Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.258 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:15
hoevenpe schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:56:
[...]

Omikron is sinds gisteren dominant in heel Nederland, rond 10 januari weet het OMT en onze regering wat deze variant met onze ziekenhuizen doet.

Als dat laag blijft voorzie ik enorme druk vanuit diverse sectoren, en terecht...
Bij de zuiderburen lijkt het realisme weer terug te keren in ieder geval. Ik hoop dat den haag toch met 1 oog meekijkt.....

https://www.gva.be/cnt/dmf20211228_97351741

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:37
t_captain schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:12:
[...]

Ik verwacht dat de bezetting van de ziekenhuizen na 4 weken lockdown dusdanig is gedaald en ook de R-waarde zonder lockdown (na nog 4 weken a 1M boosters per week) niet meer out of control gaat. Ergo, ik voorzie geen noodzaak voor maatregelen na 14-1.
Maar de daling van de bezetting is dus gelijk een reden waarom je, ook al valt het mee, nog steeds enorm veel profijt hebt van de lockdown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:37
t_captain schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:12:
[...]

Ik verwacht dat de bezetting van de ziekenhuizen na 4 weken lockdown dusdanig is gedaald en ook de R-waarde zonder lockdown (na nog 4 weken a 1M boosters per week) niet meer out of control gaat. Ergo, ik voorzie geen noodzaak voor maatregelen na 14-1.
Ik hoop ontzettend dat je gelijk hebt, maar het beslismoment daarvoor is al over minder dan twee weken en ik ben bang dat de daling in de ziekenhuizen dan nog te klein is voor het kabinet om versoepelingen aan te durven.

Ik verwacht dus dat ik weer een verjaardag niet uit eten kan (ongeveer een week na 14-1). Dus wie is weer het grote slachtoffer van dit hele gedoe? Inderdaad, Lapa! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
D-e-n schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:16:
[...]

Hoe kun je nu zeggen dat we nu evenveel weten? Dat is gewoon een leugen. Pas na een aantal weken weet je hoe besmettingen bij jonge mensen zich verhouden tot ziekenhuisopnames. En dat aantal weken is nu aangebroken.

En dat het misschien meevalt wil dus helemaal niet zeggen dat de risico inschatting verkeerd was. Stel er komt een orkaan aan en er is 50% kans dat hij bij ons langskomt, gaan we dan ook zeggen dat we niks hadden moeten ondernemen mocht het achteraf meevallen? Echt kul dit!

En we moeten we nog maar gaan zien met de komende stijging van de besmettingen of het wel zo erg meevalt als we nu denken.
Wat we nu weten is volgens mij dat het besmettelijker is, minder ziekmakend en minder ziekenhuis opnames. Dat wisten adv Zuid-Afrika destijds ook al. Dus we weten evenveel of even weinig, wat je maar wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:11
monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:17:
[...]

Definitie van valide redenen verschilt 😉
Daarnaast word je al gauw in de wappiehoek geduwd als je kritisch bent. Ooit was je een wappie als je dacht dat de aarde plat was, nu ben je het als je het niet eens bent met Hugo. Denk daar maar even over na, langer dan 1 min.
Overdrijven is ook wel een vak. Ik heb niet het gevoel dat mensen als wappie weg worden gezet omdat ze het niet eens zijn met Hugo (al is deze persoonlijke noot wel misselijkmakend onderhand).

Het wordt een ander verhaal indien dat de enige reden is om geen vaccinatie te halen.

Ik ben het ook niet altijd eens met het beleid (hier), maar dat betekent niet dat ik mijn middelvinger opsteekt, yolo roep op Facebook en dan maar geen vaccinatie haal.

[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 29-12-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:08:
[...]

Het gaat uiteraard om de investeringen die door iedereen in de samenleving gedaan zijn, consumenten/bedrijven/overheid. Er is daar ook genoeg geld verspild: https://www.metronieuws.n...erie-keurt-mondkapjes-af/
Zoals in elk traject - zeker als de nood hoog is - gaan er dingen fout. Is dat zonde, zeer zeker. Is dat problematisch? Nee, niet per definitie. In die periode was het lastig om aan beschermingsmiddelen te komen en moet je dus wel eens aankopen doen met enige risico (net zoals de investering in een vaccin die niet blijkt te werken). Niets doen is in sommige gevallen een groter probleem.
Daarnaast is het zo dat ventilatie als een maatregel om corona te verspreiden door onze lieve overheid pas sinds 2 maanden echt erkend is en actief op wordt gecommuniceerd.
Het kabinet communiceert inderdaad relatief kort over ventileren en ja, daar hadden ze veel eerder mee bezig moeten gaan. De overheid in de vorm van een set aan volksvertegenwoordigers brengt het punt ventilatie al geruime tijd ter spraken en heeft gepoogd dat ook afdoende op de radar te krijgen. Dat het dan niet tot uitvoering komt is niet de algehele overheid aan te rekenen.
Wil best de discussie weer aangaan over hoe covid werkt maar als jij gelooft dat handen wassen en mondkapjes dragen meer bijdraagt dan ventilatie dan is het einde zoek.
Bijzondere conclusie die je hier maakt, hoe je daar tot bent gekomen is een groot raadsel.
Mijn aanname over zaadjes planten als dit soort onderzoeken opeens meer opdoemen komt hierdoor: https://www.rtlnieuws.nl/...-nodig-griekse-supermarkt
Het gebeurt dus al....
Net zoals er een tal van nieuwsberichten te vinden is en was over ventilatie

edit: als aanvulling, we weten dat mondneusmaskers die neit FFP2 of beter zijn suboptimaal zijn maar wle enig effect hebben. dat een overheid dan besluit om een bepaalde ondergrens toe te passen is wellicht beter dan doorgaan met suboptimale maskers. Dat er een mitigatie aanwezig is door twee suboptimale mondneusmaskers te dragen is niet direct slecht, deze aanpassing is wellicht beter in relatie tot het niet pushen van oude wijsheden maar de huidige mogelijkheden meenemen.
Daarnaast zijn er meer dan genoeg landen die mondkapjes hebben of hadden verplicht in de buitenlucht, nogmaals dat is absurd. Uiteraard doen mondkapjes iets maar dat is naar mijn mening net zoiets als vaccinatieplicht, opleggen van regels aan de burger en daarin doordrammen.
Je punt is?
Dus ja na 2j is de overheid alleen maar meer aan het pushen op de oude wijsheden ipv veel breder het probleem aanpakken. Maar dat is mijn mening.
Eens

[ Voor 8% gewijzigd door Napo op 29-12-2021 11:25 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:17:
[...]
nu ben je het als je het niet eens bent met Hugo.
Ook hier: leugens, leugens leugens. Het is prima mogelijk kritiek op Hugo te hebben. We doen in Nederland niet anders, van alle kanten, zowel voor- als tegenstanders van strenge maatregelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:28

Dennis1812

Amateur prutser

monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:19:
[...]

Wat we nu weten is volgens mij dat het besmettelijker is, minder ziekmakend en minder ziekenhuis opnames. Dat wisten adv Zuid-Afrika destijds ook al. Dus we weten evenveel of even weinig, wat je maar wilt.
Sinds wanneer is Nederland vergelijkbaar met Z-A?

Oh wacht.. dat is het niet.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 15:06

Bloodclot

Jawier!

GAIAjohan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:59:
[...]

Als ik zijn Twitter lees was het volharding.

De tweet waarin hij aangeeft Corona te hebben is nu ook wel euh.. bijzonder enzo om te lezen qua reacties erop..
[Embed]

Met name deze is achteraf toch wat minder grappig:
[Embed]
Die reacties op die tweet, zijn catagorie "This didn't aged well":
"gefeliciteerd met corona, dus lekker een groen vinkje"
op 3 december: "is de buikligging al toegepast?"
op 3 december: "Begrafenisondernemer al opgebeld?"
"gefeliciteerd en beterschap!"
"Gefeliciteerd met uw natuurlijke immuniteit!"
"Ken jij doden onder de 80?" "-ja, robin"

Geeft aan hoe een impact corona kan hebben..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-10 19:42
De echte bron. En het is niet 'minder nauwkeurig'. Het is mogelijk minder gevoelig.
Early data suggests that antigen tests do detect the omicron variant but may have reduced sensitivity.

Ik heb geen zin om een sig te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

In Zuid-Afrika wonen veel meer jongere mensen. Het aantal opnames onder jongeren zegt echter geen ene ruk over het aantal opnames bij ouderen. Daarvoor moesten we info uit Europa afwachten waar ongeveer dezelfde samenstelling van de bevolking is als hier. En dat moment breekt nu pas aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
D-e-n schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:23:
[...]

In Zuid-Afrika wonen veel meer jongere mensen. Het aantal opnames onder jongeren zegt echter geen ene ruk over het aantal opnames bij ouderen. Daarvoor moesten we info uit Europa afwachten waar ongeveer dezelfde samenstelling van de bevolking is als hier. En dat moment breekt nu pas aan.
En laten we hopen dat het veel beter door Omikron gaat, iedereen hoopt daar op. Maar vooralsnog liggen de ICs gewoon nog steeds overvol met Corona patienten en krijgen veel andere mensen ook niet de zorg die ze nodig hebben. Zolang dat het geval is kunnen we zeker niet grootschalig maatregelen laten varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Napo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:20:
[...]

Zoals in elk traject - zeker als de nood hoog is - gaan er dingen fout. Is dat zonde, zeer zeker. Is dat problematisch? Nee, niet per definitie. In die periode was het lastig om aan beschermingsmiddelen te komen en moet je dus wel eens aankopen doen met enige risico (net zoals de investering in een vaccin die niet blijkt te werken). Niets doen is in sommige gevallen een groter probleem.

[...]

Het kabinet communiceert inderdaad relatief kort over ventileren en ja, daar hadden ze veel eerder mee bezig moeten gaan. De overheid in de vorm van een set aan volksvertegenwoordigers brengt het punt ventilatie al geruime tijd ter spraken en heeft gepoogd dat ook afdoende op de radar te krijgen. Dat het dan niet tot uitvoering komt is niet de algehele overheid aan te rekenen.

[...]

Bijzondere conclusie die je hier maakt, hoe je daar tot bent gekomen is een groot raadsel.

