Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.258 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:59
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:33:
[...]

[...]

Nee hoor. Maar deze stelling hierboven is dus niet correct.
Een stelling die je zelf verzon, niet wist te onderbouwen en ook niet kan ontkrachten maar wel mij weer een paar minuten van m'n kostbare tijd aan laat verdoen.

Je bent weer lekker aan het trollen :+
xzaz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:33:
[...]

Dat zou betekenen dat de cijfers vanaf gister pas een relatie hebben met het sluiten van de scholen en horeca.
Wat? Omdat omikron bijvoorbeeld verdubbelt per drie dagen hebben we 2 weken nodig iets in cijfers te zien? Na bijna 2 jaar pandemie moet dit nog dagelijks uitgelegd worden _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-12-2021 13:38 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yaksa schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:29:
[...]

Als strandtenthouders in de winter hun zaak kunnen sluiten en in een paar maanden (zormer)tijd hun jaaromzet kunnen draaien dan moet dat (met enige inventiviteit) dan toch ook kunnen voor cafés of disco's? 8)
Ik weet niet wat die strandtenten aan huur kosten in de winter. Maar kon weleens wat lager zijn dan een willekeurig ander pand.

Als we verpleegkundigen weten te vinden die in de zomer in de horeca willen werken is het nog best een plan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-10 16:08
stylezzz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:26:
[...]

De avondlockdown was natuurlijk ook een verademing vergeleken met de huidige harde lockdown... ;)
voor de beroepsbevolking, scholieren en studenten komt de avondlockdown op doordeweekse dagen de facto neer op een volledige lockdown

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-10 15:16
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:35:
[...]

Je zou er begin deze week de eerste effecten van hebben moeten zien. Dat zien we niet. Waarschijnlijk worden de effecten teniet gedaan door opkomende Omikron, afgebrokkeld draagvlak en de feestdagen.
Opkomend aandeel omicron tegenover lockdown en toenemende boosters houdt elkaar netjes in balans.

R-waarde was de afgelopen week 0.9x en zachtjes oplopend. Nu de lockdown erin komt, verwacht ik dat dat daalt tot 0.8x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
GAIAjohan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:59:
[...]

Als ik zijn Twitter lees was het volharding.

De tweet waarin hij aangeeft Corona te hebben is nu ook wel euh.. bijzonder enzo om te lezen qua reacties erop..
[Embed]

Met name deze is achteraf toch wat minder grappig:
[Embed]
ok ff gekeken wat die Frans nog meer tweet:
https://twitter.com/harri00413/status/1475580751760568323

not sure if serious.. Dit is keihard trollen toch. toch?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:27
NiGeLaToR schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:36:
[...]

Een stelling die je zelf verzon, niet wist te onderbouwen en ook niet kan ontkrachten maar wel mij weer een paar minuten van m'n kostbare tijd aan laat verdoen.

Je bent weer lekker aan het trollen :+
Ik heb geen 2 accounts hoor?

Wil best wat ontkrachten, maar mijn vraag was om bewijs voor de stelling te leveren dat sluiting van horeca of scholen de besmettingen doen kelderen. Dat bewijs is er niet, want dat is niet gebeurd.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Napo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:26:
[...]

Niet helemaal. Je claimde dat we gingen investeren om miljarden mensen aan extra mondkapjes helpen in plaats het ontwikkelen en uitrollen van betere en goedkopere ventilatiesystemen. Dat is niet de realiteit en al zou dat zo zijn dan zijn het twee activiteiten die je prima beiden kan uitvoeren. Ventilatie is meer midden-lange termijn terwijl juist de mondneusmaskers voor de korte termijn kunnen werken.

Je claimde met een artikel dat mensen verplicht worden om dubbele mondneusmaskers te dragen maar de basis daarvan was dat er een minimum rating voor mondneusmaskers ging gelden in Griekenland en als mitigatie kan je ook twee "normale" mondneusmaskers dragen.

[...]

Dat is een stap die je toch echt zelf gemaakt hebt met het aanhalen van het nieuwsartikel van RTL. Dat kan je mij in de schoenen schuiven maar ook dat is niet de realiteit

[...]

Omdat je meermaals foutieve interpretaties lijkt te doen van data die je als iets anders presenteerd dan dat het daadwerkelijk laat zien of dat je kanttekeningen die gemaakt worden niet meeneemt.

Net zoals veel van je posts spin je het op zo'n manier dat het geen reflectie van de werkelijkheid is. Op deze manier kunnen we net zo goed stoppen.

[...]

Gewoon nee, hier:

[...]

Dit is waar jij de thuissitautie aanhaalt, niet ik. Daarnaast haal ik hetgeen aan wat uit jouw artikel komt. De data is onvolledig en maakt het lastig om concusies te trekken.
Ok prima, je hebt gelijk. Dit heeft geen zin, sectoren met ruimtes waar mensen binnen bij elkaar komen worden gesloten maar we weten nog niet voldoende waar de besmettingen vandaan komen.
Heb je nog een mening over ventilatie en het belang daarvan? Of overschat ik het nut van ventilatie in relatie met de andere basismaatregelen (afstand, handen wassen, mondkapje)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:52
stylezzz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:30:
Ondertussen bij de zuiderburen. Laten we de treincapaciteit maar verdubbelen om alle reizigers op zo verantwoord mogelijke manier te vervoeren....

https://www.gva.be/cnt/dmf20211229_94010559

[...]
Ik zou eerder willen zeggen: als je niet kunt bewijzen dat je vanwege je werk heen en weer reist dat je dan de trein niet inkomt. Mensen zoeken maar uit hoe ze thuiskomen. Eigen schuld dikke bult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
t_captain schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:39:
[...]

Opkomend aandeel omicron tegenover lockdown en toenemende boosters houdt elkaar netjes in balans.
Gelukkig wel. Hopelijk gaat dit zo blijven en gaan boosters in de loop van januari de overhand nemen. Dan zouden we zachtjes aan kunnen gaan kijken naar het open gooien van de maatschappij.
R-waarde was de afgelopen week 0.9x en zachtjes oplopend. Nu de lockdown erin komt, verwacht ik dat dat daalt tot 0.8x.
Ik ben bang dat je te optimistisch bent in deze, ik weet dat je modellen prima zijn maar andere landen laten toch wel erg stevige stijgingen zien door Omikron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:06

Stoney3K

Flatsehats!

D-e-n schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:43:
[...]

Ik zou eerder willen zeggen: als je niet kunt bewijzen dat je vanwege je werk heen en weer reist dat je dan de trein niet inkomt. Mensen zoeken maar uit hoe ze thuiskomen. Eigen schuld dikke bult.
Ja, want dat gaat natuurlijk totaal geen in elkaar geslagen conducteurs opleveren. |:(

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 15:49

Wat? Omdat omikron bijvoorbeeld verdubbelt per drie dagen hebben we 2 weken nodig iets in cijfers te zien?
Niet iets. Maatregelen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:43:
sectoren met ruimtes waar mensen binnen bij elkaar komen worden gesloten maar we weten nog niet voldoende waar de besmettingen vandaan komen.
Lees de artikelen die je deelt en dan is ook duidelijk waarom zulke keuzes gemaakt worden.
Heb je nog een mening over ventilatie en het belang daarvan? Of overschat ik het nut van ventilatie in relatie met de andere basismaatregelen (afstand, handen wassen, mondkapje)?
Wellicht goed om berichten te lezen van mensen die op je reageren:
Napo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:20:
[...]

Het kabinet communiceert inderdaad relatief kort over ventileren en ja, daar hadden ze veel eerder mee bezig moeten gaan. De overheid in de vorm van een set aan volksvertegenwoordigers brengt het punt ventilatie al geruime tijd ter spraken en heeft gepoogd dat ook afdoende op de radar te krijgen. Dat het dan niet tot uitvoering komt is niet de algehele overheid aan te rekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Napo op 29-12-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan

Wat? Omdat omikron bijvoorbeeld verdubbelt per drie dagen hebben we 2 weken nodig iets in cijfers te zien? Na bijna 2 jaar pandemie moet dit nog dagelijks uitgelegd worden _/-\o_
Die verdubbeling vind toch met name plaats door het verdringen van Delta? Dat zou wel goed nieuws zijn, want als het daarbij blijft dan gaan we zeker betere cijfers zien over niet al te lange tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:59

Dennis1812

Amateur prutser

Wij zijn inderdaad 2 verschillende individuen.

Onze nicks lijken ook amper.
Verwarring met Dennis en Dennis1812 of dennus kan ik nog snappen :)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:07
Dennis1812 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:50:
[...]

Gevalletje good Korea bad Korea wat mij betreft hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Napo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:46:
[...]

Lees de artikelen die je deelt en dan is ook duidelijk waarom zulke keuzes gemaakt worden.

[...]

Wellicht goed om berichten te lezen van mensen die op je reageren:

[...]
Ja en wat is je mening? Je kan toch duidelijk zeggen wat je vindt, behalve dat er volksvertegenwoordigers hun best doen maar dat het niet aankomt. Prima als je geen persoonlijke mening hebt maar flauwe antwoorden geven kan iedereen.
Ik heb hier vanuit mijn kant wat artikelen aangevoerd waarom ventilatie een veel belangrijkere pilaar zou moeten zijn, hoopte op een goeie discussie maar het leidt helaas nergens toe. Zie daarnaast alleen berichten over maatregelen (niet vanuit jou), heel erg dat mensen willen leven idd. Meer maatregelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis1812 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:50:
[...]

Wij zijn inderdaad 2 verschillende individuen.

Onze nicks lijken ook amper.
Ik heb ook een D ;)

Met Dennis is het lastiger. Zitten er wel een paar in dit topic, op erop lijkende nicknames :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:18
@t_captain impliceert de snellere verdringing door omikron op zich niet al een hogere R dan verwacht, ergens in de keten? Als ik je goed begrijp is het dus goed nieuws omdat dit niet terug te zien is in de geobserveerde R?

