Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:47
Dennism schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:40:
[...]

Is dat niet alleen van toepassing als je in de schuldhulpverlening zit of wanneer het al meer dan 2 dagen aaneengesloten gevroren heeft in die periode?
8Bij ministeriële regeling worden regels gesteld over het beëindigen van de levering van elektriciteit aan een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, alsmede over preventieve maatregelen om de afsluiting van dergelijke afnemers zoveel mogelijk te voorkomen. Deze regels houden in ieder geval in dat een afnemer niet wordt afgesloten in de periode van 1 oktober tot 1 april van enig jaar, behoudens in gevallen die in de regeling zijn aangegeven.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0009755/2021-07-01

Dus volgens mij in geen enkel geval. Vreemd genoeg publiceert de netbeheerder ook geen prijzen voor het leveren zonder contract, en is dat laatste blijkbaar ook enkel mogelijk bij verhuizing...

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 29-10-2021 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaliBaba
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 12:40
Markie001 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:35:
Jullie krijgen van Eneco een scherp tarief aangeboden die vast staat tot maart 2022.
Dit om jullie tegemoet te komen om na dit grote verlies goed de winter door te komen.
Staat op de website van Welkom Energie.
Die beloftes van Welkom zijn niet zoveel waard gebleken ;) Ik houd het toch liever allemaal zelf in de hand in deze situatie, lees: keuzevrijheid en transparantie.

'Ow menneke. Als je alle verschillen tussen mensen en zagen op zou moeten schrijven, da's niet te doen...'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
GENETX schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:25:
[...]

Ik snap alleen niet waarom ze die niet al bekend maken. Die weten ze, de contracten liggen klaar. Nee, ik vermoed dat Eneco driftig uitrekent hoeveel poten ze ons moeten uitdraaien om er zelf aan te verdienen.
Eneco kennende wel ja, daarom was ik er ook met veel gezeik weggegaan. Heb wel wat geld terug gekregen van ze... erg vervelende partij om mee in zee te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
Welkom energie heeft er een zootje van gemaakt, half augustus heb ik mijn leverancier gewijzigd van Welkom Energie naar Greenchoiche, dit zou ingaan per 28-10-2021, gisteren dus.
Dit is blijkbaar niet verwerkt en nu wordt ik alsnog overgezet naar Eneco.
Ben er absoluut niet blij mee, des te meer ik gunstige tarieven voor gas en elektra had afgesproken.
Morgen direct bellen met Greenchoice en hopen dat ze nog wat voor mij kunnen betekenen.
Eergisteren nog ingelogd bij Greenchoice en toen stond er dat mijn levering per gisteren zou beginnen.

Vandaag ingelogd en nu staat er dat ik geen actief contract heb.
Gelukkig heb ik de officiële contractbevestiging in de mail.

Het scheelt ook wel een slok op en borrel, ik heb gas afgesloten voor 0.99 cent wat nu 1,98 cent is geworden.
Elektra 0,28 cent vs 0.52 cent.

Morgenochten direct bellen en dan moet dit gewoon geregeld worden, heb niet voor niets zo vroeg al verlengd.

Eneco is niet bereikbaar voor ons, die konden aan mijn telefoonnummer zien dat ik klant van Welkom Energie ben en dan word je direct gefilterd en krijg je geen contact.

[ Voor 8% gewijzigd door -Junkiexp- op 29-10-2021 17:59 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:16
GENETX schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:46:
[...]

[...]

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009755/2021-07-01

Dus volgens mij in geen enkel geval. Vreemd genoeg publiceert de netbeheerder ook geen prijzen voor het.leberen zonder contract, en is dat laatste blijkbaar ook enkel mogelijk bij verhuizing...
Als ik echter de bij dat artikel behorende regeling lees lijkt dat echter wel zo te zijn:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0030164/2018-05-01 Het gedeelte over vorst wordt hier benoemd: https://www.consuwijzer.n...em/afgesloten-van-energie maar komt, tenzij er overheen gelezen heb, in de regeling niet direct voor.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 29-10-2021 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
-Junkiexp- schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:57:
Welkom energie heeft er een zootje van gemaakt, half augustus heb ik mijn leverancier gewijzigd van Welkom Energie naar Greenchoiche, dit zou ingaan per 28-10-2021, gisteren dus.
Ben er absoluut niet blij mee, des te meer ik gunstige tarieven voor gas en elektra had afgesproken.
Morgen direct bellen met Greenchoice en hopen dat ze nog wat voor mij kunnen betekenen.
Eergisteren nog ingelogd bij Greenchoice en toen stond er dat mijn levering per gisteren zou beginnen.

Het scheelt ook wel een slok op en borrel, ik heb gas afgesloten voor 0.99 cent wat nu 1,98 cent is geworden.

Morgenochten direct bellen en dan moet dit gewoon geregeld worden, heb niet voor niets zo vroeg al verlengd.
Eneco geeft ons waarschijnlijk hun variabele tarieven tot 1 januari (want een contract met de vaste tarief prijzen zou heel onlogish en raar zijn) en de variabele tarieven van Eneco zijn als volgt;

0,264 euro per kwh
0,953 euro per m3 gas

Dus het valt voorlopig nog mee ;)

Zou niet meteen in paniek raken.

Wel vreemd dat Greenchoice je contract niet kon overnemen, wie zegt dat het aan WE lag en niet aan GC zelf?

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 29-10-2021 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:15

Eneco is niet bereikbaar voor ons, die konden aan mijn telefoonnummer zien dat ik klant van Welkom Energie ben en dan word je direct gefilterd en krijg je geen contact.
Dit is mooi klote. Hopelijk kunnen ze dit fixen.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
ArcticWolf schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:01:
[...]

Eneco geeft ons waarschijnlijk hun variabele tarieven tot 1 januari (want een contract met de vaste tarief prijzen zou heel onlogish en raar zijn) en de variabele tarieven van Eneco zijn als volgt;

0,264 euro per kwh
0,953 euro per m3 gas

Zou niet meteen in paniek raken
Dit wil ik niet, dan zit ik alsnog 10 maanden in onzekerheid.
Ik heb half augustus een contract afgesloten met Greenchoice en dat moet worden nagekomen vind ik.
Andersom kan ik er ook niet zomaar vanaf.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:30

knakworst

Get more sats!

Mark309 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:17:
[...]

Nog een keer proberen, mijn vriendin is het vanochtend ook gelukt bij de Rabobank door steeds te blijven herhalen dat de incasso onterecht is _/-\o_ . Er is nu een onderzoek gestart, de uitkomst daarvan laat nog even op zich wachten.
De Rabobank heeft er heel veel belang bij om ruis te verspreiden, gezien zij de huisbank zijn van Welkom Energie. Gewoon MOI indienen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
-Junkiexp- schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:03:
[...]

Ik heb half augustus een contract afgesloten met Greenchoice en dat moet worden nagekomen vind ik.
Hopelijk kan je dat inderdaad regelen met Greenchoice. Zou jammer zijn als dit voor je in het water valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

De prijzen dalen alweer hoor... na dit nieuws:
https://nos.nl/collectie/...aden-europa-aan-te-vullen
(gisteren is de gasprijs 30 cent gedaald naar 1,50 euro/m3)

En als na 8 november de reserves inderdaad weer omhoog gaan dan zal het alleen maar sneller dalen, vanaf maart 2022 komt waarschijnlijk ook Nord Stream 2 in dienst.

Overigens is een variabel contract altijd maandelijks opzegbaar, dus 10 maanden is nogal overdreven. Maar hoop voor je dat GC je contract kan redden.

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 29-10-2021 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:50

Tweakriez

clicksmashstuff.com

[...]

Das ook een leuke partij! Vorig jaar bij gezeten en vanaf ik bij ze weg ben wordt ik bijna dagelijks gebeld door die doorduwers! Gelukkig dat mijn mobiel het direct als spam herkend en wegfilterd. Have fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
ArcticWolf schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:07:
[...]

De prijzen dalen alweer hoor... na dit nieuws:
https://nos.nl/collectie/...aden-europa-aan-te-vullen

En als na 8 november de reserves inderdaad weer omhoog gaan dan zal het alleen maar sneller dalen, vanaf maart 2022 komt waarschijnlijk ook Nord Stream 2 in dienst.

Overigens is een variabel contract altijd maandelijks opzegbaar, dus 10 maanden is nogal overdreven.
Dat begrijp ik, maar het alternatief is een jaarcontract afsluiten tegen een veel hoger tarief als initieel afgesloten.
Stel dat de tarieven van gas dalen naar 1,50 per m3 is dat voor mij alsnog € 650,- extra per jaar (1300m3)
Onder de euro zie ik het voorlopig niet meer komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
-Junkiexp- schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:10:
[...]

Dat begrijp ik, maar het alternatief is een jaarcontract afsluiten tegen een veel hoger tarief als initieel afgesloten.
Stel dat de tarieven van gas dalen naar 1,50 per m3 is dat voor mij alsnog € 650,- extra per jaar (1300m3)
Onder de euro zie ik het voorlopig niet meer komen.
Ik zit in hetzelfde schuitje (1500m3 hier), maar kan roeptoeteren tot ik een ons weeg ;) , er gaat niks veranderen aan de situatie of de prijzen.
Ben alleen versneld begonnen aan het isoleren van mijn dak en ik kijk naar de mogelijkheid om panelen op m'n dak te gooien en deels elektrisch te verwarmen (lucht / lucht pomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die curator is ook lekker bezig bij de antwoorden op de website. Pfff.
Ik wil mijn termijnbedragen storneren

Het contract dat u met Welkom Energie heeft afgesloten, blijft gewoon nog van kracht tot het
moment waarop u “bent ondergebracht” bij een nieuwe energieleverancier. Per 1 november 2021
gaat u over naar Eneco. Dat betekent dat alle verplichtingen aan Welkom Energie – dus ook het
betalen van de kosten voor uw elektriciteit en gas – tot 1 november 2021 blijven bestaan. Dat is
logisch want u heeft tot dat moment ook gewoon elektriciteit en gas geleverd gekregen. Het
gebruikelijke termijnbedrag over de maanden september en oktober is respectievelijk eind augustus
en eind september van uw bankrekening afgeschreven. Daar heeft u ook energie voor geleverd
gekregen.
Het termijnbedrag voor de maand november zal niet meer door Welkom Energie bij u
worden geïncasseerd. Er is dus geen reden om betalingen te storneren. De curator verzoekt u dat
dus ook niet te doen, onder andere om nodeloze kosten, mogelijke incassomaatregelen en
eventuele vertraging bij de afwikkeling van het opstellen van uw eindafrekening te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmersmaak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-12-2023
ArcticWolf schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:01:
[...]

0,264 euro per kwh
0,953 euro per m3 gas

Zou niet meteen in paniek raken.

Wel vreemd dat Greenchoice je contract niet kon overnemen, wie zegt dat het aan WE lag en niet aan GC zelf?
Dat zijn inderdaad in deze tijdgeest mooie tarieven. Maar we weten allemaal dat Eneco bij deze tarieven op dit moment verlies lijdt. Deze tarieven zijn op de laatste 'variabele tariefswijziging, juli 2021' vastgesteld. We weten allemaal dat deze tarieven op dit moment totaal onreëel zijn.

Zou het? Is Eneco verplicht om aan haar nieuwe klanten hetzelfde variabele aan te bieden als voor haar huidige.

Dit is denk ik ook wel een mooie om het over te hebben. Al loop ik natuurlijk op de harmonie vooruit zonder te weten met welke daadwerkelijke tarieven ze komen voor ex-welkommers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Remmersmaak schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:09:
[...]

Dat zijn inderdaad in deze tijdgeest mooie tarieven. Maar we weten allemaal dat Eneco bij deze tarieven op dit moment verlies lijdt. Deze tarieven zijn op de laatste 'variabele tariefswijziging, juli 2021' vastgesteld. We weten allemaal dat deze tarieven op dit moment totaal onreëel zijn.

Zou het? Is Eneco verplicht om aan haar nieuwe klanten hetzelfde variabele aan te bieden dan voor haar huidige.

Dit is denk ik ook wel een mooie om het over te hebben. Al loop ik natuurlijk op de harmonie vooruit zonder te weten met welke daadwerkelijke tarieven ze komen voor ex-welkommers.
Ze zijn idd niks verplicht, maar dit zijn de variabele tarieven die ze zelf hebben vastgezet op 1 juni tot 1 januari. Maar we krijgen een tijdelijk contract van 1 maand en 9 dagen en daarna kunnen we alle kanten op, dus een tijdelijk contract met de tarieven van de huidige (vaste) tarieven zal 90.000 klanten zwaar in de vingers snijden en dus zichzelf ook.
Eneco is geen kleine jongen, ze hebben behoorlijk wat reserves, aandelen in centrales en ze hebben een groot deel van de stadsverwarming markt in handen, dus waarschijnlijk hebben ze een stuk minder last van de energiecrisis dan de kleinere partijen.
Ik ga er even vanuit dat we de variabele tarieven krijgen... andere optie is inderdaad een quick cash & grab van 90.000 klanten en klaar :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Wolly schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:08:
Die curator is ook lekker bezig bij de antwoorden op de website. Pfff.

[...]
Laat ze eerst maar een eindafrekening maken.

Als je in de lente een contract hebt afgesloten met een termijn bedrag waar ook je gas in zit verwerkt voor de winter en daarnaast ook nog panelen op je dak hebt.....

lijkt het mij grootspraak van de curator om te stellen dat je een voorschot moet betalen omdat je nog geleverd krijgt. Het kan ook omgedraaid worden en dat je stopt te betalen omdat je het al 3x hebt betaald die laatste maand.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE
  • Laatst online: 17:54
*knip* "ik ook"-reacties voegen niets toe aan de discussie.

[ Voor 73% gewijzigd door Yorinn op 29-10-2021 20:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Zoveel mogelijk storneren. Datgene wat je moet betalen of terugontvangen moet nog worden berekend.

Terugontvangen is lastig bij faillissement.

Je hebt een zeer sterk vermoeden over hoe lang en hoe veel je van Welkom
Energie hebt geleverd gekregen / nog zult geleverd krijgen.

Daar tegenover zet je de voorschotten die je al hebt betaald. Vanwege het seizoenseffect is het waarschijnlijk dat je reeds teveel hebt betaald. Dan is het opschorten van betalingen dus binnen de lijntjes.

[ Voor 66% gewijzigd door t_captain op 29-10-2021 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaliBaba
Markie001 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:35:
Jullie krijgen van Eneco een scherp tarief aangeboden die vast staat tot maart 2022.
Dit om jullie tegemoet te komen om na dit grote verlies goed de winter door te komen.
Staat op de website van Welkom Energie.
Ik kan het niet vinden. Heb je een bron?

'Ow menneke. Als je alle verschillen tussen mensen en zagen op zou moeten schrijven, da's niet te doen...'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fendt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:28
Zojuist ook de afschrijving van 27 september gestorneerd. Nu begrijp ik dat Eneco 27 November voor het eerst afschrijft maar dat wij in de tussentijd nog een afschrijving van Welkom kunnen verwachten. Aangezien wij nog 200 euro welkomstpremie, saldering van zonnepanelen en een fors hoger betaald voorschot moeten terugkrijgen, wil ik die laatste afschrijving blokkeren.

Weet iemand of ik in dit geval beter Welkom Energie bij onze bank kan blokkeren en zodoende de afschrijving kan voorkomen, of beter kan laten afschrijven en daarna storneren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
fendt schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:20:
Zojuist ook de afschrijving van 27 september gestorneerd. Nu begrijp ik dat Eneco 27 November voor het eerst afschrijft maar dat wij in de tussentijd nog een afschrijving van Welkom kunnen verwachten. Aangezien wij nog 200 euro welkomstpremie, saldering van zonnepanelen en een fors hoger betaald voorschot moeten terugkrijgen, wil ik die laatste afschrijving blokkeren.

Weet iemand of ik in dit geval beter Welkom Energie bij onze bank kan blokkeren en zodoende de afschrijving kan voorkomen, of beter kan laten afschrijven en daarna storneren?
Gaat Welkom Energie het termijnbedrag voor de maand november nog incasseren?

Nee, Welkom Energie incasseert geen termijn meer voor de maand november. Dat zal door Eneco
worden geïncasseerd.
Die van september was al voor de maand oktober, vooruit betaald dus.

Ik heb in ieder geval een lekker warm huis op 25 graden nu dit weekend. >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Soldaatje op 29-10-2021 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
KaliBaba schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:00:
[...]

Kan ook niks vinden idd.
fendt schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:20:

Je kan geen afschrijving van WE meer verwachten, 1: omdat ze failliet is verklaard en 2: tenzij je voorschot lager was dan je gebruikskosten (zeer onwaarschijnlijk?). De afschrijving van 27 oktober door WE is ook niet meer doorgegaan bij mij.

Als je het toch wilt blokkeren; bij ASN kan je de incasso machtiging blokkeren als je inlogt via de normale website. Denk dat andere banken die optie ook hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 29-10-2021 20:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Markie001
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-02 14:38
KaliBaba schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:00:
[...]

Je hebt gelijk, het is weg.
Het stond er eerder vandaag nog.
Er zijn veel meer veelgestelde vragen verdwenen, en nieuwe andere vragen bijgekomen.
Waarschijnlijk dus aangepast na het faillissement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
Bij ING lijkt de optie om een Melding Onterechte Incasso (MOI) te doen verdwenen. De link op deze pagina werkt niet: https://www.ing.nl/partic...so-terugboeken/index.html

Ook in de app en op de website verschijnen geen opties om een MOI te doen. Zie ik nou iets over het hoofd of heeft ING hier even actief ingegrepen om MOIs over Welkom Energie onmogelijk te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:03:
Bij ING lijkt de optie om een Melding Onterechte Incasso (MOI) te doen verdwenen. De link op deze pagina werkt niet: https://www.ing.nl/partic...so-terugboeken/index.html

Ook in de app en op de website verschijnen geen opties om een MOI te doen. Zie ik nou iets over het hoofd of heeft ING hier even actief ingegrepen om MOIs over Welkom Energie onmogelijk te maken?
Via google gewoon de 1e hit pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online

Geen idee of je iets over het hoofd ziet, maar zoals al eerder gemeld; een MOI is hier niet van toepassing.

1; omdat WE een geldige AI machtiging had en dus geen Ongeldige Incasso.
2; omdat je alsnog voor GWL dient te betalen
3; banken zijn niet dom...

Een stornering is 56 dagen geldig, dit zou kunnen helpen (heb ik zelf ook gedaan), maar de curator zal de eindafrekeningen verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjuh1
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 09:13
ArcticWolf schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:08:
[...]

Geen idee of je iets over het hoofd ziet, maar zoals al eerder gemeld; een MOI is hier niet van toepassing.

Een stornering is 56 dagen geldig, dit zou kunnen helpen (heb ik zelf ook gedaan), maar de curator zal de eindafrekeningen verwerken.
Jij weet 100% zeker dat de machtiging incasso op de juiste manier is afgehandeld? Dit blijkt vrij specifiek te moeten gebeuren.

Weet iemand of het indien van een MOI verzoek bij de Rabobank kosten met zich mee brengt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
pietjuh1 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:13:
[...]

Jij weet 100% zeker dat de machtiging incasso op de juiste manier is afgehandeld? Dit blijkt vrij specifiek te moeten gebeuren.

Weet iemand of het indien van een MOI verzoek bij de Rabobank kosten met zich mee brengt?
Ja dat weet ik 100% zeker, want als dat niet zo zou zijn dan zullen alle betrokken partijen en niet betrokken partijen hier van invloed onder vinden en heel NL in crisis vallen. Er zijn mensen hier die deze methode van AI's uitgeven als "sketchie" bestempelen, maar banken zijn niet dom en er wordt van klanten ook een attentie waarde verwacht (aka laksheid kan bestraft worden).
En ja een MOI kost tussen de 40 en 75 euro voor de ontvangende partij als hij terecht is en anders voor de uitvoerende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 12:30
pietjuh1 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:13:
[...]

Er werd mij gezegd dat ongeacht de uitkomst van het MOI onderzoek er geen kosten in rekening gebracht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
Wolly schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:08:
[...]

Via google gewoon de 1e hit pakken.
Heej, dat werkt wel inderdaad. "melding onterechte incasso ING" googlen.
[...]

1) Ik heb geen expliciete machtiging afgegeven die aan de genoemde voorwaarden voldoet.

2) Zeker moet ik voor gas en electra (maar geen water) betalen. Volgens de overzichten is dit circa 0 euro geweest gedurende de zomermaanden, toen ik bij WE zat. De voorschotten die zij in rekening hebben gebracht, vooruitlopend op een levering die nooit is gekomen of nog zal komen, waren significant meer dan die 0 euro.

3) Ik ben ook niet dom...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
ArcticWolf schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

Ja dat weet ik 100% zeker, want als dat niet zo zou zijn dan zullen alle betrokken partijen en niet betrokken partijen hier van invloed onder vinden en heel NL in crisis vallen. Er zijn mensen hier die deze methode van AI's uitgeven als "sketchie" bestempelen, maar banken zijn niet dom en er wordt van klanten ook een attentie waarde verwacht (aka laksheid kan bestraft worden).
En ja een MOI kost tussen de 40 en 75 euro voor de ontvangende partij als hij terecht is en anders voor de uitvoerende partij.
Juridisch gesproken zijn de incasso's van Welkom niet rechtsgeldig maar praktisch gesproken maak je natuurlijk geen kans met een MOI als je al maanden netjes laat incasseren en nu ineens een MOI indient omdat het bedrijf failliet is gegaan.

Tekst Consumentenbond over automatische incasso's (al eerder langsgekomen hier):
Online een machtiging afgeven kan op verschillende manieren. De enige officiële manier is een digitale incassomachtiging. Je geeft dan toestemming via je eigen internetbankieromgeving of via je mobiel bankieren app.

