gedaan naar de administratieve lasten van zorgmedewerkers, maar aan de eisen veranderd niet zoveel.
Natuurlijk is het zo dat als je als land wil inzetten op kwaliteit dat je dit ook moet (willen) controleren. Echter ben ik van mening dat we hierin flink doorslaan. Mensen werken in de zorg om mensen te helpen, niet om de helft van de tijd allerlei dossiertjes te vullen met informatie.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Jammer, ben stiekem wel benieuwd hoeveel antistoffen ik heb, regeerde nogal heftig en langdurig op de 2e vaccinatie.Stoney3K schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:24:
[...]
Sowieso moet dat door een lab gebeuren, dat gaat niet 'eventjes' in een teststraat.
Afhankelijk daarvan zou ik een booster overwegen indien er heel weinig antistoffen zouden zijn
Verder knap gezond, nog nooit corona gehad, geen griep, beetje hooikoorts, paar allergietjes voor stof en harige poezen en dan houd het wel op wat gesnotter betreft.
Eet gezond en gevarieerd, prima BMI en heb minimaal contact met potentiële virusdragers, leef aardig voorzichtig ondanks de vaccinatie.
(De afgelopen 2 jaar ook nog geen reden gehad om te laten testen)
Corona moet hier echt aanbellen en dan gelijk m'n neus invliegen om succesvol te kunnen zijn volgens mij.
Ik kan niet helemaal volgen wat je zegt, maar het is wel voordelig om circulerende neutraliserende antilichamen te hebben, want die kunnen meteen aan het virus binden als het in je lichaam terechtkomt. T-cellen worden weliswaar ook geactiveerd, maar dat gaat via een andere route.wimpo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:40:
[...]
Is het idee er ook niet achter in combinatie met verlaagde weerstand dat dan de t-cellen te "laat" zouden reageren, en dus als er weer actieve anti-lichamen in het bloed zitten doormiddel van vaccinatie die een verlaagde reactie geven in eventuele symptomen zo een virale infectie van bijvoorbeeld omicron beter kunt tegenwerken na een besmetting?
En daarnaast, als het een minibeetke helpt met zorgdruk omdat ik niemand besmet, is dat weer een stap dichter bij een lockdown erafTrichoglossus schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:27:
[...]
Welke bijwerkingen? Ik heb net een boosterprik Moderna gehad. Kleine moeite, kost je een uurtje van je leven.
Dat gedoe van "ja, mijn QR doet het nog", momenteel zit alles dicht, je QR doet niks totdat doe lockdown eraf is. En daar kun je een bijdrage aan leveren door besmettingen te verminderen door een booster.
Waarom is dit allemaal zo moeilijk...
Net een half uur met de "ik ga je overhalen om toch een booster te halen" meneer van de GGD aan de telefoon gezeten die toch van mening was dat hij in mijn geval snapt dat ik het niet doe, maar ik begrijp dat er dus nog niks van de belofte van Hugo (vrijstelling van vaccinatie op medische gronden) is ingeregeld.
Morgen eens kijken of ik in elk geval iets op papier kan krijgen van mijn huisarts.
Morgen eens kijken of ik in elk geval iets op papier kan krijgen van mijn huisarts.
Ja dat is mijn interpretatie van een verklaring die ik kreeg te horen. De vraag was hoe het kon dat na vaccinatie over een langere periode de antilichamen uit het bloed gingen en zo dus toch een COVID infectie op kon treden. De t-geheugen cellen zouden tijd nodig hebben om nieuwe t-cellen te maken. En de productie van nieuwe antilichamen zou opnieuw gestart moeten worden. Ik besef me dat ik die 2 nu een beetje door elkaar haal. Ik bedoelde de heractivatie van de t-cellen door vaccinatie en de daarbij behorende antilichamen reactie. En zo dus extra beschermd te zijn tegen bijvoorbeeld de omicron variant.RoD schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:47:
[...]
Ik kan niet helemaal volgen wat je zegt, maar het is wel voordelig om circulerende neutraliserende antilichamen te hebben, want die kunnen meteen aan het virus binden als het in je lichaam terechtkomt. T-cellen worden weliswaar ook geactiveerd, maar dat gaat via een andere route.
Jij hebt die meneer van de GGD zelf gebeld?codex schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:49:
Net een half uur met de "ik ga je overhalen om toch een booster te halen" meneer van de GGD aan de telefoon gezeten die toch van mening was dat hij in mijn geval snapt dat ik het niet doe, maar ik begrijp dat er dus nog niks van de belofte van Hugo (vrijstelling van vaccinatie op medische gronden) is ingeregeld.
Ik wacht in ieder geval nog even, eerst maar even het routeplan afwachten, ik wil zonder problemen op vakantie kunnen (Ja, ikke ikke ikke) en heb nog niet het idee dat ik door NU een booster te halen in de zomer een groen vinkje heb.
Daarbij zit ik nog <6 maanden van de 2e prik.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Vaccinatie twijfeltelefoon van LUMC ook geprobeerd toevallig?codex schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:49:
Spoiler: je mag al na drie maanden.Stoney3K schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:50:
[...]
Dit dus. Mijn tweede Moderna is sowieso nog geen 6 maanden geleden.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Als ik naar een sportschool of kapper wil over de grens dan heb ik ook een QR code nodig.42erik schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:47:
[...]
Dat gedoe van "ja, mijn QR doet het nog", momenteel zit alles dicht, je QR doet niks totdat doe lockdown eraf is. En daar kun je een bijdrage aan leveren door besmettingen te verminderen door een booster.
En dat andere kan ik ook omdraaien (zo denk ik weliswaar niet). Nu er toch een lockdown is, hoef ik geen booster.
[ Voor 11% gewijzigd door Vuvuzela op 03-01-2022 18:22 ]
I served in a company of heroes.
mijn zoon zit toevallig op de universiteit in Tilburg, maar pas in Februari beginnen de colleges weer. In Januari zijn er her-examens maar die zijn de vorige keer ook gewoon doorgegaan.Soccer98 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:43:
Uiteraard vallen de mbo’s, hbo’s en universiteiten buiten de boot. Wellicht begrijpelijk gezien de jaarwisseling, maar dit hoeft ook niet tot diep in februari te duren. Dat helpt ook niet om studenten mee in je verhaal te krijgen.
De tentamens in Tilburg gingen in de week voor kerst ook gewoon door. Staat ook gewoon beschreven. Tentamens in januari gaan ook gewoon door, alleen de fysieke colleges niet.maxtrash schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:24:
[...]
mijn zoon zit toevallig op de universiteit in Tilburg, maar pas in Februari beginnen de colleges weer. In Januari zijn er her-examens maar die zijn de vorige keer ook gewoon doorgegaan.
Ik zal nog een keer happen (dit weet je allemaal al lang):42erik schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:47:
[...]
En daarnaast, als het een minibeetke helpt met zorgdruk omdat ik niemand besmet, is dat weer een stap dichter bij een lockdown eraf
Omdat er continu ad-hoc paniekvoetbal wordt gespeeld, gebaseerd op hyperpanische doemscenario’s vanuit het RIVM en ik als persoon die buiten elke risicogroep valt een kosten baten analyse maak in mijn eigen voordeel. Die valt negatief uit voor de booster dus doe ik het niet.
Enige reden om alsnog te bewegen is een toekomstvisie en plan (desnoods 3 scenario’s als er onzekerheid is) waar ik aan bijdraag voor de lange termijn. Dat ontbreekt nog steeds. Ik begin te denken dat het kabinet de combi van een prik abonnement en periodiek een lockdown gooien een prima oplossing vindt….
wat ik zeg, maar die fysieke colleges zijn er dus ook niet in Januari dus het valt allemaal erg mee voor studenten in Tilburg. Ik weet niet hoe het bij andere universiteiten is.Trichoglossus schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:27:
[...]
De tentamens in Tilburg gingen in de week voor kerst ook gewoon door. Staat ook gewoon beschreven. Tentamens in januari gaan ook gewoon door, alleen de fysieke colleges niet.
lees net
Het demissionaire kabinet wil dat een vaccinatiebewijs in Nederland vanaf 1 februari een verloopdatum krijgt
zal nu wel wat drukker worden
Het demissionaire kabinet wil dat een vaccinatiebewijs in Nederland vanaf 1 februari een verloopdatum krijgt
zal nu wel wat drukker worden
Die afweging komt altijd positief uit. Dat het heel gematigd positief is voor sommige groepen klopt, maar er is geen groep waarvoor het negatief uitpakt. Tenzij je natuurlijk medische gronden hebt om het niet te doen. Wat onderbuikgevoel betreft kan het natuurlijk altijd negatief uitpakken, maar wetenschappelijk gezien niet.Aghanim schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:28:
[...]
Omdat er continu ad-hoc paniekvoetbal wordt gespeeld, gebaseerd op hyperpanische doemscenario’s vanuit het RIVM en ik als persoon die buiten elke risicogroep valt een kosten baten analyse maak in mijn eigen voordeel. Die valt negatief uit voor de booster dus doe ik het niet.
Elke prik zorgt voor minder besmettingen en mensen in het ziekenhuis. Voor de booster is dat een prima lange termijn plan. Je moet dan wel elke keer kijken of een booster wel wat toevoegt.Enige reden om alsnog te bewegen is een toekomstvisie en plan (desnoods 3 scenario’s als er onzekerheid is) waar ik aan bijdraag voor de lange termijn. Dat ontbreekt nog steeds. Ik begin te denken dat het kabinet de combi van een prik abonnement en periodiek een lockdown gooien een prima oplossing vindt….
En de regering vind de lockdown echt geen goede oplossing, dat werkt alleen tegen ze. Wel is het zo dat we een kabinet hebben dat niet verder vooruit kijkt dan de volgende verkiezingen en dus geen extra geld in de zorg gaan pompen (want dat geeft op de korte termijn extra kosten, maar pas na de verkiezingen voor de baten)
[removed]
Is dat nieuws dan? VVD en D66 roepen dat al maanden met Paternoster als grootste schreeuwlelijkerd.
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Straks neemt een arts het stokje van hem over. (Overigens wel een met oncontroleerbare paniek aanvallen)t_captain schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:48:
[...]
Wat mij betreft snapt hij het niet en heeft hij het nooit gesnapt. De bedoeling van boosters is om kwetsbaren te beschermen. Reductie van de R-waarde is een fenomeen van het verleden, dat effect wordt steeds minder.
alles kan off-topic
Nee dat is niet zo. Ik ben bij prik 2 in totaal 2.5 dagen doodziek geweest. In bed gelegen met ogen dicht tijdens mijn vakantie. Ik ben de afgelopen 20 jaar 0 (!!) dagen zo ziek geweest. Voor mij was de vorige keer de kosten/baten daarom negatief. Ik ga daarom geen booster halen als het niet noodzakelijk is voor mijzelf. Wil dit risico niet nog een keer lopen.redwing schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:36:
Die afweging komt altijd positief uit. Dat het heel gematigd positief is voor sommige groepen klopt, maar er is geen groep waarvoor het negatief uitpakt. Tenzij je natuurlijk medische gronden hebt om het niet te doen. Wat onderbuikgevoel betreft kan het natuurlijk altijd negatief uitpakken, maar wetenschappelijk gezien niet.
Ik heb van het kabinet nog niks gehoord over het kijken naar concrete lange termijn scenario’s en bijbehorende plannen. Er komen alleen acties die vaccinatie dwang in de hand werken zoals 2G of het verkorten van de geldigheid van toegangsbewijzen. Dat impliceert voor mij dat de huidige strategie blijkbaar niet uitnodigt om naar betere alternatieven te kijken.
[ Voor 18% gewijzigd door Aghanim op 03-01-2022 18:42 ]
Dan maak je als je puur naar de cijfers kijkt een rekenfout. Afgezien van al heel ingewikkelde medische situaties valt die namelijk gewoon positief uitAghanim schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:28:
[...]
Die valt negatief uit voor de booster dus doe ik het niet.
@Aghanim wat is nu 2.5 dagen in een mensenleven?
2.5 dag.... Kans op long Covid.... Dat is nog afgezien van de kans om een kwetsbare te besmetten...Aghanim schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:40:
[...]
Nee dat is niet zo. Ik ben bij prik 2 in totaal 2.5 dagen doodziek geweest. In bed gelegen met ogen dicht tijdens mijn vakantie. Ik ben de afgelopen 20 jaar 0 (!!) dagen zo ziek geweest. Voor mij was de vorige keer de kosten/baten daarom negatief. Ik ga daarom geen booster halen als het niet noodzakelijk is voor mijzelf. Wil dit risico niet nog een keer lopen.
Ik heb van het kabinet nog niks gehoord over het kijken naar concrete lange termijn scenario’s en bijbehorende plannen. Er komen alleen acties die vaccinatie dwang in de hand werken zoals 2G of het verkorten van de geldigheid van toegangsbewijzen. Dat impliceert voor mij dat de huidige strategie blijkbaar niet uitnodigt om naar betere alternatieven te kijken.
@Aghanim maakt gewoon een persoonlijke afweging een die valt voor vaccinatie negatief uit
Niets anders als de mensen die een booster halen want wintersport.
Alleen krijgt de ene ik ik ik afweging applaus, de andere levert je een label asociaal en/of wappie op.
Alleen krijgt de ene ik ik ik afweging applaus, de andere levert je een label asociaal en/of wappie op.
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Zijn jullie nog steeds over boosters aan het praten? In die tijd ben ik naar de GGD gefietst en weer terug met pleister...
Strak geregeld weer: nu kreeg je een zitplaats in een lange rij en reden de prikkers als ware het een lopende band langs. Echt een veel hoger tempo dan afgelopen zomer.
Strak geregeld weer: nu kreeg je een zitplaats in een lange rij en reden de prikkers als ware het een lopende band langs. Echt een veel hoger tempo dan afgelopen zomer.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ruis. Ik had vorige week na mijn booster 2 dagen knallende hoofdpijn en 1 dag niet lekker. Geen reden om die booster niet te nemen, want ik wil gewoon het risico niet nemen op een keer heftige COVID met iets waar je je leven last van hebt. Zo ben ik zowiezo met vaccinaties.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Heeft niets met schuld te maken, maar met de afweging tussen effect en bijwerkingen.xzaz schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:29:
[...]
1,5 maand geleden schreeuwde dit topic nog dat de scholen dicht moesten want kinderen waren de schuldige. Gelukkig zitten we nu op het niveau dat de ouderen zelf maar eens wat verantwoordelijkheid moeten nemen.
Bijwerkingen van schoolsluitingen zijn altijd zeer negatief. Je kunt dat proberen te verbloemen door het te presenteren als verlengde vakantie, maar het blijft een pijnlijke stap.
Het verschil tussen november en nu is dat we toen op de stijgende flank van de delta variant zaten. De leeftijdsgroep onder de 12 jaar was op enig moment de motor van die besmettingsgolf. Mijn inschatting is dat een korte lockdown van twee weken met een schoolsluiting van 1 week middenin november de IC piek van 680 naar ergens in de 400 had verlaagd.
Toen was de trade-off veel gunstiger dan nu.
Is het mogelijk dat je Corona hebt gehad maar er niks van gemerkt hebt?
En kan het zijn dat je dan toch naverschijnselen hebt, zoals concentratieproblemen?
Ben gevaccineerd en krijg deze week booster.
Is na vaccinatie nog te achterhalen of je Corona hebt gehad?
Bij een recent bloedonderzoek is wel aan het licht gekomen dat ik een virusinfectie heb gehad.
En kan het zijn dat je dan toch naverschijnselen hebt, zoals concentratieproblemen?
Ben gevaccineerd en krijg deze week booster.
Is na vaccinatie nog te achterhalen of je Corona hebt gehad?
Bij een recent bloedonderzoek is wel aan het licht gekomen dat ik een virusinfectie heb gehad.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Dus je wordt heftig ziek van Covid-light (want dat is zo een vaccin uiteindelijk. Vector of mRNA) dus als gevolg wil je geen booster die je beschermt tegen de echte Covid. Denk je dat je met de echte Covid er dan met 2.5 dagen vanaf bent?Aghanim schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:40:
[...]
