Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.268 views

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:46
Overigens is hier O&N verknoeit. We zouden naar vrienden gaan, al weken wordt er naar uitgekeken. Spelletje, hapje, drankje. Gezellig. Na een vervelend 2021 toch nog even positief afsluiten. Zijn de vrienden vanmorgen op bezoek bij iemand die fijn positief test op een zelftest…. Ofwel, dag leuke afsluiter. Maar het past natuurlijk wel grandioos in 2021 dit.

Vanmiddag was ik ook aan het mijmeren (opa verteld, sorry). Vorig jaar met O&N proostten we op de vaccinaties en spraken we de hoop uit dat we met 2 a 3 maanden het ergste wel gehad zouden. Misschien her en der een opleving en misschien een maatregel, maar lockdowns e.d. zouden niet meer nodig zijn.

Hoe anders kijken we daar nu tegenaan. Natuurlijk, de vaccinaties hebben geweldige dingen gebracht en een hoop levens gered. Maar de uitweg is het nog niet gebleken, nog steeds zijn er maatregelen met gigantische impact noodzakelijk en lijkt ons leven in de verste verte niet op 2019 en eerder.

Mijn hoop en wens voor aankomend jaar is dan ook dat we zo snel mogelijk af komen van Corona. Dat we gewoon weer lekker met familie en vrienden kunnen genieten van de leuke dingen des levens zonder angstig te hoeven zijn om ziek te worden. Dat we niet overal een QR moeten laten zien of last minute plannen omgooien. Gewoon weer lekker leven, genieten en uitzien naar mooie dingen.

Via deze weg en post wil ik ook iedereen in dit topic alle goeds wensen voor 2021!

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:03
The Legend schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:54:
[...]

Niet om bijdehand te gaan doen, maar aangezien hier nog wel eens wordt afgegeven op de RIVM-modelleurs, deze prognose lijkt ook volledig te plank mis te slaan nu we al op ruim 17.000 meldingen (GGD) zitten. Geen stabiele daling of plateau, maar gewoon weer forse stijging. Zie ook Twitter.
Ik zie aan het Amsterdamse cijfer dat de (vrijwel) volledige verdringing van delta door omicron de R-waarde tot 1.35 kan verhogen, ondanks lockdown. Dat is stevig en eigenlijk wel hoger dan ik had verwacht. Een eerdere estimate kwam op een R-waarde voor omicron van 1.26.

Er zullen dus hoge aantallen infecties zijn. En het stijgt nog wat sneller dan ik had vermoed. Uiteindelijk is de meest effectieve rem op een besmettingsgolf de golf zelf, het verzadigingseffect. Je ziet dat een aantal regio’s die onder delta langdurig slechte cijfers hadden het nu juist beter doen dan de (buur)regio’s die eerder beter scoorden. Kijk naar Limburg en Friesland. Zo dooft een golf altijd uit. Het voordeel van snelle opkomst is dat het ook weer snel voorbij is. Bij omicron lijkt het vier weken te duren tussen begin van de golf en de piek. De cijfers zijn sinds een dag of 3 stijgend, dus nog 3.5 week tot aan de piek. ik

Mijn meningsverschil met RIVM zit niet zozeer op dat vlak maar meer op de conversie van infecties naar ziekenhuisbedden.

Voor de infecties hebben ze imho een goed spectrum aan estimates genomen. Voor de conversiefactoren naar opnames en van opname naar IC en ligdagen, hebben ze geen spectrum genomen maar gewoon een voortzetting van delta, zo lijkt het.

Ik verwacht nog steeds dat we 2x de positieve tests van de delta-piek aankunnen met een gematigde druk op de zorg. 1200 bedden kliniek en 150 a 200 IC.

[ Voor 7% gewijzigd door t_captain op 31-12-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MarcoC schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:14:
Uit de wekelijkse update van het VK:
[Afbeelding]
Het is jammer dat het niet per leeftijd uitgesplitst is, is die tabel er toevallig dat je weet?

Dat vraag ik omdat het interessant kan zijn om te zien of we dood het boosteren een verschil kunnen gaan zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
t_captain schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:23:
[...]

Voor de infecties hebben ze imho een goed spectrum aan estimates genomen. Voor de conversiefactoren naar opnames en van opname naar IC en ligdagen, hebben ze geen spectrum genomen maar gewoon een voortzetting van delta, zo lijkt het.
Het lijkt mij ook logisch, het OMT kan niet met wat mogelijke resultaten uit onderzoeken gaan rekenen. Die zullen uitgaan van de laatst bekende feitelijke informatie.

Jij hebt het daarin een stuk makkelijker, jij hoeft nergens verantwoording af te leggen en als het mis gaat omdat het niet klopt gaat niet jouw hoofd op het hakblok. Dat geeft jou de ruimte om wel mogelijke resultaten mee te nemen in je model.

Persoonlijk denk ik dat jullie beiden ‘mis’ zitten, jij bent over het algemeen wat positiever en het OMT wat negatiever. De waarheid zal ergens in het midden liggen. Vandaar ook mis tussen aanhalingstekens, aangezien jullie beiden met onzekere factoren zitten en geen exacte wetenschap bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:52
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:26:
[...]

De rol van de media, en ook van droevig geroep zoals het twitteraccount van De Balie, is zeer twijfelachtig. Alle schreeuwers (vóór en tegen maatregelen) krijgen een podium.

Een genuanceerd geluid wat wat meer de diepte ingaat ontbreekt. Alles is telkens alles-of-niets, steeds meer ook zoals in de VS.

Persoonlijk vind ik dat we jongeren niet meer moeten laten opdraaien voor de gezondheid van voornamelijk oudere risicogroepen waarbij er op dit moment ook geen omgekeerde financiële solidariteit is. Deze jongeren eindigen nu al zonder woning, met een studieschuld, en wie weet straks ook zonder baan met deze rare banenmarkt. Omdat volwassenen zich niet laten vaccineren.

Het gesprek over een gerichte vaccinatieplicht moeten we aangaan. Ga je zo dicht mogelijk bij de oorzaak van de huidige lockdown zitten dan kom je uit op risicogroepen die in het ziekenhuis liggen, vaak ongevaccineerd (zeker in de IC). Laten we dat dan ook aanpakken. Dat maakt waarschijnlijk meer uit dan een 2G-maatregel. Intussen lijkt 2G meer een politiek pressiemiddel te worden ipv dat het echt effectief zou zijn. De wetenschap en de modellen zijn enorm shaky en het is niet duidelijk hoe groot het effect nu echt is. Het is er vast, maar het is wellicht zeer gering.

Dus ajb probleemouderen dwingen om zich te laten vaccineren. Bijv. verplichten voor 50+ of 60+, zoals in Griekenland. Doe je het niet, dan ga je maandelijks betalen aan bijdragen voor een fonds dat totaal ten gunste gaat van de covid-gezondheidszorg.
OK, maar wat is nu je eigen aandeel in de oplossing?
Of moet die gewoon maar van anderen (ouderen, 50+ ers ) vandaan komen.

Of is er misschien ook iets dat jezelf kunt doen? Dat mis ik in zowel jouw oplossing als die van vele andere die hier gedeeld worden.

En hoe houden we bijvoorbeeld de wijkverpleging op de been. Of moeten die zich ook maar aan extra maatregelen houden, zodat jongeren (minus die in de zorg werken) en jij gewoon je oude leventje weer kunnen oppakken?
En what about de huisartsenzorg, de achterstanden in de ziekenhuiszorg en de verpleeghuizen? En dan gaat het om de zorggenieters, maar ook om de zorgverleners. Dat zijn degene die al bijna 2 jaar op hun tandvlees lopen terwijl jij alleen maar je oude leventje wilt oppakken ...

P.S.
Overigens werk ikzelf niet in de zorg, maar in de Horeca (groothandel).

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:07

peer

oeps

Drardollan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:19:
Overigens is hier O&N verknoeit. We zouden naar vrienden gaan, al weken wordt er naar uitgekeken. Spelletje, hapje, drankje. Gezellig. Na een vervelend 2021 toch nog even positief afsluiten. Zijn de vrienden vanmorgen op bezoek bij iemand die fijn positief test op een zelftest…. Ofwel, dag leuke afsluiter. Maar het past natuurlijk wel grandioos in 2021 dit.

Vanmiddag was ik ook aan het mijmeren (opa verteld, sorry). Vorig jaar met O&N proostten we op de vaccinaties en spraken we de hoop uit dat we met 2 a 3 maanden het ergste wel gehad zouden. Misschien her en der een opleving en misschien een maatregel, maar lockdowns e.d. zouden niet meer nodig zijn.

Hoe anders kijken we daar nu tegenaan. Natuurlijk, de vaccinaties hebben geweldige dingen gebracht en een hoop levens gered. Maar de uitweg is het nog niet gebleken, nog steeds zijn er maatregelen met gigantische impact noodzakelijk en lijkt ons leven in de verste verte niet op 2019 en eerder.

Mijn hoop en wens voor aankomend jaar is dan ook dat we zo snel mogelijk af komen van Corona. Dat we gewoon weer lekker met familie en vrienden kunnen genieten van de leuke dingen des levens zonder angstig te hoeven zijn om ziek te worden. Dat we niet overal een QR moeten laten zien of last minute plannen omgooien. Gewoon weer lekker leven, genieten en uitzien naar mooie dingen.

Via deze weg en post wil ik ook iedereen in dit topic alle goeds wensen voor 2021!
Waarschijnlijk hier vloeken in de kerk, maar er is toch ook iets met incubatietijd? Ik zou er zelf geen probleem mee hebben.

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het geeft mij de mogelijkheid om wat makkelijker cijfers te combineren en zo aan een estimate te komen. RIVM is echt grondig en goed, maar wel traag.

Op routineklussen als een R-waarde ben ik nog een dag of 3 sneller (dat verschil was groter, RIVM isnwat sneller geworden). Bij de eerste inschatingen van een nieuwe golf waarbij buitenlandse getallen moeten worden geprojecteerd kan mijn voordeel oplopen naar enkele weken.

Het probleem is: een forecast die achter de feiten aanloopt is altijd verkeerd. In het geval van de hospitalisatiecijfers van omicron gaf de vertraging een bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Is dat niet omdat we schuivende grenzen hebben. Want dankzij de vaccinaties hebben we het ergste ook gehad? Probeer eens een deltavariant voor te stellen zonder dat we de boel gevaccineerd hadden. En dan daarna nog eens omicron eroverheen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
peer schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:30:
[...]

Waarschijnlijk hier vloeken in de kerk, maar er is toch ook iets met incubatietijd? Ik zou er zelf geen probleem mee hebben.
Ik wel, ik vermijd graag het risico als ik het weet. Ze hebben deze persoon op 2e Kerstdag ook de hele dag gezien. En de waarschijnlijke bron van besmetting ook.

Iedereen moet doen wat voor hem of haae goed voelt, maar wij vinden het niet verstandig om een hele avond in een woonkamer te gaan zitten met mensen die uren bij een besmet persoon zijn geweest. Zeker niet met de Omikron variant waar onderzoeken (pril stadium, nog niet zeker) aanwijzingen laten zien dat de besmetting er niet 5 dagen over doet om zich te ontwikkelen zoals bij Delta maar slechts 2 dagen. Als ze vanmorgen besmet zijn geraakt dan hoeven ze zelf niet ziek te worden, maar zouden vanavond/vannacht al wel besmettelijk kunnen zijn.

Nee, dan zit ik liever met het gezin om de bank. Zit ik een stuk rustiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Johan Bogle schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:56:
[...]
Nee, dronken mensen die explosieven afsteken is barbaars. Alleen in NL en een stuk van Belgie denken we dat dit normaal is en nemen we al de schade en leed die eruit voortvloeit voor lief. Vuurwerk is mooi, mits in handen van professionals.
Onzin, ik ben in redelijk wat landen geweest tijdens oud en nieuw maar zelf vuurwerk afsteken was er bijna altijd bij.

Dat Nederlanders zich soms nergens wat van aan trekken is heel wat anders, dat zie je ook al aan de hordes die naar Belgie gaan om te winkelen/cafe bezoeken.

Edit: excuus, ik reageerde op een post die eerder was als de mod break, mag verwijderd worden indien nodig

[ Voor 7% gewijzigd door Indoubt op 31-12-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Cyberpope schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:37:
[...]

Is dat niet omdat we schuivende grenzen hebben. Want dankzij de vaccinaties hebben we het ergste ook gehad? Probeer eens een deltavariant voor te stellen zonder dat we de boel gevaccineerd hadden. En dan daarna nog eens omicron eroverheen.
Dat is denk ik wel waar. Het is heel lastig om vast te stellen of en hoe vaccins ons geholpen hebben. Zonder vaccins hadden we misschien wel 10 maanden in een lockdown gezeten, code zwart kunnen hebben of weet ik wat gehad. Aan de andere kant had mogelijk immuniteit door een besmetting zo snel gegroeid dat dit meer had gedaan dan vaccins. Het is allemaal speculeren en “de koe in de kont kijken”.

Maar ik weer wel dat ik vorig jaar een soort euforisch gevoel had, de vaccins komen eraan en dan is dit achter de rug.

En ja, ook ik weet dat we over 20 jaar lachend op deze gekke periode terugkijken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 17:10
[...]

Het duurt niet zo heel lang dacht ik voordat het virus begint met de cellen te infecteren en kopieën begint te maken, vanaf dat moment ben je eigenlijk al besmettelijk, zodra je het weer uitademt, wel minder effectief want het zijn nog weinig deeltjes, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
martwoutnl schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:40:
[...]

Ik denk dat de gemiddelde Nederlander niet bepaald in centrum Turnhout komt. Als ik er ben, kom ik alleen bij de Carrefour langs de ring. En dan via Postel naar huis.
Het is niet groot, maar heeft wel een leuke binnenstad. Vanaf de Carrefour slechts een paar minuten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Ik zat net te twijfelen of ik diezelfde opmerking ging maken. Ze zijn nog veilig lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 17:03
t_captain schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:43:
[...]

Het is niet groot, maar heeft wel een leuke binnenstad. Vanaf de Carrefour slechts een paar minuten rijden.
Bedankt voor de reactie. Ik zal het onthouden voor een volgende keer. Ik neem aan dat je Postel al kent? Altijd een leuke plek om langs te rijden en daar even te lunchen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
42erik schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:04:
Ik zat net te twijfelen of ik diezelfde opmerking ging maken. Ze zijn nog veilig lijkt me
Sowieso is het Omikron risico voor 50- na twee/drie vaccinaties heel beperkt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:13
t_captain schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:23:
[...]

Ik zie aan het Amsterdamse cijfer dat de (vrijwel) volledige verdringing van delta door omicron de R-waarde tot 1.35 kan verhogen, ondanks lockdown. Dat is stevig en eigenlijk wel hoger dan ik had verwacht. Een eerdere estimate kwam op een R-waarde voor omicron van 1.26.

Er zullen dus hoge aantallen infecties zijn. En het stijgt nog wat sneller dan ik had vermoed. Uiteindelijk is de meest effectieve rem op een besmettingsgolf de golf zelf, het verzadigingseffect. Je ziet dat een aantal regio’s die onder delta langdurig slechte cijfers hadden het nu juist beter doen dan de (buur)regio’s die eerder beter scoorden. Kijk naar Limburg en Friesland. Zo dooft een golf altijd uit. Het voordeel van snelle opkomst is dat het ook weer snel voorbij is. Bij omicron lijkt het vier weken te duren tussen begin van de golf en de piek. De cijfers zijn sinds een dag of 3 stijgend, dus nog 3.5 week tot aan de piek. ik

Mijn meningsverschil met RIVM zit niet zozeer op dat vlak maar meer op de conversie van infecties naar ziekenhuisbedden.

Ik verwacht nog steeds dat we 2x de positieve tests van de delta-piek aankunnen met een gematigde druk op de zorg. 1200 bedden kliniek en 150 a 200 IC.
In hoeverre zie je hier het effect ‘we zijn er klaar mee, we vieren gewoon kerst’ ( en O&N)?

1. In de UK nog wat extra bevestiging op de trends zoals je ze eerder signaleert: +/- 50% opnames is MET ipv door Covid en heeft de ic amper extra bezetting.
https://twitter.com/peter.../1476916061886980154?s=21
Ik heb data bron gevraagd in de draad.
2. Golf London is qua cases over de top volgens hun eigen dashboard. Prognose van snelle stijging tot top =3-4 weken lijkt daarmee bevestigt. In hoeverre de Nederlandse lockdown daar invloed op heeft (verlengen opgaande been =langere golf), wat je als startpunt voor de golf kiest ( feitelijk al een week aan de gang, want toen al sterke verdringing) en in hoeverre de recente delta golf en boosters gaan dempen moeten we gaan zien.

Ik ben vooral maandag as erg benieuwd wat het beraad oplevert. Ik vrees vooral voor de kids dat de scholen nog minstens 2-3 weken dicht blijven obv onzekerheid in de getallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
hoevenpe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:13:
[...]

Opname risico bij omicron bij 2x vaccin/eerdere infectie/booster lijkt voor 50- ongeveer 0,00x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:27

ericplan

5180 Wp PV

brothermaynard schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:18:
[...]
Opname risico bij omicron bij 2x vaccin/eerdere infectie/booster lijkt voor 50- ongeveer 0,00x
We hebben natuurlijk nog steeds ongevaccineerden rondlopen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk toont het dus aan dat het land compleet platleggen zoals nu (lees scholen en lockdown) omicron niet tegenhoudt. Verdere maatregelen dan dit hebben geen effect, mensen houden zich er toch niet aan (logisch btw). Zie duidelijk wel betere opvolging door (meeste) ouderen, maar van de jeugd kan je ook niet verwachten dat ze vanavond geen groot feest bouwen. Als ze dan komende week maar niet bij opa/oma/ouders op bezoek gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Kunnen we voorspellen welke richting het coronavirus zal opgaan?
Op sociale media schreeuwen zelfverklaarde experten om ter hardst dat zij weten welke richting we uitgaan met het coronavirus.
Het zou beter zijn dat ook hier op tweakers niet al te stellig wordt gedaan met de 'exacte' voorspellingen over welke richting het Coronavirus op zal gaan. En dat we in 2022 uit de crisis / het circus zullen zijn. Ook hier zijn een paar van zulke 'experts' actief. Ik noem bewust geen namen, want het wordt vast allemaal met de beste bedoelingen gedaan. Maar dit biedt alleen maar vals perspectief en is niet evident.
COVID-19 is een Casino, totdat het is opgeruimd.

Gezondheid en Wetenschap.be duidt samen met het Centrum voor de Evaluatie van Vaccinaties van de Universiteit Antwerpen de berichtgeving in de (sociale) media over vaccinaties en het virus met een fact check in heel begrijpelijke taal.
Het coronavirus 2.0: in welke richting zal het virus evolueren?
Varianten ontstaan toevallig. Het enige doel van het virus is zich verspreiden. Dat kan het alleen door zichzelf te vermenigvuldigen in onze cellen na besmetting. Bij dat vermenigvuldigen schrijft het virus continu genetisch materiaal (RNA) over, waarbij kopieerfouten kunnen ontstaan.
...
Maar we kennen niet van alle virale eiwitten de functie en we kunnen dus ook niet van alle veranderingen de gevolgen voorspellen.
https://www.gezondheidenw...g-zal-het-virus-evolueren

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
42erik schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:04:
[...]

En zo komen we dus aan 16k+ besmettingen met een strenge lockdown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
ericplan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:21:
Dus?
Daar kiezen ze zelf voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
hoevenpe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:13:
[...]

In ons geval is de besmetting het minste probleem, ik verwacht dat we dat wel overleven. Dat is mijn partner zonder 2 prikken in ieder geval al gelukt in 2020.

Maar ik heb geen zin om weet ik hoeveel tijd thuis te gaan zitten. Er moet toch brood op de plank komen en na 3 maanden wachten heb ik ook graag dat de stukadoor gewoon komt volgende week.

Nog los van dat ik vind dat als iedereen maar een beetje met de regels speelt we nooit uit deze ellende komen. Contact met besmette of mogelijk besmette mensen (en dan bedoel ik specifiek mensen waarvan je weet dat ze nauw contact gehad hebben met een besmet persoon) moeten we juist zoveel mogelijk vermijden. Zeker nu het er nog op lijkt dat Omikron zich veel makkelijker verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer

peer

oeps

Drardollan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:25:
[...]

Ik denk dat het juist niet hierdoor komt, nu ga je toch testen omdat je toch zeker wilt zijn dat ondanks je niks merkt en waarschijnlijk niet besmet bent?

Als je op visite bent bij mensen zonder klachten en testen zul je minder snel de neiging hebben om zelf na een paar dagen ook een test te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:59
Misschien een hoog Starwars gehalte vol met aannames met een vleugje hersenscheet, maar here we go :+

Omicron zorgt ervoor dat Delta grotendeels verdwijnt of gaat verdwijnen. Ik doe voor het gemak maar even de aanname dat je niet tegelijk met Delta en met omicron besmet kan worden (Anders zou Omicron de Delta niet doen laten verdwijnen toch? Flinke aanname, en misschien onjuist).

Zou het technisch gezien (uit wetenschappelijk oogpunt) mogelijk zijn om een virus te maken die zich gedraagt als een COVID-19 virus die een besmettingsgraad heeft zo hoog als dat de evenaar breed is maar waar men niet ziek van wordt om de ziekmakende varianten te onderdrukken / te laten verdwijnen ?

Even heel simpel (en waarschijnlijk compleet fout) neergezet?

Nee, nog geen alcohol genuttigd vandaag :+

[ Voor 3% gewijzigd door RedHat op 31-12-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
peer schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:31:
[...]

Ik denk dat het juist niet hierdoor komt, nu ga je toch testen omdat je toch zeker wilt zijn dat ondanks je niks merkt en waarschijnlijk niet besmet bent?

Als je op visite bent bij mensen zonder klachten en testen zul je minder snel de neiging hebben om zelf na een paar dagen ook een test te doen
Ik wil graag serieus antwoord geven, maar ik kan geen soep koken van wat je schrijft. Sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peer

peer

oeps

Drardollan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:33:
[...]

Ik wil graag serieus antwoord geven, maar ik kan geen soep koken van wat je schrijft. Sorry.
Nu ik het teruglees ik zelf ook niet 🙈

Ik zou persoonlijk zelf gaan testen na zo'n visite avond, juist omdat je weet dat er ergens een kleine kans is.

Als je op visite bent geweest waar niemand klachten heeft en niemand heeft getest zal ik zelf ook geen "just to be sure" test doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brothermaynard
ericplan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:21:
[...]

Ik zal deze week eens een querie op mijn praktijk populatie doen, maar collega’s noemen aantal van 15-20% bewezen Covid besmet, en daar komen de aantallen uit de eerste golf ( vrijwel geen testen), asymptomatische etc nog bij. Ik vermoed dat het deel ‘viraal naïef’ heel klein is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
peer schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:37:
[...]

Nu ik het teruglees ik zelf ook niet 🙈
Haha :)
Ik zou persoonlijk zelf gaan testen na zo'n visite avond, juist omdat je weet dat er ergens een kleine kans is.
Ik weet dat ze langdurig in contact zijn geweest met 2 besmette personen. Dan ga ik de ellende toch niet opzoeken als ik dat weet? Hoe klein de kans ook is dat ze besmet zijn geraakt, nu besmettelijk zijn en mij vanavond kunnen besmetten.

We weten allemaal hoe dat gaat op een O&N in een krappe huiskamer en de nodige drankjes. Daar wordt niet geventileerd en na verloop van tijd onbewust geen afstand meer gehouden. En de kinderen doen al helemaal niet aan afstand houden en zitten uren hij elkaar op de lip.

Waarschijnlijk is het allemaal onnodig en overdreven, net als de stricte lockdown van nu, maar ik ben dan toch maar liever safe then sorry. Als er hier iemand besmet raakt dan heeft dat een serieuze impact. Natuurlijk kan het alsnog gebeuren, maar dan weet ik het niet en kan ik er dus niets tegen doen :)
Als je op visite bent geweest waar niemand klachten heeft en niemand heeft getest zal ik zelf ook geen "just to be sure" test doen
Ik ook niet, als je het niet weet dan weet je het niet. Dan kan je alleen reageren bij klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
peer schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:37:
[...]Nu ik het teruglees ik zelf ook niet 🙈
Wanneer je niet op visite gaat (conform advies 'blijf zoveel mogelijk thuis) dan weet je 100% zeker dat de kans dat je besmet raakt 0 is.
Ga je toch op visite dan is het sowieso verstandig om eerst een zelftest te doen alvorens je gaat. Wanneer iedereen dat doet wordt de kans alweer een stuk kleiner.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer

peer

oeps

Yaksa schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:55:
[...]

Wanneer je niet op visite gaat (conform advies 'blijf zoveel mogelijk thuis) dan weet je 100% zeker dat de kans dat je besmet raakt 0 is.
Ga je toch op visite dan is het sowieso verstandig om eerst een zelftest te doen alvorens je gaat. Wanneer iedereen dat doet wordt de kans alweer een stuk kleiner.
Ja en nee, kerstavond voor de gein een zelftest gedaan, geen klachten, gewoon een lolletje omdat we 40 testen hebben liggen.
Ik schrok me kapot, positief. Meteen een doemscenario ivm kerst en kinderen die naar mijn ex zouden, uur later nog een zelftest, negatief.
Kerstochtend een sneltest laten doen, half uur later uitslag, ook negatief.
Oftewel testen zegt ook niet meteen alles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
hoevenpe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:25:
[...]

Dus?
Precies. Zolang men de ziekenhuizen niet overbelast is het hun eigen probleem. Ik heb goede hoop dat we bij en voorbij omicron dit soort medische vraagstukken weer gewoon kunnen terugplaatsen in de persoonlijke levenssfeer.

De een gaat skiën, de ander rijdt motor, de derde is obees en de vierde gelooft niet in covid-vaccinaties. Ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
brothermaynard schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:16:
[...]

In hoeverre zie je hier het effect ‘we zijn er klaar mee, we vieren gewoon kerst’ ( en O&N)?
Dat zal de verklaring zijn. Angst is weg, gezagsgetrouw zijn we ook niet meer. Ik had al gezien dat de lockdown niet zoveel effect heeft als ik had verwacht nav oudere cijfers.

Volgens mij is het hoger oplopende cijfer meer het gevolg van een niet al te effectieve lockdown dan van een hoger dan verwachte besmettelijkheid van omicron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
peer schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:00:
[...]

Ja en nee, kerstavond voor de gein een zelftest gedaan, geen klachten, gewoon een lolletje omdat we 40 testen hebben liggen.
Ik schrok me kapot, positief. Meteen een doemscenario ivm kerst en kinderen die naar mijn ex zouden, uur later nog een zelftest, negatief.
Kerstochtend een sneltest laten doen, half uur later uitslag, ook negatief.
Oftewel testen zegt ook niet meteen alles
Collega van mij had corona van haar dochter opgelopen... alle 3 dezelfde symptomen, allemaal naar de GGD, alleen m'n collega was positief getest.
Haar dochter en de vriend van m'n collega nog een keer naar de GGD... weer negatief 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:59
RedHat schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:32:
Omicron zorgt ervoor dat Delta grotendeels verdwijnt of gaat verdwijnen. Ik doe voor het gemak maar even de aanname dat je niet tegelijk met Delta en met omicron besmet kan worden (Anders zou Omicron de Delta niet doen laten verdwijnen toch? Flinke aanname, en misschien onjuist).
Dat hoop je. Hoewel ik nog geen berichten over coïnfectie heb gezien.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

t_captain schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:03:
[...]

Precies. Zolang men de ziekenhuizen niet overbelast is het hun eigen probleem. Ik heb goede hoop dat we bij en voorbij omicron dit soort medische vraagstukken weer gewoon kunnen terugplaatsen in de persoonlijke levenssfeer.

De een gaat skiën, de ander rijdt motor, de derde is obees en de vierde gelooft niet in covid-vaccinaties. Ieder zijn ding.
Eigenlijk wel eens met je uitspraak. Het probleem met deze pandemie is de belasting voor de maatschappij als geheel.

De notie dat er zorg is als je die onverhoopt nodig mocht hebben is daarbij wel belangrijk. Iemand hier heeft wel eens gezegd dat de zorg een hoeksteen is van de samenleving. Zonder dat zijn een heleboel dingen niet meer mogelijk. Daar zouden we iets vaker bij stil moeten staan misschien.

Ik was fervent skiër (nu iets minder, ga al een aantal jaar niet) en best gedreven. Ondanks dat ik niet roekeloos ben was het toch altijd leuk om eerder dan de gondel beneden tij zijn en dat betekend met flinke snelheid (sommige stukken >100km/h) Nu is er nooit wat gebeurt en ik val zelfs verbazend weinig maar dan nog is het goed om te weten dat een gebroken been meestal wel gerepareerd kan worden en je niet in de sneeuw hoeft te blijven liggen.

Ik hoop dat de omikron variant geen hoge ziekenhuis opnames oplevert, er wat rust komt in de ziekenhuizen en lees je post vaak met veel interesse.

Moge het maar een goed 2022 worden voor iedereen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
De acute en ernstige overbelasting van de zorg maakt dat medische problemen wat meer in het collectieve domein zitten.

Als maaatschappij mag je in zo’n buitengewone situatie een mening hebben over hef zorggebruik en/of de risico’s daarop van een individu. Want die IC gebruiker zit wel even in de weg van tien operaties.

Zodra de situatie weer enigzins normaal is, moeten we weer terug naar het respecteren van elkaars grenzen. Dan laten we mensen hun eigen doen en laten en gaan we niet verder dan beprijzen van zorgbastend gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WasBak
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
RedHat schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:32:
Misschien een hoog Starwars gehalte vol met aannames met een vleugje hersenscheet, maar here we go :+

Zou het technisch gezien (uit wetenschappelijk oogpunt) mogelijk zijn om een virus te maken die zich gedraagt als een COVID-19 virus die een besmettingsgraad heeft zo hoog als dat de evenaar breed is maar waar men niet ziek van wordt om de ziekmakende varianten te onderdrukken / te laten verdwijnen ?

Even heel simpel (en waarschijnlijk compleet fout) neergezet?

Nee, nog geen alcohol genuttigd vandaag :+
En dan muteert dit virus zich tot killer virus en gaan we allemaal dood 💀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
WasBak schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:26:
[...]

En dan muteert dit virus zich tot killer virus en gaan we allemaal dood 💀
Nooit allemaal want een virus sterft met diens gastheren. Het is echter niet ondenkbaar dat een virus op enig moment een aanzienlijke sterfte veroorzaakt, 1 a 2 order boven covid.

De waan dat we veilig zijn tegen infectieziekten is niet meer dan dat, een waan.

Spoiler: de mensheid gaat dat ook overleven. We zijn een veerkrachtige soort.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
t_captain schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:22:
De acute en ernstige overbelasting van de zorg maakt dat medische problemen wat meer in het collectieve domein zitten.

Als maaatschappij mag je in zo’n buitengewone situatie een mening hebben over hef zorggebruik en/of de risico’s daarop van een individu. Want die IC gebruiker zit wel even in de weg van tien operaties.

Zodra de situatie weer enigzins normaal is, moeten we weer terug naar het respecteren van elkaars grenzen. Dan laten we mensen hun eigen doen en laten en gaan we niet verder dan beprijzen van zorgbastend gedrag.
Wat ik hoop als deze pandemie achter de rug is is dat men geleerd heeft dat het not done is om anderen op te zadelen met jouw eigen ziekmakende bacillen. Wanneer je ziet hoe weinig griepgevallen er nu zijn en het feit dat dat komt omdat mensen afstand houden, mondkapjes dragen en/of vaker handen wassen dan kan dat in de toekomst toch aardig wat besmettingen voorkomen. Economisch gezien ook een voordeel want het leidt tot minder ziekteverzuim omdat je (o.a.) je collega's niet aansteekt

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:37:
[...]

Wat ik hoop als deze pandemie achter de rug is is dat men geleerd heeft dat het not done is om anderen op te zadelen met jouw eigen ziekmakende bacillen. Wanneer je ziet hoe weinig griepgevallen er nu zijn en het feit dat dat komt omdat mensen afstand houden, mondkapjes dragen en/of vaker handen wassen dan kan dat in de toekomst toch aardig wat besmettingen voorkomen. Economisch gezien ook een voordeel want het leidt tot minder ziekteverzuim omdat je (o.a.) je collega's niet aansteekt
Bovenal zal het thuisblijven bij klachten een grote factor zijn. Waar je in het verleden zag dat men met griepklachten gewoon op kantoor verscheen is dat nu wel anders, gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:21

franssie

Save the albatross

[...]

Ik dacht dat dat niet noodzakelijk zo werkte (maar het is absoluut niet mijn vakgebied en jij bent er dacht ik beter in thuis). Juist op jonge leeftijd antistoffen aanmaken traint je weerstand zodat je op latere leeftijd niet aan de griep overlijdt?
Voor ouderen gaat het natuurlijk wel op (daarom ook griepprikken etc).
En sowieso wat meer afstand in de supermarkt etc, een max aantal bezoekers in een winkel of concertzaal zonder placering - dat zijn dingen die van mij mogen blijven.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:21

franssie

Save the albatross

Napo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:39:
[...]

Bovenal zal het thuisblijven bij klachten een grote factor zijn. Waar je in het verleden zag dat men met griepklachten gewoon op kantoor verscheen is dat nu wel anders, gelukkig.
Dat is een mentaliteitsverandering waarvan ik hoop dat die echt blijft. Of de (korte termijn) werkgevers dat zullen blijven ondersteunen, ik vraag het me af. Maar ook pré Corona sprak ik zieke collega's aan op het feit dat ik niet op een goede verkoudheid of griep zat te wachten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:49
franssie schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:45:
[...]

Dat is een mentaliteitsverandering waarvan ik hoop dat die echt blijft. Of de (korte termijn) werkgevers dat zullen blijven ondersteunen, ik vraag het me af. Maar ook pré Corona sprak ik zieke collega's aan op het feit dat ik niet op een goede verkoudheid of griep zat te wachten.
Zit een verschil tussen wat de werknemers willen & wat de werkgevers eisen helaas.
Bij vrienden van mij die WILLEN graag thuisblijven als ze zich niet lekker voelen, werkgever is helaas "je komt maar of anders is daar de deur".
(ze kunnen hun werk gewoon thuis ook doen, helaas geen vakbond)

Dus ik hoop ook dat werkgevers eens hard worden aangesproken maar ik vrees ervoor :(

[ Voor 4% gewijzigd door Ryur op 31-12-2021 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
t_captain schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:03:
[...]

De obese wappie die op zijn motor naar Oostenrijk gaat maar even opsluiten dan😜

Ik begin me zelfs een beetje af te vragen of er net de lockdown niet deels ook oplopende cijfers in de hand werken. Ipv ‘gecontroleerd ‘ in de horeca, komen mensen nu weer achter de voordeur bij elkaar. En zeker in deze tijd is er duidelijk behoefte aan gezelligheid, getuige de vele bezoekers aan België/Duitsland, de berichten over >>4 thuis bezoeken vanavond etc.
Deels kan ik dat ook begrijpen. zeker als je gevaccineerd bent loop je weinig risico en is het erg moeilijk lang dit soort sociaal depriverende maatregelen vol te houden. Werk op afstand etc lukt wel, maar mensen hebben ook behoefte aan contact. En als je weet dat er ( zoals lijkt met omicron) amper mensen onder de 50 met vaccinatie in het ziekenhuis komen zoek je wellicht in deze dagen wat sneller de grenzen op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

hoevenpe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:25:
[...]
Dus?
Eens, maar ze zorgen wel voor druk op de zorg, met alle consequenties van dien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ze kiezen er zelf voor, net als iemand die een sigaar rookt boven een wieg. In beide gevallen zadel je andere mensen mogelijk op met een ziekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wilf schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:30:
Ze kiezen er zelf voor, net als iemand die een sigaar rookt boven een wieg. In beide gevallen zadel je andere mensen mogelijk op met een ziekte.
Eigen keuze, maar ze zorgen er wel voor dat geplande zorg wordt uitgesteld. Waarbij de 1 op 1 relatie evident is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Nog meer goed nieuws:
'Schade aan longen door omikronvariant lijkt mee te vallen, daarom milder ziekteverloop'

Het ziekteverloop bij omikron is mogelijk milder doordat het de longen spaart. Dat blijkt volgens de krant The New York Times uit nieuwe Japanse en Amerikaanse onderzoeken op menselijk weefsel en proefdieren. Muizen en hamsters hadden door omikron vooral infecties in hun neus, keel en luchtpijp. De schade aan hun longen viel mee, terwijl andere coronavarianten daar wel veel schade konden aanrichten, met onder andere ademhalingsproblemen tot gevolg.

Niet alleen hadden de proefdieren met omikron minder longschade, ook het gewichtsverlies door het virus was minder en hun overlevingskansen waren beter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Wanneer je ziet hoe weinig griepgevallen er nu zijn en het feit dat dat komt omdat mensen afstand houden, mondkapjes dragen en/of vaker handen wassen dan kan dat in de toekomst toch aardig wat besmettingen voorkomen.
Als de mondkapjesplicht vervalt ligt dat ding bij de meeste mensen gelijk bij het grofvuil, men kan beter nadruk leggen op zaken waar veel meer draagvlak voor is (thuisblijven bij klachten, handen wassen).

[ Voor 5% gewijzigd door hoevenpe op 31-12-2021 19:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

brothermaynard schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:03:
[...]
Ik begin me zelfs een beetje af te vragen of er net de lockdown niet deels ook oplopende cijfers in de hand werken. Ipv ‘gecontroleerd ‘ in de horeca, komen mensen nu weer achter de voordeur bij elkaar.
Nope.
Die 10 groepen van 5 of 10 die elkaar kennen en een beetje vaker op een thuis feest elkaar zien is heel iets anders dan een complete gemixte groep van allerlei origine die met 100’en elkaar behijgen in een kroeg.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:43:
[...]Als de mondkapjesplicht vervalt ligt dat ding bij de meeste mensen gelijk bij het grofvuil, men kan beter nadruk leggen op zaken waar veel meer draagvlak voor is (thuisblijven bij klachten, handen wassen).
Ik had het niet over draagvlak, meer over de hoop dat er bij meer mensen consensus is ontstaan dat mondkapjes ook er voor zorgen dat ziektes zoals verkoudheid en griep voor een groot deel niet overgedragen worden. Dat is in westerse landen weliswaar een cultuurverandering, maar in veel oosterse landen al gemeengoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:50:
[...]Nope.
Die 10 groepen van 5 of 10 die elkaar kennen en een beetje vaker op een thuis feest elkaar zien is heel iets anders dan een complete gemixte groep van allerlei origine die met 100’en elkaar behijgen in een kroeg.
Een kroeg? In de tijd dat ik volop ging stappen bezochten we wel vijf kroegen op een avond. Kan zijn dat dat tegenwoordig anders is, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
YakuzA schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:50:
[...]

Nope.
Ik doel niet op de ‘alle kroegen open’ variant van geen lockdown. Door alle horeca etc dicht te doen, ‘dwing’ je het vertier weer weg naar thuis , illegale zuipschuren etc ( hoewel: die laatste blijven altijd actief). De horeca had, ondanks zijn beperkingen, toch nog een vorm van controle in zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 19:37

Sorcerer8472

Mens sana?

nocalimero schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:30:
[...]

OK, maar wat is nu je eigen aandeel in de oplossing?
Ik hou me ruim voldoende aan de regels om verspreiding te voorkomen, ik ben gevaccineerd, ik ben het probleem niet en draag mee aan preventie.

Datzelfde kan niet worden gezegd van de 70% ongevaccineerde mensen op de IC. Daar ligt het probleem, focus daarop in plaats van iedereen maatregelen op te leggen, zeker als je in Nederland draagvlak wil hebben met een bevolking die de overheid niet vertrouwt omdat deze keer op keer blijkt te liegen (Rutte) en blijkt op allerlei manieren corrupt te zijn (met name VVD-functionarissen).
Of moet die gewoon maar van anderen (ouderen, 50+ ers ) vandaan komen.
Nee, heel erg veel ouderen doen hun best ook. Het moet heel specifiek van de probleemgroepen komen, namelijk mensen die zich niet laten vaccineren maar dat wel kunnen. Dat is een klein groepje van ouderen en 50+'ers.
Of is er misschien ook iets dat jezelf kunt doen? Dat mis ik in zowel jouw oplossing als die van vele andere die hier gedeeld worden.
Als je al zo veel doet op een manier waarbij jij als individu het maximale al doet, dan is het tijd om te gaan kijken naar individuen die dat niet doen, dat is heel simpel. Ik zeg niet dat ik niets hoef te doen, maar ik heb dat m.i. nu al gedaan, en heel veel mensen in risicogroepen ook.
En hoe houden we bijvoorbeeld de wijkverpleging op de been. Of moeten die zich ook maar aan extra maatregelen houden, zodat jongeren (minus die in de zorg werken) en jij gewoon je oude leventje weer kunnen oppakken?
Ik heb het over verplicht vaccineren in mijn reactie he, niet in YOLO voor jongeren. Het uitgaansleven zal het laatste zijn dat weer open gaat (bij een regering die goed bij haar hoofd is).
En what about de huisartsenzorg, de achterstanden in de ziekenhuiszorg en de verpleeghuizen? En dan gaat het om de zorggenieters, maar ook om de zorgverleners. Dat zijn degene die al bijna 2 jaar op hun tandvlees lopen terwijl jij alleen maar je oude leventje wilt oppakken ...
Nogmaals, om precies die reden moet er een vaccinatieplicht komen zodat risicogroepen minder snel in het ziekenhuis komen, minder snel op de IC, en minder snel doodgaan. Hetzelfde geldt voor besmettingen in verpleeghuizen. Hoewel de kans op dood daar wel groter is zelfs bij gevaccineerde mensen. Door als jongere je verantwoordelijkheid te nemen en je ook te laten vaccineren kun je ook hier bijdragen aangezien je besmettelijkheid waarschijnlijk afneemt, én de kans op besmetting lager is dan zonder vaccin. Geen superspreader events voorlopig lijkt me ook een goed idee, en dat gebeurt nu al even niet meer.

Er is een kleine groep mensen die denkt dat maatregelen altijd maar pijn moeten doen en ingrijpend moeten zijn. Denk aan de avondklok, zeer ingrijpend maar waarschijnlijk weinig effectief. Of nu de supermarkten om 20u dicht.

Iedereen in risicogroepen vaccineren is ontzettend veel effectiever. Overigens zou ik het ook prima vinden om elke leeftijdsgroep te verplichten maar ik denk dat dat qua draagvlak in de Tweede Kamer heel moeilijk wordt. Met een leeftijdsgrens is het wellicht wel te doen, zie ook Griekenland. Ik heb mijn 2 prikken al en een booster komt er begin volgend jaar aan.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:25:
[...]

Mompelt iets over incubatietijd en denkt tegelijk "Pff, laat maar dan ook, probeer je mee te denken..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
42erik schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:22:
[...]

Mompelt iets over incubatietijd en denkt tegelijk "Pff, laat maar dan ook, probeer je mee te denken..."
5 dagen ervoor hebben ze de hele dag met dezelfde persoon én de mogelijke bron gezeten (zoals ik schreef). Los van dat Omikron sneller ziek lijkt te maken en je al kort na besmetting begint met uitstoten van besmettelijke deeltjes.

De regel is dat je bij nauw contact (binnen 1,5m en langer dan 15 min) met een besmet persoon in quarantaine moet.

Als iedereen maar een loopje met de regels blijft nemen dan is mijn pessimistische voorspelling van 1 maart 2022 waarschijnlijk uiterst positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Drardollan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:29:
Als iedereen maar een loopje met de regels blijft nemen dan is mijn pessimistische voorspelling van 1 maart 2022 waarschijnlijk uiterst positief.
Op 1 maart 2022 is alles gewoon open, Corona slechts een nare herinnering. Adem in, adem uit, op een gezond geboosterd nieuwjaar (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
hoevenpe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:32:
[...]

Op 1 maart 2022 is alles gewoon open, Corona slechts een nare herinnering. Adem in, adem uit, op een gezond geboosterd nieuwjaar (y)
Ik heb mijn best weer gedaan vandaag om dit te bereiken, aan mij zal het niet liggen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Drardollan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:40:
Ik heb mijn best weer gedaan vandaag om dit te bereiken, aan mij zal het niet liggen 8)
Jij pessimistisch, ik optimistisch.

Op de drempel van 2022 het parallele universum geneutraliseerd. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
hoevenpe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:42:
[...]

Jij pessimistisch, ik optimistisch.

Op de drempel van 2022 het parallele universum geneutraliseerd. :+
Als ik een knop had ‘Weg met Corona’ dan had ik daar nu op staan dansen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:32:
[...]

Dat was de prognose 12 maanden geleden ook. Eerst zien, dan geloven. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:29:
[...]

5 dagen ervoor hebben ze de hele dag met dezelfde persoon én de mogelijke bron gezeten (zoals ik schreef).
Ja, daar kwam je later mee ja..

Maar graag gedaan qua proberen mee te denken hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
42erik schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:54:
[...]

Ja, daar kwam je later mee ja..
Ik hoorde dat in de tussentijd.
Maar graag gedaan qua proberen mee te denken hoor
Je hoeft met mij niet mee te denken, maar bedankt voor de poging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
jadjong schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:53:
[...]

Als je slim bent zet je in op ‘bijna alles normaal’ op ‘1 augustus 2022’. Dan win je zeker _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
jadjong schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:53:
Hebben we het komende jaar weer wat om over te discussiëren... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:57
Zojuist een nieuwe booster reclame filmpje gezien van de Rijksoverheid en die is voor de verandering eens niet suf maar lekker absurdistisch en grappig te gelijk.

Edit: blijkt niet nieuw te zijn maar wel voor het eerst op tv gezien. Ik vind hem goed geslaagd :)

[ Voor 43% gewijzigd door Miki op 31-12-2021 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Drardollan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:56:
[...]

Als je slim bent zet je in op ‘bijna alles normaal’ op ‘1 augustus 2022’. Dan win je zeker _/-\o_
Wat voor odds krijgen we daarop?😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
brothermaynard schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 22:19:
[...]

Wat voor odds krijgen we daarop?😉
Denk dat er geld op toe moet, te zeker :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Eigenlijk zouden we in 2022 deze discussie verder moeten hebben in de kroeg. Gewoon omdat het straks weer kan.

kroeg (de; v(m); meervoud: kroegen)
1
(klein) café
Prik of niet, een gezond 2022!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:57
codex schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:55:
[...]

Dus als december de topmaand is dan is het prima om januari en februari de boel dicht te gooien want dat zijn toch slechtere maanden qua omzet? Mijn god 8)7
Het was of november/december dichtgooien of het later dichtgooien. Dus dan is het beter voor de economie om het in januari/februari dicht te gooien. Geen lastige overweging als je ook maar iets snapt van de economie. Mijn god.

Als de economie geen rol speelde, dan hadden ze wel eerder maatregelen getroffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Wie riep er hier van de week dat mensen uit de Randstad toch niet naar Belgie zouden gaan ?

* Oekiejoekie kijkt uit het raam... Nog meer vuurwerk als in een normaal jaar...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:53

FreakNL

Well do ya punk?

Drardollan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:38:
[...]

Ik wel, ik vermijd graag het risico als ik het weet. Ze hebben deze persoon op 2e Kerstdag ook de hele dag gezien. En de waarschijnlijke bron van besmetting ook.

Iedereen moet doen wat voor hem of haae goed voelt, maar wij vinden het niet verstandig om een hele avond in een woonkamer te gaan zitten met mensen die uren bij een besmet persoon zijn geweest. Zeker niet met de Omikron variant waar onderzoeken (pril stadium, nog niet zeker) aanwijzingen laten zien dat de besmetting er niet 5 dagen over doet om zich te ontwikkelen zoals bij Delta maar slechts 2 dagen. Als ze vanmorgen besmet zijn geraakt dan hoeven ze zelf niet ziek te worden, maar zouden vanavond/vannacht al wel besmettelijk kunnen zijn.

Nee, dan zit ik liever met het gezin om de bank. Zit ik een stuk rustiger :)
Mensen kunnen sowieso besmettelijk zijn zonder het te weten.

Oudejaarsfeestjes (of welke feestjes dan ook) zijn überhaupt niet verstandig… Maarja…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
Oekiejoekie schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 00:07:
Wie riep er hier van de week dat mensen uit de Randstad toch niet naar Belgie zouden gaan ?

* Oekiejoekie kijkt uit het raam... Nog meer vuurwerk als in een normaal jaar...
offtopic:
Mooi heh :)

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Volgend jaar ook maar bij onze zuiderburen halen, de kids waren boos dat we niets hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

hoevenpe schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 00:34:
[...]
Volgend jaar ook maar bij onze zuiderburen halen, de kids waren boos dat we niets hadden.
Stukje opvoeding. Vuurwerk draagt bij aan luchtvervuiling. Relatie luchtvervuiling en COVID-19? Zou zomaar kunnen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:23

Wimo.

Shake and Bake!

ericplan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 00:42:
[...]

Stukje opvoeding. Vuurwerk draagt bij aan luchtvervuiling. Relatie luchtvervuiling en COVID-19? Zou zomaar kunnen.
Zeker, vanaf dit jaar boosters voor vuurwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dit jaar zag iedereen de bui al hangen en had preventief ingekocht? :)

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:10

MLLL

Palm Treo 650

In ieder geval werd er kwalitatief beter vuurwerk afgestoken dan die nederlandse flutpakketjes , en het was na een uurtje ook echt afgelopen.

Vond het prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Vuurwerkverbod kwam voor mij ook een beetje als mosterd na de maaltijd. Had het spul al een maand in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023

Hier in het dorp een paar mensen die vuurwerk hebben en verder een groot spontaan vreugdevuur met alles wat wil branden. Gevolg van het vuurwerkverbod is dus dat iedereen bij elkaar komt om samen op dezelfde plek het nieuwe jaar in te luiden. Wel gezellig maar bepaald niet coronaproof.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:25

codex

Geen OpenAI agent :)

BarôZZa schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 22:38:
[...]

Het was of november/december dichtgooien of het later dichtgooien. Dus dan is het beter voor de economie om het in januari/februari dicht te gooien. Geen lastige overweging als je ook maar iets snapt van de economie. Mijn god.

Als de economie geen rol speelde, dan hadden ze wel eerder maatregelen getroffen.
Jij suggereert dat als december de boel al is dichtgegooid januari en februari ook net zo goed dicht kunnen blijven. Als we het dan over maar enigszins inzicht hebben in de economische consequenties, dan is die opmerking daar niet bepaald het schoolvoorbeeld van.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Agent47
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

[...]

Klopt zeker wat je zegt. Kinderen ook maar meteen wijs maken dat ze later alleen een auto op Electra/ waterstof mogen rijden? Ze zijn al heel hard bezig om dit soort dingen te realiseren. Geniet van het vuurwerk zo lang het kan.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 00:34:
[...]

Hier ook. Mijn dochtertje vond het dit jaar prachtig. Volgend jaar gaan we zelf ook weer wat siervuurwerk afsteken. We gaan dus zeker een mogelijk vuurwerk verbod voor zijn. Deze en vorige jaarwisseling hadden we niets. Jammerdebammer voor de Nederlandse handelaren. Dat risico gaan we niet nemen.

Heb veel familie in de grensstreek, dus die paar sierpotten worden zelfs min of meer thuis bezorgd.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Misschien was er hier iets minder vuurwerk dan zonder vuurwerkverbod maar het vuurwerk wat er wel was was erg mooi maar vooral ook zwaarder als wat je in NL normaal gesproken kunt kopen.

Wat dat aangaat is er met het vuurwerkverbod weinig gewonnen.

Ik had zelfs niets behalve een doos kindervuurwerk welke ik bij de supermarkt had meegegrist. Die heb ik om 12 uur aan de buurman gegeven die kinderen heeft van net 12 en net geen 12. Die waren er erg blij mee want ze hadden alleen sterretjes.

Ik ben bang dat volgend jaar de stroom mensen die in Belgie vuurwerk gaat halen alleen maar groter wordt.

Dit jaar was er een vuurwerkverbod vanwege covid en "lockdown". Er gaan natuurlijk al langer stemmen op voor een algemeen vuurwerkverbod maar ik twijfel of de regering daar aan wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:49

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Hier meer vuurwerk dan vorig jaar. Of het ook meer dan jaren daarvoor was kan ik niet zeggen aangezien we hier pas 2 jaar wonen :P

Maar inderdaad, een vuurwerkverbod heeft geen zin als half NL in DLD of BE gaat shoppen. Overigens heb ik geen probleem met siervuurwerk ansich. Wel met de cobras en ander knalvuurwerk wat al in november wordt afgestoken. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:41
Hier was zeker niet meer vuurwerk, maar wel mooier vuurwerk vanaf 3 verschillende plekken, en veel minder van die domme nitraten..
Ik geloof er ook niet in dat er overlast Is van reguliere astronauten/ kanonslagen.
Het probleem is alles wat harder knalt dan een groene strijker.

[ Voor 38% gewijzigd door GAIAjohan op 01-01-2022 11:03 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het is natuurlijk offtopic hier, maar ook het bezit buitenshuis is strafbaar. Maakt dus weinig uit waar je het vandaan haalt.
https://www.rijksoverheid...od-oud-en-nieuw-2021-2022

A'dam PVOutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Vuurwerk draagt bij aan luchtvervuiling. Relatie luchtvervuiling en COVID-19? Zou zomaar kunnen.
Dan kan de vuurkorf waar ik naast zat ook niet. Als je dan toch ergens dood aan moet gaan dan aan een overdosis gezelligheid en leuke dingen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:49

Shadow_Agent

ericplan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:04:
Het is natuurlijk offtopic hier, maar ook het bezit buitenshuis is strafbaar. Maakt dus weinig uit waar je het vandaan haalt.
Dat klopt, echter als er totaal geen controle is en de overheid het gewoon tolereert dat honderden auto's over de grens vuurwerk gaan lopen is dat natuurlijk een wassen neus van heb ik jou daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Shadow_Agent schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:06:
[...]Dat klopt, echter als er totaal geen controle is en de overheid het gewoon tolereert dat honderden auto's over de grens vuurwerk gaan lopen is dat natuurlijk een wassen neus van heb ik jou daar
offtopic:
De overheid tolereert het niet: Voorbeeld:
Volgens mij werkt zo'n controle ook preventief. Na het lezen van het bericht zullen er toch mensen zijn die het niet meer aandurven om over de grens vuurwerk te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Indoubt schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:50:
Misschien was er hier iets minder vuurwerk dan zonder vuurwerkverbod maar het vuurwerk wat er wel was was erg mooi maar vooral ook zwaarder als wat je in NL normaal gesproken kunt kopen.

Wat dat aangaat is er met het vuurwerkverbod weinig gewonnen.
Qua ziekenhuis belasting lijkt er zeker veel gewonnen tov de pre-Corona getallen.

Toch blijkbaar veel gewonden die vallen met het ‘veilige’ normale legale vuurwerk :?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:04:
Klopt. Maar ik kom van oorsprong uit de grensregio en weet dat eigenlijk al decennia vooral (maar niet alleen) de "dommerikken" worden gepakt. In die tijd was al het Belgisch vuurwerk bij voorbaat illegaal in Nederland. En natuurlijk probeerden ze zo ook toen al vooral de mensen met grote ladingen te pakken. Ze zijn eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd in mensen die 2 sierpotten vervoeren.

Mijn moeder is ook ooit eens gecontroleerd. Maarja, mensen in de grensstreek weten precies hoe het werkt. Die weten ook precies wanneer er een controle staat. Ze ging tanken toen en had op voorhand de kofferbak al leeggemaakt. Bij de politie moesten ze ook wel lachen om haar reactie op de vraag of ze even mochten kijken. "Natuurlijk, heb hem net al netjes leeggemaakt voor jullie. Had al gehoord dat jullie hier aan het werk waren."

De jeugd ging gewoon op de fiets of met de bus. Veel bospaden en landweggetjes in de grensregio. Zolang je niet met een mega-rugzak rondfietste, liep je eigenlijk geen écht risico.

Maar zoals het gisteren hier ging.... heeft het vuurwerkverbod niet "helemaal niets" opgeleverd hoor. Het was relatief rustig met vuurwerk en ook relatief rustig op straat. Natuurlijk waren er excessen op platsen waar mensen normaal bijeenkomen.... maar op straat was het verder best rustig.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:Er zijn voldoende topics over vuurwerk, maar niet hier aub.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
En de GGD test ook volle bak positief. Ik denk dat bij de vrienden van ons niet de vraag is of er iemand besmet is maar hoeveel. Meerdere uren dicht bij elkaar, dat moet de hoofdprijs helaas wel zijn -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Yaksa schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:18:
offtopic:
Volgens mij werkt zo'n controle ook preventief. Na het lezen van het bericht zullen er toch mensen zijn die het niet meer aandurven om over de grens vuurwerk te halen.
*off-topic zie modbreak*

[ Voor 34% gewijzigd door tweakduke op 01-01-2022 11:37 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• t_captain
RIVM: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRraG36i_kDJZWe5KA0HSibUSFs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbOn37peMaHsBBxPl2QDb7nZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Geschatte bezetting in de ziekenhuizen prr vandaag volgens prognose RIVM: 3500.

Onderkant betrouwbaarheidsinterval: 2100.

NICE: 1742

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:26:
RIVM: [Afbeelding]

Geschatte bezetting in de ziekenhuizen prr vandaag volgens prognose RIVM: 3500.

Onderkant betrouwbaarheidsinterval: 2100.

NICE: 1742

:)
Dus het RIVM zit er precies 100% naast. Geen slechte score toch? :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:54
Stoney3K schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Dus het RIVM zit er precies 100% naast. Geen slechte score toch? :+
50%
Pagina: 1 ... 119 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.