—-
Wat is ‘beter ventileren’? Het klinkt leuk, maar het zegt zo weinig. Hoeveel is i\nodog, en waar moet het aan voldoen? Zomaar lukraak lucht (met potentieel dus virusdeeltjes) verplaatsen is ook geen goed idee, dat kan averechts werken. Dat is een van de aandachtpunten rond het hele ventilatie argument. Overigens is het gebruik van een CO2 meter voor veel mensen schrikken qua ventilatie, vermoed ik…

[ Voor 48% gewijzigd door ijdod op 29-12-2021 13:55 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 16:33
monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:27:
[...]

De simpele google zoekopdracht zijn letterlijk de woorden die ik gebruik, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat de aandacht niet evenredig werd gegeven en dat het inmiddels iets beter wordt. Het ging mij erom dat ventilatie nog steeds te weinig aandacht krijgt, zeker nu men lijkt te beginnen over nog meer mondkapjes en alleen lockdowns als maatregel. Schijnbaar komen we hier alleen uit door prikken en lockdowns, nadenken over hoe het open kan op een andere manier blijft lastig.
Die zoekopdracht vertekend dus ontzettend, met name door de aard van de maatregelen verplichting/advies. Dat gaat ook nooit gelijk lopen vanwege het feit dat zaken verplicht worden en die ook gecommuniceerd zullen worden.

Maar hierin verschillen we dus van mening want ik zie, vanuit mijn werk, private organisaties die naast de Overheid de nadruk leggen op het belang van extra te ventileren.

Ik ben het overigens helemaal met je eens dat dat in het begin niet was en er teveel gevaren werd op wat we weten en vooral niet preventief op wat zou kunnen. (ventileren/mondkapjes)

Uiteindelijk denk ik dat ventileren overigens geen maatregel die je kunt gebruiken om het land te openen, maar zeer zeker wel een middel om het land, langer, open te houden. Door er de nadruk op te leggen wanneer het land weer open is.

Om lockdowns te voorkomen heb je een andere oplossing nodig om bewegingen/contacten/ontmoetingen zoveel mogelijk te voorkomen/te beperken op het moment dat de besmettingen en de ziekenhuisbezetting toenemen. Maar goed verzin daar maar eens een oplossing voor, die heeft nog niemand gevonden na bijna 2 jaar, anders dan gewoon niets doen. :+

[ Voor 4% gewijzigd door TIGER1125 op 29-12-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ijdod schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:52:
@t_captain impliceert de snellere verdringing door omikron op zich niet al een hogere R dan verwacht, ergens in de keten? Als ik je goed begrijp is het dus goed nieuws omdat dit niet terug te zien is in de geobserveerde R?
Ik heb begrepen dat de R vooral hoger lijkt omdat de ziekte sneller tot uiting komt. Waar het bij Delta een dag of 4-5 was voor je ziek werd schijnt het bij Omikron 2-3 dagen te zijn. Volgens mij vertekent dat het R getal omdat we sneller mensen ziek zien worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:52:
[...]

Ik heb ook een D ;)

Met Dennis is het lastiger. Zitten er wel een paar in dit topic, op erop lijkende nicknames :)
Meestal is het aan de inhoud wel af te lezen denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:51:
[...]

Ja en wat is je mening? Je kan toch duidelijk zeggen wat je vindt, behalve dat er volksvertegenwoordigers hun best doen maar dat het niet aankomt. Prima als je geen persoonlijke mening hebt maar flauwe antwoorden geven kan iedereen.
Mijn mening is dat we moeten pogen te stoppen met berichten uit de context te trekken, data verkeerd interpreteren om standpunten kracht mee te geven en ander woorden in de mond te leggen. Dat maakt de discussie niet vruchtbaar.

Het enige dat ik poogde te doe is het laten zien dat hetgeen je aanhaalt feitelijk niet geweldig in elkaar zit. Dat er zeer zeker wel aandacht is voor ventilatie maar dat het wellicht niet resulteert in beleid. Dat je het als flauwe antwoorden ziet is bijzonder jammer.
Ik heb hier vanuit mijn kant wat artikelen aangevoerd waarom ventilatie een veel belangrijkere pilaar zou moeten zijn, hoopte op een goeie discussie maar het leidt helaas nergens toe. Zie daarnaast alleen berichten over maatregelen (niet vanuit jou), heel erg dat mensen willen leven idd. Meer maatregelen!
Ook hier doe je het weer, een claim dat men meer maatregelen willen en als dat al zo is haal je het weer compleet uit de context. Dat maakt het voeren van de discussie zo bijzonder lastig omdat de basis al niet optimaal is. Dat leidt inderdaad nergens naar toe. De artikelen die je aanvoert laten overigens vaak een ander beeld zien dan hetgeen je eruit haalt (Griekenland en KN95 maskers, conclusie situatie van besmetting). Het startpunt van de discussie is verkeerd en dan krijg je eerst een weerlegging van die punten eer je over de stap erna kan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis1812 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:54:
[...]

Meestal is het aan de inhoud wel af te lezen denk ik
Meestal helpen avatars ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
TIGER1125 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:54:
[...]

Om lockdowns te voorkomen heb je een andere oplossing nodig om bewegingen/contacten/ontmoetingen zoveel mogelijk te voorkomen/te beperken op het moment dat de besmettingen en de ziekenhuisbezetting toenemen. Maar goed verzin daar maar eens een oplossing voor, die heeft nog niemand gevonden na bijna 2 jaar, anders dan gewoon niets doen. :+
Ja hier ben ik dus benieuwd wat een middel als ventilatie kan betekenen. Vind het doodzonde dat we belandt zijn in een modus van denken in beperkingen en maatregelen. Er moet toch meer kunnen dan contacten verminderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan

Het is beter dan eerder, maar de instroom begint weer fors te stijgen. We zaten enige tijd dicht tegen de 100 aan per dag, maar dat gaat nu weer snel richting de 200.

[ Voor 24% gewijzigd door Drardollan op 29-12-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Stoney3K schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:44:
[...]

Ja, want dat gaat natuurlijk totaal geen in elkaar geslagen conducteurs opleveren. |:(
Ik snap dat het misschien niet werkbaar is maar het is wel de eerste gedachte die in me opkomt. Al die egoïstische mensen voor wie hun eigen middagje winkelen kennelijk boven alles gaat zouden wat mij betreft flink op de blaren mogen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:00:
[...]

dan zul je zien dat het (in vergelijking met andere landen) nog wel meevalt hier.
En daarom gaan mensen naar België en Duitsland en Oostenrijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farid_A
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 16:27
Daling in de instroom ten opzichte van een week eerder lijkt voorbij de laatste 2 dagen.

29-12: 182
22-12: 179

Gisteren:
28-12: 207
21-12: 209

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
D-e-n schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:04:
[...]

Ik snap dat het misschien niet werkbaar is maar het is wel de eerste gedachte die in me opkomt. Al die egoïstische mensen voor wie hun eigen middagje winkelen kennelijk boven alles gaat zouden wat mij betreft flink op de blaren mogen zitten.
Vind je dat serieus? Ik zou het zelf niet snel doen, maar mensen moeten lekker zelf weten of ze naar Antwerpen gaan. Daar is niets fout of verboden aan. Dan moeten ze dat maar lekker per wet verbieden of iets dergelijks, dat het strafbaar is om naar het buitenland te gaan. Dat kan niet, dus men moet niet zeiken vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
eric.1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:11:
[...]

Sjah, het virus (nouja, de gevolgen van ...) zullen we toch wel onder controle moeten houden. De vraag is echter of we dit op een betere manier kunnen doen zodat het op de lange-termijn beter houdbaar blijft en het dus ook significant minder impact heeft op de reguliere en planbare zorg.
Eigenlijk is dat heel makkelijk (al makkelijker gezegd dan gedaan). Schaal planbare zorg niet af. Reserveer een aantal plekken voor Covid. Als die op zijn... Tja... We moeten ons zolangzamerhand gaan realiseren dat we niet iedereen kunnen redden... Deels omdat sommigen zich niet willen laten redden, deels omdat sommigen al zo zwak zijn dat et niet reëel is om die te kunnen redden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Napo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:57:
[...]

Mijn mening is dat we moeten pogen te stoppen met berichten uit de context te trekken, data verkeerd interpreteren om standpunten kracht mee te geven en ander woorden in de mond te leggen. Dat maakt de discussie niet vruchtbaar.

Het enige dat ik poogde te doe is het laten zien dat hetgeen je aanhaalt feitelijk niet geweldig in elkaar zit. Dat er zeer zeker wel aandacht is voor ventilatie maar dat het wellicht niet resulteert in beleid. Dat je het als flauwe antwoorden ziet is bijzonder jammer.

[...]

Ook hier doe je het weer, een claim dat men meer maatregelen willen en als dat al zo is haal je het weer compleet uit de context. Dat maakt het voeren van de discussie zo bijzonder lastig omdat de basis al niet optimaal is. Dat leidt inderdaad nergens naar toe. De artikelen die je aanvoert laten overigens vaak een ander beeld zien dan hetgeen je eruit haalt (Griekenland en KN95 maskers, conclusie situatie van besmetting). Het startpunt van de discussie is verkeerd en dan krijg je eerst een weerlegging van die punten eer je over de stap erna kan praten.
En jij ziet niet in hoe ik in mijn bericht meerdere artikelen aanhaal om mijn punt over ventilatie aan te dragen en jij er vervolgens maar eentje uithaalt en daarop doorgaat? En dan ben ik alleen degene die zaken uit context haalt en verkeerd interpreteer?

Je hebt zelf gereageerd op dit stuk oa en lekker cherry picken op wat je reageert:
Ik baseer mijn mening uiteraard op stukken die ik heb gelezen, kan ernaast zitten. Echter verspreidt dit virus zich net als influenza (griep) en daar weten we voldoende over. Het is niet voor niks dat de seizoenspatronen overeen lijken te komen met de griep, waarbij luchtcirculatie en luchtvochtigheid een grote rol spelen. Vandaar ook het effect van zomer en winter op dit virus.
Een van mijn bronnen (durf hem haast niet te noemen want deze man wordt in dit forum vergald, is Maurice de Hond). Als je zin en tijd hebt is er hier een onderzoek beschreven, niet door hem gedaan maar door anderen : https://www.maurice.nl/20...me-weg-van-mens-tot-mens/
Zo zijn er ook genoeg onderzoeken te vinden over ventilatie https://www.tudelft.nl/st...in-de-strijd-tegen-corona
Er zijn daarnaast genoeg filmpjes te vinden die de circulatie van covid nabootsen, dit is er eentje van wall street journal YouTube: Ventilation Is Key to Battling Covid. Here’s Why | WSJ
Het is niet voor niks dat je buiten bijna geen corona besmetting kan oplopen en meeste besmettingen thuis plaats vinden https://www.rtlnieuws.nl/...ttingen-we-weten-het-niet

Prima, zo te zien heb je geen mening over ventilatie en wat dat zou kunnen betekenen voor de situatie waarin we zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:06

Stoney3K

Flatsehats!

De hoge uitstroom tov. de instroom lag ook in lijn der verwachting voor omikron: Dat wijst dus op kortere ligduur.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:08:
De hoge uitstroom tov. de instroom lag ook in lijn der verwachting voor omikron: Dat wijst dus op kortere ligduur.
Dat lijkt mij erg voorbarig. Buiten het feit dat de uitstroom al een behoorlijke tijd hoog is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:58:
[...]

Ja hier ben ik dus benieuwd wat een middel als ventilatie kan betekenen. Vind het doodzonde dat we belandt zijn in een modus van denken in beperkingen en maatregelen. Er moet toch meer kunnen dan contacten verminderen.
Tsjah, punt blijft natuurlijk dat een virus zich niet verspreidt zonder drager. Normaal gesproken verspreidt een respiratoir virus via druppeltjes. Groter of kleiner, die worden uitgestoten door de drager.

Contacten verminderen is en blijft de enige waterdichte oplossing.
Wil je dat niet; moet je andere dingen gaan verzinnen. Wel contact maar met beschermingsmiddelen, zodat die druppeltjes niet kunnen verspreiden en/of worden ingeademd.

Ventilatie op zich kan zeker helpen om de concentratie virusdeeltjes in een ruimte te verlagen, maar het is niet dat ze ineens magisch oplossen als je het raam open of een ventilator aan zet. Het is één van de mogelijkheden om de rem erop te zetten, maar zeker geen silver bullet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Farid_A schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:05:
Daling in de instroom ten opzichte van een week eerder lijkt voorbij de laatste 2 dagen.

29-12: 182
22-12: 179

Gisteren:
28-12: 207
21-12: 209
Ik probeer even achter een langere periode te komen. Maar mijn gevoel zegt ook dat het niet de kant opgaat die we willen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-10 22:42
Wanneer houdt dat gedram over 2G nou een keer op? Ik mis echt ‘n (gedegen) onderbouwing m.u.v. “ja pap maar de rest van de klas heeft ook een 4….”

https://nos.nl/l/2411234

De “andere landen” waar Hugo aan refereert kampen net zo goed met torenhoge besmettingsaantallen.

Ben een beetje bang dat de TK hier uiteindelijk toch mee instemt om maar z.s.m. de lockdown op te kunnen heffen. Alsof dat de enige oplossing is zeg maar. De nieuwe holy grail van het kabinet.

* Ik ben gevaccineerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Lycaon op 29-12-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:08:
[...]

En jij ziet niet in hoe ik in mijn bericht meerdere artikelen aanhaal om mijn punt over ventilatie aan te dragen en jij er vervolgens maar eentje uithaalt en daarop doorgaat? En dan ben ik alleen degene die zaken uit context haalt en verkeerd interpreteer?
Je haalt punten uit een artikel die niet overeenkomt met hetgeen er wordt beschreven. Dat maakt een discussie lastig. Zeker als het dan over sluiting sectoren gaat en je focus teruggaat naar ventileren terwijl de basis al bij contactmomenten ligt. En ja, goede ventilatie zal zeker helpen.
Prima, zo te zien heb je geen mening over ventilatie en wat dat zou kunnen betekenen voor de situatie waarin we zitten.
En ook hier weer concludeer je iets wat er niet staat. Mijn mening staat er niet en wat dat betreft doet mijn mening er minder toe aangezien ik geen expert ben op het vlak van ventilatie en derhalve volg ik experts die daar wel een uitspraak over kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
MikeyMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:10:
[...]

Tsjah, punt blijft natuurlijk dat een virus zich niet verspreidt zonder drager. Normaal gesproken verspreidt een respiratoir virus via druppeltjes. Groter of kleiner, die worden uitgestoten door de drager.

Contacten verminderen is en blijft de enige waterdichte oplossing.
Wil je dat niet; moet je andere dingen gaan verzinnen. Wel contact maar met beschermingsmiddelen, zodat die druppeltjes niet kunnen verspreiden en/of worden ingeademd.

Ventilatie op zich kan zeker helpen om de concentratie virusdeeltjes in een ruimte te verlagen, maar het is niet dat ze ineens magisch oplossen als je het raam open of een ventilator aan zet. Het is één van de mogelijkheden maar zeker geen silver bullet.
Een waterdichte oplossing is er inderdaad niet, daarom ben ik van mening dat we naar een completere plaatje moeten kijken. Het virus zal er blijven, hopelijk muteert het door naar een nieuwe griep met weinig druk op de zorg. Ventilatie zorg niet voor het oplossen het virus direct, maar het virus zal wanneer deze naar buiten wordt geleid niet uren/dagen lang blijven overleven en wachten op een nieuwe host. Ik zeg niet dat ventilatie het probleem oplost, ben alleen van mening dat ventilatie meer kan doen dan handen wassen of mondkapjes dragen. Zeker wanneer ik hier berichten lees dat men in de veronderstelling is dat het zitten in een ruimte voor een langere tijd een lager risico geeft dan wanneer er doorstroom is. Uiteraard zorgt doorstroom voor meer verkeer en dus meer kans, maar aan de andere kant is bij doorstroom een besmet persoon ook minder lang aanwezig in de ruimte dan wanneer die lekker gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:44
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:12:
[...]

Ik probeer even achter een langere periode te komen. Maar mijn gevoel zegt ook dat het niet de kant opgaat die we willen.
ik zou inhoudelijk nog niet zo goed weten waarom de instroom opeens hoger is, tenzij we hier in Nederland ook ineens forse covid-bijvangst hebben (covid niet opname reden) en die mensen ook daadwerkelijk alsnog opnemen, wat een trendbreuk in het gangbare beleid is.
Immers, de cijfers zijn vorige week tov de week ervoor nog flink gedaald, dus een daling in de opnames ligt dan voor de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Lycaon schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:13:
Wanneer houdt dat gedram over 2G nou een keer op? Ik mis echt ‘n gedegen onderbouwing m.u.v. “ja pap maar de rest van de klas heeft ook een 4….”

https://nos.nl/l/2411234

De “andere landen” waar Hugo aan refereert kampen net zo goed met torenhoge besmettingsaantallen.

Ben een beetje bang dat de TK hier uiteindelijk toch mee instemt om maar z.s.m. de lockdown op te kunnen heffen. Alsof dat de enige oplossing is zeg maar. De nieuwe holy grail van het kabinet.

* Ik ben gevaccineerd.
Ik juich het toe. Ik ga liever met 2G naar het stadion of restaurant dan niet naar het stadion of restaurant.

Of het een oplossing is zal de praktijk moeten uitwijzen. Wat mij betreft heeft de 3G variant zijn nut meer dan bewezen en zijn er nu veel sectoren nodeloos gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Napo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:14:
[...]

En ook hier weer concludeer je iets wat er niet staat. Mijn mening staat er niet en wat dat betreft doet mijn mening er minder toe aangezien ik geen expert ben op het vlak van ventilatie en derhalve volg ik experts die daar wel een uitspraak over kunnen doen.
Prima, ik vroeg naar jouw mening, net zoals ik geen expert ben kun je wel een mening hebben en onderbouwen adv bronnen. Als het algemeen blijft bij ik volg de experts, dan kan er ook geen discussie gevoerd worden. Ja wellicht over wie de experts zijn maar daar komen we denk ik ook niet uit :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]

Ik zal je helpen ;)

Dit zijn de groei-percentages (qua instroom) week-op-week (voor afgelopen 3 weken), meest recent (vandaag) onderaan:
5,41%
7,12%
-3,11%
-13,27%
-21,81%
-28,62%
-30,98%
-31,87%
-32,23%
-33,03%
-18,58%
-16,73%
-19,37%
-20,98%
-22,04%
-21,08%
-17,12%
-15,44%
-0,96%
1,68%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
brothermaynard schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:17:
[...]

ik zou inhoudelijk nog niet zo goed weten waarom de instroom opeens hoger is, tenzij we hier in Nederland ook ineens forse covid-bijvangst hebben (covid niet opname reden) en die mensen ook daadwerkelijk alsnog opnemen, wat een trendbreuk in het gangbare beleid is.
Immers, de cijfers zijn vorige week tov de week ervoor nog flink gedaald, dus een daling in de opnames ligt dan voor de hand.
In principe zie je in de instroom nog met name Delta besmettingen. Het duurt even van besmetting tot ziek worden tot opgenomen worden en Omikron is eigenlijk pas enkele dagen bezig met een echte verdringing van Delta. Dus in Omikron zou ik het zelf niet zoeken op dit moment.