Nee dat is niet zo. Ik ben bij prik 2 in totaal 2.5 dagen doodziek geweest. In bed gelegen met ogen dicht tijdens mijn vakantie. Ik ben de afgelopen 20 jaar 0 (!!) dagen zo ziek geweest. Voor mij was de vorige keer de kosten/baten daarom negatief. Ik ga daarom geen booster halen als het niet noodzakelijk is voor mijzelf. Wil dit risico niet nog een keer lopen.
Dat klopt, alleen als ik mijn booster na die 6mnd pas haal dan heb ik ook maximaal profijt van mijn 2de "reguliere" prik. Want of die booster onbeperkt geldig gaat zijn is nu maar de vraag.
Ja dat kan zeker. Asymptomatische besmettingen komen juist veel voor, al helemaal met omikron.evilution schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:51:
Is het mogelijk dat je Corona hebt gehad maar er niks van gemerkt hebt?
[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 03-01-2022 18:52 ]
Ik vind dat risico niet zo groot dus kosten/baten voor mij, zoals ik net ook al aangaf. Geen reden om de booster wel te nemen voor mij. Ik snap dat ik nu ook een wappie ben geworden. Uiteindelijk wordt wappie het nieuwe normaalloekf2 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:48:
[...]
Ruis. Ik had vorige week na mijn booster 2 dagen knallende hoofdpijn en 1 dag niet lekker. Geen reden om die booster niet te nemen, want ik wil gewoon het risico niet nemen op een keer heftige COVID met iets waar je je leven last van hebt. Zo ben ik zowiezo met vaccinaties.
Ja, nogal wiedes... Afgezien van de argumenten en of dat de jouwe zijn of niet, je haalt die booster. Daar heeft re rest ook wat aan.arbraxas schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:47:
@Aghanim maakt gewoon een persoonlijke afweging een die valt voor vaccinatie negatief uit
Aan hem niet halen heeft niemand iets, zelf jijzelf niet
@42erik heeft gesproken.
Boosteren, hij duld geen tegenspraak. Je hebt een keuze, zijn keuze.
Logisch toch? Iedereen die iets niet opvolgt van de overheid is gewoon een wappie.Aghanim schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:52:
[...]
Ik vind dat risico niet zo groot dus kosten/baten voor mij, zoals ik net ook al aangaf. Geen reden om de booster wel te nemen voor mij. Ik snap dat ik nu ook een wappie ben geworden. Uiteindelijk wordt wappie het nieuwe normaal
Punt uit.
Al die mensen die dat hier schreeuwen, hebben vast nooit een keer te hard gereden, met oud en nieuw geen vuurwerk afgestoken en nooit met een biertje op gefietst.
Hypocriet allemaal.
Laat een ieder nou gewoon eens eigen keuzes maken, op basis van eigen ervaringen en gevoel. Zo moeilijk is dat toch niet?
*knip* graag normaal taalgebruik.
[ Voor 89% gewijzigd door RoD op 03-01-2022 19:11 ]
Ik hoor best veel mensen die een paar dagen slecht zijn.. Met name jongeren, opa's en oma's hebben nergens last van. Ik ben vooral benieuwd of op een manier te bepalen is heftige reactie op vaccin = heftige reactie op virus. Voor mijn gevoel is de kans op heftige langdurige bijwerking van het virus > korte termijn bijwerking na vaccinatie.Aghanim schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:52:
[...]
Ik vind dat risico niet zo groot dus kosten/baten voor mij, zoals ik net ook al aangaf. Geen reden om de booster wel te nemen voor mij. Ik snap dat ik nu ook een wappie ben geworden. Uiteindelijk wordt wappie het nieuwe normaal
Precies dit is de reden dat ik hem als 28 jarige gewoon ga halen, en wel op 13 januaridangerousp schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:56:
[...]
de kans op heftige langdurige bijwerking van het virus > korte termijn bijwerking na vaccinatie.

Steam ID = Ackerfiets
ik ben 50+, heb Covid gehad, alsnog 2x Pfizer gehaald en beide keren een dag ziek van geweest. Ik sta niet te popelen om nu de booster te halen maar hij is ingepland.
Dat is dan 6 maanden na mijn laatste vaccinatie.
Ik kan me prima voorstellen dat iemand van 20 die bijv. in september gevaccineerd is nu nog niet zo'n haast heeft. Dat heeft helemaal niets met wappie-gedrag te maken. De zorgbelasting van 1000 jongeren die zich niet boosteren is even hoog als die ene 60+er die nog helemaal niet gevaccineerd is. Laten we hier niet doorslaan.
Dat is dan 6 maanden na mijn laatste vaccinatie.
Ik kan me prima voorstellen dat iemand van 20 die bijv. in september gevaccineerd is nu nog niet zo'n haast heeft. Dat heeft helemaal niets met wappie-gedrag te maken. De zorgbelasting van 1000 jongeren die zich niet boosteren is even hoog als die ene 60+er die nog helemaal niet gevaccineerd is. Laten we hier niet doorslaan.
*knip*
[ Voor 91% gewijzigd door RoD op 03-01-2022 19:12 ]
Want die dingen geven heel Nederland een lockdown?AFCAjax schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:54:
[...]
Logisch toch? Iedereen die iets niet opvolgt van de overheid is gewoon een wappie.
Punt uit.
Al die mensen die dat hier schreeuwen, hebben vast nooit een keer te hard gereden, met oud en nieuw geen vuurwerk afgestoken en nooit met een biertje op gefietst.
