Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:18

Tazzios

..

ESPhome 2024.5 vermeld 'valve' support. Wat we er mee kunnen is mij echter nog niet duidelijk.
The ESPHome integration now supports date, time, date/time, valve, and event entities! The latter two require the upcoming ESPHome 2024.5.0 release. Thanks @jesserockz, @kbx81, and @nohat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 07:48
Tazzios schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 07:13:
ESPhome 2024.5 vermeld 'valve' support. Wat we er mee kunnen is mij echter nog niet duidelijk.

[...]
Ik zie dat inderdaad staan bij Home Assistant, hier is de PR vanuit ESPHome: https://github.com/esphome/esphome/pull/6447

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Hier staat de documentatie, alleen commands open close en stop zijn beschikbaar. Nog niet echt nuttig denk ik.

https://github.com/esphom...f08de4f4e1f17ceb1a64d13ab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
Tazzios schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:13:
Hier staat de documentatie, alleen commands open close en stop zijn beschikbaar. Nog niet echt nuttig denk ik.

https://github.com/esphom...f08de4f4e1f17ceb1a64d13ab
Het lijkt me een analoog van de "cover" die we nu misbruiken maar met betere symboliek voor de gebruiker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thevanquish
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:25
The_ Mad_Ping schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:51:
[...]

@MWDKing nog niet ;) Het zou zo maar eens kunnen dat dit dit jaar gaat gebeuren!
Hallo, is er al meer nieuws betreffende de eventuele ondesteuning voor een duco Energy premium? Ga er hier binnenkort een installeren en zou eventueel direct de overstap maken naar custom hardware.

Thx,
Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piacco78
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-04 11:42
Hallo, kwam toevallig vandaag dit interessante topic tegen, ik heb een Itho systeem en wil de external valve gaan gebruiken, alleen werkt deze klep ook met Domoticz, ik heb namelijk geen homeassistant.

Piacco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
Piacco78 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:39:
Hallo, kwam toevallig vandaag dit interessante topic tegen, ik heb een Itho systeem en wil de external valve gaan gebruiken, alleen werkt deze klep ook met Domoticz, ik heb namelijk geen homeassistant.

Piacco
Van wat ik van Domoticz weet is dat je zelf Python scripts kan maken die data uit een apparaat kunnen trekken en dat in Domoticz kunnen opslaan. ESPHome (in combinatie met Home Assistant) werkt niet (geheel) hetzelfde.

ESPHome biedt je genoeg mogelijkheden om zelf een configuratie te maken waarbij je klep bijvoorbeeld ook een webserver heeft en dus API HTTP calls accepteert, of via MQTT. Als je dan een manier hebt om dat in Domoticz beschikbaar te maken (met voorbeelden van anderen, heb zelf geen info) dan zou dat ook moeten werken.

Aangezien de Open AIR hardware gebruik maakt van ESP32 MCUs is het zelfs mogelijk om met bijvoorbeeld Arduino of Espressif's eigen SDK code te schrijven zonder ESPHome, instapniveau is dan uiteraard wel een stuk hoger want dan moet je echt code schrijven in plaats van vooral configureren van bestaande componenten. Software technisch kunnen we daar niet in assisteren.

[ Voor 4% gewijzigd door thomasv op 04-05-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piacco78
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-04 11:42
Dank voor de reactie, zal er nog wel even verder induiken hoe esphome en domoticz samen kunnen werken. Klopt het dat ik verder niet veel info vind over de voeding 12v en 5v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davinci
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 20:27

davinci

Super-Grover to the rescue

Heb de yaml van je GitHub gebruikt. (zie hieronder) ik zie echter structureel in de debuglogs:
code:
1
2
[13:01:06][W][component:237]: Component sgp4x.sensor took a long time for an operation (57 ms).
[13:01:06][W][component:238]: Components should block for at most 30 ms.

De VOC en NOX waarden komen echter wel gewoon door. Ik zag deze logs niet voorbij komen in de door jou geprogrammeerde ontvangen versie. Beetje googlen levert op dat je het kan ignoren, maar ik vind het vreemd dat het dus in de eerder geprogrammeerde versie niet voorkwam. Enig idee @The_ Mad_Ping ?

Relevante YAML zoals in gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
# From V1.4.0 The Sensor pins on the Open AIR Mini are swapped. Correct example is below:
uart:
#UART For Sensor 2
 - rx_pin: GPIO13
   tx_pin: GPIO12
   baud_rate: 9600
   id: uart_sensor_2
#UART For Sensor 1
 - rx_pin: GPIO25
   tx_pin: GPIO26
   id: uart_sensor_1

i2c:
#I2C For Sensor 2
- id: i2c_sensor_2
  sda: GPIO19
  scl: GPIO18
  scan: false
  frequency: 400kHz
#I2C For Sensor 1
- id: i2c_sensor_1
  sda: GPIO16
  scl: GPIO4

sensor: 
  - platform: pulse_counter
    pin: GPIO14
    unit_of_measurement: 'RPM'
    name: 'AIR Mini RPM'
  - platform: scd4x
    i2c_id: i2c_sensor_1
    co2:
      name: "Open AIR Mini Sensor Mini x CO2"
      id: air_Co2
      accuracy_decimals: 0
    temperature:
      name: "Open AIR Mini Sensor Mini x Temperature"
      id: air_temperature
      accuracy_decimals: 2
    humidity:
      name: "Open AIR Mini Sensor Mini x Humidity"
      id: air_humidity
    update_interval: 30s
    measurement_mode: periodic

- platform: sgp4x
    voc:
      name: "Open AIR Mini x VOC Index "
      id: air_VOC
    nox:
      name: "Open AIR Mini x NOx Index "
      id: air_NOx
    compensation:
      temperature_source: air_temperature #Make sure to match these if you change ID's.
      humidity_source: air_humidity       #Make sure to match these if you change ID's.

<removed>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-06 11:53
davinci schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:13:
[...]

Heb de yaml van je GitHub gebruikt. (zie hieronder) ik zie echter structureel in de debuglogs:
code:
1
2
[13:01:06][W][component:237]: Component sgp4x.sensor took a long time for an operation (57 ms).
[13:01:06][W][component:238]: Components should block for at most 30 ms.

De VOC en NOX waarden komen echter wel gewoon door. Ik zag deze logs niet voorbij komen in de door jou geprogrammeerde ontvangen versie. Beetje googlen levert op dat je het kan ignoren, maar ik vind het vreemd dat het dus in de eerder geprogrammeerde versie niet voorkwam. Enig idee @The_ Mad_Ping ?

Relevante YAML zoals in gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
# From V1.4.0 The Sensor pins on the Open AIR Mini are swapped. Correct example is below:
uart:
#UART For Sensor 2
 - rx_pin: GPIO13
   tx_pin: GPIO12
   id: uart_sensor_2
#UART For Sensor 1
 - rx_pin: GPIO25
   tx_pin: GPIO26
   id: uart_sensor_1

i2c:
#I2C For Sensor 2
- id: i2c_sensor_2
  sda: GPIO19
  scl: GPIO18
#I2C For Sensor 1
- id: i2c_sensor_1
  sda: GPIO16
  scl: GPIO4

sensor: 
  - platform: pulse_counter
    pin: GPIO14
    unit_of_measurement: 'RPM'
    name: 'AIR Mini RPM'
  - platform: scd4x
    co2:
      name: "Open AIR Mini Sensor Mini x CO2"
      id: air_Co2
      accuracy_decimals: 0
    temperature:
      name: "Open AIR Mini Sensor Mini x Temperature"
    humidity:
      name: "Open AIR Mini Sensor Mini x Humidity"
    measurement_mode: periodic

- platform: sgp4x
    voc:
      name: "Open AIR Mini x VOC Index "
      id: air_VOC
    nox:
      name: "Open AIR Mini x NOx Index "
      id: air_NOx
    compensation:
      temperature_source: air_temperature #Make sure to match these if you change ID's.
      humidity_source: air_humidity       #Make sure to match these if you change ID's.
Hey @davinci dit vonden de ontwikkelaars van ESPhome handig om toe te voegen. Zie https://github.com/esphom...7#issuecomment-2094442866
Dus als je nu update krijg je dat erbij in je log. Ik vind het zelf ook niet heel netjes er uit zien. Mocht je dit willen wijzigen kan je de debug informatie aanpassen.

