Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
De Duco box laat de box op een x rpm draaien wat met alle ventielen open en goed ingesteld doorgaans overeenkomt met 400 m3/u. Hoeveel die extra gaat afzuigen vanuit de badkamer als je die naar de keuken dicht zet is afhankelijk van de weerstand op de ingang van de badkamer en de buis.
Kort gezegd zal die vast harder gaan afzuigen, want de kans is dat je nu niet op het limiet zit, maar hoeveel ligt ook voor een groot deel aan het ventiel dat in de badkamer gemonteerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:45
Caelorum schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:23:
De Duco box laat de box op een x rpm draaien wat met alle ventielen open en goed ingesteld doorgaans overeenkomt met 400 m3/u. Hoeveel die extra gaat afzuigen vanuit de badkamer als je die naar de keuken dicht zet is afhankelijk van de weerstand op de ingang van de badkamer en de buis.
Kort gezegd zal die vast harder gaan afzuigen, want de kans is dat je nu niet op het limiet zit, maar hoeveel ligt ook voor een groot deel aan het ventiel dat in de badkamer gemonteerd is.
Ben vandaag gaan testen…
Heb de 2 ventielen op de badkamer volledig opgedraaid, de buis naar de keuken ontkoppeld van de duco en afgesloten, stand 3 geactiveerd op de duco afstandsbediening en daarna gaan meten; 60m3/u per ventiel, dus 120 totaal… daarmee bleef de badkamer veel droger tijdens het douchen (gisteren ca 90% RLV nu 70%) en besloeg de spiegel niet oOo

Heb de set met 2 kleppen besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:28
3 kleppen (2x RH/temp/CO2 en 1x RH/temp) binnengekregen vandaag, zojuist geïnstalleerd en geprogrammeerd.

Nu heb ik echter best goed in dit topic gezocht, maar ik ben op zoek naar voorbeelden van automations in HA. Iemand die hier al ver mee is en dit wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 17:07
ik wil eigenlijk ook een klep plaatsen in de buis naar de badkamer, maar ik kan (zonder te breken) niet een klep van buiten plaatsen. Ik zag dat er ook kleppen bestaan om IN de buis te plaatsen (zie https://www.ventilatiesho...n-ventilatiekanaal-100mm/). Zou zoiets te motoriseren zijn? Is het ook met motor te koop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-04 12:20
Daiov97 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:33:
3 kleppen (2x RH/temp/CO2 en 1x RH/temp) binnengekregen vandaag, zojuist geïnstalleerd en geprogrammeerd.

Nu heb ik echter best goed in dit topic gezocht, maar ik ben op zoek naar voorbeelden van automations in HA. Iemand die hier al ver mee is en dit wil delen?
Je zou kunnen starten met een blueprint als deze. Humidity wil je met een trend / vector beoordelen, niet een absolute waarde. Doordat de basis humidity in de ruimte slingert door het jaar heen, zal de douche niet altijd de vochtigheid naar een bepaalde drempelwaarde brengen.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:04

drice

Loading...

Vraagje over de installatie van de valve in de behuizing.

Ik probeer de valve te installeren in het kanaal rechtsonder. In het hoofdcompartiment zit een schuimen opvulling met precies een lip voor het kanaal. Ik zie deze niet terugkomen op het voorbeeld op github.

Moet ik die stuk wegsnijden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwkyykpEKqJmNL1xFaU9iBQgfDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbQKaGYCkRTG2kGBYoj3jgVJ.jpg?f=fotoalbum_large

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-04 14:46
drice schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:19:
Vraagje over de installatie van de valve in de behuizing.

Ik probeer de valve te installeren in het kanaal rechtsonder. In het hoofdcompartiment zit een schuimen opvulling met precies een lip voor het kanaal. Ik zie deze niet terugkomen op het voorbeeld op github.

Moet ik die stuk wegsnijden?
[Afbeelding]
Hey,

Dit is nieuw of juist heel oud denk ik? Ik gebruik ook het kanaal rechts onder maar daar zit niks in de weg.

Wat vreemd, zou je eens een foto van wat verder af willen posten ? Dan kan ik hier ook even kijken (wordt wel pas morgen, ik ben vandaag niet thuis)

Gr

The Mad Ping

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drice

drice

Loading...

The_ Mad_Ping schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:51:
[...]

Hey,

Dit is nieuw of juist heel oud denk ik? Ik gebruik ook het kanaal rechts onder maar daar zit niks in de weg.

Wat vreemd, zou je eens een foto van wat verder af willen posten ? Dan kan ik hier ook even kijken (wordt wel pas morgen, ik ben vandaag niet thuis)

Gr

Koen
Opgelost. Ik kon het stuk schuim blijkbaar verschuiven en het was naar onderen gezakt.
Als ik naar onderstaande filmpje kijk zit het daar ook in.
YouTube: DIY: Zelf je ventilatiesysteem C plaatsen met Easykit

Mijn duco box is ondertussen 4 jaar oud, dus weet niet of het indertijd is aangepast

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:26
drice schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:53:
[...]

Opgelost. Ik kon het stuk schuim blijkbaar verschuiven en het was naar onderen gezakt.
Als ik naar onderstaande filmpje kijk zit het daar ook in.
YouTube: DIY: Zelf je ventilatiesysteem C plaatsen met Easykit

Mijn duco box is ondertussen 4 jaar oud, dus weet niet of het indertijd is aangepast
Zie inderdaad op je foto ook dat het in die hoek gezeten lijkt te hebben maar dat de lijm (als dat er op zat) losgelaten heeft (residu van piepschuim in de hoek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
Vandaag de Mini en kleppen binnen gekregen en geïnstalleerd, mijn complimenten voor de makers!!!! Heel netjes verpakt en heel mooi ontworpen hardware, 10 punten!!!

Heb nu alleen een vraag betreffende de automatisering in H.A; kan bij de "Doe Dan" optie niet instellen dat de FAN naar een bepaalde percentage gaat, wat doe ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LUH2ph-NxrU--BRi7E5erk5xOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FC2lM0eBV4PBaTMjy4pS7gqG.png?f=fotoalbum_large

Handmatig kan het welAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/765uL0zZBHN4LUVxhFoTC1y_6Lg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/37yvAgrSOVGldiLt0y9pw53G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• debruina16
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:10
Fan 'Set speed' in automatisering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-04 13:33
Is Tindie nog steeds de beste plek om de Valves te bestellen?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
Kun je een hint geven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:12
Toevallig vandaag mee bezig geweest.

Als je een automatisering maakt via de GUI. Voeg een Action toe en type "Speed" dan zie je vanzelf de opties verschijnen voor fan speed. Selecteer wat je wilt en de rest wijst zich redelijk vanzelf.

Hoop dat het helpt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djpeterl1
Alexhuber schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:42:
[...]

Toevallig vandaag mee bezig geweest.

Als je een automatisering maakt via de GUI. Voeg een Action toe en type "Speed" dan zie je vanzelf de opties verschijnen voor fan speed. Selecteer wat je wilt en de rest wijst zich redelijk vanzelf.

Hoop dat het helpt
Jaaa! Super! Bedankt voor de tip
Heb al heel wat gezocht maar niet naar dit.
Thanx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:29

Wokschotel

Op 6 wielen

Misschien een domme vraag, maar ik denk erover om een Duco Silent Box te installeren icm de Open Air Valves voor zonesturing. Als ik de Open Air Valves (incl. CO2/vochtsensor) installeer, heb ik die Open Air Mini in de Duco Box zelf nog nodig? Wat voegt die nog toe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
@Wokschotel de valves zijn alleen kleppen die je in de ventilatiekanalen schuift. De Mini heb je nodig om de ventilator aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Ascension schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:07:
@Wokschotel de valves zijn alleen kleppen die je in de ventilatiekanalen schuift. De Mini heb je nodig om de ventilator aan te sturen.
Ja, thanks, maar als ik alleen de kleppen wil aansturen, kan ik de aansturing van de ventilator in de box dan niet standaard laten? Of gaat het dan niet werken in in combinatie met die valves? Ik wil best die paar tientjes extra uitgeven maar als het niet nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
De valves functioneren autonoom dus je hebt de Mini niet nodig om deze aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Ascension schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:52:
De valves functioneren autonoom dus je hebt de Mini niet nodig om deze aan te sturen.
Dat dacht ik ook, dus behalve dat ik dan de aansturing van de ventilator via HA mis, zijn er nog andere technische redenen waarom ik die Mini nodig heb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomasv
Wokschotel schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:23:
[...]

Dat dacht ik ook, dus behalve dat ik dan de aansturing van de ventilator via HA mis, zijn er nog andere technische redenen waarom ik die Mini nodig heb?
Dat hangt dus helemaal van je gewenste niveau van controle/automatisering af. Als je de kleppen wilt gebruiken samen met de standaard PCB van de MV dan kan dat. Je kan dan niet de snelheid van je ventilatie aanpassen op basis van (externe) factoren en wensen maar behoudt de standaard funtionaliteit van de MV, en via de kleppen regel je dan waar je de extractie van lucht het belangrijkste vindt. Dat is een prima uitgangspunt en kan daardoor dus ook prima werken. Zoals gezegd, in tegenstelling tot HW van de fabrikant heb je geen symbiose tussen MV en kleppen dus wees daar van bewust.

Maar als je dit forumtopic doorleest dan zie je dat anderen graag extra controle willen hebben vanwege bepaalde gewenste automatiseringen. En dan heb je de OpenAIR mini nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door thomasv op 09-12-2024 11:47 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-04 13:33
@The_ Mad_Ping Enig idee wanneer de valves weer op voorraad zijn?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Dag @Hmmbob

Dit zal wss rond de jaarwisseling weer zijn :)

Kleine update vanuit onze kant:

We hebben een sticker toegevoegd aan de Open AIR Valve-motor. Op deze sticker staan zowel de meeteenheid als het klepnummer vermeld. Dit maakt het gemakkelijk om bij het openen van de ventilatiedoos in één oogopslag te zien welke sensor bij welke klep hoort of waar deze geplaatst moet worden.

