Ik blijf het bijzonder vinden dat misschien onopgemerkt hetzelfde waar commentaar op gegeven word, eigenlijk door velen hier zelf ook klakkeloos word geïmiteerd. Alleen zonder tegengeluid blijkt. Het generaliseren van door alvorens bepaalde groeperingen zoals "wappies", "fvd'ers", "alu-hoedjes" etc.. namen noemen als Bill Gates, Peter pannenkoek, etc.. platformen zoals Facebook, Twitter, en andere alternatieve media noemen. En daarmee dan een argument proberen te versterken tegen een bepaalde theoretische gedragscultuur is echt kortzichtig. Ik snap dat het opdelen in kampen natuurlijk makkelijker is om tegen te werken. Maar het niet in kunnen zien dat de indeling van die kampen zelf bepaald is, om er tegen aan te schoppen is naïef tot in den treure.
We lijken te discussiëren met vooraf bepaalde fictieve tegenstanders. Eerlijk, hoeveel individuelen zijn er bekend die precies in lijn vallen met de criteria die deze tegenstanders moeten hebben om ze te kunnen bestempelen. En zo dus ook op dezelfde manier af te schilderen en te baggatelliseren. Als er bijvoorbeeld op D66 word gestemd maakt dat de individu nog geen d66er, maar de groep word wel zo gezien.
Redenen voor stemmen zijn bijvoorbeeld.
1. Gedeeltelijk een zijn met standpunten
2. Voorkeur voor minister
3. Oppositie versterken
4. Kieswijzer
5. Geen ander alternatief
6. Partijvoorkeur
Alleen 6 zou dan een reden geven om iemand af te schilderen als d66'er. Maar dit geeft geen reden om vervolgens er van uit te gaan dat de individu precies dezelfde standpunten heeft van de partij.
Er word zwaar geleund op "wetenschappelijke" beweringen, en hoewel dit een sterk middel is om tot een conclusie/oplossing te komen, maakt het geen nog geen be all end all. Het "probleem" is multifactorieel. Biologisch, psychologisch, religieus, politiek, cultuur, philosofisch, etc. Veel eigenschappen wat een mens maakt eigenlijk, en dat is het "probleem" ook. Dus als er wetenschappelijke beweringen gebruikt worden zouden deze dus de bovengenoemde factoren mee moeten nemen om als wetenschappelijk bestempeld mogen worden, of de wetenschappelijke beweringen moeten beter gedefineerd worden. Covid doden als direct gevolg van covid, covid doden door comorbiditeiten. Indirecte covid doden daarintegen zal minimaal de bovengenoemde factoren mee moeten nemen. Waarschijnlijk nog meer factoren zelfs. Maar 1 gemeenschappelijke definitie is covid doden. Het word dan een morele vraag welke definitie er moet worden aangehouden.
Ditzelfde geld voor statistische/kans berekeningen uiteraard. De wiskundige conclusie is volgens de gedefineerde berekening vaak onbetwistbaar, de variabelen daarin tegen soms wel. In de meeste gevallen is het correlatie bepaald. Een statement als "ijs verkoop op het strand verhoogd aantal haai aanvallen" is statistisch te bewijzen. Maar er is geen wetenschappelijk bewijs dat haaien ijs lekker vinden, en zich op het strand bevinden hierdoor. De conclusie volgt logischerwijs dat wanneer er ijs verkocht word op het strand, de weersomstandigheden er naar zijn dat meer mensen in het water zijn te vinden, waardoor het aantal aanvallen een stijgende lijn hebben. Let op dit is nog steeds versimpeld denken, habitats verkleining, migratie door klimaatsverandering, gedrag veranderingen. Het zijn allemaal valide variabelen.
Een conclusie trekken op statistische berekeningen is hierdoor een heel stuk lastiger dan wat de berekening laat zien. Daardoor is een argument die wil bepalen voor ongevaccineerd en gevaccineerd, comorbiditeit of niet in geval van ic opnames bijna niet te doen. Dit betekend natuurlijk niet dat de modellen niet gebruikt kunnen worden, maar meer dat het niet conclusief kan gezien worden. En dus argumentief niet als feit beschouwd kunnen en mogen worden.
En voor de wetenschappers is dit geen onbekend probleem, in de wetenschap word er zelfs verwacht om de theoretische conclusie te betwisten. Dat zorgt alleen maar voor beter onderzoek en controle daarop. Dit lijkt tegenwoordig de andere kant op te gaan en dat is zeer zorgelijk en schadelijk voor de wetenschappelijke voortgang van onderzoek en ontwikkeling.
En dan het moeilijkste deel vind ik van mijn "betoog", hetgene wat we lijken te verliezen is ons gevoel van moraliteit. Althans het lijkt te veranderen. Hier heeft de objectieve wetenschap geen voeten in de aarde. Of je moet geloven in objectieve moraliteit. Maar naar mijn mening is hier geen geldig argument voor.
Tribalisme krijgt wederom de overhand, een eigenschap die zo oud is als wat er leven op aarde is. Een eigenschap die we keer op keer als moreel fout bestempelen, puur door de simpele reden dat dit meer schade aanricht dan dat het goed maakt. Dit is in de kern de oorzaak voor oorlogen, discriminatie, racisme, nationalisme, hooligans, terrorisme, etc.. Maar wanneer gereguleerd door normen en waarden ook zorgt voor morele samenhorigheid. We hebben als mens nou eenmaal bepaalde psychologische eigenschappen die dit veroorzaken. We willen altijd kijken naar de geschiedenis als kwaad/goed. En dat is helaas te simpel, in dat geval was het namelijk simpel om van de geschiedenis te kunnen leren en te kunnen voorkomen. Maar de geschiedenis is menselijke geschiedenis. Er was geen morele definitie van kwaad/goed op dat moment, elke groep was er van overtuigd er goed aan te doen. En met dat gevoel alleen, moreel gezien de meest verachtelijke keuzes goed te praten. Achteraf zijn we ze gaan plaatsen in de goed/fout kampen en zo de goed kampen de lijen ook schoon te vegen. Zodat het hele geheel moreel te verantwoorden is. Maar dat is het niet, ook de "goed" kampen deden verachtelijke dingen. En dat word vaak vergeten... We zijn mensen, geen enkel mens is goed of kwaad maar juist allebei. En we moeten de normen en waarden/wetten die na deze tijd gevormd zijn niet vergeten. Deze zijn juist gevormd door deze extreme tijden om te voorkomen dat het opnieuw gebeurd. Om deze normen/waarden/wetten zo makkelijk aan de kant te schuiven met als reden het algemeen "goed" is 1 van de redenen waarom bepaalde groepen achteraf bestempeld werden als fout.
Een ****** lange tekst maar ik hoop hier wat mensen mee te kunnen bereiken, en zo te zorgen dat er geen klasse argumenten worden gemaakt tussen elkaar. Dit is namelijk het begin van aversie en dan zij we als mens geneigd om onze oerdriften te gebruiken om onze eigen "goede" morele keuzes op te dringen. En hiermee dus vergeten dat er geen verschil tussen ons is als mens in ons gedrag. Vooral als angst en agressie de overhand krijgen. Rationeel gedachtegoed word dan zo echt als Sinterklaas.
Verder hoop ik natuurlijk dat er nou geen conclusies worden getrokken uit mijn tekst over mijzelf. Bijvoorbeeld standpunten die ik niet duidelijk heb gemaakt in de tekst. Ik identificeer mij niet met bovengenoemde groeperingen, en als er vraag naar is wil ik rustig mijn eigen argumenten geven over de situatie, en die onderbouwen.
Maar ik vond persoonlijk dat dit gezegd moest worden, ik vind de retoriek in dit topic hier zorgwekkend soms. En misschien een beetje denigrerend naar andere media maar ik verwacht eigenlijk op een website als Tweakers meer rationele en moreel bewuste mensen te vinden die hun argument goed kunnen verwoorden. Het is feitelijk dat inderdaad Facebook of Twitter dit niet altijd laat zien. Niet gezegd dat het daar onvindbaar is.