Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Registratie: December 2017
  • Niet online
Soru schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:30:
Ik wil de box op de vloer zetten of direct op 1 van de kanalen. Dan hoeft alleen het uitblaas kanaal door het werkblad heen. Wel staat deze dan waarschijnlijk niet tegen de muur aan.
Ik zou de unit wel altijd bevestigen aan de muur, dit om trillingen in je kanalen (en daarmee geluid) te voorkomen. Eventueel, mocht je unit verder van de muur af moeten zitten, zou je deze ruimte bijvoorbeeld kunnen opvullen met stukjes rubber terrastegels of iets dergelijks, doorboren en dan alsnog vast schroeven.

Ik zou ook aanraden om de flexibele stukken te vervangen door geluidsdempers zoals deze:
https://www.ventilatielan...100-mm-lengte-500mm/6161/
Zeker in combinatie met een Duco krijg je daar echt een super stil systeem van. Probeer wel knikken in de flexibele buis, zoals nu wel het geval is, te voorkomen.

Panasonic J-series 7Kw split-unit (WC07J3E5) met HA, Heishamon en NodeRed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 16:37
_BLAST3R schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:30:
[...]

Ducobox Silent is voldoende als basis en heeft ook de uitsparingen intern voor de kleppen als je die wil toevoegen. Basically, als je de Open AIR weg inslaat dan zal het moederbord volledig vervangen worden. Je kan dan dus ook niet meer gebruik maken van de Duco Remotes als je die al had. Dat moet je dan allemaal zelf programmeren via ESPHome of (bijvoorbeeld) HA.
Top. Dan ga ik een Silent bestellen. De productinformatie rondom the Silent Connect is ook erg vaag, met statements dat het via een mobiele app werkt maar dan enkel een "installatie assistent". Dan moet je vervolgens nog een communicatie printplaat kopen om ook echt app besturing te hebben.
wasgezellig schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:03:
[...]

Ik zou de unit wel altijd bevestigen aan de muur, dit om trillingen in je kanalen (en daarmee geluid) te voorkomen. Eventueel, mocht je unit verder van de muur af moeten zitten, zou je deze ruimte bijvoorbeeld kunnen opvullen met stukjes rubber terrastegels of iets dergelijks, doorboren en dan alsnog vast schroeven.

Ik zou ook aanraden om de flexibele stukken te vervangen door geluidsdempers zoals deze:
https://www.ventilatielan...100-mm-lengte-500mm/6161/
Zeker in combinatie met een Duco krijg je daar echt een super stil systeem van. Probeer wel knikken in de flexibele buis, zoals nu wel het geval is, te voorkomen.
Goede tips. Ik was eigenlijk van plan om zo veel mogelijk directe spirobuis verbindingen te gebruiken in verband met de kanaalweerstand maar ik kan me voorstellen dat dit erg gehorig kan zijn.

Zonder een afstandsbediening van 70 euro te kopen neem ik aan dat ik met de netstekker variant enkel het niveau van afzuiging kan wijzigen met de knoppen direct op het moederbord (voordat ik verder ga met het project aan de slag ga).

Hebben jullie ook nog adviezen wat betreft ventielen?

[ Voor 49% gewijzigd door Soru op 25-08-2024 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
@Soru pak er even de handleidingen bij.
Dit document zit groot in de doos erbij, want mensen doen het anders fout: https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638188810316358529.pdf het is bewust een enkel blad zodat iedereen het leest. Het bevat precies alle benodigdheden en eisen om tot een stil en correct werkend systeem te komen. Afwijken (zoals ik heb gedaan) is op eigen risico ^^

De meeste mensen weigeren installatiehandleidingen te lezen lijkt het wel: https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638356552318265954.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 25-08-2024 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soru
Caelorum schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:23:
@Soru pak er even de handleidingen bij.
Dit document zit groot in de doos erbij, want mensen doen het anders fout: https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638188810316358529.pdf het is bewust een enkel blad zodat iedereen het leest. Het bevat precies alle benodigdheden en eisen om tot een stil en correct werkend systeem te komen. Afwijken (zoals ik heb gedaan) is op eigen risico ^^

De meeste mensen weigeren installatiehandleidingen te lezen lijkt het wel: https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638356552318265954.pdf
Dat is inderdaad een heldere weergave. De 160mm afvoer spirobuis wordt nog een interessante. Het plafond punt staat namelijk iets dieper de kamer in, dus ik moet een bocht richting de muur maken. Met deze 30 graden stukken kom ik denk ik een eind.

Bij een andere winkel heb ik een Ducobox Silent voor 217 euro gevonden. Winkel-reviews zijn ok, fysieke showroom, KVK nummer klopt. Scheelt toch weer 27 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Niet online
Soru schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

Bij een andere winkel heb ik een Ducobox Silent voor 217 euro gevonden. Winkel-reviews zijn ok, fysieke showroom, KVK nummer klopt. Scheelt toch weer 27 euro.
Ik heb mijn Duco WTW destijds besteld bij Bouwshop-Twente, scheelt nog een paar euro extra:
https://bouwshop-twente.n...huisventilator-0000-4215/

Is mij zelf goed bevallen. Hebben geen eigen voorraad, vandaar de lage prijzen, maar klantenservice was erg snel met beantwoorden en correct.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• [BO]Legolas
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-05 15:28
[BO]Legolas schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:50:
[...]

Ik ben momenteel bezig met de ontwikkeling van een interface bordje voor de driestandenschakelaar. Ik heb al een werkend prototype en wacht nu op de onderdelen voor de eerste echte print. Die kan je dan gewoon in je Ducobox schroeven en aansluiten op een van de sensor connectoren van de OpenAir mini. Als de eerste batch printjes meteen goed is heb ik met een paar weken een handjevol bordjes beschikbaar voor eventuele geïnteresseerden :)
Inmiddels draait het geheel al weer een paar maanden vlekkeloos, dus ik durf het wel aan om de overige printjes van de hand te doen. In het topic zag ik @stevenP, @HaTe, @kaasaanfiets en @LinuZZ vragen stellen over een oplossing voor de drie standen schakelaar, misschien hebben jullie er belang bij? Mocht er iemand interesse hebben in een printje, stuur maar even een PM :)

Features:
  • Uitlezen via i2c, adres kan worden aangepast om conflicten met andere sensoren te voorkomen
  • Connector wordt door gelust, dus installeren zonder aansluitpunt te verliezen
  • Aansluitschema aanwezig op de print
  • Schroefgaten die overeenkomen met diverse vrije montagepunten in de Duco box, dus je kan hem monteren waar het jou goed uitkomt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgKyH5CfZX68gOKHKZSTO5t5UcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yV7gGmcOEQIFTKHQFFQl2q3y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5k0V_KBmvQQLVzJIgTPDoRpU_xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USr0vbufOxKX2m46j1spMuVu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuED4JPFGKVu8arNT9sMJwMe6cQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpSRBcDJtgVp9IIDgNgjehnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nk1V55gKIDGeQnRaWBLB_jmIGCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qPjoSDiG8YJWBXCnqTsg0el.jpg?f=fotoalbum_large

• Al3x3
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-03 12:59
Echt een heel mooi project, complimenten, heb de onderdelen besteld en heb zin om ze te installeren.

Wat ik uit de installatie handleiding op GitHub nog niet snap is dit stukje tekst onder kopje 7 :

" Now open your home assistant page. If this is the first time using a ESPHOME device: Go to settings -> Integrations -> Set up a new integration -> Search for esphome. Now click the esphome intergration and fill in the IP adress of the Home Assistant server."

Als ik een ESPHome integratie toevoeg in Home Assistant is dat toch device specifiek ? Ik kan voor zover ik weet niet mijn ESPHome server invoegen.

Dit is voor het eerst dat ik met ESPHome ga werken. Volgens mij snap ik het principe inmiddels wel, maar dit stukje is me nog onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:47

Tazzios

..

"Home Assistant server." moet "esphome client" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Helaas heb ik de ruimte niet om de flexibele geluidsdempende verbindingen minimaal 0.5m naar de box te leggen in de opstelling die ik voor ogen heb. Ook ga ik maar experimenteren om de box achterstevoren te monteren zodat de uitblaas klep op een wat handigere positie zit en minder van de ruimte inneemt.

Nu moet ik nog het een en het ander bestellen om dit ook daadwerkelijk aan te kunnen leggen. Ik weet niet precies welke hulpstukken ik zo ongeveer nodig heb, vandaar dat ik mijn winkelmandje hier even plaats ter controle.

Afblaas leiding
125mm naar 160mm verloopstuk
160mm spirobuis
160mm 45 graden bocht x2
160mm spiro-safe verbindingsmof voor de bochten
160mm metalen beugel x2

edit: ik begrijp nu dat er geen verbindingsmof nodig is om van een bocht te verbinden naar een normale buis. Enkel van hulpstuk op hulpstuk of buis op buis. Ik weet dan nog niet zeker of het wel of niet nodig is voor de aansluiting op de box zelf voor de aanvoer.