Voorbeeld van de sticker: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PKjhqXdnej3eKciyLcXyJmYAGE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VysBKgAKJWiorXv1X64xcXqK.jpg?f=user_large

Alle nieuwe bestellingen én bestellingen van de afgelopen maand zijn al voorzien van deze stickers. Vind je dit handig en wil je ze ook ontvangen? Stuur ons dan een PM met het aantal kleppen dat je hebt en je adres. We sturen je gratis een setje stickers toe!

Tip: gebruik een Edding 3000 permanent marker om op de sticker aan te geven welk nummer en welke sensoren bij een specifieke klep horen.

Over de sensoren:

Vanaf het nieuwe jaar (FEB) stappen we over op nieuwe luchtvochtigheids- en temperatuursensor: de SHT45-AD1F-R2.

Wat is er verbeterd?

De sensor is voorzien van een klein membraan dat extra bescherming biedt.
De sensoren zijn een stuk nauwkeuriger.
Daarnaast krijgt de sensor een conformal coating voor nog meer bescherming.

Deze nieuwe sensor wordt standaard gemonteerd, ook wanneer je de SCD-40 (CO₂-sensor) gebruikt. Dit geeft je de flexibiliteit om zelf te bepalen welke waardes je voor jouw automatiseringen gebruikt.

Groetjes The Mad Ping,

PS we weten C != °C op de volgende versie van de stickers gaat dit opgelost worden.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Hey hey,

Beste wensen mede tweakers! Enorm bedankt voor het afgelopen jaar! Op naar een jaar vol nieuwe innovatie :)!

*O* :9B

The Mad Ping

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Ps alles is weer op voorraad, behalve de losse RH sensoren. Deze zijn er over twee weken weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:35
@The_ Mad_Ping zijn er plannen voor een 150mm valve met externe behuizing?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
manusjevanalles schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:25:
@The_ Mad_Ping zijn er plannen voor een 150mm valve met externe behuizing?
Jup! ik heb vandaag motoren besteld voor een proto-variant van de 160mm versie :D!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:35
The_ Mad_Ping schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:19:
[...]

Jup! ik heb vandaag motoren besteld voor een proto-variant van de 160mm versie :D!
Geweldig, dan wacht ik die af. Komt perfect uit, er loopt een 150/160mm (moet nog nameten) pvc buis naar beneden, die ik in z’n geheel wil kunnen afsluiten als ik de badkamer wil ventileren bij het douchen.
Aan wat voor termijn moet ik denken? Mocht je een tester zoeken, dan ben ik beschikbaar :)

[ Voor 5% gewijzigd door manusjevanalles op 04-01-2025 19:25 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-04 20:37
Goedemorgen! Inmiddels al een enorm tevreden gebruiker van 3 kleppen incl de combisensor. Genoeg te meten dus en daar gaat het nu soort van mis. De andere sensoren in de ruimtes die geventileerd worden geven een flink lagere luchtvochtigheid (10-15%) aan vs de sensor in de ducobox/op de klep. De combisensor geeft soms ook 100% aan, terwijl de specsheet aangeeft dat het max 95% kan zijn. Iemand enig idee wat er fout gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-04 20:37
debruina16 schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:47:
Heeft toevallig iemand de esp yaml herschreven van de huidige cover template naar de nieuwe valve template?

https://esphome.io/components/valve/template.html

Open/dicht is makkelijk aan te passen maar de position_action kom ik niet uit
Hier anders opgelost. Middels template sensors, sensors gemaakt die m3/h aangeven voor de kleppen obv max debiet in leiding. Vervolgens met automatisering regelen hoe hard de motor moet draaien als de som van de kleppen anders wordt. Misschien helpt dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Jn-FixNB_DZ4J_eg0Sj3Ch_RdE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FvDKKFkFTUgkcH1X4mSGYDzL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Rogier schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:50:
Goedemorgen! Inmiddels al een enorm tevreden gebruiker van 3 kleppen incl de combisensor. Genoeg te meten dus en daar gaat het nu soort van mis. De andere sensoren in de ruimtes die geventileerd worden geven een flink lagere luchtvochtigheid (10-15%) aan vs de sensor in de ducobox/op de klep. De combisensor geeft soms ook 100% aan, terwijl de specsheet aangeeft dat het max 95% kan zijn. Iemand enig idee wat er fout gaat?
Hey @Rogier

Je bent niet de eerste die dit meldt. De RH/temperatuursensor in de SCD is niet bepaald de meest nauwkeurige. De RH-nauwkeurigheid is ±6%, en bij hoge luchtvochtigheid zelfs ±9% (maximaal). Waarschijnlijk zorgen al deze afwijkingen samen ervoor dat de metingen, inclusief die van de sensoren in de woonkamer, ongeveer hetzelfde aangeven. Edit: Of dus juist niet :P
Je kunt deze afwijkingen corrigeren door kalibratie toe te passen, bijvoorbeeld met behulp van de opties in ESPHome: calibrate_linear of calibrate_polynomial. (https://esphome.io/components/sensor/#calibrate-linear)
Vanwege de beperkte nauwkeurigheid van de SCD-40 zal deze in de toekomst standaard worden gecombineerd met een SHT-45, die een nauwkeurigheid van ±1% RH heeft.
Wat betreft de 95%: dit komt uit de absolute maximum ratings en geeft aan dat de sensor bij een constante luchtvochtigheid van 95% nog steeds functioneert. Het meetbereik blijft echter gewoon van 0% tot 100%, zoals vermeld in tabel 2 van de datasheet (hoofdstuk 1.2).

Datasheet: https://sensirion.com/med...DS_SCD4x_Datasheet_D1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Rogier schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:23:
[...]

Hier anders opgelost. Middels template sensors, sensors gemaakt die m3/h aangeven voor de kleppen obv max debiet in leiding. Vervolgens met automatisering regelen hoe hard de motor moet draaien als de som van de kleppen anders wordt. Misschien helpt dit.

[Afbeelding]
Super vet :D! Heel netjes gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
manusjevanalles schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:22:
[...]

Geweldig, dan wacht ik die af. Komt perfect uit, er loopt een 150/160mm (moet nog nameten) pvc buis naar beneden, die ik in z’n geheel wil kunnen afsluiten als ik de badkamer wil ventileren bij het douchen.
Aan wat voor termijn moet ik denken? Mocht je een tester zoeken, dan ben ik beschikbaar :)
Gaan we doen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:30
Ik zit eraan te denken om in een lege aansluiting een luchtdruk meter te installeren
Deze luchtdruk meter zou dan het toerental van de motor moeten gaan bepalen
Mocht in de badkamer de luchtvochtigheid te hoog worden dan gaat die klep verder open
Doordat die klep verder open is gaat de luchtdruk in de box iets omhoog die luchtdruk meter zou hier dan op moeten reageren door de motor harder te laten draaien
Zo zou ik willen zorgen dat je geen waardes van kleppen bij elkaar op hoeft te tellen, wat ook onnauwkeurig is want elke leiding heeft een andere weerstand en op het einde van elke leiding zitten ook weer andere roosters

Die luchtdruk meter zou ik dan aan willen sluiten op de esp welke nu al de motor aan stuurt

Lijkt jullie dit een goed idee, of maak ik het moeilijker dan het eigenlijk is, ik heb 4 kleppen op de ducobox en ...% open is niet het zelfde % meer doorlaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
creon schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:57:
Ik zit eraan te denken om in een lege aansluiting een luchtdruk meter te installeren
Deze luchtdruk meter zou dan het toerental van de motor moeten gaan bepalen
Mocht in de badkamer de luchtvochtigheid te hoog worden dan gaat die klep verder open
Doordat die klep verder open is gaat de luchtdruk in de box iets omhoog die luchtdruk meter zou hier dan op moeten reageren door de motor harder te laten draaien
Zo zou ik willen zorgen dat je geen waardes van kleppen bij elkaar op hoeft te tellen, wat ook onnauwkeurig is want elke leiding heeft een andere weerstand en op het einde van elke leiding zitten ook weer andere roosters

Die luchtdruk meter zou ik dan aan willen sluiten op de esp welke nu al de motor aan stuurt

Lijkt jullie dit een goed idee, of maak ik het moeilijker dan het eigenlijk is, ik heb 4 kleppen op de ducobox en ...% open is niet het zelfde % meer doorlaat
Even los van of het een goed idee is, wil ik wel opmerken voor wie de originele klep code gebruikt waarin er een lookup table zit met mapping van klep positie naar percentage: dat zijn berekende waarden op basis van het oppervlak van de klep (exclusief de sensordoos, theoretisch 2d elliptoid), en dat is dus wel degelijk het daadwerkelijke percentage open bij benadering. Het is uiteraard afhankelijk van weerstand op de verschillende leidingen in de rest van het systeem hoeveel effect het openen of sluiten van een klep daadwerkelijk heeft. Je debiet neemt niet met x procent toe door een klep x procent meer te openen. Zo heb ik op zolder een klep met maar een heel kort stuk leiding, als ik daar de klep 20% of 100% open zet doet er niet toe, behalve voor het debiet van de andere ingangen (want weerstand neemt steeds verder af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice

drice

Loading...

Vraagje voor de expert.
Ik merk dat de klep regelmatig niet lijkt te zijn gecalibreerd.

Ik heb een automation gemaakt die kijkt of bij het sluiten van de klep ook de closed switch aan staat. Zo niet dan voert hij die calibratie opnieuw uit

Zodra ik ga douchen in de badkamer boven gaat de klep dicht dus deze automation loopt regelmatig. Ik denk in 50-60% van de gevallen dat hij opnieuw calibreert.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0znjvgNPmn9gqmh_uoY9jNtWOc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1y9j8j2N0UiMAxsNceWiH803.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
drice schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:34:
Vraagje voor de expert.
Ik merk dat de klep regelmatig niet lijkt te zijn gecalibreerd.

Ik heb een automation gemaakt die kijkt of bij het sluiten van de klep ook de closed switch aan staat. Zo niet dan voert hij die calibratie opnieuw uit

Zodra ik ga douchen in de badkamer boven gaat de klep dicht dus deze automation loopt regelmatig. Ik denk in 50-60% van de gevallen dat hij opnieuw calibreert.

