Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.263 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

3raser schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:31:
[...]

Die oversterfte is niet volledig aan corona toe te wijzen toch? Is dat niet waarom onder andere Omtzigt een onderzoek wil?
Subtiel verschil. Nee de oversterfte is niet volledig aan coronadoden toe te zijn, maar wel waarschijnlijk wel aan de effecten van corona (van lockdown tot uitgesteld zorg). En dat is ook waarom Omtzigt (o.a.) dit wil onderzoeken. Wanneer gaat uitgestelde zorg tot meer doden leiden dan het prioriteren corona zorg? Probleem is dat we dat niet weten en eigenlijk ook niet te kwantificeren is. En daarbij een valse discussie want bij het juiste beleid zijn beiden niet nodig. Moet je alleen wel bestaande frames stappen als "de zorg kost alleen geld".
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:33:
Iedereen die ik mijn verhaal uitleg in real life heeft er begrip voor, enkele mensen hebben dezelfde keuze gemaakt. Anderen niet. Allemaal prima, als je denkt dat je nu naar de booster moet dan moet je gaan. Ik zal ook nooit iemand om proberen te praten, ik steun het als ze gaan.
Begrijp met niet verkeerd dan. Ik heb er veel respect en begrip voor. Maar ik zie het als volslagen nutteloos. Symbolisch daad.

Maar als jij er troost bij vind, vooral doen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:49
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:34:
[...]

Er bestaat ook nog iets als griep. Maandenlang hebben we afstand gehouden, vanaf het begin houden de experts er al rekening mee dat daardoor onder andere de griep een slagveld gaat aanrichten. Dat zie je ook al gebeuren met het RS-virus.
Ik heb de eerste influenza patient anders nog steeds niet gezien. Normaal is november tot maart helemaal vergeven van de influenza isolatiepatienten met pneumonieën. Nu al 2 jaar geen enkele gezien. En we testen wel.

Wel een jonge meid met RS bij haar astma. Dat was geen goede combo. Gelukkig weer opgeknapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:15
stylezzz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:36:
[...]

Yep, bakken vol staan er om te graaien bij mijn neefje op school. Op zich wel handig.... Kon de hele familie met de kerst even een zelftestje doen om de risico's te beperken.
Zover ik weet moeten mijn neefjes en nichtjes even naar de conciërge daarvoor, maar ze krijgen gewoon veel mee idd. Er werd immers verwacht dat ze 2x per week testen

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-10 21:45
bert pit schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:39:
[...]

Bron graag met links en dergelijke, jij start deze verdachtmaking.
Mijn bron is zijn Twitter timeline voor alleen al de maand december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:27:
[...]

Dat zullen we nooit weten en België heeft ook zijn portie wel gehad de laatste 20 maanden.

Maar dat dankzij het falen van de overheid in de boostercampagne onnodige slachtoffers heeft geëist, zoveel is mij helaas wel duidelijk. Hadden we in september de plannen klaar gehad dan hadden we eind oktober aan de slag gekund met boosteren. Dit had gegarandeerd levens gered.

Daar kunnen we over blijven vallen, feit is nu eenmaal dat het weer in de soep liep. Ondertussen is de boostercampagne goed op stoom aan het komen.
Welk falen is voor jou zo helder? Heb jij cijfers dat de ziekenhuizen en IC's nu volstromen met gevaccineerden die te laat zijn met hun booster?

Er wordt nu vol gas bijgeprikt maar m.i. lag het accent voorheen terecht op het initiele vaccinatie programma. Ik vind het een beetje goedkoop om nu over falen etc te spreken en de regering allemaal verwijten te maken. Natuurlijk konden ze andere keuzes maken. Maar ik zie geen schade die ontstaan is door de keuzes die ze gemaakt hebben.

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:53
bert pit schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:39:
[...]

Bron graag met links en dergelijke, jij start deze verdachtmaking.
Nee hoor. Dat was ik.

Zullen we het houden bij een simpele bron:
Econoom Robin Fransman is gisteren in het ziekenhuis overleden aan de gevolgen van een coronabesmetting. De 53-jarige Fransman was uit overtuiging niet gevaccineerd en liet zich op sociale media kritisch uit over het coronavaccin. Ook was hij initiatiefnemer van Herstel-NL, een collectief dat zich tegen een harde lockdown keerde en begin dit jaar een plan presenteerde om de Nederlandse samenleving weer te heropenen.
https://nos.nl/artikel/24...leden-na-coronabesmetting

Ik nodig je uit om de rest zelf op te zoeken, het lijkt mij niet nodig om dit topic daarmee te vervuilen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ankona schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:42:
[...]

Welk falen is voor jou zo helder? Heb jij cijfers dat de ziekenhuizen en IC's nu volstromen met gevaccineerden die te laat zijn met hun booster?
Goed dat je het vraagt.
Ja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcX2-KTEgCsFLjrVnj1jD5gZB0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/05piNBOA3Es09DyLNV2RRSd3.png?f=fotoalbum_large
https://twitter.com/cijfe...76206648515571725/photo/1

Je ziet duidelijk dat we te laat zijn voor 50+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Cyberpope schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:40:
[...]
Begrijp met niet verkeerd dan. Ik heb er veel respect en begrip voor. Maar ik zie het als volslagen nutteloos. Symbolisch daad.
Dat klopt, deels is het symbolisch. Het voelt als alles wat ik kan doen in deze, ik heb geen andere opties.
Maar als jij er troost bij vind, vooral doen.
Troost wil ik het niet noemen. Ik zou het eerder een gevoel van bescheidenheid noemen. Omdat ik als gezond en gevaccineerd persoon een stapje terug doe geef ik een ander de kans op een betere situatie.

Maar laten we het niet teveel overdrijven. Ik doe het ook deels uit protest tegen de lakse overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:45:
[...]

Goed dat je het vraagt.
Ja.

[Afbeelding]

Dat kan je zo niet stellen. De echte oudjes komen niet op de IC's. En de veruit de meeste 35-60ers die we op de IC zien zijn ongevaccineerden.

Ja, de overheid is veel te laat begonnen met boosteren, en waren totaal niet voorbereid ondanks rapporten die de overheid toch adviseerden alvast de voorbereidingen te treffen mocht het nodig gaan zijn te boosteren.

Maar ik snap heel goed dat ze ook nog aandacht aan de ongevaccineerden besteedden, want die waren op dat moment een groter gevaar voor de maatschappij dan de echte oudjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
MarcoC schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:29:
[...]
De oversterfte in Nederland is veel hoger dan in andere landen. Tegelijkertijd is de boostercampagne een maand later begonnen. Dit zijn vermijdbare doden geweest.
Is die causaliteit met boosteren zo hard te leggen? Is in die andere landen de niet covid gerelateerde zorg de afgelopen 20 maanden ook zo afgeschaald waardoor levensbedreigende aandoeningen gemist werden of niet vroegtijdig behandeld werden?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:41:
[...]

Ik heb de eerste influenza patient anders nog steeds niet gezien. Normaal is november tot maart helemaal vergeven van de influenza isolatiepatienten met pneumonieën. Nu al 2 jaar geen enkele gezien. En we testen wel.

Wel een jonge meid met RS bij haar astma. Dat was geen goede combo. Gelukkig weer opgeknapt.
Ik vraag mij af of in deze tijd de mensen nog naar het ziekenhuis gaan of berusten in het feit dat het gebeurd.

Maar het is wel opvallend dat je nog niemand gezien hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:05

codex

Geen OpenAI agent :)

[...]

Goed dat je het vraagt.
Ja.

[Afbeelding]

Staat toch nergens een relatie met boosters bij of uberhaupt vaccinatiestatus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10 13:10

3raser

⚜️ Premium member

LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:41:
[...]