Rechter aanvoer
125mm korte ronde 90 graden bocht
125mm spiro-safe verbindingsmof van buis op box 1x (niet nodig?)
125mm spirobuis

Onder aanvoer
125mm spiro-safe verbindingsmof (niet nodig?)

Algemeen
Aluminumtape
Pijpensnijder (125mm-160mm heb ik nog niet gevonden. IJzerzaagje gebruiken en met vijl ontbramen?)
RVS slangenklem niet nodig ivm geen flexibele leiding?
Moet er een ander type buis naar het dak toe ivm condens?

edit: Zo te zien moet de afvoer geïsoleerd zijn tegen condens. Opties hiervoor zijn een ander soort buis, een geïsoleerde buis of zelf isoleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtA6BV38JCNqMHxbyDG2aAlzU-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7AEn66yY6s1ea2Sdw8jjRga.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfO1mbWnzybsa7mhOUXUoL8brfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDbFFeIpaxl4UrLIvQfjBRD0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wfw5dnz10kc-w47_XcVODjpF6Io=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oETugXWmqXza7SPfgKPOXmd5.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Soru op 31-08-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BO]Legolas
Ik denk niet dat achterstevoren een succes gaat worden @Soru, want die witte deksel wil je toegankelijk houden voor onderhoud en ik denk niet dat je die eraf gaat krijgen zonder de hele box te demonteren.

Wat houdt je tegen om de box gewoon midden tussen de twee spirobuizen te monteren? Op beiden een 90 graden bochtje rechtstreeks de box in zodat je geen flex nodig hebt + uitblaas recht omhoog. Montage is iets lastiger als je vaste buis gebruikt, maar scheelt je wel merkbaar in de hoeveelheid geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
[BO]Legolas schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:13:
Ik denk niet dat achterstevoren een succes gaat worden @Soru, want die witte deksel wil je toegankelijk houden voor onderhoud en ik denk niet dat je die eraf gaat krijgen zonder de hele box te demonteren.

Wat houdt je tegen om de box gewoon midden tussen de twee spirobuizen te monteren?
Er komt een werkblad met spoelbak rondom die plek. Voor onderhoud de box demonteren vind ik vooralsnog niet het grootste probleem. In de opstelling die ik hierboven voorstelde zit geen enkele flexbuis, enkel spiro. Op aanraden had ik hier wel een geluidsisolerende flexbuis tussen willen zetten, maar dat ga ik niet redden met een minimale lengte van 50cm. 20-30cm ruimte gaat het net worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Soru op 31-08-2024 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BO]Legolas
Weet je zeker dat dit niet past?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGhcQqT8mwhhvDs131Uhq_5Wt_A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y2WMo33Rk2GOMA2Zi8Q6a3cL.png?f=user_large

Als je in plaats van 1x 90 graden bocht gebruik maakt van 2x 45 graden bocht, dan kan je alle kanten op met vaste buis. Het enige nadeel is dat de radius van je bocht wat ruimer wordt, maar dat heeft weer als voordeel dat de luchtstroom vloeiender de bocht om kan, dus minder weerstand/geluid.

De uitblaas hoeft niet persé naar boven, Die kan ook opzij, dus je zou ook nog zoiets kunnen proberen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxCKVpAghU08MUs81W3TbLvocWk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QsJY6buwK1qE3WC7ojYJiVTT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
[BO]Legolas schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:53:
Weet je zeker dat dit niet past?

[Afbeelding]

Als je in plaats van 1x 90 graden bocht gebruik maakt van 2x 45 graden bocht, dan kan je alle kanten op met vaste buis. Het enige nadeel is dat de radius van je bocht wat ruimer wordt, maar dat heeft weer als voordeel dat de luchtstroom vloeiender de bocht om kan, dus minder weerstand/geluid.

De uitblaas hoeft niet persé naar boven, Die kan ook opzij, dus je zou ook nog zoiets kunnen proberen:
[Afbeelding]
Bedankt voor de schetsen! 2x 45 graden was inderdaad ook mijn plan, enkel boven het werkblad. Ik heb maar zo'n 30cm speling tussen de box en het werkblad dus ik denk dat daarmee niet voldoende ruimte beschikbaar gaat zijn om de hoek te kunnen maken. Ik ga het zeker wel even proef fitten als ik de onderdelen binnen heb, netjes tegen de muur monteren heeft uiteraard de voorkeur. Het nadeel hiervan is dat er alsnog boven het werkblad 2x 45 graden nodig is om naar rechts te gaan voor de afvoer. Of dit mag is niet geheel duidelijk maar ik denk het wel.

Misschien besluit ik alsnog maar een extra 20cm uit het werkblad te zagen. Deze blijft dan op dezelfde locatie hangen maar dan met de juiste kant tegen de muur. Ik denk het haast wel nu ik er zo over nadenk.

De tweede optie is helaas niet toegestaan omdat 45 graden de max hoek is voor uitblaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uajRFGDXc0chFnlPUnshWqDm0NM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZkjzwdH3Z1fWLQFsMaWe7GYZ.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Soru op 31-08-2024 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BO]Legolas
Waarschijnlijk geeft direct 90 graden teveel weerstand, maar je mag wel 2x 45 graden achter elkaar doen volgens de instructie. Dat is samen ook 90 graden en ik denk dat de lengte van de buis ertussen niet zoveel uit maakt. Als je dat stukje buis kort genoeg houdt moet het wel binnen de 30cm passen als je opzij uitblaast.

Mijn uitblaas zit hier thuis vlak onder de muurdoorvoer met zo weinig ruimte dat 2x 45 te hoog uit kwam. In plaats daarvan heb ik een stuk flexibele RVS buis gebruikt. De bocht is zo krapper dan 2x 45 achter elkaar, maar een stuk ruimer dan 1x90. Werkt als een trein en veel stiller dan de oude opzet met geïsoleerde flexbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Ik ga er nog eens naar kijken. Nog een vraagje, heb ik een spiro-safe steekverbinding nodig om een spirobuis direct aan de ducobox aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BO]Legolas
Nee, je kan de spiro buis gewoon op de ducobox schuiven en vastzetten met PVC tape

Ik moet beter begrijpen wat ik lees. Ik dacht dat je flexbuis bedoelde. Spirobuis durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik heb zelf PVC buis gebruikt en die kon ik er zo opschuiven.

[ Voor 30% gewijzigd door [BO]Legolas op 01-09-2024 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soru
Het is nog niet af maar dit is wat ik er voor vandaag van kon maken. Voor spirobuizen direct op de ducobox helaas toch een verbindingsmof nodig. Een spiro-safe stuk past ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nYbFKE2S34BAdP0AMsRNKGb_O8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLm9BHQFjlXKhGtRaTvtBKvQ.jpg?f=fotoalbum_large

Niet ontevreden met de voortgang verder. Alleen heb ik nog geen afstandsbediening dus voorlopig moet het even via het printplaatje in de box. Als ik de optie 'high' indruk dan lijkt de ventilatie 30 of misschien 60 minuten op hoog staan en daarna lijkt het haast wel uit te staan. Is er een manier om dit permanent op high te laten staan? Ik sla zo direct even de handleiding open.

[ Voor 25% gewijzigd door Soru op 04-09-2024 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BO]Legolas
Dat ziet er netjes uit joh! Is er een reden waarom je de flexbuis op de bovenste van de twee aanzuigopeningen hebt aangesloten? De lage zou een kortere weg met minder weerstand zijn denk ik?

De "high" knop op de printplaat is volgens de handleiding voor het inregelen en werkt inderdaad maar kort. Daarna gaat hij terug naar de "low" stand.

Als het goed is zijn er op de 230v aansluiting nog 2 gaatjes ongebruikt. Die zijn van stand 2 (mid) en 3 (high) van de perilex schakelaar. Als je de fasedraad van je 230v doorlust naar een van die 2, dan zal hij in stand 2 of 3 komen afhankelijk van welke aansluiting je gebruikt. Je sluit dan je fasedraad aan op de gewone EN een van die twee vrije gaatjes tegelijk.

Misschien ten overvloede, maar 230v is dodelijk en als je het verkeerd aansluit kan je de boel stukmaken. dus doe dit alleen als je weet waar je mee bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soru
@[BO]Legolas er loopt nog wat oud leidingwerk achter, dit moet eerst weg voordat ik de flexbuis goed onderin kan bevestigen. Alles moet er toch nog een keer af als de wand opnieuw wordt afgewerkt e.d. Ik haal ook nog een 45 graden bocht, denk dat dit best gaat passen.

