Real schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:48:
[...]
Ook dit is geen natuurwet. Nee, dat hoeft niet. Net zoals er bedrijven zijn die ervoor kiezen om te stoppen met fossiele brandstoffen ook al levert dat minder winst op en andere niet.
Het is net alsof ik met een lobbyist voor de aardolie-industrie in discussie ben. Je bent het er toch mee eens dat de Nederlandse staat door deze werkwijze waarschijnlijk rijker is geworden via dividenduitkeringen in vergelijking met de situatie waar de gasrechten tegen de daarvoor eerder met WE overeengekomen prijs waren geleverd?
Ik snap niet dat er met deze Wob documenten niet opnieuw discussie ontstaat waar een deel van het geld van de WE klanten is gebleven. Dat is toch waarschijnlijk naar de Nederlandse staat afgevloeid?
Dat is wel OK volgens jou?
Real,
Ik stel alleen maar vast. Ik lobby nergens voor, ik ben helemaal niet voor fossiele brandstoffen of zonnepanelen of waterstof, maar ik lees me in, ik lees de wet, en kijk hoe overheidsorganisaties zich manifesteren. En dan zal je snel zien dat GasTerra natuurlijk een overheidsorganisatie is, waarvan de opbrengst volledig naar de staatskas vloeit, maar dat die zelf zonder scrupules besluiten mag nemen, net zoals we daar de ACM en de AP hebben. En die besluiten zijn meestal niet in het voordeel van de consument.
Natuurlijk vind ik het niet Oke dat GasTerra de Welkom-optie voor meer geld aan een ander heeft kunnen leveren, en dat de staat daar rijker van is geworden over de ruggen van de Welkom klanten, maar de vraag is of je daar wat aan kan doen.
De politiek interesseert zich er niet meer voor. De consumentenorganisaties ook niet meer. De consumentenbeschermer heeft al vanaf het begin laten zien meer interesse te hebben voor de belangen van de grote jongens.
Dus nee, da's allemaal niet oke, maar wat doe je er aan ?
Waar een paar van ons mee bezig zijn is uitzoeken wat er nog aan mogelijkheden is, kleine stapjes zetten om uiteindelijk een uitspraak van een rechter te krijgen dat we gelijk hebben. In mijn optiek eerst zonder keihard uit te laten spreken wie er dan aansprakelijk is geweest en/of muntjes moet gaan hoesten, want zodra er muntjes op tafel moeten komen zal elke partij gigantisch de kont in de krib gooien, zowel Eneco, als ACM, alsook de BV Nederland. Want met 90K gedupeerden loopt dat in de miljoenen, en die wil niemand dokken.