Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:27

bjp

Mich schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:54:
[...]

Dit had ik dus ook. Zie mijn post als je die had gemist

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79486798

Bij mij ging hij weer naar c10 door de onboard Lan port op 100mbit te zetten. Ben benieuwd of dit bij jou ook helpt gezien het bij jou om een realtek port gaat.

Had je lang niet geüpdate ? Of was het een recente update?
al van in begin juni of zo niet meer geupdate. Ik reageerde idd op je vorige reactie :)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
He, ik ben sinds vorig jaar niet geupdate (is dit goed Nederlands?)
Maar, belangrijkste vraag of met Realtek 100mbit helpt en of EEE uitzetten doet iets.
@RobertMe goed punt. Maar dan toch zie ik geen “opnsense” in java. Er moet wel een reden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

andru123 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 03:02:
@RobertMe goed punt. Maar dan toch zie ik geen “opnsense” in java. Er moet wel een reden zijn.
Nu is het geschreven in PHP, dat staat dan wel bekend voor efficientie? Waarom een configuratietool (want eigenlijk is *sense vooral dat, je zou FreeBSD kunnen pakken en het zelf instellen) niet in Java zou kunnen zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0s7y
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:23
Ik heb nu het volgende:

#CategoryProductPrijs
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 150
1MoederbordenKontron K3843-B€ 210,-
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 50
1Computer accessoiresLeicke ULL power supply 150W€ 50,69
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 24,35
1VentilatorsNoctua NF-B9 redux 1600 PWM, 92mm€ 12,61
1VentilatorsNoctua NF-P12 redux-1300 PWM, 120mm€ 13,90
1VentilatorsNoctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm€ 13,29
1Geheugen internTranscend JetRam JM4800ALE-32G€ 76,07
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 52,31
1SSD'sKioxia Exceria G2 M.2 1TB€ 61,62
Bekijk collectie
Importeer producten
€ 610,70

(Ik heb de Leicke 156W i.p.v. de 150W maar die staat niet in de database van Tweakers)

In de BIOS geloof ik alleen turbo mode uitgezet en daarna ff snel ArchLinux geïnstalleerd om te testen!

Eerste metingen zijn goed: met of zonder
code:
1
powertop --auto-tune
kom ik uit op zo'n 6 Watt idle met alleen een kabel in de ethernet poort.
Mijn uitvoering: Nedis Energiemeter geeft wel aan dat dit met een power factor van 40~42 is.

Ik ga straks nog aan de slag met Proxmox,

Eerst nog een vraag aan mensen met dit/vergelijkbaar moederbord: kunnen jullie de fans aansturen? In de BIOS zie ik maar beperkte opties, en vanuit Linux lijkt het er op dat de chip niet ondersteund wordt. Zowel case fans als CPU fan.
De fans blazen toch aardig hard en de CPU fan maakt redelijk veel geluid. Ik vermoed dat hij op een vrij hoog RPM bezig is (i.p.v. de 350 RPM die ik zou verwachten) terwijl de CPU maar 25 graden is (wel wow, het is 25 graden binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dcm360
Ha, inderdaad opnsense core is PHP, opnsense OS is C++. (Misschien de reden waarom FireDrunk kan niet meer dan 400 mbit halen >:) (grapje))
@Gh0s7y waarom heb al die fans nodig :/ 6W kan op natuurlijke wijze dissiperen. Probeer eens te meten met alleen de CPU fan. En ik denk Bios moet automatisch fan snelheid aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:19:
@dcm360
Ha, inderdaad opnsense core is PHP, opnsense OS is C++. (Misschien de reden waarom FireDrunk kan niet meer dan 400 mbit halen >:) (grapje))
OPNSense is geen OS. OPNSense is een op FreeBSD "distributie" met een custom frontend/configuratie systeem om bv de firewall en andere zaken die in het OS en "3th party" userspace tools (/programma's) zitten te configureren (denk bv aan OpenVPN server, of de Wireguard implementatie). Dat zijn dus geen OPNSense dingen maar of van FrerBSD of programmatuur die bv op alle UNIX based OSen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 22:24
Gh0s7y schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:27:
Ik heb nu het volgende:

#CategoryProductPrijs
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 150
1MoederbordenKontron K3843-B€ 210,-
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 50
1Computer accessoiresLeicke ULL power supply 150W€ 50,69
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 24,35
1VentilatorsNoctua NF-B9 redux 1600 PWM, 92mm€ 12,61
1VentilatorsNoctua NF-P12 redux-1300 PWM, 120mm€ 13,90
1VentilatorsNoctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm€ 13,29
1Geheugen internTranscend JetRam JM4800ALE-32G€ 76,07
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 52,31
1SSD'sKioxia Exceria G2 M.2 1TB€ 61,62
Bekijk collectie
Importeer producten
€ 610,70

(Ik heb de Leicke 156W i.p.v. de 150W maar die staat niet in de database van Tweakers)

In de BIOS geloof ik alleen turbo mode uitgezet en daarna ff snel ArchLinux geïnstalleerd om te testen!

Eerste metingen zijn goed: met of zonder
code:
1
powertop --auto-tune
kom ik uit op zo'n 6 Watt idle met alleen een kabel in de ethernet poort.
Mijn uitvoering: Nedis Energiemeter geeft wel aan dat dit met een power factor van 40~42 is.

Ik ga straks nog aan de slag met Proxmox,

Eerst nog een vraag aan mensen met dit/vergelijkbaar moederbord: kunnen jullie de fans aansturen? In de BIOS zie ik maar beperkte opties, en vanuit Linux lijkt het er op dat de chip niet ondersteund wordt. Zowel case fans als CPU fan.
De fans blazen toch aardig hard en de CPU fan maakt redelijk veel geluid. Ik vermoed dat hij op een vrij hoog RPM bezig is (i.p.v. de 350 RPM die ik zou verwachten) terwijl de CPU maar 25 graden is (wel wow, het is 25 graden binnen).
Ik vind het nog aan de hoge kant. Met Debian of Ubuntu zou je toch zo rond de 3 a 3.5 W (zonder al die fans) uit moeten kunnen komen. Misschien is je SSD de boosdoener? Of arch linux zelf.

Mijn CPU koeler draait op minimale toeren. Je kan in je Kontron bios weinig instellen inderdaad. 2 standen ofzo dacht ik. Kijk er eigenlijk niet naar om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Gh0s7y Je hebt geen extra fans nodig in een ruime kast zonder hard disks. Een boxed cooler is ook ruim voldoende in een zuinig systeem dat niet wordt overklokt (turbo uit). Als het wel warm wordt in de kast is er alleen een uitgaande fan nodig.

Ik weet niet wat voor pmic er op deze DIMM zit, dat zou ook verschil kunnen maken. Een pmic dient voor het aanmaken van een andere spanning dan de input spanning. Dat is met DDR5 verplaatst van het moederbord (DDR4) naar de DIMM. Ik kies meestal voor een groot RAM merk zoals Samsung, Crucial (Micron), SK Hynix. Het laatste merk is niet makkelijk te verkrijgen in onze regio.

De SSD zou het goed moeten doen in low power volgens de Tweakers test (41mW).

Zijn verder alle optimalisaties uitgevoerd? Zie de topic start onder Software tweaks, kopje Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:47:
[...]

Misschien mis ik iets, maar @FireDrunk heeft het over 4Gbit/s internet? En deze kaart heeft 4x 2,5Gbit/s? Dus dat gaat niet "werken"?

Edit:
@FireDrunk kun je overigens niet gewoon de CPU upgraden? Naar een i5 / i7 en dan evt 9th gen.
Zit rond te kijken, maar een nieuwe CPU is lastig, want ik verlies daarmee al snel ECC support.
In die generatie hadden alleen de i3's en de Xeon's ECC support. Xeon's zijn 2e hands een stuk zeldzamer :(

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@FireDrunk, weet niet wat je eisen precies zijn, maar voor voordelige ECC kan je nog naar AMD kijken.
Een "Pro 8x00G" CPU heeft ECC support en zou t zuinigst zijn.
Nadeel is dat ze moeilijk (niet?) te krijgen zijn, maar ze zijn nog maar kort uit dus komt mss nog.
En ze hebben minder PCIe.
Voordeel zit m in veel goedkopere mobo's, bijv deze van €82 is het 1-na-goedkoopste AM5 mobo dat ik zo snel zie, en zou ook al moeten werken.
Maar welk mobo nou werkelijk zuinig is en goed werkt weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
N8w8 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:57:
@FireDrunk, weet niet wat je eisen precies zijn, maar voor voordelige ECC kan je nog naar AMD kijken.
Een "Pro 8x00G" CPU heeft ECC support en zou t zuinigst zijn.
Nadeel is dat ze moeilijk (niet?) te krijgen zijn, maar ze zijn nog maar kort uit dus komt mss nog.
En ze hebben minder PCIe.
Voordeel zit m in veel goedkopere mobo's, bijv deze van €82 is het 1-na-goedkoopste AM5 mobo dat ik zo snel zie, en zou ook al moeten werken.
Maar welk mobo nou werkelijk zuinig is en goed werkt weet ik ook niet.
Ik heb 6 HDD's, 3x M.2 SSDs (waarvan 2 in een PCIe Adapter met Heatsinks en een 10Gb NIC.

Feitelijk dus maar 16 PCIe lanes. Probleem is vooral dat mijn huidige bord x16/x1/x8/x1 heeft. Ik heb de SSDs op x16 en x8 poorten zitten, waardoor de NIC op x1 zit. De NIC is PCIe 2.0, dus gelimiteerd tot 2.5GT (~2.5Gb).
Een nieuwere PCIe 3.0 10Gb nic bokte een beetje op dit bord.

Ideale bord zou denk ik x16/x4/x4/x4 zijn. Maar dat soort splitsingen zie je weinig, en meer dan 2 m.2 op een bord zit eigenlijk alleen op de extremere gaming borden, of dat ASRock Industrial bord wat ik linkte.
Nadeel daarvan is dat ze weer moeilijker te koelen zijn. Dus liever via PCIe poorten.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:36:
[...]

Ik heb 6 HDD's, 3x M.2 SSDs (waarvan 2 in een PCIe Adapter met Heatsinks en een 10Gb NIC.

Feitelijk dus maar 16 PCIe lanes. Probleem is vooral dat mijn huidige bord x16/x1/x8/x1 heeft. Ik heb de SSDs op x16 en x8 poorten zitten, waardoor de NIC op x1 zit. De NIC is PCIe 2.0, dus gelimiteerd tot 2.5GT (~2.5Gb).
Een nieuwere PCIe 3.0 10Gb nic bokte een beetje op dit bord.

Ideale bord zou denk ik x16/x4/x4/x4 zijn. Maar dat soort splitsingen zie je weinig, en meer dan 2 m.2 op een bord zit eigenlijk alleen op de extremere gaming borden, of dat ASRock Industrial bord wat ik linkte.
Nadeel daarvan is dat ze weer moeilijker te koelen zijn. Dus liever via PCIe poorten.
En de NVME drives via 1 PCIe slot middels bifurbication? Moet je uiteraard alsnog een bord vinden dat dat kan, (tegenwoordig waarschijnlijker dan ~5 jaar terug) maar dan kun je 4 drives kwijt op x4 op een x16 slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:59:
[...]

En de NVME drives via 1 PCIe slot middels bifurbication? Moet je uiteraard alsnog een bord vinden dat dat kan, (tegenwoordig waarschijnlijker dan ~5 jaar terug) maar dan kun je 4 drives kwijt op x4 op een x16 slot.
Huidige bord kan een beetje 'bifurcation' in het BIOS, door het x16 slot te switchen naar x8/x4/x4. Daar is een speciale riser voor volgens mij, maar werkt volgens mij ook wel met bifurcation kaarten. Dan zou ik ze alle 3 in het x16 slot kwijt kunnen.

Goede quad m.2 bifurcation kaarten met goede heatsink zijn helaas ook niet gratis...