Wat een reële optie kan zijn is dat geneigd zijn om meer mensen op te nemen nu er meer ruimte is. De drempel voor opname gaat wat omlaag zeg maar.

Een andere optie is dat de besmettingen rondgaan in een groep die meer kwetsbaar is (ouderen met name). Boosters lopen daar wel, maar zijn nog lang niet van een niveau dat dit in het ziekenhuis zichtbaar zal zijn (ook hiervoor geldt dat het even duurt voor je dit terug zal zien door de vertraging die ik eerder noemde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-10 23:07
Stoney3K schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:08:
De gemiddelde ligduur is 7 tot 9 dagen en dat is sinds vorig jaar niet veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
geenstijl schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:19:
[...]
Ik zal je helpen ;)

Dit zijn de groei-percentages week-op-week (voor afgelopen 3 weken), meest recent (vandaag) onderaan:
5,41%
7,12%
-3,11%
-13,27%
-21,81%
-28,62%
-30,98%
-31,87%
-32,23%
-33,03%
-18,58%
-16,73%
-19,37%
-20,98%
-22,04%
-21,08%
-17,12%
-15,44%
-0,96%
1,68%
Dank je wel, ik was al op zoek naar de feitelijke cijfers. Maar dit laat het ook wel aardig zien. De krimp is er ondertussen behoorlijk uit aan het raken. En dat baart mij wel zorgen, niet alleen voor de ziekenhuizen maar ook voor de beslissingen die genomen worden op basis van deze trend.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-e-n
Soccer98 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:07:
[...]

Vind je dat serieus? Ik zou het zelf niet snel doen, maar mensen moeten lekker zelf weten of ze naar Antwerpen gaan. Daar is niets fout of verboden aan. Dan moeten ze dat maar lekker per wet verbieden of iets dergelijks, dat het strafbaar is om naar het buitenland te gaan. Dat kan niet, dus men moet niet zeiken vind ik.
Ja, natuurlijk vind ik dat serieus. Je schetst precies het probleem met deze samenleving: "omdat het mag" is het kennelijk ook gelijk maar volkomen logisch het doen. Geen greintje eigen verantwoordelijkheid, geen greintje bezinning of iets dat "mag" wel verstandig is.

En Rutte maar als een stupide onderwijzer wijzen op eigen verantwoordelijkheid terwijl we voor de miljoenste keer kunnen constateren dat we dat als samenleving, als inwoners van Nederland, totaal niet aankunnen. En dus moet men het uiteindelijk maar weer gaan verbieden maar dan klaagt iedereen weer dat er ook niks meer "mag".

En ik durf ook wel te stellen dat de besmettingen sowieso een heel stuk lager zouden zijn als iedereen af en toe even nadenkt voordat hij of zij iets onderneemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farid_A
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 16:27
[...]

Ik heb even snel wat in elkaar gegooid. De instroom op datum vergeleken met 1 week eerder. Je ziet zo makkelijk dat de daling in de instroom aan het afvlakken is en eigenlijk vandaag voor het eerst in bijna 3 weken weer (iets) hoger als 1 week eerder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-M1mW7aLIkb8r3-7xmMEMK1W2M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9hYICz2KcCpZEsOPO90pjDBb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:17:
[...]

Ik juich het toe. Ik ga liever met 2G naar het stadion of restaurant dan niet naar het stadion of restaurant.

Of het een oplossing is zal de praktijk moeten uitwijzen. Wat mij betreft heeft de 3G variant zijn nut meer dan bewezen en zijn er nu veel sectoren nodeloos gesloten.
Hoe ben je zo zeker van 2g of niks? Hoe heeft 3g zich bewezen, behalve dat het juist schijnveiligheid bracht? Toen het ingevoerd werd dachten gevaccineerden namelijk niet besmet te kunnen worden. Zijn de besmettingen juist niet toegenomen sinds de invoering van 3g?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Farid_A schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:23:
[...]

Ik heb even snel wat in elkaar gegooid. De instroom op datum vergeleken met 1 week eerder. Je ziet zo makkelijk dat de daling in de instroom aan het afvlakken is en eigenlijk vandaag voor het eerst in bijna 3 weken weer (iets) hoger als 1 week eerder.

[Afbeelding]
Mooi overzicht, complimenten.

Ik wil wel een kleine slag om de arm houden ivm de Kerst. Administratief zal er wel wat achtergebleven zijn. Maar die hadden we anders wel eerder gezien natuurlijk.

Als ik dit zo zie, dan ben ik echt niet zo blij. De ziekenhuizen liepen al enige tijd leeg, zonder noemenswaardige maatregelen. En het lijkt wel dat hoe meer maatregelen hoe meer er weer instroomt. Nu snap ik dat dit geen directe relatie is, de maatregelen zijn geen oorzaak van de stijging. Maar met de extra maatregelen van de afgelopen weken zou je een ander beeld verwachten. Of is dat heel gek als ik dat denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:33
42erik schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:07:
[...]

Eigenlijk is dat heel makkelijk (al makkelijker gezegd dan gedaan). Schaal planbare zorg niet af. Reserveer een aantal plekken voor Covid. Als die op zijn... Tja... We moeten ons zolangzamerhand gaan realiseren dat we niet iedereen kunnen redden... Deels omdat sommigen zich niet willen laten redden, deels omdat sommigen al zo zwak zijn dat et niet reëel is om die te kunnen redden
Ik vind eerlijk gezegd dat je direct wel met een redelijk extreem idee aan komt zetten. Mijn inziens een totaal niet wenselijke situatie. Dat had betekend dat deze piek dodelijk zou aflopen voor 70-80% van degene die nu op de IC terecht kwamen. Lekker man.

Zullen we de tussenstappen dit keer niet overslaan voordat we met zulke ideeën gaan strooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:24:
[...]

Hoe ben je zo zeker van 2g of niks?
Het maakt mij eerlijk gezegd niets uit, 2G - 2G+ - 3G. Maar doe wat. Dit eeuwige angstig thuis moeten zitten en niets kunnen hangt mij de strot uit. Ik heb dit in september 2020 al geroepen, onze overheid moet eens dingen gaan proberen in plaats van alles open of dicht te smijten zonder enige nuance of gebaseerd op feitelijke kennis.

Als 2G de methode is om te kijken hoe we meer kunnen doen, dan is dat zo. Voer het in, monitor het 6 weken en trek dan conclusies.
Hoe heeft 3g zich bewezen, behalve dat het juist schijnveiligheid bracht? Toen het ingevoerd werd dachten gevaccineerden namelijk niet besmet te kunnen worden. Zijn de besmettingen juist niet toegenomen sinds de invoering van 3g?
De plekken waar 3G heeft gedraaid zijn in de cijfers nooit noemenswaardig naar voren gekomen. Ik denk dan aan stadions, buiten evenementen, restaurants, theater, bioscoop, musea en doorstroomlokaties. Natte horeca is een ander verhaal, daarvoor is 3G in mijn ogen niet afdoende.

In landen om ons geen is xG al veel langer actief en blijft ook nagenoeg alles open wat met xG draait. Dat is niet voor niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:34
42erik schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:04:
[...]En daarom gaan mensen naar België en Duitsland en Oostenrijk?
Die mensen hebben iets met: "Ik moet er even uit", "Ik vindt het allemaal te lang duren", "Ik ben vorig jaar ook al niet op wintersport geweest", "Ik vindt dat het kan, dus doe ik het".
Iets met egoïstisch leven in een samenleving.
'Blijf zoveel mogelijk thuis' is het toch?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:25:
[...]

Mooi overzicht, complimenten.

Ik wil wel een kleine slag om de arm houden ivm de Kerst. Administratief zal er wel wat achtergebleven zijn. Maar die hadden we anders wel eerder gezien natuurlijk.

Als ik dit zo zie, dan ben ik echt niet zo blij. De ziekenhuizen liepen al enige tijd leeg, zonder noemenswaardige maatregelen. En het lijkt wel dat hoe meer maatregelen hoe meer er weer instroomt. Nu snap ik dat dit geen directe relatie is, de maatregelen zijn geen oorzaak van de stijging. Maar met de extra maatregelen van de afgelopen weken zou je een ander beeld verwachten. Of is dat heel gek als ik dat denk?
Je ziet dat besmettingen qua ziektedag ook al een tijdje op een plateau liggen (misschien door zelftests nog grotere onderrapportage dan normaal).
De ZH-opnames nu zijn de "eerste ziektedagen" van een week of 2 geleden, dus als de besmettingen niet veel verder dalen, dan zal denk ik de instroom ook nauwelijks meer dalen, met misschien de boosters nog wel als demping.
Het worden (wederom) twee spannende weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Yaksa schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:29:
[...]

Die mensen hebben iets met: "Ik moet er even uit", "Ik vindt het allemaal te lang duren", "Ik ben vorig jaar ook al niet op wintersport geweest", "Ik vindt dat het kan, dus doe ik het".
Iets met egoïstisch leven in een samenleving.
'Blijf zoveel mogelijk thuis' is het toch?
Niet iedereen wil een leven leiden tussen 4 muren. Heel veel mensen zijn ook bereid om gewoon risico's te nemen. Anders zouden ze ook niet op een gevaarlijk uitje als wintersport gaan.

