Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 120 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.269 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

De verwachte bezetting volgens het RIVM is 100% hoger dan de werkelijke bezetting. Het is maar net welke richting je uit kijkt ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
100%, je kijkt als je het logisch doet tov de echte waarde

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10 14:34
t_captain schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:26:
RIVM: [Afbeelding]

Geschatte bezetting in de ziekenhuizen prr vandaag volgens prognose RIVM: 3500.

Onderkant betrouwbaarheidsinterval: 2100.

NICE: 1742

:)
Voor wat het waard is: deze modellen gingen wel uit van een lockdown vanaf de kerstvakantie, uiteindelijk is deze 1 week eerder ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:28
MarcoC schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:46:
[...]
Voor wat het waard is: deze modellen gingen wel uit van een lockdown vanaf de kerstvakantie, uiteindelijk is deze 1 week eerder ingegaan.
Maar de opnames die we nu hebben zijn pas de laatste 2-3 dagen ( of nog niet eens) beïnvloed door de ( voor zover te beoordelen weinig effectieve) lockdown.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10 14:34
brothermaynard schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:55:
[...]

Maar de opnames die we nu hebben zijn pas de laatste 2-3 dagen ( of nog niet eens) beïnvloed door de ( voor zover te beoordelen weinig effectieve) lockdown.
Ik begrijp niet wat hier staat. Een week eerder lockdown is een week eerder minder contactmomenten, minder verspreiding, etc. Je kan niet concluderen of een lockdown niet werkt, wellicht is de nulhypothese wel dat zonder lockdown we nu op 40.000 positieve testen per dag zouden zitten. Dat weet je niet.

Met andere woorden: wat je zegt is niet doordacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De preventie paradox ! Het voorspelde aantal wordt niet gehaald dus waren de maatregelen niet nodig.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:53
IJzerlijm schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:05:
De preventie paradox ! Het voorspelde aantal wordt niet gehaald dus waren de maatregelen niet nodig.
Aan de andere kant... heeft de harde lockdown zoveel meer gebracht als de avond lockdown? We zullen het nooit weten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:05:
In dit geval meer: Het voorspelde aantal mét maatregelen wordt met een factor 2 niet gehaald, dus de genomen maatregelen zijn buitensporig.

Als je de prognoses met de werkelijke cijfers vergelijkt, kun je best een balletje onder het kopje 'proportionaliteit' opgooien hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:35
[...]
Dat maakt nog amper verschil. De eerste effecten van de lockdown qua infecties zijn op 20-12. Van infectie naar ziekenhuis zitten typisch 11 a 12 dagen. Bovendien maakt lockdown het meeste impact op de wat jongere generaties. Het doorsijpelen van de effecten naar de kwetsbare generatie voegt gauw 4 a 5 dagen extra vertraging toe.

Het effect van die wijziging op de instroom in het ziekenhuis is momenteel nog klein, en op de bezetting eigenlijk verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:08:
[...]

In dit geval meer: Het voorspelde aantal mét maatregelen wordt met een factor 2 niet gehaald, dus de genomen maatregelen zijn buitensporig.

Als je de prognoses met de werkelijke cijfers vergelijkt, kun je best een balletje onder het kopje 'proportionaliteit' opgooien hier.
Ik zeg haal ze maar vanachter de oliebollen vandaan, morgen catshuis en dinsdag een persco. Scholen weer open, sportscholen weer van start en de winkels weer volledig open. Lijkt me een goed begin van het nieuwe jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:36
Totaal irrelevant en volledig subjectief….
Maar ik heb een heel goed ‘voorgevoel’ over dit jaar voor wat betreft corona. Ik denk dat het kantelpunt nadert.

Voor wat het waard is… :D

Steeds meer onderzoeken en data die de verlaagde kans op opname bevestigen en sinds kort ook meer plekken waarbij de piek voorbij of nabij lijkt (respectievelijk Z-A, London). Sneller dan aanvankelijk verwacht.

Voor iedereen hier de beste wensen! *O*

[ Voor 3% gewijzigd door Lycaon op 01-01-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 09:57
[...]
Dan vraag je je af op basis waarvan tot een lockdown is besloten, als dit scenario blijkbaar niet is doorgerekend, en dus ook niet achteraf beoordeeld kan worden?

Meer algemeen, naar mijn mening waren de gebeurtenissen van afgelopen nacht (overal vuurwerk, feestjes en andere bijeenkomsten) een niet te missen signaal vanuit een groot deel van de bevolking aan het kabinet dat het een heilloos pad is ingeslagen. Nu maar hopen dat dit signaal wordt opgepikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:08:
[...]

Buitensporig is soms nodig. Als er 2 man een gewapende overval plegen stuurt de politie ook niet 2 agenten om het proportioneel te houden. Of ontruimt de brandweer alleen het brandende appartement in een flat en laat de rest lekker slapen tot er ook bij hun daadwerkelijk gevaar is aangetoond.

En waar is het bewijs dat er met lichtere maatregelen hetzelfde resultaat was behaald ?

[ Voor 6% gewijzigd door IJzerlijm op 01-01-2022 13:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stylezzz
IJzerlijm schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:13:
[...]

Buitensporig is soms nodig. Als er 2 man een gewapende overval plegen stuurt de politie ook niet 2 agenten om het proportioneel te houden. Of ontruimt de brandweer alleen het brandende appartement in een flat en laat de rest lekker slapen tot er ook bij hun daadwerkelijk gevaar is aangetoond.

En waar is het bewijs dat er met lichtere maatregelen hetzelfde resultaat was behaald ?
Nee, bij een bankoverval komt het leger ook niet in actie. Of ontruimen we ook niet een hele wijk omdat er een appartement in brand staat. Proportionaliteit is wat we een beetje uit het oog zijn verloren...

En waar is het bewijs dat dit resultaat komt door de harde lockdown? Wie zegt dat we met de avondlockdown al niet bijna hetzelfde hadden bereikt?

[ Voor 16% gewijzigd door stylezzz op 01-01-2022 13:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Nee, bij een bankoverval komt het leger ook niet in actie. Of ontruimen we ook niet een hele wijk omdat er een appartement in brand staat. Proportionaliteit is wat we een beetje uit het oog zijn verloren...
En met preventie gaat dat dus nog een keer dubbelop. We gaan geen bank preventief sluiten en dicht storten met beton omdat er een mogelijke verdenking is van een overval over een week, op basis van doorgerekende modellen van criminologen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tirillo
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Tirillo

Joker of Unauwen

t_captain schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:11:
[...]

Dat maakt nog amper verschil. De eerste effecten van de lockdown qua infecties zijn op 20-12. Van infectie naar ziekenhuis zitten typisch 11 a 12 dagen. Bovendien maakt lockdown het meeste impact op de wat jongere generaties. Het doorsijpelen van de effecten naar de kwetsbare generatie voegt gauw 4 a 5 dagen extra vertraging toe.

Het effect van die wijziging op de instroom in het ziekenhuis is momenteel nog klein, en op de bezetting eigenlijk verwaarloosbaar.
Als ik naar het plaatje van RIVM kijk, lijkt het erop dat zij inschatten dat 1e effect op zkh van kerstlockdown (blauw vs groen/rood) rond 30-31 december ligt. Dan lijkt mij ook dat hun inschatting is dat 1e effect op zkh lockdown week eerder rond 23-24 december ligt. Dit kan een foute inschatting van hun kant zijn, maar zou wel (een deel) 1750 vs 2100 kunnen verklaren.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Tirillo schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Als ik naar het plaatje van RIVM kijk, lijkt het erop dat zij inschatten dat 1e effect op zkh van kerstlockdown (blauw vs groen/rood) rond 30-31 december ligt. Dan lijkt mij ook dat hun inschatting is dat 1e effect op zkh lockdown week eerder rond 23-24 december ligt. Dit kan een foute inschatting van hun kant zijn, maar zou wel (een deel) 1750 vs 2100 kunnen verklaren.
Dat zou hooguit een lag van een week op kunnen leveren, maar niet een bezetting die compleet buiten het onderste punt van het betrouwbaarheidsinterval gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tirillo
  • Niet online

Tirillo

Joker of Unauwen

Stoney3K schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:25:
[...]