Zie :https://esphome.io/components/logger.html

[ Voor 3% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 05-05-2024 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
thevanquish schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:08:
[...]

Hallo, is er al meer nieuws betreffende de eventuele ondesteuning voor een duco Energy premium? Ga er hier binnenkort een installeren en zou eventueel direct de overstap maken naar custom hardware.

Thx,
Wouter
Hey Wouter,

Nog niet, het is tot op heden nog niet gelukt een beetje een betaalbare te verkijgen (liefst tweedehands, aangezien hij uit elkaar moet).
Ik zal een poll plaatsen om te kijken voor welk model er het meeste animo is en dan gaan we er mogelijk maar gewoon eentje bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kev!n
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 19:39
Veel links werken niet meer op GitHub. Ben voornemens 1 of 2 Open Air mini's te kopen. Met name is het doel automatisch starten en stoppen van de afzuiging voor de 2 badkamers op basis van een vochtmeting. Nu heb ik vochtmeters gekoppeld in HA maar zie ook dat die aangeboden worden in andere sensoren maar zoek hier info over.

Tegen wanneer kies je open air prei stalled of openair programmer installed? Ik ben ene knutselaar (scriptkiddie) maar niet echt een programmeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Kev!n schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:40:
Veel links werken niet meer op GitHub. Ben voornemens 1 of 2 Open Air mini's te kopen. Met name is het doel automatisch starten en stoppen van de afzuiging voor de 2 badkamers op basis van een vochtmeting. Nu heb ik vochtmeters gekoppeld in HA maar zie ook dat die aangeboden worden in andere sensoren maar zoek hier info over.

Tegen wanneer kies je open air prei stalled of openair programmer installed? Ik ben ene knutselaar (scriptkiddie) maar niet echt een programmeur.
Hey @Kev!n
Helaas, ik weet niet wat er is misgegaan, ook de afbeeldingen zijn stuk :P ik ga dit , dit weekend proberen op te lossen!
Als je al vochtmeters hebt in de badkamer zou ik vooral die gebruiken om de Open AIR Mini te laten ventileren. Deze zijn nauwkeuriger dan wanneer je ze in het ventilatiekanaal hangt.
Als je je eigen YAML wilt configureren en wilt uploaden zou ik hem zelf programmeren, De programmer is niks anders dan een USB-UART adapter (3.3V!) het kan zijn dat je deze al thuis hebt :)! Als je de Open AIR wilt aansluiten , verbinding maken en zien in HA zonder te programmeren, dan is die pre-programmed optie handig. (je kan daarna altijd zelf not OTA's doen :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:48

D4NG3R

kiwi

:)

Zojuist ook een Mini besteld.

Ik ben heel erg benieuwd - en kijk voornamelijk uit naar het moment dat ik niet elke 10 of wat minuten de Duco handmatig op hoog moet zetten om de koelere buitenlucht naar binnen te zuigen zo in de avond. :+

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 11-05-2024 23:47 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Hey Tweaker,

Om de stap naar WTW systemen te maken hebben wij wat hulp nodig! Het zou enorm helpen als tweakers met een WTW deze vragenlijst zouden kunnen invullen. (duurt 2 minuten) We maken geen gegevens openbaar noch gebruiken we informatie om berichten te sturen.
Wel gebruiken we de gegevens om een wel overwogen keuze te maken met het eerste WTW systeem :)

https://forms.gle/hYyVFXVdpZioxRMA8

Thanks <3

[ Voor 0% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 12-05-2024 10:40 . Reden: Fixed typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

@The_ Mad_Ping
mist er onder "Anything more? (give us some feedback, good ideas or say whatever you like)" niet een vrij tekst veld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Tazzios schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:09:
@The_ Mad_Ping
mist er onder "Anything more? (give us some feedback, good ideas or say whatever you like)" niet een vrij tekst veld?
@Tazzios Thanks, Fixed :D!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

@The_ Mad_Ping nieuw puntje, je moet nu verplicht een google account hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Tazzios schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:37:
@The_ Mad_Ping nieuw puntje, je moet nu verplicht een google account hebben.
@Tazzios Fixed! Ik had aangezet dat je maar een keer mocht stemmen, helaas heb je dan een google account nodig. Nu kan je als het goed is handmatig je e-mail invoeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Wellicht ook handig om de vragenlijst in het balansventilatie topic te posten?
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Ik denk dat daar wat meer mensen zitten met een wtw systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:02
Heeft iemand hier nog tips voor externe CO2-sensoren die ik in bepaalde ruimtes kan plaatsen? Ik zie op tindie verschillende projecten staan maar ben benieuwd naar ervaringen. Het liefst op netstroom en gecombineerd met temperatuursensor zou leuk zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xinq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:57
Ik heb er een aantal van MoreSense die goed bevallen: https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:17
Er is een heel topic over op tweakers, maar de Awair Element is heel populair.

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Zeu, inmiddels het beestje geinstalleerd en een paar dagen aan het knutselen geweest met allerlei drempelwaarden en sensoren om het werkend te krijgen zoals ik graag wil. Vooral 's avonds toch wel heel erg prettig om de ventilatie 'gewoon' voor lange tijd hoog te kunnen zetten om de warme lucht naar buiten te dumpen en koelere lucht naar binnen te halen. Nog meer dat dit nu ook automatisch gebeurt. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/367lvFpcL3ctb2XJZ8N2e6BoeBs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/alyJ6MJ4lz7kTa9bFHLEwyj5.png?f=user_large

Het enige waar ik nog niet helemaal uit kom is het gebruiken van de originele (Duco) sensoren; de vochtsensor vind ik niet heel interessant aangezien ik gebruik maak van een aantal losse Zigbee sensoren. De CO2 sensor vind ik daarentegen wel interessant, hier heb ik (nog) geen aparte sensoren voor.

Wat moet ik nu precies doen om dat werkend te krijgen? Met de informatie op GitHub word ik helaas niet veel wijzer. ;(

Moet ik daarvoor nu rondspelen met de configs van HA? Moet ik iets van firmware naar de OA pushen? Beide? Ik heb de pre-programmed variant simpelweg toegevoegd aan m'n IOT WiFi netwerk en automatisch in HA opgepikt.

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 20-05-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
D4NG3R schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:40:
Zeu, inmiddels het beestje geinstalleerd en een paar dagen aan het knutselen geweest met allerlei drempelwaarden en sensoren om het werkend te krijgen zoals ik graag wil. Vooral 's avonds toch wel heel erg prettig om de ventilatie 'gewoon' voor lange tijd hoog te kunnen zetten om de warme lucht naar buiten te dumpen en koelere lucht naar binnen te halen. Nog meer dat dit nu ook automatisch gebeurt. :)

[Afbeelding]

Het enige waar ik nog niet helemaal uit kom is het gebruiken van de originele (Duco) sensoren; de vochtsensor vind ik niet heel interessant aangezien ik gebruik maak van een aantal losse Zigbee sensoren. De CO2 sensor vind ik daarentegen wel interessant, hier heb ik (nog) geen aparte sensoren voor.

Wat moet ik nu precies doen om dat werkend te krijgen? Met de informatie op GitHub word ik helaas niet veel wijzer. ;(

Moet ik daarvoor nu rondspelen met de configs van HA? Moet ik iets van firmware naar de OA pushen? Beide? Ik heb de pre-programmed variant simpelweg toegevoegd aan m'n IOT WiFi netwerk en automatisch in HA opgepikt.
Hey @D4NG3R
Jij bent lekker bezig geweest :D! Voor de originele Duco sensor moet je Air Mini of Valve programmeren. Duco gebruikt de Senseair S8 dus als je dat stukje code toevoegd aan je yaml -> prog dan zou dit moeten werken :)

Idd wel goed om op die pagina nog ergens te vermelden dat je dit moet doen voor een originele sensor!
https://github.com/Flamin...ensor-support-senseair-s8

Ak weekend zal dit aangepast worden :)

[ Voor 7% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 21-05-2024 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 16:37
D4NG3R schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:36:
Zojuist ook een Mini besteld.