Wat betreft het inregelen ga ik maar eerder dan later het Home Assistant printplaatje bestellen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:38
Ik heb zojuist de mini ontvangen en meteen in de Duco box gestopt en gekoppeld aan home assistant
Maar de slider zit achter de aan uit knop
Ik zou alleen graag direct de slider willen
Alleen weet ik niet hoe ik dit voor elkaar zou kunnen krijgen
Kan iemand mij de juiste richting op sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 15:12
edit - ik heb de software voor elkaar. Je moet het zelf in elkaar knippen en plakken om het aan de praat te krijgen met de sensoren die je hebt.

Dat vind ik een nadeel op twee vlakken:
Niet iedereen gaat dat lukken.
En het is best eng want zeker de eerste keer weet je niet of je je apparaat gaat brickeren.

[ Voor 75% gewijzigd door Tarquin op 15-09-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creon
Tarquin schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:00:
edit - ik heb de software voor elkaar. Je moet het zelf in elkaar knippen en plakken om het aan de praat te krijgen met de sensoren die je hebt.

En het is best eng want zeker de eerste keer weet je niet of je je apparaat gaat brickeren.
Nu zie je hem ook in je esp home dashboard in home assistant?
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
New device aanmaken en dan die jaml erin plakken downloaden en uploaden via het ip adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:52
Tarquin schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:00:

Dit hoeft niet, als je de pre-programmed variant hebt, dan hoef je na installatie in je device alleen de laatste stapt te doen : https://github.com/Flamin...x_Silent_Focus_Connect.md

Verder moet je heel erg je best doen wil jij je ESPhome device bricken. Je kan via de programming adapter (elke usb-> Uart adapter) Nieuwe firmware uploaden. (Dit is dan niet draadloos, maar werkt altijd).

Edit: Let op deze moet dan wel 3.3V TTL zijn.

Verder kan je hier de basis vinden : https://github.com/Flamin...ftware/open-air-mini.yaml

Daar hoef je alleen de sensoren nog maar bij te prakken en je hebt je YAML gereed :)! Mocht je vragen hebben of mochten mensen niet weten hoe ze hun YAML gemaakt krijgen stuur mij even een PB dan klus ik je YAML voor je in elkaar!

[ Voor 22% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 15-09-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
creon schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:10:
Ik heb zojuist de mini ontvangen en meteen in de Duco box gestopt en gekoppeld aan home assistant
Ik kan ik je helaas niet helpen, ik heb alles weg geautomatiseerd, dus ik gebruik die slider eigenlijk niet.. Mogelijk dat een andere tweaker dit wel weet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
creon schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:34:
[...]
Nu zie je hem ook in je esp home dashboard in home assistant?
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
New device aanmaken en dan die jaml erin plakken downloaden en uploaden via het ip adres?
In HomeAssistant -> ESPhome:
1. nieuw device aanmaken
2. code van github Open-AIR/Open AIR Mini/Software/open-air-mini.yaml er integraal in plakken
3. Code voor vochtigheid en CO2 sensors toevoegen (toegemailed gekregen op aanvraag)
4. Juiste includefile voor de disconnected-mode activeren, staat standaard op 'without humidity'. Voor mij dus 'with'. Regel 158, zoek op 'include'.
5. juiste include-file Open-AIR/Open AIR Mini/Software/disconnected-mode-with-humidity.yaml uploaden (anders compileert het niet). Als je geen humidity sensor hebt, wil je de 'without' versie uploaden.
6. Compileren
7. Aangeven in ESPhome dat je een file wilt hebben om via de legay OTA methode te uploaden
8. Via het IP-adres direct naar de Air Mini browsen. Daar via 'update' de file uploaden

en toen werkte het. Ik heb dus een actief device in ESPhome die ik via ESPhome kan wijzigen en updaten.

Grootste struikelblok was om de volledige code bij elkaar te krijgen (ik heb de sensor-code via email gekregen). Waar ik bang voor was, was dat ik alleen de basisversie aan de praat zou krijgen, waar dus geen sensoren in gespecificeerd zijn.

Wat ik in zo'n geval zoek is de code waarmee mijn apparaat origineel geladen is, zodat ik in elk geval de basis functionaliteit terug kan zetten.

Tip voor de bouwers: Het zou goed zijn om die code allemaal in de open-air-mini.yaml te plakken, en dan met comments of met een parameter aan of uit te zetten.
Dan weet je als gebruiker zeker dat je naar de juiste code kijkt.

@The_ Mad_Ping Bedankt voor je snelle reply.
Wat inderdaad werkt, is om het device out-of-the-box toe te voegen aan HomeAssistant. Ik kon hem op die manier volledig bedienen.
Wat dan niet werkt is dat ik de code (via ESPhome) kan aanpassen.
Zo wil ik bv parameters aanpassen voor de disconnected mode. Dat kan alleen als je het device niet alleen bedient maar ook de code beheert.

Ik heb het in elk geval aan de praat, maar mijn feedback is dat het geen straightforward proces was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
The_ Mad_Ping schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:04:
[...]

Verder moet je heel erg je best doen wil jij je ESPhome device bricken. Je kan via de programming adapter (elke usb-> Uart adapter) Nieuwe firmware uploaden. (Dit is dan niet draadloos, maar werkt altijd).
Edit: Let op deze moet dan wel 3.3V TTL zijn.
Het scary scenario is, dat je er niet meer bij kunt om de juiste firmware te uploaden.
En ik wist in elk geval zeker dat ik via Github niet naar de volledige broncode zat te kijken waarmee mijn voorgeprogrammeerde AirMini geleverd was.
Het 'enge' is dan: Is dit de juiste software? Als de humidity-sensor en de CO2 sensor ontbreekt, wat ontbreekt er dan nog meer? Doet de hotspot het nog wel? Als ik hem hiermee flash, kan ik er dan nog via de hotspot bij om het te herstellen? Als ik het niet aan de praat krijg, hoe kom ik dan terug in de versie die voor mij werkte?

Het uploaden via Jtags en programming adapters heb ik nooit onder de knie gekregen. Je moet een hele specifieke adapter hebben en hele specifieke texas-instruments software en het juiste voltage...
Het is me één keer gelukt maar ook een aantal keer mislukt.
Ik snap dat het voor mensen die dit soort bordjes maken allemaal gesneden koek is.
Het is voor mij echt geen betrouwbare methode. Het is niet mijn vak en ik weet gewoon niet wat ik aan het doen ben.
En voor jullie, makers van een ventilator-controller gaat het echt te ver om een fool-proof flashing handleiding erbij te leveren. Dat snap ik ook wel.

Mijn (zeer grote) voorkeur zou zijn als de OpenAir een ESP32 met een USB-adapter zou gebruiken. Die dingen kosten €3 per stuk op AliExpress.
Die kan ik altijd aansluiten en firmware uploaden. Ook met ESPhome gaat dat elke keer weer foutloos.

Eventueel zelfs los ingeprikt via headers, dus niet vastgesoldeerd op het hoofdbord.

Anyways, ik ben blij dat ik het aan de praat heb.

[ Voor 21% gewijzigd door Tarquin op 15-09-2024 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
creon schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:10:
Installeer HACS en zoek een slider-card.
Voeg toe aan een dashboard.
De entiteit die je aan de slider koppelt is de 'RPM' van de ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Tarquin schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:15:
[...]

Het scary scenario is, dat je er niet meer bij kunt om de juiste firmware te uploaden.
En ik wist in elk geval zeker dat ik via Github niet naar de volledige broncode zat te kijken waarmee mijn voorgeprogrammeerde AirMini geleverd was.
Het 'enge' is dan: Is dit de juiste software? Als de humidity-sensor en de CO2 sensor ontbreekt, wat ontbreekt er dan nog meer? Doet de hotspot het nog wel? Als ik hem hiermee flash, kan ik er dan nog via de hotspot bij om het te herstellen? Als ik het niet aan de praat krijg, hoe kom ik dan terug in de versie die voor mij werkte?

Het uploaden via Jtags en programming adapters heb ik nooit onder de knie gekregen. Je moet een hele specifieke adapter hebben en hele specifieke texas-instruments software en het juiste voltage...
Het is me één keer gelukt maar ook een aantal keer mislukt.
Ik snap dat het voor mensen die dit soort bordjes maken allemaal gesneden koek is.
Het is voor mij echt geen betrouwbare methode. Het is niet mijn vak en ik weet gewoon niet wat ik aan het doen ben.
En voor jullie, makers van een ventilator-controller gaat het echt te ver om een fool-proof flashing handleiding erbij te leveren. Dat snap ik ook wel.

Mijn (zeer grote) voorkeur zou zijn als de OpenAir een ESP32 met een USB-adapter zou gebruiken. Die dingen kosten €3 per stuk op AliExpress.
Die kan ik altijd aansluiten en firmware uploaden. Ook met ESPhome gaat dat elke keer weer foutloos.

