Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 127 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.270 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:37
Lekker lage instroom!
Uitstroom natuurlijk wat vertekent op een maandag, zeker na een "feestweekend". Daar missen zeker 70-90 registraties.

Al met al best aardige score denk ik, niets om ons zorgen om te maken.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:25
Als Omikron net zo gevaarlijk is als Delta dan hadden we daar inmiddels de eerste tekenen van moeten zien...
Tot nu toe blijft het stevig door dalen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
hoevenpe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Als Omikron net zo gevaarlijk is als Delta we daar inmiddels de eerste tekenen van moeten zien...
Tot nu toe blijft het stevig door dalen.
Ik ben het voor de verandering eens met je eens ;)

Nee serieus, ik denk dat je daar absoluut gelijk in hebt. De constant dalende instroom zegt ontzettend veel, Omikron is al lang genoeg dermate dominant dat je dit zeker had moeten terugzien. Het aantal besmettingen is nooit echt laag geweest, de bodem was zo rond de 12k geloof ik. Met dat aantal besmettingen hadden we met Delta en eerdere varianten een veel hogere instroom en ziekenhuisbesmetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-10 20:43
Ankona schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:44:
[...]

Die klacht komt denk ik ook wel voort uit de manier waarop de professionals het liefst werken, ongestructureerd en ongecontroleerd doen wat zij denken dat het beste is.
Ik ken ook genoeg zorg professionals die structureel verkeerde codes invoeren omdat zij vinden dat de patient meer behandelingen moet kunnen krijgen dan waarop die met de correcte indicatie recht op heeft. Dan blaas je dus het systeem van binnenuit op en vraag je om nog meer controle mechanismes.
(Die professionals willen het beste voor hun patient, maar ze willen zelf ook betaald krijgen. Ergens missen ze dan dat er niet onbeperkt budget uit een boom geplukt kan worden)
*knip* het wordt wel erg feitenvrij en anekdotisch zo. Graag onderbouwing bij je stellingen leveren.

[ Voor 40% gewijzigd door ZieMaar! op 03-01-2022 14:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Johan Bogle schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:57:
Een leraar op een VWO pakt 6700 per maand (bruto). Dat is een royaal salaris voor wat ze moeten doen.
Je probeert een punt te maken over lerarensalarissen en pakt dan praktisch het absolute maximum voor iemand met minstens twaalf jaar ervaring in een LD-functie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Drardollan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:10:
[...]
Omikron is al lang genoeg dermate dominant dat je dit zeker had moeten terugzien.
Het is nu, ehm ca 6 dagen dominant, net boven de 50%.
https://www.rivm.nl/en/ne...n-new-hospital-admissions
Ik zou het niet 'al lang genoeg dermate dominant' noemen ;)

Maar het is idd erg positief dat de zkh instroom gestaag door blijft dalen ondanks de shift van delta > omicron.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik ben heel benieuwd wat we vandaag gaan horen. Hopelijk lijkt het allemaal mee te vallen met Omicron, en kan in ieder geval het onderwijs weer open :)

Mocht het niet meevallen en er nog een flinke golf zieken verwacht worden, dan is het in ieder geval gunstig dat de ziekenhuizen significant minder druk zijn dan een dikke maand geleden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Ondertussen in Londen, gebeurt er nog vrij weinig op de IC:

https://coronavirus.data....chanical_ventilation_beds

In ZA begint stijgt de IC bezetting nog steeds een beetje een week of 3 na de piek in besmettingen. Totale toename door Omicron nu is ca 200 IC bedden op 60.000.000 mensen.

Dus wat mij betreft gooien we NL weer open.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:03
jbdeiman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:50:
[...]

Ik werk in de ICT en zorg sector, software rondom administratie/ registratie/ declaratie van zorg en kan je vertellen dat het juist vooral de financiers zijn die steeds meer informatie willen welke vastgelegd moet zijn en zelfs meegestuurd moet worden in de digitale declaratie/ facturatiestromen.
Men wil weten:
1. Waarom zorg is geleverd (diagnotiek)
2. Welke behandelaren / behandelaarsgroepen (beroepsgroepen) bepaalde zorg hebben geleverd.
3. Welke activiteiten zijn geleverd

Een kentering die momenteel in de langdurige zorgsector gaande is is dat vanuit financiers wordt geredeneerd: Wat wil ik eigenlijk allemaal weten voor een cliënt/ patiënt waarvoor gedeclareerd wordt. En dat is niet op basis van wat is nodig om te factureren/ verantwoorden, maar ook heel erg op basis van statistiek die men wil loslaten op cliënt/ patiëntpopulaties.
In deze kentering gaat het echt op basis van:
- Cliënt
- Diagnostiek
- Wie is hoofdbehandelaar (regie behandelaar) en heeft hij/ zij wel op tijd ook tijd geschreven in trajecten
- Wie is de verwijzer geweest en wanneer is die verwijzing geweest

En zo kan ik nog wel doorgaan met een aantal details. Ik vind dit een 'enge' verandering, immers: Wat de klacht is van de cliënt doet er voor facturatie zelf niet zoveel toe, want je hebt de cliënt bepaalde zorg geleverd. Meer en meer gaat/ wil de verzekeraar op de stoel van zorgprofessionals gaan zitten en gaan kijken wat er 'minimaal' nodig is voor een bepaalde diagnose met enkele gradaties. Echter zijn er zoveel smaken dat dit praktisch niet haalbaar is (in het ziekenhuis werkt men met DBC's, dit doen ze in revalidatiecentra ook, dat is een sector waar wij ook veel mee te maken hebben), daar bedacht men ook landelijke gemiddelden.
Simpel (Versimpeld) gezegd: Groningen was er blij mee, want die zitten (gemiddeld) onder het gemiddelde, in Limburg bij de mergelgrotten zitten ze erboven, omdat die veel mensen hebben die er ook verschillende andere klachten bij hebben. Door de andere klachten die er ook zijn is het te doorlopen traject/ hersteltraject zwaarder en intensiever. En zo zijn er verschillende regio's met verschillende smaken.

Wel is men bezig (nog buiten de ziekenhuis sector bij mijn weten) zogeheten 'Horizontaal toezicht' te organiseren, daarmee zorg je als organisatie (met je softwarepartijen) ervoor dat je bepaalde controles regelmatig doet, of zelfs automatiseert. Door dit aan te tonen, vooraf zijn minder controles achteraf nodig. Dit is in de regelwijziging waar ik hierboven op doel wel meegenomen, maar toch moet alle informatie wel vastgelegd worden en mee in de facturatie.

Wat ik hiermee zeggen wil: Veel van de registratie-eisen komen uit de portefeuille van de financierende partijen (verzekeraars). Er zijn al zoveel onderzoeken gedaan naar de administratieve lasten van zorgmedewerkers, maar aan de eisen veranderd niet zoveel.
Natuurlijk is het zo dat als je als land wil inzetten op kwaliteit dat je dit ook moet (willen) controleren. Echter ben ik van mening dat we hierin flink doorslaan. Mensen werken in de zorg om mensen te helpen, niet om de helft van de tijd allerlei dossiertjes te vullen met informatie.
offtopic:
Horizontaal toezicht speelt ook in de ziekenhuizen, en klinkt op papier mooi: in plaats van alle individuele declaratieregels te controleren, en bij (vermeende) fouten de regel af te wijzen, waarna men in het ziekenhuis handmatige correcties moet doorvoeren om daarna opnieuw te declareren, controleer je eenmalig het proces bij het ziekenhuis. Als dat proces goed genoeg in elkaar zit om met redelijke zekerheid te kunnen aannemen dat het aantal registratiefouten minimaal zal zijn worden er geen individuele regels meer afgewezen, wat aan beide kanten een hoop administratie scheelt.

In de praktijk echter betekent dit dat het ziekenhuis enkele mensen fulltime in dienst heeft om de voortdurende audits van de zorgverzekeraar te organiseren. Die audits zijn niet eenmalig maar blijven altijd doorgaan. En die komen bovenop de jaarlijkse audits voor de accountsverklaring, de jaarlijkse audits voor je NEN7510-certificering, de audits voor de NIAZ-accreditering, de audits voor de patientenverenigingen...