Ik ben heel erg benieuwd - en kijk voornamelijk uit naar het moment dat ik niet elke 10 of wat minuten de Duco handmatig op hoog moet zetten om de koelere buitenlucht naar binnen te zuigen zo in de avond. :+
Gaat dit naar binnen zuigen met een type c ventilatie? Ik zit namelijk met een erg warme woning die potdicht zit en helaas type c ventilatie heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Soru schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:45:
[...]

Gaat dit naar binnen zuigen met een type c ventilatie? Ik zit namelijk met een erg warme woning die potdicht zit en helaas type c ventilatie heeft.
:Y

Verwacht geen wereldwonderen, maar het helpt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dlanor80
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 12:36
The_ Mad_Ping schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:31:
Wat betreft de voeding: er is een 12V >500mA adapter nodig met een 2.5mm jack waarbij de middelste pin positief is. De meeste tweakers hebben waarschijnlijk al zo'n adapter ergens rondslingeren.
Ik heb een eigen behuizing gemaakt voor de valve. Moet valve worden gevoed met 5v en 12v op de Power Input Connector of is enkel 12v genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Dlanor80 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:30:
[...]

Ik heb een eigen behuizing gemaakt voor de valve. Moet valve worden gevoed met 5v en 12v op de Power Input Connector of is enkel 12v genoeg?
Vet! Care to share? ben benieuwd wat je hebt gemaakt.

Als je alleen de klep hebt, heb je 5V en 12V nodig. De pinout van de power connector = 1=5V 2=GND 3=12V 4=GND 5=GND. (driehoekje in silkscreen is P1)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dlanor80
The_ Mad_Ping schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:59:
[...]

Vet! Care to share? ben benieuwd wat je hebt gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcg2k0FrR-Fr1FHyNNjDEA4rS00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlrmPudNNHyQqTnsx1lGNQfy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrqVLA2JWR-pjK4wxVkNVSjhJSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EC2poXxOwI6z8UMeM30KtClD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAvk5ha_2Xapg4TEB9mSXG4v2aY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhjgfIHlympwS4yW5i0AGYAE.jpg?f=fotoalbum_large

Het is niet het mooiste maar functioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Vet :D! Lekker bezig geweest, volgens mij heeft duco ook zoiets in het assortiment (https://www.duco.eu/nl/pr.../verdeelstuk-regelkleppen) Maar jij hebt hem zelf gebouwd :D!

Zou je misschien je Step files willen delen :D?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Kleine update:

Onlangs zijn er enkele Open AIR Mini's verstuurd met een verkeerde zekering. Dit is niet gevaarlijk, maar wel hinderlijk, omdat deze zekering kan doorbranden door de inschakelstroom van de AC/DC-converters. Ik denk dat de meeste mensen die dit probleem hebben ervaren, dit al via e-mail hebben gemeld. Mocht jij dit ook hebben meegemaakt, of branden er ineens geen lampjes meer op je Open AIR Mini, laat dit dan even weten via een PB. We sturen je graag gratis een setje (wel goede) zekeringen op.

Daarnaast hebben we nog iets kleins, maar leuks gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbPWqQZcEAgUq7oCm233TcjZeVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f3uGwafR5eOAyKyWLt3E7VyX.png?f=fotoalbum_large

Thanks Sijmen voor het maken van de stickers _/-\o_

Dit zijn allemaal losse stickers die je op je knoppen kunt plakken. Deze zijn gemaakt op verzoek van veel partners van HA- en Tweaker-liefhebbers ;).

Stickers zijn 15x15mm gedrukt op clear matte vinyl.

Zo ziet het eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0KTkpVjmkrwox4QvZtDXlWahS0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AafyC2NRSY0kfUz7HlsKYWtH.png?f=user_large

@thomasv Heeft een sticker align tooltje gemaakt, deze is samen met de stickers te vinden: https://github.com/Flamin...ain/Open%20AIR%20Stickers

Verder gebruik ik deze knop: https://vi.aliexpress.com/item/1005004986809020.html?

Stickers + knop zijn straks te verkijgen op Tindie :)

P.S. Ik gebruik die discobal vooral voor nieuwsgierige gasten. Mijn badkamer gaat dan volledig in disco-modus!

[ Voor 9% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 16-06-2024 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Verder nog een kleine software aanpassing, by default kan je nu je Wi-Fi strength zien.

Dat vergt de volgende toevoeging aan je YAML:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
  - platform: wifi_signal # Reports the WiFi signal strength/RSSI in dB
    name: "WiFi Signal dB"
    id: wifi_signal_db
    update_interval: 60s
    entity_category: "diagnostic"

- platform: copy # Reports the WiFi signal strength in %
    source_id: wifi_signal_db
    name: "WiFi Signal Percent"
    filters:
      - lambda: return min(max(2 * (x + 100.0), 0.0), 100.0);
    unit_of_measurement: "Signal %"
    device_class: ""

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:38
The_ Mad_Ping schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:39:
Verder nog een kleine software aanpassing, by default kan je nu je Wi-Fi strength zien.

Dat vergt de volgende toevoeging aan je YAML:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
  - platform: wifi_signal # Reports the WiFi signal strength/RSSI in dB
    name: "WiFi Signal dB"
    id: wifi_signal_db

- platform: copy # Reports the WiFi signal strength in %
    source_id: wifi_signal_db
    name: "WiFi Signal Percent"
    filters:
      - lambda: return min(max(2 * (x + 100.0), 0.0), 100.0);
    unit_of_measurement: "Signal %"
    device_class: ""
Erg benieuwd, gisteren de verzendbevesting van mijn bestelling gekregen ;) Eerst de Open Air inbouwen in m'n nieuwe Duco Silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:21
Het lijkt wel alsof mijn temperatuursensor en luchtvochtheidssensoren een beetje van slag zijn. Steevast meet de temperatuursensor een lagere temperatuur dan elders in huis en de luchtvochtigheidssensor een hogere luchtvochtigheid.

Nu heb ik er een aparte temperatuur en luchtvochtigheidssensor naast geplakt, en die geeft ook steevast, maar wel in lijn, andere waarden weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6P7GFB3z0W-tkuN2yq_xDPIM-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/896gJvZ39PHe1hBRLtLWsQ35.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZuibybgiNimUzGRe3vQMLBBT18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5VOsSKBCswco83JG4LW9OgB2.png?f=fotoalbum_large

Hierdoor kan ik dus eigenlijk moeilijk sturen deze waarden. :'(

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
@GoldenLeafBird Zou je mij een foto van je sensor kunnen sturen? Zo weet ik welke sensor je gebruikt. We hebben eerder gemerkt dat in Orcon-dozen de bevestiging niet optimaal is, waardoor de CO2- en RH-waarden kunnen afwijken door de vibraties van de doos zelf. Dit probleem lijkt specifiek te zijn voor de SCD-40 sensor. Hoger ventileren zorgt voor meer vibraties, wat leidt tot grotere afwijkingen in de meetwaarden.

Bij de Ducobox heb ik dit probleem nog niet gezien. Het lijkt erop dat er consistent een vergelijkbare afwijking is? Ik kan je ook een nieuwe sensor sturen, zodat je kunt of dat het probleem oplost?

In je YAML kun je ook een offset instellen om de waarden te corrigeren en hiermee kan je je sensor dan "calibreren"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:21
@The_ Mad_Ping zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uo1nv7IwzlviAk6hOiacWnhomW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wqCVlhbuDyHeLqkx184nB7S.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt inderdaad een hele consistente afwijking te zijn. Ik heb bewust die tweede sensor er een aantal dagen geleden bij gedaan om te kijken of daar nog wat spannends uit te halen viel. Helaas, het enige wat viel was m'n sensor zojuist de ventilatiebuis in. 8)7 |:(

Als jij het ook oké vind zou ik eerst even willen checken of het lokaal op te lossen valt, voordat we sensoren heen en weer gaan sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:32
Recentelijk is ESPHOME bijgewerkt naar: 2024.6.1.
Nu krijg ik de volgende melding zodra de OPEN-AIR wordt geüpdatet:

INFO ESPHome 2024.6.1
INFO Reading configuration /config/esphome/open-air-mini.yaml...
Failed config

ota.unknown: [source /config/esphome/open-air-mini.yaml:18]

'ota' requires a 'platform' key but it was not specified.
password xxxx

Iemand hiermee bekend?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• el_duderino
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-05 09:14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dlanor80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 21:48
Deze week werd er bij ons een Duco Silent geinstalleerd met een draadloze RF afstandsbediening.
Ben her en der wat aan het kijken om het allemaal verder wat te laten automatiseren.
Ik gebruik momenteel Apple HomeKit icm met Homebridge. Heb al eens HA gebruikt dus wil het wel opnieuw installeren.