Daarnaast gedogen banken ook niet officieel erkende incassomachtigingen. Bijvoorbeeld een vinkje op een webformulier of met een éénmalige iDeal-betaling als bevestiging. Bij deze niet-officiële vormen kun je wel altijd een Melding Onterechte Incasso (MOI) indienen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 12:30
Terpen Tijn schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:29:

2) Zeker moet ik voor gas en electra (maar geen water) betalen. Volgens de overzichten is dit circa 0 euro geweest gedurende de zomermaanden, toen ik bij WE zat. De voorschotten die zij in rekening hebben gebracht, vooruitlopend op een levering die nooit is gekomen of nog zal komen, waren significant meer dan die 0 euro.
Dat is ook de argumentatie die ik bij de Rabobank heb gebruikt. Via automatische incasso is er wel geld geïncasseerd t.b.v. levering van producten, maar die producten zijn nooit geleverd en worden ook niet meer geleverd. Daarom een onterechte incasso. Was volgens de vrouw aan de telefoon een prima argument om een MOI te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Tweakriez schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:10:
[...]

Das ook een leuke partij! Vorig jaar bij gezeten en vanaf ik bij ze weg ben wordt ik bijna dagelijks gebeld door die doorduwers! Gelukkig dat mijn mobiel het direct als spam herkend en wegfilterd. Have fun!
Dit zijn toch nietszeggende n-1 reacties. Velen hier zijn al jarenlang klant van Greenchoice. Gewoon een betrouwbare partij (onderdeel van Eneco trouwens). Nee foutloos zulken ze niet zijn maar dat kan ook niet. In ieder geval stukken betrouwbaarder dan de vele cowboy's.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamerlingh O
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-12-2021
Over de MOI gesproken,
Enige kennis / ervaring over een MOI bij een failliete partij?
Kan bv de bank een faillissement als argument gebruiken om niet uit te storneren? Of is de bank alsnog verplicht te storneren en moeten ze vervolgens zelf bij de curator aankloppen om het uit de boedel te halen?

Ik ga dr even vanuit dat de MOI terecht is aangezien wij niet “rechtsgeldig” hebben gemachtigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dennism schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:58:
[...]

Als ik echter de bij dat artikel behorende regeling lees lijkt dat echter wel zo te zijn:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0030164/2018-05-01 Het gedeelte over vorst wordt hier benoemd: https://www.consuwijzer.n...em/afgesloten-van-energie maar komt, tenzij er overheen gelezen heb, in de regeling niet direct voor.
Scherp, ik ben het met je eens. Opvallend vind ik het wel dat er eerst correspondentie moet plaatsvinden door de netbeheerder, maar dat er geen termijn wordt genoemd... Ik zou verwachten dat deze ca 21+ dagen moet zijn om een contract met 14 dagen bedenktijd af te kunnen sluiten. Sowieso lijkt me de cornercase uitgesloten dat je geen contract kan hebben gezien de gebruikte termen in de wet...

In die optiek genoeg voer om de wet eens ter aandacht te stellen en deze gaten te dichten. Als iemand juridische basis weet waarom het Eneco contract niet vernietigbaar is op grond van artikel 95m (mits ze voor maandag 1 november geen voorwaarden communiceren) dan houd ik me aanbevolen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Geen jurist maar het Besluit leveringszekerheid Gaswet
https://wetten.overheid.nl/BWBR0016605/2018-10-01 gaat mi. over deze casus.

In 3.6.c staat dit :
c. zet de aldus aangewezen vergunninghouder met een overeenkomst voor onbepaalde tijd en verder onder zijn voorwaarden de levering van gas aan de aan hem toegewezen kleinverbruikers vanaf de datum van toedeling voort;

Dat kun je uitleggen als dat je per datum toedeling op kunt zeggen conform voorwaarden Eneco, dus met 1 maand opzegtermijn.

Echter de eerdere post van @Medione1210 met daarin de mail van Eneco dat je na 1 maand op kunt zeggen met 9 dagen termijn, is daarmee in tegenspraak.

Dat kan betekenen dat "zijn voorwaarden" waarnaar wordt verwezen in 3.6.c niet de voorwaarden van het modelcontract zijn maar specifieke voorwaarden die Eneco kan opleggen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Ik lees het zo:

tot 1-12-2021 heb je een opzegtermijn van 30 dagen
vanaf 1-12-2021 heb je een opzegtermijn van 9 dagen

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Kees-Jan schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:29:
Ik lees het zo:

tot 1-12-2021 heb je een opzegtermijn van 30 dagen
vanaf 1-12-2021 heb je een opzegtermijn van 9 dagen
Yep!

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:15

Speedmaster

Make my day...

Inloggen in de app, naar de afschrijving gaan waar het om gaat, helemaal naar beneden scrollen en kiezen voor terug boeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ja, zo zie ik het ook. Dat zijn echter geen complete voorwaarden. Waar het mij om gaat is dat ik op deze manier straks niet weet wat het kost om een kWh elektriciteit of kuub gas te verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
GENETX schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:42:
[...]

Ja, zo zie ik het ook. Dat zijn echter geen complete voorwaarden. Waar het mij om gaat is dat ik op deze manier straks niet weet wat het kost om een kWh elektriciteit of kuub gas te verbruiken.
Meerdere al hebben aangegeven dat de tarieven bij Vattenfal erg scherp zijn en daarom overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Speedmaster schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:38:
[...]

Inloggen in de app, naar de afschrijving gaan waar het om gaat, helemaal naar beneden scrollen en kiezen voor terug boeken
Het gaat niet om terugboeken/storneren maar om Melding Onterechte Incasso (MOI)...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
Boeryepes schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:13:
[...]

Meerdere al hebben aangegeven dat de tarieven bij Vattenfal erg scherp zijn en daarom overstappen.
Neemt niet weg dat, tenzij ik het Eneco contract zou kunnen vernietigen, ik eerst wel aan voor mij onbekende tarieven van Eneco vastzit... Dit is een principiele kwestie. Alle andere opties mbt overstappen doen er even niet toe. Dit gaat sec over de geldigheid van het Eneco contract.

Daarbij ga ik er niet van uit dat we daar het modelcontract krijgen. Gezien de communicatie uit de mail is het mogelijk dat je op 1 tot en met 5 november energie verbruikt zonder te weten wat dit kost. Ik ga daar in ieder geval niet zomaar mee akkoord.

Ik heb inmiddels ook dit gevonden wat mijn argumentatie sterkt indien Eneco mij morgen nog geen tarieven stuurt:
Vijfde afdeling. Informatieverstrekking bij namens de leverancier gesloten overeenkomsten

De in artikel 95m, eerste tot en met derde lid, van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 52b, eerste tot en met derde lid, van de Gaswet genoemde verplichtingen houden naar het oordeel van de Raad in dat de leverancier ervoor dient te zorgen dat ook aan deze verplichtingen wordt voldaan, indien door een derde namens de leverancier een overeenkomst wordt aangeboden of gesloten.
https://wetten.overheid.n...01/#Hoofdstuk_4_Artikel10

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 30-10-2021 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
@GENETX

Ik denk dat je mogelijk in de basis gelijk hebt, echter wat is het alternatief. Stel je inderdaad de overeenkomt met Eneco kan vernietigen, zal je eventueel verbruik, en mogelijk de vastrecht kosten, in de periode alsnog moeten aftikken.

Echter de vraag zal zijn bij wie en tegen welke tarieven dat zal zijn, pas wanneer je dat weet (en de tarieven van Eneco) zal het zinnig zijn na te denken of je het (tijdelijke) Eneco contract inderdaad wil laten ontbinden, wat mogelijk tot een juridische procedure kan leiden, die mogelijk een onzekere uitkomst (en dus mogelijk ook jou geld kan kosten). Het zou mij eigenlijk verbazen wanneer dit 'gedoe' zowel qua tijd als financieel de moeite gaat zijn ten op zichte van gewoon over een maand weggaan als de tarieven je niet bevallen. Misschien even wat meer pragmatisch denken dan met het gestrekte been?

Daarnaast verwacht ik niet dat Eneco heel raar zal doen m.b.t. de tarieven. Dit zal immers geen push zijn om even een maandje te cashen. Nee, je haalt op deze wijze 90000 klanten binnen waarvan je hoopt dat er een aanzienlijk deel blijft plakken en dus maandelijks geld op gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
@Dennism ik ga mij nog beraden op de stappen die ik daadwerkelijk neem. Ik ben het met je eens in de pragmatische zin. Je hebt gelijk dat het een te grote puinzooi is.

Anderzijds, ik wil wel zo snel mogelijk correspondentie hebben om zaken op papier te hebben in het geval dat de boel wel tegenvalt. Daarnaast zal ik ook wel de rechtsbijstandverzekering eerst vragen. Het geeft wel voer om eventueel 16 dagen eerder over te kunnen stappen en/of een schadevergoeding te claimen. Een situatie die niet zoveel puinzooi oplevert en voor mij positief uit pakt zonder risico's.

Ik wil hoe dan ook dit naderhand terr discussie stellen in bij een aantal instanties om te zorgen dat in de toekomst deze gare situatie niet wordt getolereerd. Eventueel door makkelijker een spoedcontract af te kunnen sluiten. Daarnaast zie ik een gat in de wet die dus kan leiden tot afsluiting zonder schuld... Het kan niet zo zijn dat dat mogelijk blijft zodat een consument effectief niet wordt beschermt omdat uitoefening van zijn recht door de wet praktisch wordt tegengewerkt. Een andere optie zou een noodcontract met de netbeheerder kunnen zijn voor max 30 dagen, waarvoor tarieven open en transparant zijn. Welke eventueel met terugwerkende kracht door de volgende enrgieleverancier waar je een contract mee afsluit in rekening eordt gebracht.

Wat betreft klantenbinding voor Eneco: tsja, het kan, al heb ik het gevoel dat de meeste toko's momenteel liever geen nieuwe klanten krijgen :x

[ Voor 40% gewijzigd door GENETX op 30-10-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
GENETX schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:34:
[...]

Neemt niet weg dat, tenzij ik het Eneco contract zou kunnen vernietigen, ik eerst wel aan voor mij onbekende tarieven van Eneco vastzit... Dit is een principiele kwestie. Alle andere opties mbt overstappen doen er even niet toe. Dit gaat sec over de geldigheid van het Eneco contract.
Je bent duidelijk belanghebbende in de besluiten van de ACM.
https://www.acm.nl/sites/...kom-energie-overnemen.pdf

Je kunt bezwaar maken, juist nu de overname zulke prijsconsequenties heeft. Het garanderen van de leveringszekerheid zou m.i. moeten inhouden de leveringszekerheid van het contract, dus gas/stroom tegen de afgesproken prijs.

Als niemand dan nog geïnteresseerd is kan de ACM de Welkom klanten verplicht verdelen onder de overgebleven leveranciers. Zoals ik de wet lees heeft ACM die mogelijkheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Bruin Poeper op 30-10-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaliBaba
@GENETX

De wetgever heeft volgens mij nooit deze situatie voorzien, waarin prijzen enorm hoog geworden zijn. Het enige wat men kan doen is via de rechterlijke macht insteken (en menselijke maat of uitwerking van wet- en regelgeving laten toetsen) of Kamerleden of het ministerie (ik denk EZ) aanschrijven om er aandacht voor te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
KaliBaba schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:03:
@GENETX

De wetgever heeft volgens mij nooit deze situatie voorzien, waarin prijzen enorm hoog geworden zijn. Het enige wat men kan doen is via de rechterlijke macht insteken (en menselijke maat of uitwerking van wet- en regelgeving laten toetsen) of Kamerleden of het ministerie (ik denk EZ) aanschrijven om er aandacht voor te vragen.
Die menselijke maat werkt natuurlijk wel 2 kanten op, enerzijds zal het mijn inziens niet als redelijk gezien worden van Eneco om tarieven te hanteren die veel hoger zijn dan de nu gangbare tarieven. Anderszijds verwacht ik ook niet dat het redelijk zal zijn vanuit de consument om tarieven te eisen waarbij Eneco enorm zou moeten toeleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Afgezien dat de tarieven voor ex-Welkom klanten pas op- of voor 5 november bekend gemaakt worden, zijn de tarieven van een modelcontract bij eneco uberhaupt bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:30

knakworst

Get more sats!

[...]

1. Ik betwijfel het omdat ik geen machtiging getekend heb die voldoet aan de regels, ik heb niets getekend op papier, en alleen een ideal betaling gedaan bij aangaan contract, geen online machtiging. Volgens de bankvoorwaarden heb ik 13 maanden de tijd om een melding hiervan te maken en daarom laat ik het graag toetsen door het KIFID danwel een rechter als ik een negatief besluit krijg op mijn terugdraaiverzoek. Dit is wetgeving sinds 1/1/2014 en ik kan geen KIFID uitspraak vinden. https://ondernemingsdatab...TAAR_EU20100101/32/search

2. Dat betaal ik ook, alleen heb ik 800 euro teveel vooruit betaald.
3. De Rabo is wellicht wel dom afhankelijk van wat de rechter zegt. We wachten af. Sowieso gaat de Rabobank voor tonnen de boot in door alle storno's van <56 dagen. Oudere storno's is afwachten.

[ Voor 7% gewijzigd door knakworst op 30-10-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Kees-Jan schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:21:
Afgezien dat de tarieven voor ex-Welkom klanten pas op- of voor 5 november bekend gemaakt worden, zijn de tarieven van een modelcontract bij eneco uberhaupt bekend?
@ArcticWolf geeft het volgende aan: ArcticWolf in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"

Dat is de enige informatie volgens mij die ik genoemd heb zien worden m.b.t. de variabele tarieven van Eneco op dit moment.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 30-10-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dennism schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:12:
[...]

Die menselijke maat werkt natuurlijk wel 2 kanten op, enerzijds zal het mijn inziens niet als redelijk gezien worden van Eneco om tarieven te hanteren die veel hoger zijn dan de nu gangbare tarieven. Anderszijds verwacht ik ook niet dat het redelijk zal zijn vanuit de consument om tarieven te eisen waarbij Eneco enorm zou moeten toeleggen.
Zeker, ben ik helemaal met je eens. Het gaat mij (maar voor anderen kan het anders liggen) niet om de uiteindelijke prijzen. Zoals gezegd, het gaat om het principe dat de prijzen en voorwaarden niet bekend zijn.

In het kader van menselijkheid heb ik Eneco ook tot maandag (dus uiterlijk zondag nacht) de tijd gegeven om mij alsnog volledig te informeren. Dan hebben ze 14 dagen gehad sinds de vooraankondiging zoals gepubliceerd door de ACM. Lijkt me niet onredelijk. Ik neem ook aan dat je niet aan een mogelijke overname van klantenbestand begint als je niet weet wat daarvan de consequenties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Mogelijk dat ik Eneco maandag schrijf dat ik bij gebrek aan voorwaarden bij deze van het Eneco modelcontract inclusief prijzen aanneem en bij bekendmaking van de voorwaarden ik deze alleen van toepassing acht indien deze andere, mij nog onbekende voorwaarden, in mijn voordeel.

Dan heb ik altijd een stok achter de hand. Ook hier weer, het hoeft niet zo te zijn dat ik hem hoef te gebruiken, maar ik dek me wel graag in.

[ Voor 216% gewijzigd door GENETX op 30-10-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:50
Wij waren net op tijd - of zo blijkt nu net te laat - weg bij Welkom. De eindafrekening had ik inmiddels binnen, circa 300 euro alleen deze zou rond 4 november worden overgrnaakt. Heb er een hard hoofd in dat dit zal gebeuren. Ik heb dus besloten om de laatste termijn te storneren. Geen idee of het werkt maar dan sta ik in ieder geval niet met lege handen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
PHPResource schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:59:
Wij waren net op tijd - of zo blijkt nu net te laat - weg bij Welkom. De eindafrekening had ik inmiddels binnen, circa 300 euro alleen deze zou rond 4 november worden overgrnaakt. Heb er een hard hoofd in dat dit zal gebeuren. Ik heb dus besloten om de laatste termijn te storneren. Geen idee of het werkt maar dan sta ik in ieder geval niet met lege handen
Lijkt me geen probleem, immers mocht er een bericht komen dat je alsnog zou moeten betalen kan je dat voor zover ik weet verrekenen met wat jij nog tegoed hebt. Aangezien jouw €300 die je tegoed hebt verwacht ik meer is dan het gestorneerde bedrag verwacht ik niet direct een probleem. Heb je wel meer gestorneerd dan dat je terug zou krijgen is het natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
GENETX schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:34:
[...]

Zeker, ben ik helemaal met je eens. Het gaat mij (maar voor anderen kan het anders liggen) niet om de uiteindelijke prijzen. Zoals gezegd, het gaat om het principe dat de prijzen en voorwaarden niet bekend zijn.

In het kader van menselijkheid heb ik Eneco ook tot maandag (dus uiterlijk zondag nacht) de tijd gegeven om mij alsnog volledig te informeren. Dan hebben ze 14 dagen gehad sinds de vooraankondiging zoals gepubliceerd door de ACM. Lijkt me niet onredelijk. Ik neem ook aan dat je niet aan een mogelijke overname van klantenbestand begint als je niet weet wat daarvan de consequenties zijn.
Denk jij echt dat Eneco ook maar een beetje onder de indruk is, dat jij zo menselijk bent geweest om hen 14 dagen de tijd te geven om jou te informeren :?
Daar komt gewoon straks een standaard brief online met informatie en daar mag je het mee doen vrees ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
ybos schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:05:
[...]

Denk jij echt dat Eneco ook maar een beetje onder de indruk is, dat jij zo menselijk bent geweest om hen 14 dagen de tijd te geven om jou te informeren :?
Daar komt gewoon straks een standaard brief online met informatie en daar mag je het mee doen vrees ik
Eneco niet, maar een eventuele rechter mogelijk wel. Communiceren, documenteren en indekken. Nogmaals, eventueel, de kans dat ik mijn recht wil halen/beproeven is ook klein! Maar als je zelf ook niks doet heb je weinig in te brengen.

Om die reden heb ik geen MOI ingediend bij de bank, ik heb de incasso gedoogd en was bekend met de risico's. Bij Eneco ben ik nog niet bekend met de risico's van het zetten van een bakje thee...

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 30-10-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb vorige maand reeds gestorneerd, maar ik zit met ‘smart’ te wachten om dat voor deze maand ook zo te doen, echter zijn ze redelijk laat met afschrijven… zouden ze deze maand nog wel incasseren (ook na een eerdere storneer actie)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
GENETX schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:34:
[...]

Eens, dat is ook uiteraard niet handig.
Wat redelijk zal inderdaad een mogelijke discussie kunnen zijn, of 14 dagen vanaf de vooraankondiging redelijk is durf ik uiteraard niet te zeggen, ik zou zelf eerder denken aan een kortere termijn, bijvoorbeeld 5 werkdagen vanaf akkoord ACM, maar goed dat is persoonlijk. Ik verwacht in ieder geval dat de ACM de gang van zaken momenteel niet onredelijk vind, anders hadden ze m.i. nooit akkoord moeten geven.

Daarnaast doen mogelijk de tarieven er ook nog toe, mocht Eneco voor tarieven kiezen veel hoger dan momenteel gebruikelijk dan zou mijn inziens een langere termijn minder redelijk zijn dan wanneer Eneco deze langere beslistermijn voor de tarieven gebruikt om deze zo laag mogelijk te krijgen.

Heeft iemand trouwens de tijdslijn m.b.t. deze zaken bij Energieflex nog helder op het netvlies. hoeveel dagen daar zat tussen bekendmaking besluit ACM en het delen van de voorwaarden / tarieven door (uit mijn hoofd) innova? En misschien ook de tarieves destijds t.o.v. het model contract van Innova?

Mogelijk dat daar ook nog wat zaken uit gehaald kunnen worden die in dat opzicht als 'redelijk' gezien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
HyperTrophy schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:28:
Heb vorige maand reeds gestorneerd, maar ik zit met ‘smart’ te wachten om dat voor deze maand ook zo te doen, echter zijn ze redelijk laat met afschrijven… zouden ze deze maand nog wel incasseren (ook na een eerdere storneer actie)??
Het is al bekend (staat ook in FAQ op de site van WE) dat ze deze maand sowieso niet meer gaan incasseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:17
Ik heb de Excelsheet van Darkshadow -DarkShadow- in "Afhandeling faillissement Welkom Energie" ingevuld met mijn eigen verbruik en zou daardoor +/- 470 euro 'verliezen' (heb de laatste automatische incasso van eind september al succesvol gestorneerd). Ik kijk nu bij m'n ABN Amro internetbankieren en kan ook eerdere automatische incasso's storneren (om eventueel de schade verder te beperken) echter mocht de incasso terecht zijn geweest, dan wordt er per onderzoek 25 euro berekend.

Is er al iemand met ABN die dit al gewoon gedaan heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Junkiexp-

Zojuist contact gehad met Greenchoice, door het failssiement van WE heeft het eea vertraging opgelopen.
Ze hebben maximaal 14 dagen nodig om alles admimistratief te regelen, in de tussentijd word ik door Eneco geleverd en daarna wordt het alsnog door Greenchoice overgenomen.
Uiteraard tegen de tarieven waarvoor ik afgesloten heb, en de contractdatum schuift ook netjes op.

Ben erg tevreden dus :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• br1980
  • Laatst online: 19:16
Zojuist contact gehad met de klantenservice van Eneco (chat). Ik heb met verbazing dit gesprek met Eneco gevoerd. Opzegtermijnen, tarieven alles lijkt wel onduidelijk... Lees hieronder de chatconversatie.

Klant
Goedemiddag ****,

Eneco
Wat kan ik voor je doen

Klant
Ik ben klant van welkom energie en ga blijkbaar over per 1 november naar Eneco.

Eneco
Dat klopt

Klant
Ik wil graag vooraf de tarieven weten en niet achteraf op 5 november

Ik lees ook dat de klantenservice pas 8 november iets voor me kan doen. Hoe kan ik per 1 november direct mijn contract bij jullie opzeggen?

Eneco
Omdat per 31 Oktober Welkom Energie niet meer mag leveren, hierdoor is besloten alle klanten al per 1 November over te zetten naar Eneco

Omdat wij niet meteen voor alle klanten de tarieve paraat hebben is besloten hier een afzonderlijke mail voor te versturen op 5 November

Klant
Dat begrijp ik deels, maar is toch vreemd dat de bestaande afspraken niet worden overgenomen.

Eneco
Nee, Welkom Energie heeft zich niet aan de voorwaarden gehouden van het contract dat je met hun afgesproken hebt

Klant
Maar ik wordt gedwongen energie bij jullie af te nemen en jullie maken pas later de tarieven bekend. Dat kan en mag helemaal niet.

Eneco
Hierdoor zijn de tarieven en voorwaarden komen te vervallen

Dit is besloten door het ACM

Klant
Prima, dat ik een maand bij Eneco moet blijven. Maar dan horen jullie wel de tarieven bekend te maken. Op basis van welke afweging moet ik dan anders 1 november opzeggen bij jullie?

Eneco
Tussen 1 november en 30 november is het niet mogelijk het contract op te zeggen

Vanaf 1 December kan je weer overstappen

Klant
Klopt, maar in de maand november heb ik een opzegtermijn van 30 dagen. Ofwel wil ik per 1 december ergens anders naartoe, moet ik 1 november direct opzeggen. Om een afgewogen besluit hierin te maken moet ik toch op 1 november jullie tarieven weten!?

Eneco
Zoals ik eerder aangaf tarieven komen 5 November

Klant
Absurd..

Eneco
Ondanks de 30 dagen kan je 1 December gewoon overstappen

Klant
Ook als ik op 6 november opzeg kan ik 1 december ergens anders klant worden?

Eneco
Ja

Klant
Dus die 30 dagen opzegtermijn geldt niet in november?

Eneco
Vanaf 1 December is de blokkade opgeheven

Jawel

Dit is gedaan vanwege de blokkade die er op staat

Klant
Als ik 6 november opzeg, kan ik toch pas op 6 december ergens anders klant worden?

Eneco
Zoals ik aangaf, vanaf 1 December kan je overstappen, eerder niet

Theorie, ja

Klant
Ik begrijp dat ik november aan jullie vastzit, maar wil per 1 december weg omdat jullie totaal niet transparant zijn qua tarieven. Kan ik bij jullie dan op 1 november opzeggen met in achtneming van de 30 dagen opzegtermijn?

Zo ja, op welke wijze kan ik op 1 november opzeggen?

Eneco
Wij kunnen pas opzeggen zodra het contract actief is en alles administratief verwerkt is. Niet eerder

Klant
Het wordt steeds mooier. Dus ik kan pas na 8 november opzeggen omdat jullie je zaakjes per 1 november niet op orde hebben?

Eigenlijk zeggen jullie hiermee dat overstappen per 1 december naar een andere aanbieder niet mogelijk is.

Eneco
Je zult gewoon net als iedereen van Welkom even geduld moeten hebben op de vervolgstappen

Per 1 December ben je vrij om te gaan en te staan waar je wilt

Klant
Jullie moeten gewoon duidelijkheid verschaffen voor de ingangsdatum van 1 november.

Eneco
5 November hoor je meer

Klant
Ok ik sla dit gesprek op als bewijs dat ik per 1 december naar een andere aanbieder kan. Ongeacht wanneer ik in november opzeg. E.e.a. afhankelijk wanneer jullie het mij toestaan om op te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Bruin Poeper schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:53:
[...]

Je bent duidelijk belanghebbende in de besluiten van de ACM.

Je kunt bezwaar maken, juist nu de overname zulke prijsconsequenties heeft. Het garanderen van de leveringszekerheid zou m.i. moeten inhouden de leveringszekerheid van het contract, dus gas/stroom tegen de afgesproken prijs.

Als niemand dan nog geïnteresseerd is kan de ACM de Welkom klanten verplicht verdelen onder de overgebleven leveranciers. Zoals ik de wet lees heeft ACM die mogelijkheid.
Dank, dat had ik ook al gezien. Daar is wel wat meer tijd voor dus, die kunnen we eventueel later ook nog overwegen. Ik zoek nog wel een reden om bezwaar te maken. In principe ben ik niet tegen de overname als dat voortvloeit uit de bepalingen genoemd in de wet mbt leveringszekerheid bij het intrekken van een leveringsvergunning. Op dit moment kan ik nog niet helemaal overzien of dat ook daadwerkelijk correct plaats heeft gevonden uit voorbereiding van intrekking vergunning WE, of dat Eneco initieel van plan was om klanten+contracten over te nemen. Zeker de, naar nu blijkt, financiële betaling van Eneco aan WE maakt dit punt het wmb meer discutabel dan ik in eerste instantie dacht.

De vraag is wel of we er baat of schade van hebben. Je zou kunnen argumenteren dat de betaling van Eneco aan WE voor het bestand het mogelijk maakt om ons als gedupeerden te betalen (theoretisch), terwijl de lasten (Eneco moet de investering terugverdienen) uitgesmeerd wordt over een grotere groep klanten en dus in die zin voordelig voor ons is. Goed, theoretisch dus. Want ik verwacht geen rode cent terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
br1980 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:50:
Zojuist contact gehad met de klantenservice van Eneco (chat). Ik heb met verbazing dit gesprek met Eneco gevoerd. Opzegtermijnen, tarieven alles lijkt wel onduidelijk... Lees hieronder de chatconversatie.
Ongelofelijk! Ik neem aan dat je dit bericht naar jezelf hebt gemailed? Uit een dergelijke conversatie heb ik zwart op wit dat ik de voorwaarden + tarieven voor 1 november ontvang (gisteren, nog voor de mail van Eneco binnen kwam).

Ik denk dat het goed is om de geldigheid van Artikel 95m in dit geval wel door een jurist te laten controleren. Daarmee staan we denk ik het sterkste om een contract te vernietigen in het geval Eneco tegen gaat stribbelen. Nu acht ik die kans overigens eerlijk gezegd ook wel klein als je netjes overstapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br1980
  • Laatst online: 19:16
GENETX schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:58:
[...]

Ongelofelijk! Ik neem aan dat je dit bericht naar jezelf hebt gemailed? Uit een dergelijke conversatie heb ik zwart op wit dat ik de voorwaarden + tarieven voor 1 november ontvang (gisteren, nog voor de mail van Eneco binnen kwam).

Ik denk dat het goed is om de geldigheid van Artikel 95m in dit geval wel door een jurist te laten controleren. Daarmee staan we denk ik het sterkste om een contract te vernietigen in het geval Eneco tegen gaat stribbelen. Nu acht ik die kans overigens eerlijk gezegd ook wel klein als je netjes overstapt.
Ja, heb het chat gesprek naar mezelf laten mailen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaprikaChipje
  • Laatst online: 17-12-2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mq6OsO6cbXHnsFFb5ZY6b_8RQbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tb49QANVTGkIT2Y6UyiyLHvA.jpg?f=fotoalbum_large
Rabobank maakt de klanten ook graag bang volgensmij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
br1980 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:50:
Op zich allemaal niet zo heel gek wat betreft die opzegtermijn toch? Per 1 november heb je een opzegtermijn van 30 dagen (tot aan 1 december) en elke dag tot aan 1 december wordt deze opzegtermijn een dag korter, waarbij op 21 november een opzegtermijn van 9 dagen overblijft. Althans, als je 'm heel autistisch uit wil leggen. ;-)

Bizarder vind ik het gebrek aan communicatie over de tarieven en dergelijke. Is het werkelijk zo dat we pas op 5 november iets horen over de tarieven? Zo ja, dan is een van de twee volgende scenario's waar:
1) Eneco gaat achteraf (op 5 november) pas bepalen wat de tarieven over 1 tot 5 november waren. Dat lijkt mij een hele rare situatie.
2) Eneco bepaalt op 31 oktober of 1 november de tarieven. Maar waarom dan tot 5 november wachten met die communiceren?

Elk van deze scenario's is simpelweg heel onlogisch tot vrij kwaadaardig.
PaprikaChipje schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:06:
[Afbeelding]
Mijn verzoek tot MOI werd zonder problemen gehonoreerd bij de Rabobank.

[ Voor 16% gewijzigd door Plague op 30-10-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
PaprikaChipje schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:06:
[Afbeelding]
Gewoon zeggen ik betaal uiteraard graag voor de geleverde energie maar ik betaal nu maandelijks te veel aan voorschotten. Dat wil ik niet kwijt zijn bij faillissement. Dat begrijpt de Rabo ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Terugkomende op de vraag hoe het liep bij EnergieFlex, daar is de wettelijke procedure door de ACM in mijn optiek beter gevolgd:

https://www.acm.nl/nl/pub...-gas-aan-kleinverbruikers
https://www.acm.nl/nl/pub...ktriciteit-en-gas-krijgen
https://www.acm.nl/nl/pub...-klanten-energieflex-over
https://www.acm.nl/nl/pub...-wijzigingen-voor-klanten

Eerst intrekking en pas veel later, door de curator, is een andere leverancier gekozen, al weet ik niet in hoeverre dit netjes plaats heeft gevonden.

De wet heeft de voorziening dat klanten naar rato worden verdeeld over de andere vergunninghouders. Dus ja, de werkwijze van ACM is in deze Welkom Energie zaak niet schoon. Het heeft er schijn van dat Eneco alles wou overnemen, dat al in kan en kruiken was en vervolgens de "intrekking leveringsvergunning" route is gestart. Let op de beslisdata van handelingen in onze casus:
15-10: Eneco wil Welkom Energie overnemen (concentratiemelding)
25-10: Eneco mag Welkom Energie overnemen (concentratiemelding)
26-10: Intrekking leveringsvergunningen elektriciteit en gas aan kleinverbruikers door Welkom Energie

https://www.acm.nl/nl/pub...nemen-concentratiemelding
https://www.acm.nl/sites/...s-door-welkom-energie.pdf

Vervolgens heeft ACM de twee laatste artikelen beide pas op 27-10 gepubliceerd op de eigen website 8)7

Aangezien Eneco wel toestemming had om het klantenbestand overnemen van WE, maar dit effectief nog niet had gedaan, zou ik argumenteren dat de intrekking van de vergunning de toestemming van overname door Eneco ongedaan moet maken.

De grote vraag die ik hierbij nog heb: Wat is de definitie van klantenbestand in deze? De ACM titel spreekt zelfs van (volledige) overname, de tekst in de publicatie zelf wijkt daar van af... Lekker onduidelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 30-10-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
*knip* Offtopic.

[ Voor 109% gewijzigd door Yorinn op 30-10-2021 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Efgeede
  • Laatst online: 14-01-2022
https://petities.nl/petit...ten-respecteren?locale=nl

Vond zojuist deze petitie
Gaarne zo veel mogelijk delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Meer opvallend, het intrekkingsbesluit van ACM meldt niks over Eneco, dus dat is de normale gang van zaken. Het concentratiebesluit van de ACM rondom de overname van Welkom Energie door Eneco bevat anderzijds niets over het intrekken van de vergunning.

Aannemende dat overname, overname van klantenbestand en concentratiebesluit inhouden dat Eneco Welkom Energie overneemt volgens de wettelijke eisen van een overname en dat de tussentijdse intrekking van de leveringsvergunning van Welkom Energie een opmerkelijke gebeurtenis is, maar niets afdoet aan de overname van WE door Eneco die blijkbaar bij deze toch is uitgevoerd 8)7 . Er is namelijk geen besluit genomen en door ACM gepubliceerd welke vergunninghouder(s) de klanten van WE blijven leveren na intrekking van de vergunning.

Zo eens het WE contract naslaan op bepalingen bij overname. Want zo lees ik de besluiten nu, een overname, niet een noodmaatregel voor leveringszekerheid. Eens uitzoeken wat het WE contract zegt over een overname en hoe Eneco deze gang van zaken benoemt.... Ik vindt het een bijzondere gang van zaken. Wellicht is het dus handig om juist geen bezwaar te maken, maar dat zal nog uitgezocht moeten worden.

Edit: Bovenstaande petitie is helemaal top d:)b

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 30-10-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMD007
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 12:44
ter info zojuist ook een chat gesprek gevoerd met Eneco.

Ik was benieuwd wat er met mijn contract zou gebeuren gezien mijn contract bij Welkom tot 1 nov liep en ik al reeds naar een andere partij was overgestapt op 2 okt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eY8iw9T0OG7IczZtvGeqIglTq7A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V7i0rpjsc1CHfjfCN26BETxj.png?f=user_large

Kennelijk gaat mijn overstap dus gewoon door op 1 of 2 nov.

Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
GENETX schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:16:
Terugkomende op de vraag hoe het liep bij EnergieFlex, daar is de wettelijke procedure door de ACM in mijn optiek beter gevolgd:

https://www.acm.nl/nl/pub...-gas-aan-kleinverbruikers
https://www.acm.nl/nl/pub...ktriciteit-en-gas-krijgen
https://www.acm.nl/nl/pub...-wijzigingen-voor-klanten

Eerst intrekking en pas veel later, door de curator, is een andere leverancier gekozen, al weet ik niet in hoeverre dit netjes plaats heeft gevonden.
Dank voor de info, ik vroeg me dit namelijk af.

Of het zoveel beter is weet ik niet: tijdspad Energieflex in die berichtgeving.

15 oktober - besluit intrekking vergunning - mensen blijven klant bij Energieflex tot 31-10, per die datum worden de eindafrekeningen opgemaakt - klanten mogen niet meer overstappen tot 31 oktober. Hierin zit ook de aankondiging dat de bewindvoerder gaat kijken of het mogelijk is een partij te vinden die de klanten wil overnemen.
26 oktober - overname door Innova aangekondigd. Innova gaat vanaf 1 november leveren - Opzeggen kan weer per 1 november, waarna per 1 december er weer overgestapt worden.
26 oktober - eerste communicatie in topic GoT met een bericht van de curator na de Innova aankondiging: met melding dat de consumenten de week erna een eerste bericht van Innova zullen ontvangen. Jungian in "Afhandeling faillissement EnergieFlex"
31 okt - 3 november - Helaas geen officiële mededeling van Innova te vinden in het topic, maar het lijkt erop dat Innova ergens tussen 31 okt en 3 november begonnen is de klanten in te lichten met de voorwaarden / tarieven en dat de laatste klanten op 3 november dit aanbod ontvangen hebben.
1 november - contracten bij Innova gaan in.
1 december - eerste datum dat mensen weer weg kunnen.

Leg je dit naar het WE / Eneco tijdspad zie ik eigenlijk maar weinig verschillen:

15 oktober - Eerste melding dat WE en Eneco in onderhandeling zijn met de intentie dat Eneco de klanten overneemt.
27 oktober - Besluit intrekking vergunning - Aankondiging overname klanten door Eneco.
28 novemer - Eerste melding van de intentie van Eneco om op 5 november (uiterlijk?) de tarieven te communiceren (post van jou, - GENETX in "Afhandeling faillissement Welkom Energie" )
1 november - contracten bij Eneco gaan in.

Al met al zie ik geen grote verschillen, sterker, de tijdspaden en gevolgde procedures lijken juist heel erg op elkaar. het grootste verschil lijkt te zijn dat de curator hier niet heeft moeten gaan zoeken voor een overname kandidaat omdat WE zich schijnbaar zelf al eerder in de etalage heeft gezet (niet uit weelde natuurlijk). Ander verschil is dat Innova schijnbaar uiterlijk de 3de de tarieven en voorwaarden heeft gecommuniceerd naar alle nieuwe klanten, terwijl Eneco voornemens is dit de 5de te doen.

Hoewel je zeker, afgaande van de wetteksten her en der bij beide procedures wat vragen kan stellen, verwacht ik eigenlijk dat, kijkende naar redelijkheid en billijkheid dat wanneer de ACM 2 3 jaar geleden 'tevreden' was met de uitvoering dat ook nu wel zal zijn. En of een rechter zich daar anders over zal uitspreken gezien acht ik geen uitgemaakte zaak.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 30-10-2021 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Dennism schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:05:
[...]
26 oktober - overname door Innova aangekondigd. Innova gaat vanaf 1 november leveren - Opzeggen kan weer per 1 november, waarna per 1 december er weer overgestapt worden.
26 oktober - eerste communicatie in topic GoT met een bericht van de curator na de Innova aankondiging: met melding dat de consumenten de week erna een eerste bericht van Innova zullen ontvangen. Jungian in "Afhandeling faillissement EnergieFlex"
31 okt - 3 november - Helaas geen officiële mededeling van Innova te vinden in het topic, maar het lijkt erop dat Innova ergens tussen 31 okt en 3 november begonnen is de klanten in te lichten met de voorwaarden / tarieven en dat de laatste klanten op 3 november dit aanbod ontvangen hebben.
1 november - contracten bij Innova gaan in.
Zoals het bij mij is gegaan toen ik bij energieflex zat:

26 okt bericht over overname innova.
1 nov bericht van innova met aanbieding (onder een knop, dus niet meer terug te vinden in mijn mail), met belofte "tot 11% goedkoper dan bij nuon, essent, eneco, nle".
4 nov heb ik blijkbaar mijn innova account geactiveerd.
6 nov zat ik bij vandebron (!!).

Anderen heb ik gelezen konden ook binnen die "verplichte" maand gewoon overstappen, tot zelfs direct. blijkbaar (via een noodaansluiting meen ik?).
Dus ik zou zeggen, bel eens een rondje, zie of je niet eerder wegkunt (als je dat wil tenminste).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
In die casus was het overstappen wel anders, de ACM publicaties laten iig niet zien dat men verplicht 1 maand aan Innova vast zat:

Ook had je daar zo te zien net genoeg tijd om al een nieuw contract te regelen. Het lijkt in die casus, zo op het eerste gezicht, meer zoals ik het graag zou zien: Optie tot leverancierskeuze, indien je zelf geen actie onderneemt kom je bij Innova.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
GENETX schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:37:
In die casus was het overstappen wel anders, de ACM publicaties laten iig niet zien dat men verplicht 1 maand aan Innova vast zat:

Ook had je daar zo te zien net genoeg tijd om al een nieuw contract te regelen. Het lijkt in die casus, zo op het eerste gezicht, meer zoals ik het graag zou zien: Optie tot leverancierskeuze, indien je zelf geen actie onderneemt kom je bij Innova.
De publicaties van de ACM inderdaad niet, kijkende naar posts in het Energieflex topic komt het wel naar voren na contact met de ACM, voorbeeld: sjirafje in "Afhandeling faillissement EnergieFlex"

Quote van die post:
Zojuist gebeld met de ACM:
- Iedereen gaat verplicht naar Innova Energie
- De tarieven van Innova Energie zijn (de eerste periode) hetzelfde als bij EnergieFlex
- Innova Energie gaat iedereen schriftelijk (papier/mail) een aanbod doen
- Opzeggen kan per 1 november, de overstapdatum is dan 1 december
- Je kan ook nu al aangever dat je niet akkoord zult gaan met het aanbod maar dat geldt dus pas vanaf 1 november

Je zit dus inderdaad (minimaal) 30 dagen aan Innova Energie vast, maar de tarieven zijn hetzelfde als je oude tarieven bij EnergieFlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Dennism schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:49:
[...]

De publicaties van de ACM inderdaad niet, kijkende naar posts in het Energieflex topic komt het wel naar voren na contact met de ACM, voorbeeld: sjirafje in "Afhandeling faillissement EnergieFlex"

Quote van die post:

[...]
Dat klopt sowieso niet, want de tarieven van innova waren natuurlijk niet hetzelfde als die van Energieflex. Anders was ik wel bij innova gebleven 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dennism schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:49:
[...]

Quote van die post:

[...]
Interessante passage over de tarieven, dat zou dus wellicht kunnen betekenen dat de voorwaarden in de eerste periode ook hetzelfde waren (althans, volgens de ACM) en daarmee wel in de lijn van art. 95m.

Edit:
Blijkbaar waren de tarieven sowieso al bekend gemaakt door Innova:
kjast schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:51:
[...]

Het onvrijblijvende wurgcontract van Innova net ontvangen:
Stroom normaal: 0.228 / kWh
Stroom dal: 0.216 / kWh
Gas: 0.76 / m3

Ik heb conform het contract 14 dagen bedenktijd, gelijk maar opzeggen _/-\o_
kjast in "Afhandeling faillissement EnergieFlex"

[ Voor 30% gewijzigd door GENETX op 30-10-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
GENETX schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:54:
[...]

Interessante passage over de tarieven, dat zou dus wellicht kunnen betekenen dat de voorwaarden in de eerste periode ook hetzelfde waren (althans, volgens de ACM) en daarmee wel in de lijn van art. 95m.
Het deel van de tarieven in die post lijkt niet te kloppen, zie de post van @dragon2 maar ook meerdere posts in het Energieflex topic zelf.

Ik denk zelf dat de ACM daar een fout maakt in de communicatie, waarbij de tarieven in de periode van 15 tot 31 oktober inderdaad hetzelfde zouden blijven (immers nog afgehandeld door Energieflex).

Het ging mij er meer om, om aan te geven dat die 30 dagen opzeg termijn ook al besproken werden destijds (en dus ook ergens gecommuniceerd).
GENETX schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:54:

Edit:
Blijkbaar waren de tarieven sowieso al bekend gemaakt door Innova:
Klopt, dat gaf ik een paar posts hierboven al aan, het lijkt erop dat Innova in de periode tussen 31 oktober en 3 november iedereen een 'persoonlijk' aanbod heeft gedaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Dennism op 30-10-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dennism schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:58:
[...]

Het deel van de tarieven in die post lijkt niet te kloppen, zie de post van @dragon2 maar ook meerdere posts in het Energieflex topic zelf.

Ik denk zelf dat de ACM daar een fout maakt in de communicatie, waarbij de tarieven in de periode van 15 tot 31 oktober inderdaad hetzelfde zouden blijven (immers nog afgehandeld door Energieflex).

Het ging mij er meer om, om aan te geven dat die 30 dagen opzeg termijn ook al besproken werden destijds (en dus ook ergens gecommuniceerd).
Ik ben net begonnen met spitten, dus wellicht kom ik nog meer tegen inderdaad. Als niemand destijds bij ACM heeft geklaagd conform art. 95m dan kan het best zijn dat dit niet eens bekend is en ACM denkt dat alles prachtig geregeld was |:( . Des te meer reden om zaken en misstanden aan de kaak te stellen.

Edit: In ieder geval is er geen uitspraak gedaan door ACM rondom misstanden bij de overname van klanten van EnergieFlex.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 30-10-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
HyperTrophy schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:28:
Welkom Energie gaat niets meer afschrijven, dat zal Eneco later in november voor de maand november doen.
Je kan dat weer binnen 8 weken storneren als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Met betrekking tot het concentratieverzoek en de toestemming van ACM, er wordt verwezen naar dit artikel:
Artikel 27

b. het direct of indirect verkrijgen van zeggenschap door

1°.een of meer natuurlijke personen of rechtspersonen die reeds zeggenschap over ten minste een onderneming hebben, of

2°.een of meer ondernemingen over een of meer andere ondernemingen of delen daarvan door middel van de verwerving van participaties in het kapitaal of van vermogensbestanddelen, uit hoofde van een overeenkomst of op enige andere wijze.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0008691/2021-02-18

Ofwel, Eneco was van plan de klanten (klantenbestand) van WE over te nemen. Dat zou normaliter gaan middels een overname van contracten. Zo toch eens lezen wat daar in mijn WE contract over wordt genoemd. Al vermoed ik dat het contract nietig wordt verklaard in het geval van intrekking van de leveringsvergunning. Dat zou een mooie clusterfuck zijn.... Zou dat voedingsbodem zijn voor een aanklacht wegens handelen met voorkennis oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaliBaba
Mail van de curator ontvangen.
(…)
Wat betekent dit voor u?
Uit de administratie van Welkom Energie blijkt dat u klant bent van Welkom Energie. Door het faillissement verandert uw situatie als klant, maar: u krijgt nog gewoon energie geleverd!
(…)
Misplaatst hoe de beste man een positieve draai probeert te geven aan deze ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Inzake EnergieFlex:
dragon2 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:55:
[...]

FWIW: Volgens Innova (net gebeld, voor wat anders) komt dat omdat ze snel contracten voor particulieren 'in elkaar hebben moeten draaien' en dus zaken hebben overgenomen van energieflex. Ook hebben ze personeel overgenomen.
Ik vermoed dat Innova destijds in ieder geval voor zo ver mogelijk zich heeft ingespannen om klanten duidelijkheid te geven. Zeker gezien het origineel een zakelijke dienstverlener was en consumenten zelfs nieuw waren. Volgens mij zijn de individuele aanbiedingen die je noemt de aanbiedingen die ze voor het vervolgtraject (na de "overgansperiode") krijgen en/of wellicht de hoogte van voorschotbetalingen.

In ieder geval lijkt men er meer werk van te hebben gemaakt voor zover ik weet om de klanten in te lichten. Bij Eneco, wat toch al een veel grotere toko is, lijkt dat moeilijker te zijn... Nog 1 dag, 7 uren en 20 minuten te gaan. So far zie ik in het vergelijking met EnergieFlex niet in waarom art. 95m voor ons niet van toepassing zou zijn.

De andere stok die ik op dat vlak heb is het feit dat leveranciers wettelijk verplicht zijn een modelcontract aan te bieden. Dus in het uiterste geval ligt deze op de plank en kan men deze in tijdsnood gewoon aanwenden. Eneco heeft ons vrijwillig overgenomen, als het niet gunstig voor hen was hadden ze daar ook van af kunnen zien en wachten tot de ACM hen slechts een deel van ons bij hen onderbracht ipv alle 90.000.
KaliBaba schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:40:

[...]

Misplaatst hoe de beste man een positieve draai probeert te geven aan deze ellende.
Brrr. Sowieso heb ik er een hekel aan dat de levering ineens zou stoppen... Energie zit niet achter een decoder ofzo 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door GENETX op 30-10-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
KaliBaba schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:40:

[...]

huh, nog niets gezien...
op zaterdag mail van de curator? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaliBaba
Voor degenen die de mail (nog) niet ontvangen hebben, hierbij de integrale tekst. Niks nieuws verder.
Beste heer X

U hebt een contract bij Welkom Energie. Deze email bevat belangrijke informatie over Welkom Energie. Lees deze email daarom goed door.

De afgelopen periode is Welkom Energie in financiële problemen gekomen door de hoge prijzen voor gas en elektriciteit op de huidige energiemarkten. Daarom heeft de ACM de leveringsvergunningen voor Welkom Energie per 26 oktober 2021 ingetrokken. Eneco neemt per 1 november aanstaande het klantenbestand van Welkom Energie over. Eerder deze week bent u door Welkom Energie hierover geïnformeerd.

Op 29 oktober 2021 heeft de rechtbank Midden-Nederland het faillissement van Welkom Energie uitgesproken. Door de rechtbank ben ik als curator aangesteld.

Ik kan mij goed voorstellen dat u schrikt van al deze ontwikkelingen en ik vind het ook vervelend voor u dat er nu een periode van onzekerheid aanbreekt. Mij en mijn collega’s is er alles aan gelegen u nu zo goed mogelijk te informeren over de gevolgen van het faillissement.

Wat betekent dit voor u?
Uit de administratie van Welkom Energie blijkt dat u klant bent van Welkom Energie. Door het faillissement verandert uw situatie als klant, maar: u krijgt nog gewoon energie geleverd!

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft op 26 oktober 2021 de leveringsvergunningen van Welkom Energie ingetrokken. Daarom mag Welkom Energie onder de huidige overeenkomst geen energie meer aan u leveren. De wet voorziet in een overgangsperiode. Gedurende deze overgangsperiode krijgt u gewoon energie geleverd. Er is met Eneco overeengekomen dat zij de energielevering vooralsnog met u voortzet. U zult van Eneco een nieuw contract ontvangen.

Meer informatie
Over de verdere afwikkeling van het faillissement zult u via de website van Welkom Energie (https://welkom-energie.nl) worden geïnformeerd. Op deze website vindt u ook algemene informatie over het faillissement en het verdere proces. Ik raad u aan om deze informatie goed te lezen en de website regelmatig te bezoeken zodat u geen belangrijke informatie mist. Indien er nieuws is, zal dit op deze website worden vermeld.

Het kan zijn dat deze informatie geen antwoord geeft op uw specifieke situatie. Ik verzoek u in dat geval een email te sturen naar welkom@welkom-energie.nl of WE@okkerse-schop.nl. Wij verstrekken geen juridisch advies. Daarvoor dient u zelf een (juridisch) adviseur te raadplegen (bijvoorbeeld uw rechtsbijstandsverzekeraar of het Juridisch Loket). De eventuele kosten daarvan komen voor uw eigen rekening.

Met vriendelijke groet,

De heer mr. J.M. van Raaijen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Kees-Jan schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:53:
[...]

huh, nog niets gezien...
op zaterdag mail van de curator? :?
Krijg hem net binnen.

Maar zelfs na storneren van de laatste maand (september) heb ik nog geld van WE te goed. Alsof hij kan garanderen dat alle 90.000 klanten een goede eindafrekening krijgen... @KaliBaba maar snap het wel vanuit zijn standpunt :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Ik ben ook nog even in onze contracten gedoken, at is een standaardcontract. Vreemd genoeg leverde WE deze niet eens direct mee, maar er wordt wel naar verwezen... Het zal deze moeten zijn, want de voorwaarden zijn opgesteld voor dat Welkom Energie zelfs maar bestond :') :

https://www.ser.nl/nl/the...4CEC920DA4F3C5BD8F99.ashx
Artikel 2
11. Wij mogen de rechten en plichten van de overeenkomst die wij met u hebben in twee situaties wel aan een andere energieleverancier overdragen. U geeft ons hiervoor nu al toestemming en onze afspraken blijven gelden. Als wij dit doen, melden wij u dit schriftelijk of digitaal. Wij mogen dat in deze twee situaties:
- ons bedrijf wordt overgenomen door een ander bedrijf;
- wij geven de rechten en plichten van de overeenkomst die wij met u hebben aan een ander bedrijf, maar wij blijven ervoor verantwoordelijk dat het andere bedrijf deze rechten en plichten nakomt.

Net zoals hierboven blijven onze afspraken ook gelden bij een fusie of een splitsing van ons bedrijf. In andere situaties kunt u binnen dertig kalenderdagen nadat u van ons hierover bericht heeft gekregen de overeenkomst zonder bijkomende kosten beëindigen volgens de afspraken die wij hebben gemaakt.

12. Onze overeenkomst eindigt als de overheid onze leveringsvergunning(en) intrekt. De
overheid heeft geregeld dat andere partijen de levering overnemen.
Zum kotsen :r

Ofwel:
1. Eneco wil het klantenbestand van Welkom Energie overnemen
2. Eneco krijgt toestemming om het klantenbestand van Welkom Energie over te nemen (en dus blijven de contracten geldig).
3. Welkom Energie (of wellicht al tussendoor) vraagt om intrekking van de leveringsvergunning.
4. ACM trekt inderdaad de vergunning in en gooit daarmee al onze contracten door de schredder
5. Eneco neemt klantenbestand Welkom Energie over en betaald daar voor.
6. Goh, wat vervelend dat alle contracten net door de schredder zijn gegaan.

Komende week maar eens werken aan een bezwaarschrift rondom de overname van het klantenbestand door Eneco. Hiermee zet Eneco dus gewoon de andere leveranciers buitenspel en kan ondertussen hoge prijzen die net binnen de marge van de ACM vragen als ze dat willen, iets wat geld oplevert. Ik denk dat we dit wel onder het kopje handelen met voorkennis kunnen scharen, zeker omdat de slechte financiële situatie van WE al wel bekend was.

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 30-10-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pudding94
  • Laatst online: 13-04-2023
@GENETX

Dit dacht ik dus ook al, het lijkt gewoon alsof dit inderdaad op deze manier gepland is en alsof dit allemaal zomaar kan... Dit moet juridisch toch niet mogen? Ben zelf bij deze club 1000 euro kwijt geraakt betaal sinds mei en zit zelf in de WSNP, dit is voor mij dus echt een dubbelfuck door WE.

Zelf heb ik een dikke schuld bij Eneco maar ze gaan me toch leveren kan dat kloppen weet iemand hier iets van? Mijn schuld is mee gesaneerd bij Eneco...

[ Voor 20% gewijzigd door Pudding94 op 30-10-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Pudding94 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:36:
@GENETX

Dit dacht ik dus ook al, het lijkt gewoon alsof dit inderdaad op deze manier gepland is en alsof dit allemaal zomaar kan... Dit moet juridisch toch niet mogen? Ben zelf bij deze club 1000 euro kwijt geraakt betaal sinds mei en zit zelf in de WSNP, dit is voor mij dus echt een dubbelfuck door WE.

Zelf heb ik een dikke schuld bij Eneco maar ze gaan me toch leveren kan dat kloppen weet iemand hier iets van? Mijn schuld is mee gesaneerd bij Eneco...
Damn, dan is het wel erg vervelend inderdaad. Ze gaan je hoe dan ook leveren, zeker als je in de WSNP zit mogen ze je niet afsluiten in de wintermaanden.

En inderdaad, het lijkt me niet dat dit wettelijk toegestaan is. Goed, ik heb geen bewijs, dus echt hard maken kan ik het ook niet. Maar het lijkt in ieder geval op handel met voorkennis omdat het intrekken van een vergunning enkel kan als uit de gegevens ook blijkt dat de vergunninghouder ook niet kan leveren. Dus om deze truc toe te passen is in mijn ogen (voor)kennis nodig. Handel met voorkennis is volgens mij bij wet verboden. Ook worden de andere leveranciers, die mogelijk ook klanten zouden hebben willen hebben, benadeeld imho. Daarnaast, geen enkele leverancier zou in deze tijd graag goedkope stuntcontracten willen overnemen, je weet dat je daar verlies op gaat maken 8)7 . Dus ja, lijkt me heel sterk als Eneco oprecht niet wist wat de situatie was bij WE |:(

[ Voor 35% gewijzigd door GENETX op 30-10-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pudding94
  • Laatst online: 13-04-2023
GENETX schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:44:
[...]

Damn, dan is het wel erg vervelend inderdaad. Ze gaan je hoe dan ook leveren, zeker als je in de WSNP zit mogen ze je niet afsluiten in de wintermaanden.

En inderdaad, het lijkt me niet dat dit wettelijk toegestaan is. Goed, ik heb geen bewijs, dus echt hard maken kan ik het ook niet. Maar het lijkt in ieder geval op handel met voorkennis omdat het intrekken van een vergunning enkel kan als uit de gegevens ook blijkt dat de vergunninghouder ook niet kan leveren. Dus om deze truc toe te passen is in mijn ogen (voor)kennis nodig. Handel met voorkennis is volgens mij bij wet verboden. Ook worden de andere leveranciers, die mogelijk ook klanten zouden hebben willen hebben, benadeeld imho. Daarnaast, geen enkele leverancier zou in deze tijd graag goedkope stuntcontracten willen overnemen, je weet dat je daar verlies op gaat maken 8)7 . Dus ja, lijkt me heel sterk als Eneco oprecht niet wist wat de situatie was bij WE |:(
@GENETX

Ja idd, is heel erg vervelend zag het als een spaarpotje en ging er vanuit dat een gerenommeerd bedrijf als PriceWise de solvabiliteit van een energieleverancier absoluut wel na zou gaan, stap elk jaar via hun over... Maar dat blijkt dus niet zo... Voor belangstellenden net deze mail van PriceWise gehad..
Beste X,
Op 21-04-2021 heb je via ons een aanvraag gedaan bij Welkom Energie. Op dinsdag 26 oktober heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de leveringsvergunning van Welkom Energie ingetrokken. Het bedrijf is door de hoge marktprijzen voor gas en energie in de financiële problemen geraakt en heeft aangegeven niet meer aan de leveringsverplichtingen te kunnen voldoen. Vandaag is bekend geworden dat Welkom Energie definitief failliet is verklaard. Eneco zal alle klanten van Welkom Energie per 1 november overnemen.

Wat betekent dit voor jou?
Afhankelijk van jouw situatie gaat er het een en ander aan je energiecontract veranderen.

Je hebt een contract aangevraagd bij Welkom Energie dat nog niet is ingegaan
Dan komt deze aanvraag te vervallen en blijf je klant bij je huidige leverancier. Controleer je tarieven en vergelijk je huidige energiecontract om te kijken of je nog goed zit.

Je krijgt op dit moment gas en/of stroom van Welkom Energie
Je overeenkomst eindigt na 31 oktober. Per 1 november krijg je gas en/of stroom van Eneco. Je krijgt van Eneco een bericht met de met nieuwe tarieven en voorwaarden. Vanaf 1 november heb je een opzegtermijn van 30 dagen. Dat betekent dat je tot 30 november energie krijgt van Eneco. Je kunt wel al vanaf 1 november een nieuw contract aanvragen. Wanneer je een nieuw contract aanvraagt, gaat dit 30 dagen later in. Vraag je direct op 1 november een nieuw contract aan? Dan gaat het contract vanaf 1 december in. Wil je liever klant bij Eneco blijven? Dan hoef je geen nieuw contract aan te vragen.

Heb je nog vragen?
Onze klantenservice staat voor je klaar. We helpen je graag met al je vragen en persoonlijk advies. Of bekijk de veelgestelde vragen van Welkom Energie en Eneco.

Met vriendelijke groet,

Pricewise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Pudding94 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:36:

Dat zal inderdaad wel kloppen. Dat een oudere schuld mee gesaneerd zal verwacht ik hier geen rol spelen. Het is immers een nieuwe overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
GENETX schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:44:
Maar het lijkt in ieder geval op handel met voorkennis omdat het intrekken van een vergunning enkel kan als uit de gegevens ook blijkt dat de vergunninghouder ook niet kan leveren. Dus om deze truc toe te passen is in mijn ogen (voor)kennis nodig. Handel met voorkennis is volgens mij bij wet verboden.
Ik weet niet of die definitie zo breed te trekken is.

Als ik even snel zoek kom ik het volgende tegen:
Nederland:
De Nederlandse Wet op het financieel toezicht (Wft) definieert het begrip voorwetenschap en beperkt het gebruik ervan.

Binnen het effectenrecht is volgens artikel 5:53 Wft sprake van voorwetenschap wanneer:

- er bekendheid met niet-openbare informatie is
- de informatie concreet is
- openbaarmaking significante invloed zou hebben op de koers van de effecten

Met betrekking tot de eis van concrete informatie gelden de volgende voorwaarden:

- de situatie bestaat
- de gebeurtenis heeft plaatsgevonden of zal plaatsvinden
- en is voldoende specifiek om invloed op de koers te hebben
Ik vraag me af of handel met voorkennis in deze strekking van toepassing is, daar vziw WE niet beursgenoteerd is.
Dus ja, lijkt me heel sterk als Eneco oprecht niet wist wat de situatie was bij WE |:(
Daar zal Eneco ook zeker van geweten hebben, volgens mij heb ik zelfs in een van de berichtgevingen gelezen of gehoord dat WE zichzelf 'te koop aangeboden' heeft bij Eneco om dit probleem zo geruisloos mogelijk voor de consument uit de wereld te helpen. Zelfs als dit niet zo geweest zal zijn, zal Eneco echter zeker op de hoogte geweest zijn, 'in het wereldje' zal zulk nieuws immers normaliter sneller gaan dan erbuiten, en o.a. de vastelastenbond heeft hier op 5 oktober al over gepubliceerd: https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Thanks voor de verheldering met betrekking tot handel met voorkennis. Ik had gehoopt dat er ook nog zoiets voor een bredere groep zou zijn... Anderzijds, zou Eneco hiermee wel beursgenoteerde concurrenten kunnen benadelen.

Nog een saillant detail waar ik net achter kwam, en waar iedereen fout over communiceert (Eneco, maar ook de curator), is het feit dat de de leveringsvergunning nog niet ingetrokken is. Dat gebeurt namelijk pas bij het in werking treden van het ACM besluit, op 1 november. Dat is ook wel logisch, anders zou WE ons nu geen energie meer kunnen leveren... De leveringszekerheid wordt overigens nu door TenneT gewaarborgd bij wet.
Met inachtneming van artikel 2, vierde lid, Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 19988
treedt dit besluit in werking op 1 november 2021
https://www.acm.nl/sites/...s-door-welkom-energie.pdf

Dus de vraag is ook of Eneco officieel het klantenbestand heeft overgenomen en per wanneer. De overname zal wel op 1 november zijn. Maar dat is een atomische operatie. Ik zou het logischer vinden dat Eneco de contracten overneemt (ze willen er toch niet voor niets graag voor betalen :? ) en vervolgens de vergunning wordt ingetrokken van WE, waardoor onze contracten blijven staan.

Al boeit dat ook niet, want de voorwaarden zijn echt geweldig voor ons:
wij geven de rechten en plichten van de overeenkomst die wij met u hebben aan een ander bedrijf, maar wij blijven ervoor verantwoordelijk dat het andere bedrijf deze rechten en plichten nakomt.
Ofwel Eneco verwijst ons naar Welkom Energie voor de verantwoordelijkehid, en die zou ons uiteraard erg graag willen compenseren, maar kan dat niet :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
[b]GENETX schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:32: Ik zou het logischer vinden dat Eneco de contracten overneemt (ze willen er toch niet voor niets graag voor betalen :? ) en vervolgens de vergunning wordt ingetrokken van WE, waardoor onze contracten blijven staan.
Ik zou dat als klant inderdaad ook logisch vinden, vanuit Eneco echter natuurlijk niet, die maken natuurlijk liever een schone start met 90.000 nieuwe klanten die aan overeenkomt krijgen met gelijke voorwaarden.

Ik weet niet niet direct wat voor abo's WE allemaal aanbood qua duur, tarieven en bijvoorbeeld bonussen, maar ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken zo'n hele administratie over te moeten nemen, wanneer het schijnbaar ook veel makkelijker kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Absoluut. Zo te bezien ook weer precies binnen de regeltjes overigens. Ik was nog wel benieuwd of de andere leveranciers een eerlijke kans hebben gehad. Echter, de Minister (en ACM in zijn plaats) mag gewoon anders besluiten dan verdeling naar rato mbt het besluit leveringszekerheid elektriciteit, waardoor dat gewoon niet nodig is. Door gebrekkige communicatie maakt het gewoon mogelijk om uit te leggen dat Eneco uiteindelijk dus niets heeft overgenomen maar vrijwillig bij de Minister heeft aangeklopt. Die vond dat wel prima, want scheelt werk en als bonus wil Eneco ook de schatkist nog vullen door te betalen voor de klantgegevens van WE, wat vervolgens door de curator weer naar de belastingdienst vloeit :'). Hoe kan een Minister van EZ daar nou tegen zijn 8)7

Ofwel, volgens mij is er niks tegenin te brengen via deze route :'(

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 30-10-2021 19:58 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 93 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.