Dat zou hooguit een lag van een week op kunnen leveren, maar niet een bezetting die compleet buiten het onderste punt van het betrouwbaarheidsinterval gaat lopen.
Gezien het aantal parameters heb ik niet genoeg verstand van zaken om daar uitspraken over te doen, ik wilde slechts aangeven dat volgens mij RIVM gezien hun plaatje met andere effect intervallen rekening houdt.

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt er meer op dat de lockdown ons gedrag niet meer laat veranderen.. Mensen zoeken alternatieven en ontwijken (overigens logisch) maatregelen. Aan het begin van corona was geen lockdown nodig, we pasten vrijwillig ons gedrag aan... Nu doen landen zonde lockdowns (belgie/dld) het niet slechter dan Nederland ondanks dat in al 1.5 maand al het vermaak platgelegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:07
Stoney3K schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:25:
[...]

Wellicht dat de ondergrens lager is omdat de delta golf sneller ingedamd is door de eerdere lockdown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-10 11:39
Ik begrijp uit het pleidooi van de landsadvocaat dat het rivm bij het model er van uitgegaan is dat de virulentie van de Omicron dezelfde is als die van de Delta. Dat was gedaan omdat er nog teveel onduidelijk was. En verklaart dus de sterke afwijking met de huidige situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mesa57 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:37:
Ik begrijp uit het pleidooi van de landsadvocaat dat het rivm bij het model er van uitgegaan is dat de virulentie van de Omicron dezelfde is als die van de Delta. Dat was gedaan omdat er nog teveel onduidelijk was. En verklaart dus de sterke afwijking met de huidige situatie.
Dat is de aanname-fout waar @t_captain het dus ook al over had.

Als nu blijkt dat de virulentie van omikron inderdaad meevalt (en de cijfers wijzen daar steeds meer op) dan moeten we ook de maatregelen bijstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Ik kijk even terug naar de prognose die ik op 20-12 maakte. Ik voorzag dat we deze week zouden eindigen op ongeveer 1650 bedden. We komen in de buurt, maar ik denk dat we het net niet halen. Eerder 1750. In het weekend is de uitstroom niet zo hoog en tegen het eind van de dag zit je baak iets hoger qua bezetting dan in de ochtend. Dan nog, aardig in de buurt.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69916916

Over januari ben ik nu iets pessimistischer. Ik denk dat de infecties hoger zullen oplopen dan ik had verwacht. Kijkend naar cijfers uit UK en DK zou omicron wel eens 3x de positieve tests van delta kunnen doen.

De factoren richting ziekenhuis, ligdagen, IC en sterfte komen wel steeds overeen. Al met al is een piek van 1800 bedden op de verpleegafdeling en 300 IC mogelijk.

Op de verpleegafdeling kan die piek in de laatste tien dagen van januari vormen. Op de IC zit altijd iets later, denk aan de eerste dagen van februari.

Deze prognose is een stap omhoog vanaf mijn vorige, maar nog altijd een wereld van verschil met die van RIVM. Daar rekenen ze op een piek van dik 7000 bedden omstreeks 20 a 25 januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

Stoney3K schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:39:
[...]

Als nu blijkt dat de virulentie van omikron inderdaad meevalt (en de cijfers wijzen daar steeds meer op) dan moeten we ook de maatregelen bijstellen.
Dat gaat toch ook gebeuren? Rond 14 januari 2022 is er weer een persconferentie. En tot die tijd gewoon even afwachten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-10 11:39
Stoney3K schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:39:
[...]

Het rivm moet natuurlijk eerst hun model bijstellen met de laatste wetenschappelijke inzcihten.
Het is daarna aan de politiek om daarop te reageren.
Ik denk niet dat dit de komende week nog gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
MarcoC schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Ik begrijp niet wat hier staat. Een week eerder lockdown is een week eerder minder contactmomenten, minder verspreiding, etc. Je kan niet concluderen of een lockdown niet werkt, wellicht is de nulhypothese wel dat zonder lockdown we nu op 40.000 positieve testen per dag zouden zitten. Dat weet je niet.

Met andere woorden: wat je zegt is niet doordacht.
Zeker wel, de lockdown gaat pas ergens de afgelopen dagen effect hebben op de groei (zie ook de berekeningen van t_captain), daarna duurt het nog enkele dagen totdat het ‘aan de poort’ drukker wordt. Met omicron >50% pas deze week, ga je de eerste effecten in het ziekenhuis pas volgende week verwachten. De verwachting van velen (eigenlijk volgens mij wel iedereen) is dat het in eerste instantie extra daling op levert ( immers, omicron maakt in veel zo’n beetje alle studies en onderzoeken minder ziek, dus minder en kortere opnames zowel voor kliniek als IC).

Edit: wat hier dus ook staat:
t_captain in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11"

[ Voor 5% gewijzigd door brothermaynard op 01-01-2022 13:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
mesa57 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:37:
Er zat dus een bewuste bias in het model.

Op het moment dat het werd gepresenteerd aan het kabinet, wezen de meeste cijfers en onderzoeken op een lagere mate van virulentie.

Er zat nog veel onzekerheid in de cijfers, maar de wetenschappelijke manier om daarme om te gaan is door een realistische schatting opv de beschikbare cijfers te maken en daar een betrouwbaarheidsinterval omheen te zetten.

Een oud en vermoedelijk onjuist cijfer van een andere virusvariant overnemen is niet de juiste weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Johan Bogle schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:48:
[...]
De meerderheid van de mensen is voor een verbod op vuurwerk en dit worden er elk jaar meer. Het is een “traditie” die niet meer bij deze tijd past. Zelf vuurwerk afsteken is barbaars. Gewoon net als in de rest van de wereld een mooi staats/gemeente vuurwerk en wat categorie 1 spul voor de kids.
kuch ''net als in de rest van de wereld'' kuch

tevens offtopic

[ Voor 40% gewijzigd door Mr. Detonator op 01-01-2022 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
In Israël is de eerste (zwangere ongevaccineerde) patiënt met zowel Covid-19 als Influenza (catchy name: Flurona) opgenomen in het ziekenhuis. Die combi schijnt redelijk uniek te zijn. Ik ben benieuwd of dat nog een dingetje gaat worden.

Willekeurige bron:
https://www.google.com/am...id-influenza-flurona/amp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Tirillo schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Gegeven:

- een incubatietijd die al rond de 5 dagen wordt geschat;
- een vertraging tussen de eerste symptomen en het moment dat een patient zover achteruit gaat dat hij wordt opgenomen;
- het inherente tijdverschil tussen opnames en bezetting van een ziekenhuis (die ligt tussen de 0.5 en 1.0 van de verwachtingswaarde van de ligdagen);
- het eerder benoemde generatie-effect

is het compleet onrealistisch om al na 3 tot 4 dagen effecten op de bezetting van ziekenhuisbedden te verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
t_captain schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:45:
Ik kijk even terug naar de prognose die ik op 20-12 maakte. Ik voorzag dat we deze week zouden eindigen op ongeveer 1650 bedden. We komen in de buurt, maar ik denk dat we het net niet halen. Eerder 1750. In het weekend is de uitstroom niet zo hoog en tegen het eind van de dag zit je baak iets hoger qua bezetting dan in de ochtend. Dan nog, aardig in de buurt.

Over januari ben ik nu iets pessimistischer. Ik denk dat de infecties hoger zullen oplopen dan ik had verwacht. Kijkend naar cijfers uit UK en DK zou omicron wel eens 3x de positieve tests van delta kunnen doen.

De factoren richting ziekenhuis, ligdagen, IC en sterfte komen wel steeds overeen. Al met al is een piek van 1800 bedden op de verpleegafdeling en 300 IC mogelijk.

Op de verpleegafdeling kan die piek in de laatste tien dagen van januari vormen. Op de IC zit altijd iets later, denk aan de eerste dagen van februari.

