Marioheld schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:40:
Hallo allemaal,
Ik wil mijn huidige server vervangen door een nieuwe, die veel energiezuiniger is. Bij het zoeken, kwam ik deze geweldige draad tegen.
Ik vond de volgende combinatie goed:
Moederbord: | Fujitsu D3644-B |
CPU: | i3-8100 |
CPU en moederbord hebben alle functies die ik zou willen gebruiken, maar een knelpunt voor mij is de 64 GB maximale RAM.
Het Fujitsu moederbord ondersteunt echter ook Intel Xeon E-21xx processoren en volgens Intel Ark zouden deze nu 128 GB RAM kunnen aanspreken in plaats van slechts 64 GB via een firmware-update vanaf 2019. Helaas heb ik in de Fujitsu datasheet en changelogs geen informatie over een dergelijke wijziging kunnen vinden, maar de UEFI firmware van het moederbord wordt regelmatig bijgewerkt, dus ik ga ervan uit dat die nog steeds werkt.
Daarom heb ik de volgende vragen:
- Heeft iemand ervaring met het stroomverbruik van de Intel Xeon E-21xx processoren?
- Heeft iemand toevallig ooit geprobeerd om het moederbord of de i3-8100 processor te gebruiken met meer dan 64 GB RAM?
P.S.: Helaas spreek ik geen Nederlands en gebruik ik een vertaler, als het beter zou zijn om in het Duits of Engels te schrijven, laat het me dan weten.
Gegroet Mario
Bewerk:
Ik wil geforceerde ECC RAM gebruiken voor deze server.
1. D3644 128GB RAM support
Ik had dezelfde vraag, en kwam bij het zoeken jouw reactie tegen (goed het is een hele tijd terug, dus wellicht is het antwoord niet meer relevant voor jou).
Heb verder ook nergens een antwoord kunnen vinden, dus heb de gok maar gewaagd.
Gelukkig kan ik melden dat 128 GB RAM inderdaad prima werkt op een D3644 moederbord (i.i.g. icm met BIOS versie 1.28 en een Intel Xeon-2146G CPU)
Ik maak nu gebruik van 4 x Samsung M391A4G43MB1-CTD modules.
Destijds had ik hier twee modules van gekocht, (ik meen dat ze toen nog op de QVL stonden), dit met het idee dat ik er later nog geheugen bij kon prikken.
Kennelijk staan er nu helemaal geen 32GB modules meer op de QVL van Kontron

Ondanks dat Intel aangeeft dat het moet kunnen.
Anyway, het systeem boot prima en draait stabiel Proxmox. Ook een memtest gaat succesvol, al duurt het testen erg lang met zoveel geheugen:
2. D3644 ECC support
Liep trouwens met het testen wel tegen deze BIOS ECC bug aan:
https://forums.passmark.c...ot-not-after-repeat-reset
Maar dat staat los van de hoeveelheid RAM. Geen idee of ECC dus überhaupt correct werkt op dit moederbord, gezien je het blijkbaar handmatig moet initialiseren na iedere cold boot?
3. Stroomverbruik Hyper-V v.s. Proxmox
Naast de RAM upgrade, heb ik ook Proxmox geïnstalleerd, ter vervanging van Windows Server 2022 met Hyper-V. Windows was out of the box idle erg zuinig, terwijl ESXi destijds duidelijk een hoger verbruik liet zien.
Echter na het in gebruik nemen, was het verbruik toch al behoorlijk gestegen, ondanks de relatief lage load. Het verbruik schommelde tussen de 33 en 38 watt. Met functies als CPU core parking en het energiezuinige powerplan, ingeschakeld.
Nu zal het in gebruik nemen van de Intel X710-T4 NIC ook niet hebben bijgedragen aan een laag verbruik...
Maar toch, een OPNsense VM met SR-IOV NIC pass through, Adguard, een Unifi Controller, Home Assistant en een paar eenvoudige docker container in een Ubuntu VM (Smokeping, DSMR, etc) zorgen nu niet echt voor een hoge CPU belasting...
Verbruik onder Windows (Hyper-V):
Nu met Proxmox, heb ik dezelfde VM's draaien.
Het verbruik is, na optimalisaties, een stukje lager dan met Windows. Heb met een hoop moeite/workarounds ook de VF's werkend gekregen van de NIC, dus kan nu redundant OPNsense gaan draaien.
Zit hiermee tussen de 30 en 35 watt met de CPU governor op performance.,
Met de CPU governor op powersave gaat dat terug naar 25 a 30 watt. Ik wissel nu met een cronjob in de nacht naar de powersave optie, omdat powersave wel (heel beperkt) de latency verhoogt op het netwerk, als gamer wil ik die latency zo laag en stabiel mogelijk houden
Kortom, best tevreden met het resultaat. Veel flexibiliteit/performance als het nodig is, en toch een relatief zuinig systeem.
En ja ik weet het, dit moederbord en de voeding kunnen nog lagere waardes laten zien, als ik de 10gb NIC weg laat en het systeem volledig idle is. Maar dan heb ik functioneel gezien weinig aan de server
Nu met 128GB RAM kan ik er weer een tijd mee voorruit, ik kwam eerder met een ELK stack RAM geheugen tekort. Verbruik met de twee extra sticks is trouwens niet duidelijk gestegen, dit lag (idle) in de marge van meetfouten (hooguit 1 a 2 watt hogere piekjes)
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T