Dat is toch ook bijzonder. Misschien dat alle influenza patiënten ook positief testen op corona. Of ze blijven massaal weg omdat ze allang blij zijn dat ze negatief testen. Maar ik ga er vanuit dat jij ergens werkt waar "wegblijven" geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:13

Dennis1812

Amateur prutser

3raser schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:48:
[...]

Dat is toch ook bijzonder. Misschien dat alle influenza patiënten ook positief testen op corona. Of ze blijven massaal weg omdat ze allang blij zijn dat ze negatief testen. Maar ik ga er vanuit dat jij ergens werkt waar "wegblijven" geen optie is.
Waarom testen ze dan negatief op Influenza?

De laatste positieve influenzatest die ik gezien heb is alweer even geleden.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Goed dat je het vraagt.
Ja.

[Afbeelding]

Je plaatst een grafiek met leeftijdsverdelingen. Niets over vaccinaties.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:48:
[...]

Ik vraag mij af of in deze tijd de mensen nog naar het ziekenhuis gaan of berusten in het feit dat het gebeurd.

Maar het is wel opvallend dat je nog niemand gezien hebt.
Tja, de regels zijn amper voldoende om covid met een flink hoge R0 stabiel te houden. Maar een influenza virus heeft een dusdanig lage R0 dat dit geen kans maakt met de basismaatregelen zoals afstand, luchten en hygiene. Laat staan als er contactmomenten beperkt zijn door vroege horecasluitingen.

Als je in deze tijd influenza oploopt moet je wel heel heel heel erg hard je best gedaan hebben :P

[ Voor 7% gewijzigd door LZ86 op 29-12-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:47:
[...]

Dat kan je zo niet stellen. De echte oudjes komen niet op de IC's. En de veruit de meeste 35-60ers die we op de IC zien zijn ongevaccineerden.

Ja, de overheid is veel te laat begonnen met boosteren, en waren totaal niet voorbereid ondanks rapporten die de overheid toch adviseerden alvast de voorbereidingen te treffen mocht het nodig gaan zijn te boosteren.

Maar ik snap heel goed dat ze ook nog aandacht aan de ongevaccineerden besteedden, want die waren op dat moment een groter gevaar voor de maatschappij dan de echte oudjes.
Het is constant zoeken naar de balans. Ik ben ook van mening dat we beter energie kunnen steken in niet gevaccineerden dan in boosters voor 40- buiten de risicogroep. Daar is veel meer winst te behalen uiteindelijk.

Aan de andere kant, die mensen willen pertinent niet. Moet je dan blijven trekken aan een dood paard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

[...]

Goed dat je het vraagt.
Ja.

[Afbeelding]

Dit zijn cijfers over een heel jaar. Die cijfers kunnen net zo goed van begin dit jaar zijn waarbij we te laat waren met de eerste vaccinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ankona schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:49:
[...]

Je plaatst een grafiek met leeftijdsverdelingen. Niets over vaccinaties.
Bedenk even in welke leeftijden de meeste boosters gezet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
3raser schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:50:
[...]

Dit zijn cijfers over een heel jaar. Die cijfers kunnen net zo goed van begin dit jaar zijn waarbij we te laat waren met de eerste vaccinatie.
Wat is er onduidelijk aan de kop: "De situatie op de IC afdelingen van de Nederlandse ziekenhuizen vandaag en exact een jaar geleden:" bij een post van vandaag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
3raser schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:48:
[...]

Nee.... wat zijn dat voor rare ideeën? Wij testen zowel op influenza, pneumococcen, legionella als covid bij binnenkomst.

Bij ons kan je niet wegblijven als je behandeling nodig hebt, want dan ga je dood.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
eric.1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:17:
De informatievoorziening is een probleem inderdaad, maar ik krijg niet het gevoel dat een betere informatievoorziening automatisch leidt tot betere input van de partijen in de TK.

We hebben een oppositie waarvan ongeveer de helft overal op tegen is, zelfs na het draaien van het beleid. Die zijn inderdaad meer bezig met PR-zaken en campagne-voeren dan controleren.

Dan de vragen die gesteld worden in de corona-ommissie sessies zijn vaak genorg dusdanig slecht dat ik eigenlijk ervan uit ga dat een heel aantal geen idee heeft wat ze daar doen, welke rol wie invult en wat de cijfers inhouden.

Zelfs met de beperkte informatievoorziening zijn sommige dingen gewoon zaken die ze moeten weten, dingen die de gemiddelde topic-bezoeker hier weet. Wanneer een gemiddeld geïnformeerde bezoeker hier betere vragen stelt dan een deel van de afgegadigden in die commissie dan is informatievoorziening het probleem niet maar een excuus
Weet iemand als Rutte of De Jonge dan meer dan het gemiddelde commissielid? Nee. Die hebben het voordeel dat ze een week lang bijles kunnen krijgen en daardoor net iets beter uit de verf komen. De informatieoverdracht tijdens die presentaties laat veel te wensen over. Van Dissel is een rampzalige spreker, die is duidelijk niet uit het juiste hout gesneden om voorlichting te geven.

Voor wat betreft de Tweede Kamer, het kabinet heeft een fantastisch systeem opgebouwd rondom corona:

Alle maatregelen worden ingevoerd of afgevoerd middels de noodbevoegdheden die De Jonge geniet onder de Twm. De Jonge mag zonder tussenkomen van de Tweede Kamer corona oekazes de wereld in slingeren en daarna komt pas het debat. Dit heet de "nahang procedure" in de Twm. Daarom hebben we steeds de bekende volgorde van eerst persconferentie en daarna pas het debat.

In het debat gebruikt het kabinet dan de volgende tactiek: je mag iets vinden van ons beleid, maar dan ben je verantwoordelijk. De spreekwoordelijke "bloed aan je handen". Ze hopen dan dat de fracties dusdanig twijfelen of uit het veld geslagen zijn, mede dankzij een slechte informatiepositie, dat ze kiezen voor de weg van de laagste weerstand: niets doen. De Twm voorziet hierin via de nahang procedure, "wie zwijgt stemt toe". De Tweede Kamer moet actief een pakket wegstemmen, ze hoeven niet vóór te stemmen. Had De Jonge de andere route in de Twm behandeld dan had hij zijn pakket moeten onderwerpen aan een stemprocedure, wat een stuk meer risico met zich meebrengt. Linksom of rechtsom zullen de fracties dan kleur moeten bekennen.

Zo speelt het kabinet handig in op het gedrag van de fracties, een hoop gekrakeel om jezelf te profileren een paar uur lang, maar per saldo verandert er niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:51:
[...]

Wat is er onduidelijk aan de kop: "De situatie op de IC afdelingen van de Nederlandse ziekenhuizen vandaag en exact een jaar geleden:" bij een post van vandaag?
Ik zie geen kop. Ik zie alleen een grafiek zonder duiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-10 15:16
brothermaynard schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:35:
[...]

Ook niet met de huidige cijfers? N=1, maar er lijkt toch een stijging (hopelijk minimaal) aan te komen?
Het dagcijfer (15804) is niet best. Er zit iets van een inhaal-effect bij van gisteren (storing dus onderraportage).

Maar het is lastig om dit cijfer te duiden. We hebben de volgende effecten door elkaar lopen:

* storing (di) en inhaalrapportage (wo)
* "zwarte zaterdag"
* begin lockdown
* verdringing delta->omicron in snelste fase
* afwijkingen in uitgevoerde tests rondom Kerst, minder tests op za, zo met mogelijk inhaaleffect op ma en di.

Dat is nogal een lijstje.

Eigenlijk moet je dus niet alleen di+wo samen nemen om te corrigeren voor de storing gisteren, maar ook zo+ma erbij trekken om lagere en hogere aantallen uitgevoerde tests op za+zo resp ma+di te corrigeren.

Als ik de vier dagen samen neem, kom ik op R=1.00. Dat zou dan weer precies in mijn model passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
3raser schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:53:
[...]