De communication print van Duco lijkt overal uitverkocht dus denk dat er niets anders op zit dan voor een Open Air Mini te gaan.

Lukt het voor een complete leek om dit te installeren? De handleiding lijkt offline? (404 error)
Handleiding

Bljft de originele RF nadien nog altijd werkzaam? Moet nog wat wifeyproof blijven ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Sunz schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:18:
Deze week werd er bij ons een Duco Silent geinstalleerd met een draadloze RF afstandsbediening.
Ben her en der wat aan het kijken om het allemaal verder wat te laten automatiseren.
Ik gebruik momenteel Apple HomeKit icm met Homebridge. Heb al eens HA gebruikt dus wil het wel opnieuw installeren.

De communication print van Duco lijkt overal uitverkocht dus denk dat er niets anders op zit dan voor een Open Air Mini te gaan.

Lukt het voor een complete leek om dit te installeren? De handleiding lijkt offline? (404 error)
Handleiding

Bljft de originele RF nadien nog altijd werkzaam? Moet nog wat wifeyproof blijven ;)
Deze link werkt iig bij mij wel

En verder
Let op: alle RF bedieningen van Duco en andere merken zijn niet supported!!!

[ Voor 5% gewijzigd door PeacekeeperNL op 27-06-2024 13:54 ]

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunz
PeacekeeperNL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:49:
[...]

Let op: alle RF bedieningen van Duco en andere merken zijn niet supported!!!

[...]
Wil dit dan zeggen dat RF afstandsbedieningen niet supported zijn in HA of geheel niet?

[ Voor 29% gewijzigd door Sunz op 27-06-2024 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
Sunz schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:22:
[...]

Wil dit dan zeggen dat RF afstandsbedieningen niet supported zijn in HA of geheel niet?
Niet via de OpenAIR hardware. Bedrijven als Duco gebruiken een bepaald proprietair protocol wat ze niet publiekelijk delen en wat dus enkel via reverse-engineering achterhaald kan worden. Dat kost echter een hele hoop moeite en experimentatie. Vanwege die moeite om iets na te maken, en omdat er makkelijkere manieren beschikbaar zijn voor HA en het toevoegen van knoppen (ik heb een aantal ZigBee 4-weg knoppen bijvoorbeeld via een ZigBee USB stick) was het ondersteunen van de RF afstandsbedieningen het gewoonweg niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunz
thomasv schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:26:
[...]

Niet via de OpenAIR hardware. Bedrijven als Duco gebruiken een bepaald proprietair protocol wat ze niet publiekelijk delen en wat dus enkel via reverse-engineering achterhaald kan worden. Dat kost echter een hele hoop moeite en experimentatie. Vanwege die moeite om iets na te maken, en omdat er makkelijkere manieren beschikbaar zijn voor HA en het toevoegen van knoppen (ik heb een aantal ZigBee 4-weg knoppen bijvoorbeeld via een ZigBee USB stick) was het ondersteunen van de RF afstandsbedieningen het gewoonweg niet waard.
Jammer maar begiijpelijk. Zit ik met een schakelaar daarna die niets meer doet..krijg ik niet uitgelegd aan men vrouw ;w
Dan maar op zoek naar een communication print :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BO]Legolas
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:11
De laatste vijf berichten zetten me aan het denken, dus ik deel die brainwave even.

De originele Duco print kan met die RF schakelaars overweg en zal aan de hand daarvan de fan aansturen. Het zou mogelijk moeten zijn om de originele print voor de gek te houden, zodat hij denkt dat er een ventilator is aangesloten. Dan zou de originele print gewoon z'n werk moeten kunnen doen en kunnen wij het signaal voor de ventilator aansturing onderscheppen.

Als dat lukt, dan hoeft het RF protocol niet uitgeplozen te worden, want dan kan je uit het stuursignaal afleiden welke snelheid gekozen is op de remote. Dat kan haast niet moeilijk zijn. 0-10v signaal via een voltage divider terugbrengen naar een 0-5v signaal. Dat signaal met een simpele arduino uitlezen en serieel beschikbaar stellen aan de OpenAir print?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• el_duderino
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-05 09:14
Er zijn tig schakelaar die je aan HA kunt knopen, dus waarom zou je moeilijk gaan doen met een duco remote?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomasv
el_duderino schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:46:
Er zijn tig schakelaar die je aan HA kunt knopen, dus waarom zou je moeilijk gaan doen met een duco remote?
@[BO]Legolas Dit is dan ook de grootste reden om geen gebruik te maken van bestaande RF mogelijkheden van de originele Duco print c.q. het "afluisteren" ervan. Dat betekend uiteraard voor potentiële gebruikers die een retrofit uitvoeren en al een Duco RF remote hebben dat ze deze niet kunnen gebruiken met OpenAIR. Zo'n afstandsbediening kan je bewaren samen met de originele print voor als je ooit het huis verkoopt en daarbij de Duco terugbrengt naar originele installatie (een niet werkend MV systeem omdat ze niks van HA kennen is voor leken niet zo handig) .

[ Voor 6% gewijzigd door thomasv op 27-06-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BO]Legolas
Door "moeilijk" te doen met de duco remote en je openair print zo te configureren dat hij ook zonder HA kan werken zorg je ervoor dat het altijd werkt zoals het origineel bedoeld was. Ook als HA een keer offline is als je toevallig net niet thuis bent.

Ik heb zelf geen duco remotes, maar een driestanden schakelaar waar ik een interface bordje voor gemaakt heb zodat het gewoon werkt zoals "het hoort". Dat is de enige manier waarop ik het thuis door de WAF krijg.

Niet iedereen heeft een partner die van techniek houdt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomasv
[BO]Legolas schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:56:
Door "moeilijk" te doen met de duco remote en je openair print zo te configureren dat hij ook zonder HA kan werken zorg je ervoor dat het altijd werkt zoals het origineel bedoeld was. Ook als HA een keer offline is als je toevallig net niet thuis bent.

Ik heb zelf geen duco remotes, maar een driestanden schakelaar waar ik een interface bordje voor gemaakt heb zodat het gewoon werkt zoals "het hoort". Dat is de enige manier waarop ik het thuis door de WAF krijg.

Niet iedereen heeft een partner die van techniek houdt ;)
Mijn partner houdt er ook niet van, daarom ook de 4-weg ZigBee schakelaar. Ook letterlijk gastvriendelijker voor de gasten.
altijd werkt zoals het origineel bedoeld was
zou een reden zijn om geen retrofit uit te voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [BO]Legolas
Of je bent tweaker en het is je hobby om de grenzen op te zoeken ;)

Niet dat ik mijn brainwave ga uitpluizen, want ik heb geen duco knoppen in huis. Maar misschien dat @Sunz of iemand anders het een goed idee vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunz
Bedankt voor de replys mannen :)

De huidige Duco schakelaar zit mooi afgewerkt in een dubbele afdekplaat van Niko (dus ventilatie schakelaar en daaronder lichtschakelaar badkamer). Duco heeft een samenwerking met Niko dus al hun schakelaars zijn mooi afgestemd op elkaar kwa looks en integreerbaar in de Niko afdekplaten.

Ik zou het persoonlijk zonde vinden om een nog een extra zigbee schakelaar te moeten aanschaffen en deze dan niet meer te kunnen gebruiken :|

WAF blijft natuurlijk very important :P .

