Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.002 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het is mooi dat Hijink (SP) in het debat nu eens eindelijk ingaat op de informatiepositie van de Tweede Kamer, dat ze permanent op achterstand staan in de debatten omdat het kabinet veel meer informatie heeft en tijd om voor te bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:04

Dennis1812

Amateur prutser

Waarom gaat alle beschikbare informatie niet in een CCtje naar iedereen die ermee te maken heeft.
Je kan het maar hebben.
Bedoel Rutte krijgt ook een versie 1.0, die kan toch gedeeld worden.
Rutte en Hugo maken van v1.0 uiteindelijk een v1.7 ofzo. Maar de kamer kan er dan eindelijk hetzelfde mee als Rutte dat kan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:33:
Het is mooi dat Hijink (SP) in het debat nu eens eindelijk ingaat op de informatiepositie van de Tweede Kamer, dat ze permanent op achterstand staan in de debatten omdat het kabinet veel meer informatie heeft en tijd om voor te bereiden.
Edoch het constante vragen om exacte getallen en het in plakjes snijden van die maatregelenpakketten wordt ook een beetje vermoeiend. Zeker als er weer aan alle kanten gevraagd wordt om versoepelingen.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 01-12-2021 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22
alexbl69 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:27:
Studie (uit Duitsland)

Modellierung: Ungeimpfte sind an bis zu neun von zehn Infektionen beteiligt

Niet-gevaccineerden zijn betrokken bij maarliefst 91% van de infecties.

Verdeling infecties:
51% Niet gevaccineerd op niet gevaccineerd
25% Niet gevaccineerd op gevaccineerd
15% Gevaccineerd op niet gevaccineerd
9% Gevaccineerd op gevaccineerd

Conclusie: de vaccinatie status heeft een significante invloed op de kans op besmetting, of de kans om zelf besmet te raken.
Lijkt dan aardig overeen te komen met die bollen matrix die van Dissel al een tijd geleden in z'n rapportages had zitten (die dan ook nog wat uitgesplitst in de leeftijdscohorten. Op zich niet onaardig dat dat ook in een buitenland blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
Studie (uit Duitsland)

Dit is wel heel negatief richting niet-gevaccineerd beredeneerd. Op dezelfde manier kan ik ook zeggen dat gevaccineerden betrokken zijn bij maar liefst 49% van de infecties. Zo'n conclusie vind ik dan ook niet echt eerlijk.
Verdeling infecties:

Conclusie: de vaccinatie status heeft een significante invloed op de kans op besmetting, of de kans om zelf besmet te raken.
Voor de rest wel een duidelijke uitkomst, maar dus ook dat je als gevacineerde nog steeds vatbaar bent en het kunt verspreiden. Alleen dan wel ongeveer een factor 3 minder.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:36:
Edoch het constante vragen om exacte getallen en het in plakjes snijden van die maatregelen pakketten wordt ook een beetje vermoeiend.
Ze snijden vooral in het rookgordijn wat het kabinet elke keer inzet als ze geen discussie willen. De Tweede Kamer krijgt nauwelijks inzicht in de gang van zaken, het kabinet kan een week of langer voorbereiden op dit debat. De Tweede Kamer had vanochtend een briefing en een paar uur later mogen ze aan de slag om het kabinet te controleren.

Rutte en De Jonge beroepen zich telkens op OMT beweringen of adviezen die alleen zij kennen. Op die manier is er geen discussie mogelijk, de parlementariërs kunnen niets met dergelijke claims.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
CMD-Snake schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:33:
PVV vraagt hier ook regelmatig om. Die komen alleen iedere keer weer met dingen die op dat moment niet van toepassing zijn. Meestal krijgen ze verschillende kansen, maar blijven ze afdwalen waarna ze hun mond moeten houden. Zoals ik al eerder zei vind ik dat toch echt jammer, want ook goede vragen verdwijnen zo.
Hetzelfde bij de vraag om meer info van het OMT trouwens.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
Dennis1812 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:36:
Waarom gaat alle beschikbare informatie niet in een CCtje naar iedereen die ermee te maken heeft.
Je kan het maar hebben.
Bedoel Rutte krijgt ook een versie 1.0, die kan toch gedeeld worden.
Rutte en Hugo maken van v1.0 uiteindelijk een v1.7 ofzo. Maar de kamer kan er dan eindelijk hetzelfde mee als Rutte dat kan.
Daar lijkt me weinig op tegen (al vraag ik me af of dat meer op wil leveren dan ze nu bijvb bij de technische briefing al krijgen), der halve denk ik dat de kamer dat ook onvoldoende zal vinden. Ze willen iets wat niet te leveren is en als je het al zou leveren dan zal men zich niet willen voegen naar de zeer ruime onzekerheidsmarges daarin.

Wat wellicht wel zou kunnen, is dat de kamer eerst met elkaar een ander scenario en maatregelen pakket in elkaar sleutelen en dat als alternatief als **geheel** door laten rekenen als alternatieve model input.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:40:
[...]

Ze snijden vooral in het rookgordijn wat het kabinet elke keer inzet als ze geen discussie willen. De Tweede Kamer krijgt nauwelijks inzicht in de gang van zaken, het kabinet kan een week of langer voorbereiden op dit debat. De Tweede Kamer had vanochtend een briefing en een paar uur later mogen ze aan de slag om het kabinet te controleren.

Rutte en De Jonge beroepen zich telkens op OMT beweringen of adviezen die alleen zij kennen. Op die manier is er geen discussie mogelijk, de parlementariërs kunnen niets met dergelijke claims.
Ach kom. De enige reden dat er constant een paar kleine onderdelen uit het pakket worden gelicht met de vraag om een exacte bijdrage, is om goede sier te maken met een drang naar verlichting.

Nota bene; terwijl het hele pakket al nieteens voldoende is.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 01-12-2021 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:44:
Ach kom. De enige reden dat er constant een paar kleine onderdelen uit het pakket worden gelicht met de vraag om een exacte bijdrage, is om goede sier te maken met een drang naar verlichting.

Nee, het kabinet strooi bewust zand in de ogen van de Tweede Kamer op dit soort momenten. Serieuze discussie wordt telkens onderuit gehaald met beweringen welke de Tweede Kamer niet kent en derhalve ook geen reactie op kan geven.

Hoe moeten ze dan serieus een pakket bekrachtigen en of de inperkingen van de vrijheden proportioneel zijn? Ze moeten nu telkens geloven op de blauwe ogen van Rutte, De Jonge en Van Dissel.
redwing schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:41:
Hetzelfde bij de vraag om meer info van het OMT trouwens.
Het valt mij op hoeveel botsingen Van Dissel de laatste tijd heeft in die technische briefings. De toon is merkbaar veranderd sinds een tijdje en daarmee valt het soms op dat Van Dissel niet alle vragen lijkt te willen beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
MikeyMan schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:44:
[...]

Je merkt het nu al weer in het debat, sportschool vs hypotheekadviseur etc.
Het is vrij treurig dat die mensen hun scoringsdrang niet opzij kunnen zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 01-12-2021 20:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:50:
[...]

Nee, het kabinet strooi bewust zand in de ogen van de Tweede Kamer op dit soort momenten. Serieuze discussie wordt telkens onderuit gehaald met beweringen welke de Tweede Kamer niet kent en derhalve ook geen reactie op kan geven.

Hoe moeten ze dan serieus een pakket bekrachtigen en of de inperkingen van de vrijheden proportioneel zijn? Ze moeten nu telkens geloven op de blauwe ogen van Rutte, De Jonge en Van Dissel.
Er wordt geen enkele serieuze discussie gevoerd. Er worden enkel en alleen een paar populistische deel-maatregelen uitgepikt om zsm te verlichten. Zonder ook maar enig wisselgeld.
En tegelijkertijd zeiken dat het niet genoeg is.

Kritiek op het hele pakket prima. Maar stel dan iets anders voor. Of heb het over meer of minder maatregelen. Maar dat gebeurt niet. Er wordt een enkel speerpunt uitgekauwd.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 01-12-2021 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Het valt mij op hoeveel botsingen Van Dissel de laatste tijd heeft in die technische briefings. De toon is merkbaar veranderd sinds een tijdje en daarmee valt het soms op dat Van Dissel niet alle vragen lijkt te willen beantwoorden.
Eerst was dat vooral als er weer 36x naar de bekende weg gevraagd werd voor de stokpaardjes van een paar ‘kritische’ personen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:03
[...]

Ik moet toegeven dat ik bijna nooit kijk, maar de keren dat ik kijk dan zijn de vragen zo achterlijk slecht - daar zou ieder persoon met kennis geïrriteerd van worden.

Laten we daar ook iets aan doen. Vandaag eigenlijk nog vragen hoe het reproductiegetal wordt uitgerekend. Man man man, dat moet het kabinet dan controleren. Paar weken terug de vraag aan v Dissel waarom bepaald beleid nog niet is uitgevoerd. Ja, vraag het de minister. Waarom de cijfers niet recenter zijn, ja omdat die nog niet beschikbaar zijn.

En nu ook nog, de mooiste, het eten van wokkels tegenover sporten zetten. Gaat...nergens...over. Rode kaart. Verlaat de commissie direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 23:07
Ik kwam net toevallig op het breepark in breda en het was daar een komen en gaan van mensen voor vaccinaties.(boosters) gezien het feit dat er massaal met stokken en rollators gelopen werd vermoed ik dat er nu dan toch wel flink word geboosterd onder de mensen met zwakke gezondheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
stylezzz schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:03:
Ik kwam net toevallig op het breepark in breda en het was daar een komen en gaan van mensen voor vaccinaties.(boosters) gezien het feit dat er massaal met stokken en rollators gelopen werd vermoed ik dat er nu dan toch wel flink word geboosterd onder de mensen met zwakke gezondheid.
Uiteindelijk zal het wel weer aardig op gang komen zoals het dat uiteindelijk eind voorjaar / zomer ook is gaan doen. Alleen het opstarten is traag (wederom personeel moeten werven en nieuwe locatie omdat oude locaties weer voor de sport zijn op een hoop plekken). Daar is onvoldoende op geanticipeerd (ik vermoed door de splitsing van verantwoordelijkheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

[...]

Tja, ook al ben ik voor meer informatie snap ik dat wel. Zodra hij iets zegt wordt er zelden naar het hele plaatje gekeken, maar wordt er bewust gereageerd op details. En elke maatregel op zich kun je waarschijnlijk wel weghalen of vervangen door een andere. Maar het geheel moet wel blijven kloppen en daar is zelden aandacht voor.

Wat dat betreft vind ik ook dat een aantal partijen in de Tweede Kamer de boel gewoon verzieken. Nu gaat de aandacht bijna iedere keer vooral naar een specifieke maatregel die weer weg moet, maar een alternatief om te zorgen dat het gehele pakket dezelfde werking blijft houden komt er niet.

Nu zitten er ook zat partijen in de kamer die wel degelijk dit soort dingen goed bekijken, dus wat dat betreft vind ik wel dat de informatie waarop de regering zich baseerd ook gewoon beschikbaar is. Als de regering verwijst naar iets dat het OMT stelt, moet die informatie ook vooraf al bij de kamer zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Laatst online: 20:43
gekkie schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:07:
[...]

Uiteindelijk zal het wel weer aardig op gang komen zoals het dat uiteindelijk eind voorjaar / zomer ook is gaan doen. Alleen het opstarten is traag (wederom personeel moeten werven en nieuwe locatie omdat oude locaties weer voor de sport zijn op een hoop plekken). Daar is onvoldoende op geanticipeerd (ik vermoed door de splitsing van verantwoordelijkheden).
Nou, de Volkskrant noemt wel meer oorzaken: https://www.volkskrant.nl...re-doden-leidde~be8fd681/

Trage adviezen vanuit de Gezondheidsraad is er bijvoorbeeld ook een, tegenstribbelende uitvoerende een ander. En het zal sommigen hier een plezier doen dat ook volksvertegenwoordigers een veeg uit de pan krijgen.

Ook een hele bureaucratische: GGD die personeel niet kan vasthouden zonder ze een vast contact te moeten geven...

[ Voor 6% gewijzigd door Brunniepoo op 01-12-2021 21:16 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 00:00
redwing schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:38:
[...]
Voor de rest wel een duidelijke uitkomst, maar dus ook dat je als gevacineerde nog steeds vatbaar bent en het kunt verspreiden. Alleen dan wel ongeveer een factor 3 minder.
Factor 3?

Maak daar maar factor 15 van.

Als we de 'kruisbestuivingen' even buiten beschouwing laten *) en enkel kijken naar de overdracht binnen de 'groepen' (gevaccineerd / niet-gevaccineerd):

Uitgangspositie: 72% is gevaccineerd

De 72% gevaccineerden zijn verantwoordelijk voor 9% van de besmettingen
De 28% niet-gevaccineerden zijn verantwoordelijk voor 51% van de besmettingen

(9/72) / (51/28) = 14,6

En daarnaast nog de wetenschap dat ongevaccineerden gemiddeld langer ziek zijn en heftiger verschijnselen hebben.

Je kunt eindeloos discussiëren over de ethiek van vaccinatiedwang of zelfs vaccinatieplicht, maar dat (bijna) volledige vaccinatie een vereiste is voor een uitweg uit deze crisis valt echt niet meer te weerleggen.

*) als je de 'kruisbestuivingen' toch mee zou willen nemen (daarvoor is mijn wiskundige kennis onvoldoende) zal de factor enkel hoger worden. Er zijn namelijk meer besmettingen van niet-gevaccineerden naar gevaccineerden dan andersom.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Indoubt schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:40:
[...]

Wow!

Dat daar verschillen in zat wisten we natuurlijk al en zelfs significante verschillen maar dat ze zo groot zijn is inderdaad behoorlijk ontluisterend
De titel is "neun vond zehn". Iets verder lees je "acht bis neun von zehn" en dan melden ze 76%.
Beetje stemming maken.

En als je stukje verder leest dat bij een vaccin effectiviteit van 50-60% het aandeel niet gevaccineerden daalt naar 67% dan weet je dat ook weer.

En waarbij studies van landen die eerder al zijn begonnen een transmissie effectiviteit van 40% is na 6 maanden dan zal het aandeel niet-gevaccineerden tot onder de 60% dalen.

6 van de 10 ten opzichte 9 van de 10 maakt nogal een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Brunniepoo schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:15:
[...]

Nou, de Volkskrant noemt wel meer oorzaken: https://www.volkskrant.nl...re-doden-leidde~be8fd681/

Trage adviezen vanuit de Gezondheidsraad is er bijvoorbeeld ook een, tegenstribbelende uitvoerende een ander. En het zal sommigen hier een plezier doen dat ook volksvertegenwoordigers een veeg uit de pan krijgen.
En ik denk dat daar dus mede aan ten grondslag ligt die verdeling van verantwoordelijkheden.
Vanuit de gezondheidsraad zelf is het best te beargumenteren vanuit hun verantwoordelijkheden waarom men gewacht heeft, vanuit de GGD's zelf is het best te beargumenteren waarom men heeft afgeschaald.
Lastige is ook dat je op zich een gezondheidsraad wil die behoorlijk onafhankelijk is, aan de andere kant kan dat dus ook aardig verkeerd uitpakken.
En zeker de combinatie van hoe die gesplitste verantwoordelijkheden (en waarschijnlijk ook gebrekkige coordinatie vanuit MinVWS) pakt vrij vervelend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
gekkie schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:22:
[...]

En ik denk dat daar dus mede aan ten grondslag ligt die verdeling van verantwoordelijkheden.
Vanuit de gezondheidsraad zelf is het best te beargumenteren vanuit hun verantwoordelijkheden waarom men gewacht heeft, vanuit de GGD's zelf is het best te beargumenteren waarom men heeft afgeschaald.
Lastige is ook dat je op zich een gezondheidsraad wil die behoorlijk onafhankelijk is, aan de andere kant kan dat dus ook aardig verkeerd uitpakken.
En zeker de combinatie van hoe die gesplitste verantwoordelijkheden (en waarschijnlijk ook gebrekkige coordinatie vanuit MinVWS) pakt vrij vervelend uit.
Tja, wellicht, maar hoe zit dit dan in andere (westerse) landen? Daar zullen ze toch ook wel (relatief) onafhankelijke adviesorganen, deels gedecentraliseerde uitvoeringsorganen en dergelijke hebben? En daar gaat het veel sneller.

Ik bedoel: België geldt in de regel nou ook niet als het schoolvoorbeeld voor efficiënt bestuur (?), en daar lopen ze ook flink voor op Nederland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
alexbl69 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:18:
[...]

Factor 3?

Maak daar maar factor 15 van.

Als we de 'kruisbestuivingen' even buiten beschouwing laten *) en enkel kijken naar de overdracht binnen de 'groepen' (gevaccineerd / niet-gevaccineerd):

Uitgangspositie: 72% is gevaccineerd

De 72% gevaccineerden zijn verantwoordelijk voor 9% van de besmettingen
De 28% niet-gevaccineerden zijn verantwoordelijk voor 51% van de besmettingen

(9/72) / (51/28) = 14,6

En daarnaast nog de wetenschap dat ongevaccineerden gemiddeld langer ziek zijn en heftiger verschijnselen hebben.

Je kunt eindeloos discussiëren over de ethiek van vaccinatiedwang of zelfs vaccinatieplicht, maar dat (bijna) volledige vaccinatie een vereiste is voor een uitweg uit deze crisis valt echt niet meer te weerleggen.

*) als je de 'kruisbestuivingen' toch mee zou willen nemen (daarvoor is mijn wiskundige kennis onvoldoende) zal de factor enkel hoger worden. Er zijn namelijk meer besmettingen van niet-gevaccineerden naar gevaccineerden dan andersom.
Die kruisbestuivingen maken de factor juist minder. Maar voor de rest is het maar net welke cijfers je pakt en hoe je ze gebruikt, zoals ik ook al in mijn reply zette. De conclusie is overduidelijk, alleen de factor waarmee kun je heel veel mee spelen :P En ik houd meer van de cijfers die in het midden liggen en probeer juist niet op de uitersten uit te komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Brunniepoo schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:33:
Tja, wellicht, maar hoe zit dit dan in andere (westerse) landen? Daar zullen ze toch ook wel (relatief) onafhankelijke adviesorganen, deels gedecentraliseerde uitvoeringsorganen en dergelijke hebben? En daar gaat het veel sneller.
Een van de argumenten voor de gezondheidsraad (waar men zich denk ik op verkeken heeft) was bijvoorbeeld de gedachte dat uitstel het voordeel zou kunnen hebben van een geupdate boostervaccin. Dat is er niet gekomen (en blijkt eigenlijk ook nog niet nodig).
GGD's en MinVWS hebben bijvb te laat geregeld dat er iets rond 3x tijdelijke contract regels werd gedaan en blijven "efficiënt werken" en dat dan vooral vanuit de enige optimalisatie parameter die men nog zag, namelijk de direct financiële (bij gebrek aan signalen van gezondsheidsraad hou je ook weinig anders over).
Ik bedoel: België geldt in de regel nou ook niet als het schoolvoorbeeld voor efficiënt bestuur (?), en daar lopen ze ook flink voor op Nederland...
We zijn hier enigszins doorgeschoten, bijvb in de vraag om onafhankelijkheid (en dus dat in dit geval de gezondheidsraad alleen overweegt wat direct binnen haar mandaat valt en zaken die daar buiten vallen (logistiek van een inentingsopperatie bijvb) niet afdoende meewegen. Als we ze zouden overslaan dan zouden bepaalde partijen weer op de tam-tam zetten dat we onnodige medische handelingen aan het verrichten zouden zijn.

We wringen ons ook enorm ten opzichte van andere landen in allerlei bochten op aspecten zoals privacy, zoals verplichtingen en afdwingen daar van (tot op niveau van kabinet en ook de tweedekamer), van alles "kan" hier niet (terwijl het vooral niet willen is).

Alles kan, maar ons bestuur en de inrichting daarvan die kraakt nogal in een (langdurige) crisis zoals deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
gekkie schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:44:
[...]

Een van de argumenten voor de gezondheidsraad (waar men zich denk ik op verkeken heeft) was bijvoorbeeld de gedachte dat uitstel het voordeel zou kunnen hebben van een geupdate boostervaccin. Dat is er niet gekomen (en blijkt eigenlijk ook nog niet nodig).
GGD's en MinVWS hebben bijvb te laat geregeld dat er iets rond 3x tijdelijke contract regels werd gedaan en blijven "efficiënt werken" en dat dan vooral vanuit de enige optimalisatie parameter die men nog zag, namelijk de direct financiële (bij gebrek aan signalen van gezondsheidsraad hou je ook weinig anders over).

[...]

We zijn hier enigszins doorgeschoten, bijvb in de vraag om onafhankelijkheid (en dus dat in dit geval de gezondheidsraad alleen overweegt wat direct binnen haar mandaat valt en zaken die daar buiten vallen (logistiek van een inentingsopperatie bijvb) niet afdoende meewegen. Als we ze zouden overslaan dan zouden bepaalde partijen weer op de tam-tam zetten dat we onnodige medische handelingen aan het verrichten zouden zijn.

We wringen ons ook enorm ten opzichte van andere landen in allerlei bochten op aspecten zoals privacy, zoals verplichtingen en afdwingen daar van (tot op niveau van kabinet en ook de tweedekamer), van alles "kan" hier niet (terwijl het vooral niet willen is).

Alles kan, maar ons bestuur en de inrichting daarvan die kraakt nogal in een (langdurige) crisis zoals deze.
Allemaal mee eens hoor, maar de verantwoordelijkheid is uiteindelijk niet gedeeld: advies is advies, en dat kun je of niet vragen óf negeren. En 'de rest van Europa doet het ook' is nou ook weer niet de slechtste verantwoording voor een besluit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Studie (uit Duitsland)

Verdeling infecties:

Heb even de bron gelezen, ze hebben nogal een hoop aannames in hun model zitten. Zowel op het gedrag van mensen als wel exacte getal van transmissie.
Zo geven ze aan dat mensen die gevaccineerd zijn zich allemaal goed aan de regels houden en mensen die dat niet doen zich er niet aan houden.
Ze doen ook de aanname dat mensen zonder symptomen het virus niet kunnen verspreiden.
Verder doen ze de aanname dat iedereen getest is voor hun model, dus je kan geen covid hebben zonder getest te zijn.

Ook de aanname dat er geen enkele regels zijn is nogal een grote, want ongevaccineerde die besmet zijn gaan nog overal naartoe volgens het model maar gevaccineerde niet. Dat kan niet eens maar het zou wel 30% minder besmetting opleveren.

Dit zijn nogal een stel aannames die gemaakt worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Shadowhawk00 op 01-12-2021 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Brunniepoo schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:51:
[...]
Allemaal mee eens hoor, maar de verantwoordelijkheid is uiteindelijk niet gedeeld: advies is advies, en dat kun je of niet vragen óf negeren. En 'de rest van Europa doet het ook' is nou ook weer niet de slechtste verantwoording voor een besluit :)
En dat is dus het lastige, als je een verantwoordelijkheid wel deelt, dan kun je de ander er wellicht makkelijker op aanspreken, meedenken etc. Als je een bepaalde verantwoordelijkheid hebt afgezonderd en specifiek hebt toebedeeld aan een zo onafhankelijk extern gremium, dan kun je daar moeilijker op terug komen zonder verwijten te krijgen. En er zijn helaas nogal wat clubs die, ook al kun je best goed beargumenteren waarom het deze keer iets minder onafhankelijk moet en er ook wat andere zaken meegewogen moeten worden, er stennis over gaat schoppen op een wijze die ook weer negatief kan uitpakken (de anti vaccinatie clubs binnen en buiten de kamer bijvoorbeeld, met weer wat nieuwe rechtszaken e.d.).
Dus wat goed en prima functioneert in betere tijden, hoeft dat bepaald niet te doen in crisis en we zitten vast in dat we daar maar mondjes maat omheen wensen te werken, het is allemaal vrij star en enigszins angstig geworden voor reacties van de hele anti-alles-of-veel-clubs, zowel in de tweede kamer als in de maatschappij middels rechtszaken.
De huidige staat van de gehele maatschappij is in ieder geval geen succesformule voor een crisis.

Moet zeggen dat ik Slob wel prettig vind in de wijze waar op hij de vragen uit de kamer beantwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 01-12-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:42:
[...]

Is dat niet zoals bij alle injecties dat je net goed net fout prikt. Als je in spieren prikt kan dat heel gevoelig zijn prik je in vetmassa is het veel minder een probleem. Tenminste bij insuline injecties in de buik.

Ze gaan natuurlijk niet van elke persoon in detail bekijken op welke mm ze moeten prikken. Het is ook niet de grootste ramp natuurlijk als ze er naast zitten.
Het is bij de covid vaccinaties juist uiterst belangrijk dat ze in de spier injecteren. Er zijn zelfs vaccinaties opnieuw gezet (dus 3e prik in februari 2021) omdat er te korte naalden waren gebruikt bij hoog-BMI'ers waardoor de injectie niet in de spier terecht kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45

Onbekend

...

Wolly schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:16:
[...]

Het is bij de covid vaccinaties juist uiterst belangrijk dat ze in de spier injecteren. Er zijn zelfs vaccinaties opnieuw gezet (dus 3e prik in februari 2021) omdat er te korte naalden waren gebruikt bij hoog-BMI'ers waardoor de injectie niet in de spier terecht kwam.
Zou dit ook een significante oorzaak kunnen zijn dat sommige mensen helemaal geen last hadden (of juist heel erg) van die prik omdat de vloeistof niet in een spier terecht kwam.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Shadowhawk00 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:58:
[...]

Heb even de bron gelezen, ze hebben nogal een hoop aannames in hun model zitten. Zowel op het gedrag van mensen als wel exacte getal van transmissie.
Zo geven ze aan dat mensen die gevaccineerd zijn zich allemaal goed aan de regels houden en mensen die dat niet doen zich er niet aan houden.
Ze doen ook de aanname dat mensen zonder symptomen het virus niet kunnen verspreiden.
Verder doen ze de aanname dat iedereen getest is voor hun model, dus je kan geen covid hebben zonder getest te zijn.

Ook de aanname dat er geen enkele regels zijn is nogal een grote, want ongevaccineerde die besmet zijn gaan nog overal naartoe volgens het model maar gevaccineerde niet. Dat kan niet eens maar het zou wel 30% minder besmetting opleveren.

Dit zijn nogal een stel aannames die gemaakt worden.
Waar lees jij die aannames in het originele paper? Ik kan dat niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
gekkie schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:10:
[...]

En dat is dus het lastige, als je een verantwoordelijkheid wel deelt, dan kun je de ander er wellicht makkelijker op aanspreken, meedenken etc. Als je een bepaalde verantwoordelijkheid hebt afgezonderd en specifiek hebt toebedeeld aan een zo onafhankelijk extern gremium, dan kun je daar moeilijker op terug komen zonder verwijten te krijgen. En er zijn helaas nogal wat clubs die, ook al kun je best goed beargumenteren waarom het deze keer iets minder onafhankelijk moet en er ook wat andere zaken meegewogen moeten worden, er stennis over gaat schoppen op een wijze die ook weer negatief kan uitpakken (de anti vaccinatie clubs binnen en buiten de kamer bijvoorbeeld, met weer wat nieuwe rechtszaken e.d.).
Dus wat goed en prima functioneert in betere tijden, hoeft dat bepaald niet te doen in crisis en we zitten vast in dat we daar maar mondjes maat omheen wensen te werken, het is allemaal vrij star en enigszins angstig geworden voor reacties van de hele anti-alles-of-veel-clubs, zowel in de tweede kamer als in de maatschappij middels rechtszaken.
De huidige staat van de gehele maatschappij is in ieder geval geen succesformule voor een crisis.
Maar wat is dan het uiteindelijke probleem? De vermeende 'gedeelde verantwoordelijkheid' of het niet (durven) nemen van beslissingen, dan wel het niet om kunnen/willen gaan met weerstand tegen die beslissingen?