Ik zie geen kop. Ik zie alleen een grafiek zonder duiding.
Er staat een Twitterlinkje bij als bron. Het is een kleine moeite om daarop te drukken als je meer informatie wilt hebben.

Ik dacht eerlijk gezegd dat er in de grafiek ook een datum stond, maar dat heb ik niet goed gezien. Waarvoor excuses.

[ Voor 16% gewijzigd door Drardollan op 29-12-2021 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:51:
[...]

Nee.... wat zijn dat voor rare ideeën? Wij testen zowel op influenza, pneumococcen, legionella als covid bij binnenkomst.

Bij ons kan je niet wegblijven als je behandeling nodig hebt, want dan ga je dood.
Geen rare ideeën. Gewoon iemand die er geen verstand van heeft. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
t_captain schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:53:
[...]

Het dagcijfer (15804) is niet best. Er zit iets van een inhaal-effect bij van gisteren (storing dus onderraportage).

Maar het is lastig om dit cijfer te duiden. We hebben de volgende effecten door elkaar lopen:

* "zwarte zaterdag"
* begin lockdown
* afwijkingen in uitgevoerde tests rondom Kerst, minder tests op za, zo met mogelijk inhaaleffect op ma en di.

Eigenlijk moet je dus niet alleen di+wo samen nemen om te corrigeren voor de storing gisteren, maar ook zo+ma erbij trekken om lagere en hogere aantallen uitgevoerde tests op za+zo resp ma+di te corrigeren.

Als ik de vier dagen samen neem, kom ik op R=1.00. Dat zou dan weer precies in mijn model passen.
Het is helemaal niet zo lastig hoor. Gewoon kijken naar 7-daags gemiddeldes en niet naar dagcijfers. Dit getal kan je elke dag opnieuw berekenen. Als je dat doet dan zie je dat het 7-daags gemiddelde onophoudelijk elke dag gedaald is sinds begin december, en dat vandaag voor het eerst in 4 weken het 7-daags gemiddelde gestegen is. De conclusie die je kunt trekken is dat er geen daling meer gaande is. Dat is zonneklaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Ankona schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:47:
[...]

Is die causaliteit met boosteren zo hard te leggen? Is in die andere landen de niet covid gerelateerde zorg de afgelopen 20 maanden ook zo afgeschaald waardoor levensbedreigende aandoeningen gemist werden of niet vroegtijdig behandeld werden?
Natuurlijk, of denk je dat ze lockdowns voor de lol invoeren?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LZ86
3raser schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:54:
[...]

Geen rare ideeën. Gewoon iemand die er geen verstand van heeft. :)
Nou, je komt op mij over als iemand die ten koste van alles maar de boel aan het bagatalliseren is. Redelijk vervelend. Wellicht is het niet je bedoeling, maar dit valt me al langere tijd op.

Stel dan gewoon een normale vraag, en post dan niet complotstellingen van twitter met een vraagteken erachter.

Kan iemand me uitleggen hoe dat zit met influenza en covidtesten? vs Ja, maar influenzapatienten kunnen allemaal op covid positief testen? is nogal een verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:15
[...]

Goed dat je het vraagt.
Ja.

[Afbeelding]

Moet je er ook bij zeggen dat van de groene lijnen waarschijnlijk de helft ongevaccineerd is..
Dat had een stuk lager kunnen zijn. Niet alleen door ongevaccineerden, maar zelfs nóg lager door eerder te boosteren

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
GAIAjohan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:59:
[...]

Moet je er ook bij zeggen dat van de groene lijnen waarschijnlijk de helft ongevaccineerd is..
Dat had een stuk lager kunnen zijn. Niet alleen door ongevaccineerden, maar zelfs nóg lager door eerder te boosteren
Klopt helemaal. Al is dat met name in de groep 50- het geval volgens mij. Al heb ik zo niet op het netvlies in welke leeftijden de meeste ongevaccineerden zitten. Dat ik 50- zeg daarvoor is een aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:59:
...post dan niet complotstellingen van twitter met een vraagteken erachter.
Welke complotstellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:52
[...]

* "zwarte zaterdag"
* begin lockdown

dagcijfer viel me inderdaad tegen, en voor het eerst zoals elders opgemerkt hoger daggemiddelde dan daarvoor sinds langere tijd. Laten we hopen dat het een 'uitbijter' blijkt. De lockdown mag nu langzaam zijn werk gaan doen, om daarmee de cijfers een paar weekjes te drukken zodat de boosters daarna effectief worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:01:
[...]

Klopt helemaal. Al is dat met name in de groep 50- het geval volgens mij. Al heb ik zo niet op het netvlies in welke leeftijden de meeste ongevaccineerden zitten. Dat ik 50- zeg daarvoor is een aanname.
De gemiddelde ongevaccineerde IC patient is zo 20 jaar jonger dan de oudjes die ondanks vaccinatie ziek worden en in het hospitaal belanden. Dus dan zit je in de groep tussen de 40 en 60 vooral. Al hebben wij toevallig nu 1 35er liggen en een jonge meid die zwanger was. Dus dat haalt de boel gemiddel bij ons wel omlaag. Normaal zijn het vooral 50ers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Indoubt schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:34:
Ik heb sterk de indruk dat de regering het niet erg vindt om de besmettingen en ziekenhuisopnames op te laten lopen door een laiisez fair beleid om daarna een drukmiddel te hebben voor iets wat ze door willen drukken in de kamer. .
Ik vrees dat je de overheid meer kwaad in de schoenen schuift als ze tot in staat zijn.

Het is is grove incompetentie gecombineerd in een heilig geloof in ideologisch uitgangspunten en optimisme (wat voor Rutte en co een ideologisch uitgangspunt is). Daarom lopen ze voortdurend achter de feiten aan.

Niet voor niets hebben ze de hele structuur die we hadden om dit soort dingen aan te pakken afgebroken in de periode van 2010 - 2018. "Die kans is zo klein" en "dat lost dan de markt wel op". Visie moet je voor naar de oogarts, dus plannen maken voor dit soort dingen was ook onnodig.

En ondertussen houden de ziekenkosten verzekeraars zich angstvallig stil. Want als iemand de linken gaat leggen tussen hun gedrag om de zorg maximaal te optimaliseren en de onmogelijkheden om een pandemie (wat wel in hun wettelijk taak staat) te bestrijden, zou dat nog wel eens hun reserves kunnen kosten. En doen ze nu weer lekker mogelijk over vergoedingen van inhuurzorg. Immers €€€ is het hoogste doel. Zelfs als je formeel geen winst mag maken.

Dus ja, genoeg verwijten om te maken, maar dat is niet omdat ze zo "evil" zijn. Maar omdat ze ideologische overtuigingen hebben, waar ze bijna als een geloof aan vast blijven houden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:04:
[...]

De gemiddelde ongevaccineerde IC patient is zo 20 jaar jonger dan de oudjes die ondanks vaccinatie ziek worden en in het hospitaal belanden. Dus dan zit je in de groep tussen de 40 en 60 vooral. Al hebben wij toevallig nu 1 35er liggen en een jonge meid die zwanger was. Dus dat haalt de boel gemiddel bij ons wel omlaag. Normaal zijn het vooral 50ers
Dank voor de duiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:59:
[...]

Nou, je komt op mij over als iemand die ten koste van alles maar de boel aan het bagatalliseren is. Redelijk vervelend. Wellicht is het niet je bedoeling, maar dit valt me al langere tijd op.

Stel dan gewoon een normale vraag, en post dan niet complotstellingen van twitter met een vraagteken erachter.

Kan iemand me uitleggen hoe dat zit met influenza en covidtesten? vs Ja, maar influenzapatienten kunnen allemaal op covid positief testen? is nogal een verschil
Hoe zit dat eigenlijk met covid en influenza? Kan in theorie iemand zowel covid als influenza hebben of "verdringt" een van de twee de ander?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:48
[...]Het dagcijfer (15804) is niet best. Er zit iets van een inhaal-effect bij van gisteren (storing dus onderraportage).

* "zwarte zaterdag"
* begin lockdown
Met al die afwijkende variabelen de laatste tijd in het achterhoofd, in hoeverre is jouw model dan wel in staat om een berekening te doen die statistisch verantwoord is?
Ik heb (in een fabrieksomgeving bij de kwaliteitscontrole) veel metingen gedaan en statistiek en modellen er op los gelaten en een ding wat ik daarbij geleerd heb is: Garbage in, Garbage out. Een paar afwijkende metingen zijn wel uit te middelen, maar wanneer de variabelen gaan wijzigen dan wordt het een ander verhaal.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

brothermaynard schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:04:
[...]

dagcijfer viel me inderdaad tegen, en voor het eerst zoals elders opgemerkt hoger daggemiddelde dan daarvoor sinds langere tijd. Laten we hopen dat het een 'uitbijter' blijkt. De lockdown mag nu langzaam zijn werk gaan doen, om daarmee de cijfers een paar weekjes te drukken zodat de boosters daarna effectief worden.
Kans is klein en zou tegen de trend en ontwikkelingen zijn die we elders zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
MarcoC schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:57:
[...]
Het is helemaal niet zo lastig hoor. Gewoon kijken naar 7-daags gemiddeldes en niet naar dagcijfers. Dit getal kan je elke dag opnieuw berekenen. Als je dat doet dan zie je dat het 7-daags gemiddelde onophoudelijk elke dag gedaald is sinds begin december, en dat vandaag voor het eerst in 4 weken het 7-daags gemiddelde gestegen is. De conclusie die je kunt trekken is dat er geen daling meer gaande is. Dat is zonneklaar.
Werken met 7-daags gemiddelde elimineert de weekdageffecten en reduceert de standaarddeviatie van de willekeurige variaties met een factor 2 a 3. Het nadeel is dat je altijd 10 a 11 dagen achterloopt, bovenop de vertraging tussen infectie en rapportage die ook al 8 a 9 dagen betreft.

Als ik een 7 daagse som maak van de afgelopen 7 vs de voorgaande 7 dagen, kom ik overigens nog wel op een daling:

16-12 23-12
do 16374 13336
vr 15360 12477
za 14670 12570
zo 13263 11923
ma 12148 11468
di 9399 9213
wo 13411 15804
94625 86791

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:33
xh3adshotx schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:05:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk met covid en influenza? Kan in theorie iemand zowel covid als influenza hebben of "verdringt" een van de twee de ander?
Het zijn twee compleet verschillende virussen, dus ja je kan ze beide hebben. Dan ben je wel de sjaak denk ik, ook al zijn beide gevallen mild :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
xh3adshotx schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:05:
[...]

Je kan het naar ik me kan herinneren tegelijk hebben. Ik kan nu even niet uitgebreid zoeken, maar er waren wat casereports uit de US en China van gevallen die beide ziektes hadden. Wellicht dat een @RoD hier meer kijk op heeft
Dingen zoals: Misschien dat alle influenza patiënten ook positief testen op corona. Of ze blijven massaal weg omdat ze allang blij zijn dat ze negatief testen.

En er is volgens mij ook al voldoende weggeknipt bij je de afgelopen tijd. Dus daaruit heb je nog meer voorbeelden.

[ Voor 3% gewijzigd door LZ86 op 29-12-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:37:
[...]

Yea, wij hebben ook een afdeling in quarantine gehad een aantal maanden geleden omdat een bezoeker uit het wappiekamp dus met een corona infectie bij zijn moeder op bezoek ging.

Na een aantal verpleegkundigen en een stuk of 8 patienten de bron achterhaald. Die heeft een ziekenhuisverbod gekregen.
Altijd balen inderdaad. Geeft wel een flinke belasting voor de zorg, forse uitval personeel en wellicht dus ook stijging in de cijfers. Voor de regio kan ik het niet direct anders duiden namelijk, maar kale getallen van een dashboard vertalen naar de realiteit is natuurlijk altijd lastig

Influenza hebben we hier in de dagpraktijk en ook in de rapportages van de SEH nog niet terug gezien, ondanks het volledige virale panel waar mensen doorheen getrokken worden. We kunnen inmiddels wel beginnen uitgaan van een 2e jaar op rij zonder aanmerkelijke griepgolf, want de maatregelen houden die golf nog even buiten, en de theoretische beslomeringen hoe het een patient met dubbelinfectie covid-influenza zal vergaan kunnen voorlopig (of definitief??) terug in de ijskast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Cyberpope schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:05:
[...]

Kans is klein en zou tegen de trend en ontwikkelingen zijn die we elders zien.
Andere landen hebben wel veel minder verregaande maatregelen. Maar die heffen dat mogelijk op door het veel verder zijn met de boosters.

Zelf denk ik dat we blij mogen zijn als we voorlopig ergens tussen de 10k en 15k blijven hangen en de ziekenhuisinstroom tussen de 100 en 150. Daarmee zouden we het lang genoeg moeten kunnen rekken tot de boosters gezet zijn en de lente zich meldt. En laten we dan vooral hopen op een lente zoals 2020 met erg lekker en warm weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:08:
[...]

Andere landen hebben wel veel minder verregaande maatregelen. Maar die heffen dat mogelijk op door het veel verder zijn met de boosters.

Zelf denk ik dat we blij mogen zijn als we voorlopig ergens tussen de 10k en 15k blijven hangen en de ziekenhuisinstroom tussen de 100 en 150. Daarmee zouden we het lang genoeg moeten kunnen rekken tot de boosters gezet zijn en de lente zich meld. En laten we dan vooral hopen op een lente zoals 2020 met erg lekker en warm weer.
Hopelijk komt er iig wel wat ruimte voor die tijd voor het onderwijs. Dat vind ik nog wel wat belangrijker dan horeca en de winkels open.

Maar eerst even het laagste punt bereiken die we kunnen bereiken met de ziekenhuisbezetting. Er moet gewoon lucht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:07:
[...]

Je kan het tegelijk hebben. Ik kan nu even niet uitgebreid zoeken, maar er waren wat casereports uit de US en China van gevallen die beide ziektes hadden. Wellicht dat een @RoD hier meer kijk op heeft
Je hoort het incidenteel wel inderdaad. Ik zie ook geen reden waarom je niet beiden tegelijkertijd kan krijgen, los even van het feit dat de kans natuurlijk erg klein is dat je tegelijkertijd (min of meer) twee verschillende infecties oploopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Adlermann schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:09:
[...]

Hopelijk komt er iig wel wat ruimte voor die tijd voor het onderwijs. Dat vind ik nog wel wat belangrijker dan horeca en de winkels open.
Voor mij is het onderwijs prio 1.
Maar als de ontwikkeling de komende 4 a 5 dagen gaat als waar ik bang voor ben dan komt daar geen ruimte voor.
Maar eerst even het laagste punt bereiken die we kunnen bereiken met de ziekenhuisbezetting. Er moet gewoon lucht komen.
Eerlijk gezegd denk ik dat we daar al aardig zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:08:
[...]

Zelf denk ik dat we blij mogen zijn als we voorlopig ergens tussen de 10k en 15k blijven hangen en de ziekenhuisinstroom tussen de 100 en 150. Daarmee zouden we het lang genoeg moeten kunnen rekken tot de boosters gezet zijn en de lente zich meldt. En laten we dan vooral hopen op een lente zoals 2020 met erg lekker en warm weer.
Ik help je mee hopen. Maar "hope for the best, prepare for the worst".
Het eerste is Rutte en co heel goed in, het tweede iets minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:11:
[...]

Voor mij is het onderwijs prio 1.
Maar als de ontwikkeling de komende 4 a 5 dagen gaat als waar ik bang voor ben dan komt daar geen ruimte voor.