Nu zie ik dat Niko ook zigbee schakelaars heeft (4 standen)! Zou deze hiermee kunnen werken?

https://www.niko.eu/nl-nl...0a-cffaf91e3f04/552-72004

Bijpassend afdekplaatje:

https://www.niko.eu/nl-nl...0a-cffaf91e3f04/100-31008

Dus uiteindelijk komt het tot het maken van een rekensommetje :*)

Optie 1: Open Air Mini (60 EUR) + Niko Zigbee schakelaar (70 EUR) + Niko Afdekplaat (4 EUR)
Optie 2: Communicatie Print ( quasi overal uitverkocht, goedkoopste die ik vind kost 223 EUR!)

Nu allemaal veel geld voor wat automatisatie...Ventilatie is enkel voor de badkamer en zolder. Standje 3 bij het douchen en nadien op autostand does the trick also :') Moet nog zien welke automatisering er echt bovenuit steekt dat ik niet zonder kan :P ...

[ Voor 8% gewijzigd door Sunz op 28-06-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
@Sunz een Zigbee vochtsensor is nog veel makkelijker, kan je het volledig automatiseren. Heb zelf die van Frient gekocht bij de Hornbach.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Sunz schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:43:
Bedankt voor de replys mannen :)

De huidige Duco schakelaar zit mooi afgewerkt in een dubbele afdekplaat van Niko (dus ventilatie schakelaar en daaronder lichtschakelaar badkamer). Duco heeft een samenwerking met Niko dus al hun schakelaars zijn mooi afgestemd op elkaar kwa looks en integreerbaar in de Niko afdekplaten.

Ik zou het persoonlijk zonde vinden om een nog een extra zigbee schakelaar te moeten aanschaffen en deze dan niet meer te kunnen gebruiken :|

WAF blijft natuurlijk very important :P .

Nu zie ik dat Niko ook zigbee schakelaars heeft (4 standen)! Zou deze hiermee kunnen werken?

https://www.niko.eu/nl-nl...0a-cffaf91e3f04/552-72004

Bijpassend afdekplaatje:

https://www.niko.eu/nl-nl...0a-cffaf91e3f04/100-31008

Dus uiteindelijk komt het tot het maken van een rekensommetje :*)

Optie 1: Open Air Mini (60 EUR) + Niko Zigbee schakelaar (70 EUR) + Niko Afdekplaat (4 EUR)
Optie 2: Communicatie Print ( quasi overal uitverkocht, goedkoopste die ik vind kost 223 EUR!)

Nu allemaal veel geld voor wat automatisatie...Ventilatie is enkel voor de badkamer en zolder. Standje 3 bij het douchen en nadien op autostand does the trick also :') Moet nog zien welke automatisering er echt bovenuit steekt dat ik niet zonder kan :P ...

edit: Is de communication print uberhaupt wel comptatibel met een Duco Silent? Bij de specificaties van de fabrikant spreekt men enkel over de Duco Silent Connect?
Van iemand anders hier een reply vond ik wel briljant, als het in de zomer buiten koeler is dan binnen, de afzuiging automatisch maximaal laten werken om zo warme lucht af te zuigen, en op die manier koele lucht binnen halen.

Zelf op dit moment nog geen Open Air Mini, maar zodra die weer op voorraad is ga ik m wel weer overwegen.

Misschien tegen die tijd ook maar mooie uitgebreide review van in de pricewatch knallen voor wat extra aandacht voor het project :)

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
PeacekeeperNL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Van iemand anders hier een reply vond ik wel briljant, als het in de zomer buiten koeler is dan binnen, de afzuiging automatisch maximaal laten werken om zo warme lucht af te zuigen, en op die manier koele lucht binnen halen.

Zelf op dit moment nog geen Open Air Mini, maar zodra die weer op voorraad is ga ik m wel weer overwegen.

Misschien tegen die tijd ook maar mooie uitgebreide review van in de pricewatch knallen voor wat extra aandacht voor het project :)
Dat doe ik ook. Het is geen wondermiddel maar op een windstille nacht doet het meer in een wat ouder huis dan enkel de ramen open zetten (en met wat ouder huis bedoel ik vooral eentje waar geen warmtewisselaar in zat bij bouw).

[ Voor 5% gewijzigd door thomasv op 28-06-2024 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunz
Ascension schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:28:
@Sunz een Zigbee vochtsensor is nog veel makkelijker, kan je het volledig automatiseren. Heb zelf die van Frient gekocht bij de Hornbach.
Mja vochtsensor van Duco zit al in de box. Ventilatie installateur gaf wel mee dat je best al ventilatie laat starten voor je begint te douchen. Voorkomen is beter als genezen.
Maw beter laten starten op voorhand vandaar de afstandsbediening.

Probleem met vochtsensor denk ik is dat de badkamer altijd wel redelijk vochtig blijft in vochtpercentage hier (ook vochtig huis hier in het algemeen).
Dus vrees dat ie continu op max stand zal gaan als ie moet afgaan op het vochtpercentage.

Ik dacht ook aan dat ventilatie niet veel verhelpt aan de relatieve vochtigheid. Daarvoor moet je koude lucht dacht ik weer opwarmen?

Vochtpercentage blijft nog redelijk hoog in badkamer maar het voelt wel niet meer zo beklemmend en mufheid is ook geheel weg.
Heb een Aqara temperatuursensor en Tado in de badkamer zitten. Op grafiekjes zie je de ventilatie wel degelijk zijn werk doen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Sunz op 28-06-2024 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:38
thomasv schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:59:
[...]

Dat doe ik ook. Het is geen wondermiddel maar op een windstille nacht doet het meer in een wat ouder huis dan enkel de ramen open zetten (en met wat ouder huis bedoel ik vooral eentje waar geen warmtewisselaar in zat bij bouw).
Heb je dit geregeld met automations in HA? Zo ja, kun je die toevallig delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firefixmaarten
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-06 23:51
PeacekeeperNL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Ik vermoed dat ik je op de 27e dan net voor was. Ga hem maandag ontvangen, kijk er naar uit.
Ik vermoed dat jij dan versie 1.4.1 zal krijgen ? En ik de laatste versie 1.4.0 krijg (als ik de verkoopsite moet geloven) ? Nuja goed, mogelijk moet de GitHub repo progress even een update krijgen IVM versies? https://github.com/Flamingo-tech/Open-AIR?tab=readme-ov-file
Wat is trouwens de status van de standalone sensor kubes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

firefixmaarten schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:45:
[...]

Ik vermoed dat ik je op de 27e dan net voor was. [...]
Heb er verder niet zo'n haast mee hoor ;) Moet er het geld voor beschikbaar maken. Komende week staat er eerst een iets *kuch* duurdere aankoop op de planning
spoiler:
(nieuwe auto)

En daarnaast moet ik HomeAssistant eerst eens echt up and running krijgen (waar ik tijd voor nodig heb... en dat is schaars).

Maar de Open AIR gaat er zeker wel komen, volg dit mooie project al een tijdje.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanOtter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09-2024
Goedemorgen allemaal!

Ik heb een mechanische ventilatie van Duco, model silent. Via dit topic heb ik de Open AIR Mini V1.4.0 besteld. Dank voor alles tot zover 🙏🏻

Na een eenvoudige hardware installatie gisteravond + de toevoeging in HA draait hij inmiddels als een zonnetje.

Echter loop ik vast met het toevoegen van de bestaande Duco vochtsensor: 0000-4218, heeft iemand daar ervaring mee?

Op deze pagina

( https://github.com/Flamin...are/README.md?plain=1#L56 )

begrijp ik dat je de in de “open-air-mini.yaml” het e.e.a. aan code moet toevoegen. Maar ik kan deze file niet vinden.

Alvast bedankt voor de hulp 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Beetje offtopic, maar kan iemand vertellen welk nut de temperatuur sensor heeft bij die Duco boxen, dan met name de silent? Stuurt ie daar ook op of is dat alleen voor de hogere types boxen als de connect enzo?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
StephanOtter schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:26:
Op deze pagina

( https://github.com/Flamin...are/README.md?plain=1#L56 )

begrijp ik dat je de in de “open-air-mini.yaml” het e.e.a. aan code moet toevoegen. Maar ik kan deze file niet vinden.
Dat bestand kun je hier vinden: https://github.com/Flamin...ftware/open-air-mini.yaml

De originele duco sensor zou een SHT-20 moeten zijn, dus dan moet je dit stukje nog even toevoegen: https://github.com/Flamin....md#sensor-support-SHT-20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
The Eagle schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:52:
Beetje offtopic, maar kan iemand vertellen welk nut de temperatuur sensor heeft bij die Duco boxen, dan met name de silent? Stuurt ie daar ook op of is dat alleen voor de hogere types boxen als de connect enzo?
De luchtvochtigheidsensor heeft een temperatuursensor ingebouwd om daarmee de relatieve luchtvochtigheid te kunnen bepalen. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ah, vandaar die RH: relative humidity. Thanks, day verklaart :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanOtter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09-2024
dirkus7 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:51:
[...]

Dat bestand kun je hier vinden: https://github.com/Flamin...ftware/open-air-mini.yaml

De originele duco sensor zou een SHT-20 moeten zijn, dus dan moet je dit stukje nog even toevoegen: https://github.com/Flamin....md#sensor-support-SHT-20
Thanks, stap 1 is gelukt. Stap 2 zou ook wel moeten lukken. Maar ik betwijfel of het de SHT-20 is.
Als ik op de behuizing & printplaat kijk, kom ik nergens een type SHT-20 tegen. Volgens mij is deze sensor ook alleen voor vocht en geen temperatuur. Ik denk dat het type (0000-4218) is.
https://www.duco.eu/nl/pr...oxsensoren-ducobox-silent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGEyDXO6zADAx35du19ijvTYgPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kX9Ezyt2lToe9Ux2FB9bAkYl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dM37dhx1Br1Y4AnMlew79-AQZaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LmaRPOiFAQ9IM5DHkXVzgCqu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4QKcAxbQi2Qrda2GjglGI0ygho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwRnTPdXanVD74fW6yY8c8ML.jpg?f=fotoalbum_large

En volgens de readme wel backwards compatible.
https://github.com/Flamin...b0194f68f16f542/README.md

Part: Done: Version: Duco Part Number: Backwards compatible: Active: Store Link:
Moisture Sensor ✔️ V2.0.0 0000-4218 ✔️ ✔️
https://www.tindie.com/pr...open-air-humidity-sensor/

[ Voor 51% gewijzigd door StephanOtter op 03-07-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
StephanOtter schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:30:
[...]

Thanks, stap 1 is gelukt. Stap 2 zou ook wel moeten lukken. Maar ik betwijfel of het de SHT-20 is.
Als ik op de behuizing & printplaat kijk, kom ik nergens een type SHT-20 tegen. Volgens mij is deze sensor ook alleen voor vocht en geen temperatuur. Ik denk dat het type (0000-4218) is.
https://www.duco.eu/nl/pr...oxsensoren-ducobox-silent

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En volgens de readme wel backwards compatible.
https://github.com/Flamin...b0194f68f16f542/README.md

Part: Done: Version: Duco Part Number: Backwards compatible: Active: Store Link:
Moisture Sensor ✔️ V2.0.0 0000-4218 ✔️ ✔️
https://www.tindie.com/pr...open-air-humidity-sensor/
Hey @StephanOtter Deze sensor zou gewoon moeten werken :) De SHT-20 code toevoegen van Slurpgeit in je yaml en gaan met die banaan.

Meer info: https://github.com/Flamin...pen%20AIR%20Mini/Software
(zie SHT-20 stuk)

SHT-2x is de naam van dat kleine zwarte dingetje wat je ziet zitten op die printplaat :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
GoldenLeafBird schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:38:
@The_ Mad_Ping zoiets?

[Afbeelding]

Het lijkt inderdaad een hele consistente afwijking te zijn. Ik heb bewust die tweede sensor er een aantal dagen geleden bij gedaan om te kijken of daar nog wat spannends uit te halen viel. Helaas, het enige wat viel was m'n sensor zojuist de ventilatiebuis in. 8)7 |:(

Als jij het ook oké vind zou ik eerst even willen checken of het lokaal op te lossen valt, voordat we sensoren heen en weer gaan sturen.
Ik wil graag terugkomen op jouw bericht. Als je jouw sensor wilt kalibreren, dan kan dat via de YAML-configuratie van het aangesloten apparaat. ESPHome biedt hiervoor verschillende opties: ESPHome sensor opties.

De eenvoudigste manier is om je sensor een offset te geven. Bijvoorbeeld:

Het makkelijkste is je sensor een offset mee te geven, voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor:
  - platform: sht3xd
    temperature:
      name: "Temperature Open AIR Mini x"
    humidity:
      name: "Humidity Open AIR Mini x"
      offset: -10
    address: 0x44

Deze informatie zullen we ook toevoegen op GitHub! Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet of dit niet direct in Home Assistant (HA) kan. Mogelijk weten andere Tweakers hier meer over?

Edit: calibrate_linear kan ook interresant zijn om eens naar te kijken, hier heb ik echter geen ervaring mee.

[ Voor 16% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 03-07-2024 20:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-06 15:41
Voor de mensen die een Homey hebben; ik heb sinds gisteren de Open AIR Valve werkend op de homey. Dit heb ik gedaan met de standaard software op de ESP Home (laten programmeren bij de bestelling van de Valve), en de ESPHome app op de Homey. Ik heb de app geïnstalleerd op de Homey, vervolgens de bearer token ingevuld. Daarna een physical device aanmaken, dan een virtual device aanmaken, en die twee koppelen. Dan kun je in die virtual device een "capability" aanmaken, en laat hij een klein lijstje zien met mogelijkheden die hij uit de Open AIR Valve haalt. Daar kies je voor "Valve Percentage", en selecteer je "Dim". Dan kun je met een slider in de Homey app de valve bedienen. Perfect :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:48

TheVMaster

Moderator WOS
Ik heb woensdag een OpenAir 1.4 mini besteld (net toen TheFlamingo terug was van vakantie). Weet iemand hier zo wat de levertijd van dat spul is? Ik heb namelijk een Duco box op zolder in m'n nieuwe huis en we hebben last van schimmel. Tip was om goed te gaan luchten, maar het was voor mij interessanter (los van het feit dat ik hem dan kan aansturen via HomeAssistant) om een OpenAir Mini te kopen, dan een RF afstandsbediening van Duco zelf.

@The_ Mad_Ping weet jij dit misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-06 17:07
Bij mij duurde het destijds twee weken van order tot levering. Maar voor ventileren kun je nu niet gewoon tijdelijk de meegeleverde afstandbediening gebruiken om 'm op maximaal ventileren te zetten? Als ik het mij nog goed herinner is het de knop 5 seconden ingedrukt houden op de afstandsbediening om de stand vast te houden. Als je slechts kort drukt doet ie dat maar een kwartiertje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Takkeding schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:15:
Bij mij duurde het destijds twee weken van order tot levering. Maar voor ventileren kun je nu niet gewoon tijdelijk de meegeleverde afstandbediening gebruiken om 'm op maximaal ventileren te zetten? Als ik het mij nog goed herinner is het de knop 5 seconden ingedrukt houden op de afstandsbediening om de stand vast te houden. Als je slechts kort drukt doet ie dat maar een kwartiertje ofzo.
:+ Er is geen meegeleverde afstandsbediening. Maar op zich geen man over boord, ik zag op de site dat hij al bezig was met het inpakken. Maar goed, geen idee hoe snel het dan gaat, we wachten het af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
TheVMaster schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:01:
[...]

:+ Er is geen meegeleverde afstandsbediening. Maar op zich geen man over boord, ik zag op de site dat hij al bezig was met het inpakken. Maar goed, geen idee hoe snel het dan gaat, we wachten het af.
Hey @TheVMaster Als het goed is komt deze vandaag bij je binnen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
The_ Mad_Ping schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:51:
[...]

Klopt, krijg net een notificatie van PostNL dat hij bezorgd is. 🥳🥳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
The_ Mad_Ping schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:51:
[...]

Wat ik mij nu ff afvraag. Ik heb hem in HA kunnen hangen, maar hoe kan ik nu een Duco (wired) sensor toevoegen? Ik had verwacht dat hij ook in ESPHome zou verschijnen, maar waarschijnlijk doe ik iets verkeerd.

Ik kan de code dus (nog) niet toevoegen aan de YAML. Gelukkig kan ik hem nu wel op 100% laten draaien, maar het zou fijn zijn als ik ook de vochtigheidssensor weer z'n werk zou kunnen laten doen :-)

Soms moet ik eerst even goed lezen, voordat ik een vraag stel. Het is gelukt. Moest even de code compilen in ESPHome en die binary uploaden naar de Open Air Mini.

[ Voor 12% gewijzigd door TheVMaster op 27-07-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
.

[ Voor 99% gewijzigd door TheVMaster op 27-07-2024 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 15:41
TheVMaster schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:34:
[...]

Klopt, krijg net een notificatie van PostNL dat hij bezorgd is. 🥳🥳
Waarom is dit eigenlijk een pinned post :?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Hmmbob schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:35:
[...]

Waarom is dit eigenlijk een pinned post :?
Goeie vraag wel. Geen idee om eerlijk te zijn? @The_ Mad_Ping heb jij een idee?

[ Voor 7% gewijzigd door TheVMaster op 28-07-2024 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Mis klikje denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramadriaensen
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik ben blij de open air gevonden te hebben, ga hem zodra hij weer te bestellen is gelijk bestellen.
De valves kan ik makkelijker zelf maken denk ik omdat dat voor mijn situatie net even handiger is. In de BOM op github staat nog de omron switch, maar volgens mij is dit nog niet bijgewerkt naar de nieuwe hall switch? Kan dat kloppen, ik zie namelijk bij de 3D modellen wel 2 versies staan en ik zou graag gelijk de juiste hall switch bestellen om alle kleppen daarvan te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 07-06 15:48
The_ Mad_Ping schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:00:
Hey Tweaker,

Om de stap naar WTW systemen te maken hebben wij wat hulp nodig! Het zou enorm helpen als tweakers met een WTW deze vragenlijst zouden kunnen invullen. (duurt 2 minuten) We maken geen gegevens openbaar noch gebruiken we informatie om berichten te sturen.
Wel gebruiken we de gegevens om een wel overwogen keuze te maken met het eerste WTW systeem :)

Thanks <3
En, hebben jullie al respons ontvangen? Ik ben binnenkort van plan een WTW te kopen, en dit kan helpen in mijn afweging ;)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-06 23:08
Is er nog een "beste" ventilatiebox om te combineren met openair? Ik zag dat er verschillende compatible zijn maar maakt het daarna nog uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
bramadriaensen schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:20:
Ik ben blij de open air gevonden te hebben, ga hem zodra hij weer te bestellen is gelijk bestellen.
De valves kan ik makkelijker zelf maken denk ik omdat dat voor mijn situatie net even handiger is. In de BOM op github staat nog de omron switch, maar volgens mij is dit nog niet bijgewerkt naar de nieuwe hall switch? Kan dat kloppen, ik zie namelijk bij de 3D modellen wel 2 versies staan en ik zou graag gelijk de juiste hall switch bestellen om alle kleppen daarvan te voorzien.
Deze missen inderdaad nog!
Ik zit momenteel in het buitenland, maar als ik terug ben (10 Aug) zal ik ze online zetten :)
Sowieso moet die documentatie weer wat bijgewerkt worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
inquestos schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:48:
[...]

En, hebben jullie al respons ontvangen? Ik ben binnenkort van plan een WTW te kopen, en dit kan helpen in mijn afweging ;)
Welgeteld , 7! Ik had iets meer verwacht, het overgrote deel is wel Duco gerelateerd. Over een maand gaan we er een aanschaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Batavia schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:20:
Is er nog een "beste" ventilatiebox om te combineren met openair? Ik zag dat er verschillende compatible zijn maar maakt het daarna nog uit?
Imho ik zou voor een Ducobox Silent gaan. Stille dozen , makkelijk sensoren in te plaatsen en je kan later nog kleppen gebruiken!
Andere merken zijn ook wel oke, zeker als je niet veel ruimte hebt kunnen die handiger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramadriaensen
The_ Mad_Ping schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:59:
[...]

Deze missen inderdaad nog!
Ik zit momenteel in het buitenland, maar als ik terug ben (10 Aug) zal ik ze online zetten :)
Sowieso moet die documentatie weer wat bijgewerkt worden..
Geen probleem, geniet van je vakantie! Ik heb me aangemeld voor mailtje als de shop weer open is. Dan bestel ik gelijk de open air mini en foam blokken. Zou je dan ook kunnen kijken welke hall sensor je gebruikt voor de valves? Dan kan ik die bestellen voor de kleppen (verder heb ik alles al werkend :) )

Leuk project om mee bezig te zijn! Ventilatie stond al langer op het lijstje, maar na aanschaf co2 sensor kwam het toch hoog op t lijstje en dan was intergratie in home assistant toch wel een mooie plus haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob.r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-05 13:25
Ik heb al een tijdje de openair en 2 kleppen thuis draaien naar grote tevredenheid. Nu stopte een van de kleppen met werken na een half jaar; hij was wel bereikbaar maar open en dicht maken lijkt 0 verschil te maken.

Na mijn ducobox open gemaakt te hebben werd de oorzaak mij vrij snel duidelijk. De klep was voorbij de 'homing klikker' gekomen. De klep met de hand voorzichtig weer terug geduwd te hebben deed hij het weer. Toen ik hem in de box deed en hem testte zag ik dat hij niet helemaal open kan omdat hij tegen de behuizing van de ducobox komt. Dit zorgt er dan weer voor dat als ik hem daarna op 'dicht' wil zetten hij net iets voorbij het dicht punt komt en dus een klein beetje open staat (en voorbij het homing punt). Als ik de klep voorbij het homing punt breng en herstart dan zal die weer in de limbo state zitten vermoed ik.

Iemand een idee hoe dit kan, ligt dit aan mijn box (DucoBox Silent)? Deze klep zit naast de luchtuitlaat. Ik zou graag een andere opening willen gebruiken maar dat vereist een extra bocht (haarspeld of heel wat extra buis), dus dat heeft niet de voorkeur.

Foto van de klep die tegen de behuizing loopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSv_eu97SRaBGvi4cDtCFffK5n4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9l47BIAAP5URrNTRSUmNvMFk.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van klep die voorbij het 'dicht' punt komt (en voorbij de homing klik)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eOB3CCkSrmEPw_YGj9vkNJs0HA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clF6FKUirmBQDOyc40sVN70H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-06 13:22
@Rob.r kan je 'm gespiegeld printen, dat hij tegengesteld loopt? Lijkt op de foto dat het groene binnenwandje schuin wegloopt

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Rob.r schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:10:
Ik heb al een tijdje de openair en 2 kleppen thuis draaien naar grote tevredenheid. Nu stopte een van de kleppen met werken na een half jaar; hij was wel bereikbaar maar open en dicht maken lijkt 0 verschil te maken.

Na mijn ducobox open gemaakt te hebben werd de oorzaak mij vrij snel duidelijk. De klep was voorbij de 'homing klikker' gekomen. De klep met de hand voorzichtig weer terug geduwd te hebben deed hij het weer. Toen ik hem in de box deed en hem testte zag ik dat hij niet helemaal open kan omdat hij tegen de behuizing van de ducobox komt. Dit zorgt er dan weer voor dat als ik hem daarna op 'dicht' wil zetten hij net iets voorbij het dicht punt komt en dus een klein beetje open staat (en voorbij het homing punt). Als ik de klep voorbij het homing punt breng en herstart dan zal die weer in de limbo state zitten vermoed ik.

Iemand een idee hoe dit kan, ligt dit aan mijn box (DucoBox Silent)? Deze klep zit naast de luchtuitlaat. Ik zou graag een andere opening willen gebruiken maar dat vereist een extra bocht (haarspeld of heel wat extra buis), dus dat heeft niet de voorkeur.