Eventueel zelfs los ingeprikt via headers, dus niet vastgesoldeerd op het hoofdbord.

Anyways, ik ben blij dat ik het aan de praat heb.
toon volledige bericht
Oef ik weet niet zo goed hoe ik hier op moet reargeren... Ik kan lastig alle sensoren in die YAML knallen en iedereen het beste wensen :P. Dan ben ik bang dat ik van iedereen vragen ga krijgen... Er ontbreekt helemaal niks in die YAML er staat keurig in de README.MD wat je moet doen om je eigen YAML te maken.
Het hele idee is juist dat er een breed scala aan sensor combinaties mogelijk is! Dit vergt dan wel enige inspanning als je zelf je device wilt flashen.
De programming adapter is niks bijzonders daar zit precies het zelfde op als de Ali boardjes waar jij het over hebt. Alleen dan los... op een ander boardje. Dit zorgt ervoor dat niet iedereen betaald voor functionaliteit die wss 80% van de tweakers niet nodig heeft en of dat soort boardjes standaard thuis heeft liggen. Dus de sugestie die jij doet, die is er al :P!

Des al niet te min zullen we je wens om meteen lekker een USB-C kabel op het boardje te kunnen prikken serieus nemen! We zijn bezig met wat nieuwe ontwikkelingen en kunnen daar dit mooi op meenemen :)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Tarquin schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:01:
[...]

In HomeAssistant -> ESPhome:
1. nieuw device aanmaken
2. code van github Open-AIR/Open AIR Mini/Software/open-air-mini.yaml er integraal in plakken
3. Code voor vochtigheid en CO2 sensors toevoegen (toegemailed gekregen op aanvraag)
4. Juiste includefile voor de disconnected-mode activeren, staat standaard op 'without humidity'. Voor mij dus 'with'. Regel 158, zoek op 'include'.
5. juiste include-file Open-AIR/Open AIR Mini/Software/disconnected-mode-with-humidity.yaml uploaden (anders compileert het niet). Als je geen humidity sensor hebt, wil je de 'without' versie uploaden.
6. Compileren
7. Aangeven in ESPhome dat je een file wilt hebben om via de legay OTA methode te uploaden
8. Via het IP-adres direct naar de Air Mini browsen. Daar via 'update' de file uploaden

en toen werkte het. Ik heb dus een actief device in ESPhome die ik via ESPhome kan wijzigen en updaten.

Grootste struikelblok was om de volledige code bij elkaar te krijgen (ik heb de sensor-code via email gekregen). Waar ik bang voor was, was dat ik alleen de basisversie aan de praat zou krijgen, waar dus geen sensoren in gespecificeerd zijn.

Wat ik in zo'n geval zoek is de code waarmee mijn apparaat origineel geladen is, zodat ik in elk geval de basis functionaliteit terug kan zetten.

Tip voor de bouwers: Het zou goed zijn om die code allemaal in de open-air-mini.yaml te plakken, en dan met comments of met een parameter aan of uit te zetten.
Dan weet je als gebruiker zeker dat je naar de juiste code kijkt.

@The_ Mad_Ping Bedankt voor je snelle reply.
Wat inderdaad werkt, is om het device out-of-the-box toe te voegen aan HomeAssistant. Ik kon hem op die manier volledig bedienen.
Wat dan niet werkt is dat ik de code (via ESPhome) kan aanpassen.
Zo wil ik bv parameters aanpassen voor de disconnected mode. Dat kan alleen als je het device niet alleen bedient maar ook de code beheert.

Ik heb het in elk geval aan de praat, maar mijn feedback is dat het geen straightforward proces was.
toon volledige bericht
Fair Fair , om hem toe te voegen aan ESPhome moet je inderdaad opnieuw je device flashen! Hier kan ik helaas niet omheen werken.

Bedankt voor je mini guide! Dat kunnen andere tweakers zeker waarderen :D!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• creon
Ik zie alleen nog niet hoe ik die include yaml geüpload krijg
De rest van de stappen had ik inmiddels zelf ook gevonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
creon schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:53:
Ik zie alleen nog niet hoe ik die include yaml geüpload krijg
De rest van de stappen had ik inmiddels zelf ook gevonden
Via de add-on 'File manager'.
en dan in dezelfde directory zetten waar ook de andere ESP yamls staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
The_ Mad_Ping schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:33:
[...]
Oef ik weet niet zo goed hoe ik hier op moet reargeren... Ik kan lastig alle sensoren in die YAML knallen en iedereen het beste wensen :P.
Ah, ik dacht dat het heel simpel was; vochtigheid en CO2 en dan gewoon het codeblock activeren als je die sensor aangesloten hebt zitten.

Voor mij gaf het een unheimlich gevoel te weten dat ik niet naar de complete code zat te kijken. En dan kom je in de Rumsfeldse 'unknown unknowns'. Als er iets ontbreekt waardoor hij niet compileert kan ik gaan zoeken. Maar als er iets ontbreekt waarvan ik niet weet dat het ontbreekt, dat is scary - met name voor het nog kunnen bereiken van het apparaat.

Maar het is goed gegaan,
en ik kan ook beamen dat je met de code die op Github staat zowel (1) direct via de webinterface er nog bij kan (2) en ook via ESPhome controle over de code krijgt.
Des al niet te min zullen we je wens om meteen lekker een USB-C kabel op het boardje te kunnen prikken serieus nemen! We zijn bezig met wat nieuwe ontwikkelingen en kunnen daar dit mooi op meenemen :)!
Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 17:53
@The_ Mad_Ping Staat er toevallig nog iets op de agenda om een externe temperatuur en luchtvochtigheid bedraad beschikbaar te maken? Of is daar te weinig vraag naar? Duco heeft zelf iets zoiets in de vorm van: https://www.duco.eu/nl/pr.../buitentemperatuur-sensor

Her en der wordt benoemd dat men de waardes gebruikt van bewegingssensoren maar die heb ik niet en om verschillende redenen wil ik die hiervoor liever ook niet in zetten. Het liefst gebruik ik een bedrade oplossing die ik direct kan aansluiten of eventueel die in ieder geval bedraad gevoed is. Mocht ik de woning dan verkopen dan blijft het in ieder geval werken voor de volgende bewoners zonder dat alles opnieuw geconfigureerd hoeft te worden

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creon
Zojuist de valve binnen gekregen en in de Duco gestopt
Alleen gaan niet alle ledjes branden?
En hoe kan ik de valve toevoegen aan mijn netwerk?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsOPyx1UEBQ5WE1cwu-kLAx5kf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHYMXL2aQ9rDwUjiCoSBo5D8.jpg?f=fotoalbum_large

Het is inmiddels opgelost dankzij The_ Mad_Ping
Hij wilde voor mij tijd vrij maken dus ik ben naar hem op en neer gereden
Er bleek bij het solderen iets niet helemaal goed gegaan te zijn maar hij heeft het meteen opgelost voor me
Echt super bedankt dat je op je vrije zondag tijd wilde maken voor mij

[ Voor 22% gewijzigd door creon op 06-10-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:34
Komt de open air valve binnenkort nog terug in stock? Ik had laatst al willen bestellen, maar helaas toen niet aan toegekomen.

Zie nu dat die er niet meer is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@The_ Mad_Ping (of iemand anders natuurlijk) Ik heb een tijd geleden de OpenAIR mini besteld, deze wordt nog steeds naar volle tevredenheid gebruikt. :D

Nu zag ik op GitHub dat er een aantal updates zijn geweest.

Ik weet nog dat ik destijds de WiFi AP heb gevonden, SSID & wachtwoord heb ingevuld, en het werkte. Nu weet ik natuurlijk niet precies welke Yaml daar nou werd gebruikt.

Wat is the way to go om te updaten naar de laatste versie?