En in alle eerlijkheid: ik geloof niet dat een besluit tot boosteren zonder positief advies van de Gezondheidsraad tot veel weerstand zou hebben geleid (behalve bij de usual suspects). En in ieder tot veel minder chagrijn van het andermaal het traagste jongetje in de klas zijn. Het lijkt me dus sowieso een inschattingsfout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Brunniepoo schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:25:
[...]
Maar wat is dan het uiteindelijke probleem? De vermeende 'gedeelde verantwoordelijkheid' of het niet (durven) nemen van beslissingen, dan wel het niet om kunnen/willen gaan met weerstand tegen die beslissingen?
Je strikt houden aan de vooraf gestelde verdeling van de verantwoordelijkheden en daar niet van afwijken.
En op zich hebben we dat wel eerder gezien van gezondheidsraad en CBG rond de communicatie over bijwerkingen van vaccins, dat ging ook niet heel erg soepel, maar weer geheel onafhankelijk en binnen de verantwoordelijkheden.
En in alle eerlijkheid: ik geloof niet dat een besluit tot boosteren zonder positief advies van de Gezondheidsraad tot veel weerstand zou hebben geleid (behalve bij de usual suspects). In ieder tot veel minder weerstand dan het andermaal het traagste jongetje in de klas zijn. Het lijkt me dus sowieso een inschattingsfout.
Ik denk dat dat tegenvalt, omdat je het besluit al had moeten nemen toen nog niet bleek dat het noodzakelijk was en dat het in het buitenland succes had. Kortom onder heel andere omstandigheden zonder captain Hindsight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
RoD schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:22:
[...]

Waar lees jij die aannames in het originele paper? Ik kan dat niet vinden.
Bij details over de methode word uitgelegd hoe ze tot bepaalde getallen gekomen zijn.
Zo zijn gevaccineerden minder besmettelijk omdat ze
A minder lang ziek zijn 50%
B zich aan de regels houden nog eens 40%.*

*ongevaccineerden zouden dus veel meer mensen tegenkomen dan gevaccineerden. Wat tenzij je thuis feestjes houd al niet mogelijk is in duitsland zonder toegangstest kom je er niet in.

Zo is er ook geen duidelijke uitleg over hoe besmettelijk iemand daadwerkelijk is, tenminste niet met een onderbouwing anders dan we vonden dit een getal wat het model deed overeenkomen met onze theorie.

Het is het makkelijkste om vanuit het duitse krantenartikel naar de engelse papers te gaan. Daar staan ook echt details in over het wiskundige model.
gekkie schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:34:
[...]
Ik denk dat dat tegenvalt, omdat je het besluit al had moeten nemen toen nog niet bleek dat het noodzakelijk was en dat het in het buitenland succes had. Kortom onder heel andere omstandigheden zonder captain Hindsight.
Ben ik met je eens, veel mensen hebben de 2 prikjes gehaald met het idee dan ben ik er vanaf. Als je achteraf aankomt van nou 2 was niet genoeg er komt er elke 6 maanden 1 bij is dat nogal een verschil.

Lang niet iedereen heeft het vaccin genomen omdat ze het virus niet willen krijgen heel veel mensen, zeker jongeren, hebben het genomen om van het gezeur af te zijn. Ik baseer dit op mijn eigen N=1 maar ook op artikelen in dagbladen en filpjes van dagbladen en interviews ( telegraaf wil wel eens filmen ipv schrijven ).

[ Voor 31% gewijzigd door Shadowhawk00 op 01-12-2021 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Shadowhawk00 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:36:
Ben ik met je eens, veel mensen hebben de 2 prikjes gehaald met het idee dan ben ik er vanaf. Als je achteraf aankomt van nou 2 was niet genoeg er komt er elke 6 maanden 1 bij is dat nogal een verschil.

Lang niet iedereen heeft het vaccin genomen omdat ze het virus niet willen krijgen heel veel mensen, zeker jongeren, hebben het genomen om van het gezeur af te zijn. Ik baseer dit op mijn eigen N=1 maar ook op artikelen in dagbladen en filpjes van dagbladen en interviews ( telegraaf wil wel eens filmen ipv schrijven ).
Dat blijft een lastige groep, ik verwacht ook dat dat in de statistieken en onderzoeken de voornaamste groep zal zijn die onder het kopje "gevaccineerden" bij gedragscomponenten de score aardig naar beneden zal trekken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Shadowhawk00 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:36:
[...]

Bij details over de methode word uitgelegd hoe ze tot bepaalde getallen gekomen zijn.
Zo zijn gevaccineerden minder besmettelijk omdat ze
A minder lang ziek zijn 50%
B zich aan de regels houden nog eens 40%.*

*ongevaccineerden zouden dus veel meer mensen tegenkomen dan gevaccineerden. Wat tenzij je thuis feestjes houd al niet mogelijk is in duitsland zonder toegangstest kom je er niet in.

Zo is er ook geen duidelijke uitleg over hoe besmettelijk iemand daadwerkelijk is, tenminste niet met een onderbouwing anders dan we vonden dit een getal wat het model deed overeenkomen met onze theorie.

Het is het makkelijkste om vanuit het duitse krantenartikel naar de engelse papers te gaan. Daar staan ook echt details in over het wiskundige model.
Ik heb dat paper gelezen, en ik kan dus niet vinden wat jij roept over aan de regels houden. Dus verwijs eens naar de relevante passages in het bronartikel?

Over het minder lang ziek zijn, dit is netjes onderbouwd op basis van observationeel onderzoek, dus het is niet zomaar een aanname. Zie de volgende bronnen waar dit is onderzocht:

https://www.medrxiv.org/c...101/2021.07.28.21261295v1
https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMoa2107058

Dus gewoon een hele degelijke assumptie voor modelbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:06
joppe113 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:37:
Wel bijzonder, vd leyen waarschuwt voor grote problemen met Omicron en de WHO zegt dat de vaccins werken en dat symtomen mild zijn....op dezelfde dag....allemaal zo tegenstrijdig tegenwoordig.

https://www.telegraaf.nl/...cins-werken-tegen-omicron
Dat artikel is gewoon van typisch Telegraaf niveau. Bestaande vaccins lijken ze gewoon de technieken mee te bedoelen zoals mRNA. Op te maken uit deze quote: "De bestaande vaccins zouden hoogstens wat aangepast kunnen worden". Wat eigenlijk gewoon een nieuw vaccin is. Dat is trouwens prima te doen, er komen vooral praktische zaken bij kijken. Maar we kunnen er nog niks over zeggen. Hier heb ik een korte opsomming gemaakt van de status bij de fabrikanten omtrent de nieuwe variant: BlackMonkey in "Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Goed om te zien: Huisartsen, militairen en thuiszorgmedewerkers: wij kunnen helpen boosteren

Militairen worden nu opgeleid door de GGD om te prikken, dat duurt een paar dagen.

Fingers crossed dat we deze maand toch nog wat meters kunnen maken. De ziekenhuizen hebben in ieder geval al een groot deel van de medewerkers geboosterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
user109731 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:07:
Goed om te zien: Huisartsen, militairen en thuiszorgmedewerkers: wij kunnen helpen boosteren

Militairen worden nu opgeleid door de GGD om te prikken, dat duurt een paar dagen.

Fingers crossed dat we deze maand toch nog wat meters kunnen maken. De ziekenhuizen hebben in ieder geval al een groot deel van de medewerkers geboosterd.
Hmmm ik lees wel weer een hoop mensen die van alles aanbieden, hopelijk leveren ze deze keer dan ook.
De vorige keer haakten bijvb. de huisartsen af toen het puntje bij het paaltje kwam, wat ook weer een hoop ellende heeft opgeleverd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:58:
Kritiek op het hele pakket prima. Maar stel dan iets anders voor. Of heb het over meer of minder maatregelen. Maar dat gebeurt niet.
Dat voorstellen doen gebeurt wel, maar de Tweede Kamer heeft daar moeite mee omdat het kabinet geen informatie deelt. Wat er voorgesteld wordt maakt de bulldozer die de coalitie is meteen een einde aan. Zie bijvoorbeeld hoe Kamerleden van VVD, CDA en D66 samenwerken om elke andere spreker met kritiek lastig te vallen.

Rutte en De Jonge hebben een direct lijntje naar Van Dissel, toen Van der Plas vroeg om informatie van het RIVM zei De Jonge doodleuk dat ze maar met het algemene contactnummer van het RIVM moest bellen. Exemplarisch voor het het nu al 20 maanden gaat.
redwing schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:09:
Tja, ook al ben ik voor meer informatie snap ik dat wel. Zodra hij iets zegt wordt er zelden naar het hele plaatje gekeken, maar wordt er bewust gereageerd op details. En elke maatregel op zich kun je waarschijnlijk wel weghalen of vervangen door een andere. Maar het geheel moet wel blijven kloppen en daar is zelden aandacht voor.

Wat dat betreft vind ik ook dat een aantal partijen in de Tweede Kamer de boel gewoon verzieken. Nu gaat de aandacht bijna iedere keer vooral naar een specifieke maatregel die weer weg moet, maar een alternatief om te zorgen dat het gehele pakket dezelfde werking blijft houden komt er niet.

Nu zitten er ook zat partijen in de kamer die wel degelijk dit soort dingen goed bekijken, dus wat dat betreft vind ik wel dat de informatie waarop de regering zich baseerd ook gewoon beschikbaar is. Als de regering verwijst naar iets dat het OMT stelt, moet die informatie ook vooraf al bij de kamer zijn.
Het hele plaatje krijgt de Tweede Kamer niet. Alle besprekingen met het OMT in het Catshuis zijn ze niet bij. Daar zal ongetwijfeld meer als een optie genoemd worden, wij krijgen alleen te horen uiteindelijk wat het kabinet gekozen heeft.

De Tweede Kamer moet accorderen of onze vrijheden telkens zo beknot mogen worden, op zijn minst moeten ze qua informatievoorziening op dezelfde voet staan als het kabinet. Je zou na ruim 20 maanden corona verwachten dat dit proces inmiddels goed loopt. Alleen nog steeds krijgen we elke keer een fait accompli te zien en moet er vooral niet te veel kritiek zijn.

Dat inzoomen op bepaalde delen van het pakket is deels populair doen, maar komt net zo goed omdat sommige delen van de pakketten moeilijk te volgen zijn. Je krijgt dat als pakketten met maatregelen soms van de hak op de tak lijken te springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
gekkie schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:29:
[...]

De vorige keer haakten bijvb. de huisartsen af toen het puntje bij het paaltje kwam, wat ook weer een hoop ellende heeft opgeleverd.
Deden ze dat?
Ik herinner mij een hoop gezeik over het bewaren van vaccins, en astrazeneca dat niet meer zo populair was. En uberhaupt een enorm zwabberend vaccinatiebeleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
sugarlevi01 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 00:19:
[...]
Deden ze dat?
Ik herinner mij een hoop gezeik over het bewaren van vaccins, en astrazeneca dat niet meer zo populair was. En uberhaupt een enorm zwabberend vaccinatiebeleid.
Het bleek lastig om het in de praktijk te doen met die 15 minuten wachttijd en externe locaties was ook geen succes en ze hadden het al druk.
Nu lijkt het te gaan om huisbezoeken, op zich gelden die eerste twee redenen daar nu niet voor, maar druk schijnen ze het nog steeds wel te hebben en huisbezoeken kosten een hoop tijd per prik (voornamelijk voorrij tijd), wat den ten koste zal gaan van de rest van de activiteiten in de praktijk.
Bij mijn weten doet nu de GGD dat voor 3e prikken met mobiele teams op basis van afspraken gegevens die huisartsen aanleveren.
Wel geloof ik dat de koeleisen voor de mrna vaccins inmiddels iets minder streng zijn dan vorig jaar toen de vaccinatie campagne pas net begonnen was. Dus misschien dat het nu wel gaat werken, maar ik snap de reserve, gezien wat de GGD uiteindelijk aan prikcapaciteit vorig jaar heeft weten op te bouwen op het hoogte punt.

Net als het regelmatig geventileerde idee (vandaag ook weer in de kamer) van alles heel erg centraliseren van COVID zorg, klinkt leuk en op het eerste gezicht logisch. Maar ik denk dat er weinig organisatiedeskundigen zijn die je zullen aanraden dat je op het moment dat je het hoogte punt lijkt te bereiken zou moeten gaan reorganiseren en mensen ook uit hun werkcomfort moet gaan halen om ze ergens centraal te gaan inzetten. Nog afgezien van de vraag of patiënten zo goed te afbakenen zijn dat ze toch niet meer complexere IC zorg nodig hebt waardoor je vermeende schaalvoordeel onwijs gaat tegenvallen. Prima om over na te denken, maar als je het zou willen proberen, doe het dan op het moment dat de zorg zaken weer behapbaar heeft gekregen.

Dus ik moet nog maar zien of dat deze keer soepeler gaat lopen en ik snap de aarzeling ervan bij mij zomaar aannemen van al het aanbod, omdat dat nogal wat regelcapaciteit zal kosten en als dat vervolgens tot niets gaat lijden, dan levert het vooral vertraging op, hoe goed bedoeld ook.

En het was vanavond ook weer een verzuchting in het algemeen in de kamer dat er soms niets te lijkt gebeuren met alle goede of in ieder geval goed bedoelde ideeën, maar een hoop kan aardig verstorend werken, of is misschien toepasbaar, maar dan op lokaal niveau. Als een burgemeester wat wil bijdragen met ambtenaren, laat het hem dan doen en regelen met de lokale GGD, dat is waar men normaal ook al contact mee heeft en dat is ook waar de inzet dan plaats zal moeten vinden, dus die mensen weten wat wel of niet handig is, dat zou niet top-down via een minister moeten.

[ Voor 37% gewijzigd door gekkie op 02-12-2021 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56
CMD-Snake schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:32:
Dat voorstellen doen gebeurt wel, maar de Tweede Kamer heeft daar moeite mee omdat het kabinet geen informatie deelt. Wat er voorgesteld wordt maakt de bulldozer die de coalitie is meteen een einde aan. Zie bijvoorbeeld hoe Kamerleden van VVD, CDA en D66 samenwerken om elke andere spreker met kritiek lastig te vallen.

Rutte en De Jonge hebben een direct lijntje naar Van Dissel, toen Van der Plas vroeg om informatie van het RIVM zei De Jonge doodleuk dat ze maar met het algemene contactnummer van het RIVM moest bellen. Exemplarisch voor het het nu al 20 maanden gaat.
Deze vond ik ook mooi:
SP-Kamerlid Hijink stelde voor dat het Outbreak Management Team voortaan per maatregel laat zien wat het effect is, zodat de Kamer het coronabeleid gerichter kan bijsturen. Maar volgens Rutte is dat onmogelijk. "Het OMT is niet in staat te berekenen wat welke maatregel precies doet met het reproductiegetal."
Ze kunnen niet per maatregel uitrekenen wat het effect is maar ze weten wel dat alles bij elkaar een bepaald effect heeft. :*). Hoe dan?? |:(

Maar over het algemeen ben ik wel iets beter tevreden na vandaag. De Tweede Kamer gaat eindelijk haar werk doen, wat ze al 20 maanden geleden had moeten doen. En nu moeten ze gaan zorgen dat het kabinet er niet mee weg komt. Lisa Westerveld deed dat nog het beste vandaag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
Dennis schreef op donderdag 2 december 2021 @ 00:40:
[...]
Deze vond ik ook mooi:
[...]
Ze kunnen niet per maatregel uitrekenen wat het effect is maar ze weten wel dat alles bij elkaar een bepaald effect heeft. :*). Hoe dan?? |:(
Maatregelen kunnen elkaar ook versterken en verzwakken, het gedrag en verschuivingen daarin kunnen ook nogal verschillen. Daarnaast heeft alles een onzekerheidsmarge, waarbij je in je model de hoop kunt uitspreken dat dat een beetje uit zal middelen, het ene blijkt wat effectiever het andere misschien iets minder.

Als je alleen maar gaat zeggen, dat scheelt 0,13643877832732 op de R, dan gooi je een hoop daarvan weg en als men dan gaat cherrypicken dan kom je niet op hetzelfde uit.

Wat wel zou kunnen werken is een alternatief volledig maatregelen pakket te maken en dat door te laten rekenen (een beetje analoog aan de tegenbegrotingen die men kan door laten rekenen bij het CPB). Presteert dat beter dan neem je de kamer haar uitgangspunten, zo niet dan hou je het bij de uitgangspunten van het kabinet.
Maar over het algemeen ben ik wel iets beter tevreden na vandaag. De Tweede Kamer gaat eindelijk haar werk doen, wat ze al 20 maanden geleden had moeten doen. En nu moeten ze gaan zorgen dat het kabinet er niet mee weg komt. Lisa Westerveld deed dat nog het beste vandaag.
Hoe heeft ze daar voor gezorgd dan ?

En je kan ergens in 1e kwartaal / april je vaccinatie gaan halen, mitsdien de EMA goedkeuring er voor komt, als zal de kans dat je Corona krijgt voordien niet onaanzienlijk zijn. Maar goed misschien smaakt de mosterd ook na de maaltijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlackMonkey
Dennis schreef op donderdag 2 december 2021 @ 00:40:
Omdat ze op die vraag een wetenschappelijk antwoord verwachten en elke wetenschapper zal je vertellen dat zoiets onmogelijk is. Je kan een inschatting maken en deze wetenschappelijk onderbouwen. Je zal er echter nooit een exact antwoord op kunnen geven, dan zal je de maatregelen apart moeten invoeren. Echter veranderen je omgevingsfactoren te snel waardoor je daar nooit een fatsoenlijk onderzoek voor kan opzetten.

Het bepaalde effect is een inschatting. Maar ze vragen niet om een inschatting. Dat is iets waar BBB de vorige keer onredelijk lang op bleef doorhameren. Daar vroeg ze om een cijfers over een registratie die niet werd uitgevoerd omdat deze praktisch onmogelijk was. Een onderbouwing/inschatting vond ze onvoldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
BlackMonkey schreef op donderdag 2 december 2021 @ 00:51:
[...]
Omdat ze op die vraag een wetenschappelijk antwoord verwachten en elke wetenschapper zal je vertellen dat zoiets onmogelijk is. Je kan een inschatting maken en deze wetenschappelijk onderbouwen. Je zal er echter nooit een exact antwoord op kunnen geven, dan zal je de maatregelen apart moeten invoeren. Echter veranderen je omgevingsfactoren te snel waardoor je daar nooit een fatsoenlijk onderzoek voor kan opzetten.

Het bepaalde effect is een inschatting. Maar ze vragen niet om een inschatting. Dat is iets waar BBB de vorige keer onredelijk lang op bleef doorhameren. Daar vroeg ze om een cijfers over een registratie die niet werd uitgevoerd omdat deze praktisch onmogelijk was. Een onderbouwing/inschatting vond ze onvoldoende.
Je zou toch mogen verwachten dat kamerleden dan is zouden informeren bij experts in het veld, of zoiets mogelijk zou moeten kunnen zijn of niet en waarom wel of niet. En tevens of het dan bruikbaar is voor de manier waarop ze die gegevens zouden willen gebruiken. In plaats van zelf denken dat het mogelijk moet zijn en daar over door te blijven miepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
gekkie schreef op donderdag 2 december 2021 @ 00:50:
Hoe heeft ze daar voor gezorgd dan ?
Door eens te vragen wat er achter de voorgestelde maatregelen zit. En hoe het is onderbouwd. Zie haar betoog op nos.nl.
En je kan ergens in 1e kwartaal / april je vaccinatie gaan halen, mitsdien de EMA goedkeuring er voor komt, als zal de kans dat je Corona krijgt voordien niet onaanzienlijk zijn. Maar goed misschien smaakt de mosterd ook na de maaltijd.
Euh, heb je het nou tegen mij? Ik kan toch nu al mijn vaccinatie halen als ik zou willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Dennis schreef op donderdag 2 december 2021 @ 01:03:
[...]
Door eens te vragen wat er achter de voorgestelde maatregelen zit. En hoe het is onderbouwd. Zie haar betoog op nos.nl.
Ah, mjah of al bekend, of lastig mogelijk, je kunt het model en alle gebruikte (input) parameters over de schutting mikken, maar mijn verwachting is niet dat daar veel goeds van gaat komen.
Bovendien zijn een hoop van die zaken zeer beperkt houdbaar.

Maar goed kennelijk is het vertrouwen in de beoordeling daarvan door kamerleden of fractiemedewerkers, of wat "het internet" daar van gaat vinden, groter dan het vertrouwen in het RIVM, "waarvan akte" zou ik zo zeggen.
Euh, heb je het nou tegen mij? Ik kan toch nu al mijn vaccinatie halen als ik zou willen?
Jij wou toch alleen een Novavax, of was dat iemand met een nickname die op die van jou lijkt ?

En kijk eens aan Mevrouw Westerveld wil ook nog een vaccinatiebonus lijkt het (in een motie, maar hij ging nogal snel voorbij), waar kan ik m'n rekeningnummer indienen ?, is wel leuk voor de Sint.

[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 02-12-2021 01:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
gekkie schreef op donderdag 2 december 2021 @ 01:00:
[...]

Je zou toch mogen verwachten dat kamerleden dan is zouden informeren bij experts in het veld, of zoiets mogelijk zou moeten kunnen zijn of niet en waarom wel of niet. En tevens of het dan bruikbaar is voor de manier waarop ze die gegevens zouden willen gebruiken. In plaats van zelf denken dat het mogelijk moet zijn en daar over door te blijven miepen.
Het is jammer dat de discussie niet wat opener wordt gevoerd. In dit voorbeeld, BBB stelde een onmogelijke vraag....maar het doel was duidelijk. Hugo kwam pas na de zoveelste keer met een compromis. Werk naar elkaar toe. Leg uit waarom de vraag niet goed is, niet dat je er onmogelijk antwoord op kan geven. Zoals ik in mijn initiële antwoord probeerde te doen. Aan de andere kant moet de houding daar ook naar zijn. "it takes two to tango" maar het is politiek. Je moet het ook willen.

Je merkt het overigens overal. Niet alleen bij kamerleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
CMD-Snake schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:22:
Voor de politici schuilt er nog een flink afbreuk risico in. Naast dat je mogelijk alsnog tijden lang maatregelen moet hebben ondanks je hoge vaccinatiegraad door je prikplicht zal je weinig populair gaan maken. Oostenrijk ervaart nu in de aanloop naar hun vaccinatieplicht dat de FPÖ nogal terrein wint. Ze gaan niet zomaar de grootste worden, maar hun succes kan de conservatieve ÖVP van kanselier Schallenberg wel onder druk zetten. Een deel van zijn electoraat kan toch de overstap wagen waardoor de partij zijn standpunten mogelijk moet herijken. De Duitse flirt met vaccinatieplicht zal mogelijk de AfD een groeispurt geven.
Daarom hebben ze ook allemaal gewacht tot na de verkiezingen. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
gekkie schreef op donderdag 2 december 2021 @ 01:13:
Ah, mjah of al bekend, of lastig mogelijk, je kunt het model en alle gebruikte (input) parameters over de schutting mikken, maar mijn verwachting is niet dat daar veel goeds van gaat komen.
Bovendien zijn een hoop van die zaken zeer beperkt houdbaar.

Maar goed kennelijk is het vertrouwen in de beoordeling daarvan door kamerleden of fractiemedewerkers, of wat "het internet" daar van gaat vinden, groter dan het vertrouwen in het RIVM, "waarvan akte" zou ik zo zeggen.
Niet zo negatief framen. Waarom vind je het zo raar dat de Tweede Kamer kritisch wil verifiëren wat het kabinet doet? Dat is toch hun taak? Dat ze dit nodig vinden zegt al genoeg... en ik denk niet zozeer omdat ze het RIVM niet vertrouwen maar omdat het kabinet zoals @CMD-Snake al meermaals heeft aangegeven de Tweede Kamer verschrikkelijk slecht informeert. Dus ja, dan krijg je dit.
Jij wou toch alleen een Novavax, of was dat iemand met een nickname die op die van jou lijkt ?
Denk dat je met @Dennahz in de war bent.
En kijk eens aan Mevrouw Westerveld wil ook nog een vaccinatiebonus lijkt het (in een motie, maar hij ging nogal snel voorbij), waar kan ik m'n rekeningnummer indienen ?, is wel leuk voor de Sint.
Tja, kan een strategie zijn om mensen over de streep te trekken. Vind het persoonlijk vrij kansloos maar ach.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
BlackMonkey schreef op donderdag 2 december 2021 @ 01:14:
[...]

Het is jammer dat de discussie niet wat opener wordt gevoerd. In dit voorbeeld, BBB stelde een onmogelijke vraag....maar het doel was duidelijk. Hugo kwam pas na de zoveelste keer met een compromis. Werk naar elkaar toe. Leg uit waarom de vraag niet goed is, niet dat je er onmogelijk antwoord op kan geven. Zoals ik in mijn initiële antwoord probeerde te doen. Aan de andere kant moet de houding daar ook naar zijn. "it takes two to tango" maar het is politiek. Je moet het ook willen.
Dat ben ik helemaal met je eens, wat dat betreft (maar die had het ook wel wat makkelijker) vond ik de beantwoording door Arie Slob ook een stuk aangenamer. Die leek meer mee te denken naar achtergrond en intentie van de vraag.
Aan de andere kant kan ik enige kribbigheid (ook al helpt het zelden) wel begrijpen bij een herhaling van zetten en ook als je weer met een cherrypick stukje wetenschap wordt geconfronteerd wat weer een of ander subdingetje of de hemel in prijst of tot de grond toe afbrand. Of het de mondkapjes van mevrouw Agema zijn, of de ivectermine van de FvD.

En ik snap mevrouw Agema niet zo, dat als dat mondkapje volgens haar zo effectief is en het zo gek is dat ze het in de kamer niet dragen en het op de publieke tribune het wel moet, dat ze zich zelf niet optimaal en effectief wenst te beschermen door met een mondkapje het woord te voeren in de tweede kamer.
Je merkt het overigens overal. Niet alleen bij kamerleden.
Dat is waar. al zou je verwachten dat hun fractiemedewerkers (en soms hebben ze een fscking "wetenschappelijkbureau", wat ook de naam niet altijd lijkt te dekken). Dus op zich zouden die toch wel eens een hoogleraar van een universiteit kunnen raadplegen zou je zeggen. En als er nu al een tijd niemand sputtert over dat aspect vanuit het veld, zou dat ook wel een teken aan de wand kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 02-12-2021 01:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Dennis schreef op donderdag 2 december 2021 @ 01:20:
[...]
Niet zo negatief framen. Waarom vind je het zo raar dat de Tweede Kamer kritisch wil verifiëren wat het kabinet doet? Dat is toch hun taak? Dat ze dit nodig vinden zegt al genoeg... en ik denk niet zozeer omdat ze het RIVM niet vertrouwen maar omdat het kabinet zoals @CMD-Snake al meermaals heeft aangegeven de Tweede Kamer verschrikkelijk slecht informeert. Dus ja, dan krijg je dit.
Dat ze het willen vind ik niet raar, maar ze willen het op een specifieke manier (en vermoedelijk ook met een specifiek doel (wat niet controleren is, maar cherrypicken gaat worden, zie de eerste termijn van de kamer met alle deelaspecten van maatregelen die niet begrepen werden), welke niet op die wijze mogelijk is en zeker niet bruikbaar is voor dat eigenlijke onderliggende doel.

Als men al zou willen cherrypicken, dan zal men met de kamer een meerheid voor een volledig pakket moeten cherrypicken en vervolgens dat laten doorrekenen en komt dat slechter uit dan wordt het hem niet, is het beter dan is het prima. Dat zou haalbaar moeten zijn, de basis aannames kunnen min of meer hetzelfde blijven. Grootste struikelpunt daarbij is dat de kans dat de kamer tot een volldig pakket gaat noemen wat enige kans heeft om tot een minimaal even grote reductie te komen naar mijn overtuiging vrij klein gaat zijn, zeker niet als je daar ook recht wil doen aan oppositie partijen.
Denk dat je met @Dennahz in de war bent.
[...]
Tja, kan een strategie zijn om mensen over de streep te trekken. Vind het persoonlijk vrij kansloos maar ach.
Ahh dat zou kunnen, my bad, nis of nahz :p
Moet ik dan uit financieel motief eerst m'n booster maar gaan weigeren tot ze over de brug gaan komen ?
Lijkt me ook weer vrij onverstandig uit de neveneffecten van het belonen van uitstelgedrag en het nemen van een vaccinatie op oneigenlijke gronden (we hebben dat effect al deels met de coronapas).

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 02-12-2021 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 12:53

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

user109731 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:07:

Hoe zit het met de voorraden van vaccins, biedt dat extra mogelijkheden of is het net als in het begin van het jaar wegprikken wat we binnen krijgen?

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.nu.nl/politie...raag-eerder-begonnen.html

Zucht... Rutte en De Jonge spelen "alle andere betrokkenen" de Zwarte Piet toe vanwege de mislukte start van de boostercampagne:
- advies van de Gezondheidsraad gevolgd
- Kamer zou nooit akkoord zijn gegaan met eerder beginnen
- GGD kan niet zo snel opschalen zonder duidelijke startdatum

Maakt ook niets uit natuurlijk, want sommige mensen moeten hun eerste prik nog halen! Aldus De Jonge....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Family Guy schreef op donderdag 2 december 2021 @ 06:18:
Hoe zit het met de voorraden van vaccins, biedt dat extra mogelijkheden of is het net als in het begin van het jaar wegprikken wat we binnen krijgen?
Er zijn genoeg vaccins op voorraad (ik zie recente cijfers van 6-10 miljoen Pfizer en Moderna), dat is de bottleneck niet meer gelukkig.

Volgens Hugo zouden we deze week 200k kunnen doen, volgende week 350k en dan 700k elke week. Dan maken we een inhaalslag. Laten we hopen dat we inderdaad ruim een half miljoen per week gaan doen. Dan loopt het lekker door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

user109731 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:09:
[...]

Er zijn genoeg vaccins op voorraad (ik zie recente cijfers van 6-10 miljoen Pfizer en Moderna), dat is de bottleneck niet meer gelukkig.

Volgens Hugo zouden we deze week 200k kunnen doen, volgende week 350k en dan 700k elke week. Dan maken we een inhaalslag. Laten we hopen dat we inderdaad ruim een half miljoen per week gaan doen. Dan loopt het lekker door
Hugo verwacht niet veel van de boosters. Dat is zijn argument om de mislukte start te bagatelliseren. Die ongevaccineerden moeten hun eerste prik gewoon halen volgens hem. Dat is veeeeeeeel belangrijker.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
Verwijderd schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:23:
Hugo verwacht niet veel van de boosters.
Boosters kunnen voor individuele ouderen het verschil zijn tussen leven of dood, het is helaas niet de uitweg uit deze zorgcrisis. Daarvoor blijft de de groep ongevaccineerden veel te groot, dat los je alleen op met een vaccinatieplicht.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
hoevenpe schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:40:
[...]

Boosters kunnen voor individuele ouderen het verschil zijn tussen leven of dood, het is helaas niet de uitweg uit deze zorgcrisis. Daarvoor blijft de de groep ongevaccineerden veel te groot, dat los je alleen op met een vaccinatieplicht.
En dat laatste gaat er ook wel komen.

We kunnen er kort of lang over kletsen in de Tweede Kamer, uiteindelijk wordt er in Brussel over besloten.

Kan er ergens ook wel begrip voor hebben dat het RIVM de effecten van elke afzonderlijke maatregel niet kan meten. Ben het met @redwing eens dat het grootste probleem het zich niet houden aan de voorschriften is. Dit geldt voor zowel gevaccineerden als niet gevaccineerden.

Deze bereidheid verschilt van week tot week, is per persoon anders en is afhankelijk van de set maatregelen die gelden (als iemand er al wijs uit wordt welke regels deze week gelden). Het is volgens mij dan ook schier onmogelijk om bijvoorbeeld een percentage aan een maatregel te hangen.

Het blijft toch een kwestie van trial and error, waarbij de tijdsgeest wordt meegenomen in de besluitvorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Tenenkrommend debat gisteravond. Alternatieven uit de kamer werden gewoon weggewuift, zo ook het voorstel van de burgemeester van het Westland. Hugo de Jonge vond dat simpelweg een slecht idee zonder het verder uit te zoeken. Met die uitspraak jaagt hij 100den mensen de dood in, zo zie ik het.

Verder zitten we al op het randje en is er het risico van een griepgolf en Omikron, ik snap niet dat we niet harder ingrijpen. Waarom legt het OMT maar 1 pakket voor en geen 3, zodat we kunnen kiezen?

Ondertussen in Zuid-Afrika, zie je dat Omikron veel harder gaat dan Delta. Delta ging daar per week x ca. 1,5, nu gaat het per week x 3 en dan hebben er nog meer mensen Corona doorgemaakt en nog wat meer gevaccineerd. Als Omikron een R van 1,5-2 in onze omstandigheden heeft en er zijn nu 10 besmette personen in NL, dan doet het over een maandje al significant mee in onze besmettingscijfers. Maar ja daar komen we over 6 weken pas achter natuurlijk, als het al weer te laat is.

Ook niet beseffen dat eerder ingrijpen, minder schade geeft, dan later ingrijpen.

Het wordt echt tijd voor andere mensen aan het roer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70fPwi3VpH1xCcpd8af6iQgFZEw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F2ZwgmRTarCRcd8PAweujVCe.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:44
Een grafiekje.

Zonder legenda.

Zonder schaal/tekst bij de assen.

Wat zou het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Laatst online: 12-09 15:56
Een random bell curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Wilke schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:05:
[...]

Een grafiekje.

Zonder legenda.

Zonder schaal/tekst bij de assen.

Wat zou het zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHWI5R2j_g_2r15dkWDF1Fl4gXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iHEyKQPVOissT21GdHBV1dFJ.png?f=fotoalbum_large

https://www.worldometers....rus/country/south-africa/

[ Voor 5% gewijzigd door iamcj op 02-12-2021 09:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:40:
[...]

Ondanks dat alle kritiek wel terecht is op het verschrikkelijk traag boosteren (hoezo wachten op de gezondheidsraad? in andere landen zijn ze in september al begonnen???) is het weer weinig constructief. Hoe gaan we zorgen dat de ongevaccineerden alsnog die prik gaan halen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Verwijderd schreef op donderdag 2 december 2021 @ 06:57:
https://www.nu.nl/politie...raag-eerder-begonnen.html

Zucht... Rutte en De Jonge spelen "alle andere betrokkenen" de Zwarte Piet toe vanwege de mislukte start van de boostercampagne:
- advies van de Gezondheidsraad gevolgd
- Kamer zou nooit akkoord zijn gegaan met eerder beginnen
- GGD kan niet zo snel opschalen zonder duidelijke startdatum

Maakt ook niets uit natuurlijk, want sommige mensen moeten hun eerste prik nog halen! Aldus De Jonge....
Ja inderdaad. Ik bedoel iedereen had toch in September kunnen aanzien dat ze nu echt eens gebruik moesten gaan maken van die glazen bol en toen al inzien dat we nu in de situatie zouden zitten die niemand toen met enig model überhaupt had ingeschat.
En maar tegen alle adviezen in moeten gaan van de WHO en andere gezondheidsorganisaties (wereldwijd) ook om voorrang te geven aan doneren aan andere landen die achter lopen en minde vaccins hebben. Ik bedoel, denk even aan jezelf zeg voordat je gaat kijken of je de minderbehoeftige kan helpen.
Schandalig ook dat ze adviezen en rapporten opvolgen in plaats van dat ze die gewoon naast hun neerleggen in tijden dat er dusdanig weinig besmettingen en opnames zijn. Ik bedoel hij heeft dat mandaat om gewoon niet te luisteren naar zijn adviseurs dus waarom zou hij dat niet gewoon doen. Beetje ballen tonen hoor.
En inderdaad dat "opschaal probleem" van de GGD. Ik bedoel iedereen weet dat er blikken vol met personeel beschikbaar in deze tijd. Zeker in de zorg zijn genoeg mensen beschikbaar die nu niks te doen hebben en het prima vinden om mega flexibel en inconsistent te werken met uitzicht op een baan voor een aantal maanden. d:)b
iamcj schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:59:
Tenenkrommend debat gisteravond. Alternatieven uit de kamer werden gewoon weggewuift, zo ook het voorstel van de burgemeester van het Westland. Hugo de Jonge vond dat simpelweg een slecht idee zonder het verder uit te zoeken. Met die uitspraak jaagt hij 100den mensen de dood in, zo zie ik het.
Tenenkrommend inderdaad. Dat partijen als BBB, BIJ1, PVV, Haga en FVD laten zien echt niets te zoeken hebben in het debat. Het schreeuwen, het verwijten, het verontwaardigd zijn. Het zijn net een stel kleine kinderen die hun lolly niet krijgen. Je schaamt je kapot dat een groot deel van het land op dit soort vertegenwoordigers stemt inderdaad. Het alleen maar tegen zijn en boos zijn is zo ontzettend niet constructief. Je ziet andere partijen die het er niet mee eens zijn echt een veel betere en fatsoenlijke modus hebben.
En totaal niet doorhebben dat dit soort "alternatieven" gewoon dat niet zijn. Iets roeptoeteren maakt het nog niet waar of nuttig. Hij geeft prima een uitleg waarom het voor nu niet verstandig is om 350 gemeentes er bij te gaan betrekken terwijl dat door de 25GGD regio's nu gedekt wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door thewizard2006 op 02-12-2021 09:24 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:08:
[...]

Ondanks dat alle kritiek wel terecht is op het verschrikkelijk traag boosteren (hoezo wachten op de gezondheidsraad? in andere landen zijn ze in september al begonnen???) is het weer weinig constructief. Hoe gaan we zorgen dat de ongevaccineerden alsnog die prik gaan halen?
Niet... dat gaat niet gebeuren en het feit dat het beleid zo zwabbert en de efficiency van de vaccins afneemt geeft ze alleen maar vuur om nog meer met hun hakken in het zand te gaan staan.
Overigens hadden de overheden kunnen weten dat er altijd een deel van de bevolking zich niet zou inenten.

Heb laatst Contagion gekeken, dat geeft het goed weer :+ en die film is notabene in 2011 gemaakt..

https://www.imdb.com/title/tt1598778/?ref_=fn_al_tt_1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ArcticWolf schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:11:
[...]
Heb laatst Contagion gekeken, dat geeft het goed weer :+ en die film is notabene in 2011 gemaakt..

Heel onrealistisch dat een anti vaxx propaganda verspreider in de film gearresteerd wordt in plaats van in talkshows te worden uitgenodigd.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
ArcticWolf schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:11:
[...]

Niet... dat gaat niet gebeuren en het feit dat het beleid zo zwabbert en de efficiency van de vaccins afneemt geeft ze alleen maar vuur om nog meer met hun hakken in het zand te gaan staan.
Overigens hadden de overheden kunnen weten dat er altijd een deel van de bevolking zich niet zou inenten.

Toch heb ik liever dat een debat daar over gaat. Zo blijven we maar in het verleden hangen en niet de blik vooruit gericht.... Het blijft een taboe op deze manier in de kamer. Ik zie het al gebeuren dat de komende maanden diverse landen in europa de boel onder controle krijgen, en dat mark en hugo nog over 2g aan het bakkeleien zijn met de oppositie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IJzerlijm schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:16:
[...]

Heel onrealistisch dat een anti vaxx propaganda verspreider in de film gearresteerd wordt in plaats van in talkshows te worden uitgenodigd.
Uiteindelijk komt hij toch wel tegenover de arts te zitten in een talkshow?
stylezzz schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:18:
[...]

Toch heb ik liever dat een debat daar over gaat. Zo blijven we maar in het verleden hangen en niet de blik vooruit gericht.... Het blijft een taboe op deze manier in de kamer. Ik zie het al gebeuren dat de komende maanden diverse landen in europa de boel onder controle krijgen, en dat mark en hugo nog over 2g aan het bakkeleien zijn met de oppositie.
Maar 2g gaat het 'probleem' niet oplossen, dan ga je moedwillig mensen aansporen om covid op te zoeken. Dan moet je echt mensen gaan uitsluiten uit de zorg... en wil je dat als bevolking? Zo ja... dan zet je een nieuw precedent voor de toekomst.

Ik weet de oplossing ook niet, maar ik ben alleen de tweedeling echt spuugzat. Er zijn voor beide kanten voor en tegenargumenten. En nee die zijn niet rationeel uit te leggen, maar door op "dwang" te blijven sturen denk ik dat we daar veel uiteindelijk veel slechter uit gaan komen op lange termijn.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
thewizard2006 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:10:
[...]

Ja inderdaad. Ik bedoel iedereen had toch in September kunnen aanzien dat ze nu echt eens gebruik moesten gaan maken van die glazen bol en toen al inzien dat we nu in de situatie zouden zitten die niemand toen met enig model überhaupt had ingeschat.
En maar tegen alle adviezen in moeten gaan van de WHO en andere gezondheidsorganisaties (wereldwijd) ook om voorrang te geven aan doneren aan andere landen die achter lopen en minde vaccins hebben. Ik bedoel, denk even aan jezelf zeg voordat je gaat kijken of je de minderbehoeftige kan helpen.
Schandalig ook dat ze adviezen en rapporten opvolgen in plaats van dat ze die gewoon naast hun neerleggen in tijden dat er dusdanig weinig besmettingen en opnames zijn. Ik bedoel hij heeft dat mandaat om gewoon niet te luisteren naar zijn adviseurs dus waarom zou hij dat niet gewoon doen. Beetje ballen tonen hoor.
En inderdaad dat "opschaal probleem" van de GGD. Ik bedoel iedereen weet dat er blikken vol met personeel beschikbaar in deze tijd. Zeker in de zorg zijn genoeg mensen beschikbaar die nu niks te doen hebben en het prima vinden om mega flexibel en inconsistent te werken met uitzicht op een baan voor een aantal maanden. d:)b
Aangezien we alleen het eindresultaat weten kan je dit niet zeggen. Wellicht liepen allerlei adviseurs tegen de klippen op in de overleggen met het kabinet. Het hele manco is juist dat de TK een enorme informatieachterstand heeft omdat ze alleen de eindresultaten krijgen, niet het pad erheen. Ze kunnen dus ook vrij onmogelijk maatregelen uitruilen. Overigens zie je bij belastingplannen dat er een menukaart gemaakt wordt van wat een maatregel kost/oplevert en de inverdieneffecten zijn zodat men makkelijker kan kiezen hieruit.
Nu gaat het grofweg op deze manier
  • Kabinet vraagt OMT advies
  • Gaat erover beraadslagen, overleggen met stakeholders waaronder VWS
  • Rolt advies uit
  • Volgt overleg met kabinet
  • Resultaat wordt gelekt
  • Blijft altijd één regel onder de pet
  • Er komt een persco voor de trouwe aanhang
  • Regels gaan binnen 1-2 dagen in.
  • TK moet een debat aanvragen achteraf
  • 3-4 dagen daarna krijgt de TK een briefing in een halve ochtend terwijl ze de achterliggende stukken pas enkele uren hebben.
  • Debat
  • Ontzettend inzoomen op een enkele maatregel urenlang en die met een motie voor de buhne wat verzacht wordt..
  • Formatiehoudgreep zorgt voor doorstemmen van de maatregelen.
  • Regels worden fijngeslepen en vaak toch wat erger opgeschreven dan oorspronkelijk gemeld (bv was de amateursport eerst wedstrijden zonder publiek, dat werd in de uitwerking ook trainingen)
  • Twee weken later
  • Goh, het heeft niet gewerkt
  • Rinse
  • Repeat x 20 maanden

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Señor Sjon schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:24:
Aangezien we alleen het eindresultaat weten kan je dit niet zeggen
Heb je het debat en de uitleg gisteren gezien? Of denk je dat het zo is gegaan ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
ArcticWolf schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:23:
Maar 2g gaat het 'probleem' niet oplossen, dan ga je moedwillig mensen aansporen om covid op te zoeken. Dan moet je echt mensen gaan uitsluiten uit de zorg... en wil je dat als bevolking? Zo ja... dan zet je een nieuw precedent voor de toekomst.

Ik weet de oplossing ook niet, maar ik ben alleen de tweedeling echt spuugzat. Er zijn voor beide kanten voor en tegenargumenten. En nee die zijn niet rationeel uit te leggen, maar door op "dwang" te blijven sturen denk ik dat we daar veel uiteindelijk veel slechter uit gaan komen op lange termijn.
Ik weet ook niet of dat 2G de oplossing zal zijn, in ieder geval niet de enige. Gezeur over 2 delingen doent me eigenlijk helemaal niks meer, we hebben immers al 10tallen jaren allerlei 2delingen in dit land... Alleen nu raakt het gedrag van de kleine minderheid mij in het dagelijks doen en laten. Dat vind ik pas dwang :)

Ik hoopte echter op een constructief debat over wat 'the next step' zou moeten gaan worden. Helaas werden we getrakteerd op wederom een partij zwarte pieten schuiven over boosterprikken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Uiteindelijk komt hij toch wel tegenover de arts te zitten in een talkshow?
Jude Law komt vrij op borgtocht met de opmerking 'Apparently there are 12 million people as crazy as you are' en we zien 'm als een echte burgerjournalist filmen bij vaccinatie lokaties. Het was toch iets realistischer dan ik met herinner.

De lottotrekking van de verjaardagen die als eerste gevaccineerd worden was ook wel aardig.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:31:
[...]

Ik weet ook niet of dat 2G de oplossing zal zijn, in ieder geval niet de enige. Gezeur over 2 delingen doent me eigenlijk helemaal niks meer, we hebben immers al 10tallen jaren allerlei 2delingen in dit land... Alleen nu raakt het gedrag van de kleine minderheid mij in het dagelijks doen en laten. Dat vind ik pas dwang :)

Ik hoopte echter op een constructief debat over wat 'the next step' zou moeten gaan worden. Helaas werden we getrakteerd op wederom een partij zwarte pieten schuiven over boosterprikken....
Linksom of rechtsom was je toch wel weer beperkt, kijk maar naar Portugal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
ArcticWolf schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:38:
Welke beperkingen heeft Portugal en hoe staat dat in verhouding tot onze 'lockdown'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
stylezzz schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:31:
En de Kamer die elkaar overschreeuwt om zelfs met deze IC bezetting alsnog maatregelen van tafel te krijgen:
"Er is in de Tweede Kamer lang over het belang van regelmatig sporten gesproken", aldus NOC*NSF. "Bijna alle partijen waren op zoek naar ruimte om er voor te zorgen dat vooral de jeugd dagelijks zou kunnen blijven sporten. Dat is nu met de avondsluiting vanaf 17.00 uur uur vrijwel onmogelijk. Het is voor de vitaliteit, de weerbaarheid en het sociale welzijn van ons allen van het grootste belang dat dagelijks sporten na 17.00 uur zo snel mogelijk weer kan."

Een groot deel van de Tweede Kamer pleit daar ook voor. Het kabinet wil er echter niet aan. "Dat betekent dat er veel contacten en verplaatsingen zijn, ook van ouders die hun kind komen brengen en halen. Dat moeten we nu niet hebben, het is erg onverstandig, omdat we in een ernstige crisis zitten", zei demissionair premier Mark Rutte tijdens het debat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
ArcticWolf schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:38:
[...]

Een mondkapje of 1.5m wil ik allemaal best aan meewerken.... Maar als ik ineens om 6 uur in de ochtend mijn bed uit moet om wat aan de broodnodige sport te kunnen gaan doen vind ik het een ander verhaal worden. Laten we niet teveel naar portugal kijken, daar kunnen we ze een campagne gaan voeren om mensen weer van maatregelen af te krijgen ooit... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
[...]
En toch konden we hier in dit topic al aan de hand van de (exponentiele) groei zien dat we rond half november in de problemen zouden komen. Dat kon je nl. al 2 weken na de versoepelingen zien. En je kunt mij niet wijsmaken dat de experts niet weten hoe een exponentiel groei werkt.
Tja, de grote vraag die ik dan aan jou heb is waarom andere landen wel klaar stonden en binnen een paar dagen na het advies konden gaan prikken? Allemaal niet te voorspellen, of was het stiekem toch wat beter te voorspellen dan je hier wilt laten doen lijken? En nogmaals, weinig besmettingen zegt niets, met een exponentiele groei kun je met weinig besmettingen heel snel naar veel besmettingen toegaan. En het mooie daarvan? Het is prima te voorspellen omdat 30% groei bij 1000 besmettingen een week later een 30% groei is van 1300 en weer een week later een 30% groei gaat geven van 1690.

En dat de focus nog steeds veel te weinig ligt op de hele wereld gevaccineerd te krijgen klopt. Maar ook dat schaar ik onder niet pro-actief bezig zijn. Er wordt alleen gekeken naar het hier en nu en vooral niet een paar maanden vooruit en dan globaal.
Je kon nadat we Delta kregen al zien dat we de GGD weer nodig gingen hebben. Dus je hebt gelijk dat het in deze tijd lastig is om aan personeel te komen. Maar als je wat pro-actiever bent en tijdig begint heb je ook maanden de tijd om dat personeel te krijgen. Ik kan je b.v. nu ook al vertellen dat we volgend jaar nog steeds een blik GGD'ers nodig gaan hebben. Dus ik ben erg benieuwd of we nu weer gaan werken met tijdelijke contracten zodat we volgend jaar opnieuw kunnen beginnen. Ik blijf hopen dat ze nu wel een keer wat vooruit kijken.
[...]
Tenenkrommend inderdaad. Dat partijen als BBB, BIJ1, PVV, Haga en FVD laten zien echt niets te zoeken hebben in het debat. Het schreeuwen, het verwijten, het verontwaardigd zijn. Het zijn net een stel kleine kinderen die hun lolly niet krijgen. Je schaamt je kapot dat een groot deel van het land op dit soort vertegenwoordigers stemt inderdaad. Het alleen maar tegen zijn en boos zijn is zo ontzettend niet constructief. Je ziet andere partijen die het er niet mee eens zijn echt een veel betere en fatsoenlijke modus hebben.
En totaal niet doorhebben dat dit soort "alternatieven" gewoon dat niet zijn. Iets roeptoeteren maakt het nog niet waar of nuttig. Hij geeft prima een uitleg waarom het voor nu niet verstandig is om 350 gemeentes er bij te gaan betrekken terwijl dat door de 25GGD regio's nu gedekt wordt.
En dit klopt wel helemaal. Veel van de genoemde opties zijn helemaal niet nuttig, de regio's zijn niet voor niets opgedeeld in de GGD-gebieden. Daar moet je nu niet aan gaan sleutelen. Maar dat mis is nogal vaak in het debat, er wordt wel vaak gezegd wat anders moet, maar met bruikbare alternatieven komen ze maar amper. Meestal zijn de alternatieven nog vele malen slechter dan het huidige plan.
Maar ik moet ook zeggen dat het plan ook helemaal niet zo slecht is, het had er alleen 2 maanden geleden al kunnen en moeten liggen. Als je de boel vrijlaat en ziet dat de groei sneller dan verwacht gaat moet je al ingrijpen en/of je voorbereiden op de gevolgen. En dat is het punt dat meestal mist.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
[...]
Er zijn voor beide kanten voor en tegenargumenten. En nee die zijn niet rationeel uit te leggen, maar door op "dwang" te blijven sturen denk ik dat we daar veel uiteindelijk veel slechter uit gaan komen op lange termijn.
Eén kant is wel rationeel uit te leggen, de ander niet. Maakt het probleem alleen niet kleiner inderdaad.

Zie je nog een andere optie dan dwang?

Als een groep mensen categorisch de consensus in wetenschappelijke artikelen en andere publicaties, de ervaring na 1 jaar vaccins en de verhalen van degenen die met de poten in modder staan (ook hier op het forum) blijft afwijzen houdt het gesprek een keer op.

En veel verschil maakt het niet voor de niet gevaccineerden. Als niemand een vaccin zou nemen zou er niemand aan het maatschappelijk verkeer deel kunnen nemen. Nu ga je naar een situatie waarbij gevaccineerden onder voorwaarden (1 of 2G) aan het maatschappelijk verkeer deel kunnen nemen, terwijl ongevaccineerden dat niet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:46:
[...]

Een mondkapje of 1.5m wil ik allemaal best aan meewerken.... Maar als ik ineens om 6 uur in de ochtend mijn bed uit moet om wat aan de broodnodige sport te kunnen gaan doen vind ik het een ander verhaal worden. Laten we niet teveel naar portugal kijken, daar kunnen we ze een campagne gaan voeren om mensen weer van maatregelen af te krijgen ooit... ;)
Tja, maar heb je dan ook door dat dat om 6 uur gaan sporten en dus om de regels heenwerken nu net het probleem is? Ja, het mag, maar moet je het daarom ook doen of wil je een keer uit deze crisis komen en gaan we doen wat er moet gebeuren? Schijnbaar werkt hier alleen een keiharde lockdown waarbij alles dicht is, want anders bedenken mensen zelf wel weer manieren om toch vooral die besmettingsmomenten overeind te houden :+

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
alexbl69 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:47:
[...]

Eén kant is wel rationeel uit te leggen, de ander niet. Maakt het probleem alleen niet kleiner inderdaad.

Als een groep mensen categorisch de consensus in wetenschappelijke artikelen en andere publicaties, de ervaring na 1 jaar vaccins en de verhalen van degenen die met de poten in modder staan (ook hier op het forum) blijft afwijzen houdt het gesprek een keer op.

En veel verschil maakt het niet voor de niet gevaccineerden. Als niemand een vaccin zou nemen zou er niemand aan het maatschappelijk verkeer deel kunnen nemen. Nu ga je naar een situatie waarbij gevaccineerden onder voorwaarden (1 of 2G) aan het maatschappelijk verkeer deel kunnen nemen, terwijl ongevaccineerden dat niet kunnen.
Als het echt rationeel uit te leggen is, dan was 10% niet zo fel tegen. Het verhaal was 'gewoon' niet goed genoeg en nu hikken we tegen dwang aan, dat levert toch alleen maar weerstand op? Zelfs onder reeds gevaccineerde mensen...

@stylezzz
Wij mogen tussen 7:00 en 17:00 rijlessen nemen op stal (ik heb een eigen paard), maar tussen 17:00 en 22:00 niet 8)7 alsof m'n trainer enigszins in de buurt komt tijdens de les.

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 02-12-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:11

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

iamcj schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:59:

Verder zitten we al op het randje en is er het risico van een griepgolf en Omikron, ik snap niet dat we niet harder ingrijpen. Waarom legt het OMT maar 1 pakket voor en geen 3, zodat we kunnen kiezen?

Ondertussen in Zuid-Afrika, zie je dat Omikron veel harder gaat dan Delta. Delta ging daar per week x ca. 1,5, nu gaat het per week x 3 en dan hebben er nog meer mensen Corona doorgemaakt en nog wat meer gevaccineerd. Als Omikron een R van 1,5-2 in onze omstandigheden heeft en er zijn nu 10 besmette personen in NL, dan doet het over een maandje al significant mee in onze besmettingscijfers. Maar ja daar komen we over 6 weken pas achter natuurlijk, als het al weer te laat is.

Ook niet beseffen dat eerder ingrijpen, minder schade geeft, dan later ingrijpen.

Het wordt echt tijd voor andere mensen aan het roer.

[Afbeelding]
Aan de ene kant heb je kritiek op de traagheid van beslissing nemen, aan de andere kant heb je kritiek op ideeën die vrij vlot worden 'weggewuifd'. Het is lastig, maar je kunt niet alle ideeën allemaal eerst gaan onderzoeken, dan zijn we maanden verder en is er nog steeds niets besloten.

Je kunt je andersom ook afvragen waarom die burgemeester zijn idee niet weken eerder had ingebracht. De discussie is niet bepaald van gisteren.

Er moet ergens naar een besluit toe gewerkt worden, en dat kunnen ze nooit goed doen natuurlijk, er zal altijd kritiek op zijn. Maar er is dan in elk geval een besluit.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
[...]

Als het vanaf het begin anders was gegaan wel. Nu is er al zoveel dwang geweest dat de meeste in de weigerstand zitten en helemaal niet meer luisteren. Maar meer en duidelijkere info had zeker geholpen.
Het probleem hiermee is dat er meestal naar een artikel wordt gewezen met de melding; 'zie je wel, het werkt!'. Terwijl de meeste mensen die artikelen helemaal niet snappen. Een simpele uitleg zou daarbij heel goed kunnen helpen.

Dus we hadden zeker een hoop beter kunnen doen door betere informatie te geven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
[...]

[...]

Die partijen heb ik het niet over. De uitleg die ik heb gezien is dat hij zegt dat het niet verstandig is. Ik snap ook dat het complexe materie is, maar in de basis komt het neer op vervoer van vaccins naar de gemeente + het afzeggen van afspraken, wat de gemeente ook kan doen. Maar dan is wel in 4 weken iedereen geboostered. Lijkt me toch op zn minst het onderzoeken waard. We hebben een prikleger klaar staan, maar de GGD wil\mag alleen mensen voor minimaal 20 uur. Ja zegt de Jonge dat is lastig met roosteren, dus dat gaan we niet doen. Vrouw uit de kamer geeft aan dat het in de praktijk wel kan. En het kaarsje dooft uit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hoevenpe
ArcticWolf schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:50:
Als het echt rationeel uit te leggen is, dan was 10% niet zo fel tegen. Het verhaal was 'gewoon' niet goed genoeg en nu hikken we tegen dwang aan, dat levert toch alleen maar weerstand op? Zelfs onder reeds gevaccineerde mensen...
Je gaat me toch niet vertellen dat mensen die de l*lkoek van Engel en Baudet serieus nemen met een goed verhaal te overtuigen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
redwing schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:52:
[...]

Als het vanaf het begin anders was gegaan wel. Nu is er al zoveel dwang geweest dat de meeste in de weigerstand zitten en helemaal niet meer luisteren. Maar meer en duidelijkere info had zeker geholpen.

[...]

Het probleem hiermee is dat er meestal naar een artikel wordt gewezen met de melding; 'zie je wel, het werkt!'. Terwijl de meeste mensen die artikelen helemaal niet snappen. Een simpele uitleg zou daarbij heel goed kunnen helpen.

Dus we hadden zeker een hoop beter kunnen doen door betere informatie te geven.
Ben het met je eens dat continue 'hakken' averechts werkt.

Ken ook iemand die eerst de werking van het 'vaccin' aan wilde kijken alvorens het zelf te nemen. Maar die zit nu dusdanig in het verdomhoekje dat diegene nooit meer het punt zal bereiken dat het vaccin geaccepteerd wordt.

Wetenschappelijke rapporten zijn moeilijk in jip-en-janneke taal te vertalen, maar hier ligt zeker een taak voor de overheid. Leg het beter uit, kom met (begrijpelijke) cijfers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

Er is een behoorlijke desinformatie uitgestort over de wereld door een aantal kwaadwillende staten. Daar heeft weinig tegenover gestaan.

Kunnen we wel met wetenschap dit en dat gaan strooien. Maar voor heel veel mensen staat de 'wetenschap' echt verdomde ver van ze af. Terwijl die desinformatie campagnes wel op hun niveau staan.

Daar moet echt iets tegenover gezet worden. Er moet iets gedaan worden om die mensen te bereiken.

En er moet ook iets gedaan worden voor de mensen uit een omgeving met een andere levensovertuiging.

Het percentage wappies is niet zo heel hoog. De meeste ongevaccineerden zijn mensen die vooral erg bang zijn. Die geen groot vertrouwen (meer) hebben in de overheid.

Dat is iets wat we helaas zelf de afgelopen jaren hebben laten ontstaan, en niet zo maar opgelost is. Maar voordat je die mensen met dwang in hun nekvel probeert te grijpen. Vind ik dat je ze toch echt eerst moet gaan aanspreken. Doe een keer een grote campagne, zorg ervoor dat er bijna letterlijk op hun deuren geklopt wordt.

Én daarna, als er nog een te grote groep over is. Ga je pas die dwang toepassen.

De doelgroepen hebben we volgens mij prima in kaart, het zijn protestants gereformeerden, het zijn de antroposofen, het zijn de mensen in achterstandswijken.

Meer dan een half jaar geleden, werd ik meer doodgegooid met Rutte dit en dat, en whoehoe VVD nog een termijn. Maar vaccineren? Amper...

En voor een deel van Nederland is dat niet nodig geweest, maar een deel van Nederland had wel a. die informatie nodig en b. een laagdrempelige optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:52:
[...]

Aan de ene kant heb je kritiek op de traagheid van beslissing nemen, aan de andere kant heb je kritiek op ideeën die vrij vlot worden 'weggewuifd'. Het is lastig, maar je kunt niet alle ideeën allemaal eerst gaan onderzoeken, dan zijn we maanden verder en is er nog steeds niets besloten.

Je kunt je andersom ook afvragen waarom die burgemeester zijn idee niet weken eerder had ingebracht. De discussie is niet bepaald van gisteren.

Er moet ergens naar een besluit toe gewerkt worden, en dat kunnen ze nooit goed doen natuurlijk, er zal altijd kritiek op zijn. Maar er is dan in elk geval een besluit.
Ze wachten met beslissingen nemen tot het laatste momoment en dat is de afgelopen twee jaar gebleken, altijd te laat, dat is het probleem. Nu gaan we ook weer wachten tot 14 December.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thewizard2006
redwing schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:46:
En toch konden we hier in dit topic al aan de hand van de (exponentiele) groei zien dat we rond half november in de problemen zouden komen. Dat kon je nl. al 2 weken na de versoepelingen zien. En je kunt mij niet wijsmaken dat de experts niet weten hoe een exponentiel groei werkt.
En dus was er in oktober al gevraagd om een herziening van het advies. Terwijl pas begin oktober een zeer lichte stijging te zien was. Laten we aub niet gaan doen of we in september dit al zagen aankomen want toen waren er absoluut nog geen stijgingen te zien!
Tja, de grote vraag die ik dan aan jou heb is waarom andere landen wel klaar stonden en binnen een paar dagen na het advies konden gaan prikken? Allemaal niet te voorspellen, of was het stiekem toch wat beter te voorspellen dan je hier wilt laten doen lijken? En nogmaals, weinig besmettingen zegt niets, met een exponentiele groei kun je met weinig besmettingen heel snel naar veel besmettingen toegaan. En het mooie daarvan? Het is prima te voorspellen omdat 30% groei bij 1000 besmettingen een week later een 30% groei is van 1300 en weer een week later een 30% groei gaat geven van 1690.
En om hoeveel landen gaat dat. Een paar inderdaad. Die hebben er inderdaad voor gekozen om het WHO advies naast zich neer te leggen, om de voorkeur aan de eigen mensen te geven ipv te focussen op de rest van de wereld etc. Dat is een keuze maar die was toen nog niet gebaseerd op de hoge piek waar we nu mee te maken hebben. Je zou haast zeggen dat ze "goed gegokt" hebben. Daarnaast zijn die landen ook anders ingericht en kan je niet een 1 op 1 vergelijking maken. Maar goed, los daarvan wordt ook gezegd dat met de kennis van nu (hindsight 101) men inderdaad 6 weken eerder had kunnen beginnen. Niemand zal nu ontkennen dat dit achteraf gezien de beste keus was. Maar om keihard te veronderstellen dat dit 100% te voorstellen was en te voorkomen was is gewoon veel te gemakkelijk in mijn beleving. Wat men dus hier claimt is dat Hugo absoluut niet naar de adviezen van verschillende gezondheidsraden had moeten luisteren en zijn eigen pad had moeten kiezen die daarvan af week. De wereld had te klein geweest....
En dat de focus nog steeds veel te weinig ligt op de hele wereld gevaccineerd te krijgen klopt. Maar ook dat schaar ik onder niet pro-actief bezig zijn. Er wordt alleen gekeken naar het hier en nu en vooral niet een paar maanden vooruit en dan globaal.
En wat dat betreft is Nederland een relatief kleine speler hier in. Dus ook dit op het conto van Hugo schuiven is veel te gemakkelijk.
Je kon nadat we Delta kregen al zien dat we de GGD weer nodig gingen hebben. Dus je hebt gelijk dat het in deze tijd lastig is om aan personeel te komen. Maar als je wat pro-actiever bent en tijdig begint heb je ook maanden de tijd om dat personeel te krijgen. Ik kan je b.v. nu ook al vertellen dat we volgend jaar nog steeds een blik GGD'ers nodig gaan hebben. Dus ik ben erg benieuwd of we nu weer gaan werken met tijdelijke contracten zodat we volgend jaar opnieuw kunnen beginnen. Ik blijf hopen dat ze nu wel een keer wat vooruit kijken.
Theoretisch leuk natuurlijk maar dat betekend dat je mensen een lange tijd in dienst moet hebben die niets te doen hebben voor een lange periode. Daarnaast moet je mensen vinden die bereid zijn om nu dus weer even een paar maanden bij te springen om daarna weer werkeloos te geraken. Het is allemaal ff wat complexer dan wat meer mensen aannemen. En je kan pro-actief zijn wat je wilt maar als er gewoon een tekort is dan zijn de mensen er gewoon niet. Dan praat je niet over weken of maanden om dit op peil te krijgen maar over jaren. Dat men daar naar moet kijken (wat men ook al doet) kan iedereen het wel over eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:49:
[...]

Tja, maar heb je dan ook door dat dat om 6 uur gaan sporten en dus om de regels heenwerken nu net het probleem is? Ja, het mag, maar moet je het daarom ook doen of wil je een keer uit deze crisis komen en gaan we doen wat er moet gebeuren? Schijnbaar werkt hier alleen een keiharde lockdown waarbij alles dicht is, want anders bedenken mensen zelf wel weer manieren om toch vooral die besmettingsmomenten overeind te houden :+
Het probleem blijft de ongevaccineerden uiteraard. Inmiddels zit ik in de groep die min of meer klaar is met veel maatregelen. Mijn werktijden heb ik wat verschoven van 9 tot 5 naar een 12 tot 8.... kan ik in de ochtend tenminste sporten, een boodschap doen of een pakket wegbrengen. Het voorkomen van besmettingen moet niet het hoogste doel zijn, een houdbare druk op de zorg wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

thewizard2006 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:12:
[...]

En dus was er in oktober al gevraagd om een herziening van het advies. Terwijl pas begin oktober een zeer lichte stijging te zien was. Laten we aub niet gaan doen of we in september dit al zagen aankomen want toen waren er absoluut nog geen stijgingen te zien!

[...]

En om hoeveel landen gaat dat. Een paar inderdaad. Die hebben er inderdaad voor gekozen om het WHO advies naast zich neer te leggen, om de voorkeur aan de eigen mensen te geven ipv te focussen op de rest van de wereld etc. Dat is een keuze maar die was toen nog niet gebaseerd op de hoge piek waar we nu mee te maken hebben. Je zou haast zeggen dat ze "goed gegokt" hebben. Daarnaast zijn die landen ook anders ingericht en kan je niet een 1 op 1 vergelijking maken. Maar goed, los daarvan wordt ook gezegd dat met de kennis van nu (hindsight 101) men inderdaad 6 weken eerder had kunnen beginnen. Niemand zal nu ontkennen dat dit achteraf gezien de beste keus was. Maar om keihard te veronderstellen dat dit 100% te voorstellen was en te voorkomen was is gewoon veel te gemakkelijk in mijn beleving. Wat men dus hier claimt is dat Hugo absoluut niet naar de adviezen van verschillende gezondheidsraden had moeten luisteren en zijn eigen pad had moeten kiezen die daarvan af week. De wereld had te klein geweest....

[...]

En wat dat betreft is Nederland een relatief kleine speler hier in. Dus ook dit op het conto van Hugo schuiven is veel te gemakkelijk.

[...]

Theoretisch leuk natuurlijk maar dat betekend dat je mensen een lange tijd in dienst moet hebben die niets te doen hebben voor een lange periode. Daarnaast moet je mensen vinden die bereid zijn om nu dus weer even een paar maanden bij te springen om daarna weer werkeloos te geraken. Het is allemaal ff wat complexer dan wat meer mensen aannemen. En je kan pro-actief zijn wat je wilt maar als er gewoon een tekort is dan zijn de mensen er gewoon niet. Dan praat je niet over weken of maanden om dit op peil te krijgen maar over jaren. Dat men daar naar moet kijken (wat men ook al doet) kan iedereen het wel over eens zijn.
Ik heb genoeg collega's die best 1 of 2 dagen willen prikken.
Maar met de eis van minimaal 20 (of was 't 24) uur en ook een weekenddag beschikbaar terwijl een hoop zorgmedewerkers al om het weekend werken maak je het zeker niet interessanter.

Accepteer nou ook mensen die 1 of 2 vaste dagen willen prikken.
Ja dan heb je die dagen misschien meer capaciteit dan een andere dag. Alleen maar mooi toch dat je die dagen dan kan doorprikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

@stylezzz
Wij mogen tussen 7:00 en 17:00 rijlessen nemen op stal (ik heb een eigen paard), maar tussen 17:00 en 22:00 niet 8)7 alsof m'n trainer enigszins in de buurt komt tijdens de les.
Over de zin en onzin van veel maatregelen kunnen we hier nog vele paginas vullen. :) Persoonlijk zou ik zorgen dat ik ergens in die tijden een lesje kan nemen en dat uurtje (of 2) elders weer inhalen bij je werk. Savonds is er immers toch niks te doen, dus dan kun je languit voor de tv liggen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Brazos schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:20:
[...]

Ik kan me in de afgelopen 76 jaar niet een 2-deling herinneren waarbij we bepaalde groepen met dwang probeerden uit te sluiten van het dagelijkse leven. Dit is toch wel even wat anders dan een politiek meningsverschilletje waar je al tientallen van hebt gezien.

Maar even los van dat zullen de meeste ongevaccineerden tegen de vrijheidsbeperkende maatregelen zijn. Het is dus niet hun gedrag dat jou in het dagelijkse leven raakt. Zij zijn juist degene die willen dat jij gewoon vrij bent in je dagelijkse doen en laten zonder dwang van een ander.
Maar een oplossing voor het probleem (corona) dragen ze dan weer niet aan..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• thewizard2006
Dennis1812 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:16:
Ik heb genoeg collega's die best 1 of 2 dagen willen prikken.
Maar met de eis van minimaal 20 (of was 't 24) uur en ook een weekenddag beschikbaar terwijl een hoop zorgmedewerkers al om het weekend werken maak je het zeker niet interessanter.

Accepteer nou ook mensen die 1 of 2 vaste dagen willen prikken.
Ja dan heb je die dagen misschien meer capaciteit dan een andere dag. Alleen maar mooi toch dat je die dagen dan kan doorprikken?
Eens dat men hier best eens naar kan kijken inderdaad

Ik ben het ook zeker niet altijd en overal eens met Hugo/Mark trouwens. Maar het irriteert me gewoon dat men al zo snel verontwaardigd en boos is. Schande spreekt. Alle schuld bij deze 2 heren neerlegt met het grootste gemak als het even tegen zit etc. Alsof alles maar 100% ruim van te voren te voorspellen en bepalen is en nergens negatieve andere gevolgen aan kunnen zitten.
Het is eigenlijk nooit goed wat ze doen. Volgen ze adviezen op dan hadden ze die naast zich neer moeten leggen (zonder enige reden toendertijd). Volgen ze adviezen niet op dan is met verbaasd waarom ze niet 100% worden opgevolgd (zie OMT adviezen door de tijd heen). Het is gewoon nooit goed. En ja, men moet kritisch zijn maar het is echt de pot verwijt de ketel.
Hoe Agema zo ontzettend boos en beledigd kan worden dat men niet ff iedereen overal verplicht een mondkapje te dragen want volgens een onderzoek dat ze heeft kan dit tot 53% reductie van besmettingen zorgen en zijn er verder geen enkele ander maatregel nodig. PVV die voor een mondkapje is.....juist :+ Het is af en toe net een circus en in dat Circus ben ik blij dat wij een dirigent als Mark/Hugo hebben en ons niet laten leiden door een stel clowns.

ps ik zal nimmer op de CDA stemmen en sta ook steeds verder van de VVD vandaan maar ik ben blij dat we deze mannen hier hebben staan. En al zullen ze niet altijd alles 100% op de beste manier doen (zeker achteraf gezien is het altijd erg makkelijk oordelen) ik heb wel het idee dat ze dit serieus aanpakken en hun stinkende best doen om hier zo goed mogelijk doorheen te komen terwijl ze jonglerend zoveel mogelijk mensen tevreden moeten houden (wat schier onmogelijk is).

[ Voor 7% gewijzigd door thewizard2006 op 02-12-2021 10:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stylezzz
Brazos schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:20:
[...]

Ik kan me in de afgelopen 76 jaar niet een 2-deling herinneren waarbij we bepaalde groepen met dwang probeerden uit te sluiten van het dagelijkse leven. Dit is toch wel even wat anders dan een politiek meningsverschilletje waar je al tientallen van hebt gezien.

Maar even los van dat zullen de meeste ongevaccineerden tegen de vrijheidsbeperkende maatregelen zijn. Het is dus niet hun gedrag dat jou in het dagelijkse leven raakt. Zij zijn juist degene die willen dat jij gewoon vrij bent in je dagelijkse doen en laten zonder dwang van een ander.
Pardon? Ik kan me ook niet herinneren dat ik me in mijn hele leven in dergelijk moeilijke bochten heb moeten wringen om er nog een beetje normaal leven op na te houden. Dat ongevaccineerden ook tegen vanalles en nog wat zijn is hun eigen visie, maar duidelijk om andere redenen als dat ik dat heb. Om dan de zwarte piet maar weer naar den haag te schuiven onder het motto 'die zorgen voor de maatregelen' is ook weer een drogreden. Die doen immers ook maar naar eer en geweten wat in hun ogen goed is om de druk op de zorg houdbaar te houden.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
iamcj schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:54:
[...]
Die partijen heb ik het niet over. De uitleg die ik heb gezien is dat hij zegt dat het niet verstandig is. Ik snap ook dat het complexe materie is, maar in de basis komt het neer op vervoer van vaccins naar de gemeente + het afzeggen van afspraken, wat de gemeente ook kan doen.
Ik neem aan dat je afspraken wilt maken ipv afzeggen als je meer mensen wilt prikken ?
Daarnaast hechten we aan administratie, bovendien weet je met ervaring vanuit de vorige prikcampagne dat de GGD dit op zich efficient kan inrichten en grote aantallen zou moeten kunnen prikken zonder noemenswaardige problemen. De hele trein is om diverse redenen alleen veel te laat in gang gezet en soms doen we ook wat lastig qua prioriteiten, bijvb qua locaties.
Maar dan is wel in 4 weken iedereen geboostered. Lijkt me toch op zn minst het onderzoeken waard.
Je kunt je suf onderzoeken, of de resources stoppen in het nog iets sneller hernieuwd op poten zetten van een organisatie waarvan je weet dat die werkt en grote volumes aan kan.
Het is zelden een goed plan om terwijl dat al loopt, weer allerlei dingen te gaan wijzigen en mensen die dat op poten moeten gaan zetten aan dat proces te onttrekken om andere dingen te onderzoeken (en dat zal toch nodig zijn, want je kunt het niet geheel parallel aan de GGD's doen).
We hebben een prikleger klaar staan, maar de GGD wil\mag alleen mensen voor minimaal 20 uur. Ja zegt de Jonge dat is lastig met roosteren, dus dat gaan we niet doen.
Dat was volgens mij niet geheel wat de Jonge zei. Volgens mij zei dat hij dat aan de GGD's zelf over wil laten, en niet top-down bepalen dat hij beter weet wat wel en niet werkt qua inroosteren en HR dan de mensen in de regio's en op locaties.
Vrouw uit de kamer geeft aan dat het in de praktijk wel kan. En het kaarsje dooft uit.
Soms kan dat prima, maar dat ligt op het niveau van de GGD's, prima als je alles centraal wilt gaan regelen, maar dat had je dan eerder moeten beslissen. Je zou hooguit een bericht kunnen doen uitgaan aan GGD's om het nog eens te overwegen, maar ik denk dat ze dat zelf ook al wel bedacht hadden.

Het serie-effect wat je met een goed ingerichte organisatie kunt bereiken bij massa-"productie" overtreft doorgaans een wat latere start en als gevolg daarvan op het tandvlees lopen en die goede organisatie pas een stuk later bereiken. En het constant wijzigen of bemoeien van andere kan beide frustreren, dus daar zou ik spaarzaam mee zijn, tenzij er echt tekenen zijn dat het niet gaat functioneren en ik zie die tekenen niet (meer) echt. Het voornaamste was die dat die 3x tijdelijk = vast barriere nog steeds in de weg lag en die van de gedwongen wisseling van locaties omdat sport weer voorrang krijgt bij het gebruik van locaties, maar dat lijkt inmiddels ook wel opgelost met nieuwe locaties, dus daar zal niet zoveel meer aan te verbeteren zijn.

Dus ja we zijn te laat begonnen en hebben te laat het besluit genomen, maar nu uit paniek de organisatie gaan verstoren lijkt me wel het laatste wat slim is vanuit een organisatiekundig perspectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:03

@stylezzz
Daar gaat het dan ook in vele gevallen niet om. Er is gekozen voor een maatregel zonder al te veel uitzonderingen, want ja, daar was voorheen ook al veel kritiek op.

En nu is het weer niet goed omdat bepaalde activiteiten zonder een al te hoog risico ook geraakt worden.

Sjah, heel veel valt hier niet tussen te schipperen. Of een hele reeks uitzonderingen of gewoon eenduidig beleid. Voor beide is wat te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
thewizard2006 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:12:
[...]

Eind september zijn de maatregelen losgelaten en 2 weken daarna zag je al een stijging die boven verwachting lag. Met een exponentiele groei weet je dat dat procentueel door blijft zetten. Dus half oktober was al bekend dat het mis zou gaan.
[...]
En om hoeveel landen gaat dat. Een paar inderdaad. Die hebben er inderdaad voor gekozen om het WHO advies naast zich neer te leggen, om de voorkeur aan de eigen mensen te geven ipv te focussen op de rest van de wereld etc.
Een paar? Nederland bungelt gewoon onderaan.

En wil je nu echt zeggen dat Nederland is gaan focussen op de rest van de wereld en dat niet kon combineren met zelf voorbereid te zijn? Ik durf wel te zeggen dat ze beide gewoon niet gedaan hebben. We hebben wat AZ en Janssen vaccins, die we hier toch niet meer kwijt konden, gegeven maar daarmee houdt het toch snel op.

En voorlopig zit het probleem hier totaal niet bij de vaccins, wat je wel zou verwachten als Nederland daadwerkelijk aan het focussen was op de rest van wereld. Het probleem zit in het regelen binnen Nederland en dat had gewoon gedaan moeten worden.
Dat is een keuze maar die was toen nog niet gebaseerd op de hoge piek waar we nu mee te maken hebben. Je zou haast zeggen dat ze "goed gegokt" hebben.
Dat is geen gok, dat is simpele wetenschap, snappen wat exponentiele groei is en vooral pro-actief reageren. Ga eens een paar deeltjes terug en je zult zien dat er toen al voorspellingen waren die aangaven dat we half november boven de 15k besmettingen zouden zitten. En nu ligt het nivo van tweakers best hoog, maar ik ga er toch van uit dat de experts bij de regering nog vele malen slimmer zijn.
Daarnaast zijn die landen ook anders ingericht en kan je niet een 1 op 1 vergelijking maken. Maar goed, los daarvan wordt ook gezegd dat met de kennis van nu (hindsight 101) men inderdaad 6 weken eerder had kunnen beginnen. Niemand zal nu ontkennen dat dit achteraf gezien de beste keus was. Maar om keihard te veronderstellen dat dit 100% te voorstellen was en te voorkomen was is gewoon veel te gemakkelijk in mijn beleving. Wat men dus hier claimt is dat Hugo absoluut niet naar de adviezen van verschillende gezondheidsraden had moeten luisteren en zijn eigen pad had moeten kiezen die daarvan af week. De wereld had te klein geweest....
Hugo had voorbereid moeten zijn op de waarschuwingen die vanuit diezelfde gezondheidsraden kwamen. Daarnaast moet je ook niet vergeten dat het OMT op aanvraag van het kabinet advies geeft. Als de regering dus niets doet, komt er vanuit het OMT ook niet zoveel. Waarom dat is weet ik niet, maar schijnbaar is dat zo ingericht. Hetzelfde geldt voor de GGD, er zijn genoeg klachten binnen gekomen dat er niet zoveel met kortlopende contracten moest worden gewerkt. En dat is pas iets meer dan een maand geleden aangepakt.
Precies hetzelfde geldt ook voor de locaties, ook daarvan is al vaak gezegd dat die niet meer beschikbaar waren. Allemaal dingen die je prima kunt voorbereiden, zelfs als de gezondheisraden zeggen dat alles nog goed gaat.

Hoe dan ook wist je half oktober al dat de golf hoger dan verwacht zou worden. Daar moet je op reageren terwijl je ziet is dat er pas een maand later plotseling paniek is.
[...]
Nederland is daarin helemaal geen kleine speler. Als we zouden willen zouden we veel meer kunnen doen. Maar voorlopig gebeurt er gewoon amper iets. Daarnaast kwam jij hier zelf mee, ik laat die hele wereld meestal buiten beschouwing omdat er duidelijk geen focus op is (alhoewel het er wel zou moeten zijn)
[...]
Waarom lukt het andere landen dan wel? Of zien die simpelweg wel in dat de kosten van dit soort mensen zich makkelijk terugverdienen omdat de gevolgen van te laat prikken nog veel duurder zijn ?(zowel kosten als maatschappelijk). We haaden voldoende mensen en die hadden gewoon een langer contract moeten hebben. We zitten in een pandemie, je weet niet precies wat er gaat gebeuren dus je moet gewoon voorbereid zijn op een nieuwe prikronde.

En dat het lastig is snap ik ook wel, maar wat ik niet snap is dat we half november een persco hebben waarin Hugo komt vertellen dat hij totaal verrast is dat het zo snel gaat. Had ie dat eind oktober gedaan, had ik hem kuddo's gegeven, nu was het simpelweg veel te laat.

Hoe dan ook had er gewoon veel meer voorbereid moeten zijn. En ja, dan zal er soms wat geld uitgegeven worden wat achteraf niet nodig was, maar dat is beter dan waar we nu zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:12:
[...]

Het probleem blijft de ongevaccineerden uiteraard.
Uiteraard, dat is de meest simpele optie, iemand anders is schuldig en die moet het maar oplossen. Dat het allang duidelijk is dat met 100% vaccinatiegraad we ons nog steeds aan maatregelen zouden moeten houden vergeten we even.
Inmiddels zit ik in de groep die min of meer klaar is met veel maatregelen. Mijn werktijden heb ik wat verschoven van 9 tot 5 naar een 12 tot 8.... kan ik in de ochtend tenminste sporten, een boodschap doen of een pakket wegbrengen. Het voorkomen van besmettingen moet niet het hoogste doel zijn, een houdbare druk op de zorg wel.
Snap ik, maar dan ben je daarmee dus zelf aan het zorgen dat de golf erger is en langer duurt. En moet je daarvoor dus niet alleen 'die ander' de schuld geven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:45:
[...]

Uiteraard, dat is de meest simpele optie, iemand anders is schuldig en die moet het maar oplossen. Dat het allang duidelijk is dat met 100% vaccinatiegraad we ons nog steeds aan maatregelen zouden moeten houden vergeten we even.
Als ik de keuze heb tussen 100% vaccinatiegraad en een winter met een mondkapje en 1.5 meter of 88% vaccinatiegraad en (avond)lockdowns weet ik wel wat ik ga kiezen. :)
Snap ik, maar dan ben je daarmee dus zelf aan het zorgen dat de golf erger is en langer duurt. En moet je daarvoor dus niet alleen 'die ander' de schuld geven.
Die golf was er misschien wel helemaal niet geweest als we het iets anders hadden aangepakt ;) Overigens maak ik enkel gebruik van de mogelijkheden die er op dit moment zijn. Horecabezoek zal de komende weken wel tot het uiterste minimum beperkt blijven... Dus ik draag wel degelijk mijn steentje bij aan het omlaag brengen van de golf.
Pagina: 1 ... 12 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.