esphome schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:15:
[...]
Ik ben het daar niet mee eens omdat jij alleen van jouw situatie uitgaat en dat doet ook de geschillencommissie en daarom heb ik altijd aangegeven dat de ACM diegene is die wat kan doen.
De ACM moet breder kijken. Het modelcontract is dus speciaal zoals ik al een tijd mensen aan het verstand probeer te peuteren dat je ook terug kunt redeneren
In goed Engels heet dat "lockstep" en dat houdt in dat klanten met en zonder zonnepanelen gelijk zijn binnen een modelcontract.
Ik snap je redenering wel, en ik ben het roerend met je eens, maar de modelcontracten vormen een interessante groep, want die worden alleen afgesloten door consumenten met PV installaties om terugleverkosten te vermijden en/of door specifieke andere consumenten die daar heel bewust voor kiezen (het moet heel bewust, want dit soort contracten kan zelden o
nline afgesloten worden). Voor consumenten zonder PV installaties hebben de modelcontracten nauwelijks voordelen, omdat de tarieven altijd hoger zijn dan de reguliere variabele contracten.
De vraag die de ACM dus moet beantwoorden is: Zijn de vaste kosten onredelijk, gegeven het bestand van klanten dat die contracten heeft en dat klantenbestand bestaat voornamelijk uit mensen met PV installaties. De precieze mix zal per aanbieder anders zijn en een uitspraak daarover zal dan ook lang op zich laten wachten. Daarbij zou het mij niets verbazen als de ACM in de meeste gevallen toch zal oordelen dat die vaste kosten niet onredelijk zijn, omdat de energieleverancier kan aantonen dat ze voor de groep mensen met zo'n contract specifieke kosten maken.
Of 950 euro per jaar dan terecht is laat ik een in het midden. Dat lijkt mij ook een beetje van de zotte.
Als je dan klanten zonder zonnepanelen de zelfde verhoging geeft als die met zonnepanelen ondergraaf je, opzet van de energiemaatschappijen om de kosten alleen bij de klanten met zonnepanelen neer te leggen.
Maar daarvan hadden we al lang geconcludeerd dat het een drogreden was.
Nu wij voorbij 1 juli zijn is er nu werkelijkheid ontstaan die niet klopt en de ACM heeft niet op tijd duidelijkheid gegeven en nu zitten wij met een stinkende wond. Het doet mij denken aan de overheid die een fictief rendement op spaargeld afdwong. Dat is nu nog steeds niet afgehandeld.
De ACM en de overheid lopen achter de feiten aan. Zij hadden veel eerder duidelijkheid moeten geven over de rol van het modelcontract.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu