Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:11:
@dabachata ik denk dat Raspberry pi kan prima HA draaien.
Mischien wil je de grootste vraag - hoveel verbruikt HA systeem in 24 uur - iets bolder maken, veel mensen hier met HA, maar door veel text mischien niet zichtbaar. Er is ook een HA topic dacht ik.
Ik had het lange verhaal inderdaad niet gelezen :P

HA an zich heeft niet veel nodig, en een RPi is qua performace zeker in een kleine setup voldoende. Bij een echt grote setup (veel apparaten, veel automations, grote historie, ...) is iets sterkers wel aan te bevelen. En bij een RPi altijd een SSD gebruiken voor de opslag.

En met dat laatste in acht nemende erbij, en dat RPis bij mijn weten toch ook niet meer voor 30 euro te krijgen zijn, zijn er toch ook wel betere optie. Of tweedehands of MiniPCtjes (uit China) heb je ook al leuk spul voor 100 150 euro die veel beter zijn dan een RPi. Zelf draai ik HA, en nog een berg andere zaken, op een Chinees dingetje met een N5105 CPU, en dat gaat dik prima.

Enige dingetje waar ik uiteraard pas later achter kwam is dat de N5105 wat "beperkingen" heeft doordat die zo low end is. Enerzijds heeft de GPU bij video encoding een beperking waardoor die alleen fixed bitrates ondersteund wat een issue kan zijn bij het laten transcoden van videos. En anderzijds ontbreekt de AVX instructieset die vaak (/altijd?) gebruikt wordt bij het "GCM" deel van AES encryptie waardoor ik nu tegen performance problemen aan blijk te lopen met harddisk encryption.
De AVX instructieset blijkt dan weer wel ondersteund te worden door de N97 (en mogelijk dan ook de N100?), en daarnaast al een decennia of zo door de gewone core (i3/i5/i7) processoren (dus bij 2e hands systemen met een gewone oude CPU heb je het waarschijnlijk "toch" gewoon). Dus het is niet dat het ineens nieuw is en je er in zoverre op moet letten dat het ondersteund wordt. Intel laat het gewoon bewust al lange tijd weg op de low end processoren (Athom, maar ook oudere low end Xeons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-08 18:11
@RobertMe
Er wordt niet om decoding gevraagd, dus denk dat @dabachata daar niet tegenaan loopt.

@dabachata
Als het echt alleen HAOS is, dan is een Single Board Computer denk ik makkelijker en zuiniger.

Lees terug wat er gebeurt met usb sticks zoals een zigbee stick die via usb aangesloten wordt.
Verbruik gaat omhoog bij diverse systemen.

Ik draai HAOS op een Raspberry Pi 3B+ en een usb ssd van 256gb (omdat ik die nog had liggen)
Opslag is echt maar een enkele procent van het totaal beschikbare.

HA heeft zelf ook hardware, kijk ook daarnaar.
Of Odroid. Dat is naar mijn idee zuiniger en makkelijker dan een server the bouwen.

De Chinese mini pcs ken ik niet en kan ik niet over oordelen.

Maar mijn ervaring, RPi 3B+ met sd kaart is ok, via ssd is beter. (Snelheid) En dat ding is al echt oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-08 08:33
dabachata schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:25:
Dank voor alle bijdragen op dit leuke forum 🙂 Heel inzichtelijke Topic-starter ook.

Vraagje:
Voor Home Assistant OS Dedicated, Bare Metal: Celeron, Pentium, i3 of i5, wat is IN GEBRUIK in kWh het zuinigst over een langere periode gerekend. Dus niet TDP of Idle Verbruik, maar t werkelijke gebruik gedurende een dag/week/maand terwijl ie 24/7 aan staat. Voor 6e/7e/8e/9e Generatie LGA 1151 Intel Processors. Absoluut snel genoeg om HAOS te draaien. Naar ik begrepen heb zijn de 11e-14e LGA 1700 Processoren veel minder zuinig in verbruik en veel prijziger in aanschaf tweedehands.

Ik denk dat dit voor andere type servers net zo van belang is. Het gaat om een combinatie van laag Idle gebruik en snel alle processen kunnen verwerken en weer terug in zuinige modus. Wat is nou werkelijk het zuinigst?

Home Assistant maakt naar ik begrepen heb niet veel gebruik van meerdere Threads op de CPU dus vooral Single Core prestaties zijn van belang en eleron/Pentium is dan een optie.
Onderstaande artikelen gelezen te hebben lijkt er voor zowel Celeron en i5 iets te zeggen, en delven Pentium en i3 het onderspit..

Kopje Efficiëntie in dit artikel:
https://nl.hardware.info/...essor-stroomverbruik.html
Kopje Efficiëntie in dit artikel:
review: AMD Ryzen 5 5500 en 5600 - 'Identieke' cpu's zijn opvallend verschillend

Ik vind t een beetje raar dat vaak voornamelijk wordt gekeken naar verbruik in Watts en niet naar kWh.. Helemaal raar dat volgens de Hardware Info Review de Pentium 8e met 1,7W het hoogste verbruik heeft in Idle, daarna Celeron 6e 1,4W, i5 8e 1,2W en i3 8e 1w. Dus ik vroeg me af of er iemand al zo mal is geweest en bij een werkend systeem processoren heeft uitgewisseld om te kijken wat nu werkelijk het zuinigst is over een langere periode. Ook tweedehands zijn al wat oudere LGA 1151 Mini PC's met i5 nog een flink stuk prijziger dan de Celeron versies, €50/€75 vs €100/€150 vraagprijs tweedehands. 6e/7e vs 8e/9e Gen zijn uitgaande van de Pinned Posts 0,5w/1w minder zuinig in Idle, maar enkele tientjes goedkoper in aanschaf tweedehands.. 2024

Ik heb meerdere keren gelezen dat een T processor (G3950T, G4900T, 8400T) ondanks het lagere 35W TDP niet zuiniger is in gebruik 24/7 dan de G3950/G4900/i5-8400 equivalent met hogere TDP. Hoeveel is daar van waar?

Het hele verhaal, nog langer:
Ik ga binnenkort een klein systeempje opzetten voor het draaien van Home Assistant OS, dedicated op een tweedehands Mini PC (HP Prodesk/Elitedesk, Dell Optiplex of Fujitsu Q556/Q558). Ik heb nu SmartThings geprobeerd met Zigbee sensoren en lampen, maar daarin toch wel heel beperkt qua mogelijkheden dus wil de overstap naar Home Assistant proberen te maken. Sonoff Zigbee 3.0 E stickje net binnen, wacht nu op ontvangst USB naar M.2 en USB naar SATA adapters zodat ik op een relaxte manier Home Assistant OS aan de praat krijg zonder eerst Linux te moeten installeren.

Zo'n Mini-PC zou heel betaalbaar moeten zijn in aanschaf (<€150) en verbruik (<5W in gebruik afhankelijk van wat je er nog allemaal aan hangt). Ik heb me flink ingelezen en t zou een 6e, 7e, 8e of 9e Generatie Intel Processor moeten hebben. Moederbord heel belangrijk voor zuinig verbruik, en de hierboven genoemde Mini PC's ontworpen voor zakelijk gebruik zouden heel goede zuinige moederborden moeten hebben, geoptimaliseerd om kosten te besparen voor bedrijven.
Ook instellingen op het BIOS en in t OS om verbruik te minimaliseren zouden van belang zijn om zo.laag mogelijk verbruik te realiseren, waarbij een nadeel van de tweedehands Mini-PC's ontworpen voor de zakelijke markt zou zijn dat je niet alle instellingen in t BIOS kan wijzigen. Geen vPro, dat verbruikt meer, wél een Intel NIC ipv Realtek. Realtek NIC's zijn naar verluidt veel minder zuinig in verbruikt en minder stabiel in werking.
1 stikje RAM, type maakt niet heel veel uit maar 1 stikje zuiniger dan 2. Voor Home Assistant 8GB RAM voldoende dus dat is nog meer besparen.

Wat betreft SSD weet ik t niet helemaal zeker. Misschien is de volgende info achterhaald, maar dit is wat ik eerder heb begrepen na geprobeerd te hebben me goed in te lezen: Een SSD via een oude SATA aansluiting zonder M.2 zou t zuinigst zijn, M.2 via NVMe het snelst, SATA via M.2 (meerdere typen aansluitingen, oud en nieuw) niet zuiniger dan NVMe en minst aan te raden want hoger verbruik zonder veel sneller te zijn dan oude SATA aansluiting zonder M.2. Zoiets. Graag feedback als dit niet klopt en NVMe of SATA via M.2 nu even zuinig is als oude SATA aansluiting maar sneller. 128GB zou ruim voldoende moeten zijn voor Home Assistant. En is het, gezien t een tweedehands PC betreft en een SSD niet eeuwig mee gaat, verstandig om een nieuwe SSD aan te schaffen ondanks dat de systeempjes zelf vaak met 128GB of 256GB SSD komen?

P.S. Ik weet niet wat de opties zijn in Home Assistant OS qua intellingen om zuiniger verbruik te forceren, dingen als powertop - autotune en eventueel ASPM Realtek + Ethernet op 100Mbit foceren . Is dat mogelijk of moet je dan Home Assistant op een andere manier werkend krijgen, bijvoorbeeld via Proxmox zoals ik vaak genoemd zie worden. Doel is laagst mogelijke verbruik 😉 Ik wil sowieso ALLEEN Home Assistant op de Mini PC gaan draaien, niet meerdere VM's als pfSense gezamenlijk in Proxmox.

samtman in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Church of Noise in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
12 en 13 gen zijn idle eigenlijk heel zuinig. Belast verbruiken ze in verhouding meer dan de nieuwere AMD processoren. Daarom begrenzen mensen hier de TDP zodat je wel het voordeel hebt van veel cores (of alleen de e-cores) en niet de hele hoge pieken in verbruik.

Mijn i5-13500 server verbruikt gemiddeld zo een 9W. En daar draait proxmox op met 3 virtuele systemen met nextcloud, opnsense en een home automation (docker met 9 containers waaronder home assistent).

Die elitedesk en Fuji systemen zijn eigenlijk perfect voor home assistant. Zijn hele zuinige systemen en in de elitedesk gaan ook 2 nvme schijven.

Tevens is het zo dat in de Intel moederborden voor 12 em 13 hem CPU iets zit dat ze onzuinig worden zodra je een USB stick inplugt waaronder ook een zigbee stick.

Ik zou persoonlijk voor home assistent een HP elitedesk G4 nemen met een i5-8400 (of 8500). Die zijn veel op marktplaats te vinden.

Je kan gewoon gaan voor een zuinige m2 nvme. Zijn er genoeg te vinden. Waarvoor heb je die adapters besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RedRayMann schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:46:
@RobertMe
Er wordt niet om decoding gevraagd, dus denk dat @dabachata daar niet tegenaan loopt.
Daarom staat er een [hr]-etje tussen ;) Ik bedoelde het in het algemeen. Dat goedkoop soms achteraf ook "duurkoop" kan zijn in dat blijkt dat je dingen toch mist of soms net niet helemaal lekker draaien doordat in dit geval een CPU/GPU semi bewust kreupel is. En zeker met dingen die al heel oud en semi standaard zijn (AVX instructieset) kan dat "problemen" opleveren.
@dabachata
Als het echt alleen HAOS is, dan is een Single Board Computer denk ik makkelijker en zuiniger.
Tsja, wat is zuinig en hoe zuinig wil je het hebben? Mijn N5105 systeen draait vast rondjes om een RPi, en verbruikte kaal idle 2,1W zoiets, en nu in gebruik (HA met toeters en bellen, paperless, syncthing, Unbound, ...) verbruikt die tussen de 4W en 5W. Nu geloof ik best dat een RPi iets zuiniger is, maar daar kun je vast niet die zaken op zetten en nog steeds "idle" zijn (lees, nog steeds een load van 0,x).
Lees terug wat er gebeurt met usb sticks zoals een zigbee stick die via usb aangesloten wordt.
Verbruik gaat omhoog bij diverse systemen.
Vraag js tegenwoordig of je nog een USB Zigbee stick moet willen hebben :p USB is onhandig omdat het in de server moet, geen failocer mogelijkheid geeft, .... Terwijl er intussen een meer dan prima alternatief is die via ethernet (incl. PoE) kan werken. Ja, ook in mijn systeem zit USB voor Zigbee, en ZWave, en de UPS.
De Chinese mini pcs ken ik niet en kan ik niet over oordelen.
Zie hierboven v.w.b.verbruik.kosten waren ~€150, en dat was incl SSD & RAM ingebouwd (/NVME SSD, RAM zit gesoldeerd en dus niet te vervangen). En ik denk dat je voor een nieuwe RPi, met adapter (die niet binnen specs valt en iets van 5A? Nodig heeft dat buiten USB-C PD valt), SD kaartje (, SSD, behuizing om interne SSD extern te maken) ook al snel de €100 passeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-07 08:00
RobertMe schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:39:
[...]

Wat is het nut van die combinatie op een servertje? Een servertje draait headless, daar hoeft geen scherm aan, en USB-C is dan ook geen "vereiste". Zou het leuk zijn als het er op zat? Sure. En dan is het ook nog maar de vraag hoe de combinatie werkt. Zoals een laptop, PCtje voeden via USB0C (vanaf een monitor en dus meteen beeld), of om een extern scherm te voeden via PD en meteen beeld die kant op te sturen? Of beide?