Maar het kan zeker om een bord met weinig pcie poorten beter bruikbaar te maken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0s7y
andru123 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:19:
@Gh0s7y waarom heb al die fans nodig :/ 6W kan op natuurlijke wijze dissiperen. Probeer eens te meten met alleen de CPU fan. En ik denk Bios moet automatisch fan snelheid aanpassen.
mrmrmr schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:48:
@Gh0s7y Je hebt geen extra fans nodig in een ruime kast zonder hard disks. Een boxed cooler is ook ruim voldoende in een zuinig systeem dat niet wordt overklokt (turbo uit). Als het wel warm wordt in de kast is er alleen een uitgaande fan nodig.
Dit is drieledig, omdat:
  1. toegegeven - onzekerheid hierover. Het blijft wel een i5. Mocht de volledige CPU soms tijdelijk belast worden wil ik voldoende koeling hebben, ik was een beetje bang dat één fan onvoldoende zou zijn
  2. PWM fans volledig uitgeschakeld zouden moeten kunnen worden, vandaar ook mijn opmerking dat ik het toch wel iets meer dan een beetje jammer zou vinden als ze ze niet bestuurd kunnen worden
  3. er nóg geen spinning disks in zitten. Die ga ik er gegarandeerd nog in zetten. Ik wilde eerst de basis op orde en geïnstalleerd hebben (plus ik ben er nog niet 100% over uit of ik 2.5" of 3.5" ga doen).
mrmrmr schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:48:
Ik weet niet wat voor pmic er op deze DIMM zit, dat zou ook verschil kunnen maken. Een pmic dient voor het aanmaken van een andere spanning dan de input spanning. Dat is met DDR5 verplaatst van het moederbord (DDR4) naar de DIMM. Ik kies meestal voor een groot RAM merk zoals Samsung, Crucial (Micron), SK Hynix. Het laatste merk is niet makkelijk te verkrijgen in onze regio.
Dit weet ik heel eerlijk niet... Ik zag Transcend als een heel gangbaar merk en deze uitvoering als heel basaal zonder toeters of bellen. Daarnaast had ik juist gelezen dat Samsung beter ontweken kan worden als het om DIM modules gaat, maar wellicht was dat voornamelijk op gamers gericht. Met de filters die ik gebruikte waren Samsung en Micron geeneens een optie. Als ik nu zoek naar Samsung of Micron zie ik modules die beduidend duurder zijn.

Misschien was ik ook iets te snel met nummers noemen. Nadat de machine nog iets langer idle stond zag ik ook cijfers van 4 Watt :D maar dat moet ik nog verder gaan testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Gh0s7y Dit is een geschikte filter. Het geheugen zou standaard moeten zijn, d.w.z. JEDEC 1,1V en 4800 MT/s met standaard timings, dat past bij het moederbord die alleen het voorgeschreven standaard JEDEC geheugen met SPD profielen ondersteund. Deze Crucial (merk van Micron) bijvoorbeeld: uitvoering: Crucial CT32G48C40U5.

De vraag over pmic kwam bij mij op omdat alle chips op de geheugenmodule zwart en onleesbaar zijn gemaakt. Ik weet niet wat voor soort chips er op zitten. Onbewerkte foto's ben ik niet tegengekomen.

Samsung is een van de drie grote geheugenfabrikanten. Het geheugen dat ze zelf maken met deze specs is geen gaming geheugen. Het is wel prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:09

iMars

Full time prutser

Mich schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:12:
[...]

Ik vind het nog aan de hoge kant. Met Debian of Ubuntu zou je toch zo rond de 3 a 3.5 W (zonder al die fans) uit moeten kunnen komen. Misschien is je SSD de boosdoener? Of arch linux zelf.

Mijn CPU koeler draait op minimale toeren. Je kan in je Kontron bios weinig instellen inderdaad. 2 standen ofzo dacht ik. Kijk er eigenlijk niet naar om.
Dit inderdaad! @Gh0s7y ik heb een vergelijkbare mobo (D3644-B) met een i3 8100 en mijn server zonder hdd's trekt zo'n 3~4 watt ... volgens mij iets van 15 watt met 6x 5TB 2,5" HDD's eraan die continu aan staan. (geen spin down).

Maar ik heb dan wel Ubuntu erop en geen Proxmox o.i.d. bare metal met alleen dockers. Kans is groot dat jouw server niet in de zuinige mode kan komen door processen van Proxmox wat continu draait?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gh0s7y hoe heb je Node 804 voor 50€ bemachtigd, 2dehands? Heb je alle ventilatoren vervangen dan met noctua? In mijn kasten heb ik alleen ventilatoren die aan gaan alleen als het nodig (0 PWM). Maar uit ervaring de vergelijkbaar Node 304 heeft wel een case fan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0s7y
andru123 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:59:
@Gh0s7y hoe heb je Node 804 voor 50€ bemachtigd, 2dehands? Heb je alle ventilatoren vervangen dan met noctua? In mijn kasten heb ik alleen ventilatoren die aan gaan alleen als het nodig (0 PWM). Maar uit ervaring de vergelijkbaar Node 304 heeft wel een case fan nodig.
Klopt, van een mede tweaker, hij is in uitstekende staat :D
iMars schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:32:
[...]

Dit inderdaad! @Gh0s7y ik heb een vergelijkbare mobo (D3644-B) met een i3 8100 en mijn server zonder hdd's trekt zo'n 3~4 watt ... volgens mij iets van 15 watt met 6x 5TB 2,5" HDD's eraan die continu aan staan. (geen spin down).

Maar ik heb dan wel Ubuntu erop en geen Proxmox o.i.d. bare metal met alleen dockers. Kans is groot dat jouw server niet in de zuinige mode kan komen door processen van Proxmox wat continu draait?
Dit is (nu) ook een plain OS, geen Proxmox of iets dergelijke, maar ik kom nog terug als ik uitgebreider heb getest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik kon mezelf niet beheersen,... heb een nieuwe mobo besteld :X
Afbeeldingslocatie: https://cwwk.net/cdn/shop/files/2_2c114622-2df1-4643-b8c2-a8bd49cdc0b2_900x.png

Weet niet of iemand deze al (getest) heeft? Maar binnenkort kan ik daar wat meer over zeggen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

iMars schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:59:
Ik kon mezelf niet beheersen,... heb een nieuwe mobo besteld :X
[Afbeelding]

Weet niet of iemand deze al (getest) heeft? Maar binnenkort kan ik daar wat meer over zeggen :o
ziet er goed uit! curieus naar de BIOS en power-metingen!

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt dat no name chinese makers gaan overhalen traditionele bekende merken uit Taiwan. Tja, dat is verwacht natuurlijk als je alles daar produceert, gewoon een kwestie van copieren en dan op pijl houden. En dan kan je ook heel snel op niche markets inspelen. De chips zijn off the shelf Intel, en componenten ook. Know how zit er in multi-layer PCB, maar als je machines al hebt om die te maken, het is niet een probleem. Hoe dan er is geen tax in EU? Het wordt vrijzeker niet in EU gemaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:13

Meneer iCy

swarma

Ik zit er over na te denken om mijn niet echt zuinige server te vervangen voor een Larkbox X met 12GB/512SSD, alleen de media storage hoe kan ik dat het beste aanpakken voor de media? Dacht zelf aan 2 of 4TB via usb of iets dergelijks. Ik draai op het moment een proxmox server op mijn core i5 3470 +16G ram met 256gb SSD en 2TB storage. Dit is een interne normale schijf.

Hetgeen wat het nu draait is:

1 vm voor homeassistant
1 vm voor plex (en media ophaal service :-) )
1 vm voor als nood, windows als ik iets in huis van afstand moet kunnen bereiken vanuit een windows instance. Staat meestal in pause stand.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imagine93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 09:52
Hoi! Ik wil binnenkort m'n 'homelab' uitbreiden met een 19 inch rack met een passende server.

Deze server moet voldoende power hebben om lekker op te kunnen hobbyen naast het draaien van TrueNAS en enkele Kubernetes VM's op Proxmox. Met deze basis ben ik op het volgende lijstje gekomen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8500G Boxed€ 145,99€ 145,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 164,57€ 164,57
1Geheugen internCrucial Pro CP2K32G56C46U5€ 180,-€ 180,-
1VoedingenCooler Master MWE Gold 550 - V2 - Full Modular€ 76,89€ 76,89
1SSD'sWD Black SN770 1TB€ 73,16€ 73,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 640,61

ik wil graag efficiënte componenten kiezen maar ben hier geen expert is dus ik ben benieuwd naar jullie feedback en/of alternatieven!

De AMD Ryzen 5 8500G heb ik gekozen omdat deze volgens mij vrij zuinig kan zijn. Ik was eerst naar de GE op zoek (35W TDP) maar deze is bijna niet te vinden. Ik verwacht dat ik deze met een undervolt ook zuinig kan krijgen.

ASUS TUF Gaming B650-PLUS: Hier heb ik qua energieverbruik weinig over nagedacht. Valt hier nog wat te winnen? Ik wil wel over voldoende PCI aansluitingen (zoals op dit MB) kunnen bezitten.

Cooler Master MWE Gold 550 - V2: Veel verder dan een Gold certificering heb ik eigenlijk niet gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Imagine93 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:08:
Hoi! Ik wil binnenkort m'n 'homelab' uitbreiden met een 19 inch rack met een passende server.

Deze server moet voldoende power hebben om lekker op te kunnen hobbyen naast het draaien van TrueNAS en enkele Kubernetes VM's op Proxmox. Met deze basis ben ik op het volgende lijstje gekomen.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 8500G Boxed€ 145,99€ 145,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 164,57€ 164,57
1Geheugen internCrucial Pro CP2K32G56C46U5€ 180,-€ 180,-
1VoedingenCooler Master MWE Gold 550 - V2 - Full Modular€ 76,89€ 76,89
1SSD'sWD Black SN770 1TB€ 73,16€ 73,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 640,61

ik wil graag efficiënte componenten kiezen maar ben hier geen expert is dus ik ben benieuwd naar jullie feedback en/of alternatieven!

De AMD Ryzen 5 8500G heb ik gekozen omdat deze volgens mij vrij zuinig kan zijn. Ik was eerst naar de GE op zoek (35W TDP) maar deze is bijna niet te vinden. Ik verwacht dat ik deze met een undervolt ook zuinig kan krijgen.

ASUS TUF Gaming B650-PLUS: Hier heb ik qua energieverbruik weinig over nagedacht. Valt hier nog wat te winnen? Ik wil wel over voldoende PCI aansluitingen (zoals op dit MB) kunnen bezitten.

Cooler Master MWE Gold 550 - V2: Veel verder dan een Gold certificering heb ik eigenlijk niet gekeken.
FF checken: je wilt een zuinige server en je wilt enkele Kubernetes VM's draaien?

Dan zoek je dus een zo efficient mogelijke CPU vanwege de constante belasting die K*s veroorzaakt, zelfs als er geen enkele container draait 8)

En ga je clusteren, of zijn het aparte single node K*s? Je SSD kan namelijk ook flink wat I/O te verduren krijgen door de constante checks als deze naar een database worden geschreven.

Noot: dit is kennis/ervaring van begin dit jaar. Kan zijn dat er wat veranderd is in idle state en I/O belasting, maar dat vermoed ik niet.

Noot2: zie hier: https://docs.k3s.io/reference/resource-profiling, dus ja: constante load en advies voor aparte SSD’s…

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Imagine93 We kijken in deze topic niet zozeer naar TDP of 80plus. TDP is een maat voor de koeler, niet rechtstreeks het verbruik van de processor of van cores. 80plus zegt doorgaans alleen iets over het de efficientie van een ATX voeding bij 20% belasting (110W voor 550W voeding). Bij veel ATX voedingen stort de efficientie in bij lage idle belasting.

Als je verwacht dat je zoveel gaat verbruiken is de server niet een zuinige thuisserver (met <10W verbruik) waar het in deze topic over gaat. Je lijst bevat gaming (XMP/EXPO) geheugen, wat het verbruik verhoogt.

Voor idle op een desktop platform is een Intel systeem normaliter zuiniger dan AMD.

Virtualisatie (VM's) komt met een overhead, containers zijn veel efficiënter.

Verder wat @Mars Warrior schreef, clusters staan bekend om grote belasting, dus groot verbruik. De processor en onderdelen kunnen door de overhead weinig in idle komen. Als je het systeem alleen aanzet als je het gaat gebruiken dan spaart dat ook energie. Altijd aan is doorgaans de belangrijkste factor in verbruik. Een systeem kan desnoods worden aangezet via de netwerkkaart met Wake-on-LAN. Stel dat je er 8 uur per week mee werkt, win je ~95% verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Larkbox X besteld. Nu twijfel ik over hoe ik mijn storage aan te pakken.

Optie 1:
De vm's zullen gewoon op de 512GB M2 SSD geplaatst worden. Extra storage via USB 2TB externe SSD.

Optie 2:
Converter + Riser bestellen. Extra stuk behuizing (laten) 3d printen. 256GB SSD overzetten en extra 2TB SSD intern bestellen.

Optie 3:
De vm's zullen gewoon op de 512GB geplaatst worden. Externe netwerk storage, alleen kijken hoe ik die aanspreek vanuit de vm tbv Plex e.d.

Zelf neig ik naar optie 1.

Huidige server is verre van zuinig en is gewoon een ouderwetse computer met wat storage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Meneer iCy
Een Larkbox X (N100?) verbruikt misschien niet veel, maar het verbruik dat ik hier en daar zie is voor een klein N100 systeem niet zo laag als het zou kunnen zijn als voorgangers Nxxxx/Jxxxx die rond 2W zit.

Externe storage via USB is niet zo zuinig als rechtsstreekse aansluiting via SATA (chipset controller) of PCIe. Dat is logisch: de overhead van USB is aanwezig en USB zorgt ook voor stroomvoorziening dat wat minder flexibel en afstembaar is als PCIe. (SATA heeft een separate stroomvoorziening.) Low power management voor SATA en PCIe is veel beter en zorgt voor een veel lager verbruik.

Ik zou daarom die meegeleverde te kleine SSD vervangen door een grotere. De kleine SSD kan worden verkocht.

Goede, zuinige consumenten SSD's zijn vooral zuinig in idle. Een idle periode kan 1/20e seconde (50ms) of langer zijn, afhankelijk van het model. Als je iets draait dat vaker wegschrijft heb je een SSD nodig die nog sneller in en uit low power standen gaat, of - en dat is veel beter - zorg je dat het niet zo veel te doen heeft.

Veel software doet tegenwoordig aan monitoring terwijl het weinig nut heeft. Het houd zo de computer bezig. Als je bijvoorbeeld het verbruik meet, heeft het geen enkele zin dat elke duizendste van een seconde te doen en het resultaat weg te schrijven, terwijl een grafiek die resultaten weergeeft een resolutie heeft van 5 minuten. Het is dus een goed idee om de frequentie van loggen en monitoren te beperken tot wat wel zinnig is. Het is ook niet zo dat er verlies is van geld aan arbeidskosten, het is een goed idee om de keuze te heroverwegen en een schade- en risicoberekening te doen voor een thuissituatie. Dus stel jezelf de vraag of je monitoring überhaupt nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-09 22:18
@iMars Ziet er interessant uit.

Vraagje, wat voor aansluiting zit er eigenlijk aan de rechter kant van het motherboard?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfsFqP6vAhEPUgILUbga7OsRlAE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ydT3y1O81DndHKs1Y9cxfvY2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@FrankHe Is dat niet het PCIe slot met bescherming erop? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-09 22:18
Raven schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:24:
@FrankHe Is dat niet het PCIe slot met bescherming erop? :S
Zoals het er op de foto uitziet heb ik het zelf nog nooit gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het is gewoon een PCIe-slot, gewoon open en zonder bescherming of iets dergelijks. De belichting in combinatie met het perspectief maken dat het er vreemd uit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:21:
[...]

FF checken: je wilt een zuinige server en je wilt enkele Kubernetes VM's draaien?

Dan zoek je dus een zo efficient mogelijke CPU vanwege de constante belasting die K*s veroorzaakt, zelfs als er geen enkele container draait 8)

En ga je clusteren, of zijn het aparte single node K*s? Je SSD kan namelijk ook flink wat I/O te verduren krijgen door de constante checks als deze naar een database worden geschreven.

Noot: dit is kennis/ervaring van begin dit jaar. Kan zijn dat er wat veranderd is in idle state en I/O belasting, maar dat vermoed ik niet.

Noot2: zie hier: https://docs.k3s.io/reference/resource-profiling, dus ja: constante load en advies voor aparte SSD’s…
offtopic:
EDIT:
Nevermind, ik had mijn koffie nog niet op, misschien las ik er teveel sneer in :+

[ Voor 25% gewijzigd door FireDrunk op 25-07-2024 07:50 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

mrmrmr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:20:
@Meneer iCy
Een Larkbox X (N100?) verbruikt misschien niet veel, maar het verbruik dat ik hier en daar zie is voor een klein N100 systeem niet zo laag als het zou kunnen zijn als voorgangers Nxxxx/Jxxxx die rond 2W zit.

Externe storage via USB is niet zo zuinig als rechtsstreekse aansluiting via SATA (chipset controller) of PCIe. Dat is logisch: de overhead van USB is aanwezig en USB zorgt ook voor stroomvoorziening dat wat minder flexibel en afstembaar is als PCIe. (SATA heeft een separate stroomvoorziening.) Low power management voor SATA en PCIe is veel beter en zorgt voor een veel lager verbruik.

Ik zou daarom die meegeleverde te kleine SSD vervangen door een grotere. De kleine SSD kan worden verkocht.
Had beter research moeten doen, maar kan schijnmaar max een 1TB intern in. Dat is iets te karig. Ik ga helaas voor wat minder zuinige oplossing en koop een externe 2TB schijf. :F

In vergelijking met wat ik nu draai is het sowieso een wereld van verschil voor dezelfde perfomance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:48:
[...]
offtopic:
EDIT:
Nevermind, ik had mijn koffie nog niet op, misschien las ik er teveel sneer in :+
Haha. Nee. Het is gewoon bedoeld als vraag/feit/advies :)

Mijn kleine zuinige server ging van idle 3W naar 12W of meer na installatie k3s. En dat met een T CPU.
De management/control layer kost behoorlijk wat CPU cycles en I/O.

Docker Swarm heeft dat probleem totaal niet, maar is minder populair.

Met een rits aan containers onder k3s zat ik op 20W dankzij al die health checks en monitoring. Met Docker ga ik van 3W naar ca 5W. Een wereld van verschil dus. Niet dat je van die 15W arm zult worden, maar zuinig is het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja, Zuinig blijft een relatief begrip. Laag verbruik is wat anders.
Het is hetzelfde als goedkoop vs laag geprijsd.

Een server die 500W verbruikt, welke 10-tallen zo niet 100-den klanten serveert, waar je geld aan verdient, is in relatieve zin dus ook zuinig, maar verbuikt niet weinig.

Dat was vooral mijn punt.

Zuinig is in relatie tot de value die het oplevert, niet in absolute zin. Als die value 99% van de tijd niks is (idle), dan is het objectief gezien zonde. Maar we doen iets te vaak hier die aanname :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als de daadwerkelijke geld verdiening activiteit maar 10 seconden duurt, en de rest van de tijd is het systeem idle, dan mischien het is toch relevant. De winst is hoger, als je minder geld voor elektriciteit kwijt.
En wat ik lees van Mars Warrior ervaring, is dat Kubernetes (onnodig) overhead heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FireDrunk schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:15:
Mja, Zuinig blijft een relatief begrip. Laag verbruik is wat anders.
Het is hetzelfde als goedkoop vs laag geprijsd.

Een server die 500W verbruikt, welke 10-tallen zo niet 100-den klanten serveert, waar je geld aan verdient, is in relatieve zin dus ook zuinig, maar verbuikt niet weinig.

Dat was vooral mijn punt.
Dat noem ik dan weer efficient ipv laag verbruik.

Vandaar mijn opmerking dat je bij k3s eerder een efficiente CPU (kan met instellingen) zoekt dan een CPU die vreselijk zuinig is in idle.
Zuinig is in relatie tot de value die het oplevert, niet in absolute zin. Als die value 99% van de tijd niks is (idle), dan is het objectief gezien zonde. Maar we doen iets te vaak hier die aanname :+
Ik heb ook een RPI cluster gehad met Docker Swarm, 2 management nodes en 3 workers. Leuk om dingen te leren hoe dat werkt. Onder k3s was het echter geen doen door de enorme CPU belasting en RAM gebruik.

Maar ik heb daarmee wel nuttige dingen geleerd. Voor mijzelf was Docker Compose een veel simpelere, en doelmatigere oplossing dan k3s. Soms kun je je tijd beter gebruiken dan de complexiteit van k*s leren en onderhouden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0s7y
mrmrmr schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:12:
@Gh0s7y Dit is een geschikte filter. Het geheugen zou standaard moeten zijn, d.w.z. JEDEC 1,1V en 4800 MT/s met standaard timings, dat past bij het moederbord die alleen het voorgeschreven standaard JEDEC geheugen met SPD profielen ondersteund. Deze Crucial (merk van Micron) bijvoorbeeld: uitvoering: Crucial CT32G48C40U5.

De vraag over pmic kwam bij mij op omdat alle chips op de geheugenmodule zwart en onleesbaar zijn gemaakt. Ik weet niet wat voor soort chips er op zitten. Onbewerkte foto's ben ik niet tegengekomen.
Het geheugen wat ik heb valt in elk geval wel onder dat filter :)
Ik zal nog kijken of ik iets kan achterhalen m.b.t. PMIC, maar als ik de product sheet moet geloven is hij wel bedoeld als een zuinige module.

Niet gillend wegrennen, ik snap dat het volgende niet helemaal in de geest van super zuinig server past :>
@Mars Warrior @FireDrunk @Imagine93 ik wil eigenlijk ook K3s/K0s/MicroK8s draaien maar ben er ook nog niet helemaal over uit. Ik dacht sowieso niet aan virtualisatie, maar hetzij een enkele node hetzij een multi-node cluster op één machine voor de fun.
Voor diegene die zoiets draaien, hebben jullie nog tips/do's/don't's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik draai een 'echt' cluster gemaakt met Kubeadm op 3 nodes. OS is Debian 12 en ik beheer de basis distro met Ansible.

Op elke node staat PowerTOP en de systemd unit staat op enabled, waardoor de nodes best zuinig zijn.

Ik wilde juist de fysieke aspecten en limieten van nodes leren. Het beheren van fysieke k8s nodes is net even anders dan VM's.

Elke node bevat 2 SSD's (1x SATA en 1x NVMe).
Ik heb het OS op de SATA SSD staan.

Ik draai bovenop k8s Ceph dmv Rook, waardoor ik shared storage heb over alle nodes heen en ik dus een 'echt' HA cluster kan maken. Dat is voor mij leerzaam, want dat is (onder andere) mijn dagelijks werk (het onderhouden van k8s clusters en HA maken). Het is ook hobby uiteraard ;)

Als LoadBalancer (verplicht bij k8s) draai ik haproxy op mijn pfSense router (die staat toch al aan). Dat is niet verplicht, je kan dat ook op de losse nodes doen dmv een floating IP, maar dat is wat meer werk.

Ik zou vooral zeggen, begin niet te moeilijk, ik heb er jaren over gedaan om alles naar mijn eigen smaak in te richten, en pas het nog wekelijks aan. Binnenkort ga ik waarschijnlijk switchen naar Talos ipv Debian bijvoorbeeld. Daar heb ik al wat testjes mee gedaan en die bevallen prima.
(Groot) nadeel van Talos is weer dat je niet zomaar PowerTop kan draaien. Voordeel is dat het beheer heel anders werkt (geen Ansible meer nodig), en ik bijvoorbeeld out of the box een floating IP krijg.

Voor een absoluut laag verbruik wil je zo min mogelijk containers draaien voor de dingen die je wil doen.
Tools als ElasticSearch zijn vrij log voor alleen Logging, dan is een applicatie als Loki een stuk zuiniger, met veel minder draaiende componenten. Andere kant is weer dat dat minder makkelijk HA te maken is. Dus voor mijn setup heb ik juist weer wel voor ElasticSearch gekozen als log store. Nuttig? Meh, ik kan vaak prima toe met `kubectl get logs`, maar goed, dat is de les niet.

Het helpt om applicaties te draaien op basis van events ipv polling, denk aan tools die continue github pollen om naar changes te kijken, of iets wat continue Ansible blijft draaien (awx) om je nodes bij te werken. Dat kost een hoop stroom.

Ik draai gewoon Ansible wanneer het nodig is, dat scheelt een heel systeem om het bij te houden. Maar dat is vooral wat je zelf fijn vindt.

Ik draai wel weer ArgoCD waardoor mijn systemen de hele tijd GitHub staan te pollen, maar dat is het mij wel weer waard, want dat scheelt mij weer handmatig dingen moeten installeren / triggeren.

Gewoon een commit in git doen, en een paar tellen later staat het op mijn cluster. Zelfs zonder dat ik dus toegang heb tot dat cluster kan ik (remote) wijzigingen doen, als ik maar bij GitHub kan.

Qua hardware maakt het weinig uit, als het maar zuinig is. Toen ik begon heb ik het geprobeerd te draaien op ARM, dat was toen (3-4 jaar geleden) nogal een ramp. Tegenwoordig is dat veel minder een issue. Dingen als de Macbook M series hebben erg goed bijgedragen aan de ARM support van diverse applicaties in het k8s landschap.

Nog meer vragen? Misschien beter een DM, anders gaat het een beetje offtopic denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 25-07-2024 17:44 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewGuest
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 21:36
Dat denk ik ook. Maar wat is dan een zuinige AM5 processor die hierbij past? Een Ryzen 7600? Of nog een uit te brengen Zen5..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-09 06:22
Dit is mijn eerste server configuratie. Ik wil heel wat power en storage. Momenteel gebruik ik een HUNSN RJ07, die trekt ongeveer tussen de 40 en 50 watt, maar ik loop tegen de limieten aan wat betreft storage.

Waarvoor wil ik de server gebruiken:
  • Proxmox met ZFS in Raid10 opzetten op de HDDs. De SDD zou ik als disk gebruiken voor de containers etc. Deze SDD zou ik dan ook willen backuppen naar de HDDs, de HDDs zou ik dan nog willen backuppen naar een of andere cloud oplossing (nog te bekijken).
  • Er zouden een hele hoop LXC containers op moeten draaien (stuk of 10, gemiddeld 8GB RAM nodig), met veel opties om uit te breiden.
  • Storage zal voornamelijk gebruikt worden voor media, foto's, en camerabeelden.
  • De 10gbps poort op het moederbord heb ik geselecteerd omdat ik ook graag PFSense wil draaien op de server, en die wil kunnen connecteren op een 10gbps poort van de switch (LAN poort met VLANs). Een 1gbps poort lijkt me hier niet geschikt voor
  • De bijkomende 1gbps poort zou ik dan gebruiken als WAN poort
  • Geluid en schoonheid maken niet zoveel uit (zal in aparte kamer staan). Het moet vooral een degelijke machine zijn.
Ik was eerst aan het kijken naar een tweedehands Dell R730 of R740, maar de prijs en het verbruik schrikken me af. Ik heb ook helemaal geen Xeons of ECC nodig. Ik zou graag mijn idle verbruik onder de 30 Watt houden.

De configuratie
De configuratie die ik momenteel heb uitgewerkt is een stuk te duur. Ik zou graag wat feedback krijgen om te kijken hoe ik die goedkoper kan maken. Idealiter kom ik rond de €1500 uit.

------------
1ProcessorsIntel Core i9-14900k Boxed€ 605.31€ 605.31
1MoederbordenGigabyte Z790 AORUS Master€ 445€ 445
4Interne harde schijvenWD Purple, 6TB€ 138.82€ 555.28
1BehuizingenPhantesk Enthoo Primo€ 229.69€ 229.69
1NetwerkadaptersIntel Ethernet Server Adapter I210-T1€ 53€ 53
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15€ 99.89€ 99.89
4Geheugen internCrucial CT32G56C46U5€ 86.20€ 344.80
1VoedingenCorsair RM750x (2021) Zwart€ 114.43€ 114.43
1Solid state drivesSamsung 980 Evo Pro 2TB€ 157,90€ 157,90
Totaal€ 2605.30

[ Voor 1% gewijzigd door nieuwbouwers op 27-07-2024 14:33 . Reden: correctie omwisseling prijzen moederbord en processor ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nieuwbouwers schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:56:
Dit is mijn eerste server configuratie. Ik wil heel wat power en storage. Momenteel gebruik ik een HUNSN RJ07, die trekt ongeveer tussen de 40 en 50 watt, maar ik loop tegen de limieten aan wat betreft storage.

Waarvoor wil ik de server gebruiken:
  • Proxmox met ZFS in Raid10 opzetten op de HDDs. De SDD zou ik als disk gebruiken voor de containers etc. Deze SDD zou ik dan ook willen backuppen naar de HDDs, de HDDs zou ik dan nog willen backuppen naar een of andere cloud oplossing (nog te bekijken).
  • Er zouden een hele hoop LXC containers op moeten draaien (stuk of 10, gemiddeld 8GB RAM nodig), met veel opties om uit te breiden.
  • Storage zal voornamelijk gebruikt worden voor media, foto's, en camerabeelden.
  • De 10gbps poort op het moederbord heb ik geselecteerd omdat ik ook graag PFSense wil draaien op de server, en die wil kunnen connecteren op een 10gbps poort van de switch (LAN poort met VLANs). Een 1gbps poort lijkt me hier niet geschikt voor
  • De bijkomende 1gbps poort zou ik dan gebruiken als WAN poort
  • Geluid en schoonheid maken niet zoveel uit (zal in aparte kamer staan). Het moet vooral een degelijke machine zijn.
Ik was eerst aan het kijken naar een tweedehands Dell R730 of R740, maar de prijs en het verbruik schrikken me af. Ik heb ook helemaal geen Xeons of ECC nodig. Ik zou graag mijn idle verbruik onder de 30 Watt houden.

De configuratie
De configuratie die ik momenteel heb uitgewerkt is een stuk te duur. Ik zou graag wat feedback krijgen om te kijken hoe ik die goedkoper kan maken. Idealiter kom ik rond de €1500 uit.

------------
1ProcessorsIntel Core i9-14900k Boxed€ 445€ 445
1MoederbordenGigabyte Z790 AORUS Master€ 605.31€ 605.31
1BehuizingenPhantesk Enthoo Primo€ 229.69€ 229.69
4Geheugen internCrucial CT32G56C46U5€ 86.20€ 344.80
Totaal€ 2605.30
Je kiest ongeveer de duurste spullen uit, en wil vervolgens er duizend euro vanaf halen. Ik zou zeggen, kies minder dure CPU en mobo uit (staan in je lijste omgewisseld qua prijs).

Verder als ik dat mobo opzoek op internet dan zie ik idle verbruik - met GPU weliswaar - van 84 watt en bij max load rond de 400W. En dan heb jij er nog 4 schijven bij die continue draaien.

Ik denk dat die 40-50W die je nu hebt niet eens zo slecht is voor wat jij allemaal wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
Je kiest ongeveer de duurste spullen uit, en wil vervolgens er duizend euro vanaf halen. Ik zou zeggen, kies minder dure CPU en mobo uit (staan in je lijste omgewisseld qua prijs).

Verder als ik dat mobo opzoek op internet dan zie ik idle verbruik - met GPU weliswaar - van 84 watt en bij max load rond de 400W. En dan heb jij er nog 4 schijven bij die continue draaien.

Ik denk dat die 40-50W die je nu hebt niet eens zo slecht is voor wat jij allemaal wilt.
Fair points :). Update aan:
  • I9-14900 vervangen door i9-13900k
  • Behuizing vervangen door iets goedkoper
  • Moederbord vervangen, geen 10gpbs maar nog steeds 2.5 gbps. Ik kan nog steeds een SFP module toevoegen ooit, veronderstel ik.
  • Ik ga starten met 64GB ipv meteen 128 GB RAM
Ik weet nu enkel niet of ik plek genoeg heb in de behuizing? Zou wel moeten denk ik. Moederbord zou moeten idlen rond de 4W.

------------
1ProcessorsIntel Core i9-13900k Boxed€ 489€ 489
1MoederbordenASRock Z790 PG SONIC€ 239€ 239
1BehuizingenFractal design core 2500€ 70€ 70
2Geheugen internCrucial CT32G56C46U5€ 86.20€ 172.4
Totaal€ 1950.9

[ Voor 4% gewijzigd door nieuwbouwers op 27-07-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:30

Church of Noise

Drive it like you stole it

Ben je zeker dat je de rekenkracht van een i9 nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nieuwbouwers schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:29:
[...]
Fair points :). Update aan:
  • I9-14900 vervangen door i9-13900k
  • Behuizing vervangen door iets goedkoper
  • Moederbord vervangen, geen 10gpbs maar nog steeds 2.5 gbps. Ik kan nog steeds een SFP module toevoegen ooit, veronderstel ik.
  • Ik ga starten met 64GB ipv meteen 128 GB RAM
Ik weet nu enkel niet of ik plek genoeg heb in de behuizing? Zou wel moeten denk ik. Moederbord zou moeten idlen rond de 4W.
Ik vrees dat die 4W een foutje is. Dat zal hoogstens de CPU zelf zijn (DC verbruik, package power), en niet het totale bord met 14 power stages. Ik kan ook niks over dat bord vinden.

Je moet beseffen dat het meest zuinige uATX bord (Kontron), met een zeer goede voeding bij lage load rond de 3W uitkomt. Als een bord met Z790 chipset dat zonder moeite zou halen, dan zouden we hier niet zo moeilijk hoeven doen :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@nieuwbouwers

Ik denk ook dat je goed moet kijken naar je doelstellingen.

• grote professionele servers verbruiken veel meer dan nodig voor thuis, ze verbruiken in idle vaak al 30W of meer. Ze zijn ook luidruchtig. Er is een reden dat ze goedkoop te verkrijgen zijn: niemand wil ze nog.
• RAID is geen goede keuze, het houdt meer drives draaiende dan nodig. Geef liever wat geld uit aan echte backup. RAID 0+1 is de onzuinigste variant.
• Backup, extern via USB3 tijdelijk aangesloten disks is aan te bevelen. Zodoende zijn die drives niet actief en verbruiken ze ook niets. Tijdens de backup verbruiken ze wel meer, maar dat valt vanwege de korte duur weg tegen de besparingen.
• Gebruik grote disks in plaats van meerdere kleine disks, die hebben een veel betere Watt per GB ratio. Bijvoorbeeld een of meer 18TB/20TB Toshiba MG09/MG10 disks.
• Waarom wil je zoveel vermogen voor een server? Servers hebben vaak juist (veel) minder vermogen nodig dan desktops, zeker voor thuis, waar je weinig clients hebt.
• Processoren op hoge frequentie laten draaien verbruikt proportioneel veel meer.
• 1 Gbps is doorgaans voldoende voor 1 Gbps glasvezel, de meeste routers hebben geen snelle processor nodig en de kans is aanwezig dat je op internet voor normale verbindingen geen maximale snelheid haalt.
• NVMe SSD en netwerkadapter zijn goede keuzes.
• 10 Gbps netwerk verbruikt relatief veel, er zijn goede en slechte keuzes mogelijk. Let op dat je switch ook meer zal verbruiken dan bij 1 Gbps.
De behuizing kan goedkoper.

Voor Intel is 1 Gbps goed (i210/i211/i219), voor 2.5 Gbps (i225/i226) zijn er problemen gemeld met Intel waardoor ASPM uit moest. Bij Realtek hebben 1 Gbps netwerkchips onvoldoende ASPM ondersteuning, bij 2.5 Gbps (RTL8125B) is dat beter en het verbruik valt dan mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@nieuwbouwers wat zien beide borden er mooi uit!
Voor Z-chipset moet je minimaal 15W rekenen in idle. Tegen zo’n 3-5W van gangbaare B of Q chipsets. Z chipset heeft allen zin als je wilt overclockken.
10G netwerk controller voegt 10-20W toe.
Als dit je hobby is, natuurlijk. Er zijn mensen hier dat wetend niet echt zuinige onderdelen gebruiken (10G, ECC, …). Ik zelf vind LED verlichting heel mooi, en ben ok met 0,5-1W dat het toevoegt.
Wat je ook kunt overwegen, is 2 aparte systemen - 1 firewall/router, 1 Nas/server. Er zijn recent vrij zuinige/goedkope 2,5/10G router appliances gemeld in het “zelfbouw firewall” topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 22:24
andru123 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:54:
@nieuwbouwers wat zien beide borden er mooi uit!
Voor Z-chipset moet je minimaal 15W rekenen in idle. Tegen zo’n 3-5W van gangbaare B of Q chipsets. Z chipset heeft allen zin als je wilt overclockken.
10G netwerk controller voegt 10-20W toe.
Als dit je hobby is, natuurlijk. Er zijn mensen hier dat wetend niet echt zuinige onderdelen gebruiken (10G, ECC, …). Ik zelf vind LED verlichting heel mooi, en ben ok met 0,5-1W dat het toevoegt.
Wat je ook kunt overwegen, is 2 aparte systemen - 1 firewall/router, 1 Nas/server. Er zijn recent vrij zuinige/goedkope 2,5/10G router appliances gemeld in het “zelfbouw firewall” topic.
ArnoldSmit in "Het >10 Gbit zelfbouw router topic"

Daar claimt iemand een 10Gbit kaart te hebben die maximaal 5.1W verbruikt. Iets verder in het topic staat de output van lspci van de kaart

Het zou gaan om deze pcie kaart: https://ark.intel.com/con...-controller-x710-bm2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:10
@nieuwbouwers, je HUNSN RJ07 heeft een vier core/acht thread Intel laptop CPU, er zit nog wel wat tussen deze en een i9 als je nu kracht tekort komt, en niet wilt splitsen in netwerk appliance en opslag appliance. Met een desktop i5 heb je zes P-cores, en 4 E-cores, die scoort al twee en half keer zo goed in Passmark als de CPU in je huidige server (zie hier). En neem vanwege het stroomverbruik idd liever een paar grote schijven ipv vier 'kleintjes'. Je kunt dan de dingen die altijd aanstaan, zoals je pfsense/pihole etc op de e-cores draaien.
1ProcessorsIntel Core i5-13400 Tray€ 197,50€ 197,50
1MoederbordenASUS PRIME H610I-PLUS D4-CSM€ 105,79€ 105,79
2Interne harde schijvenToshiba N300 (Bulk, 256MB cache), 14TB€ 263,40€ 526,80
1BehuizingenInter-Tech IPC SC-4004€ 90,41€ 90,41
1NetwerkadaptersDelock PCI Express x8 Card 2 x RJ45 10 Gigabit LAN X540€ 131,66€ 131,66
1ProcessorkoelingInter-Tech U-8€ 61,99€ 61,99
1Geheugen internMushkin Essentials MES4U320NF32GX2€ 109,90€ 109,90
1VoedingenFSP FlexGURU 250W€ 66,50€ 66,50
1SSD'sLexar NM620 1TB€ 63,90€ 63,90
Totaal€ 1.354,45

[ Voor 19% gewijzigd door martyw op 27-07-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
Prachtige reacties hier, bedankt. Ik reageer op een aantal dingen:
mrmrmr schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:06:
@nieuwbouwers
• RAID is geen goede keuze, het houdt meer drives draaiende dan nodig. Geef liever wat geld uit aan echte backup. RAID 0+1 is de onzuinigste variant.
• Waarom wil je zoveel vermogen voor een server? Servers hebben vaak juist (veel) minder vermogen nodig dan desktops, zeker voor thuis, waar je weinig clients hebt.

Akkoord met de meeste van jouw goede opmerkingen, die komen in andere reacties ook terug en leiden tot een update van de configuratie hieronder. Twee puntjes waar ik op wil reageren:
  • RAID is geen goede keuze zeg je. Het was mijn begrip dat ZFS me vooral zou helpen om falende disks te detecteren, zodat bv. foto's nooit corrupt weggeschreven worden zonder dat ik het weet. Die corrupte foto zou dan immers doorgeschreven worden naar de back-up, waardoor de back-up waardeloos is. Ik begrijp dat ik in ZFS sowieso een RAID level moet kiezen, vandaar. Maar mijn begrip is potentieel fout?
  • Over vermogen: mja, ik wil er ook iets zwaardere applicaties op kunnen draaien zoals Scrypted met heel wat camera's, een ELK-stack, packet inspection tooling, etc.
andru123 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:54:
@nieuwbouwers
Z chipset heeft allen zin als je wilt overclockken.
...
Dat van de Z chipset wist ik niet. Bedankt! Ik lees in een aantal fora wel dat er heel wat overheating problemen zijn met de B-bordjes, zeker in combinatie met zo'n zware CPU. Vandaar neig ik toch nog naar een Z790 bord. Maar ik sta open voor tegenargumenten.

Wat betreft die aparte systemen, dat had ik vroeger. Ik vind het eigenlijk wel fijn en eenvoudig qua beheer dat het nu allemaal op één systeem draait en zou daar liefst mee verdergaan, hoewel ik zeker akkoord ben dat het potentieel een winst zou kunnen zijn om ze te splitsen.
Mich schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:23:
[...]

Daar claimt iemand een 10Gbit kaart te hebben die maximaal 5.1W verbruikt. Iets verder in het topic staat de output van lspci van de kaart

Het zou gaan om deze pcie kaart: https://ark.intel.com/con...-controller-x710-bm2.html
Mooi, die ga ik eens zoeken. Potentieel goed om meteen mee in te bouwen.
martyw schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:34:
@nieuwbouwers, je HUNSN RJ07 heeft een vier core/acht thread Intel laptop CPU, er zit nog wel wat tussen deze en een i9 als je nu kracht tekort komt, en niet wilt splitsen in netwerk appliance en opslag appliance. Met een desktop i5 heb je zes P-cores, en 4 E-cores, die scoort al twee en half keer zo goed in Passmark als de CPU in je huidige server (zie hier). En neem vanwege het stroomverbruik idd liever een paar grote schijven ipv vier 'kleintjes'. Je kunt dan de dingen die altijd aanstaan, zoals je pfsense/pihole etc op de e-cores draaien.
Hartelijk bedankt, mooie config! Ik pak er heel wat uit mee. Toch hou ik nog even vast aan het Z790 bord ivm mijn angst voor overheating (zie hierboven).
Waarom wissel je de koeling, behuizing en voeding, of is dit jouw config?

Update van de config
1ProcessorsIntel Core i5-13600k boxed€ 269.32€ 269.32
2Interne harde schijvenToshiba N300 (Bulk, 256MB cache), 14TB€ 263.40€ 526.80
1BehuizingenFractal design core 2500€ 70€ 70
0Netwerkadapters - 10G alternatiefIntel X710-BM2€ 231.99€ 231.99
Totaal€ 1702.74

Ik twijfel dus nog wat om inderdaad van een Z790 bord naar een B bord te gaan, en over de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@nieuwbouwers

RAID 0 (striping) is een verslechtering van redundantie. RAID schrijft gewoon een fout gelezen bestand op de disks. Dus dat voorkomt in die zin geen corruptie. Hoe groot is je corruptieprobleem? Kijk wat je risico is (kans op schade x schadebedrag). Heb je die foto ook nog elders staan (SD, cloud)? Kopieer je van de externe bron met terugleesverificatie aan? Er is soms al corruptiedetectie aanwezig in bepaalde transportprotocollen. RAID is geen vervanging van backup.

Wat @martyw schrijft zou ik ter harte nemen, je bent nu een ondermaatse laptopprocessor gewend. Dat is het ene uiterste, en nu wil je naar het andere uiterste. Met een gewone desktop cpu ga je niets tekort komen als je geen gekke dingen doet en die kan ook gewoon zuinig zijn in idle. Er is speciale hardware voor het verwerken van camerabeelden die efficienter kan zijn dan hetzelfde werk op een x86 processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
nieuwbouwers schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:51:
Hartelijk bedankt, mooie config! Ik pak er heel wat uit mee. Toch hou ik nog even vast aan het Z790 bord ivm mijn angst voor overheating (zie hierboven).
Waarom wissel je de koeling, behuizing en voeding, of is dit jouw config?
Een enorm grote kast is voor een server niet nodig, er hoeft geen videokaart in - zo'n kast is voornamelijk leeg.... De kast die ik noem is drie kwart kleiner dan de kast uit jouw lijst, en is in de Desktop Best Buy Guide/Juli 2023/Thuisserver uitverkoren. Ook is een beperkte voeding qua vermogen voldoende, ik heb deze gekozen omdat deze in de wat kleinere kast past (alleen flex ATX formaat voedingen passen daarin). Ook de koeling is aangepast op de kast, in zo'n kleine kast passen geen tower koelers, maar die zijn op een wat zuinigere CPU ook niet nodig.
Ik lees in een aantal fora wel dat er heel wat overheating problemen zijn met de B-bordjes, zeker in combinatie met zo'n zware CPU
Ja, neem daarom een wat lichtere CPU dan de overklokkers die jezelf uitzoekt. Voor de dingen die jij doet is een nog wat goedkopere/oudere Intel Core i5-12400 ook al afdoende, maar de nieuwere i5 die ik ^^ noemde heeft e-cores en is daarom wat zuiniger af te stellen.

[ Voor 33% gewijzigd door martyw op 28-07-2024 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op papier hebben Z en B chipsets gelijke 6W vermogen. En mischien het is inderdaad zo. Vroeger waren Z borden relatief zuinig. Ik wilde ook een Z bord, maar na testen een paar, heb ik een B chipset gekozen.
Mischien er is veel veranderd in de tussentijd, dus probeer het maar! Een mb is makkelijk om retour te sturen als je erg netjes bent.
Behalve chipset, zijn er andere componenten op een moederbord. De grootste gebruikers zijn netwerk chips, USB en SATA controllers, VRM en controllers. Soms zijn die componenten zuinig (of zuinig te krijgen), soms kan je die uitzetten. Je hebt 14 VRMs op de bord tegen 8 wat ik op mijn B bord heb. Elke VRM is een mosfet transistor die eigen idle verbruik heeft. Nou, moderne VRM zijn echt efficient, en meeste VRMs staan uitgeschakeld bij laag belasting. Maar er is altijd een kleine lekstroom ook bij een uitgezet mosfet.
Ik kan niet voorstellen dat B borden heter zijn dan Z. Zeker niet in idle. Mischien onder zwaar load, omdat er zijn minder powerstages :? De stromen die door de VRMs lopen zijn enorm (tot 50A), en als er meer VRMs zijn, dan word het verdeeld. En hoe minder stroom hoe minder heet de componenten worden. Als je gaat je CPU serieus belasten, toch een overweging. @nieuwbouwers

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 23:42
*mannen geven hier 1200 en 1700 euro uit om euros in het Jaar te besparen

*Ik trots met mijn tweedehands elitebook met zuinig uitgevoerde i5. En daar Dan super ghetto een mini HBA op aangesloten in de slot van de wifi adapter. En m'n drives in een losse cage gejast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YD6BV9Yx3LMMixe4oAQA8hFBcIQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LKdkKu65vTrURlxmsXuhgeYS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaFJTa7d_RLbQ9tEBDfVhyVv6Xw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kwBDLT6nEJNxo5l6Queh2ekR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNm3hXZyGcpIDnNKk-GynfIPuUY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tymZ68ntRfYr19royASS5vEJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtNLHuFe3W8NcO_BbG52tcn-Qv8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SbsfmqjQpTsQbRtt9LuvkqGE.jpg?f=user_large

Draait proxmox met de volledige suite aan selfhost zooi die ik gebruik:
OpenVPN, Pihole, Xpenology, Nextcloud, nginx, backups, Minecraft :p

D.m.v. Xpenology heb ik ook de volledige Synology suite, (@nieuwbouwers waaronder camera security, tip)

Later wil ik nog de HDD's wisselen voor NVME stickies. Maar verder Ben ik onwijs tevreden zo

[ Voor 53% gewijzigd door 7Sins op 28-07-2024 05:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
@nieuwbouwers: er zijn vele vormen van corruptie. Het kan optreden voor verzenden, tijdens verzenden, na verzenden en zelfs na wegschrijven (bit rot). ZFS helpt daarbij, maar enkel voor foto's veiligstellen (write once read many) is het overkill en m.i. onnodig complicerend. ZFS doet daarbij niks meer zodra de data naar de externe locatie gaat (heb je daar weer hetzelfde probleem).

Als je de kans op corruptie wil minimaliseren, dan kan data bij de bron worden voorzien van .par2 files (b.v. http://www.quickpar.org.uk/).

Je doet al aan externe backups, de.par2 files geven je daarbij dan bescherming tegen corruptie (betaal x% disk space om tot x% aan verloren/corrupte data te kunnen herstellen).

De beoogde toepassingen proefdraaien op overtollige c.q. 2dhands apparatuur lijkt me een goede manier om erachter te komen wat je nu echt nodig hebt en waarom. Consolideren of upgraden kan altijd nog.

Denk overigens ook aan de situatie waarbij de beoogde pc kaduuk gaat. Alle eieren zitten nu in 1 mandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
@mrmrmr
Mijn huidige HUNSN heeft een i5-1135G7, dat is op zich geen ondermaatse CPU denk ik. Maar ik lijk toch wat tegen de limieten te lopen wat betreft image detection (bv. https://docs.scrypted.app/buyers-guide/servers.html). In elk geval, voornaamste reden om uit te kijken naar een upgrade is dat ik niet gemakkelijk storage kan connecteren (ik heb nu twee USB drives eraan hangen. Het werkt, maar het houdt verdere uitbreiding wat tegen.

@mrmrmr & @UUDIBUUDI
Bedankt voor de uitleg omtrent RAID en ZFS - ik ga misschien toch afstappen van het idee om ZFS te gebruiken en eerder te kijken naar integriteitschecks op een ander niveau.

@andru123
Bedankt voor het linkje naar de metingen, interessant leesvoer. Nu lijken die Z-bordjes toch ook weer niet ZO power-hungry: 10W meer of minder is voor mijn usecase geen probleem. Ik ga het toch eens proberen. Update: bij nader inzien toch gewisseld naar een B bord in combinatie met een non-K versie.
7Sins schreef op zondag 28 juli 2024 @ 04:46:
*mannen geven hier 1200 en 1700 euro uit om euros in het Jaar te besparen

*Ik trots met mijn tweedehands elitebook met zuinig uitgevoerde i5. En daar Dan super ghetto een mini HBA op aangesloten in de slot van de wifi adapter. En m'n drives in een losse cage gejast
Mooie setup! Nu, mijn doel is niet om 1700 euro uit te geven om enkele euro's te besparen. Mijn doel is om een setup te hebben die voldoet aan de vereisten, en tegelijkertijd zo zuinig mogelijk te zijn wat betreft stroomverbruik. Beter dit dan een Dell R740 denk ik :).

Bijgewerkte config
Update: toch gewisseld naar een eenvoudiger moederbord, andere CPU (de 13500 en de 14600 verschillen niet zoveel in prijs. Daarom heb ik nu de 14600 erin gezet), en ik ga de kans wagen om meteen een 10GB netwerkkaart erin te zetten zoals gelinkt door @Mich

1ProcessorsIntel Core i5-14600 tray€ 288€ 288
1MoederbordenASUS PRIME B760-PLUS€ 134€ 134
1BehuizingenDeepcool Matrexx 55 mesh€ 50€ 50
1Netwerkadapters - 10GIntel X710-BM2€ 231.99€ 231.99
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15s€ 80.90€ 80.90
Totaal€ 1756.41

[ Voor 65% gewijzigd door nieuwbouwers op 28-07-2024 13:26 . Reden: update moederbord en cpu - update cooler wegens incompatibiliteit van de vorige met de behuizing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nieuwbouwers schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:04:
@mrmrmr
Mijn huidige HUNSN heeft een i5-1135G7, dat is op zich geen ondermaatse CPU denk ik. Maar ik lijk toch wat tegen de limieten te lopen wat betreft image detection (bv. https://docs.scrypted.app/buyers-guide/servers.html). In elk geval, voornaamste reden om uit te kijken naar een upgrade is dat ik niet gemakkelijk storage kan connecteren (ik heb nu twee USB drives eraan hangen. Het werkt, maar het houdt verdere uitbreiding wat tegen.
Scrypted doet op een N100 met 4E-cores al 12 streams met detectie op de iGPU. De 13600K is een 6P/8E core setup, dus zou in theorie als je zo efficient mogelijk wilt werken 24 streams aan moeten kunnen op de 8E cores.
Bijgewerkte config
1Processors[b]Intel Core i5-13600k boxed€ 269.32€ 269.32
0Netwerkadapters - 10G alternatiefIntel X710-BM2€ 231.99€ 231.99
Totaal€ 1682.74
Stuk beter dan je 1ste setup waar nog €1.000 vanaf moest 8)

Ben benieuwd waar je op uit gaat komen.

Er zal qua software setup nog wel wat te halen zijn. Ik zie dat scrypted NVR als Docker container beschikbaar is, al raden ze soms ook een VM aan boven Docker. Lekker duidelijk omdat de onderbouwing (host mode problemen) niet duidelijk wordt uitgelegd...

Ik heb hier ca 30 Docker containers draaien, voornamelijk op teruggeklokte E-cores.
Home Assistant en AdGuard draaien beide in host-mode, dus ik snap niet wat daar het probleem mee zou kunnen zijn icm Scripted...

De eenvoud van Ubuntu + docker compose is niet voor iedereen bruikbaar in alle situaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
Mars Warrior schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:43:

Stuk beter dan je 1ste setup waar nog €1.000 vanaf moest 8)

Ben benieuwd waar je op uit gaat komen.
Bedankt! Het is wat zoeken. Ik heb mijn laatste config in het bericht hierboven trouwens nog last-minute wat bijgewerkt. Ik denk toch om voor een non-K versie te gaan van de CPU (i5-14600) en dan een B moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
nieuwbouwers schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:46:
[...]

Bedankt! Het is wat zoeken. Ik heb mijn laatste config in het bericht hierboven trouwens nog last-minute wat bijgewerkt. Ik denk toch om voor een non-K versie te gaan van de CPU (i5-14600) en dan een B moederbord.
Die CPU trekt maximaal 154 Watt (zie de specs van Intel hier). Daar is deze Noctua koeler overkill voor, een Arctic Freezer 36 CO voldoet als je ruimte voor een toren koeler hebt. De CO in de naam slaat op continuous operation, de lagers in de ventilatoren zijn wat zwaarder uitgevoerd (zie hier). Ook is de voeding erg zwaar, meer dan 300 Watt heb je niet nodig met wat je nu in je lijst hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
martyw schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:55:
[...]

Die CPU trekt maximaal 154 Watt (zie de specs van Intel hier). Daar is deze Noctua koeler overkill voor, een Arctic Freezer 36 CO voldoet als je ruimte voor een toren koeler hebt. De CO in de naam slaat op continuous operation, de lagers in de ventilatoren zijn wat zwaarder uitgevoerd (zie hier). Ook is de voeding erg zwaar, meer dan 300 Watt heb je niet nodig met wat je nu in je lijst hebt staan.
Top, hoe kan ik zeker zijn dat de cooler in de behuizing past zonder slots te bedekken? Noctua heeft een goede compatibiliteitschecker, maar Arctic blijkbaar niet. Volgens wat ik hier kan zien lijkt me dat nipt te zijn, maar dat zou ik van de Noctua ook denken, en daar staat dat de case compatibel is met de D15s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martyw schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:55:
[...]

Het maximale vermogen van een voeding zegt niks/weinig over de efficiëntie bij lage wattages.

Ik heb de bekende RM550X in mijn server zitten die nooit boven de 100W uitkomt bijv...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:41:
[...]

Het maximale vermogen van een voeding zegt niks/weinig over de efficiëntie bij lage wattages.

Ik heb de bekende RM550X in mijn server zitten die nooit boven de 100W uitkomt bijv...
Toegevoegd daaraan: de gekozen Corsair RM750x (2021) is binnen de categorie ATX voedingen redelijk efficient voor zowel laag (<10W) als hoger verbruik (<40), bij 45W heeft het wel een efficiëntiedip en er is een hogere overhead vanaf 45W. Als 40 à 45W (in theorie, voor een bepaalde zware toepassing) het idle verbruik zou worden, zou dat niet de beste keuze zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.tweakpc.de/hardware/tests/netzteile/corsair_rmx_2021_550_750_1000/i/750/eff230_1_10.png
Bron

Ter vergelijking: zuinige AC/DC 12V adapters zijn vaak nog >80% en soms >90% efficiënt tot bij zeer lage belasting, soms zelfs minder dan een Watt. Bijvoorbeeld de XP Power VES120PS12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
nieuwbouwers schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:40:
[...]

Top, hoe kan ik zeker zijn dat de cooler in de behuizing past zonder slots te bedekken? Noctua heeft een goede compatibiliteitschecker, maar Arctic blijkbaar niet. Volgens wat ik hier kan zien lijkt me dat nipt te zijn, maar dat zou ik van de Noctua ook denken, en daar staat dat de case compatibel is met de D15s.
Bv hier kun je deze koeler ingebouwd op een ATX moederbord met LGA1700 socket zien
Afbeeldingslocatie: https://cdna.pcpartpicker.com/static/forever/images/userbuild/472592.5fa300f75f89bd026618ad4f547bb635.1600.jpg
https://pcpartpicker.com/b/pX68TW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
Ik denk dat deze 'm wordt dan:

1Interne harde schijvenToshiba N300 (Bulk, 256MB cache), 14TB€ 263.40€ 263.40
1Netwerkadapters - extra 1GIntel i210€ 53€ 53
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 CO€ 27€ 27
1Solid state drivesSamsung 980 Evo Pro 2TB€ 0€ 0
Totaal€ 1102.23

Samsung SSD heb ik nog liggen, die prijs heb ik dus op 0 gezet. Ik ga toch maar even wachten met die 10gbps poort. Moederbord ondersteunt 2.5gbps, die gebruik dan voor de LAN en de extra 1Gbps voor de WAN. Moest dat te traag blijken, vervang ik volgens mij beter de I210 door een SFP module.

Ik ben ook van 28 naar 14 TB gegaan. Dat moet meer dan genoeg zijn, gezien ik dus afstap van de RAID config. Wel nog even kijken hoe ik die 14TB ergens kan backuppen - waarschijnlijk een externe USB schijf zoals hier aangeraden.

Voeding hou ik maar even zo, het lijkt een goede en ik mik op <40W voor idle anyway.

Edit
Edit, na nog een paar detailaanpassingen op basis van beschikbaarheid, comment van hieronder omtrent TX201 en compatibiliteit (ik wil op termijn naar 4x32 GB gaan met een hoge frequentie).

Prijzen geüpdatet met prijzen van de gekozen webwinkels.

1ProcessorsIntel Core i5-14600 tray€ 291€ 291
1MoederbordenASUS PRIME B760-PLUS€ 144.39€ 144.39
1BehuizingenDeepcool Matrexx 55 mesh€ 49.99€ 49.99
1Netwerkadapters - extraTP-Link TX201 2.5€ 26€ 26
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 CO€ 31.90€ 31.90
1Geheugen internKingston Fury 2x32GB set KF552C40BBK2-64€ 174.11€ 174.11
1VoedingenCorsair RM750x (2021) Zwart€ 134.00€ 134.00
Totaal€ 1114.79

[ Voor 32% gewijzigd door nieuwbouwers op 28-07-2024 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nieuwbouwers schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:16:
Ik denk dat deze 'm wordt dan:

1Netwerkadapters - extra 1GIntel i210€ 53€ 53
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 CO€ 27€ 27
Totaal€ 1102.23

Samsung SSD heb ik nog liggen, die prijs heb ik dus op 0 gezet. Ik ga toch maar even wachten met die 10gbps poort. Moederbord ondersteunt 2.5gbps, die gebruik dan voor de LAN en de extra 1Gbps voor de WAN. Moest dat te traag blijken, vervang ik volgens mij beter de I210 door een SFP module.

Ik ben ook van 28 naar 14 TB gegaan. Dat moet meer dan genoeg zijn, gezien ik dus afstap van de RAID config. Wel nog even kijken hoe ik die 14TB ergens kan backuppen - waarschijnlijk een externe USB schijf zoals hier aangeraden.

Voeding hou ik maar even zo, het lijkt een goede en ik mik op <40W voor idle anyway.
Je zou nog kunnen opteren voor SnapRaid met een extra schijf. Dan weet je in ieder geval dat je geen bitrot oid hebt voor bestanden die langdurig en ongewijzigd op je schijf staan.

Ik doe dat om zeker te zijn dat mijn backup (ik heb maar 2TB die ik extern backup) niet corrupt is.

Als video opnames ook op die schijf komen zal SnapRaid het wel elke keer redelijk druk hebben om de parity te syncen overigens. SnapRaid gebuik je iha voor redelijk statische data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
De 2,5Gb TP-Link TX201 2.5 Gigabit PCIe Network Adapter werkt onder Linux, en is goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
Bedankt, nog net toegevoegd aan de build! Aangepast in post hierboven.

[ Voor 4% gewijzigd door nieuwbouwers op 28-07-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:45
Ik weet niet het fijne er van, maar ik zie in mijn YT feed wat verontrustende beelden over problemen met Intel 13/14th Gen CPU's met betrekking tot degradatie en wat niet zomaar met nieuwe microcode te verhelpen is.
12th Gen geen optie, of 2e hands CPU via V&A?

COTE!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
Bontje Blauw schreef op zondag 28 juli 2024 @ 23:48:
Ik weet niet het fijne er van, maar ik zie in mijn YT feed wat verontrustende beelden over problemen met Intel 13/14th Gen CPU's met betrekking tot degradatie en wat niet zomaar met nieuwe microcode te verhelpen is.
12th Gen geen optie, of 2e hands CPU via V&A?
Intel Confirms Fix For Unstable Processors: Follow These Steps Now
so if you're not experiencing issues, which most people aren't, then it's probably best to wait for a compatible BIOS or till next month when Intel is expected to release a final fix.
(TL;DR: vertrouw niet te veel op YT/FB/X/Reddit feeds, FUD is niet nodig ;) )

[ Voor 28% gewijzigd door martyw op 29-07-2024 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:52
Iets waar ik niet uitkom, maar misschien iemand hier wel het antwoord op weet.

Ik ben een aantal externe 2.5" disks. Die heb ik ooit gekocht omdat dat een goedkope, relatief energiezuinige en praktische manier was om mijn storage uit te breiden. Nu was ik onlangs aan het testen met deze drives. Omdat ik wellicht die wellicht als read-only cache wil gebruiken voor mijn 3.5" drives. Met name met mijn WD Gaming Drive 4TB Blauw vind ik interessant vanwege de hoeveelheid storage.

Die disk gebruikt ongeveer 2.5W maar ik wil deze, uiteraard, graag laten downspinnen bij geen gebruik. Dit heb ik geprobeerd met hdparm maar dan krijg ik een hdparm error: SG_IO: bad/missing sense data. Onder Windows met de tool HDDScan lijkt een spindown wel te werken. Maar verder dan dit kom ik niet.

Een andere behuizing zou eventueel ook nog een optie zijn, maar ik weet niet of deze disks te shucken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@alex3305 en wat spindown tijd is set in WD utilities?
Ik heb een WD passport, die is aan een router hangt. Dat gaat wel in slaap na 20 min, ik heb de tijd in WD utilities ingesteld. Of mischien doet router dat. Dus in principe moet het werken onder linux. Maar ik heb nog nooit geprobeerd in linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:52
@andru123 Goede vraag. De passport wordt niet herkend in WD Drive Utilities. Een passport die ik heb wel en daarbij heb ik de spindown op 5 minuten gezet :).

Edit: Ik krijg het wel voor elkaar om de schijf te laten slapen met:
# Standby
$ smartctl --set=standby,now /dev/sdh
smartctl 7.4 2023-08-01 r5530 [x86_64-linux-6.1.79-Unraid] (local build)
Copyright (C) 2002-23, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

Device placed in STANDBY mode

# Check
$ smartctl --nocheck standby -i /dev/sdh
smartctl 7.4 2023-08-01 r5530 [x86_64-linux-6.1.79-Unraid] (local build)
Copyright (C) 2002-23, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

Device is in STANDBY mode, exit(2)

Althans de schijf lijkt stil te zijn. Ik moet hier nog wat beter / meer naar kijken. Vooral even het stroomverbruik in de gaten houden over een wat langere periode. Ook vond ik nog dit oude script waar iemand de state van de disk bijhoudt. Misschien kan ik hier nog iets mee.

[ Voor 84% gewijzigd door alex3305 op 29-07-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martyw schreef op maandag 29 juli 2024 @ 00:00:
(TL;DR: vertrouw niet te veel op YT/FB/X/Reddit feeds
Niet youtube, maar op onze eigen forum is er al wekenlang discussie over de stabiliteit van 13/14 gen. Ik persoonlijk zie niks wat 13/14 kan doen wat 12600k 12700k niet kan. Behalve (mogelijk) iets hogere verbruik en (potentiele) stabiliteit problemen (speculatief op moment van schrijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
andru123 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 05:46:
[...]
Niet youtube, maar op onze eigen forum is er al wekenlang discussie over de stabiliteit van 13/14 gen. Ik persoonlijk zie niks wat 13/14 kan doen wat 12600k 12700k niet kan. Behalve (mogelijk) iets hogere verbruik en (potentiele) stabiliteit problemen (speculatief op moment van schrijven).
Ook in dat topic wordt vooral gediscussieerd over de GN filmpjes en hun off-shoots. In de laatste paar paginas zie ik 1 Tweaker die meldt problemen te hebben met een i9-13900K, en een andere Tweaker die met een hele trits maatregelen zijn i7-13700K wel stabiel heeft, in de andere bijdragen zie ik geen eigen ervaringen, genoemd.
In dit topic heb ik een i5-13400 geadviseerd, daar zijn voor zover ik weet geen problemen mee, en overigens lijkt die CPU intern erg op de door jou genoemde i5-12600K.
De problemen doen zich vooral voor met de overklokkende i7's en i9's die erg veel stroom nodig hebben, die zou ik dan ook niet nemen, en zijn voor een server als die we hier recent besproken hebben niet nodig en niet aan te raden.

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 31-07-2024 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik weet nog niet _waar_ het aan ligt, maar mijn i7-14700 server loopt om de 2-3-4 weken 'vast'. Bij de 2 laatste keren heb ik er een scherm aan gehangen, en hij zat vrolijk te wachten in BIOS scherm. Hoe hij daar geraakt is van zijn eigen, geen idee! Wie triggert deze reboot (normale reboots starten gewoon proxmox op, dus daar ligt het niet aan)? Waarom zit hij in de BIOS dan (er hangt niet eens een keyboard aan)?

toekomst zal het uitklaren... Ik ga nog eens de BIOS updaten binnenkort, en het "Intel profiel" instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
bjp schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:39:
ik weet nog niet _waar_ het aan ligt, maar mijn i7-14700 server loopt om de 2-3-4 weken 'vast'. Bij de 2 laatste keren heb ik er een scherm aan gehangen, en hij zat vrolijk te wachten in BIOS scherm. Hoe hij daar geraakt is van zijn eigen, geen idee! Wie triggert deze reboot (normale reboots starten gewoon proxmox op, dus daar ligt het niet aan)? Waarom zit hij in de BIOS dan (er hangt niet eens een keyboard aan)?

toekomst zal het uitklaren... Ik ga nog eens de BIOS updaten binnenkort, en het "Intel profiel" instellen.
Zoiets heb ik ook gehad, een tijd terug.
En het bleek dat het voltage van het geheugen te laag was.
Terug naar default en .....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

eheijnen schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:52:
[...]

Zoiets heb ik ook gehad, een tijd terug.
En het bleek dat het voltage van het geheugen te laag was.
Terug naar default en .....
ik heb XMP of zo afgezet op aanraden van dit forum. Is wel 1.1V DDR5 geheugen... ik zal het nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
bjp schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:14:
[...]

ik heb XMP of zo afgezet op aanraden van dit forum. Is wel 1.1V DDR5 geheugen... ik zal het nakijken.
Met CPU under-volting is me dat ook al gebeurd...

Wil niet zeggen dat dit oplossing is maar als je idd tweakt met deze settings, iets waar ik het eerste naar zou kijken.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik doe met dit systeem niet aan undervolting. Ik _zou_ allemaal default instellingen gebruiken op niveau van spanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Laatst online: 07:16
Ik heb nog wat HP 800 Elite G5 mini pc's liggen met 8500T met 16GB ram.
Ik zou die graag willen inzetten als plex server/radarr/sabnznd etc.

Iemand een advies voor een goede betrouwbare usb3.0 externe schijf behuizing oplossing ?
liefst zoek ik iets wat ook compact is en energie zuinig, waar minimaal 5 3.5" sata schijven in kunnen.
(moet ook minimaal 22tb schijven aankunnen..)

Er is veel keuze, en vind het lastig op basis van de reviews wat een goede zou zijn..

over OS ben ik nog niet helemaal uit, wordt denk ik of Windows 11 of Ubuntu met daar bovenop CasaOS.

Iemand een advies ?
Ik hoor het graag..

[ Voor 5% gewijzigd door FlorisVN op 31-07-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@FlorisVN Bedoel je HP Elitedesk 800 G5? De voeding daarvan is 180 of 210W en er zijn 3 SATA aansluitingen zie ik. Dat is in principe (technisch) voldoende om 3x 3.5" disks van stroom te voorzien.

USB3 storage met 3.5" heeft een eigen voeding. Een externe USB3 drive voegt een behoordelijke overhead toe. De Ugreen USB3 3.5" externe behuizing die ik heb verbruikt inclusief schijf ongeveer 1,5x tot 2x keer zoveel. Daarom gebruik ik die alleen wanneer nodig (voor backup). De spindown werkt overigens wel, dan daalt het verbruik naar 1,4W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
mrmrmr schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:09:
@FlorisVN Bedoel je HP Elitedesk 800 G5? De voeding daarvan is 180 of 210W en er zijn 3 SATA aansluitingen zie ik. Dat is in principe (technisch) voldoende om 3x 3.5" disks van stroom te voorzien.

USB3 storage met 3.5" heeft een eigen voeding. Een externe USB3 drive voegt een behoordelijke overhead toe. De Ugreen USB3 3.5" externe behuizing die ik heb verbruikt inclusief schijf ongeveer 1,5x tot 2x keer zoveel. Daarom gebruik ik die alleen wanneer nodig (voor backup). De spindown werkt overigens wel, dan daalt het verbruik naar 1,4W.
Dank voor je tip.
Sorry voor de onduidelijkheid, betreft een EliteDesk 800 G5 Mini PC.
heeft volgens mij enkel 1 2.5" sata slot, en 2 x m.2 nvme sloten.
Dat ze iets gebruiken is niet zo erg, belangrijk is idd wel een spindown naar laag vebruik.

Ik zag dat de Terramaster d4-300 een mooie DAS is, maar heeft echter maar tot 4 schijven max support.
Kan ik mischien mee leven voor de start, had gehoopt dat er zo'n mooie oplossing eventueel ook is voor 5 schijven.

[ Voor 3% gewijzigd door FlorisVN op 31-07-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sieuwe
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:02
FlorisVN schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:12:
[...]

Dank voor je tip.
Sorry voor de onduidelijkheid, betreft een EliteDesk 800 G5 Mini PC.
heeft volgens mij enkel 1 2.5" sata slot, en 2 x m.2 nvme sloten.
Dat ze iets gebruiken is niet zo erg, belangrijk is idd wel een spindown naar laag vebruik.

Ik zag dat de Terramaster d4-300 een mooie DAS is, maar heeft echter maar tot 4 schijven max support.
Kan ik mischien mee leven voor de start, had gehoopt dat er zo'n mooie oplossing eventueel ook is voor 5 schijven.
Terramaster heeft ook de D5-300 met support voor 5 schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@FlorisVN Een externe USB3 behuizing is in feite een aparte computer. Voor het Terramaster D4-300
apparaat dat je noemt zou het verbruik 45,6W zijn bij access zijn. Dat is hoog voor 4 actieve disks. Een ander model, 320 zou volgens de spec sheet in standby 9,8W verbruiken (40W actief). Dat is ook nog hoog.

Misschien heb je meer aan een zuinige PC met 6x SATA (8th/9th gen) of 4x SATA (latere generaties) aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
sieuwe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:30:
[...]

Terramaster heeft ook de D5-300 met support voor 5 schijven.
Dank die had ik over het hoofd gezien..
Top !

Gaat lees ik wel helaas tot max 20b schijven.. ?
Of zou deze limiet wellicht niet gelden voor single disks...
ik zie dat zo niet terug helaas op de website..

[ Voor 26% gewijzigd door FlorisVN op 31-07-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
mrmrmr schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:33:
@FlorisVN Een externe USB3 behuizing is in feite een aparte computer. Voor het Terramaster D4-300
apparaat dat je noemt zou het verbruik 45,6W zijn bij access zijn. Dat is hoog voor 4 actieve disks. Een ander model, 320 zou volgens de spec sheet in standby 9,8W verbruiken (40W actief). Dat is ook nog hoog.

Misschien heb je meer aan een zuinige PC met 6x SATA (8th/9th gen) of 4x SATA (latere generaties) aansluitingen.
Ik begrijp dat ze bij acces wat meer verbruiken dat is niet zo heel erg.
Als ze maar idle in stabdy bij spindown laag verbruiken, dan vind ik het best.
als alles tijdens idle/spindown samen met de mini pc rond de 15 watt verbruikt ben ik al erg blij..

Ik zit nu nog op een ds1813+ welke aardig wat stroom vreet, en niet zo erg snel is..
Wil deze wat ontlasten en enkel nog voor cold storage verder gebruiken..

iemand hier goede ervaringen met de Terramaster D5-300 of andere Terramaster producten als DAS ?

[ Voor 5% gewijzigd door FlorisVN op 31-07-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

BIOS geupdate naar F18b (met "Intel recommended" settings), ook geheugen terug op XMP gezet (nu profiel met _maar_ 5200 MT/s i.p.v. 5600).

En dan ook de fan-curves aangepast als ik toch in de BIOS zat - nu staan ze uit als temperatuur <30C graden is (voor CPU en voor de case). Dus ook totaal stil idle :)

Resultaat: van 12.9W (gemiddeld op 24u) naar 10.9W (gemeten op gemiddelde op 11u). Nog steeds maar tot C8 (vroeger C10 met vorige kernel). 2W eraf dus. Als ik straks C10 terug krijg, hoop ik richting de 8W te geraken.

[ Voor 8% gewijzigd door bjp op 02-08-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

en dan merken dat er ook al een F18c BIOS is, het gaat snel met Intel de laatste tijden :) zo meteen geupdate, en C10 lijkt nu ook terug... yeah :)

Nota: intel-microcode is van 0x123 naar 0x125 gegaan.

[ Voor 16% gewijzigd door bjp op 02-08-2024 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 11:09
Yarisken schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:29:
Nog even meedelen. Ik gebruik alma linux op een optiplex mff.
Idle zat ik rond de 6-7 watt.
Enkele dagen geleden een update laten draaien voor een nieuwe kernel versie en nu zit ik tussen de 4,3 - 5 idle.Waarom weet ik niet maar kan zijn dat er wel wat power consumption optimalisaties zijn doorgevoerd.

Linux version 5.14.0-427.24.1.el9_4.x86_64 (mockbuild@x64-builder02.almalinux.org) (gcc (GCC) 11.4.1 20231218 (Red Hat 11.4.1-3), GNU ld version 2.35.2-43.el9) #1 SMP PREEMPT_DYNAMIC Tue Jul 9 15:32:20 EDT 2024
Dit kan ik beamen. Na mijn meting met Debian heb ik Alma Linux op hetzelfde systeem geïnstalleerd en kwam op een verschil van 0.1W in het nadeel van Alma. Ondanks de oudere kernel is het verbruik dus competitief met de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjp schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:49:
en dan merken dat er ook al een F18c BIOS is, het gaat snel met Intel de laatste tijden :) zo meteen geupdate, en C10 lijkt nu ook terug... yeah :)

Nota: intel-microcode is van 0x123 naar 0x125 gegaan.
Die 0x125 is de tijdelijke voltage/crash fix van Intel voor 13/14gen CPU’s.

Apart dat C10 daarna terug id, of het is toch een fix in de BIOS…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Mars Warrior schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

Die 0x125 is de tijdelijke voltage/crash fix van Intel voor 13/14gen CPU’s.

Apart dat C10 daarna terug id, of het is toch een fix in de BIOS…
ik heb niet lang met F18b getest... mss was C10 dan ook al terug... vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Even adviesvraag over processor over zuinigheid en de intel bug...
Ik zit te denken om voor de i5 14400T of 14600 te gaan voor mijn volgdende server.
Maar wat is wijsheid ? Zijn het alleen/voornamelijk de i7 en i9 die problemen hebben, de zwaardere jongens om het zo maar te zeggen?

Ik wil graag iets meer power dan mn huidige i3 8100. Deze is in idle zuinig genoeg voor mij : iMars in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Maar met de komst van de CWWK Q670 heb ik dus een andere processor nodig :+

Voor mij is de idle verbruik belangrijk, en zo ver ik begrijp zit dat wel goed bij de nieuwere Intels...

Wat is nu een beetje het advies qua keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De Intel eTVB bug kan het best in het Intel topic besproken worden, aangezien het lijkt voor te komen bij overklok-frequenties (inclusief de turbo frequenties) die gepaard gaan met hoge vcore spanning.

We doen hier natuurlijk niet aan turbo omdat het inherent onzuinig is, bespreken daarvan hoort elders thuis, hier gaat het echt alleen over zuinige servers.

@iMars
CWWK Q670 mini-ITX ziet er op het eerste gezicht niet uit als een zuinige computer. Ik vraag me af of er een tweede SATA controller in zit of dat het geheel via de Intel chipset verloopt. Er zijn i226-V en i226-LM 2.5 Gbps netwerkchips aanwezig, die misschien problemen veroorzaken met de package C state / ASPM. Ik kon geen handleiding vinden voor dit bord, support verwijst naar een Chinese site. Er zijn geen voor zuinige thuisservers nuttige PCIe slots. Het enige slot is voor een grafische kaart en zal waarschijnlijk ook een lagere package C state veroorzaken. Ik kan geen voordeel bedenken om Q670 chipset op een mini-ITX bord te willen. Dat vind ik een rare combinatie. Je kan in een mini-ITX kast natuurlijk geen 8x SATA kwijt. Waarom zou je jezelf dan de voor zuinigheid betere PCIe x1/x4 slots ontzeggen?

Als je hem toch aanschaft: laat ons weten wat het verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 20:36
Die CWWK Q670 heeft alle 8x sata via de chipset. Het bios is compleet vrijgeschakeld, dus veel instel mogelijkheden. Maar of ASPM ook volledig ondersteund wordt, kan ik niet zeggen. Las hier en daar dat het nog niet optimaal werkt.

Hij zal idd niet super zuinig zijn, maar ik ben heel benieuwd wat deze idle gaat doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:05

Cidious

The Bloody Gent

iMars schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 00:28:
Even adviesvraag over processor over zuinigheid en de intel bug...
Ik zit te denken om voor de i5 14400T of 14600 te gaan voor mijn volgdende server.
Maar wat is wijsheid ? Zijn het alleen/voornamelijk de i7 en i9 die problemen hebben, de zwaardere jongens om het zo maar te zeggen?

Ik wil graag iets meer power dan mn huidige i3 8100. Deze is in idle zuinig genoeg voor mij : iMars in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Maar met de komst van de CWWK Q670 heb ik dus een andere processor nodig :+

Voor mij is de idle verbruik belangrijk, en zo ver ik begrijp zit dat wel goed bij de nieuwere Intels...

Wat is nu een beetje het advies qua keuze?
13400T of 13500T. Ik heb zelf een 14400T op de CWWK-Nas 8. Net gekocht voordat die intel ongein allemaal aan het licht kwam.

13400T en 13500T gebruiken Golden cove cores (Intel 12th gen) + de reguliere e-cores. 6P+4E en 6P+8E. Deze zullen dus onaangetast zijn door de bug. Ik maak me verder weinig zorgen met de 14400T omdat het maar een 35W CPU met 82W boost is. Ik zal straks even de bios flashen met die nieuwe microcode. Als je meer wilt weten over het bord. Vraag maar raak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9Rs_7gF6C2WOJWg7eqhEKYT-3w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGQv9UUsxxFASrLgyPnansCZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6qoqu_DbJdCZaqwl9I4QgEuyUw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sasuBOrfbjQ47bcZLxypncBL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19yU3rmqP9A_kU2NiHrlOehs5f4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwrDLG3ajWbMtnKnuk9HTNgG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAlDDAShP67u2rjrsf7vSSOl9P0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgraOKuRjlDTRitCeGKKb5vS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dK6-_DsyZbnXaeqj4plcBwGvlPo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdTODURqxlbZbEL7YgaHeEmd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKQ1gMLAOnS0KkTjTrQhBPNN5gg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WD9h8RVloajkyzR51i52nwVc.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ve9Bp9RyHIIkT4BAcpgnrCKyc7I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1pcEY5a0tKs7RwwqCu2eVzo.jpg?f=fotoalbum_tile

Bord heeft een paar kleine flaws die ik in het Intel nieuwstopic heb gepost maar ik zal ze hier nog eens posten:

#1: Goor, ranzig bord vol met vette soldeer flux als het uit de doos komt. Zal je wat alcohol kosten om het te verwijderen en zelf een glaasje erbij nemen om het proces aangenamer te maken met een tandenborstel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6fdXtkWzesuNtlwjqjOYbAN_uY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y34EmWbjp3dRg2mPA5fC1Lyh.jpg?f=fotoalbum_large

#2: Plastic chipset pushpin steekt door de achterkant van het bord recht onder waar de 3e NVME moet komen. Deze zullen vervangen moeten worden door iets vlakkers zoals hier te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMT3Bp7K9TTYYrAqdj55nKngCL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujzaosjbmchPNl9ZZaJI38ZD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4J-nUONWg87eoY6vXbAD7CZz4Yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bDdzQtMbzOh2lDaL4yZOtTf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYkbzmDzUCHXSFi0daQaQRXRuug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCGiSFHDe48gwKwMhrtNFa4K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WduPByhdUYKoJbhR1qvnbJODe-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1rpZYk5wo9sMaddHnZV5ESq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_BuB906YKkAyFb1xcIgN-df-s4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpFJ6rQztDaUdFdO18xjkKvx.jpg?f=fotoalbum_large

#3 De blauwe USB 3 header is met een dot lijm op het bord gemonteerd. De glijd er zo vanaf als je de USB 3 kabel eruit trekt. Zal wat meer lijm omheen en onder moeten. Ben ik nog niet aan toegekomen.

[ Voor 60% gewijzigd door Cidious op 05-08-2024 10:58 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cidious belangrijkste vraag hier: wat is het verbruik? ;)
Als je een inventaris maakt van je systeem, kan je het makkelijk met een knop onderin hier kopiëren.
Ik zou echt voorzichtig zijn met metalen schroeven. Er zitten veel contact paden in de meerlaagse moederbord, er zijn hier voorbeelden waar een extra stand schroef kortsluiting oorzaakte.
Trouwens, werk alcohol prima als schoon maak middel, of moet je echt een “electronica cleaner” gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:05

Cidious

The Bloody Gent

andru123 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:30:
@Cidious belangrijkste vraag hier: wat is het verbruik? ;)
Als je een inventaris maakt van je systeem, kan je het makkelijk met een knop onderin hier kopiëren.
Ik zou echt voorzichtig zijn met metalen schroeven. Er zitten veel contact paden in de meerlaagse moederbord, er zijn hier voorbeelden waar een extra stand schroef kortsluiting oorzaakte.
Trouwens, werk alcohol prima als schoon maak middel, of moet je echt een “electronica cleaner” gebruiken?
Gebruik: 55W idle ofzo met 4 HDDs. De HDDs zullen het gros van het verbruik zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjejS4fg8LE2I7RhN3UofcSnanU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ha7RC2wHlwLKkBGORFhkp0EE.jpg?f=fotoalbum_large

Zo'n 5-6W per HDD:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQDtBwsRSczdGZzVc8HM96vDXRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZD1uJvfzMdBCVkWc3So3PXr8.png?f=fotoalbum_large

Knop onderin inventaris. Ik zie de knop niet.

De schroeven werken prima in dit geval. Ik heb inderdaad wel even eerst gemeten met de multimeter. Vond geen red flags in de gaten. Ik heb het er trouwens ook met de officiele fabriekswinkel over gehad. Die gaven ook aan dat het geen probleem was. Dat ze zelf nog naar een betere oplossing zochten die minder arbeids intensief is dan mijn oplossing. Die pushpins zijn heel makkelijk te plaatsten. Andere oplossingen costen vaak meer tijd om te installeren. Ze zijn heel erg gefocust op de marges. Houd daar wel rekening mee.

Alcohol werkt inderdaad heel prima en is niet schadelijk voor de componenten. Remmen reiniger kan gebruikt worden maar is wat te aggressief. Kan als je het goed naspoelt met alcohol zodat er geen residu achterblijft want remmen reiniger kan in het soldeer vreten. Contact reiniger kan ook maar is veel duurder. Gebruik ik vaak voor kleinere componenten. Als ik een heel bord moet schoonmaken dompel ik hem onder in pure alcohol en dan even met de tandenborstel erover. Ik heb ook een ultrasone cleaner tank maar daar pastte het moederbordje net niet in. Die gebruikte ik voor het schoonmaken na GPU OC runs. Reguliere WD40 is erg goed ook maar zal je wederom moeten naspoelen met alcohol om die residuen te verwijderen anders blijft je bord vettig en stinken.

[ Voor 28% gewijzigd door Cidious op 04-08-2024 16:53 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Pagina: 1 ... 85 ... 115 Laatste