creon schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:34:
[...]
Nu zie je hem ook in je esp home dashboard in home assistant?
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
New device aanmaken en dan die jaml erin plakken downloaden en uploaden via het ip adres?
In HomeAssistant -> ESPhome:
1. nieuw device aanmaken
2. code van github Open-AIR/Open AIR Mini/Software/open-air-mini.yaml er integraal in plakken
3. Code voor vochtigheid en CO2 sensors toevoegen (toegemailed gekregen op aanvraag)
4. Juiste includefile voor de disconnected-mode activeren, staat standaard op 'without humidity'. Voor mij dus 'with'. Regel 158, zoek op 'include'.
5. juiste include-file Open-AIR/Open AIR Mini/Software/disconnected-mode-with-humidity.yaml uploaden (anders compileert het niet). Als je geen humidity sensor hebt, wil je de 'without' versie uploaden.
6. Compileren
7. Aangeven in ESPhome dat je een file wilt hebben om via de legay OTA methode te uploaden
8. Via het IP-adres direct naar de Air Mini browsen. Daar via 'update' de file uploaden
en toen werkte het. Ik heb dus een actief device in ESPhome die ik via ESPhome kan wijzigen en updaten.
Grootste struikelblok was om de volledige code bij elkaar te krijgen (ik heb de sensor-code via email gekregen). Waar ik bang voor was, was dat ik alleen de basisversie aan de praat zou krijgen, waar dus geen sensoren in gespecificeerd zijn.
Wat ik in zo'n geval zoek is de code waarmee mijn apparaat origineel geladen is, zodat ik in elk geval de basis functionaliteit terug kan zetten.
Tip voor de bouwers: Het zou goed zijn om die code allemaal in de open-air-mini.yaml te plakken, en dan met comments of met een parameter aan of uit te zetten.
Dan weet je als gebruiker zeker dat je naar de juiste code kijkt.
@
The_ Mad_Ping Bedankt voor je snelle reply.
Wat inderdaad werkt, is om het device out-of-the-box toe te voegen aan HomeAssistant. Ik kon hem op die manier volledig bedienen.
Wat dan niet werkt is dat ik de code (via ESPhome) kan aanpassen.
Zo wil ik bv parameters aanpassen voor de disconnected mode. Dat kan alleen als je het device niet alleen bedient maar ook de code beheert.
Ik heb het in elk geval aan de praat, maar mijn feedback is dat het geen straightforward proces was.