En dat schrijf ik nadat ik afgelopen 8 dagen mijn beide zelfbouw systeempjes (server + router), tot 2x toe, heb moeten afkoppelen + via "extra" kabels (heb geen HDMI aangesloten op monitor, en HDMI is de enige videoaansluiting op 1 van beiden) aansluiten op een monitor om in iets in het BIOS te doen. Anderzijds doet dat mij wel ook al de hele week twijfelen om misschien een simpele draagbare monitor te kopen. Maar use case is vrij beperkt (met 2 grote monitoren op het bureau al). En dat ik dan als ik die moet/wil gebruiken op server/router een adapter moet gebruiken is te overzien.
Omdat je met 1 kabel de boel dan kan aansluiten, achter op de monitor met zo'n vesa-mount of los op het bureau naast de monitor. Als de mini zuinig genoeg is verzorgd die kabel dan stroom vanaf de monitor naar de PC, aangezien de monitor sowieso 230v aansluiting nodig heeft. Vanaf pc met hetzelfde kabeltje DisplayPort naar de monitor, en als de monitor over een hub/dock beschikt dan kan je dus ook van alles direct op de monitor aansluiten ipv gepruts achter de monitor, verbonden met de pc met hetzelfde kabeltje.

Meer specifiek voor mij, ik heb twee Lenovo ThinkVision M14t portable touchscreen monitors op de koop weten te tikken voor €130 per stuk nieuw. Fantastische displays, maar enkel met USB C Alt DP/Thunderbolt aan te sluiten. Waarschijnlijk ook op USB4 maar nog nooit zo'n aansluiting tegengekomen. Prima als 2e (Touchscreen) display op een laptop, en op een Mini PC met USB C Alt DP zou ik ze dus gewoon als tijdelijke monitor simpel en snel aan kunnen sluiten.

Veel business/premium laptops van HP, Dell, Lenovo en uiteraard Apple hebben al heel erg lang zo'n USB C Alt DisplayPort + minimaal 10Gbps poort erop zitten, of Thunderbolt 3 of 4. Dat dat nog niet op de meeste usff/mff Mini PC's zit snap ik wel aan de ene kant, maar raar is het wel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabachata
RobertMe schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:25:
[...]

Daarom staat er een [hr]-etje tussen ;) Ik bedoelde het in het algemeen. Dat goedkoop soms achteraf ook "duurkoop" kan zijn in dat blijkt dat je dingen toch mist of soms net niet helemaal lekker draaien doordat in dit geval een CPU/GPU semi bewust kreupel is. En zeker met dingen die al heel oud en semi standaard zijn (AVX instructieset) kan dat "problemen" opleveren.

[...]

Tsja, wat is zuinig en hoe zuinig wil je het hebben? Mijn N5105 systeen draait vast rondjes om een RPi, en verbruikte kaal idle 2,1W zoiets, en nu in gebruik (HA met toeters en bellen, paperless, syncthing, Unbound, ...) verbruikt die tussen de 4W en 5W. Nu geloof ik best dat een RPi iets zuiniger is, maar daar kun je vast niet die zaken op zetten en nog steeds "idle" zijn (lees, nog steeds een load van 0,x).

[...]

Vraag js tegenwoordig of je nog een USB Zigbee stick moet willen hebben :p USB is onhandig omdat het in de server moet, geen failocer mogelijkheid geeft, .... Terwijl er intussen een meer dan prima alternatief is die via ethernet (incl. PoE) kan werken. Ja, ook in mijn systeem zit USB voor Zigbee, en ZWave, en de UPS.

[...]

Zie hierboven v.w.b.verbruik.kosten waren ~€150, en dat was incl SSD & RAM ingebouwd (/NVME SSD, RAM zit gesoldeerd en dus niet te vervangen). En ik denk dat je voor een nieuwe RPi, met adapter (die niet binnen specs valt en iets van 5A? Nodig heeft dat buiten USB-C PD valt), SD kaartje (, SSD, behuizing om interne SSD extern te maken) ook al snel de €100 passeert.
Precies dat. De tweedehands usff/mff Mini PC's voor de zakelijke markt zijn heel zuinig te krijgen volgens meerdere gepinde posts in dit forum. De Fujitsu Q558, Q557 met 8e/9e Generatie Coffee Lake 2W Idle, Q556/2 met 6e Generatie 2,5W. De Q556/2 makkelijk onder de €100 te verkrijgen met i5 processor, de Q558 met i5 +/- €150. De Prodesk/Elitedesk en Optiplex van dezelfde generaties tussen de 1,5W en 3W volgens Duits forum, Hardwareluxx.de ofzo. Deze systeempjes met 6e/7e/8e/9e Generatie Intel processor zijn veel krachtiger, degelijker en bieden ondersteuning voor veel meer instructiesets dan een RPi/Odroid zonder dat ze naar ik heb begrepen een veel hoger verbruik hebben (Home Assistant draait heel veel Idle als je t goed hebt opgezet zo heb ik begrepen) en voor ongeveer dezelfde kosten qua aanschaf.
LGA 1700 Celeron G6900 en Pentium G7400 ook naar gezocht op fora om te zien of die nog minder verbruiken en/of veel sneller zijn. Ze hebben meer L2 en L3 Cache en zijn daarmee sneller, maar niet echt zuiniger en momenteel nog veel duurder dan de 6e/7e/8e/9e generatie tweedehands opties.
De Embedded Celeron en Pentium van welke generatie dan ook zijn niet echt zuiniger dan die Prodesk/Elitedesk/Fujitsu tweedehands mini's, tragere processoren en minder ondersteunde protocollen/instructiesets, uitbreidings-, upgrade en aansluitingsmogelijkheden. Waren toendertijd nieuw absoluut goedkoper in aanschaf dan de Business modellen, nu niet interessant.
De N100/N97 en aanverwanten ook naar gekeken. Absoluut niet goedkoper dan zo'n tweedehands business systeempje momenteel, ook nergens in de Pinned Posts hier op t forum gezien dat ze zuiniger zijn. Zitten op iets van 4W/5W Idle. Ik denk dat als Fujitsu of HP er werk van gaat maken dat ze die N100 en aanverwante systemen wel zuiniger krijgen, maar nog niet voorbij zien komen. En vooralsnog zeker niet goedkoper.

Een Zigbee router op Ethernet heb ik wel voorbij zien komen maar ik heb geen PoE router waar ik die op aan kan sluiten. Ook gekeken naar M.2 varianten maar veel duurder dan de €17,50 nieuw die ik betaald heb voor de Sonoff Zigbee 3.0 E (E is de nieuwste versie, volgens Home Assistant blogs nu goed ondersteund en aan te raden over de oudere 3.0 P, E geeft stabieler Zigbee netwerk. https://smarthomescene.co...-for-home-assistant-2023/) Ik kan met de USB versie in ieder geval een begin maken, en met de prijs die ik heb betaald altijd makkelijk verkopen als PoE/M.2 optie mogelijk, betaalbaar en zuiniger blijkt.

Maar waar ik dus heel benieuwd naar ben is of iemand de verschillende processoren van bijvoorbeeld de 6e of 8e generatie onderling heeft vergeleken. Op verschillende processoren, bijvoorbeeld op Celeron G3950, Pentium G4560, Pentium G4560t, i3-6100, i3-6100t, i5-6400 en/of i5-6500t elk een dag/week/maand gedraaid in een pc'tje waar je gedurende de tests verder niks aan veranderd en het totaal verbruik in kWh per processor met elkaar heeft vergeleken, om te zien wat in real-life gebruik nou echt het zuinigst is. Een Ferrari (i5/i7) kan heel snel maar is in aanschaf en gebruik duur, en staat ook veel stil, dus misschien is een Fiat Panda (Celeron) wel de beste optie, of een Fiat Punto (Pentium), omdat ze qua total cost of ownership (TCO) veel beter presteren..

[ Voor 0% gewijzigd door dabachata op 19-08-2024 08:29 . Reden: Spullingsfoutjes eruit en link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
Mich schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:00:
[...]

12 en 13 gen zijn idle eigenlijk heel zuinig. Belast verbruiken ze in verhouding meer dan de nieuwere AMD processoren. Daarom begrenzen mensen hier de TDP zodat je wel het voordeel hebt van veel cores (of alleen de e-cores) en niet de hele hoge pieken in verbruik.

Mijn i5-13500 server verbruikt gemiddeld zo een 9W. En daar draait proxmox op met 3 virtuele systemen met nextcloud, opnsense en een home automation (docker met 9 containers waaronder home assistent).

Die elitedesk en Fuji systemen zijn eigenlijk perfect voor home assistant. Zijn hele zuinige systemen en in de elitedesk gaan ook 2 nvme schijven.

Tevens is het zo dat in de Intel moederborden voor 12 em 13 hem CPU iets zit dat ze onzuinig worden zodra je een USB stick inplugt waaronder ook een zigbee stick.

Ik zou persoonlijk voor home assistent een HP elitedesk G4 nemen met een i5-8400 (of 8500). Die zijn veel op marktplaats te vinden.

Je kan gewoon gaan voor een zuinige m2 nvme. Zijn er genoeg te vinden. Waarvoor heb je die adapters besteld?
Ik zag de SK Hynix P31 of eventueel P41 voorbij komen als zuinige M.2 NVMe opties maar die kan ik nergens vinden, nieuw of tweedehands. Kan je misschien andere opties benoemen? T gaat mij absoluut om zuinig en niet om snel.

Die Adapters zodat ik voor zowel SATA als M.2 iets bezit om via Belina Etcher/Rufus Home Assistant OS direct op de SSD te zetten. Dat zou de makkelijke/snelle/dumb-proof methode zijn. Kostte €10 voor de USB maar SATA 10Gbps versie en €13 ofzo voor de 10Gbps USB maar M.2 . Leek me extreem praktisch om in bezit te hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@dabachata, die Hynix SSDs werden dacht ik officieel niet hier gedistribueerd.
Als je die per se wilt kan je daarom mss beter kijken op bijv amazon.com of iets anders buitenlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dabachata schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 00:26:
[...]

Omdat je met 1 kabel de boel dan kan aansluiten, achter op de monitor met zo'n vesa-mount of los op het bureau naast de monitor. Als de mini zuinig genoeg is verzorgd die kabel dan stroom vanaf de monitor naar de PC, aangezien de monitor sowieso 230v aansluiting nodig heeft. Vanaf pc met hetzelfde kabeltje DisplayPort naar de monitor, en als de monitor over een hub/dock beschikt dan kan je dus ook van alles direct op de monitor aansluiten ipv gepruts achter de monitor, verbonden met de pc met hetzelfde kabeltje.

Meer specifiek voor mij, ik heb twee Lenovo ThinkVision M14t portable touchscreen monitors op de koop weten te tikken voor €130 per stuk nieuw. Fantastische displays, maar enkel met USB C Alt DP/Thunderbolt aan te sluiten. Waarschijnlijk ook op USB4 maar nog nooit zo'n aansluiting tegengekomen. Prima als 2e (Touchscreen) display op een laptop, en op een Mini PC met USB C Alt DP zou ik ze dus gewoon als tijdelijke monitor simpel en snel aan kunnen sluiten.

Veel business/premium laptops van HP, Dell, Lenovo en uiteraard Apple hebben al heel erg lang zo'n USB C Alt DisplayPort + minimaal 10Gbps poort erop zitten, of Thunderbolt 3 of 4. Dat dat nog niet op de meeste usff/mff Mini PC's zit snap ik wel aan de ene kant, maar raar is het wel..
Je hoeft me de voordelen van USB-C met USB PD + Alt Mode niet uit te leggen ;) Dat had ik zelf al benoemd. En for what it's worth: mijn laptop is al maanden niet aangesloten geweest op een adapter. Wel op een monitor met USB-C ;)

Alleen gaat dit topic over (zuinige thuis)servers. En de meeste zullen geen server op hun bureau zetten, noch permanent aansluiten op een monitor. Immers staan deze dingen vaak in de meterkast, in de kelder, of op zolder.
dabachata schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 01:19:
de Sonoff Zigbee 3.0 E (E is de nieuwste versie, volgens Home Assistant blogs nu goed ondersteund en aan te raden over de oudere 3.0 P, E geeft stabieler Zigbee netwerk)
offtopic:
De E is niet de "nieuwste" versie, hij is recenter uitgekomen. De Sonoff P is de "originele" en zit een Texas Instruments chip in. Toen deze chip tijdens de chip tekorten tijdens corona slecht leverbaar was hebben ze de E versie geïntroduceerd met een chip van Silicon Labs. Welke stick "beter" is ligt meer aan de software die je wilt gebruiken. ZHA dat ingebouwd zit in Home Assistant prefereert de Silicon Labs chip, waarbij diezelfde chip ook in HAs / Nabu Casas SkyConnect zit. Zigbee2mqtt werkte origineel alleen met chips van Texas Instruments (/TI maakte überhaupt als enige Zigbee chips?). Later is er wel ondersteuning voor de SL chips toegevoegd (/dat is semi meteen met de release van de SkyConnect gedaan, en dat was nog voordat de Sonoff E er was), maar dit is lange tijd "experimenteel" geweest. Maar met een bepaalde rewrite en dingetjes is deze ook naar "aanbevolen" gegaan.
En er is dus geen "betere" omdat het twee concurrerende fabrikanten van de Zigbee chip zijn die om en nabij gelijk zijn. Dat de ene chip "nieuwer" is zegt dus niks over dat het een "nieuw" / "beter" product is. Immers is een nieuw uitgebrachte Fiat Panda ook niet beter dan een jaar oude Ferrari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:09

bjp

@dabachata ik heb lang een Pi4-B gehad voor HomeAssistant (bare, geen proxmox of zo) - en dat dit zat gemiddeld aan 3.1W (0.07 tot 0.08 kWh/dag). Inclusief een USB SONOFF zigbee stick erin. Dit met een degelijke micro-SD kaart. Ik had wel regelmatig een back-up naar een NAS zodat ik bij uitval gewoon snel terug opgestart was. Is maar 1x gebeurt op 2 jaar, en ik had mss zelf iets fout gedaan toen ;)

Mijn HA doet wel veel dingen, inclusief talloze temperatuur/vochtigheidssensoren, PV-omvormer/batterij volgen, power-monitoring van zigbee plugs, warmtepomp opvolgen... En ook een stilaan grote database.

Ik ben geswitcht naar een stevige server recent, maar het verbruikt ligt nu eerder op ~11W (0.27kWh/dag). Hij doet wel veel meer dingen :)

Vroeger had ik een Pi3-B+ en die was iets zuiniger nog (<3W), maar ook trager (eerder door minder RAM, 1GB i.p.v. 4GB).

De Pi4 voldeed prima moet ik zeggen.

Ik heb dus ook recent moeten overwegen of HA in een VM ging draaien, of eerder een Container (CT in proxmox termen). Ja het is _iets_ slechter in een VM, maar je ben wel allerlei plugins kwijt anders, dacht ik toch. Je vindt mijn posts over deze keuze terug in dit forum.

[ Voor 13% gewijzigd door bjp op 19-08-2024 10:29 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
Mich schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:00:
[...]

Dank voor je reactie :)

Zijn er zover je weet ook Prodesk (dus geen Elitedesk) systemen mét Intel NIC ipv Realtek en zónder vPro? De Elitedesks kosten tweedehands toch weer +/- €50 meer voor verder dezelfde configuratie, en enigste verschil dat ik er echt van kan opmaken t.o.v. de Prodesk's is vaak een Intel NIC en een USB C poort aan de voorkant, maar dan zonder Alt DisplayPort of andere extra's dus geen idee wat die USB C poort dan toevoegt..

Oh ja kom nu zelf op extra verschil. Sommige Elitedesk's hebben aansluiting voor 2x NVMe maar daar heb ik voor beoogde gebruik ook niks aan volgens mij..

[ Voor 4% gewijzigd door dabachata op 19-08-2024 11:00 . Reden: 2x NVMe als mogelijk verschil vergeten 😁 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
In voorbereiding op mijn toekomstige server ben ik alvast aan het bedenken of ik bepaalde zaken die ik nu uitlees via usb ga veranderen in wifi/ethernet. Ik lees nu bv de p1-meter uit met een kabel die via usb in de server zit. Daarnaast nog een modbus->usb-stick en een esp die alleen voeding krijgt via een usb-poort.

Wat doet het gebruiken van de usb-poorten met het verbruik? Maakt het nog verschil of je er alleen stroom uithaalt of ook daadwerkelijk data uitleest? Ik kan het straks ook gaan meten, maar de nieuwe hardware is nog steeds niet geleverd, en in de tussentijd kan ik dan alvast wat zaken omzetten naar een esp32.
Als het een groter verbruik via de usb-poorten gaat zijn dan een losse 5v-adapter, dan kan ik alles gaan omzetten.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga er vanuit dat meerdere USB apparaten op 1 PC zuiniger is dan allemaal losse conversies van 230 naar 5v voor ESP's....

Of snap ik je verhaal niet helemaal?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dabachata schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:57:
USB C poort aan de voorkant, maar dan zonder Alt DisplayPort of andere extra's dus geen idee wat die USB C poort dan toevoegt..
Wat dacht je van gebruik als een USB poort? :p Zeg eens iets, een USB stick met USB-C, die zal prima werken in die poort.
En computers met USB-C met alle toeters en bellen zijn naar mijn idee zeldzaam. Zie alleen al het feit dat er geen videokaarten zijn met USB-C (denk ik :p). En moet de videokaart dan een USB host controller bevatten voor USB functionaliteit? Of moet dan USB-C op het moederbord zitten en dat de videokaart het DP signaal over de PCIe bus terugstuurt naar de CPU (PEG slot), dan naar de chipset, en het dan wordt "gemixt" in een USB-C signaal met alle andere zaken voor de poort op het moederbord?

Voor laptops is dat nog relatief makkelijk te maken omdat het een kant en klaar systeem is en zaken hard aan elkaar gekoppeld zijn. En video output bij laptops sowieso al is losgekoppeld van de GPU(s). Immers heb je bij laptops al hybride setups / offloading naar een andere GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
FireDrunk schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:03:
Ik ga er vanuit dat meerdere USB apparaten op 1 PC zuiniger is dan allemaal losse conversies van 230 naar 5v voor ESP's....

Ik heb nu alles direct in een usb-poort in de server:
P1->usb-kabel
rs485->usb van omvormer
losse ESP8266 voor watermeter.
En er moet nog een extra rs485->usb (Eastron kwh-meter) bij.

Ik zou dit allemaal kunnen omzetten naar één losse ESP32 met esphome met een eigen 5V adapter. Maar de hoofdvraag is: is dit zuiniger dan gewoon de usb-poorten blijven gebruiken van de server? Gebruikt een pc meer watts als je ook data via usb uitleest?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
FireDrunk schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:03:

Wat wel iets is waar @manusjevanalles rekening mee kan houden is dat sommige "echte" USB zaken blijkbaar nogal eens de chipset uit de diepere package C states houd. En dan kost het dus wel (veel) meer stroom.
En v.w.b. puur stroom leveren kan ik mij indenken dat een ATX voeding niet zo zuinig is als een losse USB adapter. Als 5V via een PicoPSU loopt met een goede adapter zal het allemaal niet veel uit maken.

En volgens mij zijn er in dit topic ook eerder al ervaringen gedeeld dat het consolideren van (12V) adapters geen wezenlijk verschil maakt (dus bv adapter van een modem, router, switch, ... samenvoegen naar 1 "grote" adapter en dan de output splitsen).
Tenzij de voeding van de PC gewoon echt inefficiënt is valt naar mijn idee dus de enige winst te behalen als je een mobo (/chipset?) hebt waarop de C-states niet goed werken met USB apparaten ingeplugd.

Edit:
En los in totaliteit kan ook weer onzuiniger zijn. Had je iets met data over USB en ga je naar wifi zal wifi (relatief) veel meer stroom verbruiken, incl dat het access point/router ook meer stroom zal verbruiken. En ethernet zal ook wel iets onzuiniger zijn (zeker als verkeer ook weer over meerdere switches moet).

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 19-08-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:10:
[...]

Wat wel iets is waar @manusjevanalles rekening mee kan houden is dat sommige "echte" USB zaken blijkbaar nogal eens de chipset uit de diepere package C states houd. En dan kost het dus wel (veel) meer stroom.
En v.w.b. puur stroom leveren kan ik mij indenken dat een ATX voeding niet zo zuinig is als een losse USB adapter. Als 5V via een PicoPSU loopt met een goede adapter zal het allemaal niet veel uit maken.

En volgens mij zijn er in dit topic ook eerder al ervaringen gedeeld dat het consolideren van (12V) adapters geen wezenlijk verschil maakt (dus bv adapter van een modem, router, switch, ... samenvoegen naar 1 "grote" adapter en dan de output splitsen).
Tenzij de voeding van de PC gewoon echt inefficiënt is valt naar mijn idee dus de enige winst te behalen als je een mobo (/chipset?) hebt waarop de C-states niet goed werken met USB apparaten ingeplugd.
Helder, dan ga ik dus eerst meten en nu nog niet alles al omzetten naar een enkel ESP-bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als jouw server die data uiteindelijk ook nog gaat verwerken zal het effectief niet perse schelen.
Of je nou continue via netwerk data ophaalt of via USB, zal niet super veel schelen.
@RobertMe heeft zeker een punt dat je CPU van USB in C3 kan blijven steken, en dat dat zeker inefficient kan zijn.

Dus het heeft alleen zin als je zorgt dat de data vanaf de ESP's daarna direct naar het doel gaat (als dat niet je server is).

Even niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:52
Niet mijn systeem, maar klinkt interessant: 2-3W idle voor een 13gen / Raptor Lake:

https://www.reddit.com/r/.../15uc4i5/comment/k9hcxkz/
I have very good candidate for low idle power consumption PC/server:

I have powerful PC/home server with desktop 13th gen Intel i3-13100 (TDP 60W) with

idle power consumption only 2—3 W :-O

MB: Asus Pro H610T D4-CSM

CPU: Intel i3-13100

RAM: 1x Crucial 32GB DDR4-3200 SODIMM (CT32G4SFD832A)

SSD: 1x SATA Crucial M4 128GB (CT128M4SSD2)

I enabled power-saving features in BIOS like C-states and ASPM.

OS: Debian 12 with DietPi, kernel 6.1.0-13-amd64, keyboard and LCD unplugged (only LAN plugged).

Power consumption is measured on DC side (12V). It’s fanless minimalistic build.

idle: 2—3 W

load: 50—60W

Afbeeldingslocatie: https://forum.level1techs.com/uploads/default/original/4X/8/6/5/86523c2520b4191e9a649a031bc813edbfe0bda0.gif

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 09:30
Ik heb nog wat meer informatie over bovenstaande build gevonden:

https://forum.level1techs...s-pro-h610t-d4-csm/202891

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-08 10:51
Tja, dat is geen nieuw/onbekend bord of zo (gebruik zoekfunctie binnen topic). En het is "DC side".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

hum ja die build en dat prentje/GIF is ook al op hardwareluxx.de geweest (en heb ik zelf hier al ge-quote dacht ik).

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
Raynman schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:47:
Tja, dat is geen nieuw/onbekend bord of zo (gebruik zoekfunctie binnen topic). En het is "DC side".
Hij meet ook AC side met een Shelly:

https://forum.level1techs...ro-h610t-d4-csm/202891/10

Afbeeldingslocatie: https://level1techs.us-east-1.linodeobjects.com/optimized/4X/1/1/a/11a511755f1eb2b0475011e771846936004554c2_2_720x371.jpeg

Interessant dat headless en keyboard eraf ook nog best een stap maakt.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@S0epkip Aangezien de tester meet zonder toestenbord en zonder monitor zijn de idle cijfers niet vergelijkbaar met de standaard die we hier hebben: alleen SSD, usb bedraad toetsenbord, usb bedrade muis, aangesloten monitor in slaapstand.

Debian met GUI zou automatisch de monitor in een standby stand plaatsen, en anders kan het via consoleblank=60 (60s) kernelparameter, die meer doet dan alleen het scherm leeg maken, het zet vermoedelijk het scherm via DPMS in een spaarstand en zet de gpu in een low power stand.

Het verbruik is kennelijk 7,5W met monitor aan.

Misschien kan iemand hem vragen te meten met consoleblank=60.

@manusjevanalles Het actieve verbruik van USB valt tegen. Bijvoorbeeld een USB3 stick verbruikt minstens een Watt en vaak meer. Vaak geldt: hoe sneller de stick, hoe hoger het verbruik. Vergelijk het met een SSD die 50mW doet in idle. USB2 heeft typisch een lager verbruik dan USB3. Als je per se een USB stick wil gebruiken, dan is een goede USB2 stick zuiniger dan een gemiddelde USB3 stick. Ik zie geen voordeel in beeld via USB. Een gewone HDMI of DisplayPort is zeer waarschijnlijk zuiniger. Dat werkt rechtstreeks en de computer kan rechtstreeks zuinigheidsopdrachten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S0epkip schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:24:
Op mijn desktop merk ik 25W verschil van alleen de PC als ik de monitor uit zet (waarbij uit zetten gelijk is aan kabel uittrekken, wat "eerder" lekker buggy was omdat ik met de desktop dan een desktopomgeving heb draaien met 0 monitoren aangesloten).

En nu ik toch mijn desktoo benoem. Een vraag die ik eerder had willen stellen. Ik heb ditte:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 259,45€ 259,45
1MoederbordenASUS PRIME B760M-A D4-CSM€ 118,05€ 118,05
1Geheugen internCrucial CT32G4DFD832A€ 60,50€ 60,50
1SSD'sWD Black SN770 2TB€ 111,99€ 111,99
Totaal€ 549,99

En die verbruikt gewoon even 25W idle?! Dat is volgens mij toch best wel heel veel? Voeding weet ik niet, heb wel ook eens met een andere, oude(re), voeding geprobeerd, maar dat maakte geen verschil.
En voordat een grapjas reageert met "hoe kan daar 25W vanaf gaan?". Er zit ook een GPU in, 25 zonder GPU, 50W met GPU. 25W met GPU en monitor uit.
En die 50W is net zoveel als dat de monitor verbruikt terwijl de laptop via USB-C is aangesloten. Waarbij de monitor "op de desktop PC" ~25W verbruikt, dus dan blijft 25W over voor de laptop.
En ook apart. Monitor is een Dell 4K 32", verbruil dus 25W. Mijn oude(re) Dell, 25" 2560x1440, verbruikt ook 25W. Dus dat is gelijk en "merk je ~6 jaar verschil in kwaliteit" (lees, veel meer pixels etc, zou je hoger verbruik verwachten, maar is niet zo). Totdat de schermen uit staan. De oude verbruikt "0W" en eens in de heel veel uur dat 0,01Wh wordt geregistreerd. De nieuwe flippert meerdere kereb per minuut tussen de 0W en 1,5W. En doet er dus ook veel minder lang over om 0,01Wh verbruik te registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S0epkip schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:24:
Hij meet ook AC side met een Shelly:

wat is dat op de plaatje net na powertop —auto-tune? Kan niet lezen

[ Voor 31% gewijzigd door andru123 op 19-08-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RobertMe een videocard in een PEG slot laat de CPU niet naar lagere C-states. Ook blijkbaar videocard zelf verbruikt iets, zelfs als er is geen monitor.
Trouwens, welke Dell monitor? Mijn Dell monitor verbruikt 15W in standby, ik moet het uitzetten met de UIT knop, en zelfs dan verbruikt hij nog steeds iets.
In het algemeen, ik denk dat efficiëntie van een ingebouwd adapter in een monitor is schlechter dan die van een stand alone adapter. In de monitor het is een bij-zaak, ik twijfel of er zelfs metingen en keurmerken gedaan voor dat adapter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
Enabling ASPM L1 state for all PCI devices.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 00:02:
@RobertMe een videocard in een PEG slot laat de CPU niet naar lagere C-states. Ook blijkbaar videocard zelf verbruikt iets, zelfs als er is geen monitor.
Daarom heb ik ook getest zonder videokaart (/met Intel ingebouwde GPU). Maar dan nog lijkt 25W mij veel voor een desktop. Niet dat ik perse <5W wil halen, maar 25W excl GPU is denk ik wel fors? OS trouwens Linux (Arch om specifiek te zijn). Standaard dingen als powertop maken ook geen verschil.
Ethernetadapter is wel de bekendere/beruchtere Realtek 9125 (uit mijn hoofd, "??25"). En die doet ook geen ASPM. Toevallig afgelopen weekend met de driver van Realtek getest en ook dan geen ASPM. Ook niet met force script.
Trouwens, welke Dell monitor?
U3223QE en U2515H uit mijn hoofd / als ik me niet vergis.
Mijn Dell monitor verbruikt 15W in standby, ik moet het uitzetten met de UIT knop, en zelfs dan verbruikt hij nog steeds iets.
Zo te zien maakt bij deze beiden standby geen wezenlijk verschil ten opzichte van uit. De U3223QE blijft flipperen tussen 0-1,5 en de U2515H gaat bij aan zetten naar een whopping 2W en na een paar seconden terug naar 0W (dat is dus vast de "No input" melding die 2W verbruikt, en als die weg is weer 0W). En dat is met het andere scherm aan, die via daisy chain dus wel een "kabel is aangesloten" verzorgd.
Ben "intussen" wel aan het denken om ze ook helemaal uit te schakelen "bii het stopcontact" als ik niet aanwezig ben / .... Zijn toch al aangesloten op een Fibaro inbouwmodule. Dus schakelen kan sowieso.

Overigens bij PC hetzelfde. Deze verbruikt ook aardig wat stroom als die uit staat en "0W" verbruikt. Elke 5 uur of zo tikte die weer 0,01kWh af. Mijn oude PC (waarvan ik niet lang gemeten heb) die meen ik uit 2016 was (i5 6500 als ik mij niet vergis) was IIRC veel langer bezig om 0,01kWh te verbruiken. En dat was dezelfde voeding (+ dezelfde kast). En gezien ik de PC niet dagelijks hoef te gebruiken gaat die intussen wel van de stroom af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik had ook iets van 25W wanneer je niets speciaal in de BIOS doet (bij default geen hogere C-states blijkbaar) en ook zonder `powertop --auto-tune` (welke o.a. ASPM aanzet).

Dus die dingen zijn wel belangrijk!

Ik loop tegen een bug in de B760 chipset: als ik een USB device insteek dat zich als seriele-poort voordoet (bijvoorbeeld de SONOFF zigbee stick) geraakt ik niet verder dan C3. Workaround: deze stick over het netwerk bereiken via ser2net (en deze stick dan ook naar een Pi3 verplaatsen).

[ Voor 12% gewijzigd door bjp op 20-08-2024 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bjp schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:14:
Ik loop tegen een bug in de B760 chipset: als ik een USB device insteek dat zich als seriele-poort voordoet (bijvoorbeeld de SONOFF zigbee stick) geraakt ik niet verder dan C3. Workaround: deze stick over het netwerk bereiken via ser2net (en deze stick dan ook naar een Pi3 verplaatsen).
offtopic:
Stick verkopen en deze kopen https://smlight.tech/product/slzb-06/ :p Lijkt mij zuiniger dan extra een volledige RPi of whatever moeten optuigen. (IIRC is PoE niet verplicht, kan ook via USB gevoed worden en via ethernet communiceren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

RobertMe schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

offtopic:
Stick verkopen en deze kopen https://smlight.tech/product/slzb-06/ :p Lijkt mij zuiniger dan extra een volledige RPi of whatever moeten optuigen. (IIRC is PoE niet verplicht, kan ook via USB gevoed worden en via ethernet communiceren).
ik heb ondertussen 2 extra services op die Pi draaien: octoprint en een back-up DNS-sinkhole (Adguard) voor als de main-server niet zou draaien. Is al van pas gekomen om te vermijden dat de huisgenoten klagen dat het internet uitvalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-08 09:06
ik had ook iets van 25W wanneer je niets speciaal in de BIOS doet (bij default geen hogere C-states blijkbaar) en ook zonder `powertop --auto-tune` (welke o.a. ASPM aanzet).

Dus die dingen zijn wel belangrijk!

Jij draait ook proxmox he? Met welk tooltje check jij de c-states? Ik geraak niet onder 30W met mijn B760 plus bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nieuwbouwers schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

Jij draait ook proxmox he? Met welk tooltje check jij de c-states? Ik geraak niet onder 30W met mijn B760 plus bord.
powertop laat de C states zien in een van de tabjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
RobertMe schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:47:
[...]

powertop laat de C states zien in een van de tabjes.
Bedankt! Ik lijk ook niet hoger dan C3 te geraken. Dat moet ik eens onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:08
Hierdoor heb ik mijn oude NUC een tijdje geleden ook maar weer aangeslingerd. Het is volgens Intel geen bug in hun chipset. Maar ik ben 100% zeker dat het dat wel is. Inmiddels weten we wel dat Intel wel vaker problemen niet erkend :X.

Ik gebruik overigens geen ser2net, maar heb Zigbee2MQTT en Z-WaveJS UI op de andere node draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ja ik weet niet zeker dat het een chipset bug is, maar het leek zo (zie vroegere posts hieromtrend).

En idd, powertop geeft in de 2de tab de C-states door.
lspci -vvv | grep ASPM
geeft je al een idee (zie vroegere posts hier ook).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp

bjp

@nieuwbouwers idd ook proxmox op de server. Ik denk dat ik wel de laatste PowerTOP 2.15 heb gebouwd, omdat apt je 2.14 geeft wat niet zo goed de 14de generatie ondersteund.

zie mijn huidige status: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkBtFaUJpmNf-JYFuJxVhz9FNIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9K5TrRE4zH3tbYPVQUdW0p43.png?f=user_large

[ Voor 79% gewijzigd door bjp op 20-08-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik zou eens mijn BIOS settings moeten delen, zou mss helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
dabachata schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 01:33:
[...]

Ik zag de SK Hynix P31 of eventueel P41 voorbij komen als zuinige M.2 NVMe opties maar die kan ik nergens vinden, nieuw of tweedehands. Kan je misschien andere opties benoemen? T gaat mij absoluut om zuinig en niet om snel.

Die Adapters zodat ik voor zowel SATA als M.2 iets bezit om via Belina Etcher/Rufus Home Assistant OS direct op de SSD te zetten. Dat zou de makkelijke/snelle/dumb-proof methode zijn. Kostte €10 voor de USB maar SATA 10Gbps versie en €13 ofzo voor de 10Gbps USB maar M.2 . Leek me extreem praktisch om in bezit te hebben..
Ik heb een aantal pc's samengesteld voor anderen in Elitedesk behuiziningen en had telkens 2e hands nvme schijven en ben nooit een onzuinige tegengekomen eigenlijk. Die van lexar zijn zuinig en niet al te duur. Samsung 980 pro is ook heel zuinig en zo zullen er nog veel meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
[...]

Zijn er zover je weet ook Prodesk (dus geen Elitedesk) systemen mét Intel NIC ipv Realtek en zónder vPro? De Elitedesks kosten tweedehands toch weer +/- €50 meer voor verder dezelfde configuratie, en enigste verschil dat ik er echt van kan opmaken t.o.v. de Prodesk's is vaak een Intel NIC en een USB C poort aan de voorkant, maar dan zonder Alt DisplayPort of andere extra's dus geen idee wat die USB C poort dan toevoegt..

Oh ja kom nu zelf op extra verschil. Sommige Elitedesk's hebben aansluiting voor 2x NVMe maar daar heb ik voor beoogde gebruik ook niks aan volgens mij..
Ik weet niet zo goed wat de verschillen zijn. In een elitedesk gaan sowieso 2x een nvme. Kijk eens of deze Fujitsu Esprimo Q957 een intel NIC heeft. Dat is een zuinig alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
vDorst schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:02:
@mrmrmr

[...]

Ja

Ik heb er nu een andere netwerkkaart erin gedaan.
Ethernet controller: Intel Corporation 82574L Gigabit Network Connection
Maar ook deze adverteert ASPM L0s en L1

code:
1
2
3
4
5
6
                LnkCap: Port #0, Speed 2.5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <128ns, L1 <64us
                        ClockPM- Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp-
                LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, LnkDisable- CommClk+
                        ExtSynch- ClockPM- AutWidDis- BWInt- AutBWInt-
                LnkSta: Speed 2.5GT/s, Width x1
                        TrErr- Train- SlotClk+ DLActive- BWMgmt- ABWMgmt-

Ook met deze kaart weer geen ASPM.

Ik zie ook maar weinig setting in de BIOS.

[...]

Onboard 1gbit is natuurlijk zuinig. Maar ik heb deze kaart nu toch.
Pas een zuinige 4x2.5gbit/2x10gbit switch binnen. Ik heb met een multimeter de stroom naar de switch gemeten. Met een DAC kabel en op 10GBIT link voegde maar 60mW toe aan het budget van de switch.
Dus het zit vooral aan de PC kant om te kijken of het beter kan.
Ik zit toch te gluren naar een SFP+ kaart met een Marvell AQC100 chipset. Deze zou max 1.5Watt doen.
Maar die zijn zo duur.

En als mijn servertje door elke pcie niet in low power gaat, dan heb ik er niks aan.
AQC gaat geen SR-IOV ondersteunen.

Naar wat ik heb begrepen zijn Solarflare 8522 series zuinig (maar kunnen enkel DAC en 1/10 gbit glasvezel). Ik gebruik de mijne op Windows. Dat werkt op zich aardig maar na een deep sleep ziet Windows de kaart niet meer. Ook moet je voor Windows 10 of 11 de Windows Server 2019 driver downloaden. Maar hij saturate wel 9.5 gbit up en down. Kaartje kostte mij maar 30 EUR, helaas wordt (dacht ik) de firmware niet meer geüpdatet.

En nee, het is geen server. Ik zou graag terugwillen naar Proxmox als ik lage latencies op deze desktop zou kunnen verkrijgen.

Zodoende ga ik vervangen met een X710-DA2. Deze staan als zuinig bekend.

Met Mellanox Connect3X zie ik toch grote nadelen: zou niet meer in de hogere sleep states (C7) meer komen, ook EOL, en bovendien veel fake in omloop terwijl ik dit graag op tweedehands markt koop (maar niet in NL :P)

edit:
Linkje met voorbeeld zuinigheid X710-DA2: https://stinriverstoragep...ise/P26262-B21/673674.pdf (dit betreft supported NICs voor HP MicroServer Gen10 Plus. 3-4W)

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 20-08-2024 23:16 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 09:30
[...]

Eventueel kun je ook naar een Lenovo M720 Tiny kijken, die staan ook voor relatief weinig op V&A geloof ik (evt. zelf upgraden)

(Deze heeft ook een Intel NIC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
bjp schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:08:
@nieuwbouwers idd ook proxmox op de server. Ik denk dat ik wel de laatste PowerTOP 2.15 heb gebouwd, omdat apt je 2.14 geeft wat niet zo goed de 14de generatie ondersteund.

zie mijn huidige status: [Afbeelding]
Dat ziet er mooi uit. Ik krijg volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-iz-LsKOpkE-SpM4_JapShSM_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NJy1i1mNeVEK9I8Z2j7JW9Py.png?f=fotoalbum_large

Bij 'tunables' staat overal wel 'good' bij. Misschien zorgt die extra NIC, de slae.sh zigbee stick, of de back-up USB drive voor problemen. Die kan ik wel eens proberen afkoppelen. Andere zaken die ik kan checken? In het BIOS heb ik volgens mij alles aangezet wat kon.

Edit: wanneer ik alles afkoppel en slechts 1 proxmox VM actief laat, geraak ik tot C3. Lager lijkt me niet te lukken (de netwerkkaart heb ik nog niet uit het PCI slot proberen halen).

[ Voor 7% gewijzigd door nieuwbouwers op 24-08-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@nieuwbouwers Ja, iets in je systeem zorgt ervoor dat je niet hoger komt dan package C state C2. Je kan een voor een dingen afkoppelen of je kan beginnen met een kaal systeem en dan opbouwen. Dat zijn de gebruikelijke methoden.

Normaal zie je bij de processor C states (rechts) individuele C states tot en met C10. Als je die niet ziet maar wel ACPI kan dat gebeuren als powertop de processor of platform niet herkent, of de kernel is niet up to date. Je hebt een tamelijk recent platform, dan zie je dit vaak. Ook al ziet powertop het niet, je kan toch in processor C state C8/C10 zitten.