Dát zou echt wel een stuk efficienter kunnen. Stel gewoon eenmalig een set criteria op waarop je de processen in een ziekenhuis wilt auditen, laat dat gewoon door één accountskantoor toetsen en als het dan goed is, laat dan alle andere instanties dat oordeel gewoon overnemen. Zo hoeft het ziekenhuis niet dezelfde punten elk jaar opnieuw verschillende keren aan te tonen aan verschillende instanties.

Maar goed, we gaan redelijk offtopic hier :)

Modbreak:Het gaat inderdaad nogal offtopic (net als de discussie over de salarissen van allerlei mensen in de zorg, het onderwijs of de handhaving. Laten we dus achter beide discussies een punt zetten, in ieder geval in dit topic :)

[ Voor 2% gewijzigd door ZieMaar! op 03-01-2022 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
YakuzA schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:16:
De Van Dissel horror-opnamegrafiek lijkt in de verste verte niet op deze cijfers...
Hoeveel dagen voordat ze toegeven dat ze ernaast zaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
YakuzA schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:16:
[...]

Het is nu, ehm ca 6 dagen dominant, net boven de 50%.
https://www.rivm.nl/en/ne...n-new-hospital-admissions

Maar het is idd erg positief dat de zkh instroom gestaag door blijft dalen ondanks de shift van delta > omicron.
Er zit nogal een verschil in regio, in Amsterdam is het al langer dominant en ook daar zie / hoor je niets geks. Op de lage aantallen van de laatste dagen zou je een +20 oid direct terugzien.

Ik vertrouw verder niet zo op de samples, we nemen er zo weinig hier dat er amper iets zinnigs over te zeggen is. Ik denk dat we al wel langer met Omikron en de dominantie zitten dan dat de samples laten zien.

Maar dan nog, aangenomen dat Omikron sneller ziekmakend is (2 dagen ipv 5 van Delta) zou je onderhand een serieuze stijging hebben moeten zien in de instroom. En de trend is al tijden dalend. Geen enkel teken van een opleving vooralsnog.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 03-01-2022 14:25 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Drardollan
hoevenpe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:23:
[...]

De Van Dissel horror-opnamegrafiek lijkt in de verste verte niet op deze cijfers...
Ik zou niet willen dat ze toegeven dat ze er naast zitten, dat is nergens voor nodig en zou men als negatief zien. Het zou ze sieren als ze aangeven dat voortschrijdend inzicht en onderzoek laat zien dat het meer dan meevalt en dat ze hun modellen er op gaan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

Over hoeveel dagen is het Sint Juttemis?

Al verwacht ik er eerlijk gezegd weinig van, zie ze het nog vrolijk twee weken rekken, en dan waarschijnlijk ook niet volledig open, maar nog steeds met iets als "winkels moeten om 17:00 dicht" en dat soort dingen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
RobinHood schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:26:
Al verwacht ik er eerlijk gezegd weinig van, zie ze het nog vrolijk twee weken rekken, en dan waarschijnlijk ook niet volledig open, maar nog steeds met iets als "winkels moeten om 17:00 dicht" en dat soort dingen.
Verwacht ook niets significants voor 15 januari, al is het maar om Kuipers een vliegende start te geven met 'goed nieuws'.

Het PO volgende week open lijkt me met deze cijfers een no-brainer...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Over het onderwijs, ik las afgelopen week een stukje in de krant, van een school die zich afvroeg waarom zij niet hybride zouden kunnen werken? Dat niet alle klassen thuis zitten en niet alle klassen op school zijn, maar dat je 2/3 doet (laat even in het midden of het 2 dagen school/3 dagen thuis of 3 dagen school/2 dagen thuis is). Je haalt een hele stuk drukte uit het schoolgebouw, dus beter afstand te houden en kinderen hebben nog steeds die broodnodige sociale interactie met andere kinderen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:12
Drardollan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:24:
[...]

Er zit nogal een verschil in regio, in Amsterdam is het al langer dominant en ook daar zie / hoor je niets geks. Op de lage aantallen van de laatste dagen zou je een +20 oid direct terugzien.

Ik vertrouw verder niet zo op de samples, we nemen er zo weinig hier dat er amper iets zinnigs over te zeggen is. Ik denk dat we al wel langer met Omikron en de dominantie zitten dan dat de samples laten zien.

Maar dan nog, aangenomen dat Omikron sneller ziekmakend is (2 dagen ipv 5 van Delta) zou je onderhand een serieuze stijging hebben moeten zien in de instroom. En de trend is al tijden dalend. Geen enkel teken van een opleving vooralsnog.
Vergeet niet dat we pas 5 dagen hebben dat het 7-daags gemiddelde stijgt. Ook moeten we rekening houden dat nieuwe varianten in het begin vooral verspreid worden door de jongere generatie. Dus dat kan er ook voor zorgen dat we het nog niet zien in de ziekenhuisopnames.

Er zal vast voldoende data zijn die Omikron als minder ziekmakend kan bestempelen, maar met de Nederlandse data zal dat nog niet mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
Als je de politieke motivaties er bij mee zou nemen is het sowieso koffiedik kijken denk ik. Kan 2 kanten op gaan. Of het is een stukje gezicht redden, of het word met het oude club het vertrouwen nog iets beschadigen. In de hoop dat dan de nieuwe formatie meer vertrouwen met zich meebrengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
[...]

Dat was gewoon een bewuste actie van Van Dissel en de zijne om de lockdown beter te kunnen te verkopen. Ik sta trouwens volledig achter de lockdown als het van mij een stuk eerder en korter gemogen, ze konden het risico niet nemern.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:51
[...]

Ik zou ook niet zeggen dat ze er naast zitten, maar dat de combinatie van de maatregelen eerder en strenger in laten gaan i.c.m., wat toen nog heel onbekend was, de meevallende ziekmakendheid ervoor gezorgd hebben dat 't gelukkig mee lijkt te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:02
iamcj schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:39:
[...]

Dat was gewoon een bewuste actie van Van Dissel en de zijne om de lockdown beter te kunnen te verkopen. Ik sta trouwens volledig achter de lockdown als het van mij een stuk eerder en korter gemogen, ze konden het risico niet nemern.
Waarom zou hij? In zekere zin is het niet aan hem om de lockdown te verkopen, dat is aan de verantwoordelijke ministers. Als ze zijn (/hun) advies negeren, sjah, dat is niet zijn probleem. Gewoon weer de input aanpassen en laat de nieuwe modellen maar weer komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpo
eric.1 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:53:
[...]

Waarom zou hij? In zekere zin is het niet aan hem om de lockdown te verkopen, dat is aan de verantwoordelijke ministers. Als ze zijn (/hun) advies negeren, sjah, dat is niet zijn probleem. Gewoon weer de input aanpassen en laat de nieuwe modellen maar weer komen.
Het zou best kunnen dat van dissel een politieke motivatie meeneemt in zijn mening. Ik denk ook niet dat hem dat ontzegd kan worden. Maar in de kern zal die de cijfers moeten kunnen aantonen, en onderbouwen. Dus ik verwacht niet dat die daar al te veel risico's op zal nemen. Dat kan carrière zelfmoord betekenen in zijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:52
@Agent47 @autje

Ja legitimatie was me wel duidelijk, een e-mail heb ik niet gehad (wel e-mail adres ingevuld met afspraak maken).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:29
iamcj schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:20:
Ondertussen in Londen, gebeurt er nog vrij weinig op de IC:

https://coronavirus.data....chanical_ventilation_beds

In ZA begint stijgt de IC bezetting nog steeds een beetje een week of 3 na de piek in besmettingen. Totale toename door Omicron nu is ca 200 IC bedden op 60.000.000 mensen.

Dus wat mij betreft gooien we NL weer open.
Maar de ruwe ziekenhuisbezetting is wel behoorlijk hoog in de UK. Sterker nog, als je dat gaat corrigeren naar per capita, komen we dus alsnog op een onhoudbaar niveau (even alles op 1 hoop).

De UK heeft gewoon meer capaciteit die wij niet hebben. Als wij nu op de helft van de capaciteit de boel opengooien, dan zitten we over een paar weken weer aan de max capaciteit te werken en loopt de uitgestelde zorg weer schade op.

De UK neemt de uitgestelde zorg ook wel een beetje op de koop toe, dat kan je ook niet maken.

Nee, misschien dat de scholen wat open kunnen. Maar de lockdown opheffen lijkt me voorbarig. Naar de kroeg en funshoppen weegt wmb minder zwaar dan een functionerend zorgsysteem.

Laten we ook niet weer d efout maken van te snel alles weer open. Laten we me stapjes open gaan om te kijken hoe het gaat. Dat lijkt me in dit geval het beste. VErgeet ook niet dat in de UK nu de hele publieke sector op instorten staat door bv de ziektemeldingen.

Het is wat het is.

[ Voor 9% gewijzigd door Adlermann op 03-01-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
[...]

Zoals altijd, niet. Sterker nog, ik denk dat de lockdown ook nog wel verlengd word. Voor het geval dat.
En vooral omdat dat zo lekker druk op de bevolking zet voor boosters en 2G. Dat laatste is natuurlijk gewoon een onbedoelde bijvangst.
dan zitten we over een paar weken weer aan de max capaciteit te werken en loopt de uitgestelde zorg weer schade op.
Maar vooral geen dedicated IC-personeel dat in tijden van lage druk kan helpen de wachtlijsten weg te werken.
Nee, Rutte blijft vasthouden aan artsen die ook IC moeten doen zodat we in een piek weer de planbare zorg moeten afschalen.

@President hieronder:
Welke horeca als je nu nog 4 maand de boel dicht houd? Geld ook voor kleine ondernemers.

[ Voor 32% gewijzigd door arbraxas op 03-01-2022 15:19 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:13
Adlermann schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:07:
[...]

Maar de ruwe ziekenhuisbezetting is wel behoorlijk hoog in de UK. Sterker nog, als je dat gaat corrigeren naar per capita, komen we dus alsnog op een onhoudbaar niveau (even alles op 1 hoop).

De UK heeft gewoon meer capaciteit die wij niet hebben. Als wij nu op de helft van de capaciteit de boel opengooien, dan zitten we over een paar weken weer aan de max capaciteit te werken en loopt de uitgestelde zorg weer schade op.

De UK neemt de uitgestelde zorg ook wel een beetje op de koop toe, dat kan je ook niet maken.

Nee, misschien dat de scholen wat open kunnen. Maar de lockdown opheffen lijkt me voorbarig. Naar de kroeg en funshoppen weegt wmb minder zwaar dan een functionerend zorgsysteem.

Laten we ook niet weer d efout maken van te snel alles weer open. Laten we me stapjes open gaan om te kijken hoe het gaat. Dat lijkt me in dit geval het beste. VErgeet ook niet dat in de UK nu de hele publieke sector op instorten staat door bv de ziektemeldingen.

Het is wat het is.
Maar dat kan toch ook? Basisonderwijs en voortgezet onderwijs open, de rest nog even dicht houden. Over 2 weken weer het winkelen op afspraak invoeren met 1 persoon per xx vierkante meter + click en collect om de economie gaande te houden.

Eind april de horeca weer open

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 21:35
Nieuwe positieve tests vandaag: 14623.

Bron. RIVM open data.

7 dagen eerder: 11440. Groeisnelheid +28%. Ligt in lijn met recente dagen, groeisnelheid lijkt niet veel verder toe te nemen door verder oprukken omicron.

Ik kijk even naar de R-waarde.

Die lijkt de afgelopen dagen te stabiliseren in de range 1.20 a 1.22. De datum voor deze R-waarde is omstreeks 21-12 (infectiedatum). Geschat aandeel omicron toen: 55%.

Er is wat discussie over de generatietijd. Er zijn indicaties dat omicron hogere aantallen virusdeeltjes heeft in de bovenste luchtwegen en daardoor sneller tot besmettelijkheid leidt. Met als gevolg een kortere generatietijd. Als ik voor de generatietijd niet de traditionele 4.5 dagen neem maar 3.8 dagen, komt de R-waarde uit op een range 1.16 ... 1.18.

[ Voor 122% gewijzigd door t_captain op 03-01-2022 15:29 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:08
Scholen open m.i.v. 10 jan! *O*

(Primair en voortgezet)

[ Voor 44% gewijzigd door Lycaon op 03-01-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Scholen weer open 10-01 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Adlermann schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:07:
[...]

Het is wat het is.
Hoop dat ze het idd weer wat beter met stappen doen, eerst scholen weer open, dan weer funshoppen en dan over 1 jaar weer de kroeg open oid :+

Hoop iig dat ze een keer de kroeg en restaurant apart openen en dat we niet weer de KHN tirades hoeven aan te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 03-01-2022 15:26 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Voel ik hier aankomen dat ik iets moet gaan toegeven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
t_captain schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:17:
Nieuwe positieve tests vandaag: 14623.

Bron. RIVM open data.

7 dagen eerder: 11440. Groeisnelheid +28%. Ligt in lijn met recente dagen, groeisnelheid lijkt niet veel verder toe te nemen door verder oprukken omicron.
14623 ligt in de lijn der verwachting (trend), wat mij betreft niets aan de hand. Het voelt een beetje alsof we ook alweer aan de piek zitten. Maar dat is natuurlijk afwachten.

De 7-daagse trend geeft een iets lagere groei, ongeveer 24%. Verschilt niet zoveel natuurlijk. Blij dat de versnelling die andere landen laten zien uitblijft.

[ Voor 13% gewijzigd door Drardollan op 03-01-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Drardollan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:20:
Het is al bijna 13:30 en nog niets gelekt? Indrukwekkend ;)
Dat zou ik bijna als goed nieuws beschouwen. Elke keer als het slecht nieuws is wordt het 'gelekt' om het in te masseren en de vijf fasen van verwerking vast te starten. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
Nou, dan zal ik het maar direct doen (moest even de sites checken): ik had gelukkig ongelijk met mijn pessimistische houding. Koekjes voor @hoevenpe (en anderen) die er wel een rotsvast geloof in hadden.

Hopelijk de eerste van mijn foute voorspellingen voor dit voorjaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Gonadan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:24:
[...]

Dat zou ik bijna als goed nieuws beschouwen. Elke keer als het slecht nieuws is wordt het 'gelekt' om het in te masseren en de vijf fasen van verwerking vast te starten. ;)
Net te laat je post ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wut?

Oh nu zie ik berichtgeving binnen komen inderdaad. :D

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 03-01-2022 15:29 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:57
Drardollan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:23:
[...]

14623 ligt in de lijn der verwachting (trend), wat mij betreft niets aan de hand. Het voelt een beetje alsof we ook alweer aan de piek zitten. Maar dat is natuurlijk afwachten.

De 7-daagse trend geeft een iets lagere groei, ongeveer 24%. Verschilt niet zoveel natuurlijk. Blij dat de versnelling die andere landen laten zien uitblijft.
Waar komt dat gevoel vandaan? Want uit de cijfers kan het niet komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 07:44:
Maar de inhoud lijkt mij al vooraf duidelijk. Het OMT gaat vanmorgen overleggen, die brengen een advies uit en op basis daarvan komt er een besluit. Aangezien het OMT al weken een strikte lockdown adviseert zie ik geen enkele aanleiding waarom ze daar nu vanaf zouden wijken.

De politiek gaat geen boeiende besluiten nemen, want ze zijn te druk met het verdelen van het pluche.

Ik laat mij graag verrassen, maar ik zie geen enkele basis voor het OMT om hun advies ineens te wijzigen. En waarom zou de overheid van het advies afwijken?
https://nos.nl/artikel/24...er-onderwijs-langer-dicht

Dus...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
Drardollan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Met een R-waarde in de orde 1.2 zitten we nog lang niet aan de piek qua besmettingen. De volgorde is: tijdens verdringing loopt de R-waarde op, tegen het eind van de verdringing piekt de R-waarde om daarna weer terug te lopen door saturatie-effecten en eventuele maatregelen of gedragsveranderingen. Intussen blijven de besmettingen bij teruglopende R oplopen, totdat de R-waarde weer onder 1.0 zakt. De piek van de besmettingen ligt dus een tijd later dan de piek van R.

