Vorkie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:30:
[...]
Er zijn altijd menselijke handelingen nodig voor registratie, een computer systeem kan niet verantwoordelijkheid nemen.
Maar misschien dat @
LZ86 zijn werk nog een vacature open heeft.
Ik stop met reageren op jou onsamenhangende verhalen die gebaseerd zijn op juist waar de zorg op fout loopt (iemand van buitenaf die het even gaat bepalen)
Ik werk in de ICT en zorg sector, software rondom administratie/ registratie/ declaratie van zorg en kan je vertellen dat het juist vooral de financiers zijn die steeds meer informatie willen welke vastgelegd moet zijn en zelfs meegestuurd moet worden in de digitale declaratie/ facturatiestromen.
Men wil weten:
1. Waarom zorg is geleverd (diagnotiek)
2. Welke behandelaren / behandelaarsgroepen (beroepsgroepen) bepaalde zorg hebben geleverd.
3. Welke activiteiten zijn geleverd
Een kentering die momenteel in de langdurige zorgsector gaande is is dat vanuit financiers wordt geredeneerd: Wat wil ik eigenlijk allemaal weten voor een cliënt/ patiënt waarvoor gedeclareerd wordt. En dat is niet op basis van wat is nodig om te factureren/ verantwoorden, maar ook heel erg op basis van statistiek die men wil loslaten op cliënt/ patiëntpopulaties.
In deze kentering gaat het echt op basis van:
- Cliënt
- Diagnostiek
- Wie is hoofdbehandelaar (regie behandelaar) en heeft hij/ zij wel op tijd ook tijd geschreven in trajecten
- Wie is de verwijzer geweest en wanneer is die verwijzing geweest
En zo kan ik nog wel doorgaan met een aantal details. Ik vind dit een 'enge' verandering, immers: Wat de klacht is van de cliënt doet er voor facturatie zelf niet zoveel toe, want je hebt de cliënt bepaalde zorg geleverd. Meer en meer gaat/ wil de verzekeraar op de stoel van zorgprofessionals gaan zitten en gaan kijken wat er 'minimaal' nodig is voor een bepaalde diagnose met enkele gradaties. Echter zijn er zoveel smaken dat dit praktisch niet haalbaar is (in het ziekenhuis werkt men met DBC's, dit doen ze in revalidatiecentra ook, dat is een sector waar wij ook veel mee te maken hebben), daar bedacht men ook landelijke gemiddelden.
Simpel (Versimpeld) gezegd: Groningen was er blij mee, want die zitten (gemiddeld) onder het gemiddelde, in Limburg bij de mergelgrotten zitten ze erboven, omdat die veel mensen hebben die er ook verschillende andere klachten bij hebben. Door de andere klachten die er ook zijn is het te doorlopen traject/ hersteltraject zwaarder en intensiever. En zo zijn er verschillende regio's met verschillende smaken.
Wel is men bezig (nog buiten de ziekenhuis sector bij mijn weten) zogeheten 'Horizontaal toezicht' te organiseren, daarmee zorg je als organisatie (met je softwarepartijen) ervoor dat je bepaalde controles regelmatig doet, of zelfs automatiseert. Door dit aan te tonen, vooraf zijn minder controles achteraf nodig. Dit is in de regelwijziging waar ik hierboven op doel wel meegenomen, maar toch moet alle informatie wel vastgelegd worden en mee in de facturatie.
Wat ik hiermee zeggen wil: Veel van de registratie-eisen komen uit de portefeuille van de financierende partijen (verzekeraars). Er zijn al zoveel onderzoeken gedaan naar de administratieve lasten van zorgmedewerkers, maar aan de eisen veranderd niet zoveel.
Natuurlijk is het zo dat als je als land wil inzetten op kwaliteit dat je dit ook moet (willen) controleren. Echter ben ik van mening dat we hierin flink doorslaan. Mensen werken in de zorg om mensen te helpen, niet om de helft van de tijd allerlei dossiertjes te vullen met informatie.