Behalve mensen die vitale beroepen uit oefenen. daar hoor jij volgens mij niet bij.Stoney3K schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:12:
[...]
En nieuwe varianten voorkomen is iets wat eigenlijk niet realistisch mogelijk is. Als er zo'n doem-variant zou opduiken, dan zouden we echt een post-apocalyptisch scenario gaan krijgen waarbij niemand de deur uit mag.
Ik denk dat we hier nog wel een tijdje aan zelfkastijding doen. De disconnect tussen Den Haag en “het volk” is gigantisch, ik voorzie nog wel dat men nog even wil laten zien wie “de baas” is en dat we de boel nog een tijdje dicht houden, onder het mom van “voorzichtigheid “ en “zorgvuldigheid”.Stoney3K schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:17:
[...]
Zo te zien wordt het tijd dat Johnson daar een daadwerkelijke "Freedom Day" gaat afroepen. Het VK heeft zijn omikron-golf ook al gehad, dus back to normal.
Ach, we zitten nog 4 jaar aan de partijen en mensen die ons dit aandoen vast en daarna…daarna kiezen we er gewoon weer voor.
En hoeveel gevaccineerden met booster komen door Omikron op de IC, wat als de kans op ernstig beloop inderdaad vergelijkbaar is met een verkoudheid?CR2032 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:05:
Nee. Het verloop is niet te voorspellen. Zolang het virus zich volop kan verspreiden blijft het muteren en kan het steeds weer alle kanten op. En na Antwerpen, de feestdagen en andere super spreader events heeft Nederland het virus weer volop kansen gegeven ondanks de lockdown.
We kunnen ons ook collectief gek laten maken...
Eens wordt het endemisch, accepteren we het en gaan we weer leven.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Maar ze doen hier alsof het opeens veranderd is. Naar wat ik begrepen heb is wat de CDC heeft gevonden, dat het virus altijd al aerosol transmissie gebruikte.CR2032 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:46:
Ik ben benieuwd of het OMT deze week ook met aangepaste basisregels komt.
Volgens de Amerikaanse media kan de 1,5 meter maatregel nu overboord door Omicron.
Amerika zet zich al schrap.
Maargoed Amerikanen zijn er nogal dol op zich helemaal hysterisch te laten maken door de media. En dingen in het extreme door te trekken door polarisatie (zie de discussie mondkapjes daar). Of je republikein of democraat bent, bepaalt daar eigenlijk al wat je ergens van moet vinden

De 1,5m heeft op zich altijd aardig gewerkt, zeker in de zomer en buiten. En ons doel moet gewoon niet zijn de verspreiding tegen te gaan want dan komen we er nooit vanaf. Het moet zijn de zorg niet te laten blokkeren.
Maar ik hoop dat die hysterie niet weer overwaait...
Ik denk dat de scholen juist als enige open gaan. daar kunnen ze niet echt omheen ondanks dat het gaat leiden tot een hele hoop besmettingen. Dat proberen ze te compenseren door de rest weer langer dicht te houden. Zo blijven we ff aansukkelen in een lockdown terwijl de ergste brandhaard mag blijven.Gonadan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:58:
[...]
Ik voorzie een nieuwe set argumenten waarom het nog steeds onzeker is en voorzichtigheid geboden blijft. De besmettingscijfers gaan immers precies op tijd weer stijgen.
Om eerlijk te zijn zou ik al bij zijn als de basisscholen wel weer open gaan, maar ik vrees het ergste.
Aan de andere kant, in lijn met de continue verrassende wendingen van de maatregelen zou ineens veel open ook zomaar in het 'beleid' passen.
Bedankt mensen met kids
I served in a company of heroes.
Inderdaad. En daarom zie ik nog niet het omt ineens adviseren alles vrij te geven omdat mogelijk omicron meevalt. Voorlopig zit de IC gewoon nog steeds heel vol, en hoewel er consistente afname is, is dat wel heel traag.GekkePrutser schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:24:
[...]
Het moet zijn de zorg niet te laten blokkeren.
Die kan ik dan weer niet rijmen met de nieuwsfeed van de Guardian van slecht een paar uur geleden
Ze verwachten daar topdrukte in de ziekenhuizenIn the UK the NHS Confederation’s chief executive, Matthew Taylor, agreed with the health secretary that the record-breaking Omicron wave of infection will “test the limits of finite NHS capacity even more than a typical winter”, with reports suggesting that a requirement to work from home in England could be in place for most of January.
edit: nog een stukje
A health boss has said the “next few days are crucial” in the fight to reduce the impact of the Omicron variant, and that the government “must be ready to introduce new restrictions at pace if they’re needed”.
Chris Hopson, the chief executive of NHS Providers, which represents health trusts in England, said staff were working “flat out” and that the NHS was under “arguably more pressure” compared with this time last year.
It came after Sajid Javid, the health secretary, warned restrictions on freedom “must be an absolute last resort”. Figures showed that hospital admissions in England have risen to their highest level since January 2021, while the number of NHS hospital staff absent as a result of the the virus nearly doubled in a month.
A further 189,846 lab-confirmed Covid-19 cases were registered in the UK on Friday, another new daily record, as the British Medical Association called for further public health measures “urgently to prevent the health service being completely overwhelmed”.
Hopson wrote on Twitter: “NHS preparing for worst & hoping for best.
“Staff flat out, esp. given level of staff absences. We will need to ask them to perform flexible heroics again if hospital Covid numbers continue to rise. We can’t keep doing this. Long term NHS capacity issues must be addressed.”
[ Voor 44% gewijzigd door Indoubt op 01-01-2022 18:29 ]
Klopt, dat is inderdaad een risico. Het hangt ook af van de type vereniging (de taxonomie van sportverenigingen is heel interessant) en hoe actief ze nog zijn richting hun leden. Daar zit natuurlijk wel een crux en zeker ook een risico. Ook dat contact wordt (veelal) door vrijwilligers georganiseerd en daar gaat mogelijk ook de lol eraf en wordt de energie om dingen te doen minder.Dennis schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:49:
[...]
Dit is ook wat ik hoor, maar dat komt omdat veel mensen het voor één jaar wel acceptabel vonden. Als je natuurlijk structureel niets krijgt voor je geld dan gaan mensen toch kritisch kijken naar hun uitgaven.
Dat verwacht(te) het RIVM ook, maar tot nu toe lijkt het ook hier mee te vallen.Indoubt schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:27:
[...]
Die kan ik dan weer niet rijmen met de nieuwsfeed van de Guardian van slecht een paar uur geleden
[...]
Ze verwachten daar topdrukte in de ziekenhuizen
Ik heb het idee dat we qua omikron terug zijn bij het begin van de pandemie: we weten eigenlijk niet wat we kunnen verwachten. Het lijkt besmettelijker, het lijkt minder ziekmakend, de vaccinaties lijken te helpen, en als je je ogen een heel stuk dicht knijpt lijk ik op Brad Pitt.
Het is ook een enkel stukje info, IC bedden in Londen. Er zijn nog veel meer zaken relevant voor het beeld voor het hele land, er is ook een enorm ziekteverzuim onder zorgpersoneel momenteel, logisch als je het lekker rond laat razen. Dus met 10% minder mensen op de IC maar 20% van je personeel ziek vergeleken met 12 maanden gelden heb je nog steeds een probleem.Indoubt schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:27:
[...]
[...]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Moet ik wel zeggen dat de Guardian wel erg op het alles is verschrikkelijk, full lockdown tot covid heeeeelemaaal weg is orgel speelt. Men lijkt vaak van negatieve scenario's uit te gaan. Beetje het tegenovergesteld van hun overheidsbeleid zeg maarIndoubt schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:27:
[...]
[...]
[...]
"Better ask questions before you shoot"
Nou ja, t 7-daags gemiddelde met besmettingen loopt daar nog steeds op, is 3x zo hoog als 3 weken geleden, dus de piek, helemaal wat ziekenhuizen betreft zal op z’n vroegst 3-5 weken in de toekomst liggen. Want instroom IC piekt als vandaag de besmettingspiek is over een week of 3, en voordat de uitstroom dan de instroom overtreft ben je weer zo 2 weken verderFly-guy schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:28:
[...]