Ik ben alle keren dat het mocht naar het stadion geweest. Ik weet dat ik daar een bepaald risico gelopen heb. Ik ben 2-maal gevaccineerd en vertrouw erop dat mijn lichaam afdoende beschermd is tegen ernstige ziekte. Ik heb mij dan ook geen seconde druk gemaakt om het risico.
En met mij velen anderen, die er blijkbaar ook zo instaan. Anders was het vast niet zo druk geweest in de stadions.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 29-12-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
geenstijl schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:29:
[...]
Je ziet dat besmettingen qua ziektedag ook al een tijdje op een plateau liggen (misschien door zelftests nog grotere onderrapportage dan normaal).
De ZH-opnames nu zijn de "eerste ziektedagen" van een week of 2 geleden, dus als de besmettingen niet veel verder dalen, dan zal denk ik de instroom ook nauwelijks meer dalen, met misschien de boosters nog wel als demping.
Het worden (wederom) twee spannende weken :)
Het zijn gek genoeg al 20 maanden spannende weken ;)

Maar opzich is het wel positief wat je zegt. De besmettingen zijn best gedaald de afgelopen periode en hangen al een tijdje op een redelijk stabiel plateau. Er vanuit gaande dat er nog enige relatie is tussen de cijfers kunnen we verwachten dat dit voor de ziekenhuizen ook gaat gelden.

In alle gevallen zijn de cijfers te hoog. Maar als we op deze plateaus blijven dan zijn ze niet problematisch. Dan is er geen code zwart en ontstaat er ook enige ruimte om operaties die uitgesteld zijn in te gaan halen. Niet heel veel, maar wel iets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soccer98
D-e-n schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:23:
[...]

Ja, natuurlijk vind ik dat serieus. Je schetst precies het probleem met deze samenleving: "omdat het mag" is het kennelijk ook gelijk maar volkomen logisch het doen. Geen greintje eigen verantwoordelijkheid, geen greintje bezinning of iets dat "mag" wel verstandig is.

En Rutte maar als een stupide onderwijzer wijzen op eigen verantwoordelijkheid terwijl we voor de miljoenste keer kunnen constateren dat we dat als samenleving, als inwoners van Nederland, totaal niet aankunnen. En dus moet men het uiteindelijk maar weer gaan verbieden maar dan klaagt iedereen weer dat er ook niks meer "mag".

En ik durf ook wel te stellen dat de besmettingen sowieso een heel stuk lager zouden zijn als iedereen af en toe even nadenkt voordat hij of zij iets onderneemt.
Om eerlijk te zijn vind ik het gezeik en spijkers zoeken op laag water. Met de vinger wijzen gebeurt al sinds februari 2020. Als het mag, dan mag het. Heeft wat mij betreft to-taal niets met een gebrek aan eigen verantwoordelijkheid te maken. Het is een sociaal gevolg van alles maar dicht pleuren hier. Mensen willen blijkbaar vertier en dat is in Nederland beperkter dan in België.

Maargoed, we zien wel of Antwerpen een coronabom blijkt. Volgens mij is in een 3G-samenleving drie keer per week naar een volle kroeg risicovoller dan een dag naar Antwerpen. Hoor je niemand over.

[ Voor 6% gewijzigd door Soccer98 op 29-12-2021 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:41
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:17:
Of het een oplossing is zal de praktijk moeten uitwijzen.
Dus we voeren het in, maar we weten het nog niet?
Wat mij betreft heeft de 3G variant zijn nut meer dan bewezen [...].
Heb je hier een onderbouwing voor dat het zo goed werkte? Ik dacht dat toen we 3G hadden ingevoerd in september de cijfers weer de lucht in schoten? Of mis ik iets?

Het NOS-artikel is nog niet zo expliciet, maar de NRC is dat wel trouwens:

https://www.nrc.nl/nieuws...laten-voortduren-a4073625
De Jonge: 2G invoeren om lockdown niet langer te laten voortduren
Volgens hem is 2G nodig om de lockdown „niet langer dan strikt noodzakelijk” te laten voortduren. Dat zei hij woensdag op het Binnenhof.
Misschien Had @CMD-Snake toch wel gelijk dat Hugo dit als chantagemiddel gaat gebruiken en deze lockdown hem goed uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:33:
[...]

Dus we voeren het in, maar we weten het nog niet?
[...]
Is dat niet al 20 maanden het geval bij alles wat er gebeurd?

Tevens kunnen we naar de landen om ons heen kijken, daar kan je ook wel iets van leren.
Heb je hier een onderbouwing voor dat het zo goed werkte? Ik dacht dat toen we 3G hadden ingevoerd in september de cijfers weer de lucht in schoten? Of mis ik iets?
3G is al ruim voor die tijd ingevoerd. En zover ik weet is er nooit een relatie gelegd tussen invoering 3G en enige stijging.

Maar in september 2021 zijn de cijfers alles behalve de lucht in geschoten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/My3cnCFssjugRp-hEUm5lT1Y-ss=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YMJJZtg3R7zszZqMB53KVQ77.png?f=user_large
Het NOS-artikel is nog niet zo expliciet, maar de NRC is dat wel trouwens:

https://www.nrc.nl/nieuws...laten-voortduren-a4073625
Betaalmuur, helaas.
Misschien Had @CMD-Snake toch wel gelijk dat Hugo dit als chantagemiddel gaat gebruiken en deze lockdown hem goed uitkomt.
Dat wordt vanaf dag 1 gedaan, dus zo'n gekke gedachte is dat niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 29-12-2021 14:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:31:
[...]

Niet iedereen wil een leven leiden tussen 4 muren. Heel veel mensen zijn ook bereid om gewoon risico's te nemen. Anders zouden ze ook niet op een gevaarlijk uitje als wintersport gaan
Risico's accepteren voor jezelf is prima, maar dat is het hele probleem op dit moment...het gaat niet alleen over jezelf.

Die vier muren slaat ook mijn inziens nergens op, het gat tussen thuis zitten weg te morren en naar Oostenrijk de pistes op is enorm.
[...]

[...]

Hoezo chantage middel? Het is nogal letterlijk het doel van dit middel; eerder de samenleving openen met een zo laag mogelijk risico. Tevens dient dit een einddatum te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
eric.1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:38:
[...]

Risico's accepteren voor jezelf is prima, maar dat is het hele probleem op dit moment...het gaat niet alleen om jezelf.
Dat klopt. Die anderen kunnen zich beschermen middels een vaccinatie of besluiten niet naar dergelijke voor hen risicovolle evenementen te gaan.

We kunnen we alles 'voor anderen' blijven doen. Als die anderen structureel weigeren om zichzelf te beschermen, waarom moet ik daar dan constant hinder van ondervinden?
Die vier muren slaat ook mijn inziens nergens op, het gat tussen thuis zitten weg te morren en naar Oostenrijk de pistes op is enorm.
Mij zal je er nooit vinden. Ik zou het al fijn vinden als we in eigen land meer zouden kunnen. Met of zonder 2G/2G+/3G boeit mij niet zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monaldo
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:37:
[...]

3G is al ruim voor die tijd ingevoerd. En zover ik weet is er nooit een relatie gelegd tussen invoering 3G en enige stijging.

[...]
25 sept ingevoerd en besmettingen lopen op: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Daarnaast zie je ook in jouw eigen grafiek geen verschil bijna tussen okt/nov 2021 vs 2020. Maar we hebben wel vaccinaties en 3G. Uiteraard minder ziekenhuisopnames maar we hebben het in dit geval over besmettingen en het effect van 3G hierop.

[ Voor 25% gewijzigd door monaldo op 29-12-2021 14:43 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
Soccer98 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:33:
[...]

Om eerlijk te zijn vind ik het gezeik en spijkers zoeken op laag water. Met de vinger wijzen gebeurt al sinds februari 2020. Als het mag, dan mag het. Heeft wat mij betreft to-taal niets met een gebrek aan eigen verantwoordelijkheid te maken. Het is een sociaal gevolg van alles maar dicht pleuren hier. Mensen willen blijkbaar vertier en dat is in Nederland beperkter dan in België.
Het is het zoeken naar de mazen. In Nederland mag het niet dus vluchten we de grens over. Een soort van asieltoerisme. Je kunt ook denken "oké kut, het kan niet dus we wachten even een paar maanden of weken".

En natuurlijk is dat een kwestie van eigen verantwoordelijkheid. Eigen verantwoordelijkheid is meer dan de letter van de wet. Het hele probleem met deze samenleving is nu juist dat velen dat anno 2021 vergeten lijken te zijn. En dat is natuurlijk alleen niet tijdens corona. Het is hetzelfde met bijvoorbeeld belastingen, te hard rijden of zwart werken: zolang je er maar mee wegkomt is het devies. Geen wonder dat we een premier hebben die dat als zijn motto lijkt te hebben.
[...]

Niet iedereen wil een leven leiden tussen 4 muren.
Dat is ook weer die misselijkmakende suggestie dat de thuisblijvers voor hun lol thuisblijven. Ik kan je vertellen dat dat totale onzin is. Wellicht hebben die thuisblijvers gewoon meer verantwoordelijkheidsgevoel?
Ik ben alle keren dat het mocht naar het stadion geweest. Ik weet dat ik daar een bepaald risico gelopen heb.
Dat werd in Nederland toen toch ook veilig geacht? Die stadions zijn hier nu dicht, ga je dan naar Antwerp tegen Brugge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
3G is al veel eerder ingevoerd. En in die grafiek zie ik ook geen bijzondere stijging, die zie je pas in november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
[...]

...

Ik ben 2-maal gevaccineerd en vertrouw erop dat mijn lichaam afdoende beschermd is tegen ernstige ziekte. Ik heb mij dan ook geen seconde druk gemaakt om het risico.
...
Deze stelling is niet waar. Er zijn inmiddels genoeg gevallen inmiddels bekend van "vaccine breakthrough infections. De vaccins beschermen goed maar niet volledig en de effectiviteit neemt na verloop van tijd af. Waarom denk je dat er nu wereldwijd als een dolle geboosterd wordt.

Je bent nog steeds de pineut wanneer je bij de statistische minderheid zit.

Lees je eens in. https://www.nytimes.com/i...d-breakthrough-cases.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:43:
[...]

3G is al veel eerder ingevoerd. En in die grafiek zie ik ook geen bijzondere stijging, die zie je pas in november.
Kan nergens herleiden dat het eerder is ingevoerd, sinds wanneer exact?
Daarnaast zie je ook in jouw eigen grafiek geen verschil bijna tussen okt/nov 2021 vs 2020. Maar we hebben wel vaccinaties en 3G. Uiteraard minder ziekenhuisopnames maar we hebben het in dit geval over besmettingen en het effect van 3G hierop.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het einde van de lockdown in ruil voor 2G is een te mooie kans om niet te nemen voor De Jonge. Na het hoog spel wat hij speelde vlak voor de lockdown is dit zijn beste mogelijkheid om druk uit te oefenen. De lockdown kan het kabinet desnoods een paar keer nog verlengen, cynisch gedacht.

Overigens, nieuwe bestuurscultuur in actie:
De Jonge erkent verder dat de Tweede Kamer het advies van de Raad voor de rechtspraak over een wetsvoorstel dat het 2G-syteem regelt eerder had moeten ontvangen. Het advies werd volgens hem „per ongeluk” niet meegestuurd op 22 november, toen het demissionaire kabinet de initiatiefwet naar de Tweede Kamer stuurde. Toen zijn ministerie erop werd gewezen dat „één stuk” niet was verstuurd, heeft hij dat alsnog laten doen. De Jonge vindt dan ook dat „er niet zo gek veel aan de hand” is wat betreft de informatievoorziening richting de Kamer.
Kortom, foutje bedankt en niet zeuren Tweede Kamer. :X
eric.1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:38:
Hoezo chantage middel? Het is nogal letterlijk het doel van dit middel; eerder de samenleving openen met een zo laag mogelijk risico. Tevens dient dit een einddatum te hebben.
Nee, het is voornamelijk een valse tegenstelling. We krijgen nu al twee jaar lang een voorstel in dit format geserveerd: Maatregel X of sluiting. Er zit niets tussen wat met betreft het kabinet.

Dit komt er bot gezegd op neer dat ze bereid zijn het land te gijzelen tot ze hun zin krijgen. Ergens is dit makkelijker vol te houden dan het spel wat ze eerst speelden. Ze moesten wel ingrijpen toen bleek dat de twijfelaars in de Tweede Kamer ze hadden afgebluft. Een lockdown een paar keer verlengen draaien ze hun hand niet voor om en tegelijkertijd kan het kabinet dit in de schoenen van het parlement schuiven alsof zij degenen zijn die willen dat lockdown langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
CR2032 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:44:
[...]

Deze stelling is niet waar. Er zijn inmiddels genoeg gevallen inmiddels bekend van "vaccine breakthrough infections. De vaccins beschermen goed maar niet volledig en de effectiviteit neemt na verloop van tijd af. Waarom denk je dat er nu wereldwijd als een dolle geboosterd wordt.

vaccine breakthrough infections.....
Je zou eens de serie op Disney moeten zien over Purdue Pharma (Dopesick heeft de serie). Hebben ze ook een mooie term, breakthrough pain ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
CR2032 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:44:
[...]

Dat risico neem ik voor lief. Ik ga er vanuit dat mijn vaccinaties nog afdoende bescherming bieden tegen ernstige ziekte. Voor zover mij bekend is dat ook in de wetenschap nog steeds de consensus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:41:
[...]

Dat klopt. Die anderen kunnen zich beschermen middels een vaccinatie of besluiten niet naar dergelijke voor hen risicovolle evenementen te gaan.

We kunnen we alles 'voor anderen' blijven doen. Als die anderen structureel weigeren om zichzelf te beschermen, waarom moet ik daar dan constant hinder van ondervinden?
Zolang de zorg in NL overbelast is en reguliere zorg massaal is afgeschaald...ja, dan mag je best 3x nadenken voordat je een risicovolle vakantie neemt.

Maar dit mag je niet zeggen, want ze zijn er aan toe.
[...]

Mij zal je er nooit vinden. Ik zou het al fijn vinden als we in eigen land meer zouden kunnen. Met of zonder 2G/2G+/3G boeit mij niet zoveel.
Daar kan ik me prima in vinden.
CMD-Snake schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:44:

[...]

Nee, het is voornamelijk een valse tegenstelling. We krijgen nu al twee jaar lang een voorstel in dit format geserveerd: Maatregel X of sluiting. Er zit niets tussen wat met betreft het kabinet.
Valse tegenstelling, achja. Als er nou veel betere suggesties aangedragen waren in de kamer...

Je kan niet van een valse tegenstelling spreken indien iemand zelf geen alternatieven onderzoekt.

[ Voor 23% gewijzigd door eric.1 op 29-12-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:44:
[...]

Ik heb even de exacte datum niet paraat, maar ergens medio juli zat ik al met een 3G code in het stadion. Ik ben er speciaal voor naar een teststraat geweest omdat vaccinaties toen nog niet voor mijn leeftijd beschikbaar waren.
In 2020 hadden we dan ook geen Delta/Omikron en nu wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soccer98
D-e-n schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:43:
[...]

Het is het zoeken naar de mazen. In Nederland mag het niet dus vluchten we de grens over. Een soort van asieltoerisme. Je kunt ook denken "oké kut, het kan niet dus we wachten even een paar maanden of weken".

En natuurlijk is dat een kwestie van eigen verantwoordelijkheid. Eigen verantwoordelijkheid is meer dan de letter van de wet. Het hele probleem met deze samenleving is nu juist dat velen dat anno 2021 vergeten lijken te zijn. En dat is natuurlijk alleen niet tijdens corona. Het is hetzelfde met bijvoorbeeld belastingen, te hard rijden of zwart werken: zolang je er maar mee wegkomt is het devies. Geen wonder dat we een premier hebben die dat als zijn motto lijkt te hebben.

[...]

Dat is ook weer die misselijkmakende suggestie dat de thuisblijvers voor hun lol thuisblijven. Ik kan je vertellen dat dat totale onzin is. Wellicht hebben die thuisblijvers gewoon meer verantwoordelijkheidsgevoel?

[...]

Dat werd in Nederland toen toch ook veilig geacht? Die stadions zijn hier nu dicht, ga je dan naar Antwerp tegen Brugge?
Sorry, maar ik vind dat je er zaken aan verbindt die je er niet aan hoeft te verbinden. Dat mensen de mazen van de wet opzoeken (want naar Antwerpen gaan is blijkbaar een maas?). Ik vind het helemaal niets met een gebrek aan eigen verantwoording te maken hebben en ook niet tekenend voor de samenleving. Ik vind het eerder tekenend dat men altijd maar moet zoeken naar zondebokken. Nu de Belgiëgangers, eerder jongeren, mensen die niet gevaccineerd zijn en weet ik veel waar we allemaal naar hebben lopen wijzen. Misschien ook niet raar dit hele gebeuren na drie lockdowns.

Ik vind het een kwestie van leven en laten leven. De treinen naar Antwerpen zitten vol, maar de treinen rondom Amsterdam CS ook. Ik zou zeggen: doe wat je wil met de regels, voel je maar iemand met meer verantwoordelijkheidsgevoel, maar ik snap het gezeik op anderen gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:15:
[...]

https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen

Gewoon op het dashboard.

0-9 jarigen van relatief een grote groep, naar een relatief kleine groep.

Momenteel zijn het de twintigers en dertigers die de pandemie op gang houden, blijkbaar.
Die cijfers moet je wel in context interpreteren. Basisscholieren hadden 1 grote motivator om te gaan testen: met klachten mocht je niet naar school zonder negatieve test en bij een besmetting in de klas moest iedereen testen om met een negatieve test na 5 dagen weer naar school te mogen. Die motivator is er al anderhalve week niet meer, want de scholen zijn dicht. Je moet dus niet naar absolute testuitslagen kijken, maar relatief ten opzichte van het aantal uitgevoerde testen onder 0-9 jaar. Die informatie staat volgens mij niet op het dashboard.

Die postieve testen kunnen we met z'n allen heel simpel laag krijgen absoluut gezien. Gewoon met z'n allen niet meer gaan testen en dan keldert dat getal wel. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dit dashboard is ook niet sec bedoeld om duidelijkheid te geven. Het is ook een beleidsondersteunend instrument. Door de data op een bepaalde manier te presenteren, kun je invloed uitoefenen op het beeld van degene die kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:42
D-e-n schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:43:
[...]

Why? Volgens mij hebben we een tijdje terug al afgesproken dat de landsgrenzen gewoon open blijven? Eilandjes strategie hebben Australië en nieuw zeeland niet eens kunnen redden....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
eric.1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:48:
[...]

Zolang de zorg in NL overbelast is en reguliere zorg massaal is afgeschaald...ja, dan mag je best 3x nadenken voordat je een risicovolle vakantie neemt.

Maar dit mag je niet zeggen, want ze zijn er aan toe.
Dat is nu eenmaal leven. Leven geeft risico's. Op een gegeven moment is de koek op bij mensen. Iets met draagvlak waar ik niets over mag zeggen.

Zelf zou ik het nooit doen. Wij zijn al 2 jaar bewust in NL op vakantie gegaan en onze enige tripjes naar het buitenland was naar directe familie.
Daar kan ik me prima in vinden.
Het zou op zijn minst het proberen waard zijn. Tevens een goed idee om daarmee de booster campagne aan te wakkeren. Voor mij zou bijvoorbeeld gelden dat als ik 15 februari met 2G naar het stadion mag dat ik dan direct voor de booster ga. Nu wacht ik nog even af zoals je weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:50:
[...]

Ik heb even de exacte datum niet paraat, maar ergens medio juli zat ik al met een 3G code in het stadion. Ik ben er speciaal voor naar een teststraat geweest omdat vaccinaties toen nog niet voor mijn leeftijd beschikbaar waren.

[...]