Wel lijkt de toename van R gestuit te zijn. Als de komende dagen geen verder stijgende groeifactoe laten zien, is dat onverwacht goed nieuws. Er ontstaat dan eerder dan verwacht zicht op de piek van positieve tests. Die zou al over 2 tot 3 weken kunnen liggen, met een waarde tussen 22.000 en 26.000 positieve tests per dag.

Dat zou aanzienlijk lager zijn dan wat ik nog voorzie. Als R nog even doorstijgt tijdens de verdringing delta->omicron, kunnen de positieve tests naar 50k per dag gaan. Op die uitkomst baseer ik mijn verwachting van 1800 bedden + 300 IC. De inzet van een eerder-dan-verwacht afvlakkende R-waarde is dat we misschien maar 900+150 bedden gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:08
t_captain schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:40:
[...]

Met een R-waarde in de orde 1.2 zitten we nog lang niet aan de piek qua besmettingen. De volgorde is: tijdens verdringing loopt de R-waarde op, tegen het eind van de verdringing piekt de R-waarde om daarna weer terug te lopen door saturatie-effecten en eventuele maatregelen of gedragsveranderingen. Intussen blijven de besmettingen bij teruglopende R oplopen, totdat de R-waarde weer onder 1.0 zakt. De piek van de besmettingen ligt dus een tijd later dan de piek van R.

Wel lijkt de toename van R gestuit te zijn. Als de komende dagen geen verder stijgende groeifactoe laten zien, is dat onverwacht goed nieuws. Er ontstaat dan eerder dan verwacht zicht op de piek van positieve tests. Die zou al over 2 tot 3 weken kunnen liggen, met een waarde tussen 22.000 en 26.000 positieve tests per dag.

Dat zou aanzienlijk lager zijn dan wat ik nog voorzie. Als R nog even doorstijgt tijdens de verdringing delta->omicron, kunnen de positieve tests naar 50k per dag gaan. Op die uitkomst baseer ik mijn verwachting van 1800 bedden + 300 IC. De inzet van een eerder-dan-verwacht afvlakkende R-waarde is dat we misschien maar 900+150 bedden gaan zien.
Maar we gaan dan vermoedelijk alsnog een ‘golf’ tegemoet zien zodra maatregelen worden afgeschaald, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Uiteraard vallen de mbo’s, hbo’s en universiteiten buiten de boot. Wellicht begrijpelijk gezien de jaarwisseling, maar dit hoeft ook niet tot diep in februari te duren. Dat helpt ook niet om studenten mee in je verhaal te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Lycaon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:43:
[...]

Maar we gaan dan vermoedelijk alsnog een ‘golf’ tegemoet zien zodra maatregelen worden afgeschaald, toch?
Ik betwijfel het. De lockdown lijkt niet veel effect te hebben deze keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

Lycaon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:43:
[...]

Als je de maatregelen afschaalt na de piek dan is de verzadiging al dusdanig dat je een nieuwe golf min of meer voorkomt.

Is de max echt 900 bedden + 150 IC, dan zou ik dat een moment vinden om onmiddelijk alle maatregelen te schrappen. Dan is het kopje 'groepsimmuniteit' bereikt door verzadiging.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:13
arbraxas schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:15:
@President hieronder:
Welke horeca als je nu nog 4 maand de boel dicht houd? Geld ook voor kleine ondernemers.
De drank horeca dicht houden. Restaurant (zitten) wel open met afstand regel, maar dus niet de kroeg of discotheek waar de 1,5 meter niet kan worden gehanteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:02
Soccer98 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:43:
Uiteraard vallen de mbo’s, hbo’s en universiteiten buiten de boot. Wellicht begrijpelijk gezien de jaarwisseling, maar dit hoeft ook niet tot diep in februari te duren. Dat helpt ook niet om studenten mee in je verhaal te krijgen.
Het kan natuurlijk prima zijn dat die groep na 14 Januari weer naar hun onderwijsinstellingen kunnen. Tegen die tijd is er meer data beschikbaar en zijn er weer een paar miljoen boosters gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
autje schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Waar komt dat gevoel vandaan? Want uit de cijfers kan het niet komen.
Groeipercentage waar de ergste groei eruit en de getallen van gisteren en vandaag zijn inclusief na-meldingen van de GGD zover ik weet.

De ongebreidelde groei die we eerder hebben gezien in golven lijkt al gestuit te zijn.

Grootste deel is gevoel overigens, op basis van wat lichte positieve puntjes in de cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

President schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:45:
[...]

De drank horeca dicht houden. Restaurant (zitten) wel open met afstand regel, maar dus niet de kroeg of discotheek waar de 1,5 meter niet kan worden gehanteerd
Gezien de NL geen wettelijke onderscheid kunt tussen deze vormen van horeca is dat verdomd lastig te realiseren. Daarom maatregelen als sluitingen rond 18u of 20u.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:57
Drardollan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Groeipercentage waar de ergste groei eruit en de getallen van gisteren en vandaag zijn inclusief na-meldingen van de GGD zover ik weet.

De ongebreidelde groei die we eerder hebben gezien in golven lijkt al gestuit te zijn.

Grootste deel is gevoel overigens, op basis van wat lichte positieve puntjes in de cijfers.
Zie wat @t_captain een paar posts terug heeft gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Er zijn dus altijd uitzonderingen. Het PO en VO gaat open, en dat zijn de meeste kwetsbare groepen. Het is belangrijk dat daar het onderwijs zo snel mogelijk hervat wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:51
President schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:45:
[...]

Tja, en ze roepen/riepen continue als horeca dat ze dat onderscheid niet willen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
autje schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:48:
[...]

Zie wat @t_captain een paar posts terug heeft gezegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNzjbjvPkdkikaVRiEze4ny0kIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OtDqQ3Co4QcHdfrMxIv0qyGt.png?f=fotoalbum_large

Vandaag zal die witte lijn nog wat verder afvlakken.

En Amsterdam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZVFx7TASTddfoFCfCylMq-t41s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yQnfZn4Bb6cJdsM6fxQ6ROdz.png?f=user_large

Dat is waarop ik mijn gevoel baseer. Maar het is een gevoel, geen feit. Dat vermeld ik bewust.

[ Voor 20% gewijzigd door Drardollan op 03-01-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat zegt mij dat men nog niet verder heeft durven kijken dan naar de incidentie van positieve tests per leeftijdsgroep.

We zagen erg hoge incidentie onder kinderen tijdens de delta-golf (november), die is sindsdien sterk teruggelopen. In de omicron-golf (vanaf midden december) zien we een sterk toenemende incidentie onder twintigers, met vertraging en demping gevolgd door andere leeftijdsgroepen.

De beslissing reflecteert precies dat. Kinderen omlaag, twintigers omhoog. Dus PO en VO open, hoger onderwijs blijft dicht.

Jammer dat er nog steeds niet wordt ingegaan op de ziekenhuis-prognose. We hebben er een van 3 onderhand weken oud die helemaal niet lijkt te kloppen, ik verwacht deze week toch wel een nieuwe.

[ Voor 10% gewijzigd door t_captain op 03-01-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ik denk dat het een verstandige keuze is op dit moment. Als we naar de groep scholieren kijken (in alle leeftijden) dan denk ik dat de kinderen tot een jaar of 18 het meest gebaat zijn bij fysiek onderwijs. Dit is de meest kwetsbare groep. Vanaf 18 jaar hebben de meesten voldoende verstand ontwikkelt om zich actief in te zetten bij onderwijs op afstand.

De cijfers laten ook zien dat nu juist die groep de meeste besmettingen heeft. Die samen in een klaslokaal zetten is niet de beste oplossing.

Ik denk dat het wel zaak is om snel duidelijkheid te scheppen en het niet langer te laten duren dan nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Drardollan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:57:
[...]

Ik denk dat het een verstandige keuze is op dit moment. Als we naar de groep scholieren kijken (in alle leeftijden) dan denk ik dat de kinderen tot een jaar of 18 het meest gebaat zijn bij fysiek onderwijs. Dit is de meest kwetsbare groep. Vanaf 18 jaar hebben de meesten voldoende verstand ontwikkelt om zich actief in te zetten bij onderwijs op afstand.

De cijfers laten ook zien dat nu juist die groep de meeste besmettingen heeft. Die samen in een klaslokaal zetten is niet de beste oplossing.

