• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:51
GioStyle schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:16:
[...]

Wij verbruiken 2900 kWh per jaar en wekken ruim 5000 kWh op. Ik ga volgende maand of maand erop panelen vervangen en hoop richting de 9000 op te wekken. Zo hou ik de nul op de rekening. :+
Ik zit te denken dat misschien dan toch een SAP uit kan. Goedkope leverancier voor het verbruik op de een, teruglevering bij GC op de ander.
Maar tegen de tijd dat de eea bekend is, zal het te kort dag zijn om nog een SAP te laten installeren.

Ik moet tegen die tijd inderdaad even goed rekenen. Want mijn verbruik over die maanden is inderdaad wel duurder, maar de TLV is ook hoger.
Ik zit tot 1-7, dus is toch net wat anders dan @de Peer. Maar ik vermoed dat ik beter gewoon kan blijven zitten.

(En misschien heb ik tegen die tijd nog niet eens een slimme meter...)

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:56
Bravertal schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:36:
[...]

Als je je opwek en verbruik een beetje gemonitord hebt is het financieel gezien (denk ik) een Marstek toch goedkoper dan een complete goedwerkende installatie vervangen?

Zelf wek ik 10.500 kWh op en verbruik er 5.000. In principe ben ik met een batterij van 7 kwh het beste uit. Voor jou moet zoiets dan toch ook genoeg zijn?
Op het dak ga ik alleen de panelen vervangen. Momenteel 16 panelen van 355Wp door 14 panelen van 600Wp. Kost €1000 aan panelen, is met een jaartje wel terugverdiend.

Mijn plan is nog wel onder voorbehoud, maar ik denk wel dat ik het ga uitvoeren. De denkwijze moet een beetje om. Het probleem met salderen is dat het niet uitmaakt wanneer je het opwekt. Nu valt salderen weg en ben je op momenten zelf aangewezen. Als je meer vermogen tot je beschikking hebt, kan je mindere dagen makkelijker compenseren.

Ik heb alle cijfers in huis om het uit te rekenen, maar heb nog niet een definitieve conclusie getrokken. Als ik voorzichtig mag zijn: een thuisbatterij tussen de 5 en 10 kWh zou hier voldoende moeten zijn om 9 maanden per jaar NOM te zijn.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:28
Truus01 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:00:
[...]

Maar is dat in 2027 wel het gunstigste, want je betaald ook zo'n 37ct voor iedere kWh. Dus dan zou je (over wat je nu nog saldeert) zo'n 26ct betalen.
Terwijl de prijzen nu op zo'n 20ct zit en de TLV/TLK op 0 zit.
Of tel ik verkeerd?

Hoe dan ook, tegen die tijd zal er wel weer wat leven komen in dit soort topics en zal er vast iets uit komen.
(En de kans is groot dat ik jou volg. ;) )
Zie je goed Truus, ik loop ook tot maart 27 door, maar al eerder zoek ik ander vast contract voor minder dan 37 cent.
Terug leveren doe ik dan waarschijnlijk gewoon op mijn sap met dynamisch contract. In de winter is het daar zo duur dat terug leveren gewoon kaal rond 14 cent zit, althans de afgelopen twee maanden wel....

1 PVoutput . Dongen NB

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:15
wouter_tw schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:41:
Zijn er mensen met een greenchoice 3 jaar contract afgesloten in 2024. En looptijd na 2027. Weet iemand hoe en of het salderen dan gaat?
Momenteel zit ik te denken aan twee opties, per 1-1 nieuw contract bij andere partij om saldeer discussie met greenchoiche te voorkomen (greenchoice heeft hier nare historie in) of een tussentijdse afrekening vragen eind december.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:14

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:00:
[...]

Maar is dat in 2027 wel het gunstigste, want je betaald ook zo'n 37ct voor iedere kWh. Dus dan zou je (over wat je nu nog saldeert) zo'n 26ct betalen.
Terwijl de prijzen nu op zo'n 20ct zit en de TLV/TLK op 0 zit.
Of tel ik verkeerd?

Hoe dan ook, tegen die tijd zal er wel weer wat leven komen in dit soort topics en zal er vast iets uit komen.
(En de kans is groot dat ik jou volg. ;) )
Waar komt die 37 cent vandaan? Volgens mij kan ik voor 30 cent inkopen. Zie ik iets over het hoofd? Gaat de belasting verder omhoog?

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
wouter_tw schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:41:
Zijn er mensen met een greenchoice 3 jaar contract afgesloten in 2024. En looptijd na 2027. Weet iemand hoe en of het salderen dan gaat?
ja, mijn contract loopt tot juli-2027. Ben nog aan het bedenken wat te doen.

Tijd van werken, tijd van rusten

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Bij het Greenchoice 3 jaar contract staat net als bij vele andere leveranciers niet expliciet dat de saldering volgens de wettelijke regeling is en daardoor kan wijzigen. (Alleen in de berekening van de opzegvergoeding staat een referentie naar de wettelijke regeling).

Er is nog wel het component "Aanpassingen" in de voorwaarden voor Netto Teruglevering waar hier al eerder discussie over is geweest in een andere context.

Greenchoice heeft nu nieuwe "Voorwaarden teruglevering" sinds januari 2026 met wel een expliciete referentie naar de wettelijke salderingsregeling maar die is niet op het 3 jarige contract van toepassing.

Ik ga er niet vanuit dat Greenchoice bij deze contracten door blijft salderen (zonder Energiebelasting) maar het is niet helemaal duidelijk in het contract omschreven dus kan nog een staartje krijgen. Zou fijn zijn als daar voor 1 januari 2027 duidelijkheid over is.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:21
GioStyle schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:54:
[...]

Op het dak ga ik alleen de panelen vervangen. Momenteel 16 panelen van 355Wp door 14 panelen van 600Wp. Kost €1000 aan panelen, is met een jaartje wel terugverdiend.

Mijn plan is nog wel onder voorbehoud, maar ik denk wel dat ik het ga uitvoeren.
Zou wel even de wp per m2 uit rekenen. Valt misschien tegen om er nu al € er tegen aan te gooien voor die ‘extra’ wp’s.
Welke heb je nu en welke wil je aankopen? Die van 2m+ lang passen misschien niet zo goed op je dak t.o.v wat je nu hebt. Ik kijk ook rond maar uiteindelijk wat ik erop kan leggen houd ik te veel onbruikbare ruimte over. Dus over het algemeen levert het bij mij maar minimaal op, tov het werk, beugels, rails en extra uitgave.
Pagina: 1 ... 220 221 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2