• blauw puntje
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15-02 23:38
valdi schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:15:
Super waardevolle informatie. Ik ben in dubio. Een 1/2U chassis is dus eigenlijk te plat voor een normale PSU, waarbij de fan zou aanzuigen tegen de behuizing aan. Kom je op een 3 of misschien zelfs 4U chassis, wat een beetje overkill is voor de hardware die ik wil draaien. Of een andere PSU, maar die kan ik slecht vinden en lijken vooral voor echte servers te zijn, met bijkomend hoog gebruik.
Het gaat er niet alleen om dat een ATX PSU niet gaat passen in een 1u of 2u behuizing. De ATX voeding heeft een rooster aan de achterzijde en een ventilatierooster aan de bovenzijde. Dat werkt prima in een tower behuizing. Rack servers zijn gebouwd om er zoveel mogelijk boven elkaar te kunnen stapelen. Derhalve hebben ze alleen ventilatieopeningen aan de voorzijde en de achterzijde. De bovenkant en onderkant zitten helemaal dicht. Om een dergelijke server van stroom te voorzien heb je 3 keuzes:
  1. een flex-atx psu zoals deze https://tweakers.net/pric...ower-supply-250-watt.html
  2. een pico-psu in combinatie met een externe voeding
  3. een bordje met een directe dc aansluiting zoals een odroid in combinatie met een externe voeding
Omdat de warmte niet verticaal kan ontsnappen zal je ook minimaal een case fan nodig hebben.

Ik vind de discussie wel interessant omdat ik mijn huidige nvr ook wil gaan vervangen. Ik heb zelf meer gekeken naar shinobi. Wellicht is het te overwegen om eerst te onderzoeken wat voor rekenkracht je nodig hebt voor de objectherkenning van je camera's. Zowel scrypted https://docs.scrypted.app/server-hardware.html als shinobi https://docs.shinobi.video/installation/hardware geven daar wat informatie over. En natuurlijk nagaan welke software je nog meer op de server wilt gaan draaien.

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Die PSU keuzes zijn helder zo. M'n voorkeur voor een server chassis is puur omdat ik ook al wat 19" router en switch spul heb. Maar qua kosten is het niet de beste optie lijkt het.

Voor Scrypted is vooral een intel cpu met een geintegreerde GPU (Intel UHD) wenselijk. Die presteren erg goed zonder een extra investering in een aparte GPU. Omdat ik er ook Home Assistant op ga draaien is een beetje extra capaciteit wel lekker, aangezien ik daar ook nog wel wat plannen mee heb. Daarmee is eigenlijk elke machine met minimaal 16gb geheugen en een moderne i5 of i7 wel prima.

Ik merk dat ik een gebrek aan server chassis kennis heb. Dat is lastig in deze (uit)zoektocht.

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:54
Monteer gewoon een legplank in die 19" rack en plaats een SFF of kleine tower er op.

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik denk inderdaad dat het daar op uitdraait.

• Martijn246
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:21
Een aantal jaar geleden heb ik mijn eerste server gebouwd met wat tweedehands onderdelen.

Deze doet het prima en in principe heb ik op dit moment niet echt een reden om te upgraden. Wel ben ik nieuwsgierig geworden naar het verbruik en mezelf gaan afvragen of ik dat omlaag kan krijgen.

Op dit moment gebruik ik Proxmox als OS en heb ik een TrueNAS VM en een paar LXCs (jellyfin/plex/torrentclient etc) draaien. Verder voeg ik af en toen een VM/LXC toe om het een en ander op te testen of mee te klooien.

Ik ben begonnen met de aanschaf van een Brennenstuhl PM 231 E uit de begin post. De eerste paar dagen gaf die ongeveer 40-50W (VMs+LXC up, maar in principe verder 'idle') aan, met af en toe een flink piek naar 75W.

Na volgen van de andere tips uit de topic start, lijkt het nu redelijk stabiel rond de 17-20W (~40W als Jellyfin gaat transcoden) te zitten in hetzelfde scenario als eerst. Ik was erg verrast dat het zo'n groot verschil zou zijn.

Ik zit nu op een punt dat ik mezelf afvraag of een andere voeding (PicoPSU bijv.) hier nog iets af kan schaven, of dat dit wel zo'n beetje het maximaal haalbare is. Mijn huidige kast heeft een ingebouwde voeding (Antec AR-350), maar hier kan ik niet veel over vinden. Maar gezien de leeftijd van de kast, heb ik niet veel vertrouwen in de efficiëntie van de voeding.

Ik heb de volgende mogelijkheden in m'n hoofd:
  • De huidige voeding vervangen door een PicoPSU-160-XT + 120W voeding (of meer?)
  • Processor + moederbord vervangen
  • NAS deel verplaatsen naar een dedicated systeem. Ik begreep dat TrueNAS eigenlijk nooit helemaal idle is waardoor het dus ook niet zuinig kan zijn? Maar met deze optie verplaats ik het verbruik alleen maar?
  • Geen Proxmox meer draaien, geen TrueNAS meer draaien, maar alles op een zuinig OS in docker containers draaien?
Hoe kijken jullie hier naar en wat is een realistische verwachting van dit systeem?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-7500T Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus Q170M-C€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAntec New Solution NSK1380€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 44,-€ 44,-
1Geheugen internHyperX Fury black HX421C14FBK2/32€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sSamsung 850 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sSamsung 860 QVO 1TB€ 0,-€ 0,-
3Interne ssd'sSamsung 860 QVO 2TB€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sSamsung 870 QVO 2TB€ 291,26€ 291,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,26

• GoBieN-Be
Als ik zo even vlug zoek op internet zou dat gaan om een:
Antec Quiet 80 PLUS® Certified 350 Watt PSU.
80 PLUS maar zonder aanduiding bronze, silver, gold etc ...
Dat zal wellicht niet de meest efficiënte voeding zijn.
Maar de aanschafprijs terugwinnen van een PicoPSU + 120W voeding zal niet snel zijn.
Dus voor economische redenen moet je het niet doen denk ik voor dit 'oudere' systeem.
@Martijn246 Ongezien zou ik aan de stekker rekening houden met ongeveer 12-20W verbruik. Dat ligt met name aan de generatie van het moederbord en processor. Een PicoPSU met zuinige adapter kan het verbruik verlagen met 2-8W (€ 42 en € 168 over 7 jaar @ €3 per Watt per jaar), maar in dit geval weet ik niet of deze voeding het goed of slecht doet bij lage belasting, iets definitiefs kan ik er niet over te zeggen.

PicoPSU-160XT is o.a. hier verkrijgbaar voor € 53 incl. alle kosten, Een zuinige XP Power VES120PS12 120W is verkrijgbaar bij Digikey voor € 78 incl. alle kosten. Samen € 131. De besparing is relatief het grootst bij lage (<10W) tot zeer lage (<5W) belasting. Dan doen ATX voedingen het vaak tamelijk slecht.

Je hebt mogelijk een veel grotere energiebesparing als je een zuiniger moederbord met processor toepast. Bijvoorbeeld een Fujitsu D3417-B2 (6th gen) of D3643-H (8-9th gen). Maar dat vergt vervanging van moederbord, processor en geheugen. Als je veel geduld hebt komt die wel een keer langs op een van de tweedehands sites. Op eBay staan er diverse tweedehands te koop voor belachelijk hoge bedragen, er is kennelijk een inkopende kaper op de kust. Je moet er snel bij zijn. Naar mijn mening is een redelijk tweedehands bedrag onder € 90 voor het moederbord, en meer inclusief processor en geheugen.

Op *BSD gebaseerde besturingssystemen doen het relatief slecht qua energiebesparing, maar je hebt Proxmox (Linux) als primair besturingssysteem dat zuinig kan zijn. VM's kun je beter vermijden waar dat kan. Dat scheelt in de overhead die een tweede besturingssysteem creëert.

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:09

bjp

1/ prachtig wat een beetje software tricks kan doen met je verbruik! Stel je voor dat je dit al een aantal jaren had kunnen benutten!
2/ een i5-7500T is al een redelijke setup.

80+ zonder iets is wss 80+ bronze. Niet slecht, niet super. Voor 17W, ga je er mss nog enkele af krijgen met een picoPSU bijvoorbeeld. Is het de moeite waard? wss niet.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 00:05:
[...] VM's kun je beter vermijden waar dat kan. Dat scheelt in de overhead die een tweede besturingssysteem creëert.
Heb je hier recente voorbeelden van?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Jerie schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 00:15:
Heb je hier recente voorbeelden van?
De drivers bij FreeBSD zijn niet voorzien van energiebesparingsmogelijkheden zoals die onder Linux. Dat is grootste probleem. De processor states worden wel ondersteund bij zowel FreeBSD als bij Linux.

Dit heb ik via metingen vastgesteld, ik heb geen recente meetgegevens. Het heeft uiteraard het grootste effect als ASPM en dergelijke op een systeem worden ondersteund. Een zuinig moederbord die alle benodigde low power modes ondersteunt is een vereiste.

https://www.google.com/se...s+Linux+power+consumption

In sommige van de discussieforums wordt er aan voorbijgegaan dat er geoptimaliseerd moet worden, daardoor zijn die cijfers niet zonder meer betrouwbaar. Wel geven ze aan dat er grosso modo een flink verschil is. Uit eigen meting weet ik dat op een zuinig moederbord (3W) het verbruik bijna kan verdubbelen bij toepassing van FreeBSD (6-7W) in plaats van Debian.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 13-02-2026 00:33 ]

@Martijn246 ik schat dat PicoPSU gaat minimaal 5W en zeer waarschijnlijk 10W besparen (15-30€ pj). Ik zou het zeker kopen, je begint meteen met besparen, en kan altijd het later hergebruiken voor elke andere systeem.
En het is een leuke stuk van tech dat ja kan meespelen.

• Martijn246
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:21
Bedankt voor de reacties.

Goed om te lezen dat jullie ook denken dat de PicoPSU op dit moment de volgende stap is. Ik ga dan voor de opzet die @mrmrmr aangeeft; PicoPSU-160XT + XP Power VES120PS12 120W.

Ergens voelt het ook een beetje gek om te upgraden naar een D3643-H + 9e generatie CPU als ik nu een 7500T. Ik zou dan verwachten dat de overstap naar een nieuwere generatie meer oplevert. Daarnaast heeft de D3643-H 4 SATA aansluitingen, en aangezien ik nu 6 SSDs gebruik zal ik daar ook iets mee moeten. Dat alles bij elkaar komt eigenlijk neer op een volledige vervanging van het systeem (waar ik dan wel de PicoPSU kan hergebruiken :P )

• bjp
  • Laatst online: 01:09

bjp

2de hands picoPSU is mss nog relevant, ook de nodige "laptop" adapter kan je daar vinden.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:50
Ik draai al jaren tevreden met een Chinese PicoPSU van 19 volt.
Adapters hiervoor kosten geen drol (Dell, HP etc) en ze zijn zeer zuinig.
Vrijwel alle grote merken doen 19v, niet 12v

• GoBieN-Be
Inderaad, de gewone PicoPSU is 12V en laptop adapters zijn meestal 19V.
Dat is jammer want er zijn vele zuinige laptop en docking adapters, ook met hogere vermogens.

De originele PicoPSU met wide range input (die wel 19V aankan) is niet zo zuinig, tenminste ik las dat hier eens.

[ Voor 3% gewijzigd door GoBieN-Be op 15-02-2026 18:35 ]

• GioStyle
  • Laatst online: 00:29
Sindskort een Odroid H4 Ultra in mijn bezit. Ik kreeg artifacts op het scherm en random reboots. Bleek uiteindelijk mijn geheugenmodule te zijn die niet helemaal lekker was. Ik heb even een tijdelijke setup in elkaar gezet om te kijken hoe laag ik qua verbruik kan komen:

SBC: Odroid H4 Ultra
Geheugen: Crucial CT16G48C40S5 (16GB DDR5-4800)
SSD: Samsung 840 EVO 120GB
Voeding: Leicke 12V 7.5A voedingsadapter
Energiemeter: Energy Logger 4000

Bios naar laaste versie (ADLN-H4_B1.11) geupdated en de volgende settings aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- Advanced
    - Power & Performance
        - CPU - Power Management Control:
            - Boost performance mode: Max Non-Turbo Performance
            - Turbo Mode: Disabled
            - Package C State Limit: C10
- ACPI Settings
    - Enable ACPI Auto Configuration: Enabled
- Chipset
    - PCH-IO Configuration:
        - PCI Express Configuration:
            - DMI Link ASPM control: Auto
            - PCI Express Root Port 3
                - ASPM: Auto
            - PCI Express Root Port 4
            - PCI Express Root Port 7
            - PCI Express Root Port 7
Vervolgens Debian 13.3.0 geïnstalleerd. Setup met 1 UTP kabel aangesloten op 1Gbit, enige aanpassingen in OS: powertop --auto-tune en power settings op powersave met als idle verbruik: 3,4W.

Zometeen maar even uitproberen wat een eMMC module en een 12V3A voedingsdapter met het verbruik doet.

Edit: de sata ssd vervangen door een eMMC module van 64GB en de Leicke voedingsdapter door een no name 12V3A efficiency level VI adapter, dan is het idle verbruik: 3,0-3,1W en met af en toe een uitschieter naar 3,5/3,6W en dan weer terug.

[ Voor 38% gewijzigd door GioStyle op 21-02-2026 00:29 ]

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:54
GioStyle schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:24:
Sindskort een Odroid H4 Ultra in mijn bezit. Ik kreeg artifacts op het scherm en random reboots. Bleek uiteindelijk mijn geheugenmodule te zijn die niet helemaal lekker was. Ik heb even een tijdelijke setup in elkaar gezet om te kijken hoe laag ik qua verbruik kan komen:

SBC: Odroid H4 Ultra
Geheugen: Crucial CT16G48C40S5 (16GB DDR5-4800)
SSD: Samsung 840 EVO 120GB
Voeding: Leicke 12V 7.5A voedingsadapter
Energiemeter: Energy Logger 4000

Bios naar laaste versie geupdated en de volgende settings aangepast: ASPM op auto voor elk PCI-e device en (turbo) boost uitgezet. Vervolgens Debian geïnstalleerd. Setup met 1 UTP kabel aangesloten op 1Gbit, enige aanpassing in OS: powertop --auto-tune met als idle verbruik: 3,4W.

Zometeen maar even uitproberen wat een eMMC module en een 12V3A voedingsdapter met het verbruik doet.
Loopt hij niet vast na powertop --autotune vanwege niet goed ondersteunde NIC's?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• GioStyle
  • Laatst online: 00:29
manusjevanalles schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:26:
[...]

Loopt hij niet vast na powertop --autotune vanwege niet goed ondersteunde NIC's?
Nee, ik heb debian-live-13.3.0-amd64-gnome gebruikt. Blijft gewoon bereikbaar? De H4 Ultra heeft Intel NIC's. Bij de H3 (+) series zijn Realtek NIC's gebruikt en die hebben inderdaad 'drivers' nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door GioStyle op 20-02-2026 20:44 ]

GioStyle schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:31:
[...]

Nee, ik heb debian-live-13.3.0-amd64-gnome gebruikt. Blijft gewoon bereikbaar? De H4 Ultra heeft Intel NIC's. Bij de H3 (+) series zijn Realtek NIC's gebruikt en die hebben inderdaad 'drivers' nodig.
De Intel i225 en i226 staan erom bekend dat ze nogal buggy zijn (de i226 is gewoon een nieuwe revisie van de i225 omdat de i225 al 2 of 3 revisies had en een slechte naam had opgebouwd). Lijkt mij dus dat @manusjevanalles daar op doelt. Waarbij mijn TopTon doos, met 4x i226, ook keihard crasht na een powertop --auto-tune. Ik meen wel begrepen te hebben dat dat alleen gebeurd met de settings die powertop toepast op de niet aangesloten poorten. Als je alle poorten in gebruikt hebt werkt het prima.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:54
RobertMe schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:29:
[...]

De Intel i225 en i226 staan erom bekend dat ze nogal buggy zijn (de i226 is gewoon een nieuwe revisie van de i225 omdat de i225 al 2 of 3 revisies had en een slechte naam had opgebouwd). Lijkt mij dus dat @manusjevanalles daar op doelt. Waarbij mijn TopTon doos, met 4x i226, ook keihard crasht na een powertop --auto-tune. Ik meen wel begrepen te hebben dat dat alleen gebeurd met de settings die powertop toepast op de niet aangesloten poorten. Als je alle poorten in gebruikt hebt werkt het prima.
Exact. Mijn H4+ loopt met autotune vast omdat ik maar 1 lanpoort gebruik.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• GoBieN-Be
Je kan gewoon alles toepassen uitgezonderd dat ene voor de nic.
Pagina: 1 ... 122 123 Laatste