In 2020 hadden we dan ook geen Delta/Omikron en nu wel.
Besmettingen liepen fors omhoog voor omikron. Delta is er sinds april al.
De ingangsdatum verschilt waarschijnlijk per sector, volgens mij gold die wel voor het deel waar we nu mee te maken hebben sinds september. Het punt is ook dat het ingevoerd is in de zomer, dan zullen de besmettingen veel lager zijn, ook in de toekomst. Feit is dat 3g in oktober en november niks heeft geholpen tov een jaar ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:44:
[...]

Toch nog even verder gezocht. Al in mei 2021 ben ik met 3G naar het stadion geweest.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:41:
[...]

Daar gaat ie wat mij betreft wel heel erg mis. De brutalen hebben de hele wereld, en willen als het mis gaat wel graag een bedje. Waar degenen die zich vaccineren en/of niet naar evenementen gaan vervolgens geen aanspraak meer op kunnen maken, want de hut ligt vol.

Risico nemen prima, maar dat heeft m.i. wel een prijs. En die moet niet voor een ander zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:26
Als je naar het rioolwater kijkt dan is de daling er al sinds 5 dec redelijk uit duzzz...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:54:
Besmettingen liepen fors omhoog voor omikron. Delta is er sinds april al.
De ingangsdatum verschilt waarschijnlijk per sector, volgens mij gold die wel voor het deel waar we nu mee te maken hebben sinds september. Het punt is ook dat het ingevoerd is in de zomer, dan zullen de besmettingen veel lager zijn, ook in de toekomst. Feit is dat 3g in oktober en november niks heeft geholpen tov een jaar ervoor.
Precies. 3G werd ingevoerd in de horeca om de anderhalve meter afstand af te schaffen én om het aantal infecties dat nog zou komen van de ongevaccineerden uit te smeren over langere tijd. Zo is het verkocht.

Nou, de anderhalve meter is weer terug, de horeca is dicht en het aantal besmettingen is zo hoog dat we geheel in lockdown moesten. Ja joh, wat werkt die 3G coronapas goed zeg! :X

Maar oh nee, met 2G wordt alles beter.

Ik geloof er niets van. Die besmettingen vinden toch wel plaats, met 1, 2 of 3G want er blijven altijd wel voldoende plekken over om elkaar te besmetten. Als mensen niet naar de horeca mogen maken ze er een schuurfeest van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 11:59
@Verwijderd wellicht heb je gelijk, wellicht niet - in de periode voor de sluiting werden ook zelftesten uitgedeeld samen met de mededeling dat zelftesten prima zijn als je klachten hebt. Vraag me af hoeveel mensen nog naar de GGD gaan als de zelftest toch betrouwbaarder wordt gemaakt en wordt uitgedeeld voor de scholen.

Allemaal factoren die nergens in cijfers te vatten zijn - daarom zijn die cijfers ook maar cijfers en is de som van alles zichtbaar in de ziekenhuizen.

Ging mij er met mijn reactie vooral om dat sommige mensen in dit topic ongeveer 3 x per dag naar de bekende weg vragen of het concept van besmetting, incubatie, testen, cijfers, ziekenhuisopnames net zo vaak ter discussie stellen. Had ik gewoon niet op moeten happen :+
MikeyMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:56:
[...]

Daar gaat ie wat mij betreft wel heel erg mis. De brutalen hebben de hele wereld, en willen als het mis gaat wel graag een bedje. Waar degenen die zich vaccineren en/of niet naar evenementen gaan vervolgens geen aanspraak meer op kunnen maken, want de hut ligt vol.

Risico nemen prima, maar dat heeft m.i. wel een prijs. En die moet niet voor een ander zijn.
Dit is op zich vaker een probleem in onze samenleving, maar de laatste 1,5 jaar wel enorm zichtbaar. Elke keer weer denk ik: waarom worden die pakweg 17+ miljoen mensen die zich wel aan de regels houden niet genoemd als we wel de nadruk leggen op die paar honderd of paar duizend mensen die protesteren, gaan winkelen in Belgie, een te groot feestje geven, etc. Ondertussen zitten de meeste mensen thuis - anders hadden er wel meer dan 600 mensen op de IC beland, lijkt mij.

Tis gewoon triest dat je het idee krijgt dat 'we' het slecht doen, terwijl ver uit de meeste mensen.. gewoon deugen :)

[ Voor 42% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-12-2021 15:01 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:54:
[...]
Juli 2021, Verknipt festival in Utrecht:
https://www.parool.nl/ned...a-voor-festival~bbc3b317/

Je hebt de data niet helemaal juist op het netvlies. Ik krijg een beetje het gevoel alsof je de data aan het toe praten bent naar november 2021 zodat het te linken zou zijn aan de stijging van toen (confirmation bias).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
dakka schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:57:
Als je naar het rioolwater kijkt dan is de daling er al sinds 5 dec redelijk uit duzzz...
Zijn die cijfers ooit betrouwbaar geweest? Er wordt wel vaker naar verwezen, maar een echte relatie heb ik nog nooit aangetoond zien worden? Of heb ik dat gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
[...]

Wie bepaalt welk risico wel of niet verantwoord is? Dat is het lastige eraan denk ik.
Als iemand niet rookt en niet volgevreten is, in de 20j is en niet is gevaccineerd, die neemt een risico, al is die extreem klein met corona. Iemand die 60j is en al 30j rookt neemt ook een risico, wellicht groter dan die jonge van 20j. Blijft een lastig punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 21:44
*knip* ik begrijp dat je de ironie hiervan in kan zien, maar laten we het hier fatsoenlijk houden...

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 29-12-2021 16:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Die ander kan zelf bepalen of hij of zij deze prijs wil betalen. En misschien moeten we als maatschappij ondertussen de lastige keuze maken dat bewust niet gevaccineerde mensen niet vooraan staan voor een bedje?

Het polderen in Nederland wordt steeds problematischer. En dat alles in dit geval om een kleine groep mensen (+/- 12%) niet tegen het zere been te stoten.

Misschien moeten we daar vanaf stappen?

Even los van of ik dat zou willen, het is toch eigenlijk van de zotten dat we 88% van NL ophokken omdat 12% zijn kont tegen de krib gooit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:34
Soccer98 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:51:
[...]

Sorry, maar ik vind dat je er zaken aan verbindt die je er niet aan hoeft te verbinden. Dat mensen de mazen van de wet opzoeken (want naar Antwerpen gaan is blijkbaar een maas?). Ik vind het helemaal niets met een gebrek aan eigen verantwoording te maken hebben en ook niet tekenend voor de samenleving. Ik vind het eerder tekenend dat men altijd maar moet zoeken naar zondebokken. Nu de Belgiëgangers, eerder jongeren, mensen die niet gevaccineerd zijn en weet ik veel waar we allemaal naar hebben lopen wijzen. Misschien ook niet raar dit hele gebeuren na drie lockdowns.

Ik vind het een kwestie van leven en laten leven. De treinen naar Antwerpen zitten vol, maar de treinen rondom Amsterdam CS ook. Ik zou zeggen: doe wat je wil met de regels, voel je maar iemand met meer verantwoordelijkheidsgevoel, maar ik snap het gezeik op anderen gewoon niet.
Het feit dat je zes keer het woord ik in een zo'n klein stukje tekst gebruikt zegt eigenlijk alles.
Dan zegt de tekst "Alleen samen krijgen we Corona onder controle" jou waarschijnlijk ook niet zoveel.
Maar ja, het is hier in Nederland zo onderhand verboden om iemand op zijn onverantwoordelijke gedrag aan te spreken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:26
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:59:
[...]

Zijn die cijfers ooit betrouwbaar geweest? Er wordt wel vaker naar verwezen, maar een echte relatie heb ik nog nooit aangetoond zien worden? Of heb ik dat gemist?
Het riool is altijd al een redelijke indicator geweest van de gezondheid van bewoners in een gebied.

Verdere vragen zoals betrouwbaarheid worden hier goed uitgelegd.
https://www.rivm.nl/coron...d-19/onderzoek/rioolwater

1:1 is het niet naast elkaar te leggen nee, maar het is tot nu toe een vroege indicator gebleken voordat een golf zich laat zien in positieve tests

[ Voor 33% gewijzigd door dakka op 29-12-2021 15:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
eric.1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:48:
Valse tegenstelling, achja. Als er nou veel betere suggesties aangedragen waren in de kamer...

Je kan niet van een valse tegenstelling spreken indien iemand zelf geen alternatieven onderzoekt.
Dat onderwerp is al eens eerder langsgekomen. Het grootste probleem van de Tweede Kamer is informatievoorziening.

Het kabinet heeft een direct lijntje met het OMT. Voordat maatregelen aangekondigd worden kunnen bewindslieden zeker een week lang al gesprekken voeren met het OMT in de privacy van het Catshuis of een ministerie. Dat geeft het kabinet een enorme voorsprong qua informatie en ze kunnen indien nodig bedenken hoe ze die informatie gaan presenteren aan de buitenwereld.

De Tweede Kamer moet het doen met een karige technische briefing van twee uur waar alles in sneltreinvaart voorbij komt. Alle relevante documenten van het kabinet worden in de kleine uurtjes pas naar de Tweede Kamer gestuurd. Heel veel informatie en weinig tijd om deze informatie tot je te nemen en na te kunnen denken. Er speelt mede dat er een soort merkwaardige verhouding is tussen het kabinet en het OMT. Als Van Dissel daar zit is hij adviseur van het kabinet, niet van de Tweede Kamer. Daar treed een merkwaardige vermenging op van politiek en het OMT. Vragen worden slecht of nauwelijks beantwoord en we zien steeds vaker Van Dissel in aanvaring komen met commissieleden. Na die technische briefing moet de Tweede Kamer meteen aan de bak in het debat in de plenaire zaal. Ze staan dan tegenover bewindslieden die zich al een week hebben kunnen voorbereiden terwijl zij luttele uren hebben gehad.