Wat kan hier aan de hand zijn?

[Afbeelding]
Heb je de (oude) klep met de mechanische switches? Hier komt het best nauw of hij goed kalibreert of niet. Hier heb ik dit gedrag vaker gezien. Zeker als ze lang gebruikt zijn moesten die switches schoon gemaakt worden en soms een beetje opnieuw afgesteld worden. (boutjes los, switch naar beneden drukken, boutjes vast) mogelijk dat dit ook bij jou het geval is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drice

drice

Loading...

The_ Mad_Ping schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:37:
[...]

Heb je de (oude) klep met de mechanische switches? Hier komt het best nauw of hij goed kalibreert of niet. Hier heb ik dit gedrag vaker gezien. Zeker als ze lang gebruikt zijn moesten die switches schoon gemaakt worden en soms een beetje opnieuw afgesteld worden. (boutjes los, switch naar beneden drukken, boutjes vast) mogelijk dat dit ook bij jou het geval is?
Ik heb de klep recent geleverd gekregen (vorige maand) en geinstalleerd. Alles zag er schoon uit toen ik het uit de doos haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-04 12:08
Bloemstukje schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:03:
@The_ Mad_Ping Ik heb de Open Air Mini ontvangen, dank :). Nu probeer ik 'm net als mijn Valve in de Homey toe te voegen (de Valve werkt perfect). Ook dat is gelukt, het enige wat ik niet voor elkaar krijg is het bedienen van de motorsnelheid. Ik kan alle waardes zien; sensoren, en de feedback van de motor snelheid in RPM. Alleen de variabele voor het instellen van de motorsnelheid krijg ik niet zichtbaar. Zie ik iets over het hoofd? Ik kan 'm in de web gui wel gewoon bedienen. De opening van de Valve kan ik wel bedienen in de Homey.

Ter verduidelijking;

Dit is het lijstje wat ik krijg bij de Open Air Mini. Zo te zien staat de output (Open Air Mini, de "fan") er niet bij:
[Afbeelding]

Als ik de RPM aanklik, kan ik deze alleen uitlezen:
[Afbeelding]

Kijk ik bij de Open Air Valve zie ik dit lijstje, waar de output bij staat:
[Afbeelding]

En die ik dus ook kan aanklikken en kan koppelen aan de "dim" capability in de Homey zodat ik de valve kan "dimmen". Dit werkt als een zonnetje:
[Afbeelding]

Enig idee wat ik hier fout doe? Mijn gevoel zegt me dat de EPSHome app van Homey de ":fan" naam niet uit de YAML file herkent. Bij de Valve is de output namelijk een ":number". Kan ik de naam ":fan" zomaar veranderen in bijvoorbeeld ":number"?
Had jij hier al eens antwoord op gehad. Ik heb hetzelfde ik krijg alleen de states. ik zie uberhaupt die valve niet eens. terwijl ik via ip adres hem wel in de esphome kan bedienen zonder issues.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiQ2dyLCXy5wJx5N-eIWvaGrCJg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GST1SKMars21PG3Ssp6XnMra.png?f=fotoalbum_large

Wanneer ik de debug info check zie ik dit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
{
  "versions": {
    "platform": "local",
    "platformVersion": 2,
    "version": "12.3.0-rc.10",
    "appVersion": "1.3.11"
  },
  "physicalDeviceId": "Wizard1736927971913",
  "physicalDevice": {
    "status": "available",
    "used": true,
    "name": "Duco",
    "ipAddress": "XXX.XXX.XXX.XXX",
    "port": "6053",
    "encryptionKey": "<no value>",
    "password": "<no value>",
    "nativeCapabilities": [
      {
        "nativeCapabilityId": "463138235:state",
        "entityId": "463138235",
        "attribut": "state",
        "entityName": "WiFi Signal Percent",
        "type": "Sensor",
        "used": 0,
        "value": 100,
        "configs": {
          "usage": "diagnostic",
          "readOnly": true,
          "unit": "Signal %",
          "precision": 0
        },
        "constraints": {
          "type": "number"
        },
        "specialCase": null
      },
      {
        "nativeCapabilityId": "939109441:state",
        "entityId": "939109441",
        "entityName": "AIR Mini RPM",
        "used": 1,
        "value": 1176,
          "unit": "RPM",
          "precision": 2
        },
        },
      },
      {
        "nativeCapabilityId": "1535411390:state",
        "entityId": "1535411390",
        "entityName": "WiFi Signal dB",
        "value": -50,
          "deviceClass": "signal_strength",
          "unit": "dBm",
        },
        },
      }
    ],
    "rawData": [
      {
        "id": 463138235,
        "name": "WiFi Signal Percent",
        "config": {
          "objectId": "wifi_signal_percent",
          "key": 463138235,
          "uniqueId": "open-air-mini-232cc8sensorwifi_signal_percent",
          "icon": "",
          "unitOfMeasurement": "Signal %",
          "accuracyDecimals": 0,
          "forceUpdate": false,
          "deviceClass": "",
          "stateClass": 1,
          "lastResetType": 0,
          "disabledByDefault": false,
          "entityCategory": 2
        }
      },
      {
        "id": 939109441,
        "name": "AIR Mini RPM",
          "objectId": "air_mini_rpm",
          "key": 939109441,
          "uniqueId": "open-air-mini-232cc8sensorair_mini_rpm",
          "icon": "mdi:pulse",
          "unitOfMeasurement": "RPM",
          "accuracyDecimals": 2,
          "entityCategory": 0
        }
      },
      {
        "id": 1503345430,
        "type": "Fan",
        "name": "Open AIR Mini",
          "objectId": "open_air_mini",
          "key": 1503345430,
          "uniqueId": "open-air-mini-232cc8fanopen_air_mini",
          "supportsOscillation": false,
          "supportsSpeed": true,
          "supportsDirection": false,
          "supportedSpeedLevels": 100,
        }
      },
      {
        "id": 1535411390,
        "name": "WiFi Signal dB",
          "objectId": "wifi_signal_db",
          "key": 1535411390,
          "uniqueId": "d48c49232cc8-wifisignal",
          "unitOfMeasurement": "dBm",
        }
      }
    ]
  }
}

Ik denk dat ik deze zou moeten hebben maar kom hem niet tegen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
      {
        }
      },

[ Voor 49% gewijzigd door mr3000 op 15-01-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Ik heb dan wel geen automatische ducobox, wij werken gewoon met de afstandsbediening van duco, 3x drukken en hij draait 45 min tijdens en na douche. De losse vochtmeter geeft aan dat het dan rond de 50% vochtigheid zit, prima dus volgens mij?

Ik zie verder eigenlijk geen noodzaak om dit aan te passen dmv een vervanging van printplaat die het automatisch regelt. of zie ik iets over het hoofd?

Wel vraag ik mij af of jullie ooit de buizen schoonmaken van binnen?
b.v. met:
https://www.bol.com/nl/nl...machine/9300000003801451/

Of werkt dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
drice schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:40:
[...]

Ik heb de klep recent geleverd gekregen (vorige maand) en geinstalleerd. Alles zag er schoon uit toen ik het uit de doos haalde.
Hmmm dan is er mogelijk iets mis met je klep! Dan heb je namelijk al wel de nieuwe variant met hall sensor en een magneetje. Ik stuur je even een PB zodat we van klep kunnen ruilen en wij je probleem kunnen onderzoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Dirk0s schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:15:
Ik heb dan wel geen automatische ducobox, wij werken gewoon met de afstandsbediening van duco, 3x drukken en hij draait 45 min tijdens en na douche. De losse vochtmeter geeft aan dat het dan rond de 50% vochtigheid zit, prima dus volgens mij?

Ik zie verder eigenlijk geen noodzaak om dit aan te passen dmv een vervanging van printplaat die het automatisch regelt. of zie ik iets over het hoofd?

b.v. met:

Of werkt dat niet?
nee hoor, 3x op een knopje drukken voor en na douchen werkt prima! Zeker als de douche de enige ruimte is die je ventileert. Ik vind het persoonlijk prettig om alles te automatiseren in mijn huis. Een lichtschakelaar is een prima oplossing, een bewegingsdetector en een automatisering vind ik prettiger. (Helpt ook wel als je kinderen hebt en een chaotische partner)

Ik heb mijn buizen nog nooit schoongemaakt! Ik ben benieuwd naar je resultaten!

Edit, ik zou oppassen met stukken flex en of de geluidsdempende stukken.

Edit 2: Ik zou hem dan ook maar hier kopen: https://nl.aliexpress.com...-Schoorsteen-veegset.html? inplaats van op Bol.com scheelt de helft!

[ Voor 8% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 15-01-2025 10:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thomasv

Als je er geen nut in ziet dan gaat het in jouw geval waarschijnlijk niks toevoegen. Mensen die OpenAIR gebruiken zien er nut in door middel van automatiseringen (anders dan wat de Duco box nu doet) om hun ventilatie in huis aan te passen naar wens.
[b]Dirk0s in "Open AIR (open source smart ventilatieaansturing)"
b.v. met:

Of werkt dat niet?
Geen idee, wellicht een goede vraag voor een installateur/HVAC monteur. Die rekenen voor het schoonmaken al snel €100,- dus ik gok niet dat je een betrouwbaar antwoord krijgt 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:27
mr3000 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:12:
[...]

Had jij hier al eens antwoord op gehad. Ik heb hetzelfde ik krijg alleen de states. ik zie uberhaupt die valve niet eens. terwijl ik via ip adres hem wel in de esphome kan bedienen zonder issues.

[Afbeelding]

Wanneer ik de debug info check zie ik dit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
{
  "versions": {
    "platform": "local",
    "platformVersion": 2,
    "version": "12.3.0-rc.10",
    "appVersion": "1.3.11"
  },
  "physicalDevice": {
    "status": "available",
    "used": true,
    "name": "Duco",
    "ipAddress": "XXX.XXX.XXX.XXX",
    "port": "6053",
    "encryptionKey": "<no value>",
    "password": "<no value>",
    "nativeCapabilities": [
      {
        "nativeCapabilityId": "463138235:state",
        "entityId": "463138235",
        "entityName": "WiFi Signal Percent",
        "value": 100,
          "unit": "Signal %",
        },
        },
      },
      {
        "nativeCapabilityId": "939109441:state",
        "entityId": "939109441",
        "entityName": "AIR Mini RPM",
        "used": 1,
        "value": 1176,
          "unit": "RPM",
          "precision": 2
        },
        },
      },
      {
        "nativeCapabilityId": "1535411390:state",
        "entityId": "1535411390",
        "entityName": "WiFi Signal dB",
        "value": -50,
          "unit": "dBm",
        },
        },
      }
    ],
    "rawData": [
      {
        "id": 463138235,
          "objectId": "wifi_signal_percent",
          "key": 463138235,
          "uniqueId": "open-air-mini-232cc8sensorwifi_signal_percent",
          "unitOfMeasurement": "Signal %",
        }
      },
      {
        "id": 939109441,
          "objectId": "air_mini_rpm",
          "key": 939109441,
          "uniqueId": "open-air-mini-232cc8sensorair_mini_rpm",
          "icon": "mdi:pulse",
          "unitOfMeasurement": "RPM",
          "accuracyDecimals": 2,
        }
      },
      {
        }
      },
      {
        "id": 1535411390,
          "objectId": "wifi_signal_db",
          "key": 1535411390,
          "uniqueId": "d48c49232cc8-wifisignal",
          "unitOfMeasurement": "dBm",
        }
      }
    ]
  }
}

Ik denk dat ik deze zou moeten hebben maar kom hem niet tegen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
      {
        }
      },
Ik heb het werkend gekregen ja :). Een iets aangepaste yaml file, en hij werkt op de Homey. Ik ben voornemens om, na overleg via een mede-tweaker, hier een how-to voor te maken :).

gewoon nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:27

b.v. met:

Of werkt dat niet?
Ik heb naast de afstandsbediening (geintegreerd in de lichtschakelaarplaat van de badkamer) ook een vochtsensor in de ducobox. Loopt quasi compleet automatisch zo dus heb de printplaat ook niet vervangen.
Zet hem ook op stand 3 voor het douchen waarnaa hij na 15 min terug op AUTO modus gaat voor de rest van de dag.

Heb wel de communicatieprint toegevoegd om wat meer te kunnen tweaken (handig voor in de zomer wanneer de luchtvochtigheid hoger is zodat hij niet continu hard zit te ventileren + nog wat andere settings).

Had de open Air mini wel willen aanschaffen als hij compatibel was geweest met de afstandsbediening :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Bloemstukje schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:36:
[...]

Ik heb het werkend gekregen ja :). Een iets aangepaste yaml file, en hij werkt op de Homey. Ik ben voornemens om, na overleg via een mede-tweaker, hier een how-to voor te maken :).
That would be very nice!

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-04 12:08
Bloemstukje schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:36:
[...]

Keep me posted. ik heb nog homeassistant draaien voor 2 integraties. dus heb het nu op die manier werkend. alles behalve ideaal maar het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-04 08:40
Hi, sorry dat ik hier in dit topic kom binnenvallen.
Ik heb thuis een Begetube BT3.5F ventilatiesysteem en ben op zoek naar een systeem om hem via sensoren en HA te kunnen sturen.

Tijdens mijn zoektocht kom ik dit systeem tegen dat echt helemaal het systeem is wat ik in gedachten had.
Helaas enkel voor Duco ventilatiesystemen.

Heeft iemand van de knappe koppen hier weet van een gelijkaardig 'open' systeem, of een systeem dat werkt op Begetube?

De ventilatieunit heeft alvast klemmen voor aansturing op domotica, zie onderstaande afbeelding.
Dus ik vermoed dat er iets moet mogelijk zijn. Mijn installateur heeft alvast geen weet van een bestaand systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-kx_qb8UU17-zh9iamE4wlDi7o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gQ1Ucyheu74ijzQqX1cPyWC8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2_tAPDN1V5n3AyGjmyYKhYBKV4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zIQV3ch6gZP4OGj2B5EHKoMi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:28
Super bedankt @The_ Mad_Ping voor dit geweldige product! Ik baalde al heel lang van de brakke implementatie en het gebrek aan instellingen op de Duco box, dit is echt een wereld van verschil. Echt heel blij mee!

Ik had nog even een vraag voor de mede home assistant automatiseerders...een automatisering om de ventilator aan te zetten op basis van de metingen van 3 van de 4 sensoren was niet zo moeilijk. Luchtvochtigheid boven x, CO2 hoger dan y of VOC hoger dan z en ik laat de ventilator 100% draaien.
Maar hoe maak je een automatisering die hem terug afschaalt op basis van allemaal? Stel de luchtvochtigheid duikt onder de drempelwaarde. Ik wil dan afschalen, maar niet als de andere sensoren nog boven hun drempelwaarde zitten. Hij moet max blijven draaien tot ze allemaal weer onder hun waardes zitten. Dus dat is EN en niet OF zoals in de automatisering om m naar 100% te zetten. Hoe kan je dat doen? Sla je dan "Wanneer" over en wordt alles "En Als" ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drice

drice

Loading...

[b]Rude-Dog schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:40:
Ik had nog even een vraag voor de mede home assistant automatiseerders...een automatisering om de ventilator aan te zetten op basis van de metingen van 3 van de 4 sensoren was niet zo moeilijk. Luchtvochtigheid boven x, CO2 hoger dan y of VOC hoger dan z en ik laat de ventilator 100% draaien.
Maar hoe maak je een automatisering die hem terug afschaalt op basis van allemaal? Stel de luchtvochtigheid duikt onder de drempelwaarde. Ik wil dan afschalen, maar niet als de andere sensoren nog boven hun drempelwaarde zitten. Hij moet max blijven draaien tot ze allemaal weer onder hun waardes zitten. Dus dat is EN en niet OF zoals in de automatisering om m naar 100% te zetten. Hoe kan je dat doen? Sla je dan "Wanneer" over en wordt alles "En Als" ofzo?
Je zou het kunnen oplossen in 1 automatisering.
Bij de when/trigger voeg je al je sensoren toe en het punt waarop je automatisering moet triggeren.
Dus luchtvochtigheid onder drempelwaarde

Bij And/if voeg je al je sensoren toe en de drempelwaardes waar ze een moeten voldoen

En bij Then/Do voeg je het afschalen van je ventilatie op.

Elke sensor onder de drempelwaarde triggert de automatisering, maar alleen bij de laatste onder de drempelwaarde schaalt hij ook af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:28
drice schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:43:
[...]

Je zou het kunnen oplossen in 1 automatisering.
Bij de when/trigger voeg je al je sensoren toe en het punt waarop je automatisering moet triggeren.
Dus luchtvochtigheid onder drempelwaarde

Bij And/if voeg je al je sensoren toe en de drempelwaardes waar ze een moeten voldoen

En bij Then/Do voeg je het afschalen van je ventilatie op.

Elke sensor onder de drempelwaarde triggert de automatisering, maar alleen bij de laatste onder de drempelwaarde schaalt hij ook af
Ah, daar had ik nog niet aan gedacht. Zoiets wordt het dan denk ik?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
alias: Mechanische ventilatie naar 55% op basis van gemeten waardes
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.open_air_mini_sensor_1_humidity
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
    below: 50
    entity_id:
      - sensor.voc_index
    below: 200
    for:
    entity_id:
      - sensor.open_air_mini_sensor_1_co2
    below: 800
    for:
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.voc_index
    below: 200
    entity_id: sensor.open_air_mini_sensor_1_co2
    below: 800
    entity_id: sensor.open_air_mini_sensor_1_humidity
    below: 50
actions:
  - action: fan.set_percentage
    metadata: {}
    data:
      percentage: 55
    target:
      entity_id: fan.open_air_mini
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-04 18:34
Ik zie dat de openair mini aansluitingen heeft voor twee sensoren. Betekend dit ook dat er maximaal 2 valves met eigen sensoren uitgerust kunnen worden?

Verder vroeg ik mij af of er nog significante verschillen zijn tussen de duco boxen (de Orcon heeft voor mij te veel vermogen). De focus kan meer zones aan kijkt het, maar ik mik op drie aanvoerpunten (mogelijk ooit 4) dus de silent voldoet prima. De connect zorgt dat je een duco app kan gebruiken, maar volgens mij vangt OpenAir alles af wat er in te stellen valt? Dan is het meest gunstige optie waarschijnlijk de goedkoopste, of vergis ik mij ergens?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• firefixmaarten
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-04 23:16
svenk91 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:23:
Ik zie dat de openair mini aansluitingen heeft voor twee sensoren. Betekend dit ook dat er maximaal 2 valves met eigen sensoren uitgerust kunnen worden?

Verder vroeg ik mij af of er nog significante verschillen zijn tussen de duco boxen (de Orcon heeft voor mij te veel vermogen). De focus kan meer zones aan kijkt het, maar ik mik op drie aanvoerpunten (mogelijk ooit 4) dus de silent voldoet prima. De connect zorgt dat je een duco app kan gebruiken, maar volgens mij vangt OpenAir alles af wat er in te stellen valt? Dan is het meest gunstige optie waarschijnlijk de goedkoopste, of vergis ik mij ergens?
Op elke valve zit ook een aansluiting voor de sensoren op de klep. De twee aansluitingen op de open air zijn voor als je bijvoorbeeld een bestaande vochtsensor (voor heel de afzuiging bvb) wil aansluiten.

Ik denk dat alle docuboxen hetzelfde resultaat geven als je open air hardware erin gaat zetten. De kleppen van docu zijn niet compatible met de open air, alsook de afstandbediening. Eigenlijk koop je gewoon de motor en behuizing en vul je die met open air spullen.
Dus neem de goedkoopste, de printplaten van docu gaan er toch uit en zijn voor de vuilbak ofzo.

Kwa functionaliteit heb je inderdaad alles wat je nodig hebt in homey/HA om de kleppen manueel maar liever automatisch te sturen (alsook de motorsnelheid)

@The_ Mad_Ping correct me if I am wrong?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-04 18:34
firefixmaarten schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:24:
[...]

Op elke valve zit ook een aansluiting voor de sensoren op de klep. De twee aansluitingen op de open air zijn voor als je bijvoorbeeld een bestaande vochtsensor (voor heel de afzuiging bvb) wil aansluiten.

Ik denk dat alle docuboxen hetzelfde resultaat geven als je open air hardware erin gaat zetten. De kleppen van docu zijn niet compatible met de open air, alsook de afstandbediening. Eigenlijk koop je gewoon de motor en behuizing en vul je die met open air spullen.
Dus neem de goedkoopste, de printplaten van docu gaan er toch uit en zijn voor de vuilbak ofzo.

Kwa functionaliteit heb je inderdaad alles wat je nodig hebt in homey/HA om de kleppen manueel maar liever automatisch te sturen (alsook de motorsnelheid)

@The_ Mad_Ping correct me if I am wrong?
Ah, dan staan de valves dus niet in verbinding fysiek met de openair mini? Logisch ook gezien je er een losse voeding bij moet bestellen.

Nou is het wachten tot de open air mini weer op voorraad is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mynewacc
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-04 15:31
Wat een super tof project is dit! Ik mijn vorige huis kon ik nog 1-10V op mijn Zehnder zetten om het debiet te regelen. Helaas gaat dat bij de Duco niet, maar gelukkig is er dit project.

Helaas is hier een DucoBox Reno geplaatst en staat deze niet in het rijtje van supported devices. Heeft er toevallig al iemand gekeken of deze compatible zou kunnen zijn?

Hier wat foto's van de originele PCB in de Reno:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qa6Ic1lbQCWFaKuiHlKc1Mwz6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3V3cbKMLRtIexXJabCCjCh2N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4atLAriUfxUzU2xMRktVlulU5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i97l2ltXFI2ZotU6H7BtrQ1Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door mynewacc op 30-01-2025 16:57 . Reden: Foto's toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mynewacc
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-04 15:31
mynewacc schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:40:
Wat een super tof project is dit! Ik mijn vorige huis kon ik nog 1-10V op mijn Zehnder zetten om het debiet te regelen. Helaas gaat dat bij de Duco niet, maar gelukkig is er dit project.

Helaas is hier een DucoBox Reno geplaatst en staat deze niet in het rijtje van supported devices. Heeft er toevallig al iemand gekeken of deze compatible zou kunnen zijn?

Hier wat foto's van de originele PCB in de Reno:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels contact gehad met de fabrikant van de OpenAIR. Ze zijn voornemens om de Reno vanaf omstreeks Q4 dit jaar te ondersteunen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[quote]Rude-Dog schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:50:
[...]

Dit is de blueprint die ik zelf gebruik (eervolle vermelding voor ChatGPT). Werkt ook op basis van tijdgebonden delta in humidity. Dat werkte voor mij beter dan absolute waarden te gebruiken. Je moet wel zelf een paar entities nog maken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
blueprint:
  name: Automatic mechanical ventilation control
  description:
    Turn the ventilation fan on and off based on humidity, CO2, temperature (inside, outside)
    with definable upper and lower thresholds
    MANDATORY Boolean HELPERS are ventilation_disabled_triggered and ventilation_enabled_triggered
  domain: automation

input:
    fan:
      name: Fan
      description: The fan entity to control
      selector:
        entity:
          domain: fan

inside_humidity_sensor:
      name: Inside Humidity Sensor
      description: The inside humidity sensor entity
      selector:
        entity:
          domain: sensor
          device_class: humidity
    outside_humidity_sensor:
      name: Outside Humidity Sensor
      description: The outside humidity sensor entity (unused currently)
      selector:
        entity:
    inside_humidity_sensor_5min:
      name: Inside Humidity Sensor (5 min average)
      description: The inside humidity sensor entity (5 min average)
      selector:
        entity:
    inside_humidity_sensor_60min:
      name: Inside Humidity Sensor (60 min average)
      description: The inside humidity sensor entity (60 min average)
      selector:
        entity:
    inside_temp_sensor:
      name: Inside Temperature Sensor
      description: The inside temperature sensor entity
      selector:
        entity:
          device_class: temperature
    outside_temp_sensor:
      name: Outside Temperature Sensor
      description: The outside temperature sensor entity
      selector:
        entity:
          device_class: temperature
    co2_sensor_1:
      name: CO2 Sensor 1
      description: The first CO2 sensor entity
      selector:
        entity:
          device_class: carbon_dioxide
    co2_sensor_2:
      name: CO2 Sensor 2
      description: The second CO2 sensor entity
      selector:
        entity:
          device_class: carbon_dioxide

inside_humidity_upper_threshold:
      name: Humidity Spike Threshold vs Short-term Average (5 minutes)
      description: The humidity level spike at which the fan should start
      default: 10
      selector:
        number:
          min: 0
          max: 20
          unit_of_measurement: "%"
    inside_humidity_lower_threshold:
      name: Humidity Spike Threshold vs Long-term Average (60 minutes)
      description: The humidity level increase after at which the fan should stop
      default: 1
      selector:
        number:
          max: 20
    inside_humidity_lower_threshold_absolute:
      name: Humidity Absolute Lower Threshold
      description: The humidity level to be reached before the fan should stop
      default: 72
      selector:
        number:
          min: 60
          max: 100
    temp_delta_upper_threshold:
      name: Temperature Delta Upper Threshold
      description: The temperature delta between inside and outside at which the fan should start
      default: 3
      selector:
        number:
          max: 10
          unit_of_measurement: "°C"
    temp_delta_lower_threshold:
      name: Temperature Delta Lower Threshold
      description: The temperature delta between inside and outside at which the fan should stop
      default: 1
      selector:
        number:
          max: 10
    inside_temp_activation_threshold:
      name: Inside Temperature Activation Threshold
      description: The inside temperature above which the delta threshold is considered
      default: 22
      selector:
        number:
          max: 40
    co2_upper_threshold:
      name: CO2 Upper Threshold
      description: The CO2 level at which the fan should start
      default: 800
      selector:
        number:
          max: 2000
          unit_of_measurement: "ppm"
    co2_lower_threshold:
      name: CO2 Lower Threshold
      description: The CO2 level at which the fan should stop
      default: 600
      selector:
        number:
          max: 2000
          unit_of_measurement: "ppm"
    fan_speed_high:
      name: Fan Speed High
      description: The fan speed percentage when any upper threshold is breached
      default: 100
      selector:
        number:
    fan_speed_low:
      name: Fan Speed Low
      description: The fan speed percentage when all lower thresholds are met
      default: 15
      selector:
        number:
    auto_control_enabled:
      name: Automatic Control Enabled
      description: Enable or disable automatic control of the fan
      default: true
      selector:
        boolean:

trigger:
  - platform: state
    entity_id: !input inside_humidity_sensor
    entity_id: !input outside_humidity_sensor
    entity_id: !input inside_temp_sensor
    entity_id: !input outside_temp_sensor
    entity_id: !input co2_sensor_1
    entity_id: !input co2_sensor_2

condition:
  - condition: template
    value_template: "{{ auto_control_enabled }}"

action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
                value_template: >
                  {% set h_inside = states(inside_humidity_sensor)|float %}
                  {% set h_5min_inside = states(inside_humidity_sensor_5min)|float %}
                  {{ ((h_inside - h_5min_inside ) > inside_humidity_upper_threshold) }}

{% set t_inside = states(inside_temp_sensor)|float %}
                  {% set t_outside = states(outside_temp_sensor)|float %}                  
                  {{ (t_inside > inside_temp_activation_threshold) and ((t_inside - t_outside) > temp_delta_upper_threshold) }}

above: !input co2_upper_threshold

above: !input co2_upper_threshold

- condition: state
            entity_id: input_boolean.ventilation_enabled_triggered
            state: "off"

sequence:
          - service: fan.set_percentage
            target:
              entity_id: !input fan
            data:
              percentage: !input fan_speed_high
          - service: notify.mobile_app_mi_9t
            data:
              title: Ventilation ON
          - service: input_boolean.turn_on
            target:
          - service: input_boolean.turn_off
            target:
              entity_id: input_boolean.ventilation_disabled_triggered

- conditions:
              {% set h_inside = states(inside_humidity_sensor)|float %}
              {% set h_60min_inside = states(inside_humidity_sensor_60min)|float %}
              {{ ((h_inside - h_60min_inside ) < inside_humidity_lower_threshold) and (h_inside < inside_humidity_lower_threshold_absolute) }}

{% set t_inside = states(inside_temp_sensor)|float %}
              {% set t_outside = states(outside_temp_sensor)|float %}
              {{ (t_inside < inside_temp_activation_threshold) or ((t_inside - t_outside) < temp_delta_lower_threshold) }}

below: !input co2_lower_threshold

below: !input co2_lower_threshold

state: "off"

sequence:
          - service: fan.set_percentage
            target:
              entity_id: !input fan
            data:
              percentage: !input fan_speed_low
          - service: notify.mobile_app_mi_9t
            data:
              title: Ventilation OFF
          - service: input_boolean.turn_on
            target:
          - service: input_boolean.turn_off
            target:

variables:
  inside_humidity_sensor: !input "inside_humidity_sensor"
  outside_humidity_sensor: !input "outside_humidity_sensor"
  inside_humidity_sensor_5min: !input "inside_humidity_sensor_5min"
  inside_humidity_sensor_60min: !input "inside_humidity_sensor_60min"
  inside_humidity_lower_threshold: !input "inside_humidity_lower_threshold"
  inside_humidity_upper_threshold: !input "inside_humidity_upper_threshold"
  inside_humidity_lower_threshold_absolute: !input "inside_humidity_lower_threshold_absolute"
  inside_temp_sensor: !input "inside_temp_sensor"
  outside_temp_sensor: !input "outside_temp_sensor"
  inside_temp_activation_threshold: !input "inside_temp_activation_threshold"
  temp_delta_upper_threshold: !input "temp_delta_upper_threshold"
  temp_delta_lower_threshold: !input "temp_delta_lower_threshold"
  co2_sensor_1: !input "co2_sensor_1"
  co2_sensor_2: !input "co2_sensor_2"
  auto_control_enabled: !input "auto_control_enabled"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-04 15:18
Uit nieuwsgierigheid, zijn er nog nieuwe revisies of versies in de pipeline? Misschien dat de ontwikkelingen op smart home gebied nieuwe toepassingen of verbindingsmogelijkheden bieden inmiddels

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Hier afgelopen week ook de air mini binnengekregen. Gelijk geïnstalleerd in mijn Orcon. Paste precies. Alleen helaas niet compatibel met de STH21 sensor die al in de box aanwezig was. Voornamelijk omdat het stekkertje niet overeenkomt. Niet erg, want ik heb in elke kamer wel sensoren hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9A_V7sEzW1JtpGrCoRJsgkJkBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2myZXVdohImHrpPGZYVvVaV.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels heb ik een simpele luchtvochtigheidsregeling gemaakt voor de badkamer. Stijgt de luchtvochtigheid met meer dan 6% binnen 5 minuten? Dan wordt de regeling geactiveerd. Zodra het tegenovergestelde waar is wordt er een nadraai timer geactiveerd van 15 minuten. Daarna neemt de co2 regeling het weer over. Dat lijkt goed te werken

Voor de co2 heb ik een pid controller uit hacs gekoppeld, in de basis werkt het al aardig om de luchtkwaliteit zo rond de 900ppm te houden al behoeft het nog wel wat finetuning. Ik ben er erg blij mee :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YigPlLPb1wcNbxqYpzMq4_Y2ko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9ijWgHczIfhET7O54X8bDY2.jpg?f=fotoalbum_large

Natuurlijk ook knopjes gemaakt om alles handmatig in een andere stand te kunnen zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMzYwmKKmN8COpujsCr-taRMU08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duxoH5vOxoLA4f9wmVHMxgDx.jpg?f=fotoalbum_large

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
BastiaanN schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:30:
...

Voor de co2 heb ik een pid controller uit hacs gekoppeld, in de basis werkt het al aardig om de luchtkwaliteit zo rond de 900ppm te houden al behoeft het nog wel wat finetuning. Ik ben er erg blij mee :D

[Afbeelding]

Natuurlijk ook knopjes gemaakt om alles handmatig in een andere stand te kunnen zetten:

[Afbeelding]
Dag @BastiaanN, cool om te zien!

Heb je voor die PID controller een voorbeeld van implementatie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Zeker!

Ik gebruik de volgende pid controller (installeerbaar via HACS):
https://github.com/soloam/ha-pid-controller

Op de bovenstaande pagina staat ook wel uitleg over hoe je de pid controller kan configureren. Mijn configuratie is als volgt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
pid_controller:

sensor:
  - platform: pid_controller
    name: orcon_pid_controller
    unique_id: 1c1f59e1-9dc3-4635-bc06-078bbeb95a67
    enabled: '{{ is_state("input_select.ventilatie_stand", "automatisch") and is_state("input_boolean.luchtvochtigheidsregeling_actief", "off") }}'
    set_point: '{{ states("input_number.ventilatie_gewenst_co2") }}'
    p: '{{ states("input_number.ventilatie_pid_proportional") }}'
    i: '{{ states("input_number.ventilatie_pid_integral") }}'
    d: '{{ states("input_number.ventilatie_pid_derivative") }}'
    entity_id: sensor.woonkamer_co2
    invert: yes
    precision: 0
    minimum: 10
    maximum: 100
    windup: '{{ states("input_number.ventilatie_pid_windup") }}'

input_select:
  ventilatie_stand:
    name: "Ventilatie stand"
    options:
      - automatisch
      - stand_1
      - stand_2
      - stand_3
      - timer

input_number:
  ventilatie_gewenst_co2:
    name: "Gewenst CO2 niveau"
    min: 420
    max: 1500
    step: 5
  ventilatie_pid_proportional:
    name: "Ventilatie PID Proportional"
    max: 1
    step: 0.01
  ventilatie_pid_integral:
    name: "Ventilatie PID Integral"
    max: 0.001
    step: 0.00001
  ventilatie_pid_derivative:
    name: "Ventilatie PID Derivative"
  ventilatie_pid_windup:
    name: "Ventilatie PID Windup"
    step: 0.5

Ik gebruik de volgende waardes voor de parameters op dit moment, maar die zullen voor iedereen anders zijn (en voor mij ook nog lang niet optimaal):
ventilatie_gewenst_co2: 900
ventilatie_pid_proportional: 0,2
ventilatie_pid_integral: 0,0001
ventilatie_pid_derivative: 0
ventilatie_pid_windup: 75 (dit betekend dat het "i" deel van de regeling nooit meer dan 75% fan speed kan bepalen)
Stel dan dat de co2 al 5 minuten 1000 is, dan:
P = 1000-900 = 100 * 0,2 = 20%
I = 1000-900 = 100 * 0,0001 = 0,01 * 300 = 3% (Deze wordt elke keer opnieuw berekend met de delta tussen twee metingen en daarmee wordt I verlaagd of verhoogd)
D = 0

Uitkomst = 23% fan speed. Uiteindelijk zal de "I" er voor zorgen dat de regeling naar het setpoint kruipt. De I wordt alleen bij uit en opnieuw inschakelen van de PID regeling weer helemaal op 0 gezet. In de andere gevallen vind er elke keer een verhoging (of verlaging bij < setpoint) plaats. Hoe snel dit gaat kun je allemaal bepalen met de bovengenoemde parameters.

De "input_boolean.luchtvochtigheidsregeling_actief" heb ik via de UI aangemaakt, maar is dus een input_boolean helper die aangeeft of de luchtvochtigheidsregeling actief is. In dat geval gaat de PID regelaar uit. Ik weet nog niet helemaal of het helemaal uitschakelen van de pid regeling de beste oplossing is, want dan worden de berekende parameters over de tijd (P en I in mijn geval) weer gereset naar 0, en dan duurt het dus weer een tijdje totdat regeling weer de optimale fanspeed heeft gevonden. Anderzijds zou je kunnen beredeneren dat de handmatige stand en/of de luchtvochtigheidsregeling de regeling ook in de war zouden brengen omdat op dat moment de uitvoer van de pid regeling niet wordt doorgezet naar de fan.

Vervolgens heb ik een simpele automation gemaakt die bij een wijziging van de pid controller dit doorstuurt naar de air mini:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- id: '1739647316275'
  alias: PID - Fan koppeling
  description: ''
  triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
    - sensor.orcon_pid_controller
    from:
  conditions:
    entity_id: sensor.orcon_pid_controller
    attribute: enabled
    state: true
  actions:
    data:
      percentage: '{{ states.sensor.orcon_pid_controller.state }}'
    target:
      device_id: 88651b316727fa5940f8e7ee47a20363

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
BastiaanN schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:50:
Zeker!

Ik gebruik de volgende pid controller (installeerbaar via HACS):
https://github.com/soloam/ha-pid-controller

Op de bovenstaande pagina staat ook wel uitleg over hoe je de pid controller kan configureren. Mijn configuratie is als volgt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
pid_controller:

sensor:
  - platform: pid_controller
    name: orcon_pid_controller
    unique_id: 1c1f59e1-9dc3-4635-bc06-078bbeb95a67
    enabled: '{{ is_state("input_select.ventilatie_stand", "automatisch") and is_state("input_boolean.luchtvochtigheidsregeling_actief", "off") }}'
    set_point: '{{ states("input_number.ventilatie_gewenst_co2") }}'
    p: '{{ states("input_number.ventilatie_pid_proportional") }}'
    i: '{{ states("input_number.ventilatie_pid_integral") }}'
    d: '{{ states("input_number.ventilatie_pid_derivative") }}'
    entity_id: sensor.woonkamer_co2
    invert: yes
    precision: 0
    minimum: 10
    maximum: 100
    windup: '{{ states("input_number.ventilatie_pid_windup") }}'

input_select:
  ventilatie_stand:
    name: "Ventilatie stand"
    options:
      - automatisch
      - stand_1
      - stand_2
      - stand_3
      - timer

input_number:
  ventilatie_gewenst_co2:
    name: "Gewenst CO2 niveau"
    min: 420
    max: 1500
    step: 5
  ventilatie_pid_proportional:
    name: "Ventilatie PID Proportional"
    max: 1
    step: 0.01
  ventilatie_pid_integral:
    name: "Ventilatie PID Integral"
  ventilatie_pid_derivative:
    name: "Ventilatie PID Derivative"
  ventilatie_pid_windup:
    name: "Ventilatie PID Windup"
    step: 0.5

Ik gebruik de volgende waardes voor de parameters op dit moment, maar die zullen voor iedereen anders zijn (en voor mij ook nog lang niet optimaal):

[...]

Stel dan dat de co2 al 5 minuten 1000 is, dan:
P = 1000-900 = 100 * 0,2 = 20%
I = 1000-900 = 100 * 0,0001 = 0,01 * 300 = 3% (Deze wordt elke keer opnieuw berekend met de delta tussen twee metingen en daarmee wordt I verlaagd of verhoogd)
D = 0

Uitkomst = 23% fan speed. Uiteindelijk zal de "I" er voor zorgen dat de regeling naar het setpoint kruipt. De I wordt alleen bij uit en opnieuw inschakelen van de PID regeling weer helemaal op 0 gezet. In de andere gevallen vind er elke keer een verhoging (of verlaging bij < setpoint) plaats. Hoe snel dit gaat kun je allemaal bepalen met de bovengenoemde parameters.

De "input_boolean.luchtvochtigheidsregeling_actief" heb ik via de UI aangemaakt, maar is dus een input_boolean helper die aangeeft of de luchtvochtigheidsregeling actief is. In dat geval gaat de PID regelaar uit. Ik weet nog niet helemaal of het helemaal uitschakelen van de pid regeling de beste oplossing is, want dan worden de berekende parameters over de tijd (P en I in mijn geval) weer gereset naar 0, en dan duurt het dus weer een tijdje totdat regeling weer de optimale fanspeed heeft gevonden. Anderzijds zou je kunnen beredeneren dat de handmatige stand en/of de luchtvochtigheidsregeling de regeling ook in de war zouden brengen omdat op dat moment de uitvoer van de pid regeling niet wordt doorgezet naar de fan.

