monaldo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:54:
[...]
In dit forum wordt de suggestie gedaan dat er evenveel aandacht wordt besteedt aan ventilatie als aan mondkapjes dragen of handen wassen. Een simpele google zoekopdracht levert:
- covid handen wassen 2.2mln resultaten op
- covid mondkapjes 3.2mln resultaten op
- covid ventilatie 1.8mln resultaten op
Wat is dit nou weer voor conclusie, ben wel benieuwd waar je dan op gegoogeld hebt? Het bovenstaande kun je toch helemaal niet zo stellen als je nu doet?
Tuurlijk is er op google geen gelijke aandacht, aangezien mondkapjes te pas en te onpas verplicht worden worden gestellen op allerlei plekken in allerlei landen. Dat leidt vervolgens ook weer tot een scheve verhouding als gevolg van nieuwsberichten, richtlijnen en huisregels op websites die in je zoekresultaat naar boven komen.
Ik heb namelijk nog nergens zien staan handen wassen en ventileren is verplicht, terwijl ik het mondkapje dat wettelijk verplicht is wel overal zie staan. Én toch zijn er mensen die de adviezen van ventileren en handen wassen opvolgen.
Komt dat dan door het scheve google resultaat? Of het feit dat er blijkbaar toch voldoende aandacht voor is in de huidige officiële communicatie van de overheid?
Even direct de voorpagina van de Rijksoverheid:
- Klachten? Blijf thuis en doe direct een test;
- Houd 1,5 meter afstand;
- Was vaak uw handen;
- Hoest en nies in uw elleboog;
- Schud geen handen;
- Zorg voor voldoende frisse lucht.
Doorklikken op Amsterdam.nl naar Corona:
Eerste is een plaatje over ventileren en daarna, kom je op een pagina met regels in allerlei situaties en een infographic: Wassen - Afstand - Testen - Luchten
Doorklikken op Rotterdam.nl naar coronamaatregelen:
De basisregels
- Was vaak en goed uw handen.
- Houd 1,5 meter afstand.
- Blijf thuis bij klachten en laat u direct testen.
- Zorg voor voldoende frisse lucht.
Kleinste gemeente van Nederland Rozendaal:
Beetje doorklikken
(ben blij dat ik niet van gemeentes afhankelijk ben voor m'n informatie
)- Blijf zoveel mogelijk thuis
- Was uw handen regelmatig met water en zeep
- Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
- Gebruik papieren zakdoekjes
- Schud geen handen
- Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van anderen.
En als ik google op advies coronavirus krijg ik een soortgelijke eerste hit vanuit de overheid:
- THUIS Werk zoveel mogelijk thuis
- AFSTAND Houd 1,5 meter afstand
- HANDEN Was vaker je handen
- ELLEBOOG Nies en hoest in je elleboog
- PAPIER Gebruik papieren zakdoekjes
Ik concludeer dat op basis van deze 4 officiële overheidsbronnen er in basis op zich evenveel aandacht is voor de verschillende maatregelen.
Dat was in het begin wel heel anders toen het RIVM op basis van de bij hen bekende informatie de verspreiding door de lucht/het effect van ventileren niet erkende en de mondkapjes ook als niet effectief bestempelde.
[
Voor 5% gewijzigd door
TIGER1125 op 29-12-2021 13:21
]