Ik heb de versie met vocht sensor.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-05 13:10
@The_ Mad_Ping Enig idee wanneer de OpenAIR Mini weer op voorraad komt :) ?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-02 12:37
The_ Mad_Ping schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:00:
Hey Tweaker,

Om de stap naar WTW systemen te maken hebben wij wat hulp nodig! Het zou enorm helpen als tweakers met een WTW deze vragenlijst zouden kunnen invullen. (duurt 2 minuten) We maken geen gegevens openbaar noch gebruiken we informatie om berichten te sturen.
Wel gebruiken we de gegevens om een wel overwogen keuze te maken met het eerste WTW systeem :)

https://forms.gle/hYyVFXVdpZioxRMA8

Thanks <3
@The_ Mad_Ping Wat is de status hiervan op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 19:57
Bloemstukje schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:36:
Nu :)

@The_ Mad_Ping ik volg dit topic al even, maar ben pas sinds kort aan de slag met HA. Heb erg de behoefte om mijn ducobox Silent te bedienen met HA omdat ik nu geen sensoren heb en mijn badkamer vaak veel te vochtig is. Paar check vragen vóór ik de open air bestel:

- ik heb nu geen sensoren in m'n duco box. In mijn badkamer hangt een temp/humidity sensor die aan HA hangt. Dan hoef ik geen sensor bij te bestellen voor de OpenAIR toch?
- het is me niet duidelijk welk 'programmeerwerk' er nog moet gebeuren (dat ik ook kan afkopen via het bestelformulier). Kan je dit toelichten?
- op welke wijze verbindt de OpenAIR met HA? Is dat via wifi? Het lijkt te maken te hebben met het bovengenoemde programmeerwerk, maar ben er niet zeker van.
- mijn duco box heeft een gewone 230 aansluiting, dus ik neem aan dat ik dan niets 'extra' hoef te bestellen?
- de RF bediening werkt niet meer, maar als ik toch de behoefte heb om de ventilatie handmatig te bedienen dan kan dat neem ik aan via HA of via een remote die ik aan een automation koppel toch? En hoe zit dat met de bedrade bediening van de duco box?

Sorry voor deze beginnersvragen, hoop dat jullie me kunnen helpen :)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Hoi!

*gooit steen van zich af*

Hieronder de antwoorden op de vragen :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Daiov97 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:27:
Komt de open air valve binnenkort nog terug in stock? Ik had laatst al willen bestellen, maar helaas toen niet aan toegekomen.

Zie nu dat die er niet meer is :(
Yes! We zijn bezig met een nieuw voeding design! Meer ledjes voor feedback en fuses, zodat als er 1 klep stuk gaat om wat voor reden.. de rest van de kleppen blijven werken! Wij verwachten 15 nov nieuwe stock!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Tanuki schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:44:
@The_ Mad_Ping (of iemand anders natuurlijk) Ik heb een tijd geleden de OpenAIR mini besteld, deze wordt nog steeds naar volle tevredenheid gebruikt. :D

Nu zag ik op GitHub dat er een aantal updates zijn geweest.

Ik weet nog dat ik destijds de WiFi AP heb gevonden, SSID & wachtwoord heb ingevuld, en het werkte. Nu weet ik natuurlijk niet precies welke Yaml daar nou werd gebruikt.

Wat is the way to go om te updaten naar de laatste versie?

Ik heb de versie met vocht sensor.
Goed om te horen dat je nog steed tevreden bent over je Open Air Mini :D!

Het "makkelijkste" om te doen is via de Software pagina op Github (https://github.com/Flamin...pen%20AIR%20Mini/Software) een nieuwe YAML samen te stellen en deze te uploaden. Dit kan via de programmer (3.3V usb-> uart adapter) of via OTA. (als je hem heeeeeeel lang geleden hebt gekocht, kan het zijn dat dat nog niet enabled was) Als je naar het IP adres van je Open AIR Mini gaat dan zou je een optie moeten hebben om een nieuwe firmware te uploaden!

Mocht je er niet uitkomen, weten welke versie je hebt etc, laat het even weten via PB dan maak in een YAML voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Bloemstukje schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:36:
De laatste vier zijn net weg! We verwachten weer nieuwe voorraad de 15e van november! We draaien in een keer een grotere batch :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
sdop schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:47:
[...]

@The_ Mad_Ping Wat is de status hiervan op dit moment?
Nou! Dit ziet er stiekem heel erg goed uit! Ik kan je vertellen dat we bezig zijn met support voor duco WTW's. Dit zal iets anders zijn dan het huidige open AIR Mini systeem.

Wat zal supported zijn:
- zoveel mogelijk origineel duco spul! Hier hebben we wel de hulp van tweakers bij nodig! (Dus ook RF)
- Ethernet
- Esphome integratie
- HA

Er staat momenteel een box te draaien in een woonkamer.. en we gaan binnenkort de eerste POC printjes bestellen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Maardiweb schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:26:
[...]

Nu :)

@The_ Mad_Ping ik volg dit topic al even, maar ben pas sinds kort aan de slag met HA. Heb erg de behoefte om mijn ducobox Silent te bedienen met HA omdat ik nu geen sensoren heb en mijn badkamer vaak veel te vochtig is. Paar check vragen vóór ik de open air bestel:

- ik heb nu geen sensoren in m'n duco box. In mijn badkamer hangt een temp/humidity sensor die aan HA hangt. Dan hoef ik geen sensor bij te bestellen voor de OpenAIR toch?
- het is me niet duidelijk welk 'programmeerwerk' er nog moet gebeuren (dat ik ook kan afkopen via het bestelformulier). Kan je dit toelichten?
- op welke wijze verbindt de OpenAIR met HA? Is dat via wifi? Het lijkt te maken te hebben met het bovengenoemde programmeerwerk, maar ben er niet zeker van.
- mijn duco box heeft een gewone 230 aansluiting, dus ik neem aan dat ik dan niets 'extra' hoef te bestellen?
- de RF bediening werkt niet meer, maar als ik toch de behoefte heb om de ventilatie handmatig te bedienen dan kan dat neem ik aan via HA of via een remote die ik aan een automation koppel toch? En hoe zit dat met de bedrade bediening van de duco box?

Sorry voor deze beginnersvragen, hoop dat jullie me kunnen helpen :)
toon volledige bericht
Geen probleem we helpen graag!

- Is dit een originele Duco sensor? Deze is mogelijk RF of bedraad en deze zijn helaas niet supported! Wij ondersteunen alleen de sensoren die in de box zitten. Wel kan je na installatie van je Open AIR mini elke andere RH die compatible is met je HA omgeving gebruiken.
- Afhankelijk van wat je zelf wilt instellen, is er bijna geen programmeer werk nodig. Dan bestel je pre-programmed en dan ontvang je je unit volledig voor geprogrammeerd met de YAML zoals deze op GIT staat. (inclusief locale sensoren mocht je die hebben). Wil je iets meer controlle over bijv de Disconnected mode, dan is het handig je eigen YAML te maken. Dan kan je de Github pagina gebruiken als basis om dit te doen.
- Je hoeft idd niks extra's te bestellen als je geen perillex hebt :)
- Je zal idd alles via HA moeten doen straks. De originele bediening draadloos of bedraad is niet compatible.

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
aminam schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:04:
@The_ Mad_Ping Staat er toevallig nog iets op de agenda om een externe temperatuur en luchtvochtigheid bedraad beschikbaar te maken? Of is daar te weinig vraag naar? Duco heeft zelf iets zoiets in de vorm van: https://www.duco.eu/nl/pr.../buitentemperatuur-sensor

Her en der wordt benoemd dat men de waardes gebruikt van bewegingssensoren maar die heb ik niet en om verschillende redenen wil ik die hiervoor liever ook niet in zetten. Het liefst gebruik ik een bedrade oplossing die ik direct kan aansluiten of eventueel die in ieder geval bedraad gevoed is. Mocht ik de woning dan verkopen dan blijft het in ieder geval werken voor de volgende bewoners zonder dat alles opnieuw geconfigureerd hoeft te worden
We zijn nog steeds voornemens om iets te maken! Binnenkort gaan de sensoren weer op de schop en dat heeft invloed op die unit! Begin volgend jaar zullen we hier een update over delen :)
Overigens zal deze oplossing wel altijd via HA werken, deze kan je dus niet direct aansluiten op de Ducobox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al3x3
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-03 12:59
Goedenmiddag

Allereerst dank voor de shipment en service tot nu toe heren.
Het oogt degelijk allemaal, en ook de verpakking dik in orde.
De installatie verliep vlot alemaal en het geheel werkt al een maand goed.

De laatste 2 weken heb ik helaas wel kuren met de vochtsensor. Deze is nu tot 2 keer toe uitgevallen.

De uitval vindt plaats bij het begin van een douche-beurt waarbij het vocht % stijgt, en een automatisering de ventilator harder zet.

De RPM van de mini wordt nog wel accuraat doorgegeven.
Het vocht-% en de temperatuur niet meer.

Is dit een bekend fenomeen ? Waar kan dit aan liggen ?

Het is op te lossen door een stroom reset, maar dat is natuurlijk geen lange termijn oplossing.

Groeten,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oM5uyW6FOLND6uGAhNCUjS3n_IM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vckOt1RQ01dd0NPD6f8FhLMJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Al3x3 op 16-10-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Al3x3 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:30:
Goedenmiddag

Allereerst dank voor de shipment en service tot nu toe heren.
Het oogt degelijk allemaal, en ook de verpakking dik in orde.
De installatie verliep vlot alemaal en het geheel werkt al een maand goed.

De laatste 2 weken heb ik helaas wel kuren met de vochtsensor. Deze is nu tot 2 keer toe uitgevallen.