Deze prognose is een stap omhoog vanaf mijn vorige, maar nog altijd een wereld van verschil met die van RIVM. Daar rekenen ze op een piek van dik 7000 bedden omstreeks 20 a 25 januari.
Volgens data van LCPS zit je wel goed.

Ziekenhuiscijfers 01-01-2022:
IC: 481 > 459 (-22)
IC (internationaal) 13 > 13 (=0)
Kliniek: 1.285 > 1.188 (-97)

Totale ziekenhuisbezetting (Covid; NL):
1.766 > 1.647 (-119)

Instroom:
Kliniek: 133 (gisteren: 135)
IC: 17 (gisteren: 22)

Uitstroom:
Kliniek: 230 (gis: 215)
IC: 39 (gis: 33)

[ Voor 6% gewijzigd door Lycaon op 01-01-2022 14:23 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:17
Vanochtend bij het ontbijt dit bericht van de NOS zitten lezen:

NOS: Scholen bezorgd over schoolsluiting: steeds lastiger om leerlingen te motiveren
"We zien nu steeds vaker leerlingen die op welke manier dan ook de weg kwijt zijn."

"Als je nu in de onderbouw zit, dan ben je eigenlijk de afgelopen twee jaar maar af en toe op school geweest. Dat zie je terug in dat ze eigenlijk niet zo goed gesocialiseerd zijn. Ze weten niet zo goed hoe je je gedraagt in een groep, zijn allemaal niet zo bekend met de school en er zijn vaker incidenten."
Dan denk ik toch bij mezelf... waar zijn we mee bezig? :/

Ik was deze week met onze gastouder in gesprek en haar oudste dochter zit in groep 3. Haar juffrouw heeft gezegd dat het taalniveau vooral door corona beroerd is... normaal zou de klas redelijk moeten kunnen lezen voor de kerstvakantie maar het is nu significant slechter.

We offeren een hele generatie op om een paar ouderen te redden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
Het goede nieuws is dat de ziekenhuispiek van delta netjes leegloopt voordat die van omicron noemenswaardige vormen aanneemt.

De corona-infecties die vandaag 1-1-2022 worden opgelopen in NL zullen vermoedelijk 85-90% omicron betreffen. Delta is dus vanaf nu geen grote factor meer. Als ik een beetje vooruit reken, dan zijn deze petienten omstreeks 20 a 25 januari weer iit het ziekenhuis.

We lijken dus de superpositie van twee golven in het ziekenhuis te voorkomen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
Dennis schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:12:

NOS: Scholen bezorgd over schoolsluiting: steeds lastiger om leerlingen te motiveren

[...]

Ik was deze week met onze gastouder in gesprek en haar oudste dochter zit in groep 3. Haar juffrouw heeft gezegd dat het taalniveau vooral door corona beroerd is... normaal zou de klas redelijk moeten kunnen lezen voor de kerstvakantie maar het is nu significant slechter.

Dat is ook de decadentie van de hele situatie.

Als overleven erom spant, is de “normale” gang van zaken dat oude en kwetsbare groepen worden geofferd. Dat gedrag zie je in de menselijke geschiedenis en in de natuur terug.

Onze westerde samenleving is zo vergrijsd dat we dat zijn kwijtgeraakt. De grote groep ouderen kiest voor zichzelf en neemt daarin risico’s met de jongeren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:10

Dennis1812

Amateur prutser

Die 1650 komt toch weer in beeld als morgen niet te gek is.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dennis1812 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:20:
[...]

Die 1650 komt toch weer in beeld als morgen niet te gek is.
We zitten er vandaag al 3 onder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:10

Dennis1812

Amateur prutser

Stoney3K schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:21:
[...]

We zitten er vandaag al 3 onder. ;)
Dat klopt.

Hopelijk blijft het zo of morgen nog lager.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Opmerkelijk is dat LCPS maar liefst 100 patiënten verschilt met NICE. Daar zit de kliniek op 1266 momenteel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
t_captain schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:27:
[...]

Opmerkelijk is dat LCPS maar liefst 100 patiënten verschilt met NICE. Daar zit de kliniek op 1266 momenteel.
Inderdaad.

Voor degenen die zich afvragen waarom de databronnen van elkaar kunnen verschillen:
De cijfers van het LCPS worden vaak vergeleken met de cijfers uit de NICE registratie. Echter, de twee dataverzamelingen bevatten verschillende gegevens en dienen andere doelen. Voor LCPS is het belangrijk om inzicht te hebben in het aantal benodigde en bezette COVID- en non-COVID bedden in de ziekenhuizen. Het LCPS heeft dan ook een capaciteitsperspectief en gebruikt hiervoor geaggregeerd informatie die door de RCPS’en worden verzameld. Voor de NICE is het belangrijk om inzicht te hebben in het aantal (nieuwe) COVID-19 patiënten per dag op de IC en in de kliniek en gebruikt hiervoor gegevens op patiëntniveau (BSN). De cijfers van de NICE en de LCPS kunnen dus niet zonder meer met elkaar vergeleken worden aangezien deze cijfers betrekking hebben op andere concepten (patiënt vs bezetting) en niet continue maar met vaste momentopnamen worden verkregen. Daarnaast kan de status van de patiënt (‘nog verdacht’ of ‘inmiddels niet meer positief’) tot verschillen leiden. Zie voor meer informatie over NICE de website van NICE (www.stichting-nice.nl).
lcps.nu

Huidige verschil is inderdaad vrij groot.

[ Voor 3% gewijzigd door Lycaon op 01-01-2022 14:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

Hebben kinderen dan echt zoveel gemist? Heb zelf niet het gevoel dat ze amper naar school zijn geweest. Nu een weekje langer vakantie... tja.

Ik vind wel dat je als ouder ook een plicht had om je kind dingen bij te leren. Mijn zoon heeft bijvoorbeeld grote sprongen gemaakt tijdens de eerste lockdown. Daarvoor kon hij nooit mee, na de lockdown wel. Soms is die 1 op 1 begeleiding (van een ouder in dit geval) wel fijn.

Ga er overigens wel gewoon vanuit dat de scholen weer opengaan na de Kerstvakantie. Anders mogen ze wat mij betreft de boel goed op stelten zetten in Den Haag :) Laten we in 2022 wat minder panisch doen over dit virus en wat meer gaan richten op het normale leven (y)

Twitter

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lycaon
Dennahz schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:55:
[...]

Hebben kinderen dan echt zoveel gemist? Heb zelf niet het gevoel dat ze amper naar school zijn geweest. Nu een weekje langer vakantie... tja.

Ik vind wel dat je als ouder ook een plicht had om je kind dingen bij te leren. Mijn zoon heeft bijvoorbeeld grote sprongen gemaakt tijdens de eerste lockdown. Daarvoor kon hij nooit mee, na de lockdown wel. Soms is die 1 op 1 begeleiding (van een ouder in dit geval) wel fijn.

Ga er overigens wel gewoon vanuit dat de scholen weer opengaan na de Kerstvakantie. Anders mogen ze wat mij betreft de boel goed op stelten zetten in Den Haag :) Laten we in 2022 wat minder panisch doen over dit virus en wat meer gaan richten op het normale leven (y)
Ben het met je eens over het ‘bijscholen’ van de eigen kids, maar helaas is niet elke ouder daar even geschikt voor. Maakt de bestaande kloof alsmaar groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
[...]

Opofferen lijkt me toch wel redelijk zwaar uitgedrukt. Vergis je niet in het leervermogen van jonge kinderen. (Je ziet bij emigratie naar een ander land vaak dat kinderen de nieuwe taal veel eerder machtig zijn dan hun ouders).
En groep 3, dat zijn peuters/kleuters, het gebeurt vaak genoeg dat een kind van die leeftijd een jaartje overdoet. Daar is niks mis mee, laat maar lekker peuteren. Je kunt ook niet kwantificeren dat de hele klas redelijk zou moeten kunnen lezen, er zitten altijd voor- of achterlopers tussen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Lycaon schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Ben het met je eens over het ‘bijscholen’ van de eigen kids, maar helaas is niet elke ouder daar even geschikt voor. Maakt de bestaande kloof alsmaar groter.
Exact. Je moet er maar net de tijd, motivatie en kennis voor hebben. Ook voor corona was het pijnlijk zichtbaar welk kind wel mee werd genomen naar een museum en thuis hulp kreeg bij zijn/haar huiswerk en welk kind niet, wordt zodra je nog meer verantwoordelijkheid bij de ouder legt alleen maar erger.

Sluit me verder ook aan, er is toch maar 1 week sluiting geweest? Misschien her en der een kind dat door een besmetting wat meer thuis heeft gezeten, maar een weekje missen is natuurlijk wat anders dan structureel een maand of meer geen onderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Yaksa schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:59:
Opofferen lijkt me toch wel redelijk zwaar uitgedrukt. Vergis je niet in het leervermogen van jonge kinderen. (Je ziet bij emigratie naar een ander land vaak dat kinderen de nieuwe taal veel eerder machtig zijn dan hun ouders).
En groep 3, dat zijn peuters/kleuters, het gebeurt vaak genoeg dat een kind van die leeftijd een jaartje overdoet. Daar is niks mis mee, laat maar lekker peuteren. Je kunt ook niet kwantificeren dat de hele klas redelijk zou moeten kunnen lezen, er zitten altijd voor- of achterlopers tussen.
Dat weet en begrijp ik allemaal wel, maar neemt niet weg dat we de jeugd onevenredig hard treffen met alle maatregelen.

Als we deze lockdown te lang laten duren komen dit jaar ook de sportclubs aan de beurt, let maar op. Want niemand gaat 300 euro contributie betalen als je het halve jaar toch niet kunt sporten. Ben benieuwd wat de overheid daaraan gaat doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:25

[...]

is dit niet allemaal wat overdreven? We hebben in schooljaar 2021/2022 de kerstvakantie zegge en schrijve één week vervroegd?
In Frankrijk hebben ze 2 maanden zomervakantie tov 6 weken hier. Een weekje meer of minder school maakt echt niet zóveel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:38
Thomas schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:02:
er is toch maar 1 week sluiting geweest?
Euhh, maart 2020 begon de eerste sluiting, december 2020 de tweede, nu de derde. Mijn dochter (die maart 2020 naar de basisschool ging) heeft flink wat weken thuis gezeten. Die eerste sluiting hadden veel scholen het thuisonderwijs absoluut niet voor elkaar, dat liep de tweede keer beter (derde keer hebben de scholen weinig moeite gedaan voor dat weekje). En ondanks dat thuisonderwijs zijn er veel kinderen uit zicht van de school geraakt, omdat ouders niet bijstonden in het thuis-/afstandsonderwijs om diverse redenen (geen tijd, geen aandacht, geen hardware, etc). Het is makkelijk om deze sluiting geïsoleerd te bekijken in dit schooljaar, maar dit schooljaar stond al in het teken van de achterstand in het vorige schooljaar bijlopen, dus mag je naar mijn mening die effecten gewoon optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Dennis schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:03:
[...]Als we deze lockdown te lang laten duren komen dit jaar ook de sportclubs aan de beurt, let maar op. Want niemand gaat 300 euro contributie betalen als je het halve jaar toch niet kunt sporten. Ben benieuwd wat de overheid daaraan gaat doen.
Ik denk dat 'we' (buiten vaccineren, boosteren en maatregelen) niet de lengte van welke lockdown dan ook zelf kunnen bepalen. Dat is afhankelijk van hoe het virus zich gaat verspreiden in de samenleving. En niet kunnen sporten? Schijnbaar lukt het een grote groep van sporters toch nog steeds om zich goed voor te bereiden op de aankomende winterspelen. En dat doen ze niet door zich op te sluiten en te netflixen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
[...]

'Peuter' houdt op bij 3 jaar, 'kleuters' zijn groep 1 en 2. Vanaf groep 3 ben je 'schoolkind' tot je puber wordt.
Dat neemt niet weg dat ik het gedeeltelijk met je eens bent. Kunnen lezen voor de Kerst in groep 3 is niet echt een harde eis. Ik ken beroepshalve veel kinderen, en de meesten kunnen amper tot niet lezen rond deze tijd, Covid of geen Covid. Het sociale aspect, gedragsontwikkeling (ook in een groep), het leren leren, structuur e.d. zijn veel waardevoller naar mijn mening, en dat wordt ook gemist als de scholen dicht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

phYzar schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:12:
[...]

Euhh, maart 2020 begon de eerste sluiting, december 2020 de tweede, nu de derde. Mijn dochter (die maart 2020 naar de basisschool ging) heeft flink wat weken thuis gezeten. Die eerste sluiting hadden veel scholen het thuisonderwijs absoluut niet voor elkaar, dat liep de tweede keer beter (derde keer hebben de scholen weinig moeite gedaan voor dat weekje). En ondanks dat thuisonderwijs zijn er veel kinderen uit zicht van de school geraakt, omdat ouders niet bijstonden in het thuis-/afstandsonderwijs om diverse redenen (geen tijd, geen aandacht, geen hardware, etc). Het is makkelijk om deze sluiting geïsoleerd te bekijken in dit schooljaar, maar dit schooljaar stond al in het teken van de achterstand in het vorige schooljaar bijlopen, dus mag je naar mijn mening die effecten gewoon optellen.
Ging voor mij even om schooljaar 21/22, had ik iets duidelijker in moeten zijn. Dat het een optelsom is lijkt me duidelijk en ik denk ook absoluut niet dat het wenselijk is om scholen nog langer dicht te houden (geldt ook voor v.o.), puur omdat inderdaad niet elke ouder hetzelfde kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tirillo
  • Niet online

Tirillo

Joker of Unauwen

t_captain schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:57:
[...]

Gegeven:

- een incubatietijd die al rond de 5 dagen wordt geschat;
- een vertraging tussen de eerste symptomen en het moment dat een patient zover achteruit gaat dat hij wordt opgenomen;
- het inherente tijdverschil tussen opnames en bezetting van een ziekenhuis (die ligt tussen de 0.5 en 1.0 van de verwachtingswaarde van de ligdagen);
- het eerder benoemde generatie-effect

is het compleet onrealistisch om al na 3 tot 4 dagen effecten op de bezetting van ziekenhuisbedden te verwachten.
Ik geloof je meteen en wil me ook niet in de discussie over de juiste epidemiologische parameters mengen, maar het plaatje suggereert dat RIVM met andere krachten rekening houdt, waardoor het lastig is te voorspellen hoe een hun plaatje met een lockdown week eerder eruit had gezien.

Dat gezegd hebbende, ik heb volgens mij ergens gelezen dat er na advies onmiddelijke lockdown nog een nieuwe modellering is gemaakt, maar heb deze daarna nergens terug gezien.

[ Voor 8% gewijzigd door Tirillo op 01-01-2022 15:25 ]

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:39

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
[...]

Juist voor de jongere groepen is het een groter probleem. Kennis kan je inhalen, sociale ontwikkeling niet. In de jonge jaren wordt op allerlei vlakken een basis gelegd waar je de hele schooltijd of zelfs je leven profijt van hebt. Dat verstoren is een stuk erger dan een paar tentamens moeten 'herren'.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:10

St@m

@ Your Service

Yaksa schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Ik denk dat 'we' (buiten vaccineren, boosteren en maatregelen) niet de lengte van welke lockdown dan ook zelf kunnen bepalen. Dat is afhankelijk van hoe het virus zich gaat verspreiden in de samenleving. En niet kunnen sporten? Schijnbaar lukt het een grote groep van sporters toch nog steeds om zich goed voor te bereiden op de aankomende winterspelen. En dat doen ze niet door zich op te sluiten en te netflixen.
Je weet dat professionals wel mogen trainen he? Als profs trainen is er namelijk geen corona.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Ik ben benieuwd hoe RIVM maandag de discrepantie tussen hun forecast en de realiteit verklaart.

Maar nog meet belangstelling heb ik voor hun nieuwe prognose. Ik mag aannemen dat dik twee weken na de vorige presentatie wel nieuwere datapunten over omicron in het model zitten. En natuurlijk de bijstelling van de ingangsdatum van lockdown en de week schoolsluiting voor Kerst.

Eerlijk gezegt verwacht ik dat de prognose een grote stap gaat maken naar die van mij.

Ik ben vandaag omhoog gekomen naar ren maximale bezetting van 2100 (1800 pleeg plus 300 IC). Nu is het aan RIVM
om van “hun” 7000 omlaag te komen naar meer realistische waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Thomas schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:02:
[...]

Exact. Je moet er maar net de tijd, motivatie en kennis voor hebben. Ook voor corona was het pijnlijk zichtbaar welk kind wel mee werd genomen naar een museum en thuis hulp kreeg bij zijn/haar huiswerk en welk kind niet, wordt zodra je nog meer verantwoordelijkheid bij de ouder legt alleen maar erger.
En natuurlijk ook de vaardigheden. Er is een reden waarom een leraar een beroep is, en waarom scholen überhaupt bestaan. Anders had iedere ouder zijn kind prima thuis les kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]
Schijnbaar lukt het een grote groep van sporters toch nog steeds om zich goed voor te bereiden op de aankomende winterspelen. En dat doen ze niet door zich op te sluiten en te netflixen.
Waarna ze nog altijd de kans lopen om die winterspelen aan hun neus voorbij te zien gaan als ze op de valreep positief testen en een wedstrijd niet mee mogen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:25

welke schatting doe je voor aantal infecties?
ikzelf denk dat wij minder hard pieken dan andere landen.

Ten eerste hebben wij relatief gezien een extreem hoge delta-piek gehad t.o.v. andere westerse landen. Erg spijtig vanwege de pathologische eigenschappen van Delta. Deze piek zorgt voor wat meer immuniteit en daarmee een lagere kans op besmetting kort daarna.

Ten tweede vlakken wij de curve een ietsie pietsie af vanwege de lockdown.

Ten derde kunnen we het eerlijk gezegd nooit weten want we liepen bij de Delta piek al tegen de testcapaciteit op. Het percentage positief van 25+ % is echt schandalig hoog. Aan de grafiek zie je ook dat het werkelijke aantal besmettingen rond 29 november misschien wel richting 1500 per miljoen inwoners gelegen moet hebben.

bij een percentage positief van 30% en 100.000 tests per dag kom je nooit hoger dan 30.000 cases per dag en dat is maar iets hoger dan de delta-piek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AePUjGmNMU99wg5r4VTenWphoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JtkJj4XYXNIjmyWMFB4f7iTT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

En niet kunnen sporten? Schijnbaar lukt het een grote groep van sporters toch nog steeds om zich goed voor te bereiden op de aankomende winterspelen. En dat doen ze niet door zich op te sluiten en te netflixen.
Serieus? Of even "vergeten" dat professionele sport gewoon door mag gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

maxtrash schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:29:
[...]

Ten eerste hebben wij relatief gezien een extreem hoge delta-piek gehad t.o.v. andere westerse landen. Erg spijtig vanwege de pathologische eigenschappen van Delta. Deze piek zorgt voor wat meer immuniteit en daarmee een lagere kans op besmetting kort daarna.

Ten tweede vlakken wij de curve een ietsie pietsie af vanwege de lockdown.
Het verschil tussen het VK en Nederland op 1 december qua totaal aantal besmettingen is verwaarloosbaar, 15 tegen 15,5% van de bevolking. Denemarken zit daar nog wel een heel end onder met 8,5%.

De lockdown is toch echt wat het grote verschil maakt in besmettingen per dag, hoe vervelend dat ook is, er zijn gewoon veel meer contacten in landen met meer open horeca en evenementen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-10 10:35

Mfpower

In dubio

Gonadan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:25:
[...]

Juist voor de jongere groepen is het een groter probleem. Kennis kan je inhalen, sociale ontwikkeling niet. In de jonge jaren wordt op allerlei vlakken een basis gelegd waar je de hele schooltijd of zelfs je leven profijt van hebt. Dat verstoren is een stuk erger dan een paar tentamens moeten 'herren'.
Aangezien we in dit topic nogal prat gaan op wetenschap, zou ik je de volgende studie eens voor willen leggen:
https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED573486.pdf
HOMESCHOOLED CHILDREN’S SOCIAL skills scores were consistently higher than those of public school students. Differences were most marked for girls and for older children, and encompassed all four of the specific skills tested: cooperation, assertiveness, empathy, and self-control. Among homeschooled children, girls were more empathetic and assertive than boys, and at the lower grades, more self- controlled.
Maar ook:
Although the results of this study are consistent with previous research, social skills are complex, and more research is clearly needed. Many studies of homeschooled children’s social behavior (including this one) are too simplistic. Social skills should not be viewed as static traits, and cannot be fully understood using paper-and-pencil tests. They involve dynamic, interactive processes that should be examined in the natural, everyday settings that make up children’s social lives.
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat thuisscholen slechter is voor de sociale ontwikkeling dan naar school gaan. In elk geval zolang je als ouder ervoor zorgt dat er een rijke sociale omgeving is. (sterker nog, voor kinderen < 2 jaar is het omgekeerde aangetoond, kan de studie zo snel niet vinden). Deze denktrend is een hardnekkig misverstand, evenals dat het aantal uur dat een kind naar school gaat bepalend is voor de leeropbrengst. Internationaal gezien hebben we vrij veel contacturen, maar doen het niet geweldig. In Finland hebben ze heel veel minder uren les dan wij maar is de leeropbrengst groter. En ironisch genoeg sturen wij in NL op urennormen....

Bovenstaande is natuurlijk vooral waar voor mensen die kiezen voor thuisscholen. Als de thuissituatie niet goed is, of ouders niet vaardig, is school te prefereren. Tijdens de lockdowns waarbij wij (n=1) de kinderen konden thuisscholen gingen ze veel harder in leeropbrengst dan op school en aan sociale interactie was er geen probleem (immers, alle andere kinderen waren ook thuis, en ze speelden buiten). De enige die een probleem hiermee hadden waren wij als ouders omdat we werk moesten combineren. Nadat ik 20 uur ouderschapsverlof per week had opgenomen en nog maar 16 uur werkte had ik de beste werk-prive balans ooit en voor het eerst echt het gevoel een aandeel in mijn kinderen te hebben (naast opvoeden en "leuke dingen" doen, veiligheid bieden etc). Sindsdien ben ik oprecht op zoek hoe dit weer te kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

@Mfpower

Ik ben het er zeker mee eens dat het niet slechter hoeft te zijn om kinderen thuis te scholen maar dan moeten de ouders daar wel een beetje capabel voor zijn. In veel gevallen waarbij kinderen thuisscholing krijgen zijn de ouders daar ook enigszins capabel voor dus je hebt al een selecte doelgroep. Bovendien is het vaak een heel weloverwogen en bewuste keuze die met een hoge motivatie gepaard gaat.

Ik denk dat iets dergelijks niet opgaat voor de overgrote meerderheid. Dan nog maak ik me niet zo'n zorgen over een paar weekjes minder school zoals dat nu gebeurt, er zijn landen waar ze minder lesweken hebben en daar gaat het ook niet meteen mis.

Ik maak me meer zorgen over kinderen die een minder veilige thuisomgeving hebben, waar niet alleen het servies maar ook de kerstboom door de kamer heengaat of nog erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-10 10:35

Mfpower

In dubio

Indoubt schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:47:
@Mfpower

Ik ben het er zeker mee eens dat het niet slechter hoeft te zijn om kinderen thuis te scholen maar dan moeten de ouders daar wel een beetje capabel voor zijn. In veel gevallen waarbij kinderen thuisscholing krijgen zijn de ouders daar ook enigszins capabel voor dus je hebt al een selecte doelgroep. Bovendien is het vaak een heel weloverwogen en bewuste keuze die met een hoge motivatie gepaard gaat.

Ik denk dat iets dergelijks niet opgaat voor de overgrote meerderheid. Dan nog maak ik me niet zo'n zorgen over een paar weekjes minder school zoals dat nu gebeurt, er zijn landen waar ze minder lesweken hebben en daar gaat het ook niet meteen mis.

Ik maak me meer zorgen over kinderen die een minder veilige thuisomgeving hebben, waar niet alleen het servies maar ook de kerstboom door de kamer heengaat of nog erger.
Volgens mij is dat precies wat ik beschrijf. Maar wij zijn juist door de scholensluiting verschoven naar de doelgroep die de waarde van thuisonderwijs is gaan inzien, maar dat is in NL niet makkelijk en er moet ook brood op de plank komen....

[ Voor 9% gewijzigd door Mfpower op 01-01-2022 15:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

En niet kunnen sporten? Schijnbaar lukt het een grote groep van sporters toch nog steeds om zich goed voor te bereiden op de aankomende winterspelen. En dat doen ze niet door zich op te sluiten en te netflixen.
Topsporters kunnen dan ook gewoon doorsporten. Totaal andere situatie dan de miljoenen amateursporters in Nederland.
Fly-guy schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Serieus? Of even "vergeten" dat professionele sport gewoon door mag gaan?
Waarschijnlijk gewoon lekker makkelijk afgeven op anderen :)

[ Voor 22% gewijzigd door eamelink op 01-01-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Schijnbaar lukt het een grote groep van sporters toch nog steeds om zich goed voor te bereiden op de aankomende winterspelen.
Uhm, topsport is per definitie uitgezonderd van alle maatregelen dus deze opmerking raakt kant noch wal.

edit:

Aha, zie dat anderen dat ook al hadden geconcludeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis op 01-01-2022 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nou, qua IC-opnames zijn we teruggezakt vanuit ‘ernstig’ naar ‘zorgelijk’. Zorgelijk lijkt me in ieder geval minder zorgelijk dan ernstig ;)

En qua kliniekbezetting - aldus NICE - op minder dan de helft van de piek die er eind november was :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
IJzerlijm schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:37:
[...]

Het verschil tussen het VK en Nederland op 1 december qua totaal aantal besmettingen is verwaarloosbaar, 15 tegen 15,5% van de bevolking. Denemarken zit daar nog wel een heel end onder met 8,5%.
Wat voor ons 'gunstig' (of ongustig, net hoe je het bekijkt) is, is het feit dat onze zeer hoge delta-golf zeer recent is geweest. We hebbem wellicht 60k besmettingen/dg gehad, met daarnaast nog een heleboel gevaccineerde mensen die hun immuunsysteem geprikkeld hebben zien worden door blootstelling aan het virus.
Dus ondanks dat wij een vergelijkbare totale virale last hebben tov de britten, staan we er wel iets beter voor: hogere antistoffen door recentere stevige infectiegolf, tragere vaccinatiecampagne (hoe langer geleden, hoe minder effect je vaccin heeft op voorkomen ziekte) en ook onze trage booster campagne gaat ons nu helpen.
Gekoppeld met het dempen van de verspreiding door de lockdown gaat de golf in trager of lager voorbij (of dat gunstig is of niet moet de tijd leren). Ik ben wel benieuwd waar @t_captain zijn piekbesmettingen + piek besmetting datum op zet (mooi om daar nu een prognose op te doen!) en waar we daadwerkelijk op uitkomen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

En van dat leervermogen kan nu dus verre van optimaal gebruik gemaakt worden. Dat is toch juist het probleem?

En je kan moeilijk een halve klas opnieuw laten doen he, dat past niet in groep 3 van volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
maxtrash schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:29:
[...]

Ik voorzie een piek van maximaal 50.000 of 55.000 positieve tests (capacity constrained GGD), met werkelijke infecties van maximaal 200.000 per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:52:
[...]

Ik voorzie een piek van maximaal 50.000 of 55.000 positieve tests (capacity constrained GGD), met werkelijke infecties van maximaal 200.000 per dag.
Hoe is jouw prognose van het tijdsverloop? Heb je iets van een grafiek waarin we kunnen zien wat er precies wanneer zou gebeuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:19
[...]

Amateur sportverenigingen worden nu al serieus hard getroffen door het beleid van de overheid.
Veel opzeggingen bij alle leeftijdscategorieën, veel minder aanwas dan gebruikelijk.

Je opmerking over topsporters heeft met deze problematiek niets te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-10 14:51
inderdaad offtopic. Dit gaat over professionals die vuurwerk afsteken. Zo gaat het in het buitenland. Niet de bezopen burgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mfpower schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:39:
[...]
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat thuisscholen slechter is voor de sociale ontwikkeling dan naar school gaan.
[...]
Dit klopt maar is hier niet relevant.

Voor ouders die kiezen voor homescholing, is dit een zeer bewuste keus. Ze maken hier heel bewust tijd en middelen voor vrij en overdenken hun aanbod, zodat het goed aansluit bij de ontwikkeling van hun kind.

Bij een schoolsluiting en thuisonderwijs is het helaas voornamelijk 'aanmodderen' en zal dit zeer waarschijnlijk wél schadelijk zijn voor de ontwikkeling van veel kinderen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2022 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
TR1969 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:54:
[...]Amateur sportverenigingen worden nu al serieus hard getroffen door het beleid van de overheid.
Veel opzeggingen bij alle leeftijdscategorieën, veel minder aanwas dan gebruikelijk.

Je opmerking over topsporters heeft met deze problematiek niets te maken.
Het ging er over dat er niet meer gesport zou kunnen worden. In groepsverband kan er inderdaad wat minder momenteel. Maar dat wil niet zeggen dat je op individuele basis niks meer kan doen. Ook topsporters hebben te maken met allerlei maatregelen die hun zouden kunnen belemmeren in hun vooruitgang. Echter, die hebben een doel voor ogen en zijn bereid daarvoor bepaalde 'vrijheden' in te leveren. Maar sporten in de zin van je conditie op peil houden zodat je bij aanvang van wat voor competitie dan ook kun je ook zonder naar je vereniging te gaan. Daar kan de sportvereniging ook in ondersteunen met online advies, oefeningen enz. Net zoals er online onderwijs gegeven worden. We moeten eens stoppen met denken in onmogelijkheden maar gaan denken wat er nog wel mogelijk is. Dit virus is nog lang niet weg, een goede reden om eens naar alternatieven te kijken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 23:39
Yaksa schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:11:
We moeten eens stoppen met denken in onmogelijkheden maar gaan denken wat er nog wel mogelijk is. Dit virus is nog lang niet weg, een goede reden om eens naar alternatieven te kijken.
Amateursport afschaffen, gewoon nergens voor nodig. Verenigingsleven is zo 2019... /s

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:34
Tot nu toe is er met dumbbells en barbells met maximaal twee personen onder een partytent bij de lokale sportschool best wat mogelijk. Maar niet alles.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Bananenplant schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:30:
Tot nu toe is er met dumbbells en barbells met maximaal twee personen onder een partytent bij de lokale sportschool best wat mogelijk. Maar niet alles.
Met gewichten is het natuurlijk lastig voetballen.

Sport is gewoon zó veel meer dan alleen je spieren heen en weer bewegen, anders bestonden teamsporten überhaupt al niet.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Voor een heel groot deel van de amateursporters is sport meer dan alleen individueel bewegen. Het is een sociale activiteit. Onvergelijkbaar met in je eentje fitnessen of een rondje rennen of wandelen. Laten we amateursport niet reduceren tot ‘gewoon een manier om fit te blijven’ :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• hoevenpe
Bananenplant schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:30:
Vergeet niet dat amateursport in teamverband een sterke sociale component heeft. Dat kan niet online om dezelfde reden dat steeds meer mensen het permanent thuiswerken ook beu zijn.

De mens is een gezelschapsdier, soms bekruipt me het gevoel dat sommigen hier het jammer vinden als alles weer kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-10 08:38
TR1969 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:54:
[...]

Amateur sportverenigingen worden nu al serieus hard getroffen door het beleid van de overheid.
Heb je daar een bron voor? Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar spreek vanuit mijn professie wel geregeld met sportverenigingen. De vraag over opzeggingen door Corona stel ik daarbij altijd. Vooralsnog valt dat reusachtig mee. Wat wel aangegeven wordt is dat de aanwas van onderop een stuk beperkter is dan anders.
Sportverenigingen worden zeker wel geraakt door Corona en per regio zal het vast ook verschillen (bv dorpsverenigingen vs. de stad). Vooralsnog lijkt het echter mee te vallen. Ook financieel lijkt de schade beperkt te blijven.

Edit: tennisverenigingen zijn veelal gegroeid, zeker als ze óók padel aanbieden.

[ Voor 4% gewijzigd door bazzemans op 01-01-2022 17:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
Yaksa schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:11:
Het ging er over dat er niet meer gesport zou kunnen worden. In groepsverband kan er inderdaad wat minder momenteel. Maar dat wil niet zeggen dat je op individuele basis niks meer kan doen. Ook topsporters hebben te maken met allerlei maatregelen die hun zouden kunnen belemmeren in hun vooruitgang. Echter, die hebben een doel voor ogen en zijn bereid daarvoor bepaalde 'vrijheden' in te leveren. Maar sporten in de zin van je conditie op peil houden zodat je bij aanvang van wat voor competitie dan ook kun je ook zonder naar je vereniging te gaan. Daar kan de sportvereniging ook in ondersteunen met online advies, oefeningen enz. Net zoals er online onderwijs gegeven worden. We moeten eens stoppen met denken in onmogelijkheden maar gaan denken wat er nog wel mogelijk is. Dit virus is nog lang niet weg, een goede reden om eens naar alternatieven te kijken.
In groepsverband kan er momenteel niets. En veel sporten kun je niet op individuele basis. Niet iedereen doet aan wielrennen en hardlopen. En hoe denk je dat verenigingen ondersteunen? Heb je enig idee hoe überhaupt het hele concept "vereniging" in sommige regio's (in de randstad in ieder geval) op losse schroeven komt te staan omdat niemand tegenwoordig zin heeft bijvoorbeeld in een bestuur te zitten? Dat zijn ook vrijwilligers die vaak ook nog gewoon een baan hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik ben benieuwd of het OMT deze week ook met aangepaste basisregels komt.
Volgens de Amerikaanse media kan de 1,5 meter maatregel nu overboord door Omicron.
Amerika zet zich al schrap.
"At the beginning of this pandemic... we all were taught, you have a significant exposure if you're within six feet of somebody and you're in contact with them for more than 15 minutes. All these rules are out the window," Reiner said. "This is a hyper-contagious virus."

Now, even a quick, transient encounter can lead to an infection, Reiner added, including if someone's mask is loose, or a person quickly pulls their mask down, or an individual enters an elevator in which someone else has just coughed. "This is how you can contract this virus," Reiner said.

"Our hospitals right now are at roughly the same numbers they were on the worst day of last winter's surge."
https://edition.cnn.com/2...virus-saturday/index.html

[ Voor 6% gewijzigd door CR2032 op 01-01-2022 17:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-10 08:38
eamelink schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:35:
Voor een heel groot deel van de amateursporters is sport meer dan alleen individueel bewegen. Het is een sociale activiteit. Onvergelijkbaar met in je eentje fitnessen of een rondje rennen of wandelen. Laten we amateursport niet reduceren tot ‘gewoon een manier om fit te blijven’ :)
Gelijk ook de reden waarom een (substantieel) deel van de leden van sportverenigingen lid blijft en zich niet als een klant gedraagd en zijn lidmaatschap op zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
bazzemans schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:46:
Heb je daar een bron voor? Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar spreek vanuit mijn professie wel geregeld met sportverenigingen. De vraag over opzeggingen door Corona stel ik daarbij altijd. Vooralsnog valt dat reusachtig mee. Wat wel aangegeven wordt is dat de aanwas van onderop een stuk beperkter is dan anders.
Sportverenigingen worden zeker wel geraakt door Corona en per regio zal het vast ook verschillen (bv dorpsverenigingen vs. de stad). Vooralsnog lijkt het echter mee te vallen. Ook financieel lijkt de schade beperkt te blijven.
Dit is ook wat ik hoor, maar dat komt omdat veel mensen het voor één jaar wel acceptabel vonden. Als je natuurlijk structureel niets krijgt voor je geld dan gaan mensen toch kritisch kijken naar hun uitgaven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CR2032 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:46:
Volgens de Amerikaanse media kan de 1,5 meter maatregel nu overboord door Omicron.

[...]

https://edition.cnn.com/2...virus-saturday/index.html
De vraag is of die hyperbesmettelijkheid wel zo is, en hoe groot het aandeel van de besmettelijkheid komt door het immuun-escape gedrag tov. Delta.

Bovendien, een hyperbesmettelijk virus waarvan iedereen een snotneus krijgt in de winter... kennen we dat niet al ergens van? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:50:
[...]

De vraag is of die hyperbesmettelijkheid wel zo is, en hoe groot het aandeel van de besmettelijkheid komt door het immuun-escape gedrag tov. Delta.

Bovendien, een hyperbesmettelijk virus waarvan iedereen een snotneus krijgt in de winter... kennen we dat niet al ergens van? :+
Heb je die laatste zin wel gelezen?
"Our hospitals right now are at roughly the same numbers they were on the worst day of last winter's surge,"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
CR2032 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:46:
Mooi, dan kunnen we weer gewoon gaan leven.

Of denk je oprecht dat er draagvlak is voor nog strengere basisregels als het defacto een griepje geworden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CR2032 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:52:
[...]

[...]
Ja, zo gauw we over die golf heen zijn (en daar komen we in NL veel gunstiger uit dan in de USA) dan hebben we niet alleen boosters maar ook immuniteit door doorgemaakte besmettingen.

Dan zou het dus prima te behapstukken moeten zijn. Over een kleine 6 weken moeten we dat gaan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02:20
hoevenpe schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:53:
[...]

Mooi, dan kunnen we weer gewoon gaan leven.

Of denk je oprecht dat er draagvlak is voor nog strengere basisregels als het defacto een griepje geworden is?
Heeft de overheid zich daar de afgelopen 20 maanden een seconde druk over gemaakt? Ze voeren de regels gewoon in, niet alles is zo makkelijk te omzeilen als het vuurwerkverbod.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

t_captain schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:26:
Ik ben benieuwd hoe RIVM maandag de discrepantie tussen hun forecast en de realiteit verklaart.

Maar nog meet belangstelling heb ik voor hun nieuwe prognose. Ik mag aannemen dat dik twee weken na de vorige presentatie wel nieuwere datapunten over omicron in het model zitten. En natuurlijk de bijstelling van de ingangsdatum van lockdown en de week schoolsluiting voor Kerst.

Eerlijk gezegt verwacht ik dat de prognose een grote stap gaat maken naar die van mij.

Ik ben vandaag omhoog gekomen naar ren maximale bezetting van 2100 (1800 pleeg plus 300 IC). Nu is het aan RIVM
om van “hun” 7000 omlaag te komen naar meer realistische waarden.
Ik voorzie een nieuwe set argumenten waarom het nog steeds onzeker is en voorzichtigheid geboden blijft. De besmettingscijfers gaan immers precies op tijd weer stijgen.
Om eerlijk te zijn zou ik al bij zijn als de basisscholen wel weer open gaan, maar ik vrees het ergste.

Aan de andere kant, in lijn met de continue verrassende wendingen van de maatregelen zou ineens veel open ook zomaar in het 'beleid' passen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Drardollan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:54:
Ze voeren de regels gewoon in, niet alles is zo makkelijk te omzeilen als het vuurwerkverbod.
Die 'dringende adviezen' werken ook zo goed inderdaad... /s

Als dit klopt dan voegen afstand houden en mondkapjes weinig meer toe. Is het inderdaad een nieuwe 'verkoudheid' waar we mee moeten leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

hoevenpe schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:58:
[...]

Die 'dringende adviezen' werken ook zo goed inderdaad... /s

Als dit klopt dan voegen afstand houden en mondkapjes weinig meer toe. Is het inderdaad een nieuwe 'verkoudheid' waar we mee moeten leven.
Het staat natuurlijk de overheid niets in de weg om cafés, winkels en theaters definitief te sluiten.

Dat gaat alleen niemand leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02:20
Gonadan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:58:
[...]

Ik voorzie een nieuwe set argumenten waarom het nog steeds onzeker is en voorzichtigheid geboden blijft. De besmettingscijfers gaan immers precies op tijd weer stijgen.
Om eerlijk te zijn zou ik al bij zijn als de basisscholen wel weer open gaan, maar ik vrees het ergste.

Aan de andere kant, in lijn met de continue verrassende wendingen van de maatregelen zou ineens veel open ook zomaar in het 'beleid' passen. ;)
Ik ben er 200 procent van overtuigd dat we maandag weer een derrie met achterhaalde informatie horen van het OMT en de overheid. Mijn voorspellingen blijven staan.

Maar ik hoop oprecht dat ik (en iedereen) positief verrast worden :Y

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 17:27
Stoney3K schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:00:
[...]

Het staat natuurlijk de overheid niets in de weg om cafés, winkels en theaters definitief te sluiten.

Dat gaat alleen niemand leuk vinden.
Nou ja, mits er goede argumenten zijn of ze de rechtsstaat afschaffen. Beide zie ik niet zo snel gebeuren in de huidige situatie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mfpower schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Aangezien we in dit topic nogal prat gaan op wetenschap, zou ik je de volgende studie eens voor willen leggen:
https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED573486.pdf

[...]

Maar ook:

[...]

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat thuisscholen slechter is voor de sociale ontwikkeling dan naar school gaan. In elk geval zolang je als ouder ervoor zorgt dat er een rijke sociale omgeving is. (sterker nog, voor kinderen < 2 jaar is het omgekeerde aangetoond, kan de studie zo snel niet vinden). Deze denktrend is een hardnekkig misverstand, evenals dat het aantal uur dat een kind naar school gaat bepalend is voor de leeropbrengst. Internationaal gezien hebben we vrij veel contacturen, maar doen het niet geweldig. In Finland hebben ze heel veel minder uren les dan wij maar is de leeropbrengst groter. En ironisch genoeg sturen wij in NL op urennormen....

Bovenstaande is natuurlijk vooral waar voor mensen die kiezen voor thuisscholen. Als de thuissituatie niet goed is, of ouders niet vaardig, is school te prefereren. Tijdens de lockdowns waarbij wij (n=1) de kinderen konden thuisscholen gingen ze veel harder in leeropbrengst dan op school en aan sociale interactie was er geen probleem (immers, alle andere kinderen waren ook thuis, en ze speelden buiten). De enige die een probleem hiermee hadden waren wij als ouders omdat we werk moesten combineren. Nadat ik 20 uur ouderschapsverlof per week had opgenomen en nog maar 16 uur werkte had ik de beste werk-prive balans ooit en voor het eerst echt het gevoel een aandeel in mijn kinderen te hebben (naast opvoeden en "leuke dingen" doen, veiligheid bieden etc). Sindsdien ben ik oprecht op zoek hoe dit weer te kunnen bereiken.
Met alle respect, maar die studie is totaal irrelevant. We spreken hier over gedwongen thuis blijven, waardoor ouders gedwongen worden zelf ook thuis te blijven of alsnog opvang te regelen. Dat heeft werkelijk waar niets te maken met mensen die bewust en gestructureerd kiezen voor thuisonderwijs.
Deze situatie is onder de streep echt op geen enkele manier positief uit te leggen.

In een ander topic over onderwijs schat ik je post graag op waarde, want ik kan mij zeker vinden in een kritische blik op hoe we het nu geregeld hebben in Nederland. Maar dan wel geheel los van een lockdown situatie. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:54:
[...]

Ja, zo gauw we over die golf heen zijn (en daar komen we in NL veel gunstiger uit dan in de USA) dan hebben we niet alleen boosters maar ook immuniteit door doorgemaakte besmettingen.

Dan zou het dus prima te behapstukken moeten zijn. Over een kleine 6 weken moeten we dat gaan zien.
Nee. Het verloop is niet te voorspellen. Zolang het virus zich volop kan verspreiden blijft het muteren en kan het steeds weer alle kanten op. En na Antwerpen, de feestdagen en andere super spreader events heeft Nederland het virus weer volop kansen gegeven ondanks de lockdown.
Op sociale media schreeuwen zelfverklaarde experten om ter hardst dat zij weten welke richting we uitgaan met het coronavirus.

Varianten ontstaan toevallig. Het enige doel van het virus is zich verspreiden. Dat kan het alleen door zichzelf te vermenigvuldigen in onze cellen na besmetting. Bij dat vermenigvuldigen schrijft het virus continu genetisch materiaal (RNA) over, waarbij kopieerfouten kunnen ontstaan. Door het belang van toeval in het ontstaan van de varianten, blijft het na anderhalf jaar nog steeds koffiedik kijken over waar het virus heen gaat.

Wetenschappers zijn vooral op hun hoede voor het ontstaan van varianten die de opgebouwde immuniteit weten te omzeilen.
https://www.gezondheidenw...g-zal-het-virus-evolueren

[ Voor 4% gewijzigd door CR2032 op 01-01-2022 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CR2032 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:05:
[...]

Nee. Het verloop is niet te voorspellen. Zolang het virus zich volop kan verspreiden blijft het muteren en kan het steeds weer alle kanten op. En na Antwerpen, de feestdagen en andere super spreader events heeft Nederland het virus weer volop kansen gegeven.

https://www.gezondheidenw...g-zal-het-virus-evolueren
Het blijft een kwestie van kansrekening. En de situatie met de meeste waarschijnlijkheid zul je tegen gaan komen. Toevalstreffers kun je blijven hebben, maar omdat je het over een virus hebt waarbij er dagelijks miljarden nieuwe vermenigvuldigingen van dat virus ontstaan, zal een 60-40% kansverdeling voor een meer succesvolle mutatie bijvoorbeeld altijd naar die 60% neigen.

Een besmettelijker mutatie zal succesvoller zijn want die verspreidt makkelijker, een minder ziekmakender mutatie zal in verhouding succesvoller zijn want daarvan zal het aandeel gastheren dat dood gaat (en dus niet meer kan verspreiden) kleiner zijn. Over het totaalplaatje kunnen er dus nieuwe mutaties ontstaan, maar die zullen uiteindelijk verdrongen worden voor een variant die vrij besmettelijk is, maar in verhouding ook vrij mild.

Ja, er is altijd een kans dat er een doem-variant ontstaat waarbij 9 van de 10 besmette mensen omvallen. Maar om die variant de dominante variant te laten worden, moet die hoge mortaliteit gecompenseerd worden door een extreem hoge besmettelijkheid.

En nieuwe varianten voorkomen is iets wat eigenlijk niet realistisch mogelijk is. Als er zo'n doem-variant zou opduiken, dan zouden we echt een post-apocalyptisch scenario gaan krijgen waarbij niemand de deur uit mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
CR2032 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:52:
[...]

[...]
Ik denk dat de ziekenhuizen daar ook gevuld zullen zijn met delta patienten. Net zoals hier, de eerst omicron gevallen zullen zich de komende tijd aandienen. Geen idee hoeveel het er zullen worden.... ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lycaon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WPT7nxdiofszHT-4zLVJqZ3D-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWIAeqgNiz9p0bqLZq2x6a1C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Zo te zien wordt het tijd dat Johnson daar een daadwerkelijke "Freedom Day" gaat afroepen. Het VK heeft zijn omikron-golf ook al gehad, dus back to normal.

Pagina: 1 ... 120 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.