Dat verwacht(te) het RIVM ook, maar tot nu toe lijkt het ook hier mee te vallen.
En dat is als vandaag de piek zou zijn, gezien de trend zou dat verrassend zijn
Figuur slaat enkel op ICU-bedden in Londen.Indoubt schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:27:
[...]
[...]
[...]
Dit beeld ligt in lijn met wat we elders zien bijv. in Denemarken en gezien hebben in Zuid-Afrika.
Dit zegt niets over de algehele bezetting waar de ziekenhuizen mee (gaan) kampen.
Er zijn een paar grote verschillen: toen waren 'we' doodsbang, honderden doden per dag en er was niets aan te doen. Nu zijn er vaccins en boosters, heb je als gezonde 50 minner na twee of drie prikken weinig te vrezen.zacht schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:29:
Ik heb het idee dat we qua omikron terug zijn bij het begin van de pandemie: we weten eigenlijk niet wat we kunnen verwachten. Het lijkt besmettelijker, het lijkt minder ziekmakend, de vaccinaties lijken te helpen, en als je je ogen een heel stuk dicht knijpt lijk ik op Brad Pitt.
Daarnaast was het twee jaar geleden op een vreemde manier 'leuk': opeens thuiswerken en geen semi-verplichte sociale verplichtingen, tijd voor jezelf. Nu willen de meeste mensen weer gewoon naar kantoor, op vakantie, naar de kroeg en het sportveld op.
Het gaat vandaag anders net zo hard tekeer in de rechtse media, zoals the Daily Mail.Chocovla schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:33:
[...]
Moet ik wel zeggen dat de Guardian wel erg op het alles is verschrikkelijk, full lockdown tot covid heeeeelemaaal weg is orgel speelt. Men lijkt vaak van negatieve scenario's uit te gaan. Beetje het tegenovergesteld van hun overheidsbeleid zeg maar
De UK en de US zitten net wat verder in de golf dan wij zitten, geeft goed aan wat we hier kunnen gaan verwachten. Precies wat het RIVM aangaf; vanaf eerste weken van januari gaat het hier ook heel spannend worden.
https://www.dailymail.co....-154-deaths-recorded.htmlCovid infections in England hit record 162,572 with another 154 deaths recorded as ministers continue to avoid enforcing new restrictions- while figures are not released for Wales, Scotland and Northern Ireland
The figures come after millions of Britons partied into 2022 at late night venues across restriction-free England on New Year's Eve.
[ Voor 6% gewijzigd door CR2032 op 01-01-2022 18:43 ]
Zodra je als voorbeeld van mogelijkheden, het online onderwijs wil gaan inzetten, dan heb je echt wat gemist de afgelopen 2 jaarYaksa schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:11:
[...]
Net zoals er online onderwijs gegeven worden. We moeten eens stoppen met denken in onmogelijkheden maar gaan denken wat er nog wel mogelijk is. Dit virus is nog lang niet weg, een goede reden om eens naar alternatieven te kijken.
Niet voor het een of ander, maar vorig jaar rond deze tijd telde het VK circa 1K sterfgevallen per dag. Laten we het ook een beetje in perspectief plaatsen.CR2032 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:39:
[...]
Het gaat vandaag anders net zo hard tekeer in de rechtse media, zoals the Daily Mail.
De UK en de US zitten net wat verder in de golf dan wij zitten, geeft goed aan wat we hier kunnen gaan verwachten. Precies wat het RIVM aangaf; vanaf eerste weken van januari gaat het hier ook heel spannend worden.
[...]
https://www.dailymail.co....-154-deaths-recorded.html
:strip_exif()/f/image/IcqH4oOUKXuwP0UBGgc9mXTw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Lycaon op 01-01-2022 18:53 ]
@CR2032
Je beseft dat de Britten nu totaal geen beperkingen hebben? Volle zalen bij darts, pubs en restaurants open, niets.
Over twee weken hebben alle 40 plussers hun booster gehad, zolang de zorg het aankan is er dan weinig aan de hand.
Je beseft dat de Britten nu totaal geen beperkingen hebben? Volle zalen bij darts, pubs en restaurants open, niets.
Over twee weken hebben alle 40 plussers hun booster gehad, zolang de zorg het aankan is er dan weinig aan de hand.
Dan moet je wel vergelijken met het juiste perspectief.Lycaon schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:43:
[...]
Niet voor het een of ander, maar vorig jaar rond deze tijd telde het VK circa 1K doden per dag (gem.). Laten we het ook een beetje in perspectief zien.
Dat aantal doden was op het hoogtepunt van de piek. Omicron is nog maar net begonnen. Het kan nog alle kanten op, goed of fout.
@hoevenpe De Britten zijn veel verder met de boosters. Dit zou betekenen dat wij komende tijd dan ook in volledige lockdown moeten blijven willen we niet de Britten achterna gaan.
[ Voor 16% gewijzigd door CR2032 op 01-01-2022 18:46 ]
De omikron-piek in Londen is al geweest.CR2032 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:45:
[...]
Dan moet je wel vergelijken met het juiste perspectief.
Dat aantal doden was op het hoogtepunt van de piek. Omicron is nog maar net begonnen. Het kan nog alle kanten op, goed of fout.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Nee, dat was niet het hoogtepunt. Piek lag rond de 1.600 sterfgevallen per dag.CR2032 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:45:
[...]
Dan moet je wel vergelijken met het juiste perspectief.
bron? Het gaat ook niet alleen om Londen.
[ Voor 9% gewijzigd door CR2032 op 01-01-2022 18:49 ]
Misschien heb je het gemist maar we zitten al in een volledige lockdown. Boosters gaan echt hard, alle kwetsbaren hebben hem de komende twee weken gehad.CR2032 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:45:
De Britten zijn veel verder met de boosters.
Nope, dat is niet het punt.hoevenpe schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:51:
[...]
Misschien heb je het gemist maar we zitten al in een volledige lockdown. Boosters gaan echt hard, alle kwetsbaren hebben hem de komende twee weken gehad.
Als het zo doorgaat als nu:
UK = veel boosters + geen lockdown = C. door het dak en zorg kapot.
wordt dan straks
NL = (dan) veel boosters + geen lockdown = C. door het dak en zorg kapot
Dus..
NL = veel boosters + volledige lockdown ergens tot eind april gok ik.
Hopelijk valt het mee, maar daar ziet het er nog niet naar uit.
Heel veel besmettingen bij eventueel minder klachten is nog steeds dat de zorg kapot is.
En in welk verhaaltje bij jou is de zorg dan NIET kapot?CR2032 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:57:
[...]
Nope, dat is niet het punt.
wordt dan straks
Dus..
Heel veel besmettingen bij eventueel minder klachten is nog steeds dat de zorg kapot is.
Want "land in lockdown" lang genoeg = zorg kapot. Want zorg draait uiteindelijk ook op belastinggeld, en ook op uitstroom vanuit het onderwijs.
@Stoney3K wel onderwijs? ik ben Technicus E&I heb een paar leerlingen onder mijn hoede wat ze leren is bedroevend ,doe mijn best maar zie de toekomst somber in.
Ik zie het niet zo somber in maar ik denk ook zeker niet dat we er al zijn. Net als T captain denk ik dat de piek in Januari gaat vallen met een beetje naijlende IC opnames en piek begin februari.
Als we het goed doen dan blijft het behapbaar.
Als we het goed doen dan blijft het behapbaar.
Uiteindelijk zul je de golf een keer moeten accepteren. Met een lockdown t/m april zou je het met ‘mazzel’ over de zomer heen kunnen tillen, maar krijg je daarna alsnog met dezelfde stroom aan besmettingen te maken.CR2032 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:57:
[...]
wordt dan straks
Dus..
Óf met een nieuwe variant waar wij dan relatief weinig immuniteit tegen hebben opgebouwd.
Dat de zorg ‘kapot’ gaat is helemaal geen gegeven. Op het aantal positieve testuitslagen na, komt (nog) niks van de huidige cijfers (opnames, bezetting, sterfgevallen, etc.) in de buurt van de golf van afgelopen winter.