[...]

Net zoals er een tal van nieuwsberichten te vinden is en was over ventilatie

[...]

Je punt is?

[...]

Eens
Het gaat me om wat de overheid doet, daarmee bedoel ik regerende partijen die de dienst uitmaken. Leuk wat volksvertegenwoordigers proberen te doen, maar ze kunnen schreeuwen wat ze willen, helaas :|
Overheid doet werkelijk niks aan ventilatie, Mark en Hugo vertellen nog even tussen neus en lippen door...owja doe een raampje wat vaker open.

Virus circuleert via kleine luchtdeeltjes en geen grote druppels. Het gaat erom hoeveel virus je uiteindelijk inademt. Dus handen wassen helpt 0.0, behalve wat algehele hygiëne. Mondkapjes helpen iets, maar als je een uur met iemand in een kleine ruimte doorbrengt krijg je gewoon corona, terwijl ventilatie daar wel een verschil kan maken.

Maar prima, als men daarlijk mondkapjes buiten wil dragen of drie lagen over elkaar en vindt dat er evenveel aandacht aan ventilatie wordt besteedt als aan mondkapjes dan zie ik het verkeerd. Dat kan, mijn fout zolang ik de juiste conclusie trek :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 19:24
user109731 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:30:
Dit is toch wel bizar om ook hier in Nederland te zien gebeuren:

[...]
Ik wens niemand dood, maar Herstel-NL was wel episch. Wat is er met de 210.000 euro gebeurd die ze hebben binnengehengeld met een Wordpress site? Weet ook nog dat mensen dat hier heel hard zaten te spammen een paar dagen lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:04
hoevenpe schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:56:
[...]

Omikron is sinds gisteren dominant in heel Nederland, rond 10 januari weet het OMT en onze regering wat deze variant met onze ziekenhuizen doet.
14 dagen is veel te kort voor een zinnige conclusie. Daarbij, de ziekenhuizen lijken de laatste dagen te stabiliseren. Dat is geen goed teken.
Als dat laag blijft voorzie ik enorme druk vanuit diverse sectoren, en terecht...
Er is al 20 maanden enorme druk vanuit diverse sectoren. Tot op heden heeft dat geen enkele invloed gehad.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:58

codex

Geen OpenAI agent :)

[...]

Waarvan 20 procent HIV heeft. Dat kennen wij hier ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
D-e-n schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:07:
[...]

Ze zaten nu helemaal niet mis. Werkelijk te bezopen voor woorden om dat nu te suggereren, juist nu het kabinet E I N D E L I J K eens wat eerder reageerde dan veel te laat. We wisten een aantal weken terug echt niet hoe erg Omikron zou toeslaan. We weten nu weer heel wat meer. En zelfs dan: bedenk dat de besmettingen in A'dam lopen gewoon weer flink oplopen. Ook al is Omikron minder schadelijk dan had dat nog gevaarlijk kunnen zijn vanwege onze belabberde situatie in de ziekenhuizen. We hadden nul buffer om een tegenvaller op te kunnen vangen.
Er is een verschil tussen mis zitten en dit volhouden en mis zitten en dat toegeven. Het OMT kent tot op heden enkel de eerste variant.

Het is geen probleem om mis te zitten, niemand wist hoe dingen zouden gaan lopen. Er was voldoende reden om deze stap te nemen. Better safe then sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
[...]

Dacht dat wetenschap extrapolaties kan maken of verbanden kan leggen. Maar schijnbaar moeten we lekker de een met een ander vergelijken voordat we iets kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:28:
[...] en vindt dat er evenveel aandacht aan ventilatie wordt besteedt als aan mondkapjes dan zie ik het verkeerd. Dat kan, mijn fout zolang ik de juiste conclusie trek :)
Je ziet het wellicht niet verkeerd maar je leest dingen die er niet staan en komt met feitelijk incorrecte conclusies. Op deze manier heeft een discussie weinig nut.
[...]

Het gaat me om wat de overheid doet, daarmee bedoel ik regerende partijen die de dienst uitmaken.
Dus niet de algehele overheid maar specifieker de regering, duidelijk. Juiste termen gebruiken blijft van belang.

[ Voor 27% gewijzigd door Napo op 29-12-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:21
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:29:
[...]

14 dagen is veel te kort voor een zinnige conclusie. Daarbij, de ziekenhuizen lijken de laatste dagen te stabiliseren. Dat is geen goed teken.

[...]

Er is al 20 maanden enorme druk vanuit diverse sectoren. Tot op heden heeft dat geen enkele invloed gehad.
Dat is inderdaad te kort voor een zekere conclusie wat het effect van Omikron dominant heeft op de R-waarde en ziekenhuis/IC-bezetting, maar ik denk dat ze over 1,5 á 2 weken wel voldoende weten om, mede op basis van buitenlandse data, een goede inschatting te kunnen maken van de effecten.

Als stabilisatie/ doorzettende daling bij kleine versoepelingen zeer aannemelijk is én de bezetting komende 10 dagen nog duidelijk zakt, dan zie ik wel stapsgewijs versoepelingen ontstaan

Eerst basisonderwijs weer open
Enige tijd later sport weer open
Weer wat later niet-essentiele winkels/ horeca onder strenge voorwaarden weer beperkt open

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:08
LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:53:
[...]

Zo lost het probleem zich uiteindelijk vanzelf op.
Dramatisch voor zijn familie, maar wel karma. Ik kan het niet meer zielig vinden
https://www.parool.nl/ned...ronabesmetting~b636e2864/

^ nog wat achtergrond.

Ik ‘kende’ Robin al wat jaren, sinds de financiële crisis en had regelmatig discussie met hem. Sinds covid-19 arriveerde is hij redelijk militant geworden, ik heb hem nog ‘s gevraagd waarom maar uiteindelijk zat er een flinke dosis ‘wappie-feiten’ aan ten grondslag. Hij begon met de Hond te grossieren in ‘feiten’ en cijfers die hem uit kwamen en concludeerde daarop dat het allemaal maar overdreven was.

Cynisch dat hij nu op z’n 53e is overleden aan hetgeen hij zelf onderschatte. Ik deel je mening LZ86, al had ik liever gezien dat hij het had overleefd en uit eigen ervaring kon vertellen dat het geen pretje is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:21
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:30:
[...]

Er is een verschil tussen mis zitten en dit volhouden en mis zitten en dat toegeven. Het OMT kent tot op heden enkel de eerste variant.

Het is geen probleem om mis te zitten, niemand wist hoe dingen zouden gaan lopen. Er was voldoende reden om deze stap te nemen. Better safe then sorry.
Maar een better-safe-then-sorry is bij zoveel onbekendheid niet mis zitten. Hoogstens dat we achteraf ons kunnen afvragen, was het echt nodig geweest? Maar ook dan, het zal de ziekenhuisbezetting sneller hebben laten dalen, wat gezien de druk op de zorg sowieso nodig én het geeft waarschijnlijk ook ruimte om sneller/ meer te versoepelen in de komende periode.

Maar tenzij omikron zich razendsnel verspreid, niemand echt ziek maakt, maar wel iedereen immuun maakt voor ernstige ziekte, was het altijd een goede keuze geweest.

Want óf het voorkomt code zwart, óf de huidige golf/ piekbezetting in 't ziekenhuis zakt veel sneller.

Verder heb je wel gelijk, toegeven dat er voortschrijdend inzicht/ dat met de kennis van nu andere keuzes gemaakt hadden kunnen worden, dat mist wel echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:02
[...]

Het gaat me om wat de overheid doet, daarmee bedoel ik regerende partijen die de dienst uitmaken. Leuk wat volksvertegenwoordigers proberen te doen, maar ze kunnen schreeuwen wat ze willen, helaas :|
Overheid doet werkelijk niks aan ventilatie, Mark en Hugo vertellen nog even tussen neus en lippen door...owja doe een raampje wat vaker open.

Virus circuleert via kleine luchtdeeltjes en geen grote druppels. Het gaat erom hoeveel virus je uiteindelijk inademt. Dus handen wassen helpt 0.0, behalve wat algehele hygiëne. Mondkapjes helpen iets, maar als je een uur met iemand in een kleine ruimte doorbrengt krijg je gewoon corona, terwijl ventilatie daar wel een verschil kan maken.

Maar prima, als men daarlijk mondkapjes buiten wil dragen of drie lagen over elkaar en vindt dat er evenveel aandacht aan ventilatie wordt besteedt als aan mondkapjes dan zie ik het verkeerd. Dat kan, mijn fout zolang ik de juiste conclusie trek :)
Maar is dat je mening omdat je echt vindt en onderzocht hebt dat ventileren zo belangrijk is? Of is het je mening omdat je ziet dat de overheid hier weinig nadruk op legt en zodoende lekker kan klagen over het beleid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-10 17:54
NiGeLaToR schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:35:
[...]
Cynisch dat hij nu op z’n 53e is overleden aan hetgeen hij zelf onderschatte. Ik deel je mening LZ86, al had ik liever gezien dat hij het had overleefd en uit eigen ervaring kon vertellen dat het geen pretje is.
Ik lees in de media dat hij 49 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:29:
[...]

[...]

Tot pak hem beet een half jaar terug waren we nog volop bezig om iedereen zijn 1e en 2e vaccinatie te geven, logisch dat er dan nog met ingrijpende maatregelen de boel onder controle gehouden moet worden. Nu we echter aan het plafond qua vaccinatiegraad zitten, en we als een malle iedereen die het wil nog een booster toedienen moeten we ons wel een belangrijke vraag gaan stellen. Hoe lang gaan we nog door met lockdowns en het sluiten van sectoren om het virus onder controle te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-10 21:42
stylezzz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:18:
[...]