In deze opzet is het zeer lastig om tot tegenvoorstellen te komen. Als die er komen worden ze meteen door het kabinet afgewezen, dus wat dat betreft lijkt het kabinet niet eens open te staan voor die discussie.

Een ander probleem is dat de Tweede Kamer het wel prima vindt om toe te kijken. Laat het kabinet maar een kuil graven voor zichzelf zullen ze denken. Dat probleem is niet uniek voor corona, de Tweede Kamer is eigenlijk heel lang veel te afwachtend. Mede daardoor hebben ze zoveel moeite om hun controlerende taak uit te voeren. Debatten zijn nu meer pr momentjes waar je met pakkende one-liners komt zodat je leuk uit de verf komt in de media.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monaldo
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:58:
[...]

Je hebt de data niet helemaal juist op het netvlies. Ik krijg een beetje het gevoel alsof je de data aan het toe praten bent naar november 2021 zodat het te linken zou zijn aan de stijging van toen (confirmation bias).
Nee hoor, het is zo dat voor horeca, sportscholen, zwembaden en veel sectoren geen 3G gold in die maanden. Pas vanaf september. Voor grotere evenementen gold die eerder. Maar dat maakt niks uit, zomer 2021 is hoger qua besmettingen dan zomer 2020 (prima we kunnen het onder delta schuiven). Zelfde geldt voor okt/nov 21 vs 2020. Echter met volledige 3G en >70% gevaccineerd, delta en geen omikron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:58:

De grote invoering in de horeca/restaurants was in september.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:01:
[...]

Die ander kan zelf bepalen of hij of zij deze prijs wil betalen. En misschien moeten we als maatschappij ondertussen de lastige keuze maken dat bewust niet gevaccineerde mensen niet vooraan staan voor een bedje?

Het polderen in Nederland wordt steeds problematischer. En dat alles in dit geval om een kleine groep mensen (+/- 12%) niet tegen het zere been te stoten.

Misschien moeten we daar vanaf stappen?

Even los van of ik dat zou willen, het is toch eigenlijk van de zotten dat we 88% van NL ophokken omdat 12% zijn kont tegen de krib gooit?
Maar dat is precies het probleem dus. Ik kan wel bepalen of ik iets een prijs waard vind. Alleen wordt die prijs door toedoen van anderen een stuk hoger.

En dan kom je inderdaad uit op het punt dat je inderdaad niet 88% van NL kunt ophokken voor die 12%. Maar zolang je die 12% vrije keuze geeft, zonder zelf de prijs voor hun hogere risico, komt het daar automatisch wel op neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:58:
@Verwijderd wellicht heb je gelijk, wellicht niet - in de periode voor de sluiting werden ook zelftesten uitgedeeld samen met de mededeling dat zelftesten prima zijn als je klachten hebt. Vraag me af hoeveel mensen nog naar de GGD gaan als de zelftest toch betrouwbaarder wordt gemaakt en wordt uitgedeeld voor de scholen.

Allemaal factoren die nergens in cijfers te vatten zijn - daarom zijn die cijfers ook maar cijfers en is de som van alles zichtbaar in de ziekenhuizen.

Ging mij er met mijn reactie vooral om dat sommige mensen in dit topic ongeveer 3 x per dag naar de bekende weg vragen of het concept van besmetting, incubatie, testen, cijfers, ziekenhuisopnames net zo vaak ter discussie stellen. Had ik gewoon niet op moeten happen :+
Zelftesten? Nou, dat ging er bij ons op school dus echt niet in. Voor toegang bij klachten of na een besmetting in de klas mochten we gewoon naar de GGD hoor. En dat deden we dus ook braaf. In de 3 weken voor de verlengde Kerstvakantie is mijn dochtertje 2x (negatief) getest door de GGD. Op de school van mijn dochtertje was ook niets aan de hand. Nauwelijks besmettingen en maar 1 klas heeft een paar dagen thuisgezeten in de periode voor de verlengde Kerstvakantie. Dat was eerder dit jaar wel anders. Dat was in maart als ik me niet vergis, want toen zaten we in een vakantiehuisje vanwege een verbouwing.

We hebben haar toen ook op eigen initiatief niet naar school gebracht toen de geruchten over de eerste besmetting begonnen. De tweede besmetting was in haar klas, maar toen zat ze dus al dagen thuis. Weekje later was de hele school dicht, ongecontroleerd groeiend aantal besmettingen. Gelukkig zagen we die toch wel aankomen. Nu is dat nergens voor nodig. Ik zou haar morgen weer brengen als de school open zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:06:
[...]

De grote invoering in de horeca/restaurants was in september.
Klopt. Maar het was er al veel eerder bij grote evenementen. En daar hebben geen grote problemen gezien. ADE had geloof ik 0,3% besmettingen als ik het goed onthouden heb.

Als we niets proberen dan blijven we serieus tot 1 maart in deze angstcarrousel hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Soccer98 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:51:
[...]

Door "leven en laten leven" zitten we iedere keer weer in deze shit. Door "leven en laten leven" hebben we steeds strenge maatregelen nodig. En dat is niet een kwestie van zoeken naar zondebokken. Dat is een simpele vaststelling. En of dat nu om de trein naar A'dam of naar Antwerpen gaat maakt dan inderdaad geen zak uit.

En het frustrerende: degenen die wél de verantwoordelijkheid nemen of voor wie het überhaupt teveel risico is om buiten te komen zitten lijdzaam thuis af te wachten totdat dit allemaal over is. Terwijl degenen die "leven en laten leven" lekker genieten, en ondertussen klagend dat andere dingen niet mogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:07:
[...]

Maar dat is precies het probleem dus. Ik kan wel bepalen of ik iets een prijs waard vind. Alleen wordt die prijs door toedoen van anderen een stuk hoger.

En dan kom je inderdaad uit op het punt dat je inderdaad niet 88% van NL kunt ophokken voor die 12%. Maar zolang je die 12% vrije keuze geeft, zonder zelf de prijs voor hun hogere risico, komt het daar automatisch wel op neer.
En dat vind ik een kwalijke zaak. Het wordt tijd dat we stappen gaan zetten om de 88% te belonen en vrijheid te geven. Dat dit betekent dat de 12% minder vrijheden krijgt of een hogere prijs betaalt, dan kan ik daar persoonlijk prima mee leven.

Van mij hoeven de bewust niet gevaccineerden niet zonodig mee te doen te doen in de maatschappij in deze maanden. Als het straks in juni allemaal beter gaat (seizoenseffect) dan zijn ze tot november wat mij betreft meer dan welkom.

Maar deze discussie, daar durft niemand op hoger niveau zijn vingers aan te branden. De 12% heeft meer macht dan wij beseffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:09:
[...]

Klopt. Maar het was er al veel eerder bij grote evenementen. En daar hebben geen grote problemen gezien. ADE had geloof ik 0,3% besmettingen als ik het goed onthouden heb.

Als we niets proberen dan blijven we serieus tot 1 maart in deze angstcarrousel hangen.
Behalve dan bij Verknipt. Het leuke festival wat dus constant teruggehaald wordt in dit soort discussies.
Zag hem net al eerder voorbij komen.

Ben het wel 100% met je eens om het opnieuw een kans te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Yaksa schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:02:
[...]

Het feit dat je zes keer het woord ik in een zo'n klein stukje tekst gebruikt zegt eigenlijk alles.
Dan zegt de tekst "Alleen samen krijgen we Corona onder controle" jou waarschijnlijk ook niet zoveel.
Maar ja, het is hier in Nederland zo onderhand verboden om iemand op zijn onverantwoordelijke gedrag aan te spreken.
Wat een vreemde reactie. Ik kan ook mijn meningen als feiten neerplempen hoor, maar dat werkt niet in een discussie. Vandaar de ‘ik vind’, want heb zelf ook niet de waarheid in pacht. Wat je zegt over ‘alleen samen krijgen we Corona onder controle’ is wat mij betreft onnodig.

Amateurpsychologie kan je achterwege laten dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Soccer98 op 29-12-2021 15:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
Er wordt regelmatig naar Denemarken gewezen de laatste, maar dit soort berichten wordt je niet heel blij van

Je ziet daar nu behalve de torenhoge besmettingen ook de ziekenhuizen gaan stijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 29-12-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
D-e-n schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:09:
[...]

Door "leven en laten leven" zitten we iedere keer weer in deze shit. Door "leven en laten leven" hebben we steeds strenge maatregelen nodig. En dat is niet een kwestie van zoeken naar zondebokken. Dat is een simpele vaststelling. En of dat nu om de trein naar A'dam of naar Antwerpen gaat maakt dan inderdaad geen zak uit.

En het frustrerende: degenen die wél de verantwoordelijkheid nemen of voor wie het überhaupt teveel risico is om buiten te komen zitten lijdzaam thuis af te wachten totdat dit allemaal over is. Terwijl degenen die "leven en laten leven" lekker genieten, en ondertussen klagend dat andere dingen niet mogen.
Volgens mij hebben we deze lockdown door Omicron en dat te weinig mensen een booster hebben. Daarvoor konden we gewoon nog naar winkels en andere gelegenheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis1812 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:11:
[...]

Behalve dan bij Verknipt. Het leuke festival wat dus constant teruggehaald wordt in dit soort discussies.
Zag hem net al eerder voorbij komen.

Ben het wel 100% met je eens om het opnieuw een kans te geven.
Verknipt en ADE waren dag en nacht verschil. Bij Verknipt werd er matig/slecht gecontroleerd, codes werden gewoon doorgegeven (net als bij die discotheek, naam kwijt sorry). ADE heeft dit bewust anders aangepakt en gezorgd voor een zo goed mogelijke controle. En dat zie je dus direct terug na zoiets.

Geef het een kans, helemaal mee eens.

Pagina: 1 ... 108 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.