Ik denk dat het wel zaak is om snel duidelijkheid te scheppen en het niet langer te laten duren dan nodig.
Ik snap het enkel wat betreft cijfers. Ik verwacht een (klein) golfje in die leeftijd vanwege de feestdagen. Prima verder, hoor je me niet over klagen, doen we zelf, zolang het maar niet tot diep in februari duurt.

Voor de rest blijft online onderwijs van een dramatisch niveau. Ik heb het helaas een jaar lang mogen meemaken. Dan mag men wel oud genoeg ingeschat worden, het doet niet alleen wat met de kwaliteit van onderwijs, maar ook met motivatie en mentaal welzijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:51
t_captain schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:54:
[...]

Jammer dat er nog steeds niet wordt ingegaan op de ziekenhuis-prognose. We hebben er een van 3 onderhand weken oud die helemaal niet lijkt te kloppen, ik verwacht deze week toch wel een nieuwe.
We weten natuurlijk nog niet op Van Dissel/Wallinga het crisisteam inmiddels een nieuwe curve heeft voorgeschoteld.
Overigens hoop ik dat met een nieuw kabinet ook de besluitvorming op de schop gaat. Een en ander is ondoorzichtelijk en weinig democratisch. Het OMT komt met antwoorden op de vragen die het crisisteam stelt, ipv 'gevraagd en ONgevraagd' te adviseren.
Daarbij is de controlerende functie van de kamer buitenspel door een matige technische briefing : de expert komt vertellen, kans voor 2 vragen, geen doorvraag opties als het antwoord 'op zijn van dissels' is en de inhoud van zijn verhaal wordt kort te voren gedeeld, dus een gedegen voorbereiding met verdieping op de vragen is kansloos en daarna mag de kamer nog even tekenen bij het kruisje... Dat was prima in maart 2020, maar we zijn inmiddels 2 jaar verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Soccer98 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Ik snap het enkel wat betreft cijfers. Ik verwacht een (klein) golfje in die leeftijd vanwege de feestdagen. Prima verder, hoor je me niet over klagen, doen we zelf, zolang het maar niet tot diep in februari duurt.
Dat hoop ook. Hoop dat het zo rond 21 januari ook weer kan. Even de besmettingen uit laten razen in die groep lijkt mij een verstandige keuze.
Voor de rest blijft online onderwijs van een dramatisch niveau. Ik heb het helaas een jaar lang mogen meemaken. Dan mag men wel oud genoeg ingeschat worden, het doet niet alleen wat met de kwaliteit van onderwijs, maar ook met motivatie en mentaal welzijn.
Helemaal eens, het is alles behalve ideaal. Het is kiezen tussen 2 kwaden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
brothermaynard schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:03:
[...]

Daarbij is de controlerende functie van de kamer buitenspel door een matige technische briefing : de expert komt vertellen, kans voor 2 vragen, geen doorvraag opties als het antwoord 'op zijn van dissels' is en de inhoud van zijn verhaal wordt kort te voren gedeeld, dus een gedegen voorbereiding met verdieping op de vragen is kansloos en daarna mag de kamer nog even tekenen bij het kruisje... Dat was prima in maart 2020, maar we zijn inmiddels 2 jaar verder.
Mwah, ik heb wat ervaring met besluitvorming onder druk (niet in de politiek overigens) en als informatie snel achterhaald of geupdate is, zorgt stukken vroeg aanleveren echt voor veel en veel meer gezeik. Ik weet niet wanneer de stukken gedeeld worden, maar op zich zou aan het begin van de avond ervoor vroeg genoeg moeten zijn toch? Als ze dat ook niet doen, dan ben ik het met je eens :).

Plus dat het gros van de oppositie zijn/haar vragen toch allang bedacht heeft en puur de technische briefing als podium gebruiken. Echte sterke inhoudelijke vragen zijn er weinig en da's volgens mij gewoon een keus, geen gebrek aan voorbereiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
ZieMaar! schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:08:
[...]

Mwah, ik heb wat ervaring met besluitvorming onder druk (niet in de politiek overigens) en als informatie snel achterhaald of geupdate is, zorgt stukken vroeg aanleveren echt voor veel en veel meer gezeik. Ik weet niet wanneer de stukken gedeeld worden, maar op zich zou aan het begin van de avond ervoor vroeg genoeg moeten zijn toch? Als ze dat ook niet doen, dan ben ik het met je eens :).

Plus dat het gros van de oppositie zijn/haar vragen toch allang bedacht heeft en puur de technische briefing als podium gebruiken. Echte sterke inhoudelijke vragen zijn er weinig en da's volgens mij gewoon een keus, geen gebrek aan voorbereiding.
voor zover ik weet in de loop van de voorafgaande avond
Dat er inhoudelijk weinig mee gedaan wordt is dan een volgend 'dingetje' : er zitten weinig inhoudelijk bekwame kamerleden bij de briefing. maar als er dan een vraag gesteld wordt, dan zou er ook een 'echt' antwoord mogen volgen.
Daarnaast is het mijns inziens gewenst dat vooraf duidelijk wat het beoogde effect is, waar aan 'gedraaid' kan worden ipv : "dit is de maatregel, take it or leave it "(en in dat geval volgt XXX).
Het beleid momenteel is niet toetsbaar, niet controleerbaar en het achterliggende proces is niet democratisch (of als het dat wel is, dan is dat niet inzichtelijk). Momenteel beslist het niet gekozen OMT (of diens voorzitter) met een paar demissionaire ministers over de koers, zonder notulen of duidelijke beoogde doelen en effecten

[ Voor 0% gewijzigd door brothermaynard op 03-01-2022 16:14 . Reden: typefouten correctie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
brothermaynard schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:13:
[...]

voor zover ik weet in de loop van de voorafgaande avond
Dat er inhoudelijk weinig mee gedaan wordt is dan een volgend 'dingetje' : er zitten weinig inhoudelijk bekwame kamerleden bij de briefing. maar als er dan een vraag gesteld wordt, dan zou er ook een 'echt' antwoord mogen volgen.
Daarnaast is het mijns inziens gewenst dat vooraf duidelijk wat het beoogde effect is, waar aan 'gedraaid' kan worden ipv : "dit is de maatregel, take it or leave it "(en in dat geval volgt XXX).
Het beleid momenteel is niet toetsbaar, niet controleerbaar en het achterliggende proces is niet democratisch (of als het dat wel is, dan is dat niet inzichtelijk). Momenteel beslist het niet gekozen OMT (of diens voorzitter) met een paar demissionaire ministers over de koers, zonder notulen of duidelijke beoogde doelen en effecten
Het duidelijk beoogde doel lijkt me al twee jaar "overbelasting van de zorg voorkomen". Hoeveel duidelijker wil je het hebben?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Cyberpope schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Gezien de NL geen wettelijke onderscheid kunt tussen deze vormen van horeca is dat verdomd lastig te realiseren. Daarom maatregelen als sluitingen rond 18u of 20u.
Dat onderscheid kan prima, alleen de KHN (waarmee het kabinet dat afstemt) wil dat expliciet niet ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
prijk schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:15:
[...]

Het duidelijk beoogde doel lijkt me al twee jaar "overbelasting van de zorg voorkomen". Hoeveel duidelijker wil je het hebben?
'we verwachten een daling van de R met xx procentpunten naar YYY', of ...
'Overbelasting zorg voorkomen' is een container begrip wat zeker eind november erg rekbaar bleek. Dus mij is niet duidelijk wat de doelstelling is. En dat het voor mij niet duidelijk is, is nog tot daar aan toe, maar ik krijg nergens de indruk dat diegene die het beleid moeten controleren (de 2e kamer dus) dat wel hebben.
Min of meer meetbare doelen en verwachtingen en transparantie helpt daarbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Laat maar, wordt anders weer offtopic discussie.

[ Voor 97% gewijzigd door Cyberpope op 03-01-2022 16:26 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
brothermaynard schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:13:
Momenteel beslist het niet gekozen OMT (of diens voorzitter) met een paar demissionaire ministers over de koers, zonder notulen of duidelijke beoogde doelen en effecten
Gelukkig maar. Als zo'n team zich druk zou moeten maken om of kiezers ze na het geven van bepaald advies nog wel leuk vinden, heb je er natuurlijk helemaal niets aan. Op dit vlak werkt het niet anders dan met alle andere organisaties die de overheid van advies dienen.

Het OMT geeft advies over een beperkt deel van het beleid, namelijk wat zij op basis van kennis over virologie en ziekenhuisbezetting zien als beste volgende stap en/of de te verwachten uitwerking van bepaalde

Vervolgens is het maken van het daadwerkelijke beleid aan het kabinet, dat daarin ook andere afwegingen (zoals economische en sociale) meeneemt en daar verantwoording over aflegt aan de Kamer. Dat het kabinet al een tijd demissionair is, is vervelend, maar doet niets af aan de manier waarop het werkt.

Andere wetgeving of maatregelen worden ook niet in de openbaarheid met iedereen besproken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpo
prijk schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:15:
[...]

Ja maar na 2 jaar mag je toch wel verwachten dat de gebruikte methode meer handgrepen heeft, en meer inzicht kan bieden dan wat het nou lijkt te geven. De methode kan nou moeilijk getoetst worden. Door de politiek, en door de eventuele mensen met een achtergrond in de wetenschap, om te kijken of hier aan toe gevoegd kan worden. Wat opvalt is dat oppositie constant externe "feiten" aan moet halen om het advies te ontkrachten. En zo hou je constant gezaghebbende personen die in de media hun eigen argument proberen te voeren. Dat maakt het nog nog meer verwarrend voor de samenleving om het te begrijpen, en zo ga je een oppositie ook niet overtuigen uiteindelijk. Plus dat het zo alleen maar meer desinformatie laat circuleren. En je mag als regering ook best verwachten, dat het onderzoek en de onderzoeksmethode openbaar word gemaakt. Het lijkt nou ezeltje prikje soms, dus laten we de blinddoek in ieder geval eerst af doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik vrees dat het excuus voor 14 januari al in de maak is:
Tempo boosterprikken omhoog, maar opkomst 'niet hoog genoeg'
De boosterprikcampagne gaat sneller dan verwacht, zo laat demissionair minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge maandag weten bij een persmoment. Aan het einde van deze week zouden zes op de tien volwassenen geprikt moeten zijn. Die opkomst moet wel flink omhoog, benadrukt De Jonge.

De bewindsman doet zijn uitspraak met het oog op 14 januari, de dag waarop het kabinet een besluit neemt over nieuwe versoepelingen. "Hoe meer mensen zich laten boosteren, hoe meer ruimte er is", aldus De Jonge.

Het demissionaire kabinet hoopt dat uiteindelijk negen op de tien volwassenen voor een boosterprik kiezen. Momenteel is er slechts één leeftijdscategorie waarbij de opkomst hoger is dan 80 procent. "Het is echt nodig dat meer mensen zich gaan melden", zegt De Jonge. "Laat je prikken als je de uitnodiging krijgt. Je bent snel aan de beurt."
(Nu.nl)

De Jonge is ontevreden met de opkomst voor de boosterprikken, wat hem betreft zullen de mogelijkheden voor na 14 januari daar vanaf gaan hangen. Wat dat betreft lijkt het erop dat de voorspelling van I&O Research gaat kloppen, vooral onder jongere generaties ligt de booster animo laag.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:19
CMD-Snake schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:38:
Excuus? Oh ja, het grote complot. Even vergeten… :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

[...]

(Nu.nl)

De Jonge is ontevreden met de opkomst voor de boosterprikken, wat hem betreft zullen de mogelijkheden voor na 14 januari daar vanaf gaan hangen. Wat dat betreft lijkt het erop dat de voorspelling van I&O Research gaat kloppen, vooral onder jongere generaties ligt de booster animo laag.
Opkomst moet omhoog? Ik kon vorige week niet eens een afspraak vóór 14 januari maken...

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 12:17
Gaat dan waarschijnlijk over het totaal aantal afspraken wat er al staat.
Stukfruit schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Opkomst moet omhoog? Ik kon vorige week niet eens een afspraak vóór 14 januari maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-10 13:15

[...]

(Nu.nl)

Tjah? Niet raar toch? Ik ben benieuwd op wat voor percentage het uit gaat komen. Dat zal bij toekomstige boosters alleen maar verder dalen. Ik vind dat de communicatie over de boosters ook vrij warrig is. Dat helpt niet mee.

Ik skip de booster voorlopig ook. Al ben ik wel van plan om er een uiteindelijk te halen.

Ik zie ook niet waarom dit per se een probleem is. Zolang ouderen en kwetsbaren maar goed geboosterd worden. :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:07

Vuvuzela

My spire is forming

Ik stel m’n booster ook nog ff 2 maanden uit. QR is toch nog geldig.. en voor mij is dat nu toch echt het belangrijkste.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:39

[...]

(Nu.nl)

De jongeren. Dat is die doelgroep die verantwoordelijk is voor het overspoelen van de ICs, toch? 8)7

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• t_captain
DiscoNootje schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:46:
[...]

De jongeren. Dat is die doelgroep die verantwoordelijk is voor het overspoelen van de ICs, toch? 8)7
Wat mij betreft snapt hij het niet en heeft hij het nooit gesnapt. De bedoeling van boosters is om kwetsbaren te beschermen. Reductie van de R-waarde is een fenomeen van het verleden, dat effect wordt steeds minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49

Een booster kun je pas krijgen 3 maanden na vaccinatie (zitten jongeren vaak nog niet aan ?), of 3 maanden na je laatste besmetting. En dat zijn er de afgelopen maand alleen al tienduizenden per week. Die mogen allemaal nog niet geboosterd worden...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 13:42
t_captain schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:48:
[...]

Wat mij betreft snapt hij het niet en heeft hij het nooit gesnapt. De bedoeling van boosters is om kwetsbaren te beschermen. Reductie van de R-waarde is een fenomeen van het verleden, dat effect wordt steeds minder.
Inderdaad, wij hebben meer dan genoeg gedaan door 2 prikken te nemen, nu is het aan de ouderen om henzelf verder te beschermen,

Zolang mijn QR geldig blijft, mij niet gezien voorlopig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:39
Vorkie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:30:
[...]

Er zijn altijd menselijke handelingen nodig voor registratie, een computer systeem kan niet verantwoordelijkheid nemen.

Maar misschien dat @LZ86 zijn werk nog een vacature open heeft.

Ik stop met reageren op jou onsamenhangende verhalen die gebaseerd zijn op juist waar de zorg op fout loopt (iemand van buitenaf zonder kennis die het even gaat bepalen)
Even een klein stukje toegevoegd om het compleet te maken :P .Die epistels staan zo vol onzin dat ik ze niet eens meer lees.

Maar vacatures genoeg hoor. Ook op mijn baan. Ik heb waarschijnlijk wat anders over een maand of 3-4, zonder onregelmatigheid met 1k bruto per maand meer dan wat ik nu verdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

DiscoNootje schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:46:
[...]

Ik snap ook niet dat hij hier niet even op in speelt. Je merkt aan alle kanten dat men echt steeds meer lak heeft aan maatregelen. Dat zie je aan hoeveel meer vuurwerk er wordt afgestoken dan een jaar geleden, hoeveel meer feestjes er gegeven lijken te worden, nu ook aan de lagere opkomst van de booster. De boodschap is hetzelfde als vorig jaar: vaccineren doe je niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Dat zou hij juist bij zo'n bericht als deze nog even extra kunnen benadrukken. Waarom die opkomst bij jongeren omhoog moet. Want die zitten nu allemaal dubbel gevaccineerd weer thuis, en kennelijk is dat weer niet goed genoeg.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Vuvuzela schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:44:
Ik stel m’n booster ook nog ff 2 maanden uit. QR is toch nog geldig.. en voor mij is dat nu toch echt het belangrijkste.
Dit dus. Mijn tweede Moderna is sowieso nog geen 6 maanden geleden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:10
Gaan we weer. Een ander moet die booster maar nemen want dat heeft meer nut. Die ander moet iets doen.

Dat het alleen maar meer effect heeft als die ander en jijzelf dat prikje haalt maakt even niet uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Emgeebee schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:53:
Gaan we weer. Een ander moet die booster maar nemen want dat heeft meer nut. Die ander moet iets doen.

Dat het alleen maar meer effect heeft als die ander en jijzelf dat prikje haalt maakt even niet uit.
In dat geval meten ze ook doorpakken en van iedereen de QR intrekken die maar twee prikken heeft gehad.

Ik krijg een beetje de indruk dat De Jonge vooral het vaccineren en boosteren als een doel op zich is gaan zien, en dat is niet echt de bedoeling natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 03-01-2022 16:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 13:42

Gelul, iedereen moet dat zelf weten.

Dat het meer nut heeft om besmetting tegen te gaan, JA. Maar heeft het meer nut om de IC te verlichten, dat betwijfelt iedereen nu, want over 3 maanden duwen ze je de 4e en daarna 5e en 6e prik ook even door je strot.

En dan nog in een lockdown volgen jaar kerst. Doei!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Laatst online: 26-01 03:52

Buiten dat er nauwelijks data is om te bewijzen dat deze booster helpt tegen de nieuwe dominante variant is deze hele booster campagne ingestoken op de afname van antilichamen bij oudere. De meeste jongeren in Nederland hebben nog geen 6 maanden geleden de tweede prik gehad en er is ook naar mijn weten geen onderzoek gedaan door het RIVM of de afname bij jongeren hetzelfde is als bij ouderen.
AFCAjax schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:55:
[...]

Dat het meer nut heeft om besmetting tegen te gaan, JA. Maar heeft het meer nut om de IC te verlichten, dat betwijfelt iedereen nu, want over 3 maanden duwen ze je de 4e en daarna 5e en 6e prik ook even door je strot.

Is dat zo? Overal stijgen de cases toch de pan uit? Ook in landen waarde boostercampagne veel verder uitgerold is.

[ Voor 27% gewijzigd door bloodlynx op 03-01-2022 16:57 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Fuujii

Niemand moet wat. In sommige situaties is het wel (extra) verstandig. Het hele argument dat je het 'voor de ander doet' vervalt grotendeels door de evolutie van het virus. Je doet het vooral voor jezelf.

Laten we ophouden met die selectieve verontwaardiging.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 21:10
AFCAjax schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:55:
[...]

Je mag wat mij betreft allerlei redenen aanvoeren om die booster nog niet te halen, maar kom niet aan met drogredenen als dat een ander het maar moet doen of dat de 4e/5e/6e eraan komt. Hellend vlak.

Geef dan gewoon eerlijk toe dat je er geen zin in hebt, of te lui bent, of niet mee wil werken, of bang voor naalden, of wat dan ook, maar ga niet door die hoepeltjes springen om een soort van goede reden te verzinnen. Die zijn er niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Gaan we weer. Weer een hoop koppigheid van mensen die geen prik willen nemen. Al de derde keer en straks nog een vierde, vijfde, en zesde keer. En maar onzin door je strot douwen. Dankzij hun koppigheid straks weer een lockdown met kerst. Doei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
LZ86 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:50:
[...]

Even een klein stukje toegevoegd om het compleet te maken :P .Die epistels staan zo vol onzin dat ik ze niet eens meer lees.

Maar vacatures genoeg hoor. Ook op mijn baan. Ik heb waarschijnlijk wat anders over een maand of 3-4, zonder onregelmatigheid met 1k bruto per maand meer dan wat ik nu verdien.
Oke sorry dan, en ik leg me neer bij je expertise over waar de fouten liggen in de zorg (y). Anekdotische observatie is natuurlijk niet voldoende om conclusies uit te trekken, zelfde geld voor eventuele suggesties zonder de benodigde ervaring. Jammer dat je wat anders gaat doen, vooral in deze tijd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fuujii
Verwijderd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:58:
Gaan we weer. Weer een hoop koppigheid van mensen die geen prik willen nemen. Al de derde keer en straks nog een vierde, vijfde, en zesde keer. En maar onzin door je strot douwen. Dankzij hun koppigheid straks weer een lockdown met kerst. Doei!
(Jongere) mensen die ervoor kiezen (nu) geen booster te nemen is echt totaal niet te vergelijken met het halen van een eerste en tweede prik destijds. Appels met peren.
Dan roepen dat het de schuld is van deze mensen dat er een potentiële lockdown komt is puur op onderbuikgevoelens gebaseerd. Omdat het niet strookt met wat jij vindt dat hoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Fuujii schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:03:
[...]

(Jongere) mensen die ervoor kiezen (nu) geen booster te nemen is echt totaal niet te vergelijken met het halen van een eerste en tweede prik destijds. Appels met peren.
Dan roepen dat het de schuld is van deze mensen dat er een potentiële lockdown komt is puur op onderbuikgevoelens gebaseerd. Omdat het niet strookt met wat jij vindt dat hoort.
Denk mopper even mee, misschien komt de boodschap dan wat beter binnen bij de mensen die geen booster willen. Gisteren hadden we het er nog over dat we moesten open staan voor alle meningen enzo, dat we ons in een ander moesten verplaatsen, dus gezien het vele gemopper denk ik doe eens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:49

Nox

Noxiuz

bloodlynx schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:56:
[...]

Buiten dat er nauwelijks data is om te bewijzen dat deze booster helpt tegen de nieuwe dominante variant is deze hele booster campagne ingestoken op de afname van antilichamen bij oudere. De meeste jongeren in Nederland hebben nog geen 6 maanden geleden de tweede prik gehad en er is ook naar mijn weten geen onderzoek gedaan door het RIVM of de afname bij jongeren hetzelfde is als bij ouderen.
Vooral ook op toename ziektegevallen Delta. Omikron kwam pas in beeld na de boostercampagne (of, voor NL, tijdens :+)
[...]

Is dat zo? Overal stijgen de cases toch de pan uit? Ook in landen waarde boostercampagne veel verder uitgerold is.
Maar zoals boven, er kwamen relatief nog veel deltabesmettingen in het ziekenhuis waarvoor de booster bewezen nut heeft gehad, zie Israel als voorbeeld en nog wat andere studies die het OMT hebben aangegrepen. Bron heb ik niet, maar ik denk dat die niet noodzakelijk is voor nu en kan ik later nog wel ergens vinden.

Punt 2, veel landen eisen de booster voor toelating over de grens. Dan kan je als land niet zeggen: nee die krijg je niet, je gaat maar ergens anders heen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Lees even terug en check de modbreaks. Het gaat hier over corona, de discussie over salarissen is (inmiddels) offtopic, dus die posts zijn weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Drardollan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:51:
[...]

En Amsterdam:
[Afbeelding]

Dat is waarop ik mijn gevoel baseer. Maar het is een gevoel, geen feit. Dat vermeld ik bewust.
Ik heb GGD regio Amsterdam-Amstelland ook even door de cijfers gehaald. Het interessante aan Amsterdam is dat de regio voorloopt op het landelijk gemiddelde voor wat betreft de verdringing van delta door omicron. De meest recente positieve tests bestaan daar al voor ~90% uit omicron en weegspiegelen dus een vrijwel volledige verdringing.

De R-waarde in Amsterdam springt wat meer heen en weer vanwege de kleinere aantallen, maar lijkt ook ergens tussen 1.2 en 1.3 te settelen. Dat is redelijk in lijn met wat ik landelijk ook zag.

Deze tweede observatie sterkt mijn indruk dat we nu in de overgang van van de exponentiele fase (steeds sneller oplopende besmettingen) naar de fase van afvlakkende groei gaan. Zodra die transitie is gemaakt, heb je een beeld van waar de piek komt te liggen.

Mijn model dat rekening houdt met maximaal 50.000 positieve tests per dag (januari) en maximaal 1800 bedden op de verpleegafdeling (omstreeks 1-2), dat lijkt nu te pessimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05

Agent47

I always close my contracts.

LZ86 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:50:
[...]

Wat zal jij meer rust aan je hoofd krijgen zeg :>

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:49

Nox

Noxiuz

Mbt uitstel booster; de studies van diverse farmaceuten hebben 6 maanden gebruikt als interval ná 2e prik. Als je dus heel snel die 3e zet heeft hij minder (?) nut geloof ik. Dat het mag ná 3 maanden is volgens mij vooral voor mensen die hem verplicht nodig hebben.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Verwijderd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:06:
[...]

Denk mopper even mee, misschien komt de boodschap dan wat beter binnen bij de mensen die geen booster willen. Gisteren hadden we het er nog over dat we moesten open staan voor alle meningen enzo, dat we ons in een ander moesten verplaatsen, dus gezien het vele gemopper denk ik doe eens mee.
Het is gewoon vermoeiend dat de selectieve verontwaardiging gebaseerd is op meningen en niet op feiten. Vooral omdat het virus zich anders heeft ontwikkeld. Het wordt door sommigen zwart-wit neergezet: je draagt netjes bij aan de samenleving door je te laten prikken elke keer dat de overheid het zegt. Of je bent anti, een rebel, iemand die het verpest voor de rest of een wappie.

Zo zwart-wit is het niet in de praktijk. Daarnaast zijn er (ethische) redenen om niet enthousiast te worden van (te snel) (structureel) boosteren. Wegen die zwaarder dan medische? Nee, maar ze zijn relevant genoeg om mee te nemen in je eigen, persoonlijke overweging in dit stadium.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
AFCAjax schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Inderdaad, wij hebben meer dan genoeg gedaan door 2 prikken te nemen, nu is het aan de ouderen om henzelf verder te beschermen,

Zolang mijn QR geldig blijft, mij niet gezien voorlopig.
Ik ben niet tegen boosters, maar heb ook geen motivatie om deze zo snel mogelijk te halen. 1 prik per 9 maanden lijkt me genoeg.

Als je twee of drie maanden voor het einde van de geldigheid van je QR code gaat prikken, krijg je deze tijd niet als extra geldigheid op je booster terug. Met andere woorden, je loopt elke 6 of 7 maanden te prikken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Fuujii schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:03:
[...]

Er lopen er nog genoeg rond zonder 1e prik, blijkbaar is de hoop om die nog te overtuigen al opgegeven en wordt er nu vol ingezet om de rest te boosteren, mmja...
Ik wacht nog wel ff af tot ik de noodzaak zie voor mezelf, ben vooralsnog niet om te kopen met een QR code die ik voorlopig nog nergens voor nodig heb en waar ik principieel tegen ben, wel 2 prikken gehaald overigens.
(Dat kan prima zonder vervolgens een QR aan te vragen)

Mijn prijs ligt iets hoger, ben niet te verleiden om een booster te gaan halen voor een kroegbezoek of wintersport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
t_captain schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Ik heb Amsterdam ook even door de cijfers gehaald. Het interessante aan Amsterdam is dat de regio voorloopt op het landelijk gemiddelde voor wat betreft de verdringing van delta door omicron. De meest recente positieve tests bestaan daar al voor ~90% uit omicron en weegspiegelen dus een vrijwel volledige verdringing.

De R-waarde in Amsterdam springt wat meer heen en weer vanwege de kleinere aantallen, maar lijkt ook ergens tussen 1.2 en 1.3 te settelen. Dat is redelijk in lijn met wat ik landelijk ook zag.

Deze tweede observatie sterkt mijn indruk dat we nu in de overgang van van de exponentiele fase (steeds sneller oplopende besmettingen) naar de fase van afvlakkende groei gaan. Zodra die transitie is gemaakt, heb je een beeld van waar de piek komt te liggen.

Mijn model dat rekening houdt met maximaal 50.000 positieve tests per dag (januari) en maximaal 1800 bedden op de verpleegafdeling (omstreeks 1-2), dat lijkt nu te pessimistisch.
te pessimistisch als in... We gaan lager uitkomen qua besmettingen (en daarmee ook lager in de bedden noodzaak)? Of te pessimistisch als in: we gaan meer bedden nodig hebben (ik verwacht het eerste als ik je ken).
Als theorie op een gunstiger verloop: veel recente contacten met delta (die golf was echt stevig en direct voorafgaand, geen enkel land behalve duitsland en belgie hebben dat zo doorgemaakt), al een hoge 'basis'aan immuniteit door het 2 jaar 'sturen op zkh' beleid +vaccinatiegraad, goed effect boosters en enige effect van de avondlockdown (+, maar de laatste maatregel lijkt weinig te doen op de trend)

Het aantal ziek te maken mensen zou wel eens gewoon op kunnen raken. Omicron is volgens mij een soort 'filler' an het worden die de gaten in de immuniteit opvult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nox schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:11:
Mbt uitstel booster; de studies van diverse farmaceuten hebben 6 maanden gebruikt als interval ná 2e prik. Als je dus heel snel die 3e zet heeft hij minder (?) nut geloof ik. Dat het mag ná 3 maanden is volgens mij vooral voor mensen die hem verplicht nodig hebben.
Ik heb een Janssen prik gehad in juni en een delta infectie in november. Februari lijkt me vroeg zat voor een booster.

Die infectie heb overigens ik niet bij GGD geregistreerd. Ik had symptomen en een positieve zelftest en positief geteste huisgenoten; meer bewijs vond ik niet nodig. Dan is dat bezoek aan de teststraat alleen maar een extra risico(tje) om een mewewerker aldaar aan te steken. Gevolg is dat ik dus een booster kan halen tussen nu en maart (einde QR). Had ik wel laten testen bij GGD, dan had ik tussen februari en mei de booster moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
brothermaynard schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:16:
[...]

te pessimistisch als in... We gaan lager uitkomen qua besmettingen (en daarmee ook lager in de bedden noodzaak)? Of te pessimistisch als in: we gaan meer bedden nodig hebben (ik verwacht het eerste als ik je ken).
Als theorie op een gunstiger verloop: veel recente contacten met delta (die golf was echt stevig en direct voorafgaand, geen enkel land behalve duitsland en belgie hebben dat zo doorgemaakt), al een hoge 'basis'aan immuniteit door het 2 jaar 'sturen op zkh' beleid +vaccinatiegraad, goed effect boosters en enige effect van de avondlockdown (+, maar de laatste maatregel lijkt weinig te doen op de trend)

Het aantal ziek te maken mensen zou wel eens gewoon op kunnen raken. Omicron is volgens mij een soort 'filler' an het worden die de gaten in de immuniteit opvult.
Te pessimistisch als "de prognose van max 50k positieve tests en max 1800 bedden was te pessimistisch".

Het eerder dan verwachte afvlakken van de groei heeft een betere prognose met aanzienlijk minder infecties en ziekenhuisbedden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negaiido
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 00:08
Nox schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:11:
Wellicht is het handig om hetgeen wat de overheid aangeeft op te volgen i.p.v <insert random wetenschappelijke paper of wetenschapper > te volgen?
Als we de overheid niet meer kunnen vertrouwen dan zijn we verkeerd bezig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-10 10:35

Mfpower

In dubio

PalingDrone schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:13:
[...]

Er lopen er nog genoeg rond zonder 1e prik, blijkbaar is de hoop om die nog te overtuigen al opgegeven en wordt er nu vol ingezet om de rest te boosteren, mmja...
Ik wacht nog wel ff af tot ik de noodzaak zie voor mezelf, ben vooralsnog niet om te kopen met een QR code die ik voorlopig nog nergens voor nodig heb en waar ik principieel tegen ben, wel 2 prikken gehaald overigens.
(Dat kan prima zonder vervolgens een QR aan te vragen)

Mijn prijs ligt iets hoger, ben niet te verleiden om een booster te gaan halen voor een kroegbezoek of wintersport.
Voor mij hetzelfde. Ik gebruik die qr niet dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Als m’n qr die ik niet heb verloopt is m’n situatie toch hetzelfde. Ik neem de booster alleen als het voor mij de kans op ernstig verloop vermindert. Maar voor zover bekend doen de eerste twee dat ook al. Met meer dan 90 procent voor een kans die op mijn leeftijd al nihil is. En ik heb al twee keer Corona gehad, ik denk dat ik wel goed zit met een geboosterd immuunsysteem. Geen zin om weer weken bijwerkingen van een prik uit te zitten.

Voor een ander een vaccin nemen vind ik sowieso al twijfelachtig. De kwetsbaren kunnen zich prima zelf vaccineren en/of boosteren.
Pagina: 1 ... 127 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.