Het loopt zelfs allemaal best wel netjes in lijn met de projecties gebaseerd op de situatie in Zuid-Afrika. En die zijn niet zo gitzwart als jij hier nu doet voorkomen.
De studenten geneeskunde van vandaag zijn natuurlijk wel de artsen van morgen.pletter schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:03:
@Stoney3K wel onderwijs? ik ben Technicus E&I heb een paar leerlingen onder mijn hoede wat ze leren is bedroevend ,doe mijn best maar zie de toekomst somber in.
Als je onderwijs plat ligt kun je nooit de uitstroom van zorgpersoneel nu weer opvullen. Gevolg: Zorginfarct.
Zachte heelmeesters….. we gaan hier nog een aantal heel erg stinkende wonden aan overhouden.Stoney3K schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:05:
[...]
De studenten geneeskunde van vandaag zijn natuurlijk wel de artsen van morgen.
Als je onderwijs plat ligt kun je nooit de uitstroom van zorgpersoneel nu weer opvullen. Gevolg: Zorginfarct.
Verwijderd
Ik heb weinig hoop op nl. Ik richt mij vooral op belgie en Duitsland.. zolang de maatregelen daar zo relatief mild blijven (2g + wat milde) kom ik er wel doorheen. Mag Nederland van mij lekker plat in lockdown blijven, zelfs wel lekker rustig op het werk.
Corona pas geen goed instrument:
https://www.geenstijl.nl/...g-van-alle-coronavaccins/
https://www.geenstijl.nl/...g-van-alle-coronavaccins/
Kunt net zo goed gelijk vertrekken naar Duitsland of België dan.Verwijderd schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:08:
Ik heb weinig hoop op nl. Ik richt mij vooral op belgie en Duitsland.. zolang de maatregelen daar zo relatief mild blijven (2g + wat milde) kom ik er wel doorheen. Mag Nederland van mij lekker plat in lockdown blijven, zelfs wel lekker rustig op het werk.

Met een volledige lockdown tot de lente. Alleen veel minder contacten helpt besmettingen te voorkomen en kans op gevaarlijke mutanten die resistent zijn.Stoney3K schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:59:
[...]
En in welk verhaaltje bij jou is de zorg dan NIET kapot?
Want "land in lockdown" lang genoeg = zorg kapot. Want zorg draait uiteindelijk ook op belastinggeld, en ook op uitstroom vanuit het onderwijs.
Tenzij er nieuwe vaccins of pillen komen die de besmettingen weten te verminderen.
Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Het is steeds het bekende riedeltje, eerst besmettingen, dan na een paar weken de ziekenhuisopnames en daarna de IC-piek.
Als Omicron werkelijk tot minder IC-opnames gaat leiden zijn de grote hoeveelheid aan besmettingen nog steeds gevaarlijk. Dan kunnen het nog veel meer IC-opnames zijn dan de zorg aankan.
De trend van de besmettingen in UK is op dit moment zorgwekkend genoeg. Dat is een voorbode van de golf die wij in Nederland kunnen gaan verwachten.
Het verdere verloop hoe Covid zich gaat ontwikkelen is volstrekt onvoorspelbaar. Het kan echt alle kanten op.
:strip_exif()/f/image/fJfVo5QDCoSmtwYx9bkCsfQL.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.dailymail.co....e-hits-pandemic-high.html
Je begint je toch af te vragen waar die drang vandaan komt bij de jonge. Er worden hele smerige spelletjes gespeeld. Lekker vlak voor de kerst kritische rapporten in de kleine lettertjes verwerken met negatief advies in de hoop dat niemand het ziet.
https://mobile.twitter.com/PieterOmtzigt
Nu weer een verborgen rapport met een negatief advies voor 2G. Gelukkig hebben we omtzigt nog, de enige luis in de pelt die wel voor burgers lijkt.
Nu weer een verborgen rapport met een negatief advies voor 2G. Gelukkig hebben we omtzigt nog, de enige luis in de pelt die wel voor burgers lijkt.
Er is nóg een advies over het 2G stelsel in een bijlage op 21/12 naar de Kamer gestuurd.
Dat zeer kritische advies van de digitale begeleidingscommissie dateert van 19 november(!) dwz van voor indiening van het wetsvoorstel
Het advies zit als bijlage verstop bij de Kamerbrief "Kamerbrief reactie op motie over geen groen vinkje CoronaCheck-app bij besmetting"
Goed verstopt dus
[ Voor 126% gewijzigd door MagniArtistique op 01-01-2022 19:19 ]
Dan is een lockdown dus alleen maar uitstel van het onvermijdelijke met een hoop collateral damage.CR2032 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:11:
[...]
Als Omicron werkelijk tot minder IC-opnames gaat leiden zijn de grote hoeveelheid aan besmettingen nog steeds gevaarlijk. Dan kunnen het nog veel meer IC-opnames zijn dan de zorg aankan.
Je zal vast nog maatregelen willen houden over de lente om de aanloop van nieuwe omikron-gevallen uit te smeren en geen explosieve stijging te krijgen, maar ik denk niet dat je daarvoor lockdown-achtige toestanden nodig gaat hebben.
Op het moment dat we over de omikron-top heen zijn kunnen we er over gaan denken om alle maatregelen definitief te schrappen, in fases.
Die besmettingen lopen op, en ook wel flink. Vandaag ligt redelijk in lijn met gisteren.Gonadan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:58:
[...]
Ik voorzie een nieuwe set argumenten waarom het nog steeds onzeker is en voorzichtigheid geboden blijft. De besmettingscijfers gaan immers precies op tijd weer stijgen.
Om eerlijk te zijn zou ik al bij zijn als de basisscholen wel weer open gaan, maar ik vrees het ergste.
Ik heb mijn prognose voor de omicron golf verhoogd, waarbij ik uitga van zéér hoge aantallen infecties, tot 200.000 per dag (waarvan een kwart in de GGD cijfers terechtkomt). Maar zelfs met die prognose komen we niet in de buurt van de 7000 die RIVM als verwachting van de piek ziekenhuisbedden heeft staan.
Het risico ontstaat dat ze in een soort paralelle werkelijkheid belanden.
Bij ons liggen er vandaag 1700 mensen met corona in hetziekenhuis, dalende trend.
Bij RIVM zijn dat momenteel 2100-5500, vermoedelijk ongeveer 3500 mensen, met stijgende trend. Die kloof moet natuurlijk wel dicht.
Jij hebt nu natuurlijk de "luxe" dat je je modellen hebt kunnen bijwerken. Het wordt tijd dat het RIVM met gereviseerde modellen op basis van de meest recente data komt.t_captain schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:14:
[...]
Die besmettingen lopen op, en ook wel flink. Vandaag ligt redelijk in lijn met gisteren.
Ik heb mijn prognose voor de omicron golf verhoogd, waarbij ik uitga van zéér hoge aantallen infecties, tot 200.000 per dag (waarvan een kwart in de GGD cijfers terechtkomt). Maar zelfs met die prognose komen we niet in de buurt van de 7000 die RIVM als verwachting van de piek ziekenhuisbedden heeft staan.
Bij ons liggen er vandaag 1700 mensen met corona in hetziekenhuis, dalende trend.
Bij RIVM zijn dat momenteel 2100-5500, vermoedelijk ongeveer 3500 mensen, met stijgende trend. Die kloof moet natuurlijk wel dicht.
Ja. En het zou an sich ook prettig zijn als het RIVM de frequentie waarmee ze de modellen aanpast o.b.v. nieuwe inzichten / data iéts opschroeft.MarcoC schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:15:
[...]
Jij hebt nu natuurlijk de "luxe" dat je je modellen hebt kunnen bijwerken. Het wordt tijd dat het RIVM met gereviseerde modellen op basis van de meest recente data komt.
Als je kijkt naar 2 maanden terug ook, 40k besmettingen gemiddeld per dag met gemiddeld 190 doden. CFR schurkte constant tegen de 0,5% nu ligt het meer tegen de 0,1%. Feitelijk deden wij het beter, in dezelfde periode zaten wij rond de 0,25%. Zelf verwacht ik dat wij met onze vaccinatie- en booster graad onder de 1 doden per 1000 bevestigde besmettingen gaan komen zodra Delta is verdreven.Lycaon schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:46:
[...]
Nee, dat was niet het hoogtepunt. Piek lag rond de 1.600 sterfgevallen per dag.
Het zegt wel iets, maar niet alles.Lycaon schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:37:
[...]
Figuur slaat enkel op ICU-bedden in Londen.
Dit beeld ligt in lijn met wat we elders zien bijv. in Denemarken en gezien hebben in Zuid-Afrika.
Dit zegt niets over de algehele bezetting waar de ziekenhuizen mee (gaan) kampen.
Ten opzichte van delta voorzie ik bij gelijke aantallen besmettingen 75% minder druk op de verpleegafdeling en 85% minder op de IC.
Dat lijkt dicht bij elkaar te zitten als ik het op die manier noteer, maar je moet eigenlijk lezen “25% en 15% van delta”. Een aanzienlijk verschil.
Als dan de besmettingen twee tot drie keer zo hoog gaan oplopen, dan gaat de verpleegafdeling tov de delta piek naar 50-75%, dus nog best hoog. Terwijl de IC nieh hoger komt dan 30-45%.
mondkapjes mits correct gebruikt juist wel toch?hoevenpe schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:58:
[...]
Die 'dringende adviezen' werken ook zo goed inderdaad... /s
Als dit klopt dan voegen afstand houden en mondkapjes weinig meer toe. Is het inderdaad een nieuwe 'verkoudheid' waar we mee moeten leven.
Als ie een rapport wilde ‘verstoppen’ dan had hij het ook niet open en bloot naar de kamer gestuurd als bijlageMagniArtistique schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:12:
Je begint je toch af te vragen waar die drang vandaan komt bij de jonge. Er worden hele smerige spelletjes gespeeld. Lekker vlak voor de kerst kritische rapporten in de kleine lettertjes verwerken met negatief advies in de hoop dat niemand het ziet.
[...]
[...]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Het 'correct gebruik' wat je dan nodig hebt om omikron in te dammen is in de praktijk niet meer te doen. Als iemand bij een vluchtig contact van een paar seconden al besmet kan raken, dan ga je dat niet meer indammen met gedragsmaatregelen.brothermaynard schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:27:
[...]
mondkapjes mits correct gebruikt juist wel toch?
@t_captain
Zie je ook verschil met Delta tussen gevaccineerden en ongevaccineerden, is het nog steeds zo schreef of is dat meer in balans?
Extra vaccinaties door 2G en/of vaccinatieplicht zou dan kunnen helpen, meer dan een lange lockdown voor iedereen.
Zie je ook verschil met Delta tussen gevaccineerden en ongevaccineerden, is het nog steeds zo schreef of is dat meer in balans?
Extra vaccinaties door 2G en/of vaccinatieplicht zou dan kunnen helpen, meer dan een lange lockdown voor iedereen.
Volledige lockdown tot eind april is zorg misschien heel maar de rest van het land stuk.CR2032 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:57:
[...]
wordt dan straks
Dus..
Er is meer dan alleen corona en het wordt wel tijd om stappen die kant op te gaan nemen weer.
Maar afgezien van dat, omicron lijkt vooral goed nieuws dus of de zorg stuk gaat is maar zeer de vraag
[ Voor 6% gewijzigd door 42erik op 01-01-2022 19:33 ]
momenteel dalen de ic bedden in London toch? overigens is het aantal cases/dg in London volgens hun dashboard op/over de top, dus daar zal de top aan besmettingen snel volgen, en kort daarna valt historisch ook de top in bezetting. daar zit echt geen 3-5 weken tussen, zoals vaak gesuggereerd wordt.rik86 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:35:
[...]
Nou ja, t 7-daags gemiddelde met besmettingen loopt daar nog steeds op, is 3x zo hoog als 3 weken geleden, dus de piek, helemaal wat ziekenhuizen betreft zal op z’n vroegst 3-5 weken in de toekomst liggen. Want instroom IC piekt als vandaag de besmettingspiek is over een week of 3, en voordat de uitstroom dan de instroom overtreft ben je weer zo 2 weken verder
En dat is als vandaag de piek zou zijn, gezien de trend zou dat verrassend zijn
Bij een dusdanig hoge besmettelijkheid is het dweilen met de kraan open, iedereen bij elke winkel een nieuwe FFP2 is niet realistisch.brothermaynard schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:27:
mondkapjes mits correct gebruikt juist wel toch?
Sowieso vraag ik me af welke 'aangescherpte gedragsmaatregelen' bij Omikron nog significant effect hebben. 10 meter afstand of 10 minuten wachten voordat je een lift instapt is totale waanzin.
En niet loopt te verkondigen dat een lockdown een week voor de kerstvakantie in laten gaan een goed idee is, maar die helemaal niet eens door rekenen...Lycaon schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:18:
[...]
Ja. En het zou an sich ook prettig zijn als het RIVM de frequentie waarmee ze de modellen aanpast o.b.v. nieuwe inzichten / data iéts opschroeft.
Wacht... Ik weet niet zeker of zij dat zo verkondigden eigenlijk...
persoonlijk denk ik dat ze nog wel enigszins overdrijven, immers is dit virus net zo groot/klein als de vorige varianten en die hielden we in de zorg prima buiten met veelal IIR maskers (ik weet van covid-cohrt afdelingen in ziekenhuizen dat daar NIET standaard ffp2 gedragen werd). Daarnaast is de inherente R wrsch iets LAGER dan delta en zit het voornaamste voordeel in de immuun ontwijking.hoevenpe schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:35:
[...]
Bij een dusdanig hoge besmettelijkheid is het dweilen met de kraan open, iedereen bij elke winkel een nieuwe FFP2 is niet realistisch.
Sowieso vraag ik me af welke 'aangescherpte gedragsmaatregelen' bij Omikron nog significant effect hebben. 10 meter afstand of 10 minuten wachten voordat je een lift instapt is totale waanzin.
Voor een ruimte neemt de kans op contact met een uitgeademd deeltje met een factor 8 af als je de afstand verdubbeld (inhoud van de halve bol is r tot de 3e macht). en je hebt een groot aantal ziekmakende deeltjes nodig om daadwerkelijk besmet te raken (er is meer dan alleen de antistoffen om een virus buiten te houden).
Ik zou dit soort 'paniekberichten' graag eerst gestaafd zien met betrouwbare wetenschappelijke data.
Ze beschrijven nu een soort vliegende tering die je op ieder moment kan aanvliegen
[ Voor 3% gewijzigd door brothermaynard op 01-01-2022 20:07 ]
Natuurlijk wel, dat is de kunst. Je kunt als minister geen dingen achterhouden. Dan is je lot meteen bezegeld zodra dat bekend wordt.YakuzA schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:28:
Als ie een rapport wilde ‘verstoppen’ dan had hij het ook niet open en bloot naar de kamer gestuurd als bijlage
Wat wel kan is het goed verstoppen, want dan kun je zeggen dat je het wel degelijk beschikbaar hebt gesteld maar dat de ontvangers niet goed gekeken hebben.
Dat is nou juist het bijzondere. De kentallen uit DK en UK qua conversie van positieve tests naar opnames, ziekenhuisbezetting en sterfte liggen bijzonder dichtbij die uit SA.hoevenpe schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:30:
@t_captain
Vaccinatiegraad tussen die landen verschilt enorm. SA 26%, UK 69% en DK 78%.
Verschillen in vaccinatiegraad lijken de ratio’s dus niet te beinvloeden. Mijn conclusie is dat de mate waarin ongevaccineerden extra risico lopen telatief hetzelfde is gebleven.
Uiteindelijk moet hij wel. Want men weet dat een dergelijk rapport ergens moet zijn. Echter houdt ie t een maandje achter en wacht op een moment dat geen haan er naar kraait en dient het vervolgens niet in als rapport ter inzage maar als een van de X bijlagen vlak voor de kerst.YakuzA schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:28:
[...]
Als ie een rapport wilde ‘verstoppen’ dan had hij het ook niet open en bloot naar de kamer gestuurd als bijlage
Gewoon smerig, niet transparant, stiekem.
[ Voor 5% gewijzigd door MagniArtistique op 01-01-2022 19:53 ]
Kun je dat nog corrigeren met een vermoedelijke 'infectiegraad'? Zuid Afrika heeft een aanmerkelijke delta golf in juni-september achter de rug. @pieterstreicher heeft een mooie voorspelling geplaatst voor london op twitter, ik ga hem als 'bewaartweet' in de ontwikkelingen wereldwijd draad plaatsen zodat geinteresseerden hem kunnen volgent_captain schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:49:
[...]
Dat is nou juist het bijzondere. De kentallen uit DK en UK qua conversie van positieve tests naar opnames, ziekenhuisbezetting en sterfte liggen bijzonder dichtbij die uit SA.
Vaccinatiegraad tussen die landen verschilt enorm. SA 26%, UK 69% en DK 78%.
Verschillen in vaccinatiegraad lijken de ratio’s dus niet te beinvloeden. Mijn conclusie is dat de mate waarin ongevaccineerden extra risico lopen telatief hetzelfde is gebleven.
De realiteit is dat de mate van immuniteit iets minder verschilt dan de vaccinatiecijfers suggereren.brothermaynard schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:56:
[...]
Kun je dat nog corrigeren met een vermoedelijke 'infectiegraad'? Zuid Afrika heeft een aanmerkelijke delta golf in juni-september achter de rug. @pieterstreicher heeft een mooie voorspelling geplaatst voor london op twitter, ik ga hem als 'bewaartweet' in de ontwikkelingen wereldwijd draad plaatsen zodat geinteresseerden hem kunnen volgen
Maar ook met een flinke besmettingsgolf dicht je niet de kloof tussen 26 en 69%. Er zitten nog steeds aanzienlijke verschillen, en kennelijk maakt dat op de virulentie relatief geen verschil.
Als in de delta golf een ongevaccineerde 5x zoveel kans heeft op ziekenhuisopname ten optichte van een gevaccineerde, dan lijkt dat ook bij omicron hetzelfde. De kansen liggen een stuk lager, maar de verhouding tussen de kansen gelijk. Anders hadden we verschillen moeten zien tussen SA en Europa.
Heb je het ‘rapport’ gezien? Hier: https://upload.gscdn.nl/u...ing-gebruik-coronapas.pdfMagniArtistique schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:50:
[...]
Uiteindelijk moet hij wel. Want men weet dat een dergelijk rapport ergens moet zijn. Echter houdt ie t een maandje achter en wacht op een moment dat geen haan er naar kraait en dient het vervolgens niet in als rapport ter inzage maar als een van de X bijlagen vlak voor de kerst.
Gewoon smerig, niet transparant, stiekem.
Drie redenen om geen 2G in te voeren:
1) groen vinkje betekent niet dat persoon geen Corona heeft
2) belang van vertrouwen in digitale overheid
3) maak het flexibel, zodat je ook 1G kan doen
Niet echt spannend, eigenlijk.
Incidentie zal minder scheef liggen, omdat omicron tiv delta wat beter weet te verspreiden onder mensen met antistoffen (immuun-evasief).hoevenpe schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:30:
@t_captain
Maar de vergelijking van de cijfers tussen SA en de Europese cijfers van omicron suggereert dat het in de ziekenhuizen vergelijkbaar is.
Kortom: vaccinatie beschermt nog steeds goed tegen opname, maar aanzienlijk minder tegen besmetting.
https://twitter.com/piete.../1477339165452906498?s=20t_captain schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:33:
[...]
Incidentie zal minder scheef liggen, omdat omicron tiv delta wat beter weet te verspreiden onder mensen met antistoffen (immuun-evasief).
Maar de vergelijking van de cijfers tussen SA en de Europese cijfers van omicron suggereert dat het in de ziekenhuizen vergelijkbaar is.
Kortom: vaccinatie beschermt nog steeds goed tegen opname, maar aanzienlijk minder tegen besmetting.
deze man heeft een voorspelling gedaan om je model aan te toetsen komende 2 weken
[ Voor 1% gewijzigd door brothermaynard op 01-01-2022 20:56 . Reden: link gerepareerd ]
Paar dagen geleden in Münster (D) geweest. Overal 2G. En dan ook 'fatsoenlijk' 2G. Dus QR code én identificatie. Bij elke winkel of horecagelegenheid. Op drukke plekken buiten doet iedereen vrijwillig ook het mondkapje op.Verwijderd schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:08:
Gezien het aantal besmettingen in Duitsland is dit gewoon werkbaar.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
De link naar je tweet is kaduuk.brothermaynard schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:36:
[...]
https://twitter.com/piete.../1477339165452906498?s=21
deze man heeft een voorspelling gedaan om je model aan te toetsen komende 2 weken
buiten het minder vatbaar zijn is 2G natuurlijk ook een extra risico reductie doordat zowel 'zender' als ontvanger' minder/niet ziek worden van een evt besmetting. ik denk/vrees dat dit ook in Nederland nog wel ingevoerd gaat worden na 14-1. Maar als de duitsers laten zien dat het werkt, waarom niet?alexbl69 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:51:
[...]
Paar dagen geleden in Münster (D) geweest. Overal 2G. En dan ook 'fatsoenlijk' 2G. Dus QR code én identificatie. Bij elke winkel of horecagelegenheid. Op drukke plekken buiten doet iedereen vrijwillig ook het mondkapje op.
persoonlijk denk ik dat de duitse winst meer in de verplichte FFP2 zit op geindiceerde plekken
brothermaynard schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:36:
[...]
https://twitter.com/piete.../1477339165452906498?s=20
1 of 4:
— pieterstreicher (@pieterstreicher) 1 januari 2022
1 January - #Omicron update for London, UK.
London is following a similar pattern to Gauteng. Cases have peaked already, while ventilated beds remain low.
data source:https://t.co/MRIzLWTGG0 pic.twitter.com/PPPSA1pmYw
PSN
Nee, zoiets doen kan snel een 'career-ending move' zijn als je betrapt wordt. Denk bijvoorbeeld aan de bonnetjes van Fred Teeven.YakuzA schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:28:
Het is slimmer om ongevallige documenten op te sturen op een manier dat ze niet snel opvallen. Je kan ze bijsluiten in een gigantische hoeveelheid informatie of zoals nu opsturen vlak voor een reces. Hopelijk valt het document dan minder op en mocht er kritiek komen dan is de schade minder erg. De Jonge gaf als reactie een soort "Foutje, bedankt!" en vond zelfs dat de Tweede Kamer niet zo moest zeuren.
Een bijzonder kort rapportje, wat eigenlijk een hoop onbenoemd laat.ZieMaar! schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:29:
Niet echt spannend, eigenlijk.
De Raad voor de Rechtspraak sneed belangrijkere punten aan. Over de omgang met personeel welke geen coronapas wil tonen (Non-actief? Wel of niet doorbetalen? Ontslag?) en wie is er strafbaar bij overtredingen (Werkgever? Werknemer? Beiden?) en wat de straf gaat worden. Heeft iemand die ontslagen kan worden omwille van de coronapas nog recht op sociale voorzieningen? Italië heeft bijvoorbeeld deze vragen wel beantwoord: geen Green Pass, geen bestaansrecht meer. Je werkgever moet je onbetaald naar huis sturen en je verliest recht op sociale voorzieningen zolang deze situatie duurt.
De proportionaliteit raakt wel zoek met dit wetsvoorstel. Het raakt namelijk mensen hun recht op arbeid en hun vermogen om in hun levensonderhoud te voorzien. Is het niet hebben van een coronapas dan genoeg grond dat je geen bestaansrecht meer hebt? Geen inkomsten betekent geen dak meer boven je hoofd en geen eten meer op tafel. De meeste mensen hebben niet de buffers dat ze zo'n situatie langdurig kunnen volhouden.
[ Voor 44% gewijzigd door CMD-Snake op 01-01-2022 21:33 ]
Typische management bullshit. Wijzen naar andere oplossingen waar ze niet zelf voor verantwoordelijk zijn (BCO, vaccinaties, testen, Coronamelder) en die dan de reden zijn waarom hun app niet gaat werken. Want die app heeft als prioriteit de privacy en de user experience en dan ook nog misschien een pandemie proberen te beheersen.ZieMaar! schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:29:
[...]
Heb je het ‘rapport’ gezien? Hier: https://upload.gscdn.nl/u...ing-gebruik-coronapas.pdf
Die parallelle werkelijkheid zitten ze al in, dat is juist mijn frustratie. Ze zijn afgestapt van zuiver wetenschappelijk, wat ik nog kon begrijpen los van of je het eens bent met adviezen, naar een vorm van selectief parameters gebruiken in lijn met de gewenste uitkomst. Het is bijna confirmation bias. Persoonlijk verwacht ik dan ook een insteek waar ik mij niet echt in ga kunnen vinden, maar laten we hopen dat het meevalt.t_captain schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:14:
[...]
Die besmettingen lopen op, en ook wel flink. Vandaag ligt redelijk in lijn met gisteren.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In het algemeen heb ik veel respect voor RIVM.Gonadan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:50:
[...]
Die parallelle werkelijkheid zitten ze al in, dat is juist mijn frustratie. Ze zijn afgestapt van zuiver wetenschappelijk, wat ik nog kon begrijpen los van of je het eens bent met adviezen, naar een vorm van selectief parameters gebruiken in lijn met de gewenste uitkomst.
Mijn grootste punt van kritiek is dat de grondige wetenschappelijke werkwijze typisch leidt tot gedegen maar trage forecasts. In een snelveranderende context zoals de opkomst van een nieuwe virusvariant, is snelheid meestal waardevoller dan accuratesse. Je kunt binnen 1% afwijking zitten, maar als je prognose twee weken te laat komt, dan is hij alsnog minder nuttig voor de politieke beslissers dan een prognose die er 20% naast zit maar wel snel beschikbaar komt. Een aanzienlijk deel van de kritiek over het NL coronabeleid gaat over een gebrek aan reactiesnelheid.
Als ik inzoom op nú, dan komt er een punt van kritiek bij. Het modelleren van de ziekenhuisbezetting in de omicrongolf is imho niet grondig of wetenschappelijk gebeurd. Specifiek de factoren over kans op opname en verwacht aantal
ligdagen zijn niet vastgesteld op grond van de beschikbare getallen en bijbehorende onzekerheden. Ze zijn simpelweg gekopieerd van de vorige virusvariant, al waren er steeds meer getallen die een andere range suggereerden. Daarmee is willens en wetens een bias in het model geintroduceerd en dat is niet goed te praten.
Dat is in het lang toch een beetje wat ik ook zeg?t_captain schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:08:
In het algemeen heb ik veel respect voor RIVM.
Mijn grootste punt van kritiek is dat de grondige wetenschappelijke werkwijze typisch leidt tot gedegen maar trage forecasts. In een snelveranderende context zoals de opkomst van een nieuwe virusvariant, is snelheid meestal waardevoller dan accuratesse. Je kunt binnen 1% afwijking zitten, maar als je prognose twee weken te laat komt, dan is hij alsnog minder nuttig voor de politieke beslissers dan een prognose die er 20% naast zit maar wel snel beschikbaar komt. Een aanzienlijk deel van de kritiek over het NL coronabeleid gaat over een gebrek aan reactiesnelheid.
Als ik inzoom op nú, dan komt er een punt van kritiek bij. Het modelleren van de ziekenhuisbezetting in de omicrongolf is imho niet grondig of wetenschappelijk gebeurd. Specifiek de factoren over kans op opname en verwacht aantal
ligdagen zijn niet vastgesteld op grond van de beschikbare getallen en bijbehorende onzekerheden. Ze zijn simpelweg gekopieerd van de vorige virusvariant, al waren er steeds meer getallen die een andere range suggereerden. Daarmee is willens en wetens een bias in het model geintroduceerd en dat is niet goed te praten.
Vanaf het begin van de crisis heb ik altijd beweerd dat de adviezen en ook zelf het beleid uit te leggen waren. Je hoeft het niet eens te zijn met de keuzes, maar er zat wel een redenatie achter die te volgen was.
Over het algemeen een wetenschappelijke basis, met een pakket van maatregelen op basis van een advies. Afhankelijk van hoe risico avers je bent en waar je de schade wilt hebben liggen ben je het er mee eens of niet.
De afgelopen maanden heb ik dat niet meer. Ik kan de wetenschappelijke redenatie niet meer volgen, ze zeggen zelfs openlijk dat ze bepaalde indicaties bewust negeren. Het beleid van het kabinet is ook niet meer echt te volgen, met name de korte termijn wendingen maken het te vluchtig.
In die zin ben ik het vertrouwen een beetje verloren en dat maakt mij sceptisch.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb lang niet alles gevolgd, maar wat ik me van de persconferentie herinner is dat het in samenvatting een verhaal was van "we weten het niet, dus we nemen het zekere voor het onzekere". Van Dissel legde ook uit dat ze niet de juiste parameters wisten om in het model te stoppen, dus krijg je de meest uiteenlopende estimates. Het worst case scenario komt bij lange na niet uit, maar het model zelf leek me niet heel gek. Als je een véél besmettelijker virus hebt en die is net zo ziekmakend als delta, en de vaccins werken niet goed, dan is dat rampzalig.t_captain schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:08:
[...]
In het algemeen heb ik veel respect voor RIVM.
Het pakt tot nu toe allemaal veel beter uit. De vaccins werken nog best goed tegen ernstige ziekte, omicron lijkt veel minder ziekmakend, en we hebben maatregelen genomen. De vraag is dan hoe snel je het er weer af haalt.
Dat je de modellering voor omicron niet wetenschappelijk noemt, dat begrijp ik wel, want dat was het ook niet. Maar naar mijn idee werd dat best redelijk gecommuniceerd. Er was op het moment van de persconferentie gewoon te weinig data om een model te maken met minder ziekmakendheid en daar beleid op te maken.
Het is nu wel tijd geworden om de modellen te updaten en daar beleid op te maken.
twee eerdere adviezen van het RIVM waren min of meer genegeerd. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat men toen als vorm van tactiek besloot de toekomst nogal pessimistisch voor te stellen. Tot ieders grote verbazing werden ze toen rechts ingehaald door het kabinet.
Onzekere cijfers: neem het gemiddelde en zet er een BI omheen. Dat is de juiste werkwijze.
Het kopieren van een zijdelings relevante constante uit het verleden is dat niet. Dat is wat ik eerder vandaag de “bewuste bias” in het RIVM omicron model noemde.
Het verschil tussen de prognoses:
1. de bias legt de prognose van ziekenhuisbezetting fors omhoog
2. mijn manier zou een veel lagere verwachting geven, maar door het BI rond de parameters zou de bovengrens wel in dezelfde orde komen als die van RIVM.
Welke van de twee grafieken je aan het kabinet laat zien, heeft invloed op hun keuzes. Dat is niet netjes gebeurd imho.
Het kopieren van een zijdelings relevante constante uit het verleden is dat niet. Dat is wat ik eerder vandaag de “bewuste bias” in het RIVM omicron model noemde.
2. mijn manier zou een veel lagere verwachting geven, maar door het BI rond de parameters zou de bovengrens wel in dezelfde orde komen als die van RIVM.
Welke van de twee grafieken je aan het kabinet laat zien, heeft invloed op hun keuzes. Dat is niet netjes gebeurd imho.
@RoD het zekere voor het onzekere nemen is een taak van het kabinet, het RIVM moet gewoon wetenschappelijk de scenario's voorleggen. Ik kan mijn niet aan de indruk onttrekken dat het RIVM/OMT die rol nu een beetje van het kabinet over genomen heeft. Al dan niet omdat zij van mening zijn dat het kabinet het onvoldoende doet.
Ik vind dat niet correct, al kan ik het menselijk gezien wel begrijpen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat bedoel je met gewoon werkbaar? Als ik kijk naar de besmettingsaantallen van Northrine Westphalia zijn die cijfers nog nooit zo hoog geweest als afgelopen weken?alexbl69 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:51:
[...]
Paar dagen geleden in Münster (D) geweest. Overal 2G. En dan ook 'fatsoenlijk' 2G. Dus QR code én identificatie. Bij elke winkel of horecagelegenheid. Op drukke plekken buiten doet iedereen vrijwillig ook het mondkapje op.
Vooropgesteld dat dit hypothetisch is, maar er zijn bij het OMT veel betrokkenen die direct of indirect geraakt worden door de druk op de zorg. Wellicht is vanuit dat perspectief het bewust aanhouden van een scala aan scenario's dat pessimistischer is dan nodig met de destijds beschikbare data wenselijker bij de OMT leden. Het kabinet overtuigen dat een dermate zware maatregel als een lockdown gerechtvaardigd is kan dan een doelstelling zijn en pessimisme een tool.t_captain schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:46:
Onzekere cijfers: neem het gemiddelde en zet er een BI omheen. Dat is de juiste werkwijze.
Dit is niet de eerste keer dat de modellen ongelofelijk afwijken van de realiteit. Vorig jaar januari werd nog beweert dat wij in februari 2021 150.000 besmettingen per dag zouden hebben door de Alfa variant. Op dat moment was dat aantal al kolderiek.
De macht die hier vanuit gaat mag best wel ter discussie worden gesteld. Ik vind het in dat opzicht wel kwalijk dat er geen controlerende partij is om te toesten hoe realistisch de modellen zijn waar nu blind op wordt vertrouwd.
Besmettingen maken niks uit. Doel is vaccinaties stimuleren. Ongevaccineerden zijn het probleem wat je met 2g oplost. Besmettingen gaan nooit naar nul. Het gaat om de gevolgen.Wolly schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:35:
[...]
Wat bedoel je met gewoon werkbaar? Als ik kijk naar de besmettingsaantallen van Northrine Westphalia zijn die cijfers nog nooit zo hoog geweest als afgelopen weken?
Tsja, kolderiek was ook het eerste waar ik aan dacht toen hier de 200k per dag werd gestrooid.codex schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:36:
[...]
Dit is niet de eerste keer dat de modellen ongelofelijk afwijken van de realiteit. Vorig jaar januari werd nog beweert dat wij in februari 2021 150.000 besmettingen per dag zouden hebben door de Alfa variant. Op dat moment was dat aantal al kolderiek.
Waarom zou die 150k van vorig jaar kolderiek zijn maar die 200k niet?
PSN
Dus je gaat gevaccineerden lastig vallen met plichten zodat een andere groep zich bij die groep aansluit?Johan Bogle schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:40:
[...]
Besmettingen maken niks uit. Doel is vaccinaties stimuleren. Ongevaccineerden zijn het probleem wat je met 2g oplost. Besmettingen gaan nooit naar nul. Het gaat om de gevolgen.
Klinkt niet heel efficient als je het mij vraagt
Je moet wat als de wet en publieke opinie een vaccinatieplicht blokkeert.Wolly schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:43:
[...]
Dus je gaat gevaccineerden lastig vallen met plichten zodat een andere groep zich bij die groep aansluit?
Klinkt niet heel efficient als je het mij vraagt
Hoe zie jij zo’n toets voor je?codex schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:36:
[...]
Vooropgesteld dat dit hypothetisch is, maar er zijn bij het OMT veel betrokkenen die direct of indirect geraakt worden door de druk op de zorg. Wellicht is vanuit dat perspectief het bewust aanhouden van een scala aan scenario's dat pessimistischer is dan nodig met de destijds beschikbare data wenselijker bij de OMT leden. Het kabinet overtuigen dat een dermate zware maatregel als een lockdown gerechtvaardigd is kan dan een doelstelling zijn en pessimisme een tool.
De macht die hier vanuit gaat mag best wel ter discussie worden gesteld. Ik vind het in dat opzicht wel kwalijk dat er geen controlerende partij is om te toesten hoe realistisch de modellen zijn waar nu blind op wordt vertrouwd.
Enig idee waarom Nederland steeds rijkelijk te laat was met maatregelen nemen kwam juist omdat ieder onderzoek wat in het buitenland wat had opgeleverd hier nog eens dunnetjes over werd gedaan om er zeker van te zijn dat die data/ informatie juist was.
Ik word er eerlijk gezegd zelf wel een beetje flauw van. De verantwoordelijkheid die op de schouders van de OMT leden rust is echt wel immens. Die zitten daar echt niet om allerlei onzin maatregelen te adviseren maar moeten het doen met minieme info in een heel pril stadium waarbij ze steeds door de tijd worden ingehaald als daadwerkelijk de rauwe data uit het veld op de dashboards worden geprojecteerd.
Waar gehakt wordt vallen spaanders en zeker onder hoogspanning werken zorgt er voor dat er wel eens iets mis gaat. Een extra controle slag zou dus een uitkomst kunnen bieden maar dat kan dus ook gevolgen hebben voor het snel kunnen handelen.
Dilemma: ik kom alweer een tijdje in aanmerking voor de boosterprik, maar ik stel dit bewust uit omdat ik nu (nog?) geen keuze krijg welk vaccin ik krijg toegediend omdat de GGD hier niet aan mee wil/ kan werken. Op basis van mijn leeftijd ga ik Moderna krijgen, maar aangezien ik hiervoor 2 Pfizer shots heb gehad (zonder vervelende bijwerkingen) wil ik dat de Booster ook Pfizer wordt. Het is immers mijn lichaam en het voelt niet goed om nu iets anders te krijgen waarbij ik niet weet hoe mijn lichaam hierop gaat reageren. Daar komt ook nog eens bij dat er in mijn vriendenkring 2 gevallen zijn van heftige bijwerkingen die ze destijds met Pfizer niet hebben gehad. 1 moest naar het ziekenhuis i.v.m. sterke allergische reacties en een ander lag 2 dagen heel beroerd op bed met koorts / hoofdpijn etc.
Ik schijn overigens niet de enige te zijn die twijfelt, want in de Telegraaf en de Limburger stond er hierover een artikel.
(Vaccinatiefrustratie bij 45-plussers omdat zij geen Pfizerbooster krijgen: ‘Ik werd ziek van Moderna, ik voel me belazerd’).
Ik schijn overigens niet de enige te zijn die twijfelt, want in de Telegraaf en de Limburger stond er hierover een artikel.
(Vaccinatiefrustratie bij 45-plussers omdat zij geen Pfizerbooster krijgen: ‘Ik werd ziek van Moderna, ik voel me belazerd’).
All models are wrong. Some are useful.codex schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:36:
[...]
Vooropgesteld dat dit hypothetisch is, maar er zijn bij het OMT veel betrokkenen die direct of indirect geraakt worden door de druk op de zorg. Wellicht is vanuit dat perspectief het bewust aanhouden van een scala aan scenario's dat pessimistischer is dan nodig met de destijds beschikbare data wenselijker bij de OMT leden. Het kabinet overtuigen dat een dermate zware maatregel als een lockdown gerechtvaardigd is kan dan een doelstelling zijn en pessimisme een tool.
Ben je op zoek naar een antwoord? Gewoon lekker die moderna halen. Een booster maakt wat extra afweer aan en moderna werkt daar prima voor. Bijwerkingen zijn niet extreem anders ofzo.R2L schreef op zondag 2 januari 2022 @ 01:46:
Dilemma: ik kom alweer een tijdje in aanmerking voor de boosterprik, maar ik stel dit bewust uit omdat ik nu (nog?) geen keuze krijg welk vaccin ik krijg toegediend omdat de GGD hier niet aan mee wil/ kan werken. Op basis van mijn leeftijd ga ik Moderna krijgen, maar aangezien ik hiervoor 2 Pfizer shots heb gehad (zonder vervelende bijwerkingen) wil ik dat de Booster ook Pfizer wordt. Het is immers mijn lichaam en het voelt niet goed om nu iets anders te krijgen waarbij ik niet weet hoe mijn lichaam hierop gaat reageren. Daar komt ook nog eens bij dat er in mijn vriendenkring 2 gevallen zijn van heftige bijwerkingen die ze destijds met Pfizer niet hebben gehad. 1 moest naar het ziekenhuis i.v.m. sterke allergische reacties en een ander lag 2 dagen heel beroerd op bed met koorts / hoofdpijn etc.
Juist een ander merk lijkt te zorgen voor nog een stapje betere bescherming. Moderna laat elke keer zien dat ze het net iets beter doen dan Pfizer. Dosis is gehalveerd als booster. Ik zie daar echt geen enkel issue, enkel voordelen. Ik ken behoorlijk wat 50+ die Pfizer+Moderna booster hebben gehad en nergens ook maar 1 bijwerking gehoord.R2L schreef op zondag 2 januari 2022 @ 01:46:
Bij mij is het andersom, na Moderna krijg ik als ik ga Pfizer. Ik ga op dit moment om andere redenen niet, maar het merk vaccin is geen overweging daarin.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Toen ik bij de vorige persco Van Dissel naast Rutte zag, wist ik al voldoende; die wordt de fall-guy voor Rutte. Mocht het uiteindelijk meevallen kan de aansprakelijkheid van Rutte & Co netjes worden verlegd naar de overheid.Gonadan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:59:
@RoD het zekere voor het onzekere nemen is een taak van het kabinet, het RIVM moet gewoon wetenschappelijk de scenario's voorleggen. Ik kan mijn niet aan de indruk onttrekken dat het RIVM/OMT die rol nu een beetje van het kabinet over genomen heeft. Al dan niet omdat zij van mening zijn dat het kabinet het onvoldoende doet.
Dit is trouwens niet de eerste keer dat Van Dissel zich bewust laat misbruiken door Rutte & Co. Ook met de rechtszaak tegen de avondklok werd deze joker ingezet.
Ik kijk met veel interesse uit naar de volgende carrièremove van Van Dissel.
Het is voor mij onbegrijpelijk waarom het OMT zich zo publiekelijk wenst te profileren. Waarom die drang om in het politiek debat te begeven, elke dag aan te schuiven bij de media waarbij je laat verleiden tot semi-politieke uitspraken op onderwerpen buiten je specialisme. Het schaad je geloofwaardigheid en betrouwbaarheid als wetenschapper en de wetenschap in zijn geheel.
Hou het als OMT bij je advies en scenario's en blijf Rutte wijzen op zijn politieke verantwoordelijkheid om hierin keuzes te maken (en verantwoordelijkheid voor te nemen!!!).
Maar goed; sommige van deze leden zijn al decennia lang keizers en koningen in hun eigen wereld en is hun constante profileringsdrang en zelfoverschatting niet vreemd.
[ Voor 5% gewijzigd door righthand op 02-01-2022 08:13 ]
alexbl69 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:51:
[...]
/f/image/qgFERhEwM0WcQHAI7kj9hdge.png?f=fotoalbum_large)
Wat is er succesvol aan, gezien het aantal besmettingen die je benoemt?
Dus ondanks dat de wet en publieke opinie het niet mee eens zijn, blijf je manieren zoeken om het te verplichten. Ipv andere opties onderzoeken?Johan Bogle schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:56:
[...]
Je moet wat als de wet en publieke opinie een vaccinatieplicht blokkeert.
Vind je dat niet apart.
Ik heb precies hetzelfde, al is het voor mij geen dilemma meer: ik wil nu simpelweg Pfizer, en ga geen Moderna nemen. Ook in mijn omgeving zijn meerdere mensen (na zonder problemen twee keer Pfizer) behoorlijk ziek na een Moderna booster. Ik ben tijdens de pandemie herhaaldelijk negatief PCR getest, en heb letterlijk bijna 150 negatieve zelftesten gedaan, en heb in 2021 nul ziektedagen gehad. Pfizer bevalt me meer dan prima.R2L schreef op zondag 2 januari 2022 @ 01:46:
Ik bel dagelijks de GGD met mijn vraag, tot nu toe zonder resultaat. Tot ik wel kan kiezen voor Pfizer neem ik geen booster.
Omdat je grafiek in absolute aantallen is en er veel meer Duitsers zijn dan Nederlanders?monaldo schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:42:
[...]
[Afbeelding]
83 miljoen tegen 17 miljoen inwoners. Best netjes dan toch?monaldo schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:42:
[...]
[Afbeelding]
Default blanke hetero
Ik zou er zelf geen probleem mee hebben, aangezien het lijkt alsof de combi nog beter beschermt dan 1 van de 2 los.zacht schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:46:
[...]
Ik heb precies hetzelfde, al is het voor mij geen dilemma meer: ik wil nu simpelweg Pfizer, en ga geen Moderna nemen. Ook in mijn omgeving zijn meerdere mensen (na zonder problemen twee keer Pfizer) behoorlijk ziek na een Moderna booster. Ik ben tijdens de pandemie herhaaldelijk negatief PCR getest, en heb letterlijk bijna 150 negatieve zelftesten gedaan, en heb in 2021 nul ziektedagen gehad. Pfizer bevalt me meer dan prima.
Ik bel dagelijks de GGD met mijn vraag, tot nu toe zonder resultaat. Tot ik wel kan kiezen voor Pfizer neem ik geen booster.
Maar zie wel je punt ivm de adviezen van de Gezondheidsraad die alleen een advies over geen Moderna onder de 45 gaf.
Het zou idd kunnen dat dit de AZ oplossing kant op gaat C.q. Dat na de initiële booster ronde ze deze verplichting tot type los laten.
PSN
R2L schreef op zondag 2 januari 2022 @ 01:46:
:strip_exif()/f/image/FNPYClnScYhf9fzZLZa1xbTF.jpg?f=fotoalbum_large)
Neem jij mijn Pfizer? Doe ik jouw moderna wel
Weer een mooi voorbeeld van irrationeel gedrag. Hoewel het natuurlijk echt bizar is, zou het toch verstandig zijn van de overheid om dit soort irrationaliteit en onderbuik maar te accomoderen….zacht schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:46:
[...]
Ik heb precies hetzelfde, al is het voor mij geen dilemma meer: ik wil nu simpelweg Pfizer, en ga geen Moderna nemen. Ook in mijn omgeving zijn meerdere mensen (na zonder problemen twee keer Pfizer) behoorlijk ziek na een Moderna booster. Ik ben tijdens de pandemie herhaaldelijk negatief PCR getest, en heb letterlijk bijna 150 negatieve zelftesten gedaan, en heb in 2021 nul ziektedagen gehad. Pfizer bevalt me meer dan prima.
Goed om te horen. Heb zelf mijn eerste 2 prikken met Pfizer gehad, maar komende dinsdag krijg ik mijn booster en dat zal dus wel Moderna worden (ben 46 jaar). Zo te lezen mag ik daar blij mee zijnMikeyMan schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:55:
[...]
[Afbeelding]
Neem jij mijn Pfizer? Doe ik jouw moderna wel
Virussen? Scan ze hier!
Het is niet Rutte & Co, het is gewoon Rutte.righthand schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:10:
[...]
Toen ik bij de vorige persco Van Dissel naast Rutte zag, wist ik al voldoende; die wordt de fall-guy voor Rutte. Mocht het uiteindelijk meevallen kan de aansprakelijkheid van Rutte & Co netjes worden verlegd naar de overheid.
Hij is eindverantwoordelijk maar schuift alles af. Nu praat iedereen over de Jonge, die moet het slechte nieuws vertellen van wat Rutte denkt/vindt.
Dus kinderen zijn het probleem in deze pandemie en zorgen voor grote druk op de ziekenhuizen?Johan Bogle schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:40:
[...]
Besmettingen maken niks uit. Doel is vaccinaties stimuleren. Ongevaccineerden zijn het probleem wat je met 2g oplost. Besmettingen gaan nooit naar nul. Het gaat om de gevolgen.
Kinderen niet maar hun ongevaccineerde ouders wel.biggydeen2 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:02:
[...]
Dus kinderen zijn het probleem in deze pandemie en zorgen voor grote druk op de ziekenhuizen?
Zolang er nog zoveel ongevaccineerde volwassenen wel ja, ze zorgen er voor dat die te snel tegelijk besmet worden.biggydeen2 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:02:
[...]
Dus kinderen zijn het probleem in deze pandemie en zorgen voor grote druk op de ziekenhuizen?
Is het bekend hoeveel kwetsbare ongevaccineerden er zijn? Inmiddels lijkt het me dat die groep een stuk kleiner is geworden.IJzerlijm schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:04:
[...]
Zolang er nog zoveel ongevaccineerde volwassenen wel ja, ze zorgen er voor dat die te snel tegelijk besmet worden.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.