De uitval vindt plaats bij het begin van een douche-beurt waarbij het vocht % stijgt, en een automatisering de ventilator harder zet.

De RPM van de mini wordt nog wel accuraat doorgegeven.
Het vocht-% en de temperatuur niet meer.

Is dit een bekend fenomeen ? Waar kan dit aan liggen ?

Het is op te lossen door een stroom reset, maar dat is natuurlijk geen lange termijn oplossing.

Groeten,
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Hoi!

Ja, helaas zien we dit af en toe voorkomen. Soms krijgen we vergelijkbare meldingen van klanten, maar we hebben nog niet precies kunnen achterhalen of het aan de hardware, software, of iets anders ligt. In deze gevallen sturen we een nieuwe sensor op, waarna het probleem is opgelost.

Dat wil ik jou ook graag aanbieden.

Wel goed om te horen dat ondanks dit de rest wel goed is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdop
The_ Mad_Ping schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

Nou! Dit ziet er stiekem heel erg goed uit! Ik kan je vertellen dat we bezig zijn met support voor duco WTW's. Dit zal iets anders zijn dan het huidige open AIR Mini systeem.

Wat zal supported zijn:
- zoveel mogelijk origineel duco spul! Hier hebben we wel de hulp van tweakers bij nodig! (Dus ook RF)
- Ethernet
- Esphome integratie
- HA

Er staat momenteel een box te draaien in een woonkamer.. en we gaan binnenkort de eerste POC printjes bestellen 8)
Dat klinkt veelbelovend! Ik heb zelf hier een duco WTW met 2 verschillende remotes. Volgens mij 1 bedraad en 1 denk ik RF (en ik dacht ook met CO-meting). Ik kan je daar mogelijk dus wel mee helpen! Laat maar weten als je meer details nodig hebt. Dan schroef ik ze een keer los, want ze zitten ingebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Le_Mmort
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-05 12:26
The_ Mad_Ping schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:09:
[...]

De laatste vier zijn net weg! We verwachten weer nieuwe voorraad de 15e van november! We draaien in een keer een grotere batch :)
Ik heb me al ingeschreven voor de waitlist, nu nog even een maandje wachten, ik ben benieuwd! Wordt dit dan weer een verbeterde versie? Of gelijk aan de vorige?

Nog een vraag hier, ik wil schuim voor isolatie bestellen 13 x 15 x 4 cm voor m’n duco silent, dan heb ik een gelijke oplossing als de originele van Duco om geluid te reduceren. Dit gaat echter vanaf €20 euro, terwijl 5 stuks ongeveer €5 kosten. Hebben meer mensen hier belang bij? Anders kan ik voor meer personen bestellen:) Zie dit topic voor welk schuim ik bedoel: Vervanging Buva Boxstream door DucoBox, tips gevraagd

[ Voor 35% gewijzigd door Le_Mmort op 18-10-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

@Le_Mmort
Ik kreeg die blokken gratis bij mijn valve als verpakkings materiaal van The_ Mad_Ping. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Tazzios op 18-10-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Mmort
@Tazzios ik bestel geen valve maar alleen de openair🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ik bedoel daarmee; blijkbaar heeft hij ze over indien ik er een stuk of 10 in mijn doos had zitten als verpakkingsmateriaal. Verder had ik ze niet nodig of besteld gezien ik 2 standalone valves had besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Le_Mmort schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:49:
@Tazzios ik bestel geen valve maar alleen de openair🙂
Zet maar in je order hoeveel je erbij wilt, komt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-05 13:10
@The_ Mad_Ping Ik heb de Open Air Mini ontvangen, dank :). Nu probeer ik 'm net als mijn Valve in de Homey toe te voegen (de Valve werkt perfect). Ook dat is gelukt, het enige wat ik niet voor elkaar krijg is het bedienen van de motorsnelheid. Ik kan alle waardes zien; sensoren, en de feedback van de motor snelheid in RPM. Alleen de variabele voor het instellen van de motorsnelheid krijg ik niet zichtbaar. Zie ik iets over het hoofd? Ik kan 'm in de web gui wel gewoon bedienen. De opening van de Valve kan ik wel bedienen in de Homey.

Ter verduidelijking;

Dit is het lijstje wat ik krijg bij de Open Air Mini. Zo te zien staat de output (Open Air Mini, de "fan") er niet bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-EeQt2VwYEMryHkNE-xLcEBw7o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9ZNqUhanTS1aFu1mKlvrqs7Z.png?f=user_large

Als ik de RPM aanklik, kan ik deze alleen uitlezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maLdm9Nxm6ru3Noqio03Nr4RvUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Lhb7l7Xao1MfAP4k1vmKzqh.png?f=fotoalbum_large

Kijk ik bij de Open Air Valve zie ik dit lijstje, waar de output bij staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-uY9S2MrIC9m9JkYjBbfr6C6eE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OmyNkT8LP41giUFq4gMV0NTm.png?f=user_large

En die ik dus ook kan aanklikken en kan koppelen aan de "dim" capability in de Homey zodat ik de valve kan "dimmen". Dit werkt als een zonnetje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxJ403YhDo4SDCZNgNX1SG6SWr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XwNsjOS47umNroTV1JBnqQ2F.png?f=fotoalbum_large

Enig idee wat ik hier fout doe? Mijn gevoel zegt me dat de EPSHome app van Homey de ":fan" naam niet uit de YAML file herkent. Bij de Valve is de output namelijk een ":number". Kan ik de naam ":fan" zomaar veranderen in bijvoorbeeld ":number"?

[ Voor 62% gewijzigd door Bloemstukje op 20-10-2024 12:26 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
Le_Mmort schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:34:
[...]

Ik heb me al ingeschreven voor de waitlist, nu nog even een maandje wachten, ik ben benieuwd! Wordt dit dan weer een verbeterde versie? Of gelijk aan de vorige?

Nog een vraag hier, ik wil schuim voor isolatie bestellen 13 x 15 x 4 cm voor m’n duco silent, dan heb ik een gelijke oplossing als de originele van Duco om geluid te reduceren. Dit gaat echter vanaf €20 euro, terwijl 5 stuks ongeveer €5 kosten. Hebben meer mensen hier belang bij? Anders kan ik voor meer personen bestellen:) Zie dit topic voor welk schuim ik bedoel: Vervanging Buva Boxstream door DucoBox, tips gevraagd
Ik ben ook geïnteresseerd in 5 stuks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BO]Legolas
Ook hier interesse in 5 blokjes schuim! 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-05 14:57
Ook interesse in 5 blokjes schuim maar wel woonachtig in België 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 19:57
[...]

Hier ook graag 5 blokjes (zitten er al 3 in zie ik, maar die vervang ik dan :) ).

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-05 11:34
[...]

Hier wel interesse in 6 blokjes. Ik ben al een tijdje op zoek om de hoge tonen ruis wat te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaselhoff
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:36
Hier ook interesse in 4 schuimblokjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-05 08:21
Ik heb interesse in 6 schuimblokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Mmort
[...]

Even naar aanleiding van dit bericht, ik kan de blokjes meebestellen bij de OpenAir dus ik hoef ze (voor jullie helaas) niet elders te bestellen in grote hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:24
Ook interesse in 5 blokjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Niet online
The_ Mad_Ping schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

Wat zal supported zijn:
- Ethernet
- Esphome integratie
- HA

Dat is erg mooi nieuws *O* .

Ethernet oOo <3 .

Ik denk dat het de juiste keuze is om zoveel mogelijk origineel Duco spul te ondersteunen. Zo kun je ook de mensen bedienen die al een volledige Duco-set hebben.

Uiteraard wil ik helpen met testen. Ik heb echter alleen een RF-remote. Mijn sensoren zijn allemaal non-Duco. Ik heb bewust zo min mogelijk Duco-spul gekocht destijds omdat ik niet wist of dit in de toekomst dus nog bruikbaar zou zijn.
Ik wil de WTW (Energy comfort 325) wel nog uitbreiden met CO2 / VOC / Temp meting in de unit. Wordt dit ook mogelijk? En zo ja, is dat iets waar ik mee kan helpen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
@The_ Mad_Ping weet je wat ik kan doen als het ESP32 deel niet meer werkt van een valve?

Zie de bijgevoegde afbeelding voor het verschil in status van de lampjes. Beide zijn van een andere valve (wel met dezelfde sensoren eraan gekoppeld).

De valve vind ik ook niet meer terug op het Wifi netwerk en ook niet in Home Assistant (daar krijg ik de melding dat die niet beschikbaar is).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KECLswicEdRvRxF70_K-TeSkDzA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkFBftT4xx8AGuIPEwllWrgz.jpg?f=fotoalbum_tile
Deze werkt niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxTy6Tir09VDgn5iuZ-_4qL-FgY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fU4PBkBJV2sZtgDnKVskOgVL.jpg?f=fotoalbum_tile
Deze werkt wel

Edit: Nu ik de foto's eens wat beter bekijk lijkt het erop alsof er links onderin iets gebeurd is... (vochtschade?)