Bij de zuiderburen lijkt het realisme weer terug te keren in ieder geval. Ik hoop dat den haag toch met 1 oog meekijkt.....

https://www.gva.be/cnt/dmf20211228_97351741
Het is wel iets genuanceerder.
De cultuursector heeft bij de raad van state het besluit van vorige week, dat de sluiting oplegde, aangevochten. Gisteravond is heeft dan de raad van state zijn beslissing bekend gemaakt, een uitspraak van 23 pagina's.
Raad van state viel erover dat in het verslag van de experts nergens was gevraagd om de cultuursector te sluiten.
Na het succes van cultuursector, zijn ook de bioscoopuitbaters en de wielersport naar de raad van state getrokken.
De politiek wou dit voor zijn, en heeft nu beslist dat de vorige maatregelen terug gelden voor de bioscopen en de cultuursector. Ook was de politiek kop van Jut na de uitspraak van Van Ranst dat "gluhwein voorging op cultuur", en zei elke partij dat ze niet achter die beslissing stond. Dus ergens zijn de politici zelfs blij dat hun besluit is teruggefloten. Niet omwille van covid, maar puur voor het gezichtsverlies.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NiGeLaToR schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:35:
[...]

Maarja, wat dan?
Dan komt er een verhaal dat hij het bewijs was van natuurlijke immuniteit omdat de vaccinatie bij hem niet nodig was om het te overleven.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Ergens op hopen en voorlopige data uit een ander land dat daar een indicatie voor is, is iets anders dan ‘weten’.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Arator schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:44:
[...]

Het is wel iets genuanceerder.
De cultuursector heeft bij de raad van state het besluit van vorige week, dat de sluiting oplegde, aangevochten. Gisteravond is heeft dan de raad van state zijn beslissing bekend gemaakt, een uitspraak van 23 pagina's.
Raad van state viel erover dat in het verslag van de experts nergens was gevraagd om de cultuursector te sluiten.
Na het succes van cultuursector, zijn ook de bioscoopuitbaters en de wielersport naar de raad van state getrokken.
De politiek wou dit voor zijn, en heeft nu beslist dat de vorige maatregelen terug gelden voor de bioscopen en de cultuursector. Ook was de politiek kop van Jut na de uitspraak van Van Ranst dat "gluhwein voorging op cultuur", en zei elke partij dat ze niet achter die beslissing stond. Dus ergens zijn de politici zelfs blij dat hun besluit is teruggefloten. Niet omwille van covid, maar puur voor het gezichtsverlies.
Uiteraard is het genuanceerder. Maar de discussie loopt in ieder geval.... Dat is wat ik wilde aanhalen. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-10 15:08

Dazzler2120

FP ProMod
YakuzA schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:46:
[...]

Maarja, wat dan?
Dan komt er een verhaal dat hij het bewijs was van natuurlijke immuniteit omdat de vaccinatie bij hem niet nodig was om het te overleven.
Nouja, als je 2 weken op de IC komt te liggen, daarna maandenlang in revalidatie zit (puur hypothetisch dit, nergens op gebaseerd) - dat is naar mijn mening niet het toonbeeld van een succesverhaal van de natuurlijke immuniteit :+

[ Voor 4% gewijzigd door Dazzler2120 op 29-12-2021 11:49 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-10 15:16
D-e-n schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:18:
[...]

Maar de daling van de bezetting is dus gelijk een reden waarom je, ook al valt het mee, nog steeds enorm veel profijt hebt van de lockdown.
De combinatie van 600 mensen op de IC en in extreme mate uitgestelde zorg (zelfs chemokuren zijn uitgesteld) is ook de reden dat ik niet fel tegen de lockdown ben.

Twee kanttekeningen:

1. de schuld dat we nu in lockdown zitten, ligt in hoofdzaak niet aan omicron maar aan de inactie van het kabinet om in te grijpen toen delta opkwam.

2. er is nog best wat epidemologische ruimte voorhanden. Laten we niet allemaal los gaan in discotheken of thuisfeesten, maar een keer over de grens winkelen of uit eten moet gewoon kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:39
LZ86 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:14:
1 volledig gevaccineerde geboosterde patient. Maar die heeft leukemie en dus geen afweer. De booster heeft voor haar niet gewerkt.

Op de verpleegafdeling een dikke daling gezien de afgelopen week. Van 30 patienten nu nog 15 over, waarvan iets meer dan de helft gevaccineerd is. Die hebben echter allemaal wel iets en zijn oud. Niemand nog geboosterd.

De ongevaccineerde helft zijn 30-60 en hebben meest geen comorbiditeiten behoudens een ontzettend obese persoon.
Dank voor het delen hiervan 👍. Ondanks dat jij en ik anders in de wedstrijd zitten waardeer ik wel je inspanningen om als er hier om wordt gevraagd altijd (snel) een goed antwoord neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
martwoutnl schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:39:
[...]

Ik lees in de media dat hij 49 was.
Ah, nou ja, dit staat in het Parool artikel:
Econoom Robin Fransman, initiatiefnemer van actiegroep Herstel-NL die zich tegen de lockdown keerde, is dinsdag op 53-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van corona.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:44
[...]

Ik heb de bron even niet paraat, maar er zijn al rapporten uit dat land dat het ook 'age adjusted' gewoon een stuk minder ziekmakend is (dus over alle categorien). Daarnaast: zoals hier al benoemd, 20% heeft HIV (niet bevorderlijk voor je weerstand), velen hebben ook obesitas of andere lichamelijk slechte gezondheid. Lees anders even deze
https://unherd.com/thepos...ven-milder-than-expected/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
t_captain schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:49:
[...]

De combinatie van 600 mensen op de IC en in extreme mate uitgestelde zorg (zelfs chemokuren zijn uitgesteld) is ook de reden dat ik niet fel tegen de lockdown ben.

Twee kanttekeningen:

1. de schuld dat we nu in lockdown zitten, ligt in hoofdzaak niet aan omicron maar aan de inactie van het kabinet om in te grijpen toen delta opkwam.

2. er is nog best wat epidemologische ruimte voorhanden. Laten we niet allemaal los gaan in discotheken of thuisfeesten, maar een keer over de grens winkelen of uit eten moet gewoon kunnen.
Mee eens dat er nogal wat ruimte zit tussen YOLO alles open en nu alles dicht. Persoonlijk verwacht/hoop ik scholen open, restaurants en winkels (evt beperkt) open per 14-1.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
brothermaynard schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:54:
[...]

Mee eens dat er nogal wat ruimte zit tussen YOLO alles open en nu alles dicht. Persoonlijk verwacht/hoop ik scholen open, restaurants en winkels (evt beperkt) open per 14-1.
Volgens mij is die discussie ook het punt niet. Het storende, naar mijn mening, is dat nu gesuggereerd dat het OMT fout zat met de voorzichtigheid. En dat klopt dus echt van geen kant. Ze moesten voorzichtig zijn vanwege het gebrek aan een buffer. En ik zeg daarbij: het zou wel eens tijd worden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:30
stylezzz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:43:
[...]
Tot pak hem beet een half jaar terug waren we nog volop bezig om iedereen zijn 1e en 2e vaccinatie te geven, logisch dat er dan nog met ingrijpende maatregelen de boel onder controle gehouden moet worden. Nu we echter aan het plafond qua vaccinatiegraad zitten, en we als een malle iedereen die het wil nog een booster toedienen moeten we ons wel een belangrijke vraag gaan stellen. Hoe lang gaan we nog door met lockdowns en het sluiten van sectoren om het virus onder controle te houden?
Antwoord: Net zo lang als nodig is om de ziekenhuizen weer de 'normale' reguliere zorg te kunnen aanbieden. De cijfers moeten eerst dalen zodat daarna de duizenden patiënten die ziek thuis zitten te wachten op hun (uitgestelde) operatie eindelijk die behandeling krijgen die ze maanden geleden al is beloofd.
Hoe lang dat duurt? Daar is nu nog geen exact tijdpad aan te hangen.
Vervelend hé, zo'n virus wat eens in de (zeg) 100 jaar opduikt en de hele wereld lamlegt. Maar vooralsnog: Deal with it. Kijk naar de mogelijkheden i.p.v. onmogelijkheden, wees inventief, en dan zul je zien dat het (in vergelijking met andere landen) nog wel meevalt hier.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Yaksa schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:00:
[...]

Antwoord: Net zo lang als nodig is om de ziekenhuizen weer de 'normale' reguliere zorg te kunnen aanbieden. De cijfers moeten eerst dalen zodat daarna de duizenden patiënten die ziek thuis zitten te wachten op hun (uitgestelde) operatie eindelijk die behandeling krijgen die ze maanden geleden al is beloofd.
Hoe lang dat duurt? Daar is nu nog geen exact tijdpad aan te hangen.
Vervelend hé, zo'n virus wat eens in de (zeg) 100 jaar opduikt en de hele wereld lamlegt. Maar vooralsnog: Deal with it. Kijk naar de mogelijkheden i.p.v. onmogelijkheden, wees inventief, en dan zul je zien dat het (in vergelijking met andere landen) nog wel meevalt hier.
Ah... de dooddoener 'deal with it' :) Nee.... 'net zo lang als nodig is' kan dus nog 5 jaar zijn? 10 jaar? Ik denk dat iedereen wel zo realistisch is dat we dat niet moeten willen. toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
brothermaynard schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:54:
[...]

Ik vrees dat het "alles dicht of YOLO" ook een beetje wegkomt bij het kabinet zelf. In het beleid stralen ze die twee uitersten uit. Kijk naar vorig jaar. Eerst een lange en strenge lockdown, daarna mocht het open en werd er geen vinger aan de pols gehouden dat je ook in het voorjaar en de zomer onder water een te hoge R-waarde kunt hebben. Dus van "niets" naar "alles". En recent het omgekeerde. Bij delta mocht bijna alles tot de ziekenhuizen veel te vol lagen en toen kon er ineens niets meer.

Wat we imho nodig hebben in de komende periode, is dat mensen leren wat ongeveer hoeveel kans op besmetting geeft en verantwoord met de beschikbare ruimte omgaan. Er zijn dingen die we nu vrij vlot sluiten, maar eigenlijk niet zoveel besmettingen opleveren. Bijvoorbeeld om met je eigen huisgenoten aan een tafel te zitten in een restaurant. Je komt nauwelijks in besmettingsafstand van anderen, en bovenal gaat het om een beperkt aantal anderen. Heel andere setting dan de staande horeca, waar iedereen voortdurent heen en weer loopt naar de bar en in en uit de zaak, en waar de muziek zo hard staat dat je elkaar in de oren moet schreuwen als je wil praten.