Vervolgens heb ik een simpele automation gemaakt die bij een wijziging van de pid controller dit doorstuurt naar de air mini:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- id: '1739647316275'
  alias: PID - Fan koppeling
  description: ''
  triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
    - sensor.orcon_pid_controller
    from:
  conditions:
    entity_id: sensor.orcon_pid_controller
    attribute: enabled
    state: true
  actions:
    data:
      percentage: '{{ states.sensor.orcon_pid_controller.state }}'
    target:
      device_id: 88651b316727fa5940f8e7ee47a20363
Super gaaf, dank voor het delen inclusief de uitleg. Denk dat menig tweakers daar wat aan hebben (inclusief ik zelf).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MattMax
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:07
Om te zorgen dat de OpenAir mini ook blijft werken als de verbinding met Home Assistant is verbroken, kan je gebruik maken van de "disconnected mode". Uitleg hierover staat in Github (onderaan de Readme). Hierbij kan je een medium en max stand van de ventilator instellen aan de hand van de luchtvochtigheid. Ik zou graag willen dat in dat geval er niet alleen op luchtvochtigheid wordt gestuurd, maar ook op CO2. Zie onderstaande aanpassingen om dit voor elkaar te krijgen.

Globals instellen in openair-mini.yaml
Let op, hier eigen voorkeurswaardes instellen voor luchtvochtigheid (humidity) en CO2 drempelwaardes.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
globals:
  # Disconnected Mode Max Fan Speed, linked to Disconnected Humidity Level Max Speed
  - id: disconnected_max_fan_speed
    type: int
    restore_value: no
    initial_value: "100"
  # Disconnected Mode Medium Fan Speed, linked to Disconnected Humidity Level Medium Speed
  - id: disconnected_medium_fan_speed
    initial_value: "60"
  # Disconnected Mode Default Fan Speed, for humidities lower than Disconnected Humidity Level Medium Speed
  # or if NOT using a humidity sensor. Without sensor this speed will be maintained until a connection
  # to Home Assistant has been restored and your automations can take over.
  - id: disconnected_default_fan_speed
    initial_value: "25"
  # Disconnected Mode Max Humidity Threshold    
  - id: disconnected_hum_level_max_speed
    initial_value: "75"
  # Disconnected Mode Medium Humidity Threshold
  - id: disconnected_hum_level_medium_speed
    initial_value: "55"
  # Disconnected Mode Max CO2 Threshold    
  - id: disconnected_co2_level_max_speed
    initial_value: "1200"
  # Disconnected Mode Medium CO2 Threshold    
  - id: disconnected_co2_level_medium_speed
    initial_value: "900"

Code voor disconnected_mode_with_humidity.yaml
Sturing checkt eerst luchtvochtigheid en daarna CO2. Deze logica zou uiteraard nog wat slimmer kunnen.
Let op dat je de juiste IDs gebruikt voor de luchtvochtigheidssensor en CO2 sensor in de regels die starten met "auto". In de documentatie is dat bijv. "air_humidity", in onderstaande code is het "Floor_0_Humidity" en "Floor_0_CO2".

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
---
- id: disconnected_mode
  then:
    - logger.log: "Disconnected Mode Triggered"
    - fan.turn_on:
        id: fan_motor
        speed: !lambda |-
          auto hum = id(Floor_0_Humidity).state;
          auto co2 = id(Floor_0_CO2).state;
          if (hum >= id(disconnected_hum_level_max_speed)) {
            return id(disconnected_max_fan_speed);
          } else if (hum >= id(disconnected_hum_level_medium_speed)) {
            return id(disconnected_medium_fan_speed);
          } else if (co2 >= id(disconnected_co2_level_max_speed)) {
            return id(disconnected_max_fan_speed);
          } else if (co2 >= id(disconnected_co2_level_medium_speed)) {
            return id(disconnected_medium_fan_speed);
          } else {
            return id(disconnected_default_fan_speed);
          }
          return id(disconnected_default_fan_speed);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Op het moment heb ik een simpele Ducobox Silent en ik wil graag aan de slag met de OpenAir Mini.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aPvZpHFy3koPGSZoB8uhNc8S7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xa7YqTbK1ivXD0wuVZNMO68i.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn 3 aanvoerkanalen naar de unit, per verdieping 1. Voor woonlaag 1 met de badkamer en het toilet wil ik graag de ventilatie automatisch verhogen bij het gebruik van de douche, of als er sigarettenrook van de buurman door het ventilatierooster komt. Voor deze verdieping lijkt het me dus handig om CO2, luchtvochtigheid, stikstof en vluchtige organische stoffen te meten.

Het kanaal van woonlaag 2 komt in de keuken uit (gecombineerd met de woonkamer). Ook deze wil ik graag automatisch laten verhogen bij een verhoging van vervuiling door elektrisch koken. Lijkt jullie een stukstof / vluchtige organische stoffen sensor hiervoor voldoende?

Vervolgens is er het laatste kanaal die direct in de waskamer uitkomt (korte bocht stukje). Hier zal voornamelijk CO2 een bepalende waarde zijn.

Ik snap nog niet helemaal wat ik moet selecteren om hierin de juiste keuzes te maken, aangezien er twee connectors zijn. Heb ik in dit geval twee sets sensoren nodig of kan er op 1 connector de volledige alles in 1 combinatie? Of is het beter om deze sensoren aan losse kleppen toe te laten voegen?

Dan komt het winkelmandje er volgens mij zo uit te zien:
  • Open AIR Mini V1.4.0
  • 1 foam block voor het loze kanaal
  • Open Air programmer om later aanpassingen te kunnen maken (maar wel graag voorgeprogrammeerd)
  • Ducobox interne valve voor badkamer/slaapkamer + Combined Co2 & Humidity Sensor & NOx & VOC
  • Ducobox interne valve voor keuken 2 + NOx & VOC Sensor
  • Ducobox interne valve voor kantoor + Combined Co2 & Humidity Sensor
Ik wil wel graag nog even wachten op de SHT45-AD1F-R2 luchtvochtigheid- en temperatuursensor. Is het ergens te zien wanneer deze worden geleverd?

Klopt dit ongeveer zo? Momenteel heb ik nog niets met Home Assistent maar ik heb wel nog een Raspberry Pi 3B liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Soru schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:39:
Op het moment heb ik een simpele Ducobox Silent en ik wil graag aan de slag met de OpenAir Mini.

[Afbeelding]

Er zijn 3 aanvoerkanalen naar de unit, per verdieping 1. Voor woonlaag 1 met de badkamer en het toilet wil ik graag de ventilatie automatisch verhogen bij het gebruik van de douche, of als er sigarettenrook van de buurman door het ventilatierooster komt. Voor deze verdieping lijkt het me dus handig om CO2, luchtvochtigheid, stikstof en vluchtige organische stoffen te meten.

Het kanaal van woonlaag 2 komt in de keuken uit (gecombineerd met de woonkamer). Ook deze wil ik graag automatisch laten verhogen bij een verhoging van vervuiling door elektrisch koken. Lijkt jullie een stukstof / vluchtige organische stoffen sensor hiervoor voldoende?

Vervolgens is er het laatste kanaal die direct in de waskamer uitkomt (korte bocht stukje). Hier zal voornamelijk CO2 een bepalende waarde zijn.

Ik snap nog niet helemaal wat ik moet selecteren om hierin de juiste keuzes te maken, aangezien er twee connectors zijn. Heb ik in dit geval twee sets sensoren nodig of kan er op 1 connector de volledige alles in 1 combinatie? Of is het beter om deze sensoren aan losse kleppen toe te laten voegen?

Dan komt het winkelmandje er volgens mij zo uit te zien:
  • Open AIR Mini V1.4.0
  • 1 foam block voor het loze kanaal
  • Open Air programmer om later aanpassingen te kunnen maken (maar wel graag voorgeprogrammeerd)
  • Ducobox interne valve voor badkamer/slaapkamer + Combined Co2 & Humidity Sensor & NOx & VOC
  • Ducobox interne valve voor keuken 2 + NOx & VOC Sensor
  • Ducobox interne valve voor kantoor + Combined Co2 & Humidity Sensor
Ik wil wel graag nog even wachten op de SHT45-AD1F-R2 luchtvochtigheid- en temperatuursensor. Is het ergens te zien wanneer deze worden geleverd?

Klopt dit ongeveer zo? Momenteel heb ik nog niets met Home Assistent maar ik heb wel nog een Raspberry Pi 3B liggen.
De SHT45 zit inmiddels overal op :)! Binnenkort zal ik een wat uitgebreidere post maken hier over!

Je kan per valve 1 sensor plaatsen dus met 3 valves en sensoren heb je volgens mij alles voorzien! Je hoeft dan geen sensoren meer aan te sluiten op de Open AIR Mini.

Op de plekken waar je een klep hebt zitten past fysiek geen sensor meer die je aan kan sluiten op je Open AIR Mini. Dus volgens mij ziet je winkelmandje er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
The_ Mad_Ping schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:59:
[...]

De SHT45 zit inmiddels overal op :)! Binnenkort zal ik een wat uitgebreidere post maken hier over!

Je kan per valve 1 sensor plaatsen dus met 3 valves en sensoren heb je volgens mij alles voorzien! Je hoeft dan geen sensoren meer aan te sluiten op de Open AIR Mini.

Op de plekken waar je een klep hebt zitten past fysiek geen sensor meer die je aan kan sluiten op je Open AIR Mini. Dus volgens mij ziet je winkelmandje er goed uit!
Bedankt :) zodra de juiste sensoren weer op voorraad zijn ga ik de bestelling plaatsen. Wel nog een vraagje over de voeding van de kleppen. Begrijp ik goed dat dit met een enkele stroom adapter gaat die door gelust wordt tussen de kleppen? Verder zit dan alles in de plastic behuizing van de ducobox en ik neem aan een kabeltje naar buiten toe met de stroom adapter? (naast de stroomkabel van de motor denk ik zo)

Is er ook een notificatie te krijgen als er weer voorraad is?

[ Voor 3% gewijzigd door Soru op 03-03-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Inmiddels de originele Duco luchtvochtigheids- en temperatuurssensor aan de praat gekregen, ik kom alleen niet helemaal uit de CO2 sensor door alle chipnamen.

Exact wat/welke moet ik toevoegen aan de lijst met sensoren in open-air-mini.yaml om ook de originele CO2 sensor beschikbaar te krijgen? :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomasv
D4NG3R schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:57:
Inmiddels de originele Duco luchtvochtigheids- en temperatuurssensor aan de praat gekregen, ik kom alleen niet helemaal uit de CO2 sensor door alle chipnamen.

Exact wat/welke moet ik toevoegen aan de lijst met sensoren in open-air-mini.yaml om ook de originele CO2 sensor beschikbaar te krijgen? :)
Volgens mij, als je het over de originele CO2 sensor van Duco hebt, dan moet je deze integratie hebben: https://esphome.io/components/sensor/senseair.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

thomasv schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:28:
[...]

Volgens mij, als je het over de originele CO2 sensor van Duco hebt, dan moet je deze integratie hebben: https://esphome.io/components/sensor/senseair.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjBH1MwP_H3wRFuZg8NpqpE6JkA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GPLrwXBBCHc1shYbVZcC8iTi.png?f=user_large

Hulde. _/-\o_

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
@BastiaanN Zelf nu bezig geweest met die PID controller aan de hand van de door jou geschreven tekst. Ik merk wel dat het werkt maar ik heb wel moeite met het vinden van de juiste instellingen voor gewenste CO2 en P, I, en D. Heel terecht dat je aangaf dat die voor elke huis(houden) anders zijn. Hoe ben jij tot werkende waardes gekomen?

En ja, ik heb gekeken naar PID tuning maar ik mis wellicht wat inzicht om te zien hoe dat in zo'n dynamisch systeem iets zinnigs kan zeggen (een keer te hard ademen en CO2 meter in de kamer neemt zoveel PPM toe).

Voor de geïnteresseerden, ik heb nu een paar dagen deze integratie (niet degene met dezelfde naam in HA) in gebruik voor badkamer om seizoen onafhankelijk in staat te zijn om te detecteren wanneer de ventilatie naar vol vermogen moet: https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostat. Die werkt goed, zelf maar weinig hoeven implementeren op wat automations voor aan/uit overgang na. Enige wat het nog niet goed doet is het accepteren van input helpers voor z'n configuratie variabelen, iets wat met bijv. de genoemde PID controller wel werkt (en gedocumenteerd wordt). Samen met de PID controller, waarbij de PID controller overruled wordt als de hygrostaat zegt "AAN", levert dit een goede luchtkwaliteit op voor luchtvochtigheid (anti-schimmel), aan = gaan in dit geval.

En voor CO2 zal ik nog even moeten draaien aan de knoppen om te zien wat werkt. Soms met haardhout buiten is het geen doen en blijft het aantal PPM in ruimtes maar toenemen.

Ik vraag mij dan ook af, hoe gaan anderen daar mee om? Meet iemand van jullie de luchtkwaliteit buiten via bijv. een eigen sensor of een integratie van https://waqi.info/? Viel mij wel op dat WAQI geen CO2 bijhoudt, lijkt wel alsof niemand wil weten/meten dat CO2 niveau stijgt en dat dat ook in huis complicaties oplevert op focus en denkvermogen etc.

[ Voor 84% gewijzigd door thomasv op 07-03-2025 21:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
thomasv schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:45:
@BastiaanN Zelf nu bezig geweest met die PID controller aan de hand van de door jou geschreven tekst. Ik merk wel dat het werkt maar ik heb wel moeite met het vinden van de juiste instellingen voor gewenste CO2 en P, I, en D. Heel terecht dat je aangaf dat die voor elke huis(houden) anders zijn. Hoe ben jij tot werkende waardes gekomen?
Voornamelijk trail-and-error :).

Als uitgangspunt heb ik genomen dat het proportionele deel sowieso op 75% fan vermogen (=gewenste debiet volgens bouwbesluit) moest uitkomen bij 1200ppm. De wens is 900, dus toen heb ik 75/(1200-900)=0,25 gepakt als P waarde. Van daaruit verder sleutelen en elke keer bijstellen. Voor de I heb ik als uitgangspunt genomen dat er voor 100ppm overschrijding ongeveer elke 5 minuten 5% bij mag. Dan kom je dus op 5/100/300=0,00017. En dan elke keer een beetje bijstellen totdat je er tevreden over bent. Ik heb de windup ingesteld op 50%, zodat I nooit hoger kan worden dan 50%.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Hoi allemaal!

Even onder mijn steen vandaan met leuk nieuws:
We hebben het design van de Open AIR Valve aangepast — en het mooiste is: er zijn helemaal geen heat set inserts meer nodig! 🎉
Dat brengt twee grote voordelen met zich mee:
- Makkelijker te assembleren: Je hebt geen soldeerstation of speciale adapters meer nodig. Ideaal voor de tweakers onder ons!
- Beter recyclebaar: Je haalt simpelweg de elektronica eruit, en je houdt alleen plastic over — veel makkelijker te recyclen dus.

Gebruik je het product niet meer? Stuur het dan gerust naar ons terug! Wij willen het plastic hergebruiken om er nieuw printmateriaal van te maken. (Daarover binnenkort meer!)

Wil je zelf aan de slag? Deze video inspireerde ons om de aanpassing te doen:

De STEP-files zijn te vinden op GitHub, onder versie C:GitHub
Let op, boutjes niet machinaal aandraaien, het enige nadeel nu is dat omdat de inserts weg zijn je het plastic dol kan draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Alle sensoren worden nu voorzien van een conformal coating.
Deze coating beschermt de sensoren tegen de relatief vochtige omgevingen waarin ze kunnen worden gebruikt.
Wanneer je met een UV-lamp op de sensor schijnt, licht de conformal coating op. Zie de afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DVXDmhKKFQO0erzi4H1FMQszOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8y0KmV6MWZh01DWzuy4vKMY.jpg?f=fotoalbum_large

Alle sensoren die sinds januari zijn uitgeleverd hebben deze coating al :D

Ps. Alle sensoren zijn ook weer op voorraad :P

[ Voor 3% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 21-03-2025 10:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Reno Support! Het is bijna zover!

De eerste prototypes zijn geassembleerd, en daaruit zijn een paar kleine aanpassingen voortgekomen. Zodra die verwerkt zijn, releasen we de definitieve print!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3twAgNCkfUuNkyNNsxAjYoYwE5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJwrX19uWYjz6yceeNq3nCBk.jpg?f=fotoalbum_large

Na onze tests zijn er nog 5 printjes over die ik graag gratis weggeef! Let op: dit zijn beta-versies, dus er zitten nog wat kleine foutjes in.

Voor de Open AIR Mini variant voor de Ducobox Reno ondersteunt dit boardje:

- Ethernet
- Wi-Fi
- Onboard RH-sensor (aan de onderzijde van het board)
- Mogelijkheid om 1 extra sensor aan te sluiten

Belangrijk om te weten als je er één wilt (gratis!):

- De Ethernet-connector zit een beetje scheef. Ziet er niet mooi uit, maar werkt prima.
- Power- en motoraansluiting passen niet perfect, dus je moet een beetje creatief knutselen.
- De RH-sensor meet standaard een hogere temperatuur dan de werkelijke waarde, omdat het printje een paar graden opwarmt door de DC/DC-converter en LDO’s. Je zult dus zelf een offset moeten bepalen voor nauwkeurige metingen.

@mynewacc ? :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
En dan mijn persoonlijke favoriet:

De Open AIR Sense Pro!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwwOQnk5dotNnd4tzqWTJmBJI2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uh6tZfpLnMNSziICC37RnI5T.jpg?f=fotoalbum_large

Het heeft even geduurd, maar we zijn eindelijk klaar met het ontwerp! Alle 3D-printbestanden komen binnenkort online, zodat je je eigen behuizing kunt printen met je mooiste filament. Je kunt zelfs het gatenpatroon aanpassen naar jouw smaak! We releasen zowel versies met ronde gaten als zonder gaten, zodat je bijvoorbeeld hexagons, vierkantjes of iets totaal anders kunt printen om je behuizing en sensoren te personaliseren.

De sensor beschikt over Ethernet & Wi-Fi.

En hij ondersteunt dezelfde sensoropties als de andere Open AIR-systemen, plus de mogelijkheid om een SPS30 fijnstofsensor van Sensirion toe te voegen: https://sensirion.com/products/catalog/SPS30 — echt een gaaf ding! 😄

Voeding gaat via USB-C en aan de achterkant zit een QWIIC-connector, zodat je in de toekomst eenvoudig extra modules kunt toevoegen.

Tot slot: de bovenkant is afneembaar, zodat je eenvoudig een schermpje of display kunt monteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Mand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-04 20:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIJevmkU1ucn1QGX_p-qLYUQV-o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TMGzNBLfaseNiCBkXx1fVEQU.jpg?f=user_large

Ik krijg deze foutmelding bij het updaten. Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Hey @Ali_van_G,

Onze Github loopt nog achter maar in je YAML staat nu dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
esphome:
  name: open-air-mini
  name_add_mac_suffix: true
  platform: ESP32
  board: esp32dev
  libraries:
    - Wire

Dat stukje vervangen met:
code:
1
2
3
4
5
6
esphome:
  name: "open-air-mini"
  name_add_mac_suffix: true

esp32:
  board: esp32dev

En de boel werkt weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-04 16:50
The_ Mad_Ping schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:26:
[...]

Die wordt zeker mogelijk! Sterker nog daar gaan we mee beginnen! Het zou heel fijn zijn als je ons dan kan helpen :D!
Hoi,

Is hier meer over bekend? Ik ben namelijk in het bezit van een energy comfort 325 en ik wil graag deze wtw ook slim maken namelijk!
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste