autje schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:32:
[...]
Waar zegt hij dan dat Pfizer beter is als Moderna? Hij zegt alleen dat als je geen bijwerkingen had bij bijvoorbeeld Pfizer, en daarom weer Pfizer wil, dat dat op zich prima is. Alleen heb je hier die keuze niet, dus krijg je misschien een ander. So be it. Maar om dan maar je booster niet te nemen is irrationeel.
Nergens zegt hij dat Pfizer beter is, hij zegt wel dat hij het snapt als je liever Pfizer neemt, en dat dat prima is. Aangezien we een veel grotere stapel Pfizer boosters hebben liggen dan Moderna moet dat gewoon mogelijk zijn.
Overigens zegt hij ook nog steeds dat een booster minimaal 6 maanden na je tweede mRNA-vaccinatie gezet moet worden. Het EMA zegt:
A heterologous booster vaccination strategy can thus be considered as an alternative strategy, e.g. to improve protection that can be achieved with some vaccines, to allow more flexibility in case of issues with vaccine acceptance, supply or availability. Data currently available support safe and effective administration of a booster dose as early as 3 months from completion of the primary vaccination should such a short interval be desirable from a public health perspective, notwithstanding current recommendations to administer booster preferably after 6 months;
Oftewel: het is veilig om na 3 maanden een booster van een ander merk te nemen als dat nodig geacht wordt vanuit een 'publiek gezondheidsperspectief', ondanks de huidige aanbeveling 6 maanden te wachten.
Bron:
https://www.ema.europa.eu...mix-match-approach-can-be
Mijn leeftijdsgenoten in mijn omgeving die de afgelopen tijd positief getest zijn zijn stuk voor stuk minder ziek geweest dan de mensen die Moderna als booster na hun Pfizer gekregen hebben, volgens mij had jij zelfs twee dagen koorts na je 'normale' Moderna vaccinatie. Ik heb twee keer een kort 'niet helemaal fit'-gevoel gehad na mijn Pfizer-shotjes, en een wat stijve arm. Nul ziektedagen in 2021, herhaaldelijk negatief getest, en ik ben werkzaam op een kdv/BSO waar het herhaaldelijk hard rondging met positieve gevallen, ook onder collega's.
Prima dat je mij irrationeel noemt, mijn mening is anders, ik wacht tot mijn 6 maanden om zijn, en ik wil Pfizer. Als dat boosteren zo belangrijk is dan moet dat gewoon mogelijk gemaakt worden.