Er zit een enorm spectrum tussen 100% veilig en riskant gedrag. We hebben IMHO teveel mensen die naar (een van) deze twee uitersten neigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:26
Het lijkt er op dat met omicron er langzaam meer kinderen worden opgenomen https://www.aap.org/en/pa...-state-level-data-report/

Het aantal opnames tov het aantal besmettingen lijkt dus hoger te liggen dan in de delta golf van augustus voor kinderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
stylezzz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:04:
[...]

Ah... de dooddoener 'deal with it' :) Nee.... 'net zo lang als nodig is' kan dus nog 5 jaar zijn? 10 jaar? Ik denk dat iedereen wel zo realistisch is dat we dat niet moeten willen. toch?
Sjah, het virus (nouja, de gevolgen van ...) zullen we toch wel onder controle moeten houden. De vraag is echter of we dit op een betere manier kunnen doen zodat het op de lange-termijn beter houdbaar blijft en het dus ook significant minder impact heeft op de reguliere en planbare zorg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
In Belgie ook relatief veel opnames van kinderen, maar wel bijna allemaal binnen enkele dagen weer naar huis. Mijn gevoel was dat je ze in NL niet zo makkelijk het ziekenhuis inkrijgt als daar. @brothermaynard gaf aan dat het beleid inderdaad verschil kan maken.

Hier doen we een vrij stevige triage aan de telefoon en als ze de patient willen zien op de post (wat veiligheidshalve vaak gebeurt bij jonge kinderen) dan nog is de insteek dat je gewoon naar huis gaat met je kind en niet in de SEH opname terecht komt.
(uit het artikel)
In states reporting, 0.00%-0.03% of all child COVID-19 cases resulted in death
Orde 1/10.000. Niet gespecificeerd naar onderliggend lijden of algemene gezondheidstoestand. Ook bij kinderen zitten helaas zeer kwetsbare exemplaren. Gelukkig niet zoveel.

[ Voor 22% gewijzigd door t_captain op 29-12-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Kabinet besluit maandag of scholen weer open kunnen

Het kabinet besluit komende maandag wanneer leerlingen en scholieren weer naar school kunnen. Maar demissionair minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge wil niet op de zaken vooruitlopen. ,,Er zijn lichtpuntjes, maar laten we waken voor optimisme”, zei hij vanmorgen.

De besmettingen dalen weliswaar, maar het aantal ziekenhuisopnamen gaat nog niet hard omlaag. De Jonge: ,,Er is nog niet echt een effect op de ziekenhuizen af te lezen. Pas nou op dat we niet te vroeg opgelucht zijn. Het virus heeft ons eerder verrast.”
https://www.ad.nl/politie...eer-open-kunnen~a0d2c110/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
t_captain schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:09:
Ik vrees dat het "alles dicht of YOLO" ook een beetje wegkomt bij het kabinet zelf. In het beleid stralen ze die twee uitersten uit.
Niet alleen in het beleid, ook in hun uitspraken. Hoe vaak is iets nu wel niet geponeerd als doe maatregel X of helemaal dicht? De taal bezigde het kabinet nog recentelijk voor 2G, het was 2G of een totale lockdown. Het is avondklok of totaal dicht. Terwijl dit zwart-wit denken eigenlijk een valse tegenstelling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
eric.1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:11:
[...]

Sjah, het virus (nouja, de gevolgen van ...) zullen we toch wel onder controle moeten houden. De vraag is echter of we dit op een betere manier kunnen doen zodat het op de lange-termijn beter houdbaar blijft en het dus ook significant minder impact heeft op de reguliere en planbare zorg.
Dat is een discussie die inderdaad gevoerd moet gaan worden. Het is natuurlijk niet realistisch om bij elke vlaag tegenwind meteen de horeca en evenementensector plat te leggen. We zullen een keuze moeten gaan maken wat we acceptabel gaan vinden in de toekomst... Iedereen proberen te redden van covid is niet realistisch, zeker als dat ook nog betekend dat er allerlei andere zorg word uitgesteld of zelfs komt te vervallen omdat de patiënt in de tussentijd overlijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Ik vermoed dat de kinderen na de kerstvakantie weer naar school mogen. Ik zal de motivatie meteen aanleveren:

1. de opkomst van omicron gaat sneller dan verwacht, maar heeft desondanks nog geen sneller dan voorzien oplopende R-waarde veroorzaakt. Die combinatie is goed nieuws, want verdringing van een variant voor een meer besmettelijke variant is een soort gifbeker van oplopende R-waarde. Hoe verder de verdringing is gevorderd, hoe leger de beker en hoe minder stijging op R je nog hoeft te verwachten.

2. kinderen waren inderdaad op een gegeven moment de motor van de besmettingsgolf, maar dat was in november. De incidentie van 0-9 jarigen is netjes teruggelopen. Voor zover we nog een "motor" hebben zijn het nu de twintigers.

3. de bezetting in de ziekenhuizen loopt aanzienlijk beter dan RIVM had voorspeld. We zitten iets lager dan de onderkant van het betrouwbaarheidsinterval. Daarin speelt de vroegere start van de schoolvakante nog geen rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-10 15:08

Dazzler2120

FP ProMod
stylezzz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:26:
[...]

Dat is een discussie die inderdaad gevoerd moet gaan worden. Het is natuurlijk niet realistisch om bij elke vlaag tegenwind meteen de horeca en evenementensector plat te leggen. We zullen een keuze moeten gaan maken wat we acceptabel gaan vinden in de toekomst... Iedereen proberen te redden van covid is niet realistisch, zeker als dat ook nog betekend dat er allerlei andere zorg word uitgesteld of zelfs komt te vervallen omdat de patiënt in de tussentijd overlijd.
Maar wie bepaalt of dat realistisch is? Jij en ik bepalen de noodzaak of urgentie voor de evenementensector en horeca zeker niet. Het is een maatregel, waarvan iedere keer wel te zien is dat het impact op de cijfers heeft, wat zou het alternatief zijn met eenzelfde effect op deze cijfers?
Iedereen proberen te redden van Covid is nooit het doel geweest naar mijn weten, maar drukverlaging op het zorgsysteem is het streven.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:39
Er is nog niet echt een effect op de ziekenhuizen af te lezen.
In het ziekenhuis van @LZ86 in ieder geval dus wel, laten we hopen dat we snel ook een landelijke trend daarin zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

stylezzz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:26:
[...]

Die sectoren zijn wel degenen die nogal moeite hebben met het opvolgen van de maatregelen die niet sluiting zijn. Op zich logisch, lekker samen zijn is waar alles om draait daarin. En een beetje relaxed doen en niet zo van de regels zijn.

Als je als DJ naar Nieuw-Zeeland gaat voor een festival ga je ook gewoon wat eerder al er op uit voordat je quarantaine is afgelopen. Zodat iedereen kan zien op Instagram dat je lekker aan het strand zit.

https://www.stuff.co.nz/n...community-is-dj-dimension

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
biggydeen2 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:45:
[...]

En dit is nu juist het hele probleem. Je presenteert, net als Hugo, halve waarheden die compleet uit de context zijn gehaald. Omdat 12% niet gevaccineerd is wil niet zeggen dat 12% van de niet gevaccineerden voor 50% op de IC bezetting zorgt....

Het is al bijna 2 jaar overduidelijk welke groep mensen voornamelijk op de IC en in het ziekenhuis beland. Daar zijn vele studies naar gedaan en het is zelfs benoemd als officieel risico: overgewicht. Het gemiddelde BMI van alle mensen die in het ziekenhuis belanden is 30 (obesitas, zwaar overgewicht). Dan heb je niet even 2 kilotjes teveel. 80% van alle mensen die in het ziekenhuis belanden hebben overgewicht (BMI van 25 of hoger). Dat zijn ook feiten. Als je naar de cijfers kijkt is er maar een zeer klein, bijna verwaarloosbaar, percentage van volledig kerngezonde mensen die in het ziekenhuis belanden. Veruit de meeste mensen die er belanden hebben al een onderliggende ziekte gerelateerd aan overgewicht of hebben overgewicht. En we hoeven geen wetenschapper te zijn om te zeggen dat iemand met overgewicht over het algemeen een slechtere conditie heeft (weinig beweegt), slechter en teveel eet wat direct effect heeft op het immuunsysteem.

Als die 12% niet gevaccineerden uit volledig kerngezonde jongeren zou bestaan zou vrijwel niemand van die groep in het ziekenhuis belanden. Daarnaast is het al vele malen wetenschappelijk bewezen dat een natuurlijke besmetting een zeer robuuste langdurige bescherming biedt. Gezien van die 12% niet gevaccineerden waarschijnlijk al 10% corona heeft gehad is het maar een heel klein percentage van die 12% wat voor druk op de zorg zorgt.

Het zijn dus geen feiten maar halve waarheden die volledig uit de context zijn getrokken.
Nee hoor, het is gewoon een feit.

Dat een ander feit is dat BMI een grote rol speelt is ook waar. Alleen is een vaccinatie status in 5 minuten aanpasbaar, BMI niet zo. En dat dat uitmaakt is ook een feit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:40:
[...]

[...]

In het ziekenhuis van @LZ86 in ieder geval dus wel, laten we hopen dat we snel ook een landelijke trend daarin zien.
Ik heb bewust geen commentaar bij de post gezet, ik wilde deze zuiver houden. Achteraf bedacht ik mij dat ik er wel iets over wilde zeggen.

Ik snap niet zo goed wat Hugo bedoeld, de ziekenhuizen zijn voorafgaand aan allerlei maatregelen al fors gedaald. Ik geloof dat er nu 30% minder mensen in de ziekenhuizen liggen dan een week of 4 geleden. Dus ik kan het niet zo goed plaatsen.

Maar voor mij is het wel een bevestiging dat de scholen voorlopig nog niet open gaan, of er moet nog een flinke uitstroom in de ziekenhuizen komen de komende 3 a 4 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Emgeebee schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:36:
[...]

Maar is dat je mening omdat je echt vindt en onderzocht hebt dat ventileren zo belangrijk is? Of is het je mening omdat je ziet dat de overheid hier weinig nadruk op legt en zodoende lekker kan klagen over het beleid?
Ik baseer mijn mening uiteraard op stukken die ik heb gelezen, kan ernaast zitten. Echter verspreidt dit virus zich net als influenza (griep) en daar weten we voldoende over. Het is niet voor niks dat de seizoenspatronen overeen lijken te komen met de griep, waarbij luchtcirculatie en luchtvochtigheid een grote rol spelen. Vandaar ook het effect van zomer en winter op dit virus.
Een van mijn bronnen (durf hem haast niet te noemen want deze man wordt in dit forum vergald, is Maurice de Hond). Als je zin en tijd hebt is er hier een onderzoek beschreven, niet door hem gedaan maar door anderen : https://www.maurice.nl/20...me-weg-van-mens-tot-mens/
Zo zijn er ook genoeg onderzoeken te vinden over ventilatie https://www.tudelft.nl/st...in-de-strijd-tegen-corona
Er zijn daarnaast genoeg filmpjes te vinden die de circulatie van covid nabootsen, dit is er eentje van wall street journal YouTube: Ventilation Is Key to Battling Covid. Here’s Why | WSJ
Het is niet voor niks dat je buiten bijna geen corona besmetting kan oplopen en meeste besmettingen thuis plaats vinden https://www.rtlnieuws.nl/...ttingen-we-weten-het-niet

In dit forum wordt de suggestie gedaan dat er evenveel aandacht wordt besteedt aan ventilatie als aan mondkapjes dragen of handen wassen. Een simpele google zoekopdracht levert:
- covid handen wassen 2.2mln resultaten op
- covid mondkapjes 3.2mln resultaten op
- covid ventilatie 1.8mln resultaten op

Dus nee er wordt niet evenveel aandacht aan besteedt. Mijn punt is, dat met het delen van de link hier over een mogelijke tweede mondkapje dragen (wat dus al wordt gedaan in Griekenland in supermarkten), de overheid hoogstwaarschijnlijk weer een beleid blijft volgen wat ze al 2j doen. En dus amper wat leren en in de tussentijd de mantra blijft: iedereen prikken, handen wassen, mondkapjes dragen (owja en als het kan doe een raampje open). Lockdowns als het beleid niet klopt en vooral niet denken aan lange termijn want dat kost geld en moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
t_captain schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:18:
In Belgie ook relatief veel opnames van kinderen, maar wel bijna allemaal binnen enkele dagen weer naar huis. Mijn gevoel was dat je ze in NL niet zo makkelijk het ziekenhuis inkrijgt als daar. @brothermaynard gaf aan dat het beleid inderdaad verschil kan maken.

Hier doen we een vrij stevige triage aan de telefoon en als ze de patient willen zien op de post (wat veiligheidshalve vaak gebeurt bij jonge kinderen) dan nog is de insteek dat je gewoon naar huis gaat met je kind en niet in de SEH opname terecht komt.

[...]

Orde 1/10.000. Niet gespecificeerd naar onderliggend lijden of algemene gezondheidstoestand. Ook bij kinderen zitten helaas zeer kwetsbare exemplaren. Gelukkig niet zoveel.
In NL wordt op de Huisartsenpost (HAP, 17:00-8:00, weekend)gewerkt volgens de NTS triagestandaard, een instrument wat goed ontwikkeld is de afgelopen 10 jaar om een goede afweging te kunnen maken, die veilig is en de juiste zorg garandeerd. de dagpraktijk kent de patient en is vaak wel iets laagdrempeliger.
De kinderen op de HAP kunnen we indien gewenst nog vernevelen met medicatie, en dat kan ook de kinderarts op de spoedeisende hulp nog doen. Veel (virale, zelf limiterende) luchtweginfecties zijn zo zonder opname te managen. Datgene wat opgenomen moet worden (kleine kinderen <1 jr met bijv RS, onderliggend lijden) is ook vaak na 1 dag observatie weer buiten.
Dit systeem functioneert al jaren zo en is tot op heden erg veilig gebleken. Ik verwacht dat het rondom covid bij kinderen niet veel anders zal zijn komende weken/maanden, het gros is immers ook in het buitenland nog altijd amper ziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:52:
[...]

Ah, nou ja, dit staat in het Parool artikel:

[...]
Parool meldt 53.. Andere media 49. Wikipedia geeft 49, maarja dat kan ook weer de bron van de kranten zijn. In 2019 was ie volgens de volskrant al 50, dus zal vast 2x in de database staan :). Nos gebruikt ook 53.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
42erik schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:45:
[...]

Dat een ander feit is dat BMI een grote rol speelt is ook waar. Alleen is een vaccinatie status in 5 minuten aanpasbaar, BMI niet zo. En dat dat uitmaakt is ook een feit
Wat ook een feit is, is dat de snelle verspreiding net zo goed een probleem is. Zou die verspreiding veel minder snel gaan, zou je helemaal geen probleem hebben. Het blijven focussen op alleen het uiteindelijke probleem zorgt ervoor dat de oorzaken vaak vergeten worden. Zouden jongeren het virus niet keer op keer zo snel verspreiden zouden we niet zo'n grote problemen hebben. Zou iedereen gevaccineerd zijn zouden we minder besmettingen en minder mensen in het ziekenhuis hebben. En zo is een hoge BMI ook een risico, net als oud zijn e.d. Elke leeftijdsgroep heeft impact op het probleem dat we hebben, niet alleen degenen die daadwerkelijk in het ziekenhuis komen. De oplossing kan dan ook niet alleen liggen bij degenen die in het ziekenhuis terecht komen.

Daarnaast blijft ook staan dat de ongevaccineerden voor een overgroot deel van de ziekenhuisbezetting zorgen. en dat in theorie het makkelijkst en snelst op te lossen is. Dat we het BMI omlaag moeten krijgen klopt natuurlijk, maar zelfs als je daar 100% op in zet, duurt het alsnog jaren voordat je dat voor elkaar hebt.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:54:
[...]

Het is niet voor niks dat je buiten bijna geen corona besmetting kan oplopen en meeste besmettingen thuis plaats vinden https://www.rtlnieuws.nl/...ttingen-we-weten-het-niet
Niet dit weer, wellicht heb je een belangrijk onderdeel van dit nieuwsartikel gemist:
Dat de overgrote meerderheid van de besmettingen niet te herleiden is, maakt het lastig om passende maatregelen te treffen. Het kabinet kan slechts op basis van onderzoeken in zijn algemeenheid stellen dat waar veel mensen (binnen) samenkomen een verhoogd risico is op besmettingen.
De meeste besmettingen waarvan een mogelijke situatie bekend is, is inderdaad de thuissituatie echter is in de meeste gevallen geen situatie bekend
[...]

In dit forum wordt de suggestie gedaan dat er evenveel aandacht wordt besteedt aan ventilatie als aan mondkapjes dragen of handen wassen.
Door wie dan? Deze claim blijf je opvoeren maar ik heb hem tot op heden niet weten te herleiden wie er uberhaupt zo'n claim doet buiten dat je dit aanhaalt.

[ Voor 116% gewijzigd door Napo op 29-12-2021 13:03 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@monaldo je weet dat je nooit direct thuis besmet kan worden?

Het waait niet naar binnen via je brievenbus ofzo.

Mamma haalt corona op in het verpleeghuis of t schoolplein of waar dan ook. En die besmet 2 kinderen en 1 pappa thuis.
Hoppa 75% besmet thuis en 25% elders.

En ook je bezoek heeft het al eerder opgepikt in de horeca of winkels o.i.d.

Thuis besmet betekent met name dat er geen idee is waar je besmet bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:11:
https://www.nu.nl/coronav...nen-al-te-vol-zitten.html

De treinen naar België zitten zo vol dat soms niet eens iedereen mee kan (past niet).

In België doet men nog steeds goede zaken aan onze lockdown. Vond dat betoog van van Ranst ook wel mooi. Hij maakte zich niet heel druk om Omicron bij de Nederlandse lockdown-vluchtelingen, want Omicron was in België volgens hem net zo aanwezig als in Nederland. Hij wees vooral op het gevaar voor.... de Nederlandse zorg. Die is natuurlijk ook wel een heel stuk kwetsbaarder dan die in België. Nederlanders die in België besmet raken, worden immers pas terug in Nederland ziek. :)
Het probleem van de drukke treinen is deels opgelost, hoorde ik net op de radio. NMBS zet extra lange treinen in om te voorkomen dat mensen té erg opeengepakt in een trein zitten/staan. :X Het advies van de NS om niet te gaan leek niet heel effectief, dus vandaar nu maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Napo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:00:
[...]

Door wie dan? Deze claim blijf je opvoeren maar ik heb hem tot op heden niet weten te herleiden wie er uberhaupt zo'n claim doet buiten dat je dit aanhaalt.
Ok dus we weten niet waar de besmettingen vandaan komen, wat we weten (ik zeg even 10%), daarvan komt de overgrote meerderheid uit de thuissituatie. Dus na 2j weten we nog steeds niet waar de besmettingen vandaan komen, maar we kunnen we sectoren dichtgooien omdat we het vermoeden hebben, we kunnen scholen sluiten omdat het brandhaarden zijn (maar eigenlijk weten we het niet). En we denken blijkbaar nog steeds niet, miss een goed onderzoek waard om zo gericht de verspreiding aan te pakken?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:04:
[...]

Ok dus we weten niet waar de besmettingen vandaan komen, wat we weten (ik zeg even 10%), daarvan komt de overgrote meerderheid uit de thuissituatie. Dus na 2j weten we nog steeds niet waar de besmettingen vandaan komen, maar we kunnen we sectoren dichtgooien omdat we het vermoeden hebben, we kunnen scholen sluiten omdat het brandhaarden zijn (maar eigenlijk weten we het niet). En we denken blijkbaar nog steeds niet, miss een goed onderzoek waard om zo gericht de verspreiding aan te pakken?
En toch kelderen de besmettingen zodra je horeca of scholen dichtgooit.

Misschien.. heel misschien zit daar dan toch een groot component?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:01
Dennis1812 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:05:
[...]

Anekdotisch en wetenschappelijk bewijs ligt voor het oprapen maar jah... die charlatans experts vertellen toch wel een heel gelikt verhaal dus het moet wel waar zijn :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Dennis1812 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:03:
@monaldo je weet dat je nooit direct thuis besmet kan worden?

Het waait niet naar binnen via je brievenbus ofzo.

Mamma haalt corona op in het verpleeghuis of t schoolplein of waar dan ook. En die besmet 2 kinderen en 1 pappa thuis.
Hoppa 75% besmet thuis en 25% elders.

En ook je bezoek heeft het al eerder opgepikt in de horeca of winkels o.i.d.

Thuis besmet betekent met name dat er geen idee is waar je besmet bent.
Heerlijk zo een flauwe opmerking, dacht echt dat de postbode het kwam brengen.
Stel je eens voor, de postbode komt covid brengen (heeft hem meegenomen uit de winkel). De postbode besmet 1 persoon die het pakketje aanneemt. Deze persoon besmet vervolgens 4 leden thuis, doe je dan wat aan de thuissituatie om de grootste verspreiding aan te pakken of pak je het hele land aan zodat iedereen op de blaren zit?
Oftewel, zou je niet meer moeten communiceren hoe je covid transmissie kan beperken in een thuissituatie of moet iedereen lekker een masker dragen die ze tegenwoordig ook bij de shoarmaboer kunnen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Heb je het aangehaalde artikel uberhaupt gelezen? Je 10% is zoals gesteld in dat gedateerde artikel 28,5%. Daarvan komt de overgrote meerderheid mogelijk - want op basis van aanname van de persoon die informatie deelt - vanuit de thuissituatie.

Wat we wel weten is dat samenkomsten een verhoogd risico hebben en derhalve pogen we deze situaites
te voorkomen/beperken. Niet heel verrassend dat bepaalde sectoren dan getroffen worden.

Zolang het bron contactonderzoek dermate beperkt is kan je weinig concluderen uit de cijfers die daar vandaan komen en dus zou je daar - en dat is hier meermaals aangehaald - wellicht meer moeten gaan doen. Daarnaast zit je natuurlijk met de beperking dat men - dan wel bewust - vergeet waar ze zijn geweest met een gevolg dat je verplaatsingen vergeet en je derhalve weer niet zeker weet wat de oorzaak was.

Je lijkt meermaals conclusies te trekken op basis van halve interpretaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Kan je mij wijzen op de kelderende besmettingen sinds de horeca en scholen dicht zijn in deze lockdown?

Ik twijfel er overigens niet aan dat horeca en met name school een bron van verspreiding zijn. Ik twijfel er wel serieus aan hoeveel dit nu daadwerkelijk is.

[ Voor 18% gewijzigd door Drardollan op 29-12-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dazzler2120 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:31:
[...]

Maar wie bepaalt of dat realistisch is? Jij en ik bepalen de noodzaak of urgentie voor de evenementensector en horeca zeker niet. Het is een maatregel, waarvan iedere keer wel te zien is dat het impact op de cijfers heeft, wat zou het alternatief zijn met eenzelfde effect op deze cijfers?
Iedereen proberen te redden van Covid is nooit het doel geweest naar mijn weten, maar drukverlaging op het zorgsysteem is het streven.
Dat is mijn persoonlijke mening uiteraard, de uiteindelijke beslissing word in den haag genomen. En ik ga zeker niet beweren dat er geen besmettingen in de horeca of evenementensector voortkomen, want we zien allemaal wel wat voor invloed dit heeft op de cijfers. :) Drukverlaging in de zorg is inderdaad waar het om draait. Maar we zullen ook een maatschappij erop na moeten houden waarin men er een mate van vrijheid op na kan houden. Dat is de discussie die ik bedoel.... Er gaat niemand meer een restaurant runnen of een concert organiseren als bij elke vlaag tegenwind de boel weer geannuleerd kan worden. We zijn inmiddels 2 jaar bezig, en in principe terug bij af door ons dagelijks leven te laten bepalen door de hoeveelheid besmettingen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Dat is een onzinredenatie. We weten niet waar die genoteerde thuisbesmettingen vandaan komen maar we weten natuurlijk wel waar je het virus allemaal kunt oplopen en de oorsprong daarvan ligt natuurlijk niet thuis. Iemand brengt het virus binnen.

We weten ook wat risicosituaties zijn. Dus als na een discobezoek van zoonlief eerst de zoon en vervolgens pa en ma besmet blijken kunnen pa en ma braaf en correct "thuis" als oorzaak van de besmetting invullen maar dan is de originele oorzaak toch echt het discobezoekje van de zoon. En dat maakt dat sluiten van sectoren ook daadwerkelijk geholpen heeft en daadwerkelijk helpt.

Natuurlijk kun je dan discussies voeren over het wel toestaan van bijvoorbeeld horeca met vaste plekken en eventueel 1G of 3G omdat stil zitten minder risico oplevert maar doen alsof het sluiten van sectoren niet helpt en nergens op is gebaseerd is echt feitelijk onjuist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:09:
[...]

Stel je eens voor, de postbode komt covid brengen (heeft hem meegenomen uit de winkel). De postbode besmet 1 persoon die het pakketje aanneemt. Deze persoon besmet vervolgens 4 leden thuis, doe je dan wat aan de thuissituatie om de grootste verspreiding aan te pakken of pak je het hele land aan zodat iedereen op de blaren zit?
Oftewel, zou je niet meer moeten communiceren hoe je covid transmissie kan beperken in een thuissituatie of moet iedereen lekker een masker dragen die ze tegenwoordig ook bij de shoarmaboer kunnen kopen?
Iets met haalbaarheid en redelijkheid. Je kan moeilijk iedereen thuis preventief in isolatie zetten in een eigen kamer (indien deze optie al beschikbaar is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stylezzz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:11:
[...]

Dat is mijn persoonlijke mening uiteraard, de uiteindelijke beslissing word in den haag genomen. En ik ga zeker niet beweren dat er geen besmettingen in de horeca of evenementensector voortkomen, want we zien allemaal wel wat voor invloed dit heeft op de cijfers. :) Drukverlaging in de zorg is inderdaad waar het om draait. Maar we zullen ook een maatschappij erop na moeten houden waarin men er een mate van vrijheid op na kan houden. Dat is de discussie die ik bedoel.... Er gaat niemand meer een restaurant runnen of een concert organiseren als bij elke vlaag tegenwind de boel weer geannuleerd kan worden. We zijn inmiddels 2 jaar bezig, en in principe terug bij af door ons dagelijks leven te laten bepalen door de hoeveelheid besmettingen...
Uitdaging hierbij is natuurlijk wel dat maatregelen nemen voor locaties waar men dronken bij elkaar om de nek hangt intrinsiek meer effect heeft dan het verbieden van een boswandeling in je eentje.

Vervelende is dat als je contacten moet beperken, je automatisch ook uitkomt bij branches waar veel contacten plaats vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
IJzerlijm schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:43:
[...]

Die sectoren zijn wel degenen die nogal moeite hebben met het opvolgen van de maatregelen die niet sluiting zijn. Op zich logisch, lekker samen zijn is waar alles om draait daarin. En een beetje relaxed doen en niet zo van de regels zijn.

Als je als DJ naar Nieuw-Zeeland gaat voor een festival ga je ook gewoon wat eerder al er op uit voordat je quarantaine is afgelopen. Zodat iedereen kan zien op Instagram dat je lekker aan het strand zit.

https://www.stuff.co.nz/n...community-is-dj-dimension
Aan de ene kant snap ik de frustratie inmiddels dondersgoed bij die sectoren. Maar inderdaad, om maar vanaf dag 1 te roepen dat de coronapas niet gecontroleerd gaat worden omdat <insert drogreden> terwijl je weet dat je als sector bovenaan het lijstje staat die als eerste platgelegd gaan worden is ook niet erg slim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:09:
[...]

Mijn postbezorger zet inmiddels bijna 2 jaar de pakketten voor de deur en neemt afstand.

Misschien moet in jou geval de postbode dan op zijn protocollen gewezen worden. En als dat dus landelijk voorkomt zal het hele land daar inderdaad hinder van ondervinden.

Een shoarmaboer die maskers verkoopt, prima toch? Zolang het gewoon goede zijn die ook bij de kruidvat liggen. Bij de shoarmazaken komen weer andere mensen die misschien niet bij de kruidvat komen.

Wat is het probleem om ze overal te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
42erik schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:45:
[...]

Dus niet gevaccineerde gezonde kinderen en jongeren zorgen voor druk op de zorg? Het feit is simpelweg genuanceerd wat men hier ook zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-10 15:06
[...]

We doen al decenia onderzoek naar hoe virussen verspreiden via de lucht. We kunnen dan ook prima wetenschappelijk onderbouwde aannames doen welke sectoren of activiteiten tot besmettingen leiden. En dat doen we dan dus ook :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:10:
[...]

Kan je mij wijzen op de kelderende besmettingen sinds de horeca en scholen dicht zijn in deze lockdown?

Ik twijfel er overigens niet aan dat horeca en met name school een bron van verspreiding zijn. Ik twijfel er wel serieus aan hoeveel dit nu daadwerkelijk is.
https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen

Gewoon op het dashboard.

0-9 jarigen van relatief een grote groep, naar een relatief kleine groep.

Momenteel zijn het de twintigers en dertigers die de pandemie op gang houden, blijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
stylezzz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:11:
[...]

Dat is natuurlijk een discussie die prima gevoerd kan worden. Maar dan wel met alle gevolgen erbij. Accepteren we het bijvoorbeeld als we een maximum aantal plekken voor covid gaan reserveren in een ziekenhuis waarbij sommige mensen dan gewoon "pech" zullen hebben?

Of accepteren dat prijzen in de horeca wellicht gewoon omhoog moeten omdat restaurants een aantal weken of maanden per jaar minder inkomsten zullen hebben, wegens afstand houden of wellicht erger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:10:
[...]

@NiGeLaToR was mij voor. Denk dat dat duidelijk genoeg is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
MikeyMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:14:
[...]

Uitdaging hierbij is natuurlijk wel dat maatregelen nemen voor locaties waar men dronken bij elkaar om de nek hangt intrinsiek meer effect heeft dan het verbieden van een boswandeling in je eentje.

Vervelende is dat als je contacten moet beperken, je automatisch ook uitkomt bij branches waar veel contacten plaats vinden.
Exact.... maar er word nu met hagel geschoten door maar weer een harde lockdown af te kondigen. Natuurlijk gaan we zien dat dit effect heeft..... logisch toch? Is het daarom verantwoord en de juiste beslissing geweest? Nee, dat durf ik wel te betwisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Napo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:09:
[...]

Heb je het aangehaalde artikel uberhaupt gelezen? Je 10% is zoals gesteld in dat gedateerde artikel 28,5%. Daarvan komt de overgrote meerderheid mogelijk - want op basis van aanname van de persoon die informatie deelt - vanuit de thuissituatie.

Wat we wel weten is dat samenkomsten een verhoogd risico hebben en derhalve pogen we deze situaites
te voorkomen/beperken. Niet heel verrassend dat bepaalde sectoren dan getroffen worden.

Zolang het bron contactonderzoek dermate beperkt is kan je weinig concluderen uit de cijfers die daar vandaan komen en dus zou je daar - en dat is hier meermaals aangehaald - wellicht meer moeten gaan doen. Daarnaast zit je natuurlijk met de beperking dat men - dan wel bewust - vergeet waar ze zijn geweest met een gevolg dat je verplaatsingen vergeet en je derhalve weer niet zeker weet wat de oorzaak was.

Je lijkt meermaals conclusies te trekken op basis van halve interpretaties.
Deze ''discussie'' begon over het feit dat ventilatie een groter onderdeel moet spelen wat mij betreft. Ik vergelijk vervolgens een buiten en binnen situatie. Jij draait de discussie richting een voorbeeld artikel maar die werd er alleen bijgehaald om aan te tonen dat besmettingen met name binnen plaats vinden en niet buiten. Maar je gaat helemaal niet in op de oorspronkelijk discussie, waarbij mijn mening is dat ventilatie veel belangrijker is dan elk ander basismaatregel en dat je in de buitenlucht minimale kans hebt op besmetting. Behalve als je uiteraard hand in hand met een corona persoon 5uur lang op elkaar gaat zitten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 16:33
[...]
In dit forum wordt de suggestie gedaan dat er evenveel aandacht wordt besteedt aan ventilatie als aan mondkapjes dragen of handen wassen. Een simpele google zoekopdracht levert:
- covid handen wassen 2.2mln resultaten op
- covid mondkapjes 3.2mln resultaten op
- covid ventilatie 1.8mln resultaten op
Wat is dit nou weer voor conclusie, ben wel benieuwd waar je dan op gegoogeld hebt? Het bovenstaande kun je toch helemaal niet zo stellen als je nu doet?

Tuurlijk is er op google geen gelijke aandacht, aangezien mondkapjes te pas en te onpas verplicht worden worden gestellen op allerlei plekken in allerlei landen. Dat leidt vervolgens ook weer tot een scheve verhouding als gevolg van nieuwsberichten, richtlijnen en huisregels op websites die in je zoekresultaat naar boven komen.

Ik heb namelijk nog nergens zien staan handen wassen en ventileren is verplicht, terwijl ik het mondkapje dat wettelijk verplicht is wel overal zie staan. Én toch zijn er mensen die de adviezen van ventileren en handen wassen opvolgen.

Komt dat dan door het scheve google resultaat? Of het feit dat er blijkbaar toch voldoende aandacht voor is in de huidige officiële communicatie van de overheid?

Even direct de voorpagina van de Rijksoverheid:
  • Klachten? Blijf thuis en doe direct een test;
  • Houd 1,5 meter afstand;
  • Was vaak uw handen;
  • Hoest en nies in uw elleboog;
  • Schud geen handen;
  • Zorg voor voldoende frisse lucht.
Doorklikken op Amsterdam.nl naar Corona:
Eerste is een plaatje over ventileren en daarna, kom je op een pagina met regels in allerlei situaties en een infographic: Wassen - Afstand - Testen - Luchten

Doorklikken op Rotterdam.nl naar coronamaatregelen:
De basisregels
  • Was vaak en goed uw handen.
  • Houd 1,5 meter afstand.
  • Blijf thuis bij klachten en laat u direct testen.
  • Zorg voor voldoende frisse lucht.
Kleinste gemeente van Nederland Rozendaal:
Beetje doorklikken (ben blij dat ik niet van gemeentes afhankelijk ben voor m'n informatie :+ )
  • Blijf zoveel mogelijk thuis
  • Was uw handen regelmatig met water en zeep
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Schud geen handen
  • Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van anderen.
En als ik google op advies coronavirus krijg ik een soortgelijke eerste hit vanuit de overheid:
  1. THUIS Werk zoveel mogelijk thuis
  2. AFSTAND Houd 1,5 meter afstand
  3. HANDEN Was vaker je handen
  4. ELLEBOOG Nies en hoest in je elleboog
  5. PAPIER Gebruik papieren zakdoekjes
Ik concludeer dat op basis van deze 4 officiële overheidsbronnen er in basis op zich evenveel aandacht is voor de verschillende maatregelen.

Dat was in het begin wel heel anders toen het RIVM op basis van de bij hen bekende informatie de verspreiding door de lucht/het effect van ventileren niet erkende en de mondkapjes ook als niet effectief bestempelde.

[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 29-12-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stylezzz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:16:
[...]

Exact.... maar er word nu met hagel geschoten door maar weer een harde lockdown af te kondigen. Natuurlijk gaan we zien dat dit effect heeft..... logisch toch? Is het daarom verantwoord en de juiste beslissing geweest? Nee, dat durf ik wel te betwisten.
Nouja, verantwoord. Al je ziet hoe relatief traag de leegloop in de ziekenhuizen nu is, kun je je afvragen of het genoeg geweest is. Maargoed, punt blijft natuurlijk dat de conclusie in theorie ook zou kunnen zijn dat er in de winter geen cafés en discotheken open kunnen zijn. Ik noem maar een zijstraat.

Voor die branche uiteraard ook funest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
D-e-n schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:15:
[...]

Dat is natuurlijk een discussie die prima gevoerd kan worden. Maar dan wel met alle gevolgen erbij. Accepteren we het bijvoorbeeld als we een maximum aantal plekken voor covid gaan reserveren in een ziekenhuis waarbij sommige mensen dan gewoon "pech" zullen hebben?

Of accepteren dat prijzen in de horeca wellicht gewoon omhoog moeten omdat restaurants een aantal weken of maanden per jaar minder inkomsten zullen hebben, wegens afstand houden of wellicht erger?
Vooralsnog zal daar een groot taboe op zijn. De zorg heeft immers een eed afgelegd waarin men altijd iedereen de noodzakelijke zorg zal pogen te bieden.... Kortom, de covid patient heeft evenveel 'recht' op een bed als de hartpatient met een erfelijke aandoening. Neemt niet weg dat je wel een punt hebt hoor.... In de grondwet staat ook dat een ieder recht heeft op goede gezondheidszorg. Maar wat blijft er van dat recht over als alle IC bedden bezet worden door covid patienten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
D-e-n schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:12:
[...]

Dat is een onzinredenatie. We weten niet waar die genoteerde thuisbesmettingen vandaan komen maar we weten natuurlijk wel waar je het virus allemaal kunt oplopen en de oorsprong daarvan ligt natuurlijk niet thuis. Iemand brengt het virus binnen.

We weten ook wat risicosituaties zijn. Dus als na een discobezoek van zoonlief eerst de zoon en vervolgens pa en ma besmet blijken kunnen pa en ma braaf en correct "thuis" als oorzaak van de besmetting invullen maar dan is de originele oorzaak toch echt het discobezoekje van de zoon. En dat maakt dat sluiten van sectoren ook daadwerkelijk geholpen heeft en daadwerkelijk helpt.

Natuurlijk kun je dan discussies voeren over het wel toestaan van bijvoorbeeld horeca met vaste plekken en eventueel 1G of 3G omdat stil zitten minder risico oplevert maar doen alsof het sluiten van sectoren niet helpt en nergens op is gebaseerd is echt feitelijk onjuist.
Hoe komt het toch dat telkens hier zaken verdraaid worden. Ik heb het over een binnen en buiten ruimte. @Napo begint over de thuissituatie en dat we helemaal niet zo zeker zijn dat daar de besmettingen plaats vinden. Ik zeg nergens dat sectoren sluiten niks helpt, ik haal dat aan omdat NAPO zelf zegt dat we weinig kunnen concluderen uit het contactonderzoek. Ik zeg daarom alleen, als we zo weinig kunnen herleiden, waarom sluiten we dan sectoren?

Maar je laatste zin zegt alles, jij bent van mening dat stilzitten minder risico brengt, corona neemt even pauze als je aan het dineren bent.........iets met virusdeeltjes en verspreiding door de lucht is dus nog niet gelandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:09
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:48:
[...]

Ik heb bewust geen commentaar bij de post gezet, ik wilde deze zuiver houden. Achteraf bedacht ik mij dat ik er wel iets over wilde zeggen.

Ik snap niet zo goed wat Hugo bedoeld, de ziekenhuizen zijn voorafgaand aan allerlei maatregelen al fors gedaald. Ik geloof dat er nu 30% minder mensen in de ziekenhuizen liggen dan een week of 4 geleden. Dus ik kan het niet zo goed plaatsen.

Maar voor mij is het wel een bevestiging dat de scholen voorlopig nog niet open gaan, of er moet nog een flinke uitstroom in de ziekenhuizen komen de komende 3 a 4 dagen.
Zou fijn zijn als mensen weer de achternaam bij ministers zouden gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
MikeyMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:18:
[...]

Nouja, verantwoord. Al je ziet hoe relatief traag de leegloop in de ziekenhuizen nu is, kun je je afvragen of het genoeg geweest is. Maargoed, punt blijft natuurlijk dat de conclusie in theorie ook zou kunnen zijn dat er in de winter geen cafés en discotheken open kunnen zijn. Ik noem maar een zijstraat.

Voor die branche uiteraard ook funest.
Volgens mij is de tendens nog steeds dalende? Misschien wat vertekening door de kerstdagen die ertussen zitten wat natuurlijk vrije dagen waren voor een hoop administratief personeel. Daarnaast zie je nu nog steeds het effect van de avondlockdown... We zijn 'nog' maar 10 dagen in de harde lockdown bezig. Daarvan zullen we pas de komende dagen effect gaan merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:03:
[...]