Mijn telefoon kan helaas geen betere foto's maken dan dit...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRuYiFUw2dPa_OOdC6gaCl9WKqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fY7tkBdNXkfbNCU99bDnEmNb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door DutchKel op 28-10-2024 20:00 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
DutchKel schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:51:
@The_ Mad_Ping weet je wat ik kan doen als het ESP32 deel niet meer werkt van een valve?

Zie de bijgevoegde afbeelding voor het verschil in status van de lampjes. Beide zijn van een andere valve (wel met dezelfde sensoren eraan gekoppeld).

De valve vind ik ook niet meer terug op het Wifi netwerk en ook niet in Home Assistant (daar krijg ik de melding dat die niet beschikbaar is).
[Afbeelding]
Deze werkt niet
[Afbeelding]
Deze werkt wel

Edit: Nu ik de foto's eens wat beter bekijk lijkt het erop alsof er links onderin iets gebeurd is... (vochtschade?)

Mijn telefoon kan helaas geen betere foto's maken dan dit...
[Afbeelding]
Stuur mij even een PB dan regelen we een nieuwe klep voor je :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
wasgezellig schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:28:
[...]

Dat is erg mooi nieuws *O* .

Ethernet oOo <3 .

Ik denk dat het de juiste keuze is om zoveel mogelijk origineel Duco spul te ondersteunen. Zo kun je ook de mensen bedienen die al een volledige Duco-set hebben.

Uiteraard wil ik helpen met testen. Ik heb echter alleen een RF-remote. Mijn sensoren zijn allemaal non-Duco. Ik heb bewust zo min mogelijk Duco-spul gekocht destijds omdat ik niet wist of dit in de toekomst dus nog bruikbaar zou zijn.
Ik wil de WTW (Energy comfort 325) wel nog uitbreiden met CO2 / VOC / Temp meting in de unit. Wordt dit ook mogelijk? En zo ja, is dat iets waar ik mee kan helpen testen?
Die wordt zeker mogelijk! Sterker nog daar gaan we mee beginnen! Het zou heel fijn zijn als je ons dan kan helpen :D!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-05 14:57
Binnenkort ondersteuning voor RF remotes? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04:31
Hier zelf een ducobox op zoldertje hangen die naar de badkamer gaat. Wij hebben nu zelf een duco remote in de badkamer liggen die we bedienen zodra we gaan douchen.

Wat zijn de extra voordelen om dit via home assistent te laten aansturen tov de remote die we voor het douchen even indrukken? :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05 16:10
Dirk0s schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:02:
Hier zelf een ducobox op zoldertje hangen die naar de badkamer gaat. Wij hebben nu zelf een duco remote in de badkamer liggen die we bedienen zodra we gaan douchen.

Wat zijn de extra voordelen om dit via home assistent te laten aansturen tov de remote die we voor het douchen even indrukken? :)
Als dit je enige afzuigpunt is, heb je minder voordelen, maar:
*Niet meer op knopje drukken en je kunt t ook niet vergeten
*Nalopen zolang het vochtig is ipv tot wanneer jij op de knop drukt
*Eventueel een nachtmodus (zachter draaien om herrie tegen te gaan)
*Als het warm in huis is, op automation bijvoorbeeld lekker wat lucht laten happen

Zodra je overgaat naar kleppen erbij, kan je denken aan automatische regels:
*Als badkamer zorgt voor 100% fan, sluit de slaapkamers
*Om 2am even een uurtje de slaapkamers zachtjes afzuigen om muffe / oude lucht te voorkomen bij wakker worden

Etc

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Hoe kwam je nu ook alweer in de mini en valve
Ik ben met de wifi aan het rommelen geweest en nu moet ik ze opnieuw aan mijn netwerk toevoegen
Maar ik kan nergens vinden naar welke pagina ik moet gaan nadat ik verbonden ben met het open air valve netwerk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Open Air Mini's zijn weer te krijgen en zullen vanaf 08-11 geleverd gaan worden. Kleppen volgen de week daarop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
The_ Mad_Ping schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:32:
Open Air Mini's zijn weer te krijgen en zullen vanaf 08-11 geleverd gaan worden. Kleppen volgen de week daarop :)
Yeheees, alert staat al aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Laatst online: 22:30
Een kleine uitdaging. Past niet helemaal in dit topic maar het stoort mij dat in mijn situatie het hele huis dmv 1 spirobuis wordt afgezogen. Om de mechanische ventilatie energie zuiniger ten maken. Zou er een afsluitklep in de spirobuis tussen de eerste verdieping en begane grond kunnen worden gezet. Je zou dan vraaggestuurd kunnen afzuigen. In de nacht wordt de lucht van de begane grond niet afgezogen. Hier zit ik al langer over na te denken, maar heb de bewuste klep nog niet kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firefixmaarten
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-05 16:58
benolski schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:25:
Een kleine uitdaging. Past niet helemaal in dit topic maar het stoort mij dat in mijn situatie het hele huis dmv 1 spirobuis wordt afgezogen. Om de mechanische ventilatie energie zuiniger ten maken. Zou er een afsluitklep in de spirobuis tussen de eerste verdieping en begane grond kunnen worden gezet. Je zou dan vraaggestuurd kunnen afzuigen. In de nacht wordt de lucht van de begane grond niet afgezogen. Hier zit ik al langer over na te denken, maar heb de bewuste klep nog niet kunnen vinden
Zou het kunnen dat jouw uitdaging reeds met de open AIR external valve op te lossen is ;)?
Zie The_ Mad_Ping in "Open AIR (open source smart ventilatieaansturing)"
In dat geval hoor je maar heel even te wachten tot er terug voorraad is ;). Je kan het als het goed is vinden als optie bij de reguliere valve bestelpagina: https://www.tindie.com/products/theflamingo/open-air-valve/
@The_ Mad_Ping Ik geloof dat dit nog steeds een optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Laatst online: 22:30
firefixmaarten schreef op zondag 10 november 2024 @ 03:22:
[...]

Zou het kunnen dat jouw uitdaging reeds met de open AIR external valve op te lossen is ;)?
Zie The_ Mad_Ping in "Open AIR (open source smart ventilatieaansturing)"
In dat geval hoor je maar heel even te wachten tot er terug voorraad is ;). Je kan het als het goed is vinden als optie bij de reguliere valve bestelpagina: https://www.tindie.com/products/theflamingo/open-air-valve/
@The_ Mad_Ping Ik geloof dat dit nog steeds een optie is?
Dank je voor jouw reactie. Dit zou inderdaad de oplossing zijn. Helaas heb ik geen kennis van home assistant. Eigenlijk zoek ik een meer eenvoudige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heeft hier iemand wellicht tips hoe ik in deze installatie met zo min mogelijk snij/breekwerk de valves kan installeren?

Ik denk dat ik er vanwege de benodigde lengte aan geluiddempers niet onderuit kom om te gaan zagen in de pvc buizen. Dan zit er echter nog steeds aan één kant een flexibele buis (met demping) en aan de andere kant hard pvc. De meebestelde adapters zijn in principe voor spirobuis. Daarnaast gaat de onderste uitgang bijna direct over in een bocht. Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIgqliucRzeXyicm7JuK9qWGzdY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4MQgDYLteFlSdAXrMtiIv4k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWkN1mMlrwAqgCz62k6jB_Z9Z7g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGp96NbYh1oDUhS4fTROIVGq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dlanor80
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:18
Recoil schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:45:
Heeft hier iemand wellicht tips hoe ik in deze installatie met zo min mogelijk snij/breekwerk de valves kan installeren?
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou de externe valves gebruiken. Die kan je rechtstreeks op de spirobuis zetten met flexibele slang op de andere zijde.

Ik heb zelf een de externe valve ook thuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQRq3bsIP_kAImGrbBQlYCuJ2do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFtARD7S80wF5H3p3P2FOppN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvwSy6ptCDPPjsPrv1tFoZ4vm5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rxIBaai1wFwh0VAfbhR71Yb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_kn0qeD_jY-FRVRazukSkfcOE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsjXpCGV2Iny38ymDppB9HXg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Dlanor80 op 10-11-2024 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dlanor80 schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:22:
[...]

Ik zou de externe valves gebruiken. Die kan je rechtstreeks op de spirobuis zetten met flexibele slang op de andere zijde.

Ik heb zelf een de externe valve ook thuis:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dankjewel! Ik heb twee externe valves. Hoe krijg je die verbinding met de spirobuis luchtdicht? Aan de kant van de flexibele slang is het natuurlijk met een klem goed te doen, maar aan de kant van de spiro- of in mijn geval pvcbuis lukt dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debruina16
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-05 10:11
Heeft toevallig iemand de esp yaml herschreven van de huidige cover template naar de nieuwe valve template?

https://esphome.io/components/valve/template.html

Open/dicht is makkelijk aan te passen maar de position_action kom ik niet uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dlanor80
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:18
Recoil schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:10:
[...]
Hoe krijg je die verbinding met de spirobuis luchtdicht?
Ik heb de verbinding dicht getaped.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:22
Dlanor80 schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:11:
[...]

Ik heb de verbinding dicht getaped.
Zo gebeurd het in/vanuit de bouw ook, is van dat grijze vinyl achtige tape wat je hier specifiek voor gebruikt. Paar keer wikkelen rond een verbinding en klaar is Kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:32
thomasv schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:41:
[...]

Zo gebeurd het in/vanuit de bouw ook, is van dat grijze vinyl achtige tape wat je hier specifiek voor gebruikt. Paar keer wikkelen rond een verbinding en klaar is Kees.
Duct-tape?

Je zou aan de hand van de naam bijna vermoeden dat het er voor gemaakt is :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:22
Hmmbob schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:04:
[...]

Duct-tape?

Je zou aan de hand van de naam bijna vermoeden dat het er voor gemaakt is :+
Dat zou ik dan weer niet doen, ook al lijkt de naam dat wel te impliceren. Succes als je dat ooit er nog af wilt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Duct tape heeft de nare eigenschap na een paar jaar vanzelf los te komen. Het is echt voor tijdelijk werk. Als je het permanent wilt bevestigen neem je PVC of alutape.

(oh en de naam duct tape komt zeer waarschijnlijk niet van de toepassing af...)

[ Voor 19% gewijzigd door Caelorum op 11-11-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
sdop schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:35:
[...]

Dat klinkt veelbelovend! Ik heb zelf hier een duco WTW met 2 verschillende remotes. Volgens mij 1 bedraad en 1 denk ik RF (en ik dacht ook met CO-meting). Ik kan je daar mogelijk dus wel mee helpen! Laat maar weten als je meer details nodig hebt. Dan schroef ik ze een keer los, want ze zitten ingebouwd.
@The_ Mad_Ping
Ik heb mijn remotes losgehaald en hier staat het volgende op:
1x Duco S0000143, UC 230VAC-CO2
1x Duco S0000150 (op batterij)
Ik kan deze artikelnummers nergens terugvinden, maar heb het vermoeden dat het respectievelijk de 0000-4603 en 0000-4175 zijn.
Mocht ik je hiermee kunnen helpen met testen, laat het dan even weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
sdop schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:47:
[...]

@The_ Mad_Ping
Ik heb mijn remotes losgehaald en hier staat het volgende op:
1x Duco S0000143, UC 230VAC-CO2
1x Duco S0000150 (op batterij)
Ik kan deze artikelnummers nergens terugvinden, maar heb het vermoeden dat het respectievelijk de 0000-4603 en 0000-4175 zijn.
Mocht ik je hiermee kunnen helpen met testen, laat het dan even weten.
Vet! Gaan we zeker doen! We zijn nu druk bezig om de normale Mini en kleppen weer op voorraad te krijgen, daarna komen er nieuwe sensoren. Hierna gaan we weer aan de slag met de WTW's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-05 15:32
Hoop niet te veel off topic, maar ik heb van die Duco basic ventielen, kun je die gewoon vervangen of moet alles opnieuw ingeregeld worden? Ik heb nu een Duco Silent, badkamer, WC en Woonkamer op 1 buis met een CO meter in een duco bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnergyExplorer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-04 11:20
Mooi Tweakers product voor het verbeteren van de domme ventilatie boxen. Ik heb gister de Open Air mini besteld voor mijn Orcon ventilatie. Als ik het goed gelezen heb worden de Orcon humidity meters niet ondersteund. De sensor die ik er nu bij besteld heb past volgens mij alleen niet standaard in de Orcon box. Heeft iemand een voorbeeld van hoe ik die zou kunnen monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:06
Ik heb een (voor mijn gevoel) enorme noob vraag.
In mijn dashboard in HA heb ik een kaart (mushroom-fan-card) waarmee ik in percentage kan aangeven hoe snel de duco moet draaien.

Elke keer als ik HA opnieuw start (bijvoorbeeld als ik iets gewijzigd heb in yaml) dan wordt de ventilatie op 60% gezet.

Ik snap gewoon niet waarom dit gebeurt |:( . Gevoelsmatig zou ik verwachten dat HA de open AIR uitleest en dat toepast op de kaart.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-05 07:36
Alexhuber schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:15:
In mijn dashboard in HA heb ik een kaart (mushroom-fan-card) waarmee ik in percentage kan aangeven hoe snel de duco moet draaien.

Elke keer als ik HA opnieuw start (bijvoorbeeld als ik iets gewijzigd heb in yaml) dan wordt de ventilatie op 60% gezet.

Ik snap gewoon niet waarom dit gebeurt |:( . Gevoelsmatig zou ik verwachten dat HA de open AIR uitleest en dat toepast op de kaart.

Nog niet gecheckt, maar ik heb hetzelfde. Ik vermoed dat dit in de esphome config zit dan de open air. Dat moet ik nog uitzoeken. Volgens mij is het namelijk zo dat als hij zijn verbinding verliest naar een standaard stand gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaf
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19:02
Hoe zit het met de status van de eventuele compabiliteit met ducobox energy premium(WTW)??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
EnergyExplorer schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:28:
Mooi Tweakers product voor het verbeteren van de domme ventilatie boxen. Ik heb gister de Open Air mini besteld voor mijn Orcon ventilatie. Als ik het goed gelezen heb worden de Orcon humidity meters niet ondersteund. De sensor die ik er nu bij besteld heb past volgens mij alleen niet standaard in de Orcon box. Heeft iemand een voorbeeld van hoe ik die zou kunnen monteren?
Hey @EnergyExplorer,
De sensor voor de Orcon wordt geleverd met een stukje dubbelzijdige tape. Je kunt de connector precies door een gaatje steken waar de originele sensor eerder zat. Vervolgens plak je de sensor eenvoudig aan de binnenkant vast, en klaar is kees!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Alexhuber schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:15:

Hey @Alexhuber,
Ja, daar heb ik een verklaring voor! Standaard staat de "disconnected mode" ingeschakeld. Dit betekent dat wanneer de Open AIR Mini geen verbinding meer heeft met Home Assistant (HA), deze overschakelt naar een standaardmodus. Als je een sensor in je Open AIR Mini hebt, zal het apparaat vervolgens gaan werken op basis van de RH-sensor.

Meer informatie vind je hier: klik hier.
Bekijk de sectie disconnected mode (onderaan de pagina). Door de YAML-bestanden aan te passen en opnieuw te programmeren, kun je het gedrag naar wens wijzigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Michaf schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:36:
Hoe zit het met de status van de eventuele compabiliteit met ducobox energy premium(WTW)??
Deze is in de maak, echter verwacht niks voor de zomer van 2025. We zijn nog bezig met de externe sensor. Momenteel is het ook erg druk.

We doen ons best zo snel mogelijk de eerste prototypes af te hebben zodat we kunnen gaan testen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaf
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19:02
Test graag mee indien nodig 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Michaf schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:49:
Test graag mee indien nodig 😇
Gaan we regelen :)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:06
@The_ Mad_Ping Dank je wel. Kan ik stoppen met zoeken :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:23
stevenP schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:34:
[...]

Als dit je enige afzuigpunt is, heb je minder voordelen, maar:
*Niet meer op knopje drukken en je kunt t ook niet vergeten
*Nalopen zolang het vochtig is ipv tot wanneer jij op de knop drukt
*Eventueel een nachtmodus (zachter draaien om herrie tegen te gaan)
*Als het warm in huis is, op automation bijvoorbeeld lekker wat lucht laten happen

Zodra je overgaat naar kleppen erbij, kan je denken aan automatische regels:
*Als badkamer zorgt voor 100% fan, sluit de slaapkamers
*Om 2am even een uurtje de slaapkamers zachtjes afzuigen om muffe / oude lucht te voorkomen bij wakker worden

Etc
Wil dit ook voor onze Duco.

Heb aan aantal vragen:
- als we gaan douchen willen we maximale afvoer van vochtige lucht; als ik een openair klep plaats in de duco zodat de afvoer van de keuken afsluit tijdens het douchen gaat dit vermogen dan naar de afvoer van de douch?
- hoe ga ik dit instellen? (In HA?) En is dit gemakkelijk te doen?
- De voeding voor de klep; past deze in de Duco? Of is het een losse adapter
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste