Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocd
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 21:17
FireDrunk schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:59:
Voor de mensen die net als ik de nieuwste versie van PowerTOP willen gebruiken op Debian 12, maar geen zin hebben in gekke crosscompilatie, of van source compilen, PowerTOP werkt prima vanuit een Docker container :)

code:
1
2
3
FROM debian:testing
RUN apt update && apt install powertop -y
ENTRYPOINT ["/usr/sbin/powertop"]

code:
1
docker build -t powertop:latest .

code:
1
docker run -it --pid=host --privileged powertop:latest
Goed voor in de openingspost tips denk ik! Heb zelf ook redelijk lang moeten klooien om het op een andere manier werkend te krijgen op debian 12

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb Trixie (Debian 13, nu in een status "hard freeze") heel kort getest. Op een D3643-B met 2 netwerkkaarten meet ik nu 3,8W. Het verbruikt ongeveer 0,1W meer dan de laatste versie van Debian 12.

Upgraden kan door dit toe te voegen aan de apt conf:
deb https://deb.debian.org/debian trixie main contrib.
De oude verwijzingen naar bookworm kun je disablen met '#'.

apt update
apt dist-upgrade
:q

q beëindigt de editor zodat de installatie doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:26:
[...]
En dat is niet gek? ;) Werkt het op host systeem niveau, of alleen in dat container? Na herstart?
Je kan het niet zo makkelijk als service draaien, kan ik wel een keer een scriptje voor maken als je wil.

Even niets...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spoor12b
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-05 18:14
Een stuk langzamer dan 10Gb/s, maar ik denk erover om een 2,5Gbit nu er een switch is die 1,1w gebruikt wanneer geen van de geen poorten aangesloten zijn en 6,8w met alle vijf poorten op maximale snelheid.

Bron (abbo nodig, Duits: C't)

NB deze switch heeft problemen met 1Gb SPF modules, niet kopen als je die nodig hebt

Specs van de overige geteste modellen, watt bij: geen poorten - alle poorten - aantal poorten 2,5Gb/s

Keeplink KP 9000 6XHML2 1,4 - 6,7 - 4
Mokerlink 2G04210GSMX 2,0 - 9,7 - 4
Sodula SL-SWTGW215AS 1,6 - 6,8 - 5
Yulinka 2G06210GSMN 1,4 - 7,0 - 4
Zyxel XMG1915-10E 5,4 - 13,6 - 8

[ Voor 31% gewijzigd door spoor12b op 24-05-2025 17:28 ]

spoor12b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@spoor12b, tnx, hier kan men t gratis lezen.
Servethehome heeft enorm veel vergelijkbare switches getest, ook op verbruik.
Bijv deze lijkt op die Vimin qua basis specs, en is ook zuinig.
Al testen ze anders dus is lastiger vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:55

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Yariva schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:48:
Ik denk dat ik eruit ben. Nu is deze maand een beetje krap met de financiën maar mogelijk voor volgende maand of ergens na januari wil ik 3 systemen vervangen door 1. Ik heb hier in het verleden al een post over geschreven maar heb nu een opstelling waar ik wel blij van word. In het kort:
  1. Systeem waarop EVE-NG draait kan sowieso weg, deze gebruik ik nog amper.
  2. Systeem waar al mijn VM's en containers op draaien kan uit, infra verplaatsen naar nieuw te bouwen NAS / server
  3. Huidige NAS vervangen met nieuw te bouwen NAS
Mocht ik aan de slag gaan met een nieuw systeem en alle onderdelen kopen betekend dit het volgende voor mijn setup:
  1. Bespaart stroom: zuinigere chip in nieuwe NAS en i.p.v. 3 systemen maar 1 aan. En dus maandelijks minder geld naar de energieboer
  2. Bespaart ruimte: Leuk want dan kan ik mijn NAS naar mijn krappe meterkast verplaatsen. Dit opent de weg om iets luidere maar goedkopere schijven te gebruiken. Dit zou niet handig zijn in mijn kantoor waar hij nu in staat.
  3. Speelt geld vrij: bij de verkoop van de 3 machines welke toch wel leuke specs hebben maar simpelweg overkill zijn voor mijn situatie, te veel stroom vreten en ruimte in mijn appartement innemen.
  4. Toekomstbestendiger: Nieuwe zuinige Intel chip is behoorlijk efficiënter en zal meer resources kunnen dragen dan bijvoorbeeld de Ryzen 3200G welke ik nu heb draaien in mijn NAS.
Wat heb ik bij elkaar gesprokkeld:

ProducttypeNaamPrijsAantalTotaal
Mobo + CPU Intel N305ODROID - H4 Ultra€259,951€259,95
GeheugenCrucial CT48G56C46S5€116,501€116,50
SSDWD Blue SN580 1TB€61,571€61,57
PSUODROID Voedingsadapter - 19V / 7A€451€45
USB Stick als bootable mediumWillekeurige USB 3.0 stick van 32GB. Waarschijnlijk iets van Sandisk€101€10
SATA data en stroomkabelsODROID SATA Data en Power Kabel voor H Serie - 200mm€4,954€19,8
StroomknopODROID LED Power Knop€10,951€10,95
FanMogelijk Noctua, afhankelijk van grootte (120 / 140)€151€15

Totaal (exclusief verzendkosten) ~€538,77

Voor schijven denk ik voor nu aan 2x deze 16TB schijven: uitvoering: Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB. Nog wel even opletten naar deze schijven en hoe ze lekker energie efficient kunnen draaien met Linux. Daar zijn al een aantal artikelen over gemaakt: https://forums.unraid.net...shutdowns-or-read-errors/.

Waarom deze combi: De N305 lijkt mij een fijne processor voor mijn applicaties. O.a. home assistant, plex, een download straat met de nodige *Arrrrs, unifi controller en natuurlijk in de core dataopslag. Ook biedt het Mobo genoeg toekomstperspectief met 2,5gb/s connectiviteit en 4 SATA poorten.

Ik draai nu 4x4TB en wil migreren naar 2x16TB. Ik vermoed dat dit an-sich niet zeer veel energie gaat besparen (je gaat van 4 naar 2 schijven maar die 2 schijven zijn wel wat moderner en moeten mogelijk sneller spinnen voor die extra TB's etc.) maar het levert wel 4TB extra op. En dan heb ik nog ruimte over voor nog 2x 16TB schijven om later bij te prikken mocht dit nodig zijn. Vandaar ook de 4x SATA kabels in de build. Verder een 1TB SSD voor de nodige applicatie opslag (alle containers en VM's) zodat deze de schijven niet belasten en deze in ruststand kunnen gaan. Mocht ik ooit naar 4x16TB gaan lijkt mij de 48GB dan ook voldoende voor de setup + applicaties / containers / VM's.

Gezien ik nu jaarlijks enkel al aan stroomkosten 100 euro kwijt ben en ik verwacht dat deze build serieus veel minder gaat verbruiken lijkt mij 80 euro winst per jaar niet onrealistisch. Dat betekend dat deze build zich na ~7 zichzelf al zou hebben terug verdient. En dat is nog los van alle flexibiliteit, eenvoud, minder ruimte en toekomstbestendigheid wat voor mij ook waarde is.

Met een berekening op een bierviltje kom ik voor het systeem ongeveer uit op 14 a 15 watt idle met 2 schijven. Dat zou een besparing van 85% moeten zijn onder idle verbruik op de energierekening.

Nu ontbreekt er nog wel iets: het lijkt mij erg leuk om samen met een maatje een case te 3D printen :) Vandaar ook de stroomknop! Lekker compact zodat ik hem gemakkelijk kan bevestigen in mijn meterkast. Vierkante box, bovenin het moederboard met kabels naar beneden naar een 4 bay HDD ruimte (non hot-swap.) Aan de zijkant een ventilator om het bordje en de harde schijven te koelen en dan zou alles in een compact, goed geventileerde box moeten werken met enkel een 133 watt voedingsadapter :*) Ik heb nog geen idee hoeveel dit mij gaat kosten (waarschijnlijk kwa grondstoffen zal het nog wel mee vallen. Tijd en energie daarin tegen... Maar het moet vooral een leuk projectje zijn.)

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :) Voor mij is dit een heel mooi pakketje welke energie zuinig / efficient en CPU kracht (voor die Plex 4K transcoding CPU taken met bijv. obscure ) combineert met een compacte vormfactor en mogelijkheden tot uitbreiding in de toekomst.
Hey beste Tweakers, inmiddels heb ik een aparte post hierover geschreven gezien het wat meer raakvlakken heeft dan enkel een zuinige server. Al met al erg tevreden met het eindresultaat! Yariva's compacte zuinige 3D-print 4-bay Unraid NAS build. Dank voor jullie tips en top's gedurende deze rit!

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Pagina: 1 ... 107 108 Laatste