Onder de tab tunables zie je wat de resultaten zijn van powertop --auto-tune.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
nieuwbouwers schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:54:
[...]

Dat ziet er mooi uit. Ik krijg volgende:
[Afbeelding]

Bij 'tunables' staat overal wel 'good' bij. Misschien zorgt die extra NIC, de slae.sh zigbee stick, of de back-up USB drive voor problemen. Die kan ik wel eens proberen afkoppelen. Andere zaken die ik kan checken? In het BIOS heb ik volgens mij alles aangezet wat kon.

Edit: wanneer ik alles afkoppel en slechts 1 proxmox VM actief laat, geraak ik tot C3. Lager lijkt me niet te lukken (de netwerkkaart heb ik nog niet uit het PCI slot proberen halen).
Wat is de output bij deze commando's ?

code:
1
2
lspci -vv | awk '/ASPM.*?abled/{print $0}' RS= | grep --color -P '(^[a-z0-9:.]+|ASPM.*?abled)'
cat /sys/module/pcie_aspm/parameters/policy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Marioheld schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:40:
Hallo allemaal,

Ik wil mijn huidige server vervangen door een nieuwe, die veel energiezuiniger is. Bij het zoeken, kwam ik deze geweldige draad tegen.
Ik vond de volgende combinatie goed:
Moederbord: Fujitsu D3644-B
CPU: i3-8100

CPU en moederbord hebben alle functies die ik zou willen gebruiken, maar een knelpunt voor mij is de 64 GB maximale RAM.
Het Fujitsu moederbord ondersteunt echter ook Intel Xeon E-21xx processoren en volgens Intel Ark zouden deze nu 128 GB RAM kunnen aanspreken in plaats van slechts 64 GB via een firmware-update vanaf 2019. Helaas heb ik in de Fujitsu datasheet en changelogs geen informatie over een dergelijke wijziging kunnen vinden, maar de UEFI firmware van het moederbord wordt regelmatig bijgewerkt, dus ik ga ervan uit dat die nog steeds werkt.

Daarom heb ik de volgende vragen:
  • Heeft iemand ervaring met het stroomverbruik van de Intel Xeon E-21xx processoren?
  • Heeft iemand toevallig ooit geprobeerd om het moederbord of de i3-8100 processor te gebruiken met meer dan 64 GB RAM?
P.S.: Helaas spreek ik geen Nederlands en gebruik ik een vertaler, als het beter zou zijn om in het Duits of Engels te schrijven, laat het me dan weten.

Gegroet Mario

Bewerk:
Ik wil geforceerde ECC RAM gebruiken voor deze server.
1. D3644 128GB RAM support
Ik had dezelfde vraag, en kwam bij het zoeken jouw reactie tegen (goed het is een hele tijd terug, dus wellicht is het antwoord niet meer relevant voor jou).

Heb verder ook nergens een antwoord kunnen vinden, dus heb de gok maar gewaagd.
Gelukkig kan ik melden dat 128 GB RAM inderdaad prima werkt op een D3644 moederbord (i.i.g. icm met BIOS versie 1.28 en een Intel Xeon-2146G CPU)

Ik maak nu gebruik van 4 x Samsung M391A4G43MB1-CTD modules.
Destijds had ik hier twee modules van gekocht, (ik meen dat ze toen nog op de QVL stonden), dit met het idee dat ik er later nog geheugen bij kon prikken.
Kennelijk staan er nu helemaal geen 32GB modules meer op de QVL van Kontron :? Ondanks dat Intel aangeeft dat het moet kunnen.

Anyway, het systeem boot prima en draait stabiel Proxmox. Ook een memtest gaat succesvol, al duurt het testen erg lang met zoveel geheugen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2O82HhLYrEjpVMrjkKcvJkG_rXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tKfdHh5IiCazyoMMnn8Giu8o.png?f=fotoalbum_large

2. D3644 ECC support
Liep trouwens met het testen wel tegen deze BIOS ECC bug aan: https://forums.passmark.c...ot-not-after-repeat-reset
Maar dat staat los van de hoeveelheid RAM. Geen idee of ECC dus überhaupt correct werkt op dit moederbord, gezien je het blijkbaar handmatig moet initialiseren na iedere cold boot?

3. Stroomverbruik Hyper-V v.s. Proxmox
Naast de RAM upgrade, heb ik ook Proxmox geïnstalleerd, ter vervanging van Windows Server 2022 met Hyper-V. Windows was out of the box idle erg zuinig, terwijl ESXi destijds duidelijk een hoger verbruik liet zien.

Echter na het in gebruik nemen, was het verbruik toch al behoorlijk gestegen, ondanks de relatief lage load. Het verbruik schommelde tussen de 33 en 38 watt. Met functies als CPU core parking en het energiezuinige powerplan, ingeschakeld.
Nu zal het in gebruik nemen van de Intel X710-T4 NIC ook niet hebben bijgedragen aan een laag verbruik...

Maar toch, een OPNsense VM met SR-IOV NIC pass through, Adguard, een Unifi Controller, Home Assistant en een paar eenvoudige docker container in een Ubuntu VM (Smokeping, DSMR, etc) zorgen nu niet echt voor een hoge CPU belasting...

Verbruik onder Windows (Hyper-V):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjEJxrAcFBdp4pd9ZLM9aafUQLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i2m0h6TGKX1nKp9iIqVbeM03.png?f=fotoalbum_large

Nu met Proxmox, heb ik dezelfde VM's draaien.
Het verbruik is, na optimalisaties, een stukje lager dan met Windows. Heb met een hoop moeite/workarounds ook de VF's werkend gekregen van de NIC, dus kan nu redundant OPNsense gaan draaien. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTB_LNUGMuOK1OikiseRxnB-QWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Iuk62OqTVqBE5kswZxKskOX.png?f=fotoalbum_large

Zit hiermee tussen de 30 en 35 watt met de CPU governor op performance.,
Met de CPU governor op powersave gaat dat terug naar 25 a 30 watt. Ik wissel nu met een cronjob in de nacht naar de powersave optie, omdat powersave wel (heel beperkt) de latency verhoogt op het netwerk, als gamer wil ik die latency zo laag en stabiel mogelijk houden :+

Kortom, best tevreden met het resultaat. Veel flexibiliteit/performance als het nodig is, en toch een relatief zuinig systeem.
En ja ik weet het, dit moederbord en de voeding kunnen nog lagere waardes laten zien, als ik de 10gb NIC weg laat en het systeem volledig idle is. Maar dan heb ik functioneel gezien weinig aan de server :+

Nu met 128GB RAM kan ik er weer een tijd mee voorruit, ik kwam eerder met een ELK stack RAM geheugen tekort. Verbruik met de twee extra sticks is trouwens niet duidelijk gestegen, dit lag (idle) in de marge van meetfouten (hooguit 1 a 2 watt hogere piekjes) :o

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08 00:57
Ik las ergens op ServeTheHome dat de X710 reeks wel ASPM support heeft, maar 4x 10gbE gaat zowiezo een lastige zijn tov SFP+. Wel zeer goed om te weten dat de 3644 wel gewoon 128GB aan kan. Ik vermoed dat het dan voor de 3643 ook zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ik heb me afgelopen maand aardig in deze materie verdiept.

X710 is zeer power efficient. Althans, de DA2 variant van Intel. OEM zal weinig verschillen, al heb je ook Chinees Frankenstein spul. T2/T4 zal idd minder zijn. Opnieuw koelpasta aanbrengen kan ook verschil maken in performance.

Zoveel mogelijk DAC of fiber via SFP+ gebruiken. Dus X710-T4 vervangen met X710-DA4 (of DA2 als dat genoeg is). Al ga je zo'n firewall niet in leuke ASPM levels krijgen. Is een goede reden dat dat soort spul standaard op zuinig RISC spul draaide.

Nog wel van belang: 4x 10 gbit ethernet (10GBASE-T) SFP+ zijn dure modules, plus gaat veel elektriciteit kosten. Ik zou zoveel mogelijk 10 gbit ethernet mijden als je het kunt. En dan is een DA2 of DA4 prima, evt dan met één 10 gbit ethernet omdat het niet anders kan.

Dus in het kort zowel prijs and elektriciteit: DAC > glasvezel > ethernet. Volgens mij heb je wel ieys hogere latency met SFP+ glas. Bij glas heb je ook allerlei standaarden, meest gangbare is nog multimode spul.

Wat mij betreft is X710 series momenteel de gold standaard qua prijs/kwaliteit. Ook zijn ze nog supported, er komen nog firmwate updates voor uit (al is dat bij OEM via OEM). Ze zijn stukken efficiënter dan de X500 series, waar bovendien veel knockoffs van zij. Inmiddels helaas ook knockoffs van X710 op de markt.

Gebruik je enkel Linux tussen servers (bijv 2x Proxmox) dan kun je prima ethernet over TB4/USB4 gebruiken. Haal je zelfs meer dan 10 gbit. Ook TB3/USB3 (3.1+) kan 10 gbit halen. Dan ben je ook veel goedkoper uit. Ik heb hier niet voor gekozen omdat ik de flexibiliteit van SFP+ wil, en ik heb ook geen idee of je dit door de muur kunt trekken. Heeft ook het last van EMI. Maar, eerlijk is eerlijk: ik verwacht dat het efficiënter is qua elektriciteit dan 10 gbit ethernet. PCIe kaartje kost, indien nodig, ook weinig. Al geldt hetzelfde voor tweedehands X710. Je moet ze alleen nuet in Nederland kopen (V&A, Marktplaats). Daar vragen ze prijzen die van de gekken zijn. Logisch, kleine markt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gijs007 Ik zou Kontron (rechtstreeks of via de reseller->distributeur) benaderen en vragen over de ECC kwestie. Ik vind 33W voor een op zich zuinig moederbord wel veel. Ook al heb je Intel X710-T4 en een Intel Xeon-2146G draaien. Als er echt weinig cpu load is, is dat niet volgens verwachting. Is de BIOS default? Staat ASPM aan (lspci -vvv)? Werkt MeshCommander via Intel vPro of een andere methode?

Een onzuinige voeding, grafische kaart en 3.5" hard disks kunnen het verbruik opstuwen. Kun je een volledige pricewatch onderdelenlijst maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 00:46:
Werkt MeshCommander via Intel vPro of een andere methode?
Intel AMT zit op deze borden. Is AFAIK een BIOS feature (en dus niet via losse hardware op het bord). Werkt w.m.b. prima met geen / een minimale overhead in verbruik. Mij bespaard AMT sowieso in verbruik omdat ik nu remote de server/NAS kan aanzetten, via een webpagina, en die anders waarschijnlijk veel meer uren aan zou staan.

Edit:
Of ik lees zelf de wiki pagina :p. Blijkbaar wel met extra hardware dus. Maar naar mijn idee is de overhead dus zeer minimaal. In de zin van dat de slimme stekker waarop mijn UPS met daarop mini PCtje / server en deze "NAS" met AMT aan een verbruik meet van 8W. En het servertje trekt daarvan 4-5W, vervolgens nog een beetje overhead van de UPS en dan zal de NAS dus maximaal 1 á 2 W verbruiken als deze uit staat.

[ Voor 26% gewijzigd door RobertMe op 25-08-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RobertMe AMT is een onderdeel van vPro. De laatste is de (nu oude) verzamelterm voor allerlei management "professionele" capaciteiten, het kost wat energie om die actief te laten. De reden waarom ik naar vraag is dat ik wil weten hoe precies het remote beheerd wordt. Als dat bijvoorbeeld via remote management kaart is voegt dat veel extra verbruik toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:04:
@RobertMe AMT is een onderdeel van vPro. De laatste is de (nu oude) verzamelterm voor allerlei management "professionele" capaciteiten, het kost wat energie om die actief te laten. De reden waarom ik naar vraag is dat ik wil weten hoe precies het remote beheerd wordt. Als dat bijvoorbeeld via remote management kaart is voegt dat veel extra verbruik toe.
Zie dan ook de rest van mijn post :p AMT zit gewoon op dit Fujitsu bord. En het verzamelverbruik van UPS + draaiend mini PCtje / servertje + uitgeschakelde "NAS" met AMT ingeschakeld is 8W. Iets waaruit ik niet op maak dat het "veel extra verbruik" toevoegt. Laagste verbruik van servertje zal 4W zijn, waarschijnlijk eerder 5 of wellicht zelfs 6W. UPS zal ook zeker 1W toevoegen, als niet 2W. En 6 + 2 is al die 8W die ik meet. Veel ruimte is er dus niet voor AMT om "veel extra verbruik" toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
mrmrmr schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 00:46:
@Gijs007 Ik zou Kontron (rechtstreeks of via de reseller->distributeur) benaderen en vragen over de ECC kwestie. Ik vind 33W voor een op zich zuinig moederbord wel veel. Ook al heb je Intel X710-T4 en een Intel Xeon-2146G draaien. Als er echt weinig cpu load is, is dat niet volgens verwachting. Is de BIOS default? Staat ASPM aan (lspci -vvv)? Werkt MeshCommander via Intel vPro of een andere methode?

Een onzuinige voeding, grafische kaart en 3.5" hard disks kunnen het verbruik opstuwen. Kun je een volledige pricewatch onderdelenlijst maken?
AMT zit ingebouwd in de chipset / CPU, en is hierdoor erg zuinig ten opzichte van IPMI met losse modules.
Het verbruik hiervan is i.i.g. verwaarloosbaar, deze functionaliteit stond namelijk al aan toen ik de idle test deed met Windows. Hierin was het verbruik naar verwachting, de exacte waardes weet ik niet meer, maar het was <6 watt (met mobo NIC en scherm aangesloten).

Volgens Proxmox is de CPU load het afgelopen uur consistent <2% (met uitzondering van het moment dat een VM werd herstart).

Powertop geeft aan dat de cores het grootste deel van de tijd in C10 modus draaien (~80+%)
Alleen de package C states gaan maar tot C7:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Pkg(HW)
C2 (pc2)   15.6% 
C3 (pc3)   17.3%    
C6 (pc6)    9.2%    
C7 (pc7)   22.9%
C8 (pc8)    0.0%
C9 (pc9)    0.0%
C10 (pc10)    0.0%

Dit is een stukje output van lspci -vvv.
Hieruit maak ik op dat de fysieke NIC ASPM heeft aanstaan (als ook o.a. de chipset en Samsung NVMe SSD).

Wat wel opvalt is dat de VF's ASPM uit hebben staan. Wellicht moet dit, i.v.m. SR-IOV/NIC passthrough, in de VM worden geregeld? Waarschijnlijk staat dit standaard uit in FreeBSD / OPNsense, dit zou ook een logische verklaring zijn waarom het verbruik in Windows na het in gebruik nemen fors was gestegen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
01:00.1 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller X710/X557-AT 10GBASE-T (rev 02)
        Subsystem: Intel Corporation Ethernet Converged Network Adapter X710-T
        Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+
        Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
        Latency: 0, Cache Line Size: 64 bytes
        Interrupt: pin A routed to IRQ 16
        IOMMU group: 11
        Region 0: Memory at 4011000000 (64-bit, prefetchable) [size=16M]
        Region 3: Memory at 4014808000 (64-bit, prefetchable) [size=32K]
        Expansion ROM at 8f900000 [disabled] [size=512K]
        Capabilities: [40] Power Management version 3
                Flags: PMEClk- DSI+ D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+)
                Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=1 PME-
        Capabilities: [50] MSI: Enable- Count=1/1 Maskable+ 64bit+
                Address: 0000000000000000  Data: 0000
                Masking: 00000000  Pending: 00000000
        Capabilities: [70] MSI-X: Enable+ Count=129 Masked-
                Vector table: BAR=3 offset=00000000
                PBA: BAR=3 offset=00001000
        Capabilities: [a0] Express (v2) Endpoint, MSI 00
                DevCap: MaxPayload 2048 bytes, PhantFunc 0, Latency L0s <512ns, L1 <64us
                        ExtTag+ AttnBtn- AttnInd- PwrInd- RBE+ FLReset+ SlotPowerLimit 0W
                DevCtl: CorrErr+ NonFatalErr+ FatalErr+ UnsupReq+
                        RlxdOrd+ ExtTag+ PhantFunc- AuxPwr- NoSnoop- FLReset-
                        MaxPayload 256 bytes, MaxReadReq 512 bytes
                DevSta: CorrErr+ NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq+ AuxPwr- TransPend-
                LnkCap: Port #0, Speed 8GT/s, Width x8, ASPM L1, Exit Latency L1 <16us
                        ClockPM- Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp+
                LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
                LnkSta: Speed 8GT/s, Width x8
                        TrErr- Train- SlotClk+ DLActive- BWMgmt- ABWMgmt-
                DevCap2: Completion Timeout: Range ABCD, TimeoutDis+ NROPrPrP- LTR-
                         10BitTagComp- 10BitTagReq- OBFF Not Supported, ExtFmt- EETLPPrefix-
                         EmergencyPowerReduction Not Supported, EmergencyPowerReductionInit-
                         FRS- TPHComp- ExtTPHComp-
                         AtomicOpsCap: 32bit- 64bit- 128bitCAS-
                DevCtl2: Completion Timeout: 50us to 50ms, TimeoutDis- LTR- 10BitTagReq- OBFF Disabled,
                         AtomicOpsCtl: ReqEn-
                LnkSta2: Current De-emphasis Level: -6dB, EqualizationComplete- EqualizationPhase1-
                         EqualizationPhase2- EqualizationPhase3- LinkEqualizationRequest-
                         Retimer- 2Retimers- CrosslinkRes: unsupported

02:0b.1 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Virtual Function 700 Series (rev 02)
        Subsystem: Intel Corporation Ethernet Virtual Function 700 Series
        Control: I/O- Mem- BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx-
        Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
        Latency: 0
        IOMMU group: 39
        Region 0: Memory at 4014490000 (64-bit, prefetchable) [virtual] [size=64K]
        Region 3: Memory at 4014944000 (64-bit, prefetchable) [virtual] [size=16K]
        Capabilities: [70] MSI-X: Enable+ Count=5 Masked-
                Vector table: BAR=3 offset=00000000
                PBA: BAR=3 offset=00002000
        Capabilities: [a0] Express (v2) Endpoint, MSI 00
                DevCap: MaxPayload 2048 bytes, PhantFunc 0, Latency L0s <512ns, L1 <64us
                        ExtTag+ AttnBtn- AttnInd- PwrInd- RBE+ FLReset+ SlotPowerLimit 0W
                DevCtl: CorrErr- NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq-
                        RlxdOrd- ExtTag- PhantFunc- AuxPwr- NoSnoop- FLReset-
                        MaxPayload 128 bytes, MaxReadReq 128 bytes
                DevSta: CorrErr- NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq- AuxPwr- TransPend-
                LnkCap: Port #0, Speed 8GT/s, Width x8, ASPM L1, Exit Latency L1 <16us
                        ClockPM- Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp+
                LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk-
                LnkSta: Speed unknown (downgraded), Width x0 (downgraded)
                        TrErr- Train- SlotClk- DLActive- BWMgmt- ABWMgmt-
                DevCap2: Completion Timeout: Range ABCD, TimeoutDis+ NROPrPrP- LTR-
                         10BitTagComp- 10BitTagReq- OBFF Not Supported, ExtFmt- EETLPPrefix-
                         EmergencyPowerReduction Not Supported, EmergencyPowerReductionInit-
                         FRS- TPHComp- ExtTPHComp-
                         AtomicOpsCap: 32bit- 64bit- 128bitCAS-
                DevCtl2: Completion Timeout: 50us to 50ms, TimeoutDis- LTR- 10BitTagReq- OBFF Disabled,
                         AtomicOpsCtl: ReqEn-
                LnkSta2: Current De-emphasis Level: -6dB, EqualizationComplete- EqualizationPhase1-
                         EqualizationPhase2- EqualizationPhase3- LinkEqualizationRequest-
                         Retimer- 2Retimers- CrosslinkRes: unsupported

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik ben al een half jaartje aan het plannen om ook een nieuwe zuinige thuisserver te bouwen, welke mijn intel NUC en Netgear Readynas ultra 4 plus (4x3TB) moet gaan vervangen.

Basis:
  • proxmox (debian) met ZFS
VM’s:
  • HomeAssistant (add-ons: grafana, influxDB, esphome, Mosquitto/MQTT,
  • Zigbee2MQTT)
  • Docker (debian)
  • TrueNas
Containers (LXC of Docker):
  • logitechmediaserver
  • minecraftserver
  • portainer
  • change detection
  • dsmr-reader-docker
  • unifi-controller
  • adguard/pihole (?)
  • openvpn/wireguard (?)
Na het grondig doorspitten van dit hele topic (en het reeds besteld hebben van een nieuw Kontron K3843-B moederbord) kom ik op de volgende voorgestelde configuratie.

1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 187,99€ 187,99
1MoederbordenKontron K3843-B€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenToshiba MG08 SATA (512e), 16TB€ 279,-€ 279,-
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 67,70€ 67,70
2Geheugen internCrucial CT32G48C40U5€ 83,70€ 167,40
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 77,95€ 77,95
1SSD'sCrucial MX500 2,5" 2TB€ 142,92€ 142,92
Totaal€ 922,96

Zien jullie hier wat geks in? Ik vind het moeilijk een geschikte voeding te zoeken. De HDD zal grotendeels in spindown staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gijs007 Ik zou eerst proberen om de host de volledige controle te geven over low power functies.

BSD's (zoals OpenSense en andere distributies gebaseerd op FreeBSD/OpenBSD/NetBSD), maar ook ESXi hebben weinig controle over low power functies van onderdelen. Je mag wel verwachten dat de processor terug wordt geschaald, maar veel meer niet. Het is niet verstandig die besturingssystemen te gebruiken als host of om controle over onderdelen exclusief er aan door te geven.

Linux en Windows doen low power beter. Ofschoon Windows er niet beter op wordt sinds de oude Windows 7/8/10 versies, en Linux kernels ook low power regressies kent.

lspci toont dat bij de X710 ASPM L1 aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scorpion303 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:38:
Ik ben al een half jaartje aan het plannen om ook een nieuwe zuinige thuisserver te bouwen, welke mijn intel NUC en Netgear Readynas ultra 4 plus (4x3TB) moet gaan vervangen.

Basis:
  • proxmox (debian) met ZFS
VM’s:
  • HomeAssistant (add-ons: grafana, influxDB, esphome, Mosquitto/MQTT,
  • Zigbee2MQTT)
  • Docker (debian)
  • TrueNas
Containers (LXC of Docker):
  • logitechmediaserver
  • minecraftserver
  • portainer
  • change detection
  • dsmr-reader-docker
  • unifi-controller
  • adguard/pihole (?)
  • openvpn/wireguard (?)
Na het grondig doorspitten van dit hele topic (en het reeds besteld hebben van een nieuw Kontron K3843-B moederbord) kom ik op de volgende voorgestelde configuratie.

1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 187,99€ 187,99
1MoederbordenKontron K3843-B€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenToshiba MG08 SATA (512e), 16TB€ 279,-€ 279,-
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 67,70€ 67,70
2Geheugen internCrucial CT32G48C40U5€ 83,70€ 167,40
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 77,95€ 77,95
1SSD'sCrucial MX500 2,5" 2TB€ 142,92€ 142,92
Totaal€ 922,96

Zien jullie hier wat geks in? Ik vind het moeilijk een geschikte voeding te zoeken. De HDD zal grotendeels in spindown staan.
Mobo en cpu doen al 220W. En daar komt de hdd nog bij. Hoe wil je dat doen met een 80W voeding?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@scorpion303
Een 13th gen is ook een optie met die moederbord.

De voeding is krap voor een i5-12600K processor die zonder power management draait. Dat is iets dat tijdens het opstarten gebeurt, wanneer de hard disk ~30W verbruikt als piek. Je houdt dan 54W over voor een processor met een TDP van 125W. Ik weet niet precies wat het piekverbruik is van deze processor tijdens opstarten. Dan staat turbo misschien (hopelijk!) uit en dan is het maximum verbruik veel lager. De processor zou dan draaien op 4x2,7GHz voor de E cores en 6x3,7GHz op de P cores.

Veiliger is bijvoorbeeld een PicoPSU-120/150/160XT met minstens een 96W of 120W adapter. Mijn voorkeur zou zijn een FSP096-AHAN3 of een XP Power 12VES12. Zie topic start onder het kopje "Mini-Box PicoPSU-90/120/150 en PicoPSU-160-XT". Een andere adapter kan ook voldoen omdat je verder (naar rechts) op de curve zit met de belasting.

Ter vergelijking: ik draai op mijn werkstation een 13500 processor met 6x2,5GHz en 8x3,5GHz (65W TDP) met een PicoPSU-160XT en een XP Power VES120PS12 (120W). Het maximale nominale vermogen van de voeding als geheel is 120W. De adapter is via een kabel met Molex Mini-Fit Jr stekker aangesloten en de (zeer dikke) draden zijn gesoldeerd. Geen hard disks.

Met 120W kun je zonder zorgen 2 disks tegelijk laten opstarten. 3 gaat misschien ook als de pieken niet exact samenvallen. Ik heb wel eens veel meer disks opgestart bij wijze van test. Het meetbare piekverbruik (0,5s) blijft dan onder het maximum vermogen, maar je hebt dan geen zekerheid dat het altijd goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:30:
[...]

Mobo en cpu doen al 220W. En daar komt de hdd nog bij. Hoe wil je dat doen met een 80W voeding?
Het is mij nooit gelukt meer dan 130W uit het systeem te persen. Ook test van 12600k van tweakers tonen max 135W.
Tenzij je gaat zwaar overklokken, dan - mischien - gaat het boven. Wat was max met 12700k?
Ik denk dat fsp096 is voldoende, ook voor piek belasting, en de 120W voeding is zeker genoeg.

[ Voor 14% gewijzigd door andru123 op 26-08-2024 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:06:
[...]

Het is mij nooit gelukt meer dan 130W uit het systeem te persen. Ook test van 12600k van tweakers tonen max 135W.
Tenzij je gaat zwaar overklokken, dan - mischien - gaat het boven. Wat was max met 12700k?
Ik denk dat fsp096 is voldoende, ook voor piek belasting, en de 120W voeding is zeker genoeg.
224W volgens TPU
https://www.techpowerup.c...der-lake-12th-gen/20.html

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het verbruik als het eenmaal draait is bij te stellen met PL1/PL2, maar tijdens het opstarten kan of is dat er nog niet. Het gaat dus vooral om het verbruik tijdens opstarten wanneer de processoren op de volledige (basis-)frequentie draaien.

Ik weet niet wat een K (=overklok) processor precies doet, maar ik neem aan dat die ook alleen maar luistert naar BIOS instellingen en zich verder gedraagt als een normale processor.

Mijn systeem komt bij lange na niet in de buurt van 120W tijdens opstarten dus daar maar ik me dan ook geen zorgen over.

Edit: verduidelijking dat het gaat om de basisfrequentie.

[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 27-08-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:54

Ankh

|true

Zijn er mensen die odroid.nl kennen? Ik zie ze niets als webshop op tweakers.net namelijk en lijkt wat "raar".
Anders bestel ik maar gewoon bij hardkernel zelf.

Daarnaast nog een vraag over een voeding. Ik wil namelijk de H4 Plus kopen, met een typ3 case (zodat ik 4x 2,5" disken kan installeren). Vraag is alleen of de 15v (4A) voeding voldoende is of dat ik toch de 19v variant moet nemen... Die 60watt lijkt me toch ruim voldoende voor de H4 Plus, met 32GB, NVME SSD, wat 2,5" disken en een fan.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ankh schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:45:
Zijn er mensen die odroid.nl kennen? Ik zie ze niets als webshop op tweakers.net namelijk en lijkt wat "raar".
offtopic:
Linksom of rechtsom moeten shops betalen om in de Pricewatch te komen. Dat ze daar niet in staan hoeft dus niets te zeggen.
SOSSolutions heeft hem ook (en die staan AFAIK ook in de pricewatch :p).
Daarnaast nog een vraag over een voeding. Ik wil namelijk de H4 Plus kopen, met een typ3 case (zodat ik 4x 2,5" disken kan installeren). Vraag is alleen of de 15v (4A) voeding voldoende is of dat ik toch de 19v variant moet nemen... Die 60watt lijkt me toch ruim voldoende voor de H4 Plus, met 32GB, NVME SSD, wat 2,5" disken en een fan.
Bedoel je echt 2,5" disks, HDDs dus? Of SSDs? De bekende Seagate HDDs hebben in ieder geval een absoluut maximum verbruik van 2,5W per stuk (want anders past het niet binnen de traditionele USB standaard van 5V 0,5A). 4 stuks is dan 10W maximaal. De daadwerkelijke specs van de Seagate Barracuda disks vermeld Seagate overigens ook in een specsheet bij mijn weten en kun je dus opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

RobertMe schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:28:
[...]

offtopic:
Linksom of rechtsom moeten shops betalen om in de Pricewatch te komen. Dat ze daar niet in staan hoeft dus niets te zeggen.

[...]

SOSSolutions heeft hem ook (en die staan AFAIK ook in de pricewatch :p).
Ja, SOS had ik ook gezien, maar geen voorraad (onbekend wanneer het er is). Vandaar dat ik aan het rondkijken was.
[...]

Bedoel je echt 2,5" disks, HDDs dus? Of SSDs? De bekende Seagate HDDs hebben in ieder geval een absoluut maximum verbruik van 2,5W per stuk (want anders past het niet binnen de traditionele USB standaard van 5V 0,5A). 4 stuks is dan 10W maximaal. De daadwerkelijke specs van de Seagate Barracuda disks vermeld Seagate overigens ook in een specsheet bij mijn weten en kun je dus opzoeken.
Yup, gaat om HDD's. Die 15v met 4A lijkt mij wel voldoende dan.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann

Goede vragen, dank!

Ik dacht dat er de Europese importeur of zelfs eigen verkoopkanaal voor Europa was. Nadruk op dacht. Je zet mij aan het denken en zal wat alerter zijn. Prijsverschil is er niet.

Was zelf van plan de 19v te nemen.
Doel is nu 1x NVME en 2x 2,5 hdd en tzt over naar 4x ssd. Maar ivm kosten starten met de 2 HDD's.
Maar met de extra info van hierboven, is de 15v adequaat.

Ga nog wel uitzoeken of de 15v voldoende is om de nieuwe NVME extension cards kan voeden. Om de mogelijkheden voor de toekomst open te houden.
(Ook hier denk het wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sieuwe
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:07
Odroid.nl komt vanuit de UK, dus mogelijks betaal je nog importheffingen.
Dat is me niet duidelijk op de site zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ze hebben hier schijnbaar een branch geopened in Amsterdam.
https://www.odroid.nl/index.php?route=information/contact
Als je onderaan kijkt bij "About Us" staat daar dat het met Odroid UK van doen heeft.

Schijnt vanuit de UK verstuurt te worden. Misschien eens navragen daar in Amsterdam hoe het allemaal zit....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Maar bij de winkelwagen staat dat het vanuit het Europese magazijn wordt verstuurd....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:32
RedRayMann schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:52:
[...]

Goede vragen, dank!

Ik dacht dat er de Europese importeur of zelfs eigen verkoopkanaal voor Europa was. Nadruk op dacht. Je zet mij aan het denken en zal wat alerter zijn. Prijsverschil is er niet.

Was zelf van plan de 19v te nemen.
Doel is nu 1x NVME en 2x 2,5 hdd en tzt over naar 4x ssd. Maar ivm kosten starten met de 2 HDD's.
Maar met de extra info van hierboven, is de 15v adequaat.

Ga nog wel uitzoeken of de 15v voldoende is om de nieuwe NVME extension cards kan voeden. Om de mogelijkheden voor de toekomst open te houden.
(Ook hier denk het wel)
En waarom niet gewoon voor de 19V gaan?

Als je in de toekomst meer vermogen nodig hebt, dan kan die adapter het leveren. Ik denk niet dat de 15V vs 19V je veel energiekosten gaat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Geen idee wat het verlies op zo'n voedingsadapter is.. maar normaliter is een UPS bij een hogere belasting efficiënter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:32
Ankh schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:19:
Geen idee wat het verlies op zo'n voedingsadapter is.. maar normaliter is een UPS bij een hogere belasting efficiënter..
Mijn ervaring is zolang je maar een Level VI adapter koopt het geen tot heel weinig verschil maakt, zeker icm de odroid.

Maar ik zie dat de 19v wel duurder is in aanschaf. Dus dat zou een afweging kunnen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door HotSpot79 op 27-08-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
HotSpot79 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:13:
[...]

En waarom niet gewoon voor de 19V gaan?

Als je in de toekomst meer vermogen nodig hebt, dan kan die adapter het leveren. Ik denk niet dat de 15V vs 19V je veel energiekosten gaat schelen.
Mijn idee tot 1,5 uur geleden was ook gewoon de 19v
Die staat nog in mijn verlanglijstje.
Maar goed om mijn besluit te overwegen.
Ankh schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:19:
Dit punt.
Als ik met SSD's werk denk ik dat 15V voldoende is.
Weet nog niet wat ik in de toekomst ga doen, dus 19V is een kleine investering.
Maar weet niet wat efficiënter is en of het daadwerkelijk een verschil gaat maken dat de aanschafprijs rechtvaardigt.
(Bijvoorbeeld, 19V is iets duurder, efficiëntie is gelijk maar je hebt wel meer mogelijkheden voor de toekomst)

--edit--
Prijsverschil is ongeveer 20 euro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp

bjp

uptime is ondertussen al 14 dagen! dank U @Mich voor de fix in post https://gathering.tweaker...message/79818934#79818934.

Dit lijkt alvast stabieler dan daarvoor, sindsdien nog geen vastloper/reboot naar BIOS gehad!

Nota: grub fix voor Lexar NM790.

[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 28-08-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:49
Zijn er ondertussen al mensen met een Odroid H4+ of Ultra? De mijne staat in pre-order bij SOSSolutions sinds begin juli maar is nog steeds niet leverbaar. (Andere verkopers hebben hem wel gewoon in stock maar vragen tot 100 euro meer |:()

Maar als hij nu blijkt tegen te slagen door ervaringen van anderen hier kijk ik wel naar iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BasilFX schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:29:
[...]

Ondanks de bruikbaarheid: als ik ethernet afkoppel, de vier SATA-schijven, twee case fans afkoppel en enkel services uitzet voor meer idle-time, dan zakt het verbruik tot 9 W aan de stekker.

Koppel ik de schijven weer aan (maar in spin-down), dan zakt het verbruik niet verder dan 11 W.

En als laatste, met DisplayPort en USB-toetsenbord (op een USB3 poort), dan zakt het verbruik niet verder dan 14 W.

In alle gevallen haalt ie C8, dus het is niet de SATA-controller dat het probleem is.

[...]

Eens. Maar heet geeft wel een idee.
Ik zit ook naar een W680 systeem te kijken, want dat lijkt momenteel de enige relatief zuinige oplossing met ECC support.

Zijn jouw getallen inmiddels nog veranderd? of is die 14-18W een beetje waar je het bij gelaten hebt?

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-08 15:06

BasilFX

BasilFX

FireDrunk schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:29:
[...]

Ik zit ook naar een W680 systeem te kijken, want dat lijkt momenteel de enige relatief zuinige oplossing met ECC support.

Zijn jouw getallen inmiddels nog veranderd? of is die 14-18W een beetje waar je het bij gelaten hebt?
Ik heb het hier vooralsnog bij gelaten :-)

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
iqcgubon schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:54:
Zijn er ondertussen al mensen met een Odroid H4+ of Ultra? De mijne staat in pre-order bij SOSSolutions sinds begin juli maar is nog steeds niet leverbaar. (Andere verkopers hebben hem wel gewoon in stock maar vragen tot 100 euro meer |:()

Maar als hij nu blijkt tegen te slagen door ervaringen van anderen hier kijk ik wel naar iets anders.
Nog niet besteld maar het viel mij op dat er weinig hand on videos of artikelen te vinden waren. Reviews, howtos, e.d.

Mogelijk door de slechte levertijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
Wat is de output bij deze commando's ?

code:
1
2
lspci -vv | awk '/ASPM.*?abled/{print $0}' RS= | grep --color -P '(^[a-z0-9:.]+|ASPM.*?abled)'
cat /sys/module/pcie_aspm/parameters/policy
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
root@proxmox:~/powertop/src# lspci -vv | awk '/ASPM.*?abled/{print $0}' RS= | grep --color -P '(^[a-z0-9:.]+|ASPM.*?abled)'
00:06.0 PCI bridge: Intel Corporation Raptor Lake PCIe 4.0 Graphics Port (rev 01) (prog-if 00 [Normal decode])
00:1a.0 PCI bridge: Intel Corporation Raptor Lake PCI Express Root Port (rev 11) (prog-if 00 [Normal decode])
                LnkCtl: ASPM L0s L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk-
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation Raptor Lake PCI Express Root Port (rev 11) (prog-if 00 [Normal decode])
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation Device 7a39 (rev 11) (prog-if 00 [Normal decode])
                LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation Device 7a3a (rev 11) (prog-if 00 [Normal decode])
00:1d.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 7a36 (rev 11) (prog-if 00 [Normal decode])
pcilib: sysfs_read_vpd: read failed: No such device
pcilib: sysfs_read_vpd: read failed: No such device
01:00.0 Non-Volatile memory controller: Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller PM9A1/PM9A3/980PRO (prog-if 02 [NVM Express])
04:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8125 2.5GbE Controller (rev 04)
05:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8125 2.5GbE Controller (rev 05)
root@proxmox:~/powertop/src# cat /sys/module/pcie_aspm/parameters/policy
[default] performance powersave powersupersave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 08:23

Waarom vraag je niet gewoon aan SOSSolutions wat de stand van zaken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online

Die van mij is gisteren verzonden, en komt vandaag aan. Heb een H4+ besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-07 23:32

SPT

Het valt me op dat in dit topic niets te vinden is over de Intel Up bordjes. Betwijfel of het veel efficiënter / goedkoper kan dan dat. Voor $159 heb je al een Up squared met 2x gbit LAN. Heb zelf een wat oudere Up, en ik meen dat het idle verbruik maar 4W is. Het aardige is dat er ook versies met krachtige processoren te koop zijn, voor wie meer prestaties nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SPT schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:45:
Het valt me op dat in dit topic niets te vinden is over de Intel Up bordjes. Betwijfel of het veel efficiënter / goedkoper kan dan dat. Voor $159 heb je al een Up squared met 2x gbit LAN. Heb zelf een wat oudere Up, en ik meen dat het idle verbruik maar 4W is. Het aardige is dat er ook versies met krachtige processoren te koop zijn, voor wie meer prestaties nodig heeft.
Wat zijn de verdere spece dan?

Ik heb een Chinees mini PCtje met 8GB RAM + 128GB SSD en een Intel N5105 voor minder dan €150 gekocht op AliExpress een kleine 2 jaar terug. Idle verbruik lag net onder de 2,5W. En nu krijg je dan als kaal mobo de Odroid H4+ met Intel N97 die een geadverteerd idle verbruik heeft van ook 2,xW, n moderne Alder Lake (N) cores heeft.

De mark voor compacte zuinige bordjes en mini PCtjes is dus gewoon veel in te vinden, zowel Chinees semi merkloos (/white label met eigen naampje er op), als Chinees merk (Odroid doet eigen ontwerp en is een bekende naam), als de bekende merken (bv ook Asus & Asrock maken moederborden met Intel N100 CPUs, en je had dan de Intel NUCs, die nu naar Asus(?) zijn).
En dan heb je nog oude SFF PCs van bedrijven waar een hele handel in is omdat ze zuinien goedkoop zijn (van Fujitsi, Dell, HP, Lenovo, ...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:49
GioStyle schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:25:
[...]

Waarom vraag je niet gewoon aan SOSSolutions wat de stand van zaken is?
Heb ik gedaan. Het antwoord was "we laten wel iets weten als we een datum hebben". Maar kijk, hij is gisteren plots verzonden dus we kunnen van start gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

RobertMe schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

Wat zijn de verdere spece dan?

Ik heb een Chinees mini PCtje met 8GB RAM + 128GB SSD en een Intel N5105 voor minder dan €150 gekocht op AliExpress een kleine 2 jaar terug. Idle verbruik lag net onder de 2,5W. En nu krijg je dan als kaal mobo de Odroid H4+ met Intel N97 die een geadverteerd idle verbruik heeft van ook 2,xW, n moderne Alder Lake (N) cores heeft.

De mark voor compacte zuinige bordjes en mini PCtjes is dus gewoon veel in te vinden, zowel Chinees semi merkloos (/white label met eigen naampje er op), als Chinees merk (Odroid doet eigen ontwerp en is een bekende naam), als de bekende merken (bv ook Asus & Asrock maken moederborden met Intel N100 CPUs, en je had dan de Intel NUCs, die nu naar Asus(?) zijn).
En dan heb je nog oude SFF PCs van bedrijven waar een hele handel in is omdat ze zuinien goedkoop zijn (van Fujitsi, Dell, HP, Lenovo, ...).
Het goedkoopste bordje met twee LAN-poorten (dat is dus die van $159) heeft een Intel Celeron N3350 processor (dual core), 2gb RAM en 32GB eMMC, 1x mPCIe en 1x 1 x M.2 E-key poort. Het duurste bordje heeft een Intel® Core™ Ultra 7 155H processor (16 core), 32GB RAM, geen onboard storage, 1x M.2 E-key, 2x M.2 M-key en 1x M.2 B-key. Een van de twee LAN-poorten is daar 2.5gbit. Deze kost $959. Geen idee wat de idle power consumption hier is (ben ik erg benieuwd naar, hoewel ik dit prestatieniveau zelf niet nodig heb).

Ik vind dit soort bordjes ideaal voor een thuisserver, omdat je twee LAN-poorten hebt, x86, afhankelijk van je gebruik waarschijnlijk ruim voldoende prestaties, terwijl de idle power consumption laag is. Ik heb hem in een 19" rack behuizing gezet. Mijn hele setup (UPS, 24-poorts switch, Fritzbox, PoE injector + IP camera, Synology NAS en server) zit idle op ongeveer 35W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SPT schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:38:
[...]

Het goedkoopste bordje met twee LAN-poorten (dat is dus die van $159) heeft een Intel Celeron N3350 processor (dual core), 2gb RAM en 32GB eMMC, 1x mPCIe en 1x 1 x M.2 E-key poort.
Als dat 4W gebruikt en $159 kost is het denk ik eigenlijk niet heel interessant? Een N5105 (of N97 of N100) zijn gegarandeerd veel beter (want quad cores), kunnen net zo zuinig als niet zuiniger, hebben meer RAM / RAM uit te breiden, en een volwaardig M.2 / NVME slot i.p.v. een eMMC chipje gesoldeerd. En sure, mijn AliExpress systeempje heeft dan geen 2x RJ45, maar die zijn er vast wel te vinden. Al helemaal omdat ik ook een barebone heb met 4x 2,5Gbit/s :p (alhoewel die zonder RAM en SSD op of net over €150 zat, maar beiden had ik nog liggen dus "gratis"). Maar die gebruikt gevoelsmatig iets meer met ~8W. Maar is mijn router dus altijd bezig en de Intel I226 is niet "te power managen" omdat die dan crasht.

En puur op 4W gebruik. Voor (veel) meer geld kun je ook een "normaal" systeem bouwen, tunen, en daar op uit komen. En dan heb je dus een 12th gen (of wellicht nieuwer) i5 of i7 en vele gigabytes aan RAM ter beschikking.

Ergo: 4W verbruik is voor meerdere systemen haalbaar. En $159 is ook niet perse goedkoop. En dan is het ook nog een (enorm) kreupel systeem, verouderd, maar dual core, eMMC opslag, maar 2GB RAM. Ik loop nu al tegen de limiet van 8GB RAM aan in mijn servertje (en is gesoldeerd) en de N5105 (/Jasper Lake in algemeen) heeft ook wat quirks waar ik nu pas achter kom. Bv het ontbreken van de AVX instructieset (die wel al heel oud is, maar bewust niet in deze CPUs zit), en video encoding waarbij maar 1 "formaat" ondersteund wordt (IIRC doet die alleen fixed bitrate, terwijl je eigenlijk variable bitrate wilt. En niet alle software kan daar mee overweg en test alleen op variable bitrate en komt tot de conclusie dat hardware transcoding niet werkt). En net een N3350 zal dat er niet beter op worden.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het een slecht systeem is. Maar het is geen bijzonder systeem zoals je aangeeft v.w.b. "valt me op dat dit niet besproken wordt" + "Betwijfel of het veel efficiënter / goedkoper kan dan dat". Het kan dus én goedkoper én zuiniger. En dan ook nog eens met betere specs. En dat ook alle drie gecombineerd (én goedkoper, én zuiniger én meer performance in één systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
AliExpress vs. Westers is geen eerlijke vergelijking. Bij AliExpress ga je nauwelijks ondersteuning krijgen. Denk aan garantie.

[ Voor 8% gewijzigd door Jerie op 31-08-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

RobertMe schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:03:
[...]Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het een slecht systeem is. Maar het is geen bijzonder systeem zoals je aangeeft v.w.b. "valt me op dat dit niet besproken wordt" + "Betwijfel of het veel efficiënter / goedkoper kan dan dat". Het kan dus én goedkoper én zuiniger. En dan ook nog eens met betere specs. En dat ook alle drie gecombineerd (én goedkoper, én zuiniger én meer performance in één systeem).
Mijn post was alleen om de range van specs aan te geven, die van $159 is de slechtste (die ik zelf nooit zou kopen, want is inderdaad verouderd) en die van $959 heeft de beste specs. Die van mij is alweer bijna 7 jaar oud en heeft de Z8350 met 2gb ram en 32gb onboard storage. Weet niet of ik voor een server nu zo snel AliExpress meuk zou kopen, al is het ongetwijfeld goedkoper. Ordroid heeft wel een mooie lineup, misschien inderdaad betere optie. Enfin, wilde slechts wijzen op het bestaan van de Intel Up range. Heb er zelf in elk geval goede ervaringen mee als zuinige server voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerie schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:37:
AliExpress vs. Westers is geen eerlijke vergelijking. Bij AliExpress ga je nauwelijks ondersteuning krijgen. Denk aan garantie.
Nouja, bij mijn westerse producten heb ik ook nooit echt ondersteuning nodig? Enige dat kan zijn BIOS updates. Maar bv dat AMD dingetje van een paar weken terug heeft mijn laptop ook nog geen BIOS update voor ontvangen.
Oh wacht, Lenovo is natuurlijk ook Chinees. En bedrijven als Gigabyte, Asus, Asrock, etc zitten ook veelal in Thailand. Ook niet heel erg westers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Firmware updates ja, @RobertMe (BIOS is voorbeeld van firmware). Die moet je opzeker soms toepassen. Daar geef je zelf ook een voorbeeld van.

Bij mijn GPD Pocket 2 (GPD zit zogenaamd in Hong Kong maar daadwerkelijk gewoon Chinees) zit ik met een evaluation BIOS van American Megatrends opgescheept. En updates via Google Drive of MegaUpload zijn ook niet vreemd. Bovendien een hardware euvel welke zijzelf er geen vonden (scherm donker rechtsboven). Konden ze zogenaamd niet zien.

De bedrijven die je noemt zijn allen Taiwanees (CEOs van Supermicro en Nvidia idem). Die hebben een wat betere track record. Bovendien hebben die geen last van de druk van de Partij.

Een zuinige server of firewall is leuk maar een veilige en zuinige is twee.

Btw ik heb zelf recent een Minisforum MS-01 terug moeten sturen. Na een paar maanden gebruik. Verzendkosten naar Duitse warenhuis is dan voor mij.

Ook bij AliExpress kopen en linea recta terugsturen naar China gaat je geld kosten. Dropshippers daarentegen zijn verplicht zich aan EU wetgeving te houden. Of ze dat ook doen is een andere kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerie schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:47:
Firmware updates ja, @RobertMe (BIOS is voorbeeld van firmware). Die moet je opzeker soms toepassen. Daar geef je zelf ook een voorbeeld van.
En ook bij het bekende merk Lenovo (sure, wel Chinees) krijg ik dus niet "ASAP" een BIOS update voor wat een best kritisch lek is. En veel CPU issues kunnen met een microcode update gefixt worden en die kan ook door het OS worden ingeladen (dus heb je geen BIOS update voor nodig). Maar dat is AFAIK niet aan de orde bij dit issue.
Jerie schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:47:j.
Ook bij AliExpress kopen en linea recta terugsturen naar China gaat je geld kosten. Dropshippers daarentegen zijn verplicht zich aan EU wetgeving te houden. Of ze dat ook doen is een andere kwestie.
Dezelfde systemen staan ook op Amazon. Betaal je wel wat meer maar heb je ook geen gedoe met terugsturen. Anderszijds zijn er ook weer die bewust bij de Chinese fabrikant zelf bestellen. De bekende TopTon doosjes worden overduidelijk gemaakt door CWWK, en die hebben een eigen website / webshop van waaruit je zo kunt bestellen en versturen naar NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

En ook bij het bekende merk Lenovo (sure, wel Chinees) krijg ik dus niet "ASAP" een BIOS update voor wat een best kritisch lek is. En veel CPU issues kunnen met een microcode update gefixt worden en die kan ook door het OS worden ingeladen (dus heb je geen BIOS update voor nodig). Maar dat is AFAIK niet aan de orde bij dit issue.
Ik gebruik een Fairphone, die komen ook pas een maand na Google met een security update. Maar hij komt wel, en ze ondersteunen het lange tijd, met een klein team. Wat ik bij AMD heb gezien is dat ze een AGESA update uitrollen. Die vervolgens wordt opgepikt door moederbord boeren (altijd Taiwanees). Maar wees gerust. Ik type dit op een 3900X... :'(

TP-Link vertrouw ik ook voor geen meter. Heb ze destijds gemeld dat hun AP kwetsbaar was voor KRACK. Er zou een update komen. Jaar later nog niets van gezien.
Dezelfde systemen staan ook op Amazon. Betaal je wel wat meer maar heb je ook geen gedoe met terugsturen. Anderszijds zijn er ook weer die bewust bij de Chinese fabrikant zelf bestellen. De bekende TopTon doosjes worden overduidelijk gemaakt door CWWK, en die hebben een eigen website / webshop van waaruit je zo kunt bestellen en versturen naar NL.
Jawel, ook de Minisforum MS-01 (die niet zuinig is... ik bedoel... i9 :X) had ik prima via Amazon kunnen kopen ipv direct via Minisforum. Bij dit soort bedragen is dat verstandiger, ook al denk je er nog zoveel mee te besparen. Aan de andere kant koop ik ook tweedehands spul, dat is ook risky.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Ik heb gisteren eindelijk de Odroid H4+ ontvangen. Dit is de configuratie:

1Geheugen internCorsair Vengeance CMSX32GX5M1A4800C40€ 80,-€ 80,-
1VoedingVoedingsadapter - 15V / 4A EU Plug€ 0€ 0
1SSD'sSamsung 980 1TB€ 76,46€ 76,46
1SingleboardcomputersHardkernel ODROID H4+€ 0,-€ 0,-
1VentilatorStandaard 12V ventilator van Odroid€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 439,39

Er komen nog 1-2 Samsung QVO 4 TB ssd's bij.

Vandaag voor het eerst opgestart, zonder OS. Het verbruik schommelt dan tussen de 12-14W met 1 ethernetpoort in gebruik, toetsenbord en muis via usb en scherm via HDMI. In bios ASPM enabled, en verder alles zo gelaten. Verbruik valt zo erg tegen.
Vervolgens Ubuntu desk via live usb opgestart, en daar powertop geprobeerd. Die wilde niet starten.

Wordt vervolgd, eerste indruk valt tegen maar rondkijkend op internet moet <5W wel haalbaar zijn inclusief OS. Dit is de start van mijn reis naar een zuinige server, tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
mrmrmr schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:56:
@manusjevanalles Ik heb het geheugen even bekeken omdat het van belang is dat het standaard geheugen is voor Intel en een non-gaming BIOS. Hoewel Corsair het verkoopt onder gamingnaam 'Vengeance' lijkt het toch standaard JEDEC 'B' timings te hebben.
Is dat goed of juist niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@manusjevanalles JEDEC standaard is goed voor non-gaming systemen. Dit lijkt standaard JEDEC timing te zijn. Je kan misschien in de BIOS controleren of de SPD standaard timings worden gebruikt. Als er XMP wordt gebruikt is de kans dat het niet werkt flink groter dan standaard SPD/JEDEC standaard timings.

JEDEC: normalisatie instituut
SPD: wordt gebruikt voor JEDEC
XMP/EXPO: wordt gebruikt voor gaming/overklok timings

Acties:
  • +2 Henk 'm!
In de topic start vind je methoden in de BIOS low power standen aan te zetten. Als je nog geen besturingssysteem hebt zullen low power settings nog niet actief zijn. Daarvoor heb je een zuinig besturingssysteem nodig zoals Debian 12 met powertop optimalisaties aan. Een hoger verbruik zonder OS is dus normaal.

Het bord heeft 2.5Gbit netwerk, is dat van Intel of van Realtek? Bij Intel kan het zijn dat het niet stabiel is met powertop auto-tune settings aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:29:

Het bord heeft 2.5Gbit netwerk, is dat van Intel of van Realtek? Bij Intel kan het zijn dat het niet stabiel is met powertop auto-tune settings aan.
I226 https://www.hardkernel.com/shop/odroid-h4/

Op te lossen door ASPM uit te zetten in de BIOS. Maar kost dan wel 24/7 elektriciteit.

Pagina: 1 ... 87 ... 112 Laatste