Hypocriet allemaal.
Laat een ieder nou gewoon eens eigen keuzes maken, op basis van eigen ervaringen en gevoel. Zo moeilijk is dat toch niet?
Dat staat of valt niet met een boostershot.42erik schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:03:
[...]
Want die dingen geven heel Nederland een lockdown?
Laten we eerst eens druk gaan maken over nog totaal ongevaccineerden voordat we zo streng gaan lopen doen over boosters die een paar procentjes effectiviteitsverlies van de oorspronkelijke vaccinatie moeten compenseren.
Ik wacht het lekker af met die booster tot ik vrijwel geen keus meer heb. Voel me door deze lockdown keihard genomen. Dat mogen jullie ook allemaal onterecht vinden 
Maar ik was echt in de veronderstelling dat de 2 vaccinaties de oplossing zouden zijn. En voor het grote plaatje hier ook voor gekozen. Vervolgens zitten we nu weer in lockdown en kan ik mijn 10 ritten kaart vol laten stempelen de komende 3 jaar.
Ze kunnen echt de boom in met die booster. Prima voor risico groepen en 65+ de rest lekker met rust laten. Corona gaat niet meer weg komende jaren.
Maar ik was echt in de veronderstelling dat de 2 vaccinaties de oplossing zouden zijn. En voor het grote plaatje hier ook voor gekozen. Vervolgens zitten we nu weer in lockdown en kan ik mijn 10 ritten kaart vol laten stempelen de komende 3 jaar.
Ze kunnen echt de boom in met die booster. Prima voor risico groepen en 65+ de rest lekker met rust laten. Corona gaat niet meer weg komende jaren.
In plaats van op basis van wetenschap? 🤷🏼♂️AFCAjax schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:54:
[...]
Hello. Is it me you're looking for?
Daar denkt Hugo anders over. Over 2 maand dit hele feest dus opnieuw.De minister liep er ook op vooruit dat in het tweede kwartaal van dit jaar een nieuwe prikronde wordt opgezet, omdat er dan vaccinaties beschikbaar zijn die zich beter weren tegen nieuwe varianten, zoals omikron. De booster is in dat licht ‘een middel om de tijd te overbruggen'.
Ja, dat recht heeft iedereen namelijk gewoon.iamerwin schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:08:
[...]
In plaats van op basis van wetenschap? 🤷🏼♂️
Met als dat iedereen recht heeft 130 te rijden 's nachts, terwijl de wetenschap zegt dat 90 minder uitstoot.
De nieuwe ziekenhuisopnames zijn opnieuw flink lager, waardoor de gele lijn is afgebogen naar bijna horizontaal. Dit is gunstig, want het betekent dat de daling in ziekenhuispatiënten nog langer aan zal houden.
/f/image/8CdZ6fiGkACcwaPxwJ5P0Ahr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8CdZ6fiGkACcwaPxwJ5P0Ahr.png?f=fotoalbum_large)
De nieuwe ziekenhuisopnames zijn opnieuw flink lager, waardoor de gele lijn is afgebogen naar bijna horizontaal. Dit is gunstig, want het betekent dat de daling in ziekenhuispatiënten nog langer aan zal houden.
— Martijn Broekman (@TijnBroekman) 3 januari 2022
3/4 pic.twitter.com/qIHNrLTXz9
[ Voor 6% gewijzigd door Turdie op 03-01-2022 19:14 ]
Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Mijn frustratie over mensen die onverstandige keuzes maken sijpelde door in mijn opmerkingen over boosters, terwijl die zelf natuurlijk al heel weinig zorgdruk geven.PalingDrone schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:06:
[...]
Dat staat of valt niet met een boostershot.
Laten we eerst eens druk gaan maken over nog totaal ongevaccineerden voordat we zo streng gaan lopen doen over boosters die een paar procentjes effectiviteitsverlies van de oorspronkelijke vaccinatie moeten compenseren.
Mensen met prik 1 en 2 zonder booster zijn (afhankelijk van leeftijd en al issues met gezondheid) niet degene die massaal in het ziekenhuis liggen
*knip* ook op een semilollige toon zijn dit soort verdachtmakingen zonder onderbouwing echt niet de bedoeling
[ Voor 84% gewijzigd door ZieMaar! op 03-01-2022 19:32 ]
Ik reageer nu even op jouw post, niets persoonlijks verder.42erik schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:52:
[...]
Ja, nogal wiedes... Afgezien van de argumenten en of dat de jouwe zijn of niet, je haalt die booster. Daar heeft re rest ook wat aan.
Aan hem niet halen heeft niemand iets, zelf jijzelf niet
Ik heb de booster nu een week (en gelukkig Moderna na 2x Phizer) maar waar het naartoe gaat nu staat me erg tegen. Verplichte booster voor NL pas bewijs vind ik echt onzin omdat de normale vaccinatie al goed beschermt tegen ziekte. Bij de groep die met AZ is geprikt heeft een booster meer zin, maar ook tegen ziekte.
Voor verspreiding vind ik het verplichten van een booster inmorreel. Je gaat de mensen die zicht hebben laten vaccineren er een prik bij laten zetten - verplicht - om de niet gevaccineerden te beschermen tegen de verspreiding van het virus? Laat die bewust vrijwillig ongevaccineerden dan maar de Co krijgen of thuis blijven met een 2G systeem in de pas.
Hopelijk de laatste stuiptrekking van Hugo & co.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
“A Danish health chief has said the Covid-19 Omicron variant is bringing about the end of the pandemic, saying 'we will have our normal lives back in two months'”
https://www.dailymail.co....ringing-END-pandemic.html
“Beetje” een bold statement, maar…… Stel je eens voor.

Nope. die relatie is niet te leggen.dangerousp schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:56:
[...]
Ik ben vooral benieuwd of op een manier te bepalen is heftige reactie op vaccin = heftige reactie op virus.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik zat er al op te wachten; de goeie oude tegenstelling die er absoluut geen is.AFCAjax schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:54:
[...]
Logisch toch? Iedereen die iets niet opvolgt van de overheid is gewoon een wappie.
Punt uit.
Hypocriet allemaal.
Uiteraard kun je eens te snel met een biertje op met de fiets hebben gereden terwijl je vuurwerk afstak met oud en nieuw en toch vinden dat mensen een booster moeten nemen.
Daar is absoluut niks hypocriet aan.
Wat kan mij het schelen dat jij te hard met je fiets rijdt met een biertje teveel op. Hoogstens sukkel jij de gracht in. Draai maar lekker zelf op voor de gevolgen van jouw acties.
Maar dit is duidelijk anders: dit gaat over volksgezondheid, over muterende virussen, over groepsimmuniteit... Dan draait vroeg of laat een ander op voor de gevolgen van jouw acties.
Dat is mooi, mijn eerste Sabaton-concert is weer in maart.Lycaon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:17:
“A Danish health chief has said the Covid-19 Omicron variant is bringing about the end of the pandemic, saying 'we will have our normal lives back in two months'”
Dat heb ik dus ook een beetje. De twee prikken waren dé oplossing van de pandemie. En nu vijf maanden later moet je opnieuw laten prikken want we hebben het nu echt nodig. Het komt niet geloofwaardig over.Lekkerboeie86 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:07:
Ik wacht het lekker af met die booster tot ik vrijwel geen keus meer heb. Voel me door deze lockdown keihard genomen. Dat mogen jullie ook allemaal onterecht vinden
Maar ik was echt in de veronderstelling dat de 2 vaccinaties de oplossing zouden zijn.
Dat idee van het remmen van de overdracht wil maar niet weggaan. Om die reden hoef je echt niet meer die prikjes te halen, je doet het nu primair voor jezelf.Kheos schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:18:
Maar dit is duidelijk anders: dit gaat over volksgezondheid, over muterende virussen, over groepsimmuniteit... Dan draait vroeg of laat een ander op voor de gevolgen van jouw acties.
In het donker kan je die stikstof niet zien.AFCAjax schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:09:
Met als dat iedereen recht heeft 130 te rijden 's nachts, terwijl de wetenschap zegt dat 90 minder uitstoot.
Om dan straks weer teleurgestelde reacties te krijgen? Zoals iedereen ook op zijn vingers kon natellen dat we na 2 vaccinaties er niet vanaf zouden zijn. Maar toch er over zeuren.. Dus ik vind dit niet verstandig.Lycaon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:17:
[ Voor 1% gewijzigd door ZieMaar! op 03-01-2022 19:41 . Reden: Taalgebruik aangepast ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Prikken is symptoombestrijding gebleken en niet de uitweg uit deze crisis in mijn ogen. We zouden ons druk moeten maken over een strategie die tot exit leidt en niet deze korte termijn boost (pun intended) om van golf naar golf te surfen.42erik schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:03:
[...]
Want die dingen geven heel Nederland een lockdown?
Dat is iets wat een aantal mensen hier ook al op de achterkant van hun sigarendoosje/bierviltje geschathoopt hebben. Ik heb er moed in dat inderdaad einde maart/april we én versoepeld zijn én herstelzorg + reguliere zorg weer op stoom is. Maar dan moeten we wel na tien dagen van nu gaan afvlakken en verder dalen, en dat vasthouden met de versoepelingen.Lycaon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:17:
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nou nee hoor. Ook om de zorg te ontlasten en daarmee lockdowns te voorkomen.CMD-Snake schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:21:
[...]
Dat idee van het remmen van de overdracht wil maar niet weggaan. Om die reden hoef je echt niet meer die prikjes te halen, je doet het nu primair voor jezelf.
Dat is ook zo, op deze manier moeten gevaccineerden weer naar die straat omdat de ongevaccineerden nog steeds niet gaan.franssie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:17:
[...]
Ik reageer nu even op jouw post, niets persoonlijks verder.
Ik heb de booster nu een week (en gelukkig Moderna na 2x Phizer) maar waar het naartoe gaat nu staat me erg tegen. Verplichte booster voor NL pas bewijs vind ik echt onzin omdat de normale vaccinatie al goed beschermt tegen ziekte. Bij de groep die met AZ is geprikt heeft een booster meer zin, maar ook tegen ziekte.
Voor verspreiding vind ik het verplichten van een booster inmorreel. Je gaat de mensen die zicht hebben laten vaccineren er een prik bij laten zetten - verplicht - om de niet gevaccineerden te beschermen tegen de verspreiding van het virus? Laat die bewust vrijwillig ongevaccineerden dan maar de Co krijgen of thuis blijven met een 2G systeem in de pas.
Hopelijk de laatste stuiptrekking van Hugo & co.
Dan zijn mensen die niet boosteren niet het probleem, maar die bewust ongevaccineerden... Ja, die moeten we hun probleem maar eens heel snel hun probleem laten zijn en niet van iedereen
Dan komt er wel weer een niet realistische inktzwart scenario uit de hoed van van Dissel.
Heb maar niet teveel hoop op verbetering. Ook niet met het nieuwe kabinet. Dat is namelijk voornamelijk oude wijn in nieuwe zakken. (Van ministerie gewisseld.)
Heb maar niet teveel hoop op verbetering. Ook niet met het nieuwe kabinet. Dat is namelijk voornamelijk oude wijn in nieuwe zakken. (Van ministerie gewisseld.)
Geloofwaardig? Iets met wat mutaties.Robkazoe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:20:
[...]
Dat heb ik dus ook een beetje. De twee prikken waren dé oplossing van de pandemie. En nu vijf maanden later moet je opnieuw laten prikken want we hebben het nu echt nodig. Het komt niet geloofwaardig over.
De Wuhan variant hadden we nooit meer iets van vernomen met deze vaccins.
Ik heb alleen de GGD gebeld omdat het om de coronacheck gaat, 2 keer doorverbonden toen kwam ik bij iemand met medische achtergrond uit. Ik neem aan dat het LUMC daarin niets kan betekenen?MikeyMan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:56:
[...]
Vaccinatie twijfeltelefoon van LUMC ook geprobeerd toevallig?
Ik heb sowieso weloverwogen besloten mij niet te laten boosteren, de risk benefit valt gewoon nooit de goede kant op in mijn specifieke situatie.
Aangezien sommigen wel normaal en inhoudelijk reageren, ja, ik realiseer me dat ik mijn frustratie over ongevaccineerden door liet sijpelen in mijn opmerkingen over boosters, terwijl die zelf natuurlijk al heel weinig zorgdruk geven.arbraxas schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:54:
@42erik heeft gesproken.
De mensen met 2 prikken, zonder booster, zijn niet degene die onevenredig vaak in een ziekenhuis liggen. Dat zijn de mensen zonder prik.
[ Voor 5% gewijzigd door 42erik op 03-01-2022 19:29 ]
Tijd is de enige strategie. De rest kun je alleen symptomen bestrijden. Daarmee verrassend parallel wat een mens doormaakt bij een virusinfectie.Aghanim schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:21:
[...]
Prikken is symptoombestrijding gebleken en niet de uitweg uit deze crisis in mijn ogen. We zouden ons druk moeten maken over een strategie die tot exit leidt en niet deze korte termijn boost (pun intended) om van golf naar golf te surfen.
Prikken is nog steeds 'flatten the curve'. Alleen niet die van besmettingen maar ziekenhuisopname.Aghanim schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:21:
[...]
Prikken is symptoombestrijding gebleken en niet de uitweg uit deze crisis in mijn ogen. We zouden ons druk moeten maken over een strategie die tot exit leidt en niet deze korte termijn boost (pun intended) om van golf naar golf te surfen.
Die kunnen je wellicht meer vertellen over de medische kant.codex schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:27:
[...]
Ik heb alleen de GGD gebeld omdat het om de coronacheck gaat, 2 keer doorverbonden toen kwam ik bij iemand met medische achtergrond uit. Ik neem aan dat het LUMC daarin niets kan betekenen?
Ik heb sowieso weloverwogen besloten mij niet te laten boosteren, de risk benefit valt gewoon nooit de goede kant op in mijn specifieke situatie.
Maar waarom zou de Risk/benefit van de booster ineens anders zijn? Aan de vorige ben je zo te zien ook niet overleden.
Dan is de strategie dus “net zo lang prikken tot er een mutatie komt die tot milde klachten leidt en daarmee het definitieve einde van de pandemie”?Cyberpope schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:29:
[...]
Tijd is de enige strategie. De rest kun je alleen symptomen bestrijden. Daarmee verrassend parallel wat een mens doormaakt bij een virusinfectie.
Als dat eens expliciet gemeld zou worden zou het in elk geval getuigen van een visie.
Alleen zijn besmettingscijfers nog steeds een basis voor wel of niet afschaffen van maatregelen.jadjong schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:29:
[...]
Prikken is nog steeds 'flatten the curve'. Alleen niet die van besmettingen maar ziekenhuisopname.
Geloofwaardigheid van Hugo en Mark. Ze hebben nooit een fatsoenlijk plan gepresenteerd, altijd achter de feiten aangelopen. En de manier waarop de eerste prikronde werd gepresenteerd, was dat de alles beslissende oplossing. We prikken ons eruit. En nu vijf maanden later mogen we opnieuw prikken. En in Q2 weer:MikeyMan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:27:
[...]
Geloofwaardig? Iets met wat mutaties.
De Wuhan variant hadden we nooit meer iets van vernomen met deze vaccins.
https://www.ad.nl/politie...r-buitensporten~a9f4a8fd/
De minister liep er ook op vooruit dat in het tweede kwartaal van dit jaar een nieuwe prikronde wordt opgezet, omdat er dan vaccinaties beschikbaar zijn die zich beter weren tegen nieuwe varianten, zoals omikron. De booster is in dat licht ‘een middel om de tijd te overbruggen'.
Dat ben ik niet met je eens. Omdat long immuniteit snel verdwijnt, en daardoor moeten we extra prikken. Prikken is de enige manier om de benodige immuniteit te behalen om Covid het hoofd te bieden.Aghanim schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:21:
[...]
https://www.nemokennislin...agen-over-de-boosterprik/Op het moment dat je een vaccinatie krijgt, begint jouw immuunsysteem daarop te reageren. Na de eerste prik is dat vaak een zwakke reactie die ook relatief snel weer verdwijnt. Pas na een tweede vaccinatie ontstaat er een heftige immuunrespons die ook wat langer aanhoudt. In het geval van de coronavaccins wisten we nog niet hoelang die respons in stand zou blijven, maar we wisten wel dat we sowieso twee vaccinaties nodig hadden om voor voldoende bescherming tegen corona te zorgen. Inmiddels zien we dat de werking van de dubbele vaccinatie wat af begint te nemen. Door een boostervaccin toe te dienen wordt het immuunsysteem opnieuw geprikkeld en zal de immuunrespons weer op peil komen.
[ Voor 50% gewijzigd door Turdie op 03-01-2022 19:42 ]
Nee, daar sta ik toch anders in. Kinderen die zich laten prikken omdat ze anders de McDonalds niet meer in komen vind ik inmiddels te ver gaan. Eerder konden we dat nog als motivatiemiddel in zetten omdat je ook kon prikken ten bate van je oma, dat was zelfs een reclameslogan. Inmiddels zakt het effect wat jouw prik heeft op de groep steeds verder naar achteren. Het RIVM spreekt regelmatig over een effectiviteit van 50% in het onderdeel reductie, als dat component na de booster niet omhoog gaat is de booster alleen nog voor jezelf.Fly-guy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:38:
[...]
Alsof jij bepaalt wat de toegestane motivatie is.
Of het nu jezelf beschermen, doen voor de grote groep of voor het groene vinkje, zolang de prik maar gehaald wordt, toch?
Steel commander!Stoney3K schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:18:
[...]
Dat is mooi, mijn eerste Sabaton-concert is weer in maart.
Niet alleen. Andere kant is ook dat iedereen zo vaak met virus in aanraking komt dat het virus weinig kans meer heeft om grote groepen mensen tegelijk ziek te maken.Aghanim schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:35:
[...]
Dan is de strategie dus “net zo lang prikken tot er een mutatie komt die tot milde klachten leidt en daarmee het definitieve einde van de pandemie”?
Als dat eens expliciet gemeld zou worden zou het in elk geval getuigen van een visie.
We hebben verschrikkelijk veel mazzel dat we nu snel een vaccin hebben en veel betere gezondheidszorg. Andere kant is de samenleving ook veel complexer en meer kwetsbaar.
Maar dit is iets dat we moeten ondergaan een paar jaar. En ja, was beter geweest als ze dat meteen gezegd hadden, maar ja dat past niet bij het "altijd positief zijn en maakbaarheid ideaal" waar we zo verslaafd aan zijn.
Wat prima is als je de relatie besmettingen<>ziekenhuisbezoek weet.arbraxas schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:35:
[...]
Alleen zijn besmettingscijfers nog steeds een basis voor wel of niet afschaffen van maatregelen.
Ik snap je keuze helemaal, ook al vind ik het onterecht. Ik heb een totaal andere motivatie met een hopelijk totaal andere uitkomst (51, Pfizer-booster graag na 19 januari, geen Moderna, en mocht het er ooit komen: ik ga niet mee doen met welke vorm van 2G ook), en dat vinden mensen ook onterecht. Dat is prima. Zo zijn er alleen al in dit topic mensen die steeds meer verschillende keuzes maken om nog veel meer verschillende redenen.Lekkerboeie86 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:07:
Het lijkt alsof we van polarisatie naar sociale differentiatie gaan. Ik wens het nieuwe kabinet veel sterkte met het maken van keuzes.
Wat prima is als je de relatie besmettingen<>ziekenhuisbezoek weet.
Nou spreek je jezelf toch echt tegen.Prikken is nog steeds 'flatten the curve'. Alleen niet die van besmettingen maar ziekenhuisopname.
[ Voor 60% gewijzigd door arbraxas op 03-01-2022 19:48 ]
Omikron kwam toch veel minder in de longen?Turdie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:38:
Omdat long immuniteit snel verdwijnt, en daardoor moeten we extra prikken. Prikken is de enige manier om de benodige immuniteit te behalen om Covid het hoofd te bieden.
Dan is Long-covid potentieel veel minder een issue.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik vind het ook wel bijzonder dat Nederland in een lockdown zit vanwege omicron, maar ene belgische viroloog van Ranst te horen verkondigen dat hij hoopt dat het de dominante variant word.hoevenpe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:50:
[...]
Omikron kwam toch veel minder in de longen?
https://www.welingelichte...dwijd-dominant-wordt.html
en long covid moet je in het engels lezen, als in lang. Niet je ademorganen.
[ Voor 6% gewijzigd door arbraxas op 03-01-2022 19:56 ]
Geen idee ik heb ergens een longarts dat horen zeggen, maar ik kan het interview niet meer terugvinden.hoevenpe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:50:
[...]
Omikron kwam toch veel minder in de longen?
https://theconversation.c...ppen-with-vaccines-148047
[ Voor 16% gewijzigd door Turdie op 03-01-2022 20:01 ]
Het is denk ik nog te vroeg om zinnige uitspraken te doen over long-covid i.r.t. Omicron.
Zie mijn vorige post, virologen denken daar anders over.Lycaon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:55:
Het is denk ik nog te vroeg om zinnige uitspraken te doen over long-covid i.r.t. Omicron.
Zinnige en stellige uitspraken, daarvoor is het inderdaad te vroeg. Ik begrijp de lichtzinnige speculatie richting uitgang (en ik gok daar ook op zelf). En de tekenen lijken wel te wijzen op minder longblaascel schade dan de eerdere versies en dat is goed nieuws (tot nu toe).Lycaon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:55:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.