[...]

Eerlijk gezegd denk ik dat we daar al aardig zitten.
Ja onderwijs heeft voor mij ook prio 1 (ja ik werk er toevallig ook in). Maar dit is echt een mes wat aan beide kanten snijdt. Studenten/scholieren hebben en wat sociaal contact wat ze nodig hebben en het onderwijs is effectiever. Dit is gewoon de basis leggen voor iemands leven.

Ik zie horeca als een luxe in de huidige omstandigheden. Je kan niet alles hebben namelijk.

En als we er al zitten; dan ben ik niet optimistisch voor versoepelingen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Cyberpope schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:12:
[...]

Ik help je mee hopen. Maar "hope for the best, prepare for the worst".
Het eerste is Rutte en co heel goed in, het tweede iets minder.
We zijn al prepared for the worst. Er is weinig meer over in de gereedschapskist. We zullen het met de huidige maatregelen moeten doen en hopen dat we snel genoeg de kwetsbaren een booster hebben geven.

Ik wil er wel aan toevoegen dat deze 2 weken wel raar zijn met Kerst en Oud en Nieuw. Dat doet ook niet veel goeds voor de besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
RoD schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:11:
[...]

Je hoort het incidenteel wel inderdaad. Ik zie ook geen reden waarom je niet beiden tegelijkertijd kan krijgen, los even van het feit dat de kans natuurlijk erg klein is dat je tegelijkertijd (min of meer) twee verschillende infecties oploopt.
Ik meen ergens een theoretisch celbiologisch artikel te hebben gelezen dat verschillende luchtweginfecties wel interfereren met de besmettelijkheid. Ik heb de bron alleen niet paraat. De achterliggende gedachten daarbij is dat een reeds geinfecteerde cel lastiger binnen te dringen is door een ander virus EN dat iedere virale infectie de niet specifieke afweer in de slijmvliezen etc activeert, waardoor deze als het ware al 'paraat' is. Zat wel wat in, maar nogmaals ik heb de bron niet om het te plaatsen (dus blijft een beetje hearsay zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
RoD schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:11:
[...]

Ik weet niet hoe in in jouw bubble is, maar wij hebben toch best wel een aantal covidpatienten met pneumococcen pneumonieën erbij gehad. En veel invasieve aspergillose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Adlermann schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:13:
[...]

Ja onderwijs heeft voor mij ook prio 1 (ja ik werk er toevallig ook in). Maar dit is echt een mes wat aan beide kanten snijdt. Studenten/scholieren hebben en wat sociaal contact wat ze nodig hebben en het onderwijs is effectiever. Dit is gewoon de basis leggen voor iemands leven.
Ik ga niet nogmaals mijn pleidooi houden, maar de schade is al aangericht ben ik bang. We kunnen nu enkel nog beperken.
Ik zie horeca als een luxe in de huidige omstandigheden. Je kan niet alles hebben namelijk.
Het wringt wel dat dit in andere landen wel gewoon kan doorgaan natuurlijk.
En als we er al zitten; dan ben ik niet optimistisch voor versoepelingen :(
Ik spreek die zorg al een paar dagen uit hier. Niet omdat ik dat leuk vind, maar omdat ik mij werkelijk zorgen maak. De bodem lijkt bereikt en we gaan eerder omhoog dan omlaag. Er zijn eigenlijk nog maar weinig goede cijfers de laatste paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
t_captain schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:07:
[...]

Werken met 7-daags gemiddelde elimineert de weekdageffecten en reduceert de standaarddeviatie van de willekeurige variaties met een factor 2 a 3. Het nadeel is dat je altijd 10 a 11 dagen achterloopt, bovenop de vertraging tussen infectie en rapportage die ook al 8 a 9 dagen betreft.

Als ik een 7 daagse som maak van de afgelopen 7 vs de voorgaande 7 dagen, kom ik overigens nog wel op een daling:

16-12 23-12
do 16374 13336
vr 15360 12477
za 14670 12570
zo 13263 11923
ma 12148 11468
di 9399 9213
wo 13411 15804
94625 86791
Je moet het 7-daags gemiddelde (of som) van 23-12 vergelijken met 22-12, niet 16-12. Dan is er wel degelijk een stijging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adlermann
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:16:
[...]

Ik ga niet nogmaals mijn pleidooi houden, maar de schade is al aangericht ben ik bang. We kunnen nu enkel nog beperken.

[...]

[...]

Ik spreek die zorg al een paar dagen uit hier. Niet omdat ik dat leuk vind, maar omdat ik mij werkelijk zorgen maak. De bodem lijkt bereikt en we gaan eerder omhoog dan omlaag. Er zijn eigenlijk nog maar weinig goede cijfers de laatste paar dagen.
offtopic:
Ja, ik was de afgelopen dagen wat minder aanwezig, want mijn proefschrift ging gisteren naar de drukker. Helaas niet perfect gekregen zoals ik wilde, maar goed verdedigbaar met een bundeling van 8 artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:14:
[...]

We zijn al prepared for the worst. Er is weinig meer over in de gereedschapskist. We zullen het met de huidige maatregelen moeten doen en hopen dat we snel genoeg de kwetsbaren een booster hebben geven.

Ik wil er wel aan toevoegen dat deze 2 weken wel raar zijn met Kerst en Oud en Nieuw. Dat doet ook niet veel goeds voor de besmettingen.
Ja, nu wel ja. Maar ik vind het zo jammer dat we al die tijd verspilt hebben. Elke realist kon zien dat we er met de vaccins niet zouden zijn. En iedereen die verder kijkt, weet dat een pandemie in het verleden bijna allemaal langer duurden als 4 jaar. Maar Rutte en co hadden "als het zo meteen maar zomer wordt", "als we straks de vaccins hebben" en ga zo maar door. En artsen zijn daarbij ook nog behoorlijke optimisten (meestal gelukkig ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Cyberpope schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:19:
[...]

Ja, nu wel ja. Maar ik vind het zo jammer dat we al die tijd verspilt hebben. Elke realist kon zien dat we er met de vaccins niet zouden zijn. En iedereen die verder kijkt, weet dat een pandemie in het verleden bijna allemaal langer duurden als 4 jaar. Maar Rutte en co hadden "als het zo meteen maar zomer wordt", "als we straks de vaccins hebben" en ga zo maar door. En artsen zijn daarbij ook nog behoorlijke optimisten (meestal gelukkig ook).
Allemaal waar en we kunnen er allemaal niets meer aan doen nu. We moeten de rit wederom uitzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:16:
[...]

[...]

[...]

Och, Frankrijk vandaag 200.000+ gevallen, waarvan het meeste nog delta volgens hun gezondheidslui. Het kan altijd erger ;)

Maar hopen dat die Omikron daadwerkelijk mee mag vallen, maar vooralsnog eerst zien dan geloven. De Deense getallen zijn weinig hoopgevend én juist hoopgevend tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:20:
[...]

Och, Frankrijk vandaag 200.000+ gevallen, waarvan het meeste nog delta volgens hun gezondheidslui. Het kan altijd erger ;)
Dat is waar. Zou wel iets zijn hier, hebben we met enkele dagen heel Nederland immuun :P
Maar hopen dat die Omikron daadwerkelijk mee mag vallen, maar vooralsnog eerst zien dan geloven. De Deense getallen zijn weinig hoopgevend én juist hoopgevend tegelijk.
De onzekerheid is het ergst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ja, maar onvermijdbaar onderdeel in ziekte, gezondheid en het leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:45

bert pit

asdasd

Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:43:
[...]

Nee hoor. Dat was ik.

Zullen we het houden bij een simpele bron:

[...]

https://nos.nl/artikel/24...leden-na-coronabesmetting

Ik nodig je uit om de rest zelf op te zoeken, het lijkt mij niet nodig om dit topic daarmee te vervuilen.
Zo ken ik er nog één: "de bijbel staat vol met leugens: zoek ze zelf even op".
Jij start deze vervuiling, er wordt verwezen naar zijn tweets in december vervolgens post jij een link met een tweet van voor het hele vaccinatieprogramma 8)7.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:21:
[...]

Dat is waar. Zou wel iets zijn hier, hebben we met enkele dagen heel Nederland immuun :P

[...]

De onzekerheid is het ergst.
Yes, die onzekerheid is erg frustrerend. Maar aan de andere kant. Valt het niet mee, dan zijn we waarschijnlijk snel van de ongevaccineerden af. Die vallen dan bij bosjes of laten zich alsnog snel prikken. Helaas gaan we dan wel flink wat meer schade aan de zorg krijgen.

Ik hoop van harte dat het nu een keer mee mag vallen.

[ Voor 11% gewijzigd door LZ86 op 29-12-2021 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24

franssie

Save the albatross

brothermaynard schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:15:
[...]

Ik meen ergens een theoretisch celbiologisch artikel te hebben gelezen dat verschillende luchtweginfecties wel interfereren met de besmettelijkheid. Ik heb de bron alleen niet paraat. De achterliggende gedachten daarbij is dat een reeds geinfecteerde cel lastiger binnen te dringen is door een ander virus EN dat iedere virale infectie de niet specifieke afweer in de slijmvliezen etc activeert, waardoor deze als het ware al 'paraat' is. Zat wel wat in, maar nogmaals ik heb de bron niet om het te plaatsen (dus blijft een beetje hearsay zo)
Ik heb dat hier (of in een vorig deel) ook gelezen en het kan bijna alleen als je beide virussen binnen een aantal dagen binnen krijgt, dat is bij mij blijven hangen in ieder geval. Na infectie van het eerste virus zou een tweede minder kans maken door zowel bezetting van cellen en een al actievere afweer.
Is je weerstand echter zwak dan kan alles. [/hearsay]
Maar wat hier al benoemd werd, griep/influenza wordt nog weinig aangetroffen. Dus is het meer een theoretisch vraagstuk (gelukkig).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:24:
[...]

Yes, die onzekerheid is erg frustrerend. Maar aan de andere kant. Valt het niet mee, dan zijn we waarschijnlijk snel van de ongevaccineerden af. Die vallen dan bij bosjes of laten zich alsnog snel prikken.
Voor iedere zoals deze zijn er 10 die nergens last van hebben na een besmetting en op social media pochen met hun 'natuurlijke immuniteit' die 27 keer zo goed is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:07:
Dingen zoals: Misschien dat alle influenza patiënten ook positief testen op corona. Of ze blijven massaal weg omdat ze allang blij zijn dat ze negatief testen.
Als je dat al een complot noemt dan snap ik wel dat iedereen vandaag de dag een wappie, complot denker of antivaxxer wordt genoemd.

Dit is precies wat er momenteel mis is in de samenleving. Er is geen enkele ruimte meer voor een normaal gesprek. Je bent voor of tegen. Het is zwart of wit. En iedereen die anders denkt dan jij kan oprotten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarcoC
bert pit schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:23:
[...]

Jij start deze vervuiling, er wordt verwezen naar zijn tweets in december vervolgens post jij een link met een tweet van voor het hele vaccinatieprogramma 8)7.
Wat wil je nou precies weten? De meeste van zijn tweets zijn óf bewezen onzin óf cherrypicking met als doel vaccins in een kwaad daglicht te zetten. Met name over bijwerkingen (waarbij elke gemelde bijwerking als causaal verondersteld wordt) en effectiviteit waaruit zou moeten bijken dat het vaccin niet werkt terwijl er heel veel hele goede onderzoeken van hoge kwaliteit zijn die bewijzen dat het wél goed werkt. Waarom moet dit in drievoud gepubliceerd peer-reviewed zijn voordat je het wilt aannemen? Waar ben je naar op zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
bert pit schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:23:
[...]

Een hele fijne man die Robin inderdaad.

als antwoord op

En dit is het laatste wat ik erover post. Robin was geen fijne man wat mij betreft, maar nu hij overleden is hoeft hij hier niet verder door het slijk getrokken te worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

3raser schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:26:
[...]

Als je dat al een complot noemt dan snap ik wel dat iedereen vandaag de dag een wappie, complot denker of antivaxxer wordt genoemd.

Dit is precies wat er momenteel mis is in de samenleving. Er is geen enkele ruimte meer voor een normaal gesprek. Je bent voor of tegen. Het is zwart of wit. En iedereen die anders denkt dan jij kan oprotten.
Maar waarom stel je het zo suggestief ipv als open vraag?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Nee, dat niet.

Maar mensen die bewust het draaiboek gebruiken van ik stel alleen maar vragen want bent onwetend terwijl ze eigenlijk wel weten of hadden kunnen weten, heb ik weinig ruimte voor. Die zijn bewust het gesprek aan het saboteren. Het is een bekende tactiek.

En nee, dat doe jij niet, maar die ander.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
[...]

Ben jij nu niet net diegene die suggestieve vragen stelt in plaats van een normale open vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:24:
[...]

Ik hoop van harte dat het nu een keer mee mag vallen.
Daar ben ik van overtuigd. Ik denk dat Omikron de beste variant in jaren is (ok, dit is een ietwat overdreven statement om het luchtig te maken).

Op de korte termijn wordt het pittig, maar op de middellange en lange termijn gaat Omikron ons denk ik juist goede dingen brengen. Daar ben ik echt van overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:30:
[...]

Daar ben ik van overtuigd. Ik denk dat Omikron de beste variant in jaren is (ok, dit is een ietwat overdreven statement om het luchtig te maken).

Op de korte termijn wordt het pittig, maar op de middellange en lange termijn gaat Omikron ons denk ik juist goede dingen brengen. Daar ben ik echt van overtuigd.
Mijn emotionele hersenhelft hoopt het, mijn rationele kant weet het nog niet en zeker niet of dit de 'laatste' variant is.
Hoe dan ook even uitzingen de komende maanden. Ben toch een winterslaap type :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
franssie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:32:
[...]

Mijn emotionele hersenhelft hoopt het, mijn rationele kant weet het nog niet en zeker niet of dit de 'laatste' variant is.
De laatste zal het niet zijn, maar een volgende is waarschijnlijk niet slechter :)
Hoe dan ook even uitzingen de komende maanden. Ben toch een winterslaap type :+
Klinkt zalig, ik niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
MarcoC schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:18:
[...]
Je moet het 7-daags gemiddelde (of som) van 23-12 vergelijken met 22-12, niet 16-12. Dan is er wel degelijk een stijging.
Iets andere berekening, die doorkruist inderdaad de groeifactor van 1.0.

Je voegt dan aan de rollende 7-daagse periode 1 dag toe met een dubbel inhaaleffect (storing van gisteren en minder tests met Kerst). Aan de voorkant valt een dag zonder die effecten eruit. Dus die doorkruising is een klein beetje vertekend. Neemt niet weg dat de trend van oplopende R-waarde correct is.

Het past allemaal in het plaatje. Snelle toename omicron geeft stijging van R tot aan het inzetten van de effecen van lockdown.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
[...]

Het gaat erom dat je het suggestief stelt. Zo kan je elke rare theorie wel als eerlijke vraag verpakken en daarna verontwaardigd gaan doen.

Er wordt gesteld dat er nog geen influenza is gezien de afgelopen jaren, maar dat het allemaal covid is. Er wordt gesproken over oversterfte die stijgt tegelijk met de stijging van het aantal geregistreerde coviddoden.

En wat doe jij? Je probeert het te bagattaliseren door van die suggestieve opmerkingen te plaatsen en zo de discussie te ontsporen. Nogmaals, wellicht doe je het niet bewust, en ben je oprecht onwetend, maar wat jij doet is een zeer bekende tactiek van complotdenkers om discussies te derailen en toch hun vage ideeën aan de man te brengen.

Jamaar, die oversterfte is niet alleen covid en Omtzigt is ermee bezig (wat vervolgens netjes weerlegt wordt, maar daar reageer je niet meer op)

Jamaar, influenzamensen waarschijnlijk testen allemaal ook positief op covid, (waarmee je de suggestie wekt dat covid en influenza hetzelfde zijn en heel veel positieve covidtesten ook influenza kunnen zijn, een bekende complotinsteek)

Jamaar, er is wel influenza, maar die blijven weg (tuurlijk, want al die jaren dat de ziekenhuizen overstroomden met influenza hadden die mensen eigenlijk gewoon thuis kunnen blijven en zich niet zo moeten aanstellen)

En er zijn ongetwijfeld meer voorbeelden, want het viel me alweer wat dagen op. Maar daar ga ik verder geen energie meer insteken.

Ben je oprecht onwetend? Wellicht ipv suggestieve vragen stellen zou je die vragen op een open manier kunnen stellen. Dat scheelt al enorm in hoe het overkomt. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

brothermaynard schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:15:
[...]

Klopt, geïnfecteerde cellen laten een soort alarm afgaan door antigeen (stukjes virus) te presenteren aan de buitenkant van de cel, zodat het immuunsysteem weet dat er iets mis is. Los van de specifieke afweer komt er een soort van algehele paraatheid van het systeem via allerlei signaalstoffen. Dan ben je in ieder geval een stukje op gang gebracht als een volgende infectie zich aandient.

Wat de precieze kans is om bij besmetting met virus 1 semi-gelijktijdig virus 2 op te lopen, weet ik overigens niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:30:
[...]

Yup, ik ergens ook wel, maar we zullen nog wel door een zure appel heenmoeten. Hopelijk is die appel snel op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:16:
[...]

Ik weet niet hoe in in jouw bubble is, maar wij hebben toch best wel een aantal covidpatienten met pneumococcen pneumonieën erbij gehad. En veel invasieve aspergillose.
Ik zit niet in de klinische praktijk, maar aan de research-kant, dus ik lees vooral dingen, maar maak het zelf niet mee :)

Edit: overigens is gelijktijdige besmetting van virus plus "iets anders" (schimmel/bacterie) veel meer voorkomend. Daarom wordt ook vaak antibiotica gegeven bij een virusinfectie.

[ Voor 18% gewijzigd door RoD op 29-12-2021 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
RoD schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:39:
[...]

Ik zit niet in de klinische praktijk, maar aan de research-kant, dus ik lees vooral dingen, maar maak het zelf niet mee :)
Laat ik het anders formuleren:

Ben ik alleen in mijn ervaring dat er veel invasieve aspergillose bij de covidpatienten op de IC voorkomt? Of zie je die trent internationaal ook? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:40:
[...]

Laat ik het anders formuleren:

Ben ik alleen in mijn ervaring dat er veel invasieve aspergillose bij de covidpatienten op de IC voorkomt? Of zie je die trent internationaal ook? :P
Zie mijn edit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Yes ik zag m al :)

Wij geven inderdaad iedereen met prednison en covid (en dat zijn ze bijna allemaal) PJP profylaxe. Wellicht dat de HDMP behandelingen bij ernstig covid die aspergillus in de hand werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:44:
[...]

Wij geven inderdaad iedereen met prednison en covid (en dat zijn ze bijna allemaal) PJP profylaxe. Wellicht dat de HDMP behandelingen bij ernstig covid die aspergillus in de hand werkt.
Ja, dat werkt zeker risicoverhogend. Een schimmelinfectie bij immunosupressive medicatie is een bekend fenomeen, dus ik snap heel goed dat er profylaxe voor wordt gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:44:
[...]

Hebben jullie ook inzicht in hoeverre Omnicron deel uitmaakt van de patiënten prednison nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
t_captain schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:34:
Het past allemaal in het plaatje. Snelle toename omicron geeft stijging van R tot aan het inzetten van de effecen van lockdown.
Inmiddels 80% in Amsterdam, het einde van Delta in zicht?
Omikronvariant goed voor 80 procent van de besmettingen in Amsterdam

De omikronvariant van het coronavirus is in de regio Amsterdam momenteel al goed voor 80 procent van de besmettingen. Dat hebben het Amsterdam UMC en de GGD Amsterdam bekendgemaakt op basis van een steekproef. 74 van de 92 onderzochte positieve coronatesten bevatte de omikronvariant. Het gaat om positieve testuitslagen van gisteren.

De omikronvariant is sinds begin vorige week al dominant in de regio Amsterdam en dat is eerder dan in de rest van het land. Landelijk is dat pas sinds gisteren het geval. Het aantal coronabesmettingen in Amsterdam en omgeving loopt ook al sinds 19 december op, terwijl de cijfers in de rest van het land de laatste dagen nog steeds daalden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 21:43
Cyberpope schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:29:
[...]

Nee, dat niet.

Maar mensen die bewust het draaiboek gebruiken van ik stel alleen maar vragen want bent onwetend terwijl ze eigenlijk wel weten of hadden kunnen weten, heb ik weinig ruimte voor. Die zijn bewust het gesprek aan het saboteren. Het is een bekende tactiek.

En nee, dat doe jij niet, maar die ander.
Jaqing off heet dat met ene mooi woord :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:53:
[...]

Hebben jullie ook inzicht in hoeverre Omnicron deel uitmaakt van de patiënten prednison nodig hebben?
Ik weet van mijn patiënt niet of deze Delta of Omikron heeft of een andere variant.
Misschien dat er grootschalig onderzoek naar is (geweest?). Maar vanuit IC-observatie kan ik het in elk geval niet melden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
franssie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:53:
[...]

in principe iedere covidpatient in het ziekenhuis, ongeacht variant. Dexamethason is standaard behandeling. Volgens mij beginnen huisartsen er bij mensen thuis ook al mee in tabletvorm (@brothermaynard klopt dat?), wij geven het IV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Dennis1812 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:55:
Ik weet van mijn patiënt niet of deze Delta of Omikron heeft of een andere variant.
Misschien dat er grootschalig onderzoek naar is (geweest?). Maar vanuit IC-observatie kan ik het in elk geval niet melden.
Zie je wel verschillen tussen patiënten waar je met de kennis van nu het verschil aan zou kunnen relateren?
Minder heftige verschijnselen, eerder opgeknapt, etc.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:55:
[...]

in principe iedere covidpatient in het ziekenhuis, ongeacht variant. Dexamethason is standaard behandeling. Volgens mij beginnen huisartsen er bij mensen thuis ook al mee in tabletvorm (@brothermaynard klopt dat?), wij geven het IV
Poeh, dexamethason is toch ook nog eens vele malen sterker dan prednison? Heftig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:59:
[...]

Wat ook een feit is, is dat de snelle verspreiding net zo goed een probleem is. Zou die verspreiding veel minder snel gaan, zou je helemaal geen probleem hebben. Het blijven focussen op alleen het uiteindelijke probleem zorgt ervoor dat de oorzaken vaak vergeten worden. Zouden jongeren het virus niet keer op keer zo snel verspreiden zouden we niet zo'n grote problemen hebben. Zou iedereen gevaccineerd zijn zouden we minder besmettingen en minder mensen in het ziekenhuis hebben. En zo is een hoge BMI ook een risico, net als oud zijn e.d. Elke leeftijdsgroep heeft impact op het probleem dat we hebben, niet alleen degenen die daadwerkelijk in het ziekenhuis komen. De oplossing kan dan ook niet alleen liggen bij degenen die in het ziekenhuis terecht komen.