Foto van de klep die tegen de behuizing loopt:
[Afbeelding]

Foto van klep die voorbij het 'dicht' punt komt (en voorbij de homing klik)
[Afbeelding]
Hey Rob,

We zien dit helaas wel vaker met de oude schakelaars. We zijn mede daarom ook overgestapt op HALL-sensoren voor het homen van de valve!
Ik zal je een PB sturen dan sturen we nieuwe kleppen op onder garantie :)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wggl
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 25-11-2024
Met veel interesse en enthousiasme voor dit project de posts doorgelezen! Het 's nachts extra kunnen koelen in de zomer lijkt me top. Eind dit jaar komt er een warmtepomp in huis en zou het dan ook zonde vinden om alle warmte beneden naar buiten te zuigen bij gebruik van douche of drogen van de was.

Toevallig heb ik net voor ik dit topic ontdekte al een Orcon MVS-15 besteld en is deze net aangekomen. Enig idee wanneer de External Open Air valve te bestellen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Registratie: December 2017
  • Niet online
The_ Mad_Ping schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:00:
[...]

Welgeteld , 7! Ik had iets meer verwacht, het overgrote deel is wel Duco gerelateerd. Over een maand gaan we er een aanschaffen :)
Jammer om te horen dat er maar zeven reacties zijn gekomen op de vragenlijst. Dat is inderdaad wel heel erg weinig. Op basis van het aantal vragen dat hier en elders gesteld is over degelijke WTW-sturingen, zou ik ook meer reacties verwachten. Dus dan nog maar even voor de mensen die de vragenlijst gemist hebben :):

Voor zeven personen kun je geen WTW-sturing ontwikkelen. Hopelijk gaat het balletje rollen op het moment dat er meer over bekend wordt, net zoals bij de OpenAir. Wellicht dat het nog kan helpen hiervoor een apart topic aan te maken?

Panasonic J-series 7Kw split-unit (WC07J3E5) met HA, Heishamon en NodeRed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunz
Is er enig vooruitzicht of de rf afstandsbedieningen van duco ooit compatibel zullen worden?

WAF enzo 😅

Ik weet dat het signaal moeilijk te reverse engineering valt maar zijn jullie er effectief mee bezig of is het tevergeefs?

Zigbee schakelaar ga ik niet doen…huidige duco schakelaar zit reeds mooi weggewerkt in huidig lichtschakelaar afdekplaatje.

[ Voor 20% gewijzigd door Sunz op 13-08-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
Sunz schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:31:
Is er enig vooruitzicht of de rf afstandsbedieningen van duco ooit compatibel zullen worden?

WAF enzo 😅

Ik weet dat het signaal moeilijk te reverse engineering valt maar zijn jullie er effectief mee bezig of is het tevergeefs?

Zigbee schakelaar ga ik niet doen…huidige duco schakelaar zit reeds mooi weggewerkt in huidig lichtschakelaar afdekplaatje.
Hier zijn we niet actief mee bezig, en de verwachting is ook niet dat we dat gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
thomasv schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:36:
[...]

Hier zijn we niet actief mee bezig, en de verwachting is ook niet dat we dat gaan doen.
Duidelijk! Dan maar id toekomst op zoek naar een connectivity board. Of een communication print eens die volledig opengesteld is 🤞🏻.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-06 13:22
Sunz schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:31:

WAF enzo 😅

Friends of hue past zuiver in verscheidene schakelmateriaal. Dan heb je een zigbee schakelaar 100% WAF :)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
stevenP schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

Friends of hue past zuiver in verscheidene schakelmateriaal. Dan heb je een zigbee schakelaar 100% WAF :)
Ik moest even opzoeken wat WAF betekent...
Dat schakelmateriaal ziet er inderdaad ook erg goed uit!

Om het project nog meer "WAF" te maken, hebben we onlangs stickers uitgebracht: https://www.tindie.com/pr...amingo/open-air-stickers/.
Je kunt hier ook een schakelaar bij bestellen, al moet ik erbij zeggen dat deze helaas niet open source is. Hij is trouwens ook op AliExpress te verkrijgen.

Daarnaast hebben we de bestanden van de HALL-sensor PCBA online gezet. Deze kun je hier vinden: https://github.com/Flamin...ve%20Hall%20Sensor%20PCBA.

[ Voor 3% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 17-08-2024 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramadriaensen
In home assistant probeer ik scenes te maken van de kleppen icm de open air, de kleppen pakt hij wel netjes maar de open air alleen aan/uit en niet in percentages. Iemand een idee wat ik verkeerd doe? Of andere manieren om alles handig te automatiseren, tips zijn welkom! Heb al jullie formats etc ook al bekeken en daar wat ideeën uit gehaald

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
@bramadriaensen heb hier als actie “Ventilator: snelheid instellen” en dan kan ik een percentage opgeven. Maar dat is met een automatisering, niet met een scène.

[ Voor 20% gewijzigd door Ascension op 17-08-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 16:37
Inmiddels ben ik er eindelijk klaar voor om mijn oude ventilatiebox te vervangen. Ik wil graag (op den duur) de optie hebben om de ventielen te besturen zodat ik bepaalde kleppen dicht kan zetten zodat er een grotere hoeveelheid lucht kan worden aangezogen uit de andere kanalen(?). De unit besturen via HA lijkt me ook een fijne optie.

Ik zit momenteel in het midden van een drukke periode dus ik wil graag dom en simpel beginnen om hier later op terug te komen. Welke unit raden jullie hiervoor aan? Ik kijk momenteel naar een Ducobox Silent (244 eur). Is dit een economisch handige keuze? Of ga ik hiermee veel irritatie krijgen door missende functionaliteiten en de beperkte bedieningsmogelijkheden?

Edit: Ik zie dat ik de Silent Connect (330 - 360 eur) versie nodig heb als ik de optie wil kunnen benutten voor het sluiten van kleppen. Of moet hier ook een connectivity board bij worden gekocht? Ik neem aan dat dit er bij zit en dat hiermee de ventilatie is in te stellen qua afzuigkracht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k52BYnHcs7MNYvw-jt8UEPMMf8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wd3QcOXasaNMK1iwbsF4aSyx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil de box op de vloer zetten of direct op 1 van de kanalen. Dan hoeft alleen het uitblaas kanaal door het werkblad heen. Wel staat deze dan waarschijnlijk niet tegen de muur aan.

[ Voor 21% gewijzigd door Soru op 24-08-2024 20:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _BLAST3R
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-06 15:12
Soru schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:30:
Inmiddels ben ik er eindelijk klaar voor om mijn oude ventilatiebox te vervangen. Ik wil graag (op den duur) de optie hebben om de ventielen te besturen zodat ik bepaalde kleppen dicht kan zetten zodat er een grotere hoeveelheid lucht kan worden aangezogen uit de andere kanalen(?). De unit besturen via HA lijkt me ook een fijne optie.

Ik zit momenteel in het midden van een drukke periode dus ik wil graag dom en simpel beginnen om hier later op terug te komen. Welke unit raden jullie hiervoor aan? Ik kijk momenteel naar een Ducobox Silent (244 eur). Is dit een economisch handige keuze? Of ga ik hiermee veel irritatie krijgen door missende functionaliteiten en de beperkte bedieningsmogelijkheden?

Edit: Ik zie dat ik de Silent Connect (330 - 360 eur) versie nodig heb als ik de optie wil kunnen benutten voor het sluiten van kleppen. Of moet hier ook een connectivity board bij worden gekocht? Ik neem aan dat dit er bij zit en dat hiermee de ventilatie is in te stellen qua afzuigkracht.

[Afbeelding]

Ik wil de box op de vloer zetten of direct op 1 van de kanalen. Dan hoeft alleen het uitblaas kanaal door het werkblad heen. Wel staat deze dan waarschijnlijk niet tegen de muur aan.
Ducobox Silent is voldoende als basis en heeft ook de uitsparingen intern voor de kleppen als je die wil toevoegen. Basically, als je de Open AIR weg inslaat dan zal het moederbord volledig vervangen worden. Je kan dan dus ook niet meer gebruik maken van de Duco Remotes als je die al had. Dat moet je dan allemaal zelf programmeren via ESPHome of (bijvoorbeeld) HA.
Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste