De OpenAIR is op dinsdag binnengekomen, maar ik heb vandaag pas tijd gehad om hem in bedrijf te stellen. Bij deze mijn feedback:
- Geen problemen met de levering, netjes in ESD zakjes, pluspunten daarvoor

- Installatie ging makkelijk door de installatie instructies op GitHub te volgen. Hierbij wel 2 opmerkingen:
- Het derde gat in het PCB (bij de main power supply) zit niet op de juiste locatie, waardoor ik hem maar met 2 schroeven vast kon zetten. Gezien de schroefgaten geen aardings-functie o.i.d. lijken te hebben is dat denk ik geen probleem. Het was alleen onhandig bij het controleren van de ingestoken kabels, omdat dan het PCB mee boog bij het trekken aan de kabels.
- Bij het invoeren van het SSID + ww van de beoogde WiFi kwam er daarna vrij weinig feedback, waardoor ik hem niet kon vinden in mijn router in de lijst van connected devices, omdat er blijkbaar iets mis was gegaan. Daarna nogmaals met de Fallback WiFi verbonden en invullen zorgde dat het wel werkte. Geen idee of er aan die feedback iets aan te verbeteren is. Zo niet, dan is het is slechts een observatie.

- Nadat HA hem herkende was het binnen no-time klaar en bruikbaar, alleen even zoeken naar de mogelijkheid om de PWM in te stellen. Op de webpagina van het device zelf was er mooi een slider te inden. Hierover kan wellicht een korte paragraaf toegevoegd worden op GitHub om te beschrijven dat dit een action is die bij een automation gebruikt kan worden, dus dat er geen automatisch beschikbare entity (lees: slider) is die bij verandering van waarde die action gebruikt. Duurde even voordat ik me dat realiseerde.
Alles bij elkaar een heel positieve ervaring, goed geregeld @
The_ Mad_Ping en @
thomasv! Nu nog 1 punt waar ik hulp bij kan gebruiken:
Nu wil ik graag wat gaan werken met de firmware, maar ik heb nog nooit gewerkt met ESPHome. Ik heb slechts 1 ESP device tot nu toe wat "fabriek-af" (ook bij iemand uit de garage vandaan waarschijnlijk) goede firmware had, dus nooit mee gewerkt. Echter, als ik de ESPHome Device Builder open dan herkent hij maar 1 device, en dat is die andere, niet de OpenAIR Mini. Kan iemand me vertellen wat ik verkeerd doe? Had ik misschien niet de pre-programmed versie moeten kopen? Zo ja, wat moet ik doen om hem alsnog te kunnen bewerken met eigen ESPHome-firmware?
Edit: Nog een kleine opmerking: De installatie guide mag best beschrijven dat een eventuele sensor (zoals bij mij) best meteen geplaatst kan worden. Gelukkig heb ik met mijn eigenwijze kop dat wel meteen gedaan. Anders had ik na de volledige installatie nogmaals achter het knieschot mogen kruipen alleen om de sensor te plaatsen.. Dat scheelt toch weer wat gedoe
[
Voor 7% gewijzigd door
nairolf op 05-09-2025 16:58
]