Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
- EZ heeft geen flauw idee wat er gebeurt, kijkt naar ACM
- ACM is extreem formeel en kijkt alleen maar naar vergunning
- niemand houdt toezicht op feitelijke overeenkomst anders dan de standaardcontrole op redelijke prijs door de ACM (en die zal wel in hun bandbreedte zijn gevallen gezien inkoop op korte termijn)
Maar slechts enkele keren steekt er iemand een hand op om te vragen: klopt dit wel? Naar het zich laat aanzien omdat ze bij een verplichte toewijzing voor grotere economische gevolgen voor huishoudens bang waren. Wat op zich wel te begrijpen is overigens.
Dat niemand onder lid 5 zowel klantenbestand als contracten wilde overnemen omdat die verliesgevend waren.
Dat je moet graven in de NvT om te zien dat onder lid 5 de contracten mee over moeten maar er in de besluiten dat niet expliciet staat.
Dat men, omdat men leveringszekerheid het belangrijkste vond, het klantenbestand heeft overgedragen/verkocht waarbij er zonder grondslag consumenten dan ineens een nieuw contract "kregen".
Dat je dat blijkbaar met een pre-pack / flitsfaillisement wel kon bewerkstelligen en met een reguliere overname niet, zonder dat nader te onderbouwen.
Dat kritische vragen daarover, ook van EZK aan ACM, worden weggewuifd met daar gaan wij niet over en is een afspraak tussen Welkom en Eneco. Men redeneert voor het gemak (leveringszekerheid, geen koper voor contracten) dat eenzijdig voorwaarden opleggen ook wel kan.
-edit- EZK weet niet hie SLR-procedure werkt en ACM legt de BLZ lid 5 verkeerd uit.
[ Voor 4% gewijzigd door Loading2000 op 25-10-2022 00:08 ]
Vervolgens wordt het klantenbestand contractloos verkocht omdat ACM bang is dat er meer omvallen als ze het eerlijk gaan verdelen.
Waarom zou je als Eneco, BudgetEnergie of DGB zijnde zoveel geld over hebben om zoveel klanten te naaien als je gratis en voor niks een groot deel van die klanten net zo hard kunt naaien?
Omdat men dacht voor een habbekrats meer consumenten te kunnen naaien..._JGC_ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:52:
Ik snap het gewoon niet. Er gaan in korte termijn 3 energieleveranciers failliet en van alle 3 wordt de vergunning ingetrokken waardoor het contract met de klant vervalt.
Vervolgens wordt het klantenbestand contractloos verkocht omdat ACM bang is dat er meer omvallen als ze het eerlijk gaan verdelen.
Waarom zou je als Eneco, BudgetEnergie of DGB zijnde zoveel geld over hebben om zoveel klanten te naaien als je gratis en voor niks een groot deel van die klanten net zo hard kunt naaien?
Edit: P75 Eneco die EZK vraagt op 4 november wat ze van de prijzen vinden. Gewoon aftasten hoe ver ze de poot uit kunnen wringen

P76 men is een 06 nummer vergeten weg te halen
[ Voor 12% gewijzigd door GENETX op 25-10-2022 00:22 ]
Helaas kunnen we deze persoon momenteel niet om nadere toelichting vragen aangezien die ziek is volgens zijn/haar/het WhatsApp status.GENETX schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:59:
[...]
P76 men is een 06 nummer vergeten weg te halen
Grootste probleem is ook dat alleen de eerste mailwisselingen echt interessant zijn. Dat is nog voor tekening van het contract en de inwerkingtreding van BZL. Daarna is het hek toch al van de dam en is het enigsins logisch dat er, hoofdzakelijk onbewust, aan damagecontrol wordt gedaan. Terugdraaien was praktisch onmogelijk omdat Eneco het gas voor de WE klanten blijkbar al had ingekocht (meende 14 oktober voorbij te zien komen in de Gasterra gerelateerde mails).Loading2000 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:44:
Mijn voorlopige conclusie is dat men lid 6 niet aandurfde ivm dominoeffect en dan meerdere energieleveranciers zouden omvallen wat tot marktfalen zou kunnen leiden.
Dat niemand onder lid 5 zowel klantenbestand als contracten wilde overnemen omdat die verliesgevend waren.
Dat je moet graven in de NvT om te zien dat onder lid 5 de contracten mee over moeten maar er in de besluiten dat niet expliciet staat.
Dat men, omdat men leveringszekerheid het belangrijkste vond, het klantenbestand heeft overgedragen/verkocht waarbij er zonder grondslag consumenten dan ineens een nieuw contract "kregen".
Dat je dat blijkbaar met een pre-pack / flitsfaillisement wel kon bewerkstelligen en met een reguliere overname niet, zonder dat nader te onderbouwen.
Dat kritische vragen daarover, ook van EZK aan ACM, worden weggewuifd met daar gaan wij niet over en is een afspraak tussen Welkom en Eneco. Men redeneert voor het gemak (leveringszekerheid, geen koper voor contracten) dat eenzijdig voorwaarden opleggen ook wel kan.
-edit- EZK weet niet hie SLR-procedure werkt en ACM legt de BLZ lid 5 verkeerd uit.
Mijn observatie is dat EZK het wel aardig door had, maar de vinger er niet volledig op kreeg. Ik ben ook wel benieuwd wat het juridisch advies van WZJ is geweest, maar die ontbreekt.
Er zijn daarnaast 2 conversaties buiten de reikwijdte, die mij toch wel argwaan doen wekken:
1. Nummer 6 van 2021-10-20 - RE_ 05142020 PROTOCOL procedure leveringszekerheid kleinverbruiker (003) - EZL
2. Nummer 7 (en vermoederlijk ook 12) van 25-10-2021 - FW_ vraag - EZK en ACM
Die eerste heeft in ieder geval de handige titel waardoor we wellicht wel de bijlage kunnen terughalen waar EZK wat in zocht. Al kan het ook slechts ter info zijn geweest (maar dan vraag ik me af waarom het buiten de reikwijdte ligt...). De tweede is nog een vraag die verstuurd werd voor de nota (25-10-2022, pagina 37 in de 1e pdf), waarin EZK aangeeft het ook niet zeker te weten hoe het zit met de verplichtingen van de koper. De nota zelf is geweigerd ivm "beleidsopvatting".
Zeker is het niet te stellen, maar ergens bekruipt me het gevoel dat er toch wat informatie wordt achtergehouden waarbij men mogelijk toch meer wist.
Kun je de PDF pagina's noemen en of het bijlage 1 of 2 was?GENETX schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:41:
[...]
Er zijn daarnaast 2 conversaties buiten de reikwijdte, die mij toch wel argwaan doen wekken:
Edit: of bedoel je dat het hele document buiten de reikwijdte was?
[ Voor 11% gewijzigd door Real op 25-10-2022 08:58 ]
Het gaat om de tabel op pagina 9 van de eerste PDF. Volgens mij zitten die stukken er niet bij.Real schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:57:
[...]
Kun je de PDF pagina's noemen en of het bijlage 1 of 2 was?
Je zou ze kunnen proberen op te vragen. In plaats van logische extra's toevoegen gaan de Woo ambtenaren namelijk heel precies na wat de vraag was.GENETX schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:58:
[...]
Het gaat om de tabel op pagina 9 van de eerste PDF. Volgens mij zitten die stukken er niet bij.
Dus 'alle informatie over het faillissement incl. correspondentie' ziet niet op correspondentie tussen EZK en de ACM over de Besluiten die om een andere reden heeft plaatsgevonden.
Ik ga geen Woo verzoek indienen, vind het momenteel niet zo belangrijk (plus, het duurt toch weer eeuwen). Ik laat dat wel aan de pers over, sowieso is het leuker om even af te wachten hoe Den Haag reageert op de uitkomst van de rechtzaken en de achterliggende soap daarvan over een maandje op te vragen. Ben wel benieuwd wat voor mails er nu op de achtergrond rondgaanReal schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:04:
[...]
Je zou ze kunnen proberen op te vragen. In plaats van logische extra's toevoegen gaan de Woo ambtenaren namelijk heel precies na wat de vraag was.
Dus 'alle informatie over het faillissement incl. correspondentie' ziet niet op correspondentie tussen EZK en de ACM over de Besluiten die om een andere reden heeft plaatsgevonden.

Goed punt!GENETX schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:48:
In principe heb je nog circa twee maanden. Ik wacht denk ik nog even wat de uitwerking is de komende dagen na kamervragen en wellicht meer mediaaandacht. Daarnaast wacht ik nog even op wat mijn RBV heeft te zeggen. Geen haast
Als het contract overgenomen had moeten worden, heb ik ook nog recht op de welkomstbonus. Ik heb Eneco en Welkom steeds netjes betaald, dus komt maar op met die bonus Eneco
Dat zou ik niet stellen! Als je een MOI doet dan zou een rechter nog kunnen oordelen dat je niet netjes hebt betaald en geen recht hebt op de welkomstbonus. Maar dan zal je zelf Eneco moeten aanklagen.DJGizbo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:07:
[...]
Goed punt!
offtopic:
Als het contract overgenomen had moeten worden, heb ik ook nog recht op de welkomstbonus. Ik heb Eneco en Welkom steeds netjes betaald, dus komt maar op met die bonus Eneco
Bij Energieflex zag ik een dergelijke casus voorbijkomen waarbij iemand de welkomstbonus verrekende en daarom niet betaalde. Wellicht niet compleet overeenkomstig.
https://uitspraken.rechts...=true&keyword=flexenergie
Edit: zorg dus dat je goed op de hoogte bent van de eventuele consequenties. Een optie zou kunnen zijn dat je enkel de laatste betalingen terughaalt zodat je netjes voor je energie hebt betaald volgens de WE tarieven. Ik zou dan nog niet de bonus terughalen overigens. Dan kun je voor de rechter volhouden netjes te hebben betaald, maar kun je wel zorgen dat Eneco start met het traject. Ik vraag me af wat het voordeel daarvan zou zijn overigens tov zelf een zaak beginnen, wellicht moeite en tijd? Maar IANAL
[ Voor 23% gewijzigd door GENETX op 25-10-2022 12:41 ]
Deze uitspraak is echter wel goed nieuws voor het verrekenen van de welkomstbonus met hetgeen eventueel nog betaald moet worden aan WelkomEnergie, en wel hierom:GENETX schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:15:
[...]
Dat zou ik niet stellen! Als je een MOI doet dan zou een rechter nog kunnen oordelen dat je niet netjes hebt betaald en geen recht hebt op de welkomstbonus. Maar dan zal je zelf Eneco moeten aanklagen.
Bij Energieflex zag ik een dergelijke casus voorbijkomen waarbij iemand de welkomstbonus verrekende en daarom niet betaalde. Wellicht niet compleet overeenkomstig.
https://uitspraken.rechts...=true&keyword=flexenergie
-edit- dan moet je natuurlijk geen betalingsachterstand hebben. Maar of MOI-en en wachten op een correcte jaarafrekening daaronder valt, en die correcte jaarafrekening daarmee verrekenen zal nog moeten blijken.Wanneer iemand zowel een schuld als een vordering heeft op een gefailleerde, kan deze persoon op grond van artikel 53 Faillissementswet (Fw) die schuld en vordering met elkaar verrekenen zolang beide zijn ontstaan vóór faillietverklaring of voortvloeien uit handelingen vóór faillietverklaring met de gefailleerde verricht. Dit doet zich hier voor. Juridisch gezien is artikel 53 Fw daarbij een verruiming van artikel 6:127 BW. De artikelen uit afdeling 12 van boek 6 BW blijven van toepassing voor zover daarvan niet is afgeweken. Artikel 6:130 BW bepaalt dat de schuldenaar ook bevoegd is de verrekening tegen te werpen aan de cessionaris, zolang de tegenvordering uit dezelfde rechtsverhouding als de schuld voortvloeit óf al voor de cessie opeisbaar was. Dat is hier aan de orde. De welkomstbonus en de schuld van [gedaagde] vloeien voort uit dezelfde energieovereenkomst. Dat betekent dat [gedaagde] zich in beginsel ook jegens Innova kan beroepen op verrekening van zijn schuld met de welkomstbonus. In de overeenkomst is expliciet bepaald dat de welkomstbonus verrekend wordt met de jaarafrekening.
[ Voor 5% gewijzigd door Loading2000 op 25-10-2022 12:42 ]
En hier de zojuist door Omtzigt op twitter geplaatste kamervragen: https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1584865888108707841alwind schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:10:
AD heeft weer een artikel erover geschreven: https://www.ad.nl/binnenl...uwe-leverancier~afaeac0d/
Daar wordt nog gesproken over hoger beroep, dus heb de argumentatie van @Real maar aangedragen op twitter om nog wat olie op het vuur te gooien om de boel nu te versnellen:alwind schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:10:
AD heeft weer een artikel erover geschreven: https://www.ad.nl/binnenl...uwe-leverancier~afaeac0d/
Hoger beroep lijkt onmogelijk omdat de appelgrens niet is overschreden (art. 332 lid 1 Rv) https://t.co/NJv2vBD6kS. De uitspraken zijn daarmee dan waarschijnlijk ook definitief. Een eventuele cassatie door de eiser lijkt ook kansloos (art. 80 lid 1 RO) https://t.co/ENKucKdtmV.
— Gerwin Hoogsteen (@gerwinhoogsteen) 25 oktober 2022
Ik Twitter nu blijkbaar ookGENETX schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:31:
[...]
Daar wordt nog gesproken over hoger beroep, dus heb de argumentatie van @Real maar aangedragen op twitter om nog wat olie op het vuur te gooien om de boel nu te versnellen:
[Twitter]
Gelukkig moest ik inkorten, waardoor het geen schaamteloze copy-paste is
Wel mooi. De timing van de Woo publicaties en de uitspraken zijn wel perfect getimed op deze manier zeg! Gelukkig heet Omtzigt wel de uitspraken toegevoegd aan de kamervragen, waardoor het zo even snel bekeken moeilijk is om de vragen te ontwijkendesp schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:20:
[...]
En hier de zojuist door Omtzigt op twitter geplaatste kamervragen: https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1584865888108707841
Almoet ik zeggen dat de kamervragen van Bontenbal ook wel interessant zijn. Misschien wat zwak, maar toch ook wel lekkere backfire op coalitiepartners, waarbij Jetten natuurlijk ook met de gebakken peren van de VVD zit...
[ Voor 51% gewijzigd door GENETX op 25-10-2022 13:46 ]
Voor de volledigheid:GENETX schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:52:
[...]
Inmiddels heeft Energeia ook de rechtzaken opgepikt:
https://energeia.nl/energ...t-naar-nieuwe-leverancier
Helaas achter een betaalmuur. [...]
Members only: Artikel Energeia
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dat is nog wel mogelijk via een bijzondere route.GENETX schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:42:
[...]
die wel graag een stevigere uitspraak zou willen zien van een hogere rechter. Daar kan ik me wel in vinden.
Er zou namelijk nog een vordering tot cassatie in het belang der wet kunnen worden ingesteld door de PG. Dat heeft voor deze gedaagden of eiser dan geen gevolgen, maar op zich zou het wel veel duidelijkheid kunnen scheppen.
https://www.hogeraad.nl/o...raal/cassatie-belang-wet/
Of er moeten nieuwe procedures volgen met een vordering die wel hoog genoeg is. Dat zou ook nog kunnen uiteraard. Maar in beide gevallen duurt het waarschijnlijk wel even. Soms kan het ook snel, als dat nodig is.
https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:PHR:2022:819
https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:HR:2022:1438
Ik kan het artikel, en dus ook de ACM-reactie, helaas niet lezen.
Wellicht iemand anders hier wel?
De ACM zou het betreuren als een overname van de klanten door een nieuwe leverancier voortaan niet meer kan. ,,De curator krijgt zo nog wat geld voor de failliete boedel, zodat er meer geld overblijft voor de schuldeisers. Ook wordt voorkomen dat de klanten over alle energiebedrijven worden verdeeld, waarbij het gevaar is dat een deel opnieuw terechtkomt bij een energiebedrijf met financiële problemen.”Loading2000 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:36:
Schijnt dat het AD artikel geupdate is en de eerste voorlopige reactie van de ACM erin staat.
Ik kan het artikel, en dus ook de ACM-reactie, helaas niet lezen.
Wellicht iemand anders hier wel?
Geld in de boedel en energiebedrijven die dit niet op kunnen vangen overeind houden is dus belangrijker dan de bescherming van de consument en het uitvoeren van de wet.hgmaster schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:42:
[...]
De ACM zou het betreuren als een overname van de klanten door een nieuwe leverancier voortaan niet meer kan. ,,De curator krijgt zo nog wat geld voor de failliete boedel, zodat er meer geld overblijft voor de schuldeisers. Ook wordt voorkomen dat de klanten over alle energiebedrijven worden verdeeld, waarbij het gevaar is dat een deel opnieuw terechtkomt bij een energiebedrijf met financiële problemen.”
Niet meer kan....het kon al niet.
Ze vinden lid 6, in de huidige energiemarkt, dus gewoon te riskant.
Haha! Dat is vooral de Belastingdienst bij een faillissement
De klanten verkopen en ze een duurder contract opleggen om schuldeisers tegemoed te komen?De ACM zou het betreuren als een overname van de klanten door een nieuwe leverancier voortaan niet meer kan. ,,De curator krijgt zo nog wat geld voor de failliete boedel, zodat er meer geld overblijft voor de schuldeisers. Ook wordt voorkomen dat de klanten over alle energiebedrijven worden verdeeld, waarbij het gevaar is dat een deel opnieuw terechtkomt bij een energiebedrijf met financiële problemen.”
Ofwel, de klanten moeten betalen voor de schulden van de leverancier?
bron: https://www.ad.nl/binnenl...uwe-leverancier~afaeac0d/
hahhh, spuit11.
Ik ga ACM maar weer eens bellen om te pijlen hoe de stemming daar is..
[ Voor 5% gewijzigd door T-8one op 25-10-2022 17:02 ]
GP 32 the most powerfull handheld in the world :P
Het niveau om van te janken. Ongelooflijk. Van de Consumentenbond verwacht ik wel missers, maar de ACM, waarom denken ze mee met schuldeisers i.p.v. wat de wet (vrij duidelijk overigens) voorschrijft? BIZARRE reactie.GENETX schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:46:
Ik vraag me oprecht af of iemand bij ACM het afgelopen jaar überhaupt eens het Besluit heeft gelezen ipv interne protocoldocumenten...
Misschien moeten ze de afkorting veranderen van ACM in acM?desp schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:03:
[...]
de ACM, waarom denken ze mee met schuldeisers i.p.v. wat de wet (vrij duidelijk overigens) voorschrijft? BIZARRE reactie.
Maar iets serieuzer: was dit niet een gevalletje 'damned if you do, damned if you don't'?
Ze wilden geen lid 6 procedure. Maar dat was toch de uitkomst geweest zonder de stappen die nu zijn genomen? Was dat beter?

Verder houden ze alle ontwikkelingen (uitspraken en vragen in Kamer) in de gaten.

Hoe bedoel je beter? Voor ons als oud klanten? Ik zou eerder zeggen rechtvaardig.Real schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:21:
[...]
Misschien moeten ze de afkorting veranderen van ACM in acM?
Maar iets serieuzer: was dit niet een gevalletje 'damned if you do, damned if you don't'?
Ze wilden geen lid 6 procedure. Maar dat was toch de uitkomst geweest zonder de stappen die nu zijn genomen? Was dat beter?
Was je goedkoper af geweest? Dat lijkt mij niet en dan is er dus een 'domino' risico en dezelfde of slechtere prijseffecten voor consumenten.
Ik snap het cynisme en weet ook niet zeker wat er nu echt speelde, maar sluit niet uit dat deze niet bestaande tussenvariant is gedoogd als het beste van twee slechte uitkomsten. De Besluiten zijn gewoon niet gemaakt voor een markt met hoge of fluctuerende prijzen.
Daarnaast, onder Lid 6 kan men gewoon anders verdelen als men wil, bijvoorbeeld over de grote 3 leveranciers. Maar wellicht zit hem daar ook het probleem: omdat de ACM zo slecht toezicht hield, had men ook niet op de radar welke partijen nog meer op omvallen stonden
Daar gebeurt dit eigenlijk altijd met het klantenbestand.
De houdbaarheid van de constructie was al niet heel zeker.
Waarschuwing vooraf: je wordt als individu vaak niet ontvankelijk verklaard bij een handhavingsverzoek, tenzij je voldoende persoonlijk belang hebt. Dat is er zelden, want er zijn nog veel meer belanghebbenden. Dat gaat om art. 1:2 lid 1 Awb.DJGizbo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:32:
Daarnaast willen ze dat ACM toch een lager tarief gaat eisen bij Eneco
@Loading2000 heeft uiteindelijk bij de rechter ook achter het net gevist geloof ik. Maar dat betekent natuurlijk niet dat het per se onmogelijk is. Het persoonlijk belang criterium lijkt vooral een handig middel voor bestuursorganen om een verzoek naast zich neer te leggen. Rechters zijn het daar soms wel en soms niet mee eens.1 Onder belanghebbende wordt verstaan: degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken.
https://twitter.com/katri...OSvJJ6jSN-ViB9w4jWpg&s=19
En weer iemand die denkt dat een hoger beroep mogelijk is. Nu weer de consumentenbond. Er is dus geen hoger beroep mogelijk.Riddler85 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:56:
Eneco kan als ik het zo lees gaan betalen
'The plot thickens'? Dit is een uitspraak uit juni dit jaar. In dit topic al besproken, maar de journalist doet net alsof die uitspraak nieuw is lijkt het wel, of begrijp ik 'The plot thickens' nu verkeerd?T-8one schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:01:
De geschillencommissie lijkt er anders over te denken.
Hahh, ik dacht dat het een nieuwe uitspraak van de GC was. Dank voor je oplettendheid!Real schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:18:
[...]
En weer iemand die denkt dat een hoger beroep mogelijk is. Nu weer de consumentenbond. Er is dus geen hoger beroep mogelijk.
[...]
'The plot thickens'? Dit is een uitspraak uit juni dit jaar. In dit topic al besproken, maar de journalist doet net alsof die uitspraak nieuw is lijkt het wel, of begrijp ik 'The plot thickens' nu verkeerd?
Hun plan was om de ACM aan te pakken vanwege de onredelijke tarieven die we bij Eneco kregen. Vordering Welkomstbonus vonden ze tijden geleden al kansloos dus reppen ze niet over. (argumentatie eerder in dit topic gedeeld).
ACM weigert ook hun WOB verzoeken.
Bezwaar is afgewezen. HOger beroep loopt.
Parallel hieraan hebben ze advies ingewonnen bij een specialist. Op basis van dit advies gaan ze nu ook een handhavingsverzoek bij ACM neerleggen. Wat als ik het goed begrijp neerkomt op de ACM dwingen juiste prijsvorming te handhaven, ergo Eneco dwingen de tarieven voor Welkom-klanten met terugwerkende kracht te verlagen.
Het zal mij benieuwen.
Raar dat de deskundige van de curator na maaaanden nog steeds geen uitspraak heeft gedaan.
Of was het juist raar dat mijn RBV en het kantoor die de second opinion deed binnen 2 maanden een mening hadden... Die voor mij slecht uitpakt.
Op hun advies had ik het surplus aan MOI toch maar terugbetaald (incassobureau al op mijn nek). een week voordat alle incassohandelingen omtrent de welkomstbonus on hold gingen.
[ Voor 3% gewijzigd door Titusvh op 25-10-2022 19:22 ]
Mij ook, want de kans dat het lukt lijkt mij klein:Titusvh schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:21:
Op basis van dit advies gaan ze nu ook een handhavingsverzoek bij ACM neerleggen. Wat als ik het goed begrijp neerkomt op de ACM dwingen juiste prijsvorming te handhaven, ergo Eneco dwingen de tarieven voor Welkom-klanten met terugwerkende kracht te verlagen.
Het zal mij benieuwen.
Real in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"
Nee, de beste uitkomst was gewoon lid 5 met overname contracten geweest.Real schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:00:
[...]
Ik snap het cynisme en weet ook niet zeker wat er nu echt speelde, maar sluit niet uit dat deze niet bestaande tussenvariant is gedoogd als het beste van twee slechte uitkomsten. De Besluiten zijn gewoon niet gemaakt voor een markt met hoge of fluctuerende prijzen.
Maar eens dat de besluiten hier niet voor gemaakt zijn.
Lid 5 is voor winstgevende contracten maar falende energiebedrijven en lid 6 is voor verliesgevende contracten en falende energiebedrijven.
Maar als er nogal veel falende energiebedrijven zijn dan vallen die om en moeten er steeds minder energiebedrijven steeds meer verliezen absorberen. In deze markt dan.
Ik heb nog niet achter het net gevist.Real schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:31:
[...]
@Loading2000 heeft uiteindelijk bij de rechter ook achter het net gevist geloof ik. Maar dat betekent natuurlijk niet dat het per se onmogelijk is. Het persoonlijk belang criterium lijkt vooral een handig middel voor bestuursorganen om een verzoek naast zich neer te leggen. Rechters zijn het daar soms wel en soms niet mee eens.
Het beroepsschrift van anderen tegen het concentratiebesluit is afgewezen want geen onderscheidend belang.
Ik heb daarom gegokt op het beroepsschrift tegen het intrekkingsbesluit (vooral tegen het moment van), dat de SLR-procedure daarin niet correct gevolgd is en ik daardoor persoonlijk schade heb geleden. Bij dat intrekkingsbesluit kan ik beter een onderscheidend belang op basis van de OPERA-criteria formuleren. Er gaat nog een briefje achteraan met de gerechtelijke uitspraken. En dan is het afwachten of ik wel of niet ontvankelijk wordt verklaard.
Ik bedoelde niet: wat is de beste theoretische uitkomst, maar de meest waarschijnlijke.Loading2000 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:29:
[...]
Nee, de beste uitkomst was gewoon lid 5 met overname contracten geweest.
Als duidelijk was geweest dat de oude voorwaarden moesten worden voortgezet, dan begon geen bedrijf aan de lid 5 procedure onder die omstandigheden uiteraard. Dus waren de klanten met een lid 6 procedure opgezadeld geweest en waren contracten voor bepaalde tijd ook stopgezet. En dan spreekt lid 6 onder c heel duidelijk over andere voorwaarden.
Of dat dan weer civielrechtelijke stand zou hebben gehouden ('ontstaan' van rechtswege) is weer wat anders. De rechter in de 263/264 zaken zou dat wel geaccepteerd lijken te hebben.
Eens, maar dan was het volgens de wet verlopen.Real schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:36:
[...]
Ik bedoelde niet: wat is de beste theoretische uitkomst, maar de meest waarschijnlijke.
Als duidelijk was geweest dat de oude voorwaarden moesten worden voortgezet, dan begon geen bedrijf aan de lid 5 procedure onder die omstandigheden uiteraard. Dus waren de klanten met een lid 6 procedure opgezadeld geweest en waren contracten voor bepaalde tijd ook stopgezet. En dan spreekt lid 6 onder c heel duidelijk over andere voorwaarden.
Of dat dan weer civielrechtelijke stand zou hebben gehouden ('ontstaan' van rechtswege) is weer wat anders. De rechter in de 263/264 zaken zou dat wel geaccepteerd lijken te hebben.
Dan was het zowel eerlijk als oneerlijk geweest.
Eerlijk omdat elke leverancier naar evenredigheid iets in de maag gesplitst krijgt en er geen concurrentievoordeel is voor 1 partij.
Oneerlijk omdat de ene ex-klant dan met hogere tarieven word geconfronteerd dan de andere ex-klant.
Dat had ook nog wel wat leuke zaken op kunnen leveren. Hoe gaan ze dan bepalen wie waar terecht komt tegen welke prijs? Op basis van de tarieven in de ovk? Op basis van het verbruik? Op basis van het voorschotbedrag? Op alfabet? Per regio/netbeheerder?
Ja, de fancy pancy uitwerking daarvan worden de OPERA-criteria genoemd.
Wat ik raar vind is dat de advocaat in het artikel beweert dat de nieuwe energieleverancier maar maximaal 60 dagen de oude tarieven hoeft te respecteren. Dat is wellicht zo als je een contract voor onbepaalde tijd hebt, maar als je een contract voor een bepaalde tijd hebt, waarin je de tarieven voor die periode bent overeengekomen, dan kan dat volgens mij helemaal niet. Dat hangt natuurlijk ook af van de algemene voorwaarden.Riddler85 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:56:
https://www.rtlnieuws.nl/...ement-rechtszaak-overname
Eneco kan als ik het zo lees gaan betalen 🙌
Hij volgt precies dezelfde denklijn die ik ook volgde en waar @GENETX mij ook op wees. Uiteraard zullen klanten met een vast contract (voor langere tijd) vooral het schip in gegaan.Loading2000 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:51:
[...]
Wat ik raar vind is dat de advocaat in het artikel beweert dat de nieuwe energieleverancier maar maximaal 60 dagen de oude tarieven hoeft te respecteren. Dat is wellicht zo als je een contract voor onbepaalde tijd hebt, maar als je een contract voor een bepaalde tijd hebt, waarin je de tarieven voor die periode bent overeengekomen, dan kan dat volgens mij helemaal niet. Dat hangt natuurlijk ook af van de algemene voorwaarden.
Dat vond ook vreemd inderdaad. @Real daar heb ik geen actieve herinnnering aanLoading2000 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:51:
[...]
Wat ik raar vind is dat de advocaat in het artikel beweert dat de nieuwe energieleverancier maar maximaal 60 dagen de oude tarieven hoeft te respecteren. Dat is wellicht zo als je een contract voor onbepaalde tijd hebt, maar als je een contract voor een bepaalde tijd hebt, waarin je de tarieven voor die periode bent overeengekomen, dan kan dat volgens mij helemaal niet. Dat hangt natuurlijk ook af van de algemene voorwaarden.

Edit: Aah, nu lees ik je opmerking goed, ik wees je op je denkfout
[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 25-10-2022 20:11 ]
Stel dat het oude contract was overgegaan, en dat was er een voor bepaalde tijd van zeg 6 maanden.Real schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:54:
[...]
Hij volgt precies dezelfde denklijn die ik ook volgde en waar @GENETX mij ook op wees. Uiteraard zullen klanten met een vast contract (voor langere tijd) vooral het schip in gegaan.
Op welke basis hadden ze dan na 30 of na 60 dagen alsnog de tarieven aan kunnen passen?
Nee, sorry, ik geef je juist gelijk. Maar eerder in dit topic redeneerde ik ook alsof er alleen maar contracten voor onbepaalde tijd zijn en dat is natuurlijk niet zo. In het RTL artikel lijkt er ook alleen van contracten voor onbepaalde tijd te worden uitgegaan.Loading2000 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:00:
[...]
Stel dat het oude contract was overgegaan, en dat was er een voor bepaalde tijd van zeg 6 maanden.
Op welke basis hadden ze dan na 30 of na 60 dagen alsnog de tarieven aan kunnen passen?
Dan is die ook logisch ivm wijzigen tarieven dat in de AV is opgenomen.Real schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:04:
[...]
Nee, sorry, ik geef je juist gelijk. Maar eerder in dit topic redeneerde ik ook alsof er alleen maar contracten voor onbepaalde tijd zijn en dat is natuurlijk niet zo. In het RTL artikel lijkt er ook alleen van contracten voor onbepaalde tijd te worden uitgegaan.
We vergeten allemaal iets. Er zit een verschil tussen een Overeenkomst en de Voorwaarden van die overeenkomst.Loading2000 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:00:
[...]
Stel dat het oude contract was overgegaan, en dat was er een voor bepaalde tijd van zeg 6 maanden.
Bij intrekking vergunning moet de nieuwe leverancier altijd een nieuwe overeenkomst maken, want de bestaande leveringsovereenkomst is komen te vervallen door de intrekking. Maar die nieuwe overeenkomst kan prima onder dezelfde voorwaarden als de oude overeenkomst opgesteld worden.
Het gaat dus niet over Overeenkomst Overnemen, maar de voorwaarden van die overeenkomst. En dat gaat met name over de tarieven en de duur.
Nothing is a problem once you've debugged the code
Ik wens je RBV veel succes. De tarieven van Eneco zijn (weliswaar achteraf, maar dat terzijde) door ACM niet bezwaarlijk gevonden, en aangezien ACM haar besluiten niet verder hoeft te onderbouwen valt daar weinig te halen.Titusvh schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:21:
Update van mijn rechtbijstand. Die ik samenvat omdat ik niet weet of ik die email straffeloos integraal mag delen.
Hun plan was om de ACM aan te pakken vanwege de onredelijke tarieven die we bij Eneco kregen. Vordering Welkomstbonus vonden ze tijden geleden al kansloos dus reppen ze niet over. (argumentatie eerder in dit topic gedeeld).
ACM weigert ook hun WOB verzoeken.
Bezwaar is afgewezen. HOger beroep loopt.
Parallel hieraan hebben ze advies ingewonnen bij een specialist. Op basis van dit advies gaan ze nu ook een handhavingsverzoek bij ACM neerleggen. Wat als ik het goed begrijp neerkomt op de ACM dwingen juiste prijsvorming te handhaven, ergo Eneco dwingen de tarieven voor Welkom-klanten met terugwerkende kracht te verlagen.
Het zal mij benieuwen.
Raar dat de deskundige van de curator na maaaanden nog steeds geen uitspraak heeft gedaan.
Of was het juist raar dat mijn RBV en het kantoor die de second opinion deed binnen 2 maanden een mening hadden... Die voor mij slecht uitpakt.
Op hun advies had ik het surplus aan MOI toch maar terugbetaald (incassobureau al op mijn nek). een week voordat alle incassohandelingen omtrent de welkomstbonus on hold gingen.
ACM stelt dat de instellingswet haar de bevoegdheid geeft elk WOB/WOO verzoek af te wijzen, aangezien ze alle informatie die ze heeft als vertrouwelijk kan bestempelen, en vertrouwelijke info hoeft ze niet vrij te geven conform deze IW. Procedures daaromtrent lopen al vele jaren op niets uit.
Handhavingsverzoek? Wat willen ze dan gehandhaafd hebben ? Want als het om een besluit van ACM gaat, dan ben je bij voorbaat niet ontvankelijk, want geen belanghebbende. Ja, die club weet heel goed de wet naar hun hand te zetten. Zelfs als je met ze praat geven ze je best gelijk met je argumenten, maar wordt meteen gesteld dat de wet het niet toelaat.
In dit hele dossier is er niemand die een consument op welk vlak dan ook gelijk geeft, tot nu toe. Begrijpelijk, want dan trek je meteen een beerput open. Wie gaat het tariefsverschil betalen? Wie gaat openstaande vorderingen bij de curator betalen ? Niemand wil dat, dus niemand wijst de partij aan die een fout gemaakt heeft, want daarmee wordt meteen de financiele verantwoordelijkheid daar belegd.
Uiteindelijk gaat het alleen maar om de knikkers.
[ Voor 9% gewijzigd door DaRealRenzel op 25-10-2022 21:51 ]
Ja en toch ga ik daar niet 123 in mee. Er bestaat dan nog steeds geen juridische basis om een overeenkomst onder lid 5 zonder wederzijdse instemming tot stand te doen komen volgens BWB B6 Art 217. Anderzijds spreekt de NvT daar dan wel weer van het "tot stand komen van een contract", maar zonder verdere informatie...DaRealRenzel schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:40:
[...]
We vergeten allemaal iets. Er zit een verschil tussen een Overeenkomst en de Voorwaarden van die overeenkomst.
Bij intrekking vergunning moet de nieuwe leverancier altijd een nieuwe overeenkomst maken, want de bestaande leveringsovereenkomst is komen te vervallen door de intrekking. Maar die nieuwe overeenkomst kan prima onder dezelfde voorwaarden als de oude overeenkomst opgesteld worden.
Het gaat dus niet over Overeenkomst Overnemen, maar de voorwaarden van die overeenkomst. En dat gaat met name over de tarieven en de duur.
Maar zoals @PJW9779 zou zeggen, het is een herhaling van zetten, we hebben het hier al eerder over gehad. Dit is ook waar de GC en de Ktr tot andere zienswijzen komen. Iemand nog een mening, want mijn lekenkennis en boerenverstand zou zeggen dat een dergelijk zwaarwegende afwijking van het BWB gewoon in de wetstekst/besluit moet staan en niet de NvT. Mede omdat dat wel het geval is odner Lid 6.
Edit: Het is laat

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 25-10-2022 22:32 ]
Ik dacht dat de IW recent gewijzigd was op dat punt... Dat ACM inzage in eigen documenten inwilligt tenzij er een reden zich tegen verzet.DaRealRenzel schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:47:
[...]
ACM stelt dat de instellingswet haar de bevoegdheid geeft elk WOB/WOO verzoek af te wijzen, aangezien ze alle informatie die ze heeft als vertrouwelijk kan bestempelen, en vertrouwelijke info hoeft ze niet vrij te geven conform deze IW. Procedures daaromtrent lopen al vele jaren op niets uit.
Ik heb mezelf weer op de rit, voor ik het vergeet:GENETX schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:14:
[...]
Ja en toch ga ik daar niet 123 in mee. Er bestaat dan nog steeds geen juridische basis om een overeenkomst onder lid 5 zonder wederzijdse instemming tot stand te doen komen volgens BWB B6 Art 217. Anderzijds spreekt de NvT daar dan wel weer van het "tot stand komen van een contract", maar zonder verdere informatie...
Maar zoals @PJW9779 zou zeggen, het is een herhaling van zetten, we hebben het hier al eerder over gehad. Dit is ook waar de GC en de Ktr tot andere zienswijzen komen. Iemand nog een mening, want mijn lekenkennis en boerenverstand zou zeggen dat een dergelijk zwaarwegende afwijking van het BWB gewoon in de wetstekst/besluit moet staan en niet de NvT. Mede omdat dat wel het geval is odner Lid 6.
Edit: Het is laat. Volgens mij zit je wel op dezelfde lijn qua voortzetting. Ben ook niet bekend genoeg met het feit of een overeenkomst na overname altijd wordt vervangen door een nieuwe met dezelfde voorwaarden maar met een andere partij? Dat zou de passages in de NvT ook duidelijker en consistenter maken.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2006-104.html
Dat slaat op Art 2, lid 11 van de ovk:Afnemers zullen dan vooraf ingestemd hebben met een overdracht naar een andere vergunninghouder in het geval dat de vergunning wordt ingetrokken.
https://www.ser.nl/nl/the...4CEC920DA4F3C5BD8F99.ashx
Dit is dan ook van toepassing op Lid 5 omdat de wegvallende leverancier dan zelf de gegevens overdraagt.Wij mogen de rechten en plichten van de overeenkomst die wij met u hebben in twee
situaties wel aan een andere energieleverancier overdragen. U geeft ons hiervoor nu al
toestemming en onze afspraken blijven gelden.
Art 2 lid 12 luidt namelijk:
Wat enkel van toepassing is voor Lid 6, want in dat geval zorgt de overheid inderdaad voor de overname.Onze overeenkomst eindigt als de overheid onze leveringsvergunning(en) intrekt. De
overheid heeft geregeld dat andere partijen de levering overnemen.
Maar daar is hier duidelijk geen sprake van, want het is (de curator van) WE die voor de overname heeft gezorgd en niet de overheid. De overname moet dan ook beklonken zijn voor de intrekking, want anders vervalt inderdaad ook ons contract, maar daarmee ook onze instemming die vereist is voor de Lid 5 procedure imho.
Dat kan je opvatten als het voortzetten van de situatie. Je kan ook zeggen dat dat alleen de levering betreft. Dan is er dus nog niks geregeld over de overeenkomst.
Maar goed dat is de discussie van de eerste pagina's.
Nope. Ik heb zelf nog bezwaar bij ACM ingedient omtrent afwijzen van een WOBje, waarbij gevraagde documenten (concentratiemelding enz) via een andere weg wel aan mij openbaar werden gemaakt, en in de behandeling daarvam stelde ACM dat zij zelf mag bepalen wat ze openbaar maakt, en dat in principe alles achter slot en grendel blijft. Want het scheelt enorm in de aflak kosten.Ilmar schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:42:
[...]
Ik dacht dat de IW recent gewijzigd was op dat punt... Dat ACM inzage in eigen documenten inwilligt tenzij er een reden zich tegen verzet.
Zelfs politici krijgen een dikke vinger van ACM op verzoeken.
Qua 'de overheid heeft geregeld', dat moet je dus lezen als 'De overheid heeft een AMvB opgesteld (Besluit Leveringszekerheid) wat regelt hoe een andere leverancier je energievoorziening verder gaat afhandelen'.GENETX schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:48:
[...]
Ik heb mezelf weer op de rit, voor ik het vergeet:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2006-104.html
[...]
Dat slaat op Art 2, lid 11 van de ovk:
https://www.ser.nl/nl/the...4CEC920DA4F3C5BD8F99.ashx
[...]
Dit is dan ook van toepassing op Lid 5 omdat de wegvallende leverancier dan zelf de gegevens overdraagt.
Art 2 lid 12 luidt namelijk:
[...]
Wat enkel van toepassing is voor Lid 6, want in dat geval zorgt de overheid inderdaad voor de overname.
Maar daar is hier duidelijk geen sprake van, want het is (de curator van) WE die voor de overname heeft gezorgd en niet de overheid. De overname moet dan ook beklonken zijn voor de intrekking, want anders vervalt inderdaad ook ons contract, maar daarmee ook onze instemming die vereist is voor de Lid 5 procedure imho.
Slaat dus zowel op Lid5 als Lid6
En laat nou precies 1 seconde voordat de overname geeffectueerd werd, de vergunning zijn ingetrokken, waardoor onze contracten allemaal vervielen. Niemand had op dat moment de mogelijkheid bezwaar aan te tekenen op die overname, of de instemming in te trekken.....
[ Voor 8% gewijzigd door DaRealRenzel op 26-10-2022 00:14 ]
Het alternatief was toch gewoon dat WE failliet ging en dat alle klanten een brief zouden krijgen met 'we zijn failliet. Vanaf morgen stopt de levering qua gas/electriciteit. succes met het zoeken naar een nieuwe leverancier'?DaRealRenzel schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 00:11:
En laat nou precies 1 seconde voordat de overname geeffectueerd werd, de vergunning zijn ingetrokken, waardoor onze contracten allemaal vervielen. Niemand had op dat moment de mogelijkheid bezwaar aan te tekenen op die overname, of de instemming in te trekken.....
Dan zou iedereen ook nieuwe contracten met nieuwe tarieven krijgen?
Ik ben meer voor handelingsvolgorde dan tijd, maargoed, ik ga dit kaartenhuis nu onderuit halen.DaRealRenzel schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 00:11:
[...]
Qua 'de overheid heeft geregeld', dat moet je dus lezen als 'De overheid heeft een AMvB opgesteld (Besluit Leveringszekerheid) wat regelt hoe een andere leverancier je energievoorziening verder gaat afhandelen'.
Slaat dus zowel op Lid5 als Lid6
De NvT heeft betrekking op de 2006 versie BLZ, waar Lid 6 automatisch werd afgetrapt precies met de intrekking en geen effect heeft bij overname van alle klanten.
Ergo, de klanten kunnen alleen vrijwillig overgezet worden voor intrekking, met inachtneming van de voorwaarden waarvoor we hebben getekend. Dit is vrij duidelijk op te maken uit de wet en NvT, want precies met de intrekking neemt de ACM de regie in handen. Anders dan de GC oordeelt, is er geen andere uitwerking mogelijk. Duidelijk is dat bij Lid 6 expliciet afgeweken mag worden van BWB B6 en het nieuwe contract wordt opgelegd vanuit rechtshandeling. Dit is nog te betwisten, maar ik ga er wel in mee.
Nu wordt in de 2018 de "maas" gecreerd waarbij lid 6 wordt overgeslagen. Maar doordat Lid 6 niet wordt afgeroepen is daarmee ook het kunnen afwijken van BWB B6 uit de kwestie.
Dan zou je kunnen betogen dat we vooraf toestemming hebben gegeven voor een nieuw contract, maar deze is er dus alleen voor een voortzetting. Verder, exact op het moment van intrekken vervalt ons contract. Dus de rechten, maar ook de plichten die daarmee samenhangen. Onze goedkeuring dus ook. De klantgegevens zijn dan dus ook waardeloos wat betreft het eenzijdig opleggen van een nieuwe overeenkomst.
Temeer wordt in lid 5 niet aangegeven om wat voor contract het gaat, enkel dat deze zich aan de wet moet houden (duh) en klanten kosteloos mogen opzeggen (stond immers al in de AV). De GC doet hier maar een aanname uit de lucht. Maar feitelijk zie ik geen beschrijving over het type contract, anders dan onder lid 6. Als we die redenatie voortzetten had Eneco ook een contract voor 10 jaar op mogen leggen

De 2018 versie laat dus wat steekjes vallen, maar ik zie niet in hoe de wetgever de bedoeling kon hebben van verplichte contractaanvaarding zonder voortzetting onder Lid 5.
Ik zie geen ook geen ruimte meer tot een andere interpretatie en redenatie waarom afgeweken mag worden van BWB B6.
Maar wel tarieven die aanzienlijk lager zouden zijn dan die van Eneco. De tarieven van modelcontracten bij andere leveranciers waren toen nog vrij normaal.President schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 06:53:
[...]
Het alternatief was toch gewoon dat WE failliet ging en dat alle klanten een brief zouden krijgen met 'we zijn failliet. Vanaf morgen stopt de levering qua gas/electriciteit. succes met het zoeken naar een nieuwe leverancier'?
Dan zou iedereen ook nieuwe contracten met nieuwe tarieven krijgen?
Dat is nieuwe informatie voor mij, maar dat zou wel van wezenlijk belang kunnen zijn. Die modelcontracten moeten immers ook op korte termijn aangeboden worden.pdukers schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:14:
[...]
De tarieven van modelcontracten bij andere leveranciers waren toen nog vrij normaal.
Zijn die oude prijzen na te gaan ergens?
Daar staat ook wat in de WOO-documenten over trouwens.Real schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:19:
[...]
Dat is nieuwe informatie voor mij, maar dat zou wel van wezenlijk belang kunnen zijn. Die modelcontracten moeten immers ook op korte termijn aangeboden worden.
Het "vergeten" modelcontract dat toen maar iets van 800 mensen hadden.
De tarieven van dat modelcontract op moment van overgang naar Eneco waren lager dan de tarieven die de ex-WE klanten kregen, ivm de inkoop eind oktober (that is ongeveer 22-23-24 oktober maak ik uit de documenten op). Maar het was laat toen ik dat las.
Dat is trouwens wel raar, want de koopovereenkomst was al op 14 oktober gesloten, dan hebben ze 8 a 10 dagen gewacht met inkopen.
Staan er denk ik een boel aan het begin van dit topic.Real schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:19:
[...]
Dat is nieuwe informatie voor mij, maar dat zou wel van wezenlijk belang kunnen zijn. Die modelcontracten moeten immers ook op korte termijn aangeboden worden.
Die model contracten waren ook de reden dat veel mensen direct zijn opgestapt. Even uit mijn hoofd, maar hou er rekening mee dat het een jaar geleden was, ik meende dat Vattenfall hier toen populair was.
Opzich is het natuurlijk ook logisch dat die model contracten toen nog lager lagen. De prijzen daarvan waren immers voor 1-7-2021 vastgesteld, en dus nog ingekocht tegen goedkope (lente) tarieven. Al die model contracten zijn toen uiteraard per 1-1-2022 fors verhoogd, maar van november tot 1-1-2021 waren daar nog wel ok deals te vinden.
Terwijl Eneco in heeft moeten kopen in een periode dat de kale inkoop gas tarieven (ook ergens gepost hier destijds) al rond op of rond de €1 per m3 zaten toen Eneco voor de WE gebruikers de tarieven heeft moeten vaststellen. Tel de daar de belastingen bij op, en een redelijke marge (ik meen dat we hier toen met 20% oid gerekend hebben) en dan zat je ook al rond die €1,.80 die Eneco vroeg, waardoor we hier toen ook wel vaststelden dat die tarieven van Eneco achteraf gezien niet zo hoog waren dan initieel gedacht en opzich best verdedigbaar waren als je de momenten van inkoop vergeleek.
Was de deal toen ook al volledig rond? Ik kan me voorstellen dat dit een voorlopige overeenkomst was, hangende op de gestelde voorwaarden. En dat ze pas zijn gaan inkopen wanneer (grotendeels) voldaan was aan die voorwaarden.Loading2000 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:22:
[...]
Daar staat ook wat in de WOO-documenten over trouwens.
Het "vergeten" modelcontract dat toen maar iets van 800 mensen hadden.
De tarieven van dat modelcontract op moment van overgang naar Eneco waren lager dan de tarieven die de ex-WE klanten kregen, ivm de inkoop eind oktober (that is ongeveer 22-23-24 oktober maak ik uit de documenten op). Maar het was laat toen ik dat las.
Dat is trouwens wel raar, want de koopovereenkomst was al op 14 oktober gesloten, dan hebben ze 8 a 10 dagen gewacht met inkopen.
Sterker nog, als niet WE klant kon je bij Eneco op 1 november een contract afsluiten met deze prijzen:Real schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:19:
[...]
Eneco variabele tarieven geldig t/m 31 Dec 2021
Gas: 0.82415
EL laag: 0.21791
EL hoog: 0.233677
Speciaal voor WE klanten waren er extra hoge tarieven.
Op zich snap ik dat achteraf ook wel, Eneco moest hals overkop voor 90.000 klanten energie gaan inkopen.
Maar ik denk niet dat dit heel interessant is, ik zoek het liever in de hoek dat Eneco ons contract voort had moeten zetten omdat zij ons vrijwillig (ze hebben immers betaald) hebben over genomen.
De deal was rond maar werd pas op 1 november 08.00 uur onherroepelijk.Dennism schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:35:
[...]
Was de deal toen ook al volledig rond? Ik kan me voorstellen dat dit een voorlopige overeenkomst was, hangende op de gestelde voorwaarden. En dat ze pas zijn gaan inkopen wanneer (grotendeels) voldaan was aan die voorwaarden.
Echter, is het inkopen gebeurd na goedkeuring van de concentratiemelding van 15 oktober, maar voor het besluit van intrekking van de leveringsvergunning op 27 oktober.
Ik heb bewijs dat toen DGB Energie (na faillissement Naked Energy) mij eenzijdig 79ct/kwh (hoog tarief) op probeerde te leggen, Vattenfall gewoon 44ct kon bieden (hoog tarief) onder een variabel contract. DGB was dus 80% (!!) duurder.Real schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:19:
[...]
Bottomline is dat een 'overnemende leverancier' gewoon de klantdata-koopprijs a.s.a.p. wil terugverdienen en dat gewoon als opslag meeneemt in haar tarieven - waar de ACM vervolgens niet scherp op is. Hoe de ACM in godsnaam 79ct/kwh redelijk heeft kunnen vinden in de periode januari 2022 is mij een raadsel. Duidelijk mag zijn dat je aan de ACM op dit vlak in ieder geval geen zak hebt, als je consument bent tenminste.
Moet dat niet maart 2022 zijn? Naked ging toch eind 2021 failliet? Dat zou nog al een verschil maken denk ik. 79kWh zou in maart 2021 zeker niet redelijk zijn, in maart 2022 zou dat anders kunnen zijn, daar zou je dan even de inkoop tarieven voor maart 2022 moeten opzoeken. Goede kans dat het dan nog aan de hoge kant zit, maar in ieder geval een stuk minder onredelijk dan in maart 2021.desp schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:56:
[...]
Ik heb bewijs dat toen DGB Energie (na faillissement Naked Energy) mij eenzijdig 79ct/kwh (hoog tarief) op probeerde te leggen, Vattenfall gewoon 44ct kon bieden (hoog tarief) onder een variabel contract. DGB was dus 80% (!!) duurder.
Bottomline is dat een 'overnemende leverancier' gewoon de klantdata-koopprijs a.s.a.p. wil terugverdienen en dat gewoon als opslag meeneemt in haar tarieven - waar de ACM vervolgens niet scherp op is. Hoe de ACM in godsnaam 79ct/kwh redelijk heeft kunnen vinden in de periode maart 2021 is mij een raadsel. Duidelijk mag zijn dat je aan de ACM op dit vlak in ieder geval geen zak hebt, als je consument bent tenminste.
Woops, foutje! Aangepast naar januari 2022 (geen idee waarom ik maart in m'n hoofd had en 2021 - nouja 2021 snap ik nog wel want voor mn gevol loopt dit al jaren haha).Dennism schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:59:
[...]
Moet dat niet maart 2022 zijn? Naked ging toch eind 2021 failliet? Dat zou nog al een verschil maken denk ik. 79kWh zou in maart 2021 zeker niet redelijk zijn, in maart 2022 zou dat anders kunnen zijn, daar zou je dan even de inkoop tarieven voor maart 2022 moeten opzoeken. Goede kans dat het dan nog aan de hoge kant zit, maar in ieder geval een stuk minder onredelijk dan in maart 2021.
[ Voor 6% gewijzigd door desp op 26-10-2022 11:04 ]
Ik ben begin november al direct overgestapt naar Vattenfall. Even contract opgezocht en de volgende all-in tarieven waren toen van toepassing:Real schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:19:
[...]
Electra: 24,3/22,7
Gas: 82,5
Eneco voorstel was toen +/- 50% hogere tarieven.
Zoals je in de andere posts kunt lezen was Vattenfall niet de enige partij met normale tarieven.
De hogere prijzen is toch gewoon de aankoop som die ze hebben betaald om de klanten over te nemen verdisconteerd in de tarieven?T-8one schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:46:
[...]
Sterker nog, als niet WE klant kon je bij Eneco op 1 november een contract afsluiten met deze prijzen:
Eneco variabele tarieven geldig t/m 31 Dec 2021
Gas: 0.82415
EL laag: 0.21791
EL hoog: 0.233677
Speciaal voor WE klanten waren er extra hoge tarieven.
Op zich snap ik dat achteraf ook wel, Eneco moest hals overkop voor 90.000 klanten energie gaan inkopen.
Maar ik denk niet dat dit heel interessant is, ik zoek het liever in de hoek dat Eneco ons contract voort had moeten zetten omdat zij ons vrijwillig (ze hebben immers betaald) hebben over genomen.
Per saldo nemen ze de klanten niet over omdat ze een liefdadigheidsinstelling zijn....
Voor de overname van 1 klant of 90000 klanten moet men altijd extra energie inkopen, verschil is dat de 90000 klanten niet weg kunnen èn dat er extra voor is betaald!
Overname - conform de recente uitspraken van RB Amsterdam - van het klantenbestand, inclusief betreffende WE leveringsovereenkomsten. "Actievoorwaarden Welkomstkorting" is onderdeel van voornoemde WE leveringsovereenkomsten.
Volgens mij is het niet zo ingewikkeld...
We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt
Ik heb wel bewijs, ik heb eind oktober alvast een modelcontract bij Vattenfall aangevraagd (want 14 dagen bedenktijd als Eneco wel meeviel) wat op 1 december 2021 in ging.Dennism schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:32:
[...]
Staan er denk ik een boel aan het begin van dit topic.
Die model contracten waren ook de reden dat veel mensen direct zijn opgestapt. Even uit mijn hoofd, maar hou er rekening mee dat het een jaar geleden was, ik meende dat Vattenfall hier toen populair was.
Opzich is het natuurlijk ook logisch dat die model contracten toen nog lager lagen. De prijzen daarvan waren immers voor 1-7-2021 vastgesteld, en dus nog ingekocht tegen goedkope (lente) tarieven. Al die model contracten zijn toen uiteraard per 1-1-2022 fors verhoogd, maar van november tot 1-1-2021 waren daar nog wel ok deals te vinden.
Terwijl Eneco in heeft moeten kopen in een periode dat de kale inkoop gas tarieven (ook ergens gepost hier destijds) al rond op of rond de €1 per m3 zaten toen Eneco voor de WE gebruikers de tarieven heeft moeten vaststellen. Tel de daar de belastingen bij op, en een redelijke marge (ik meen dat we hier toen met 20% oid gerekend hebben) en dan zat je ook al rond die €1,.80 die Eneco vroeg, waardoor we hier toen ook wel vaststelden dat die tarieven van Eneco achteraf gezien niet zo hoog waren dan initieel gedacht en opzich best verdedigbaar waren als je de momenten van inkoop vergeleek.
De verhoging van Vattenfall per 1-1-2022 was zelfs heel mild en bij lange na (inclusief belasting) niet het tarief wat Eneco vroeg. Nu schijnt wel dat Vattenfall heel goed haar huiswerk te hebben gedaan qua inkoop, maar Eneco was wel exorbitant hoog....
Vattanfal Modelcontract aangevraagd voor eind oktober, ingang 1 december:
E-normaal: €0,24/kWh
E-dal: €0,23/kWh
Gas: € 0,82/m3
Tarieven vanaf 1-1-2022
E-normaal: €0,28/kWh
E-dal: €0,24/kWh
Gas: € 1,26/m3
Tarieven per 1-4-2022:
E-normaal: €0,30/kWh
E-dal: €0,25/kWh
Gas: € 1,34/m3
Tarieven per 1-7-2022:
E-normaal: €0,33/kWh
E-dal: €0,28/kWh
Gas: € 1,48/m3
Zo, hebben jullie het hele overzicht, zelfs nu zijn de tarieven bij lange na niet zo hoog als bij Eneco destijds

https://www.volkskrant.nl...&hss_channel=tw-251033944
Wel interessant hoe zij die tarieven zo laag houden, hebben zij soms belabberde terugleveringstarieven?GENETX schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:29:
[...]
Ik heb wel bewijs, ik heb eind oktober alvast een modelcontract bij Vattenfall aangevraagd (want 14 dagen bedenktijd als Eneco wel meeviel) wat op 1 december 2021 in ging.
De verhoging van Vattenfall per 1-1-2022 was zelfs heel mild en bij lange na (inclusief belasting) niet het tarief wat Eneco vroeg. Nu schijnt wel dat Vattenfall heel goed haar huiswerk te hebben gedaan qua inkoop, maar Eneco was wel exorbitant hoog....
Vattanfal Modelcontract aangevraagd voor eind oktober, ingang 1 december:
E-normaal: €0,24/kWh
E-dal: €0,23/kWh
Gas: € 0,82/m3
Tarieven vanaf 1-1-2022
E-normaal: €0,28/kWh
E-dal: €0,24/kWh
Gas: € 1,26/m3
Tarieven per 1-4-2022:
E-normaal: €0,30/kWh
E-dal: €0,25/kWh
Gas: € 1,34/m3
Tarieven per 1-7-2022:
E-normaal: €0,33/kWh
E-dal: €0,28/kWh
Gas: € 1,48/m3
Zo, hebben jullie het hele overzicht, zelfs nu zijn de tarieven bij lange na niet zo hoog als bij Eneco destijds
Ik zat natuurlijk nooit bij Welkom, en heb dus niet de overstap ervaringen van sommigen van jullie.
Maar mijn tarieven bij mijn leverancier destijds (budget) zijn toch vrij anders omhoog geschoten.
1-1-2022 (eerste moment dat ik variabel was) van €0.82 naar €1,61 (met een paar cent korting want 'trouwe' klant, voor nieuwe klanten zal die €1,61 dus mogelijk niet het tarief geweest zijn)
1-2-2022 naar €2,11
1-3-2022 naar €1,66
1-4-2022 naar €2,12
1-5-2022 naar €2,13
1-6-2022 naar €1,99
1-7-2022 naar €1,89
1-8-2022 naar €1,68
1-9-2022 naar €2,29
1-10-2022 naar €2.66
1-10-2022 naar €2,89
Wereld van verschil met jouw tarieven en sluit een stuk beter aan met de tarieven van Eneco begin 2022, gelukkig gebruik ik weinig gas en had BE een vrij gunstig teruglever tarief, maar zodra de uitspraak er is omtrent de BE saldering perikelen ben ik daar weg.
Ik vraag me eigenlijk af of Vattenfall niet absurd laag zit, in plaats van dat Eneco mogelijk exorbitant hoog zit. Zou er ergens een staatje zijn met de gemiddelde tarieven (elektra afnemen en terug leveren en gas van zeg maar 1-10-2021 tot nu?).
[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 26-10-2022 11:48 ]
Maar ook een Eneco had bijvoorbeeld nog een 3 jaar vast contract met dalende gasprijzen eind 2021, waarbij gas begon rond de 1,10 per kuub en aan het eind rond de euro zou zitten...
Jazeker: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84672NEDDennism schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:42:
Zou er ergens een staatje zijn met de gemiddelde tarieven (elektra afnemen en terug leveren en gas van zeg maar 1-10-2021 tot nu?).
Naja, niet de teruglevering dus...
[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 26-10-2022 11:54 ]
Quis custodiet ipsos custodes? De redelijkheid van die kWh prijs werd denk ik ook via dat 'black box' geheime model van de ACM getoetst. En ik vermoed dat het Energeia artikel daarover gaat, maar dat weet ik dus ook niet. Zie:desp schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:56:
[...]
Hoe de ACM in godsnaam 79ct/kwh redelijk heeft kunnen vinden in de periode januari 2022 is mij een raadsel. Duidelijk mag zijn dat je aan de ACM op dit vlak in ieder geval geen zak hebt, als je consument bent tenminste.
Leijten en Omtzigt waren in die technische briefing over toezicht duidelijk niet gecharmeerd. Niemand lijkt dus inzicht te hebben in het model behalve ACM. En als de ACM dat model heel liberaal heef ingericht en vooral uitgaat van leveringszekerheid, dan zullen veel prijzen al snel redelijk zijn vermoed ik.
Ik sluit ook niet uit dat energiebedrijven proberen te achterhalen waar de grenzen liggen. Gewoon hoge marges vragen en kijken hoever je kunt gaan.
Heb nog weer even terug gekeken naar de kale inkoop gasprijzen in oktober 2021.
Gemiddeld was dit €1,08
Daar komt dan bovenop +-50 cent aan overheidsheffingen.
Zou je dus in oktober 2021 inkopen en 0 marge houden zou je al 1,58 moeten rekenen aan de consument
Kom ik uit op, zoals ik eerder al postte, dat Eneco zo'n +-20% marge heeft gemaakt, als de informatie klopt dat ze inderdaad in oktober al die inkoop hebben moeten doen.
Dat is niet wat ik bedoelde, ik bedoelde meer een staatje per leverancier. Zodat je kan zien hoe de verdeling is tussen de leveranciers en dus de uitschieters kan duiden. Ik verwoordde dat wat slechtGENETX schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:51:
[...]
Jazeker: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84672NED
Naja, niet de teruglevering dus...
[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 26-10-2022 11:59 ]
Ik weet niet meer waar ik het één dezer dagen voorbij zag komen, maar het schijnt ook dat de ACM enkel kijkt naar de laatste inkoopstap van handel. Dus als er een tussenpersoon bij zit die de prijs opdrijft voor eigen winst (wellicht zelfs een dochteronderneming als dat mag), dan kan dat. De ACM kijkt enkel of de winstmarge voor de leverancier bovenop de prijs waarvoor de leverancier inkoopt redelijk isReal schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:56:
[...]
Quis custodiet ipsos custodes? De redelijkheid van die kWh prijs werd denk ik ook via dat 'black box' geheime model van de ACM getoetst. En ik vermoed dat het Energeia artikel daarover gaat, maar dat weet ik dus ook niet. Zie:
Leijten en Omtzigt waren in die technische briefing over toezicht duidelijk niet gecharmeerd. Niemand lijkt dus inzicht te hebben in het model behalve ACM. En als de ACM dat model heel liberaal heef ingericht en vooral uitgaat van leveringszekerheid, dan zullen veel prijzen al snel redelijk zijn vermoed ik.
Ik sluit ook niet uit dat energiebedrijven proberen te achterhalen waar de grenzen liggen. Gewoon hoge marges vragen en kijken hoever je kunt gaan.

Heb even geen tijd om de bron op te zoeken, dus voor nu onbevestigd in de geruchtenmolen.
Edit: Dat was @Real zelf dus
@Dennism inderdaad, dat hadden we destijds ook wel geconcludeerd. Dat is ook de reden waarom een verweer op basis van onredelijkheid van de prijzen toch wel vrij kansloos zou zijn geweest. Sta vooral te kijken van Vattenfall, grote kans dat ze een vaste klant hebben nu de welkomstbonussen worden geschrapt (en terecht!)
[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 26-10-2022 13:00 ]
Je zou dan echter wel verwachten dat een leverancier meerdere inkoop kanalen laat zien. Ik verwacht eigenlijk niet dat je met een 1 'offerte' van een veel te dure tussenpersoon weg zou komen. Dat zou wel heel erg dom zijnGENETX schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:05:
[...]
Ik weet niet meer waar ik het één dezer dagen voorbij zag komen, maar het schijnt ook dat de ACM enkel kijkt naar de laatste inkoopstap van handel. Dus als er een tussenpersoon bij zit die de prijs opdrijft voor eigen winst (wellicht zelfs een dochteronderneming als dat mag), dan kan dat. De ACM kijkt enkel of de winstmarge voor de leverancier bovenop de prijs waarvoor de leverancier inkoopt redelijk is
Heb even geen tijd om de bron op te zoeken, dus voor nu onbevestigd in de geruchtenmolen.
Stroom: € 0,186824/Kwh;
Gas: € 0,836836/m3.
[ Voor 9% gewijzigd door Formulier op 26-10-2022 12:25 ]
We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt
Moet je die eerste vraag nog stellen @GENETXGENETX schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:05:
[...]
Ik weet niet meer waar ik het één dezer dagen voorbij zag komen, maar het schijnt ook dat de ACM enkel kijkt naar de laatste inkoopstap van handel.
Dat zag je natuurlijk hier:
Als je naar de genoemde tijdcode doorspoelt, komt de vraag van de GL woordvoerder die over het toezicht op de keten gaat (of eigenlijk de afwezigheid daarvan) niet veel later dan nadat Leijten 'wow' zegt.
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
• De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
• Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.
Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.
Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.