Een ander stukje perspectief: jij zoekt DDR3. DDR4 UDIMM's met ECC zijn half zo duur.Zsub schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:04:
Nee zekerIk draai atm nog een Asrock Rack C2750D4l waar UDIMMs in moeten. Als ik naar 32GB wil (wat ik gezien de hoeveelheid docker containers min of meer wel minstens wil) gaat het nog met 4*8GB, die zijn te betalen. Er bestaan theoretisch ook 16GB ECC UDIMM reepjes, maar die zijn €150/stuk... Dat is me toch wat gortig
Kortom: je hebt het technisch volgens mij helemaal netjes op elkaar afgestemd nu, maar ik wilde je slechts dit perspectief op de zaak geven.
- Mars Warrior
- Registratie: Oktober 2003
- Laatst online: 17:26
Earth, the final frontier
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- Fujitsu D3643-H
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
:strip_icc():strip_exif()/u/94045/crop66c1b4250e8a2_cropped.jpg?f=community)
Mijn grote server zat voorheen met 3 VM’s ook vol met 16GB ram. Nu met docker containers zwemt dat ding in vrij geheugen. Zelfs mijn NUC met 8GB ram gebruikt maar 2GB met 20-30 containers.GioStyle schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:14:
[...]
Het hangt natuurlijk wel vanaf wat voor containers je draait, maar sinds ik van de virtual machines af ben is geheugenverbruik hier een lachertje geworden. Ik draai hier nu 26 containers en het geheugenverbruik van de containers is ongeveer 2GB.
Mijn server had 64GB geheugen, sindsdien gehalveerd naar 32GB en ik ga mogelijk terug naar 16GB. De enige reden dat ik nog twijfel om te downsizen is, omdat ik zfs als fileystem gebruik en dan is veel geheugen natuurlijk wel lekker.
De enige reden voor mij om toch wel wat ram te willen hebben is containers voor websites. Sommige wordpress sites zijn 700 pagina’s. Dan gaat er al 4GB cache naar MariaDB en 1GB naar PHP zodat de website lekker snel is…
Ik wil als de kleine Raptor lakes uit zijn (13400/500/600) mijn 3 servers consolideren naar 1 zuinige server met 32GB ram. De 10-core 13400 is ruim zat om al die containers te draaien, en de E-cores zouden - mits goed ingezet - bij lichte load voor een lager verbruik moeten zorgen dan een systeem met enkel P-cores.
De 3 servers doen nu saampjes zo’n 60W dankzij de load door docker containers. Ik hoop straks op max 25W uit te komen, uitgaande van een idle verbruik van < 10W.
Ik zou dan gaan van ca 525kWh naar 220kWh. Met het prijsplafond van €0,7 scheelt dat €213,5 / jaar. En met hopelijk weer wat normalere prijzen van €0,3 nog steeds een €90 / jaar.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ook dit is een zeer goed puntdcm360 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:59:
[...]
Een ander stukje perspectief: jij zoekt DDR3. DDR4 UDIMM's met ECC zijn half zo duur.
Ja vanwege diverse caches ben ik eerder geneigd meer geheugen te willen. Ik draai nu met 24GB en ZFS pakt daarvan 10GB op dit moment, mijn ene VM voor docker containers 8GB. Ik heb al situaties gehad dat m'n docker VM de volle 16GB in gebruik had waardoor ZFS eigenlijk wat weinig beschikbaar cache had. Ik heb eigenlijk nog niet eens echt gemeten wat die machine verbruikt, is ook nog wel informatief wellicht.
-
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 00:01 ]
Ik heb naar aanleiding van de RAM discussie hierboven wel even gekeken naar wat mijn server eigenlijk doet qua ARC en hitrate. Duidelijk is dat met een ARC van rond de 10GB vrijwel alles in ARC kan zitten. Maar ook valt op dat op 23 oktober een hitrate van >99% gehaald wordt terwijl de ARC 'maar' 4GB inneemt. Dat zou impliceren dat ik wellicht toch met minder ram toe zou kunnen dan ik eerder dacht. Is weer ietsje zuiniger 
/f/image/uijnhGfeieDvgz3IMAKQNEnM.png?f=fotoalbum_large)
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
Yep. Ding staat toch altijd aan, dus dan scheelt het honderden euro’s aan hosting kosten, of met sites die veel geheugen nodig hebben spaart het een VPS uit.GioStyle schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:27:
@Mars Warrior
Maar dan neem ik aan dat je ook echt Wordpress sites host en publiekelijk toegankelijk zijn?
Uptime van de KPN en de hardware is natuurlijk geen 100%, maar voldoet ruimschoots. Laatste jaar zelfs helemaal geen uitval gehad, dus 100% uptime
Mail is wel deels extern ondat KPN niet toestaat om PTR record voor mail in te stellen, en dan kun je wel eens gemekker krijgen bij ontvangers… maar met een office / gmail / outlook account is dat ook geen probleem meer.
Server dient ook als (extern toegankelijke) backup voor familie en als centrale backup richting Crashplan.
Domotica is natuurlijk extern beschikbaar, en daarnaast wordt website ontwikkeling gedaan en het genereren van MkDocs documentatie die dan weer via een subdomein op Github wordt gehost. Daar heb ik regelmatig paar duizend unieke bezoekers per dag op, dus die hou ik liever extern. Github is toch ook gratis
Ach, zo hobby je lekker, en sinds het gebruik van Docker containers zomaar weer een sloot RAM over waardoor ik met dezelfde 10 jaar oude hardware toch weer meer kon doen dan met VM’s.
Ik wil nooit meer wat anders. Docker is zuiniger met resources en met energieverbruik, dus bespaart mij tot nu toe een leuk aantal euro’s
Bedankt voor jullie reacties. Goed dat ik het even gechecked heb. Ik zie het inderdaad bij de specs van het moederbord staan: DDR4 288-pin ECC/non-ECC UDIMM.Zsub schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:59:
[...]
Ik zou je afraden voor UDIMMs te gaan. Ik wil zelf graag weg van UDIMM ECC aangezien dat veel duurder is dan 'normaal' RDIMM ECC geheugen. RDIMM is vast iets minder zuinig, maar die tienden watt is voor mij persoonlijk dan weer niet zo belangrijk.
Dan moet ik opzoek gaan naar een ander moederbord, maar zoals het er uit ziet ook naar een andere processor. Dan moet ik de boel echt om gaan goeien.
Is er behalve de prijs nog een ander noemenswaardig nadeel aan UDIMM ECC?
[ Voor 14% gewijzigd door Xander84 op 25-10-2022 18:01 ]
De prijs zou ik geen nadeel willen noemen. Er is prijsverschil, maar daarvan ga je geen duurder moederbord en CPU kunnen bekostigen. Het nadeel is vooral de 'beperkte' modulegrootte van UDIMM's ten opzichte van RDIMM's, maar dat is pas een probleem als je meer dan 128GB RAM wil (met DDR4, DDR5 zal wel verder komen).
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
Het volgende bericht kan voor het bouwen van een zuinige server nog wel eens goed nieuws zijn. Daar waar CPU en moederbord prijzen enkel stijgen, zouden RAM en SSD’s weleens een stuk(je) goedkoper kunnen worden de komende maanden:
SK Hynix Slashes CapEX After "Unprecedented" Plunge In Chip Demand
Wie weet wordt DDR5 daardoor ook betaalbaarder…
Op een totale levensduur van 5-10 jaar is zal het niet echt schokkend zijn als de energieprijzen relatief hoog blijven, maar het is wel leuk meegenomen!
SK Hynix Slashes CapEX After "Unprecedented" Plunge In Chip Demand
Wie weet wordt DDR5 daardoor ook betaalbaarder…
Op een totale levensduur van 5-10 jaar is zal het niet echt schokkend zijn als de energieprijzen relatief hoog blijven, maar het is wel leuk meegenomen!
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
Inderdaad: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"cville schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:01:
Voor de liefhebbers: het Kontron K3843-B µATX 12th Gen. Intel® board is nu te koop in Duitsland voor €212.64. Nu Nederland nog.
@Mars Warrior DDR5 vind ik betaalbaar: 75-85 euro voor 16GB (zelfs 65 euro via een aanbieding). Ik vraag me wel af welke van de 3 grote chipbakkers (Samsung, Micron, SK Hynix) het beste doet met het verbruik.
onzuinig DDR5
der8auer testte 3,2W in idle voor 1 DIMM op 1,25V, wat nogal veel is vergeleken met de een zeer zuinig bord dat onder 3W nodig heeft met DDR4-2133 DIMM's.
PMIC
DDR5 heeft een PMIC aan boord, die zet de spanning om van 5V naar 1,1V en nog een paar spanningen. Dat zat voorheen op het moederbord. Het idee is dat de DIMM zelf het eigen vermogen kan regelen en dat zou zuiniger zijn.
De kwaliteit van de PMIC heeft invloed op het verbruik. De Samsung DDR5 DIMM's tot zover hebben een Renesas PMIC aan boord. Samsung is de keuze van overklokkers omdat die op een veel hogere frequentie kan lopen. Dat willen we natuurlijk precies niet bij een zuinige server omdat hogere frequenties meer vermogensvraag betekent. Maar het geeft wel iets aan over de kwaliteit van de chips.
die/cell size
Een ander verschil is de 'die' van de geheugenchips. Micron gebruikt D1z, Samsung en SK Hynix gebruiken D1y. De dichtheid van D1z is groter. Bron: https://www.anandtech.com...s-do-manufacturers-matter
Bij LPDDR5 tonen fabrikanten dat ze nog zuiniger geheugen kunnen maken dat op 1,05V draait en met EUV technologie. Bron: https://www.techinsights....vl-memory-techstream-blog
conclusie
Anders dan bij voorgaande generaties kun je verbruik op Alder Lake na optimalisatie (ca. 8,5W) verder beperken door te onderklokken en misschien uitschakelen van P cores. Helaas is dat helemaal niet gunstig voor de kosten, want voor E cores heb je sowieso een duurdere processor nodig, wat optelt bij de hoge kosten voor moederbord en duurdere processoren.
informatie
Je kunt o.a. hier zien welke chipfabrikant is gebruikt op diverse modulen:
https://www.asrock.com/mb...endD5/index.nl.asp#Memory
https://www.gigabyte.com/...11/support#support-memsup
Weet iemand nog meer informatie over componenten?
Interessant; ik volg nauwkeurig dit topic maar juist deze post met info waar ik al lang op zit te wachten, heb ik gemist
Any way: uit je gelinkte post meen ik af te leiden dat het wachten tevergeefs is geweest. Ik ga eens kijken of ik een Gen10 systeem kan configureren voor mijn nog te bouwen backup server.
Maar eerst verder met het optimaliseren van mijn 3700X server die ik nu op 35.0W heb gekregen.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Voor mij is de K3843-B nog een vraagteken aangezien vrijwel alle gemelde Alder Lake systemen in idle relatief veel meer verbruiken dan een zuinig 10th gen systeem.cville schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:50:
uit je gelinkte post meen ik af te leiden dat het wachten tevergeefs is geweest. Ik ga eens kijken of ik een Gen10 systeem kan configureren voor mijn nog te bouwen backup server.
Fujitsu verraste destijds wel met een zuinig Skylake systeem (D3417-B), dus wie weet doen ze dat kunstje nog een keer. Het is afwachten, voorspellen kan ik het niet. Ik wilde wel aangeven dat het geen zekerheid is dat het vergelijkbaar zuinig wordt.
Onder links in de topic start staat een link naar een discussie over (relatief) zuinige AMD's op een Duits forum.Maar eerst verder met het optimaliseren van mijn 3700X server die ik nu op 35.0W heb gekregen.
Ik heb momenteel een I3 10300 draaien met 5x 2.5"HDD er in, draait proxmox met een hele sloot aan containers voor diverse apps, grootste continue belasting is de CCTV die opneemt (3 camera's)
Nu ben ik een beetje aan het klooien geweest met het verlagen van het stroomverbruik, er zit nu nog een normale ATX (of misschien sfx, weet ik niet zeker) voeding.
draait nu 29-31 watt als het systeem gewoon zn ding doet, redelijk idle maar alle taken draaien.
Piek zit op 90Watt als ik de cpu vol belast met een make build van een linux app.
Zou het nut hebben om hier een PicoPSU voor te kopen om het verbruikte wattage nog te verlagen? of is dat meer zonde van de aanschafkosten van de Pico? zou dan tevens een 90 watt genoeg zijn of moeten we meteen naar 120w.
Nu ben ik een beetje aan het klooien geweest met het verlagen van het stroomverbruik, er zit nu nog een normale ATX (of misschien sfx, weet ik niet zeker) voeding.
draait nu 29-31 watt als het systeem gewoon zn ding doet, redelijk idle maar alle taken draaien.
Piek zit op 90Watt als ik de cpu vol belast met een make build van een linux app.
Zou het nut hebben om hier een PicoPSU voor te kopen om het verbruikte wattage nog te verlagen? of is dat meer zonde van de aanschafkosten van de Pico? zou dan tevens een 90 watt genoeg zijn of moeten we meteen naar 120w.
Met Vriendelijke Groet,
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Night89
Het nut van een PicoPSU ligt vooral bij een zo laag mogelijk verbruik. Het hangt in jouw geval vooral af van de onzuinigheid van de huidige voeding bij het normale belaste verbruik (~30W). Normaal ligt de grens rond 40W.
Je mag er in het algemeen vanuit gaan dat een kleinere ATX voeding een grotere kans heeft om zuinig te zijn bij 30W dan een grote voeding. Heb je nu een (voor een ATX/SFX) relatief zuinige 200W voeding bijvoorbeeld dan wordt de terugverdientijd tamelijk lang. Welke voeding heb je nu precies (merk en type)?
Als je de maximum stroom of vermogensgrenzen iets beperkt in de BIOS (PL1,PL2 of cTDP) kan een PicoPSU-90 met 84W FSP (90/84 kit) adapter voldoende zijn.
Intel processoren worden tegenwoordig (10th-12th) met nogal hoge grenzen gedraaid, wat in principe onzuinig is omdat de toename van snelheid niet gelijk opgaat met het verbruik. Het nut per Watt neemt af bij hoog verbruik. Dat kan kwadratisch zijn.
Het nut van een PicoPSU ligt vooral bij een zo laag mogelijk verbruik. Het hangt in jouw geval vooral af van de onzuinigheid van de huidige voeding bij het normale belaste verbruik (~30W). Normaal ligt de grens rond 40W.
Je mag er in het algemeen vanuit gaan dat een kleinere ATX voeding een grotere kans heeft om zuinig te zijn bij 30W dan een grote voeding. Heb je nu een (voor een ATX/SFX) relatief zuinige 200W voeding bijvoorbeeld dan wordt de terugverdientijd tamelijk lang. Welke voeding heb je nu precies (merk en type)?
Als je de maximum stroom of vermogensgrenzen iets beperkt in de BIOS (PL1,PL2 of cTDP) kan een PicoPSU-90 met 84W FSP (90/84 kit) adapter voldoende zijn.
Intel processoren worden tegenwoordig (10th-12th) met nogal hoge grenzen gedraaid, wat in principe onzuinig is omdat de toename van snelheid niet gelijk opgaat met het verbruik. Het nut per Watt neemt af bij hoog verbruik. Dat kan kwadratisch zijn.
Na lang wachten, heb ik eindelijk mijn ROCK5 Model B binnen.
Ik zal wat standaard tests doen (idle, stress op alle cores, etc), maar mocht iemand iets specifieks willen weten, dan hoor ik dat graag! Omdat deze 4 (welke ook als 4x 1 lane gebruikt kunnen worden) pcie 3.0 lanes heeft, heeft de ROCK5 best wel veel potentie.
Ik zal wat standaard tests doen (idle, stress op alle cores, etc), maar mocht iemand iets specifieks willen weten, dan hoor ik dat graag! Omdat deze 4 (welke ook als 4x 1 lane gebruikt kunnen worden) pcie 3.0 lanes heeft, heeft de ROCK5 best wel veel potentie.
Mijn oude desktop was ESXi server geworden, de 4x3,5" -geshuckte- disken werden doorgegeven aan een debian die met mergerfs en snapraid een prima NAS was. Verder nog twee SSD om de VMs op te slaan.
Mijn remote backup was een BananaPi + externe HD in mijn tuinhuis.
Ik wist ongeveer het verbruik, maar ik ben toch beter gaan meten met de sterk stijgende electriciteitsprijzen: de server zelf zat aan 50W idle + 8W voor BananaPi. 24/7/365 = ruim 500 kwh.
De server is nu vervangen door volgende:
De Optiplex was ooit "voor €25 komt het wel eens van pas" gekocht.
Eerst maar geprobeerd met ESXi in powersave mode = 20W, viel wat tegen. Kale Debian 17W, verbetering, maar niets schokkend. Alles op "good" zetten met powertune waar nodig gaf niet meteen veel verschil.
Dan maar eens proberen met TLP = 11W
Bizar dat ik deze niet meteen in de topic ben tegengekomen, want als ik verder lees is dat de moderne/betere versie van powertop. Of nog anders las ik dat powertop meer is om stats uit lezen en basic settings vs TLP die de powersavings uitvoert.
Met de juiste settings in TLP gaat de backup disk aan de BananaPi ook gewoon in slaap dus dat scheelt de helft.
De VMs zijn vervangen door Dockers - dat is wel een lastige klus moet ik toegeven - die draaien vanaf de SSD dus de HD kan in slaap. De load valt mee als in achter de komma verschil, maar een Nextcloud gaf toch snel een hoger verbruik en is er al weer af. Iemand tips voor een Dropbox alternatief?
Uiteindelijk is afstappen van de 24u beschikbaarheid nog de grootste besparing. De NAS staat nu 12u/dag aan, de BananaPi enkel 5 uurtjes 's nachts voor de backups. Een paar Hombli slimme stekkers schakelt uit en aan en meet het verbruik.
Resultaat = van 1,3 naar 0,2kwh/dag, per jaar van 500 naar 70 kwh. Aan €0,7/kwh is dat €300 bespaard.
Owja, de ene SSD is de andere niet. Ik was eerst begonnen met een afgedankte enterprise SSD: Intel DC S3500 (2,5") 120GB tot ik las dat deze 5W vraagt bij het schrijven. Die vervangen was onmiddelijk te merken.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-3470 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | ASRock Z77 Extreme4-M | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda, 4TB | € 141,84 | € 141,84 |
1 | Interne harde schijven | WD Green HDD, 4TB | € 165,77 | € 165,77 |
1 | Behuizingen | Antec Solo | € 0,- | € 0,- |
2 | Externe harde schijven | WD MyBook 8TB Zwart | € 185,26 | € 370,52 |
1 | Geheugen intern | Corsair ValueSelect CMV8GX3M1A1600C11 | € 42,- | € 42,- |
2 | Geheugen intern | Kingston HyperX Fury blu HX316C10F/8 | € 118,58 | € 237,16 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power L7 350W | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 49,90 | € 49,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 250GB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 1.007,19 |
Mijn remote backup was een BananaPi + externe HD in mijn tuinhuis.
Ik wist ongeveer het verbruik, maar ik ben toch beter gaan meten met de sterk stijgende electriciteitsprijzen: de server zelf zat aan 50W idle + 8W voor BananaPi. 24/7/365 = ruim 500 kwh.
De server is nu vervangen door volgende:
1 | Externe harde schijven | WD MyBook 8TB Zwart | € 185,26 | € 185,26 |
1 | Geheugen intern | Corsair ValueSelect CMV8GX3M1A1600C11 | € 42,- | € 42,- |
1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 49,90 | € 49,90 |
1 | PC's | Dell Optiplex 9020 SFF (9020-9219) | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 277,16 |
De Optiplex was ooit "voor €25 komt het wel eens van pas" gekocht.
Eerst maar geprobeerd met ESXi in powersave mode = 20W, viel wat tegen. Kale Debian 17W, verbetering, maar niets schokkend. Alles op "good" zetten met powertune waar nodig gaf niet meteen veel verschil.
Dan maar eens proberen met TLP = 11W
Met de juiste settings in TLP gaat de backup disk aan de BananaPi ook gewoon in slaap dus dat scheelt de helft.
De VMs zijn vervangen door Dockers - dat is wel een lastige klus moet ik toegeven - die draaien vanaf de SSD dus de HD kan in slaap. De load valt mee als in achter de komma verschil, maar een Nextcloud gaf toch snel een hoger verbruik en is er al weer af. Iemand tips voor een Dropbox alternatief?
Uiteindelijk is afstappen van de 24u beschikbaarheid nog de grootste besparing. De NAS staat nu 12u/dag aan, de BananaPi enkel 5 uurtjes 's nachts voor de backups. Een paar Hombli slimme stekkers schakelt uit en aan en meet het verbruik.
Resultaat = van 1,3 naar 0,2kwh/dag, per jaar van 500 naar 70 kwh. Aan €0,7/kwh is dat €300 bespaard.
Owja, de ene SSD is de andere niet. Ik was eerst begonnen met een afgedankte enterprise SSD: Intel DC S3500 (2,5") 120GB tot ik las dat deze 5W vraagt bij het schrijven. Die vervangen was onmiddelijk te merken.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
Ik heb nog ff zitten kijken naar die review van Tweakers en dan specifiek naar het stroomverbruik van CPU + Mobo en enkel de CPU voor 10/11 en 12/13gen Intel spul.
Ik ga ff ervan uit dat de CPU enkel stroom krijgt van de EPS kabel, want anders kun je niks gaan vergelijken omdat je niet weet hoeveel de CPU eventueel via de ATX kabel krijgt...
De 10/11gen en 12/13gen waardes zijn met verschillende moederborden, dus onderling eigenlijk qua totaalverbruik niet te vergelijken. De 12900 geeft wat dat betreft wat vreemde waardes (relatief hoger CPU verbruik, maar lager totaalverbruik tov de 12600/12700...
Voor de stroommetingen van 12/13gen is in ieder geval hetzelfde mobo gebruikt
:fill(white):strip_exif()/f/image/j5Z7Rr7piDU0g0zEJtR43jCf.png?f=user_large)
De 12600/12700 laten een totaalverbruik van 8W zien, en enkel CPU 5,1W. Het mobo pakt dus 2,9W.
De 13gen zit gemiddeld op 11W totaalverbruik, en 7.5W enkel de CPU. Het mobo doet dus 3,5W.
Zowel 12 als 13gen is met DDR5. Alleen de 13gen is met sneller DDR5 (5600 ipv 4800). Het lijkt er dus op dat dat snellere DDR5 een extra verbruik van 0,6W geeft (3,5W vs 2,9W).
Het meerverbruik van 13gen tov 12gen zou dan 2,4W moeten zijn. Dat lijkt weinig, maar is bijna 50% meer als je de 5,1W als referentie neemt van de 12gen.
De twee 11gen CPU's laten zowel een hoger als lager CPU verbruik zien tov de 12gen, maar altijd lager dan de 13gen CPU's. Het gebruikte mobo is blijkbaar een zuipertje, want het totaalverbruik van de 11gen is hoger dan de 13gen...
De gebruikte mobo's zijn niet bepaald zuinige mobo's. Dus stel dat een zuinig mobo het verbruik weet te halveren, dan komt er nog 1,5W erbij en zit je met 6,5W voor gen12 en 9,5W voor gen13.
:fill(white):strip_exif()/f/image/A4WICEQJ7b4hfK0XaS5KLaZi.png?f=user_large)
Al deze metingen zijn DC metingen, dus hier komen nog de verliezen van de voeding bij om te weten hoeveel watt er uit het stopcontact wordt getrokken. Met 12gen zit je al snel op 8W, en 13gen op 11W idle. De 12gen schatting komt aardig overeen met metingen op het duitse forum: daar komt men met goede ATX voedingen rond de 10W uit voor 12gen. Met een PicoPSU zal daar misschien nog 2W vanaf gaan.
Deze waarden staan in schril contrast met de oude CPU's die icm een zuinig mobo een totaalverbruik van 3W konden noteren uit het stopcontact!
Ik ga ff ervan uit dat de CPU enkel stroom krijgt van de EPS kabel, want anders kun je niks gaan vergelijken omdat je niet weet hoeveel de CPU eventueel via de ATX kabel krijgt...
De 10/11gen en 12/13gen waardes zijn met verschillende moederborden, dus onderling eigenlijk qua totaalverbruik niet te vergelijken. De 12900 geeft wat dat betreft wat vreemde waardes (relatief hoger CPU verbruik, maar lager totaalverbruik tov de 12600/12700...
Voor de stroommetingen van 12/13gen is in ieder geval hetzelfde mobo gebruikt
:fill(white):strip_exif()/f/image/j5Z7Rr7piDU0g0zEJtR43jCf.png?f=user_large)
De 12600/12700 laten een totaalverbruik van 8W zien, en enkel CPU 5,1W. Het mobo pakt dus 2,9W.
De 13gen zit gemiddeld op 11W totaalverbruik, en 7.5W enkel de CPU. Het mobo doet dus 3,5W.
Zowel 12 als 13gen is met DDR5. Alleen de 13gen is met sneller DDR5 (5600 ipv 4800). Het lijkt er dus op dat dat snellere DDR5 een extra verbruik van 0,6W geeft (3,5W vs 2,9W).
Het meerverbruik van 13gen tov 12gen zou dan 2,4W moeten zijn. Dat lijkt weinig, maar is bijna 50% meer als je de 5,1W als referentie neemt van de 12gen.
De twee 11gen CPU's laten zowel een hoger als lager CPU verbruik zien tov de 12gen, maar altijd lager dan de 13gen CPU's. Het gebruikte mobo is blijkbaar een zuipertje, want het totaalverbruik van de 11gen is hoger dan de 13gen...
De gebruikte mobo's zijn niet bepaald zuinige mobo's. Dus stel dat een zuinig mobo het verbruik weet te halveren, dan komt er nog 1,5W erbij en zit je met 6,5W voor gen12 en 9,5W voor gen13.
:fill(white):strip_exif()/f/image/A4WICEQJ7b4hfK0XaS5KLaZi.png?f=user_large)
Al deze metingen zijn DC metingen, dus hier komen nog de verliezen van de voeding bij om te weten hoeveel watt er uit het stopcontact wordt getrokken. Met 12gen zit je al snel op 8W, en 13gen op 11W idle. De 12gen schatting komt aardig overeen met metingen op het duitse forum: daar komt men met goede ATX voedingen rond de 10W uit voor 12gen. Met een PicoPSU zal daar misschien nog 2W vanaf gaan.
Deze waarden staan in schril contrast met de oude CPU's die icm een zuinig mobo een totaalverbruik van 3W konden noteren uit het stopcontact!
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
Je zou naar FIleRun kunnen kijken. Gratis tot 10 gebruikers (5 standaard en 5 bij registratie) en beschikbaar als Docker container...Bubble-BE schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:58:
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Dit is een test van mei 2022:
:fill(white):strip_exif()/f/image/2QQZuQOMAjxI6VGXe39gDqOJ.png?f=user_large)
Hoewel het niet in de verantwoording staat is uit eerdere verklaringen van de testers bekend dat niet alles op een moederbord wordt gemeten. Als je bijvoorbeeld 3.3V en 5V niet meet maakt dat een flink verschil. 5V wordt bijvoorbeeld gebruikt voor DIMM's en 3.3V voor PCIe.
:fill(white):strip_exif()/f/image/jnkBh8tSnelnKQq9GQdKdgJF.png?f=user_large)
Het is duidelijk te zien dat Tweakers' metingen "all over the place" zijn. Het daadwerkelijke idle verbruik kan afhangen van de hardware (moederbord met name), de BIOS, Windows versie+drivers, wel of geen optimalisaties en of Windows net op het moment van meting iets aan het doen was. Helaas worden systemen niet tevoren geoptimaliseerd.
Uit bovenstaande metingen is in ieder geval duidelijk dat er flinke verschillen zijn tussen metingen van wat dezelfde processor zou moeten zijn. De metingen van 'K' processoren kunnen in theorie flink lager uitvallen als je E cores gebruikt.
Maar aangezien de instellingen niet zijn beschreven kun je feitelijk geen betrouwbare interpretatie geven van de data. Dat is jammer, want dat maakt idle tests niet bruikbaar voor onze doeleinden.
Overigens toonde Tweakers/hardware.info voorheen ook waarden van rond 1W voor de 8th en 9th gen processoren. Ik denk dat dàt dicht bij het werkelijke idle verbruik ligt omdat het strookt met wat wij zelf meten aan de stekker.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2QQZuQOMAjxI6VGXe39gDqOJ.png?f=user_large)
Hoewel het niet in de verantwoording staat is uit eerdere verklaringen van de testers bekend dat niet alles op een moederbord wordt gemeten. Als je bijvoorbeeld 3.3V en 5V niet meet maakt dat een flink verschil. 5V wordt bijvoorbeeld gebruikt voor DIMM's en 3.3V voor PCIe.
:fill(white):strip_exif()/f/image/jnkBh8tSnelnKQq9GQdKdgJF.png?f=user_large)
Het is duidelijk te zien dat Tweakers' metingen "all over the place" zijn. Het daadwerkelijke idle verbruik kan afhangen van de hardware (moederbord met name), de BIOS, Windows versie+drivers, wel of geen optimalisaties en of Windows net op het moment van meting iets aan het doen was. Helaas worden systemen niet tevoren geoptimaliseerd.
Uit bovenstaande metingen is in ieder geval duidelijk dat er flinke verschillen zijn tussen metingen van wat dezelfde processor zou moeten zijn. De metingen van 'K' processoren kunnen in theorie flink lager uitvallen als je E cores gebruikt.
Maar aangezien de instellingen niet zijn beschreven kun je feitelijk geen betrouwbare interpretatie geven van de data. Dat is jammer, want dat maakt idle tests niet bruikbaar voor onze doeleinden.
Overigens toonde Tweakers/hardware.info voorheen ook waarden van rond 1W voor de 8th en 9th gen processoren. Ik denk dat dàt dicht bij het werkelijke idle verbruik ligt omdat het strookt met wat wij zelf meten aan de stekker.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
@mrmrmr , dat is gek. De 12600K in de ene CPU meting 5,1W en in de mei meting 0,95W
Dat is lastig vergelijken dan
Dat is lastig vergelijken dan

Ik moest hem even openschroeven om te kijken wat er in zit:mrmrmr schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 03:14:
@Night89
https://tweakers.net/pric...wer-7-350w/specificaties/
Deze zit er in. Een ATX 350watt dus.
Er stond ook een Hardware.info review bij zag ik, en daar scoorde deze nog niet heel slecht met 72% efficient op 22 watt belasting.
Nu heb ik daar verder niet zoveel verstand van 😅 dus ik hoop dat jij daar wat licht op kan laten schijnen voor mij, in hoeverre het voordelig zou kunnen zijn om te switchen.
Kwam hier net de tip tegen van TLP, die even geïnstalleerd, en doet nu 25-27 watt.
Met Vriendelijke Groet,
Mijn excuses als dit op de rand is van zuinige server, ik snap dat ik aan een aantal kernzaken niet voldoe om hier te posten. Toch ben ik geinteresseerd in jullie mening, gezien zuinig zijn zeker een van de vereisten is.
Voor mijn ouders wil ik graag een nas bouwen. Hiervoor denk ik aan volgend systeem:
Reden dat ik geen pico psu ga gebruiken is omdat ik 3-4 3.5" schijven ga gebruiken met zfs. Verder wil ik graag een socket 1700 systeem bouwen, gezien de zuinigheid. Server gaat als NAS gebruikt worden via samba, en als ssh target voor borg backup. Meer dan dat gaat er op het systeem niet gebeuren. Wat denken jullie?
Ik had eerst zitten kijken voor een i3 9100 met een d3643, maar die zijn heel moeilijk te krijgen. Ik heb niet veel cpu kracht nodig, maar wil mezelf ook niet vastzetten in een te beperkt systeem nu. Lijkt me een moeilijke moment om te kopen, ben benieuwd naar jullie feedback.
Bij nader inzien lijkt dit sterk op de vereisten van @Calrissian in deze post: Calrissian in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Bedankt alvast!
Voor mijn ouders wil ik graag een nas bouwen. Hiervoor denk ik aan volgend systeem:
1 | Processors | Intel Celeron G6900 Boxed | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Moederborden | ASRock H610M-HDV/M.2 | € 94,51 | € 94,51 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 304 Zwart | € 74,90 | € 74,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M1A2400C16 | € 57,- | € 57,- |
1 | Voedingen | Corsair RM550x Zwart | € 80,- | € 80,- |
1 | Solid state drives | Gigabyte NVMe SSD 256GB | € 29,90 | € 29,90 |
Totaal | € 396,21 |
Reden dat ik geen pico psu ga gebruiken is omdat ik 3-4 3.5" schijven ga gebruiken met zfs. Verder wil ik graag een socket 1700 systeem bouwen, gezien de zuinigheid. Server gaat als NAS gebruikt worden via samba, en als ssh target voor borg backup. Meer dan dat gaat er op het systeem niet gebeuren. Wat denken jullie?
Ik had eerst zitten kijken voor een i3 9100 met een d3643, maar die zijn heel moeilijk te krijgen. Ik heb niet veel cpu kracht nodig, maar wil mezelf ook niet vastzetten in een te beperkt systeem nu. Lijkt me een moeilijke moment om te kopen, ben benieuwd naar jullie feedback.
Bij nader inzien lijkt dit sterk op de vereisten van @Calrissian in deze post: Calrissian in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Bedankt alvast!
[ Voor 10% gewijzigd door Houbie op 28-10-2022 22:48 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ja, ik schat ongeveer 75% bij de spanningsverdeling van hardware.info. Het verbruik voor PicoPSU-90/84 kit is ongeveer 84 tot 85% bij dezelfde 22,5W van hardware.info, dus je hebt dan 10% efficientiewinst. Dus ongeveer 3W. Als je tarief € 0,55 per kWh uur is reken ik 3W * (24 * 365)/1000 * € 0,55 = € 14,45 per jaar, bij vervanging is de terugverdientijd 5,2 jaar. Als je huidige voeding al 7 jaar in gebruik is geweest is die wel aan vervangen toe. Voedingen slijten en kunnen dan een slechter signaal produceren dat schade kan aanbrengen aan de hardware. Ik zou een voeding die 10 jaar gedraaid heeft niet meer gebruiken.Night89 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:28:
Ik moest hem even openschroeven om te kijken wat er in zit:
https://tweakers.net/pric...wer-7-350w/specificaties/
Deze zit er in. Een ATX 350watt dus.
Er stond ook een Hardware.info review bij zag ik, en daar scoorde deze nog niet heel slecht met 72% efficient op 22 watt belasting.
Nu heb ik daar verder niet zoveel verstand van 😅 dus ik hoop dat jij daar wat licht op kan laten schijnen voor mij, in hoeverre het voordelig zou kunnen zijn om te switchen.
Kwam hier net de tip tegen van TLP, die even geïnstalleerd, en doet nu 25-27 watt.
TLP is niet beter dan powertop in mijn ervaring met zuinige borden, het zet als extra hard disks in spindown (kun je ook handmatig doen, zie topic start bij hdparm) daardoor kan het lijken alsof het beter is, maar als je appels met appels vergelijkt zie ik dat powertop het beter doet in de andere power savings. Dus ik prefereer powertop + hdparm bij hard disks.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
@Houbie , volgens mij moet je nog een ijzerzaag op je lijstje zetten. Kun je zomaar nodig hebben
Bedankt voor deze rekensom! zo wordt het wel wat meer concreet.mrmrmr schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:49:
[...]
Ja, ik schat ongeveer 75% bij de spanningsverdeling van hardware.info. Het verbruik voor PicoPSU-90/84 kit is ongeveer 84 tot 85% bij dezelfde 22,5W van hardware.info, dus je hebt dan 10% efficientiewinst. Dus ongeveer 3W. Als je tarief € 0,55 per kWh uur is reken ik 3W * (24 * 365)/1000 * € 0,55 = € 14,45 per jaar, bij vervanging is de terugverdientijd 5,2 jaar. Als je huidige voeding al 7 jaar in gebruik is geweest is die wel aan vervangen toe. Voedingen slijten en kunnen dan een slechter signaal produceren dat schade kan aanbrengen aan de hardware. Ik zou een voeding die 10 jaar gedraaid heeft niet meer gebruiken.
TLP is niet beter dan powertop in mijn ervaring met zuinige borden, het zet als extra hard disks in spindown (kun je ook handmatig doen, zie topic start bij hdparm) daardoor kan het lijken alsof het beter is, maar als je appels met appels vergelijkt zie ik dat powertop het beter doet in de andere power savings. Dus ik prefereer powertop + hdparm bij hard disks.
Hoe oud hij is durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar sowieso al een paar jaar.
Maakt dan opzich niet zo veel uit, wordt zo ondertussen ook wel een beetje een sport om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen
Met Vriendelijke Groet,
Oei; heb ik inderdaad over het hoofd gezien. Even kijken of ik voor een ander moederbord of case ga.Mars Warrior schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:52:
@Houbie , volgens mij moet je nog een ijzerzaag op je lijstje zetten. Kun je zomaar nodig hebben
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Houbie 10th gen (socket 1200) is een stuk zuiniger dan Alder Lake (socket 1700) in idle.
In heb een tijd geleden een Intel nuc6i3SYK met 120GB SSD en 8GB werkgeheugen via Marktplaats opgeduikeld.
Draai daar linux met docker 30+ containers met Home Assistant.
Verder doet hij niet veel. Geen idee wat hij met stroom gebruik doet in vergelijking met jullie bakbeesten.
Draai daar linux met docker 30+ containers met Home Assistant.
Verder doet hij niet veel. Geen idee wat hij met stroom gebruik doet in vergelijking met jullie bakbeesten.
https://www.rouwette.com/
Heb je écht 3-4 disks nodig?Houbie schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:29:
Mijn excuses als dit op de rand is van zuinige server, ik snap dat ik aan een aantal kernzaken niet voldoe om hier te posten. Toch ben ik geinteresseerd in jullie mening, gezien zuinig zijn zeker een van de vereisten is.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Celeron G6900 Boxed € 59,90 € 59,90 1 Moederborden ASRock H610M-HDV/M.2 € 94,51 € 94,51 1 Behuizingen Fractal Design Node 304 Zwart € 74,90 € 74,90 1 Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M1A2400C16 € 57,- € 57,- 1 Voedingen Corsair RM550x Zwart € 80,- € 80,- 1 Solid state drives Gigabyte NVMe SSD 256GB € 29,90 € 29,90 Totaal € 396,21
Bedankt alvast!
Anders zou je ook nog kunnen kijken naar moederborden met j4125 celeron onboard processor of de odroid h3/h3+.
Eerder dit jaar onderstaande thuisserver samengesteld, mede o.b.v. dit heel nuttige topic. 8.5W minimumverbruik in idle.
Draait Ubuntu Server 22.04, waarop (native, geen containers of VMs) o.a. HomeAssistant Core, Nextcloud, mailserver, webserver, Adguard Home DNS snap, Jellyfin mediaserver, en nog wat kleine zaken.
Powertop --auto-tune draait bij startup. Aan de stekker meet ik een minimum-verbruik bij idle van ongeveer 8.5W. Dat lijkt mij op zich prima, maar misschien kan het beter?
Powertop laat minimaal ongeveer 750 wakeups/sec zien. Hiervan grofweg 250 van de Zigbee-stick. Daarnaast grofweg 250 van de timer (tick_sched_timer). Dat is waarschijnlijk ook onvermijdelijk? Bij de Idle-stats valt me op dat package noch Cores lager komen dan C7,
(core 2 niet afgebeeld, vergelijkbaar met core 1)
(GPU 99.7% "RC6"; aangezien dit een headless server is, heb ik GPU disabled via grub zoals in dit topic aangegeven)
Ideeën, tips?
Dank!
1 | Processors | Intel Pentium Gold G6405 Boxed | € 58,85 | € 58,85 |
1 | Barebones | ASRock DeskMini H470 Series | € 189,- | € 189,- |
1 | Computer accessoires | ASRock DeskMini 110 VESA Mount Kit | € 9,95 | € 9,95 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT16G4SFRA32A | € 49,90 | € 49,90 |
1 | Solid state drives | Intel 670p (ZX1) 1TB | € 83,90 | € 83,90 |
1 | Interfaces | ConBee II Zigbee USB gateway | € 36,95 | € 36,95 |
Totaal | € 428,55 |
Draait Ubuntu Server 22.04, waarop (native, geen containers of VMs) o.a. HomeAssistant Core, Nextcloud, mailserver, webserver, Adguard Home DNS snap, Jellyfin mediaserver, en nog wat kleine zaken.
Powertop --auto-tune draait bij startup. Aan de stekker meet ik een minimum-verbruik bij idle van ongeveer 8.5W. Dat lijkt mij op zich prima, maar misschien kan het beter?
Powertop laat minimaal ongeveer 750 wakeups/sec zien. Hiervan grofweg 250 van de Zigbee-stick. Daarnaast grofweg 250 van de timer (tick_sched_timer). Dat is waarschijnlijk ook onvermijdelijk? Bij de Idle-stats valt me op dat package noch Cores lager komen dan C7,
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Pkg(HW) | Core(HW) | C2 (pc2) 6.4% | C3 (pc3) 69.8% | C3 (cc3) 0.0% | C6 (pc6) 0.0% | C6 (cc6) 0.0% | C7 (pc7) 0.0% | C7 (cc7) 88.3% | C8 (pc8) 0.0% | C9 (pc9) 0.0% | C10 (pc10) 0.0% | |
(core 2 niet afgebeeld, vergelijkbaar met core 1)
(GPU 99.7% "RC6"; aangezien dit een headless server is, heb ik GPU disabled via grub zoals in dit topic aangegeven)
Ideeën, tips?
Dank!
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
@glaswerk , staat wlan uit?
Dit mobo en voeding moet rond de 4W kunnen uitkomen in idle.
Ik zie op mijn NUC waar HA met Zigbee stick op draait met nog een berg containers ca 500 wake-up’s/sec waarvan ca 100 van de timer komen. Ik zie geen USB stick wake-up’s.
Maar ik gebruik geen Conbee stick.
Denk dat met het gebruik van USB en de software die 8,5W geen gekke waarde is.
Dit mobo en voeding moet rond de 4W kunnen uitkomen in idle.
Ik zie op mijn NUC waar HA met Zigbee stick op draait met nog een berg containers ca 500 wake-up’s/sec waarvan ca 100 van de timer komen. Ik zie geen USB stick wake-up’s.
Maar ik gebruik geen Conbee stick.
Denk dat met het gebruik van USB en de software die 8,5W geen gekke waarde is.
[ Voor 40% gewijzigd door Mars Warrior op 29-10-2022 18:24 ]
Ik had de onderstaande info al op het Home Assistant forum geplaatst, zie vanaf:
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4
Maar heb @RobertMe belooft het ook hier te plaatsen..
ALTERNATIEVE SERVER VOOR RASPBERRY PI
De Raspberry PI is al tijden uitverkocht. Ik zocht dus een zuinige mini PC als alternatief servertje.
Mijn zoon heeft een HP Chromebook met touchescreen met een Intel pentium N5030 en was ook al verbaast dat de accu erg lang meegaat.
Ik heb mede daarom een nieuwe "kant-en-klaar" Minisforum GK50 fanless mini-pc met een Pentium N5030 processor gekocht (Amazon.de : nog steeds in promo nu 29-10-2022, voor 211 euro voor NL inwoners) dus geen barebone, wordt geleverd met M2-128GB en 8GB geheugen en met Windows-10-pro (Bij HAshop is een look-alike 389 euro in de 256GB uitvoering met Home Assistant er op).
Zie aanbieding op Amazon.de. is 239 euro. Vink coupon aan voor 35 euro korting. vervolgens komt er nog 2% BTW bij en 3,49 verzending (211 euro totaal):
https://www.amazon.de/-/e...um+gk50%2Caps%2C70&sr=8-4
UITBREIDING / FOTO'S MINISFORUM GK50
Ik heb een oude Toshiba 2,5 inch HDD in de GK50 geplaatst en verbonden met de aanwezige Sata-verbindings-kabel. Vanuit de GK50 Windows-11-pro (ik heb deze eerst bijgewerkt vanuit W10-pro) met Balena Etcher, heb ik (via de URL) Home assistant (HA) met OS op de HDD toegevoegd. Vervolgens de GK50 opnieuw opgestart, snel op de ESC-knop gedrukt om naar de BIOS/UEFI (Megatrend) te gaan. Ik heb de opstartvolgorde gewijzigd om te beginnen met HA OS HDD. Ik had een opnieuw geflashed Sonoff Zigbee plus USB-stick geplaatst in een vrije USB-poort van de GK50. De GK50 komt met HA en ik kan via mijn andere pc via WebUI naar de (nu) HA mini-server GK50 gaan. De Zigbee Sonoff maakt verbinding met Zigbee Home Assistant (ZHA) en configurrt prima. Ik heb een paar componenten toegevoegd aan ZHA. Werkt prima voor mij. De GK50 wordt geleverd met 2 LAN-poorten (veel foto's tonen er maar 1 ??), zonder MIC maar wel met Bluethooth 5.0 (ook herkent door HA). Dus mijn idee is om een P1-kabel-naar-RJ45 (slimme energie-meter) aan de tweede LAN-poort van de GK50 te koppelen en probeer deze werkend te krijgen onder HA om zo de data van stroom-productie en stroom/gasverbruik in deze HA te krijgen. Ga morgen (oeps vandaag) de GK50 eens aan mijn stroommeter leggen om het verbruik te meten.
Tot nu toe werkt alles naar wens. Zal als ik tijd heb een review schrijven op Tweakers.net.
De performance van de GK50 Window-11pro met Firefox surfen/browsen is verbazend goed. Als alles goed blijft ga ik Ubuntu erop zetten en eens kijken hoe HA daaronder werkt of alleen HAOS.
STROOM VERBRUIK GK50 MET EXTRA INGEBOUWDE HDD & MET SMARTHOME SOFTWARE HOME ASSISTANT
Alle Watt waardes zijn met:
De Minisforum GK50 8GB/128GB uitvoering met toegevoegd een interne 2,5inch/2TB Toshiba HDD.In BIOS/UEFi staat boot vanaf de HDD waar HA (HA OS) op staat . Op de M2-128GB staat nog W11-pro als 2de boot optie. Ik kan niet zien of Bluetooth/Wifi aan staan en uit te schakelen zijn.
HA heeft via Zigbee 2 lampen (220V) en een deur/raam/open/dicht sensor (batterij) gepaired.
Gemeten met Brennenstuhl PM231 E.
Start de GK50
Verbruik in BIOS/UEFI zonder iets extern aangesloten kabels (alleen power) 4,1 Watt
Verbruik in BIOS/UEFI met LAN/HDMI/USB-toetsenbord..............................4,7 Watt
(BIOS/UEFI werkt niet met muis ! )
Daarna exit boot/start HA (geen HDMI, geen USB-toetsenbord, geen USB-muis):
Verbruik met Sonoff Zigbee plus USB-stick / LAN eerste 15 minuten............6.2 Watt
NA een 15 miniuten meestal...........................................................................4,2 Watt
..............................Maar zo nu en dan gaat HA omhoog naar iets tussen de 4.5 en 6,7 Watt
Wat HA precies dan doet weet ik niet. Iemand een IDEE????
Extra toegevoegd:
Na 1 uur en 30 minuten geeft mijn energiemeter aan;gemiddeld verbruik.....4,5 - 4,7 Watt
(het is een beetje ouderwetse meter, hij 'flipt" tussen de 2 genoemde waarden)
Begin toch te geloven dat de 3 Watt verbruik (Idle) waarmee HAshop adverteert toch waar kan zijn.
Want haal je de 2,5inch HDD eraf dan zal je ergens in de buurt van 3 Watt of iets meer komen.
HAshop gebruikt de Conbee II stick en meldt: (WiFi, BT, audio; deze worden door HA niet actief gebruikt)
Ik denk dat mijn idee om Ubuntu op de GK50 te zetten met daaronder HA, afvalt.
Denk nu gewoon HA OS op de M2-128GB te gaan zetten en de HDD uit de GK50 te halen. Scheelt toch stroom..
STROOMVERBRUIK MET WINDOWS 11-PRO ZONDER DE EXTRA HDD
Heb de HDD uit de GK50 gehaald.
Standbby is de GK50 een beetje raar.
Aansluiten op 230V en dan op GK50...................1.0Watt
Na afsluiten W11-pro............................................0,5 Watt
Verbruik in BIOS/UEFI stand:
..Alleen power.......................................................3,4 Watt
..Power/LAN........................................................ 3.5 Watt
..Power/LAN/HDMI/USB-toetsenbord/USB-muis 3,6 Watt
Vebruik W11-pro Wifi UIT, Bluetooth UIT:
..Power/LAN.........................................................3,1 Watt (minder als BIOS/UEFI)
..Power/LAN/HDMI/USB-toetsenbord/USB-muis.3,5 Watt
Heb de Update van W11 uit staan. maar goed, windows gaat soms naar 10-11 watt.
Zit nu na 15 minuten op gemiddeld verbruik van 5,8 Watt.
Denk dus wel dat de GK50 3,1 Watt haalt voor Home Asssitant (zonder USB-Zigbee stick)
Ik wou eerst er Ubuntu op zetten en daaronder Home Assistant maar ga nu voor Home Asssitant met HA OS (eigen OS) op de M2-128GB (jammer van de Windows-pro).
De Raspberry PI is al tijden uitverkocht. Ik zocht dus een zuinige mini PC als alternatief servertje.
Mijn zoon heeft een HP Chromebook met touchescreen met een Intel pentium N5030 en was ook al verbaast dat de accu erg lang meegaat.
Ik heb mede daarom een nieuwe "kant-en-klaar" Minisforum GK50 fanless mini-pc met een Pentium N5030 processor gekocht (Amazon.de : nog steeds in promo nu 29-10-2022, voor 211 euro voor NL inwoners) dus geen barebone, wordt geleverd met M2-128GB en 8GB geheugen en met Windows-10-pro (Bij HAshop is een look-alike 389 euro in de 256GB uitvoering met Home Assistant er op).
Zie aanbieding op Amazon.de. is 239 euro. Vink coupon aan voor 35 euro korting. vervolgens komt er nog 2% BTW bij en 3,49 verzending (211 euro totaal):
Ik heb een oude Toshiba 2,5 inch HDD in de GK50 geplaatst en verbonden met de aanwezige Sata-verbindings-kabel. Vanuit de GK50 Windows-11-pro (ik heb deze eerst bijgewerkt vanuit W10-pro) met Balena Etcher, heb ik (via de URL) Home assistant (HA) met OS op de HDD toegevoegd. Vervolgens de GK50 opnieuw opgestart, snel op de ESC-knop gedrukt om naar de BIOS/UEFI (Megatrend) te gaan. Ik heb de opstartvolgorde gewijzigd om te beginnen met HA OS HDD. Ik had een opnieuw geflashed Sonoff Zigbee plus USB-stick geplaatst in een vrije USB-poort van de GK50. De GK50 komt met HA en ik kan via mijn andere pc via WebUI naar de (nu) HA mini-server GK50 gaan. De Zigbee Sonoff maakt verbinding met Zigbee Home Assistant (ZHA) en configurrt prima. Ik heb een paar componenten toegevoegd aan ZHA. Werkt prima voor mij. De GK50 wordt geleverd met 2 LAN-poorten (veel foto's tonen er maar 1 ??), zonder MIC maar wel met Bluethooth 5.0 (ook herkent door HA). Dus mijn idee is om een P1-kabel-naar-RJ45 (slimme energie-meter) aan de tweede LAN-poort van de GK50 te koppelen en probeer deze werkend te krijgen onder HA om zo de data van stroom-productie en stroom/gasverbruik in deze HA te krijgen. Ga morgen (oeps vandaag) de GK50 eens aan mijn stroommeter leggen om het verbruik te meten.
Tot nu toe werkt alles naar wens. Zal als ik tijd heb een review schrijven op Tweakers.net.
De performance van de GK50 Window-11pro met Firefox surfen/browsen is verbazend goed. Als alles goed blijft ga ik Ubuntu erop zetten en eens kijken hoe HA daaronder werkt of alleen HAOS.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
STROOM VERBRUIK GK50 MET EXTRA INGEBOUWDE HDD & MET SMARTHOME SOFTWARE HOME ASSISTANT
De Minisforum GK50 8GB/128GB uitvoering met toegevoegd een interne 2,5inch/2TB Toshiba HDD.In BIOS/UEFi staat boot vanaf de HDD waar HA (HA OS) op staat . Op de M2-128GB staat nog W11-pro als 2de boot optie. Ik kan niet zien of Bluetooth/Wifi aan staan en uit te schakelen zijn.
HA heeft via Zigbee 2 lampen (220V) en een deur/raam/open/dicht sensor (batterij) gepaired.
Start de GK50
Verbruik in BIOS/UEFI zonder iets extern aangesloten kabels (alleen power) 4,1 Watt
Verbruik in BIOS/UEFI met LAN/HDMI/USB-toetsenbord..............................4,7 Watt
Verbruik met Sonoff Zigbee plus USB-stick / LAN eerste 15 minuten............6.2 Watt
NA een 15 miniuten meestal...........................................................................4,2 Watt
..............................Maar zo nu en dan gaat HA omhoog naar iets tussen de 4.5 en 6,7 Watt
Extra toegevoegd:
Na 1 uur en 30 minuten geeft mijn energiemeter aan;gemiddeld verbruik.....4,5 - 4,7 Watt
Begin toch te geloven dat de 3 Watt verbruik (Idle) waarmee HAshop adverteert toch waar kan zijn.
Want haal je de 2,5inch HDD eraf dan zal je ergens in de buurt van 3 Watt of iets meer komen.
HAshop gebruikt de Conbee II stick en meldt: (WiFi, BT, audio; deze worden door HA niet actief gebruikt)
Denk nu gewoon HA OS op de M2-128GB te gaan zetten en de HDD uit de GK50 te halen. Scheelt toch stroom..
..Power/LAN.........................................................3,1 Watt (minder als BIOS/UEFI)
Denk dus wel dat de GK50 3,1 Watt haalt voor Home Asssitant (zonder USB-Zigbee stick)
Ik wou eerst er Ubuntu op zetten en daaronder Home Assistant maar ga nu voor Home Asssitant met HA OS (eigen OS) op de M2-128GB (jammer van de Windows-pro).
[ Voor 5% gewijzigd door Antonio di op 29-10-2022 19:30 ]
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Hi Antonio, goede review van de GK50. Opvallend is dat jouw foto's 2 ethernet/LAN aansluitingen laten zien, terwijl de Amazon.de link het expliciet over 1 ethernet aansluiting heeft (foto's en tekst). Jij hebt hem dus met 2 LAN aansluitingen gekregen?
[ Voor 11% gewijzigd door TheByteBoy op 29-10-2022 19:37 ]
-
[ Voor 116% gewijzigd door GioStyle op 24-11-2022 20:39 ]
Klopt 1 LAN op de foto bij amazon.de .Maar het zijn er echt 2 LAN's en allebei doen ze het.TheByteBoy schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:35:
Hi Antonio, goede review van de GK50. Opvallend is dat jouw foto's 2 ethernet/LAN aansluitingen laten zien, terwijl de Amazon.de link het expliciet over 1 ethernet aansluiting heeft (foto's en tekst). Jij hebt hem dus met 2 LAN aansluitingen gekregen?
Op Amazon/Youtube reviews zie/lees je ook 2 LAN's.
De ingebouwde MIC voorop (aan/uit knop kant) en/of zijkant is ook wisselend op foto's. Ik zie echter geen ingebouwde MIC op mijn model (wel een RESET knop achterop).
Er wordt ook geklaagd dat audio het alleen zou doen over HDMI (klopt ik heb het getest) maar niet over de jack-plug. Ik heb dit getest maar de audio werkt over de jack-plug . Onder W11 wel even wisselen tussen HDMI en Jack-plug uitgang. De MIC jack-plug ingang heb ik niet getest.
Dank; wlan is zeker uitgeschakeld, want de wireless-module is optioneel (en ik heb 'm niet).Mars Warrior schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:15:
@glaswerk , staat wlan uit?
Ik moet dan toch eens naar die 250 wakeups van de Conbee Zigbee stick gaan kijken!
Waar heb je de voeding + ssd kabels vandaan? (heb de Odroid pre-ordered bij SOSSolutions).GioStyle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:50:
Ik kan niet wachten tot mijn Odroid H3 non plus binnenkomt. Ssd, geheugen, voedingsadapter etc liggen al klaar. Ik ben benieuwd of ik een nog zuinigere setup kan neerzetten dan mijn huidige H2+.
Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.
-
[ Voor 137% gewijzigd door GioStyle op 24-11-2022 20:39 ]
Ik ben bezig mijn server te migreren naar een zuiniger platform. Een i7 6700K in een MSI H110 Eco bordje (idle maakt het al niks uit voor het stroomverbruik vs. de G4560 die er eerst in zat), 16GB RAM, Seasonic G-360W (80+ Gold) voeding, 3x He10 8TB schijven. Software is de grootste wijziging, van Xpenology naar UnRaid.
Nu dacht ik dus slim te zijn en een Asus PCI-e 16x kaart te gebruiken die 4 M.2 NVMe slots heeft, en dan 2 NVMe SSD's (Samsung 980) daar op te zetten en te gebruiken. Verschijnt er steeds maar 1 kaart in Unraid. Nou, kom er na aardig wat troubleshooten achter dat je bord daar dus 'PCI-e bifurcation' voor moet ondersteunen. 1x raden wat die H110 Eco niet ondersteunt.
Verdomme, zit ik met 200,- aan hardware waar ik weer geen bal mee kan door zoiets stoms
Alternatief is het Z170 Gaming M5 bord er weer in lepelen, maar die heb ik net eruit gehaald omdat die veel features heeft die stroom kosten wat ik niet nodig heb. Maar die heeft dan wel weer tich PCI-e slots en 2 NVMe slots op het bord zelf
Nu dacht ik dus slim te zijn en een Asus PCI-e 16x kaart te gebruiken die 4 M.2 NVMe slots heeft, en dan 2 NVMe SSD's (Samsung 980) daar op te zetten en te gebruiken. Verschijnt er steeds maar 1 kaart in Unraid. Nou, kom er na aardig wat troubleshooten achter dat je bord daar dus 'PCI-e bifurcation' voor moet ondersteunen. 1x raden wat die H110 Eco niet ondersteunt.
Verdomme, zit ik met 200,- aan hardware waar ik weer geen bal mee kan door zoiets stoms

Alternatief is het Z170 Gaming M5 bord er weer in lepelen, maar die heb ik net eruit gehaald omdat die veel features heeft die stroom kosten wat ik niet nodig heb. Maar die heeft dan wel weer tich PCI-e slots en 2 NVMe slots op het bord zelf

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Kuusj De MSI "eco" is niet zuiniger dan moederborden met soortgelijke features.
Zuinige SATA SSD drives zijn zuiniger dan NVMe. Als je meerdere SSD's wil aansluiten raad ik SATA aan. Een extreem hoge snelheid heb je meestal niet nodig op een server omdat er weinig bronnen zijn die de data op snelheid leveren en omdat je vaak niet als gebruiker hoeft te wachten.
Een PCI-e kaart met 4 NVMe slots heeft vermoedelijk ook zelf een flink verbruik vanwege de snelheid en onderbreken van de low power communicatie met het besturingssysteem en/of moederbord.
Zo'n kaart heeft waarschijnlijk ook geen PCIe zuinigheidsfuncties aan boord omdat het niet weet of de SSD's in low powerstand zijn of kunnen. Vermoedelijk draait het altijd vol vermogen op PCIe niveau.
Misschien kun je eens meten in hoeverre het verbruik stijgt met de kaart en 1x SSD aan boord. Dat geeft enig inzicht in het basisverbruik. Dat kan het beste worden gemeten in een kale situatie (geen hard disks, een SATA SSD mag wel) onder Debian na optimalisatie. Opnieuw installeren is niet nodig, het systeem staat dan op een SATA SSD die je misschien nog wel hebt liggen.
Zuinige SATA SSD drives zijn zuiniger dan NVMe. Als je meerdere SSD's wil aansluiten raad ik SATA aan. Een extreem hoge snelheid heb je meestal niet nodig op een server omdat er weinig bronnen zijn die de data op snelheid leveren en omdat je vaak niet als gebruiker hoeft te wachten.
Een PCI-e kaart met 4 NVMe slots heeft vermoedelijk ook zelf een flink verbruik vanwege de snelheid en onderbreken van de low power communicatie met het besturingssysteem en/of moederbord.
Zo'n kaart heeft waarschijnlijk ook geen PCIe zuinigheidsfuncties aan boord omdat het niet weet of de SSD's in low powerstand zijn of kunnen. Vermoedelijk draait het altijd vol vermogen op PCIe niveau.
Misschien kun je eens meten in hoeverre het verbruik stijgt met de kaart en 1x SSD aan boord. Dat geeft enig inzicht in het basisverbruik. Dat kan het beste worden gemeten in een kale situatie (geen hard disks, een SATA SSD mag wel) onder Debian na optimalisatie. Opnieuw installeren is niet nodig, het systeem staat dan op een SATA SSD die je misschien nog wel hebt liggen.
Ja ik begrijp dat de Eco niet per se 'eco' is, maar ik heb 2 borden liggen en 2 CPU's op het 1151 Kaby/Ivy lake platform, en ik was niet echt van plan nog veel aan te gaan schaffen. De NVMe SSD's waren bedoeld als 'RAID1'-cachedrive. Zodat het grote array niet iedere keer op hoeft te spinnen als ik er iets heen wil schrijven. Aangezien dat 8TB Whitelabel Red's zijn die op 7200rpm draaien zijn het niet de zuinigste namelijk.mrmrmr schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:04:
@Kuusj De MSI "eco" is niet zuiniger dan moederborden met soortgelijke features.
Ik heb die PCI-e kaart al getest zonder SSD's erin en daar was het verschil in verbruik 0, dus ik heb sowieso foutief aangenomen dat die kaart dan niks extra's zou verbruiken. Gaat om dit ding: uitvoering: ASUS HYPER M.2 X16 GEN 4 CARD Overigens niet speciaal hiervoor aangeschaft, had ik nog liggen van een andere build.
Ik zat eerder met Unraid en voor de rest 0 schijven/bijzonderheden op een idle verbruik van 12W. Dat vond ik al erg netjes. Nu leek het richting de 15W te gaan, dat vind ik ook geen bijzondere stijging. Ik had voorheen een verbruik van 55-65W met dezelfde hardwareconfig.
Array is momenteel de parity aan het regelen, dat gaat nog wel een uur of 10 duren, daarna kan ik wat experimenteren.
Overigens rapporteert Unraid wel gewoon dat de SSD powerstates ondersteunt en dergelijke. Ik zou eens met PowerTop moeten kijken of een bepaald gedeelte van de CPU niet in C7/C8 gaat zitten, dat was eerst wel zo namelijk. Edit: even parity gepauzeerd en alles laten downspinnen. Kom inderdaad uit op ongeveer 15W.
Powertop --auto-tune is trouwens reeds uitgevoerd, dat scheelde een paar W, en een plugin geïnstalleerd die de governor op power saving zet, scheelde ook weer 5-6W. Uiteindelijk weet ik niet of er nog heel veel aan deze setup te schaven valt zonder onzinnige investeringen te moeten doen.
Edit2: bedenk me net ook dat die 12W was bij gebruik van deze uitvoering: be quiet! System Power 7 300W voeding, terwijl ik nu deze uitvoering: Seasonic G-series 360 watt gebruik. Nu neem ik aan dat die Seasonic zuiniger is bij lagere wattages (komt ook goed uit de Hardware.info test met 75%), maar dat is dus ook maar nét waar, scheelt 0.2% haha
[ Voor 17% gewijzigd door Kuusj op 30-10-2022 21:56 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
10 tot 12W is ongeveer wat je kan verwachten van deze generatie en soort bord. De opmerking over eco is vooral voor meelezers bedoeld.
De Asus kaart heeft als pluspunt dat het is gemaakt door Asus en ze hopelijk iets meer rekening houden met PCIe power management dan een willekeurig noname kaartje. De opgegeven 14x4=56W aan te leveren vermogen is hoog (opm.: PCIe maximum is 75W). Het heeft een stroomvoorziening aan boord met een complete fase voeding. En een fan met aansturing.
:fill(white):strip_exif()/f/image/c30ipZ7n0nvqkCTwk83p2bNq.png?f=user_large)
Voor een professionele server denk ik wel dat ik er vertrouwen in zou hebben om het ten minste te testen. Voor zuinige systemen niet goed vanwege de hoge overhead, maar als je geen alternatief hebt (anders dan een high end grootverbruikend moederbord met 4 aparte NVMe slots), dan is er weinig keus.
De Asus kaart heeft als pluspunt dat het is gemaakt door Asus en ze hopelijk iets meer rekening houden met PCIe power management dan een willekeurig noname kaartje. De opgegeven 14x4=56W aan te leveren vermogen is hoog (opm.: PCIe maximum is 75W). Het heeft een stroomvoorziening aan boord met een complete fase voeding. En een fan met aansturing.
:fill(white):strip_exif()/f/image/c30ipZ7n0nvqkCTwk83p2bNq.png?f=user_large)
Voor een professionele server denk ik wel dat ik er vertrouwen in zou hebben om het ten minste te testen. Voor zuinige systemen niet goed vanwege de hoge overhead, maar als je geen alternatief hebt (anders dan een high end grootverbruikend moederbord met 4 aparte NVMe slots), dan is er weinig keus.
'T is best een potent kaartje inderdaad. Voor zover als ik kan zien gaat de CPU Package ook terug in zijn C-state als de SSD idle is. Dus die power management zou goed moeten zitten... Ik heb nu overigens ook 2x8GB RAM erin ipv 2x4GB, dat scheelt ook alweer (minimaal) iets.mrmrmr schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:09:
10 tot 12W is ongeveer wat je kan verwachten van deze generatie en soort bord. De opmerking over eco is vooral voor meelezers bedoeld.
[Afbeelding]
Wat ik nog kan kijken is of dat H110 bordje voltage control toelaat, die i7 kan nog aardig undervolted worden namelijk. Heeft wellicht geen nut in idle maar goed.
ik heb vandaag eens het verbruik gemeten van mijn oude asus n56VZ. Die doet nu dienst als server. i7, 12gb ram, en twee VM's.
Samen met de router trok ik 11 tot 12 watt, gemeten via de p1 poort.
Dit zal vast zuiniger kunnen, maar ja, gaat het zich ook terug betalen, ik denk het niet
Samen met de router trok ik 11 tot 12 watt, gemeten via de p1 poort.
Dit zal vast zuiniger kunnen, maar ja, gaat het zich ook terug betalen, ik denk het niet
ora et labora
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Sommige laptops uit oudere generaties kunnen best zuinig zijn (~5W), maar de algemene tendens is dat het idle verbruik stijgt bij latere generaties. Een voorbeeld is een 5th gen U processor in een zuinige laptop, zoals een Toshiba Satellite Z30-B die rondom 3,3W verbruikt.
https://www.notebookcheck.net/ test het idle verbruik. Een beeldscherm en UPS zijn ingebouwd. Nadelen van laptops zijn bekend: geen PCIe slots, weinig opslag. USB wordt tegenwoordig gebruikt voor zowat alle devices, bijvoorbeeld een laptop gebruiken als gateway met twee netwerkkaarten, dan is een netwerkkaart via USB. Het werkt soms wel, maar zuinig is het dan niet meer. Drivers voor Windows zijn er meestal wel, maar voor BSD vaak niet en voor Linux beperkt. Het heeft dus wel een toepassingsgebied voor servertjes zonder veel devices. Laptops zijn vaak duur.
Ik heb nu nog één laptop in gebruik als server. Het was niet meer nodig nadat er desktops kwamen die tussen 3 en 4W deden. Helaas is dat ook al weer verleden tijd.
https://www.notebookcheck.net/ test het idle verbruik. Een beeldscherm en UPS zijn ingebouwd. Nadelen van laptops zijn bekend: geen PCIe slots, weinig opslag. USB wordt tegenwoordig gebruikt voor zowat alle devices, bijvoorbeeld een laptop gebruiken als gateway met twee netwerkkaarten, dan is een netwerkkaart via USB. Het werkt soms wel, maar zuinig is het dan niet meer. Drivers voor Windows zijn er meestal wel, maar voor BSD vaak niet en voor Linux beperkt. Het heeft dus wel een toepassingsgebied voor servertjes zonder veel devices. Laptops zijn vaak duur.
Ik heb nu nog één laptop in gebruik als server. Het was niet meer nodig nadat er desktops kwamen die tussen 3 en 4W deden. Helaas is dat ook al weer verleden tijd.
[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 31-10-2022 18:13 ]
Ik heb zojuist mijn nieuwe systeem in elkaar gezet en een energiemeting uitgevoerd.
Het bestaat uit de volgende componenten:
1 | Processors | Intel Pentium Gold G7400 Boxed | € 92,- | € 92,- |
1 | Moederborden | Gigabyte H610M S2H DDR4 (rev. 1.1) | € 96,99 | € 96,99 |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IM-1 Pocket | € 63,90 | € 63,90 |
1 | Kabels | Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart | € 6,60 | € 6,60 |
4 | Externe harde schijven | Seagate Expansion Portable Drive 5TB Zwart | € 102,90 | € 411,60 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K8G4DFRA32A | € 62,- | € 62,- |
1 | Voedingen | Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit | € 74,30 | € 74,30 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN570 500GB | € 51,15 | € 51,15 |
Totaal | € 858,54 |
Ik heb de stappen uit de openingspost voor bios en linux zoveel mogelijk uitgevoerd.
Ik heb er Proxmox 7.2 op draaien, zonder VM's of containers. Met toetsenbord, muis en hdmi-monitor. De HDD's zijn ontkoppeld.
Het volgende heb ik niet gedaan:
De consoleblank=15 heb ik niet uitgevoerd. Als ik dat doe dan lukt het me niet om Proxmox nog te benaderen via SHH of de webgui na een herstart. Ik zal dit later nog eens proberen op te lossen.
De hdparm tips heb ik niet uitgevoerd. Voor nu vind ik dat even te lastig.
firmware-misc-nonfree heb ik niet geinstalleerd. Het lukte me niet om het juist in te stellen in de /etc/apt/sources.list. Ik heb zowel sources van proxmox als debian erin staan.
Na ruim 2 dagen te laten draaien is het gemiddelde verbruik 9-10 watt. Soms uitschieters naar beneden (6 watt) en naar boven (12 watt).
De metingen zijn gedaan met een Aqara EU smart plug (SP-EUC01) en worden gemonitord in Home Assistant.
Hieronder 2 screenshots van powertop en 1 van top. In powertop zijn alle tunables op Good zijn gezet m.b.v. autotune. Wat ik opvallend vind is dat ik niet verder komt dan C3 terwijl in de bios wel t/m C10 is enabled.
![]() | ![]() | ![]() |
heeft iemand ervaring met deze bordjes?
https://www.amazon.nl/Gig...125-Windows/dp/B08CXRN2MX
Iemand enig idee wat het stroom verbruik daarvan is?
Volgens de datasheet zou het 700mW zijn en ik lees her en der dat het 2-4 watt idle usage zou zijn.
Iemand deze al een keer uitgeprobeerd?
Edit: betere vraag, wat is een goed low-power 2.5 gig pci-e kaartje?
https://www.amazon.nl/Gig...125-Windows/dp/B08CXRN2MX
Iemand enig idee wat het stroom verbruik daarvan is?
Volgens de datasheet zou het 700mW zijn en ik lees her en der dat het 2-4 watt idle usage zou zijn.
Iemand deze al een keer uitgeprobeerd?
Edit: betere vraag, wat is een goed low-power 2.5 gig pci-e kaartje?
[ Voor 9% gewijzigd door LittleKiller op 31-10-2022 10:25 ]
@Hs82H
Daarnaast wordt Alder Lake pas in Powertop 2.14 herkend, dus ook de gemeten C-state waardes zijn niet betrouwbaar (als ik de code goed lees, worden metingen voor hogere C-states zelfs niet uitgevoerd als de processor niet bekend is).
Als je echt wil weten wat je systeem doet, zou je moeten testen met een nieuwer OS, bijvoorbeeld Debian Sid of Ubuntu 22.10.
[1] https://www.phoronix.com/news/Intel-Idle-Alder-Lake
Alder Lake wordt pas in kernel 5.19 volledig gesupport [1], en Proxmox 7.2 lijkt nog 5.15 te gebruiken.Hieronder 2 screenshots van powertop en 1 van top. In powertop zijn alle tunables op Good zijn gezet m.b.v. autotune. Wat ik opvallend vind is dat ik niet verder komt dan C3 terwijl in de bios wel t/m C10 is enabled.
Daarnaast wordt Alder Lake pas in Powertop 2.14 herkend, dus ook de gemeten C-state waardes zijn niet betrouwbaar (als ik de code goed lees, worden metingen voor hogere C-states zelfs niet uitgevoerd als de processor niet bekend is).
Als je echt wil weten wat je systeem doet, zou je moeten testen met een nieuwer OS, bijvoorbeeld Debian Sid of Ubuntu 22.10.
[1] https://www.phoronix.com/news/Intel-Idle-Alder-Lake
Man man man, Unraid array draait nu en heeft parity, maar van de performance begrijp ik geen zak.
Op het Xpenology cluster haalde ik met 3 8TB Red schijven sustained 280MB/s leessnelheid, daar was het mij ook volledig duidelijk hoe het werkte qua parity en dergelijke. Nu haal ik 80MB/s bij lezen of schrijven, en schrijft hij eerst 1 schijf helemaal vol en dan de volgende pas.
Dat terwijl ik bij het schrijven naar een van de 8TB schijven om mijn data te migreren wel gewoon de 160-180MB/s haalde die ik verwachtte per schijf, dus het komt door parity. Ook als ik nu naar een SSD schrijf en lees haal ik bij lange na niet de snelheden.
Misschien maar eens kijken of ik ZFS kan gaan gebruiken op Unraid, want deze performance slaat nergens op.
Op het Xpenology cluster haalde ik met 3 8TB Red schijven sustained 280MB/s leessnelheid, daar was het mij ook volledig duidelijk hoe het werkte qua parity en dergelijke. Nu haal ik 80MB/s bij lezen of schrijven, en schrijft hij eerst 1 schijf helemaal vol en dan de volgende pas.
Dat terwijl ik bij het schrijven naar een van de 8TB schijven om mijn data te migreren wel gewoon de 160-180MB/s haalde die ik verwachtte per schijf, dus het komt door parity. Ook als ik nu naar een SSD schrijf en lees haal ik bij lange na niet de snelheden.
Misschien maar eens kijken of ik ZFS kan gaan gebruiken op Unraid, want deze performance slaat nergens op.
Ik gebruik ook unraid. Ik begrijp niet helemaal wat je aan het doen bent?Kuusj schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:39:
Man man man, Unraid array draait nu en heeft parity, maar van de performance begrijp ik geen zak.
Echter, probeer eens te kijken naar turbo write. Unraid is geen echte raid maar software raid, dus parity wordt geschreven door de lezen en schrijven. Wat dat effectief betekent is dat als je op 1 schijf aan het schrijven bent, dat daar ook meteen de parity uit moet worden gehaald. fysieke schijven zijn erg slecht in lezen en schrijven tegelijk.
https://forums.unraid.net...rite-mode/#comment-544485
met auto turbo write worden alle schijven gebruikt om de parity uit te lezen en simpelweg een nieuwe parity te berekenen. DIe wordt dan op de parity geschreven ipv dat de parity eerst moet worden berekent aan de hand van de vorige parity.
Over het volschrijven een schijf, dat heeft te maken met je share settings. standaard staat het op "high-water". Hieronder de uitleg
This setting determines how Unraid OS will choose which disk to use when creating a new file or directory:
High-water Choose the lowest numbered disk with free space still above the current high water mark. The high water mark is initialized with the size of the largest Data disk divided by 2. If no disk has free space above the current high water mark, divide the high water mark by 2 and choose again.
The goal of High-water is to write as much data as possible to each disk (in order to minimize how often disks need to be spun up), while at the same time, try to keep the same amount of free space on each disk (in order to distribute data evenly across the array).
Fill-up Choose the lowest numbered disk that still has free space above the current Minimum free space setting.
Most-free Choose the disk that currently has the most free space.
Klopt dat de performance van Unraid dramatisch is. Het benadert steeds maar één schijf tegelijk. Juist dat maakt het mogelijk om ongebruikte schijven uit te zetten terwijl je een filmpje kijkt van een array die uit meerdere schijven bestaat.
Dus de afweging is hier dus heel duidelijk performance (dramatisch) versus energieverbruik. De keuze is aan u.
Dus de afweging is hier dus heel duidelijk performance (dramatisch) versus energieverbruik. De keuze is aan u.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
ook dit herken ik totaaal niet. Hiervoor zijn gewoon plugins beschikbaar om disk spin ups te voorkomen. Ik heb mijn installatie zo ingesteld dat mijn harde schijven 1 keer per dag opspinnen (mits er niemand gebruik maakt van media ouder dan 7 dagen).Skynett schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:51:
Klopt dat de performance van Unraid dramatisch is. Het benadert steeds maar één schijf tegelijk. Juist daardoor is het ook mogelijk om ongebruikte schijven uit te zetten terwijl je een filmpje kijkt van een array die uit meerdere schijven bestaat.
Ik heb 3 disks. 1 moet parity zijn, 2 voor data. In Synology werkt dat enorm logisch, in Unraid blijkbaar niet.LittleKiller schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:45:
[...]
Ik gebruik ook unraid. Ik begrijp niet helemaal wat je aan het doen bent?
Echter, probeer eens te kijken naar turbo write. Unraid is geen echte raid maar software raid, dus parity wordt geschreven door de lezen en schrijven. Wat dat effectief betekent is dat als je op 1 schijf aan het schrijven bent, dat daar ook meteen de parity uit moet worden gehaald. fysieke schijven zijn erg slecht in lezen en schrijven tegelijk.
https://forums.unraid.net...rite-mode/#comment-544485
met auto turbo write worden alle schijven gebruikt om de parity uit te lezen en simpelweg een nieuwe parity te berekenen. DIe wordt dan op de parity geschreven ipv dat de parity eerst moet worden berekent aan de hand van de vorige parity.
Over het volschrijven een schijf, dat heeft te maken met je share settings. standaard staat het op "high-water". Hieronder de uitleg
[...]
:fill(white):strip_exif()/f/image/HVI1cjqi8zIb6YFogLLrpSZm.png?f=user_large)
Wat ik gewoon wil is een systeem á la RAID5, of SHR1. Er hangt bijvoorbeeld ook een SSD in nu, die hoeft helemaal niet op parity te gaan zitten, die moet gewoon vol knallen.. Wat heb ik aan een NVMe SSD en een 2.5gbit/s ethernetadapter als ik maar kan lezen met 80MB/s?
Ik begrijp niet dat mensen hier niet over vallen eerlijk gezegd. Het zal ook voornamelijk aan mijn gebrek aan kennis over Unraid liggen maar mijn conclusie van een paar jaar geleden toen ik eens geprobeerd heb te migreren naar TrueNAS blijft dus helaas staan: niks werkt ideaal.
Kenmerk van Unraid is dat het spin-down van disks in een raid-set faciliteert. Dat is anders onmogelijk. Daar staat een prijs tegenover en dat is performance.
Ik heb nu een ZFS RaidZ2 volume en trek met gemak mijn 10Gbit nic dicht met lezen of schrijven. Dat kan alleen maar door naar meerdere disken tegelijkertijd te schrijven, aangezien de lees/schrijf performance van een enkele schijf max 200Mbyte/sec (ofwel ~2Gbit/sec). Overal gelezen dat je deze performance nooit haalt met Unraid, dus daarom daar niet voor gekozen.
Ik heb nu een ZFS RaidZ2 volume en trek met gemak mijn 10Gbit nic dicht met lezen of schrijven. Dat kan alleen maar door naar meerdere disken tegelijkertijd te schrijven, aangezien de lees/schrijf performance van een enkele schijf max 200Mbyte/sec (ofwel ~2Gbit/sec). Overal gelezen dat je deze performance nooit haalt met Unraid, dus daarom daar niet voor gekozen.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Dat begrijp ik, en ik vind niks mis met spindown (dat is de reden dat ik van Xpenology af ben gestapt), maar als ik data wil lezen of schrijven boeit het geen zak of 2 schijven (parity en data) opspinnen of 3 schijven (parity en 2x data) opspinnen. Het performanceverschil (80MB/s vs. 280MB/s) vind ik echt veel en veel te groot voor dat uurtje 4W minder verbruik omdat die ene schijf niet opspint.Skynett schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:16:
Kenmerk van Unraid is dat het spin-down van disks in een raid-set faciliteert. Dat is anders onmogelijk. Daar staat een prijs tegenover en dat is performance.
Maar goed, je kunt ook ZFS op Unraid gebruiken, dus ik ga me daar maar in verdiepen. Wendell van Level1Tech heeft daar wat video's en tutorials over geschreven en ik hoor hem net in een video zeggen dat hij ook geen zak begrijpt van hoe Unraid standaard werkt.
Hierbij een link naar de opvolger; ik heb nog de originele versie.mrmrmr schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 01:09:
@cville
[...]
Ik ken deze meter niet, maar de meeste moderne meters zijn redelijk nauwkeurig bij deze belasting.
Ik heb me door jou laten inspireren en geprobeerd het zo op te schrijven dat anderen er ook wat aan hebben.[...]
Misschien draait er iets dat steeds opnieuw een onderhoudscyclus begint.
[...]
Dat kan soms gebeuren, met name als er veel processen actief zijn die op elkaar inwerken.
[...]
Heel uitgebreid (complimenten voor de aanpak) en interessant.
Ik heb mogelijk een fundamenteel probleem met Powertop in mijn context ontdekt. Debian heeft nog versie 2.11 terwijl de meest recente versie 2.15 is. Ik ben getriggered door een opmerking ergens in een ander forum waarin iemand schreef dat 2.11 te oud is om voor de 3700X de juist C-states te laten zien. Mogelijk is dit ook de reden dat auto-tune geen effect lijkt te hebben en 100% idle aangeeft. Ik kan wel 2.15 zelf compileren maar dat betekent ook dat er behoorlijk wat dependencies geïnstalleerd worden en ik weet niet of dat verstandig is.Het is bij dit bord en processor jammer genoeg lang niet zo makkelijk als bijvoorbeeld een Fujitsu D3643-H die al geoptimaliseerd geleverd wordt. Door de complexiteit is het niet makkelijk een oorzaak aan te wijzen. Wat je wel kan doen is powertop --auto-tune opnieuw draaien na een wijziging.
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat deze versie van het board geen X550 NICs heeft. Er zit nu nog maar 1 Ethernet kabel in die shared is voor de server en de IPMI. Ik denk dus niet dat dit nog beter kan.[...]
lspci toont geen X550 chip, wat betekent dat die via de BIOS geblokkeerd wordt of niet aanwezig is. Misschien geldt dat alleen voor bepaalde varianten van het moederbord. Intel I210-AT wordt doorgaans al goed aangestuurd vanuit de driver in de kernel. Intel doet veel aan het leveren van drivers. Dus daar hoef je niet meer naar te kijken. Wanneer de ethernetverbinding niet nodig is, is het eruit halen van de kabel het zuinigst.
Dat is een erg irritante eigenschap. Ik heb in veel gevallen het BIOS volledig moeten resetten en de juiste settings weer aan moeten brengen. Deze niet-reproduceerbaarheid maakt het optimaliseren erg vervelend. Een mooi voorbeeld is "Power supply idle control" helemaal op het eind.[...]
Ik zie dat het bij terugzetten naar originele settings het soms slechter wordt.
Ik heb niets van dit alles in het BIOS kunnen vinden.Wat er aan de hand zou kunnen zijn dat een van de settings een flink aantal optimalisaties doorvoert en dat verder wijzigingen van individuele settings een verslechtering veroorzaakt omdat het alles dan weer uitschakelt (minus de instelling die je doet). Als dat het geval is, is het zaak te identificeren welke meer omvattende optimalisatiesetting dat is. Zie de topic start, daar staan er een aantal, bijvoorbeeld voldoen aan een bepaalde standaard zoals CEC (California Energy Commission), ErP, Energy Star. Probeer het eerst eens met de default BIOS en dan deze "profiel"-instellingen.
ASPM staat aan. Wat bedoel je met je vraag? Bedoel je in /etc/kernel/cmdline? Daar staat alleen het consoleblank=60 statement in.ASPM link capabilities zijn goed, vaak L1.1 en L1.2, maar ASPM staat geheel uit bij sommige PCIe controls.
Stond ASPM aan in de BIOS? Wat is de Linux kernel regel? Misschien staat daar iets dat het uitschakelt.
Ik heb nu volgens mij alle relevante BIOS settings geprobeerd en er zijn er maar een paar zinvol gebleken (zie spreadsheet). Ik denk niet dat er nog veel te halen valt.Bijvoorbeeld: er is een AST1150 aanwezig met deze instellingen:
LnkCap: Port #0, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <2us, L1 <2us
ClockPM- Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp-
LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
ExtSynch- ClockPM- AutWidDis- BWInt- AutBWInt-
Bij de Intel I210 staat L1 aan:
LnkCap: Port #4, Speed 2.5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <2us, L1 <16us
ClockPM- Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp+
LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
Bij de USB 3.0 controller ook:
LnkCap: Port #0, Speed 16GT/s, Width x16, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <64ns, L1 <1us
ClockPM- Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp+
LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
[...]
Dat gebeurt als een BIOS alleen de toegang uitzet en het onderdeel verder op vol vermogen laat draaien. Als je het beheer overlaat aan het besturingssysteem is dat bij zo'n primitief BIOS beter.
Als een BIOS een onderdeel uitzet zou het idealiter dat onderdeel in een low power state moeten plaatsen. Of, nog een stap verder, de stroomvoorziening geheel uitschakelen.
[...]
Wat dit doet is de monitor in een slaapstand plaatsen (VESA protocol) en de grafische kaart ook in low power stand zet, mits die dat ondersteund.
[...]
Ik begrijp de frustratie. Ik kan helaas niet zeggen x werkt wel en y niet, want ik heb zelf niet zo'n moederbord om te testen.
PSS Support ENABLED
SPI/LPC/fTPM TPM switch LPC TPM
SVM Mode ENABLED
Onboard Debug Port LED AUTO
SATA mode AHCI
SATA Hot Plug DISABLED
PCIE Devices Power On DISABLED
RTC Alarm Power On By OS
Legacy USB support ENABLED
Serial Port 1 Configuration ENABLED
RAM Disk Configuration NOT SET
Tls Auth Configuration NOT SET
Discrete GPU's USB Port Keep Default Setting
Discrete GPU's SSID/SVID Keep Default Setting
Primary Graphics Adaptor PCI Express
Onboard VGA AUTO
MITT/WITT Selection DISABLED
PCIE Slot 6 Link Width x16
power policy performance mode
Data Link Feature Exchange DISABLED
Unused GPP Clocks Off ENABLED
NVMe RAID mode DISABLED
HD Audio Enable AUTO
Dit zijn de instellingen uit de spreadsheet die je noemt als ongetest. Vergelijk met mijn (ongeteste) lijstje instellingen hier.
Bij een BIOS die onderdelen onbeschikbaar maakt en niet in low power zet, zoals bij dit bord het geval lijkt, is het uitschakelen van HD audio waarschijnlijk niet effectief. Ik ken geen manier om dat vanuit Linux te doen (zonder zelf de kernel code te hacken).
Wat is nu het (voorlopige) eindresultaat? De server draait nu gemiddeld op 34.9 W met een minimum van 32.4W (maar niet tegelijkertijd). Van de winst is maar 2.2W aan de BIOS settings toe te schrijven - een zeer mager resultaat. Tenzij iemand een duidelijke fout ziet, laat ik het hierbij. Op naar de volgende server.Je kan lspci -vv gebruiken om de effecten te zien van BIOS of kernelopdrachtregel wijzigingen over ASPM.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ik snap niet dat je maar kan lezen op 80mb/s. Weet je zeker niet dat je niet tegelijkertijd schrijft?Kuusj schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:14:
[...]
Ik heb 3 disks. 1 moet parity zijn, 2 voor data. In Synology werkt dat enorm logisch, in Unraid blijkbaar niet.
[Afbeelding]
Wat ik gewoon wil is een systeem á la RAID5, of SHR1. Er hangt bijvoorbeeld ook een SSD in nu, die hoeft helemaal niet op parity te gaan zitten, die moet gewoon vol knallen.. Wat heb ik aan een NVMe SSD en een 2.5gbit/s ethernetadapter als ik maar kan lezen met 80MB/s?
Ik begrijp niet dat mensen hier niet over vallen eerlijk gezegd. Het zal ook voornamelijk aan mijn gebrek aan kennis over Unraid liggen maar mijn conclusie van een paar jaar geleden toen ik eens geprobeerd heb te migreren naar TrueNAS blijft dus helaas staan: niks werkt ideaal.
Ik begrijp dat ook niet, dus ik heb de hele avond liggen klussen aan Unraid.LittleKiller schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:36:
[...]
Ik snap niet dat je maar kan lezen op 80mb/s. Weet je zeker niet dat je niet tegelijkertijd schrijft?
- xfs array met één 8TB HDD (waar mijn data nu op staat), momenteel 1 paritydrive aan het toevoegen.
- btfrs pool met één 500GB NVMe SSD geconfigureerd als cache voor het array
- xfs pool met één 500GB SATA SSD geconfigureerd als Docker/appdata drive
Tevens met wat redelijk omslachtige methoden mijn 2.5gbit/s USB NIC werkend gekregen naast de normale Intel gigabit NIC. Docker draait nu prima, werkt geweldig.
Morgen ga ik dus met die 1 data en 1 parity-drive kijken wat de performance is. En ja, ik weet zeker dat ik niet ook schrijf, ik pak een groot bestand van de share en kopieer deze naar mijn eigen PC. Dat ging eerder vanavond dus met 80MB/s. Schrijven hetzelfde. Dat leek niet te veranderen met 'reconstruct_write' aan, ondanks alle signalen online dat dit enorm zou helpen. Ik begrijp niet hoe dit helpt want Unraid deelt mijn bestanden niet op in stukjes om ze vervolgens over meerdere drives te verdelen. Ik begin met 1 drive die vol zit, en voeg dan de parity en tweede data drive toe. Ik heb namelijk geen extra 8TB drive op de plank liggen voor dit soort grapjes. In SHR1 of ZFS of wat dan ook gaat hij dan alles opnieuw verdelen zodat dit parallel lezen/schrijven wél mogelijk is. Dat gebeurt nu niet.
Nu kan ik nog wel over het schrijven heenkomen met de NVMe cachedrive, maar lezen zal echt sneller moeten. Ben benieuwd morgen.
[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 31-10-2022 23:29 ]
Ben je dan de schijf aan het lezen die vol zit? Je realiseert je dat lezen aan het einde van de schijf langzamer gaat? Ik ga ervanuit dat je dat weet.Kuusj schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:27:
[...]
Ik begrijp dat ook niet, dus ik heb de hele avond liggen klussen aan Unraid.
- xfs array met één 8TB HDD (waar mijn data nu op staat), momenteel 1 paritydrive aan het toevoegen.
- btfrs pool met één 500GB NVMe SSD geconfigureerd als cache voor het array
- xfs pool met één 500GB SATA SSD geconfigureerd als Docker/appdata drive
Tevens met wat redelijk omslachtige methoden mijn 2.5gbit/s USB NIC werkend gekregen naast de normale Intel gigabit NIC. Docker draait nu prima, werkt geweldig.
Morgen ga ik dus met die 1 data en 1 parity-drive kijken wat de performance is. En ja, ik weet zeker dat ik niet ook schrijf, ik pak een groot bestand van de share en kopieer deze naar mijn eigen PC. Dat ging eerder vanavond dus met 80MB/s. Schrijven hetzelfde. Dat leek niet te veranderen met 'reconstruct_write' aan, ondanks alle signalen online dat dit enorm zou helpen. Ik begrijp niet hoe dit helpt want Unraid deelt mijn bestanden niet op in stukjes om ze vervolgens over meerdere drives te verdelen. Ik begin met 1 drive die vol zit, en voeg dan de parity en tweede data drive toe. Ik heb namelijk geen extra 8TB drive op de plank liggen voor dit soort grapjes. In SHR1 of ZFS of wat dan ook gaat hij dan alles opnieuw verdelen zodat dit parallel lezen/schrijven wél mogelijk is. Dat gebeurt nu niet.
Nu kan ik nog wel over het schrijven heenkomen met de NVMe cachedrive, maar lezen zal echt sneller moeten. Ben benieuwd morgen.
Reconstruct write werkt alleen als je meerdere schijven hebt.
Om nog even aan te haken op de spinup discussie:
Vergeet niet je bestandssysteem (op je NAS) met de 'noatime' flag (no access time) te mounten, dat voorkomt dat je disks meteen opspinnen zodra een SMB client (zoals je windows PC) opstart (maar geen specifieke bestanden op vraagt).
(noatime voorkomt dat je bestandssysteem in zijn metadata bij houdt wanneer de file voor het laatst gelezen is, een feature die voor het gros van de mensen waarschijnlijk totaal niet van belang is)
Vergeet niet je bestandssysteem (op je NAS) met de 'noatime' flag (no access time) te mounten, dat voorkomt dat je disks meteen opspinnen zodra een SMB client (zoals je windows PC) opstart (maar geen specifieke bestanden op vraagt).
(noatime voorkomt dat je bestandssysteem in zijn metadata bij houdt wanneer de file voor het laatst gelezen is, een feature die voor het gros van de mensen waarschijnlijk totaal niet van belang is)
[ Voor 27% gewijzigd door citruspers op 01-11-2022 18:14 ]
Zag nog een teleurgestelde iemand op het Forum van Minisforum die een GK50 met 1 LAN poort ontving (reseller Poland??) en dacht een 2 LAN port gekocht te hebbenTheByteBoy schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:35:
https://bbs.minisforum.co...port-instead-of-two.2400/
Ik heb die van mij met 2 LAN-poorten bij Cool-play gekocht via Amazon.de met "verzonden door Amazon".
Die Cool-Play heeft foto's zoals jij opmerkt met 1 LAN poort. Maar leverde aan mij een GK50 met 2 LAN-poorten. Zo te zien is Cool-play een Chinees bedrijfje met ook een vestiging in DE.
Meerdere mensen melden op dit forum en op het "Home Assistant: Open source Python3...deel 4" forum ook een GK50 gekocht te hebben.
Ben benieuwd of ze ook een 2 LAN poorten model ontvangen hebben ?!.
Zelfs de Duitse officiele webshop weet het niet zeker. 2 poorten op de foto's, 1x rj45 volgens de specificaties (https://store.minisforum....os=1&_sid=d5a568ee6&_ss=r).Antonio di schreef op donderdag 3 november 2022 @ 00:56:
[...]
Zag nog een teleurgestelde iemand op het Forum van Minisforum die een GK50 met 1 LAN poort ontving (reseller Poland??) en dacht een 2 LAN port gekocht te hebben
https://bbs.minisforum.co...port-instead-of-two.2400/
Ik heb die van mij met 2 LAN-poorten bij Cool-play gekocht via Amazon.de met "verzonden door Amazon".
Die Cool-Play heeft foto's zoals jij opmerkt met 1 LAN poort. Maar leverde aan mij een GK50 met 2 LAN-poorten. Zo te zien is Cool-play een Chinees bedrijfje met ook een vestiging in DE.
Meerdere mensen melden op dit forum en op het "Home Assistant: Open source Python3...deel 4" forum ook een GK50 gekocht te hebben.
(Tevens niet fanless volgens die pagina...?)
Mooi apparaat verder. Zit zelf op een U820 die me goed bevalt, op een soms wat agressieve fan na.
Ik heb net het N6005 powered NAS-moederbord (https://nl.aliexpress.com/item/1005004761498719.html en andere resellers) aangeschaft. Kost ongeveer $ 300 (minder met kortingen)
/f/image/aCVQZLkJrTeL9eMJglb21kZZ.webp?f=fotoalbum_large)
Het is een bordje met 6xSATA, 2xNVME en 4x 2.5Gbit i226-V (niet de eerdere i225-V die niet zo goed was met UDP)
Een paar snelle conclusies na het installeren van Debian:
1. 64Gbytes wordt NIET ondersteund, 'slechts' 32Gbytes, ja, ik heb dit getest met daadwerkelijke DIMMS, niet alleen gekeken naar de processorspecificaties.
2. De SATA-poorten zijn 'raar', één is aangesloten op PCIe (Intel), de andere 5 gebruiken een JMB585-controller, dus de doorvoer is beperkt, vooral in RAID-sets. De Jmicron JMB58x-controller is ook 'beperkt' in bandbreedte tot 1Gbyte/sec: LnkSta: Snelheid 8GT/s (ok), Breedte x1 (gedowngraded) De eigenlijke chip ondersteunt x2 PCIe-lanes: PCIe Gen3 x2 naar x5 SATA 6Gb/s
3. De heatsink is onvoldoende om alle cores 100% van de tijd op 3,3 Ghz te laten draaien, het 'settelt' naar ongeveer 2,4 Ghz voor alle cores (of is dit onderdeel van de p-state instellingen en kan het worden afgesteld?)
4. De 24+4-pins ATX-connector, je moet de +4pin van stroom voorzien met 12V, anders start hij niet op.
5. Van de 6 geadverteerde USB-poorten zijn 2x 2.0 (intern op het moederbord voor boot-USB-sticks), 2x 3.0 (externe connector) en 2x zijn pin-headers, geen header->poortkabel meegeleverd.
6. ATX-backplate niet inbegrepen.:-(
7. De m.2 NVME-poorten zijn PCIe 3.0 x1, dus slechts ~1Gbyte/sec.
8. Tot nu toe geen problemen met de Intel 226-chips, ze draaien goed op 1Gbit, niet op 2,5Gbit (nog geen 2.5Gbit-switch). Ik gebruik er nu 3.
9. Met 32Gbytes en een 970EVOPlus 2Tbyte en een PicoPSU 120, gebruik ik ongeveer 9-10W inactief. Draait ~ 25 W bij volledige CPU-belasting (4 cores). Gemeten op mijn labvoeding (moet nog een 'nette' voeding en kast regelen/printen).
10.De CPU ondersteunt de i915 'interface', dus mogelijk met Plex voor hercodering. Je moet wel even wat 'tweaken' in de kernel configuratie files (geen compilatie nodig).
De theoretische opslagsnelheid is dus 'slechts' 1Gbyte/sec voor elk van de NVME-schijven, ~600Mbyte/sec voor één SATA-poort en 1Gbyte/sec voor de andere 5 SATA-poorten. Aan de netwerkkant hebben we 4x2.5Gbit ethernet, dus ook rond de 1Gbyte/sec totaal.
Al-met-al een geinig bordje, een _zeer_ goed alternatief voor een Raspberry Pi, maar ook een stuk duurder (maar wel verkrijgbaar).
Wat ga ik er mee doen? Docker containers voor radarr, sonarr, plex en aanverwante, een kleine wordpress site (mysql php, apache), nginx proxy, firewall, node-red, influxdb en nog wat andere dingetjes, niet super-zwaar, maar net iets teveel voor een Raspberry Pi, en zelfs mijn Zimaboard begon een beetje te 'kraken'
/f/image/aCVQZLkJrTeL9eMJglb21kZZ.webp?f=fotoalbum_large)
Het is een bordje met 6xSATA, 2xNVME en 4x 2.5Gbit i226-V (niet de eerdere i225-V die niet zo goed was met UDP)
Een paar snelle conclusies na het installeren van Debian:
1. 64Gbytes wordt NIET ondersteund, 'slechts' 32Gbytes, ja, ik heb dit getest met daadwerkelijke DIMMS, niet alleen gekeken naar de processorspecificaties.
2. De SATA-poorten zijn 'raar', één is aangesloten op PCIe (Intel), de andere 5 gebruiken een JMB585-controller, dus de doorvoer is beperkt, vooral in RAID-sets. De Jmicron JMB58x-controller is ook 'beperkt' in bandbreedte tot 1Gbyte/sec: LnkSta: Snelheid 8GT/s (ok), Breedte x1 (gedowngraded) De eigenlijke chip ondersteunt x2 PCIe-lanes: PCIe Gen3 x2 naar x5 SATA 6Gb/s
3. De heatsink is onvoldoende om alle cores 100% van de tijd op 3,3 Ghz te laten draaien, het 'settelt' naar ongeveer 2,4 Ghz voor alle cores (of is dit onderdeel van de p-state instellingen en kan het worden afgesteld?)
4. De 24+4-pins ATX-connector, je moet de +4pin van stroom voorzien met 12V, anders start hij niet op.
5. Van de 6 geadverteerde USB-poorten zijn 2x 2.0 (intern op het moederbord voor boot-USB-sticks), 2x 3.0 (externe connector) en 2x zijn pin-headers, geen header->poortkabel meegeleverd.
6. ATX-backplate niet inbegrepen.:-(
7. De m.2 NVME-poorten zijn PCIe 3.0 x1, dus slechts ~1Gbyte/sec.
8. Tot nu toe geen problemen met de Intel 226-chips, ze draaien goed op 1Gbit, niet op 2,5Gbit (nog geen 2.5Gbit-switch). Ik gebruik er nu 3.
9. Met 32Gbytes en een 970EVOPlus 2Tbyte en een PicoPSU 120, gebruik ik ongeveer 9-10W inactief. Draait ~ 25 W bij volledige CPU-belasting (4 cores). Gemeten op mijn labvoeding (moet nog een 'nette' voeding en kast regelen/printen).
10.De CPU ondersteunt de i915 'interface', dus mogelijk met Plex voor hercodering. Je moet wel even wat 'tweaken' in de kernel configuratie files (geen compilatie nodig).
De theoretische opslagsnelheid is dus 'slechts' 1Gbyte/sec voor elk van de NVME-schijven, ~600Mbyte/sec voor één SATA-poort en 1Gbyte/sec voor de andere 5 SATA-poorten. Aan de netwerkkant hebben we 4x2.5Gbit ethernet, dus ook rond de 1Gbyte/sec totaal.
Al-met-al een geinig bordje, een _zeer_ goed alternatief voor een Raspberry Pi, maar ook een stuk duurder (maar wel verkrijgbaar).
Wat ga ik er mee doen? Docker containers voor radarr, sonarr, plex en aanverwante, een kleine wordpress site (mysql php, apache), nginx proxy, firewall, node-red, influxdb en nog wat andere dingetjes, niet super-zwaar, maar net iets teveel voor een Raspberry Pi, en zelfs mijn Zimaboard begon een beetje te 'kraken'
[ Voor 6% gewijzigd door campr112 op 03-11-2022 10:22 ]
Be more, use Linux.
Via jouw link op Amazon.de gekocht en vandaag de versie met twee poorten binnen gekregen.Antonio di schreef op donderdag 3 november 2022 @ 00:56:
[...]
Nog dank voor de korting tip!
Ik wacht er nog op. Zou vandaag geleverd worden, maar weinig voortgang mails. Zal wel later worden.TWKterry schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:21:
[...]
Via jouw link op Amazon.de gekocht en vandaag de versie met twee poorten binnen gekregen.
Nog dank voor de korting tip!
Vandaag ook mijn minisforum GK50 ontvangen. Leuk apparaatje met inderdaad 2 LAN poorten.Antonio di schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:26:
Ik had de onderstaande info al op het Home Assistant forum geplaatst, zie vanaf:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Start de GK50
Extra toegevoegd:
Uitgepakt, aangesloten en de setup zijn gang laten gaan. Na een setup procedure doorlopen te hebben, die aanvoelt als een 3e graads verhoor (al jaren geen Windows meer geïnstalleerd op mijn apparatuur), staat de GK50 nu blijkbaar Windows 11 te updaten of zoiets.
Morgen er maar eens Debian Bullseye opknallen (openmaken, extra SSD erin en daarop installeren) en goed testen.
In ieder geval bedankt voor de tip!
-
[ Voor 98% gewijzigd door GioStyle op 24-11-2022 20:39 ]
@GioStyle
Wat ik begrepen heb uit de reviews heeft de GK50 géén nvme aansluiting.
De SSD die er al inzit is SATA, wel met m2 format.
Er is ook nog ruimte voor één 9mm dikke SATA drive van 2.5”.
Wat ik begrepen heb uit de reviews heeft de GK50 géén nvme aansluiting.
De SSD die er al inzit is SATA, wel met m2 format.
Er is ook nog ruimte voor één 9mm dikke SATA drive van 2.5”.
wat @MariosCube schrijft klopt.GioStyle schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:34:
Die GK50 heeft een sata ssd begrijp ik. Kan iemand bevestigen of ontkrachten of er ondersteuning is voor een nvme pci-e ssd?
Ben geen hardware speciallist weet dus niet of het M2-slot ook voor PCIE is.Stuur zo de Window-11 info
![]() | ![]() |
Minisforum GK50 hardware info. Zoals gezegd ik ben geen hardware specialist hopelijk kun je hier de benodigde info van "M2-slot is ook voor PCIE geschikt" vindenAntonio di schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:38:
[...]
wat @MariosCube schrijft klopt.
Ben geen hardware speciallist weet dus niet of het M2-slot ook voor PCIE is.Stuur zo de Window-11 info
[Afbeelding] [Afbeelding]
Antwoord is al gegeven, zie nieuwer post @MariosCube (thanks)
zie info van GK50 moederbord BESSTAR Tech GB7 & Hardware :
https://linux-hardware.or...=c87dfaac1f&log=dmidecode
https://bsd-hardware.info...memory_kind&v=LPDDR4&p=-1
[ Voor 110% gewijzigd door Antonio di op 05-11-2022 00:34 ]
@Antonio di @GioStyle
https://bbs.minisforum.co...nvme-ssd-compatible.2350/
GK50 only supports M.2 2280 SATA SSD
Hope this information is helpful to you, thank you
https://bbs.minisforum.co...nvme-ssd-compatible.2350/
GK50 only supports M.2 2280 SATA SSD
Hope this information is helpful to you, thank you
M.2 SATA vs M.2 NVME is vrij eenvoudig te herkennen. Een NVME drive heeft maar één inkeping in de drive (en dus een "pennetje" in de aansluiting op het moederbord). Een SATA variant heeft twee inkepingen, en twee "pennetjes". Een NVME drive krijg je dus ook niet in een M.2 SATA aansluiting. Op jouw foto zie je vervolgens dat er twee inkepingen in de drive zitten en dus dat het in ieder geval een SATA drive is die er in zit. Of datgene "boven" de inkepingen nu ook de "pennetjes" van de connector zijn durf ik niet te zeggen. Maar dat die alleen SATA drives accepteert staat dus ook in de specsAntonio di schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:38:
[...]
Welke chipset wordt er gebruikt voor de ethernet poorten? Ziet er wel uit als een leuke box voor OPNSense.Antonio di schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:38:
[...]
@Remc0_
Volgens HWINFO64 zijn het 2 x Realtek RTL8168/8111
Volgens HWINFO64 zijn het 2 x Realtek RTL8168/8111
Zie ook info systeem (via W11) van de Minisforum GK50. Ik ben geen hardware specialist ,maar misschien kun je er iets mee.Remc0_ schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:33:
[...]
Welke chipset wordt er gebruikt voor de ethernet poorten? Ziet er wel uit als een leuke box voor OPNSense.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
| INFO MINISFORUM GK50, SEE ALSO: https://linux-hardware.org/?probe=c87dfaac1f&log=dmidecode https://bsd-hardware.info/?view=computers&f=memory_kind&v=LPDDR4&p=-1 DOWN BELOW: PRINT ON W11 VAN SYSTEM INFO MINISFORUM GK50. << remove personal info >> System Information report written at: 11/04/22 21:13:58 System Name: [System Summary] Item Value OS Name Microsoft Windows 11 Pro Version 10.0.22621 Build 22621 Other OS Description Not Available OS Manufacturer Microsoft Corporation System Name << remove personal info >> System Manufacturer BESSTAR TECH LIMITED System Model GK50 System Type x64-based PC System SKU SKU1 Processor Intel(R) Pentium(R) Silver N5030 CPU @ 1.10GHz, 1101 Mhz, 4 Core(s), 4 Logical Processor(s) BIOS Version/Date American Megatrends Inc. GB7 0.08, 25/05/2021 SMBIOS Version 3.2 Embedded Controller Version 255.255 BIOS Mode UEFI BaseBoard Manufacturer BESSTAR Tech BaseBoard Product GB7 BaseBoard Version Default string Platform Role Desktop Secure Boot State Off PCR7 Configuration Elevation Required to View Windows Directory C:\WINDOWS System Directory C:\WINDOWS\system32 Boot Device \Device\HarddiskVolume1 Locale United States Hardware Abstraction Layer Version = "10.0.22621.1" User Name Time Zone W. Europe Standard Time Installed Physical Memory (RAM) 8,00 GB Total Physical Memory 7,82 GB Available Physical Memory 4,46 GB Total Virtual Memory 9,70 GB Available Virtual Memory 6,22 GB Page File Space 1,88 GB Page File C:\pagefile.sys Kernel DMA Protection On Virtualization-based security Not enabled Windows Defender Application Control policy Enforced Windows Defender Application Control user mode policy Off Device Encryption Support Elevation Required to View Hyper-V - VM Monitor Mode Extensions Yes Hyper-V - Second Level Address Translation Extensions Yes Hyper-V - Virtualization Enabled in Firmware Yes Hyper-V - Data Execution Protection Yes [Hardware Resources] Item Value [Network] [Adapter] Item Value Name [00000000] Microsoft Kernel Debug Network Adapter Adapter Type Not Available Product Type Microsoft Kernel Debug Network Adapter Installed Yes PNP Device ID ROOT\KDNIC\0000 Last Reset 04/11/2022 20:59 Index 0 Service Name kdnic IP Address Not Available IP Subnet Not Available Default IP Gateway Not Available DHCP Enabled Yes DHCP Server Not Available DHCP Lease Expires Not Available DHCP Lease Obtained Not Available MAC Address Not Available Driver C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS\KDNIC.SYS (6.1.0.0, 69,33 KB (70.992 bytes), 07/05/2022 07:19) Name [00000001] Realtek 8822CE Wireless LAN 802.11ac PCI-E NIC Adapter Type Ethernet 802.3 Product Type Realtek 8822CE Wireless LAN 802.11ac PCI-E NIC Installed Yes PNP Device ID PCI\VEN_10EC&DEV_C822&SUBSYS_42101A3B&REV_00\00E04CFFFEC8220100 Last Reset 04/11/2022 20:59 Index 1 Service Name RTWlanE IP Address Not Available IP Subnet Not Available Default IP Gateway Not Available DHCP Enabled Yes DHCP Server Not Available DHCP Lease Expires Not Available DHCP Lease Obtained Not Available MAC Address 48:E7:DA:08:76:9B I/O Port 0x0000EF00-0x0000EFFF Memory Address 0xC12F0000-0xC12FFFFF IRQ Channel IRQ 4294967282 Driver C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS\RTWLANE.SYS (2024.0.10.121, 11,28 MB (11.829.848 bytes), 12/06/2020 10:33) Name [00000002] Bluetooth Device (Personal Area Network) Adapter Type Not Available Product Type Bluetooth Device (Personal Area Network) Installed Yes PNP Device ID Not Available Last Reset 04/11/2022 20:59 Index 2 Service Name BthPan IP Address Not Available IP Subnet Not Available Default IP Gateway Not Available DHCP Enabled Yes DHCP Server Not Available DHCP Lease Expires Not Available DHCP Lease Obtained Not Available MAC Address Not Available Name [00000003] Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter Adapter Type Ethernet 802.3 Product Type Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter Installed Yes PNP Device ID {5D624F94-8850-40C3-A3FA-A4FD2080BAF3}\VWIFIMP_WFD\5&4693AA1&0&11 Last Reset 04/11/2022 20:59 Index 3 Service Name vwifimp IP Address Not Available IP Subnet Not Available Default IP Gateway Not Available DHCP Enabled Yes DHCP Server Not Available DHCP Lease Expires Not Available DHCP Lease Obtained Not Available MAC Address 4A:E7:DA:08:76:9B Driver C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS\VWIFIMP.SYS (10.0.22621.1, 84,00 KB (86.016 bytes), 07/05/2022 07:19) Name [00000004] Realtek PCIe GbE Family Controller Adapter Type Ethernet 802.3 Product Type Realtek PCIe GbE Family Controller Installed Yes PNP Device ID PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_012310EC&REV_15\4&667E497&0&01000000684CE00000 Last Reset 04/11/2022 20:59 Index 4 Service Name rtcx21 IP Address << remove personal info >> IP Subnet 255.255.255.0, 64, 128, 64 Default IP Gateway DHCP Enabled Yes DHCP Server << remove personal info >> DHCP Lease Expires 04/11/2022 21:59 DHCP Lease Obtained 04/11/2022 20:59 MAC Address << remove personal info >> Memory Address << remove personal info >> Memory Address << remove personal info >> IRQ Channel IRQ 4294967284 Driver C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERSTORE\FILEREPOSITORY\RTCX21X64.INF_AMD64_516E5C9B75C49DC2\RTCX21X64.SYS (1.0.0.14, 527,00 KB (539.648 bytes), 07/05/2022 09:37) Name [00000005] Realtek PCIe GbE Family Controller Adapter Type Ethernet 802.3 Product Type Realtek PCIe GbE Family Controller Installed Yes PNP Device ID PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_012310EC&REV_15\01000000684CE00000 Last Reset 04/11/2022 20:59 Index 5 Service Name rtcx21 IP Address Not Available IP Subnet Not Available Default IP Gateway Not Available DHCP Enabled Yes DHCP Server Not Available DHCP Lease Expires Not Available DHCP Lease Obtained Not Available MAC Address 84:47:09:0F:FD:B8 Memory Address << remove personal info >> Memory Address << remove personal info >> IRQ Channel IRQ 4294967285 Driver C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERSTORE\FILEREPOSITORY\RTCX21X64.INF_AMD64_516E5C9B75C49DC2\RTCX21X64.SYS (1.0.0.14, 527,00 KB (539.648 bytes), 07/05/2022 09:37) Name [00000006] Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter Adapter Type Ethernet 802.3 Product Type Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter Installed Yes PNP Device ID {5D624F94-8850-40C3-A3FA-A4FD2080BAF3}\VWIFIMP_WFD\5&4693AA1&0&12 Last Reset 04/11/2022 20:59 Index 6 Service Name vwifimp IP Address Not Available IP Subnet Not Available Default IP Gateway Not Available DHCP Enabled Yes DHCP Server Not Available DHCP Lease Expires Not Available DHCP Lease Obtained Not Available MAC Address CA:E7:DA:08:76:9B Driver C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS\VWIFIMP.SYS (10.0.22621.1, 84,00 KB (86.016 bytes), 07/05/2022 07:19) Name [00000007] WAN Miniport (SSTP) Adapter Type Not Available Product Type WAN Miniport (SSTP) Installed Yes PNP Device ID Not Available Last Reset 04/11/2022 20:59 Index 7 Service Name RasSstp IP Address Not Available IP Subnet Not Available Default IP Gateway Not Available DHCP Enabled No DHCP Server Not Available DHCP Lease Expires Not Available DHCP Lease Obtained Not Available MAC Address Not Available Name [00000008] WAN Miniport (IKEv2) Adapter Type Not Available Product Type WAN Miniport (IKEv2) Installed Yes PNP Device ID Not Available Last Reset 04/11/2022 20:59 Index 8 Service Name RasAgileVpn IP Address Not Available IP Subnet Not Available Default IP Gateway Not Available DHCP Enabled No DHCP Server Not Available DHCP Lease Expires Not Available DHCP Lease Obtained Not Available MAC Address Not Available Name [00000009] WAN Miniport (L2TP) Adapter Type Not Available Product Type WAN Miniport (L2TP) Installed Yes PNP Device ID Not Available Last Reset 04/11/2022 20:59 Index 9 Service Name Rasl2tp IP Address Not Available IP Subnet Not Available Default IP Gateway Not Available DHCP Enabled No DHCP Server Not Available DHCP Lease Expires Not Available DHCP Lease Obtained Not Available MAC Address Not Available Name [00000010] WAN Miniport (PPTP) Adapter Type Not Available Product Type WAN Miniport (PPTP) Installed Yes PNP Device ID Not Available Last Reset 04/11/2022 20:59 Index 10 Service Name PptpMiniport IP Address Not Available IP Subnet Not Available Default IP Gateway Not Available DHCP Enabled No DHCP Server Not Available DHCP Lease Expires Not Available DHCP Lease Obtained Not Available MAC Address Not Available Name [00000011] WAN Miniport (PPPOE) Adapter Type Not Available Product Type WAN Miniport (PPPOE) Installed Yes PNP Device ID Not Available Last Reset 04/11/2022 20:59 Index 11 Service Name RasPppoe IP Address Not Available IP Subnet Not Available Default IP Gateway Not Available DHCP Enabled No DHCP Server Not Available DHCP Lease Expires Not Available DHCP Lease Obtained Not Available MAC Address Not Available Name [00000012] WAN Miniport (IP) Adapter Type Not Available Product Type WAN Miniport (IP) Installed Yes PNP Device ID Not Available Last Reset 04/11/2022 20:59 Index 12 Service Name NdisWan IP Address Not Available IP Subnet Not Available Default IP Gateway Not Available DHCP Enabled No DHCP Server Not Available DHCP Lease Expires Not Available DHCP Lease Obtained Not Available MAC Address Not Available Name [00000013] WAN Miniport (IPv6) Adapter Type Not Available Product Type WAN Miniport (IPv6) Installed Yes PNP Device ID Not Available Last Reset 04/11/2022 20:59 Index 13 Service Name NdisWan IP Address Not Available IP Subnet Not Available Default IP Gateway Not Available DHCP Enabled No DHCP Server Not Available DHCP Lease Expires Not Available DHCP Lease Obtained Not Available MAC Address Not Available Name [00000014] WAN Miniport (Network Monitor) Adapter Type Not Available Product Type WAN Miniport (Network Monitor) Installed Yes PNP Device ID Not Available Last Reset 04/11/2022 20:59 Index 14 Service Name NdisWan IP Address Not Available IP Subnet Not Available Default IP Gateway Not Available DHCP Enabled No DHCP Server Not Available DHCP Lease Expires Not Available DHCP Lease Obtained Not Available MAC Address Not Available Device PNP Device ID Error Code |
@MariosCube @Antonio di Ahh oké inderdaad jammer genoeg realteak chipset, dat is jammer.
@Remc0_
Speedtest trekt mijn 600Mbits lijn wel vol.
ziggogo.tv valt dan weer iets tegen met 90-100% CPU belasting.
Speedtest trekt mijn 600Mbits lijn wel vol.
Weet iemand of er veel verschil zit wat betreft efficiënte/wattage tussen de:
Fujitsu Mainboard D3401-A11 GS3
En bijvoorbeeld de Fujitsu D3644-B?
Kan niet zo snel iets online vinden wat betreft de verschillen, Fujitsu D3644-B is lastig verkrijgbaar op dit moment en D3401-A11 GS3 zou ik voor een mooie prijs kunnen halen.
Mvg,
Mark
Kan niet zo snel iets online vinden wat betreft de verschillen, Fujitsu D3644-B is lastig verkrijgbaar op dit moment en D3401-A11 GS3 zou ik voor een mooie prijs kunnen halen.
Mvg,
Mark
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
Hoezo lastig? Volgens pricewatch op voorraad voor ca €200.Melchuzz schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:27:
Mvg,
Mark
Oh ik was in de veronderstelling dat 200 aan de dure kant was maar kijkend naar de prijs tijdlijn is dit een normale prijs, excuus.Mars Warrior schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:15:
[...]
Hoezo lastig? Volgens pricewatch op voorraad voor ca €200.
Wel is mijn vraag dan, zit daar zo'n groot verschil in dat je 200 euro terug verdient? (eerst aangegeven moederbord D3401-A11 GS3 is voor 35,- te koop)
En ik zie dat het beste moederbord wat betreft energiebesparing nu niet te koop is (Fujitsu D3643-H) , is het een goed idee om eventueel te wachten tot die weer beschikbaar is?
Alvast bedankt!
Mvg,
Mark
[ Voor 2% gewijzigd door Melchuzz op 05-11-2022 21:06 . Reden: Moederbord model namen toegevoegd ]
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
Geeft niet. Sinds een jaar zijn dit normale prijzen, maar wel een stuk duurder dan voorheen. Besef ook dat dit een ouder mobo is, en die zijn op de 1 of andere manier ook duurder geworden…Melchuzz schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:02:
[...]
Oh ik was in de veronderstelling dat 200 aan de dure kant was maar kijkend naar de prijs tijdlijn is dit een normale prijs, excuus.
Heb vanavond geprobeerd of ik het base verbruik van mijn server nog verder omlaag kon schroeven. Helaas geen grote verbeteringen gezien/door kunnen voeren. Op de pulsating PWM fans na maar dat moest sowieso nog gebeuren.
Qua OS/hypervisor draait er Proxmox met nu 0 VM/LXC containers, dit om geen afleiding van software te hebben. Op Proxmox zijn onderstaande aanpassingen doorgevoerd.
Gemiddeld komt dit uit op 12 watt. Grote piek was vanwege het rebooten om te kijken of er nog e.e.a. in het BIOS voor verbetering kon zorgen. Er is nog wel een update te installeren, maar verwacht niet dat dit voor veel verschil zal zorgen.
/f/image/S7SLl17Ko5Y3rsUHExfbdZWk.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het idee dat hier vrij weinig vanaf te schaven is. Verwacht dat de gemaakte hardware keuzes al ±6 watt verbruiken (IPMI: ± 3watt, Processor fan: ± 1,5watt, 2 case fans: ± 1,2watt)
Iemand enig idee of er ergens winst te halen is? (los van de hardware keuzes)
In powertop viel op dat de Pkg (packages?) niet lager dan C3 komen. Zou dat nog iets zijn om in diepere C-states te krijgen en zo ja hoe?
Qua OS/hypervisor draait er Proxmox met nu 0 VM/LXC containers, dit om geen afleiding van software te hebben. Op Proxmox zijn onderstaande aanpassingen doorgevoerd.
code:
1
2
| echo "powersave" | tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor powertop --auto-tune |
Gemiddeld komt dit uit op 12 watt. Grote piek was vanwege het rebooten om te kijken of er nog e.e.a. in het BIOS voor verbetering kon zorgen. Er is nog wel een update te installeren, maar verwacht niet dat dit voor veel verschil zal zorgen.
/f/image/S7SLl17Ko5Y3rsUHExfbdZWk.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het idee dat hier vrij weinig vanaf te schaven is. Verwacht dat de gemaakte hardware keuzes al ±6 watt verbruiken (IPMI: ± 3watt, Processor fan: ± 1,5watt, 2 case fans: ± 1,2watt)
In powertop viel op dat de Pkg (packages?) niet lager dan C3 komen. Zou dat nog iets zijn om in diepere C-states te krijgen en zo ja hoe?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| Pkg(HW) | Core(HW) | CPU(OS) 0 | | C0 active 0.4% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1 0.9% 0.3 ms C2 (pc2) 2.0% | | C3 (pc3) 94.6% | C3 (cc3) 0.0% | C3 0.0% 0.0 ms C6 (pc6) 0.0% | C6 (cc6) 0.0% | C6 0.0% 0.0 ms C7 (pc7) 0.0% | C7 (cc7) 97.5% | C7s 0.0% 0.0 ms C8 (pc8) 0.0% | | C8 2.2% 3.2 ms C9 (pc9) 0.0% | | C9 0.0% 0.0 ms C10 (pc10) 0.0% | | | | C10 95.5% 32.2 ms | | C1E 0.0% 0.0 ms | Core(HW) | CPU(OS) 1 | | C0 active 0.3% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1 0.0% 0.0 ms | | | C3 (cc3) 0.1% | C3 0.1% 0.6 ms | C6 (cc6) 0.3% | C6 0.4% 0.4 ms | C7 (cc7) 98.3% | C7s 0.0% 0.0 ms | | C8 0.4% 0.9 ms | | C9 0.0% 0.0 ms | | | | C10 98.0% 124.2 ms | | C1E 0.4% 1.9 ms |
# | Category | Product |
1 | Processors | Intel Core i5-9600 Boxed |
1 | Moederborden | Supermicro X11SCM-LN8F |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L12S |
2 | Ventilatoren | Noctua NF-A8 PWM, 80mm |
2 | Geheugen intern | Crucial CT32G4DFD8266 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU-150-XT |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB |
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Melchuzz
De Fujitsu D3401 is een Skylake moederbord en de Fujitsu D3644-B is een bord met C246 chipset voor een Coffee Lake processor en geschikt voor ECC geheugen, daarom is het duurder dan een normaal moederbord. De Fujitsu D3644 is een naar huidige maatstaven zeer zuinig moederbord, veel zuiniger dan 10th gen en later.
Het voordeel van de D36xx generatie ten opzicht van D34xx is de betere zuinigheid van USB en in het algemeen een beter power management. De D3417-B2 bijvoorbeeld kan wel circa 0,4W minder verbruiken als het volledig kaal is, maar in de praktijk, met devices aangesloten, is een D364x een stuk beter.
Een goedkopere versie van de D3644 is de Fujitsu D3642-B (6x SATA, geen ECC) of de Fujitsu D3643-H (4x SATA). Momenteel staan die niet in Pricewatch.
Dit zijn volwaardige moederborden, voor normale desktop processoren, met 4x geheugen slots en PCIe slots en veel USB aansluitingen. In deze klasse het zuinigste tot nu toe bekend.
De Fujitsu D3401 is een Skylake moederbord en de Fujitsu D3644-B is een bord met C246 chipset voor een Coffee Lake processor en geschikt voor ECC geheugen, daarom is het duurder dan een normaal moederbord. De Fujitsu D3644 is een naar huidige maatstaven zeer zuinig moederbord, veel zuiniger dan 10th gen en later.
Het voordeel van de D36xx generatie ten opzicht van D34xx is de betere zuinigheid van USB en in het algemeen een beter power management. De D3417-B2 bijvoorbeeld kan wel circa 0,4W minder verbruiken als het volledig kaal is, maar in de praktijk, met devices aangesloten, is een D364x een stuk beter.
Een goedkopere versie van de D3644 is de Fujitsu D3642-B (6x SATA, geen ECC) of de Fujitsu D3643-H (4x SATA). Momenteel staan die niet in Pricewatch.
Dit zijn volwaardige moederborden, voor normale desktop processoren, met 4x geheugen slots en PCIe slots en veel USB aansluitingen. In deze klasse het zuinigste tot nu toe bekend.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
ziggogo.tv is een gruwel. In de zucht naar controle laat Ziggo (of het moederbedrijf) zware scripts draaien. Feitelijk stelen ze daarmee processortijd en energie van de klant, die vraagt daar natuurlijk niet om. Ik vind dat maatschapelijk onverantwoord.MariosCube schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:08:
-
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 24-11-2022 20:39 ]
Volgens deze link gebruiken ze bij de interne test ubuntu desktop ipv. Debian. Misschien maakt dat nog verschil? Misschien lost dat ook meteen je NIC probleem op?GioStyle schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:08:
Ik heb gisteren een Odroid H3 non plus binnengekregen. Gedonder met nvme ssd en aspm. Ik moet aspm uitzetten in de bios, anders gaat ie over zijn nek. Ook worden de nic’s onder Debian niet goed herkend. Gelukkig doet mijn 2x 16GB geheugenset het wel. Ik zit momenteel met Debian op ongeveer 6W. Dat moet beter.
https://wiki.odroid.com/odroid-h3/hardware#specifications
-
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 24-11-2022 20:39 ]
Ik ben deze week aan het migreren van ESXi 7.0u3 naar proxmox 7.2, o.a. door jouw post. Ik draai vrij oudere NUC6i5 processoren en ESXi verbruikt al substantieel energie als het slechts alleen geboot is.daily.data.inj schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:45:
Heb vanavond geprobeerd of ik het base verbruik van mijn server nog verder omlaag kon schroeven. Helaas geen grote verbeteringen gezien/door kunnen voeren. Op de pulsating PWM fans na maar dat moest sowieso nog gebeuren.
code:
1 2 echo "powersave" | tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor powertop --auto-tune
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 Pkg(HW) | Core(HW) | CPU(OS) 0 | | C0 active 0.4% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1 0.9% 0.3 ms C2 (pc2) 2.0% | | C3 (pc3) 94.6% | C3 (cc3) 0.0% | C3 0.0% 0.0 ms C6 (pc6) 0.0% | C6 (cc6) 0.0% | C6 0.0% 0.0 ms C7 (pc7) 0.0% | C7 (cc7) 97.5% | C7s 0.0% 0.0 ms C8 (pc8) 0.0% | | C8 2.2% 3.2 ms C9 (pc9) 0.0% | | C9 0.0% 0.0 ms C10 (pc10) 0.0% | | | | C10 95.5% 32.2 ms | | C1E 0.0% 0.0 ms | Core(HW) | CPU(OS) 1 | | C0 active 0.3% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1 0.0% 0.0 ms | | | C3 (cc3) 0.1% | C3 0.1% 0.6 ms | C6 (cc6) 0.3% | C6 0.4% 0.4 ms | C7 (cc7) 98.3% | C7s 0.0% 0.0 ms | | C8 0.4% 0.9 ms | | C9 0.0% 0.0 ms | | | | C10 98.0% 124.2 ms | | C1E 0.4% 1.9 ms
Keek net op de powermeters
ESXi2: slechts alleen geboot met ESXi = 9,8 watt
PVE1: full load home servers =11 wat idle, en natuurlijk pieken op basis van load.
Let ook op dat bijvoorbeeld de D3401 geen standaard 20-24 pin ATX stekker heeft, maar een 16 pin. Dus om een standaard ATX of picopsu te gebruiken, heb je een adapter nodig...Melchuzz schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:27:
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Als je doorscrolt kom je ook nog de C-states voor de gpu tegen.daily.data.inj schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:45:
De C3 voor package kan liggen aan het feit dat je ipmi/bmc aan boord hebt, of een ander device (dat kan een chip zijn). Als je zoveel mogelijk uitschakelt in de BIOS (voor de test), dan zie misschien een verbetering.
Behalve het moederbord zie ik verder geen verdachte in de hardware in je hardwarelijst.
In dit bericht staan opdrachten die je kunt uitvoeren als root om meer informatie te vergaren mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Soms is er te zien dat bijvoorbeeld een driver niet geladen wordt of dat low power settings uitgeschakeld zijn.
Sinds vorige week mijn HP ProDesk 600 G1 DM in het bezit die gaat dienen als server.
Ik ben nu aan het testen voor een optimaal verbruik.
Ik dacht eerst om proxmox te draaien met daaronder o.a. Home Assistant maar ik merk een hoog meerverbruik met proxmox t.o.v. windows... (uitgemeten met een Brennenstuhl energiemeter)
Verbruik proxmox + HA: 27W
Verbruik Windows 10 + HA in virtualbox: 12,5W
Bij proxmox heb ik de governor op "powersave" gezet.
Merken jullie ook zo'n groot verschil tussen windows en proxmox? Proxmox lijkt me toch veel lichter te draaien dan Windows?
Ik dacht eerst om proxmox te draaien met daaronder o.a. Home Assistant maar ik merk een hoog meerverbruik met proxmox t.o.v. windows... (uitgemeten met een Brennenstuhl energiemeter)
Merken jullie ook zo'n groot verschil tussen windows en proxmox? Proxmox lijkt me toch veel lichter te draaien dan Windows?
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
proxmox is out of the box niet gemaakt om zuinig te zijn.. Aangezien het gewoon debian is kan je daar aan tweaken om het verbruik lager te krijgen. wat @daily.data.inj iets verder boven beschrijft zal al helpenvanpeers schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:06:
Sinds vorige week mijn HP ProDesk 600 G1 DM in het bezit die gaat dienen als server.
[ Voor 7% gewijzigd door Kek op 08-11-2022 09:23 ]
-
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:39 ]
Waarom wordt hier eigenlijk nooit gesproken over Intel NUC's? De nieuwe intel NUC met 2,5gbit lijkt mij best een interessante optie.
Als ik voor mezelf spreek, omdat ik er maar 1 óf 2 "disks" in kwijt kan. Ik zou een OS disk en 2 redundante data disken willen voor iets als nextcloud. In geen nuc voor zo ver ik weet kan dit.wouter.N schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:08:
Waarom wordt hier eigenlijk nooit gesproken over Intel NUC's? De nieuwe intel NUC met 2,5gbit lijkt mij best een interessante optie.
Mocht je 1 nvme disk in een kleine pc op DC plug voeding willen, denk ik dat het zeker een goede optie kan zijn, maar heb zelf geen verbruik gemeten.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
NUC's waren rondom een jaar op 5-6 geleden tamelijk zuinig (zie ook de topic start van deel 2), er waren ook NUC's met zuinige onderdelen zoals MMC en beperkte processoren. Generaties daarna zijn in het algemeen een stuk minder zuinig. Maar het is desondanks toch best mogelijk dat er een bepaald model is of komt dat wel zuinig is.wouter.N schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:08:
Momenteel is er geen reden om voor zuinigheid een NUC te kiezen als die even zuinig is als een zuinig desktop bord (per generatie, appels met appels vergeleken). In theorie zou het wel zuiniger moeten kunnen zijn omdat er geen PCIe slots op het bord aanwezig zijn. Wel veel USB.
2,5Gbit verbruikt substantieel meer dan 1 Gbit, 1Gbit meer dan 100 Mbit, enzovoort. Ik heb nog niet een directe vergelijking gezien tussen het verbruik van een I225 op 100 Mbit, 1000 Mbit en 2500 Mbit, verbonden met EEE (802.3az) aan een switch die dat goed ondersteunt. Als het meezit zou de chip zelf bij 1 Gbit vergelijkbaar verbruiken met een I219-LM op 1Gbit. Het verbruik neemt in het algemeen flink toe bij een hogere snelheid. Een switch kan al snel meer verbruiken dan een zeer zuinige computer, dus dat is ook van belang.
Edit: ik zag net de aankondiging van de NUC 13 Extreme-mini-pc op de Tweakers nieuwspagina. Dat is - zoals in het commentaar wordt geschreven - niet het bekende kleine NUC formaat maar een variant op mini ITX. De originele NUC heeft sinds jaar en dag een specifiek format en het moederbord is veel kleiner (10 × 10 cm, soms 3.5” SBC).
[ Voor 13% gewijzigd door mrmrmr op 08-11-2022 21:49 ]
De audio uit over de Jack-plug in Windows werkt. Wel even de microfoon uitzetten, anders is het geluid niet om aan te horen. Audio over HDMI heb ik niet getest.Antonio di schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:51:
[...]
Er wordt ook geklaagd dat audio het alleen zou doen over HDMI (klopt ik heb het getest) maar niet over de jack-plug. Ik heb dit getest maar de audio werkt over de jack-plug . Onder W11 wel even wisselen tussen HDMI en Jack-plug uitgang. De MIC jack-plug ingang heb ik niet getest.
Echter audio over de Jack-plug in Debian Bullseye krijg ik niet aan de gang. De audio drivers onder Debian werken niet. Onder pulseaudio zie ik alleen een Dummy connection. Het is niet het belangrijkste, maar toch.....
Heeft er iemand toevallig de gouden tip om audio over de Jack-plug op de Minisforum GK50 werkend te krijgen?
Na de BIOS update door te voeren naar meest recente versie merkte ik op dat ik een powersaving optie voor de processor over het hoofd had gezien in de BIOS. Door deze aan te passen en/of de BIOS update zelf is het idle verbruik toch weer 3 watt naar beneden gegaan. Gemiddeld staat er nu 9 watt op de teller zonder load wat best aardig is voor deze setup. Als ik nog ergens een passieve 1151 cpu koeler kan vinden en IPMI uitschakel voor deze extra server node verwacht ik zonder load uit te komen op 4/5 watt.daily.data.inj schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:45:
code:
1 2 echo "powersave" | tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor powertop --auto-tune
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 Pkg(HW) | Core(HW) | CPU(OS) 0 | | C0 active 0.4% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1 0.9% 0.3 ms C2 (pc2) 2.0% | | C3 (pc3) 94.6% | C3 (cc3) 0.0% | C3 0.0% 0.0 ms C6 (pc6) 0.0% | C6 (cc6) 0.0% | C6 0.0% 0.0 ms C7 (pc7) 0.0% | C7 (cc7) 97.5% | C7s 0.0% 0.0 ms C8 (pc8) 0.0% | | C8 2.2% 3.2 ms C9 (pc9) 0.0% | | C9 0.0% 0.0 ms C10 (pc10) 0.0% | | | | C10 95.5% 32.2 ms | | C1E 0.0% 0.0 ms | Core(HW) | CPU(OS) 1 | | C0 active 0.3% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1 0.0% 0.0 ms | | | C3 (cc3) 0.1% | C3 0.1% 0.6 ms | C6 (cc6) 0.3% | C6 0.4% 0.4 ms | C7 (cc7) 98.3% | C7s 0.0% 0.0 ms | | C8 0.4% 0.9 ms | | C9 0.0% 0.0 ms | | | | C10 98.0% 124.2 ms | | C1E 0.4% 1.9 ms
# Category Product 1 Processors Intel Core i5-9600 Boxed 1 Moederborden Supermicro X11SCM-LN8F 1 Computer accessoires Leicke ULL Power Supply 120 W 1 Processorkoeling Noctua NH-L12S 2 Ventilatoren Noctua NF-A8 PWM, 80mm 2 Geheugen intern Crucial CT32G4DFD8266 1 Voedingen Mini-box picoPSU-150-XT 1 Solid state drives Samsung 970 EVO 1TB
/f/image/62eVEcXJGTlvBQ3VAcEeKOHH.png?f=fotoalbum_large)
De idle stats vanuit powertop laten nu trouwens ook diepere C-states zien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| Pkg(HW) | Core(HW) | CPU(OS) 0 | | C0 active 0.4% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1 0.1% 0.9 ms C2 (pc2) 5.0% | | C3 (pc3) 0.0% | C3 (cc3) 0.0% | C3 0.0% 0.1 ms C6 (pc6) 0.2% | C6 (cc6) 0.1% | C6 0.1% 0.4 ms C7 (pc7) 0.0% | C7 (cc7) 98.9% | C7s 0.0% 0.8 ms C8 (pc8) 11.3% | | C8 2.7% 2.5 ms C9 (pc9) 0.1% | | C9 0.0% 0.3 ms C10 (pc10) 78.8% | | | | C10 96.5% 79.9 ms | | C1E 0.0% 0.2 ms | Core(HW) | CPU(OS) 1 | | C0 active 0.2% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1 0.0% 0.8 ms | | | C3 (cc3) 0.0% | C3 0.0% 0.3 ms | C6 (cc6) 0.0% | C6 0.0% 0.8 ms | C7 (cc7) 99.2% | C7s 0.0% 0.0 ms | | C8 2.2% 2.8 ms | | C9 0.0% 0.1 ms | | | | C10 97.3% 49.8 ms | | C1E 0.0% 0.2 ms |
Ben nog niet door de output details gegaan van dmesg, lspci en top maar verwacht geen grote besparingen meer door te kunnen voeren. Output van voor en na bios update + bios changes is trouwens te vinden op:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Al oogt het trouwens wel vreemd dat volgens powertop (tabblad device stats) er 3.18w voor RAM geheugen genoemd staat of interpreteer ik dit verkeerd?
code:
1
2
3
4
5
6
7
| PowerTOP v2.11 Overview Idle stats Frequency stats Device stats Tunables WakeUp System baseline power is estimated at 3.86 W Power est. Usage Device name 3.18 W 3.5% DRAM 369 mW 3.5% CPU misc 308 mW 3.5% CPU core |
Heeft powertop --auto-tune ook invloed op het tabblad Tunables? Deze heb ik nu voor het testen iedere keer handmatig naar 'good' gezet. Zorgt voor een echo naar verschillende /sys/ onderdelen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| PowerTOP v2.11 Overview Idle stats Frequency stats Device stats Tunables WakeUp >> Good Enable SATA link power management for host4 Good Enable SATA link power management for host5 Good Enable SATA link power management for host3 Good Enable SATA link power management for host1 Good Enable SATA link power management for host6 Good Enable SATA link power management for host2 Good Enable SATA link power management for host0 Good NMI watchdog should be turned off Good VM writeback timeout |