Daarnaast blijft ook staan dat de ongevaccineerden voor een overgroot deel van de ziekenhuisbezetting zorgen. en dat in theorie het makkelijkst en snelst op te lossen is. Dat we het BMI omlaag moeten krijgen klopt natuurlijk, maar zelfs als je daar 100% op in zet, duurt het alsnog jaren voordat je dat voor elkaar hebt.
Goede aanvullingen, dank je wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

hoevenpe schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:57:
[...]

Zie je wel verschillen tussen patiënten waar je met de kennis van nu het verschil aan zou kunnen relateren?
Minder heftige verschijnselen, eerder opgeknapt, etc.
In vergelijking met bijvoorbeeld maart 2020 zeker wel.

Maar als je een vergelijking vraagt over een paar weken terug kan ik dit niet perse zeggen. Heb er zelf even uitgelezen na OK en ben nog wat opbouwend. Dus wellicht dat @LZ86 daar meer over kan zeggen.
Ik volg de casussen niet volledig op t moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
zacht schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:59:
[...]

Poeh, dexamethason is toch ook nog eens vele malen sterker dan prednison? Heftig.
Ja, maar we geven ook maar 6 mg per dag van die dexa. Waar bij een stootkuurtje prednison 50 mg niet ongewoon is. Dus het valt wel mee wat dat gaat.

Bijkomend voordeel dat dexa ook goed werkt tegen misselijkheid en standaard is bij anti-emetica protocol post operatief.

Als we iemand hebben die echt slecht is krijgen ze een kuur HDMP. Dan spreek je over een gram prednison per dag. Dát is pas veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Dennis1812 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:00:
[...]

In vergelijking met bijvoorbeeld maart 2020 zeker wel.

Maar als je een vergelijking vraagt over een paar weken terug kan ik dit niet perse zeggen. Heb er zelf even uitgelezen na OK en ben nog wat opbouwend. Dus wellicht dat @LZ86 daar meer over kan zeggen.
Ik volg de casussen niet volledig op t moment.
Mensen die bij mij liggen knappen niet snel op :P Daar is het IC voor. Ze komen pas bij mij als het fout gaat.

Maar als de verwachtingen kloppen, zou Omikron minder IC patienten moeten veroorzaken. De tijd zal het leren. Wij zijn van 12 bezette bedden met covid inmiddels gehalveerd. Kunnen we de chirurgen blij maken met een plekje voor iemand die geholpen kan worden van de semi spoed lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:03:
[...]

Mensen die bij mij liggen knappen niet snel op :P Daar is het IC voor. Ze komen pas bij mij als het fout gaat.

Maar als de verwachtingen kloppen, zou Omikron minder IC patienten moeten veroorzaken. De tijd zal het leren. Wij zijn van 12 bezette bedden met covid inmiddels gehalveerd. Kunnen we de chirurgen blij maken met een plekje voor iemand die geholpen kan worden van de semi spoed lijst.
Dat klopt. Maar toch is de IC ligduur wel minder dan in maart 2020.
Althans bij mij (perifeer).
Aangezien onze OK nog steeds grotendeels plat ligt hobby ik nog altijd op de IC.

Beter als de hele dag aan de balie te hangen en te wachten op die 2 spoed appendixen en die ene epiduraal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
hoevenpe schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:53:
[...]

Inmiddels 80% in Amsterdam, het einde van Delta in zicht?

[...]
De angel zit in de staart. Als je bijvoorbeeld komt vanaf een stabiele R=0.8 en je doet een verdringing naar een variant die 30% besmettelijker is, dan is er niets aan de hand tot je 83% verdringing hebt gehad :)

Landelijk zit de R-waarde sinds gisteren boven de 50%, dat zal nu misschien 55 zijn ofzo? De opwaartse push van de R-waarde is dan voor 55% in de R-waarde verwerkt. Laat die nu ongeveer 1.0 zijn, komend vanaf 0.88 voordat omicron een rol van betekenis ging spelen. 55% verdringing heeft dan 0.12 aan R toegevoegd, aanvullend heeft deze verdringing het neerwaartse effect van de boosters die de afgelopen week effectief zijn geworden gecompenseerd. zeg maar een totaal effect op R van 0.17 bruto. Dan hebben we nog 45/55 * 0.17 = 0.14 op de R-waarde "tegoed".

Minus de effecten van lockdown en schoolsluiting die wel gedeeltelijk in de laatste cijfers tot uiting komen maar nog niet volledig. En minus het effect van de dagelijks toenemende hoeveelheid boosterprikken.

Ik vind het heel lastig rekenen met deze getallen omdat er zoveel factoren door elkaar lopen (met feestdagen, storingen etc). Maar in grote lijnen is mijn verwachting een stabilisatie van het aantal positieve tests rond de 12000 gemiddeld en dan langzaam een hernieuwde daling naarmate het boosterprogramma aan kracht wint.

Als je dat combineert met lagere kans op ziekenhuisopname, minder ligdagen en lagere kans op overplaatsing van verpleegafdeling naar IC, dan kom je op een plaatje waarin de ziekenhuizen steeds rustiger worden. De snelheid waarop het leegloopt zal afnemen, maar ik voorzie geen nieuwe piek in de ziekenhuizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
biggydeen2 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:14:
[...]

Dus niet gevaccineerde gezonde kinderen en jongeren zorgen voor druk op de zorg? Het feit is simpelweg genuanceerd wat men hier ook zegt.
Direct, niet veel maar ja, soms wel.

Via verspreiding, ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Dennis1812 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:04:
[...]

Dat klopt. Maar toch is de IC ligduur wel minder dan in maart 2020.
Althans bij mij (perifeer).
Aangezien onze OK nog steeds grotendeels plat ligt hobby ik nog altijd op de IC.

Beter als de hele dag aan de balie te hangen en te wachten op die 2 spoed appendixen en die ene epiduraal.
Wij hebben nu een populatie die er al weken ligt, allemaal tracheostoma en ontwennen van beademing. Die gemiddelden zijn precies dat. Gemiddelden. Maar de aanwas is een stuk minder dan een paar weken geleden, dat zegt wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:05

codex

Geen OpenAI agent :)

De Jonge net bij het nieuws, over Nederlanders die de grens overgaan om te winkelen:"Doe het niet, tenzij je op vakantie gaat."
Feitelijk is het natuurlijk gewoon lachwekkend, dus als ik een minivakantie boek en 2 dagen in Antwerpen overnacht kan het wel.

Nu na 2 jaar covid blijkt dat investeringen in de zorg achterblijven begrijp ik wel dat mensen de grens over gaan. Er is ook nog zoiets als een leven buiten corona, als ik naar mijn eigen geestelijk welbevinden kijk snap ik heel goed dat mensen niet eeuwig thuis willen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:29:
[...]

Die mensen hebben iets met: "Ik moet er even uit", "Ik vindt het allemaal te lang duren", "Ik ben vorig jaar ook al niet op wintersport geweest", "Ik vindt dat het kan, dus doe ik het".
Iets met egoïstisch leven in een samenleving.
'Blijf zoveel mogelijk thuis' is het toch?
En daar is meer mogelijk, dus de opmerking dat het in nl wel meevalt klopt niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:38:
[...]

Yup, ik ergens ook wel, maar we zullen nog wel door een zure appel heenmoeten. Hopelijk is die appel snel op.
Je zit natuurlijk nog met een backlog van besmettingen, maar als ik het zo zie nestelt omikron zich vooral in de bovenste luchtwegen en niet tot minder in de longen. Dus eigenlijk zouden er, na het afwerken van patiënten die nog Delta hebben, veel minder (langdurige) ziekenhuisopnames moeten zijn.

Misschien wel een hoger aantal tegelijk, maar minder langdurig en veel minder ernstig. De grootste zorgdruk zal nu vooral nog komen van de Delta besmettingen.

Correct me if I'm wrong. Al met al best goed nieuws allemaal.

Twitter

Pagina: 1 ... 110 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.