Het probleem van de drukke treinen is deels opgelost, hoorde ik net op de radio. NMBS zet extra lange treinen in om te voorkomen dat mensen té erg opeengepakt in een trein zitten/staan. :X Het advies van de NS om niet te gaan leek niet heel effectief, dus vandaar nu maatregelen.
Gisteren werden er al aanpassingen gedaan. De IC-trein naar Essen heeft als stoptrein gereden vlak voor de effectieve stoptrein naar Essen en Roosendaal. Zo konden de Belgische forenzen in de IC-trein, en de mensen richting Roosendaal in de stopper. Tevens werd er tussen NS en NMBS afgesproken om extra treinen richting Breda te sturen.
Al die maatregelen zorgden gisteren al voor een vertraging van 120 minuten. De tussenkomsten van politie wegens "nou, ik draag geen mondkapje" en agressie niet meegeteld. Die agressie-dossiers mag ik na mijn verlof opmaken, de PV-nummers zijn al binnen. Puur voor het opmaken, zijn de kosten forfaitair €80. Voor de vertraging wordt gerekend aan €90/minuut. Dan worden het dure feestdagen. o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
|:(

[ Voor 99% gewijzigd door Arator op 29-12-2021 13:26 . Reden: Quote ipv wijzig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stylezzz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:22:
[...]

Volgens mij is de tendens nog steeds dalende? Misschien wat vertekening door de kerstdagen die ertussen zitten wat natuurlijk vrije dagen waren voor een hoop administratief personeel. Daarnaast zie je nu nog steeds het effect van de avondlockdown... We zijn 'nog' maar 10 dagen in de harde lockdown bezig. Daarvan zullen we pas de komende dagen effect gaan merken.
Ja dalende, maar niet heel extreem.
Lijkt me op basis daarvan niet heel aannemelijk dat er nu een enorme overshoot in de maatregelen zit. Maargoed, dat gaan we volgende week met zekerheid zien :)

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 29-12-2021 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
NiGeLaToR schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:15:
[...]

https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen

Gewoon op het dashboard.

0-9 jarigen van relatief een grote groep, naar een relatief kleine groep.

Momenteel zijn het de twintigers en dertigers die de pandemie op gang houden, blijkbaar.
Dus het is niet zo dat de Corona besmettingen gekelderd zijn sinds de horeca en scholen dicht zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:16:
[...]

Deze ''discussie'' begon over het feit dat ventilatie een groter onderdeel moet spelen wat mij betreft. Ik vergelijk vervolgens een buiten en binnen situatie.
Niet helemaal. Je claimde dat we gingen investeren om miljarden mensen aan extra mondkapjes helpen in plaats het ontwikkelen en uitrollen van betere en goedkopere ventilatiesystemen. Dat is niet de realiteit en al zou dat zo zijn dan zijn het twee activiteiten die je prima beiden kan uitvoeren. Ventilatie is meer midden-lange termijn terwijl juist de mondneusmaskers voor de korte termijn kunnen werken.

Je claimde met een artikel dat mensen verplicht worden om dubbele mondneusmaskers te dragen maar de basis daarvan was dat er een minimum rating voor mondneusmaskers ging gelden in Griekenland en als mitigatie kan je ook twee "normale" mondneusmaskers dragen.
Jij draait de discussie richting een voorbeeld artikel maar die werd er alleen bijgehaald om aan te tonen dat besmettingen met name binnen plaats vinden en niet buiten.
Dat is een stap die je toch echt zelf gemaakt hebt met het aanhalen van het nieuwsartikel van RTL. Dat kan je mij in de schoenen schuiven maar ook dat is niet de realiteit
Maar je gaat helemaal niet in op de oorspronkelijk discussie, waarbij mijn mening is dat ventilatie veel belangrijker is dan elk ander basismaatregel en dat je in de buitenlucht minimale kans hebt op besmetting.
Behalve als je uiteraard hand in hand met een corona persoon 5uur lang op elkaar gaat zitten.
Omdat je meermaals foutieve interpretaties lijkt te doen van data die je als iets anders presenteerd dan dat het daadwerkelijk laat zien of dat je kanttekeningen die gemaakt worden niet meeneemt.

Net zoals veel van je posts spin je het op zo'n manier dat het geen reflectie van de werkelijkheid is. Op deze manier kunnen we net zo goed stoppen.

monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:22:
[...]
Hoe komt het toch dat telkens hier zaken verdraaid worden. Ik heb het over een binnen en buiten ruimte. @Napo begint over de thuissituatie en dat we helemaal niet zo zeker zijn dat daar de besmettingen plaats vinden. Ik zeg nergens dat sectoren sluiten niks helpt, ik haal dat aan omdat NAPO zelf zegt dat we weinig kunnen concluderen uit het contactonderzoek. Ik zeg daarom alleen, als we zo weinig kunnen herleiden, waarom sluiten we dan sectoren?
Gewoon nee, hier:
[...]
Dit is waar jij de thuissitautie aanhaalt, niet ik. Daarnaast haal ik hetgeen aan wat uit jouw artikel komt. De data is onvolledig en maakt het lastig om concusies te trekken.

[ Voor 21% gewijzigd door Napo op 29-12-2021 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
MikeyMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:24:
[...]

Ja dalende, maar niet heel extreem.
Lijkt me op basis daarvan niet heel aannemelijk dat er nu een enorme overshoot in de maatregelen zit. Maargoed, dat gaan we volgende week met zekerheid zien :)
De avondlockdown was natuurlijk ook een verademing vergeleken met de huidige harde lockdown... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
TIGER1125 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:17:
[...]

Ik concludeer dat op basis van deze 4 officiële overheidsbronnen er in basis op zich evenveel aandacht is voor de verschillende maatregelen.

Dat was in het begin wel heel anders toen het RIVM op basis van de bij hen bekende informatie de verspreiding door de lucht/het effect van ventileren niet erkende en de mondkapjes ook als niet effectief bestempelde.
De simpele google zoekopdracht zijn letterlijk de woorden die ik gebruik, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat de aandacht niet evenredig werd gegeven en dat het inmiddels iets beter wordt. Het ging mij erom dat ventilatie nog steeds te weinig aandacht krijgt, zeker nu men lijkt te beginnen over nog meer mondkapjes en alleen lockdowns als maatregel. Schijnbaar komen we hier alleen uit door prikken en lockdowns, nadenken over hoe het open kan op een andere manier blijft lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:26:
[...]

Dus het is niet zo dat de Corona besmettingen gekelderd zijn sinds de horeca en scholen dicht zijn?
Nee, ze zijn enorm opgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
giantgiantus schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:22:
[...]

Zou fijn zijn als mensen weer de achternaam bij ministers zouden gebruiken.
Dat is iets wat ze zelf gecreëerd hebben volgens mij. Zo lijkt het alsof ze dichtbij de bevolking staan en heel bereikbaar en normaal zijn.

Zelf maakt het mij niet zoveel uit, Hugo - Hugo de Jonge - meneer de Jonge. Mij om het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:30
MikeyMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:18:
[...]
Maar goed, punt blijft natuurlijk dat de conclusie in theorie ook zou kunnen zijn dat er in de winter geen cafés en discotheken open kunnen zijn. Ik noem maar een zijstraat.
Als strandtenthouders in de winter hun zaak kunnen sluiten en in een paar maanden (zormer)tijd hun jaaromzet kunnen draaien dan moet dat (met enige inventiviteit) dan toch ook kunnen voor cafés of disco's? 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
NiGeLaToR schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:29:
[...]

Nee, ze zijn enorm opgelopen.
Ook nonsens.

Ze zijn gedaald en al een week stabiel rond de 12-13k. Wat overigens niet aan de sluiting van de horeca en scholen te danken is als je meeneemt dat het 7-10 dagen duurt voor effecten zichtbaar zijn.

Vooralsnog laat de sluiting van de horeca en de scholen geen positief effectief zien in de besmettingscijfers. Wat wel te verklaren is door o.a. de opkomst van Omikron.

[ Voor 18% gewijzigd door Drardollan op 29-12-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ondertussen bij de zuiderburen. Laten we de treincapaciteit maar verdubbelen om alle reizigers op zo verantwoord mogelijke manier te vervoeren....

https://www.gva.be/cnt/dmf20211229_94010559
Na chaos ook vandaag weer druk: NMBS verhoogt capaciteit op treinen richting Nederland

Spoorwegmaatschappij NMBS heeft als gevolg van de vele dagjesreizigers die vanuit Nederland naar België sporen, de capaciteit op diverse treinen verhoogd door extra rijtuigen in te zetten. Op de verbinding tussen Puurs en Roosendaal rijden nu alle treinen met een dubbele capaciteit, meldt woordvoerder Dimitri Temmerman van de NMBS. De maatregel blijft van kracht zolang dat nodig is, klinkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Drardollan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:30:
[...]

Ook nonsens.

Ze zijn gedaald en al een week stabiel rond de 12-13k. Wat overigens niet aan de sluiting van de horeca en scholen te danken is als je meeneemt dat het 7-10 dagen duurt voor effecten zichtbaar zijn.
De horeca en de scholen zijn al 2 weken dicht. Nog vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 15:49
NiGeLaToR schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:31:
[...]

Dat zou betekenen dat de cijfers vanaf gister pas een relatie hebben met het sluiten van de scholen en horeca.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
NiGeLaToR schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:31:
[...]

[...]

Nee hoor. Maar deze stelling hierboven is dus niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
xzaz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:33:
[...]

Dat zou betekenen dat de cijfers vanaf gister pas een relatie hebben met het sluiten van de scholen en horeca.
Je zou er begin deze week de eerste effecten van hebben moeten zien. Dat zien we niet. Waarschijnlijk worden de effecten teniet gedaan door opkomende Omikron, afgebrokkeld draagvlak en de feestdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Yaksa schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:29:
[...]

Als strandtenthouders in de winter hun zaak kunnen sluiten en in een paar maanden (zormer)tijd hun jaaromzet kunnen draaien dan moet dat (met enige inventiviteit) dan toch ook kunnen voor cafés of disco's? 8)
Ach, met zijn allen veel bier drinken in een kleine, vol gepakte ruimte is toch gewoon niet meer van deze tijd? 8)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1 ... 107 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.